Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Требник\ Оглавление\ Последование отпевания усопших в Пасхальную седмицу


 

ПОСЛЕДОВАНИЕ ОТПЕВАНИЯ УСОПШИХ
В ПАСХАЛЬНУЮ СЕДМИЦУ

 

Ведати подобает, яко аще кто преставится на святую Пасху, или в который-либо день Светлыя недели до недели Фомины, мало что от обычнаго усопших пения поется, величества ради и чести веселаго праздника Воскресения: веселия бо и радости, а не сетования есть праздник, и яко вси о Христе воскресшем в надежде воскресения и жизни вечныя умирающии, Христовым воскресением от печальных мiра сего на веселая и радостная преставляются, воскресным пением над усопшим церковь возвещает.

 

Подобает знать, что если кто скончается на святую Пасху или в какой-либо из дней Светлой седмицы до недели апостола Фомы, поется лишь немногое из обычного пения об усопших ради величия и чести радостного праздника Воскресения: ибо это праздник веселия и радости, а не сетования. И воскресным пением над усопшим Церковь возвещает, что все, умирающие во Христе воскресшем, имея надежду на воскресение и жизнь вечную, благодаря Христову воскресению переселяются от печали мiра сего к веселию и радости.

Пришед убо священник с клирики своими в дом, в немже умершаго тело лежит, взем на ся епитрахиль и фелонь, и покадив мощи, обычно начинает:

 

Священник с клириками приходит в дом, где лежит умерший, возлагает на себя епитрахиль и фелонь, и покадив тело, начинает, как обычно:

Диакон: Благослови, владыко.

 

Диакон: Благослови, владыка!

Священник: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.

 

Священник: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Клир же поет: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Тропарь, глас 5

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. [Трижды]. 

 

 

Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав. (3)

 

Затем настоятель возглашает стихи

Первый стих: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, / и да бежат от Лица Его ненавидящии Его.

 

Стих 1: Да восстанет Бог и рассеются враги Его, / и да бегут от лица Его ненавидящие Его.

И на кийждо стих мы поем тропарь: Христос воскресе: весь по единожды.

 

И после каждого стиха поем тропарь по одному разу: Христос воскрес из мертвых:

Вторый стих: Яко исчезает дым, да исчезнут, / яко тает воск от лица огня.

 

Стих 2: Как исчезает дым, да исчезнут, / как тает воск пред лицом огня.

Христос воскресе: единожды.

 

Тропарь: Христос воскрес из мертвых:

Третий стих: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, / а праведницы да возвеселятся.

 

Стих 3: Так да погибнут грешники от лица Божия, / а праведники да возвеселятся.

Христос воскресе: единожды.

 

Тропарь: Христос воскрес из мертвых:

Четвертый стих: Сей день, егоже сотвори Господь, / возрадуемся и возвеселимся в онь.

 

Стих 4: Это день, который сотворил Господь, / возрадуемся и возвеселимся в оный!

Христос воскресе: единожды.

 

Тропарь: Христос воскрес из мертвых:

Слава: Христос воскресе: единожды.

 

Слава: Христос воскрес из мертвых:

И ныне: Христос воскресе: единожды.

 

И ныне: Христос воскрес из мертвых:

Таже священник поет вышшим гласом: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ.

 

Затем предстоятель поет громким голосом: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ.

Лик: И сущим во гробех живот даровав.

 

 

Хор: И тем, кто в гробницах, / жизнь даровав.

 

Поющим же сия священник кропит священною водою тело умершаго, и ковчег его извне и извнутрь, и абие е влагают в нем.

 

Пока это поется, священник кропит святой водою тело умершего и гроб его снаружи и изнутри, и тотчас тело кладут во гроб.

Скончану же пению, глаголет диакон ектении обычныя усопшим:

 

По окончании же пения диакон произносит обычную ектению об усопших:

Ектения

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник же тайно произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

После возгласа поем Воскресную песнь

Воскресение Христово видевше, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному, / Кресту Твоему покланяемся, Христе, / и святое Воскресение Твое поем и славим: / Ты бо еси Бог наш, / разве Тебе иного не знаем, / имя Твое именуем. / Приидите вси вернии, / поклонимся Святому Христову Воскресению: / се бо прииде Крестом радость всему миру. / Всегда благословяще Господа, / поем Воскресение Его: / распятие бо претерпев, / смертию смерть разруши.

 

 

Воскресение Христа увидев, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному. / Кресту Твоему поклоняемся, Христе, / и Святое воскресение Твоё поём и славим, / ибо Ты – Бог наш, / кроме Тебя иного не знаем, / имя Твоё призываем. / Придите, все верные, / поклонимся святому Христову воскресению, / ибо вот, пришла через Крест / радость всему миру. / Всегда благословляя Господа, / воспеваем воскресение Его, / ибо Он, распятие претерпев, / смертию смерть сокрушил.

 

Диакон: Премудрость.

 

Диакон: Премудрость!

Лик: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. Трижды.

 

 

Хор: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав. (3)

 

Священник произносит отпуст

Христос, воскресый из мертвых, смертию смерть поправый и сущим во гробех живот даровавый, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере и всех святых Своих, душу от нас преставльшагося раба Своего [или преставльшияся рабы Своея] имярек, в селениих святых вселит, и с праведными причтет и нас помилует, яко Благ и Человеколюбец.

 

Христос, воскресший из мёртвых, смертью смерть поправший и тем, кто в гробницах, жизнь даровавший, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери и всех святых Своих, душу от нас преставившегося раба Своего [или преставившейся рабы Своей] (имя), в селениях святых вселит, и к праведным причтет, и нас помилует, как Благой и Человеколюбец.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Диакон или священник возглашает

Во блаженном успении вечный покой подаждь, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] имярек, и сотвори ему [или ей] вечную память.

 

Во блаженном успении вечный покой подай, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] (имя), и сотвори ему [или ей] вечную память!)

Лик: Вечная память: трижды.

 

Певцы же поют трижды: Вечная память.

И аще убо готова суть вся яже ко исходу, творит паки священник начало:

 

И когда все готово к выходу, священник вновь произносит начальный возглас:

Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.

 

Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь. И начинаем петь:

 

Тропарь, глас 5

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. Трижды.

 

 

Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав. (3)

 

И вземше мощи усопшаго, отходят к церкви предыдущим священником, диаконом и всему клиру, миряном же последующим.

 

И подняв гроб с телом усопшего, идут к церкви: впереди священники, диаконы и весь клир, миряне же за ними.

Идуще же клирицы и певцы поют канон Пасце, сиесть: Воскресения день: по ряду, на елико восхощут, даже до церкви.

 

Во время шествия клирики и певцы поют канон Пасхи, то есть: Воскресения день: по порядку, сколько захотят, до самой церкви.

В церкви же поставивше мощи, допевают начатый канон кадящим священником по чину обычно.

 

В церкви же, поставив гроб, допевают начатый канон, а священники кадят по обычному чину .

Времени же приспевшу отпевания приидут священницы же и диакони с кадильницами к мощем.

 

Когда подойдет время отпевания, священники и диаконы с кадилами выходят ко гробу.

И творит предстоятель начало пасхальное с крестом, свещею и кадилом, возглашая:

 

И предстоятель совершает пасхальное начало с крестом, свечой и кадилом, возглашая:

Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.

 

Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Клир же: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Затем настоятель возглашает стихи

Первый стих: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, / и да бежат от Лица Его ненавидящии Его.

 

Стих 1: Да восстанет Бог и рассеются враги Его, / и да бегут от лица Его ненавидящие Его.

Клир же на кийждо стих поет тропарь: Христос воскресе: весь по единожды.

 

И после каждого стиха поем тропарь по одному разу: Христос воскрес из мертвых:

Вторый стих: Яко исчезает дым, да исчезнут, / яко тает воск от лица огня.

 

Стих 2: Как исчезает дым, да исчезнут, / как тает воск пред лицом огня.

Христос воскресе: единожды.

 

Тропарь: Христос воскрес из мертвых:

Третий стих: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, / а праведницы да возвеселятся.

 

Стих 3: Так да погибнут грешники от лица Божия, / а праведники да возвеселятся.

Христос воскресе: единожды.

 

Тропарь: Христос воскрес из мертвых:

Четвертый стих: Сей день, егоже сотвори Господь, / возрадуемся и возвеселимся в онь.

 

Стих 4: Это день, который сотворил Господь, / возрадуемся и возвеселимся в оный!

Христос воскресе: единожды.

 

Тропарь: Христос воскрес из мертвых:

Слава: Христос воскресе: единожды.

 

Слава: Христос воскрес из мертвых:

И ныне: Христос воскресе: единожды.

 

И ныне: Христос воскрес из мертвых:

Таже настоятель поет вышшим гласом: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ.

 

Затем предстоятель поет громким голосом: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ.

Лик: И сущим во гробех живот даровав.

 

 

Хор: И тем, кто в гробницах, / жизнь даровав.

 

Ектения

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник же тайно произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

И по возгласе хор поет канон Пасхе, глас 1.
Песнь 1

Ирмос: Воскресения день, / просветимся, людие. / Пасха, Господня Пасха: / от смерти бо к жизни, / и от земли к небеси, / Христос Бог нас преведе, / победную поющия.

 

Ирмос: Воскресения день! Просияем люди! / Пасха! Господня Пасха! / Ибо от смерти к жизни и с земли к небесам / Христос Бог нас перевел, / песнь победную поющих.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Очистим чувствия, и узрим / неприступным светом / Воскресения, Христа / блистающася, / и радуйтеся, рекуща, / ясно да услышим, / победную поюще.

 

Очистим чувства и увидим / неприступным светом воскресения / сияющего Христа, / и говорящего: "Радуйтесь!" / ясно услышим, / воспевая песнь победную.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Небеса убо достойно да веселятся, / земля же да радуется, / да празднует же мир, / видимый же весь и невидимый: / Христос бо воста, / веселие вечное.

 

 

Небеса достойно да веселятся, / земля же да радуется, / да празднует и весь мир, / как видимый, так и невидимый: / ибо Христос восстал, веселье вечное.

 

Песнь 3

Ирмос: Приидите, пиво пием новое, / не от камене неплодна чудодеемое, / но нетления источник / из гроба одождивша Христа, / в Немже утверждаемся.

 

Ирмос: Придите, будем пить питие новое, / не из камня бесплодного чудесно изводимое, / но бессмертия источник, / пролившийся из гроба Христом, / на Котором мы утверждаемся.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Ныне вся исполнишася света, / небо же и земля, и преисподняя: / да празднует убо вся тварь / востание Христово, / в немже утверждается.

 

Ныне все исполнилось света, / и небо, и земля и преисподняя: / пусть же празднует все творение восстание Христа, / на котором утверждается.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Вчера спогребохся Тебе Христе, / совостаю днесь / воскресшу Тебе, / сраспинахся Тебе вчера, / Сам мя спрослави Спасе во Царствии Твоем.

 

 

Вчера я погребался с Тобою, Христе, / – с Тобою воскресшим в сей день восстаю; / распинался я с Тобою вчера: / Сам прославь меня с Собой, Спаситель, / в Царстве Твоем!

 

Ектения

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник же тайно произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Ипакои, глас 4

Предварившия утро яже о Марии, / и обретшия камень отвален от гроба, / слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго, / с мертвыми что ищете, яко человека? / Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, / яко воста Господь, умертвивый смерть, / яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

 

 

Жены, пришедшие с Марией до рассвета / и нашедшие камень отваленным от гроба, / услышали от Ангела: "Во свете вечном Пребывающего / что вы ищете среди мертвых как человека? / Посмотрите на погребальные пелены, / бегите и миру возвестите, / что восстал Господь, умертвив смерть, / ибо Он – Сын Бога, спасающего род человеческий!"

 

Песнь 4

Ирмос: На Божественней стражи / богоглаголивый Аввакум / да станет с нами, и покажет / светоносна Ангела, / ясно глаголюща: / днесь спасение миру, / яко воскресе Христос, / яко всесилен.

 

Ирмос: На божественной страже / Богословесный Аввакум да станет с нами / и покажет светоносного Ангела, / ясно возглашающего: / "В сей день – спасение миру, / ибо воскрес Христос, / как всемогущий".

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Мужеский убо пол, / яко разверзый девственную утробу, / явися Христос: / яко человек же, / Агнец наречеся: / непорочен же, / яко невкусен скверны, / наша Пасха, / и яко Бог истинен / совершен речеся.

 

Мужем, как разверзший девственное чрево, / явился Христос; / а как предлагаемый в пищу, назван Агнцем, / непорочным же – как непричастный скверне, / Он, наша Пасха; / и, как Бог истинный, / зовется совершенным.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Яко единолетный агнец, / благословенный нам венец Христос, / волею за всех заклан бысть, / Пасха чистительная, / и паки из гроба красное / правды нам возсия Солнце.

 

Как однолетний агнец, / для нас – добрый венец, / Благословенный добровольно заколот за всех, / как Пасха очистительная, / и вновь воссиял нам из гроба / прекрасным правды Солнцем.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Богоотец убо Давид / пред сенным ковчегом скакаше играя, / людие же Божии святии, / образов сбытие зряще, / веселимся Божественне, / яко воскресе Христос, / яко Всесилен.

 

 

Богоотец Давид / пред ковчегом, подобным тени, скакал, играя; / мы же, святой народ Божий, / исполнение прообразов видя, / возрадуемся боговдохновенно, / ибо воскрес Христос, как всемогущий.

 

Песнь 5

Ирмос: Утренюем утреннюю глубоку, / и вместо мира песнь принесем Владыце, / и Христа узрим / правды Солнце, / всем жизнь возсияюща.

 

Ирмос: Бодрствовать будем с раннего утра / и, вместо мvра, песнь принесем Владыке, / и Христа узрим – правды Солнце, / всем жизнь излучающее.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Безмерное Твое благоутробие, / адовыми узами содержимии зряще, / к свету идяху Христе, / веселыми ногами, / Пасху хваляще вечную.

 

Безмерное Твое милосердие видя, Христе, / связанные узами ада / к свету устремлялись / радостными стопами, / восхваляя Пасху вечную.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Приступим свещеноснии, / исходящу Христу из гроба, яко жениху, / и спразднуем любопразднственными чинми / Пасху Божию спасительную.

 

Приблизимся со светильниками в руках ко Христу, / выходящему из гроба, как жениху, / и отпразднуем вместе / с торжествующими Небесными полками / Пасху Божию спасительную.

 

Песнь 6

Ирмос: Снизшел еси в преисподняя земли, / и сокрушил еси вереи вечныя, / содержащия связанныя, Христе, / и тридневен, яко от кита Иона, / воскресл еси от гроба.

 

Ирмос: Сошел Ты в глубочайшие места земли / и сокрушил засовы вечные, / державшие заключенных в оковы, Христе, / и на третий день, как из кита Иона, / воскрес из гроба.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Сохранив цела знамения Христе, / воскресл еси от гроба, / ключи Девы не вредивый в рождестве Твоем, / и отверзл еси нам райския двери.

 

Сохранив печати целыми, Христе, / Ты восстал из гроба, / заключенного чрева Девы / не повредивший при рождении Твоем, / и открыл нам райские двери.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Спасе мой, / живое же и нежертвенное заколение, / яко Бог Сам Себе / волею привел Отцу, / совоскресил еси всероднаго Адама, / воскрес от гроба.

 

 

Спаситель мой, / живая и не закалываемая жертва! / Сам Себя, как Бог, / добровольно принеся Отцу, / Ты воскресил с Собою / общего родоначальника Адама, / воскреснув из гроба.

 

Ектения

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник же тайно произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Кондак, глас 8

Со святыми упокой, / Христе, душу раба Твоего [или рабы Твоея], / идеже несть болезнь, ни печаль, / ни воздыхание, / но жизнь безконечная.

 

Со святыми упокой, Христе, / души раба Твоего [или рабы Своей], / там, где нет ни боли, ни скорби, ни стенания, / но жизнь бесконечная.

И кондак праздника, глас 8

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, / но адову разрушил еси силу, / и воскресл еси, яко победитель, Христе Боже, / женам мироносицам вещавый: радуйтеся, / и Твоим апостолом мир даруяй, / падшим подаяй воскресение.

 

Хотя Ты и сошел во гроб, Бессмертный, / но уничтожил силу ада / и воскрес как победитель, Христе Боже, / женам-мvроносицам возгласив: "Радуйтесь!" / и Твоим Апостолам мир даруя, / Ты, дающий падшим воскресение.

Вместо Трисвятого

Елицы во Христа крестистеся, / во Христа облекостеся: аллилуиа.

 

Сколько вас во Христа ни крестилось, / во Христа вы все облеклись. Аллилуия. (3)

Апостол в Деяниих, в той день бывший.

 

Апостол рядовой.

Аллилуиа, на глас 2.

 

Аллилуия, глас 2.

Евангелие воскресное первое.

 

 

Евангелие воскресное первое.

 

Затем хор поет Воскресную песнь

Воскресение Христово видевше, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному, / Кресту Твоему покланяемся, Христе, / и святое Воскресение Твое поем и славим: / Ты бо еси Бог наш, / разве Тебе иного не знаем, / имя Твое именуем. / Приидите вси вернии, / поклонимся Святому Христову Воскресению: / се бо прииде Крестом радость всему миру. / Всегда благословяще Господа, / поем Воскресение Его: / распятие бо претерпев, / смертию смерть разруши. [Единожды.]

 

Воскресение Христа увидев, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному. / Кресту Твоему поклоняемся, Христе, / и Святое воскресение Твоё поём и славим, / ибо Ты – Бог наш, / кроме Тебя иного не знаем, / имя Твоё призываем. / Придите, все верные, / поклонимся святому Христову воскресению, / ибо вот, пришла через Крест / радость всему миру. / Всегда благословляя Господа, / воспеваем воскресение Его, / ибо Он, распятие претерпев, / смертию смерть сокрушил. (1)

Воскрес Иисус от гроба, / якоже прорече, / даде нам живот вечный / и велию милость. [Единожды.]

 

 

Затем: Воскрес Иисус из гроба, / как предсказал, / даровав нам вечную жизнь / и великую милость. (1)

 

Песнь 7

Ирмос: Отроки от пещи избавивый, / быв Человек, / страждет яко смертен, / и страстию смертное, / в нетления облачит благолепие, / Един благословен / отцев Бог, и препрославлен.

 

Ирмос: Отроков из печи Избавивший, / став человеком, / страдает как смертный, / и Своим страданием / облекает смертное в красоту бессмертия, / Единый благословенный / Бог отцов и препрославленный.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Жены с миры богомудрыя в след Тебе течаху: / Егоже, яко мертва, со слезами искаху, / поклонишася радующияся Живому Богу, / и Пасху тайную / Твоим, Христе, учеником благовестиша.

 

Жены Богомудрые / с благовониями вслед Тебе спешили. / Но Кого они, как смертного, со слезами искали, / Тому с радостью поклонились, как живому Богу, / и Пасху таинственную / ученикам Твоим, Христе, благовествовали.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Смерти празднуем умерщвление, / адово разрушение, / иного жития вечнаго начало, / и играюще поем Виновнаго, / Единаго благословеннаго / отцев Бога, и препрославленнаго.

 

Смерти празднуем умерщвление, / ада разрушение, / иной – вечной – жизни начало, / и в восторге воспеваем тому Виновника / – Единого благословенного / Бога отцов и препрославленного.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Яко воистинну священная, / и всепразднственная сия спасительная нощь, / и светозарная, / светоноснаго дне, / востания сущи провозвестница: / в нейже безлетный Свет из гроба плотски всем возсия.

 

 

Поистине священна / и в достойна всякого торжества / эта ночь, спасительная и светозарная, / светоносного дня воскресения предвестница, / в которую вечный Свет / из гроба во плоти для всех воссиял.

 

Песнь 8

Ирмос: Сей нареченный и святый день, / Един суббот Царь и Господь, / праздников праздник / и торжество есть торжеств, / воньже благословим Христа во веки.

 

Ирмос: Этот желанный и святой день, / первый от субботы, царственный и главный, / есть праздников праздник / и торжество из торжеств. / В сей день благословляем Христа вовеки!

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Приидите, новаго винограда рождения, / Божественнаго веселия, / в нарочитом дни Воскресения, / Царствия Христова приобщимся, / поюще Его / яко Бога во веки.

 

Придите, вкусим нового плода / виноградной лозы, / Божественного веселья, / в славный день воскресения, / и примем участие в Царстве Христа, / воспевая Его, как Бога, вовеки.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

Возведи окрест очи твои, Сионе, и виждь: / се бо приидоша к тебе, / яко богосветлая светила, / от запада, и севера, и моря, / и востока чада твоя, / в тебе благословящая Христа во веки.

 

Подними очи твои, Сион, / и вокруг посмотри: / ибо вот, сошлись к тебе, / как божественно сияющие светила, / от запада, и севера, / и моря и востока дети твои, / благословляющие в тебе Христа вовеки.

Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе.

 

Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.

Троичен: Отче Вседержителю, и Слове, и Душе, / треми соединяемое во Ипостасех Естество, / Пресущественне и Пребожественне, / в Тя крестихомся, / и Тя благословим во вся веки.

 

Троичен: Отец Вседержитель, и Слово, и Дух, / Единое в трех Лицах Существо, / Всевышнее и Божественнейшее! / В Тебя мы крещены / и Тебя благословляем во все века.

Таже лик поет припев: Ангел вопияше Благодатней: / Чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба, / и мертвыя воздвигнувый: / людие, веселитеся.

 

 

На девятой песне лик поет припев: Ангел возглашал Благодатной: / "Чистая Дева, радуйся! / И снова скажу: Радуйся! / Твой Сын воскрес в третий день из гроба, / (и мертвых воскресил". / Люди, торжествуйте!)

 

Песнь 9

Ирмос: Светися, светися, / новый Иерусалиме: / слава бо Господня / на тебе возсия. / Ликуй ныне / и веселися, Сионе. / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего.

 

Ирмос: Светись, светись, новый Иерусалим, / ибо слава Господня над тобою взошла! / Ликуй ныне и красуйся, Сион! / Ты же радуйся, Чистая Богородица, / о воскресении Рожденного Тобой.

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

О Божественнаго, о любезнаго, / о сладчайшаго Твоего гласа! / С нами бо неложно / обещался еси быти, / до скончания века Христе: / Егоже, вернии, / утверждение надежди имуще, радуемся.

 

О божественное, о возлюбленное, / о сладчайшее Твое слово! / Ибо Ты не ложно обещал / быть с нами до кончины века Христе! / Держась его, как якоря надежды нашей, / мы, верные, радуемся!

Припев: Христос воскресе из мертвых.

 

Припев: Христос воскрес из мертвых.

О Пасха велия и священнейшая, Христе! / О мудросте, и Слове Божий, и сило! / Подавай нам истее Тебе причащатися, / в невечернем дни Царствия Твоего.

 

 

О Пасха великая и священнейшая, Христе! / О, Мудрость, и Слово Божие, и Сила! / Даруй нам совершеннее к Тебе приобщиться / в вечно светлом дне Царства Твоего.

 

Ектения

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник же тайно произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Ексапостиларий

Плотию уснув, / яко мертв, / Царю и Господи, / тридневен воскресл еси, / Адама воздвиг от тли, / и упразднив смерть: / Пасха нетления, / мира спасение. [Дважды.]

 

 

Плотию уснув, как смертный, / Ты, Царь и Господь, / на третий день воскрес, / Адама воздвигнув из тления и упразднив смерть. / Пасха нетления, / мира спасение! (2)

 

И тотчас же поем на глас 5

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.

 

Припев: Благословен Ты, Господи, / научи меня повелениям Твоим.    Пс 118:12

Ангельский собор удивися, / зря Тебе в мертвых вменившася, / смертную же, Спасе, крепость разоривша, / и с Собою Адама воздвигша, / и от ада вся свобождша.

 

Ангельский сонм изумился, / видя Тебя, Спаситель, к мертвым причтенного, / но силу смерти сокрушившего, / и Адама с Собою воздвигшего, / и от ада всех освободившего.

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.

 

Благословен Ты, Господи, / научи меня повелениям Твоим.

Почто мира с милостивными слезами, / о ученицы, растворяете? / Блистаяйся во гробе Ангел / мироносицам вещаше: / видите вы гроб и уразумейте, / Спас бо воскресе от гроба.

 

"Что вы миро слезами сострадания, / о ученицы, разбавляете?" / – Ангел, блистающий в гробнице, к мироносицам взывал, / – "осмотрите вы гробницу и познайте, / что воскрес Спаситель из гроба!"

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.

 

Благословен Ты, Господи, / научи меня повелениям Твоим.

Зело рано мироносицы течаху / ко гробу Твоему рыдающия, / но предста к ним Ангел и рече: / рыдания время преста, не плачите, / воскресение же апостолом рцыте.

 

Рано утром поспешили / мироносицы ко гробу Твоему с рыданиями. / Но предстал пред ними Ангел и возгласил: / "Кончилось время рыдания, не плачьте / но о воскресении Апостолам возвестите".

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.

 

Благословен Ты, Господи, / научи меня повелениям Твоим.

Мироносицы жены с миры пришедшия / ко гробу Твоему, Спасе, рыдаху, / Ангел же к ним рече, глаголя: / что с мертвыми живаго помышляете? / Яко Бог бо, воскресе от гроба.

 

Жены-мироносицы, с миром пришедшие / ко гробу Твоему, Спаситель, рыдали, / тогда как Ангел им возглашал: / "Что вы к мертвым Живого причисляете? / Ведь как Бог воскрес Он из гроба".

Слава: Поклонимся Отцу / и Его Сынови, и Святому Духу, / Святей Троице во едином существе, / с Серафимы зовуще: / Свят, Свят, Свят еси, Господи.

 

Слава, Троичен: Поклонимся Отцу, / и Его Сыну, и Святому Духу, / святой Троице во едином существе, / с Серафимами взывая: / "Свят, Свят, Свят Ты, Господи".

И ныне: Жизнодавца рождши, / греха, Дево, Адама избавила еси, / радость же Еве / в печали место подала еси, / падшия же от жизни / к сей направи / из Тебе воплотивыйся Бог и Человек.

 

И ныне, Богородичен: Жизни Подателя родив, / Ты, Дева, от греха Адама избавила, / Еве же радость вместо скорби подала; / от жизни отпавшего к ней же направил / из Тебя воплотившийся Бог и Человек.

Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже. Трижды.

 

 

Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже. (3)

 

Стихиры Пасхи, глас 5

Стих: Да воскреснет Бог, / и расточатся врази Его.

 

Стих: Да восстанет Бог / и рассеются враги Его.   Пс 67:2А

Пасха / священная нам днесь показася; / Пасха нова святая; / Пасха таинственная; / Пасха всечестная. / Пасха Христос Избавитель; / Пасха непорочная; / Пасха великая; / Пасха верных. / Пасха двери райския нам отверзающая. / Пасха всех освящающая верных.

 

Пасха священная в сей день нам явилась, / – Пасха новая, святая, / Пасха таинственная, Пасха всеми чтимая. / Пасха – Христос Избавитель; / Пасха непорочная, / Пасха великая, / Пасха верных, / Пасха двери рая нам открывшая, / Пасха, освящающая всех верных.

Стих: Яко исчезает дым, / да исчезнут.

 

Стих: Как исчезает дым, / да исчезнут.    Пс 67:3А

Приидите / от видения жены благовестницы, / и Сиону рцыте: / приими / от нас радости благовещения, Воскресения Христова: / красуйся, ликуй / и радуйся, Иерусалиме, / Царя Христа узрев из гроба, / яко жениха происходяща.

 

Идите после видения, жены-благовестницы, / и Сиону возгласите: / "Прими от нас радость благовестия о воскресении Христовом!" / Веселись, ликуй и радуйся, Иерусалим, / Царя-Христа узрев, как жениха, / из гроба выходящим.

Стих: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, / а праведницы да возвеселятся.

 

Стих: Так да погибнут грешники от лица Божия, / а праведники да возвеселятся.   Пс 67:3Б-4А

Мироносицы жены, / утру глубоку, / представша гробу Живодавца, / обретоша Ангела / на камени седяща, / и той провещав им, / сице глаголаше: / что ищете Живаго с мертвыми; / что плачете Нетленнаго во тли? / Шедше, проповедите учеником Его.

 

Жены-мироносицы глубоким утром, / гробнице жизни Подателя представ, / нашли Ангела, на камне восседавшего, / и он, обратившись к ним, так возглашал: / "Что вы ищете Живого между мертвыми? / Что оплакиваете Нетленного, как тлению подпавшего? / Возвратившись, возвестите ученикам Его!"

Стих: Сей день, егоже сотвори Господь, / возрадуемся и возвеселимся в онь.

 

Стих: Это день, который сотворил Господь, / возрадуемся и возвеселимся в оный!   Пс 117:24

Пасха красная, / Пасха, Господня Пасха! / Пасха всечестная / нам возсия. Пасха, / радостию друг друга обымем. / О Пасха! / Избавление скорби, / ибо из гроба днесь, / яко от чертога / возсияв Христос, / жены радости исполни, глаголя: / проповедите апостолом.

 

Пасха радостная, / Пасха, Господня Пасха, / Пасха всесвященная нам взошла. / Пасха! Радостно друг друга обнимем. / О, Пасха – избавление от скорби! / Ибо из гроба в сей день, / как из брачного чертога просияв, Христос / жен исполнил радости словами: / "Возвестите Апостолам!"

Слава, и ныне, глас 5: Воскресения день, / и просветимся торжеством, / и друг друга обымем. / Рцем братие, / и ненавидящим нас, / простим вся Воскресением, / и тако возопиим: / Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ, / и сущим во гробех живот даровав.

 

 

Слава, и ныне, глас 5: Воскресения день! / И засияем торжеством / и друг друга обнимем; / скажем: "Братья!" / и ненавидящим нас, / – всё простим ради воскресения / и так возгласим: / "Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ, / и тем, кто в гробницах, жизнь даровав!"

 

Поемым же сим стихирам, бывает обычное целование усопшаго, глаголюще: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

 

Во время пения стихир начинается прощание с усопшим, и пока оно не окончилось хор поет: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав.

По стихирах же диаконства обычная усопших с молитвою, яже велегласно от архиереа, или священника, чтется близ мощей. 

 

 

После же стихир – обычные диаконские прошения об усопших с молитвой, которая во всеуслышание читается архиереем или священником у тела почившего.

 

Ектения сугубая

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: ее] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: ее] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник произносит вслух следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

И возглашает: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

И возглашает: Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Посем диакон: Премудрость.

 

Диакон: Премудрость!

Клир поет: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. [Трижды.]

 

 

Хор: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав. (3)

 

Священник произносит отпуст

Христос, воскресый из мертвых, смертию смерть поправый и сущим во гробех живот даровавый, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере и всех святых Своих, душу от нас преставльшагося раба Своего [или преставльшияся рабы Своея] имярек, в селениих святых вселит, и с праведными причтет и нас помилует, яко Благ и Человеколюбец.

 

Христос, воскресший из мёртвых, смертью смерть поправший и тем, кто в гробницах, жизнь даровавший, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери и всех святых Своих, душу от нас преставившегося раба Своего [или преставившейся рабы Своей] (имя), в селениях святых вселит, и к праведным причтет, и нас помилует, как Благой и Человеколюбец.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Таже крест возвышая, глаголет: Христос воскресе. [Трижды].

 

Священник, возвышая крест, говорит: Христос воскрес! (3)

Мы же отвещаем: Воистину воскресе. [Трижды].

 

Мы же отвечаем: Воистину воскрес! (3)

Таже поем конечное: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. [Трижды].

 

 

И поем: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав. (3)

 

И по нем архиерей, или начальствуяй иерей сам глаголет трижды:

 

Архиерей же или первый из священников сам возглашает трижды:

Вечная твоя память, достоблаженне и приснопамятне брате наш. (Трижды).

 

Вечная тебе память, достоблаженный и приснопамятный брат наш. (3)

Или диакон возглашает: Во блаженном успении вечный покой подаждь, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] имярек, и сотвори ему [или ей] вечную память.

 

(На практике чаще диакон или священник возглашает: Во блаженном успении вечный покой подай, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] (имя), и сотвори ему [или ей] вечную память!)

Таже певцы поют трижды: Вечная память.

 

Певцы же поют трижды: Вечная память.

Абие же архиерей, аще приключится тамо быти, или иерей чтет молитву прощальную велегласно:

 

Тотчас же архиерей, если он присутствует, или священник читает во всеуслышание молитву прощальную:

Господь Иисус Христос Бог наш, иже Божественная заповеди святым Своим учеником и Апостолом давый, во еже вязати и решити падших грехи, и от оных паки мы приемше вины тойже творити; да простит тебе, чадо духовное, аще что соделал еси в нынешнем веце вольное или невольное, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

 

 

Господь Иисус Христос, Бог наш, давший божественную заповедь – связывать и разрешать грехи падших святым Своим ученикам и Апостолам, от которых и мы в свою очередь получили основание также творить, да простит тебе, чадо духовное, если ты что вольно или невольно соделал в нынешнем веке, ныне и всегда и во веки веков. Аминь.

 

И тако вземше мощи отходим ко гробу, предыдущим же священником и всему клиру, поющим: Христос воскресе:

 

И затем, подняв гроб с телом, направляемся к месту погребения; за гробом следуют все присутствующие, впереди же идут священнослужители с пением: Христос воскрес из мертвых:

У могилы, после опущения в нее останков усопшаго, и предания их земле, якоже указася в чине обычнаго погребения мiрских человек совершается литиа.

 

 

У могилы, после того, как останки усопшего будут опущены в нее и преданы земле, как указано в чине обычного погребения мiрян, совершается лития.

 

Хор поет тропари, глас 4

Со духи праведных скончавшихся, / душу раба Твоего [или рабы Твоея], Спасе, упокой, / сохраняя ю во блаженной жизни, / яже у Тебе, Человеколюбче.

 

Со духами праведных скончавшихся / душу раба Твоего [или: рабы Твоей], Спаситель, упокой / сохраняя ее в блаженной жизни, / той, что у Тебя, Человеколюбец.

В покоищи Твоем, Господи, / идеже вси святии Твои упокоеваются, / упокой и душу раба Твоего, / яко един еси Человеколюбец.

 

В месте упокоения Твоем, Господи, / где все святые Твои обретают покой, / упокой и душу раба Твоего, / ибо Ты Один – Человеколюбец.

Слава: Ты еси Бог сошедый во ад, и узы окованных разрешивый, / Сам и душу раба Твоего упокой.

 

Слава: Ты – Бог наш, сошедший во ад / и страдания узников прекративший, / Сам и душу раба Твоего [или: рабы Твоей] упокой.

И ныне: Едина чистая и непорочная Дево, Бога без семене рождшая, / моли спастися души его [или ея].

 

 

И ныне: Единая чистая и непорочная Дева, / Бога во чреве носившая неизреченно, / ходатайствуй о спасении души раба Твоего [или: рабы Твоей].

 

Ектения

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Диакон: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия [или усопшия рабы Божия], имярек, и о еже проститися ему [или ей] всякому прегрешению, вольному же и невольному.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Еще молимся о упокоении души усопшего раба Божия [или: усопшей рабы Божией] (имя), и о прощении ему [или: ей] всякого согрешения, как вольного, так и невольного.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его [или ея], идеже праведнии упокояются.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Дабы Господь Бог водворил душу его [или: её] там, где праведные обретают покой.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его [или ея], у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

 

Хор: Господи, помилуй. (3)

Милостей Божиих, Царства Небесного и отпущения грехов его [или: её] у Христа, бессмертного Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

 

 

Хор: Подай, Господи.

 

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

Священник произносит следующую молитву

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

 

Боже духов и всякой плоти, смерть поправший и диавола упразднивший, и жизнь мiру Твоему даровавший! Сам, Господи, упокой душу усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя) в месте светлом, в месте блаженном, в месте отрадном, откуда отошли мука, скорбь и стенание. Всякое согрешение, соделанное им [или ею] словом, или делом, или помышлением, как благой и человеколюбивый Бог, прости. Ибо нет человека, который жил бы и не согрешил, ибо только Ты один без греха, правда Твоя – правда навек и слово Твое – истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего [или усопшия рабы Твоея] имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Ибо Ты – воскресение и жизнь и покой усопшего раба Твоего [или усопшей рабы Своей] (имя), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцом, и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Диакон: Премудрость.

 

Диакон: Премудрость!

Лик: Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. [Трижды].

 

Хор: Христос воскрес из мертвых, / смертию смерть поправ / и тем, кто в гробницах, / жизнь даровав. (3)

Священник: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе.

 

Священник: Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе.

Лик: Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Благослови.

 

 

Хор: Слава, и ныне, Господи, помилуй. (3) Благослови.

 

Священник произносит отпуст

Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, преподобных и богоносных отец наших, и всех святых Своих, душу от нас преставльшагося раба Своего [или преставльшияся рабы Своея] имярек, в селениих святых вселит, и с праведными причтет, и нас помилует, яко Благ и Человеколюбец.

 

Воскресший из мёртвых Христос, истинный Бог наш, по молитвам Пречистой Своей Матери, преподобных и богоносных отцов наших и всех святых Своих, душу от нас преставившегося раба Своего [или преставившейся рабы Своей] (имя), в селениях святых вселит, и к праведным причтет, и нас помилует, как Благой и Человеколюбец.

Диакон возглашает: Во блаженном успении вечный покой подаждь, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] имярек, и сотвори ему [или ей] вечную память.

 

Диакон или священник возглашает: Во блаженном успении вечный покой подай, Господи, усопшему рабу Твоему [или усопшей рабе Твоей] (имя), и сотвори ему [или ей] вечную память!)

Клир поет: Вечная память.

 

 

Певцы же поют трижды: Вечная память.

 

Затем хор поет тропари, глас 8*

Земле, зинувши, / приими от тебе созданнаго [или созданную] / рукою Божиею прежде, / паки же возвращшася [или возвращшуся] к тебе рождшей: / еже бо по образу Создатель прият, / ты же приими тело твое.

 

Земля, раскрыв уста свои, / прими созданного [или созданную] / из тебя рукою Божией прежде, / и снова возвратившегося [или возвратившуюся] к тебе, своей родительнице: / ибо то, что по Его образу Создатель принял, / ты же прими тело твое.

Якоже рекл еси, Господи, Марфе, / Аз есмь воскресение; / делом слово исполнил еси, / из ада призвав Лазаря, / сице и раба Твоего [или рабу Твою] / от ада воздвигни, Человеколюбче.

 

Как сказал Ты, Господи, Марфе: / "Я есмь воскресение", / и это слово на деле исполнил, / из ада призвав Лазаря, / так и раба Твоего [или рабу Твою] / из ада воздвигни, Человеколюбец.

Духовнии мои братие и спостницы, / не забудите мене, егда молитеся, / но зряще мой гроб / поминайте мою любовь и молите Христа, / да учинит дух мой с праведными.

 

Духовные мои братия и сподвижники, / не забудьте меня, когда молитесь, / но взирая на мой гроб, / поминайте мою любовь и молите Христа, / да водворит Он дух мой с праведными.

Конец последованию погребения усопших во дни Светлыя недели.

 

 

Конец последования погребения усопших в дни Светлой седмицы.

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus