Неделя сыропустная

Великая вечерня
Утреня
Литургия
• Вечерня

Церковнославянский Русский

В СУББОТУ ВЕЧЕРА
Изгнание Адамово. Бдение обычное.

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

В субботу вечера во светильничное, по предначинательном псалме, стихословим: Блажен муж: кафизму всю. На Господи воззвах, поставим стихов 10. И поем Осмогласника воскресны 3, и Анатолиевы 3, и Триоди 4, глас 6. После предначинательного псалма читаем всю первую кафизму. На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных три и четыре из Триоди:

Подобен: Всю отложивше:

Создатель мой Господь, / персть от земли прием мя, / живоносным дуновением вдушив оживи, / и почте на земли начальствующа видимыми всеми, / и ангелом купножителя. / Сатана же льстивый, / сосуд змия употребив, снедию прельсти, / и Божия славы разлучи, / и преисподнейшей смерти предаде в землю, / но яко Владыка и Благоутробен, / паки воззови.

Глас 6

Создатель мой Господь, / прах от земли взяв, / животворным дуновением вложив в меня душу, оживил / и почтил, назначив на земле / владыкою всех видимых творений, / и Ангелам сообитателем. / Сатана же коварный, / орудием своим змия употребив, / пищей меня соблазнил, / и от Божией славы отлучил, / и преисподней смерти предал в землю; / но, как Владыка и милосердный, / вновь меня к Себе призови.

Одежды боготканныя совлекохся окаянный, / Твое Божественное повеление преслушав Господи, советом врага, / и смоковным листвием, и кожными ризами ныне облекохся: / потом бо осужден бых хлеб трудный снести: / терние же и волчец мне принести, / земля проклята бысть. / Но в последняя лета воплотивыйся от Девы, / воззвав мя введи паки в рай. Одеяние, Богом сотканное, / я совлек с себя, несчастный, / Твоего божественного повеления ослушавшись, Господи, / по совету врага; / и листьями смоковницы, / и кожаными одеждами ныне облечен: / ибо в поте лица осужден был хлеб скудный вкушать; / земля же проклятием обречена была / терния и колючки приносить мне. / Но в последние времена от Девы Воплотившийся, / призвав меня, введи снова в рай.
Раю всечестный, краснейшая доброто, / богозданное селение, / веселие некончаемое и наслаждение, / славо праведных, пророков красото, / и святых жилище, / шумом листвий твоих Содетеля всех моли, / врата отверсти ми, яже преступлением затворих, / и сподобитися древа животнаго прияти, и радости, / еяже прежде в тебе насладихся. Рай драгоценный, / совершеннейшая красота, / Богом созданная обитель, / радость непрестанная и наслаждение, / слава праведных, пророков услада, и святых жилище, / шумом листьев твоих Создателя всех умоляй / открыть мне врата, которые я преступлением затворил, / и удостоить меня приобщения к древу жизни, / и радости, которою я прежде в Тебе наслаждался.
Адам изгнан бысть из рая преслушанием, / и сладости извержен, женскими глаголы прельщенный, / и наг седит, села, увы мне, прямо рыдая. / Темже потщимся вси время подъяти поста, / послушающе Евангельских преданий: / да сими благоугодни бывше Христу, / рая жилище паки восприимем. Адам изгнан был из рая за ослушание, / из обители наслаждения извержен, речами жены обманутый, / и нагой сидит напротив места того, – “увы мне”, – сетуя. / Потому постараемся все провести время поста / слушаясь евангельских преданий, / чтобы чрез них став угодными Христу, / получить нам снова райское жилище.
Слава, глас 6: Седе Адам прямо рая, / и свою наготу рыдая плакаше: / увы мне, прелестию лукавою увещанну бывшу / и окрадену и славы удалену! / Увы мне, простотою нагу, ныне же недоуменну! / Но о раю, ктому твоея сладости не наслаждуся: / ктому не узрю Господа и Бога моего и Создателя: / в землю бо пойду, от неяже и взят бых. / Милостиве щедрый, вопию Ти: / помилуй мя падшаго. Слава, глас 6: Сел Адам напротив рая / и свою наготу, сетуя, оплакивал: / “Увы мне, обману лукавого поверившему, / и ограбленному, и от славы удаленному! / Увы мне, по простоте обнаженному / и ныне недоумевающему! / Но, о рай, больше я твоею роскошью не наслажусь, / больше не увижу Господа и Бога моего и Создателя; / ибо в землю отойду, из которой и был взят. / Милостивый, Сострадательный, взываю Тебе: / Помилуй меня падшего!”
И ныне, Богородичен 1‑й, гласа.

Свете тихий: Вход. Прокимен: Господь воцарися:

И ныне, Богородичен: догматик рядового гласа.

На литии, яко обычно,
самогласен святаго обители.

На литии

Слава, глас 6: Солнце лучи скры, / луна со звездами в кровь преложися, / горы ужасошася, холми вострепеташа, / егда рай заключися. / Исходя Адам рукама бия в лице, глаголаше: / Милостиве, помилуй мя падшаго. Слава, глас 6: Солнце скрыло лучи, / луна со звездами претворились в кровь, / горы сотряслись, холмы вострепетали, / когда рай был затворен. / Выходя из него Адам, / бил себя в лицо руками и восклицал: / “Господи, помилуй меня, падшего!”
И ныне, Богородичен. Подобен: Таинственно воспеваем Тя Богородице Марие, / явилася бо еси престол великаго Царя, / сень всесвятая, небес ширшая, / херувимская колесница, / вышшая же серафимов, чертог славы: / из Тебе бо пройде воплотивыйся всех Бог. / Того моли спастися душам нашим. И ныне, Богородичен, глас тот же: Мы таинственно воспеваем тебя, Богородица Мария: / ибо явилась Ты престолом Великого Царя, / скинией святой, небес пространнейшей, / Херувимской колесницей, / Серафимов высочайшей, престолом славы: / ибо из Тебя произошел, воплотившись, Бог всех. / Его моли о спасении душ наших.

На стиховне, Осмогласника.

Стихиры на стиховне октоиха

Слава, глас 6: Изгнан бысть Адам из рая снедию, / темже и седя прямо сего рыдаше, / стеня умилительным гласом, и глаголаше: / увы мне, что пострадах окаянный аз: / едину заповедь преступих Владычню, / и благих всяческих лишихся! / Раю святейший, мене ради насажденный быв, / и Евы ради затворенный, / моли тебе сотворшаго, и мене создавшаго, / яко да твоих цветов исполнюся! / Темже и к нему Спас: / Моему созданию не хощу погибнути, / но хощу сему спастися, / и в познание истины приити, / яко грядущаго ко Мне не изгоняю вон. Слава, глас 6: Изгнан был Адам за вкушение плода из рая, / и потому, напротив него сидя, сетовал, / рыдая жалостным голосом, и возглашал: / “Увы мне, что я потерпел несчастный! / Одну заповедь Владыки преступил / и всевозможных благ лишился! / Рай прекраснейший, для меня насажденный, / и из-за Евы затворенный, / умоляй тебя Сотворившего и меня Создавшего, / чтобы мне красотою цветов твоих насытиться!” / Потому и Спаситель ответил ему: / “Не хочу, чтобы погибло Мое создание, / но желаю ему спастись и в познание истины придти, / ибо приходящего ко Мне не изгоню вон!”
И ныне, Богородичен. Подобен: Творец и Избавитель мой Пречистая, / Христос Господь из Твоих ложесн прошед, / в мя оболкийся, / первыя клятвы Адама свободи. / Темже Ти Всечистая, / яко Божии Матери же и Деве, / воистинну вопием немолчно: / радуйся ангельски, радуйся Владычице, / предстательство и покрове, / и спасение душ наших. И ныне, Богородичен: Творец и Искупитель мой, Всечистая, / Христос Господь, / произошел из чрева Твоего, / в меня, человека, облекшись / и Адама от древнего проклятия освободил. / Потому Тебе, Всечистая, / как Божией Матери и истинной Деве / “Радуйся” возглашаем с Ангелом не умолкая: / “Радуйся, Владычица, защита, и покров, / и спасение душ наших!”
Ныне отпущаеши: По Трисвятом отпустительный, Богородице Дево: трижды. И прочее последование бдения: рядовому же святому поем на Повечерии.

НА УТРЕНИ

На Бог Господь, тропарь воскресен дважды, и Богородичен: обычное стихословие. И полиелей. Обычныя два псалма: припеваем же к сим и третий псалом со аллилуиею красною:

НА УТРЕНИ

После шестопсалмия Бог Господь: на глас Октоиха, и дважды поем тропарь воскресный, и Богородичен один раз. Затем обычное стихословие Псалтири. Седальны Октоиха. После обычных двух полиелейных псалмов присоединяем третий:

Псалом 136:

На реках Вавилонских, тамо седохом и плакахом, внегда помянути нам Сиона. Аллилуиа. На вербиих посреде его обесихом органы наша. Аллилуиа. Яко тамо вопросиша ны пленшии нас о словесех песней и ведшии нас о пении. Аллилуиа. Воспойте нам от песней Сионских. Аллилуиа. Како воспоем песнь Господню на земли чуждей? Аллилуиа. Аще забуду тебе, Иерусалиме, забвена буди десница моя. Аллилуиа. Прильпни язык мой гортани моему, аще не помяну тебе, аще не предложу Иерусалима, яко в начале веселия моего. Аллилуиа. Помяни, Господи, сыны Едомския, в день Иерусалимль, глаголющия: истощайте, истощайте до оснований его. Аллилуиа. Дщи Вавилоня окаянная. Блажен иже воздаст тебе воздаяние твое, еже воздала еси нам. Аллилуиа. Блажен иже имет, и разбиет младенцы твоя о камень. Аллилуиа.

Псалом 136

У рек Вавилона там мы сели и заплакали, когда вспомнилось нам о Сионе. Аллилуиа. На ивах посреди него повесили мы органы наши. Аллилуиа. Ибо там спросили нас пленившие нас о словах песен и уведшие нас – о пении. Аллилуиа. “Пропойте нам из песен Сионских”. Аллилуиа. Как споём мы песнь Господню на земле чужой? Аллилуиа. Если забуду тебя, Иерусалим, пусть забыта будет десница моя. Аллилуиа. Пусть прилипнет язык мой к гортани моей, если не вспомню тебя, если не поставлю Иерусалима в начале веселья моего. Аллилуиа. Вспомни, Господи, сынов Эдома в день Иерусалима, говорящих: “Разрушайте, разрушайте до основания его”. Аллилуиа. Дочь Вавилона злосчастная, блажен, кто воздаст тебе возмездие твоё, которым ты воздала нам. Аллилуиа. Блажен, кто схватит и разобьёт младенцев твоих о камень. Аллилуиа.

Степенны, и прокимен гласа. Всякое дыхание: Евангелие утреннее. Тропари: Ангельский собор Ипакои. Степенны и прокимен гласа. Все, что дышит: Евангелие воскресное рядовое. Воскресение Христово: Псалом 50. Затем
Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми двери Жизнодавче, / утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, / храм носяй телесный весь осквернен: / но яко щедр, очисти / благоутробною Твоею милостию. Слава, глас 8: Покаяния врата / отверзи мне, Податель жизни, / ибо с рассвета стремится дух мой / ко храму святому Твоему, / нося весь оскверненный телесный храм. / Но Ты, как сострадательный, очисти его / благосердною Твоею милостью.
И ныне, Богородичен: На спасения стези настави мя Богородице, / студными бо окалях душу грехми, / и в лености все житие мое иждих: / но Твоими молитвами / избави мя от всякия нечистоты. И ныне, Богородичен: На пути спасения / направь меня, Богородица / ибо постыдными грехами я душу запятнал / и легкомысленно растратил всю жизнь мою. / Но Твоими молитвами / избавь меня от всякой нечистоты.
Таже, глас 6: Помилуй мя Боже, / по велицей милости Твоей, / и по множеству щедрот Твоих, / очисти беззаконие мое. Также, глас 6: Помилуй меня, Боже, по великой милости Твоей / и по множеству щедрот Твоих изгладь беззаконие мое.
Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, / трепещу страшнаго дне суднаго: / но надеяся на милость благоутробия Твоего, / яко Давид вопию Ти: / помилуй мя Боже / по велицей Твоей милости. О множестве соделанных мною согрешений тяжких размышляя, / я, несчастный, трепещу пред страшным днем суда. / Но, надеясь на милость благосердия Твоего, / как Давид взываю Тебе: / “Помилуй меня, Боже, / по великой Твоей милости!”
Каноны Осмогласника: воскресен, крестовоскресен, и Богородицы, на 8, и Триоди на 6. Творение Христофора Протосигкрита. Глас 6. Канон первый – Воскресный на 4, второй – Крестовоскресный на 2 и третий – Богородичен на 2, и Триоди на 6.

Песнь 1.

Канон, творение Христофора протасикрита, глас 6
Песнь 1

Ирмос: Яко по суху:

Гряди душе моя страстная, плачи твоя деяния днесь, / поминающи первое обнажение во Едеме, / имже изгнана еси от сладости, и непрестанныя радости.

Ирмос: Как по суше прошел Израиль:

Иди, душа моя жалкая, / оплачь тобою соделанное, / вспоминая в сей день древнее во Эдеме обнажение, / из-за чего ты изгнана была / из места наслаждения / и непрестанной радости.

От многаго благоутробия и щедрот, / Создателю твари, и Творче всех, / от персти оживив мя прежде, / заповедал еси пети Тя со ангелы Твоими. По великому милосердию и состраданию / Ты, всего творения Создатель и Творец, / из праха оживотворив меня прежде, / заповедал мне воспевать Тебя / со Ангелами Твоими.
Ради богатства благости, Ты садиши Создателю и Господи, / райскую сладость во Едеме, / повелевая ми наслаждатися красных и сладких, / и немимотекущих плодов. По богатству благости / Ты насаждаешь, Создатель и Господь, / усладу райскую во Эдеме, / повелевая мне наслаждаться / прекрасными, и приятными, / и не оскудевающими плодами.
Слава: Увы мне душе моя окаянная, / сущих во Едеме наслаждатися прияла еси власть от Бога, / не ясти же ведения плода повелена была еси: / вскую преступила еси закон Божий? Слава: Увы мне, душа моя злосчастная, / всем, что в Эдеме, наслаждаться / ты получила власть от Бога, / но не вкушать познания плод / тебе было приказано; / зачем же преступила ты закон Божий?
И ныне, Богородичен: Богородительнице Дево, яко Адамова дщи по роду, / по благодати же Христу Богу родительница, / мене изгнаннаго от Едема, ныне воззови. И ныне, Богородичен: Дева, Бога во чреве носившая! / Как дочь Адама по происхождению, / по благодати же Христу Богу Родительница, / меня, изгнанного из Эдема, ныне в него обратно призови.
Катавасию же поем ирмосы настоящаго канона: Яко по суху пешешествовав Израиль, / по бездне стопами, / гонителя фараона / видя потопляема, / Богу победную песнь поим, вопияше. Вместо катавасии поем ирмосы канона: Как по суше прошел Израиль / по бездне стопами, / и взывал, гонителя фараона видя утопавшим: / “Богу победную песнь воспоем!”

