Источник

Неделя вторая

Не скоро человек привыкает к посту, не вдруг может настроить душу свою к подвигам добродетели. Потому и в песнопениях второй недели св. церковь еще разъясняет значение истинного поста, продолжает предлагать убеждения к достойному прохождению его. Чтения из пророка Исаии то утешают обещанием блаженства тем, кои будут помилованы Богом (пон.), то обличают невнимание избранного Богом народа к благодеяниям и благопопечительности Божией (вт.), то угрожают за корыстолюбие и распущенную жизнь строгими наказаниями, (сред.), то возводят душу к созерцанию славы Господа Саваоѳа, пред которою чувствовал свое ничтожество и пророк Божий (четв.), то среди нечестия и неверия указывают на непреложность определения Божия о спасении рода человеческого (пят.). На первой неделе из книги Бытия предложены были чтения о создании мира, блаженстве человека и падении его; на второй неделе предлагаются чтения об изгнании прародителей из рая, и о жизни их потомства, в котором яд греха стал раскрываться с такою страшною силою, что тяжкое преступление братоубийства нашло место уже между сыновьями Адама и потом зло усиливалось в людях так быстро и укоренялось в них так глубоко, что Бог определил истребить весь род человеческий. Чтения из книги Притчей указывают на достоинство мудрости и на плоды мудрой жизни (пон.), предостерегают от увлечения в жизнь развратную (вт.ср. пят.), и убеждают к жизни трудолюбивой (четв.)

Воскресенье первое

На вечерне, стихиры на Господи воззвах.


Да́ждь ми ᲂу҆миле́нїе, и҆ ѕлы́хъ ѿчꙋжде́нїе, и҆ соверше́нное и҆справле́нїе, въ стра́сти тѣле́снѣй ны́нѣ погрꙋже́нномꙋ, и҆ ѿдале́номꙋ ѿ тебѐ бж҃е всецр҃ю̀, и҆ ниѿкꙋ́дꙋже ᲂу҆пова́нїѧ и҆мꙋ́щи. и҆ спасѝ мѧ блꙋ́днаго за мно́гꙋю бл҃гость, і҆и҃се всеси́льне, сп҃се дꙋ́шъ на́шихъ. Даруй умиление, и удаление от зла, и совершенное исправление мне, погруженному теперь в страсти телесные и удаленному от Тебя, Боже, Царь всего, и не имеющему никакой надежды, и спаси меня развратного, по многой милости твоей, Иисусе всесильный, Спаситель душ наших.
Мѡѷсе́й ди́вный, посто́мъ ѡ҆чи́щꙋсѧ, ви́дѣ жела́емаго, семꙋ́ ᲂу҆бѡ поревнова́вши смире́ннаѧ дꙋшѐ моѧ̀, потщи́сѧ въ де́нь воздержа́нїѧ, ѿ ѕлы́хъ ѡ҆чи́ститисѧ, ꙗ҆́кѡ да гдⷭ҇а даю́щаго тебѣ̀ ѡ҆ста́влени, и҆ ѡ҆чище́нїе и҆ и҆збавле́нїе, ᲂу҆́зриши сꙋ́щаго бл҃га́го и҆ чл҃вѣколюби́ваго. Дивный Моисей, очистившись постом, узрел кого желал (видеть). Подражая ему, униженная душа моя, постарайся в день воздержания очиститься от зла, чтобы и тебе узреть Господа, дарующего тебе оставление, и очищение, избавление, истинно благого и человеколюбивого.
Постѡ́въ ны́нѣ двоеседми́чїе свѣ́тлѡ начне́мъ, соверша́юще де́нь ѿ днѐ бра́тїе, колесни́цꙋ ѻ҆́гненнꙋю содѣ́лавше на́мъ, ꙗ҆́коже и҆лїѧ̀ ѳесві́тѧнинъ, четы́ре вели́кїѧ добродѣ́тели, ᲂу҆́мъ возвы́симъ безстра́стїемъ, пло́ть воѡрꙋжи́мъ чистото́ю, текꙋ́ще и҆ побѣжда́юще врага̀. Радостно начнем ныне, братия, вторую седмицу поста, совершая его изо дняв день, и устрояя себе, как Илия Фесвитянин, огненную колесницу из четырех великих добродетелей,– ум возвысим бесстрастием, плоть вооружим чистотою, шествуя и побеждая врага.

Прокимен, глас 8, псал. 60


Да́лъ є҆сѝ достоѧ́нїе боѧ́щымсѧ тебѐ гдⷭ҇и. Дал Ты наследие тем, которые боятся Тебя, Господи.
Сті́хъ а҃. Ѽ конє́цъ землѝ къ тебѣ̀ воззва́хъ. От пределов земли взываю к Тебе.
Сті́хъ б҃. Покры́юсѧ въ кро́ве крѝлъ твои́хъ. Я буду покрыт под кровом крыл Твоих.
Сті́хъ г҃. Та́кѡ воспою̀ и҆́мени твоемꙋ̀ во вѣ́ки. Так, во век буду петь имени твоему.

На стиховных стихиры


Прїиди́те, ѡ҆чи́стимъ себѐ ми́лостынѧми и҆ щедро́тами ᲂу҆бо́гихъ, не трꙋбѧ́ще, ни ꙗ҆влѧ́юще на́ше бл҃готворе́нїе. да не ᲂу҆вѣ́сть шꙋ́йца десни́цы дѣ́ло, да не расточи́тъ тщесла́вїе пло́дъ ми́лостыни, но въ та́йнѣ та̑йнаѧ вѣ́дꙋщемꙋ воззове́мъ: ѻ҆́ч҃е, ѡ҆ста́ви прегрѣше́нїѧ на́ша ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ. Придите, очистим себя милостынями и щедростью к бедным, не трубя пред собою и не обнаруживая нашего благотворения, так, чтобы и левая рука не знала, что делает правая, дабы тщеславие не растратило плодов милостыни; но будем тайно взывать к Ведущему тайное: Отче, прости нам грехи наши, как человеколюбивый.

Мученикам


Мꙋ́чєницы гдⷭ҇ни, всѧ́ко мѣ́сто ѡ҆сщ҃а́ете, и҆ всѧк недꙋ́гъ врачꙋ́ете: и҆ ны́нѣ моли́те, и҆зба́витисѧ сѣ́тей вра́жїихъ дꙋша́мъ на́шимъ, мо́лимсѧ. Мученики Господни! Вы всякое место освящаете, и всякую болезнь исцеляете, и теперь молитесь, мы просим вас, чтобы избавлены были души наши из сетей врага.

Богородице


Нбⷭ҇наѧ пою́тъ тѧ̀, ѡ҆бра́дованнаѧ мт҃и безневѣ́стнаѧ, и҆ мы̀ славосло́вимъ неизслѣ́дованное твоѐ ржⷭ҇тво̀, бцⷣе, молѝ спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Небесные силы воспевают тебя, облагодатствованная, безмужная Матерь, и мы прославляем следимое рождение тобою, Богородица. Молись, что бы спасены были души наши.

Понедельник

На утрене стихиры стиховны


Ди́вное ѻ҆рꙋ́жїе, моли́тва и҆ по́стъ: се́й мѡѷсе́ѧ законописа́телѧ показа̀, и҆ и҆лі̀ю въ же́ртвахъ ревни́телѧ. въ то́мъ пребыва́юще вѣ́рнїи, сп҃сꙋ возопїи́мъ: тебѐ є҆ди́номꙋ согрѣши́хомъ, поми́лꙋй на́съ. Дивное оружие молитва и пост; он Моисея показал писателем законов и Илию ревнителем о жертвах; укрепившись им, будем, верующие, взывать к Спасителю: пред Тобою Единым согрешили, помилуй нас.

Мученикам


Бл҃гослове́нное во́инство цр҃ѧ нбⷭ҇нагѡ: а҆́ще бо и҆ земноро́днїи бѧ́хꙋ страстотє́рпцы, но а҆́гг҃льскїй са́нъ потща́шасѧ дости́гнꙋти, ѡ҆ тѣлесѣ́хъ небре́гше, и҆ страстьмѝ безпло́тныхъ ᲂу҆досто́ившесѧ че́сти: моли́твами и҆́хъ гдⷭ҇и, спаси́ дꙋ́шы на́ша. Благословенно воинство царя небесного; ибо хотя из рожденных на земле были страстотерпцы, но постарались достигнуть ангельского достоинства, пренебрегши тела, и за страдания будучи удостоены почести бестелесных. Молитвами их спаси, Господи, души наши.

Богородичен


Тебѣ̀ мо́лимсѧ, ꙗ҆́кѡ бж҃їи мт҃ри, бл҃гослове́ннаѧ, молѝ ѻ҆ спасе́ннїи дꙋ́шъ на́шихъ. Тебя, благословенная умоляем, как Матерь Божию, молись, чтобы спасены были души наши.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 5


Созда́вый наединѣ̀ сердца̀ на́ша, помѧнѝ ꙗ҆́кѡ пе́рсть є҆смы̀, не ѡ҆сꙋдѝ на́съ въ преиспо́днихъ землѝ безгрѣ́шне. Создавший сердца наши особо для каждого, вспомни, что мы прах; не осуди нас, Безгрешный, в преисподняя земли.

Прокимен, глас 6, псал. 21


Боѧ́щїисѧ гдⷭ҇а восхвали́те є҆го̀. Сті́хъ. Бж҃е, бж҃е мо́й, вонмѝ ми, вскꙋ́ю ѡ҆ста́вилъ мѧ̀ є҆сѝ; Благоговеющие пред Господом, хвалите Его. Внемли мне, Боже, Боже мой! Зачем Ты оставил меня?

Чтение из пророчества Исаии (4, 2–5, 7) сперва предлагает. обетование Божие о прославлении останка Израиля. „Оставшиеся в Сионе и уцелевшие в Иерусалиме будут именоваться святыми, – все вписанные для жизни в Иерусалиме, потому что Господь омоет скверну сынов и дщерей Сиона, и внутренность их очистит от кровей духом суда и духом мщения. Затем в притче о винограднике изображается попечение Божие об Израиле, и необходимость разорения его за неплодие. ТУ возлюбленного моего был виноградник на высоте, на земле тучной. И обнес Он его оградою, и обвел рвом, и посадил в нем избранную лозу, и поставил башню среди его, и иссек в нем точило, и надеялся, что он принесет добрые гроздья, а он произрастил терны. И ныне жители Иерусалима и люди Иуды рассудите Меня с виноградником моим. Что еще надлежало бы сделать для виноградника моего, чего Я не сделал ему? Потому и ждал Я, что он принесет добрые гроздья, а он произрастил терны. И так теперь скажу вам, что Я сделаю с виноградником моим: отниму ограду его, и будет он опустошаем, разрушу стену его, и будет он попираем. И оставлю его, и уже не будут ни обрезывать, ни окапывать его, и вырастут на нем, как на пустыре, волчцы, и облакам моим не велю проливать на него дождя. Виноград Господа Саваофа есть дом Израиля.

Прокимен, псалом 22, глас 6.


Же́злъ тво́й и҆ па́лица твоѧ̀ та̀ мѧ̀ ᲂу҆тѣ́шиста. Жезл твой и посох твой – мое утешение.
Сті́хъ. Гдⷭ҇ь пасе́тъ мѧ̀, и҆ ничто́же мѧ̀ лиши́тъ. Господь пасет меня, и ничего не лишит меня.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Комꙋ̀ ᲂу҆подо́биласѧ є҆сѝ ѻ҆каѧ́ннаѧ, лѣнѧ́щисѧ, ѽ дꙋшѐ! и҆ не творѧ́щи дѡ́браѧ, но лю́бѧщи при́снѡ в ѕлы́хъ пребыва́нїе; сꙋ́дъ при две́рехъ, пока́йсѧ, посто́мъ и҆ моли́твою ѡ҆чи́стисѧ, и҆ влⷣцѣ твоемꙋ̀ возопі́й: согрѣши́хъ тѝ, простѝ ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бенъ, и҆ и҆справле́нїе мнѣ да́рꙋй. Кому подобна ты бедная душа, разленившаяся и не делающая доброго, но любящая всегда оставаться во зле? Суд при дверях, покайся, очистись постом и молитвою, тт воззови к Владыке твоему: согрешила я пред Тобою; прости как Милосердый, и дай мне отпущение.
И҆мѣ́ѧй бл҃гости пꙋчи́нꙋ, пꙋчи̑ны мои́хъ грѣхѡ́въ лꙋка̑выѧ и҆зсꙋшѝ хрⷭ҇те, ꙗ҆́кѡ безгрѣ́шный бг҃ъ, и҆ да́ждь се́рдцꙋ моемꙋ̀ ᲂу҆миле́нїе, пото́ки беззако́нїѧ ѿе́млющее: да пою̀ и҆ сла́влю твоѐ благоꙋтро́бїе неизрече́нное, долготерпѣли́ве благодѣ́телю дꙋ́шъ на́шихъ. Имея, Христе, бездну благости, иссуши злую пучину грехов моих, как Бог безгрешный, и дай сердцу моему сокрушение, удаляющее токи беззакония, чтобы я воспевал и прославлял неизреченное милосердие Твое, долготерпеливый Благодетель душ наших.
Приведы́й и҆ ны́нѣ на́съ бж҃е, вре́мене ѡ҆бше́ствїе всечⷭтна́гѡ поста̀ соверши́ти, и҆ дарова́вый на́мъ во ст҃о́е по́прище вторы́ѧ седми́цы вни́ти: са́мъ сподо́би гдⷭ҇и, и҆ къ бꙋ́дꙋщемꙋ благотещѝ, тѣ́ло и҆ дꙋ́шꙋ на́шꙋ и҆ благодѣ́тельствꙋѧ и҆ ᲂу҆крѣплѧ́ѧ: ꙗ҆́кѡ да дости́гнемъ, соверши́вше тече́нїе мꙋ́жески, въ гдⷭ҇кїй де́нь воскрⷭ҇нїѧ твоегѡ̀, всі́и въ ра́дости: и҆ да вѣнцы̀ носѧ́ще, непреста́ннѡ тѧ̀ похва́лимъ. Боже! давший нам и ныне окончить отдел времени всечестного поста и даровавший нам войти в святое поприще второй седмицы, Сам, Господи, удостой нас хорошо проходить его и в будущем, благодетельствуя телу и душе нашей и укрепляя их, чтобы, мужественно совершив шествие,, все мы в радости достигли господственного дня воскресения Твоего и , получив венцы, непрестанно восхваляли Тебя.

Прокимен, псалом 23, глас 1


Гдⷭ҇ь крѣ́покъ и҆ си́ленъ, гдⷭ҇ь си́ленъ в бра́ни. Господь крепок и силен, Господь силен на войне.
Сті́хъ. Гдⷭ҇нѧ землѧ̀, и҆ и҆сполне́нїе є҆ѧ́. Господня земля, и все, что наполняет ее.

Чтение из книги Бытия (3, 21– 4, 7) говорит об изгнании Адама и Евы из рая, о первых детях их – Каине и Авеле, об их жертвоприношении, о зависти Каина. Чтение оканчивается вразумлением Божиим Каину: для чего ты огорчился? И отчего изменилось лице твое? Не согрешил ли ты, когда принес (жертву) правильно, а неправильно отделил для нее плоды? Утихни же. Тебе он подчинен, и ты будешь начальствовать над ним.

Прокимен, глас 6, псал. 24


При́зри на мѧ̀ и҆ поми́лꙋй мѧ̀. Воззри на меня, и помилуй меня.
Сті́хъ. Къ тебѣ̀ гдⷭ҇и, воздвиго́хъ дꙋ́шꙋ мою̀. К тебе, Господи, вознесся я душою моею.

Чтение из книги Притчей (3, 34–4, 22) продолжает приглашать внимательно выслушивать и исполнять наставления премудрости, и уклоняться от сообщества со злыми людьми. „Не ходи путем беззаконных, и не вступай на дорогу злых. На каком месте остановятся они,– не ходи туда, отстранись от них и уйди в другую сторону. Ибо они не уснут, пока не сделают зла, и сон бежит от них, и они не ложатся в постель. Они едят хлеб беззаконный, и упиваются вином, добытым неправдою. А пути праведных светятся как светила, идут впереди, и дают свет, пока настанет день.

Стихиры на стиховне глас 3.


Дх҃о́внымъ посто́мъ пости́мсѧ, расто́ргнемъ всѧ́кое развраще́нїе, ѿста́немсѧ же и҆ собла́знѡвъ грѣха̀, ѿпꙋ́стимъ и҆ бра́тїи до́лги, да и҆ на́мъ ѡ҆ста́вѧтсѧ прегрѣше́нїѧ на́ша. так бо возопи́ти возмо́жемъ: да и҆спра́витсѧ моли́тва на́ша, ꙗ҆́кѡ кади́ло предъ тобо́ю гдⷭ҇и. Будем поститься постом духовным, разорвем все коварные ухищрения; будем же избегать и соблазнов греховных, простим братьям долги их, чтобы и нам прощены были падения наши; ибо тогда только можем мы взывать: да взойдет, молитва наша, как фимиам, к Тебе, Господи.

Мученикам


Проро́цы и҆ а̑пⷭ҇ли хрⷭ҇то́вы, и҆ мꙋ́чєницы, наꙋчи́ша пѣ́ти трⷪ҇цꙋ є҆диносꙋ́щнꙋю, и҆ просвѣти́ша ꙗ҆зы́ки заблꙋ́ждшїѧ, и҆ ѻ҆́бщники а҆́гг҃ловъ сотвори́ша сы́ны чл҃вѣ́чєскїѧ. Пророки и апостолы Христовы и мученики научили воспевать Единосущную Троицу, и просветили народы заблуждавшиеся и общниками ангелов соделали сынов человеческих.

Богородице


До конца̀ ᲂу҆бо́гихъ твои́хъ не забꙋ́ди влⷣце: но твои́ми мл҃твами бꙋ́дꙋщагѡ на́съ свободи́ преще́нїѧ, и҆ настоѧ́щагѡ вреда̀, и҆ гнѣ́ва гдⷭ҇нѧ и҆схитѝ вцⷣе, твоѧ̀ рабы̑. Не забудь совсем бедных твоих, Владычица, но твоими молитвами избавь нас от будущего наказания и угрожающего нам вреда, и сохрани, Богородица, твоих рабов от гнева Господня.

Вторник

На утрене стихиры стиховне


Вскꙋ́ю ᲂу҆ныва́юще дꙋшѐ моѧ̀, грѣхꙋ̀ рабо́таеши; и вскꙋ́ю немощна̀ сꙋ́щи, ко врачꙋ̀ не притека́еши; сѐ вре́мѧ благопрїѧ́тное, сѐ спасе́нїѧ ны́нѣ де́нь и҆́стинный: воста́ни, ѡ҆мы́й твоѐ лицѐ покаѧ́нїѧ слеза́ми, и҆ є҆ле́емъ благотворе́нїѧ свѣщꙋ̀ просвѣтѝ: ꙗ҆́кѡ да ѡ҆брѧ́щеши ѡ҆чище́нїе ѿ хрⷭ҇та бг҃а, и҆ ве́лїю ми́лость. Зачем ты, разленившаяся душа моя, находишься в рабстве греху? и зачем, немоществуя не прибегнешь к врачу? Вот время удобное, вот истинный день спасения, восстань, умой лице твое слезами покаяния и елеем делания добра засвети светильник, чтобы найти помилование у Христа Бога и великую милость.

Мученикам


Страстоте́рпцы твоѝ гдⷭ҇и, чи̑ны а҆́гг҃льскїѧ подража́вше, ꙗ҆́кѡ безпло́тни, мꙋ̑ки претерпѣ́ша, є҆диномы́сленное ᲂу҆пова́нїе и҆мꙋ́ще ѡ҆бѣща́нныхъ благи́хъ наслажде́нїе: тѣ́хъ моли́твами хрⷭ҇те бж҃е на́шъ, ми́ръ да́рꙋй мі́рови твоемꙋ̀, и҆ дꙋша́мъ на́шымъ ве́лїю ми́лость. Страстотерпцы Твои, Господи, подражая ликам ангелов, как бесплотные претерпели муки, единственную имея надежду, – наслаждение обещанными благами. По молитвам их, Христе Боже наш, даруй миру твоему мир, и душам нашим великую милость.

Богородице


Бл҃жи́мъ тѧ̀ бцⷣе дв҃о, и҆ сла́вимъ тѧ̀ вѣ́рнїи по до́лгꙋ, гра́дъ непоколеби́мый, стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋю, тве́рдꙋю предста́тельницꙋ, и҆ прибѣ́жище дꙋ́щъ на́шихъ. Мы, верующие, по обязанности ублажаем Тебя, Богородица Дева, и прославляем тебя, город непоколебимый , стену не разрушимую, неизменное предстательство и прибежище душ наших.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 6


Досто́йнѡ воспѣ́ти тѧ̀ не мо́жемъ, но про́симъ молѧ́щесѧ: не погꙋбѝ на́съ со беззако́нми на́шими, благопремѣни́телю гдⷭ҇и. По достоинству воспеть Тебя мы не можем, но в молитве просим: не погуби нас вместе с беззакониями нашими, во благо только изменяющийся Господи!

Прокимен, псал. 25, глас 4


Гдⷭ҇и, возлюби́хъ бл҃голѣ́пїе до́мꙋ твоегѡ̀, и҆ мѣ́сто селе́нїѧ сла́вы твоеѧ̀. Господи! Возлюбил я благолепие дома твоего и место вселения славы твоей.
Сті́хъ. Сꙋди́ ми гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ а҆́зъ незло́бою мое́ю ходи́хъ. Суди меня, Господи ибо я в незлобии моем ходил.

Чтение из пророчества Исаии (5, 7–16) представляет перечисление пороков, за которые грозит Израилю страшными бедствиями. „Горе вщѵи, пристраивающие дом к дому, присовокупляющие поле к полю, чтобы у другого отнять что-нибудь; ужели одни вы будете жить на земле? Хотя было много домов, – будут пусты и большие и красивые, и не будет обитающих в них. Где будут работать десять пар волов, соберется одна кружка, и посеявший шесть четвертей едва получит три меры. Горе тем, которые встают рано по утру и ищут сикеры, и гоняются за нею до вечера, ибо сожжет их вино. С цитрою, и арфою, тимпанами и свирелью пьют они вино, а на дела Господа не взирают и о деяниях рук Его не помышляют. За то народ мой в плен пойдет, что не познали они Господа и много будет умерших от голода и жажды воды. И расширила преисподняя внутренность свою, и раскрыла пасть свою без меры, и сойдут туда славные, и великие, и богатые, и высокомерное, и весело живущие. И унижен будет человек, и обесчестится муж, и очи гордых поникнут. А Господь Саваоф явит Себя высоким в правосудии, и Бог святый прославится в правде своей.

Прокимен, псал. 26, глас 3


Гдⷭ҇ь просвѣще́нїе моѐ, и҆ спаси́тель мо́й, когѡ̀ ᲂу҆бою́сѧ; Господь мое просвещение и Спаситель мой, кого мне бояться?
Сті́хъ. Гдⷭ҇ь защи́титель живота̀ моегѡ̀, ѿ когѡ̀ ᲂу҆страшꙋ́сѧ; Господь заступник жизни моей, кого мне страшиться?

На вечерне, стихиры на господи воззвах


На крⷭ҇тѣ̀ распросте́рлъ є҆сѝ хрⷭ҇тѐ, пречⷭ҇тѣи рꙋ́цѣ твоѝ, собира́ѧ концы̀. тѣ́мже зовꙋ̀ ти: расточе́нный ᲂу҆́мъ мо́й соберѝ, плѣне́нный, влеко́мый страстьмѝ, и҆ страда́нїй твои́хъ ѻ҆́бщника мѧ̀ покажѝ, воздержа́нїемъ всего̀ ѡ҆чище́на. На кресте Ты распростерл, Христе, пречистые Твои руки, собирая пределы земли. Потому взываю Тебе: собери рассеянный ум мой, увлеченный в плен страстями, и общником страданиям Твоим покажи меня, всего очищенного воздержанием.
Дѣ́ти ѡ҆бостри́въ и҆ногда̀ по́стъ, показа̀ си́льнѣйшыѧ, ꙗ҆́коже пи́шетсѧ, ѻ҆гнѧ̀ палѧ́щагѡ. смире́ннаѧ дꙋшѐ моѧ̀ пости́сѧ, вжига́юще въ себѣ̀ влⷣчнее возлюбле́нїе, и҆́мже бꙋ́дꙋщїѧ возмо́жеши и҆збѣжа́ти гее́нны, и҆ стра́сти попали́ти всепа́гꙋбныѧ. Некогда пост, крепивши отроков, показал их, как написано, сильнейшими пламенеющего огня. Постись, смиренная душа моя, возжигая в себе любовь к Владыке, чтобы посредством ее можно было тебе избежать геенны, и ею пожечь губительные страсти.
Вре́мѧ весе́лое поста, тѣ́мже чистоты̀ свѣтови́дныѧ, и҆ любвѐ чи́стыѧ, моли́твы свѣтѡза́рныѧ, и҆ всѧ́кїѧ и҆ны́ѧ добродѣ́тели насы́тившесѧ бога́тнѡ, свѣ́тлѡ возопїи́мъ: крⷭ҇те хрⷭ҇то̀въ всест҃ы́й, возрасти́вый сла́дость жи́зни, всѣ́хъ чи́стымъ се́рдцемъ тебѣ̀ поклони́тисѧ сподо́би на́съ, ѡ҆чище́нїе на́мъ даѧ̀ и҆ ве́лїю ми́лость. Радостно время поста, потому в избытке наполнившись световидной чистоты и чистой любви, светозарной молитвы и всякой иной добродетели, будем радостно взывать: Всесвятой крест Христов, произрастивший пищу жизни! Удостой всех! нас поклониться тебе чистым сердцем, подавая лам очищение и великую милость.

Прокимен, псал. 27, глас 6


Спасѝ гдⷭ҇и лю́ди твоѧ̀, и҆ благословѝ достоѧ́нїе твоѐ. Спаси, Господи, народ твой, благослови наследие твое.
Сті́хъ. Къ тебѣ̀ гдⷭ҇и, воззовꙋ́ бж҃е мо́й. Буду взывать к Тебе, Господи Боже мой.

Чтение из книги Бытия (4, 8–15) повествует о преступлении Каина, обличении его Богом и наказании ему: „глас крови брата твоего вопиет ко Мне от земли. И теперь проклят ты на земле, которая отверзла уста свои принять кровь брата твоего от руки твоей. Когда будешь возделывать землю, она не станет более давать силы своей для тебя; стеня и трепеща будешь ты (ходить) по земле.

Прокимен, глас 7, псал. 28


Гдⷭ҇ь крѣ́пость лю́демъ свои́мъ да́стъ, гдⷭ҇ь бл҃госло́витъ лю́ди своѧ̀ ми́ромъ. Господь дает крепость народу своему, Господь благословит миром людей своих.
Сті́хъ. Принеси́те гдⷭ҇ви сы́нове бж҃їи. Приносите Господу сыны Божии.

Чтение из книги Притчей (5, 1–15) предостерегает от ласковости развращенной женщины. „Не внимай худой женщине, ибо с уст развратной женщины каплет сотовый мед: он на время усладит гортань твою, а в последствии будет от нее горче полыни и острее обоюдоострого меча. Удаляй от нее дорогу свою, и не подходи близко к дверям дома ее, чтобы здоровья своего не отдать другим, и лет своих немилосердым. Будешь раскаиваться в последствии, когда станет истаивать плоть тела твоего, и скажешь ты: зачем я ненавидел образование, и сердце уклонялось от обличения; не послушал я голоса вразумляющего, и не преклонял слуха моего к учащему.

Стихиры на стиховне


Пло́тїю распны́йсѧ гдⷭ҇и, и҆ съ собо́ю распны́й ве́тхагѡ на́шего человѣ́ка, копїе́мъ же прободе́нъ въ ре́бра, и҆ человѣкогꙋби́телѧ спрободы́й ѕмі́ѧ, пригвоздѝ къ стра́хꙋ твоемꙋ̀ плѡ́ти моѧ̀, и҆ любо́вїю твое́ю ᲂу҆ѧзвѝ мою̀ дꙋ́шꙋ: да твою́ созерца́ѧ стрⷭ҇ть, возде́ржнѡ совершꙋ̀ поста̀ ѡ҆предѣле́нїе, не то́чїю чре́во, но и҆ дрꙋгі́ѧ грѣха́ вхо́ды ᲂу҆де́рживаѧ: сокрꙋше́нїе же се́рдца, и҆ дꙋ́ха смире́нїе пожрꙋ̀ тебѐ, ѡ҆ преждебы́вшихъ мои́хъ согрѣше́нїѧхъ, ѿ ни́хже мѧ̀ и҆зба́ви чл҃колю́бче. Господи, распятый плотию и с Собою распявший ветхого человека, копием пронзенный в ребра и умертвивший губителя людей змия, как гвоздями пронзи страхом твоим плоть мою, и любовию к Себе изрань душу мою, чтобы, созерцая твои страдания, воздержно провел я узаконенное время поста, овладев не только чревом, но и другими входами греха, и чтобы я принес Тебе в жертву сокрушение сердца и смирение духа, за прежде бывшие падения мои, от которых избавь меня, Человеколюбивый.

Мученикам


Проро́цы, и҆ апⷭ҇ли хрⷭ҇то́вы, и҆ мꙋ́чєницы, наꙋчи́ша пѣ́ти трⷪ҇цꙋ є҆диносꙋ́щнꙋю, и҆ просвѣти́ша ꙗ҆зы́ки заблꙋ́ждшыѧ, и҆ ѻ҆́бщники а҆́гг҃ловъ сотвори́ша сы́ны человѣ́ческїѧ. Пророки и апостолы Христовы и мученики научили воспевать Единосущную Троицу, и просветили народы заблуждавшие, и общниками ангелов сделали сынов человѣческих.

Крестобогородичен


Ви́дѧщи и҆з̾ тебе́ ро́ждшагосѧ всенепоро́чнаѧ, ви́сѧща на дре́вѣ, рыда́ла є҆сѝ вопїю́щи: превозжелѣ́нное моѐ ча́до, гдѣ̀ твоѧ̀ за́йде добро́та свѣтоно́снаѧ, ꙗ҆́же ᲂу҆добрѝ чл҃вѣ́ческое є҆стество̀. Ты, Всенепорочная, видя висящим на древе рожденного от тебя, рыдая взывала: вожделенное Чадо мое, как скрылась светоносная красота твоя, которая украсила природу людей?

Среда

На утрене стихиры на стиховных


Крⷭ҇то́мъ твои́мъ гдⷭ҇и разрꙋши́вый сме́рть, наве́дшꙋюсѧ въ мі́ръ дре́ва ра́ди снѣ́ди, ю҆́же ѿре́клъ є҆сі́ въ раѝ: са́мъ ᲂу҆́бѡ посто́мъ настоѧ́щимъ на́съ и҆зба́ви всѧ́кїѧ сла́сти дꙋшетлѣ́нныѧ, и҆ сподо́би дѣ́лати пребыва́ющее бра́шно в живо́тъ вѣ́чный: да полꙋ́чимъ вѣнцє́въ нетлѣ́нныѧ сла́дѡсти, ꙗ҆̀же ᲂу҆гото́валъ є҆сѝ и҆́стиннымъ по́стникѡмъ, мо́лимсѧ. Господи, разрушивший крестом твоим смерть, вошедшую в мир и чрез вкушение от древа, которое запретил Ты в раю! Сам в наступивший пост сей избавь нас от всякого вредного для души удовольствии, и удостой нас стараться о пище, пребывающей в жизнь верную, чтобы, молим Тебя, получить нам венцы нетленного наслаждения, которые приготовил Ты для Истинных постников.

Мученикам


Свѣти̑ла ꙗ҆ви́шасѧ вселе́нныѧ, всехва́льнїи страстоте́рпцы, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́ще: гдⷭ҇и сла́ва тебѣ̀. Светильниками вселенной оказались вы, всехвальные страстотерпцы, взывая Христу: Господи, слава Тебе.

Крестобогородичен


На дре́вѣ пригвожде́на тѧ̀ во́лею, ꙗ҆́кѡ ви́дѣ всенепоро́чнаѧ, рыда́юще поѧ́ше держа́вꙋ твою̀ гдⷭ҇и. Когда Всенепорочная у видела Тебя, добровольно пригвожденного ко кресту, рыдая воспевала державу твою, Господи.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 6


Вы́шнїй на нб҃сѣ́хъ живы́й, созда́вый всѧ́кое дыха́нїе, спаси́ ны бж҃е: на тѧ̀ бо ᲂу҆пова́хомъ сп҃се на́шъ. Вышний Боже, живущий на небесах, сотворивший все дышащее, спаси нас; ибо на Тебя возложили надежду мы, Спаситель наш.

Прокимен, глас 5, псал. 29


Къ тебѣ̀ гдⷭ҇и воззовꙋ̀, и҆ къ бг҃ꙋ моемꙋ́ помолю́сѧ. К Тебе буду взывать. Господи, и Богу моему буду молиться.
Сті́хъ. Вознесꙋ́ тѧ гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ под̾а́лъ мѧ̀ є҆сѝ. Превознесу Тебя, Господи, ибо Ты помог мне.

Чтение из пророчеств Исаии (5, 16–25) продолжает исчислять грехи, за которые Бог прогневался на Израильтян. „Горе тем, которые влекут к себе грехи, как бы длинными вервиями, и беззакония, как бы ремнями от упряжи колесниц. Горе тем, которые говорят: пусть бы скорее совершалось то, что сделает Он, чтобы посмотрели мы, и пусть бы приблизилось, и наставало предположенное советом Святого израилева, тогда узнали бы мы. Горе тем, которые называют худое добрым и доброе худым, тьму делают светом, и свет тьмою, горькое делают сладким, и сладкое горьким. Горе тем, которые в себе премудры, и сами пред собою разумны. Горе тем сильным вашим, которые пьют вино, и могущественным, которые приготовляют сикеру, которые за подарки оправдывают виновного, и правых лишают законного. За то, как солома сгорает на горящих углях, и истлевает в разгоревшемся пламени, так самый корень их будет как прах, и цвет их разлетится как пыль. При всем этом не укротится гнев Божий, и руки Его еще простертый

Прокимен, глас 6, псал. 30


На тѧ̀ гдⷭ҇и ᲂу҆пова́хъ, да не постыжꙋ́сѧ во вѣ́кѣ. На тебя, Господи я возложил надежду, да не останусь в стыде навек.
Сті́хъ. Пра́вдою твое́ю и҆зба́ви мѧ̀, и҆ и҆змѝ мѧ̀. Правдою твоею избавь меня, и исхити меня.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Дх҃о́вный, бра́тїе, взе́мше по́стъ, ѧ҆зы́комъ не глаго́лите льсти̑внаѧ, нижѐ полага́йте претыка́нїѧ бра́тꙋ въ собла́знъ: но покаѧ́нїемъ просвѣти́вше дꙋшѝ свѣщꙋ̀ слеза́ми, возопїи́мъ хрⷭ҇тꙋ: ѡ҆ста́ви на́мъ грѣхопаде́нїѧ на́ша, ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ. Предпринявши, братие, духовный пост, не говорите языком коварного, не устрояйте преткновений к соблазну брата, но засветивши покаянием светильник души, будем со слезами взывать Христу: оставь нам грехопадения наши, как человеколюбивый.
Всехва́льнїи мꙋ́ченицы, ва́съ ни землѧ̀ потаи́ла є҆́сть, но нб҃о прїѧ́тъ: ѿверзо́шасѧ ва́мъ ра́йскаѧ врата̀, и҆ внꙋ́трь бы́вше, дре́ва жи́зни наслажда́етесѧ. Хрⷭ҇тꙋ̀ моли́тесѧ, дарова́тисѧ дꙋша́мъ на́шымъ ми́рꙋ, и҆ ве́лїе ми́лости. Всехвальные мученики! вас не земля скрыла, а приняло небо; Отверзлись для вас врата рая, и войдя в него вы наслаждаетесь древом, жизни. Молитесь Христу, чтобы душам нашим дарован был Мир и великая милость.
Бж҃е́ственныхъ а̑пⷪ҇лъ гдⷭ҇и моле́нми, по́стное вре́мѧ до́брѣ на́мъ соверши́ти, ᲂу҆миле́нїемъ по́мысла сподо́би, ꙗ҆́кѡ бл҃гъ бл҃гоꙋтро́бне, да спаса́еми тѧ̀ прославлѧ́емъ всѝ. Молитвами, Господи, твоих апостолов, как благий милосердый, удостой нас хорошо окончить время поста в сокрушении помысла, чтоб спасаемые все мы прославляли Тебя.
Вели́кое и҆ стра́шное твоѐ гдⷭ҇и прише́ствїе, въ не́мже сѣдѧ̀ сꙋ́дъ пра́ведный сотвори́ши, да не ᲂу҆́бѡ ѡ҆сꙋ́диши мѧ̀ ѡ҆сꙋжде́ннаго: но ꙗ҆́кѡ бг҃ъ пощадѝ мѧ̀, а̑пⷪ҇лъ твои́хъ бл҃гопрїѧ́тными моли́твами. Велико и страшно пришествие твое, Господи, в которое воссевши совершишь праведный суд. Не осуди меня осужденного, но, как Бог, пощади меня, по благоприемлемым молитвам апостолов твоих.
Хрⷭ҇то́вы а̑пⷭ҇ли, зємны́мъ свѣти̑ла, сокрѡ́вища мїробѡга́тнаѧ всемꙋ́ дра́гѡ ра́зꙋма бг҃а на́шегѡ: на́съ пою́щыѧ и҆скꙋше́нїй и҆зба́вите, ст҃ы́ми ва́шими моли́твами, и҆ вре́мѧ на́мъ по́стное проводи́ти ю҆́ношески подаю́ще въ ми́рѣ жи́знь на́шꙋ: да бл҃гоꙋго́днѡ предвари́вше стрⷭ҇ть хрⷭ҇то́вꙋ, со дерзнове́нїемъ прино́симъ пѣ̑нїѧ бг҃ꙋ на́шемꙋ. Апостолы Христовы, светильники для земнородных, богатые дли мира сокровищницы премудрого ведения Бога нашего, святыми молитвами вашими избавьте от искушений воспевающих вас и управьте для нас время поста, божественно направляя в мире жизнь нашу чтобы бдагоугодно достигши страданий Христовых, дерзновенно вознесли мы песнопения Богу нашему.

Прокимен, псал. 31, глас 6


Весели́тесѧ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, и҆ ра́дꙋйтесѧ пра́веднїи. Сті́хъ. Бл҃же́ни, и҆́хже ѡ҆ста́вишасѧ беззакѡ́нїѧ. Веселитесь о Господе и радуйтесь праведные. Блаженны те, коим оставлены грехи.

Чтение из книги Бытия (4, 16–26) представляет родословие потомства Каина, и качества некоторых из потомков его.

Прокимен, глас 1, псалом 32.


Бꙋ́ди гдⷭ҇и ми́лость твоѧ̀ на на́съ, ꙗ҆́коже ᲂу҆пова́хомъ на тѧ̀. Да будет к нам милость Твоя, Господи, как и надеялись мы на Тебя.
Сті́хъ. Ра́дꙋйтесѧ пра́веднїи ѡ҆ гдⷭ҇ѣ. Да радуются о Господе праведные.

Чтение из книги Притчей (5, 1 5 – 6, 3), отвращая от нарушения чистоты, внушает любовь супружескую. „Да будет у тебя источник воды свой и утешайся женою юности твоей. Она, – любимая лань и прекрасная серна, да беседует с тобою о радостях твоих. Твоя собственная пусть ходит пред тобою, и находится с тобою во всякое время, и любовию к ней ты будешь, увлекаться многообразно. Не употребляй, сын мой, усилия для чужой, и не держи в объятиях не свою. Ибо все пути человека пред очами Господа и Он смотрит на все следы его. Беззаконного опутывают собственные его беззакония, и каждый запутывается в узах своего греха.

Четверток

На утрене стихиры стиховны


Покаѧ́нїѧ вре́мѧ, и҆ жи́зни вѣ́чныѧ хода́тай на́мъ є҆́сть по́стный по́двигъ, а҆́ще простре́мъ рꙋ́ки во бл҃готворе́нїе: ничесѡ́же бо та́кѡ спаса́етъ дꙋ́шꙋ, ꙗ҆́коже подаѧ́нїе тре́бꙋющымъ. ми́лостынѧ растворе́ннаѧ посто́мъ, ѿ сме́рти и҆збавлѧ́етъ человѣ́ка: сїю̀ цѣлꙋ́имъ, є҆́йже ничто́же ра́вно, дово́льна бо є҆́сть спастѝ дꙋ́шы на́ша. Подвиг поста есть для нас время покаяния и приобретение жизни вечной, если только прострем руки наши к деянию Добра. Ибо ничто не спасает так души, как подаяние требующим; милостыня, соединенная с постом спасает человека от смерти. Возлюбим ее, которой нет ничего равного, ибо она достаточна, чтобы спасти души наши.

Мученикам


Во бронѧ̀ вѣ́ры ѡ҆бо́лкшесѧ до́брѣ, и҆ ѻ҆́бразомъ крⷭ҇тнымъ воѡрꙋжи́вше себѐ, во́ини бл҃гомо́щнїи показа́стесѧ, мꙋчи́телємъ мꙋ́жески проти́вистесѧ, и҆ дїа́волю пре́лесть потреби́сте, побѣди́телїе бы́вше вѣнцє́въ сподо́бистесѧ: моли́тесѧ хрⷭ҇тꙋ̀ ѡ҆ на́съ, во є҆́же спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Хорошо облеченные бронею веры и вооруживши себя образом креста, вы оказались весьма сильными воинами; мужественно противостали вы мучителям, и истребили заблуждение дьявола, соделавшись победителями, вы удостоились венцев. Молитесь за нас Христу, чтобы спасены были души наши.

Богородице


Азъ дв҃о ст҃а́ѧ бцⷣе, къ покро́вꙋ твоемꙋ̀ прибѣга́ю, вѣ́мъ, ꙗ҆́кѡ ѡ҆брѧ́щꙋ тобо́ю спасе́нїе: мо́жеши бо чи́стаѧ помощи́ ми. Дева святая Богородица! я прибегаю под твой покров, знаю, что подучу спасение, ибо можешь ты, чистая, помочь мне.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 8


Па́дшїѧ возста́ви ны̀, ѿвра́щшыѧсѧ ѡ҆бра́ти к тебе́ бж҃е, ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ, зємны́ѧ содержа́й концы̀. Падших нас восставь, отвратившихся обрати к Тебе, Боже, человеколюбивый, объемлющий пределы земли.

Прокимен, псал. 33, глас 6


Взыска́хъ гдⷭ҇а, и҆ ᲂу҆слы́ша мѧ̀, и҆ ѿ всѣ́хъ скорбе́й мои́хъ и҆зба́ви мѧ̀. Сті́хъ. Блгⷭ҇влю̀ гдⷭ҇а на всѧ́кое вре́мѧ. Взыскал я господа, и Он услышал меня, и от всех скорбей моих избавил меня. Буду благословлять Господа во всякое время.

Чтение из пророчества Исаии (6, 1– 12) изображает видение пророком Господа Саваофа, сидящего на возвышенном престоле, и слава Его наполняла весь храм, и серафимы стояли вокруг Него. И у одного из них шесть крыл, и у другого шесть крыл, двумя закрывали ноги свои, и двумя летали, и взывали они друг к другу и говорили: свят, свят, свят Господь Саваоф, вся земля полна славы Его. И поднялись перекладины над дверьми от голоса, которым восклицали, и дом наполнился дымом (курений). И сказал я: горе мне, потому что поражен я; ибо я человек и нечист устами, и среди народа нечистого устами я обитаю и очи мои увидели царя, Господа Саваофа. И послан был ко мне один из Серафимов, и в руке его уголь раскаленный; он взял его клещами с жертвенника, и коснулся уст моих и сказал: се касается сие уст твоих, и снимает с тебя беззакония твои и очищает грехи твоиа., За тем описывается призвание Исаии на пророческое служение, и послание его к народу непокорному.

Прокимен, псалом 35, глас 4


Воста́ни гдⷭ҇и, и҆ вонмѝ сꙋдꙋ̀ моемꙋ̀. Сті́хъ. Сꙋдѝ гдⷭ҇и ѡ҆би́дѧщыѧ мѧ̀, поборѝ борю́щыѧ мѧ̀. Восстань Господи и внемли суду моему. Суди, Господи, обижающих меня, сразись с воюющими против меня.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Въ ре́бра прободе́нъ, и҆ на дре́вѣ пове́шенъ, жи́знь мнѣ̀ и҆сточи́лъ є҆сѝ ѕло́бою ѕмі́ѧ, дре́ва снѣде́нїемъ ᲂу҆мерщвле́нномꙋ. тѣ́мже сла́влю тѧ̀ хрⷭ҇тѐ, и҆ молю̀ бл҃гоꙋтро́бїе твоѐ: страсте́мъ и҆ воста́нїю покло́нника мѧ̀ покажѝ, ᲂу҆миле́нїемъ соверша́юща по́стное по́прище. Будучи пронзен в ребра и повешен на древе; Ты стал источником жизни для меня, по злобе змия умерщвленного вкушением от древа. Почему прославлю Тебя, Христе, и умоляю милосердие твое: поклонником страданиям и воспитанию твоему покажи меня, когда в сокрушении окончу я поприще поста.
Болѣ́знь ѡ҆бра́вша ѿ сада̀, первосозда́ннаго ѿ раѧ̀ и҆згна́лъ є҆сѝ: пригвозди́всѧ же ꙗ҆́кѡ человѣ́къ сп҃се на дре́вѣ, сего́ вво́диши. тѣ́мже тѝ зовꙋ̀ и҆зба́вителю: ѿ болѣ́зней мои́хъ ны́нѣ мѧ̀ и҆схитѝ, посто́мъ ѡ҆чи́стивъ мѧ̀ и҆ покаѧ́нїемъ и҆ слеза́ми, і҆и҃се пребл҃гі́й, сп҃се дꙋ́шъ на́шихъ. Первозданного, который собрал в саду скорби, Ты изгнал из рая; а будучи, как человек, пригвожден ко кресту, Ты, Спаситель, снова вводишь его туда. Почему взываю к Тебе, Искупитель: исхити меня ныне от скорбей, очистив меня постом и покаянием и слезами, Иисусе, человеколюбивый, Спаситель душ Ваших.
Гдⷭ҇и, животворѧ́щїй тво́й крⷭ҇тъ воспѣва́емъ: се́й во жи́знь въ мі́рѣ процвѣтѐ, сме́рть ᲂу҆мертви́въ: є҆го́же тебѣ̀ и҆ ны́нѣ въ моли́твꙋ приво́димъ: во дне́хъ ст҃ы́хъ ᲂу҆крѣпѝ ны постѧ́щыѧсѧ, и҆ да́рꙋй на стра̑сти крѣ́пость, и҆ мі́ра побѣ́дное, за мно́жество ми́лости человѣколю́бче. Мы воспеваем, Господи , животворящий твой крест, ибо он произрастил в мире жизнь, умертвивши смерть. Кого мы ныне и приводим Тебе в предстательство. В сии святые дни укрепи нас постящихся и даруй нам силу против страстей и победное торжеству мира, по множеству милости твоей, человеколюбивый.

Прокимен, псал. 35, глас 4


Гдⷭ҇и, на нб҃сѝ ми́лость твоѧ̀, и҆ и҆́стина твоѧ̀ до ѻ҆́блакъ. Господи на небесах милость твоя, и истина твоя до облаков.
Сті́хъ. Пра́вда твоѧ̀ ꙗ҆́кѡ го́ры бж҃їѧ, сꙋдьбы̑ твоѧ̀ бе́здна мно́га. Правда твоя, как горы Божии, определения Твои, как великая бездна.

Чтение из книги Бытия (5, 1– 24) пересчитывает потомков Сифа, вместе с указанием лет жизни каждого из допотопных патриархов.

Прокимен, псал. 36, глас 6


Потерпѝ гдⷭ҇а и҆ сохранѝ пꙋ́ть є҆гѡ̀. Твердо прилепись к Господу, и храни путь Его.
Сті́хъ. Не ревнꙋ́й лꙋка́внꙋющимъ, нижѐ зави́ди творѧ́щымъ беззако́нїе. Не подражай делающим злое, и не завидуй беззаконникам.

Чтение из книги Притчей (6, 3 – 20) поучает трудолюбию. „Пойди, ленивец, к муравью, и подражай ему, смотря на дела его, и будь умнее его. Нет над ним ни хозяина, ни смотрителя, ни повелителя, но он летом заготовляет себе пищу, во время жатвы собирает себе много запаса. Или пойди к пчеле, и поучись – какая она труженица, и сколь досточестную совершает она работу. Труды ее употребляют на здоровье себе и цари и простые люди, любима она всеми и славима. Хотя по силе она и слаба, но за мудрость получает особый почет. Долго ли ты, ленивец будешь спать? Когда ты пробудишься от сна своего? Не много поспишь, не много подремлешь, не много, сложив руки, полежишь: и придет к тебе бедность, как наездник, и нищета к тебе, как скорый бегун. А если не будешь ленив, как источник потечет жатва твоя, и убежит от тебя нищета, как скорый бегун.

На вечерне стихиры на стиховне


Не пости́вшесѧ по за́повѣди созда́вшегѡ, ѿ сада̀ ра́зꙋма первозда́ннїи, сме́рть ѿ преслꙋша́нїѧ приплоди́ша, дре́ва же жи́зни и҆ ра́йскїѧ сла́дости ᲂу҆страни́вшесѧ. тѣ́мже пости́мсѧ вѣ́рнїи ѿ пи́щей тлѣ́нныхъ, и҆ страсте́й всегꙋби́тельныхъ, да ѿ бж҃е́ственагѡ крⷭ҇та̀ жи́знь ѡ҆бы́мемъ, и҆ со бл҃гоꙋ́мнымъ разбо́йникомъ къ нача́льномꙋ ѻ҆ч҃ествꙋ возврати́мсѧ, прїе́млюще ѿ хрⷭ҇та̀ бг҃а ве́лїю ми́лость. Первозданные, не постившись по заповеди Творца, за преслушание получили смерть от древа познания, и лишились древа жизни и рая наслаждения. Потому будем, верные, поститься от тленной Пищи и губительных страстей, чтобы приобрести жизнь от божественного креста, и с благоразумным разбойником войти в древнее отечество, получая от Христа Бога великую милость.

Мученикам


Ѡ҆ земны́хъ всѣ́хъ неради́вше, и҆ на мꙋ̑ки мꙋ́жески дерзнꙋ́вше, блаже́нныхъ наде́ждъ не погрѣши́сте, но нбⷭ҇номꙋ црⷭ҇твїю наслѣ́дницы бы́сте, всехва́льнїи мꙋ́ченицы. и҆мꙋ́ще дерзнове́нїе къ человѣколю́бцꙋ бг҃ꙋ, мі́ръ мі́рови и҆спроси́те, и҆ дꙋша́мъ на́шымъ ве́лїю ми́лость. Пренебрегши всем земным, и мужественно решившись на страдания, вы не обманулись в блаженной надежде, но сделались наследниками небесного царства, всехвальные мученики. Имея свободный доступ к человеколюбивому Богу, испросите мир міру и душам нашим великую милость.

Богородице


А҆҆́гнца своего̀, а҆́гница и҆ногда̀ зрѧ́щи къ заколе́нїю тща́щасѧ, ᲂу҆се́рднѡ послѣ́доваше, сїѧ̑ вопию́щи є҆мꙋ̀: ка́мѡ и҆́деши ча́до моѐ сладча́йшее хрⷭ҇тѐ; чесѡ̀ ра́ди ско́рое тече́нїе сїе́, долготерпѣли́ве, тече́ши нелѣ́ностнѡ; і҆и҃се возжелѣ́ниѣйшїй безгрѣ́шне, многоми́лостиве гдⷭ҇и, да́ждь мѝ сло́во рабѣ̀ твое́й, сн҃е мо́й вселюбе́знѣйшїй, не пре́зри менѐ ще́дре молчѧ̀, тѧ̀ стра́ннѡ ро́ждшꙋю, бж҃е всеще́дре, да́рꙋѧй мі́рови ве́лїю млⷭ҇ть. Некогда агница, видя как агнец ее спешит на заклание, с ревностию следовала за Ним, взывая к Нему так: куда Ты идешь, сладчайшее мое чадо, Христове? Для чего, долготёрпеливый, неленостно совершаешь это скорое твое шествие. Ты, вожделенный Иисусе, безгрешный, многомилостивый Господи? Скажи слово мне, рабе твоей, Сын мой возлюбленный. Не пренебреги, милостивый, в молчании меня, родившую Тебя, Боже всемилостивый, подающий миру великую милость.

Пяток

На утрене стихиры на стиховне


Страстоꙋбі́йца по́стъ настоѧ́щїй, ѡ҆ѕлоблє́нїѧ ѿ грѣха̀ ᲂу҆врачева́ти ѡ҆҆вѣщава́етсѧ: є҆го́же ꙗ҆́кѡ бг҃ода́ннаго помо́щника почти́мъ, бг҃опи̑санныѧ скрижа̑ли мѡѷсе́емъ прїи́мше. не пред̾избере́мъ сокрꙋши́вшагѡ и҆́хъ невоздержа́нїемъ: не бꙋ́демъ ѻ҆́бщницы, и҆́хже тѣлеса̀ падо́ша въ пꙋсты́ни: не возсѣ́тꙋимъ і҆ꙋде́йски, но цр҃ко́внѡ просвѣти́мсѧ: не фарїсе́йски лицемѣ́рꙋимъ, но є҆ѵⷢ҇льски ᲂу҆добри́мсѧ хвалѧ́щесѧ ѡ҆ крⷭ҇тѣ хрⷭ҇та̀, и҆зба́вителѧ дꙋ́шъ на́шихъ. Настоящий пост, убивающий страсти, обещает уврачевать недугующих грехом; его и почтим, как данного Богом помощника, приняв через Моисея богописанные скрижали. Не отдадим предпочтения невоздержанию, разбившему их, не будем общниками с теми, коих тела пали в пустыне, не будем сетовать по иудейски, но евангельски покажем себя светлыми; не будем фарисейски лицемерить, но евангельски украсим себя, хвалясь крестом Христа Избавителя душ наших.

Мученикам


Что́ вы нарече́мъ ст҃і́и; херꙋві́мы ли; ꙗ҆́кѡ на ва́съ почи́лъ є҆́сть хрⷭ҇тосъ. серафі́мы ли; ꙗ҆́кѡ непреста́ннѡ просла́висте є҆го́. а҆́гг҃лы ли; тѣ́ла бо ѿврати́стесѧ: си́лы ли; действꙋете во чꙋдесы̀. мнѡ́гаѧ ва́ша и҆мена̀, и҆ бѡ́льшаѧ дарова̑нїѧ: моли́те спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Как назвать вас святые? Херувимами ли потому что на вас почил Христос? Серафимами ли, потому что непрестанно прославляете Его? Ангелами ли, потому что отказались от тела? Силами ли, потому что вы действуете в чудесах? Много именований у вас, и еще более благодатных даров Молитесь, чтобы спасены были души наши.

Крестобогородичен


Что́ чꙋ́дное и҆ и҆зѧ́щное; дв҃а гдⷭ҇ви вопїѧ́ше мт҃рски: болѣ́зни, и҆́хже не и҆мѣ́хъ внегда̀ роди́ти тѧ̀ сн҃е, ѻ҆́стрїи каса́ютсѧ се́рдца моегѡ̀. не терплю̀ на крⷭ҇тѣ̀ пригвожде́на тѧ̀ зрѧ́щи, свѣ́те ѻ҆́чїю моею: потщи́сѧ ᲂу҆́бѡ воста́ни, ꙗ҆́кѡ да просла́влю съ мі́ромъ ᲂу҆жа́сное смотре́нїе твоѐ. Что это странное и необычайное, матерински взывала Дева к Господу: болезни, которых не знала я рождая Тебя, Сын мой, остриями пронзают сердце мое. Не переношу видеть, что пригвожден ко кресту Ты, свет очей моих. Поспеши, востань, чтобы вместе с миром прославляла и я страшное домостроительство Твое.

На 6 часе тропарь пророчества, глас 1


Въ нощи́ и҆ во днѝ припа́даемъ тебѣ̀ гдⷭ҇и, пода́ти ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ дꙋша́мъ на́шымъ, да въ мі́рѣ поклони́мсѧ тебѣ̀, и҆ славосло́вимъ человѣколю́бче. Ночью и днем припадаем Тебе, Господи, что бы дано было душам нашим отпущение грехов, дабы мы в мире поклонялись Тебе и прославляли Тебя, человеколюбивый.

Прокимен, псал. 37, глас 4


Гдⷭ҇и, да не ꙗ҆́ростїю твое́ю ѡ҆бличи́ши менѐ, нижѐ гнѣ́вомъ твои́мъ нака́жеши менѐ. Господи, не обличи меня в гневе Твоем, и не накажи меня в ярости Твоей.
Сті́хъ. Ꙗ҆ко стрѣ́лы твоѧ̀ ᲂу҆нзо́ша во мнѣ̀. Потому что стрелы Твой вонзились в меня.

Чтение из книги пророчества Исаии (7, 1– 14) повествует, что при нападении на Иудею царя Сирийского и Израильского, Господь чрез пророка Исаию утешал и ободрял Ахаза, царя Иудейского, и в удостоверение непреложности своих обетований предложил Ахазу просить, какого хочет, знамения, но маловерный Ахаз отказался просить знамения помощи Божией. „Не стану просить и искушать Господа», сказал он. Тогда сказал пророк, послушайте дом Давидов! Разве вам мало того, что вы досаждаете человекам, что хотите и Бога оскорблять? И так сам Бог дает вам знамения .

Прокимен, псалом 38, глас 6


Оу҆слы́ши моли́твꙋ мою̀ гдⷭ҇и, и҆ моле́нїе моѐ внꙋшѝ. Услышь молитву мою, Господи, и прими в ухо Твое моление мое.
Сті́хъ. Рѣ́хъ: сохраню̀ пꙋтѝ моѧ̀, є҆́же не согрѣша́ти мѝ ꙗ҆зы́комъ мои́мъ. Я сказал: сохраню пути мои, чтобы не согрешить мне языком моим.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Ны́нѣ вре́мѧ бл҃гопрїѧ́тное, ны́нѣ де́нь спасе́нїѧ, во мно́жествѣ ми́лости твое́ѧ посѣтѝ мою̀ дꙋ́шꙋ, и҆ вре́мѧ беззако́нїй мои́хъ ѡ҆сла́би, є҆ди́не чл҃вѣколювче. Ныне время удобное, ныне день спасения. По множеству милости твоей воззри на душу мою, и облегчи бремя грехов моих, единый человеколюбивый.

Прокимен, псалом 39, глас 4


Ми́лость твоѧ̀ и҆ и҆́стина твоѧ̀, вы́нꙋ да застꙋ́питѣ мѧ̀. Твоя милость Господи, и твоя истина да защитят меня.
Сті́хъ. Терпѧ̀ потерпѣ́хъ гдⷪ҇а, и҆ внѧ́тъ мѝ. С терпением ожидал я Господа, и Он обратил на меня внимание.

Чтение из книги Бытия (5, 32 – 6 , 8) изображает причину развращения первобытного мира в смешении благочестивого племени с злым, в увлечении плотскою, чувственной жизнью, и определение Божие о истреблении всего рода человеческого, потому что умножилось зло человека на земле и каждый усердно во все дни жизни своей заботится только о том, чтобы делать худое.

Прокимен, псалом 40, глас 6


А҆́зъ рѣ́хъ: гдⷭ҇и, поми́лꙋй мѧ̀, и҆сцѣлѝ дꙋ́шꙋ мою̀. Я сказал: Господи, помилуй меня, исцели душу мою.
Сті́хъ. Бл҃же́нъ разꙋмѣва́ѧй на ни́ща и҆ ᲂу҆бо́га. Блажен внимательный к нищему и убогому.

Чтение из книги Притчей (6, 20–7, и) указывает на необходимость поучения в законе, „ибо заповедь закона есть светильник и свет, путь жизни, наставление и научение. За тем премудрый предостерегает от сближения с чужими женами. „Может ли кто положить себе огонь за пазуху так, чтобы не прогорело платье его? Может ли кто ходить на угольях горячих так, чтобы не обожглись ноги его? Полна ревности ярость мужа замужней женщины и не пощадит он в день отмщения. Не оставит вражды ни за какую уплату и не согласится прекратить ее, как бы ни велик был подарок.


Источник: Стихиры великопостных служб с переводом на русский язык, указанием чтений и кратким изложением содержания их. - Москва : Отд. О-ва любителей духов. просвещения по распространению духов.-нравств. кн., 1876. - 267 с.

Комментарии для сайта Cackle