Источник

Епитафион

Благородному Георгию Пласковицкому60

Зри, како благородный в землю обращенный

Георгий Пласковицкий, в пути убиенный,

Зде плоть лежит61, а душа к небеси желает,

рцы вечна ему память, тебе упрашает.

Или сице

Грядый, помоли о мне милостива Бога,

да ми беззакония оставит премнога.

Георгий Пласковицкий зде опочиваю,

ты чай гроба, аз уже востания чаю.

Или сице

Зде62 Пласковицкий Георгий ждет неба,

твоея молбы душы его треба.

Убит разбоем, тебе увещает:

Живи опасно, татски смерть хищает.

Или сице

Георгий Пласковицкий зде опочивает,

от разбойник убиен, от Тебе желает

Молитвы, читателю, Кирие елейсон

рцы, а веждь, яко и тя смертный не минет сон.

Ересь

Проказа есть ересь, тою поврежденный

воистинну душею есть муж прокаженный.

Таковаго блюстися верным подобает,

общество бо с сицевым смертно повреждает.

2

Авва Агафон зело смирен бяше,

грешнейша себе от всех нарицаше.

Егда кто ему задаяше злобы,

не воспалися гневом си утробы.

Но елма некто его клеветаше

еретичеством, тогда не молчаше,

Не исповеда63 греха в себе того,

яко излише Богови мерзскаго64.

Не буди тако, глагола, в словеси

вашем65, да аз есмь виновен ереси.

Лютшее то зло от многих злоб иных,

за немощь от нас преступно творимых.

Оны66 бо яко за немощь творятся,

удобь67 от Бога щедраго простятся68.

Еще, верою Бога съединенна

душы оставят не все отрешенна.

Ересь же, яко от злобы бывает

и от упора, веcма отрешает

От душы Бога, без Него же быти,

яко без душы69 телу, несть леть жити70.

371

Иоанн Богословец в баню пришел бяше,

в ней же еретик Херынт72 себе обмываше73.

Того узрев, апостол скоро воспятися74,

никако внити в баню ону увестися.

Вопрошающым вины75 не ину даяше,

точию яко в бани враг Божий седяше,

С ним же и мало время бояшеся быти76,

да бы ся верху бани на ня не свалити.

Отсюду подобает нам ся научати,

еже со77 еретики78 общества не знати.

Ересеначалници

Иже ереси в Церкви начинают,

местию Бога люте исчезают,

Да видит79 народ мерзки Богу быти,

иже неправо дерзают учити.

Симон волхв егда чрез воздух летал есть

демоним деиством, и люди80 прелщал есть,

Паде на землю, ноги сокрушил есть,

о то бо святый Петр Бога молил есть.

И тако, иже лестно вокрилися,

праве дне ногу своею лишися,

Терпя же болезнь лютую, скончася,

душа мерзкая от демона взяся.

Манес проклятый, Манихей ся звавый,

аки из облак манну изсыпавый,

От царя Перска страшне искожися81,

яко врачь сыну его сотворися,

Обещаяся недуг исцелити82,

но лстец возможе живота лишити.

Монтан нечистый силом удавися

с пророкинями, с ними же прелстися83.

Донатистове, иже ся ругаху

Евхаристии и псом ю метаху,

Сами от тех псов люте растерзани84,

достойней казни от Бога предани.

Арий блядивый, во нь же день хотяше

храм Божий взяти, и к нему идяше

Торжищем гордо, восхоте отьити

в тайная места чрево изпразднити.

Амо же отшед, с гноем излиял есть

чрево, и душу демоном отдал есть.

Иулиан враг, отступивый Бога

и злая верным сотворивый многа,

Егда на Персы силно ратоваше,

христианом же смертию прещаше,

От невидима воина убися,

свыше копие в перси водрузися.

Несторий хулник от Бога казненны,

червием язык ему расточенны85.

Валент, Ария зла поборник бывый,

Христа Господа тварь быти учивый,

Воюя Готты, побежден бежаше,

скрився в хизине, огнем конец взяше.

И мнози86 ини87 Богом истреблении

от мира сего, и неба лишении88

За своя хулы. Ты, брате, блюдися

ересей всяких, Церкви же держися.

289

Ересеначалников нужда есть гонзати,

да бы казни от Бога с ними не страдати.

Иоанн божественный в баню пришел бяше,

в ней же90 Херинт проклятый тело обмываше91.

Но егда злаго узре, не хоте ту92 внити,

еже бы прибиенну с ним кровом не быти.

Еретик

Ересеначалници93 люди погубляют,

и94 сами во погибель вечную впадают

За ереси хулныя. Бог я осуждает

и во плотстей их смерти казнь люту являет.

Симон волхв во начале злый еретик95 бяше,

чаровне по воздусе96 демоны леташе97,

Но молитвами Петра святаго низпал есть,

нозе сокруш, помале душу врагу дал есть.

Манес или Манихей люте удрученны,

от царя Персидскаго кожи извлечении,

Яко сына обеща его исцелити,

паче же у би его, не мог устрабити.

Монтан с пророкинями, с ними же мир лщаше,

удавлению себе скаредному вдаше.

Донатистове Тайны Христовы метаху

и псом во снедение оны отдаяху,

Но пси вращшеся на ня, самы растерзаша,

тако мзду по делом си достойную взяша. Арий, грядый во церковь, хотя ю отьяти

внезаапу восхоте чрево испражняти98,

И шед во99 тайно место, афедроном злое100

со скверною душею изли чрево свое.

Иулиан отступник с Персы воеваше,

христианы мучити, возвращся101, хотяше,

Но Господь невидимым102 воином казнил есть,

иже его, копием пронзнув, умертвил есть.

Прискилиан еретик на смерть осудися

от Максима тиранна, и скоро казнися.

Лев Армении103 иконы честныя боряше,

но убиен во церкви, кончину си взяше104.

Феодорик краль Гофский ересь арианску

защищаше, но люте105 смерть страда тиранску.

Валент арианствова, бысть же побеждены

от Готфов106, во хлевину107 вбег, огнем сожженны108.

Нестория блядива язык расточиша109

черви, иже из него жива ся родиша.

Гунерик арианин верныя гоняше,

но такожде от червий живо110 снеден бяше.

Евтихий бл я дословный от Бога казнися,

ибо молнием свыше мстителным убися.

Лютер еретик111 лютый по мнозей вечери

напрасно умер, сниде во адския двери.

Калвин лютший от Лютра во ересех бяше,

но лютшу и кончину живота си взяше,

Ибо, снеден от червий, хулы глаголал есть,

вечным червием во снедь злу душу отдал есть.

Тако зле еретици злии погибоша

и во ад на вечную муку отъидоша,

Их же вы блюдитеся злаго учения,

да не впадете с ними в люта мучения112.

2

Поликарп, Иоаннов ученик блаженный,

от сретша еретика113 бяше вопрошенный,

От Мартиона студна: Еда его знаше?

Первенца тя демоня знаю, отвещаше.

Еффафа, еже есть Разверзися114

Слепаго и глухаго Христос исцеляше,

и евреиски Еффафа к нему глаголаше,

Еже есть Разверзися. И нам подобает,

да, еже затворенно в нас, ся разверзает.

Во-первых же, умови то деяти требе,

да, Бога познав мыслми115, пребывает в небе.

Земная вся да презрит, в сердцы116 же имеет,

яко паче всех117 сущых118 един Бог довлеет.

Второе, волю требе нашу разверзати,

да в сердце страх Господень может ся вселяти

И любовь совершенна к Его благостыни,

яко ко источнику всякия святыни.

Третие119, нам достоит устне отверзати,

еже благодарствие Богу возсылати

О всех благих, от Него нам происходящих120,

душевных же и плотских, живот наш держящих121,

И еже грехи на ся нам исповедати,

ближния учити и здрав совет даяти.

Напоследок, го детву ет разверзати руки

в подаяние нищым, тем гонзнути муки.

Ехидна

Ехидна елма ся самцу свокупляет,

главу его, в уста вземши, огризает122.

Но123 чада смерть отца матери отмщают,

ибо, в чреве суще, оно пригризают124.

Тако в125 зачатии126 чад отец мертвится,

в рождении тех же зла мати губится127.

Еваггелисти128

Род Христов по плоти Матфеем писася,

яко от Ессея в чине не прервася.

Имать же юношу, себе прилученна,

сия есть честь, слава мужа божественна.

2

Марко благовестник глас нам провещает,

иже путь Господень строити вещает,

Глас вопиющаго во пустыни мира,

тем же при ногу си имеет лва зверя129.

3

Лука божественный имать тучна телца,

яко начат книгу от законна жреца,

Иже в жертву Богу принесе кадила,

егда во храме многа сияша кандила.

4

Орел выше всех птиц под небом летает,

тако Иоанн всех сверстник превыжшает,

Ибо извести нам Слово Божественно,

яко благоволи быти воплощенно.

Евхаристиа

Древо жизни во рай Господь насадил есть,

в не же силу неправы живота вложил130 есть,

Да егда теплотою влага коренная

притребится, то плодом131 будет целенная.

Тако въкушая плод той, могл бы долго жити

человек в его силе, и без смерти быти.

О коль благ плод той бяше! Трудна132 оценити,

ныне всемирным златом немощно купити.

Дал бы кож до вся своя за плод силный тако,

но обрести во мире возможно никако.

Не ищите, братие, таковаго плода,

токмо бо райска име онаго порода.

Обаче не плачите, лучший нам дадеся,

иже аггелом с неба на землю снесеся

И всем верным без цены во Церкви дается,

кто токмо о гресех си истинно кается.

Той есть Евхаристиа пребожественная,

тело Христово и кровь133 душеспасенная.

Сия ядый и пияй душу исправляет,

еже жити безсмертно, ону134 утвержает.

Елма135 бо136 душа нечто в себе ослабится137,

вкусивши138 сего плода, паки устрабится.

Блажени139 убо есмы, сидев плод имуще,

им же оживляемся, достойне ядуще.

Велика милость убо140 Бога превелика,

яко сидев дар да де ради человека,

За нь же благодарствие мы должни творити,

на всяко время и час Господа славити.

2

Егда глад человеку телесный стужает,

той трапеза пищная скоро утоляет.

На стужание паки душегубных страстей

да де нам Бог трапезу141 божественных сластей,

Тело и кровь Христову, та бо укрощают

стужатели лютыя и уму смиряют.

3

В Евхаристии чюдеса премнога

содеваются в силе142 Христа Бога.

В143 черте времене чрез едино слово

хлеб вращается во тело Христово

И вино во144 кровь Его божественну,

общающимся душевно спасенну.

Случаи145 хлеба и вина остают,

кроме подлога дивне пребывают.

С146 количеством Си Христос пребывает147

в агнце священном, ум се превыжшает.

Еще148 же, аще агнец149 раздробится

на части, Христос в части не делится,

Но весь в коейждо цело150 пребывает151,

и всего Христа причастник снедает.

Яко же цело152 мнози слышат слово,

тако все тело вси ядят Христово,

А не по частем, всего бо дал Себе

кому ж до от нас в сем священном хлебе.

Егда153 же агнца жрец дробит, снедает,

Христос без страсти телом пребывает.

Оле чюдодейств! Кто может сказати?

Но сице веру требе есть держати.

4

Тело Христово и кровь пресвятая

творит изводства зело различная154.

Злым в суд есть и в смерть, благим в спасение,

един хлеб двое деет строение,

Живит и мертвит. Ты же не чюдися,

но в естественных точным присмотрися.

Мед ясти вредно сущим155 холериком,

той же есть в ползу сущим156 флегматыком;

И столп Евреи древле просвещаше,

Египтяны же мрачны содеваше;

И во Египте, где воду черпаху

жиди, тамо кровь Египтяне взяху;

И где мед пчела сладкий собирает,

тамо яд смертный паук обретает;

И вода здравым есть в прохлаждение,

огнем жегомым та ж157 в запаление.

Тако та Тайна пребожественная

злым смертоносна, благим спасенная.

5

Евхаристия158 есть жертва словесна,

содержит в себе Владыку небесна,

Христа Господа159, под видома160 суща,

в небе161 со Отцем и Духом живуща.

Тайна си дивна, ибо дивна162 многа

в ней положенна от дивнаго Бога.

Первое чюдо в себе заключает,

яко весь Христос в ней ся обретает.

Толик163 плотию, колик есть на небе,

под виды токмо, не в вине и хлебе.

Второе чюдо, яко в ней остают

случай164 вещей, подлога не знают,

Что по естеству не обыче быти,

Бог токмо силен сие сотворити.

Третее, яко хлеб, вино во цело165

прелагается Христа кровь и166 тело.

Четвертое есть, яко не множится

тело Христово, аще посвятится

И много агнцев, ибо в мнозех тое

едино равно тело пресвятое,

Еже во агнце едином бывает,

и количеством ничто прибывает.

Пятое167 чюдо, яко тожде тело

на мнозех местех пребывает цело

В едино время, где-либо святится

Евхаристия, то жь тело творится.

Тожде и в небе в славе пребывает,

и зде от верных ядомо бывает.

Шестое чюдо, яко не делится

тело Христово, егда раздробится

Агнец на части, но во всяцей цел есть

Христос Бог, колик в десных168 Отца сел есть.

Седмое, яко, повнегда держится

агнец рукама, ту Христос не зрится,

Но токмо види вина же и глеба169,

тако во ползу нашу есть потреба,

Ибо кто могл бы зря живаго ясти

Христа, ту суща, ли делити в части?

Всемудрый убо мудро устроил есть,

под виды тело170 ясти уставил есть.

Осмое, яко, егда исчезает

образ тех видов, и тело престает

Ту пребывати Христа Божественна.

О коль та дивно тайна устроенна!

Девято чюдо171 – с видами остает,

яже существу сила подобает.

Несть172 хлеб в сей тайне, обаче питает,

не есть и вино, а упоявает173.

Вся сия паче естества бывают,

феологове о сем поучают.

Юже вы тайну зряще, почитайте,

очесы ума Христа в ней смотряйте,

И яко Богу честь, хвалу несите,

нуждных над еж дно от Него просите.

Зде невидимо Он с нами витает,

вся тайны174 наша светло проницает.

[154ѵ] Всечестно убо да тщимся стояти,

внегда ся тайнам страшным совершати.

Со страхом паки175 оны176 да вкушаем,

аще жизнь вечну имети желаем.

6

Благочестно иерей некий пребываніе,

но о177 Евхаристии сумнителен бяше,

Не мог совершенныя тому веры яти,

еже Самому Христу в оной пребывати.

Тем же к Богородице молитвы творил есть,

да известит истинну, прилежно178 просил есть.

В едино убо время, оному служившу

литургию святую и дары святившу,

По тех освящении179 агнец утаися,

невидим от очию его сотворися.

Иерей, удивився, преужасен бяше,

что творити достоит, недоумеваше.

И се внезапу Дева Мария явленна,

держащи Младенца си в руках Божественна,

И глаголющи ему: Сей Бог есть Младенец,

Бога Отца превечный, в часех мой первенец.

Сего родих нетленно и сосцы доила,

волею плоть Приемша честно пеленила.

Сей есть, Иже во тайнах невидим бывает,

er да ся литургия вами совершает.

Сей, Иже, служащю ти, днесь пресуществися,

под видом хлеба, вина в Тайнах устройся.

Сего180 имаши снести181, Сей – священна жертва,

Бог же и человек есть, ни да мниши мертва,

Елма в части делится, Он бо не делится,

но точию вид зримый рукама дробится.

Он же цел в агнце целом, цели182 в частех его;

прими, о иерею, Господа твоего183.

Сия рекши, на дискос Младенца слагаше,

иерей же вид хлеба паки созерцаше,

На дискосе лежащий, и возрадовася,

яко таинство ему известно сказася,

Еже Христа живаго в видех пребывати,

я дома184 и пиема ничто же страдати.

И тако наученный, не к тому держаше

сумнения185, что Христос под видома бяше,

Но, веруя всетвердо, благодарил Бога,

и Деве хваления возсылаше многа

О наставлении том, еже сотворила,

елма ся со превечным Младенцем явила.

То слышаще, братие, тайны почитайте,

благо достойную186 честь оным сотворяйте.

Евхаристиа187

Дивна188 трапеза в Церкви устройся,

в Евхаристии189 Бог нам предложися,

Да, ту ядуще, и мы обожимся,

главе Христови уды свокупимся,

Да Его Духом190 будем ожив лени,

иже змиевым ядом умерщвлени.

Яко бо глава духи посылает

в тела вся уды и ты оживляет,

Тако от Христа191, главы Церкве, тело

Духом живится и есть здраво, цело.

Яко и ветви корене влагою

имут красоту и всю силу свою.

Блажен муж убо192, с Христом193 обитаяй,

яко главе си всю жизнь подчиняяй.

Евхаристию ядый есть блаженны,

яко бывает тою оживленны

На души своей, Сам бо глаголаше,

Иже плоть Свою нам во пищу дате:

Ядый Мою плоть жив будет во веки.

Тако Христос Бог живет с человеки.

От сея пищи кто чисто вкушает,

благодать многу свыше194 получает,

От вин вседневных удобь свободится,

от смертоносных грешений хранится.

Хлеб зде по виду, но несущественне,

тело Христово зде есть божественне.

Ино видится, ино же есть требе

верити, ибо Христос в195 зримом196 хлебе.

Разве духовно хлеб сей197 наречеши,

ли ради вида тако назовеши198.

По существу же не знай в виде хлеба,

Бог пресуществил, Обладатель неба.

Се тело Мое, Христос Господь рече,

ты Его слову вери199, человече.

Подобне, елма вина вид узриши

в Евхаристии, не вино да мниши,

Но кровь Христову, за ны излиянну,

за спасение всего мира данну.

Зрение того не может познати,

что Бог изволи зде у готова

Вся твоя чювства на Христова слова,

еже верити, да будут готова.

Се есть200 кровь Моя, Христос Господь рече,

ты Его слову вери201, человече.

Не оку веруй, но Создавшу оно.

и наследиши Авраамле лоно.

Зрение может временем грешити,

а Бог словом Си не может нас лстити.

2202

Хлеб203 таинственный душу насыщает,

немощь отгонит, силу умножает.

Вино духовно204 веселие родит,

ум на небеса светла205 возводит.

Хлеб зримый несть хлеб, и вино – не вино,

но много лучше воистинну ино,

Тело бо и кровь воплощенна Бога,

има206 же полза душам зело многа.

Ядый то тело имать живот вечный

и ясти имать обед безконечный

В небесном дому, токмо есть потреба

в совести блазей вкушати от хлеба.

Вино же сие душу207 упояет

не во страсть греха, но ту угашает.

Сим веселие души208 раж дается,

а похоть плоти кротка творится209.

Токмо достойне требе приимати,

не в злобе сущым, но во благодати.

Тем кождо тщится210 сих причастник быти,

хотяй зде211 с Богом и на небе жити.

* * *

60

благородному...Пласковицкому А от., В marg.

61

А лежит.

62

А Зде.

63

А corr. from исподеда.

64

Copying error: А, В мерзкаго

65

Before вашем А в del

66

В corr. from Оных.

67

After удобь А простимы del

68

щедраго простятся А бывают del., щедраго простятся ins. above

69

А души.

70

оны [L. 13]...жити A ins. marg

71

А Ересь corn from Еретик.

72

A corr from Херинт (or vice versa).

73

А омываше.

74

A corr from возпятися (or vice versa).

75

A corr from вину.

76

Next line А негнцуя яко баня del.

77

A corr. from c.

78

А еретыки.

79

A corr. from видят

80

А мир ул del., люди ins. above.

81

А изкожися.

82

В исцелити, C corr. from исцелити in Medvedev's hand

83

А блудися del., прелстися ins. above.

84

А, В разтерзани.

85

А разточенны.

86

А соrr. from многи.

87

А соrr. from ины.

88

А лишени, В соrr. from лишени.

89

А Ересеначалник.

90

в ней же А где ересе del., в ней же ins. above

91

А омываше.

92

А соrr. from ти.

93

Соrr. from Ересеначалницы, В Ересеначалницы.

