Страстная седмица. Великий Вторник

• Великое повечерие
• Утреня
• 6‑й час
• Вечерня

Церковнославянский Русский

ВО СВЯТЫЙ И ВЕЛИКИЙ ПОНЕДЕЛЬНИК
ВЕЧЕРА

ВО СВЯТОЙ И ВЕЛИКИЙ ПОНЕДЕЛЬНИК
НА ПОВЕЧЕРИИ

Повечерие глаголем великое, на Повечерии трипеснец господина Андреа Критскаго. Глас 8. Повечерие совершаем великое и на нем поем трипеснец преподобного Андрея Критского. Глас 8.

Песнь 2.

Ирмос: Вонми, небо, и возглаголю, / и воспою Христа, / от Девы рождшагося во спасение наше.

Песнь 2

Ирмос: Внимай, небо, – и возвещу, / и воспою Христа, / от Девы во плоти Пришедшего.

Пойдем со Христом к горе Елеонстей, / тайно со апостолы соводворимся Ему. Пойдем со Христом / к горе Елеонской таинственно, / с апостолами водворимся с Ним.
Разумей смиренное мое сердце, / что есть жерновная притча? / О нейже прежде рече Христос, / и истрезвися прочее. Уразумей, смиренное мое сердце, / что значит притча о жерновах, / которую прежде изрек Христос, / и будь трезвенным отныне.
Готови сама себе о душе моя, ко исходу: / пришествие приближается неумолимаго Судии. Готовь саму себя к исходу, о душа моя: / пришествие приближается / неподкупного Судии.
Богородичен: Пречистая Богородице Дево, едина всепетая, / Сына Твоего моли о рабех Твоих. Богородичен: Пречистая Богородица Дева, / единая всепрославленная, / Сына Твоего моли о рабах Твоих.
Ин, глас тойже. Ирмос: Видите, видите, / яко Аз есмь Бог, / древле Израиля сквозе Чермное море проведый, / и питавый, и спасый, / и от горькия работы свободивый фараоновы. Иной, глас тот же. Ирмос: Видите, видите, что Я есмь Бог, / в древности Израиль через Красное море проведший, / и питавший, и спасший, и освободивший / от горького рабства фараону.
Видите, видите, яко Аз есмь Бог, / Иже прежде бытия всех, / и прежде сотворения земли и неба, вем вся: / и весь сый во Отце, и всего ношу в Себе. Видите, видите, что Я есмь Бог, / прежде бытия всего, / и прежде, чем возникли земля и небо, знающий все, / как всецело пребывающий во Отце, / и Его в Себе носящий всецело.
Словом составих небо вкупе и землю: / со Отцем бо бех, и словом ношу вся, яко Слово, / мудрость, и сила, и образ, и содействителен, и равнодетелен. Словом Я создал небо вместе с землею: / ибо был всегда с Отцом, и словом ношу это все, / как Слово, мудрость, и сила, / и образ, и содействующий и равный действием!
Кто времена положи? / Кто веки соблюдаяй? / Кто вся определяяй и совоздвизаяй? / Разве Безначальный присно сый со Отцем, / якоже заря во свете. Кто времена установил? / Кто хранит века? / Кто все определяет и движет? / Если не Безначальный, всегда пребывающий с Отцом, / как луч во свете?
О безмернаго Твоего человеколюбия Иисусе! / Сказал бо еси нам скончания свыше время, / скрыв час, уяснив же светло образы его. О безмерное Твое человеколюбие, Иисусе! / Ибо Ты издавна сделал известным нам время конца, / час сокрыв, но ясно указав / его признаки.
Вся веси, вся знаеши Иисусе / яко имеяй все в Себе Отеческое достояние Божественне, / и всего Духа всаждена носяй в себе, соприсносущнаго Отцу. Все ведаешь, все знаешь Ты, Иисусе, / как имеющий в Себе все Отеческое достоинство божественное, / и всего Духа по естеству носящий в Себе, / столь же вечного, как и Отец.
Владыко Господи, веков творче, / сподоби и нас священный оный тогда глас услышати, / зовущий избранныя Отца в Царство Небесное. Владыка Господи, творец веков, / удостой и нас священный тот глас тогда услышать, / призывающий избранников Отца в Царство Небесное.
Слава: Безначальная, несозданная Троице, / нераздельная Единице, трое сущая и едино, / Отче, Сыне и Душе, единый Боже, / приими пение от бренных язык, / якоже от уст пламенных. Слава: Безначальная, несозданная Троица, / нераздельное Единство, / существующая как Три и Одно! / Отче, Сын и Дух, единый Боже, / прими песнь от бренных языков, / как из уст пламенных.
Богородичен: Селение святое явилася еси Дево Божие: / в Тя бо Небесный Царь вселився плотию, пройде красный, / человека в Себе вообразив Божественне. Богородичен: Обителью Божией святой Ты явилась, Дева: / ибо Небесный Царь, в Тебя вселившись плотию, / вышел на свет прекрасным, / человека в Себе преобразив божественно.

Седален, глас 2. Подобен: Милосердия сущи:

Седален, глас 2

Милосердием движимь Христе, / волею предыдеши страдати благодетелю, / хотяй страстей нас избавити, и еже во аде осуждения. / Темже честная Твоя воспеваем страдания, / и славим Спасе, крайнее Твое вси схождение. Милосердием движимый, Христе, / Ты добровольно выходишь на страдания, Благодетель, / желая нас избавить от страстей, / и от осуждения на заключение во аде. / Потому мы воспеваем священные Твои страдания, / и славим все Твое, Спаситель, крайнее снисхождение.

Песнь 8.

Ирмос: Ангели и небеса, / на престоле славы седящаго / и яко Бога непрестанно славимаго, / благословите, пойте / и превозносите Его во веки.

Песнь 8

Ирмос: Ангелы и небеса! / На престоле славы Сидящего / и непрестанно как Бога славимого, / благословляйте, пойте и превозносите во все века!

Всяко слышала еси душе, / како Христос Божественным учеником Своим провозглашаше, глаголя скончание: / разумевши же Твой конец, уготовися прочее: / время исхода прииде. Все ты услышала, душа, / как Христос Божественным ученикам Своим / провозглашал, о кончине мира говоря; / ты же, познав (свой) конец, готовься впредь: / время исхода пришло.
Познала еси неплодная душе, лукаваго раба притчу, / бойся и не небрези о даровании, егоже прияла еси, / да не сокрыеши в землю, но да куплю дееши. Уразумела ты, бесплодная душа, / пример лукавого раба; / бойся и не пренебрегай дарованием, которое приняла / не с тем, чтобы спрятать в землю, / но чтобы торговлю вести.
Да уяснится свеща, да преизлиется сея и елей, / якоже девам тогда сострадание, / да обрящеши душе моя чертог Христов тогда отверстый. Да светлым будет светильник, / да преизливается из него / как некогда у дев разумных и елей — сострадание, / чтобы обрести тебе, душа моя, тогда / брачный чертог Христов отверстым.
В субботу бегство и в зиме глаголя Учитель, / седмаго бурю предгадательствует настоящаго века, / в немже найдет яко зима кончина. О бегстве в субботу / и в зимнее время говоря, / Учитель предвещает загадочно / бурю настоящего седьмого века, / в течение которого наступит / конец как зима.
Яко скорость молнии преходящая, / тако тогда будет страшное оное Владыки твоего пришествие, душе моя: / слышала еси, готова прочее быти потщися. Как скоро проносится молния, / так будет тогда это страшное пришествие / Владыки твоего, душа моя; / слышала ты о том, / быть готовой впредь постарайся.
Егда приидет Судия / с тысящами, и тьмами ангельских чинов и сил, / тогда кий страх душе моя, / кий трепет, увы мне! / Нагим стоящим всем. Когда придет Судия с тысячами и мириадами / ангельских полков и воинств, / тогда какой страх душа моя, / какой трепет, — увы мне, — / когда все нагими стоят.
Благословим Отца и Сына, и Святаго Духа, Господа. Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа.
Един Бог убо Троица, / ни Отцу изступившу в сыновство, / ниже Сыну пременившуся во исхождение, / но свойственная, и обое Свет, Бога, Три славлю во веки. Поистине Троица — Единый Бог: / ни Отец в сыновство не перешел, / ни Сын не изменился во исхождение, / но и каждое из Лиц в Себе / и все вместе Они – Свет; / Бога в Трех я прославляю вовеки.
И ныне, Богородичен: Молитвами Боже, Богородицы, приими молитву нашу, / возниспосли же милости Твоя на вся богатно, / и мир Твой подаждь людем Твоим. И ныне, Богородичен: По ходатайствам Богородицы / прими, Боже, молитву нашу, / взамен же ниспошли / милости Твои на всех обильно / и мир Твой подай народу Твоему.
Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки. Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.
Таже ирмос: Ангели и небеса, на престоле: Таже ирмос: Ангелы и небеса! / На престоле:

Песнь 9.

