Облачение |
||
Таже приемлют в руки своя кийждо стихарь свой, и творят поклоны три к востоку, глаголюще в себе кийждо: | Затем каждый берет свой стихарь, и совершают три поклона к востоку, говоря в себе: | |
Боже, очисти мя, грешнаго, и помилуй мя. | Боже, очисти меня, грешного, и помилуй меня. (3) | |
Таже приходит ко священнику диакон, держа в десной руце стихарь со орарем, и подклонив ему главу, глаголет: | Затем диакон подходит к священнику, держа в правой руке стихарь со орарем, и склонив пред ним главу, говорит: | |
Благослови, владыко, стихарь со орарем. | Благослови, владыка, стихарь с орарем. | |
Священник глаголет:
Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. |
Священник возглашает:
Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. |
|
Таже отходит диакон во едину страну святилища, и облачится в стихарь, моляся сице: | И диакон, отойдя в сторону, облачается в стихарь, молясь так: | |
Возрадуется душа моя о Господе, облече бо мя в ризу спасения, и одеждею веселия одея мя. Яко жениху возложи ми венец, и яко невесту украси мя красотою. | Возрадуется душа моя о Господе, ибо Он облек меня в ризу спасения, и одеждою радости одел меня, как на жениха возложил на меня венец, и как невесту украсил меня нарядом. | |
И орарь убо целовав, налагает на левое рамо. Нарукавницы же налагая на руки, на десную убо, глаголет: | И, поцеловав орарь, возлагает его на левое плечо. Надевая же нарукавник на правую руку, произносит: | |
Десница Твоя, Господи, прославися в крепости. Десная Твоя рука, Господи, сокруши враги и множеством славы Твоея стерл еси супостаты. | Десница Твоя, Господи, прославилась силою; правая рука Твоя, Господи, сломила врагов, и множеством славы Твоей Ты сокрушил противников. | |
На левую же, глаголет:
Руце Твои сотвористе мя и создасте мя. Вразуми мя и научуся заповедем Твоим. |
На левую же:
Руки Твои сотворили меня и создали меня; вразуми меня, и научусь заповедям Твоим. |
|
Таже отшед в предложение, уготовляет священная. Святый убо дискос поставляет о шуюю страну, потир же, еже есть святую чашу, одесную, и прочая с ними. | И отойдя к жертвеннику, приготовляет священные сосуды. Святой дискос ставит с левой стороны, а потир, то есть святую чашу, справа, и прочее с ними. | |
Священник же сице облачится: прием стихарь в левую руку, и поклонився трижды к востоку, якоже речеся, назнаменует, глаголя: | Священник же так облачается: взяв свой стихарь [подризник] в левую руку и поклонившись трижды к востоку, как сказано, со словами: | |
Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. | Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. | |
Таже облачится, глаголя: Возрадуется душа моя о Господе, облече бо мя в ризу спасения, и одеждею веселия одея мя. Яко жениху возложи ми венец, и яко невесту украси мя красотою. | И облачается со словами: Возрадуется душа моя о Господе, ибо Он облек меня в ризу спасения, и одеждою радости одел меня, как на жениха возложил на меня венец, и как невесту украсил меня нарядом. | |
Таже прием епитрахиль и назнаменав, облагается ею, глаголя:
Благословен Бог, изливаяй благодать Свою на священники Своя, яко мvро на главе, сходящее на браду, браду Аароню, сходящее на ометы одежди его. |
Затем, взяв епитрахиль и осенив ее крестом, возлагает на себя со словами: Благословен Бог, изливающий благодать Свою на священников Своих, как миро на голове, сходящее на бороду, бороду Ааронову, сходящее на кайму одежды его. | |
Таже прием пояс и опоясуяся, глаголет: Благословен Бог, препоясуяй мя силою и положи непорочен путь мой, совершаяй нозе мои, яко елени, и на высоких поставляяй мя. | Затем, взяв пояс, опоясывается со словами: Благословен Бог, опоясывающий меня силою и непорочным соделал Он путь мой; укрепляет ноги мои как у оленя, и на высотах ставит меня. | |
Нарукавницы же, яко выше речеся, налагая на руки, на десную убо, глаголет: Десница Твоя, Господи, прославися в крепости. Десная Твоя рука, Господи, сокруши враги и множеством славы Твоея стерл еси супостаты. | На нарукавники же – как выше сказано. На правую руку: Десница Твоя, Господи, прославилась силою; правая рука Твоя, Господи, сломила врагов, и множеством славы Твоей Ты сокрушил противников. | |
На левую же, глаголет: Руце Твои сотвористе мя и создасте мя. Вразуми мя и научуся заповедем Твоим. | На левую руку: Руки Твои сотворили меня и создали меня; вразуми меня, и научусь заповедям Твоим. | |
Таже прием набедренник, аще имать, и благословив и, и целовав, глаголет: | Затем, взяв набедренник, если его имеет, и благословив его, и поцеловав, произносит: | |
Препояши меч Твой по бедре Твоей, Сильне, красотою Твоею и добротою Твоею, и наляцы, и успевай, и царствуй истины ради, и кротости, и правды, и наставит Тя дивно десница Твоя, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. | Опояшься мечом Твоим при бедре Твоём, Сильный, в совершенстве Твоём и красоте Твоей, и укрепись, и процветай, и царствуй ради истины, и кротости, и правды, и поведёт Тебя дивно десница Твоя, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. | |
Таже прием фелонь и благословив, целует глаголя сице:
Священницы Твои, Господи, облекутся в правду, и преподобнии Твои радостию возрадуются всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. |
Также, взяв фелонь и благословив, целует [ее и возлагает на себя] со словами: Священники Твои, Господи, облекутся в правду, и святые Твои радостью возрадуются всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. | |
Таже отшедше в предложение, умывают руки, глаголюще: | Затем, отойдя к жертвеннику, омывают руки со словами: | |
Умыю в неповинных руце мои, и обыду жертвенник Твой, Господи, еже услышати ми глас хвалы Твоея, и поведати вся чудеса Твоя. Господи, возлюбих благолепие дому Твоего и место селения славы Твоея. Да не погубиши с нечестивыми душу мою, и с мужи кровей живот мой. Ихже в руку беззакония, десница их исполнися мзды. Аз же незлобою моею ходих, избави мя, Господи, и помилуй мя. Нога моя ста на правоте, в церквах благословлю Тя, Господи. | Омою среди невинных руки мои и обойду жертвенник Твой, Господи, чтобы услышать мне глас хвалы Твоей и поведать о всех чудесах Твоих. Господи, возлюбил я благолепие дома Твоего и место обители славы Твоей. Не погуби с нечестивыми душу мою и с кровожадными жизнь мою, у которых в руках — беззакония, десница их полна неправедной мзды. Я же в беззлобии моём ходил, избавь меня, Господи, и помилуй меня. Нога моя стала на прямом пути; в собраниях благословлю Тебя, Господи. |
Проскомидия |
||
Таже поклонения три пред предложением сотворше, глаголют кийждо: Боже, очисти мя, грешнаго, и помилуй мя. | И совершив три поклона перед жертвенником со словами: Боже, очисти меня, грешного и помилуй меня. (3) | |
И: Искупил ны еси от клятвы законныя / честною Твоею Кровию, / на Кресте пригвоздився и копием прободся, / безсмертие источил еси человеком, / Спасе наш, слава Тебе. | [Целуют священные сосуды, произнося тропарь]: Искупил Ты нас от проклятия закона / драгоценною Своею Кровию: / ко Кресту пригвожденный и копьем пронзенный, / Ты людям источил бессмертие. / Спаситель наш, слава Тебе! | |
Таже глаголет диакон: Благослови, владыко.
И начинает священник: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. |
Затем диакон возглашает: Благослови, владыка.
И начинает священник: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. |
|
Диакон: Аминь.
Таже приемлет священник левою убо рукою просфору, десною же святое копие, и знаменуя им трижды верху печати просфоры, глаголет: |
Диакон: Аминь.
И берет священник в левую руку просфору, а правой трижды начертывает копием крест над печатью просфоры со словами: |
|
В воспоминание Господа и Бога, и Спаса нашего Иисуса Христа. трижды. | В воспоминание Господа и Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа. (3) | |
И абие водружает копие в десную страну печати, и глаголет режя: Яко овча на заколение ведеся. | И надрезает копием правую сторону печати со словами: Как овца на заклание Он был приведен. | |
В левую же: И яко агнец непорочен прямо стригущаго его безгласен, тако не отверзает уст Своих. | [Надрезая] левую [сторону печати]: И как агнец непорочный пред стригущим его безгласен, так Он не отверзает уст Своих. | |
В горнюю же страну печати: Во смирении Его суд Его взятся. | [Надрезая] верхнюю сторону печати: В унижении Его в правосудии Ему было отказано. | |
В долнюю же страну: Род же Его кто исповесть. | [Надрезая] нижнюю сторону [печати]: Но род Его кто изъяснит? | |
Диакон же, взирая благоговейно на сицевое таинство, глаголет на едином коемждо резании: Господу помолимся, держа и орарь в руце. | Диакон же, взирая благоговейно на это тайнодействие, возглашает при каждом надрезании: Господу помолимся,
держа и орарь в руке. |
|
По сих глаголет: Возми, владыко.
Священник же, вложив святое копие от косвенныя десныя страны просфоры, взимает Святый Хлеб, глаголя сице: |
Затем возглашает: Подними, владыка.
Священник же, вонзив святое копие снизу с правой стороны просфоры, приподнимает агнец, говоря: |
|
Яко вземлется от земли живот Его.
И положив и взнак на святем дискосе, рекшу диакону: Пожри, владыко. |
Ибо отторгается от земли жизнь Его.
И, положив его на святой дискос печатью вниз, после слов диакона: Заколи, владыка. |
|
Жрет его крестовидно, сице глаголя: Жрется Агнец Божий, вземляй грех мiра, за мiрский живот и спасение. | Надрезает его крестообразно со словами: Закалывается Агнец Божий, подъемлющий грех мира, за жизнь мира и спасение. | |
И обращает горе другую страну, имущую крест. Диакон глаголет: Прободи, владыко. | И обращает его печатью вверх. Диакон же возглашает: Пронзи, владыка. | |
Священник же, прободая и в десную страну копием, глаголет: | Священник, пронзая копьем правую сторону [агнца], произносит: | |
Един от воин копием ребра Его прободе, и абие изыде кровь и вода. И видевый свидетельствова и истинно есть свидетельство его. | Один из воинов копьем пронзил Ему ребра, и тотчас истекли кровь и вода. И видевший засвидетельствовал, и истинно свидетельство его. | |
Диакон же, прием вино и воду, глаголет ко священнику:
Благослови, владыко, святое соединение. [Иерей благословляет соединение: Благословенно соединение святых Твоих всегда, ныне и присно и во веки веков.] |
Диакон же, взяв вино и воду, обращается ко священнику:
Благослови, владыка, святое соединение. [Священник: Благословенно соединение святых Твоих всегда, ныне и присно, и во веки веков.] |
|
И взем над ними благословение, вливает во святый потир от вина вкупе и воды. | И, приняв благословение, диакон вливает в святой потир вино с водой: | |
Священник, прием в руце вторую просфору, глаголет:
В честь и память преблагословенныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, Еяже молитвами приими, Господи, жертву сию в пренебесный Твой жертвенник. |
Священник, взяв вторую просфору, произносит:
В честь и память преблагословенной, славной Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии, по ходатайствам Которой прими, Господи, эту жертву на превысший небес Твой жертвенник. |
|
И взем частицу, полагает ю одесную Святаго Хлеба, близ среды его, глаголя: | И, изъяв частицу, помещает ее справа от святого хлеба, близ середины его, говоря: | |
Предста Царица одесную Тебе, в ризы позлащенны одеяна, преукрашенна. | Предстала Царица справа от Тебя в одежду златотканную облаченная, изукрашенная. | |
Таже прием третию просфору, глаголет:
Честнаго славнаго пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна. |
Затем, взяв третью просфору произносит: Святого славного пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна. [Греч.: В честь и память величайших военачальников Михаила и Гавриила и всех небесных Сил Бесплотных.] | |
И взем первую частицу, полагает ю о шуюю страну Святаго Хлеба, творя начало перваго чина. | И, изъяв первую частицу, помещает ее слева от святого Хлеба, начиная первый ряд. | |
Таже глаголет:
Святых славных пророков: Моисея и Аарона, Илии и Елиссея, Давида и Иессея, святых триех отроков, и Даниила пророка, и всех святых пророков. |
Также произносит: Святых славных пророков: Моисея и Аарона, Илии и Елисея, Давида и Иессея, святых трех отроков и Даниила пророка, и всех святых пророков. [Греч.: Святого славного пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна, святых славных пророков:] | |
И взем частицу, полагает ю доле первыя благочинно.
Таже паки глаголет: Святых славных и всехвальных Апостол Петра и Павла, и прочих всех святых апостолов. |
И, изъяв частицу, помещает ее ниже первой, по порядку.
Затем продолжает: Святых славных и всехвальных апостолов: Петра и Павла, [Двенадцати, Семидесяти] и всех (прочих) святых апостолов. |
|
И тако полагает третию частицу доле вторыя, скончавая первый чин. | И помещает третью частицу ниже второй, оканчивая первый ряд. | |
Таже глаголет:
Иже во святых отец наших святителей: Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго, Афанасия и Кирилла, Николая Мирликийскаго, Петра и Алексия, и Ионы, и Филиппа, и Ермогена, Московских, Никиты, епископа Новгородскаго, Леонтия, епископа Ростовскаго, и всех святых святителей. |
Затем произносит:
Святых отцов наших [великих] иерархов и вселенских учителей: Василия Великого, Григория Богослова и Иоанна Златоуста, Афанасия и Кирилла, Николая Мирликийского, (Петра, Алексия, Ионы, Филиппа, Ермогена Московских, Никиты епископа Новгородского, Леонтия епископа Ростовского,) и всех святых святителей. |
|
И взем четвертую частицу, полагает ю близ первыя частицы, творя второе начало. | И, взяв четвертую частицу, помещает ее рядом с первой, начиная второй ряд. | |
Таже паки глаголет:
Святаго Апостола, первомученика и архидиакона Стефана, святых великих мучеников: Димитрия, Георгия, Феодора Тирона, Феодора Стратилата, и всех святых мученик. И мучениц: Феклы, Варвары, Кириакии, Евфимии и Параскевы, Екатерины и всех святых мучениц. |
И продолжает:
Святого апостола, первомученика и архидиакона Стефана, святых великих мучеников: Димитрия, Георгия, Феодора (Тирона, Феодора Стратилата,) и всех святых мучеников и (мучениц: Феклы, Варвары, Кириакии, Евфимии, Параскевы, Екатерины и всех святых) мучениц. |
|
И взем пятую частицу, полагает ю доле первыя, сущия началом втораго чина. | И, взяв пятую частицу, помещает ее ниже первой во втором ряду. | |
Таже глаголет:
Преподобных и богоносных отец наших: Антония, Евфимия, Саввы, Онуфрия, Афанасия Афонскаго, Антония и Феодосия Печерских, Сергия Радонежскаго, Варлаама Хутынскаго, Серафима Саровскаго, и всех преподобных отец. И преподобных матерей: Пелагии, Феодосии, Анастасии, Евпраксии, Февронии, Феодулии, Евфросинии, Марии Египтяныни и всех святых преподобных матерей. |
И продолжает:
Преподобных и богоносных отцов наших: Антония, Евфимия, Саввы, Онуфрия, Афанасия Афонского, (Антония и Феодосия Печерских, Сергия Радонежского, Варлаама Хутынского, Серафима Саровского) и всех преподобных отцов и (преподобных матерей: Пелагии, Феодосии, Анастасии, Евпраксии, Февронии, Феодулии, Евфросинии, Марии Египетской, и всех преподобных) матерей. |
|
И тако взем шестую частицу, полагает ю доле вторыя частицы, во исполнение втораго чина. | И, взяв шестую частицу, помещает ее ниже второй, завершая второй ряд. | |
По сих же глаголет:
Святых и чудотворцев безсребреник: Космы и Дамиана, Кира и Иоанна, Пантелеимона и Ермолая, и всех святых безсребреников. |
После этого произносит:
Святых чудотворцев и бессребреников: Космы и Дамиана, Кира и Иоанна, Пантелеимона и Ермолая, и всех святых бессребреников. |
|
И взем седмую частицу, полагает ю верх, творя третие начало, по чину. | И, взяв седьмую частицу, помещает ее вверху, начиная третий ряд. | |
Таже паки глаголет:
Святых и праведных богоотец Иоакима и Анны, (и святаго имярек, егоже есть храм и егоже есть день) святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей словенских, святых равноапостольных великаго князя Владимира и великия княгини Ольги, и всех святых, ихже молитвами посети ны, Боже. |
И продолжает:
Святых и праведных богоотцов Иоакима и Анны, и святых (храма и дня – имена их), (святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей славянских, святых равноапостольных великого князя Владимира и великой княгини Ольги,) и всех святых, по молитвам которых посети нас, Боже. |
|
И полагает осмую частицу доле первыя благочинно. | И помещает восьмую частицу ниже предыдущей, по порядку. | |
Еще же к сим глаголет: Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константинопольскаго, Златоустаго. | И продолжет: Святого отца нашего Иоанна, архиепископа Константинопольского, Златоуста | |
Аще поется Литургия его. Аще же поется Великаго Василиа, того поминает. | Если поется литургия его. Если же поется литургия Василия Великого, его поминает: [Святого отца нашего Василия Великого, архиепископа Кесарии Каппадокийской.] | |
И тако взем девятую частицу, полагает ю в конец третияго чина во исполнение. | И так, взяв девятую частицу, помещает ее последней, в конец третьего ряда. | |
Таже прием четвертую просфору, глаголет: Помяни, Владыко человеколюбче, святейшия православныя патриархи и великаго господина и отца нашего Святейшаго Патриарха (имярек), господина нашего преосвященнейшаго (имярек) и всякое епископство православных, честное пресвитерство, во Христе диаконство, и весь священнический чин: (аще во обители: архимандрита, или игумена, имярек) братию и сослужебники наша, священники, диаконы, и всю братию нашу, яже призвал еси во Твое общение, Твоим благоутробием, всеблагий Владыко. | Затем, взяв четвертую просфору, говорит: Помяни, Владыка Человеколюбец, (святейших православных патриархов и великаго господина и отца нашего Святейшего Патриарха (имя), и) все епископство православных, господина нашего преосвященнейшего (имя и титул местного епископа), почтенное пресвитерство, во Христе диаконство и весь иной священный чин; (в монастырях: архимандрита или игумена – имя), братьев и сослужителей наших: священников, диаконов, и всех братьев наших, которых Ты призвал во Твое общение по Своему милосердию, всеблагой Владыка. | |
И взем частицу, полагает ю доле Святаго Хлеба.
Таже поминает страну нашу, глаголя сице: Помяни, Господи, богохранимую страну нашу и православных людей ея. |
И, изъяв частицу, помещает ее ниже святого Хлеба.
[Также поминает страну нашу, произнося следующее: Помяни, Господи, богохранимую страну нашу {Российскую, благочестивых} православных христиан, живущих в ней, {народ ее и всех, стоящих у власти, дабы и мы в тишине их проводили тихую и безмятежную жизнь во всяком благочестии и чистоте.}] |
|
Таже поминает и ихже имать живых по имени, и на коеждо имя взимает частицу, приглаголя: Помяни, Господи, (имярек). | Далее поминает по именам живых, вынимая за каждого частицу, со словами: Помяни, Господи, {рабов Своих:} (имена). | |
И тако взем частицы, полагает я доле Святаго Хлеба.
Таже взем пятую просфору, глаголет: О памяти и оставлении грехов святейших патриархов и блаженных создателей святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея). |
И взяв частицы помещает их ниже святого хлеба.
Затем, взяв пятую просфору, говорит: О памяти и прощении грехов (святейших патриархов {православных} и) блаженных создателей святого храма сего ( или: святой обители сей). |
|
Таже поминает рукоположившаго его архиерея, и других, ихже хощет, усопших по имени. На коеждо имя взимает частицу, приглаголя: Помяни, Господи, (имярек). | И поминает рукоположившего его архиерея, [если он почил,] и других усопших, кого хочет, по именам, говоря: Помяни, Господи {рабов Своих}: (имена [усопших]), | |
И конечне глаголет сице:
И всех в надежде воскресения, жизни вечныя и Твоего общения усопших, православных отец и братий наших, человеколюбче Господи. |
B конце же произносит:
И всех, в надежде воскресения и жизни вечной, в общении с Тобою усопших, православных отцов и братьев наших, человеколюбивый Господи. |
|
И взимает частицу. Посем глаголет: | И вынимает частицу, [помещая ее под прежде вынутыми]. После этого произносит: | |
Помяни, Господи, и мое недостоинство, и прости ми всякое согрешение, вольное же и невольное. | Помяни, Господи, и мое недостоинство, и прости мне всякое согрешение, вольное и невольное. | |
И взимает частицу. И прием губу, собирает на дискос частицы доле Святаго Хлеба, якоже быти во утвержении, и не испаднути чесому. | И вынимает частицу [из четвертой просфоры]. И взяв губку, собирает на дискосе частицы ниже святого Хлеба, чтобы ни одна из них не упала. |
Покрытие приготовленных Даров |
||
Таже диакон прием кадильницу и фимиам вложив в ню, глаголет к священнику: | Диакон же, взяв кадило и положив в нее ладану, обращается к священнику: | |
Благослови, владыко, кадило.
И абие сам глаголет: Господу помолимся. И священник молитву кадила: Кадило Тебе приносим, Христе Боже наш, в воню благоухания духовнаго, еже прием в пренебесный Твой жертвенник, возниспосли нам благодать Пресвятаго Твоего Духа. |
Благослови, владыка, кадило.
Диакон: Господу помолимся. И священник благословляет кадило с молитвой: Фимиам Тебе приносим, Христе Боже наш, как аромат благоухания духовного; приняв его на превысший небес Твой жертвенник, ниспошли нам благодать Пресвятого Твоего Духа. |
|
Диакон: Господу помолимся.
Священник покадив звездицу, полагает верху Святаго Хлеба, глаголя: И пришедши звезда, ста верху, идеже бе Отроча. |
Диакон: Господу помолимся.
Священник, окадив звездицу, ставит ее над святым Хлебом со словами: И звезда, придя, стала вверху, над местом, где был Младенец. |
|
Диакон: Господу помолимся.
Иерей, покадив первый покровец, покрывает Святый Хлеб с дискосом, глаголя: |
Диакон: Господу помолимся.
Священник, окадив первый покровец, покрывая дискос со святым хлебом, произнося: |
|
Господь воцарися, в лепоту облечеся: облечеся Господь в силу и препоясася, ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Готов престол Твой оттоле: от века Ты еси. Воздвигоша реки, Господи, воздвигоша реки гласы своя. Возмут реки сотрения своя, от гласов вод многих. Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь. Свидения Твоя уверишася зело, дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний. | Господь воцарился, благолепием облекся, облекся Господь силою, и опоясался, (ибо Он утвердил вселенную, и она не поколеблется. С тех пор готов престол Твой, Ты — от века. Возвысили реки, Господи, возвысили реки голоса свои, возвысят реки струи свои от шума вод многих. Дивны валы морские, дивен на высотах Господь. Свидетельства Твои достоверны весьма; дому Твоему подобает святыня, Господи, на долгие дни.) | |
Диакон: Господу помолимся. Покрый, владыко. | Диакон: Господу помолимся. Покрой, владыка. | |
Иерей же, покадив вторый покровец, покрывает святый потир, глаголя: | Священник же, окадив второй покровец, покрывает святой потир со словами: | |
Покры небеса добродетель Твоя, Христе, и хвалы Твоея исполнь земля. | Покрыла небеса доблесть Твоя, Христе, и хвалы Твоей полна земля. | |
Диакон: Господу помолимся. Покрый, владыко. | Диакон: Господу помолимся. Покрой, владыка. | |
Иерей же, покадив покров, сиречь воздух, покрывает и обоя, глаголя: | Священник же, окадив воздух, то есть большой покров, и покрывая им [святые дискос и потир] вместе, произносит: | |
Покрый нас кровом крилу Твоею, отжени от нас всякаго врага и супостата. Умири нашу жизнь, Господи, помилуй нас и мир Твой, и спаси души наша, яко благ и человеколюбец. | Покрой нас кровом крыл Твоих, отгони от нас всякого врага и неприятеля, умиротвори нашу жизнь, Господи, помилуй нас и мир Твой, и спаси души наши, как благой и Человеколюбец. | |
Таже прием священник кадильницу, кадит предложение, глаголя трижды:
Благословен Бог наш, сице благоволивый, слава Тебе. Диакон же на коемждо глаголет: Всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. И покланяются благоговейно оба, трижды. Таже диакон глаголет: О предложенных Честных Дарех Господу помолимся. Священник же молитву предложения: |
Затем, взяв кадило, священник кадит жертвенник, произнося троекратно:
Благословен Бог наш, так благоволивший, слава Тебе. Диакон же каждый раз оканчивает: Всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. И оба трижды благоговейно поклоняются. Затем диакон произносит: О предлагаемых Святых Дарах Господу помолимся. Священник же, взяв кадило, читает молитву предложения: |
|
Молитва предложения |
||
Боже, Боже наш, Небесный Хлеб, пищу всему мiру, Господа нашего и Бога Иисуса Христа пославый, Спаса и Избавителя и Благодетеля, благословяща и освящающа нас, Сам благослови предложение сие, и приими е в пренебесный Твой жертвенник. Помяни, яко благ и человеколюбец, принесших и ихже ради принесоша, и нас неосуждены сохрани во священнодествии Божественных Твоих Таин. | Боже, Боже наш, небесный Хлеб, пищу всему миру – Господа нашего и Бога Иисуса Христа, пославший как Спасителя и Искупителя и Благодетеля, благословляющего и освящающего нас, Сам благослови это приношение и прими его на превысший небес Свой жертвенник. Помяни, как Благой и Человеколюбец, его принесших и тех, за кого принесли, и нас не осужденными сохрани в священнодействии божественных Твоих Таинств. | |
Яко святися и прославися пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. | Ибо свято и преславно всесвященное и величественное имя Твое, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и всегда, и во веки веков. Аминь. | |
И посем творит отпуст тамо, глаголя сице:
Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе. |
И затем совершает отпуст, произнося:
Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе. |
|
Диакон: Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Благослови. | Диакон: Слава, и ныне: Господи, помилуй. (3) Благослови. |
Священник глаголет отпуст. | И cвященник произносит отпуст: | |
Отпуст |
||
Аще убо есть неделя: Воскресый из мертвых:
Аще ли же ни: Христос, истинный Бог наш, молитвами пречистыя Своея Матере, иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константинопольскаго, Златоустаго. |
В воскресенье: Воскресший из мертвых:
В иной же день: Христос, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери, святого отца нашего Иоанна, архиепископа Константинопольского, Златоуста. |
|
Аще же совершается Литургия Великаго Василия, глаголет: Василия Великаго, архиепископа Кесарии Каппадокийския, и всех святых, помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец. | Если же совершается литургия Василия Великого говорится: Василия Великого, архиепископа Кесарии Каппадокийской и всех святых, помилует и спасет нас, как Благой и Человеколюбец. | |
Диакон: Аминь.
По отпусте же кадит диакон святое предложение. Таже отходит, и кадит святую трапезу кругом крестовидно, глаголя в себе: |
Диакон: Аминь.
