Канон святителю Василию Великому


Святитель Василий Великий, Кесарийский (Каппадокийский), архиепископ

глас 2

Песнь 1

Ирмос: Гря­ди­те, людие, поим песнь Хри­сту Богу, раз­дель­ше­му море и настав­ль­ше­му люди, яже изве­де из рабо­ты еги­пет­ския, яко прославися.

Тво­е­му гла­су подо­ба­ше при­и­ти, Васи­лие, нача­ти хотя­щим хва­лы твоя, но, отче, моль­бу при­ем, бла­го­дать пода­вай неза­вист­но нам.

Доб­ро­де­те­лей ты жесто­кий шество­вал еси путь, в глад­кий дости­гл еси и несо­про­тив­ный Небес­ный вос­ход и всем явил­ся еси образ, Василие.

Страст­ное взыг­ра­ние, томя­щее плоть, любо­муд­рия жела­ни­ем нака­зал еси, тем­же в нетлен­ных водво­ря­е­ши­ся Цар­стви­их, отче Василие.

Душев­ныя стра­сти бла­го­по­треб­но, Васи­лие, вку­пе же и телес­ныя, духов­ным посекл еси мечем, себе же Вла­ды­це жерт­ву при­несл еси.

Ты, быв неиз­ре­чен­ных таин­ник, Васи­лие, Хри­сто­ву Цар­ствию тай­но­на­учил еси, свя­щенне отче, яве Тро­и­че­ский свет обли­стал еси нам.

Бого­ро­ди­чен: Кто изре­щи Твое по досто­ин­ству воз­мо­жет, еже паче сло­ва зача­тие? Бога бо роди­ла еси пло­тию, Все­чи­стая, нам явль­ша­ся Спа­са и Господа.

Песнь 3

Ирмос: Утвер­ди нас в Тебе, Гос­по­ди, Дре­вом умерщ­влей грех, и страх Твой вса­ди в серд­ца нас, пою­щих Тя.

Спри­те­че Хри­сто­ву и спро­сия память твоя, отче, Рож­де­ству, Его­же неска­зан­ное таин­ство тво­и­ми учень­ми яве сотво­рил еси.

Стра­хом Гос­под­ним утвер­жда­ем, нача­ло бо муд­ро­сти сей есть, любо­вию луч­шею впе­рил­ся еси пре­муд­ро­сти, о Василие.

Нака­за­ния быв вся­ка­го испол­нен, не ток­мо доль­на­го и попи­ра­е­ма­го, мно­го же паче луч­ша­го, пока­зал­ся еси миру свет, Василие.

Васи­лие пре­муд­ре, вшел еси дея­ни­ем, и дея­ние вше­ствие виде­ния Боже­ствен­ней­ша­го пока­зал еси, и сущих разу­му научил­ся еси яве.

Бого­ро­ди­чен: Без­се­мен­но во чре­ве Бога зача­ла еси и раж­да­е­ши неска­зан­но вопло­щен­на, на Него­же зре­ти не сме­ют, Чистая, Небес­ных силы, Приснодево.

Седален, глас 8.

Пре­муд­ро­сти сло­ва навык и писа­ние зако­на отло­жив, всем про­по­ве­дал еси бла­го­да­ти сло­во и душ скри­жа­ли угла­дил еси сло­ве­сы тво­и­ми, в них­же начер­тал еси Боже­ствен­ная уче­ния. Тем­же и мрак про­шед обла­ком покро­ва теле­се, и про­си­ял еси духом, свя­ти­те­лю Васи­лие. Моли Хри­ста Бога гре­хов остав­ле­ние пода­ти чту­щим любо­вию свя­тую память твою.

Песнь 4

Ирмос: Услы­шах, Гос­по­ди, слух Тво­е­го смот­ре­ния, и про­сла­вих Тя, Едине Человеколюбче.

Укра­ша­ет­ся Рож­де­ством Хри­сто­ва неве­ста Цер­ковь, тако и памя­тию тво­ею, всеблаженне.

Непре­бо­рим явил­ся еси, по Бозе боря, Васи­лие, во всех Того пове­ле­нию покаряяся.

Церк­ви пода­де­ся от Бога ограж­де­ние и сте­на твер­да, Васи­лие всеблаженне.

Сопро­ти­во­бож­ным сечи­во ты сека­тель­ное и огнь, пояда­яй пре­лесть, явил­ся еси, отче Василие.

Бого­ро­ди­чен: Молим Тя, Чистая, яже Бога без­се­мен­но зачен­ши, прис­но моли­ти за рабы Твоя.

Песнь 5

Ирмос: Све­та Пода­те­лю и веков Твор­че, Гос­по­ди, во све­те Тво­их пове­ле­ний наста­ви нас, раз­ве бо Тебе, ино­го бога не знаем.

Водит воис­ти­ну сугуб Цер­ковь празд­ник днесь обре­за­ния, яко мла­ден­ца Вла­ды­ки, явль­ша­го­ся на зем­ли, и память раба, муд­ра и треблаженна.

Непо­сти­жи­мый свет почив в тебе, пре­по­добне, пре­свет­лу све­щу миру тя пока­за Хри­стос, тем­же память твою поем, Василие.

Все­тем­но напи­сан­ное в Синаи бытие Мои­се­ем, ты, ска­зуя от Боже­ствен­ных сокро­вищ, начер­тал еси всем, преб­ла­женне Василие.

Ни зако­но­по­лож­ник Мои­сей, ни пер­вее зако­на Иосиф бысть, иже по тебе пищи пше­ни­цо­ме­ри­тель: Боже­ствен­ныя бо пло­ти сам раз­дро­би­тель явил­ся еси, Василие.

Бого­ро­ди­чен: Тебе, рожд­шей Хри­ста, всех Соде­те­ля, зовем: радуй­ся, Чистая, радуй­ся, Свет воз­си­яв­шая нам, радуй­ся, вме­стив­шая Бога Невместимаго.

Песнь 6

Ирмос: Без­дна мя мно­га гре­хов­ная окру­жа­ет, и вопию Ти, про­ро­ка под­ра­жа­яй: от тли мя, Гос­по­ди, возведи.

Напи­тал еси души, таю­щия гла­дом, нищих обиль­но и алчу­щих серд­ца вся­ка­го испол­нил еси, Васи­лие, Боже­ствен­на­го веселия.

Напи­тал еси, богат­но алчу­щия пищею Небес­ною: хлеб бо Ангель­ский есть сло­во твое, Васи­лие, имже изря­ден пше­ниц­ода­вец был еси.

Собрал еси пчель­ный, Васи­лие, любо­труд­но доб­ро­де­те­ли вся­кия цвет и, худог быв, в них­же ублажаешися.

Пот­щал­ся еси мира отлу­чи­ти­ся и с Богом пожи­ти, тем­же несто­я­тель­ная и тлен­ная, все­б­ла­женне Васи­лие, оставль, пре­бы­ва­ю­щая, яко мудр, стя­жал еси.

Бого­ро­ди­чен: Спа­си от бед рабы Твоя, Бого­ро­ди­це, яко вси по Бозе к Тебе при­бе­га­ем, яко к Неру­ши­мей Стене и Предстательству.

Кондак, глас 4

Явил­ся еси осно­ва­ние непо­ко­ле­би­мое Церкве, подая всем некра­до­мое гос­по­дь­ство чело­ве­ком, запе­чат­лея тво­и­ми велень­ми, небо­яв­ленне Васи­лие преподобне.

Икос:

Цело­муд­рия чаша, уста пре­муд­ро­сти и сте­пень уче­ний, Васи­лий Вели­кий всем обли­ста­ет мыс­лен­но. При­и­ди­те убо, и ста­нем в дому Божии, теп­ле взи­ра­ю­ще, чуде­сы сего кра­ся­ще­ся, яко­же лучею, обли­став­ше­ся жития, чистым духом про­хла­жд­ше­ся, подо­бя­ще­ся того вере, и теп­ло­те, и сми­ре­нию, ими­же дом яви­ся есте­ства Божия. К нему­же вопи­ю­ще, поем: небо­яв­ленне Васи­лие преподобне.

Песнь 7

Ирмос: Обра­зу зла­то­му, на поле Деи­ре слу­жи­му, трие Твои отро­цы небре­го­ша без­бож­на­го веле­ния, посре­де же огня ввер­же­ни, оро­ша­е­ми, поя­ху: бла­го­сло­вен еси, Боже отец наших.

Образ Отца Сын, и Сына Дух есть. Ты же Духа, о Васи­лие, несквер­не­но зер­ца­ло, дом же всея Тро­и­цы. Бла­жен­на память твоя, и сла­вя­щии ю воспрославляются.

Углу­бив ум во глу­би­ны Божия непо­сти­жи­мыя и собрав мно­го­цен­ный ты бисер разу­ма, напол­нил еси мир пре­муд­ро­стию и зва­ти научил еси: бла­го­сло­вен еси, Боже отец наших.

О, еди­но дох­но­ве­ние ума свя­щен­ных сопруг, яко­же еди­на душа во двою теле­сех нераз­дель­но: в Гри­го­рии Васи­лий, жела­ни­ем Боже­ствен­ным сово­куп­ле­ни, в Васи­лии же Гри­го­рий, ныне моли­те Хри­ста о ста­де вашем.

Отец сирот, и вдов защит­ник, и богат­ство нищих, боля­щих уте­ше­ние и сущих в богат­стве окорм­ле­ние, ста­ро­сти жезл явил­ся еси, и нака­за­ние юно­сти, и мона­ше­ству­ю­щих доб­ро­де­те­ли пра­ви­ло, Василие.

Очи­стив от вся­ка­го тин­на­го сквер­не­ния ум, Васи­лие, сраз­смот­рил еси духов­ная желан­ным тво­им духом. Тем­же, вос­пе­вая Тро­и­цу, со дерз­но­ве­ни­ем взы­вал еси: бла­го­сло­вен еси, Боже отец наших.

Бого­ро­ди­чен: Тя купи­ну Мои­сей в горе Синай­стей огне­па­ли­му, Чистая, про­ви­дя­ше, при­ем­шую неопаль­но нестер­пи­мую зарю Неиз­гла­го­лан­на­го Суще­ства, соеди­нив­ша­го­ся дебель­ству пло­ти еди­ныя в Нем свя­тых Ипостасей.

Песнь 8

Ирмос Неиз­ре­чен­ною муд­ро­стию состав­ль­ша­го вся­че­ская Бога Сло­ва и от не сущих во еже быти при­вед­ша­го, бла­го­сло­ви­те, дела, яко Гос­по­да, и пре­воз­но­си­те во вся веки.

Неска­зан­ным Про­мыс­лом даро­вав­ша­го Васи­лия миру, свет бла­го­че­стия, тру­бу же Бого­сло­вия, бла­го­сло­ви­те, дела Гос­под­ня, Господа.

Богат­ным дей­ством все­ль­ша­ся в мудра­го Васи­лия и тем бла­го­чест­но Бого­сло­вив­ша­го, бла­го­сло­ви­те, дела Гос­под­ня, Господа.

Боже­ствен­ных тво­их сло­вес насла­див­ши­и­ся, Васи­лие, непре­стан­но в тво­ей памя­ти тор­же­ству­ю­ще, вопи­ем: бла­го­сло­ви­те, дела Гос­под­ня, Господа.

Лучи сло­вес испу­стил еси, Васи­лие, миру, све­том настав­ля­ю­щия Еди­но чество­ва­ти Трой­че­ское Есте­ство: бла­го­сло­ви­те, дела Гос­под­ня, Господа.

Бого­ро­ди­чен: Из Отца, про­шед­ша­го преж­де век, и без­лет­на­го Бога Сло­ва и в послед­няя воз­си­яв­ша из Девы, бла­го­сло­ви­те, дела Гос­под­ня, Господа.

Песнь 9

Ирмос: Яже преж­де солн­ца све­тиль­ни­ка Бога, воз­си­яв­ша­го, плот­ски к нам при­шед­ша­го из боку Деви­чу, неиз­ре­чен­но вопло­тив­шая, Бла­го­сло­вен­ная, Все­чи­стая, Тя, Бого­ро­ди­це, величаем.

Пер­ва­го пас­ты­ря, яко овча вер­ное Хри­сто­во, Васи­лие, живо­нос­ным сто­пам после­до­вал еси, мучи­те­лю бо твою душу, отче, пре­дал еси, доб­ле­ственне пред­бед­ствуя о Церк­ви, всеблаженне.

Цер­ков­ное все­свя­щен­ное Хри­сто­во видев сово­куп­ле­ние, тво­им укра­ше­но свя­ти­тель­ством, муд­ре, все­гу­би­тель, яко от гро­ма, трес­но­вен быв, паде­ся мучи­тель, сущия бо в тебе Духа зари не стер­пе, Василие.

Апо­сто­лов седа­ли­ща, лика же стра­да­лец Хри­сто­вых, пат­ри­ар­хов ски­нии, и пра­вед­ных сла­до­сти, и радо­сти про­ро­ков спо­до­бил­ся еси, Васи­лие: Бого­ро­ди­цы бо слу­жи­тель и Тро­и­цы таин­ник был еси.

Бого­ро­ди­чен: Пре­вы­спрен­няя вода­ми покры­ва­яй Един Гос­подь, востя­зу­яй море, без­дны же изсу­ша­яй, из Тебе, Чистая, плоть вос­при­е­мый, от Виф­ле­е­ма тщит­ся ко Иор­да­ну кре­сти­ти­ся плотию.

Светилен

Любо­муд­рия жела­ни­ем обре­зал еси, отче, души тво­ея покры­ва­ло, и миру пока­зал­ся еси, яко солн­це, чуде­сы, и вер­ных оза­рил еси мыс­ли, Бого­муд­ре, Тро­и­цы таин­ни­че, о Васи­лие муд­ре, и слу­жи­те­лю Богородицы.

Комментировать

*

«Азбука молитвы»
в Telegram.
t.me/azprayer
Размер шрифта: A- 15 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: A T G
Текст:
Боковая панель:
Сбросить настройки