Песнь 3.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи:

Песнь 3

Ирмос: Нет святого, как Ты, Господи:

Змий льстивый некогда чести моей позавидев, / пошепта лестию Еве во уши, / от неяже аз прельстився изгнан бых, / увы мне, от лика жизни. Змей коварный некогда, / чести моей позавидовав, / нашептал ложь в уши Евы; / и ею в заблуждение введенный, / я изгнан был, увы мне, / из хора жизни.
Руку простер дерзостно, вкусих древа разумнаго, / егоже повеле мне Бог никакоже причаститися, / и Божественныя славы отвержен бых горце. Руку протянув дерзко, / я вкусил от древа познания, / к которому повелел мне Бог / не прикасаться совсем, / и от божественной славы / был отвергнут горестно.
Слава: Увы мне страстная моя душе, како не познала еси прелести? / Како не ощутила еси льщения, и зависти вражия? / Но помрачилася еси умом, и преступила еси заповедь Создателя твоего. Слава: Увы мне, жалкая моя душа! / Как не распознала ты коварства? / Как не ощутила ты обмана и зависти врага, / но помрачена была умом и преступила заповедь / Создателя твоего?
Богородичен: Упование и покров мой Чистая, / обнажение древле покрывшая, едина, падшаго Адама, / Рождеством Твоим Чистая, в нетление паки облецы мя. И ныне, Богородичен: Надежда и покров мой, Священная, / Одна покрывшая древнюю наготу падшего Адама, / рождением Христа от Тебя, Чистая! / В нетление снова меня облеки.
Катавасия: Несть свят, / якоже Ты, Господи Боже мой, / вознесый рог верных Твоих, Блаже, / и утвердивый нас на камени / исповедания Твоего. Катавасия: Нет святого, / как Ты, Господи Боже мой, / возвысивший достоинство верных Тебе, Благой, / и утвердивший нас на камне / исповедания Твоего.

Седален, глас 4. Подобен: Удивися Иосиф:

Седален, глас 4

Изгнан бысть Адам от райския сладости, / снедию горькою в невоздержании / заповеди не сохрани Владычни, / и осудися делати землю, от неяже взят бысть сам: / потом же многим ясти хлеб свой. / Темже мы возлюбим воздержание, / да не вне рая возрыдаим, якоже он, но в него внидем. Изгнан был Адам из рая сладостного вкушением горьким, / по невоздержанию не сохранив заповеди Владыки, / и осужден был возделывать землю, от которой сам был взят / и со многим потом есть хлеб свой. / Потому давайте же возлюбим воздержание, / чтобы нам не возрыдать, как он, вне рая, / но войти в него.

Слава, иный, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Слава, иной, глас 4

Ныне время добродетелей явися, / и при дверех Судия, не скорбим, / но приидите постящеся принесем слезы, / умиление и милостыню, зовуще: / согрешихом паче песка морскаго, / но ослаби всем всех Свободителю, / да восприимем нетленный венец. Ныне время добродетелей явилось, / и при дверях Судия; / не будем же унывать, но давайте, постясь, / принесем слезы, сокрушение и милостыню, взывая: / “Грехов наших больше, чем песка морского, / но отпусти всем, всех Искупитель”, — / дабы получить нам нетленный венец.
И ныне, Богородичен. Подобен: Не умолчим никогда, Богородице, / силы Твоя глаголати недостойнии: / аще бо Ты не бы предстояла молящи, / кто бы нас избавил от толиких бед, / кто же бы сохранил до ныне свободны? / Не отступим Владычице, от Тебе: / Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых. И ныне, Богородичен: Не прекратим никогда, мы, недостойные, / возвещать о могуществе Твоем, Богородица, / ибо если бы Ты не защищала нас Своими молитвами, / кто бы нас избавил от стольких бед, / кто бы сохранил нас доныне свободными? / Не отступим, Владычица, от Тебя, / ибо Ты всегда спасаешь рабов Твоих от всяких бедствий.
Таже чтение Богослова в язву града, егоже начало: Что решите чин похваляемый? И творим даяния два.

Песнь 4.

Ирмос: Христос моя сила:

Песнь 4

Ирмос: Христос – моя сила:

Чести сподобихся аз страстный, / от Тебе Владыки во Едеме: / увы мне, како прельстився, и диаволом позавидевся / отвержен бых от лица Твоего? Чести был удостоен я, злосчастный, / от Тебя, Владыки, во Эдеме; / увы мне, как я был обманут, / и, подвергшись зависти диавола, / отринут от лица Твоего!
Мене рыдайте ангельстии чинове, / рая доброты, и садов тамошнее благолепие, / прельстившагося злополучно, и Бога отвергшагося. Возрыдайте, Ангелов полки, / красоты рая и тамошних насаждений благолепие, / обо мне в заблуждение введенном злополучно / и от Бога отступившем.
Луже блаженный, садове богосажденнии, рая красото, / ныне о мне слезы проливайте, / от листов, якоже от очию, / обнаженнем и страннем славы Божия. Луг блаженный, / Богом насажденные растения, услада рая, / ныне слезы проливайте / с листьев, как из глаз, / обо мне, нагом и лишенном славы Божией.
Слава: Не ктому вижу тебе, / ни наслаждаюся пресладкия твоея и божественныя светлости, всечестный раю: / наг бо повергохся в землю, прогневая Сотворшаго. Слава: Больше не увижу Тебя, / не наслажусь твоим сладчайшим и божественным сиянием, / драгоценнейший рай: / ибо нагим повержен я на землю, / прогневав Создателя.
Богородичен: Святая Владычице, отверзшая рая врата всем верным, / яже Адам заключи преступлением иногда, / врата милости мне отверзи. И ныне, Богородичен: Святая Владычица, / открывшая всем верным райские врата, / которые некогда Адам затворил преступлением, / врата милости и мне отверзи.
Катавасия: Христос моя сила, / Бог и Господь, / честная Церковь / боголепно поет, взывающи, / от смысла чиста, о Господе празднующи. Катавасия: “Христос – моя сила, / Бог и Господь”, / – святая Церковь благоговейно поет, / возглашая от чистого разума, / в Господе торжествуя.

Песнь 5.

Ирмос: Божиим светом:

Песнь 5

Ирмос: Божественным светом Своим:

Позавидев древле мне враг, / в раи благополучна жития человеконенавистник, / в видении змия мне запят, / и славы присносущныя странна мя показа. Позавидовав в древности человеконенавистник враг / моему счастливому в раю пребыванию, / в образе змея меня обманул, / и явил меня чуждым / славы вечной.
Рыдаю и плачу душею, / и очесем ищу множества слез прилагати, / егда воззрю и познаю мою наготу, / юже имех от преступления. Сетую и терзаюсь душою, / и стараюсь очам прибавить множество слез, / когда посмотрю и познаю наготу мою, / которую я приобрел из-за преступления
Слава: От земли создан бых рукою Божиею, / паки же возвратитися в землю аз страстный слышах: / кто мене не восплачет, отриновеннаго от Бога, / и Едемом ад изменившаго? Слава: Из земли был создан рукою Божией / и о возвращении снова в землю / услышал я, несчастный; / кто обо мне не восплачет, от Бога отринутом / и Эдем на ад променявшем?
Богородичен: Чертог славы Тя тайный вси возвещаем вернии, Богородительнице Всенепорочная. / Темже молю Тя Чистая: / испадшаго мя чертога райска, свойственна сотвори. И ныне, Богородичен: Чертогом славы таинственным / все мы, верные, Тебя провозглашаем, / Божия Родительница всенепорочная. / Потому молю Тебя, Чистая: / “Меня, падшего, / достойным чертога райского соделай!”
Катавасия: Божиим светом Твоим, Блаже, / утренюющих Ти души любовию озари, молюся, / Тя ведети, Слове Божий, / истиннаго Бога, / от мрака греховнаго взывающа. Катавасия: Божественным светом Своим, Благой, / души с рассвета к Тебе стремящихся / любовью озари, – молюсь я, – / чтобы знать Тебя, Слово Божие, истинного Бога, / от мрака грехов / к Себе призывающего.

Песнь 6.

Ирмос: Житейское море:

Песнь 6

Ирмос: Житейское море видя:

Одеждею мя облекл еси боготканною Спасе, во Едеме, яко благоутробен: / аз же Твою преступих заповедь, веровав льстивому, / и наг видехся окаянный. Одеждою Богом сотканной / Ты облек меня, Спаситель, / во Эдеме, как милосердный; / я же презрел Твою заповедь, / поверив губителю, / и нагим явился, несчастный.
Душе всестрастная моя, удалилася еси от Бога, / невниманием твоим райскаго лишилася еси наслаждения, / от ангел разлучилася еси, во тлю ввелася еси: / о падения! Душа злосчастнейшая моя, / удалилась ты от Бога, / по невниманию твоему / райского лишилась наслаждения, / с Ангелами разлучилась, ввержена в погибель. / О падение!
Слава: Помилуй, ущедри Вседержителю Боже, / Твоею руку творение, / не презри мене, молюся, Блаже, / отлучившаго себе самаго от лика ангел Твоих. Слава: Помилуй, пожалей, Боже Вседержитель, / рук Твоих творение; / не презри меня, молюсь, о Благой, / самого себя отлучившего / от сонма Ангелов Твоих.
Богородичен: Марие Богозванная, Госпоже всяческих, / яко рождшая Господа Царя всех и Избавителя, / пленена мя суща от райския славы, воззови. И ныне, Богородичен: Мария, Богом призванная, / Госпожа всего, / как родившая Господа, / всех Царя и Искупителя, / меня, пребывающего в плену, вне райской славы, / снова к ней призови.
Катавасия: Житейское море, / воздвизаемое зря напастей бурею, / к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: / возведи от тли живот мой, / Многомилостиве. Катавасия: Житейское море видя / поднимающееся волнами искушений, / я, к тихой пристани Твоей прибегнув, взываю Тебе: / “Возведи от гибели жизнь мою, / Многомилостивый!”

Кондак, глас 6:

Премудрости наставниче, смысла подателю, / немудрых наказателю, и нищих защитителю, / утверди, вразуми сердце мое Владыко. / Ты даждь ми слово, Отчее Слово, / се бо устне мои не возбраню, / во еже звати Тебе: / Милостиве, помилуй мя падшаго.

Кондак, глас 6

Премудрости наставник, разума Податель, / Учитель неразумных и нищих Защитник, / утверди, вразуми сердце мое, Владыка. / Ты дай мне слово, Отчее Слово, / — ибо вот, я устам моим не возбраню взывать Тебе: / “Милостивый, помилуй меня, падшего!”

Икос: Седе Адам тогда и плакася, прямо сладости рая, / рукама бия лице, и глаголаше: / Милостиве, помилуй мя падшаго. Икос: Сел Адам тогда и заплакал / напротив рая сладостного, / руками ударяя себя по лицу, и возглашал: / “Милостивый, помилуй меня, падшего!”
Видев Адам ангела изринувша, и затворивша божественнаго сада дверь, / воздохнув вельми, и глагола: / Милостиве, помилуй мя падшаго. Адам, увидев Ангела, его изгнавшего, / и затворившего божественного сада дверь, / восстенал громко и возглашал: / “Милостивый, помилуй меня, падшего!”
Споболи раю стяжателю обнищавшему, / и шумом твоих листвий умоли Содетеля, да не затворит тя: / Милостиве, помилуй мя падшаго. Сострадай, о рай, твоему владельцу обнищавшему, / и шумом твоих листьев умоли Создателя, / не затворять тебя: / “Милостивый, помилуй меня, падшего!”
Раю вседобродетельный, всесвятый, всебогатый, / Адама ради насажденный, и ради Евы заключенный, / умоли Бога о падшем: / Милостиве, помилуй мя падшаго.

Синаксарь.

Рай всесовершенный, всесвятой, всеблаженный, / ради Адама насажденный, и из-за Евы затворенный, / умоли Бога о падшем: / “Милостивый, помилуй меня, падшего!”

Песнь 7.

Ирмос: Росодательну убо пещь:

Песнь 7

Ирмос: Росоносною соделал печь:

Владычествуяй всеми веки Господи, / создавый мя волею Твоею, / завидена мя льстивым змием иногда, и Тебе прогневавшаго Спасе, / не презри Боже, но воззови мя. Владычествующий над всеми веками Господи, / создавший меня по воле Своей! / Испытавшего некогда зависть дракона коварного / и Тебя, Спаситель, прогневавшего / не презри Боже, / но вновь меня к Себе призови.
Студными одеян одеждами, увы мне, вместо одеяния светозарнаго, / плачу моея погибели, Спасе, и верою вопию Ти Благий: / не презри Боже, но воззови мя. Постыдными облеченный одеждами, увы мне, / вместо одеяния светозарного, / я оплакиваю, Спаситель, свою погибель / и с верою взываю Тебе, благой: / “Не презри меня, Боже, / но вновь к Себе призови!”
Слава: Уязви змий вселукавый всю мою душу лукавно, / райския же сладости изгнана сотвори, / но о благосерде Спасе, не презри яко Бог, но воззови мя. Слава: Изранил змей зловредный / всю душу мою из зависти, / и изгнанным из наслаждения райского меня делает; / но, о благосердный Спаситель, / не презри меня, / но как Бог к Себе призови.
Богородичен: Молебное мое моление Всенепорочная приими милостию Твоею, / и прощение прегрешений даждь ми Чистая, / рыданьми вопиющему прилежно: / не презри Благая, но воззови мя. И ныне, Богородичен: Молебное мое прошение, Всенепорочная, / прими со свойственным Тебе сочувствием / и прощение согрешений подай мне, Чистая, / с рыданиями взывающему усердно: / “Не презри, Благая, / но к спасению меня призови!”
Катавасия: Росодательну убо пещь / содела Ангел / преподобным отроком, / халдеи же опаляющее / веление Божие мучителя увеща вопити: / благословен еси, Боже отец наших. Катавасия: Росоносною соделал печь / Ангел для благочестивых отроков, / а Божие веление, халдеев опалявшее, / мучителя убедило взывать: / “Благословен Ты, Боже отцов наших!”

Песнь 8.

Ирмос: Из пламене преподобным:

Песнь 8

Ирмос: Из пламени:

Дарми многообразными древле, / почел еси руку Твоею дело, едине Человеколюбче: / змий же лютый свистанием прельсти, увы мне, / настоящих благ обнажив. Дарами многообразными в древности / почтил Ты рук Твоих творение, единый Человеколюбец; / дракон же страшный шипением своим / прельстил меня, – увы мне, – / бывших у меня благ лишив.
Вскую совета горькаго послушала еси, / и Божественнаго повеления была еси преслушна? / Увы мне смиренная душе, Бога оскорбившая: / Егоже присно славити учинена еси со ангелы! Для чего ты совета горького послушалась, / а божественного повеления сделалась ослушницей? / Увы мне, бедная душа, Бога оскорбившая, / Которого непрестанно прославлять / была ты поставлена со Ангелами!
Благословим Отца и Сына, и Святаго Духа, Господа. Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа.
Гадом и зверем владычица бывши, / гаду душетленному како собеседовала еси, / советника приимши яко праваго, льстиваго? / О твоего прельщения, душе моя всестрастная! Над гадами и зверями сделавшись владычицей, / как беседовала ты с гадом душегубительным, / взяв в советники злодея, как правого? / О прельщение твое, / душа моя злосчастнейшая!
Богородичен: Светоносное селение Тя Божия воплощения, / воспеваем Марие Богоблагодатная: / темже мя люте омраченна страстьми, / просвети светом милости, надежде ненадежных. И ныне, Богородичен: Тебя, как светоносную скинию Божия воплощения, / мы воспеваем, Мария богоблагодатная; / Потому меня, крайне страстями омраченного, / просвети светом милости, / Надежда безнадежных!
Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки. Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.
Катавасия: Из пламене преподобным росу источил еси / и праведнаго жертву водою попалил еси: / вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. / Тя превозносим во вся веки. Катавасия: Из пламени Ты для благочестивых росу источил, / и жертву праведника водою попалил: / ибо все Ты совершаешь, Христе, одним Своим хотением. / Тебя мы превозносим во все века.

Песнь 9.

Ирмос: Бога человеком:

Песнь 9

Ирмос: Невозможно людям увидеть:

Сладок вкус плод разума во Едеме яви ми ся насыщшемуся снеди, / в желчь же бысть конец его. / Увы мне душе страстная, / како невоздержание тя райскаго ядения странна сотвори? Сладким на вкус плод познания / во Эдеме явился мне, насытившемуся этой пищей, / но как желчь оказался исход ее. / Увы мне, душа несчастная! / Как невоздержание чуждым райского жилища / тебя соделало?
Боже всех, милости Господи, / на мое смирение благоутробне призри, / и не далече посли мя Божественнаго Едема, / яко да зря доброты, отонудуже испадох, / потщуся паки рыданьми восприяти яже погубих. Боже всех, Господи милости, / на мое смирение благосердно взгляни, / и не посылай меня далеко от божественного Эдема, / чтобы, видя красоты места, от которого отпал, / поспешил я вновь приобрести рыданиями / то, чего лишился.
Рыдаю, стеню и плачу, херувимы с пламенным оружием зря, / Едема вход стрещи повеленныя, / всем преступником, увы! неприступный, / аще не Ты невозбранен Спасе той сотвориши ми. Сетую, стенаю и плачу, / созерцая Херувимов с пламенным мечом, / вход в Эдем охранять поставленных, / для всех преступников, увы мне, недоступный, / если только Ты, Спаситель, / беспрепятственным его не сделаешь для меня.
Слава: Дерзаю множеству милости Твоея Христе Спасе, / и Божественных ребр Твоих крови, / еюже освятил еси естество человеческое, / отверзл же еси врата Тебе служащим райская Блаже, / прежде заключеная Адаму. Слава: Надеюсь дерзновенно / на множество милости Твоей, Христе Спаситель, / и на кровь из Божественных ребр Твоих, / которою Ты освятил естество смертных, / и отверз служащим Тебе, Благой, райские врата, / прежде затворенные для Адама.
Богородичен: Жизни двере непроходимая, умная, / Дево Богородице Безневестная, / райская врата заключеная ми прежде отверзи Твоими молитвами, / яко да славлю Тя по Бозе мою помощницу, / и державное прибежище. И ныне, Богородичен: Жизни дверь непроходимая, невещественная, / Дева Богородица брака не познавшая! / Райские врата, заключенные для меня прежде, / отверзи Твоими ходатайствами, / чтобы я славил Тебя, / первую после Бога мою Помощницу / и мощное прибежище.
Катавасия: Бога / человеком невозможно видети, / на Негоже не смеют чини Ангельстии взирати; / Тобою бо, Всечистая, явися человеком / Слово воплощенно, / Егоже величающе, / с Небесными вои Тя ублажаем. Катавасия: Невозможно людям увидеть Бога, / на Которого не смеют полки Ангелов взглянуть; / но чрез Тебя, Всечистая, / стало видимым для смертных Слово воплощенное. / Его величая, / мы вместе с небесными воинствами / Тебя восхваляем.

Ексапостиларий воскресный.
Слава, настоящий. Подобен: Жены услышите:

Ексапостиларий воскресный
и затем из Триоди

Заповедь Твою, Господи, преслушав окаянный, / и обнажен Твоея славы, студа исполнихся, увы мне! / и сладости изриновен есмь райския благоутробне. / Милостиве, помилуй лишившася праведно благости Твоея. Слава: Заповеди Твоей, Господи, / я ослушался, несчастный, / и, лишившись славы Твоей, стыда исполнен, увы мне! / И из услады райской изринут, о Благосердный! / Милостивый, помилуй / справедливо лишенного благости Твоей.

И ныне, иный. Подобен: Со ученики идем:

И ныне, Богородичен:

Изгнана бывша Господи рая первее снедию древа, / ввел еси паки Крестом и страстию Твоею Спасе и Боже мой, / имже нас утверди пост совершити чистолепно, / и Божественному востанию поклонитися, Пасце спасительней, / Тя рождшия молитвами. Изгнанных, Господи, из рая прежде / за вкушение от древа, / Ты снова ввел туда Крестом / и страданиями Твоими, Спаситель и Боже мой. / Им и нас укрепи / пост совершить в чистоте, как подобает, / и Божественному воскресению поклониться, Пасхе спасительной, / по ходатайствам Тебя Родившей.

На хвалитех стихиры Осмогласника воскресны 4,
и Анатолиев един, и Триоди сия самогласны:

На “хвалите” стихиры воскресные Октоиха 4,
восточные 1 и Триоди самогласны 4

Глас 5: Увы мне, Адам рыданием возопи, / яко змий и жена Божественнаго дерзновения изринуша мя, / и райския сладости, древа снедь отчужди. / Увы мне, не терплю прочее поношения: / иногда царь сый земных всех созданий Божиих, / ныне пленник явихся от единаго беззаконнаго совета: / и иногда славою безсмертия облечен сый, / умерщвления кожу яко смертный окаянно обношу. / Увы мне, кого рыданий содейственника сотворю? / Но Ты Человеколюбче, от земли создавый мя, / во благоутробие оболкийся, / работы вражия свободи, и спаси мя. Глас 5: “Увы мне!”, – в скорби Адам воскликнул, / – “ибо змей и жена от Божественного дерзновения отторгли меня, / и вкушение от древа райского лишило наслаждения. / Увы мне, не вынести мне более поношения: / я, некогда царь всех земных созданий Божиих, / ныне пленником явился от одного беззаконного совета; / и, некогда славою бессмертия облеченный, / как смертный, кожу умерщвления жалким образом ношу. / Увы мне, кого в соучастники своих жалоб привлеку? / Но Ты, Человеколюбец, от земли меня создавший, / милосердием облеченный, / от рабства врагу к Себе призови, / и спаси меня!”
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2
Поприще добродетелей отверзеся, / хотящии страдальчествовати внидите, / препоясавшеся добрым поста подвигом: / законно бо страдальчествующии, праведно венчаются. / И восприимше всеоружие Креста, врагу сопротивимся, яко стену нерушимую имуще веру, / и яко щит молитву, и шлем милостыню, / вместо меча пост, / иже отсекает от сердца всю злобу. / Творяй сия, истинный приимет венец / от Всецаря Христа в день судный. Поприще добродетелей открыто, / войдите, состязаться желающие, / препоясавшись для прекрасного подвига поста: / ибо законно состязающиеся увенчиваются справедливо. / И, взяв всеоружие Креста, врагу воспротивимся, / как стену нерушимую имея веру, / и как броню – молитву, и милостыню – как шлем; / вместо меча – пост, / который отсекает от сердца всякий порок. / Поступающий так получит истинный венец / от всех Царя Христа в день судный.
Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе, / пою имени Твоему, Вышний. Стих: Возвеселюсь и возрадуюсь о Тебе, воспою имени Твоему, Всевышний! Пс 9:3
Глас 6: Адам из рая отгонится, пищи причастився, яко преслушник: / Моисей Боговидец бысть, / постом очи душевныя очистив. / Темже рая жителие быти возжелевше, / изменимся от неполезныя пищи, / и Бога зрети желающе, / Моисейскую четверицу десятиц постимся, / молитвою и молением чисто терпяще: / утолим душевныя страсти, / отженем плотския сласти, / легцы к горнему шествию прейдем, / идеже ангельстии лицы / немолчными гласы нераздельную воспевают Троицу, / зрети недоуменную доброту и Владычню. / Тамо сподоби нас Сыне Божий Жизнодавче на Тя надеющихся, / ликовати со ангельскими воинствы, / рождшия Тя Матере Христе молитвами, / и апостол, и мученик, и преподобных. Глас 6: Адам, вкусив пищи, / из рая изгоняется, как ослушник; / Моисей же явился Боговидцем, / очистив очи душевные постом. / Потому, обитателями рая стать желая, / воздержимся от не приносящей пользы пищи; / и Бога созерцать стремясь, / как Моисей четыре десятерицы дней будем поститься, / непорочно предаваясь молитве и мольбе; / успокоим душевные страсти, / плотские излишества отгоним, / легкими в вышнее путешествие отправимся, / туда, где Ангелов сонмы неумолкающими голосами / воспевают нераздельную Троицу, / чтобы созерцать нам красоту неописуемую и владычественную. / Там удостой нас, Сын Божий, жизни Податель, / на Тебя надеющихся ликовать с воинствами Ангелов, / по ходатайствам родившей Тебя Матери, Христе, / и апостолов, и мучеников, и всех святых.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33
Приспе время, духовных подвигов начало, / на демоны победа, всеоружное воздержание, / ангельское благолепие, к Богу дерзновение: / тем бо Моисей бысть Зиждителю собеседник, / и глас невидимо в слухи прият. / Господи, тем сподоби и нас поклонитися / Твоим страстем, и святому Воскресению, / яко Человеколюбец. Наступило время, / духовных подвигов начало, над демонами победа, / облеченное во всеоружие воздержание, / ангельское благолепие, к Богу дерзновение: / ибо благодаря ему Моисей соделался собеседником Создателя / и глас Его незримо воспринял слухом. / Господи, удостой через него и нас / поклониться Твоим страданиям и святому воскресению, / как Человеколюбец!
Слава, тойже. Слава: повторяем то же.
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево: И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева:
Славословие великое. И обычная лития в паперти, в нейже поем, Слава, и ныне: стихиру евангельскую. Совокупляем же и час 1‑й. И чтутся оглашения преподобнаго отца нашего Феодора Студита, и отпуст. Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ

НА ЛИТУРГИИ

Изобразительная. Блаженны гласа на 6, и канона Триоди песнь 6‑я, на 4. По входе тропарь воскресный. Блаженны, гласа на 6, и из канона Триоди песнь 6‑я на 4. По входе тропарь воскресный.

Слава, и ныне, кондак триоди, глас 6:

Слава, и ныне, кондак триоди, глас 6

Премудрости наставниче, смысла подателю, / немудрых наказателю, и нищих защитителю, / утверди, вразуми сердце мое Владыко. / Ты даждь ми слово, Отчее Слово, / се бо устне мои не возбраню, / во еже звати Тебе: / Милостиве, помилуй мя падшаго. Премудрости наставник, разума Податель, / Учитель неразумных и нищих Защитник, / утверди, вразуми сердце мое, Владыка. / Ты дай мне слово, Отчее Слово, / — ибо вот, я устам моим не возбраню взывать Тебе: / “Милостивый, помилуй меня, падшего!”

Прокимен, глас 8:

Прокимен, глас 8

Помолитеся, и воздадите / Господеви Богу нашему. Стих: Ведом во Иудеи Бог, во Израили велие имя Его. Помолитесь и воздайте / обеты Господу, Богу нашему. Стих: Известен в Иудее Бог, велико в Израиле имя Его. Пс 75:12А, 2

Апостол
к Римляном, зачало 112:

Апостол
Послание к Римлянам, зачало 112

Братие, ныне ближайшее нам спасение, нежели егда веровахом. Нощь убо прейде, а день приближися: отложим убо дела темная, и облечемся во оружие света. Яко во дни, благообразно да ходим, не козлогласовании и пиянствы, не любодеянии и студодеянии, не рвением и завистию. Но облецытеся Господем нашим Иисус Христом, и плоти угодия не творите в похоти. Братья, ныне ближе к нам спасение, чем когда мы уверовали. Ночь проходит, день приблизился. Итак отложим дела тьмы и облечемся в доспехи света. Как днем будем вести себя благопристойно: ни разгула и пьянства, ни разврата и непотребства, ни ссор и ревности; но облекитесь в Господа Иисуса Христа и попечения о плоти не превращайте в похоти.
Изнемогающаго же в вере приемлите, не в сомнение помышлении. Ов бо верует ясти вся, а изнемогаяй зелия да яст. Ядый не ядущаго да не укоряет, и не ядый ядущаго да не осуждает: Бог бо его прият. Ты кто еси судяй чуждему рабу? Своему Господеви стоит, или падает. Станет же, силен бо есть Бог поставити его. Немощного же в вере принимайте не входя в споры о мнениях. Один верит что можно есть все, а немощный ест овощи. Кто ест, пусть не презирает того, кто не ест; и кто не ест, пусть не осуждает того, кто ест: ибо Бог принял его. Ты кто, осуждающий чужого раба? Пред своим Господом стоит он или падает. И будет восставлен, ибо силен Бог восставить его. Рим 13:11Б–14:4

Аллилуия, глас 6:

Аллилуия, глас 6

Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему Вышний. Стих: Возвещати заутру милость Твою, и истину Твою на всяку нощь. Благо есть славить Господа и петь имени Твоему, Всевышний. Стих: Возвещать ранним утром милость Твою и истину Твою во всякую ночь. Пс 91:2, 3

Евангелие от Матфея,
зачало 17:

Евангелие от Матфея,
зачало 17

Рече Господь: аще отпущаете человеком согрешения их, отпустит и вам Отец ваш Небесный. Аще ли не отпущаете человеком согрешения их, ни Отец ваш отпустит вам согрешений ваших. Егда же поститеся, не будите якоже лицемери сетующе: помрачают бо лица своя, яко да явятся человеком постящеся. Аминь глаголю вам, яко восприемлют мзду свою. Ты же постяся помажи главу твою, и лице твое умый. Яко да не явишися человеком постяся, но Отцу твоему, Иже втайне, и Отец твой, видяй втайне, воздаст тебе яве. Не скрывайте себе сокровищ на земли, идеже червь и тля тлит, и идеже татие подкопывают и крадут. Скрывайте же себе сокровище на небеси, идеже ни червь, ни тля тлит, и идеже татие не подкопывают, ни крадут. Идеже бо есть сокровище ваше, ту будет и сердце ваше.

И Божественная Литургия Златоустаго:

Сказал Господь: Если вы простите людям согрешения их, простит и вам Отец ваш Небесный; если же вы не простите людям согрешений их, то и Отец ваш не простит (вам) согрешений ваших. Когда же поститесь, не делайтесь как лицемеры угрюмыми; ибо они помрачают лица свои, чтобы показаться людям постящимися. Истинно говорю вам, что они уже получают награду свою. Ты же, постясь, помажь голову твою и лицо твое умой, чтобы не людям показаться постящимся, но Отцу твоему, Который втайне; и Отец твой, видящий тайное, воздаст тебе явно. Не собирайте себе сокровищ на земле, где моль и ржавчина истребляют, и где воры подкапывают и крадут; но собирайте себе сокровища на небе, где ни моль, ни ржавчина не истребляют, и где воры не подкапывают и не крадут; ибо, где сокровище ваше, там будет и сердце ваше. Мф 6:14–21

Киноник:

Хвалите Господа с Небес, хвалите Его в Вышних.

Подобает ведати, яко от сея Недели даже до Воздвижения Честнаго Креста, упраждняется полиелей: поется же токмо во бдениих Владычних праздников и великих святых.

Киноник

Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Пс 148:1

В ТУЮЖДЕ НЕДЕЛЮ СЫРНУЮ ВЕЧЕРА

В НЕДЕЛЮ СЫРНУЮ НА ВЕЧЕРНЕ

По начальном псалме: На Господи воззвах, поставим стихов 10 от Изведи из темницы: И поем стихиры 4 покаянны, Октоиха на ряду гласа, яже суть писаны две вечер на стиховне, и две утренних стиховных: [Такожде и в прочия Недели, от сея даже до пятыя святаго поста. Господи воззвах: поем на глас иже во Осмогласнике на ряду]. И в Триоди 3, и в Минеи 3. После начального псалма на Господи воззвах: поем стихиры на 8: 4 покаянных текущего гласа Октоиха – две, помещаемые в чине вечерни на стиховне, и две на стиховне на утрене (также и в прочие недели до пятой Святого Поста), и из Триоди 3, и из Минеи 3.

Творение господина Иосифа.
Стихиры, глас 2. Подобен: Егда от Древа:

На “Господи воззвах” стихиры, глас 2,
творение господина Иосифа

Воздержанием тело смирити вси потщимся, / божественное преходяще поприще непорочнаго поста / и молитвами и слезами Господа спасающаго нас взыщем, / и забвение злобы всеконечное сотворим, вопиюще: / согрешихом Ти, спаси, якоже древле ниневитяны Христе Царю, / и общники ны сотвори Небеснаго Царствия Благоутробне. Воздержанием плоть смирить все поспешим, / проходя божественное поприще непорочного поста / и молитвами и слезами Господа, спасающего нас взыщем, / и всецелого забвения злобы достигнем, взывая: / “Согрешили мы пред Тобою, спаси, / как в древности ниневитян, Христе-Царь, / и общниками соделай нас Небесного Царства, Милосердный!”
Себе отчаяваю, помышляя дела моя Господи, / всякаго мучения достойная: / се бо презрев честныя Твоя Спасе заповеди, / блудно мое житие иждих. / Темже молюся, тучами покаяния мя очистив, / постом и молением яко един милостивый просвети, / и не гнушайся мене Благодетелю всех, и Преблагий. Отчаиваюсь в себе самом, / помышляя о делах моих, Господи, / всякого мучения достойных! / Ибо вот, презрев священные Твои, Спаситель, заповеди, / я в распутстве всю жизнь мою растратил. / Потому умоляю: струями покаяния меня очистив, / постом и молением как единый Милостивый укрась / и не возгнушайся мною Благодетель всех, и Преблагой.

Ин господина Феодора,
глас тойже. Подобен: Паче ума даров:

Иные господина Феодора,
глас тот же

Постное время светло начнем, / к подвигом духовным себе подложивше, / очистим душу, очистим плоть, / постимся якоже в снедех от всякия страсти, / добродетельми наслаждающеся духа: / в нихже совершающеся любовию, / да сподобимся вси видети / всечестную страсть Христа Бога / и святую Пасху, духовно радующеся. Поста время радостно начнем, / к подвигам духовным себе побуждая; / очистим душу, очистим плоть, / воздержимся как от пищи от всякой страсти, / наслаждаясь добродетелями Духа; / дабы в них совершенствуясь с любовию, / удостоиться всем нам узреть / всесвященные страдания Христа Бога и Святую Пасху в духовной радости.
Таже в Минеи святому, подобны 3. Аще ли имать самогласен: Слава, аще ли несть, Слава, и ныне, Богородичен, в тойже глас Минеи. Вход с кадильницею: Свете тихий: Также из Минеи святому 3. Если же ли он имеет самогласен: Слава, если же нет – Слава, и ныне, Богородичен, того гласа Минеи. Вход с кадилом: Свет отрадный святой славы:

Прокимен глас 8:

Прокимен, глас 8

Не отврати лица Твоего от отрока Твоего, яко скорблю, скоро услыши мя: / вонми души моей, и избави ю. Не отврати лица Твоего от отрока Твоего, ибо я скорблю, / скоро услышь меня, внемли душе моей и искупи ее.
Стих: Спасение Твое Боже да приимет мя. Стих: Спасение Твое, Боже, да поддержит меня.
Стих: Да узрят нищии, и возвеселятся. Стих: Да увидят это нищие и возвеселятся.
Стих: Взыщите Бога, и жива будет душа ваша. Стих: Взыщите Бога, и жива будет душа ваша. Пс 68:18–19А, 30Б, 33А, 33Б
И паки высочайшим гласом: Не отврати лица Твоего: И снова высочайшим гласом: Не отврати лица Твоего:
Подобает ведати, яко во всех Неделях святыя Четыредесятницы во светильничное бывает вход, ради великих прокименов.

Сподоби Господи: Поклоны 3: и ектения.

Следует знать, что во все недели Святой Четыредесятницы вечером бывает вход, ради великих прокимнов.

Сподоби, Господи: с тремя поклонами и ектения просительная.

На стиховне самогласен глас 4:

Стихиры на стиховне, глас 4

Возсия благодать Твоя Господи, / возсия просвещение душ наших. / Се время благоприятное, се время покаяния, / отложим дела тьмы, и облечемся во оружия света: / яко да преплывше поста великую пучину, / в тридневное Воскресение достигнем, / Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, / спасающаго души наша. Воссияла благодать Твоя, Господи, / воссияло просвещение душ наших. / Вот, время благоприятное, вот, время покаяния; / отвергнем дела тьмы, и облечемся в доспехи света, / чтобы, переплыв поста великую пучину, / тридневного воскресения достигнем / Господа и Спасителя нашего Иисуса Христа, / спасающего души наши. (2)
Стих: К Тебе возведох очи мои, живущему на небеси. Се яко очи раб в руку господий своих, яко очи рабыни в руку госпожи своея, тако очи наши ко Господу Богу нашему, / дондеже ущедрит ны. Стих: К Тебе возвёл я очи мои, живущему на небесах. Вот, как очи рабов – к рукам господ их, как очи рабыни – к рукам госпожи её, так очи наши – к Господу, Богу нашему, / доколе Он не помилует нас.
И повторяем тойже. И повторяем ту же стихиру.
Таже стих: Помилуй нас Господи, помилуй нас, яко по многу исполнихомся уничижения: наипаче наполнися душа наша поношения гобзующих, / и уничижения гордых. Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, ибо с избытком мы насыщены презрением. С избытком насыщена душа наша поношением от благоденствующих / и презрением от гордых.
И мученичен: Прославляемый в памятех святых Твоих Христе Боже, / от них умоляемь, / низпосли нам велию милость. Мученикам: Прославляемый воспоминаниями / о святых твоих Христе Боже! / Ими умоляемый, / ниспошли нам великую милость.
Слава, самогласен в Минеи, аще имать: И ныне, Богородичен по гласу Минеи. Аще ли не имать, Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже. Слава, самогласен Минеи, если есть. И ныне, Богородичен по гласу Минеи. Если же нет: Слава, и ныне:

Подбен: Яко добля:

Богородичен, глас тот же

Ангельстии чини Тя Богомати прославляют: / Бога бо Всечистая родила еси, / Отцу, и Духу соприсносущна, / и ангельская воинства от не сущаго хотением поставивша. / Егоже моли от тли спасти и просветити души православных, / Тя воспевающих Всечистая. Ангелов полки Тебя, Богоматерь, славят: / ибо Бога Ты родила, Всечистая, / всегда пребывающего со Отцом и Духом, / и Ангельские воинства из небытия Своею волею создавшего. / Его моли спасти и просветить / души православно воспевающих Тебя, Всенепорочная.
Ныне отпущаеши: Трисвятое: поклоны три. Пресвятая Троице: Отче наш: И настоящия тропари, глас 4: Богородице Дево радуйся: И творим поклон един. Слава: Крестителю Христов: поклон един. И ныне: Молите о нас святии апостоли: поклон един. Таже, Под Твое благоутробие: без поклона. Господи помилуй, 40 кротким и тихим гласом. Слава, и ныне: Честнейшую херувим: Именем Господним благослови отче. Священник: Сый благословен Христос Бог наш всегда, ныне и присно и во веки веков. Мы же: Аминь. И молитву: Небесный Царю: Ныне отпускаешь: Трисвятое. Слава, и ныне: Пресвятая Троица: Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне: Отче наш: Священник: Ибо Твое есть Царство: Чтец: Аминь. И настоящие тропари, глас 4: Богородица Дева, радуйся: И творим поклон один. Слава: Креститель Христов: поклон. И ныне: Молите за нас святые Апостолы и святые все: поклон. Затем: Под защиту милосердия Твоего прибегаем, Богородица: без поклона. Господи помилуй (40) кротким и тихим гласом. Слава, и ныне: Честью высшую Херувимов: Именем Господним благослови отче. Священник: Сущий благословен – Христос, Бог наш, всегда: ныне, и всегда, и во веки веков. Мы же: Аминь. И молитву: Небесный Царь:
И творим три поклоны великия, и глаголем молитву преподобнаго Ефрема Сирина: Господи и Владыко живота моего, дух праздности уныния, любоначалия, и празднословия не даждь ми. И творим молитву св. Ефрема Сирина с тремя великими поклонами: Господи и Владыка жизни моей! Духу праздности, суетности, властолюбия и празднословия не предай меня. (Поклон)
Дух же целомудрия, смиреномудрия, терпения, и любве, даруй ми рабу Твоему. Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения и любви даруй мне, рабу твоему. (Поклон)
Ей Господи Царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь. Да, Господи-Царь, дай мне видеть мои согрешения и не осуждать брата моего, ибо Ты благословен во веки веков. Аминь. (Поклон)
И целуем святыя и честныя иконы. И глаголет предстоятель: Слава Тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе. И бывает молитва от священника, и совершенный отпуст. И целуем святые иконы. Затем предстоятель возглашает: Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе. Хор: Слава, и ныне: Господи, помилуй. (3) Священник произносит молитву и отпуст.
По Вечерни же в трапезе бывает утешение братии. По востании же от трапезы, Повечерие поем малое по обычаю, с метании и поклоны постными. На Слава в вышних, метания 3. [Аще было бдение, канон Богородице не глаголется.] Достойно есть: Трисвятое. Метания 3, и обычныя тропари. Господи помилуй, 40. Иже на всякое время: иерей: Боже ущедри ны: Поклоны 3 великия, с молитвою святаго Ефрема: Господи и Владыко: И прочих 12. Таже, Трисвятое. По Отче наш: Господи помилуй, 12 и молитва, Нескверная: И даждь нам: И отпуст.

И имже образом указася служба Вечерни и Повечерия сея Недели, сице да бывает и в прочия, даже до пятыя Недели святыя Четыредесятницы, изменяемым некоим, о нихже на своих им местех будет.

Подобает ведати, яко аще будет брату нашему отыти ко Господу во святых сих днех посреде седмицы: не бывают третины его, даже до пятка вечера, тогда бо совершается паннихида его: подобне и в субботу Литургиа его. Во грядущую же субботу бывают девятины его, аще случится, аще ли ни. Четыредесятины же его бывают, егда число дней его исполнится: приношения же, и памяти его начинаются от Новыя недели, даже до исполнения дней четыредесяти.

После вечерни же в трапезе бывает утешение братии. Когда же восстанем от трапезы, поем повечерие малое по уставу дней поста с поясными и земными поклонами.