Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Служебник\ Оглавление\ Литургия Преждеосвященных Даров


 

БОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТУРГИЯ
ПРЕЖДЕОСВЯЩЕННЫХ ДАРОВ

 

ЛИТУРГИЯ ОГЛАШАЕМЫХ

Диакон, по обычаю, став на амвоне, возглашает:

 

Диакон по обычаю, став на амвоне, возглашает:

Благослови Владыко.

 

Благослови, владыка!

Священник, стоя пред святою трапезою во олтари, возгласно глаголет:

 

Священник, стоя перед святым престолом по обычаю произносит возглас:

Благословено Царство Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

 

Благословенно Царство Отца и Сына и Святого Духа, ныне, и всегда и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

Хор: Аминь.

Приидите, поклонимся: трижды.

 

Чтец: Придите, поклонимся: (3)

И предначинательный псалом, и по псалме глаголет диакон ектению:

 

И предначинательный 103 псалом. И после псалма диакон произносит ектению.

Ектения великая

Миром Господу помолимся.

 

Диакон: В мире Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О мире свыше и о спасении душ наших Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О мире всего мiра, благостоянии святых Божиих церквей и соединении всех, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О мире всего мiра, благоденствии святых Божиих Церквей и о соединении всех Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О святом храме сем и о всех, с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в него, Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имярек), и о господине нашем преосвященнейшем митрополите (или архиепископе, или епископе) (имярек), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя) и о господине нашем (высоко)преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе или: епископе - имя), почтенном пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всём клире и народе Божием Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О Богохранимой стране нашей, властях и воинстве её Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О граде сем (или о веси сей, или о святей обители сей), всяком граде, стране и верою живущих в них, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О граде сем (или: о селении сем, или: о святой обители сей), всяком граде и стране и о верою живущих в них Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О благоприятной погоде, об изобилии плодов земли и о временах мирных Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О плавающих, путешествующих, болящих, страждущих, пленённых и о спасении их Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

Об избавлении нас от всякой скорби, гнева, [опасности] и нужды Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянув, сами себя и друг друга, и всю жизнь нашу Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

 

Молитва первого антифона

Господи щедрый и милостивый, долготерпеливе и многомилостиве, внуши молитву нашу и вонми гласу моления нашего. Сотвори с нами знамение во благо, настави нас на путь Твой, еже ходити во истине Твоей, возвесели сердца наша, во еже боятися имене Твоего святаго. Зане велий еси и творяй чудеса, Ты еси Бог един, и несть подобен Тебе в бозех, Господи, силен в милости, и благ в крепости, во еже помогати, и утешати, и спасати вся уповающия во имя святое Твое.

 

Господи, щедрый и милостивый, долготерпеливый и многомилостивый! Услышь молитву нашу и внемли гласу моления нашего. Сотвори на нас знамение ко благу, наставь нас на путь Твой, чтобы ходить нам во истине Твоей, возвесели сердца наши, да страшимся имени Твоего святого. Ибо Ты велик и творишь чудеса, Ты, Бог Единый, и нет между богами подобного Тебе, Господи, сильный в милости и благой в силе, дабы помогать и утешать и спасать всех, надеющихся на имя святое Твоё.

Возгласно: Яко подобает Тебе всякая слава, честь, и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Тебе подобает вся слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Первая статия 18 кафизмы

Ко Господу внегда скорбети ми:

 

Ко Господу в скорби моей:    Пс 119 – 123

Бываемым и поклоном на Аллилуиа. На коемждо же антифоне бывает ектения малая от диакона и возглас от священника. Наченшуся же стихословию, отходит священник во святое предложение и взем Преждеосвященный Хлеб от хлебоносца, полагает и со благоговением многим во святый дискос, вложив во святую чашу вино и воду обычно, ничтоже глаголя. И взем кадильницу, кадит звездицу и покровы, и покрывает я, ничтоже отнюд глаголя, ниже молитву предложения, но токмо:

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас.

 

 

Во время чтения первого антифона раскрывается антиминс, переносится на престол дискос и совершается поклонение; св. Агнец перекладывается на дискос и снова совершается поклонение.

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

 

Диакон: Снова и снова в мире Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

Хор: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

 

Хор: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянув, сами себя и друг друга, и всю жизнь нашу Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

 

Молитва второго антифона

Господи, да не яростию Твоею обличиши нас, ниже гневом Твоим накажеши нас, но сотвори с нами по милости Твоей, врачу и исцелителю душ наших, наставляя нас ко пристанищу хотения Твоего. Просвети очи сердец наших в познание Твоея истины; и даруй нам прочее настоящаго дне мирное и безгрешное, и все время живота нашего, молитвами святыя Богородицы, и всех святых Твоих.

 

Господи, не обличи нас в ярости Твоей и не накажи нас гневом Твоим, но сотвори с нами по милости Твоей, Врач и Целитель душ наших. Приведи нас к желаемой Тебе пристани, просвети очи сердец наших для познания Твоей истины, и даруй нам оставшуюся часть нынешнего дня мирную и безгрешную, как и всё время жизни нашей, по ходатайствам святой Богородицы и всех святых.

Возглас: Яко Твоя держава и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Твоя власть, и Твои – Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Вторая статия 18 кафизмы

Надеющиися на Господа:

 

Надеющиеся на Господа:    Пс 124 – 128

  

Во время чтения второго антифона совершается поклонение, каждение со свечой вокруг престола и снова поклонение.

 

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

 

Диакон: Снова и снова в мире Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянув, сами себя и друг друга, и всю жизнь нашу Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

 

Молитва третьего антифона

Господи Боже наш, помяни нас, грешных и непотребных раб Твоих, внегда призывати нам святое и покланяемое имя Твое, и не посрами нас от чаяния милости Твоея; но даруй нам, Господи, вся яже ко спасению прошения, и сподоби нас любити и боятися Тебе от всего сердца нашего, и творити во всех волю Твою.

 

Господи, Боже наш, вспомни нас, грешных, и непотребных рабов Твоих, когда мы призываем имя Твоё, и не постыди нас в надежде на милость Твою, но даруй нам, Господи, всё просимое для спасения, и удостой нас любить и бояться Тебя от всего сердца нашего и исполнять во всём волю Твою.

Возглас: Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – благой и человеколюбивый Бог, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Третья статия 18 кафизмы

Из глубины воззвах к Тебе:

 

Из глубины я воззвал к Тебе:    Пс 129 – 133

  

Во время чтения третьего антифона совершается три поклона, св. Агнец переносится на жертвенник, – народ в это время простирается ниц; в чашу вливаются вино и вода, св. Дары покрываются, совершается каждение, перед св. Дарами ставится свеча и снова совершается поклонение.

 

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

 

Диакон: Снова и снова в мире Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор: Господи, помилуй.

Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянув, сами себя и друг друга, и всю жизнь нашу Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

 

Молитва светильничная четвертая

Немолчными песньми и непрестанными славословленьми от святых Сил воспеваемый, исполни уста наша хваления Твоего, еже подати величествие имени Твоему святому. И даждь нам участие и наследие со всеми боящимися Тебе истиною, и хранящими заповеди Твоя, молитвами святыя Богородицы и всех святых Твоих.

 

Неумолкающими песнями и непрестанными славословиями святыми Силами Воспеваемый, наполни уста наши хвалою Тебе, дабы возвеличить имя Твоё святое. И дай нам долю и жребий со всеми, истинно боящимися Тебя и хранящими заповеди Твои, по ходатайствам святой Богородицы и всех святых Твоих.

Священник возглашает: Яко Ты еси Бог наш, Бог миловати и спасати, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – Бог наш, Бог милующий и спасающий, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

И поется: Господи, воззвах к Тебе: И диакон кадит по чину. И вход с кадильницею.

 

 

Затем поются псалмы 140, 141, 129, 116 со стихирами на "Господи, воззвах:" в это время совершается диаконом полное каждение храма по уставу. И вход с кадилом или с Евангелием, если оно читается.

 

Молитва входа

Вечер и заутра и полудне, хвалим, благословим, благодарим и молимся Тебе, Владыко всех: исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и не уклони сердец наших в словеса или в помышления лукавствия, но избави нас от всех ловящих души наша, яко к Тебе, Господи Господи, очи наши, и на Тя уповахом, да не посрамиши нас, Боже наш. Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

 

 

Вечером, и утром, и в полдень, восхваляем, благословляем, благодарим и молимся Тебе, Владыка всех, человеколюбивый Господи! Направь молитву нашу как фимиам пред лицо Твоё и не дай уклониться сердцам нашим к словам или помыслам порочным, но избавь нас ото всех, уловляющих души наши, ибо к Тебе, Господи, Господи, очи наши, и на Тебя мы уповаем, да не постыдишь нас, Боже наш. Ибо подобает Тебе вся слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков. Аминь.

 

По конце же стихир, глаголет диакон, или священник возгласно:

 

В конце же стихир диакон (или священник) возглашает:

Премудрость, прости.

 

Премудрость! Станем благоговейно!

И поют лики: Свете тихий:

 

И хор поет: Свет отрадный святой славы:

Диакон: Вонмем.

 

Диакон: Будем внимать.

Священник: Мир всем.

 

Священник: Мир всем.

Лик: И духови твоему.

 

Хор: И духу твоему.

Диакон: Премудрость.

 

Священник: Премудрость.

Чтец: Прокимен:

 

Чтец: Прокимен, глас (такой-то); и поем прокимен Триоди.

Диакон: Премудрость.

 

Диакон: Премудрость.

Чтец: Бытия чтение.

 

Чтец: Бытия чтение.

Диакон: Вонмем.

 

Диакон: Будем внимать.

И Бытие:

 

И читаем Бытие.

Диакон: Премудрость.

 

Диакон: Премудрость.

И вторый прокимен.

 

Чтец: Прокимен, глас (такой-то); и поем второй прокимен.

Посем возглашает диакон: Повелите.

 

Затем диакон возглашает: Повелите!

И по исполнении сего, держа священник свещник со свещею и с кадильницею обема рукама, глаголет возгласно, зря к востоком: Премудрость, прости.

 

После этих слов священник держа обеими руками свечу и кадило и начертывая ими крест, возглашает, взирая на восток: Премудрость! Станем благоговейно!

Таже обратяся на запад к народу, глаголет: Свет Христов просвещает всех.

 

И затем обратившись на запад к народу, лежащему ниц: Свет Христов просвещает всех!

Чтец: Притчей чтение.

 

И чтец читает вторую паримию: Притчей чтение.

И чтец глаголет паримию: аще во утрий день кому имать быти бдение, или полиелей, чтутся паримии празднику, или святому. По Да исправится: же, глаголет диакон ектению.

 

Если по уставу на следующий день положена служба с бдением или полиелеем, читаются также паримии празднику или святому. А после "Да направится:" диакон произносит ектению сугубую.

Диакон: Вонмем.

И притча.

 

Диакон: Будем внимать.

Чтение Притчей.

И по исполнении, глаголет священник: Мир ти.

 

Священник: Мир тебе.

И чтец: И духови твоему.

Диакон: Премудрость.

 

 

Чтец: И духу твоему.

Диакон: Премудрость.

 

Подобает ведати, егда чтец поет: Да исправится молитва моя, яко кадило пред Тобою: вси людие сущии во храме и во олтаре, стоят на коленах молящеся. Егда же начнет: Воздеяние руку моею: востают. На прочиих же стисех, при пении Да исправится: егда который лик поет, и вся страна стоит, вторый же лик и страна народа колена приклоняют. Иерей же, стоя во олтаре пред святою трапезою, прием кадильницу с фимиамом, кадит. Егда же чтец поет последнее Да исправится, тогда и сам иерей, отдав кадильницу диакону, приклоняет колена, моляся. И по исполнении творим поклоны три. Таже диакон глаголет ектению, и прочая. В великий же вход, Ныне Силы Небесныя: молитва Херувимская не глаголется, но кадя священник глаголет пятдесятный псалом.

 

 

И поем Да направится молитва моя:    Пс 140:2,1,3–4.

Во время пения все лежат ниц, предстоятель же, стоя у престола, кадит его, а потом жертвенник.

 

Чтец поет: Да исправится молитва моя, / яко кадило пред Тобою, / воздеяние руку моею, / жертва вечерняя.

 

Канонарх: Да направится молитва моя, / как фимиам, пред лицо Твоё, / возношение рук моих / – как жертва вечерняя.

И по пении чтеца, лик поет тоже. Таже чтец:

 

Хор: Да направится молитва моя:

Стих 1: Господи, воззвах к Тебе, услыши мя, / вонми гласу моления моего, / внегда воззвати ми к Тебе.

 

Канонарх: Господи, я воззвал к Тебе, услышь меня, / внемли гласу моления моего, / когда я взываю к Тебе.

Лик: Да исправится:

 

Хор: Да направится молитва моя:

Чтец, стих 2: Положи, Господи, хранение устом моим, / и дверь ограждения о устнах моих.

 

Канонарх: Поставь стражу, Господи, к устам моим, / и дверь ограждающую для губ моих.

Лик: Да исправится:

 

Хор: Да направится молитва моя:

Чтец, стих 3: Не уклони сердце мое в словеса лукавствия, / непщевати вины о гресех.

 

Канонарх: Не уклони сердце моё к словам порочным / измышлять оправдания грехам.

Лик: Да исправится:

 

Хор: Да направится молитва моя:

И паки чтец поет: Да исправится молитва моя, / яко кадило пред Тобою.

 

Канонарх: Да направится молитва моя, / как фимиам, пред лицо Твоё.

И лик поет: Воздеяние руку моею, / жертва вечерняя.

 

Хор: Возношение рук моих / – как жертва вечерняя.

 

И по происхождении Святых Даров, исполняему: Ныне Силы Небесныя: полагаем поклоны три:

 

Затем, по обычаю, совершаем три поклона с молитвой:

Молитва св. Ефрема Сирина

Господи и Владыко живота моего, дух праздности, уныния, любоначалия, и празднословия не даждь ми. Поклон.

 

Господи и Владыка жизни моей, духу праздности, суетности, властолюбия и празднословия не предай меня. (Поклон)

Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения, и любве, даруй ми рабу Твоему. Поклон.

 

Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения и любви даруй мне, рабу твоему. (Поклон)

Ей, Господи Царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь. Поклон.

 

 

Да, Господи – Царь, дай мне видеть мои согрешения и не осуждать брата моего, ибо Ты благословен во веки веков. Аминь. (Поклон)

 

(Аще празднуется святому или храмовый праздник прилучится в постныя дни, тогда глаголет диакон или иерей: Вонмем, и чтец прокимен Апостола, и чтется Апостол, и Аллилуиа поется, и чтение Евангелия, таже ектения сия:)

 

 

Если праздник святому или храмовый праздник случится в дни строгого поста, тогда диакон (или священник) возглашает: Будем внимать. И чтец произносит прокимен Апостола, читается Апостол, поется Аллилуиа и читается Евангелие. Затем следующая ектения:

 

Ектения сугубая

Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

 

Диакон: Возгласим все от всей души и от всего помышления нашего возгласим.

Лик: Господи, помилуй.

Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Хор: Господи, помилуй.

Господи Вседержитель, Боже отцов наших, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй.

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

 

Хор: Господи, помилуй.

Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молимся Тебе, услышь и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о Великом Господине и отце нашем, Святейшем Патриархе (имярек), и о господине нашем преосвященнейшем митрополите (или архиепископе, или епископе) (имярек), и о всей во Христе братии нашей.

 

Хор: Господи, помилуй (3).

Ещё молимся о Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя) и о господине нашем (высоко)преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе или: епископе - имя), и о всём во Христе братстве нашем.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

 

Хор: Господи, помилуй (3).

Ещё молимся о Богохранимой стране нашей, властях и воинстве её, да тихую и безмятежную жизнь проведём во всяком благочестии и чистоте.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о братиях наших, священницех, священномонасех, и всем во Христе братстве нашем.

 

Хор: Господи, помилуй (3).

Ещё молимся о братьях наших священниках, священномонахах, [священнодиаконах и монахах], и о всем во Христе братстве нашем.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о блаженных и приснопамятных святейших патриарсех православных и создателех святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея), и о всех прежде почивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных.

 

Хор: Господи, помилуй (3).

Ещё молимся о блаженных и всегда поминаемых создателях святого храма сего (или: святой обители сей), и о всех прежде почивших отцах и братьях наших, здесь и повсюду лежащих, православных.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, братии святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея).

 

Хор: Господи, помилуй (3).

Ещё молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, братии {и прихожан} святого храма сего (или: святой обители сей).

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.

 

Хор: Господи, помилуй (3).

Ещё молимся о приносящих пожертвования и творящих доброе во святом и всесвященном храме сем, о в нем трудящихся, поющих и предстоящих людях, ожидающих от Тебя великой и богатой милости.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

 

 

Хор: Господи, помилуй (3).

 

Молитва усердного моления

Господи Боже наш, прилежное сие моление приими от Твоих раб, и помилуй нас по множеству милости Твоея, и щедроты Твоя низпосли на ны и на вся люди Твоя, чающыя от Тебе богатыя милости.

 

Господи Боже наш, прими это усердное моление от Твоих рабов, и помилуй нас по множеству милости Твоей, и щедроты Твои ниспошли на нас и на весь народ Твой, ожидающий от Тебя неистощимой милости.

Возглашение: Яко милостив и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Священник возглашает: Ибо Ты – милостивый и человеколюбивый Бог, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Паки диакон глаголет ектению:

 

 

Хор: Аминь.

И вновь диакон произносит ектению:

 

Ектения об оглашаемых

Помолитеся, оглашеннии, Господеви.

 

Диакон: Помолитесь, оглашаемые, Господу!

Лик: Господи, помилуй.

Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.

 

Хор: Господи, помилуй.

Верные, об оглашаемых помолимся, чтобы Господь помиловал их.

Лик: Господи, помилуй.

Огласит их словом истины.

 

Хор: Господи, помилуй.

Огласил их словом истины.

Лик: Господи, помилуй.

Открыет им Евангелие правды.

 

Хор: Господи, помилуй.

Открыл им Евангелие правды.

Лик: Господи, помилуй.

Соединит их святей Своей соборней и апостольстей Церкви.

 

Хор: Господи, помилуй.

Соединил их со святой Своей, соборной и апостольской Церковью.

Лик: Господи, помилуй.

Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Спаси, помилуй, защити и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.

 

Хор: Господи, помилуй.

Оглашаемые, главы ваши пред Господом преклоните!

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

 

Молитва об оглашаемых

Боже, Боже наш, создателю и содетелю всех, иже всем хотяй спастися и в разум истины приити, призри на рабы Твоя оглашенныя, и избави их древния прелести и козни сопротивнаго: и призови их в жизнь вечную, просвещая их души и телеса, и сопричитая их словесному Твоему стаду, на немже имя Твое святое нарицается.

 

Боже, Боже наш, Творец и Создатель всего, желающий, чтобы все были спасены и пришли к познанию истины! Воззри на рабов Твоих оглашаемых и избавь их от древнего обольщения и коварства противника, и призови их в жизнь вечную, просвещая их души и тела и сопричисляя их к словесному стаду Твоему, на котором наречено святое имя Твое.

Возгласно: Да и тии с нами славят пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Дабы и они с нами славили всесвященное и величественное имя Твое, Отца и Сына и Святого Духа, ныне, всегда и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

И диакон глаголет: Елицы оглашеннии, изыдите, оглашеннии изыдите, елицы оглашеннии, изыдите. Да ни кто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

 

Хор: Аминь.

 

И диакон возглашает: Все оглашаемые, выйдите! Оглашаемые, выйдите! Все оглашаемые, выйдите! Да никто из оглашаемых, а только верные, снова и снова в мире Господу помолимся!

Лик: Господи, помилуй.

 

 

Хор: Господи, помилуй.

 

Зри. Сия точию глаголются до среды четвертыя седмицы поста. От среды же средопостныя, по еже рещи священнику: Да и тии с нами славят:

 

Так произносится только до среды четвертой седмицы Великого поста. А с этой среды, то есть с середины поста, после слов священника: Дабы и они с нами славили:

глаголются и сия диаконства от диакона, на Преждеосвященных точию Литургиах, аще и празднуемый день, кроме суббот и недель.

 

Произносятся диаконом и следующие прошения на всех Литургиях Преждеосвященных даров, даже и в праздники:

Елицы оглашеннии, изыдите, оглашеннии изыдите. Елицы ко просвещению, изыдите. Помолитеся иже ко просвещению.

 

Диакон: Все оглашаемые, выйдите! Оглашаемые, выйдите! Все, готовящиеся к просвещению, приступите! Помолитесь, готовящиеся к просвещению!

Лик: Господи, помилуй.

 

 

Хор: Господи, помилуй.

 

Ектения о просвещаемых

Вернии, о иже ко святому просвещению готовящихся братиях и спасении их, Господу помолимся.

 

Диакон: Верные, о готовящихся к святому Просвещению братьях и о спасении их Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да Господь Бог наш утвердит их и укрепит.

 

Хор: Господи, помилуй.

Дабы Господь Бог наш утвердил их и укрепил.

Лик: Господи, помилуй.

Просветит их просвещением разума и благочестия.

 

Хор: Господи, помилуй.

Просветил их светом ведения и благочестия.

Лик: Господи, помилуй.

Сподобит их во время благопотребно бани пакибытия, оставления грехов и одежди нетления.

 

Хор: Господи, помилуй.

Удостоил их в надлежащее время купели возрождения, прощения грехов и одежды нетления.

Лик: Господи, помилуй.

Породит их водою и Духом.

 

Хор: Господи, помилуй.

Возродил их водою и Духом.

Лик: Господи, помилуй.

Дарует им совершение веры.

 

Хор: Господи, помилуй.

Даровал им совершенство веры.

Лик: Господи, помилуй.

Сопричтет их святому Своему и избранному стаду.

 

Хор: Господи, помилуй.

Сопричислил их ко святому и избранному Своему стаду.

Лик: Господи, помилуй.

Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Спаси, помилуй, защити и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Иже ко просвещению, главы ваша Господеви приклоните.

 

Хор: Господи, помилуй.

Готовящиеся к просвещению, главы ваши пред Господом преклоните!

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

 

Молитва о готовящихся ко святому Просвещению

Яви, Владыко, лице Твое на иже ко святому просвещению готовящихся и желающих греховную скверну оттрясти. Озари их помышление, извести я в вере, утверди в надежди, соверши в любви, уды честны Христа Твоего покажи, давшаго Себе избавление о душах наших.

 

Яви, Владыка, лицо Твоё на готовящихся ко святому Просвещению и желающих скверну греха отринуть. Озари их разум, укрепи их в вере, утверди в надежде, усовершенствуй в любви и покажи достойными членами Тела Христа Твоего, отдавшего Себя во искупление за души наши.

Возглас: Яко Ты еси просвещение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.  

 

Возглас: Ибо Ты – просвещение наше, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне, всегда и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

 

Хор: Аминь.

 

 

ЛИТУРГИЯ ВЕРНЫХ

Диакон: Елицы ко просвещению, изыдите, иже ко просвещению, изыдите, елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

 

Диакон: Все, кто готовится к просвещению, выйдите! Те, кто готовится к просвещению, выйдите! Все оглашаемые, выйдите! Да никто из оглашаемых, а только верные, снова и снова в мире Господу помолимся!

Лик: Господи, помилуй.

Даже до зде, яже от среды средопостныя.

 

Хор: Господи, помилуй.

Здесь оканчиваются прошения, произносимые только со среды четвертой седмицы Великого поста.

Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Диакон: Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Диакон: Премудрость.

 

 

Хор: Господи, помилуй.

Диакон: Премудрость!

 

Молитва верных первая

Боже великий и хвальный, иже животворящею Христа Твоего смертию в нетление нас от тления преставивый, Ты вся наша чувства страстнаго умерщвления свободи, благаго тем владыку внутренний помысл приставив; и око убо да неприобщно будет всякаго лукаваго зрения, слух же словесем праздным невходен, язык же да очистится от глагол неподобных. Очисти же наша устне, хвалящия Тя, Господи; руки наша сотвори злых убо ошаятися деяний, действовати же точию яже Тебе благоугодная, вся наша уды и мысль Твоею утверждая благодатию.

 

Боже, великий и достойный хвалы, животворящей смертью Христа Твоего из тления нас приведший в нетление! Ты все чувства наши от страстного омертвения освободи, приставив к ним благого наставника – внутреннее рассуждение. И пусть око уклонится от всякого дурного взгляда, а слух для слов праздных да будет недоступен, язык же да очистится от речей непристойных. Очисти наши уста, восхваляющие Тебя, Господи; сделай, чтобы руки наши от дурных дел удерживались, делали же одно Тебе угодное, все члены тела нашего и мысль утверждая Твоею благодатию.

Священник возглашает: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Священник возглашает: Ибо Тебе подобает вся слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

 

Хор: Аминь.

 

Диакон: Снова и снова в мире Господу помолимся!

Лик: Господи, помилуй.

Егда священник един служит, сия не глаголет:

 

Хор: Господи, помилуй.

(Когда священник служит один, он следующих четырех прошений не произносит:

О свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.

 

О мире свыше и о спасении душ наших Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О мире всего мiра, благостоянии святых Божиих церквей и соединении всех, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О мире всего мiра, благоденствии святых Божиих Церквей и о соединении всех Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О святом храме сем и о всех, с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в него, Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

Об избавлении нас от всякой скорби, гнева, беды и нужды Господу помолимся.)

Лик: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Премудрость.

 

 

Хор: Господи, помилуй.

Премудрость!

 

Молитва верных вторая

Владыко святый, преблагий, молим Тя, в милости богатаго, милостива быти нам, грешным, и достойны нас сотвори подъятия Единороднаго Твоего Сына и Бога нашего, Царя Славы. Се бо пречистое Его Тело и животворящая Кровь, в настоящий час входящия, на тайней сей предложитися имут трапезе, от множества Воинства небеснаго невидимо дориносима. Ихже причастие неосужденно нам даруй, да теми мысленным оком озаряеми, сынове света и дне будем.

 

Владыка святой, преблагой! Молим Тебя, богатого милостью, быть милостивым к нам, грешным, и соделать нас достойными принятия единородного Сына Твоего и Бога нашего, Царя Славы. Ибо вот, пречистое Его Тело и животворящая Кровь, в нынешний час входящие, должны быть предложены на этой таинственной трапезе, множеством воинства небесного невидимо сопровождаемые. Даруй нам приобщиться к ним не в осуждение, чтобы, чрез них оком разума просвещаясь, мы стали сынами света и дня.

Священник возглашает: По дару Христа Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Священник возглашает: По дару Христа Твоего, с Которым благословен Ты, со всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

И поется:

 

Хор: Аминь.

 

И поется вместо Херувимской песни особый гимн:

Ныне Силы Небесныя с нами невидимо служат, / се бо входит Царь Славы, се жертва тайная совершена дориносится. / Верою и любовию приступим, / да причастницы жизни вечныя будем. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

 

Ныне Силы Небесные с нами невидимо служат, / ибо вот, входит Царь Славы, вот Жертва, таинственная, совершенная, ими сопровождается. / С верою и любовию приступим, / чтобы стать нам причастниками жизни вечной. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа!

Сему же певаему, входит диакон северною страною во святый олтарь и кадит святую трапезу, и святое предложение, и священника, и ставше вкупе, глаголют: Ныне Силы Небесныя: трижды.

 

Во время его пения диакон входит северными вратами в святой алтарь и кадит святой престол, и жертвенник, и священника. И затем священник и диакон став вместе, читают с воздетыми руками трижды: Ныне силы небесные:

И поклонившеся трижды, отходят и преносят Святыя Дары по обычаю, идуще же ничтоже глаголют. И вшед поставляет я священник по обычаю на святей трапезе, и покрывает воздухом, ничесоже глаголя над ними, точию кадит я.

 

И, поклонившись трижды. отходят к жертвеннику и переносят Святые Дары по обычаю. Во время же входа ничего не произносят. И, войдя в алтарь, поставляет их священник по обычаю на святом престоле и покрывает воздухом, ничего не произнося, только кадит их.

[После входа в алтарь хор заканчивает песнь:

С верою и любовию приступим, / чтобы стать нам причастниками жизни вечной. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа!

Затем, по обычаю, читается молитва св. Ефрема Сирина с тремя поклонами, см. выше]

Таже диакон, взем время, исходит на обычное место и глаголет диаконства:

 

Диакон же выходит на обычное место и произносит прошения:

Ектения просительная

Исполним вечернюю молитву нашу Господеви.

 

Диакон: Исполним вечернюю молитву нашу Господу.

Лик: Господи, помилуй.

О предложенных и Преждеосвященных Честных Дарех, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

О предложенных и преждеосвященных святых Дарах Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да человеколюбец Бог наш, прием я во святый и пренебесный и мысленный Свой жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

Дабы Человеколюбец Бог наш, приняв их на святой и превысший небес и невещественный Свой жертвенник как аромат благоухания духовного, ниспослал нам Божественную благодать и дар Святого Духа, помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

 

Хор: Господи, помилуй.

Об избавлении нас от всякой скорби, гнева, [опасности] и нужды Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.

 

Хор: Господи, помилуй.

Вечера сего совершенного, святого, мирного и безгрешного у Господа просим.

Лик: Подай, Господи.

Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.

 

Хор: Подай, Господи.

Ангела мира, верного наставника, хранителя душ и тел наших у Господа просим.

Лик: Подай, Господи.

Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.

 

Хор: Подай, Господи.

Прощения и оставления грехов и согрешений наших у Господа просим.

Лик: Подай, Господи.

Добрых и полезных душам нашим, и мира мiрови, у Господа просим.

 

Хор: Подай, Господи.

Доброго и полезного душам нашим и мира мiру у Господа просим.

Лик: Подай, Господи.

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.

 

Хор: Подай, Господи.

Прочее время жизни нашей в мире и покаянии окончить у Господа просим.

Лик: Подай, Господи.

Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на страшнем судищи Христове просим.

 

Хор: Подай, Господи.

Христианской кончины жизни нашей безболезненной, непостыдной, мирной, и доброго ответа на Страшном суде Христовом просим.

Лик: Подай, Господи.

Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор: Подай, Господи.

Единства веры и общения Святого Духа испросив, сами себя и друг друга, и всю жизнь нашу Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

Священник молится:

 

 

Хор: Тебе, Господи.

Священник молится:

 

Молитва
после поставления Св. Даров на престол
и перед причащением

Иже неизреченных и невидимых Таин, Боже, у Негоже суть сокровища премудрости и разума утаена. Иже служение службы сея открывый нам, и положивый нас, грешных, за многое Твое человеколюбие, во еже приносити Тебе дары же и жертвы о наших гресех и о людских неведениих. Сам, невидимый Царю, творяй великая и неизследованная, славная же и изрядная, имже несть числа, призри на ны, недостойныя рабы Твоя, иже святому сему жертвеннику, аки херувимскому Твоему предстоящия престолу, на немже Единородный Твой Сын и Бог наш, предлежащими страшными почивает Таинствы. И всякия нас и верныя люди Твоя свободив нечистоты, освяти всех нас души и телеса освящением неотъемлемым. Да чистою совестию, непосрамленным лицем, просвещенным сердцем Божественных сих причащающеся Святынь, и от них оживотворяеми, соединимся самому Христу Твоему, истинному Богу нашему, рекшему: ядый Плоть Мою и пияй Кровь Мою во Мне пребывает, и Аз в нем. Яко да всельшуся в нас и ходящу Слову Твоему, Господи, будем храм Пресвятаго и покланяемаго Твоего Духа, избавлени всякия диавольския козни, деянием, или словом, или мыслию действуемыя, и получим обетованная нам благая, со всеми святыми Твоими, от века Тебе благоугодившими.

 

Боже неизреченных и невидимых Таинств, у Которого все богатства премудрости и знания сокровенны! Ты совершение этой службы нам открыл и поставил нас, грешных, по великому Твоему человеколюбию, приносить Тебе дары и жертвы за наши согрешения и за грехи неведения народа. Сам, невидимый Царь, творящий великое и непостижимое, славное и необычайное, чему нет числа, воззри на нас, недостойных рабов Твоих, предстоящих пред этим святым жертвенником, как пред херувимским Твоим престолом, на котором покоится Единородный Сын Твой и Бог наш чрез предлежащие страшные Таинства. И освободив нас и верный народ Твой от всякой нечистоты, освяти души и тела всех нас освящением неотъемлемым, чтобы с чистою совестью, с непосрамленным лицом, с просвещённым сердцем причащаясь этих божественных Святынь и ими оживотворяясь, соединиться нам с Самим Христом Твоим, истинным Богом нашим, сказавшим: "Вкушающий Мою Плоть и пьющий Мою Кровь во Мне пребывает, и Я в нём", чтобы при обитающем и ходящем в нас Слове Твоём, Господи, сделаться нам храмом Всесвятого и поклоняемого Твоего Духа, избавившись от всякого коварства диавольского, в деле, или слове, или в мысли действующего, и получить обещанные нам блага, со всеми святыми Твоими, за все века Тебе благоугодившими.

Священник возглашает: И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати.

 

Священник возглашает: И удостой нас, Владыка, со дерзновением, не в осуждение иметь смелость призывать Тебя, Небесного Бога, Отца, и возглашать:

Людие: Отче наш, Иже еси на небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

 

Народ: Отче наш, Который на небесах! Да святится имя Твоё; да придёт Царство Твоё; да будет воля Твоя и на земле, как на небе; хлеб наш насущный дай нам сегодня; и прости нам долги наши, как и мы прощаем должникам нашим; и не введи нас во искушение, но избавь нас от лукавого.

Священник возглашает: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

 

Священник: Ибо Твоё Царство, и сила, и слава, Отца и Сына и Святого Духа ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Священник: Мир всем.

Лик: И духови твоему.

Диакон: Главы наша Господеви приклоним.

Лик: Тебе, Господи.

Священник преклоняся молится:

 

 

Хор: Аминь.

Священник: Мир всем!

Хор: И духу твоему.

Диакон: Главы наши пред Господом преклоним!

Хор: Тебе, Господи.

Священник, склонившись, молится:

 

Молитва главопреклонения

Боже, единый благий и благоутробный, иже в высоких живый и на смиренныя призираяй, призри благоутробным оком на вся люди Твоя, и сохрани их. И сподоби вся ны неосужденно причаститися животворящих Твоих сих Таин. Тебе бо своя подклонихом главы, чающе от Тебе богатыя милости.

 

Боже, один благой и милосердный, на высотах живущий и дольнее озирающий! Воззри милосердным оком на весь народ Твой и сохрани его, и удостой всех нас не в осуждение причаститься этих животворящих Твоих Таинств, ибо мы пред Тобою склонили главы свои, ожидая от Тебя неистощимой милости.

Возглас: Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: По благодати и милосердию и человеколюбию единородного Сына Твоего, с Которым благословен Ты, со всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

 

 

Хор: Аминь.

 

Священник молится: Вонми, Господи Иисусе Христе, Боже наш, от святаго жилища Твоего, и от престола славы Царствия Твоего, и прииди во еже освятити нас, иже горе со Отцем седяй, и зде нам невидимо спребываяй. И сподоби державною Твоею рукою преподати нам пречистое Тело Твое и Честную Кровь, и нами всем людем.

 

Священник молится: Внемли, Господи Иисусе Христе, Боже наш, из святого жилища Твоего и с престола Славы Царствия Твоего, и приди, чтобы освятить нас, Ты, на высоте с Отцом восседающий, и здесь с нами невидимо пребывающий. И благоволи могущественной Твоей рукою преподать нам пречистое Твое Тело и драгоценную Кровь, и через нас – всему народу.

По молитве же священник и диакон покланяются трижды, глаголюще:

 

После молитвы священник и диакон трижды поклоняются со словами:

Боже, очисти мя, грешнаго.

 

Боже, очисти меня, грешного. (3)

Вземлет же священник покровы от Святых Даров, и покрывает я воздухом. Егда же имать вознести Святый Хлеб, не открывает Святая, но еще покровенным Божественным сущим Даром, вносит священник руку свою со страхом многим, и прикасается Божественному Хлебу со благоговением и страхом.

 

Священник же, вложив руку под воздух, покрывающий Святые Дары, касается Животворящего Хлеба с благоговением и страхом многим.

Глаголющу диакону: Вонмем.

 

И после возгласа диакона: Будем внимать!

Возглашает священник: Преждеосвященная Святая святым.

 

Священник возглашает: Преждеосвященные Святыни – святым!

Лик: Един свят, / един Господь / Иисус Христос, / во славу Бога Отца. / Аминь.

 

Хор: Один свят, / один Господь / Иисус Христос, / во славу Бога Отца. / Аминь.

Таже священник отлагает святый воздух и творит по обычаю святое причастие Божественных Даров.

 

Затем священник отлагает святой воздух и звездицу и совершает по обычаю святое причастие Божественных Даров.

Лик же поет киноник:

 

 

Хор же поет причастен.

 

Причастен

Вкусите и видите, яко благ Господь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

 

Вкусите – и увидите, как благ Господь. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

(Аще святаго, или храма чтен Апостол и Евангелие, и другий киноник поется, иже указан.)

 

 

Если в праздник читались Апостол и Евангелие святого или храма, поется и другой причастен по уставу.

 

Раздробление св. Даров

Священник отлагает святый воздух, диакон же входит во святый олтарь, и став близ священника, глаголет:

 

Диакон входит в святой алтарь и, став справа от священника, говорит:

Раздроби, владыко, Святый Хлеб.

 

Раздроби, владыка, Святой Хлеб.

Священник раздробляет его со многим вниманием, на четыри части, глаголя:

 

Священник разделяет Св. Агнец на четыре части со великим вниманием, произнося:

Раздробляется и разделяется Агнец Божий, раздробляемый и неразделяемый, всегда ядомый и никогдаже иждиваемый, но причащающияся освящаяй.

 

Раздробляется и разделяется Агнец Божий, раздробляемый и неразделяемый, всегда вкушаемый и никогда не истощающийся, но причащающихся освящающий.

И влагает частицу в потир, ничтоже глаголя, и диакон вливает теплоту в потир, ничтоже глаголя, и стоит мало подале.

 

 

И влагает в св. потир частицу св. Агнца, ничего не говоря. Затем благословляет теплоту, и диакон в безмолвии вливает ее в св. потир. И стоит немного поодаль.

 

Причащение в алтаре

Священник же глаголет: Диаконе приступи.

 

Священник же говорит: Диакон, приступи.

И пришед диакон, творит поклон благоговейно, прося прощения, и глаголет:

 

И диакон, подойдя, благоговейно совершает поклон, по обычаю, со словами:

Се прихожду к безсмертному Царю и Богу нашему. И: Преподаждь ми, владыко, честное и святое Тело и Кровь Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.

 

Вот, я прихожу ко Христу, бессмертному Царю и Богу моему. Преподай мне, владыка, Драгоценное и Святое Тело и Кровь Господа, и Бога, и Спасителя нашего Иисуса Христа.

Священник же, взем Святых Таин едину частицу, дает диакону, глаголя:

 

Священник же говорит:

Имярек, священнодиакону, преподается честное и святое и пречистое Тело и Кровь Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов его и в жизнь вечную.

 

(Такому-то - имя) священнодиакону, преподается Драгоценное, и Святое, и Пречистое Тело и Кровь Господа, и Бога, и Спасителя нашего Иисуса Христа, для прощения грехов его и в жизнь вечную.

И целовав диакон подающую ему руку, отходит и стоит созади святыя трапезы, и приклонив главу, молится, яко и священник, глаголя: Верую, Господи, и прочая.

 

И, поцеловав подающую ему Святые Тайны руку, диакон отходит и, став сзади святого престола, склонив голову, молится как и священник, говоря: Верую, Господи: и прочее.

Подобне взем и священник едину частицу Святых Таин, глаголет:

 

Подобным образом и священник, взяв частицу Святых Таин, произносит:

Честное и пресвятое Тело и Кровь Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа преподается мне, (имярек), священнику, во оставление грехов моих и в жизнь вечную.

 

Драгоценное и пресвятое Тело и Кровь Господа и Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, преподается мне, (имя) священнику, для прощения грехов моих и в жизнь вечную.

И приклонив главу, молится, глаголя: Верую, Господи, и исповедую: И: Вечери Твоея тайныя: И: Да не в суд, или во осуждение: все до конца.

 

И, склонив главу, молится, говоря: Верую, Господи, и исповедую: И: Вечери Твоей таинственной участником: И: Да не в суд или во осуждение: все до конца.

И тако причащаются Святых Таин, со страхом и всяцем утверждением. Таже взем священник губу, отирает руку, глаголя:

 

И причащаются Пречистого Тела Христова со страхом и твердой верой. Затем священник, взяв губку, отирает руку со словами:

Слава Тебе Боже: трижды.

 

Слава Тебе Боже: трижды.

И целовав губу, полагает на место. Таже вземлет святый потир с покровцем обема рукама, пиет из него, ничтоже глаголя. Тако устне и святый потир отирает покровцем иже в руках, и поставляет его на святую трапезу. И прием анафору умывает руки и устне, и став мало ко стране, глаголет молитву благодарения:

 

И, поцеловав губку, кладет [ее] на место. Также берет святой потир с покровцем обеими рукама, и испивает из него, ничего не говоря. Затем отирает покровцем уста и [край] святого потира, и ставит его на святой престол. И, вкусив антидор, омывает руки и уста, и став немного в стороне, читает молитву благодарения:

Благодарим Тя, Спаса всех Бога:

 

Благодарим Тебя, Спасителя всех Бога: (смотри ниже) до конца.

До конца. Диакон же тогда из чаши не пиет, но по заамвонней молитве и по потреблении оставшихся частиц Святых Таин. (Аще же служит един иерей без диакона, и той, по причащении Святых Таин, из чаши не пиет, но по совершении Литургии и по потреблении Святых Таин. Ибо аще и священно есть вложением частицы вино, но не пресущественно в Кровь Божественную, понеже над ним словеса священия не чтошася зде, яко бывает в Литургиах Василия Великаго и Иоанна Златоустаго.) Диакон же, взем святый дискос, надносит верху святаго потира, и спрятает Святая, ничтоже глаголя, и поклонився трижды, отверзает царская врата.

 

 

Диакон же тогда из чаши не испивает, но делает это после заамвонной молитвы и потребления оставшихся частиц Святых Таин. (Если же священник служит один без диакона, он также после причащения Святых Таин из чаши не испивает, но делает это после окончания Литургии и потребления Святых Таин. Ибо, хотя вино и освящено вложением частицы, но не пресуществлено в Кровь Божественную, поскольку над ним не читались слова освящения, как бывает на Литургиях Василия Великого и Иоанна Златоуста.) Диакон же, взяв святой Дискос, держит его над святым Потиром и погружает частицы Святых Таин, ничего не произнося; и, трижды поклонившись, отверзает Царские врата.

 

Причащение народа в храме

Диакон же, спрятав святая по обычаю, и взем святый потир, глаголет: Со страхом Божиим и верою приступите.

 

Диакон: Со страхом Божиим, верою [и любовию] приступите!

 

Лик же поет: Благословлю Господа на всякое время, хвала Его во устех моих.

 

Хор же поет: Буду благословлять Господа во всякое время, хвала Ему всегда на устах моих.

{Перед причастием верных священник, по обычаю читает молитвы: Верую, Господи, и исповедую: И: Вечери Твоей таинственной участником: И: Да не в суд или во осуждение:}

И приступают желающие причаститься один за другим, поклоняясь со всяким благоговением и страхом, имея руки, сложенными на груди. И принимает каждый Божественные Тайны. Священник же, причащая каждого произносит:

Причащается раб Божий (имя) драгоценного и святого Тела и Крови Господа, и Бога, и Спасителя нашего Иисуса Христа, для прощения грехов его и в жизнь вечную. Аминь.

 

По причащении

Посем священник глаголет: Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое.

 

После причащения священник, благословляя народ, возглашает: Спаси, Боже, народ Твой и благослови наследие Твое.

И лик поет: Хлеб Небесный и Чашу Жизни вкусите / и видите, яко благ Господь. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

 

И хор поет: Хлеб небесный и чашу жизни вкусите / – и увидите, что благ Господь. / Аллилуия, аллилуия, аллилуия.

И покадив Святая трижды, священник отдает кадило диакону, и взем святый дискос поставляет на главу диаконю, и диакон, взем и со благоговением, зря вне ко дверем, ничтоже глаголя, отходит ко предложению и поставляет и. Священник же, поклонився, взем святый потир и обращься ко дверем, зрит к людем, глаголя тайно:

 

И, покадив Святые Дары трижды, отдает кадило диакону. Затем берет святой Дискос и поставляет его на главу диакона. Диакон же, приняв его с благоговением, взирая чрез открытые Царские врата вовне алтаря, ничего не произнося, отходит к жертвеннику и ставит святой Дискос на него. Священник же, поклонившись, взяв святой Потир и обратившись к Царским вратам, взирая на народ произносит тайно:

Благословен Бог наш:

 

Благословен Бог наш.

И возгласно: Всегда, ныне и присно, и во веки веков.

 

И, возвышая голос: Всегда, ныне и присно, и во веки веков.

И относят Святая к жертвеннику.

 

И относит Святые Дары к жертвеннику.

Лик: Аминь.

Да исполнятся уста наша / хваления Твоего Господи, / яко да поем славу Твою, / яко сподобил еси нас причаститися / святым Твоим, Божественным, безсмертным и животворящим Тайнам, / соблюди нас во Твоей святыни / весь день поучатися правде Твоей. / Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

 

 

Хор: Аминь.

Да наполнятся уста наши / хвалою Тебе, Господи, / дабы нам воспевать Славу Твою, / ибо Ты удостоил нас причаститься / святых Твоих, (божественных, бессмертных и животворящих) Таинств. / Сохрани нас во Твоем освящении, / дабы весь день размышлять нам о правде Твоей. / Аллилуия, аллилуия, аллилуия.

 

Диакон глаголет:

Прости приимше Божественных, святых, пречистых, безсмертных, небесных и животворящих, страшных Христовых Таин, достойно благодарим Господа.

 

Диакон возглашает:

Станем благоговейно! Приняв божественные, святые, пречистые, бессмертные, небесные и животворящие, страшные Христовы Таинства, достойно возблагодарим Господа!

Лик: Господи, помилуй.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

 

Хор: Господи, помилуй.

Защити, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна испросивше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

 

Хор: Господи, помилуй.

Вечер весь совершенный, святой, мирный и безгрешный испросив, сами себя и друг друга, и всю жизнь нашу Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

 

 

Хор: Тебе, Господи.

Благодарственная молитва

Благодарим Тя, Спаса всех Бога, о всех, ихже подал еси нам благих, и о причастии святаго Тела и Крове Христа Твоего, и молим Ти ся, Владыко человеколюбче: сохрани нас под кровом крилу Твоею, и даждь нам даже до последняго нашего издыхания, достойне причащатися святынь Твоих, в просвещение души и тела, в Царства Небеснаго наследие.

 

Священник: Благодарим Тебя, Спасителя всех Бога, за все блага, которые Ты даровал нам, и за причащение святого Тела и Крови Христа Твоего. И молим Тебя, Владыка Человеколюбец: сохрани нас под кровом крыл Твоих и дай нам до последнего нашего вздоха достойно причащаться Святынь Твоих, для просвещения души и тела, для наследования Царства Небесного.

Священник возглашает: Яко Ты еси освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

 

Возглас: Ибо Ты – освящение наше, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Иерей: С миром изыдем.

Лик: О имени Господни.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

 

 

Хор: Аминь.

Священник: C миром выйдем!

Хор: Во имя Господне.

Диакон: Господу помолимся!

Хор: Господи, помилуй.

 

Молитва заамвонная, возглашаемая священником.

Владыко Вседержителю, иже всю тварь премудростию соделавый, и неизреченным Твоим промыслом и многою благостию введый нас в пречестныя дни сия, ко очищению душам и телом, к воздержанию страстей, к надежди воскресения. Иже четыредесятми деньми скрижали вручив, богоначертанная писмена, угоднику Твоему Моисеови, подаждь и нам, Блаже, подвигом добрым подвизатися, течение поста совершити, веру нераздельну соблюсти, главы невидимых змиев сокрушити, победителем же греха явитися, и неосужденно достигнути поклонитися и святому воскресению. Яко благословися и прославися пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

 

Владыка Вседержитель, всё творение премудростью создавший, по неизреченному Твоему промыслу и великой благости введший нас в эти всесвященные дни – к очищению душ и тел, к воздержанию от страстей, к надежде воскресения! Ты, через сорок дней вручивший скрижали, богоначертанные письмена служителю Твоему Моисею, даруй и нам, Благой, подвигом добрым подвизаться, путь поста завершить, веру нераздельной сохранить, головы невидимых змиев сокрушить, победителями греха явиться и без осуждения достигнуть поклонения святому воскресению. Ибо благословенно и прославлено всесвященное и величественное имя Твоё, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и всегда, и во веки веков.

Лик: Аминь. Буди имя Господне благословено от ныне и до века. Трижды.

 

Хор: Аминь. Да будет имя Господне благословенно отныне и до века. (3)

Чтец: Слава, и ныне, псалом 33: Благословлю Господа:

 

 

Чтец: Слава, и ныне: псалом 33: Буду благословлять Господа:

 

Молитва на потребление святых Даров

Господи Боже наш, введый нас во всечестныя дни сия, и общники нас сотворив страшных Твоих Таин, совокупи нас словесному Твоему стаду и наследники покажи Царствия Твоего, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

 

 

Господи Боже наш, введший нас в эти всесвященные дни и соделавший нас причастниками страшных Твоих Таинств! Присоедини нас к словесному Твоему стаду и яви наследниками Царства Твоего, ныне и всегда, и во веки веков. Аминь.

 

Священник же исходит, и став на обычном месте, раздает антидор. По скончании же псалма и раздаянии антидора, глаголет:

 

Священник же выходит из алтаря и, став на обычном месте, раздает антидор.

Благословение Господне на вас, Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

 

Священник: Благословение Господне (и милость да будет) на вас, по Его (божественной благодати) и человеколюбию, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Священник: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе.

 

Хор: Аминь.

Священник: Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе!

Лик: Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Благослови.

 

Хор: Слава, и ныне: Господи, помилуй. (3) Благослови.

И посем творит отпуст:

Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, (и прочая по дни: и святаго имярек, егоже есть храм, и егоже есть день), иже во святых отца нашего Григория Двоеслова, Папы Римскаго, и всех святых, помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец.

 

Затем священник произносит отпуст:

Христос, истинный Бог наш, по молитвам Пречистой Своей Матери, (и прочее, по дню седмицы, и святых храма и дня), святого отца нашего Григория Двоеслова, папы Римского, [святых праведных богоотцов Иоакима и Анны] и всех святых, помилует и спасёт нас, как Благой и Человеколюбец.

Сице же творит отпуст до Страстныя седмицы: во Страстную бо седмицу свой отпуст глаголется.

 

Так произносится отпуст до Страстной седмицы; в Страстную же седмицу свой отпуст произносится.

[По молитвам святых отцов наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй и спаси нас.

Хор: Аминь.] И поется многолетие.

По отпусте же, молитвы благодарныя.

 

После же отпуста читаются благодарственные молитвы.

Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш:

 

 

Также: Ныне отпускаешь: Трисвятое. И по Отче наш:

 

Тропарь, глас 4:

Иже от Бога свыше Божественную благодать восприем, славне Григорие, / и Того силою укрепляемь, евангельски шествовати изволил еси. / Отонудуже у Христа возмездие трудов приял еси, всеблаженне: / Егоже моли, да спасет души наша.

 

Тропарь, глас 4

Благодать божественную свыше получив, / славный Григорий, от Бога, / и Его силою укрепляемый, / шествовать путем Евангельским ты возжелал, – / потому, всеблаженный, награду за труды ты принял от Христа, – / Его моли, да спасёт души наши.

Слава, кондак, глас 3:

Подобоначальник показался еси Начальника пастырем Христа, / иноков чреды, отче Григорие, / ко ограде небесней наставляя, / и оттуду научил еси стадо Христово заповедем Его: / ныне же с ними радуешися, / и ликуеши в небесных кровех.

 

Слава, кондак, глас 3

Подражателем Начальника пастырей Христа / явился ты, отче Григорий, / сонмы иноков во двор небесный направляя, / потому и научил ты овец Христовых заповедям Его. / Ныне же с ними ликуешь и радуешься / во обителях небесных.

И ныне, Богородичен:

Предстательство христиан непостыдное, / ходатайство ко Творцу непреложное, / не презри грешных молений гласы, / но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: / ускори на молитву и потщися на умоление, / предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.

 

И ныне, Богородичен, глас 6

Защита христиан надежная, / Ходатайство ко Творцу неизменное! / Молитвенных голосов грешников не презри, / но скоро приди, как Благая, на помощь нам, / с верою взывающим Тебе: / "Поспеши с заступлением и ускорь моление, Богородица, / всегда защищая чтущих Тебя!"

Конец Божественныя Литургии Преждеосвященных.

 

 

Конец Божественной Литургии Преждеосвященных Даров.

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus