Источник

О

Образ

Образ дах вам, Христос Бог Своим глаголаше

учеником, и тожде делати учаше,

Еже Сам Он делаше; тем же возглядати

и нам требе на Него, и тажде делати.

Представим убо уму на кресте висяща,

многим добродетелем показом учяща4105.

Зри, гордый человече, како Бог смирися

за тя, и с разбойники невинный вменися,

И смири сердце твое до стоп святых Его,

да тя вознесет во град царствия Своего.

Смотри, сребролюбиве, нагость Христа Бога,

и твори от имений даяния многа,

Да нищих молитвами внидеши в богатства

(следом4106 Христа нищаго4107) небеснаго царства.

Зри, нечистот детелю, Христа умерщвленна,

да тя, очистив от грех, явит оживленна,

И умерщвляй плоть свою, да духом живеши

и во жилище святых4108 на небо взидеши.

Узри, гневливе, кротость, како Бог мол чаше,

егда на заклание Агнец ведом бяше,

И возлюби доброту кротости святыя,

да внидеши до земли, кротким готовыя.

Зри Христа, пияницо, чим бе чествованны,

желчь горкая и оцет бяше Ему данны,

И престани чрево ти4109 вином исполняти,

да бы вечны радости чашу ти прияти.

Зри, мужу ненавистный, любовь превелику,

како иже распяша нашего Владыку,

Он о тех молбу к Отцу небесну приносит,

извиняет и грехов прощения просит,

И отвержи ненависть, а возлюби други4110,

паче, образом Христа люби и недруги,

Да Бога друга тебе тако содееши4111,

и в наследие Его восприят будеши.

Смотри, нетерпеливче4112, Христа терпение,

како на кресте висит за всех спасение.

Мощно бяше низъити4113, но Сам не хотяше,

терпения нам образ Собою деяше4114,

Да во скорбех до конца4115 храним терпение,

ибо то содевает душам спасение.

Терпи убо любезно, что ти ся случает,

искушением в небо Бог тя устрояет.

И всех добродетелей от Христа учися,

всяк рожденный во мире Ему подобися,

Он бо есть сокровище всея благостыни,

Он неоскудевающ источник святыни.

Что-либо содеявшя4116 Онаго узриши,

тожде и ты по силе твоей да твориши,

Не чудодейства убо, но4117 дела благая,

та тя возведут в небо в жилища святая,

В них же даруй нам, Христе, пред Тобою стати,

с Отцем и Духом Святым Тебе воспевати.

2

Егда неверием Фома удалися

от Христа Господа, в осмый день явися

Христос его ради, язвы показал есть

и, уверив его4118, образ нам подал есть,

Еже падших во грех не пренебрегати,

но всяким образом недуг исцеляти,

Не, яко о брате Каин глаголаше:

Еда в стражи моей Авель брат мой бяше?

Ни же яко жрецы4119 Иуде рекоша

и в отчаяние паче приведоша,

Егда кающуся реша неистово:

Что4120 к нам? Ты узриши, неутешно слово.

Ведети всем4121 должно, и печаль имети,

еже ближних падших Господу снабдети.

Найпаче началным, им же суть вручени,

прилежателно есть, да будут спасени.

3

Иулий кесарь образ Александров зряше,

младоизображенный, тяжко воздыхаше,

Глаголя: О коль много юн он благ содея!

Аз ничто содеях в дни юности моея.

Тако нам на образы святых подобает

зрети, да блага дела4122 их ум разсуждает

И подобных им тщится4123 скор творитель быти,

да бы с ними4124 в царствии горнем вечно жити.

4

Франтиск именем4125 первый краль Францийский бяше,

сей, яко4126 писание и мудрость любяше4127

(Ея4128 же родители его не любяху,

но подобием варвар в простоте живяху4129),

Абие честных дети писаний взискаша,

кралевску люблению тако угождаша,

И бысть в мале времени мудрость разширенна,

образом краля по всей земли умноженна.

Обычай бо есть в людех царя4130 подражати,

еже ему любезно, всем то возлюбляти.

Благо убо есть царству, егда благи нравы

царствуяй восприемлет ради всех неправы.

5

Не толь магнит железо к себе привлекает,

коль благий образ люди к Богу наставляет.

6

Жестоковидно бяше писана икона

честнаго в философех мужа Палемона,

Пред нею же случися увещанней быти

жене блудодейце, еже соблудити.

Она, готова сущи4131 на скверное дело.

неистову блуднику дати свое тело,

Узре образ он страшный, люте ужасеся,

в смешение4132 блудному мужу не дадеся,

Страхом лютым объята, казни убояся,

образом мужа честна злая страсть прогнася.

Колми паче нам верным страх должно имети,

повнегда4133 на иконы святыя воззрети4134,

На распятие Христа мира Спасителя,

и чистоты плотския и душ любителя,

На Пречистыя Девы икону святую,

или на кую-либо иную честную?

Пред всеми ими страх нам в сердцех да бывает,

от делес нечистоты да преустрашает.

Паче же и самый в нас образ положенный4135

Божий, по нему же всяк из нас сотворенный,

Боязнь во сердцех наших весма да раждает,

егда похоть на злое дело возжигает.

Действеннейшая сила буди в христианех4136

образов святых, неже мирских во поганех4137,

Инако4138 осудит ны блудница оная,

токмо мудра Еллина образ почетшая.

Аще мы божественных чтити не потщимся,

где суть оны, деяти блуд не убоимся.

7

Александр Макидонский Тир град обстояше,

ров велий, бывш пред градом, засыпать хотяше.

Видя же воев леность, в первых, насыпал есть

сам кошь землею и в ров4139 пред всеми всыпал есть.

То видяще, ратници царя подражаху,

в яму ону носяще землю, засыпаху,

И тако приход к граду себе содеяша,

и по мале времени град силою взяша.

Сице царие делом своим возбуждают

на дело вой, елма образ им являют.

Образ4140 богатых и нищих4141

Ное праведный, в корабли плавая.

милосердия свыше ожидая,

Испустил4142 врана во искушение,

аще обрящет вод осякнение.

Той, узрев трупы на воде многия,

не возвратися, но паде на тыя,

Что видя4143, Ное нечто умедлил есть

и голубицу тако ж4144 испустил4145 есть.

Та, не обретши ногам си покоя.

вратися паки во корабль до Ноя.

Он же, ю прием, паки ожидаше

милости свыше, и не прелщен бяше.

Образ в тех птицах быти4146 созерцаю:

чрез врана черна богатых смышляю,

Тии бо, в мир сей искушени4147 суще,

и трупы богатств многия имуще,

В корабль небесный не мыслят летети,

волят на трупах тех смрадных седети

З4148 бедством великим душы спасения,

не зряще адска близ потопления.

Чрез голубицу паки убогия

люди смышляю и зело бедныя,

Яко, ничто же они зде имуще,

упокоити душы их могуще,

В корабль небесный тщатся4149 возлетети,

с праведным4150 Ноем безбедно седети.

Ты, любимиче, выну голубь буди,

егда инии врани будут люди.

Образы добродетелей

Яко пчелы от цветов многих4151 собирают

мед и сладкия соты из того творяют.

Тако, иже желают совершении быти,

медом добродетелей душы исполнити,

В жития раб Божиих прилежно вникают,

от тех добродетелей4152 себе собирают4153.

Многи же Писание образы Священно

являет нам, да живем в мире божественно.

От Авеля праведна можем ся учити,

еже лучшая в жертву Богу приносити.

Енох благочестиво пред Богом живяше,

благочестия образ нам во ползу даше.

Ное путем истинны праведный4154 спасеся,

истинны хранения в образ нам дадеся.

Авраам веру к Богу чисту сохранил есть,

Исаак же во страсе Егове пожил есть.

Иаков житие си свято провождаше,

за что умножение чад ему Бог даше.

Иосиф доброличный чистоты любитель

бяше, и поставися Египта правитель.

Моисий кроток бе зело, много бед4155 терпяше

о людех согрешивших Господа моляше.

Исус Наввин послушлив Моисию и Богу

явися, и получи благодать премногу.

Самуил немздоимный поживе судитель,

а днесь сия погибе вконец4156 добродетель.

Давиду в4157 безместии, в хвалении Бога,

во кротости похвала в Писании многа.

Илия ревностию по Бозе горяше,

небо молитвою си долго заключаше.

Езекия молитву слезну сотворил есть,

а Бог пятьнадесять4158 лет ему приложил есть.

Иосия совершен всячески явися,

тем в Святом Писании много ублажися.

Иовле терпение добре кождо знает,

его благочестие Сам Бог похваляет.

Даниил бе воздержник от пищь иноземных

и правый осудитель судий неправедных.

Товия милостыню4159 прещедру творяше

и мертвецы во плене тайно погребаше.

Исаиа без страха правды возвеститель,

юже сказа оному всяческих Творитель.

Сия в Ветсе Законе образы имамы,

но4160 от Нова вократце4161 ползы ради дамы.

Мария Пресвятая Христа Бога Мати

вся доброты собою возможе обьяти,

Но дивно с плодным девством име смирение,

им же заслужи быти Богу селение.

В Петре вера изрядно правая сияше

и ревность превелику о Христе держаше.

Иоанн божественный девственник пребыл есть,

а пречистый чистаго Господь возлюбил есть.

Инии апостоли любовь сохраниша

ко Христу, Его ради мир сей оставиша.

Шедше во вселенную, истинну вещаша,

телеса си на муки за Христа предаша.

Мария Магдалыни выну бе готова

во сердце приимати4162 учения4163 слова.

Павел многими труды Господу служил есть,

яко сосуд избранный, славу обносил есть

Имене Бога жива в премногия страны

и с радостию прият казнь4164, многия раны.

Много инех4165 образов мощно есть собрати,

яже изволи Господь нам во ползу дати,

От них же вы, братие, себе назидайте,

во Церковь Христа Бога тощно возрастайте,

Да в вас, яко в храмех Си. изволит Сам жити,

потом вы во град вышний велит преселити,

Да вы в нем тако живот приимете вечный,

веселие присное, покой безконечный.

Общество

Бог Слово плоть восприем, брат нам сотворися,

естество же Божеству наше приобщися.

Тем же взаим наследство обще нам бывает,

Бог скорби, беды наша Себе вообщает.

Мы же Его богатства, честь вземлем и славу,

за что вечну деяти4166 дол жни Ему хвалу.

2

У не со Иудеи на Сионе жити,

неже на Гаризиме с Самаряны быти,

Еже есть со верными благо пребывати,

со неверными паки зле жителствовати.

3

Благо есть со благими общество держати,

их бо ради обыче Бог благодеяти

И недостойным сущым, яко сотворил есть

Павла ради, егда вой4167 много сохранил есть

От погибели4168 морски4169; а дом Пентефрия

не лишил есть милости Си божественныя

Иосифова ради в нем пребывания.

Равная и Лавану благодеяния

Сотвори Иакова ради преблагаго,

и многим благотворит ради единаго.

Овца4170

Егда человек в чести поставися,

ума4171 лишенным скотом приложися.

За что из райски полаты изгнася

на поле мира, иде же скитася

Чрез многи веки, пастыря не зная,

донде же роди Дева Пресвятая

Пастыря добра, Иже избра Себе

из всех скот овцы, да будут на небе.

Мы аще Его овцы хощем быти,

овчая свойства достоит хранити.

В первых же, кротость, да, яко лишенны

всяких оружий овцы сотворенны,

Ибо неведят битися рогами,

ниже вредити стригущих зубами.

Не дерут ногти, не перут копыты,

аще бывают и жестоце биты,

Тако по нраву нам быти достоит,

вся оружия отврещи пристоит,

Гордости роги никого же бити,

пазногты мести нимало вредити,

Зубами клевет ближних не4172 кусати,

благих деяний зле не толковати.

Вторая свойство овец – терпение,

ибо ведутся на заколение

Без сопротивства и без глашения.

Сицева и нам требе терпения,

К нему же Пастырь Сам нам4173 образ дал есть,

всетерпеливо егда пострадал есть.

По нем. иже вслед Его шествоваху,

терпением си образ нам писаху,

Егда вся муки терпеша в радости,

за что внидоша в вечныя сладости.

Третее свойство их – яко питают

млеком и мясом, кожми одевают

Стяжатели си. Такожде творити

нам подобает, питати, поити

И ризы нищым лишния даяти,

да бы на Суде в стаде овец стати.

Четверто свойство их – соли желати

и ту любезно в стомах4174 приимати4175.

Нам соль духовну4176 снедати полезно4177,

слова Божия4178 слушати прилежно.

Пятое4179 – егда мраз с снегом несется,

завистно4180 овца травою пасется,

Аки знающи мразоварение

трав и снегами нив покровение.

Тако нам овцам достоит пастися

тайною жертвы, хотящым спастися,

Найпаче, егда4181 грех ны омражает

и зима смерти гладом си прещает,

Да грех4182 истает огнем божественным

и смерть не вредит тайн сподобленным.

Шестое4183 страх есть, овцы во нь4184 вподают4185,

егда хищнаго волка созерцают.

Нам же демона страх имети требе4186,

да не похитит грехами нас себе.

Седмое – часто овцы возглашают

и смирение выну соблюдают.

Мы должни к Богу присно глас даяти,

во смирении выну пребывати.

Тако живуще4187, въправду будем овцы

благия Бога единаго в Троицы,

И егда Христос приидет судити,

благоволит ны с овцы поставити

Одесную Си, приобщая Себе,

да с Ним Пастырем вечно будем в небе4188.

Овцам точни есмы

Во4189 Писании часто обретаем,

яко мы овцам сравними бываем,

Ни безприлично, ибо мы с оными

зело подобии нравами нашими4190.

Глупы суть овцы, скоро заблуждают,

аще ся бодра пастыря лишают.

Точне людие буи, и от блага

пути в пустыню блудят люта врага,

Егда не имут благо я пасуща

пастыря, и в дом небесный ведуща4191.

Овца едина аще скочит в яму,

иныя по4192 ней в ту же скачут саму.

Тако людие4193, егда усмотряют4194

злотворящаго, тожде содевают.

Овцы от волка не знают бегати,

егда обыче он я нападати.

Равне людие4195 нимало гонзают

волков геенских, егда я хищают.

Овцы в ограду4196 не знают возврата.

в чюждая4197 идут несмысленно врата.

Тако ж людие в дом ся возвратити

горний не знают и на4198 путь ходити

Душеспасенный, но прямо шествуют,

камо-либо я4199 чувства4200 вождествуют.

Овцы безстрашно и тамо бегают,

иде же оны ножем закалают.

Точне людие безопасно к тому

шествуют, иже ко геенску дому

На смерть вечную оны посылает,

и въторой4201 смерти в снедение дает.

Вся злая сия безпастырство деет,

пастырь же бодрый спасати умеет.

Пастыря убо Христа да держимся.

во дом небесный по Нем возвратимся.

Овцы Христовы

Иже веруют в Бога единаго в Троицы

православно, суть Его4202 истинныя4203 овцы;

Изряднее же, аще живут благочестно,

яко же завещает правило небесно.

Преблаго же вернии овцам4204 уравними,

яко4205 многая имут подобия с ними.

Овца по естеству си невооруженна,

тако верна Бог быти хощет укрощенна.

Овчая4206 вожда кроме не бывают стада,

тако вожда требует сонмь всякаго града.

Овцы из4207 права пути часто заблуждают,

такожде человеци4208 много содевают.

Овцы блудныя хищный волк выну хищает,

люди же заблуждшыя враг демон глощает.

Пастыри4209 убо знайте, овцы словесныя,

тако не лишитеся страны небесныя.

2

Пастыря Христа овцам долг сугубо знати:

верити во Нь и любовь правую держати.

3

Овца своего глас пастыря знает,

кождо человек Христа да4210 слушает.

4

В тысящи овец овча матерь знает

и глас посреде4211 гласов разсуждает.

Тако4212 вернии Церковь дол жни знати,

гласа слушати, она бо есть мати.

5

Овцы род Иудейский Христос нарицаше,

но еще и иныя некия имяше,

Глаголание4213 бо: Имам Аз овцы иныя,

подобает Ми в стадо привести и тыя.

Тыя овцы языци4214 суть Христом речении4215,

иже чрез апостолы в стадо приведени.

Тии4216 днесь во единстве Церкве пребывают,

единым учением душы си питают.

Едиными законы бывают правими,

теми же и святятся тайнами святыми.

Овцы стада4217 знает Христос

В начале мало стадо Христу бяше,

Иудея бо токмо то держаше.

Днесь же велико, ибо вся вселенна

верными рабы Его насажденна4218

Добрый же Пастырь знает овцы стада,

яже содержит Церковна ограда,

И знаменает перстом божественным

лице душевно в небо нареченным.

Нам несть известно, кто есть овчествуяй,

и кто из стада есть козлиществуяй,

Ни же о самех нас4219 можем то знати,

гнева ли чада, или благодати.

Тем же со страхом4220 спасение требе

нам содевати, да бы быти в небе.

Егда мы овцы быти непщуемся,

страх, да не козли от Христа4221 знаемся.

Зеница в себе наша не зерцает

сучца, а бервно Христос усмотряет,

Еже прилежно изврещи пецымся4222,

грешници быти, а не прави мнимся.

Тако бо, егда осудимся сами,

зла4223 не услышим Судища над нами.

Овчя

Овчата глас матере совершенно знают,

инех4224 же4225 овец гласов никако слушают,

Аще вся блеют овцы, и зело подобно4226,

даже4227 несть разпознати словесным удобно.

Обаче глас матере овчата познают,

к ней, вся минувше овцы, самей притекают4228.

Что чюднее4229, и внегда мати острижется,

овчя в знании ея никако преткнется,

Яко не видением, но по гласе знает,

тем4230 всяка овца4231 чада4232 не чужда питает.

Мы овчата4233 словесна4234 есмы наречении,

от Агнца4235 Божия и4236 от Церкве рождении.

Должни убо глас ея преискусно знати

и к ея единыя персем притекати,

Да млеком учения ея ся питаем,

чюждаго4237 же никако в сирище4238 впущаем.

Не тако видением требе4239 ону4240 знати,

яко же слушанием должно4241 почитати,

Видящым бо хлеб, вино егда возвещает,

в4242 тех4243 видех4244 тело Христа и кровь пребывает,

Всяко должно верити и тако держати,

яко же гласом своим Церковь учит мати.

Огнь

Огнь4245 воврещи на землю прииде Спаситель,

да мыслей земных в сердцах будет испалитель.

Огнь сей есть любы Бога, яже обращает

горе сердца, яко огнь к небу пламень дает.

2

Теплота естества сердце распаляет4246,

присно4247 дыхание4248 оно прохлаждает

Огнь4249 похоти4250 силу душевну сне дает,

той4251 воздыхание к Богу угашает.

3

Иже днесь огнем гнева и блуда палятся,

огнем в будущем веце во веки казнятся.

Огнь Антониев

Антония святаго образ честный бяше,

его же4252 христианский народ почиташе.

Того образоборцы в части разсекоша

во граде Бузходуце, но месть отнесоша,

Ибо огнь, от него же святый исцеляше,

егда кто с молитвою к нему притекаше,

Зовомый Антониев, оны повредил есть

и неисцелно в гробы вскоре4253 водворил есть.

Огнь любве

Аще свещу горящу к земли преклонный,

абие угашенный огнь ея узриши.

Точне, аще человек, огнем воспаленный

любве Бога и ближних, будет преклоненный

К вещем мира суетна, сгаснет, помрачится,

услаждением земных благ горних лишится.

Огнь похоти

Праздножитие, сон мног и пища сладкая

огнь похоти раждают, и риза красная.

Огнь мира4254 геенны

Лютый огнь мира сего, вся бо сожигает,

много лютший4255 – геенский, кто й разсуждает.

Пять разнствий между има мощно обретати,

яже со страхом сердца изволте считати.

Первое богомудрый Августин4256 вещает,

егда уравнение страшно полагает.

Каков, рече, писаный огнь с нашим вменится,

таков наш со геенским в равности творится.

Инии повествуют, яко, аще кого

исхитил бы из огня аггел геенскаго

И в нашем посадил бы, мнил бы ся седети,

аки в прохладной воде, яко трие дети

Иногда Вавилонстей во пещи седеша,

не муку огнем люту, но прохлад имеша.

Второе есть разнствие, огнь наш тело дручит,

геенский же и тело, и с ним душу мучит.

Третее – огнь наш палит, купно просвещает4257,

геенский токмо палит, а света не дает,

В нем же бы утешная грешным созерцати,

но мук множителная может изьявляти.

Четвертое разнствие – наш огнь сожигает

вещь палиму, геенский целу оставляет.

Пятое – огнь наш мощно нечим угасити,

а геенский во веки имать горяй быти.

Аще бы океан весь на него пустити,

и тому бы немощно его угасити.

В той бо4258 огнь зело лютый Господь человеки

грешныя имать дати в муку на вся веки.

О Боже милосердый, кто стерпети может?

Нам й гонзнути милость Твоя да поможет.

Огнь пред Судом

Прежде Страшнаго Суда огнь имать палити

вся. на земли сущая, и аер чистити.

Толь же взъидет4259 высоко, коль иногда бяху

воды потопа, егда мир сей погружаху.

Сожгутся им градове, села и пустыни,

горы, холми4260, вся древа и зверие с ними.

Вся стихии4261 пламенем онем очистятся,

а грешници в геенну4262 тем же похитятся

И будут безконечно4263 во оном4264 мучени,

всегда горяще4265, имут не быти сожжени.

Оле страшнаго огня! А немощно знати,

когда Господь изволит онаго послати.

Яко же в дни Ноевы4266 ядоша и пиша,

не чающе потопа, человеци жиша,

И се внезапу воды облацы4267 пустиша,

яже всю вселенную люте потопиша;

Еще, им же образом граждане Содомы

винограды садиша, созидаху домы

И ина вся деяша, яже человеков

обычай несет в мире от начала веков,

А нечаянно свыше огнь лютый4268 свалися

и вся страна Содомска им въконец спалися,

Тако и огнь всемирный имать послан быти,

егда, того не ждуще, будут в мире жити.

Неведят о дни оном и аггели в небе,

тайну ту единому Бог остави Себе.

Тем же тако во мире жити подобает,

да на всяк час всяк верный того огня чает,

Ибо тако чающых4269 не имать вредити,

Бог же даст во прохладе им небесном жити.

Огнь геенский

О асбесте4270 камени Солин возвещает,

яко, аще зажжется4271, никогда сгасает.

Есть подобен железу, чудно4272 весма дело,

яко огнем жегомый пребывает цело.

Аще естеству сие подобно творити,

еже без сгорения огнем вещы быти,

Колми паче удобно Творцу содеяти

во геенне никогда огню угасати?

Аще вещи4273 не будут к тому приложении,

имать всегда горети4274, един крат возжженны4275.

Не духовный же огнь той, а имать палити

силу духи лукавы, будет бо служити

Велению Божию пачеестественно,

як орудие казни Богом устроенно.

Удобно и то Богу телом грешных дати,

еже без сгорения в муках пребывати.

И ради бы сгорети, да бы не терпети,

но безконечно тамо нужда есть горети4276.

Донеле же в славе Си Бог в небе пребудет,

дотоле грешных мука неослабно будет.

Оле муки страшныя! Тоя нас избави,

Христе Боже, а в небе прохладне постави,

Да с аггелы святыми Тебе величаем,

хвалу песнословием вечным возсылаем.

Огнем осолитися

Всяк4277 огнем осолится, Христос глаголаше.

Огнь – скорбь, разеуждение соль знаменоваше,

Ибо, яко же чрез огнь соль ся совершает,

тако человек4278 скорбми разсужден4279 бывает.

Око4280

Слепорожденна Христос повнегда целил есть,

плюнув на землю, блато с того сотворил есть.

Тем брением помазав4281 места очес его,

даде красоту зрети здания Своего.

Естество наше слепо от век многих бяше,

Божия лица света зрети не можаше.

Тем Бог Отец Слово Си на землю пустил есть,

с блатом плоти нашея Оно сьединил4282 есть.

Тем помазав, естество слепоты избави,

коллирием духовным очеса исправи.

Светла убо очеса нам суть сотворенна,

к видению Божия лица устроенна.

Точию нам есть нужда она соблюдати,

да бы суетствы мира их не помрачати,

Ибо, яко же белмо очи4283 заслоняет,

тако суетство мира ум наш ослепляет.

2

Вода, трава, зерцало очи4284 исправляют4285,

в зерцало токмо егда4286 здравы4287 да смотряют4288.

З4289

Аще некаго4290 око соблазняет,

изьяти оно Христос совещает,

Ибо, яко тать окном окрадает,

тако диавол оком уловляет.

Скважня есть око здания телесна,

сим сокровища окраден небесна

Грешник бывает, тем же заградити

нужда есть, да не придет в тщете4291 быти.

Тем Иов древле с очима4292 совета

стяжал есть, да не на девицу зрита,

Ибо зрение начало есть злато,

раждает в уме помысла сквернаго4293.

Услаждение из того ся родит,

та же соизвол мерзостный приходит.

Посем же делом помысл исполнится,

по нем злу нраву грешник приучится.

Злый4294 же нрав нужду велию наводит,

извинение грехов ту ся родит4295.

Посем поборник си бывает злобе,

в некаянии тако ляжет гробе.

Конечно, впадет в ров отчаяния,

откуду4296 едва есть мощь востания.

Та же ад вечный с огнем последствует4297,

сим путем око во ад вождествует.

Око, избоденно образу

Во Константейском4298 граде столяр некий бяше,

иже в едино время волами яждяше.

Случися мимо церковь ему путствовати,

в ней же бе написанна Христа Бога Мати.

В ту церковь он вшед, узре образ написанный,

избоде око десно4299 муж преокаянный4300

Остном4301 си4302, им же волы своя погоняше.

А ты4303 что зде твориши? глупец глаголаше,

Бе бо образоборец. Но злоба отмстися,

ибо, елма из церкве к волом си вратися,

Убоде вола остном, в путь й погоняя,

остен, отломлся, скочи в око, избодая.

Тако ока за око безчестник лишися,

десное за десное праведно избися.

То Константин епископ Кипрский известил есть

Никийскому собору, егда на нем был есть.

Око4304 простое и лукавое

В делех намерение имеяй доброе

око имать простое, дел тело светлое.

Зло же намерение – око лукавое,

имать тело делес си всячески темное.

Зла милостиня, яже на блуд намеряет,

злое намерение дело помрачает.

Орел

Хищныя птицы менших восхищают,

терзают ногты мясо4305 и снедают.

Егда же орел силнший4306 прилетает,

все их множество далече гонзает.

Хищныя птицы4307 диаволи бяху,

род человеческ люте похищаху

Прежде рождества воплощенна Бога,

и мучения деяху премнога,

Всех людей душы во ад низвождаху4308

и во заклепех4309 его заключаху.

Но егда Орел небесный явися,

страшный и силный в вертепе родися

Христос Бог крепкий, тогда птицы тыя

вся утекоша, пред благим худыя.

Ни к тому яве хищати дерзают,

разве точию лестми украдают.

Всяк убо от них страж да будет себе

бояйся ада, хотяй быти в небе.

Оружие

Егда на Голиафа Давид исхождаше4310,

жезл в руце и пять камень пращеметных взяше.

Ты жезл креста и пращу молитвы святыя

возми, и пять слов умных на враги лютыя,

Сиречь, не многословне, но часто молися,

мало да глаголеши, много же слезися.

2

Бог и естество зверем оружие дает,

много4311 бо от4312 животных с онем ся раждает.

Неким бо рози дани, да ся защищают

и противники своя теми побеждают.

Иным ногты4313 острыя изводи Бог дати,

ко еже наветники своя им терзати.

Иным4314 сила во зубах естеством дается,

да от хотящих бити теми спасается.

Неции во копытах звери сидни зело,

ими же4315 поражают противныя смело.

Птицы в пазногтех, в носе силу свою знают,

и4316 крилами вся обще от беды гонзают.

Ежу шерсть оружие, иным люто жало,

иным яд прирожденный естество есть дало.

Человек ничто же сих в оружие взял есть,

да бы не на брань себе созданна познал есть,

Но еже во покой4317 безпрестанно жити,

единодушно Творца своего хвалити.

Но увы нам, немирно4318 в мире пребываем,

чесо Бог нам не даде, то мы сотворяем.

Смертная оружия тщимся устрояти,

теми ближния нашы на смерть убивати.

О аще бы на враги токмо я вращали,

иже противны Богу себе содеяли,

Извинение неко могло бы служити,

не ожидали быхом осуждении быти.

Но то люте, не благо, яко и на други

и на Божия мечь остр обращаем слуги,

За что милость не может быти нам от Бога,

но Суд лютый и в вечном огни мука многа,

От ея же свободу стяжати потщимся,

со ближними нашими всеми примиримся4319.

Отец Бог

Сын Божий нас Своему Отцу всыновляет,

Отцем нам нарицати Его завещает.

Иже есть премногими4320 Отец нам винами,

яже аз полагаю вократце пред вами.

Во-первых, Отец нам Он4321, яко сотворил есть

и душы нашя4322 Своим образом почтил есть.

Вторая вина – яко изволил4323 питати,

яко кокошь птенцы си, от враг защищати.

Третия – яко благим делом научает

и отчески грешащым язвы налагает.

Четвертая – яко Им есмы умножени

всяческими благими, аки Им рождени.

Пятое – яко хощет наследство нам дати,

окрест трапезы в небе Своея саждати.

Толика убо Отца грешнии имуще,

тщимся сынами быти, пресвято живуще.

Святаго Отца чадом требе святым быти,

божественне Божиим нужда сыном жити,

И любовь сынолепну достоит стяжати,

воеже бы ся въправду сынми Его звати.

2

Ветхий Закон Господа Отцем не прозваше,

зане яко царь людем и судия бяше,

Ибо и они рабски Оному служаху,

плотски живуще, за страх Бога почитаху.

Мы днесь Его дерзаем Отца нарицати

за любовь, волю Его хощем исполняти.

От Христа Света4324 суще тому научени,

чаем и в наследие быти воведени.

Новии мы людие, нову титлу даем

Ветху деньми4325, за любовь Отца нарицаем4326.

З4327

Бог всемогущий, Создатель всех веков,

вправду зовется Отец человеков,

Не естественне, несть бо рождением

Отец нам плотским, но сотворением4328.

Он созда тело, душу сотворил есть,

и во тлю падших Он нас возстроил есть.

Еще Отец Он нам есть4329, любовию

искупивый ны Сына Си кровию.

О любве дивны! Изволил предати

Единородна за ны пострадати,

Да мы от страсти тако свободимся,

чрез Сына Его Ему всыновимся.

Еще Ся Он нам Отец нарицает,

яко отчески о нас промышляет,

Да во всех нуждных не оскудеваем,

но во доволстве онех обитаем.

Наконец, яко во пресветлом небе

наследники ны устрояет Себе.

Точию требе нам есть тако жити,

еже бы волю Егову творити.

За то бо хощет небо нам отдати

и венцем славы улепотствовати.

Кто убо, сия зная, не потщится,

да воли Его весма покорится?

Аз волю мою, Боже, вдаю4330 Тебе,

да устроиши, яко же Ти требе.

Волю неволник и раб Тебе быти,

неже по моей воли злой ходити.

Развратна воля моя зде бывает,

донеле в моих руках пребывает,

А в Твоих руках она исправится,

по Твоей воли благо утвердится.

Тем же Ти4331, Боже, аз ону отдаю,

душу и тело, весь ся Ти вручаю.

Отец Христос

Отец будуща века Христос нареченны,

на век Нова Закона Богом устроенны,

Ибо Он в благодати вся чада раждает,

егда вере и нравом благим научает.

Паки страстми Своими от грех ны омыл есть,

плен из ада свободив, в небо водворил есть.

Заслужил нам жизнь ону, ея же желаем,

тем И века будуща Отца нарицаем.

Напоследок, в грядущем4332 веце имать быти

истинно Он4333 Отец нам, хощет бо вселите

В наследие небесно, и вечно питати

трапезою славы Си, и преуслаждати,

Яко же обыкоша отцеве творите,

окрест трапезы чада посаждше, чредити.

О Отче наш, сподоби Ты ны того хлеба,

да насытимся онем в дворе4334 светла неба.

Отец светов

Отец светов есть Троица вся божественная,

вся бо светлость от Нея есть изведенная.

Во-первых4335 же, в существе Бог есть свет4336 превечный,

незданный, безначалный4337, сущь и безконечный.

Паки4338, от Него вторый свет произведеся

вне, егда умом горним свет ума дадеся.

Третие4339, свет чювственный Им же есть созданный,

в просвещение очес живущих поданный.

Еще4340, и иже паче естества бывают

светове, от Его же начало си знают,

Яко вера, премудрость и просвещение,

и иныя доброты людем в спасение.

Такожде4341 пророчествий свет от Него бяше,

никто же бо собою онаго прияше

Но во всякой4342 потребе Бог ум просвещая есть,

егда пророки с словом во мир посылал есть.

Наконец4343, и свет славы, им же видят Бога

святии и аггелов воинства премнога,

От Господа дается, за что мы хвалити

должни Отца светов, донде же даст быти.

Отца подражати небеснаго

Плоди близу древесе4344 своего падают,

чада родители си в делех4345 подражают.

Тем и Господь глагола: Аще бысте были

сынове Авраамли, то бысте творили,

Что4346 делаше4347 Авраам4348. Убо подобает,

да кождо христианин Бога подражает.

Поне же сын Его есть чрез присвоение,

божественных дел ему нуждно творение,

Не чюдесных, но нравных, да любовь являет

другом же и недругом, всем благ да бывает,

Яко Отец небесный свет сияет солнца

на злыя и благия во вся мира конца,

И дождь в оживление нив их изливает,

кроме избору милость Свою источает.

Ничесо же нелепо достоит творити,

да бы Сыну Божию не безчестну быти.

Егда убо ко сластем тело тя нуждает4349,

рцы4350: Сын Божий аз есмь, то ми4351не подобает.

Не чреву работати аз во мир родихся,

но да хвалю Господа, Онем сотворихся.

Егда тя мир прелестный искушает златом,

рци: Сын Божий аз есмь, то ми равно со4352 блатом.

Отчества небеснаго требе ми искати,

а не с тленными мира вещми истлевати.

Егда враг искушает, чести обещаяй,

буди: Сын Божий аз есмь, ему отвещаяй.

Не имам пленник быти демону лукаву,

созданный, да наслежду небесную славу.

Егда красная лица в сердце ти стреляют,

глаголи: Сын есмь Божий, та мя да не знают.

Нетленнаго красоту лица хощу зрети,

с аггелы славу Его4353 безконечно пети.

Всяко в земнем телеси весь онебесися,

небесну4354 человеку точен сотворися,

Да, егда отложиши земное тление,

стяжеши небесное тебе нетление

И наследник бу дети царствия4355 на небе,

его же аз усердный есмь желатель тебе.

Отче наш

Благо есть Богу присно ся молити,

нуждных от Него прилежно просити.

Отец Он нам есть, вся готов Сый4356 дати,

токмо нам сердца4357 требе устрояти

На достойное4358 даров приятие,

инако труд наш суетен, братие.

Отче наш4359, вотще тщимся глаголати,

аще сыновне не хощем слушати.

Иже в небеси еси4360, тще читаем,

поне же сердцы земным привыкаем.

Да святится Ти имя4361 пречестное,

слово си несть нам благополезное,

Зане же грехи хулу содеваем,

имене Его честь пренебрегаем.

Да придет царство Твое4362, что вещаем,

поне же князю тмы раби бываем?

Да будет воля Твоя4363, словим како,

суще противни воли Его всяко?

Хлеб наш насущный даждь нам4364, векую молим,

зане же нищим4365 дания не творим?

Остави долги наша4366, в суд читаем,

поне же иным тех не оставляем.

Не воведи нас во искушение4367,

в кую есть ползу сие моление,

Поне же сами себе искушаем,

в многая бедства волею вреваем?

Но избави нас сам от лукаваго4368,

без ползы молим Бога всеправаго4369,

Зане не тщимся избавлени быти,

но во лукавстве годе нам есть жити.

Аще мы убо от Бога желаем

благих ременных, да ся исправляем.

Бог же готов есть вся нам блага дати

по несказанней4370 Своей благодати.

2

Отче наш, Иже еси4371 создавый вся веки,

на небеси4372 царствуяй, любяй человеки,

Дух гордости отьими от нас, и тщи4373 славы,

дажд смирение, молим, преклонше Ти главы.

Да святится имя в нас Твое4374 пресвятое,

во всех делесех4375 наших да славится тое.

Отьими от нас похоть суетств мира сего,

и любовь тленных богатств, и всех красот его.

Да придет царство Твое4376 нами обладати,

приносящее Церкви дары благодати,

Да совершенне в сердцах Ты наших будеши,

яко царь на престоле си4377, в них пребудеши.

Да будет воля Твоя4378 пребожественная

всескоро и радостне нами творенная.

Нашу же лукавую изволь отсецати,

яко обыче к вредным сердца привлекати.

Яко же на небеси, и на земли4379 тако,

воля Твоя от всех нас4380 да хранится всяко.

Хлеб наш насущный даждь нам днесь4381, могущь живити,

плотский, тайны и слова, да бы о нем жити

Зде крепко на4382 противных, потом в силе хлеба

тайственна4383 внити в дом пресветлаго4384 неба.

А яже излишняя, изволи отьяти,

яко не пособствуют, но ведят вреждати.

И остави нам долги наша4385, яко и мы

оставляем должником нашым4386 онех вины.

Не помняще их злобы, благих им желаем,

злии от Тебе блага благих, Боже, чаем.

И не воведи нас Ты во искушение4387,

даруй4388 же4389 нам крепкое того стерпение.

Но избави от врага нас вселукаваго4390,

от совета зла и от дела неправаго.

Аминь4391, аминь молим Тя верно Твои люди,

отческая на чадех милость всегда буди4392.

Отчество

Три отчества на земли Христос Бог имяше.

Первое есть Вифлеем4393, в нем же рожден бяше;

Второе бе Назарет, в нем пребывание4394;

Третее – Каперноум4395, в нем воспитание4396

Бе возрастшу4397 свершенно, егда мир учаше

и премудро строил есть спасение наше.

Отчество Христово

Христос Спаситель егда в мире бяше,

всещедро строя спасение наше,

В нищете мнозе изволил есть жити,

странник и пришлец, не отчичь зде быти.

Лисове имут ямы устроенны,

в них же покой им, егда утружденны,

И птицы гнезда себе обретают,

иде же птенцы своя изьяйчают.

Он же всех Господь не хоте имети

места покоя, ибо сниде бдети

Во стаде Отчи, а не почивати,

заблуждших овец прилежно искати.

Обаче Ему три отчества даху,

иже житие Его написаху.

Первый бе малый градец Вифлиемский4398,

вторый – Назареф, иже Галилейский.

Капернаум же третий положися,

яко отчество Христово въменися4399.

Се же вин ради, яже предлагаю,

в Феофилакте оны обретаю.

Вифлеем буди отчество реченный4400,

яко в нем Христос Господь есть рожденны.

Назареф точну славу прият на ся,

яко в нем Христос Господь воспитася.

Капернаум же во отчество бяше,

яко найпаче в онем пребываше

И в нем премнога чюдеса творил есть,

егда мирови благая вестил есть.

Но та отчества гостинницы бяху,

на мало время Христа приимаху.

Правое Ему отчество на небе,

к нему же и нам воздыхати требе.

Тамо Он в десных Отчих пребывает

и нам при Себе место устрояет,

Зде постоянна града не имущым,

но небеснаго выну желающым,

Во нь же Сам, Христе, изволи въводити,

мы Тебе4401 кроме не возможем внити.

Ты Путь небесный, Ты и Пастырь еси,

веди нас овцы к светлому небеси.

Мы Твой глас знаем, той хощем внушати,

чюждаго4402 гласа не4403 хощем прияти.

Веди ны в поле вечно божественно,

пажити жизни вечны исполненно.

Даждь нам с Тобою тамо всегда быти,

с Отцем и с Духом Святым Тя хвалити.

2

В отчестве зависть и ненависть злая

хулит рожденных в ней дела благая.

В отчестве, в сродстве и во4404 своем дому

трудно4405 гонзнути безчестия кому.

Сам то Христос Бог о Себе вещаше,

егда в отчестве поругаем бяше,

В нем же и чюдес немного творил есть,

не яко силы на та не имел есть.

Ибо, яко Бог, вся везде можаше,

но яко в людех неверие бяше.

Не хоте убо ту чюдес творити,

да бы не паче им судимым быти.

Яко милосерд, грешныя щадяше,

покаянию оны поучаше.

Безчестен паки в отчестве бывает

всяк пророк, яко кож до его знает.

Аще от честна кто дому рожденны,

той за ненависть бывает хуленный4406.

Аще же с худых родителей4407 исходит,

зависть укоры на того наводит.

Век детства его ради поминают,

воспитанием нищим укоряют,

И тако пророк в своих есть без чести,

аще во устех не имеяй лести.

Отчество святых

Святии, иже в мире обитают,

за изгнание мир себе въменяют4408.

Отчество небо знают свое быти,

тем же во веки тамо хотят жити.

Яко путницы4409, путь свой совершают.

зелены луги вскоре преминают,

Ничто нимало4410 теми ся сладяще,

мимошественне токмо оно4411 зряще.

Тако святии вся мира сладости

пренебрегают, и светлы радости.

Косвенным оком на ня возглядают,

драгия вещи в уметы вменяют.

Все стремление обращают к тому,

да бы приити ко граду святому,

В нем же правая Богом сокровенна

благая от век, яже суть нетленна.

К тым и ты сердце, чтый, да обратиши,

отчество право тамо получиши.

* * *

4105

В, С соrr. from учаща.

4106

А согг. from въслед.

4107

следом...нищаго А, В, С enclosed within brackets.

4108

А, В чистых, after which А небесно del.

4109

А си, В соrr. from си

4110

А соrr. from друди.

4111

Sylls. 2–4 (-дееши) А твориши del., дееши ins. above; 1st syll. (со-) В ins. above.

4112

А нетерпеливче.

4113

А, В низити.

4114

А, В даяше.

4115

до конца А всячески del., до конца ins. above.

4116

А, В содеявша.

4117

After но А добродетели del.

4118

А Фому del., его ins. above.

4119

А жреци.

4120

А соrr. from Ничто.

4121

А соrr. from есть.

4122

А соrr. from дел, В дела соrr. from дел, C соrr. from деля.

4123

After тщится А благ del.

4124

А соrr. from ним.

4125

А Франциикии corr. from Францускии del., именем ins. above.

4126

A corr. from illeg. (?егда).

4127

A corr. from любяже.

4128

A corr. from Его.

4129

Ея [l. 3]...живяху А, В, C enclosed within brackets.

4130

А краля del., царя ins. above.

4131

А сущы, В corr. from сущы (or vice versa).

4132

В, С corr. from смешение in Medvedev's hand/

4133

А елма на del., illeg. del. ins. above, повнегда ins. beginning of line.

4134

А, В возъзрети.

4135

Next line А Божии по нему же [corr. to во нь же] мы есмы [человек всяк есть ins. above] сотворении [corr. to сотворенный], all del.

4136

А христианех.

4137

А поганех.

4138

A corr. from illeg.

4139

After ров А оный del.

4140

А Образ del, Образ ins. above

4141

After нищих А образ del.

4142

А Изпустил, after which есть del.

4143

А познав del., видя ins. above.

4144

тако ж A corr. from такожде.

4145

А изпустил.

4146

A ins. above.

4147

Copying error: А изпущени, В испущени.

4148

А С.

4149

А тщаться or тщаться

4150

А праведншым, В possibly corr. from праведншым, С erasure.

4151

After многих А м del.

4152

А добродетели.

4153

А соберают.

4154

3rd syll. ("-ный) ins. above in Medvedev's hand.

4155

Ins. above.

4156

А, В въконец.

4157

A corr. from во.

4158

А пятнадесять (or пятнадесят).

4159

A corr. to милостиню.

4160

After но А, В и.

4161

А, В въкратце, С corr. from въкратце.

4162

After приимати А пр del.

4163

А учение.

4164

Copying error originating in В: А за Нь.

4165

А иных, В corr. from иных.

4166

А, В даяти.

4167

А полк del., вой ins. above

4168

After погибели А в.

4169

A corr. from illeg.

4170

A corr. from Овцы, after which Христовы del.

4171

А смысла del., ума ins. above.

4172

В ins. above.

4173

В ins. above.

4174

After стомах А си del.

4175

A corr. from примати.

4176

A corr. from духовна, after which полезно del.

4177

А полезно.

4178

After Божия А у прилежно del.

4179

After Пятое А яко del.

4180

А Амвр. ins. marg. (see Commentary).

4181

Найпаче, егда А Тощно наипаче del., Наипаче егда ins. above, after which близ del.

4182

After грех А pa del.

4183

After Шестое А овцы del.

4184

А, В ins. above, both in Medvedev's hand.

4185

A corr. from гонзают in Medvedev's hand.

4186

страх...требе А гонзати есть требе del., страх имети требе ins. above.

4187

A corr. from живущем, В corr. from живущем.

4188

Тако [l. 6]...небе А ins. tail marg.

4189

A corr. from B, after which Священном del.

4190

А нашими.

4191

Егда [l. 9]...ведуща A ins. marg.

4192

иныя по А в ту же del., иныя no ins. above.

4193

А человек del., людие ins. above.

4194

егда усмотряют А образом друга еднаго del., егда усмотряют ins. above.

4195

А corr. from людее.

4196

After ограду А си пути del.

4197

А чуждая.

4198

A corr. to во.

4199

камо-либо я А аще и во ад del, камо-либо я ins. above.

4200

А чювства.

4201

А второи.

4202

А Бога del, Его ins. above.

4203

A corr. from истиннаго.

4204

After овцам А подо del.

4205

Line 6 А Должни бо точни быти тым нравы своими del., Яко многая имуть подобия с ними ins. above in Medvedev’s hand.

4206

A corr. from Овчее, after which ста del.

4207

A corr. from от.

4208

А человецы, В corr. from человецы.

4209

А пастыри.

4210

В ins. above in Medvedev’s hand.

4211

В посреде.

4212

After Тако A цр del.

4213

A corr. from рече.

4214

A, В possibly corr. from язы́цы.

4215

А речени.

4216

А Иже del., Тии ins. above.

4217

After стада А овцы del.

4218

A corr. from иполненна.

4219

After нас А есмы del.

4220

After страхом А стр del.

4221

от Христа А сущии del., от Христа ins. above.

4222

А пецимся.

4223

Before зла А ни del.

4224

А, В corr. from иных, both in Medvedev's hand.

4225

A, В ins. above, both in Medvedev's hand.

4226

A corr. from подобне.

4227

A corr. from яко.

4228

А прибегают.

4229

А чуднее.

4230

After тем А же, В erasure.

4231

A corr. from овчата.

4232

А ins. above.

4233

A corr. from овцы.

4234

A corr. from словесныя.

4235

А Агница corr. from Агницы.

4236

А, В ins.

4237

А чуждаго.

4238

В сырище, С corr. from сырище.

4239

A corr. from подобает.

4240

А ins. above.

4241

A corr. from церковь.

4242

А ins. beginning of line.

4243

A сих corr. from ту.

4244

A corr. from те.

4245

В, С Лук. 12 marg., both in Medvedev's hand.

4246

А разпаляет.

4247

А присное, В, С possibly corr. from присное.

4248

A corr. from отдыхание.

4249

After Огнь А же.

4250

After похоти А в плоти del.

4251

А того, В, С possibly corr. from того.

4252

After же А прав del .

4253

А въскоре.

4254

After мира А и, В и ins. above.

4255

А лютшыи, В лютшый.

4256

А Августын.

4257

A corr. from illeg.

4258

А, В то.

4259

А взидет, В възидет.

4260

A corr. from голми.

4261

Вся стихии А Праведници del, Вся стихии ins. above.

4262

After геенну А к del.

4263

After безконечно А в.

4264

во оном А пламени del, во оном ins. above.

4265

After горяще А не del.

4266

After Ноевы А пища del.

4267

А облаци.

4268

After лютый А изли del.

4269

А, В чающих.

4270

В, С corr. from асбесте in Medvedev's hand.

4271

А зажъжется.

4272

А чюдно.

4273

А дрова del, вещи ins. above in Medvedev's hand.

4274

After горети А никог del.

4275

А возжъженны.

4276

A corr. from терпети.

4277

А, В, C Map. 9 marg. in Medvedev's hand.

4278

After человек А чрез del.

4279

Copying error: А, В разсуден.

4280

A corr. from Очи.

4281

After помазав А оч del.

4282

А съединил.

4283

А очы.

4284

А соrr. to очы, В очы.

4285

А, В соrr. from исправляет.

4286

A corr. from ехда.

4287

A, В corr. from здраво.

4288

A, В corr. from смотряет.

4289

Another version of this poem, del., A fol. 421v

4290

A corr. from человека.

4291

в тщете A corr. from отщетити.

4292

A corr. from очесы.

4293

A corr. from злаго.

4294

A corr. from зол.

4295

А родитит.

4296

А, В оттуду.

4297

A corr. from последует.

4298

А Константииском, В, С согг. from Константийском.

4299

After десно А тому corr. to ему, del.

4300

1st syll. (пре-) A ins. above illeg. del.

4301

A corr. from illeg. (? 0стенем).

4302

A ins. above.

4303

А ты A ins. beginning of line.

4304

This роет А от.

4305

A corr. from illeg.

4306

A corr. from illeg. (? силныи).

4307

А птици.

4308

А лют хищаху del, низвождаху ins. above.

4309

А заклепех.

4310

А изхождаше. .

4311

A corr. from illeg.

4312

A ins. above.

4313

A corr. from ногти.

4314

A corr. from illeg.

4315

After же А на del.

4316

A corr. from иныя.

4317

А, В покои.

4318

A corr. from не тако.

4319

всеми примиримся А мир имети потщимся del., всеми примиримся ins. above. Смертная [l. 21]...примиримся A ins. marg.

4320

А Отец нам del., премногими ins. above.

4321

A corr. from есть.

4322

А наша, В corr. from наша.

4323

After изволил А вс del.

4324

Copying error: А, В Спаса.

4325

А денми.

4326

Next line В Зри и на листе 1129 in Medvedev's hand.

4327

Title А, В Отец нам Бог.

4328

А присвоением del., сотворением ins. above.

4329

нам есть А есть нам.

4330

A corr. to даю.

4331

А аз del., Ти ins. above, after which ону del.

4332

А гредущем.

4333

А, В ins.

4334

Copying error originating in В: А двореx.

4335

A 1 gut. marg., B marg.

4336

есть свет А свет есть.

4337

А безначалны.

4338

A 2 gut. marg., B marg.

4339

A 3 gut. marg., B marg.

4340

A 4 gut. marg., B marg.

4341

A 5 gut. marg., B marg.

4342

А всяцеи.

4343

A 6 gut. marg., B marg.

4344

А яблони del., древесе ins. above.

4345

А делах.

4346

A ins. beginning of line.

4347

A corr. from дела.

4348

A corr. from Авраамова.

4349

А, В луждает.

4350

А рци.

4351

А мне.

4352

A corr. from с.

4353

славу Его А Божиими del., славу Его ins. above.

4354

A corr. from небесному.

4355

А царствия небесна del., царствия ins. above.

4356

А есть del., Сыи ins. above.

4357

А серца.

4358

After достойное А при del.

4359

Отче наш A underlined. В, С vermilion.

4360

Иже...еси A underlined. В, С vermilion.

4361

Да...имя A underlined. В, С vermilion.

4362

Да...Твое A underlined. В, С vermilion.

4363

Да...Твоя A underlined. В, С vermilion.

4364

Хлеб...нам A underlined. В, С vermilion.

4365

А нищым.

4366

Остави...наша A underlined. В, С vermilion; А нашя.

4367

Не...искушениеA underlined. В, С vermilion. .

4368

Но...лукавого A underlined. В, С vermilion.

4369

Sylls. 2–4 (-праваго) А щедраго del., праваго ins. after.

4370

A corr. from безконечнеи.

4371

Отче...еси A underlined. В, С vermilion.

4372

на небеси A underlined. В, С vermilion.

4373

А, В тще, С corr. from тще; от...тщи А и тщетныя del., от нас и тще ins. above, forming а single word оf тщеславы.

4374

Да...твое A underlined. В, С vermilion.

4375

А делесех.

4376

Да...твое A underlined. В, С vermilion.

4377

А corr. from Ти.

4378

Да...твоя A underlined. В, С vermilion.

4379

Яко...земли A underlined. В, С vermilion.

4380

А, В ins. above, both in Medvedev's hand.

4381

Хлеб...днесь A underlined. В, С vermilion.

4382

крепко на А благочестно del., крепко на ins. above.

4383

Copying error: А таинственна, В таинственна.

4384

Last syll. (-го) A ins. above in Medvedev's hand.

4385

А нашя.

4386

И [l. 25]...земли A underlined. В, С vermilion.

4387

И...искушение A underlined. В, С vermilion.

4388

Before даруй А но del.

4389

A ins. above.

4390

А вселукагаго; Но...вселукаваго А underlined, В, С vermilion.

4391

A underlined, В, С vermilion.

4392

отческая...бу ди В, С vermilion, possibly a misinterpretation of the horizontal divider in A.

4393

есть Вифлеем А Назареф del., есть Вифлеем ins. above.

4394

Copying error: А, В воспитание.

4395

А, В Капернаум.

4396

Copying error: А, В пребывание.

4397

А в совершенн del., возрастшу ins. above.

4398

А Вифлеемским, В Вифлеемский.

4399

А, В вменися.

4400

А реченны.

4401

А, В Тебе.

4402

А, В чуждаго.

4403

After не А по del.

4404

В в.

4405

After трудно А избещи del.

4406

А презренны del, хуленны ins. above.

4407

Copying error: А, В родитель.

4408

А, В вменяют.

4409

А путници.

4410

А, В ли мало.

4411

А оны.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle