Канон на Воздвижение Креста Господня


Воздвижение Честного и Животворящего Креста Господня

глас 8

Песнь 1

Ирмос: Крест начер­тав Мои­сей впря­мо жез­лом, Черм­ное пре­се­че Изра­и­лю пеше­хо­дя­щу: той­же обрат­но, фара­о­но­вым колес­ни­цам уда­рив сово­ку­пи, вопре­ки напи­сав непо­бе­ди­мое ору­жие. Тем Хри­сту поим Богу наше­му, яко прославися.

При­пев: Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Образ древ­ле Мои­сей пре­чи­стыя стра­сти в себе самом про­об­ра­зи, свя­щен­ных сре­де стоя: Крест же вооб­ра­зив, про­стер­ты­ми побе­ду дла­нь­ми воз­дви­же, дер­жа­ву погу­бив Ама­ли­ка все­гу­би­те­ля. Тем Хри­сту поим, Богу наше­му, яко про­сла­ви­ся. (Два­жды).

Сла­ва: Воз­ло­жи Мои­сей на стол­пе вра­чев­ство, тле­тво­ри­ва­го избав­ле­ния и ядо­ви­та­го угры­зе­ния, и дре­ву обра­зом кре­ста, по зем­ли пре­смы­ка­ю­ща­го­ся змия при­вя­за, лукав­ный в сем обли­чив вред. Тем Хри­сту поим, Богу наше­му, яко прославися.

И ныне: Пока­за небо Кре­ста побе­ду бла­го­че­стия дер­жа­те­лю и царю бого­муд­ру, вра­гов в нем­же зло­серд­ных низ­ло­жи­ся сви­реп­ство, лесть же пре­вра­ти­ся, и вера рас­про­с­треся зем­ным кон­цем Боже­ствен­ная. Тем Хри­сту поим, Богу наше­му, яко прославися.

Песнь 3

Ирмос: Жезл во образ тай­ны при­ем­лет­ся, про­зя­бе­ни­ем бо предраз­суж­да­ет свя­щен­ни­ка: непло­дя­щей же преж­де церк­ви, ныне про­цве­те дре­во Кре­ста в дер­жа­ву и утверждение.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Яко испу­сти уда­ря­емь воду кра­есе­ко­мый непо­ко­ри­вым людем и жесто­сер­дым, бого­зван­ныя про­яв­ля­ше Церкве таин­ство, еяже Крест дер­жа­ва и утвер­жде­ние. (Два­жды).

Сла­ва: Реб­ром пре­чи­стым, копи­ем про­бо­ден­ным, вода с кро­вию исте­че, обнов­ля­ю­щая завет, и омы­ва­тель­ная гре­ха: вер­ных бо Крест похва­ла и царей дер­жа­ва и утверждение.

И ныне: Реб­ром пре­чи­стым, копи­ем про­бо­ден­ным, вода с кро­вию исте­че, обнов­ля­ю­щая завет, и омы­ва­тель­ная гре­ха: вер­ных бо Крест похва­ла и царей дер­жа­ва и утверждение.

Гос­по­ди, поми­луй. (Три­жды.) Сла­ва, и ныне:

Седален, Глас 4‑й

В тебе, треб­ла­женне и жиз­но­да­вче Кре­сте, людие учре­жда­ю­ще­ся, спразд­ну­ют с неве­ще­ствен­ны­ми лики; чини архи­ерей­стии бла­го­го­вей­но вос­пе­ва­ют, мно­же­ство же мона­ше­ству­ю­щих и пост­ни­ков покла­ня­ют­ся, Хри­ста же рас­пен­ша­го­ся вси славим.

Песнь 4

Ирмос: Услы­шах, Гос­по­ди, смот­ре­ния Тво­е­го таин­ство, разу­мех дела Твоя, и про­сла­вих Твое Божество.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Горь­ко­род­ныя пре­ло­жи дре­вом Мои­сей источ­ни­ки в пусты­ни древ­ле, Кре­стом ко бла­го­че­стию язы­ков про­яв­ляя преложение.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Глу­бине внед­ри­вый секу­щую, изда­де Иор­дан дре­ву, Кре­стом и кре­ще­ни­ем сече­ние лести знаменуя.

