ЯННУАРИЙ
1 ЯННУАРИА.
ОБРЕЗАНИЕ ГОСПОДНЕ. СВЯТИТЕЛЯ ВАСИЛИЯ ВЕЛИКАГО.
1. Бытия чтение.
Явися Господь Авраму и рече ему: Аз есмь Бог твой, благоугоди предо Мною и буди непорочен. И положу завет Мой между Мною и между тобою, и умножу тя зело. И будеши отец многих языков. И не наречется ктому имя твое Аврам, но будет имя твое Авраам, яко отца многих языков положих тя. И возращу тя зело зело, и положу тя в языки, и царие из тебе изыдут. И положу завет Мой между Мною и тобою и между семенем твоим по тебе в роды их, в завет вечный, и буду им Бог. И паде Авраам на лице своем и поклонися Господеви. И рече Бог ко Аврааму: ты же завет Мой да соблюдеши, ты и семя твое по тебе в роды их. И сей завет, иже соблюдеши между Мною и вами и между семенем твоим по тебе в роды их: обрежите плоть вашу крайнюю, и будет в знамение завета между Мною и вами и между семенем твоим по тебе в роды их. И отроча осмодневно обрежется вам, всяк мужеск пол в родех ваших. И мужеский пол, иже не обрежет плоть крайнюю свою во осмый день, потребится душа она от рода своего, яко завет Мой разорила есть. Быт 17:1–2, 4–7, 3, 9–12, 14
2. Притчей чтение.
Господь созда мя начало путей Своих в дела Своя. Прежде век основа мя в начале, прежде неже землю сотворити, и прежде неже бездны соделати, прежде неже произыти источником вод, прежде, неже горам водрузитися, прежде же всех холмов раждает мя. Господь сотвори страны, и пустыни, и концы, населены под Небесем. Егда готовяше небо, с Ним бех, и егда отлучаше Себе престол на ветрех, егда крепки творяше вышния облаки и яко тверды полагаше источники поднебесныя. Внегда полагати морю предел его, и воды не мимо идут уст Его, и крепки творяше основания земли, бех при Нем устрояя подобна. Аз бех, о нейже радовашеся: по вся же дни веселяхся пред лицем Его на всяко время. Притч 8:22–30
3. Притчей чтение.
Уста праведнаго каплют премудрость, язык же неправеднаго погибнет. Устне мужей праведных каплют благодати, уста же нечестивых развращаются. Мерила льстивая мерзость пред Господем, вес же праведный приятен Ему. Идеже аще внидет досаждение, тамо и безчестие, уста же смиренных поучаются премудрости. Совершение правых наставит их и поползновение отрицающихся упасет их. Не пользуют имения в день ярости, правда же избавит от смерти. Умер праведный, остави раскаяние, наручна же бывает и посмеятельна нечестивых пагуба. Правда непорочнаго исправляет пути, в нечестие же падает неправда. Правда мужей правых избавит их, безсоветием же пленяются беззаконнии. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда, похвала же нечестивых погибнет. Праведник от лова убегнет, вместо же его предается нечестивый. Во устех нечестивых сеть гражданом, чувство же праведных благоспешное. Во благих праведных исправится град, и в погибели нечестивых радование. Во благословении правых возвысится град, усты же нечестивых раскопается. Ругается гражданом лишенный разума, муж же мудрый безмолвие водит. Притч 10:31 – 11:12
2 ЯННУАРИА.
ПРЕСТАВЛЕНИЕ ПРЕПОДОБНАГО СЕРАФИМА САРОВСКАГО.
Паримии преподобному.
4 ЯННУАРИА.
СОБОР СВЯТЫХ СЕМИДЕСЯТИ АПОСТОЛ.
1. Числ чтение.
Рече Господь Моисею: собери Ми седмьдесят мужей от старец израилевых, ихже ты сам веси, яко сии суть старцы людей, и книжники их: и приведеши их в сень свидения, и станут ту с тобою. И сниду, и возглаголю тамо с тобою, и отыму от Духа сущаго в тебе, и возложу на них, и пособствуют с тобою стремления людей, и не поводиши их ты един. И собра Моисей седмьдесят мужей от старец людей, и постави их окрест сени. И сниде Господь во облаце, и глагола Моисею, и взят от Духа Иже в нем, и положи на седмидесяти мужей старец: а якоже почи Дух на них, и прорекоша в стану, и ктому не приложиша. И осташа два мужа в стану, имя единому Елдад, и имя второму Модад, и почи на них Дух: и сии беша от написанных, и не приидоша в сень, и пророчествоваста в стану. И притек юноша возвести Моисею, и рече ему, глаголя: Елдад и Модад пророчествуета в стану. И отвещав Иисус сын Навин, предстояй Моисею, избранный его, рече: господи Моисее, возбрани има. И рече ему Моисей: не ревнуеши ли ты мне? И кто даст всем людем Господним быти пророки, егда даст Господь Духа Своего на них? И иде Моисей в полк сам и старцы Израилтестии. Числ 11:16–17, 24–30
2. Исхода чтение.
Поят Моисей сыны Израилевы от моря Чермнаго и веде их в пустыню Сур. И идяху три дни в пустыни, и не обретаху воды, да быша пили. Приидоша же в Мерру, и не можаху пити воды от Мерры: горька бо бе, сего ради наречеся имя месту тому Горесть. И роптаху людие на Моисея, глаголюще: что пием? Возопи же Моисей ко Господу, и показа ему Господь древо, и вложи е в воду, и сладка бысть вода. Тамо положи ему Бог оправдания и суды. И тамо искушаше его, и рече: аще слухом услышиши глас Господа, Бога твоего, и угодная пред Ним сотвориши, и внушиши заповеди Его, и сохраниши вся оправдания Его, всяку болезнь, юже наведох на египтяны, не наведу на тя. Аз бо есмь Господь, исцеляяй тя. И приидоша во Елим, и бяху тамо дванадесять источников вод, и седмьдесят стебль фиников, и ополчишася тамо при водах. И воздвигшася от Елима, и прииде весь сонм сынов Израилевых в пустыню Син, яже есть между Елимом и между Синою. Исх 15:22–27; 16:1
3. Премудрости Сираха чтение.
Восхвалим убо мужи славны и отцы наша в бытии. Многу славу созда Господь в них величием Своим от века. Господствующе в царствиих своих и мужи, именити силою, советующе разумом своим, провещавшии во пророчествах; старейшины людий в советех и в разуме писания людий. Премудрая словеса в наказании их; ищуще гласа мусикийска и поведающе повести во писаниих, мужи богатии, обдаровани крепостию, мирно живуще в жилищих своих. Вси сии в родех прославлени быша, и во днех их похвала, до века пребудет семя их, и слава их не потребится. Телеса их в мире погребена быша, а имена их живут в роды. Премудрость их поведят людие, и похвалу их исповесть Церковь. Сир 44:1–7, 12–14
5 ЯННУАРИА.
НАВЕЧЕРИЕ ПРОСВЕЩЕНИЯ.
НА ПЕРВОМ ЧАСЕ.
Прокимен, глас 4.
И возгреме с Небесе Господь, / и Вышний даде глас Свой. Стих: Возлюблю Тя, Господи, крепосте моя, Господь утверждение мое. Пс 17:14, 2–3А
Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: да возвеселится пустыня жаждущая, да возрадуется пустыня и процветет, яко крин, и да прозябнет, и вся возвеселятся. И возрадуются пустынная Иорданова, и слава Ливанова дана бысть ей и честь Кармилова, и людие Мои узрят славу Господню и высоту Божию. Укрепитеся, руки ослабленныя, и, колена разслабленная, утешитеся, и рцыте малодушным мыслию: укрепитеся и не бойтеся, се Бог наш суд воздает, Той приидет и спасет нас. Тогда отверзутся очеса слепых, и ушеса глухих услышат, тогда скочит хромый, яко елень, и ясен будет язык гугнивых, яко проразися в пустыни вода и дебрь в земли жаждущей. И будет безводная в блата, и в жаждущей земли источник воды будет. Тамо будет веселие птиц, водворение сиринов, и тростий, и блата. Тамо будет путь чист, и путь свят наречется. И не мимоидет тамо нечист, ниже будет тамо путь нечистый, разсеяннии же пойдут по нему и не заблудят. И не будет тамо льва, ниже от зверей лютых взыдет нань, ниже обрящется тамо, но пойдут по нему избавленнии и собраннии от Господа, и обратятся, и приидут в Сион с веселием и радостию, и веселие вечное над главою их. Хвала, и радование, и веселие постигнет их, отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Ис 35:1–10
НА ТРЕТЬЕМ ЧАСЕ.
Прокимен, глас 6.
Видеша Тя воды, Боже, / видеша Тя воды и убояшася. Стих: Гласом моим ко Господу воззвах, гласом моим к Богу, и внят ми. Пс 76:17А, 2
Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: измыйтеся и чисти будете, отымите лукавствия от душ ваших пред очима Моима, престаните от лукавствий ваших. Научитеся доброе творити, изыщите суда, избавите обидима, судите сиру и оправдите вдовицу. И приидите, и истяжимся, – глаголет Господь, – и аще будут греси ваши, яко багряное, яко снег, убелю; аще же будут, яко червленое, яко волну, убелю. И аще хощете и послушаете Мене, благая земли снесте. Аще ли же не хощете, ниже послушаете Мене, меч вас пояст, – уста бо Господня глаголаша сия. Ис 1:16–20
НА ШЕСТОМ ЧАСЕ.
Прокимен, глас 4.
В мори путие Твои, / и стези Твоя в водах многих. Стих: Глас грома Твоего в колеси. Пс 76:20А, 19А
Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: почерпите воду с веселием от источников спасения. И речеши в день он: исповедайтеся Господеви и призовите Имя Его. Вознесите во языцех славу Его, помяните, яко вознесеся Имя Его. Пойте Имя Господне, яко высокая сотвори. Возвестите сия по всей земли, радуйтеся и веселитеся, живущии в Сионе, яко вознесеся Святый Израилев посреде его. Ис 12:3–6
НА ДЕВЯТОМ ЧАСЕ.
Прокимен, глас 3.
Господь просвещение мое и Спаситель мой, / кого убоюся? Стих: Господь Защититель живота моего, от кого устрашуся? Пс 26:1
Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: во время приятное послушах тя и в день спасения помогох тебе. / И создах тя и дах тя в завет языков, / еже устроити землю и наследити наследие пустыни. Глаголюща сущим во узах: изыдите! / И сущим во тьме: открыйтеся! На всех путех пастися будут, и на всех стезях пажить их. Не взалчут, ниже вжаждут, ниже поразит их зной, ниже солнце, но Милуяй их утешит я и сквозе источники вод проведет я. И положу всякую гору в путь и всякую стезю в паству их. Се сии издалеча приидут, сии от севера и моря, инии же от земли Персския. Да веселятся Небеса, и радуется земля, да отрыгнут горы веселие и холми правду, яко помилова Бог люди Своя и смиренныя людей утеши. Рече же Сион: остави мя Господь, и Бог забы мя. Еда забудет жена отроча свое? Или не помилует изчадия чрева своего? Аще ли же и сих забудет жена, но Аз не забуду тебе, – глаголет Господь. Ис 49:8–15
6 ЯННУАРИА.
СВЯТОЕ БОГОЯВЛЕНИЕ.
КРЕЩЕНИЕ ГОСПОДА БОГА
И СПАСА НАШЕГО ИИСУСА ХРИСТА.
НА ВЕЧЕРНИ.
1. Бытия чтение.
В начале сотвори Бог небо и землю. Земля же бе невидима и неустроена, и тьма верху бездны, и Дух Божий ношашеся верху воды. И рече Бог: да будет свет. И бысть свет. И виде Бог свет, яко добро, и разлучи Бог между светом и между тьмою. И нарече Бог свет день, а тму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един. И рече Бог: да будет твердь посреде воды, и да будет разлучающи посреде воды, и воды. И бысть тако. И сотвори Бог твердь, и разлучи Бог между водою, яже бе под твердию, и между водою, яже бе над твердию. И нарече Бог твердь, небо. И виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день вторый. И рече Бог: да соберется вода, яже под небесем, в собрание едино, и да явится суша. И бысть тако. И собрася вода, яже под небесем в собрания своя, и явися суша. И нарече Бог сушу, землю, и собрания вод нарече моря. И виде Бог, яко добро. И рече Бог: да прорастит земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем, по роду на земли, и бысть тако. И изнесе земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем, по роду на земли. И виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день третий. Быт 1:1–13
2. Исхода чтение.
Рече Господь к Моисею: что вопиеши ко Мне? Глаголи сыновом Израилевым, и да путешествуют. И ты возми жезл твой, и простри руку твою на море, и расторгни е, и да внидут сынове Израилевы посреде моря по суху. И се Аз ожесточу сердце фараоново, и слуг его, и египтян всех, и внидут в след их, и прославлюся в фараоне, и во всем воинстве его, и в колесницах, и в конех его. И уразумеют вси египтяне, яко Аз Господь, прославляющу Ми ся в фараоне, и в колесницах, и в конех его. Простре же Моисей руку на море, и возгна Господь море ветром южным сильным всю нощь, и сотвори море сухо, и разступися вода. И внидоша сынове Израилевы в посред моря по суху, и вода им бысть стена одесную и стена ошуюю. Погнаша же египтяне и внидоша созади их всяк конь фараонов, и колесницы, и всадницы посреде моря. Простре же Моисей руку на море, и устроися вода ко дню на место, египтяне же бежаша под водою, и истрясе Господь египтяны посреде моря. И, обратившися, вода покры колесницы, и всадники, и тристаты, и всю силу фараонову, вшедших в след их в море, и не оста от них ни един. Сынове же Израилевы проидоша по суху посреде моря. Исх 14:15–18, 21–23, 27–29
3. Исхода чтение.
Поят Моисей сыны Израилевы от моря Чермнаго и веде их в пустыню Сур. И идяху три дни в пустыни, и не обретаху воды, да быша пили. Приидоша же в Мерру, и не можаху пити воды от Мерры: горька бо бе, сего ради наречеся имя месту тому Горесть. И роптаху людие на Моисея, глаголюще: что пием? Возопи же Моисей ко Господу, и показа ему Господь древо, и вложи е в воду, и сладка бысть вода. Тамо положи ему Бог оправдания и суды. И тамо искушаше его, и рече: аще слухом услышиши глас Господа, Бога твоего, и угодная пред Ним сотвориши, и внушиши заповеди Его, и сохраниши вся оправдания Его, всяку болезнь, юже наведох на египтяны, не наведу на тя. Аз бо есмь Господь, исцеляяй тя. И приидоша во Елим, и бяху тамо дванадесять источников вод, и седмьдесят стебль фиников, и ополчишася тамо при водах. И воздвигшася от Елима, и прииде весь сонм сынов Израилевых в пустыню Син, яже есть между Елимом и между Синою. Исх 15:22–27; 16:1
Тропарь, глас 5.
Явился еси в мире, Иже мир Сотворивый, / да просветиши во тьме седящия, / Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 1: Боже, ущедри ны и благослови ны, / просвети лице Твое на ны и помилуй ны. / Познати на земли путь Твой, / во всех языцех спасение Твое. Пс 66:2, 3
Лик: Да просветиши во тьме седящия, / Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 2: Да исповедятся Тебе людие, Боже, / да исповедятся Тебе людие вси. / Да возвеселятся и да возрадуются языцы, / яко судиши людем правотою / и языки на земли наставиши. Пс 66:4, 5
Лик: Да просветиши во тьме седящия, / Человеколюбче, слава Тебе.
Стих 3: Да исповедятся Тебе людие, Боже, / да исповедятся Тебе людие вси. / Земля даде плод свой, / благослови ны, Боже, Боже наш. / Благослови ны, Боже, и да убоятся Его вси концы земли. Пс 66:6–8
Лик: Да просветиши во тьме седящия, / Человеколюбче, слава Тебе.
Слава, и ныне:
Явился еси в мире, Иже мир сотворивый, / да просветиши во тьме седящия, / Человеколюбче, слава Тебе.
4. Иисуса Навина чтение.
Рече Господь ко Иисусу: в день сей начинаю вознести тя пред всеми сынами Израилевыми, да разумеют, зане якоже бех с Моисеом, тако буду и с тобою. И ныне заповеждь священником, взимающим ковчег завета, глаголя: да яко внидите в часть воды Иорданския и станете при Иордане. Якоже идяху священницы, вземшии ковчег завета Господня, во Иордан, и ноги священников, носящих ковчег, омочишася в части воды Иорданския. Иордан же исполняшеся во всем ложи своем, якоже во дни жатвы пшеницы. И сташа воды низходящия свыше в сонм един, отстоящия далече зело от Адами града, даже до страны Кариафиарим. Низходящая же сниде на море Аравитское, даже до моря солищнаго, дондеже вконец оскуде, и людие стояху прямо Иерихона. И сташа священницы, вземшии ковчег завета Господня, на сусе, посреде Иордана, готовы. И вси сынове Израилевы преидоша по суху, дондеже скончаша вси людие, преходяще Иордан. Ис Нав 3:7–8, 14–17
5. Царств четвертых чтение.
Рече Илия к Елиссею: седи убо зде, яко Господь посла мя до Иордана. И рече Елиссей: жив Господь, и жива душа твоя, аще оставлю тя. И поидоста оба, и пятдесят мужей от сынов пророческих приидоша и сташа прямо издалеча, оба же стаста при Иордане. И прият Илия милоть свою, и свит ю, и порази ею воды, и разделися вода сюду и сюду, и преидоста оба по суху. И бысть, яко преидоста, и рече Илия Елиссею: проси, что сотворю тебе, прежде даже не взят буду от тебе. И рече Елиссей: да будет убо Дух, иже в тебе, сугуб во мне. И рече Илия: ожесточил еси просити, обаче аще увидиши мя, вземлема от тебе, будет ти тако; аще ли же не увидиши, не будет. И бысть идущим им и глаголющим, и се колесница огненна, и кони огненни, и раздели между обема. И взятся Илия трусом, яко на небо. И Елиссей зряше, и той вопияше: отче, отче, колесница Израилева, и кони его, и не виде его ктому. И ятся Елиссей за ризы своя, и раздра я на двое, и взят милоть Илиину, падшую верху его. И обратися Елиссей, и ста на брезе Иордана. И прият Елиссей милоть Илиину, падшую верху его, и удари воды, и не разделишася. И рече Елиссей: где убо есть Бог Илиин Апфо? И удари Елиссей воды второе, и разделишася воды, и прейде по суху. 4 Цар 2:6–14
6. Царств четвертых чтение.
Прииде Нееман, князь царя Ассирийскаго, с колесницами и коньми своими и ста при дверех храма Елиссеева. И посла Елиссей к нему вестника, глаголя: шед, измыйся во Иордане седмижды, и обратится плоть твоя к тебе, и очистишися. И разгневася Нееман, и отыде, и рече: се рех, да изыдет ко мне, и призовет о имени Господа Бога своего, и положит руку свою на проказу, и отымет ю от плоти моея. Не добрейши ли суть Арвана и Фарфа, реце Дамаскове, паче Иордана и всех вод Израилевых? Не шед ли, измыюся в них и очищуся? И возвратися, и отыде с гневом. И приступиша отроцы его и реша к нему: господи, аще бы велие слово глаголал к тебе пророк, не бы ли сотворил, якоже рече к тебе: измыйся и очистишися? И сниде Нееман, и погрузися во Иордане седмижды, по глаголу человека Божия, и обратися плоть его к нему, яко отрочате мала, и очистися. 4 Цар 5:9–14
Тропарь, глас 6.
Грешником и мытарем / за множество милости Твоея / явился еси, Спасе наш.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, / токмо на седящия во тьме? / Слава Тебе.
Стих 1: Господь воцарися, в лепоту облечеся, / облечеся Господь в силу и препоясася, / ибо утверди вселенную, яже не подвижится. / Готов престол Твой оттоле, / от века Ты еси. Пс 92:1–2
Лик: Где бо имел бы свет Твой возсияти, / токмо на седящия во тьме? / Слава Тебе.
Стих 2: Воздвигоша реки, Господи, воздвигоша реки гласы своя. / Возмут реки сотрения своя от гласов вод многих. Пс 92:3
Лик: Где бо имел бы свет Твой возсияти, / токмо на седящия во тьме? / Слава Тебе.
Стих 3: Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь. / Свидения Твоя уверишася зело. / Дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний. Пс 92:4, 5
Лик: Где бо имел бы свет Твой возсияти, / токмо на седящия во тьме? / Слава Тебе.
Слава, и ныне:
Грешником и мытарем / за множество милости Твоея / явился еси, Спасе наш.
Где бо имел бы свет Твой возсияти, / токмо на седящия во тьме? / Слава Тебе.
7. Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: измыйтеся и чисти будете, отымите лукавствия от душ ваших пред очима Моима, престаните от лукавствий ваших. Научитеся доброе творити, изыщите суда, избавите обидима, судите сиру и оправдите вдовицу. И приидите, и истяжимся, – глаголет Господь, – и аще будут греси ваши, яко багряное, яко снег, убелю; аще же будут, яко червленое, яко волну, убелю. И аще хощете и послушаете Мене, благая земли снесте. Аще ли же не хощете, ниже послушаете Мене, меч вас пояст, – уста бо Господня глаголаша сия. Ис 1:16–20
8. Бытия чтение.
Воззрев Иаков и виде полк Божий ополчившийся, и сретоша его Ангели Божии. Рече же Иаков, егда виде их: полк Божий сей. И нарече имя месту тому Полки. Посла же Иаков вестники пред собою ко Исаву, брату своему, в землю Сиир, во страну Едомскую. И заповеда им, глаголя: сице рцыте господину моему Исаву: тако глаголет отрок твой Иаков: с Лаваном пожих и укоснех до ныне, и быша ми овцы, и волове, и ослята, и рабы, и рабыни. И послах возвестити господеви моему Исавови, да обрящет благодать отрок твой пред тобою. И возвратишася вестницы ко Иакову, глаголюще: идохом ко Исаву, брату твоему, и се сам грядет в сретение твое и четыре ста мужей с ним. Убояся же Иаков зело, и недоумевашеся, и раздели люди, иже с ним, и волы, и овцы на два полка. И рече Иаков: аще приидет Исав на полк един и посечет и, будет полк вторый во спасение. И рече Иаков: Бог отца моего Авраама и Бог отца моего Исаака, Господи, рекий ми: отбежи в землю бытия твоего, и добро ти сотворю. Довольно ми да будет от всякия правды и от всякия истины, юже сотворил еси отроку Твоему, с жезлом бо моим сим преидох Иордан. Быт 32:1–10
9. Исхода чтение.
Сниде дщерь фараонова измытися на реку, и рабыни ея прохождаху при реце: и видевши ковчежец в лучице, пославши рабыню, взя и. Отверзши же, видит отроча плачущееся в ковчежце, и пощаде е дщерь фараоня, и рече: от детей еврейских сие. И рече сестра его дщери фараонове: хощеши ли призову ти жену кормилицу от еврей, и воздоит ти отроча? И рече ей дщерь фараонова: иди. Шедши же отроковица, призва матерь отрочате. Рече же к ней дщерь фараонова: соблюди ми отроча сие, и воздой ми е: аз же дам ти мзду. Взя же отроча жена, и дояше е. Возмужавшу же отрочати, введе е ко дщери фараонове, и бысть ей в сына: и нарече имя ему Моисей, глаголющи: от воды взях его. Исх 2:5–10
10. Судей Израилевых чтение.
Рече Гедеон к Богу: аще спасаеши рукою моею Израиля, имже образом рекл еси: Се аз положу руно овчее на гумне и, аще будет роса на руне токмо, по всей же земли суша, разумею, яко спасеши рукою моею Израиля, имже образом рекл еси. И бысть тако. И уранив Гедеон наутрие, и исцеди руно, и истече роса от руна, исполнен окрин воды. И рече Гедеон к Богу: да не прогневается убо ярость Твоя на мя, и возглаголю еще единою, и искушу еще единою руном: да будет убо суша на руне токмо, по всей же земли роса. И сотвори Бог тако в нощи той, и бысть суша на руне токмо, по всей же земли бысть роса. Суд 6:36–40
11. Царств третиих чтение.
Рече Илия к людем: приступите ко мне. И приступиша вси людие к нему. И взят Илия дванадесять камений, по числу дванадесяти колен сынов Израилевых, якоже глагола Господь к нему, глаголяй: Израиль будет имя твое. И созда камение, и исцели олтарь Господень раскопанный, и сотвори ров, вмещающ по две меры семени, окрест олтаря. И положи полена на олтари, егоже сотвори. И раздроби всесожжения, и положи на полена, и обыде олтарь. И рече Илия: приимите ми четыре водоносы воды, и да пролиются на олтарь, на всесожжение же и на полена. И рече: удвойте. И удвоиша. И рече: утройте. И утроиша. И идяше вода окрест олтаря, и ров исполнися воды. И возопи Илия на небо, и рече: Господи Боже Авраамов, и Исааков, и Иаковль, услыши мене днесь огнем, и разумеют вси людие сии, яко Ты еси Един Господь Бог Израилев, и аз раб Твой и Тебе ради сотворих сия вся, и Ты обрати сердца людей сих в след Тебе. И паде огнь от Господа с Небесе и пояде всесожжения, и полена, и воду, яже на них, и воду, яже в рове, и камение, и персть полиза огнь. И падоша вси людие на лице своем и реша: воистину Господь Бог, Той есть Бог. 3 Цар 18:30–39
12. Царств четвертых чтение.
Рекоша мужие града Иерихонска ко Елиссею: се жилище града сего добро, якоже ты, господи, видиши, и воды злы и безчадны. И рече Елиссей: приимите ми водонос нов и всыплите ту соль; и прияша и. И изыде на исхождение вод, и вверже тамо соль, и рече: тако глаголет Господь, исцелих воды сия, и не ктому будет отнюд умирая, ниже безчадствующая сими. И исцелеша воды до дне сего, по глаголу, иже глагола Елиссей. 4 Цар 2:19–22
13. Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: во время приятное послушах тя и в день спасения помогох тебе. / И создах тя и дах тя в завет языков, / еже устроити землю и наследити наследие пустыни. Глаголюща сущим во узах: изыдите! / И сущим во тьме: открыйтеся! На всех путех пастися будут, и на всех стезях пажить их. Не взалчут, ниже вжаждут, ниже поразит их зной, ниже солнце, но Милуяй их утешит я и сквозе источники вод проведет я. И положу всякую гору в путь и всякую стезю в паству их. Се сии издалеча приидут, сии от севера и моря, инии же от земли Персския. Да веселятся Небеса, и радуется земля, да отрыгнут горы веселие и холми правду, яко помилова Бог люди Своя и смиренныя людей утеши. Рече же Сион: остави мя Господь, и Бог забы мя. Еда забудет жена отроча свое? Или не помилует изчадия чрева своего? Аще ли же и сих забудет жена, но Аз не забуду тебе, – глаголет Господь. Ис 49:8–15
НА ВОДООСВЯЩЕНИИ.
1. ПРОРОЧЕСТВА ИСАИНА ЧТЕНИЕ.
Тако глаголет Господь: да возвеселится пустыня жаждущая, да возрадуется пустыня и процветет, яко крин, и да прозябнет, и вся возвеселятся. И возрадуются пустынная Иорданова, и слава Ливанова дана бысть ей и честь Кармилова, и людие Мои узрят славу Господню и высоту Божию. Укрепитеся, руки ослабленныя, и, колена разслабленная, утешитеся, и рцыте малодушным мыслию: укрепитеся и не бойтеся, се Бог наш суд воздает, Той приидет и спасет нас. Тогда отверзутся очеса слепых, и ушеса глухих услышат, тогда скочит хромый, яко елень, и ясен будет язык гугнивых, яко проразися в пустыни вода и дебрь в земли жаждущей. И будет безводная в блата, и в жаждущей земли источник воды будет. Тамо будет веселие птиц, водворение сиринов, и тростий, и блата. Тамо будет путь чист, и путь свят наречется. И не мимоидет тамо нечист, ниже будет тамо путь нечистый, разсеяннии же пойдут по нему и не заблудят. И не будет тамо льва, ниже от зверей лютых взыдет нань, ниже обрящется тамо, но пойдут по нему избавленнии и собраннии от Господа, и обратятся, и приидут в Сион с веселием и радостию, и веселие вечное над главою их. Хвала, и радование, и веселие постигнет их, отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Ис 35:1–10
2. Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: жаждущии, на воду идите, и, елицы не имате сребра, шедше, купите, и ядите и пийте без сребра и цены вино и тук. Вскую цените сребро не в хлебы и труд ваш не в сытость? Послушайте Мене и снесте благая, и насладится во благих душа ваша. Внимайте ушима вашима и последуйте путем Моим, услышите Мене, и жива будет во благих душа ваша. И завещаю вам завет вечен, преподобная Давидова верная. Се свидетельство во языцех, дах Его Князя и Повелителя во языцех. Се языцы, иже не ведяху Тя, призовут Тя, и людие, иже не познаша Тя, к Тебе прибегнут, ради Господа Твоего и Святаго Израилева, яко прославих Тя. Взыщите Бога, и внегда вам обрести Его, призовите. Егда же аще приближится вам, да оставит нечестивый пути своя и муж беззаконный советы своя. И обратитеся ко Господу Богу вашему и помиловани будете, яко помногу оставит грехи ваша. Не суть бо совети Мои, якоже совети ваши, ниже якоже путие ваши, путие Мои, – глаголет Господь. Но якоже отстоит Небо от земли, тако отстоит путь Мой от путей ваших, и размышления ваша от мысли Моея. Якоже бо аще снидет дождь или снег с Небесе и не возвратится оттуду, дондеже упоит землю, и родит, и прозябнет, и даст семя сеющему и хлеб в снедь, тако будет глагол Мой, иже аще изыдет из уст Моих и не обратится ко Мне тощь, дондеже аще скончает вся, елика восхотех, и поспешу пути Моя и повеления Моя. Веселием бо изыдете и радостию научитеся, горы бо и холми скочат, ждуще вас в радости, и вся древеса сельная восплещут ветвьми. И вместо драчия взыдет кипарис, вместо же кропивы взыдет мирсина. И будет Господь во имя и в знамение вечное и не оскудеет. Ис 55:1–13
3. Пророчества Исаина чтение.
Тако глаголет Господь: почерпите воду с веселием от источников спасения. И речеши в день он: исповедайтеся Господеви и призовите Имя Его. Вознесите во языцех славу Его, помяните, яко вознесеся Имя Его. Пойте Имя Господне, яко высокая сотвори. Возвестите сия по всей земли, радуйтеся и веселитеся, живущии в Сионе, яко вознесеся Святый Израилев посреде его. Ис 12:3–6
9 ЯННУАРИА.
СВЯТИТЕЛЯ ФИЛИППА, МИТРОПОЛИТА МОСКОВСКАГО.
1. Притчей чтение.
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава. От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, о чада, честная бо реку, и блажен человек, иже пути моя сохранит. Исходи бо мои – исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас и предлагаю мой глас сыновом человеческим: яко аз, премудрость, устроих совет, и разум и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать. Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказаннии же, прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая, яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих, ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум. Научу бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа. Cр. Притч 10:7А, 5 А; 3:13–16; 8:6, 34А, 35, 4, 12, 14, 17, 5–9; (?)
2. Премудрости Соломони чтение.
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Осудит же праведник умираяй живущия нечестивыя. Узрят бо кончину праведнаго и не разумеют, что совещаша о нем, яко повержет Господь нечестивыя безгласны ниц и поколеблет их от оснований, и до последняго исчезнут в болезни, и память их погибнет. Приидут бо в помышление согрешений своих ужасни, и обличит их сопротив беззакония их. Тогда станет в дерзновении мнозе праведник пред лицем оскорбивших его и отметающих труды его. Видевше же его, смятутся страхом многим и ужаснутся о преславнем спасении его. Рекут бо в себе, кающеся, и в тесноте духа воздохнут и рекут: сей бе, егоже имехом некогда в посмех и в притчу поношения, безумнии, житие его вменихом неистово и кончину его безчестну. Како вменися в сынех Божиих, и во святых жребий его есть? Убо заблудихом от пути истиннаго, и правды свет не облиста нам, и солнце не возсия нам. Беззаконных исполнихомся стезь и погибели, и ходихом стези непроходны, пути же Господня не разумехом. Прем 4:7, 16А, 17, 19–20; 5:1–7
3. Премудрости Соломони чтение.
Уста праведнаго каплют премудрость: устне же мужей мудрых ведят благодать. Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда. Сын бо праведен раждается в живот, и во благих своих плод правды обымет. Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу. Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость. Любит Господь преподобныя сердца, приятни же ему вси непорочнии в пути. Мудрость Господня просвещает лице разумнаго. Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю. Утреневавый к ней, не утрудится, и бдяй ея ради, вскоре без печали будет. Яко достойных ея сама обходит ищущи, и во стезях ея является им благоприемне. Мудрости никогдаже одолеет злоба. Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея. И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю. Таибница бо есть Божия хитрости, и обретательница дел Его. Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству, ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком. Аще же и многаго искусства желает кто, весть древняя, и быти хотящая разсмотрит: свесть извития словес, и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет; и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней, и благославие во общении словес ея. Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего: Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим, и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми, и да управляет мир в преподобии и правде. Даждь ми Твоих Престолов приседящую премудрость, и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой, и сын рабыни Твоея. Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего, и от престола славы Твоея, да сущи со мною научит мя, что благоугодно есть пред Тобою, и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей. Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Притч 10:31А; 10: 32А; ср. Притч 11:2Б; 10:2Б; Притч 11:7А; 11:19А; ср. Притч 13:2А, 9А, ?; 15:2А; ср. Притч 14:33; Притч 22:11А, ?; Прем 6:13; 6:12Б; 6:14А; 6:15Б; 6:16А; 7:30Б; 8:2Б; 8:2Б; 8:3Б; 8:4; 8:7Б; 8:8; ср. Прем 8:9Б; ср. Прем 8:17Б; Прем 8:18Б; 8:21Б; 9:1-3А; 9:4-5А; 9:10; 9:11Б; 9:14.
10 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНАГО ПАВЛА ОБНОРСКАГО.
Паримии преподобному.
11 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНАГО ФЕОДОСИЯ, ОБЩЕЖИТИЙ НАЧАЛЬНИКА.
Паримии преподобному.
12 ЯННУАРИА.
СВЯТИТЕЛЯ САВВЫ, АРХИЕПИСКОПА СЕРБСКАГО.
1. Притчей чтение.
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава. От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, о чада, честная бо реку, и блажен человек, иже пути моя сохранит. Исходи бо мои – исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас и предлагаю мой глас сыновом человеческим: яко аз, премудрость, устроих совет, и разум и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать. Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказаннии же, прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая, яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих, ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум. Научу бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа. Cр. Притч 10:7А, 5 А; 3:13–16; 8:6, 34А, 35, 4, 12, 14, 17, 5–9; (?)
2. Премудрости Соломони чтение.
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Осудит же праведник умираяй живущия нечестивыя. Узрят бо кончину праведнаго и не разумеют, что совещаша о нем, яко повержет Господь нечестивыя безгласны ниц и поколеблет их от оснований, и до последняго исчезнут в болезни, и память их погибнет. Приидут бо в помышление согрешений своих ужасни, и обличит их сопротив беззакония их. Тогда станет в дерзновении мнозе праведник пред лицем оскорбивших его и отметающих труды его. Видевше же его, смятутся страхом многим и ужаснутся о преславнем спасении его. Рекут бо в себе, кающеся, и в тесноте духа воздохнут и рекут: сей бе, егоже имехом некогда в посмех и в притчу поношения, безумнии, житие его вменихом неистово и кончину его безчестну. Како вменися в сынех Божиих, и во святых жребий его есть? Убо заблудихом от пути истиннаго, и правды свет не облиста нам, и солнце не возсия нам. Беззаконных исполнихомся стезь и погибели, и ходихом стези непроходны, пути же Господня не разумехом. Прем 4:7, 16А, 17, 19–20; 5:1–7
3. Премудрости Соломони чтение.
Уста праведнаго каплют премудрость: устне же мужей мудрых ведят благодать. Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда. Сын бо праведен раждается в живот, и во благих своих плод правды обымет. Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу. Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость. Любит Господь преподобныя сердца, приятни же ему вси непорочнии в пути. Мудрость Господня просвещает лице разумнаго. Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю. Утреневавый к ней, не утрудится, и бдяй ея ради, вскоре без печали будет. Яко достойных ея сама обходит ищущи, и во стезях ея является им благоприемне. Мудрости никогдаже одолеет злоба. Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея. И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю. Таибница бо есть Божия хитрости, и обретательница дел Его. Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству, ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком. Аще же и многаго искусства желает кто, весть древняя, и быти хотящая разсмотрит: свесть извития словес, и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет; и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней, и благославие во общении словес ея. Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего: Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим, и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми, и да управляет мир в преподобии и правде. Даждь ми Твоих Престолов приседящую премудрость, и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой, и сын рабыни Твоея. Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего, и от престола славы Твоея, да сущи со мною научит мя, что благоугодно есть пред Тобою, и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей. Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Притч 10:31А; 10: 32А; ср. Притч 11:2Б; 10:2Б; Притч 11:7А; 11:19А; ср. Притч 13:2А, 9А, ?; 15:2А; ср. Притч 14:33; Притч 22:11А, ?; Прем 6:13; 6:12Б; 6:14А; 6:15Б; 6:16А; 7:30Б; 8:2Б; 8:2Б; 8:3Б; 8:4; 8:7Б; 8:8; ср. Прем 8:9Б; ср. Прем 8:17Б; Прем 8:18Б; 8:21Б; 9:1-3А; 9:4-5А; 9:10; 9:11Б; 9:14.
17 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНАГО АНТОНИЯ ВЕЛИКАГО.
Паримии преподобному.
18 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНЫХ КИРИЛЛА И МАРИИ, РОДИТЕЛЕЙ ПРЕПОДОБНАГО СЕРГИЯ РАДОНЕЖСКАГО.
Паримии преподобному.
20 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНАГО ЕВФИМИЯ ВЕЛИКАГО.
Паримии преподобному.
21 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНАГО МАКСИМА ГРЕКА.
Паримии преподобному.
ОТ 23 ДО 31 ДНЕ МЕСЯЦА СЕГО.
НОВОМУЧЕНИКОВ И ИСПОВЕДНИКОВ РОССИЙСКИХ.
1. Деяний святых апостол чтение.
В тыя дни собрашася во Иерусалим князи, старцы, книжницы и елицы беша от рода архиерейска. И, поставльше Петра и Иоанна посреде, вопрошаху: коею силою или коим именем исцелиста хромаго. Петр, исполнився Духа Свята, рече: князи людстии и старцы Исраилевы, аще мы днесь истязуеми есмы о благодеянии человека немощна, о чесом сей спасеся, разумно буди всем вам и всем людем Исраилевым, яко во имя Иисуса Христа Назореа, Его же вы распясте, Егоже Бог воскреси от мертвых, о Cем cей стоит пред вами здрав: Сей есть камень, укореный от вас зиждущих, бывый во главу угла, и несть ни о единем же инем спасения: несть бо иного имени под небесем, даннаго в человецех, о немже подобает спастися нам. Видяще же Петрово дерзновение и Иоанново и разумевше, яко человека некнижна еста и проста, дивляхуся, знаху же их, яко со Иисусом беста: видяще же изцелевшаго человека с нима стояща, ничтоже имяху противу рещи. Повелевше же има вон из сонмища изыти, стязахуся друг со другом, глаголюще: что сотворим человекома сима; яко убо нарочитое знамение бысть има, всем живущим во Иерусалиме яве, и не можем отврещися: но да не более прострется в людех, прещением да запретим има ктому не глаголати о имени сем ни единому от человек. И призваше их, заповедаша има отнюдь не провещавати ниже учити о имени Иисусове. Петр же и Иоанн отвещавша к ним реста: аще праведно есть пред Богом вас послушати паче, нежели Бога, судите: не можем бо мы, яже видехом и слышахом, не глаголати. Они же призапрещше има, пустиша я, ничтоже обретше како мучити их, людий ради, яко вси прославляху Бога о бывшем: лет бо бяше множае четыредесяти человек той, на немже бысть чудо сие изцеления. Отпущена же бывша приидоста ко своим и возвестиста, елика к нима архиерее и старцы реша. Они же, слышавше, единодушно воздвигоша глас к Богу и рекоша: Владыко, Ты, Боже, сотворивый небо и землю и море и вся, яже в них, иже Духом Святым усты отца нашего Давида отрока Твоего рекл еси: вскую шаташася языцы, и людие поучишася тщетным; предсташа царие земстии, и князи собрашася вкупе на Господа и на Христа Его. Собрашася бо воистинну во граде сем на святаго отрока Твоего Иисуса, Егоже помазал еси, Ирод же и Понтийский Пилат с языки и людьми Исраилевыми, сотворити, елика рука Твоя и совет Твой преднарече быти: и ныне, Господи, призри на прещения их и даждь рабом Твоим со всяким дерзновением глаголати слово Твое, внегда руку Твою прострети Ти во исцеления, и знамением и чудесем бывати Именем святым отрока Твоего Иисуса. И помолившимся им, подвижеся место, идеже бяху собрани, и исполнишася вси Духа Свята и глаголаху слово Божие со дерзновением. Деян 4:5–31
2. К Тимофею послания святаго Апостола Павла чтение.
Чадо Тимофее, засвидетельствую убо аз пред Богом и Господем нашим Иисус Христом, хотящим судити живым и мертвым в явлении Его и царствии Его: Проповедуй слово, настой благовременне и безвременне, обличи, запрети, умоли со всяким долготерпением и учением. Будет во время, егда здраваго учения не послушают, но по своих похотех изберут себе учители, чешеми слухом, и от истины слух отвратят, и к баснем уклонятся. Ты же трезвися о всем, злопостражди, дело сотвори благовестника, служение твое известно сотвори. Аз бо уже жрен бываю, и время моего отшествия наста. Подвигом добрым подвизахся, течение скончах, веру соблюдох. Прочее убо соблюдается мне венец правды егоже воздаст ми Господь в день он, праведный Судия, не токмо же мне, но и всем возлюбльшим явление Его. 2 Тим 4:1–8
3. Ко Евреем послания святаго Апостола Павла чтение.
Братие, иже верою победита царствия, содеяша правду, получиша обетования, заградиша уста львов, угасиша силу огненную, избегоша острея меча, возмогоша от немощи, быша крепцы во бранех, обратиша в бегство полки чуждих. Прияша жены от воскресения мертвых своих. Инии же избиени быша, не приемше избавления, да лучшее воскресение улучат. Друзии же руганием и ранами искушение прияша, еще же и узами и темницею. Камением побиени быша, претрени быша, искушени быша, убийством меча умроша, проидоша в милотех, и в козиях кожах, лишени, скорбяще, озлоблени. Ихже не бе достоин весь мир, в пустынях скитающеся и в горах и в вертепах и в пропастех земных. И сии вси, послушествовани бывше верою, не прияша обетования. Богу лучшее что о нас предзревшу, да не без нас совершенство приимут. Евр 11:33-40
25 ЯННУАРИА.
СВЯТИТЕЛЯ ГРИГОРИЯ БОГОСЛОВА.
1. Притчей чтение.
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава. От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, о чада, честная бо реку, и блажен человек, иже пути моя сохранит. Исходи бо мои – исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас и предлагаю мой глас сыновом человеческим: яко аз, премудрость, устроих совет, и разум и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать. Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказаннии же, прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая, яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих, ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум. Научу бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа. Cр. Притч 10:7А, 5 А; 3:13–16; 8:6, 34А, 35, 4, 12, 14, 17, 5–9; (?)
2. Премудрости Соломони чтение.
Уста праведнаго каплют премудрость: устне же мужей мудрых ведят благодать. Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда. Сын бо праведен раждается в живот, и во благих своих плод правды обымет. Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу. Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость. Любит Господь преподобныя сердца, приятни же ему вси непорочнии в пути. Мудрость Господня просвещает лице разумнаго. Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю. Утреневавый к ней, не утрудится, и бдяй ея ради, вскоре без печали будет. Яко достойных ея сама обходит ищущи, и во стезях ея является им благоприемне. Мудрости никогдаже одолеет злоба. Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея. И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю. Таибница бо есть Божия хитрости, и обретательница дел Его. Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству, ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком. Аще же и многаго искусства желает кто, весть древняя, и быти хотящая разсмотрит: свесть извития словес, и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет; и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней, и благославие во общении словес ея. Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего: Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим, и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми, и да управляет мир в преподобии и правде. Даждь ми Твоих Престолов приседящую премудрость, и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой, и сын рабыни Твоея. Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего, и от престола славы Твоея, да сущи со мною научит мя, что благоугодно есть пред Тобою, и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей. Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Притч 10:31А; 10: 32А; ср. Притч 11:2Б; 10:2Б; Притч 11:7А; 11:19А; ср. Притч 13:2А, 9А, ?; 15:2А; ср. Притч 14:33; Притч 22:11А, ?; Прем 6:13; 6:12Б; 6:14А; 6:15Б; 6:16А; 7:30Б; 8:2Б; 8:2Б; 8:3Б; 8:4; 8:7Б; 8:8; ср. Прем 8:9Б; ср. Прем 8:17Б; Прем 8:18Б; 8:21Б; 9:1-3А; 9:4-5А; 9:10; 9:11Б; 9:14.
3. Премудрости Соломони чтение.
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна, не многолетна, ниже в числе лет исчитается. Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости – житие нескверное. Благоугоден Богу быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть. Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале, исполни лета долга, угодна бо бе Господу душа его, сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое, яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его. Прем 4:7–15
В тойже день:
СВЯЩЕННОМУЧЕНИКА ВЛАДИМИРА, МИТРОПОЛИТА КИЕВСКАГО И ГАЛИЦКАГО.
Паримии мучеником.
27 ЯННУАРИА.
ПРЕНЕСЕНИЕ МОЩЕЙ СВЯТИТЕЛЯ ИОАННА ЗЛАТОУСТА.
Паримии святителю.
28 ЯННУАРИА.
ПРЕПОДОБНАГО ФЕОДОСИЯ ТОТЕМСКАГО.
Паримии преподобному.
30 ЯННУАРИА.
СВЯТИТЕЛЯ ВАСИЛИЯ ВЕЛИКАГО,
ГРИГОРИЯ БОГОСЛОВА И ИОАННА ЗЛАТОУСТА.
1. Второзакония чтение.
Во днех онех рече Моисей к сыном Израилевым: видите, предах пред лицем вашим землю, вшедше, наследуйте ю, юже клятся Господь отцем вашим, Аврааму, и Исааку, и Иакову, дати им и семени их по них. И рекох к вам во время оно, глаголя: не возмогу един водити вас. Господь Бог ваш умножил вы есть, и се есте днесь, яко звезды небесныя, множеством. Господь Бог отец наших да приложит вам, яко да будете тысящами сугубо, и да благословит вас, якоже глагола вам. И взях от вас мужи мудры, и сведомы, и смысленны, и поставих их владети над вами, тысященачальники, и стоначальники, и пятьдесятоначальники, и десятоначальники, и письмоводители судиям вашим. И заповедах судиям вашим во время оно, глаголя: разслушайте посреде братий ваших и судите праведно посреде мужа, и посреде брата его, и посреде пришельца его. Да не познаете лица в суде, малому и великому судиши и не устыдишися лица человеческа, яко суд Божий есть. Втор 1:8–11; 15–17
2. Второзакония чтение.
Во днех онех рече Моисей к сыном Израилевым: се Господа Бога твоего небо и небо небесе, земля и вся, елика суть на ней. Обаче отцы ваша произволи Господь любити их и избра семя их по них, вас, паче всех язык, в день сей. И обрежите жестокосердие ваше, и выя ваша не ожесточите ктому. Ибо Господь Бог ваш, Сей Бог богов и Господь господей, Бог великий, и крепкий, и страшный, Иже не дивится лицу, ниже вземлет дар. Творяй суд пришельцу, и сиру, и вдовице и любит пришельца, дати ему хлеб и ризу. И возлюбите пришельца, пришельцы бо бесте в земли Египетстей. Господа Бога твоего да убоишися, и Тому единому послужиши, и к Нему прилепишися, и Именем Его кленешися. Той хвала твоя, и Той Бог твой, иже сотворил ти есть великая и славная сия, яже видесте очи твои. Втор 10:14–21
3. Премудрости Соломони чтение.
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим, аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И в мале наказани бывше, великими благодетельствовани будут: яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе. Яко злато в горниле искуси их: и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют, и яко искры по стеблию потекут. Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки. Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему. Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его. Прем 3:1–9
31 ЯННУАРИА.
СВЯТИТЕЛЯ НИКИТЫ, ЕПИСКОПА НОВГОРОДСКАГО.
1. Притчей чтение.
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава. От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, о чада, честная бо реку, и блажен человек, иже пути моя сохранит. Исходи бо мои – исходи живота, и уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас и предлагаю мой глас сыновом человеческим: яко аз, премудрость, устроих совет, и разум и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать. Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказаннии же, прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая, яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих, ничтоже в них стропотно, ниже развращенно. Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум. Научу бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа. Cр. Притч 10:7А, 5 А; 3:13–16; 8:6, 34А, 35, 4, 12, 14, 17, 5–9; (?)
2. Премудрости Соломони чтение.
Уста праведнаго каплют премудрость: устне же мужей мудрых ведят благодать. Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда. Сын бо праведен раждается в живот, и во благих своих плод правды обымет. Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу. Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость. Любит Господь преподобныя сердца, приятни же ему вси непорочнии в пути. Мудрость Господня просвещает лице разумнаго. Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю. Утреневавый к ней, не утрудится, и бдяй ея ради, вскоре без печали будет. Яко достойных ея сама обходит ищущи, и во стезях ея является им благоприемне. Мудрости никогдаже одолеет злоба. Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея. И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю. Таибница бо есть Божия хитрости, и обретательница дел Его. Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству, ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком. Аще же и многаго искусства желает кто, весть древняя, и быти хотящая разсмотрит: свесть извития словес, и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет; и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней, и благославие во общении словес ея. Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего: Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим, и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми, и да управляет мир в преподобии и правде. Даждь ми Твоих Престолов приседящую премудрость, и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой, и сын рабыни Твоея. Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего, и от престола славы Твоея, да сущи со мною научит мя, что благоугодно есть пред Тобою, и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей. Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Притч 10:31А; 10: 32А; ср. Притч 11:2Б; 10:2Б; Притч 11:7А; 11:19А; ср. Притч 13:2А, 9А, ?; 15:2А; ср. Притч 14:33; Притч 22:11А, ?; Прем 6:13; 6:12Б; 6:14А; 6:15Б; 6:16А; 7:30Б; 8:2Б; 8:2Б; 8:3Б; 8:4; 8:7Б; 8:8; ср. Прем 8:9Б; ср. Прем 8:17Б; Прем 8:18Б; 8:21Б; 9:1-3А; 9:4-5А; 9:10; 9:11Б; 9:14.
3. Премудрости Соломони чтение.
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна, не многолетна, ниже в числе лет исчитается. Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости – житие нескверное. Благоугоден Богу быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть. Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале, исполни лета долга, угодна бо бе Господу душа его, сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое, яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его. Прем 4:7–15
|