09-28 Преподо́бных Кири́лла и Мари́и, роди́телей преподо́бнаго Се́ргия Радонежскаго

Преподо́бных Кири́лла и Мари́и, роди́телей преподо́бнаго Се́ргия Радонежскаго

Краткое наименование:

09-28 Преподо́бных Кири́лла и Мари́и, роди́телей преподо́бнаго Се́ргия Радонежскаго

Минея. Дата 2025-10-11 (28 сентября по ст. стилю)

Знак типикона: Славословный
Праздник: святого


Чтения

На Утрени: Мф.11:27-30

Апостол: Гал.5:22-6:2

Евангелие: Мф.4:25-5:12


Прокимен

Прокимен, глас :
Стих:


Аллилуарий

Аллилуарий, глас :
Стих:


Причастен


Тропари

Глас 3:

Блаже́нств Христо́вых прича́стницы,/ честна́го супру́жества и попече́ния о ча́дех до́брый о́бразе,/ пра́веднии Кири́лле и Мари́е,/ плод благоче́стия, Се́ргия преподо́бнаго, нам яви́вшии,/ с ни́мже усе́рдно моли́те Го́спода/ низпосла́ти нам дух любве́ и смиренному́дрия,/ да в ми́ре и единомы́слии/ просла́вим Тро́ицу Единосу́щную.


Кондаки

Глас 4:

Днесь, ве́рнии, соше́дшеся,/ восхва́лим дво́ицу блаже́нную, благове́рнаго Кири́лла и Мари́ю добронра́вную,/ ти́и бо мо́лятся вку́пе со возлю́бленным сы́ном свои́м, преподо́бным Се́ргием,/ ко Еди́ному во Свято́й Тро́ице Бо́гу,/ оте́чество на́ше в правове́рии утверди́ти,/ до́мы ми́ром огради́ти,/ ю́ныя от напа́стей и собла́знов изба́вити,/ ста́рость укрепи́ти// и спасти́ ду́ши на́ша.

Икос: А́нгели земни́и и челове́цы Небе́снии вои́стину яви́стеся, преподо́бнии Кири́лле и Мари́е, от ю́ности ва́шея чи́стую со́весть пред Бо́гом иму́щии и до́бре во благоче́стии вку́пе пожи́вшии. Мы же, таково́е богоуго́дное житие́ ва́ше прославля́юще, гла́сы хвале́бными взыва́ем си́це: ра́дуйтеся, от ю́ности ва́шея Христа́ возлюби́вшии и Тому́ еди́ному порабо́тавшии; ра́дуйтеся, целому́дрия храни́телие и душе́вныя и теле́сныя чистоты́ рачи́телие; ра́дуйтеся, ду́ши и телеса́ ва́ша в обита́лище Ду́ха Свята́го угото́вившии; ра́дуйтеся, испо́лненнии прему́дрости и ра́зума Боже́ственнаго; ра́дуйтеся, я́ко от земли́ на Не́бо преидо́сте и та́мо со А́нгелы Тро́ице предстои́те; ра́дуйтеся, я́ко со безпло́тными ли́ки трисвяту́ю песнь Ей воспева́ете; ра́дуйтеся, на Небеси́ и на земли́ от Го́спода просла́вленнии; ра́дуйтеся, обре́тшии ме́сто ве́чнаго всесве́тлаго упокое́ния. Ра́дуйтеся, преподо́бнии Кири́лле и Мари́е, усе́рднии о нас пред Бо́гом моли́твенницы.


Стихиры на "Господи, возвах"

Глас 8:

Бу́ди благослове́нна, земле́ Росто́вская,/ в ма́лем селе́нии Ва́рнице/ благочести́вую чету́ всему́ ми́ру яви́вшая,/ Кири́лла и Мари́ю приснопа́мятных,/ до́брый о́браз честно́го супру́жества,/ досто́йныя роди́тели Се́ргия вели́каго./ Ти́и бо ны́не Престо́лу Бо́жию/ вку́пе предстоя́ще,// мо́лятся о спасе́нии душ на́ших.

Имени́тии и сла́внии боя́рскаго ро́да насле́дницы,/ князе́м росто́вским ве́рнии служи́телие,/ всехва́льнии Кири́лле и Мари́е,/ безве́стную Ва́рницу ле́поте гра́дстей предпоче́тшии,/ иде́же благоче́стно пожи́вше,/ вои́стину дре́во добропло́дное яви́стеся,/ плод прекра́сный израсти́вше,/ Се́ргия вели́каго,// с ни́мже моли́теся о душа́х на́ших.

Преподо́бне о́тче Кири́лле,/ печа́льника земли́ Ру́сския благослове́нный роди́телю,/ в годи́ну тя́жких испыта́ний,/ многоча́стне в стан неве́рных князе́м росто́вским сше́ствуя,/ блага́я оте́честву и Це́ркви/ устроя́ти вспомоществова́л еси́./ Ны́не же в селе́ниих Небе́сных водворя́яся,/ моли́ся Го́споду,// да спасе́т от рабо́ты грехо́вныя ду́ши на́ша.

Преподо́бная ма́ти Мари́е,/ благоче́стием и целому́дрием сия́ющи,/ житие́м твои́м Бо́гу угоди́ла еси́,/ Той же сотвори́ тя досто́йну/ избра́нный сосу́д Ду́ха Свято́го чревоноси́ти/ и служи́теля усе́рднаго Святы́я Тро́ицы ми́ру яви́ти./ Ны́не же с ним в селе́ниих пра́ведных водворя́ющися,/ моли́ся Го́споду,// спасти́ся душа́м на́шим.

Прииди́те, ве́рнии,/ похва́льными словесы́ роди́тели Се́ргия преподо́бнаго возсла́вим,/ достохва́льную чету́, добре́йшия супру́ги,/ таково́му младе́нцу сподо́бльшияся бы́ти роди́тели./ Бог предугото́ва их к ди́вному сему́ рождеству́,/ бы́ста бо уго́дницы Бо́жии,/ пра́ведницы пред Ним и людьми́/ и вся́кими доброде́тельми укра́шеннии,/ ти́и и ны́не предстоя́т Престо́лу Святы́я Тро́ицы/ и мо́лятся о душа́х на́ших.


Стихиры на стиховне

Глас 8:

О ве́ры сла́вныя, о любве́ благи́я!/ Всечестни́и Кири́лл и Мари́я,/ я́коже и во дни дре́вния/ А́нна, ма́ти Самуи́ла проро́ка,/ в служе́ние и дар Бо́гу,/ Дарова́телю вся́ческих благ,/ пре́жде да́же не роди́тися их младе́нцу,// в сове́те свое́м того́ прино́сят.

Стих: Честна́ пред Го́сподем// смерть преподо́бных Его́.

Богому́дрии Кири́лле и Мари́е,/ ча́до ва́ше Варфоломе́я,/ е́же есть сын ра́дости, нарекли́ есте́,/ той бо вои́стину/ Росси́йстей земли́ яви́ся ра́дование,/ ско́рый помо́щник и пресла́вный чудотво́рец.

Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех,// я́же воздаде́ ми?

Промышле́нием Бо́жиим води́мии,/ преподо́бнии Кири́лле и Мари́е,/ в зе́млю Ра́донежскую пресели́стеся,/ ю́же и доброде́тельми ва́шими украси́ли есте́,/ по́двиги благоче́стия показа́вше,/ и лю́ди, в ней живу́щия,// путе́м Христо́вым ше́ствовати поуча́ли есте́, блаже́ннии.

В по́двизе роди́тельстем до́бре труди́вшеся, святи́и,/ в не́мже и ча́да ва́ша,/ Петра́, Стефа́на и Варфоломе́я избра́ннейшаго,/ в ре́вностнем служе́нии Триеди́ному Бо́гу/ и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери воспита́сте./ Ны́не и нам моли́твами ва́шими помози́те, блаже́ннии,// путе́м Христо́вым неле́ностно ше́ствовати.


Стихиры на хвалитех

Глас 4:

Приспе́ днесь пра́здник преподо́бных Кири́лла и Мари́и,/ ра́дости духо́вныя испо́лненный,/ прииди́те, росси́йстии собо́ри,/ све́тло торжеству́им/ и сих хвала́ми и пе́сньми почти́м:/ ра́дуйтеся, Небе́снии челове́цы и земни́и А́нгели,/ земли́ Росси́йския засту́пницы и храни́телие// и моли́твенницы о душа́х на́ших.

За́поведь страннолю́бия соблюли́ есте́, святи́и,/ лю́дем бо, в путьше́ствии су́щим,/ дом свой прибе́жище явля́сте./ Ны́не же в Небе́сных черто́зех пребыва́юще,/ нам, в стра́нствии жития́ су́щим,/ в кро́ве Бо́га Небе́снаго помози́те водвори́тися// ва́шими моли́твами, блаже́ннии.

Доброде́тельми сия́юще,/ благоче́стно в ми́ре пожи́ли есте́,/ свя́те Кири́лле и Мари́е пресла́вная,/ смиренному́дрием и чистото́ю укра́шеннии./ Ны́не же хода́таи к Бо́гу бу́дите о оте́честве ва́шем/ и грехо́в оставле́ние испроси́те// чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Блаже́нства непоро́чных вожделе́вше,/ путе́м за́поведей Госпо́дних теко́сте/ и, суеты́ жите́йския изба́витися хотя́ще,/ во оби́тель Пресвяты́я Богоро́дицы всели́стеся,/ иде́же земно́е стра́нствие сконча́вше,/ Вы́шняго Сио́на достиго́сте./ Сего́ ра́ди моли́теся, преподо́бнии, // и нам прича́стником Небе́снаго Ца́рствия яви́тися.

Прииди́те, празднолю́бцы,/ пе́сньми духо́вными благоче́стно восхва́лим/ честну́ю дво́ицу, благочести́вую чету́,/ Кири́лла и Мари́ю приснопа́мятных,/ и́же, во оби́тель Хотько́вскую прите́кше,/ ве́чное упокое́ние обрето́ша./ Мы же, ра́це моще́й их моли́твенно предстоя́ще,/ я́ко покрови́телем и нача́льником оби́тели сея́,/ вку́пе вси согла́сно взыва́ем:/ ра́дуйтеся, преподо́бнии Кири́лле и Мари́е,// оби́тели Хотько́вския пресла́вное похвало́ и утвержде́ние.

Богородичен,

Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас// от вся́кия ну́жды и печа́ли.


Седальны

Глас 2:

Прииди́те, ве́рнии, ра́достными пе́сньми просла́вим преподо́бных Кири́лла и Мари́ю/ и, с любо́вию лобыза́юще честны́я мо́щи их, си́це возопии́м:/ ра́дуйтеся, блаже́ннии, в боголю́бии пожи́вшии, милосе́рдие к бли́жним име́вшии,/ о́браз честна́го супру́жества и попече́ния о ча́дех яви́вшии,/ смире́ние стяжа́вшии и в по́стничестве пребы́вшии./ Ны́не же, предстоя́ще Святе́й Тро́ице, моли́твами ва́шими, святи́и,/ оте́чество на́ше от сопроти́вных защити́те,/ боле́зни исцели́те и вся́ких искуше́ний изба́вите/ ве́рою чту́щих па́мять ва́шу.

Глас 5:

Благослове́на бу́ди, досто́йная супру́жеская чето́,/ всехва́льнии Кири́лле и Мари́е,/ ма́тери бо проро́ка Самуи́ла Анне подража́вшии,/ и я́ко та, та́кожде и вы младе́нца, а́ще роди́тся му́жеска по́ла,/ Бо́гу служи́ти в сове́те свое́м положи́ли есте́.

Глас 6:

Страннолю́бия доброде́тель яви́сте, святи́и,/ в дому́ бо ва́шем на всяк день/ вси тре́бующии по́мощи прибе́жище и любо́вь, я́же во Христе́, обрета́ху.

Глас 1:

Ве́чная ва́ша па́мять, достоблаже́ннии Кири́лле и Мари́е,/ я́ко в род и род благоче́стным житие́м ва́шим/ ве́рнии лю́дие спасе́ние улуча́ти поуча́ются.


Светильны

Ра́дуется днесь све́тло Це́рковь Ру́сская,/ почита́ющи па́мять ва́шу пречестну́ю, Кири́лле блаже́нный и Мари́е достохва́льная,/ ва́ми бо о́браз ве́ры и благоче́стия показа́ся/ и свети́льник оте́честву на́шему, Се́ргий преподо́бный, яви́ся.

Богородичен: Я́же Свет Боже́ственный неизрече́нно ро́ждшая,/ нас, омраче́нных прило́гами лука́ваго и в ле́ности живу́щих, просвети́, Всенепоро́чная,/ и к доброде́телем наста́ви.


Каноны

Кано́н преподо́бных, глас 8 (основной)


Житие

Преподобные Кирилл и Мария жили в древнем Ростовском княжестве. В четырех верстах от Ростова Великого, по преданию, находилось их имение. Боярин Кирилл состоял на службе у ростовских князей. Кирилл и Мария строго следовали церковным правилам и обычаям, прилежали молитве и любили храм Божий. Особенно заботились они о делах милосердия.

У благочестивой четы уже был сын Стефан, когда Бог даровал им другого сына, Варфоломея, в будущем – преподобного Сергия. Еще до рождения Варфоломея Господь явил зна́мение Своего благоволения будущему подвижнику: однажды во время Божественной литургии ребенок во чреве Марии трижды громко воскликнул. Праведные супруги дали обет: если родится младенец мужского пола, посвятить его на служение Церкви и Богу.

После Варфоломея у Кирилла и Марии родился третий сын – Петр. Своих детей супруги воспитывали в Законе Божием, благочестии и чистоте. Когда пришло время, боярин Кирилл отдал сыновей учиться грамоте. Стефан и Петр учились легко, а Варфоломею грамота не давалась. Мальчик горько плакал и усердно молился, чтобы Господь вразумил его. И чудесным образом, через явление таинственного инока, Варфоломею дан был великий дар Божий – познание книжного учения.

Под старость, обеднев, боярин Кирилл вынужден был поселиться в городке Радонеже, в земле Московской. Стефан и Петр женились, а Варфоломей желал принять иноческий постриг. Праведные Кирилл и Мария были усердными почитателями монашества, но просили Варфоломея подождать с исполнением своего намерения до их смерти, чтобы упокоить их старость. Благодатный сын повиновался святым родителям.

В конце жизни преподобные Кирилл и Мария пожелали воспринять ангельский чин. Они направились в Покровский Хотьков монастырь, находившийся в трех верстах от Радонежа и в то время объединявший как бы две обители: для старцев и для стариц. Здесь преподобные Кирилл и Мария провели остаток дней своих в приготовлении к вечной жизни. Они приняли сначала монашеский постриг, а затем схиму. Отягощенные болезнями и старостью, схимники недолго подвизались в новом звании. Около 1337 года они с миром отошли ко Господу.

Существует предание, что преподобный Сергий заповедал, прежде чем идти к нему в обитель, помолиться сначала о упокоении его родителей над их гробом. Почитание преподобных Кирилла и Марии восходит к XVI веку. У мощей их в Покровском соборе монастыря непрестанно читалась Псалтирь и служились панихиды. Сила заступничества преподобных проявилась во многих чудотворениях, происходивших по молитве к ним и от их мощей.

В годы недавних гонений Хотьковская обитель подверглась разорению. В 1989 году Покровский собор, а затем и весь монастырь были возвращены Церкви.

В 1992 году Архиерейский Собор Русской Православной Церкви причислил преподобных Кирилла и Марию к лику святых земли Российской. Память преподобных Кирилла и Марии – 28 сентября, 18 января и 6 июля (в Соборе Радонежских святых).