Сла­ва: Свя­щен­но опол­ча­ют­ся чет­ве­ро­част­нии людие, пред­хо­дя­ще обра­зом сви­де­тель­ства ски­нии, кре­сто­об­раз­ны­ми чин­ми прославляеми.

И ныне: Чуд­но про­сти­ра­емь, сол­неч­ныя лучи испу­ща­ше Крест, и пове­да­ша небе­са сла­ву Бога нашего.

Песнь 5

Ирмос: О, треб­ла­жен­ное Дре­во, на нем­же рас­пя­ся Хри­стос, Царь и Гос­подь, имже паде дре­вом пре­льсти­вый, тобою пре­льсти­вся, Богу при­гвоз­див­шу­ся пло­тию, пода­ю­ще­му мир душам нашим.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Тебе, прис­но­пе­тое Дре­во, на нем­же про­с­треся Хри­стос, Едем хра­ня­щее обра­ща­ю­ще­е­ся ору­жие, Кре­сте, усты­де­ся: страш­ный же Херу­вим усту­пи на тебе при­гвож­ден­но­му Хри­сту, пода­ю­ще­му мир душам нашим. (Два­жды).

Сла­ва: Под­зем­ных силы про­тив­ныя Кре­ста стра­шат­ся начер­та­е­ма зна­ме­ния на воз­ду­се, по нему­же ходят небес­ных и земно­род­ных роди, коле­на пре­кло­ня­ю­ше Хри­сту, пода­ю­ще­му мир душам нашим.

И ныне: Заря­ми нетлен­ны­ми явль­ся Боже­ствен­ний Крест омра­чен­ным язы­ком, заблуж­ден­ным в пре­ле­сти, Боже­ствен­ный свет обли­став, усво­я­ет на нем при­гвож­ден­но­му Хри­сту, пода­ю­ще­му мир душам нашим.

Песнь 6

Ирмос: Вод­на­го зве­ря во утро­бе, дла­ни Иона кре­сто­вид­но рас­про­стер, спа­си­тель­ную страсть про­об­ра­жа­шe яве. Тем трид­не­вен исшед, пре­мир­ное Вос­кре­се­ние про­пи­са­ше, пло­тию при­гвож­ден­на­го Хри­ста Бога, и три­днев­ным Вос­кре­се­ни­ем мир просвещшаго.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Ста­ро­стию пре­кло­ни­вся, и неду­гом отяг­чен испра­ви­ся Иаков, руце пре­ме­нив, дей­ствие являя жиз­но­нос­на­го Кре­ста: ибо вет­хость закон­на­го сенов­на­го писа­ния ново­пи­са, на сем пло­тию при­гвоз­ди­вый­ся Бог, и душе­гу­би­тель­ный недуг лести отг­на. (Два­жды).

Сла­ва: На юныя воз­ло­жив дла­ни Боже­ствен­ный Изра­иль, кре­сто­вид­но гла­вы явля­ше, яко ста­рей­шая сла­ва, зако­но­слу­жи­те­ли людие. Тем­же под­мнев­ся тако испре­льсти­ти­ся, не изме­ни жиз­но­нос­на­го обра­за: пре­взы­дут бо людие Хри­сто­вы Божии, ново­утвер­жде­нии, вопи­я­ше, Кре­стом ограждаеми.

И ныне: На юныя воз­ло­жив дла­ни боже­ствен­ный Изра­иль, кре­сто­вид­но гла­вы явля­ше, яко ста­рей­шая сла­ва, зако­но­слу­жи­те­ли людие: тем­же под­мнев­ся тако испре­льсти­ти­ся, не изме­ни жиз­но­нос­на­го обра­за: пре­взы­дут бо людие Хри­сто­вы Божии, ново­утвер­жде­нии, вопи­я­ху, Кре­стом ограждаеми.

Гос­по­ди, поми­луй. (Три­жды.) Сла­ва, и ныне:

Кондак, глас 4‑й

Воз­не­сый­ся на Крест волею, тезо­име­ни­то­му Тво­е­му ново­му житель­ству щед­ро­ты Твоя даруй, Хри­сте Боже, воз­ве­се­ли нас силою Тво­ею, побе­ды дая нам на супо­ста­ты, посо­бие иму­щу Твое, ору­жие мира, непо­бе­ди­мую победу.

Икос

Иже до тре­ти­я­го небе­се вос­хи­щен бысть в рай, и гла­го­лы слы­шав неиз­ре­чен­ныя и Боже­ствен­ныя, ихже не леть язы­ки (чело­ве­че­ски­ми) гла­го­ла­ти, что Гала­том пишет, яко рачи­ти­лие писа­ний проч­то­сте и позна­сте: мне, гла­го­лет, хва­ли­ти­ся да не будет, ток­мо во еди­ном Кре­сте Гос­под­ни, на нем­же стра­дав уби стра­сти. Того убо и мы извест­но дер­жим, Крест Гос­по­день, хва­лу вси, есть бо нам спа­си­тель­ное сие Дре­во, ору­жие мира, непо­бе­ди­мая победа.

Песнь 7

Ирмос: Безум­ное веле­ние мучи­те­ля зло­че­сти­ва­го люди поко­ле­ба, дышу­щее пре­ще­ние и зло­ху­ле­ние бого­мерз­кое, оба­че три отро­ки не устра­ши ярость звер­ская, ни огнь сне­да­яй, но про­ти­во­ды­шу­щу росо­нос­но­му духу, со огнем сущу поя­ху: пре­пе­тый отцев и нас Боже бла­го­сло­вен еси.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

От дре­ва вку­сив пер­вый в чело­ве­цех, в тле­ние все­ли­ся: отвер­же­ни­ем бо жиз­ни без­чест­ней­шим осу­ди­вся, все­му роду телот­ле­нен некий, яко вред неду­га пре­по­да­де. Но обрет­ше земно­род­нии воз­зва­ние крест­ным Дре­вом, зовем: пре­пе­тый отцев и нас Боже бла­го­сло­вен еси. (Два­жды).

Сла­ва: Раз­ру­ши пове­ле­ние Божие пре­слу­ша­ние, и дре­во при­не­се смерть чело­ве­ком, еже небла­го­вре­мен­но при­част­но быв­шeе: во утвер­жде­ние же зело чест­на­го, отту­ду жиз­ни дре­во воз­бра­ня­е­мо бе, еже раз­бой­ни­ку зло­умер­шу отвер­зе, бла­го­ра­зум­но зову­щу: пре­пе­тый отцев и нас Боже бла­го­сло­вен еси.

И ныне: Жез­ла объ­ем­лет край Иоси­фо­ва буду­щая зря Изра­иль, цар­ствия дер­жав­ное, яко возъ­и­му­ще­ствит пре­слав­ный Крест, про­яв­ляя. Сей бо царей побе­до­нос­ная похва­ла, и свет верою зову­щим: пре­пе­тый отцев и нас Боже, бла­го­сло­вен еси.

Песнь 8

Ирмос: Бла­го­сло­ви­те отро­цы, Тро­и­цы рав­но­чис­лен­нии, соде­те­ля Отца Бога, пой­те сниз­шед­шее Сло­во, и огнь в росу пре­твор­шее, и пре­воз­но­си­те всем жизнь пода­ва­ю­ша­го Духа Все­свя­та­го, во веки.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Воздви­за­е­му Дре­ву, окроп­ле­ну Кро­вию вопло­щ­ша­го­ся Сло­ва Бога, пой­те небес­ныя силы, зем­ных воз­зва­ние празд­ну­ю­ще людие, покло­ни­те­ся Хри­сто­ву Кре­сту, имже миру воста­ние во веки. (Два­жды).

Сла­ва: Земно­род­нии дла­нь­ми, стро­и­те­лие бла­го­да­ти Крест, на нем­же сто­я­ше Хри­стос Бог, воз­но­си­те свя­щен­но­леп­но, и копие, Божия Сло­ва Тело про­бод­шее. Да видят язы­цы вси спа­се­ние Божие, сла­вя­ще Его во веки.

И ныне: Боже­ствен­ным судом предъ­из­бра­нии весе­ли­те­ся хри­сти­ан­стии вер­нии царие хва­ли­те­ся побе­до­нос­ным ору­жи­ем, при­ем­ше от Бога Крест Чест­ный: в сем бо коле­на, бра­ней дер­зо­сти ищу­ще, раз­сы­па­ют­ся во веки.

Песнь 9

Ирмос: Таин еси, Бого­ро­ди­це, рай, невоз­де­лан­но воз­рас­тив­ший Хри­ста, Имже крест­ное живо­нос­ное на зем­ли наса­ди­ся Дре­во, тем ныне воз­но­си­му, покла­ня­ю­ще­ся Ему, Тя величаем.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Да воз­ра­ду­ют­ся дре­ва дуб­рав­ная вся, освя­тив­шу­ся есте­ству их, от Него­же из нача­ла наса­ди­ша­ся, Хри­сту рас­про­стер­шу­ся на Дре­ве. Тем ныне воз­но­си­му покла­ня­ю­ще­ся Ему, Тя величаем.

Сла­ва, Гос­по­ди, Кре­сту Тво­е­му Честному.

Свя­щен­ный воста рог, и гла­ва всем бого­муд­рым Крест, имже греш­ных мыс­лен­но сти­ра­ют­ся роги вси. Тем ныне воз­но­си­му, покла­ня­ю­ще­ся Ему, Тя величаем.

Ирмос: Сне­дию дре­ва роду при­быв­шая смерть, Кре­стом упразд­ни­ся днесь: ибо пра­ма­тер­няя все­род­ная клят­ва раз­ру­ши­ся, про­зя­бе­ни­ем чистыя Бого­ма­те­ре, Юже вся силы небес­ныя величают.

Горе­сти убий­ствен­ныя, яже от дре­ва не оста­вив, Гос­по­ди, Кре­стом бо сию совер­шен­но истре­бил еси. Сего ради и дре­вом усла­ди ино­гда горесть вод Мер­ры, про­об­ра­зу­ю­щее Кре­ста дей­ство, еже вся силы небес­ныя величают.

Сла­ва: Непре­стан­но гру­жа­е­мыя мра­ком пра­от­ца, Гос­по­ди, Кре­стом воз­вы­сил еси днесь: яко бо лестию весь­ма неудер­жан­но есте­ство пред­низ­ве­де­ся, все­родне ны паки испра­ви свет Кре­ста Тво­е­го, Его­же вер­нии величаем.

И ныне: Да образ пока­же­ши миру покла­ня­е­мый Гос­по­ди, Кре­ста, во всех, яко пре­слав­ный на небе­сех изоб­ра­зил еси, све­том без­мер­ным оза­рен, царю все­ору­жие непо­бе­ди­мое. Тем Тя вся силы небес­ныя величают.

Задостойник, глас 8‑й

Таин еси, Бого­ро­ди­це, рай, невоз­де­лан­но воз­рас­тив­ший Хри­ста, Имже Крест­ное живо­нос­ное на зем­ли наса­ди­ся дре­во. Тем ныне воз­но­си­му покла­ня­ю­ще­ся ему, Тя величаем.

Величание

Вели­ча­ем Тя, Живо­да­вче Хри­сте, и чтим Крест Твой свя­тый, имже нас спасл еси от рабо­ты вражия.

 


Прп. Нико­дим Свя­то­го­рец. Тол­ко­ва­ние кано­на на Воз­дви­же­ние Чест­на­го и Живо­тво­ря­ще­го Кре­ста Господня

Комментировать

*

«Азбука молитвы»
в Telegram.
t.me/azprayer
Размер шрифта: A- 15 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: A T G
Текст:
Боковая панель:
Сбросить настройки