94

Тожде I выше ins. marg. in Medvedev's hand.

95

А еретык.

96

A corr. from воздуха.

97

А леташе.

98

6th letter (-ж-) A corr. from з.

99

A corr. from на.

100

А чрево del., злое ins. above.

101

А возвращъся.

102

A corr. from невидима.

103

А Армении, В corr. from Армении.

104

After взяше А Ираклии в едноволство елма поползеся, / лютоснвернеи болезни Богом предадеся, / Ибо. воду из чрева егда испущаше, / не могл иначе, токмо в лице си лияше del.

105

A corr. from люту.

106

А, В Гофов.

107

A corr. from хлевине

108

А, В сожжены.

109

А разточиша.

110

After живо А разто del.

111

А еретык.

112

Лютер [I. 41]...мучения A ins. marg.

113

А еретыка.

114

А Мар. 7 add., В ins. marg. in Medvedev's hand

115

А присно del., мыслми ins. above.

116

А, В сердци.

117

A corr. from всех.

118

А, В сущих.

119

А, В третее.

120

А, В произходящих.

121

А, В держащих.

122

Copying error: А, В отгризает.

123

After Но А отмщают del.

124

Copying error: А, В прогризают.

125

A ins. above.

126

A corr. from зачатием.

127

A corr. from морится.

128

Next line A 1.

129

А звера.

130

А согг. from всадил.

131

After плодом А дре del.

132

A, В Трудно, С corr. from Трудно.

133

After кровь А Его всечестная del.

134

A сильно del., ону ins. above.

135

A corr. from иб.

136

A ins. above.

137

A corr. from ослабитится.

138

A corr. from вкушением.

139

A блаженни.

140

A к нам есть del., убо ins. above.

141

After трапезу А прене del.

142

A corr. from словом.

143

A 1 gut. marg., В, C marg.

144

И вино во A случаи хлеба del., и вино во ins. above.

145

A 2 gut. marg., В, C marg.

146

A 3 gut. marg., В, C marg.

147

A естественным del., пребывает ins. above.

148

A 4 gut. marg., В, C marg.

149

After агнец А ся del.; В агнец.

150

A ins. above.

151

After пребывает А цело del.

152

А зело.

153

A 5 gut. marg., В, C marg.

154

A чюдесная del., различная ins. above.

155

A, В сущым.

156

A, В сущым.

157

та ж A corr. from есть.

158

А Евхаристиа, before which Таина del

159

After Господа А в del.

160

A corr. from виды.

161

в небе А купно del, в небе ins. before.

162

A corr. from дива.

163

After Толик А каче del.

164

Copying error: А, В случаи.

165

A corr. from тело.

166

кровь и A corr. from Бога.

167

A corr. from illeg.

168

After десных А с del.

169

Copying error: А, В хлеба.

170

A Христа del., тело ins. above.

171

After чюдо А як del.

172

After несть А се del.

173

А упоевает.

174

В тайны.

175

After паки А к del.

176

A corr. from оным.

177

A ins. above.

178

A corr. from прилежно, В прилежно.

179

A corr. from посвящении.

180

A corr. from illeg.

181

After снести А яко в del.

182

Copying error: А, В цел и.

183

A своего, В corr. from своего.

184

After ядома А же del.

185

After сумнения А я del.

186

Last letter (-ю) В add. in Simeon's hand

187

Title В 7.

188

А п marg.

189

After Евхаристии А Х del.

190

After Духом А ожив del.

191

A corr. from Господа.

192

After убо А иже del.

193

с Христом A под г del., с Христом ins. above.

194

многу свыше А, В свыше многу.

195

After в А вид del., above which мнимом del.

196

A corr. from х.

197

А се, В corr. to ce.

198

A corr. from наречеши.

199

А веруй, В веруй.

200

А ins. above.

201

В вери, С corr. from illeg. (?вери,).

202

Title А от., В 8.

203

А п gut. marg.

204

After духовно В он del.

205

Copying error: А, В светлая.

206

A corr. from illeg.

207

А не del., душу ins. above.

208

А ins. above.

209

А творяется.

210

Copying error: А, В тщися.

211

Іпs. аЬоѵе.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle