Последование по исходе души от тела

ПОСЛЕДОВАНИЕ ПО ИСХОДЕ ДУШИ ОТ ТЕЛА

Изшедшей убо души от тела, абие иерей начинает: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно и во веки веков. По исходе души от тела, тотчас иерей начинает: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Чтец: Аминь. Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. Трижды. Чтец: Аминь. Святой Боже, Святой Крепкий, Святой Бессмертный, помилуй нас. (3)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради. Пресвятая Троица, помилуй нас; Господи, очисти грехи наши; Владыка, прости беззакония наши; Святой, посети и исцели немощи наши, имени Твоего ради.
Господи, помилуй, трижды. Господи, помилуй. (3)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Отче наш, Иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго. Отче наш, Который на небесах! Да святится имя Твоё; да придёт Царство Твоё; да будет воля Твоя и на земле, как на небе; хлеб наш насущный дай нам сегодня; и прости нам долги наши, как и мы прощаем должникам нашим; и не введи нас во искушение, но избавь нас от лукавого.
Священник возглашает: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Священник: Ибо Твоё есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и всегда, и во веки веков.
Лик: Аминь. Чтец: Аминь.

Затем поет с предстоящими
или читает тропари, на глас 4

Со духи праведных скончавшихся, / душу раба Твоего [или рабы Твоея], Спасе, упокой, / сохраняя ю во блаженной жизни, / яже у Тебе, Человеколюбче. Со духами праведных скончавшихся / душу раба Твоего [или: рабы Твоей], Спаситель, упокой / сохраняя её в блаженной жизни, / той, что у Тебя, Человеколюбец.
В покоищи Твоем, Господи, / идеже вси святии Твои упокоеваются, / упокой и душу раба Твоего [или рабы Твоея], яко един еси Человеколюбец. В месте упокоения Твоем, Господи, / где все святые Твои обретают покой, / упокой и душу раба Твоего [или: рабы Твоей], / ибо Ты Один – Человеколюбец.
Слава: Ты еси Бог сошедый во ад, и узы окованных разрешивый, / Сам и душу раба Твоего [или рабы Твоея] упокой. Слава: Ты – Бог наш, сошедший во ад / и муки узников прекративший, / Сам и душу раба Твоего [или: рабы Твоей] упокой.
И ныне: Едина чистая и непорочная Дево, Бога без семене рождшая, / моли спастися души его [или ея]. И ныне: Единая чистая и непорочная Дева, / Бога во чреве носившая неизреченно, / ходатайствуй о спасении души раба Твоего [или: рабы Твоей].

И затем иерей произносит
следующую ектению

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй. Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.
Лик: Господи, помилуй, трижды. Хор: Господи, помилуй. (3)
Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия] (имярек), и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному. Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.
Лик: Господи, помилуй, трижды. Хор: Господи, помилуй. (3)
Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются. Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.
Лик: Господи, помилуй, трижды. Хор: Господи, помилуй. (3)
Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим. Милости Божией, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.
Лик: Подай, Господи. Хор: Подай, Господи.
Иерей: Господу помолимся. Иерей: Господу помолимся.
Лик: Господи, помилуй. Хор: Господи, помилуй.

Священник произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] (имярек), в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина. Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или: ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.
Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] (имярек), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков. Возглас: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.
Лик: Аминь. Хор: Аминь.

По окончании читает псалом 90

Живый в помощи Вышняго, в крове Бога небеснаго водворится. Речет Господеви: заступник мой еси и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него. Яко Той избавит тя от сети ловчи, и от словесе мятежна, плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися, оружием обыдет тя истина Его. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тьме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Падет от страны твоей тысяща, и тьма одесную тебе, к тебе же не приближится, обаче очима твоима смотриши и воздаяние грешников узриши. Яко Ты, Господи, упование мое; Вышняго положил еси прибежище твое. Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему, яко Ангелом Своим заповесть о тебе, сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою; на аспида и василиска наступиши, и попереши льва и змия. Яко на Мя упова, и избавлю и; покрыю и, яко позна имя Мое. Воззовет ко Мне, и услышу его, с ним есмь в скорби, изму его и прославлю его, долготою дней исполню его и явлю ему спасение Мое. Живущий помощью Всевышнего под кровом Бога небесного водворится. Скажет Господу: «Заступник мой Ты и прибежище моё, Бог мой и уповаю на Него». Ибо Он избавит тебя от сети ловцов и от вести тревожной. За плечами Своими сокроет тебя, и под крыльями Его будешь надеяться, – как оружие окружит тебя истина Его. Не убоишься от страха ночного, от стрелы, летящей днём; от опасности, во тьме блуждающей, от несчастья и демона полуденного. Падёт рядом с тобою тысяча, и десять тысяч справа от тебя, но к тебе не приблизятся. Только очами твоими посмотришь и воздаяние грешников увидишь. Ибо Ты, Господи, надежда моя! Всевышнего сделал ты прибежищем твоим. Не подступится к тебе зло, и бич не приблизится к шатру твоему, ибо Он Ангелам Своим заповедает о тебе сохранить тебя на всех путях твоих, – на руках понесут тебя, чтобы ты не споткнулся о камень ногою твоею. На аспида и василиска наступишь и попирать будешь льва и дракона. «Ибо на Меня он уповал, и избавлю его, прикрою его, ибо он познал имя Моё. Призовёт Меня, и услышу его, с ним Я в скорби, избавлю его и прославлю его, долгоденствием исполню его и явлю ему спасение Моё».

И абие поет, или глаголет канон сей за преставльшагося:

И затем поет или читает следующий канон за преставившегося:

Глас 8. Песнь 1

Ирмос: Воду прошед яко сушу, / и египетскаго зла избежaв, / изрaильтянин вопияше: / избaвителю и Богу нашему поим. Ирмос: По воде пройдя, как по суше, / и египетского развращения избежав, / израильтянин взывал: / «Избавителю и Богу нашему воспоем!»
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Отверз уста моя, Спасе, слово ми подаждь молитися, Милосерде, о преставленнем, да покоиши душу его, Владыко. Отверзи уста мои, Спаситель, / и подай мне слово молитвы, Милосердный, / о ныне преставившемся, / да упокоишь душу его, Владыка.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Мертв быв плотию, Спасе, и во гробе положен с мертвыми, душу раба Твоего покой в месте злачне, яко Милосерд. Мертв Ты был, Спаситель, по плоти / и во гробе положен с мертвыми; / душу раба Твоего упокой в месте отрадном, / как Милосердный.
Слава: Молебный глас мой услыши, Боже Триипостасне, и учини душу преставленнаго в недрех Авраамлих, Избавителю. Слава: Молебный глас мой услышь, / Боже Триипостасный, / и водвори душу преставившегося / в недрах Авраамовых, о Искупитель!
И ныне: Ты, Пречистая Богородице, Егоже без искуса мужеска заченши родила еси, моли Сына Твоего подати покой рабу Твоему преставленному. И ныне: Пречистая Богородица, / Кого Ты, зачав без общения с мужем, родила, / – Сына Твоего, моли подать покой / рабу Твоему преставившемуся.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, / и Церкве Зиждителю, / Ты мене утверди в любви Твоей, / желaний крaю, верных утверждение, / едине Человеколюбче. Ирмос: Небесного свода Создатель, Господи, / и Церкви Строитель, / Ты меня утверди в любви к Тебе, / предел желаний, верных утверждение, / единый Человеколюбец.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
В месте злачне, в месте покойне, идеже лицы святых веселятся, душу раба Твоего преставленнаго покой, Христе, Едине Милостиве. В месте отрадном, в месте покоя, / где сонмы святых веселятся, / душу раба Твоего преставишегося упокой, Христе, / единый милостивый.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Идеже лицы святых, тамо вчини, Владыко, послужившаго Тебе всем сердцем и воздвигшаго иго Твое на рамо свое, яко Един Владыка живота и смерти. Где сонмы святых, туда водвори, Владыка, / послужившего Тебе всем сердцем / и поднявшего на плечо свое иго Твое, / как единый Владыка жизни и смерти.
Слава: Небесный Отче Вседержителю, и Сыне Единородный, и Душе Святый Исходный, презри умершаго согрешения, и в Церкви первенец всели его, славити Тя со всеми угождшими Тебе. Слава: Небесный Отче, Вседержитель, и Сын единородный, / и Дух Святой, исходящий от Отца! / Не взирай на согрешения умершего / и в Церковь первенцев его всели / славить Тебя со всеми, Тебе угодившими.
И ныне: Яко Мати Святая Пресвятаго Бога, Владычице всяческих, Марие Богородице, со всеми святыми Сего моли душу покоити раба Твоего в Небесных селениих. И ныне: Как Матерь Святая Пресвятого Бога, / Владычица всего, Мария Богородица, / со всеми святыми Его моли / упокоить душу раба Твоего в Небесных селениях.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи, / смотрения Твоего тaинство, / разумех дела Твоя / и прослaвих Твое Божество. Ирмос: Услышал я, Господи, / о таинстве Твоего промысла, / уразумел дела Твои, / и прославил Твоё Божество.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Сошедый в преисподняя, Христе, совоздвигл еси умершия вся, и преставльшагося от нас покой, Спасе, яко щедр. Сойдя в преисподнюю, Христе, / Ты воздвиг с Собою умерших всех; / и преставившегося от нас упокой, Спаситель, / как милосердный.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Никтоже без греха есть, токмо Ты Един, Владыко: сего ради преставленному и грехи остави, и в рай того всели. Никто не без греха, / кроме Тебя единого Владыки; / потому и преставившемуся грехи отпусти / и в рай его всели.
Слава: Услыши, Троице Святая, гласы молебныя, приносимыя Тебе в церкви о усопшем, и Богоначальным Твоим светом озари душу, омраченную суетными привержении. Слава: Услышь, Троица Святая, гласы молитвенные, / приносимые Тебе в церкви об усопшем, / и богоначальным Твоим светом озари душу, / волнами суеты омраченную.
И ныне: Родила еси, Пречистая, без мужеска семене, Бога совершенна и Человека совершенна, вземлющаго грехи наша, Дево. Того моли, Госпоже, преставльшемуся рабу Твоему подати покой. И ныне: Родила Ты, Пречистая, без семени мужа, / Бога совершенного и Человека совершенного, / подъемлющего грехи наши, Дева. / Его моли, Госпожа, / преставившемуся рабу Твоему подать покой.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, / и мышцею Твоею высокою / Твой мир подaждь нам, Человеколюбче. Ирмос: Просвети нас повелениями Твоими, Господи, / и рукою Твоею вознесенною / Твой мир подай нам, Человеколюбец.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Имый живота и смерти власть, преставленнаго от нас покой, Христе Боже, Ты бо еси всех, Спасе, покой и живот. Имея над жизнью и смертью власть, / преставившегося от нас упокой, Христе Боже. / Ибо Ты, Спаситель, всех покой и жизнь.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
На Тя, Спасе, надежду возложь, умерый отыде от нас; Ты же, Господи, ущедри его, яко Бог Многомилостив. На Тебя, Спаситель, надежду возложив, / умерший отошел от нас; / Ты же, Господи, сжалься над ним, / как Бог многомилостивый.
Слава: Просвети нас, Трисвяте, воспеваемый Владыко, молящихся Тебе, мир небесный прияти, и в мирных селех душу вчини, отшедшую от временных в надежде безконечныя жизни. Слава: Просвети нас, Трисвятой, воспеваемый Владыка, / молящихся Тебе, да мир небесный примем, / и в мирных селениях душу водвори, / отошедшую от временного / в надежде на безконечную жизнь.
И ныне: Шуяго стояния, Пречистая, избавити преставленнаго умоли Сына Твоего, Дево Госпоже, яко Спаса и Бога нашего Мати сущая. И ныне: От стояния слева избавить преставившегося / умоли Сына Твоего, Пречистая Дево, Госпожа, / как Спасителя и Бога нашего Матерь истинная.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу, / и Тому возвещу печали моя, / яко зол душа моя исполнися, / и живот мой аду приближися, / и молюся яко Иона: / от тли, Боже, возведи мя. Ирмос: Я пролью молитву к Господу / и Ему возвещу печали мои, / ибо зол душа моя преисполнилась / и жизнь моя ко аду приблизилась, / и молюсь я, как Иона: / «От погибели, Боже, изведи меня!»
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Ада испроверг, Владыко, воскресил еси умершия от века: и ныне преставленнаго от нас, в недро Авраамле Ты, Боже, всели, прегрешения вся отпустив, яко Милосерд. Ад ниспровергнув, Владыка, / воскресил Ты умерших от века; / и ныне преставившегося от нас / в недро Авраамово Ты, Боже, всели, / все согрешения его простив, как милосердный.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Заповедь, юже ми дал еси, Боже, преступих и смертен бых, но Ты, Боже, сошедый во гроб и души яже от века воскресивый, не возстави мене, Владыко, на мучение, но на покой, преставленный вопиет Тебе с нами, Многомилостиве. «Заповедь, которую Ты дал мне, Боже, / я преступил и смертным стал. / Но Ты, Боже, сошедший во гроб / и души сущих от века воскресивший, / не воздвигни меня, Владыка, на мучение, но на покой», / – преставившийся взывает Тебе нашими устами, Многомилостивый.
Слава: Молим Тя, Безначальне Отче и Сыне и Душе Святый, злобою душезлобнаго мира озлобленную и к Тебе, Зиждителю, прешедшую душу во адово дно не отрини, Боже Спасе мой. Слава: Молим Тебя, Отче Безначальный, / и Сын, и Дух Святой: / злом душегубительного мiра изнуренную / и к Тебе, Создатель, перешедшую душу / на дно ада не отринь, / Боже, Спаситель мой.
И ныне: С небесе Христос Бог наш, яко дождь на руно, Пречистая, сниде на Тя, напаяя весь мир и изсушая вся безбожныя потоки, наводняяй всю землю разумом Своим, Приснодево; Того моли дати покой преставленному рабу Твоему. И ныне: С неба Христос Бог наш, как дождь на руно, / сошел на Тебя, Пречистая, / орошая весь мiр и иссушая все безбожия потоки, / наводняя всю землю познанием Своим. / Его моли, Приснодева, дать покой / преставившемуся рабу Твоему.

Кондак, глас 8

Со святыми упокой, / Христе, душу раба Твоего [или рабы Твоея], / идеже несть болезнь, ни печаль, / ни воздыхание, / но жизнь безконечная. Со святыми упокой, Христе, / душу раба Твоего [или: рабы Твоей], / там, где нет ни боли, ни скорби, ни стенания, / но жизнь бесконечная.
Икос: Сам един еси безсмертный, / сотворивый и создавый человека: / земнии убо от земли создахомся, / и в землю туюжде пойдем, / якоже повелел еси, создавый мя и рекий ми: / яко земля еси, и в землю отыдеши: / аможе вси человецы пойдем, / надгробное рыдание творяще песнь: / аллилуия. [Трижды.] Икос: Ты Сам – один бессмертный, / сотворивший и создавший человека: / мы же, смертные, из земли были созданы, / и в ту же землю пойдем, / как повелел Ты, создав меня и сказав мне: / «Ты земля, и в землю отойдешь», / куда все мы, смертные, пойдем, / надгробное рыдание претворяя в песнь «Аллилуия!»

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше отроцы, / в Вавилоне иногдa, / верою Троическою плaмень пещный попрaша, поюще: / отцев Боже, благословен еси. Ирмос: Из Иудеи пришедшие юноши / в Вавилоне некогда / верою в Троицу попрали пламя печи, воспевая: / «Боже отцов наших, благословен Ты!»
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Владыко Христе Боже, егда хощеши судити миру, пощади душу раба Твоего, егоже от нас приял еси, вопиющаго: отец наших Боже, благословен еси. Владыка Христе Боже! / Когда Ты будешь мiр судить, / пощади душу раба Твоего, / которого от нас Ты принял, взывающего: / «Отцов наших Боже, благословен Ты!»
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
В пищи райстей, идеже праведных души веселятся, послуживших Тебе, причти с ними, Христе, душу раба Твоего, воспевшаго: отец наших Боже, благословен еси. В усладе райской, где веселятся / души праведных послуживших Тебе, Христе, / сопричти к ним душу раба Твоего, воспевшаго: / «Отцов наших Боже, благословен Ты!»
Слава: Иудейския три отроки спасый во огни, в Триех Лицех воспетый, избави огня вечнаго усопшаго, воспевшаго Ти верно: отец наших Боже, благословен еси. Слава: Трех иудейских отроков спасший во огне, / в трех Лицах воспетый! / Избавь от огня вечного усопшего, воспевшего Тебе с верою: / «Отцов наших Боже, благословен Ты!»
И ныне: Исаиа Тя Жезл нарече, Чистая, Даниил же Гору Несекомую, Иезекииль же Дверь, из Неяже пройде Христос, мы же Тя, Истинную Богородицу именующе, величаем. И ныне: Исаия жезлом Тебя, Чистая, нарек, / Даниил же – горой нерассекаемой, / Иезекииль же дверью, чрез которую прошел Христос; / мы же Тебя истинной Богородицей именуя, величаем.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель / Богочестивым неистовно разжже, / силою же лучшею спасены сия видев, / Творцу и Избавителю вопияше: / отроцы, благословите, / священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки. Ирмос: Семикратно печь / Халдейский властитель / для чтущих Бога в неистовстве разжег; / но силой высшею спасенными их увидев, / к Творцу и Избавителю взывал: / «Отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века!»
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Скончав течение и к Тебе прибегох, Господи, преставленный вопиет ныне, прегрешения остави, Христе Боже, и не осуди мене, егда хощеши судити всем, верно бо Тебе взывах: вся дела Господня, Господа пойте и превозносите Его во веки. «Скончав свой путь, к Тебе прибег я, Господи», – преставившийся взывает ныне, – / «согрешения отпусти мне, Христе Боже, / и не осуди меня, когда будешь всех судить, / ибо я с верою Тебе взывал: / Все творения Господни, Господа пойте / и превозносите Его вовеки!»
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Понесшаго, Владыко, иго Твое на раме Своем, и бремя Твое легкое, аще и не всегда, обаче в месте преподобных Твоих всели душу его, воспевшаго Тебе, Христе Спасе: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите Его во веки. Носившего на плече своем, хотя и не всегда, / иго Твое и бремя Твое легкое, Владыка, / все же в месте преподобных Твоих всели душу его, / воспевшего Тебе, Христе Спаситель: / «Отроки, благословляйте, священники, воспевайте, / люди, превозносите Его вовеки!»
Благословим Отца и Сына и Святаго Духа, Господа. Благословим Отца и Сына и Святаго Духа Господа.
Безначальная Троице Святая, Боже Отче и Сыне и Душе Святый, в лице святых причти душу преставленнаго раба Твоего и огня вечнаго избави, да Тя хвалит, воспевая во веки: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите Его во веки. Безначальная Троица Святая, Боже, / Отче, и Сын, и Дух Святой! / к сонму святых причти душу преставившегося раба Твоего / и от огня вечного его избавь, / да восхваляет Тебя, вовеки воспевая: «Отроки, благословляйте, священники, воспевайте, / люди, превозносите Его вовеки!»
И ныне и присно и во веки веков. Аминь. И ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Тя, Дево, пророчестии лицы прорекоша, прозряще бо Тя прозорливыма очима: ов убо жезл нарече Тя, ин же дверь восточную, ов же гору человеки несекомую. Мы же исповедуем Тя воистинну Богородицу, Бога всяческих рождшую, Егоже моли упокоити преставленнаго во веки вся. О Тебе, Дева, пророков сонмы прорекли, / ибо предвидели Тебя прозорливыми очами: / так, один жезлом нарек Тебя, / другой же – дверью восточной, / а иной – горой, людьми нерассекаемой. / Мы же исповедуем Тебя истинною Богородицей, родившей Бога всех; / Его моли упокоить преставившегося на все века.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, / и земли удивишася концы, / яко Бог явися человеком плотски, / и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. / Тем Тя, Богородицу, / Ангелов и человек чиноначалия величают. Ирмос: Изумилось тому небо, / и ужаснулись пределы земли, / что явился людям Бог во плоти, / и чрево Твое стало пространнее небес. / Потому Тебя, Богородица, / сонмы Ангельские и человеческие величают.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Иисусе Боже мой, Спасе, Адамле Ты взял еси преступление и смерти вкусил еси, да человеки от нея свободиши, Милосерде. Темже молим Тя, Милостиве: преставленнаго покой, яко Благ, во дворех святых Твоих, яко Един Всеблагий и Милосердый. Иисусе, Боже мой, Спаситель! / Ты взял на Себя преступление Адама / и вкусил смерти, Милосердный, / чтобы людей от нее освободить. / Потому молим Тебя, Милостивый: / преставившегося упокой по Своей Благости, / во дворах святых Твоих, / как единый всеблагой и милосердный.
Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея]. Припев: Упокой, Господи, душу усопшего раба Твоего [или: усопшей рабы Твоей].
Несть никтоже, Милосерде, иже не согреши в человецех, токмо Ты Един, Иисусе Христе, вземляй грехи всего мира. Темже, очистив раба Твоего от прегрешений, вчини во святых Твоих дворех: Ты бо живот еси и покой, и свет, и веселие всех, Тебе благоугодивших. Нет никого, о Милосердный, / кто бы среди людей не согрешил, / только Ты один, Иисусе Христе, всего мiра грехи подъемлющий. / Потому, очистив раба Твоего от согрешений, / посели его во святых Твоих дворах;: / ибо Ты – жизнь, и покой, и свет, / и веселие всех, Тебе благоугодивших.
Слава: Удивися все естество человеческое, како Безначальнаго Отца Сын сый Единородный, плоть от Девы действом Святаго Духа приял еси, и пострадал еси яко человек, да умершия оживиши. Тем и преставленнаго ныне от нас, прилежно молим Тя, во стране живых, яко Благ, всели. Слава: Удивилось все естество человеческое, / как Ты, Безначального Отца Сын единородный / принял от Девы плоть действием Святого Духа, / и пострадал как человек, чтобы умерших оживить. / Потому прилежно молим Тебя: / и преставившегося ныне от нас, / во страну живых, как Благой, всели.
И ныне: Невесту Тя нарицаем, Пречистая, Отца невидимаго, и Матерь Сына, из Тебе Духом Святым воплощеннаго, и молебницу Тя о усопшем рабе Твоем предлагаем: Тебе бо Помощницу имамы, земнии, и любовию поюще Тя величаем. И ныне: Невестой Тебя называем, Пречистая, Отца невидимого / и Матерью Сына, от Тебя Духом Святым воплощенного, / и как на Молитвенницу о рабе Твоем усопшем на Тебя мы уповаем; / ибо в Тебе мы, земные, Помощницу имеем / и с любовью воспевая, Тебя величаем.
Таже, Достойно есть яко воистинну / блажити Тя, Богородицу, / Присноблаженную и Пренепорочную / и Матерь Бога нашего. / Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу Тя величаем. Затем, Достойно есть воистину / прославлять Тебя, Богородицу, / вечно блаженную и пренепорочную / и Матерь Бога нашего. / Честью высшую Херувимов / и несравненно славнейшую Серафимов, / девственно Бога-Слово родившую, / истинную Богородицу – Тебя величаем.
Чтец: Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. Трижды. Чтец: Святой Боже, Святой Крепкий, Святой Бессмертный, помилуй нас. (3)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради. Пресвятая Троица, помилуй нас; Господи, очисти грехи наши; Владыка, прости беззакония наши; Святой, посети и исцели немощи наши, имени Твоего ради.
Господи, помилуй, трижды. Господи, помилуй. (3)
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Отче наш, Иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго. Отче наш, Который на небесах! Да святится имя Твоё; да придёт Царство Твоё; да будет воля Твоя и на земле, как на небе; хлеб наш насущный дай нам сегодня; и прости нам долги наши, как и мы прощаем должникам нашим; и не введи нас во искушение, но избавь нас от лукавого.
Иерей возглашает: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Священник: Ибо Твоё есть Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и всегда, и во веки веков.
Клирицы: Аминь. Хор: Аминь.

Тропарь, глас 6

Един естеством сый Животворец, Христе, / и благости воистинну неизследимая пучино, / ныне преставльшагося раба Твоего [или рабу Твою] Царствия Твоего сподоби. / Ты бо Един еси имеяй множество щедрот и безсмертие. Один по естеству Животворец, Христе, / и благости воистину непостижимая пучина, / ныне преставившегося раба Твоего [или: рабы Твоей] Царствия Твоего сподоби: / ибо Ты один имеешь / множество щедрот и безсмертие.
Слава, и ныне, Богородичен: Источник живота рождшая, Владычице, / Избавителя миру Иисуса Господа, / Того прилежно моли / безконечнаго живота преставльшагося ныне раба Твоего [или рабу Твою] сподобити. / Ты бо христиан Едина еси известнейшая Помощница. Слава, и ныне, Богородичен: Источник жизни родившая, Владычица, / – Искупителя мiра, Иисуса Господа, / Его прилежно моли безконечной жизни удостоить / преставившегося ныне раба Твоего [или: рабы Твоей], / ибо Ты одна – христиан вернейшая Помощница.
Таже, Господи, помилуй (12). Господи, помилуй (12).

И следующую молитву

Помяни, Господи Боже наш, в вере и надежди живота вечнаго преставльшагося раба Твоего, брата нашего [или преставльшуюся рабу Твою, сестру нашу] (имярек), и яко Благ и Человеколюбец, отпущаяй грехи, и потребляяй неправды, ослаби, остави и прости вся вольная его [или ея] согрешения и невольная, избави его [или ю] вечныя муки и огня геенскаго, и даруй ему [или ей] причастие и наслаждение вечных Твоих благих, уготованных любящим Тя. Аще бо и согреши, но не отступи от Тебе, и несумненно во Отца и Сына и Святаго Духа, Бога Тя в Троице славимаго, верова, и Единицу в Троице и Троицу во Единстве, православно даже до последняго своего издыхания исповеда. Темже милостив тому [или той] буди, и веру, яже в Тя вместо дел вмени, и со святыми Твоими яко Щедр упокой. Несть бо человека, иже поживет и не согрешит, но ты Един еси кроме всякаго греха, и правда Твоя, правда во веки, и Ты еси Един Бог милости и щедрот, и человеколюбия, и Тебе славу возсылаем Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Помяни, Господи, Боже наш, в вере и надежде на жизнь вечную преставившегося раба Твоего, брата нашего [или преставившуюся рабу Твою, сестру нашу] (имя), и как Благой и Человеколюбец, прощающий грехи и истребляющий неправды, отпусти, оставь и прости все вольные его [или: её] согрешения и невольные. Избавь его [или: её] от вечной муки и огня геенны и даруй ему [или: ей] причастие и наслаждение вечных Твоих благ, уготованных любящим Тебя. Ибо хотя он [или: она] и согрешал[а], но не отступил[а] от Тебя и без сомнений веровал[а] в Отца и Сына и Святого Духа, в Тебя, Бога, в Троице прославляемого, и Единицу в Троице и Троицу во Единстве даже до последнего своего вздоха православно исповедовал[а]. Поэтому будь милостив к нему [или ней], и веру в Тебя вместо дел ему [или ей] зачти, и со святыми Твоими, как Милосердный, упокой. Ибо нет человека, который поживёт и не согрешит, но Ты Один без всякого греха, и правда Твоя – правда вовеки, и Ты Один Бог милости, и сострадания, и человеколюбия, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Клирицы: Аминь. Хор: Аминь.
Иерей: Премудрость. Иерей: Премудрость.
[Священник: Пресвятая Богородица, спаси нас!]
Клирицы: Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу Тя величаем. Хор: Честью высшую Херувимов / и несравненно славнейшую Серафимов, / девственно Бога-Слово родившую, / истинную Богородицу – Тебя величаем.
Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе. Священник: Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе.
Клирицы: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Господи, помилуй (трижды). Благослови. Хор: Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь. Господи, помилуй. (3) Благослови.

Отпуст

Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, преподобных и богоносных отец наших и всех святых, душу от нас преставльшагося раба Своего [или преставльшияся рабы Своея] (имярек), в селениих праведных учинит, в недрех Авраама упокоит и с праведными сопричтет, и нас помилует, яко Благ и Человеколюбец. (Над живыми и мертвыми владычествующий), Воскресший из мёртвых Христос, истинный Бог наш, по молитвам Пречистой Своей Матери, святых славных и всехвальных Апостолов, преподобных и богоносных отцов наших, и всех святых Своих, душу от нас преставившегося раба Своего [или преставившейся рабы Своей] (имя), в селениях праведных водворит, в недрах Авраама упокоит и к праведным сопричтет, а нас помилует, как Благой и Человеколюбец.
Клирицы: Аминь. Хор: Аминь.
Иерей же глаголет: Во блаженном успении вечный покой подаждь, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] (имярек), и сотвори ему [или ей] вечную память. Иерей: Во блаженном успении вечный покой подай, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] (имя), и сотвори ему [или ей] вечную память.
Отпевше же трижды: Вечная память, отходят во своя си. Певцы поют трижды: Вечная память.