Ирмос: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине, / Рождество Приснодевы, / в наше верных спасение, / песньми немолчными величаем.

Песнь 9

Ирмос: Прежде явленное на горе законодателю / во огне и кусте терновом / Рождество Христа от Приснодевы / для спасения нас, верных, / песнопениями неумолкающими величаем.

Слышала еси душе моя, / Судии предвозглашающу, и учащу тя времене кончины: / готови яже на исход дела, / да не яко неискусна, Бога отвержена будеши. Слышала ты, душа моя, / как Судия заранее провозглашает / и учит о времени кончины: / готовь к исходу свои дела, / чтобы не быть, как ни к чему не годная, / отвергнутой Богом.
От смоковницы о душе моя, научися кончины! / Егда младо будет листвие, и прозябнет ветвие, жатвы час прочее, / и ты егда сия увидиши, разумей, яко при дверех есть. От смоковницы научайся кончине, о душа моя! / Когда даст она листья нежные / и побеги пустит, / вскоре жатвы час; / и ты, когда увидишь это, / познай, что конец при дверях.
Кто разве Тебе иный Твоего знает Отца? / Или кто кроме Тебе весть час, или день? / У Тебе бо сокровища премудрости вся внутрь суть, Христе Боже. Кто иной, помимо Тебя / Отца Твоего знает? / Или кому, кроме Тебя, ведом час или день? / Ибо в Тебе пребывают все сокровища премудрости, / Христе Боже.
Книги убо разгнутся тогда, престолом поставленным, / деяния же обличатся, нагим стоящим всем: / ни свидетелем, ни клеветником присутствующим: / обнажена бо вся Богу. Книги раскроются тогда / и престолы будут поставлены; / деяния же обличатся, / когда нагими предстанут все; / ни свидетелей, ни обвинители не будут присутствовать: / ибо все открыто пред Богом.
Грядет всех Судия, изведен быти на суд, / на престоле херувимсте седяй, яко повинный предстати Пилату, / и вся пострадати, да спасется Адам. Идет всех Судия, / чтобы быть приведенным на суд; / на престоле херувимском Сидящий / — чтобы как повинный предстать Пилату, / и все претерпеть, дабы спасен был Адам.
Приближися Пасха нам великая и Божественная: / по двою бо днию преднаучает Христос, / страдания прописуя день, / воньже Отцу жертва приведется. Приблизилась Пасха наша, / великая и Божественная; / ибо через два дня она, наставляет Христос, / предначертывая страдания день, / в который Он как жертва Отцу приносится.
При Кресте Твоем Спасе предстоящи Мати, / и Твое неправедное зрящи заколение, вопияше: / увы Мне Чадо Мое! Увы Мне незаходимый свете! / Просияй всем Солнце славы свет. При Кресте Твоем, Спаситель, стоя, Матерь Твоя / и видя Твое неправедное заклание, / взывала: “Увы Мне, Чадо Мое, Светоч немеркнущий! / Зажги всем, Солнце, славы свет!
Слава: О единице Святая, / Троице едино Божество, и Троица Единице Боже, / триипостасное Естество, единочестная, и нераздельная славо, / избави от бед души наша! Слава: О Единица Святая: / Троица, единая Божеством, / и Бог, в Троице Единый, / Естество в Трех Ипостасях, / равная честью и нераздельная слава, / избавь от бед души наши!
И ныне, Богородичен: Приими Матерь Твою Христе в молитву, / да молитвами Ея умириши мир, / и утвердиши царствия скиптры, / и Церкви Твоя совокупиши во едино. И ныне, Богородичен: Прими Матери Твоей, Христе, ходатайство / и по мольбам Ее мир умиротвори, / и укрепи скипетры царства, / и сочетай Церкви Твои воедино.
Ирмос 9‑я песни: Проявленное на горе: за Достойно: И поклон до земли. Вместо Достойно: ирмос 9‑я песни: Прежде явленное на горе: И земной поклон.
Трисвятое. И по Отче наш: Кондак дне. Таже, Господи сил с нами буди: И прочее обычное. И отпуст. Трисвятое по Отче наш: Кондак дня. Затем Господи сил, с нами пребудь: И прочее, как обычно.

ВО СВЯТЫЙ И ВЕЛИКИЙ ВТОРНИК
НА УТРЕНИ

ВО СВЯТОЙ И ВЕЛИКИЙ ВТОРНИК
НА УТРЕНИ

Аллилуиа, на глас 8. Аллилуия, на глас 8.

Тропарь, глас 8:

Тропарь, глас 8

Се Жених грядет в полунощи, / и блажен раб, егоже обрящет бдяща: / недостоин же паки, егоже обрящет унывающа. / блюди убо душе моя, / не сном отяготися, / да не смерти предана будеши, / и Царствия вне затворишися, / но воспряни зовущи: / Свят, Свят, Свят еси Боже, / Богородицею помилуй нас. (3) Вот, Жених приходит в полночь, / и блажен тот раб, кого найдет Он бодрствующим, / но, напротив, недостоин тот, кого Он найдет беспечным. / Смотри же, душа моя, не будь побеждена сном, да не будешь смерти предана, / и заключена вне Царствия, / но воспрянь, взывая: / Свят, Свят, Свят Ты, Боже, / по молитвам Богородицы помилуй нас! (3)
И обычное стихословие. И обычное стихословие.

По 1‑м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Вознесыйся на Крест:

После 1 стихословия
седален, глас 4

Жениха братие возлюбим, / свещи своя украсим, / в добродетелех сияюще и вере правой: / да яко мудрыя Господни девы / готови внидем с Ним на браки: / Жених бо дары, яко Бог / всем подает нетленный венец. С любовью, братия, примем Жениха, / приготовим свои светильники, / добродетелями сияя и правой верою, / чтобы нам, как разумным Господним девам, / быть готовыми войти с Ним на брачные торжества, / ибо подает Жених, как Бог, / в дар всем венец нетленный.
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

По 2‑м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:

После 2 стихословиия
седален, глас 4

Совет Спасе беззаконный на Тя, / священницы и книжницы завистию собравше люте, / в предательство подвигоша Иуду: / темже безстудно исхождаше, глаголаше на Тя беззаконным людем: / что ми, глаголет, дадите, / и аз вам Его предам в руки ваша? / Осуждения сего избави Господи, души наша. Совещание беззаконное против Тебя, Спаситель, / священники и книжники коварно по зависти собрав, / подвигли Иуду на предательство; / потому он, отправился бесстыдно / и говорил о Тебе беззаконным людям: / “Что вы мне”, — он сказал, — “дадите, / и я вам предам Его в руки ваши?” / От осуждения, его постигшего, / избавь, Господи, души наши!
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.

По 3‑м стихословии седален, глас 8.
Подобен: Премудрости:

После 3 стихословия
седален, глас 8

Иуда разумом сребролюбствует, / на Учителя враждебне подвизается, / советует, поучается преданию, / света отпадает, тьму приим, / соглашает цену, продает Безценнаго: / темже и удавление, возмездие еже содея, / обретает окаянный, и лютую смерть, / предав Тебе Господа. / Того нас части избави Христе Боже, / прегрешений оставление даруя, / празднующим верою пречистую страсть Твою. Иуда сознательно предается сребролюбию, / на Учителя, неприязненный, движется, / советуется, продумывает предательство, / от света отпадает, предпочитая тьму, / сговаривается о продаже, продает Бесценного; / потому и удавление в возмездие за то, что совершил, / получает, злосчастный, / и смерть мучительную. / От его участи избавь нас, Христе Боже, / согрешений отпущение даруя / празднующим с любовию пречистые страдания Твои.
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.
Таже, И о сподобитися нам:

Евангелие от Матфеа, зачало 90:
[Мф. 22, 15 – 23, 39]

Евангелие от Матфея
зачало 90Б

Во время оно, совет приемше вси фарисее на Иисуса, яко да обольстят Его словом. И посылают к Нему ученики своя со иродианы, глаголюще: Учителю, вемы, яко истинен еси, и пути Божию воистинну учиши, и нерадиши ни о комже: не зриши бо на лице человеком: рцы убо нам, что Ти ся мнит? Достойно ли есть дати кинсон кесареви, или ни? Разумев же Иисус лукавство их, рече: что Мя искушаете, лицемери? Покажите Ми златицу кинсонную. Они же принесоша Ему пенязь. И глагола им: чий образ сей и написание? И глаголаша Ему: кесарев. Тогда глагола им: воздадите убо кесарева кесареви, и Божия Богови. И слышавше дивишася: и оставльше Его отыдоша. В той день приступиша к Нему саддукее, иже глаголют не быти воскресению, и вопросиша Его, глаголюще: Учителю, Моисей рече: аще кто умрет не имый чад, да поймет брат его жену его и воскресит семя брата своего. Беша же в нас седмь братия, и первый оженься умре, и не имый семене, остави жену свою брату своему. Такожде же и вторый, и третий, даже до седмаго. Последи же всех умре и жена. В воскрешение убо, котораго от седмих будет жена? Вси бо имеша ю. Отвещав же Иисус рече им: прельщаетеся, не ведуще Писания, ни силы Божия. В воскресение бо ни женятся, ни посягают, но яко ангели Божии на небеси суть. О воскресении же мертвых несте ли чли реченнаго вам Богом, глаголющим: Аз есмь Бог Авраамов, и Бог Исааков, и Бог Иаковль? Несть Бог, Бог мертвых, но Бог живых. И слышавше народи, дивляхуся о учении Его. Фарисее же слышавше, яко посрами саддукеи, собрашася вкупе. И вопроси един от них законоучитель, искушая Его, и глаголя: Учителю, кая заповедь больши есть в законе? Иисус же рече ему: возлюбиши Господа Бога твоего всем сердцем твоим, и всею душею твоею, и всею мыслию твоею. Сия есть первая и большая заповедь. Вторая же подобна ей: возлюбиши искренняго твоего, яко сам себе. В сию обою заповедию весь закон и пророцы висят. Собраном же фарисеом, вопроси их Иисус, глаголя: что ся вам мнит о Христе; чий есть Сын? Глаголаша Ему: Давидов. Глагола им: како убо Давид духом Господа Его нарицает, глаголя: рече Господь Господеви моему, седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ногама Твоима? Аще убо Давид нарицает Его Господа, како сын ему есть? И никтоже можаше отвещати Ему словесе: ниже смея кто от того дне вопросити Его ктому. В то время фарисеи пошли и приняли решение уловить Иисуса в слове. И посылают учеников своих с иродианами спросить Его: Учитель, мы знаем, что Ты истинен и пути Божию истинно учишь, и не считаешься ни с кем; ибо не смотришь на лицо людей. Итак, скажи нам: как Тебе кажется? Можно платить подать кесарю, или нет? Но Иисус, поняв их лукавство, сказал: что Меня искушаете, лицемеры? Покажите Мне монету, которою платится подать. Они же принесли Ему динарий. И говорит им: чье это изображение и надпись? Говорят: кесаря. Тогда говорит им: отдавайте же кесарево кесарю, а Божие – Богу. И услышав, они удивились и, оставив Его, ушли. В тот день подошли к Нему саддукеи, утверждающие, что нет воскресения, и спросили Его: Учитель, Моисей сказал: “если кто умрет, не имея детей, то брат его пусть женится на жене его и восстановит семя брату своему”. Было же у нас семь братьев: и первый, женившись, скончался и, так как от него не было семени, то жену свою он оставил брату своему; подобно и второй и третий, до семи; после же всех умерла жена. Итак, в воскресение, кого из семи будет она женой? Все, ведь, имели ее. Иисус же ответил им: вы заблуждаетесь, не зная Писаний, ни силы Божией. В воскресение не женятся, и замуж не выходят, но пребывают как Ангелы на небе. А о воскресении мертвых неужели вы не читали сказанного вам Богом: “Я Бог Авраама, и Бог Исаака, и Бог Иакова”? Бог – не мертвых, но живых. И услышав, народ изумлялся учению Его. Фарисеи же, услышав, что Он заградил уста саддукеям, собрались вокруг Него. И спросил один из них, законник, искушая Его: Учитель, какая заповедь большая в Законе? Он же сказал ему: “Возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим и всею душею твоею и всем разумом твоим”: это – большая и первая заповедь. Вторая подобна ей: “Возлюби ближнего твоего, как самого себя”. На этих двух заповедях держится весь Закон и Пророки. Когда же собрались фарисеи, спросил их Иисус: Что вы думаете о Христе? Чей Он сын? Говорят Ему: Давидов. Говорит им: как же Давид в Духе называет Его Господом, говоря: “Сказал Господь Господу Моему: сядь по правую сторону Мою, доколе Я не положу врагов Твоих под ноги Твои”? Итак, если Давид называет Его Господом, как же Он сын его? И никто не мог ответить Ему. И с того дня никто уже не посмел задать Ему вопроса.
Тогда Иисус глагола к народом и учеником Своим, глаголя: на Моисеове седалищи седоша книжницы и фарисее. Вся убо, елика аще рекут вам блюсти, соблюдайте и творите, по делом же их не творите: глаголют бо, и не творят. Связуют бо бремена тяжка и бедне носима, и возлагают на плеща человеческа, перстом же своим не хотят двигнути их. Вся же дела своя творят, да видими будут человеки: разширяют же хранилища своя, и величают воскрилия риз своих. Любят же преждевозлегания на вечерях, и преждеседания на сонмищих, и целования на торжищах, и зватися от человек: учителю, учителю. Вы же не нарицайтеся учители: един бо есть ваш Учитель, Христос: вси же вы братия есте. И отца не зовите себе на земли: един бо есть Отец ваш, Иже на небесех. Ниже нарицайтеся наставницы: един бо есть Наставник ваш, Христос. Болий же в вас, да будет вам слуга. Иже бо вознесется, смирится: и смиряяйся, вознесется. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко затворяете Царствие Небесное пред человеки: вы бо не входите, ни входящих оставляете внити. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко преходите море и сушу, сотворити единаго пришельца: и егда будет, творите его сына геенны сугубейша вас. Горе вам, вожди слепии, глаголющии: иже аще кленется церковию, ничесоже есть, а иже кленется златом церковным, должен есть. Буи и слепии, кое бо боле есть, злато ли, или церковь, святящая злато? И иже аще кленется олтарем, ничесоже есть, а иже кленется даром, иже верху его, должен есть. Буи и слепии, что бо боле, дар ли, или олтарь, святяй дар? Иже убо кленется олтарем, кленется им и сущим верху его. И иже кленется церковию, кленется ею, и Живущим в ней. И кленыйся небесем, кленется Престолом Божиим и Седящим на нем. Горе вам, книжницы и фарисее лицемери, яко одесятствуете мятву, и копр, и кимин, и остависте вящшая закону, суд и милость, и веру. Сия же подобаше творити, и онех не оставляти. Вожди слепии, оцеждающии комары, вельблуды же пожирающе. Горе вам, книжницы и фарисее лицемери, яко очищаете внешнее сткляницы и блюда, внутрьюду же суть полни хищения и неправды. Фарисее слепый, очисти прежде внутреннее сткляницы и блюда, да будет и внешнее има чисто. Горе вам, книжницы и фарисее лицемери, яко подобитеся гробом повапленым, иже внеюду убо являются красны, внутрьюду же полни суть костей мертвых, и всякия нечистоты. Тако и вы, внеюду убо являетеся человеком праведни, внутрьюду же есте полни лицемерия и беззакония. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко зиждете гробы пророческия, и красите раки праведных, и глаголете: аще быхом были во дни отец наших, не быхом убо общницы им были в крови пророк. Темже сами свидетельствуете себе, яко сынове есте избивших пророки. И вы исполните меру отец ваших. Змия, порождения ехиднова, како убежите от суда огня геенскаго? Сего ради, се Аз послю к вам пророки и премудры, и книжники: и от них убиете и распнете, и от них биете на сонмищих ваших, и изженете от града во град. Яко да приидет на вы всяка кровь праведна, проливаемая на земли, от крове Авеля праведнаго до крове Захарии, сына Варахиина, егоже убисте между церковию и олтарем. Аминь, глаголю вам, яко приидут вся сия на род сей. Иерусалиме, Иерусалиме, избивый пророки, и камением побиваяй посланныя к нему: колькраты восхотех собрати чада твоя, якоже собирает кокош птенцы своя под криле, и не восхотесте? Се, оставляется вам дом ваш пуст. Глаголю бо вам, яко не имате Мене видети отселе, дондеже речете: благословен Грядый во имя Господне. Тогда Иисус сказал толпе народа и ученикам Своим: на Моисеевом седалище сели книжники и фарисеи; итак все, что они скажут вам, исполняйте и храните, по делам же их не поступайте: ибо говорят они и не делают. Связывают они ноши тяжелые и неудобоносимые и возлагают на плечи людей, сами же и пальцем своим не хотят двинуть их. Все же дела свои совершают с тем, чтобы видели их люди; расширяют хранилища свои и увеличивают кисти; любят же первое место на званых обедах и первые сиденья в синагогах и приветствия на площадях, и чтобы звали их люди: “равви!” Вас же пусть не называют равви, ибо один у вас Учитель, вы же все – братья. И отцом своим не называйте никого на земле, ибо один у вас Отец – Небесный. И пусть не называют вас наставниками, потому что Наставник у вас один: Христос. Больший из вас да будет вам слугою. Ибо, кто вознесет себя, тот смирен будет, а кто смирит себя, тот вознесен будет. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что затворяете Царство Небесное перед людьми: вы и сами не входите и входящим не даете войти. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что обходите море и сушу, чтобы сделать хотя бы одного прозелитом; и когда это случится, делаете его сыном геенны вдвое худшим, чем вы. Горе вам, вожди слепые, говорящие: “кто поклянется храмом – ничего, кто же поклянется золотом храма – связан”. Безумные и слепые, что же больше: золото, или храм, освятивший золото? И: “кто поклянется жертвенником – ничего, кто же поклянется даром, который на нем – связан”. Слепые! Что же больше: дар, или жертвенник, освящающий дар? Итак, поклявшийся жертвенником клянется им и всем, что на нем; и поклявшийся храмом клянется им и Живущим в нем; и поклявшийся небом клянется престолом Божиим и Сидящим на нем. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что даете десятину с мяты, аниса и тмина, и обошли более важное в Законе: правосудие и милосердие и верность; это надлежало исполнить и того не опустить. Вожди слепые, оцеживающие комара и проглатывающие верблюда! Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что очищаете снаружи чашу и блюдо, внутри же они полны хищения и невоздержания. Фарисей слепой! Очисти прежде чашу и блюдо внутри, чтобы и снаружи они стали чисты. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что вы подобны гробницам побеленным, которые снаружи кажутся красивыми, внутри же полны костей мертвых и всякой нечистоты. Так и вы снаружи кажетесь людям праведными, внутри же наполнены лицемерием и беззаконием. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что строите гробницы пророков и украшаете памятники праведных и говорите: “если бы мы жили во дни отцов наших, мы не были бы сообщниками их в крови пророков”. Тем самым вы свидетельствуете против себя, что вы сыновья тех, которые убили пророков. Доведите же до полноты меру отцов ваших. Змеи, отродье змеиное! Как бежать вам от осуждения в геенну? Поэтому, вот, Я посылаю к вам пророков и мудрых и книжников; иных вы убьете и распнете, иных будете бичевать в синагогах ваших и гнать из города в город; да придет на вас вся кровь праведная, проливаемая на земле, от крови Авеля праведного до крови Захарии, сына Варахии, которого вы убили между храмом и жертвенником. Истинно говорю вам: это все придет на род этот. Иерусалим, Иерусалим, убивающий пророков и камнями побивающий посланных к нему! Сколько раз хотел Я собрать детей твоих, как птица собирает птенцов под крылья, и вы не захотели! Вот, оставляется вам дом ваш пуст. Ибо говорю вам: не увидите Меня отныне, доколе не скажете: “Благословен Грядущий во имя Господне.”   Мф 22:15–23:39
Посем псалом 50. Таже, Спаси, Боже, люди Твоя: Господи помилуй, 12. Посем ектения малая. И псалом 50. Затем “Спаси, Боже, народ Твой:”, Господи помилуй, (12) и ектения малая.

Таже кондак, глас 2.
Подобен: Вышних ища:

Кондак, глас 2

Час душе конца помысливши, / и посечения смоковницы убоявшися, / данный тебе талант / трудолюбно делай окаянная / бодрствующи и зовущи: / да не пребудем вне чертога Христова. Очасе конца помысли, душа, / и участи срубленной смоковницы убоявшись, / над данным тебе талантом потрудись, несчастная, / бодрствуя и взывая: / “Да не останемся мы вне брачного чертога Христова!”
Икос: Что унываеши душе моя окаянная? / Что мечтаеши безвременно попечения неполезная? / Что упражняешися к мимотекущим? / Последнейший час есть отселе, / и разлучитися имамы от сущих зде. / Дондеже время имаши, возникни зовущи: / согреших Ти, Спасе мой, / не посецы мене якоже неплодную смоковницу, / но яко благоутробен Господи, / ущедри со страхом зовущую: / да не пребудем вне чертога Христова. Икос: Что в нерадении пребываешь, / душа моя несчастная? / Что не вовремя мечтаешь в заботах о бесполезном? / Что занимаешься бесследно утекающим? / Последний час отныне наступил, / и предстоит нам со всем здешним разлучиться. / Доколе имеешь время, отрезвись, взывая: / “Согрешила я пред Тобою, Спаситель мой, / не сруби меня как бесплодную смоковницу, / но как милосердный, Господи, / пожалей со страхом восклицающую: / Да не останемся мы вне брачного чертога Христова!”
Синаксарь. Синаксарь.

Таже двоепеснец,

егоже краестрочие: Трити те, сиесть, во вторник же. Творение господина Космы, ирмос по дважды, стихи же на 12. Последи же ирмос, оба лика вкупе. Глас 2.

Двупеснец господина Космы Маюмского, глас 2

Акростих его: “Трити те”, то есть “Во вторник же”. Ирмосы исполняются дважды, тропари же на 12. В конце же ирмос поют оба хора вместе.

Песнь 8.

{Τ} Ирмос: Велению мучителеву / преподобнии трие отроцы не повинувшеся, / в пещь ввержени, Бога исповедаху, поюще: / благословите, дела Господня, Господа.

Песнь 8

Ирмос: Приказу тирана не подчинившись, / благочестивые три отрока, / в печь ввергнутые, / исповедали Бога, воспевая: / “Благословляйте, творения Господни, Господа!”

{Ρ} Леность далече нас отвержим, / и светлыми свещами безсмертнаго Жениха Христа пением усрящим, / благословите, вопиюще, дела Господня Господа. Нерадение далеко от себя отринем / и со светлыми светильниками / бессмертного жениха-Христа / встретим песнопениями, взывая: / “Благословляйте, творения, Господа!”
{Ι} Да удовлеет общительный души нашея елей в сосудех, / яко да не на куплю положше время почестей, поем: / благословите дела Господня Господа. Да будет достаточно елея / общительности в сосудах нашей души, / чтобы не потратив времени наград на куплю, / нам воспевать: “Благословляйте, / творения Господни, Господа!”
{Τ} Талант елицы от Бога приясте, равносильную благодать, / помощию давшаго Христа возрастите, поюще: / благословите дела Господня Господа. Все вы, кто получили талант от Бога, / в равную меру умножьте благодать / с помощью даровавшего его Христа, / воспевая: “Благословляйте, / творения Господни, Господа!”
Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки. Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.
И паки ирмос: Велению мучителеву: Честнейшую не поем. И снова ирмос: Приказу тирана: Честью высшую: не поем.

Песнь 9.

{Η} Ирмос: Невместимаго Бога / во чреве вместившая, / и Радость миру родившая, / Тя поем, Богородице Дево.

Песнь 9

Ирмос: Невместимого Бога во чреве вместившая / и радость миру родившая, / Тебя мы воспеваем, Всесвятая Дева.

{Τ} Учеником Благий, бдите, рекл еси, / воньже час приидет Господь, не разумеете, / отдати комуждо. “Бодрствуйте”, — сказал Ты, Благой, ученикам, – / “ибо не знаете, в который час придет Господь – / воздать каждому!”
{Ε} Во втором Твоем и страшном пришествии Владыко, / десным овцам мя сопричти, / прегрешений презрев моих множества. При втором Твоем страшном пришествии, Владыка, / сопричти меня к овцам, справа от Тебя стоящим, / презрев множество моих согрешений.
И паки вместо, Достойно, ирмос: Невместимаго Бога: И снова вместо Достойно: ирмос: Невместимого Бога:

Ексапостиларий, трижды:

Ексапостиларий

Чертог Твой вижду, Спасе мой, украшенный, / и одежды не имам, да вниду вонь: / просвети одеяние души моея / Светодавче, и спаси мя. Чертог Твой вижу я, Спаситель мой, украшенным, / но одежды не имею, чтобы войти в него. / Сделай светлым одеяние души моей, / Податель света, и спаси меня. (3)

На хвалитех поставим стихов 4,
и поем стихиры самогласны повторяюще, глас 1:

На “Хвалите:”
стихиры на 4, глас 1

Во светлостех святых Твоих, / како вниду недостойный? / Аще бо дерзну совнити в чертог, / одежда мя обличает, яко несть брачна, / и связан извержен буду от ангелов. / Очисти Господи, скверну души моея, / и спаси мя яко Человеколюбец. В светлый сонм святых Твоих / как войду я, недостойный? / Ведь если осмелюсь войти с ними в брачный чертог, – / одежда меня обличает, ибо не в такой идут на брак, / и, связанный, изгнан буду Ангелами. / Очисти, Господи, скверну души моей / и спаси меня, как Человеколюбец. (2)
Глас 2: Душевною леностию воздремався, / не стяжах Женише Христе, / горяща светильника иже от добродетелей, / и девам уподобихся буим, / во время делания глумляся. / Утробы щедрот Твоих не затвори мне Владыко, / но оттряс мой омраченный сон, возстави, / и с мудрыми введи девами в чертог Твой, / идеже глас чистый празднующих, / и вопиющих непрестанно: / Господи, слава Тебе. Глас 2: От душевного нерадения задремав, / не приобрел я, Жених мой, Христе, светильника, горящего добродетелями, / и уподобился девицам неразумным, / во время работы мечтая. / Сострадательного сердца Твоего не затвори от меня, Владыка, / но стряхнув с меня мрачный сон, воздвигни, / и с разумными девами введи в Твой брачный чертог, / где чистый глас празднующих и взывающих непрестанно: / “Господи, слава Тебе!” (2)
Слава, и ныне, глас 4: Скрывшаго талант осуждение слышавши, о душе / не скрывай словесе Божия, / возвещай чудеса Его, / да умножающи дарование, / внидеши в радость Господа твоего. Слава, и ныне, глас 4: Об осуждении сокрывшего талант услышав, душа, / не скрывай слова Божия, / возвещай чудеса Его, / чтобы, умножив благодатный дар, / войти тебе в радость Господа твоего.

На стиховне стихиры самогласны, глас 6:

Стихиры на стиховне, глас 6

Приидите вернии, / делаим усердно Владыце: / подавает бо рабом богатство, / и по равенству кийждо да многоусугубим благодати талант: / ов убо мудрость да приносит делы благими, / ов же службу светлости да совершает. / Да приобщается же словом верный тайны ненаученному, / и да расточает богатство убогим другий: / сице бо заимованное многоусугубим, / и яко строителие вернии благодати, / Владычния радости сподобимся. / Тоя нас сподоби, Христе Боже, / яко Человеколюбец. Придите, верные, / потрудимся усердно для Владыки, / ибо Он подает рабам Своим богатство; / и каждый соразмерно да преумножит благодати талант: / один мудрость да употребляет на добрые дела, / а другой служение просвещения да совершает. / Да приобщает же верный / к слову Божию непосвященного, / и да раздает богатство бедным иной: / ведь так мы взаймы нам данное преумножим, / и как верные распорядители благодати / радости со своим Владыкой удостоимся. / Ее и нас сподоби, Христе Боже, / как Человеколюбец.
Стих: Исполнихомся заутра милости Твоея, Господи, возрадовахомся, и возвеселихомся: во вся дни наша возвеселихомся. За дни, в няже смирил ны еси, лета в няже видехом злая. И призри на рабы Твоя, и на дела Твоя, / и настави сыны их. Стих: Насытились мы рано утром милостью Твоею, Господи, и возрадовались и возвеселились. Во все дни наши возвеселились: за дни, в которые Ты смирил нас, за годы, в которые мы видели злое. И воззри на рабов Твоих и на дела Твои, / и укажи путь сынам их.
Егда приидеши во славе со ангельскими силами, / и сядеши на престоле, Иисусе, разсуждения, / да мя Пастырю Благий не разлучиши: / пути бо десныя веси, / развращени же суть шуии. / Да не убо с козлищи грубаго мя грехом погубиши, / но десным мя сочетав овцам, / спаси яко Человеколюбец. Когда придешь Ты во славе с ангельскими воинствами / и сядешь, Иисусе, на престоле для разбирательства, / не разлучи меня с Собою, Пастырь Благой: / ибо познаны Тобою пути правые, / а левые развращены. / Не погуби же с козлами меня закосневшего во грехе, / но сопричислив меня к овцам, стоящим справа, / спаси как Человеколюбец.
Стих: И буди светлость Господа Бога нашего на нас, и дела рук наших исправи на нас, / и дело рук наших исправи. Стих: И да будет сияние Господа Бога нашего на нас, и дела рук наших исправь у нас, / и дело рук наших исправь.
Женише, добротою красный паче всех человек, / призвавый нас к трапезе духовней чертога Твоего, / нелепый мой зрак прегрешений / совлецы причастием страданий Твоих, / и одеждею славы украсив Твоея красоты / сообедника светла мя покажи Твоего Царствия, / яко Милосерд. Жених, цветущий красотою более всех людей, / призвавший нас на пиршество духовное / брачного чертога Твоего! / Безобразный облик мой в одежде согрешений совлеки / участием в Твоих страданиях / и, славы одеянием украсив, / красоты Твоей сотрапезником сияющим меня яви / в Твоем Царстве, как Милосердный!
Слава, и ныне глас 7: Се тебе талант Владыка вверяет душе моя, / страхом приими дар, заимствуй давшему, / раздавай нищим, и стяжи друга Господа, / да станеши одесную Его, егда приидет во славе, / и услышиши блаженный глас: / вниди рабе в радость Господа твоего. / Тоя достойна мя сотвори Спасе, заблудившаго, / великия ради Твоея милости. Слава, и ныне, глас 7: Вот, душа моя, Владыка вверяет тебе талант. / Со страхом дар прими, / отдай в рост для Давшего тебе, / раздай нищим и приобрети этим друга в Господе, / чтобы стать справа от Него, когда Он придет во славе, / и услышать блаженный глас: / “Войди, раб, в радость Господа Твоего!” / Удостой ее, Спаситель, и меня, заблудшего, / по великой Твоей милости.
И прочее последование яко обычно.

Часы со обычным стихословием, и чтение Евангелия.

И прочее последование как обычно.

НА 6‑М ЧАСЕ

НА 6‑М ЧАСЕ

Часы с обычным стихословием и чтением Евангелия.

Тропарь пророчества, глас 1:

Тропарь пророчества, глас 1

Безмерно согрешающим, / богатно прости Спасе, / и сподоби нас неосужденно поклонитися / Твоему святому Воскресению, / молитвами Пречистыя Твоея Матере, / едине Многомилостиве. Безмерно согрешающим / великодушно прости, Спаситель; / удостой нас, не подвергшись осуждению, / поклониться Твоему святому Воскресению, / по ходатайствам Пречистой Твоей Матери, / Единый Многомилостивый!
Слава, и ныне, тойже. Слава, и ныне: и повторяем то же.

Прокимен, псалом 129. Глас 6:

Прокимен, глас 6

Яко у Господа милость, / и многое у Него избавление. Стих: Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи услыши глас мой. Ибо у Господа милость, / и велико у Него избавление. Стих: Из глубины я воззвал к Тебе, Господи, Господи, услышь голос мой.   Пс 129:7, 1–2А

Пророчества Иезекиилева чтение:
[Глава 1, ст. 21 – 28. гл. 2, ст. 1]

Пророчества Иезекииля чтение

Внегда идяху [животная], идяху [и колеса], и внегда стояти им, стояху [и колеса с ними]: и егда воздвизахуся от земли, воздвизахуся с ними [и колеса], яко дух жизни бяше в колесех. И подобие над главою животных яко твердь, яко видение кристалла, простертое над крилами их свыше. И под твердию крила их простерта, паряще друг ко другу, комуждо два спряжена, прикрывающе телеса их. И слышах глас крил их, внегда паряху, яко глас вод многих, яко глас Бога Саддаи: и внегда ходити им, глас слова яко глас полка: и внегда стояти им, почиваху крила их. И се глас превыше тверди сущия над главою их, внегда стояти им, низпускахуся крила их. И над твердию, яже над главою их, яко видение камене сапфира, подобие престола на нем, и на подобии престола подобие якоже вид человечь сверху. И видех яко видение илектра, яко видение огня внутрь его окрест от видения чресл и выше, и от видения чресл даже до долу видех видение огня, и свет его окрест. Яко видение дуги, егда есть на облацех в день дождя, тако стояние света окрест. Сие видение подобие славы Господни. Во время шествия животных, шли и колеса; и при остановке их стояли (и колеса с ними); и при подъеме [их] от земли, поднимались с ними и колеса, ибо Дух Жизни был в колесах. И подобие над головами тех животных – как твердь, как вид кристалла, простертая над крыльями их сверху. И под твердью – крылья их простертые, взмахивавшие, достигая одно другого; и у каждого два – соединялись и покрывали тела их. И я слышал шум крыльев их при взмахах их, как шум множества воды, и как глас Бога Крепкого*, [могучего]; (и) во время шествия их – шум слов, как шум стана; и при остановке их успокаивались крылья их. И вот, голос с вершины тверди, бывшей над головами их: при остановке их утихали крылья их. И превыше тверди, которая над головами их, как вид камня сапфира – подобие престола на ней; и на подобии престола – подобие, как облик человека, вверху. И увидел я как бы вид янтаря, как видение огня изнутри его кругом; от вида чресл и выше, и от вида чресл до низу увидел я видение огня, и сияние его вокруг. Как видение радуги, когда будет она в облаке в день дождя – таково очертание сияния кругом. Это – видение подобия славы Господней.   Иез 1:21–28; 2:1

* греч. и слав.: Садаи, от евр. Шаддай

Прокимен, псалом 130, глас 4:

Прокимен, глас 4

Да уповает Израиль на Господа / от ныне и до века. Стих: Господи, не вознесеся сердце мое, ниже вознесостеся очи мои. Да уповает Израиль на Господа / отныне и до века. Стих: Господи, не возвеличилось сердце моё, и не превознеслись очи мои.   Пс 130:3, 1А
И прочее. Вкупе же поем и 9‑й час, без кафисмы, и чтем Евангелие. И блаженны поем, и Помяни нас Господи, с поклоны. И прочее все, якоже и в Понедельник указася. И прочее. Совершаем и 9‑й час без кафизмы, и читаем Евангелие. Поем и Блаженны с поклонами. И все прочее, как указано в Понедельник.

В ТОЙЖЕ СВЯТЫЙ И ВЕЛИКИЙ ВТОРНИК
ВЕЧЕРА,

В СВЯТОЙ И ВЕЛИКИЙ ВТОРНИК
НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

во светильничное, обычное стихословие, на Господи воззвах, поставим стихов 10, и поем стихиры самогласны. В вечернее время обычное стихословие. На Господи, воззвах: поем стихиры самогласны на 10.
Глас 1: Во светлостех святых Твоих, како вниду недостойный? / Аще бо дерзну совнити в чертог, / одежда мя обличает, яко несть брачна, / и связан извержен буду от ангелов: / очисти Господи скверну души моея, / и спаси мя яко Человеколюбец. Глас 1: В светлый сонм святых Твоих / как войду я, недостойный? / Ведь если осмелюсь войти с ними в брачный чертог, – / одежда меня обличает, ибо не в такой идут на брак, / и, связанный, изгнан буду Ангелами. / Очисти, Господи, скверну души моей / и спаси меня, как Человеколюбец. (2)
Глас 2: Душевною леностию воздремався, / не стяжах Женише Христе, / горяща светильника иже от добродетелей, / и девам уподобихся буим, / во время делания глумляся: / утробы щедрот Твоих не затвори мне Владыко, / но оттряс мой омраченный сон, возстави Милостиве, / и с мудрыми введи девами в чертог Твой, / идеже глас чистый празднующих, / и вопиющих непрестанно: / Господи слава Тебе. Глас 2: От душевного нерадения задремав, / не приобрел я, Христе-Жених, светильника, горящего добродетелями, / и уподобился девицам неразумным, / во время работы мечтая. / Сострадательного сердца Твоего не затвори от меня, Владыка, / но стряхнув с меня мрачный сон, воздвигни, / и с разумными девами введи в Твой брачный чертог, / где чистый глас празднующих и взывающих непрестанно: / “Господи, слава Тебе!” (2)
Глас 4: Скрывшаго талант осуждение слышавши, о душе, / не скрывай словесе Божия, / возвещай чудеса его, / да умножающи дарование, / внидеши в радость Господа твоего. Глас 4: Об осуждении сокрывшего талант услышав, душа, / не скрывай слова Божия, / возвещай чудеса Его, / чтобы, умножив благодатный дар, / войти тебе в радость Господа Твоего. (2)
Глас 6: Приидите вернии, делаим усердно Владыце: / подавает бо рабом богатство, / и по равенству кийждо многоусугубим благодати талант: / ов убо мудрость да приносит делы благими, / ов же службу светлости да совершает: / да приобщается же словом верный, тайны ненаученному, / и да расточает богатство убогим другий. / Сице бо заимованное многоусугубим, / и яко строителие вернии благодати, / Владычния радости сподобимся: / тоя нас сподоби Христе Боже, / яко Человеколюбец. Глас 6: Придите, верные, / потрудимся усердно для Владыки, / ибо Он подает рабам Своим богатство; / и каждый соразмерно да преумножит благодати талант: / один мудрость да употребляет на добрые дела, / а другой служение просвещения да совершает. / Да приобщает же верный / к слову Божию непосвященного, / и да раздает богатство бедным иной: / ведь так мы взаймы нам данное преумножим, / и как верные распорядители благодати / радости со своим Владыкой удостоимся. / Ее и нас сподоби, Христе Боже, / как Человеколюбец. (2)
Егда приидеши во славе со ангельскими силами, / и сядеши на престоле Иисусе разсуждения, / да мя Пастырю Благий не разлучиши, / пути бо десныя веси, / развращени же суть шуии. / Да не убо с козлищи грубаго мя грехом погубиши, / но десным мя сочетав овцам, / спаси яко Человеколюбец. Когда придешь Ты во славе с ангельскими воинствами / и сядешь, Иисусе, на престоле для разбирательства, / не разлучи меня с Собою, Пастырь Благой: / ибо познаны Тобою пути правые, / а левые развращены. / Не погуби же с козлами меня закосневшего во грехе, / но сопричислив меня к овцам, стоящим справа, / спаси как Человеколюбец.
Женише добротою красный паче всех человек, / призвавый нас к трапезе духовней чертога Твоего, / нелепый мой зрак прегрешений совлецы, / причастием страданий Твоих, / и одеждею славы украсив Твоея красоты, / сообедника светла мя покажи Твоего Царствия, / яко Милосерд. Жених, цветущий красотою более всех людей, / призвавший нас на пиршество духовное / брачного чертога Твоего! / Безобразный облик мой в одежде согрешений совлеки / участием в Твоих страданиях / и, славы одеянием украсив, / красоты Твоей сотрапезником сияющим меня яви / в Твоем Царстве, как Милосердный!
Слава, и ныне, глас 7: Се тебе талант Владыка вверяет душе моя: / страхом приими дар, заимствуй давшему ти, / раздавай нищим, и стяжи друга Господа, / да станеши одесную Его, егда приидет во славе, / и услышиши блаженный глас: / вниди рабе в радость Господа твоего. / Тоя достойна мя сотвори Спасе заблудившаго, / великия ради Твоея милости. Слава, и ныне, глас 7: Вот, душа моя, Владыка вверяет тебе талант. / Со страхом дар прими, / отдай в рост для Давшего тебе, / раздай нищим и приобрети этим друга в Господе, / чтобы стать справа от Него, когда Он придет во славе, / и услышать блаженный глас: / “Войди, раб, в радость Господа Твоего!” / Удостой ее, Спаситель, и меня, заблудшего, / по великой Твоей милости.
Вход со Евангелием. Свете тихий: Вход с Евангелием. Свет отрадный:

Прокимен, псалом 131, глас 6:

Воскресни Господи в покой Твой, / Ты и кивот Святыни Твоея. Стих: Помяни Господи Давида, и всю кротость его.

Прокимен, глас 6

Встань, Господи, на место покоя Твоего, / Ты и ковчег святыни Твоей. Стих: Вспомни, Господи, Давида и всю кротость его.   Пс 131:8, 1

Исхода чтение:
[Глава 2, ст. 5 – 10]

1. Исхода чтение

Сниде дщерь фараонова измытися на реку, и рабыни ея прохождаху при реце: и видевши ковчежец в лучице, пославши рабыню, взя и. Отверзши же, видит отроча плачущееся в ковчежце, и пощаде е дщерь фараоня, и рече: от детей еврейских сие. И рече сестра его дщери фараонове: хощеши ли призову ти жену кормилицу от еврей, и воздоит ти отроча? И рече ей дщерь фараонова: иди. Шедши же отроковица, призва матерь отрочате. Рече же к ней дщерь фараонова: соблюди ми отроча сие, и воздой ми е: аз же дам ти мзду. Взя же отроча жена, и дояше е. Возмужавшу же отрочати, введе е ко дщери фараонове, и бысть ей в сына: и нарече имя ему Моисей, глаголющи: от воды взях его. Сошла дочь фараонова помыться к реке, и прислужницы ее ходили вдоль реки. И, увидев короб в заводи, она, послав прислужницу, взяла его. Открыв же, видит дитя, плачущее в коробе; и пожалела его дочь фараонова, и сказала: “Это – из еврейских детей”. И сказала сестра его дочери фараоновой: “Хочешь, я позову тебе женщину-кормилицу из Евреянок, и она вскормит тебе дитя?” И сказала ей дочь фараонова: “Сходи”. Девица же пошла и позвала мать младенца. Сказала же ей дочь фараонова: “Сбереги мне это дитя и вскорми мне его; а я дам тебе плату”. И взяла женщина дитя и кормила его. А когда выросло дитя, привела его к дочери фараоновой, и стал он ей вместо сына. Нарекла же она имя ему: Моисей, говоря: “Из воды я взяла его”.   Исх 2:5–10

Прокимен, псалом 132, глас 4:

Се что добро, или что красно, / но еже жити братии вкупе. Стих: Яко миро на главе, сходящее на браду, браду Аароню.

Прокимен, глас 4

Вот, что так прекрасно или что так приятно / – как только жить братьям вместе! Стих: Как миро на голове, сходящее на бороду, бороду Ааронову.   Пс 132:1, 2А

Иова чтение:
[Глава 1, ст. 13 – 22]

2. Иова чтение

Бысть яко день сей, сынове Иовлевы и дщери его пияху вино в дому брата своего старейшаго. И се вестник прииде ко Иову, и рече ему: супруги волов оряху, и ослицы пасяхуся близ их. И пришедше пленители плениша их, и отроки избиша мечем, и спасохся аз един, и приидох возвестити тебе. Еще сему глаголющу, прииде ин вестник, и рече ко Иову: огнь спаде с небесе, и пожже овцы, и пастыри пояде подобне: спасохся же аз един, и приидох возвестити тебе. Еще сему глаголющу, прииде ин вестник, и рече ко Иову: конницы сотвориша начальства три, и окружиша вельблюды, и плениша их, и отроки избиша мечми: спасохся же аз един, и приидох возвестити тебе. Еще сему глаголющу, ин вестник прииде, глаголя Иову: сыном твоим, и дщерем твоим ядущим и пиющим у брата своего старейшаго. Внезапу ветр велик найде от пустыни, и коснеся четырем углом храмины, и паде храмина на дети твоя, и скончашася: спасохся же аз един, и приидох возвестити тебе. Тако [услышав] Иов, востав растерза ризы своя, и остриже власы главы своея, [и посыпа перстию главу свою,] и пад на землю, поклонися [Господеви]. И рече: сам наг изыдох от чрева матере моея, наг и отыду тамо: Господь даде, Господь отъят: яко Господеви изволися, тако бысть: буди имя Господне благословенно [во веки]. Во всех сих приключившихся ему ничтоже согреши Иов пред Господем [ниже устнама своима], и не даде безумия Богу. Настал день тот, когда сыновья Иова и дочери его [ели] и пили (вино) в доме брата своего старшего. И вот, вестник пришел к Иову и сказал ему: пары волов пахали, и ослицы паслись возле них; и, придя, грабители захватили их, и отроков убили острием меча; а я один, спасшись, пришел возвестить тебе”. Еще этот говорил, как пришел другой вестник к Иову и сказал: “Огонь пал с неба [на землю] и сжег овец, и пастухов сжег также; и я один, спасшись, пришел возвестить тебе”. Еще этот говорил, как пришел другой вестник к Иову и говорит ему: “Всадники построились тремя отрядами против нас, и окружили верблюдов, и захватили их, и отроков убили мечами; а я один спасся и пришел возвестить тебе”. Еще этот говорил, как иной вестник приходит к Иову, говоря: “Когда сыновья твои и дочери твои ели и пили у [сына твоего], брата их старшего, внезапно сильный ветер пришел от пустыни и охватил четыре угла дома, и упал дом на детей твоих, и они скончались; и спасся я один, и пришел возвестить тебе. Услышав такое, Иов встал, разодрал одежды свои, остриг волосы головы своей, (и посыпал прахом голову свою); и, пав на землю, поклонился Господу и сказал: “Сам я нагим вышел из чрева матери моей, нагим отойду и туда. Господь дал, Господь отнял; как Господу было угодно, так и совершилось; да будет имя Господне благословенно вовеки!” Во всем этом, случившемся с ним, ни в чем не согрешил Иов, даже устами своими, и не произнес безрассудного о Боге.   Иов 1:13–22
И абие, Да исправится молитва моя: И тотчас, Да направится молитва моя:

Евангелие от Матфеа,
зачало 102: [Мф. 24, 36 – 26, 2]

Евангелие от Матфея
зачало 102

Рече Господь Своим учеником: о дни и часе пришествия Сына Человеческаго никтоже весть, ни ангели небеснии, токмо Отец Мой един. Якоже бо бысть во дни Ноевы, тако будет и пришествие Сына Человеческаго. Якоже бо беху во дни прежде потопа, ядуще и пиюще, женящеся и посягающе, до негоже дне вниде Ное в ковчег, и не уведеша, дондеже прииде вода, и взят вся: тако будет и пришествие Сына Человеческаго. Тогда два будета на селе: един поемлется, а другий оставляется. Две мелюще в жерновах: едина поемлется, и едина оставляется. Бдите убо, яко не весте, в кий час Господь ваш приидет. Сие же ведите, яко аще бы ведал дому владыка, в кую стражу тать приидет, бдел убо бы, и не бы дал подкопати храма своего. Сего ради и вы будите готови, яко, воньже час не мните, Сын Человеческий приидет. Кто убо есть верный раб и мудрый, егоже поставит господин его над домом своим, еже даяти им пищу во время их? Блажен раб той, егоже, пришед господин его, обрящет тако творяща. Аминь, глаголю вам, яко над всем имением своим поставит его. Аще ли же речет злый раб той в сердцы своем: коснит господин мой приити. И начнет бити клевреты своя, ясти же и пити с пияницами. Приидет господин раба того в день, воньже не чает, и в час, воньже не весть. И протешет его полма, и часть его с неверными положит: ту будет плачь и скрежет зубом. Тогда уподобися Царствие Небесное десятим девам, яже прияша светильники своя, и изыдоша в сретение жениху. Пять же бе от них мудры, и пять юродивы. Юродивыя же приемша светильники своя, не взяша с собою елеа. Мудрыя же прияша елей в сосудех со светильники своими. Коснящу же жениху, воздремашася вся, и спаху. Полунощи же вопль бысть: се, жених грядет, исходите в сретение его. Тогда воставше вся девы тыя, и украсиша светильники своя. Юродивыя же мудрым реша: дадите нам от елеа вашего, яко светильницы наши угасают. Отвещаша же мудрыя, глаголюще: еда како не достанет нам и вам: идите же паче к продающим и купите себе. Идущим же им купити, прииде жених, и готовыя внидоша с ним на браки, и затворены быша двери. Последи же приидоша и прочия девы, глаголюще: Господи, Господи, отверзи нам. Он же отвещав рече им: аминь глаголю вам, не вем вас. Бдите убо, яко не весте дне, ни часа, воньже Сын Человеческий приидет. Якоже бо человек некий отходя призва своя рабы, и предаде им имение свое. И овому убо даде пять талант, овому же два, овому же един, комуждо противу силы его: и отыде абие. Шед же приемый пять талант, дела в них и сотвори другия пять талант. Такожде и иже два, приобрете и той другая два. Приемый же един, шед вкопа его в землю, и скры сребро господина своего. По мнозе же времени прииде господин раб тех, и стязася с ними о словеси. И приступль пять талант приемый, принесе другия пять талант, глаголя: господи, пять талант ми еси предал, се, другия пять талант приобретох ими. Рече же ему господь его: добрый рабе, благий и верный, о мале был еси верен, над многими тя поставлю: вниди в радость господа твоего. Приступль же и иже два таланта приемый, рече: господи, два таланта ми еси предал: се, другая два таланта приобретох има. Рече же ему господь его: добрый рабе, благий и верный, о мале ми был еси верен, над многими тя поставлю: вниди в радость господа твоего. Приступль же и приемый един талант, рече: господи, ведях тя, яко жесток еси человек: жнеши, идеже не сеял еси, и собираеши, юдуже не расточил еси. И убоявся, шед скрых талант твой в земли, и се имаши твое. Отвещав же господь его, рече ему: лукавый рабе и ленивый, ведяше, яко жну, идеже не сеях, и собираю, юдуже не расточих. Подобаше убо тебе вдати сребро мое торжником, и пришед аз взял бых свое с лихвою. Возмите убо от него талант, и дадите имущему десять талант. Имущему бо везде дано будет, и преизбудет: от неимущаго же, и еже мнится имея, взято будет от него. И неключимаго раба вверзите во тьму кромешнюю: ту будет плач и скрежет зубом. Сия глаголя возгласи: имеяй уши слышати, да слышит. Егда же приидет Сын Человеческий в славе Своей, и вси святии ангели с Ним, тогда сядет на престоле славы Своея. И соберутся пред Ним вси языцы, и разлучит их друг от друга, якоже пастырь разлучает овцы от козлищ. И поставит овцы одесную Себе, а козлища ошуюю. Тогда речет Царь сущим одесную Его: приидите, благословеннии Отца Моего, наследуйте уготованное вам Царствие от сложения мира. Взалкахся бо, и дасте Ми ясти; возжадахся, и напоисте Мя; странен бех, и введосте Мене; наг, и одеясте Мя; болен, и посетисте Мене; в темнице бех, и приидосте ко Мне. Тогда отвещают Ему праведницы, глаголюще: Господи, когда Тя видехом алчуща, и напитахом; или жаждуща, и напоихом? Когда же Тя видехом странна, и введохом; или нага, и одеяхом? Когда же Тя видехом боляща, или в темнице, и приидохом к Тебе? И отвещав Царь речет им: аминь глаголю вам, понеже сотвористе единому сих братий Моих меньших, Мне сотвористе. Тогда речет и сущим ошуюю Его: идите от Мене, проклятии, во огнь вечный, уготованный диаволу и ангелом его. Взалкахся бо, и не дасте Ми ясти; возжадахся, и не напоисте Мене. Странен бех, и не введосте Мене; наг, и не одеясте Мене; болен, и в темнице, и не посетисте Мене. Тогда отвещают Ему и тии, глаголюще: Господи, когда Тя видехом алчуща, или жаждуща, или странна, или нага, или больна, или в темнице, и не послужихом Тебе? Тогда отвещает им, глаголя: аминь, глаголю вам, понеже не сотвористе единому сих меньших, ни Мне сотвористе. И идут сии в муку вечную, праведницы же в живот вечный. Сказал Господь Своим ученикам: о дне и часе пришествия Сына Человеческого никто не знает, ни Ангелы небесные, ни Сын, но один только Отец. Ибо как дни Ноя, так будет пришествие Сына Человеческого. Как во дни перед потопом ели и пили, женились и выходили замуж до того дня, как вошел Ной в ковчег, и не понимали, пока не пришел потоп и не унес всех, – так будет и пришествие Сына Человеческого. Тогда будут двое в поле: один берется, а другой оставляется; две мелющие в жерновах: одна берется, а другая оставляется. Итак, бодрствуйте, ибо не знаете, в какой день Господь ваш придет. Но вот, что вы знаете: если бы ведал хозяин дома, в какую стражу придет вор, он бодрствовал бы и не позволил бы подкопать дома своего. Поэтому и вы готовьтесь, ибо в час, в какой не думаете, придет Сын Человеческий. Кто же верный раб и разумный, которого поставил господин его над челядью своей, чтобы давать им пищу вовремя? Блажен раб тот, которого господин его, придя, найдет так поступающим. Истинно говорю вам: над всем имением своим поставит его. Если же скажет злой раб тот в сердце своем: “медлит мой господин”, и начнет бить других рабов, таких же, как и он, есть же и пить с пьяницами, придет господин раба того в день, в который он не ожидает, и в час, которого не знает, и рассечет его надвое и подвергнет его одной участи с лицемерами: там будет плач и скрежет зубов. Тогда подобно будет Царство Небесное десяти девам, которые, взяв светильники свои, вышли навстречу жениху. Пять из них было неразумных, и пять разумных. Неразумные, взяв светильники свои, не взяли с собой масла; разумные же взяли масло в сосудах, вместе со светильниками своими. А пока жених медлил, все они задремали и уснули. В полночь же крик раздался: “вот жених, выходите навстречу”. Тогда встали все девы те и оправили светильники свои. Неразумные же сказали разумным: “дайте нам от масла вашего, ибо светильники наши гаснут”. Но разумные ответили, говоря: “как бы не оказалось недостатка у нас и у вас. Пойдите лучше к продавцам и купите себе”. Пока же они ходили покупать, пришел жених, и готовые вошли вместе с ним на брачный пир, и дверь была затворена. После же приходят и прочие девы и говорят: “Господи! Господи! Отвори нам”. Он же ответил: “Истинно говорю вам: не знаю вас”. Итак, бодрствуйте, потому что не знаете ни дня, ни часа. Ибо будет, как с человеком, который, уезжая, позвал рабов своих и вручил им имение свое; и одному дал он пять талантов, другому два, иному один, каждому по его силе; и уехал. Тотчас пошел получивший пять талантов, вложил их в дело и приобрел другие пять; также получивший два приобрел другие два; получивший же один ушел, раскопал землю и скрыл деньги господина своего. По долгом же времени приходит господин рабов тех и сводит с ними счет. И подошел получивший пять талантов, принес другие пять и сказал: “господин, пять талантов ты мне вручил; вот, другие пять талантов я приобрел”. Сказал ему господин его: “хорошо, раб добрый и верный, в малом ты был верен, над многим тебя поставлю; войди в радость господина твоего”. Подошел и получивший два таланта и сказал: “господин, два таланта ты мне вручил; вот, другие два таланта я приобрел”. Сказал ему господин его: “хорошо, раб добрый и верный, в малом ты был верен, над многим тебя поставлю; войди в радость господина твоего”. Подошел же и тот, у кого был один талант, и сказал: “господин, я знал тебя, что ты человек жесткий: жнешь, где не сеял, и собираешь, где не рассыпал; и в страхе пошел и скрыл талант твой в земле; вот тебе твое”. И ответил ему господин его: “лукавый раб и ленивый, ты знал, что я жну, где не сеял, и собираю, где не рассыпал? Потому надлежало тебе дать деньги мои менялам, и придя, я получил бы свое с ростом. Возьмите же у него талант и дайте имеющему десять талантов; ибо каждому имеющему будет дано, и у него будет изобилие, а у не имеющего будет взято и то, что он имеет. И негодного раба выбросьте во тьму внешнюю: там будет плач и скрежет зубов”. Когда же придет Сын Человеческий во славе Своей, и все Ангелы с Ним, тогда сядет Он на престоле славы Своей, и будут собраны перед Ним все народы; и Он отделит их друг от друга, как пастух отделяет овец от козлов; и поставит овец по правую Свою сторону, козлов же по левую. Тогда скажет Царь тем, кто по правую сторону Его: “придите, благословенные Отца Моего, наследуйте Царство, уготованное вам от основания мира. Ибо голоден был Я, и вы дали Мне есть; жаждал, и напоили Меня; странником был, и приняли Меня; наг, и одели Меня; болен был, и посетили Меня; в темнице был, и пришли ко Мне”. Тогда ответят Ему праведные: “Господи, когда мы Тебя видели голодным, и накормили? Или жаждущим, и напоили? Когда же мы видели Тебя странником, и приняли? Или нагим, и одели? Когда же мы видели Тебя больным, или в темнице, и пришли к Тебе?” И ответит им Царь: “истинно говорю вам: сделав для одного из братьев Моих меньших, вы для Меня сделали”. Тогда скажет и тем, кто по левую сторону: “идите от Меня, проклятые, в огонь вечный, уготованный диаволу и Ангелам его. Ибо голоден был Я, и вы не дали Мне есть; жаждал, и не напоили Меня; странником был, и не приняли Меня; наг, и не одели Меня; болен и в темнице, и не посетили Меня”. Тогда ответят и они: “Господи, когда мы видели Тебя голодным, или жаждущим, или странником, или нагим, или больным, или в темнице, и не послужили Тебе?” Тогда Он ответит им: “истинно говорю вам: не сделав для одного из этих меньших, вы и для Меня не сделали”. И пойдут эти в муку вечную, праведные же в жизнь вечную.
И бысть, егда сконча Иисус вся словеса сия, рече учеником Своим: весте, яко по двою дню Пасха будет, и Сын Человеческий предан будет на пропятие. И было: когда окончил Иисус все слова эти, сказал Он ученикам Своим: вы знаете, что через два дня Пасха, и Сын Человеческий предан будет на распятие.   Мф 24:36–26:2
И прочая Преждеосвященных. И прочее последование Литургии Преждеосвященных Даров.