После отпуста диакон кадит святой жертвенник, а затем святой престол кругом, крестообразно, произнося в себе: |
|
Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог, в раи же с разбойником и на престоле был еси Христе, со Отцем и Духом, вся исполняяй неописанный. | Во гробе плотью, а во аде с душою как Бог, / в раю же с разбойником и на престоле был Ты, Христе, со Отцом и Духом, / все наполняя, беспредельный. | |
Таже псалом 50.
И покадив святилище же и храм весь, входит паки во святый олтарь, и покадив святую трапезу паки, и священника, кадильницу убо отлагает на место свое, сам же приходит ко иерею. И ставше вкупе пред святою трапезою, покланяются трижды, в себе молящеся и глаголюще: |
И далее псалом 50.
И, покадив святилище и весь храм, вновь входит в алтарь и кадит святой престол и священника. Затем, положив на место кадило, подходит к священнику. И, став вместе перед святым престолом, они трижды поклоняются, молясь в себе. |
|
Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша. | [Священник, воздевая руки,] произносит: Царь Небесный, Утешитель, Дух Истины, везде пребывающий и всё наполняющий, Сокровищница благ и жизни Податель, приди и вселись в нас, и очисти нас от всякой скверны, и спаси, Благой, души наши. | |
Слава в Вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение. Дважды. | Слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение. (2) | |
Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. | Господи, Ты отверзешь уста мои, – и уста мои возвестят хвалу Твою! | |
Таже целуют, священник убо святое Евангелие, диакон же святую трапезу. И посем подклонив диакон свою главу священнику, держа и орарь треми персты десныя руки, глаголет: | И целует священник святое Евангелие, а диакон святой престол. Затем диакон, склонив пред священником голову и держа орарь тремя перстами правой руки, говорит: | |
Время сотворити Господеви, владыко, благослови.
Священник, знаменуя его, глаголет: Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков. |
Время действовать Господу; владыка, благослови.
Священник, благословляя его, произносит: Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь. |
|
Таже диакон: Помолися о мне, владыко святый.
Священник: Да исправит Господь стопы Твоя. И паки диакон: Помяни мя, владыко святый. |
Диакон же: Помолись обо мне, владыка святой.
Священник: Да направит Господь стопы твои. И снова диакон: Помяни меня, владыка святой. |
|
Священник: Да помянет тя Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно, и во веки веков. | Священник: Да помянет тебя Господь Бог во Царствии Своем, всегда, ныне и присно, и во веки веков. | |
Диакон же: Аминь.
И поклонився исходит северными дверьми, понеже царския двери до входа не отверзаются. И став на обычном месте, прямо святых дверей, покланяется со благоговением, трижды, глаголя в себе: |
Диакон же: Аминь.
И, поклонившись, выходит северными вратами, так как Царские врата до входа не отверзаются. И, став на обычном месте перед Царскими вратами, трижды поклоняется с благоговением, произнося в себе: |
|
Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. | Господи, Ты отверзешь уста мои, – и уста мои возвестят хвалу Твою. | |
И посем начинает глаголати: Благослови, владыко. | И затем начинает: Благослови, владыка. | |
И начинает священник: Благословено Царство: | И произносит священник [начальный возглас Божественной Литургии:] Благословенно Царство: | |
Ведати подобает: аще без диакона служит иерей, в проскомидии диаконских слов, и на Литургии пред евангелием, и на ответ его: Благослови, владыко, и Прободи, владыко, и Время сотворити, да не глаголет, точию ектении и чиновное предложение. Аще же собором служат священнии мнози, действо проскомидии един иерей токмо да творит и глаголет изображенная. Прочии же служители ничтоже проскомидии особно да глаголют. | Следует знать, что священник, служа без диакона, не произносит на проскомидии диаконских слов: Пронзи, владыка, и Время действовать: Также и на Литургии слова перед Евангелием Благослови, владыка: и ответ на это, [и все подобное] да не произносит, а только ектении и все последование. Если же служит несколько священников, чин проскомидии совершает лишь один из них, совершая все предписанное. |