Неделя первая Великого поста

• Малая вечерня
• Великая вечерня
• Утреня
• Литургия

Церковнославянский Русский

НЕДЕЛЯ ПЕРВАЯ СВЯТАГО ПОСТА,
В НЮЖЕ ПРАВОСЛАВИЕ ВОСПОМИНАЕТСЯ.

Бдение обычное.

НЕДЕЛЯ ПЕРВОЙ СЕДМИЦЫ ВЕЛИКОГО ПОСТА

В СУББОТУ ВЕЧЕРА, НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ

В СУББОТУ ВЕЧЕРОМ, НА МАЛОЙ ВЕЧЕРНЕ

Поставим стихи 4, и поем стихи подобныя. Творение Николаа, глас 1. Поем стихиры подобны на 4, творение Николая, глас 1.

Подобен: Небесных чинов:

Подобен: “Небесных полков:”

Ныне благочестия светлость всем распростреся, / разгоняющи лесть нечестия яко облак, / просвещающи же сердца благочестивых: / приидите вси припадем, / благочестивомудренно честным иконам Христовым / покланяющеся православнии. Ныне благочестия сияние / всем простерлось, / разгоняя, как облако, нечестия обман / сердца же благочестивых просвещая; / придите все, с благочестивыми мыслями припадем, / священным иконам Христа поклоняясь, православные.
Священнообразными иконами ныне украшается, / яко невеста украшена Христова Церковь, / и всех созывает духовно праздновати: / снидемся во единомыслии и вере, / радостно величающе Господа. Священными начертаниями икон / ныне красуется, / как невеста наряженная Христова Церковь, / и всех созывает духовно праздновать: / соберемся же в единомыслии и вере, / радостно величая Господа.
Мире весь веселися: / се бо Господь низложи / с высоты нечестия державу неизреченным промышлением. / И смиреннии вознесохомся днесь / к вере православия, / благочестивою царицею наставляеми. Весь мiр, веселись! / Ибо вот, с высоты низверг Господь / нечестия мощь неизреченным промыслом. / И мы, смиренные, вознеслись в сей день / к вере православной благочестивою царицею направляемые.
К первообразному носится, / глаголет Василий, честь иконы: / сего ради в любви почитаем / иконы Спаса Христа, и святых всех: / да сих собравше, / никогдаже ныне злочестием отведемся. К первообразу относится, / говорит Василий, / честь, иконе воздаваемая; / потому с любовью почитаем / иконы Спасителя Христа и всех святых, / чтобы их имея, отныне никогда / не быть нам вовлеченными в нечестие.
Слава, и ныне: Богородичен. Подобен: Безначальным, и Божественным естеством невидимый, / Человек виден бысть Отроковице, / от чистых Твоих кровей, / за крайнее благоутробие: / Егоже плоти написавше подобие, / честно покланяемся вси вернии, / и благочестно величаем. Слава, и ныне, Богородичен. Подобен тот же: Невидимый по безначальному и Божественному естеству, / как Человек, был видим / родившись от чистой Твоей крови, Отроковица, / по крайнему милосердию. / Его изображение во плоти написав, / все мы, верные, с почтением поклоняемся Ему / и благоговейно величаем.

На стиховне, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

На стиховне стихиры, глас 2:
Подобен: “Дом Евфрафов:”

Губительства тлетворнаго / избегше злославных, / православия сиянием, / сердцами просветимся вернии / Бога славяще. Избегнув пагубного вреда бесславных, / сиянием православия / сердцами просветимся, верные, / Бога славя!
Стих: Принесите Господеви честь и славу. Стих: Принесите Господу / славу и честь. Пс 28:1В
Ариева нечистая / упразднися прелесть, / Македония, Петра, / Севира же и Пирра: / и светит Свет трисолнечный. Упразднен мутный Ария обман, / Македония, Петра, и Севира с Пирром, / и светит Свет трисолнечный!
Стих: Поклонитеся Ему во дворе святем Его. Стих: Поклонитесь Ему / во дворе святом Его. Пс 28:2Б
Не ктому злочестивых / похваляется мрачное учение: / Бог бо православным, / изволением Феодоры, / жезл крепости дает. Больше не хвалится / нечестивых ложное учение: / ибо Бог благосклонностью Феодоры / православным жезл крепости дает.
Слава, и ныне: Богородичен. Подобен: Вознесла еси / смиренных рог Богородице, / рождшая Бога Слова: / темже верно Тя / вси чтуще величаем. Слава, и ныне, Богородичен. Подобен тот же: Возвысила Ты достоинство смиренных, Богородица, / родив Бога-Слово; / потому мы все Тебя / с верою почитая, величаем.

Тропарь праздника, глас 2:

Тропарь, глас 2

Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, / просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся Спасе наш, / пришедый спасти мир. Пречистому образу Твоему поклоняемся, Благой, / прося прощения согрешений наших, Христе Боже. / Ибо добровольно благоволил Ты взойти плотию на Крест, / чтобы избавить созданных Тобою от рабства врагу. / Потому мы благодарно взываем Тебе: / “Радостью Ты наполнил все, Спаситель наш, / пришедший спасти мир!”
И бывает отпуст. И бывает отпуст.

В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

По обычном стихословии, Господи воззвах, на глас Осмогласника, поставим стихов 10: и поем стихиры воскресны 3, и Анатолиевы 3, и Триоди подобны 4. После предначинательного псалма вся первая кафизма. На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных три и четыре из Триоди:

Глас 6: Всю отложивше:

Глас 6

Тя непостижимаго, прежде денницы / безначально из Невещественнаго возсиявшаго, / безплотнаго же чрева Родителева, / пророцы Господи, Твоим Духом вдохновени, / прорекоша Отроча быти, / из Неискусобрачныя воплощаема, / человеком совокупляема, / и сущими на земли зрима: / имиже яко щедрый / просвещения сподоби Твоего, / воспевающих неизреченное, / и честное Твое Воскресение. ОТебе, непостижимом, / прежде утренней звезды безначально воссиявшем / из невещественного и бесплотного чрева Родителя, / пророки, Твоим Духом, Господи, вдохновленные, / предсказали, что будешь Ты Младенцем, / от не познавшей брака воплотишься, / с людьми соединишься, / и живущим на земле будешь видим; / потому удостой, как Милосердный, просвещения Твоего, / воспевающих неизреченное и священное Твое воскресение.
Подобен: Словом Тя проповедавшии / богоглаголивии пророцы, / и делы почетшии, / безконечную жизнь приплодиша: / твари бо Владыко, паче Тебе Содетеля, / служити не претерпевше, / мира всего евангельски отвратишася, / и сообразни быша страсти Твоей, / юже провозвестиша: / ихже молитвами, / сподоби непорочно прейти / воздержания поприще, / едине Многомилостиве. Словом о Тебе провозгласившие богословесные пророки, / и делами Тебя почтившие, / бесконечную жизнь, как плод собрали; / ибо служения творению, Владыка, / вместо Тебя, Создателя, не потерпев, / от всего мира они по-евангельски отвратились, / и сообразны сделались страданию Твоему, о котором предвозвестили; / их мольбами удостой нас непорочно пройти воздержания поприще, / Единый Многомилостивый.
Естеством неописанный Божественным Твоим сый, / на последняя Владыко воплощься, / изволил еси описоватися: / плоти бо приятием, и свойства вся сея взял еси. / Темже вид Твой образования описующии / любезно целуем, / к Твоей любви возвышаеми, / и исцелений благодать почерпаем из него, / апостольским последующе / Божественным преданием. Естеством Божественным Твоим неописуемый, / Ты в последние времена, Владыка, воплотившись, / благоволил быть описуемым: / ибо плоти принятием / и все свойства ее Ты приобрел. / Потому начертывая образ с Тобою сходный, / как надлежит, его целуем, / возвышаясь к Твоей любви, / и черпаем благодать исцелений из него, / следуя апостольским божественным преданиям.
Пречестное украшение Христова Церковь, / честных прият и святых икон, / Спаса Христа и Богоматере, / и всех святых светлейшее возставление, / имже просвещается, и красуется благодатию, / и сонмище отлагает еретическое изгонящи: / и радующися славит человеколюбца Бога, / ея ради претерпевша страсти вольныя. Как драгоценное украшение приняла Христова Церковь, / светлейшее восстановление досточтимых и святых икон / Спасителя Христа, и Богоматери, и всех святых; / ради него она красуется и благодатию озаряется, / и полчище еретиков отвергает, изгоняя его, / и, радуясь, славит человеколюбца Бога, / ради нее претерпевшего страдания добровольные.
Слава, глас 2: Благодать возсия истины, / прообразуемая древле сеновно, / ныне явленно скончася: / се бо Церковь воплощенным образом Христовым, / яко прекрасною утварию облачится, / скинии свидения образ пронаписующи, / и православную веру содержащи: / да егоже почитаем, / сего и образ держаще, не прельщаемся, / да облекутся в студ сице неверующии: / нам бо слава зрак Воплотившагося / благочестно покланяемый, не боготворимый. / Той облобызающе вернии возопиим: / Боже, спаси люди Твоя, и благослови достояние Твое. Слава, глас 2: Воссияла благодать истины: / прообразуемое в древности тенеподобно, / ныне явно завершилось; / ибо вот, Церковь воплощенным образом Христовым, / как прекраснейшим нарядом облекается, / обликом скинии свидетельства уподобляясь, / и православную веру соблюдая, / чтобы и образ нами Чтимого мы имели и не сомневались в том. / Да облекутся стыдом не верующие так: / ибо для нас слава – облик Воплотившегося / благоговейного поклонения достойный, но не боготворимый. / Его лобзая, верные, воззовем: / “Боже, спаси народ Твой и благослови наследие Твое!”
И ныне, Богородичен 1‑й гласа.

И ныне, Богородичен: догматик рядового гласа.

На литии же, яко обычно, стихира храма.

На литии

Слава, глас 2: Радуйтеся пророцы честнии, / закон Господень добре учинившии, / и верою явльшиися необоримии столпи неуклоннии: / вы бо и ходатаи явистеся Новаго Завета Христова, / и преставившеся на небеса. Того молите, / умирити мир, и спасти души наша. Слава, глас 2: Радуйтесь, пророки досточтимые, / закон Господень прекрасно установившие, / и верою явившиеся / столпами неприступными и непоколебимыми, / ибо в вас мы видим и посредников / Нового Завета Христа. / И, на небеса переселившись, умолите Его / мир умиротворить / и спасти души наши.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Все упование мое / на Тя возлагаю, Мати Божия, / сохрани мя под покровом Твоим. И ныне, Богородичен, глас тот же: Всю надежду мою / на Тебя возлагаю, Матерь Божия, / сохрани меня под покровом Твоим.

На стиховне Осмогласника.

Стихиры на стиховне октоиха

Слава, глас 2: Из нечестия во благочестие прешедше, / и светом разума просветившеся, / псаломски руками восплещим, / благодарственно хвалу Богу приносяще: / и на стенах, и дсках, и на священных сосудех, / начертанным священным образом Христовым, / и Пречистыя, и всех святых, / честно поклонимся, отлагающе злочестную злославных веру: / [честь бо образа, якоже глаголет Василий, на первообразное преходит,] / просяще молитвами Пречистыя Твоея Матере, Христе Боже наш, и всех святых, / даровати нам велию милость. Слава, глас 2: От нечестия к благочестию перейдя / и светом познания просветившись, / будем согласно псалму рукоплескать, / благодарственно хвалу Богу принося, / и на стенах, и досках, и священных сосудах начертанным / священным образам Христа, / и Пречистой, и всех святых, с почтением поклонимся, / отвергая нечестивую бесславных веру, – / ибо честь, воздаваемая образу, / как говорит святой Василий, на первообраз переходит, – / и прося по ходатайствам пречистой Твоей Матери, Христе Боже наш, и всех святых, / даровать нам великую милость.
И ныне, Богородичен: О чудесе новаго всех древних чудес! / Кто бо позна матерь без мужа рождшую, / и на руку носящую, / всю тварь Содержащаго? / Божие есть изволение, Рождшееся. / Егоже яко Младенца, Пречистая, / Твоима рукама носившая, / и Матерне дерзновение к Нему имущая, / не престай молящи о чтущих Тя, / ущедрити и спасти души наша. И ныне, Богородичен: О, чудо новое, высшее всех древних чудес! / Ибо кто знал матерь, без мужа родившую, / и во объятиях носившую все творение Объемлющего? / Божий замысел – это зачатие. / Ты же, Пречистая, Его как младенца руками Своими державшая, / и материнское дерзновение к Нему стяжавшая, / не переставай молить о чтущих Тебя, / да смилуется Он и спасет души наши.
Тропарь: Богородице Дево радуйся: (2) Тропарь: Богородица Дева, радуйся: (2)

И праздника, глас 2:

Тропарь, глас 2

Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, / просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся Спасе наш, / пришедый спасти мир. Пречистому образу Твоему поклоняемся, Благой, / прося прощения согрешений наших, Христе Боже. / Ибо добровольно благоволил Ты взойти плотию на Крест, / чтобы избавить созданных Тобою от рабства врагу. / Потому мы благодарно взываем Тебе: / “Радостью Ты наполнил все, Спаситель наш, / пришедший спасти мир!”
Единожды. И прочее последование бдения.

НА УТРЕНИ

На Бог Господь, тропарь воскресен, дважды.

НА УТРЕНИ

После шестопсалмия Бог Господь: на глас Октоиха и дважды поем тропарь воскресный гласа,

Слава, настоящий, глас 2: Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, / просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся Спасе наш, / пришедый спасти мир. Слава, глас 2: Пречистому образу Твоему поклоняемся, Благой, / прося прощения согрешений наших, Христе Боже. / Ибо добровольно благоволил Ты взойти плотию на Крест, / чтобы избавить созданных Тобою от рабства врагу. / Потому мы благодарно взываем Тебе: / “Радостью Ты наполнил все, Спаситель наш, / пришедший спасти мир!”
И ныне: Вся паче смысла, / вся преславная Твоя Богородице таинства, / чистоте запечатанной, и девству храниму, / Мати позналася еси неложна, / Бога рождши истиннаго: / Того моли спастися душам нашим. И ныне, Богородичен: Все превыше ума, все преславны / Твои, Богородица, таинства: / чистотой запечатленная и девство сохранившая, / Ты явилась истинной Матерью, родившей Бога истинного. / Его моли о спасении душ наших.
И обычное стихословие: и прочее последование. Затем обычное стихословие Псалтири. Седальны Октоиха. После Непорочных тропари: Ангельский сонм: Ипакои. Степенны и Прокимен гласа. Все, что дышит: Евангелие воскресное рядовое. Воскресение Христа: Псалом 50. Затем Слава, глас 8: Покаяния врата отверзи мне: (см. утреню в Неделю о мытаре и фарисее).
Каноны: воскресный, и Богородицы, и Триоди на 6. Творение господина Феофана, егоже краестрочие: Днесь благочестия Богосветлая прииде заря. Канон первый – Воскресный на 4, второй – Крестовоскресный на 2 и третий – Богородичен на 2, и Триоди на 6: канон господина Феофана, глас 4, акростих его: “Сегодня благочестия богосветлая пришла заря”.

Глас 4. Песнь 1.

Канон господина Феофана,
глас 4. Песнь 1

Ирмос: Моря чермную: Ирмос: Моря Красного пучину:
Плещуще с веселием днесь вернии возопиим: / коль чудна дела Твоя Христе, и велика сила, / наше единомыслие и согласие соделавый! Торжествуя с веселием в сей день, / верные, возгласим: / “Как чудны дела Твои / и велика сила Твоя, Христе, / наше единомыслие и согласие устроивший!”
День радостный богомудреннии / приидите совершим, / ныне небо и земля веселится, и ангелов чини, / и человеков собрания изрядно празднующе. День радостный, богомудрые, / давайте отмечать: / ныне небо и земля веселится, / и Ангелов полки, и смертных собрания / с особой торжественностью празднуют.
Превелие благодеяние видяще, руками восплещим: / разстоящияся уды Христовы, совокуплены во единство, / и Бога похвалим мир подавшаго. Величайшее благодеяние видя, / начнем рукоплескать: / разделенные Христовы члены, / собранные во единство, / и восхвалим Бога, мир подавшего.
Дашася Церкви днесь победительная, / Богодвижным мановением и советом, / Михаила же и Феодоры, / благочестно веру содержащих царей наших. Даны в сей день Церкви дары победные, / Богом направленным указанием и советом / Михаила и Феодоры, / держащихся благочестивой веры наших царей.
Богородичен: Оружия злочестивых исчезоша яве ересей: / храм бо Твой Пречистая Чистая, / во образех украшаемый всеблаголепно зряще, / ныне всесвященно радуемся. Богородичен: Истощилось явно оружие / нечестивых ересей: / ибо храм Твой, Пречистая, Непорочная, / образами украшаемый, / со всем благоговением созерцая, / мы ныне всесвященно радуемся.
Катавасия: Моря чермную пучину, / невлажными стопами / древний пешешествовав Израиль, / крестообразныма Моисеовыма рукама, / Амаликову силу в пустыни победил есть. Катавасия: Моря Красного пучину / не омоченными стопами / перейдя, древний Израиль, / крестообразно распростертыми Моисеевыми руками / Амаликово войско в пустыне в бегство обратил.

Песнь 3.

Ирмос: Веселится о Тебе:

Песнь 3

Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя:

Не ктому нечестивых еретиков ныне бровь вземлется: / Божия бо сила православие удержала есть. Отныне бровь нечестивых еретиков / больше не возносится: / ибо сила Божия / укрепила православие.
Облацы пророчестии, / животворящую с небесе днесь росу нам да кропят, / на востание веры. Облака, по слову пророчества, / росу животворящую с небес / в сей день нам да кропят, / для пробуждения веры.
Благогласно тайныя апостолов Христовых трубы, / паче естества да вопиют, / честных образов исправление. Благозвучные таинственные трубы / апостолов Христовых / сверхъестественно да возглашают / о досточтимых икон восстановлении.
Воспоим Христа, показавшаго нам / царицу благочестивую, христолюбивую, / с Боговенчанною отраслию. Воспоем Христа, показавшего нам / царицу благочестивую, христолюбивую / с ее боговенчанною отраслью.
Богородичен: Селение Твое священное / достигше вернии, Пречистая, / световидною благодатию ныне озаритися, молимся. Богородичен: Скинии Твоей священной, Пречистая, достигнув, / мы, верные, ныне молим об озарении нас / световидною благодатию.
Катавасия: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: / Ты моя крепость Господи, / и прибежище, и утверждение. Катавасия: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, взывая: / “Ты моя сила, Господи, / и прибежище, и утверждение!”

Седален, глас 1. Подобен: Лик ангельский:

Седален, глас 1

Божественный Твой зрак, во образе образующе Христе, / ясно вопием Рождество, / чудеса неизглаголанная, вольное распятие. / Отонудуже бесове отгонятся страхом, / и злославнии в посуплении рыдают, / яко сих сопричастницы. Божественный Твой облик, Христе, / на иконе изображая, / мы ясно возглашаем о рождестве Твоем, / чудесах неизреченных, добровольном распятии. / Оттого бесы отгоняются в страхе, / и неправо мыслящие в унынии рыдают, / как их сообщники.
Слава: Зраками пророков, апостолов видами, / мучеников священных, и святых всех иконами, / и изображеньми священно красуется: / Жениха же мысленнаго и Невесты украшается умными красованьми, / мати вышний Сион. Слава: Образами пророков, апостолов ликами, / мучеников священных и всех святых иконами / и изображениями священно красуется, / и Жениха Духовного и Невесты / красотами невещественными украшается / Матерь наша, вышний Сион.
И ныне, Богородичен: Любовию Чистая, Твою святую икону почитающим, / и Божию Тя истинную Матерь согласно возвещающим, / и верно покланяющимся Ти, / хранительница явилася еси, и державное предстательство, / отвращающи всякое лютое далече сих, / яко вся могущая. И ныне, Богородичен: С любовью, Чистая, Твою святую икону почитающим, / и Божией Матерью истинной согласно Тебя провозглашающим, / и с верою поклоняющимся Тебе / хранительницей явись / и могущественным покровительством, / отвращая все тяжкое далеко от них, / как Всесильная.

Песнь 4.

Ирмос: Вознесена Тя:

Песнь 4

Ирмос: Вознесенным увидев на Кресте:

Наитием Божественным Утешителя, Твой храм освяти, / и пришествием Сего еретическую прелесть отжени, / Слове Божий многомилостиве. Наитием божественным Утешителя / Твой храм освяти / и пришествием Его / еретическое заблуждение отгони, / Слово Божие, Многомилостивый.
Нужднейшаго избавивый злочестия Твоя люди, / покажи благочестия ревностию разжжены, / и верою взывающия: / слава силе Твоей Господи. От сильнейшего натиска нечестия избавив Твой народ, / покажи его горящим ревностью благочестия / и с верою взывающим: / “Слава силе Твоей, Господи!”
Священнообразными изображеньми, / образов Христовых зряще и Богородицы, / сияющая Божественная селения, / священнолепно радуемся. Видом священно начертанных икон, / образами Христа и Богородицы / сияющие божественные селения созерцая, / мы достойно святыни радуемся.
Царица по обоему украшена, / истиннаго возжелевши Христова Царства, / Сего написа образ пречистый, / и святых изображения. Царица, венцом украшенная, / возжелав истинного Христова Царства, / написала образ Его пречистый / и святых изображения.
Богородичен: Воплощенна родивши Божественнаго Слова, / Боголепное освящение Благодатная, Сего показала еси: / темже Твой храм световидный обновляем. Богородичен: Родив Бога, Слово воплощенное, / Ты являешь, Благодатная, / божества Его достойную святыню; / потому мы Твое святилище световидно обновляем.
Катавасия: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, / солнце праведное, / ста в чине своем, / достойно взывающи: / слава силе Твоей Господи. Катавасия: Вознесенным увидев на Кресте, / Тебя, Солнце правды, / стала Церковь на месте своем, достойно взывая: / “Слава силе Твоей, Господи!”

Песнь 5.

Ирмос: Ты Господи мой:

Песнь 5

Ирмос: Ты, Господи мой:

Положи Господи Твоей Церкви утверждение, / непреклонней пребыти в век века / от смятений ересей. Надели, Господи, Твою Церковь силою / пребывать непоколебимой во век века / от смятения ересей.
Во всю землю светлость возсия свыше, / даннаго верным веселия, / и Божественнаго заступления. По всей земле радость воссияла / свыше данного верным веселия / и божественной помощи.
Едине Благий, и источниче благости, / Ты возвыси православных рог, / чтущих образ Твой. Единый Благой и источник радости, / Ты Сам возвысь рог православных царей, / образ Твой почитающих.
Свет незаходимый нам благочестия возсия, / велением Богодухновенным верных пастырей, / и манием Богомудрым. Свет сокровенный благочестия нам взошел, / повелением боговдохновенным верных царей / и их мановением богомудрым.
Богородичен: Обнови нам древнее благолепие, / Пречистая Богомати, / и дом Твой сей освяти / Твоею благодатию. Богородичен: Обнови нам древнее благолепие, / Всенепорочная Богоматерь, / и этот дом Твой освяти / Твоею благодатию.
Катавасия: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси. / Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения, / верою воспевающих Тя. Катавасия: Ты, Господи мой, светом в мир пришел, / светом святым, от мрака неведения обращающим / с верою воспевающих Тебя.

Песнь 6.

Ирмос: Пожру Ти:

Песнь 6

Ирмос: Принесу Тебе жертву:

Пишется и почитается верно / покланяемый образ Владыки, / и приемлет паки Церковь дерзновение, / благочестно Спаса прославляющи. Пишется и почитается с верою / поклонения достойный Владыки образ, / и Церковь снова принимает дерзновение, / благочестиво Спасителя прославляя.
Обнажается сетования, и тьмы ересей Христова Церковь, / и носит ризу веселия, / и Божественною и светоносною покрывается благодатию. Снимает с себя печаль / и тьму ересей Христова Церковь, / и носит одежду веселия, / и покрывается божественной / и светоносной благодатию.
Благославия древняго осияния получи православных собор, / Феодоры мановением царицы, / и ея сына благочестиваго Михаила самодержца. Славу и прежний блеск / получил православных сонм / мановением Феодоры царицы / и ее сына, благочестивого / Михаила самодержца.
Богородичен: Древле свидения повелевый быти скинии: / яко в скинии словесней, в Тебе живет Един Препрославленный, / прославляяй храм Твой Дево чудесы. Богородичен: В древности повелевший быть / скинии свидетельства, / как в скинии разумной в Тебе живет, – / Единый прославленный, / прославляющий храм Твой, Дева, чудесами.
Катавасия: Пожру Ти со гласом хваления Господи, / Церковь вопиет Ти, / от бесовския крове очищшися, / ради милости от ребр Твоих / истекшею кровию. Катавасия: “Принесу Тебе жертву / со гласом хвалебным, Господи”, / Церковь взывает Тебе, / от бесовской крови очистившись / по милосердию из ребр Твоих / истекшею кровию.

Кондак, глас 2. Самогласен:

Кондак, глас 2

Неописанное Слово Отчее, / из Тебе Богородице описася воплощаемь: / и оскверншийся образ в древнее вообразив, / Божественною добротою смеси. / Но исповедающе спасение, делом и словом, / сие воображаем. Неизобразимое Слово Отчее / при воплощении от Тебя, Богородица, изобразилось, / и осквернившийся образ в первоначальном виде воссоздав, / с Божественною красотой соединило. / И мы, исповедуя наше спасение, / делом и словом его изображаем.
Икос: Сие смотрения таинство, / древле пророцы Боговидно вдохновени бывше, / нас ради в концы веков достигших предвозвестиша, / получивше сего сияния. / Разум убо Божественный от него вземше, / Единаго Господа Бога знаем, / в триех Ипостасех покланяемаго: / и Тому единому служаще, / едину веру, и едино крещение имуще, / во Христа облекохомся, / но исповедающе спасение, делом и словом, / сие воображаем.

Синаксарь.

Икос: Это таинство домостроительства / в древности пророки, божественно вдохновленные, / ради нас, конца веков достигших, предвозвестили, / получив от него и сами озарение. / Итак, познание божественное от него приняв, / мы единого Господа Бога знаем, / в трех Ипостасях принимающего поклонение, / и Ему Одному служа, / единую веру и единое крещение имеем / и во Христа облечены. / И вот, исповедуя наше спасение, / делом и словом его изображаем.

Песнь 7.

Ирмос: В пещи Авраамстии:

Песнь 7

Ирмос: Чада Авраамовы в печи:

Да сликовствует церковней светлости / любовию Божественною ангельское воинство, / Богомудренно воспевающее: / благословен еси в храме славы Твоея Господи. Да ликует, веселясь вместе с Церковью, / воинство Ангелов, с любовью божественною / богомудро воспевающее: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”
Церковь перворожденных, и торжество радуется, / зряще ныне божественныя люди, единомудренно воспевающия: / благословен еси в храме славы Твоея Господи. Церковь первородных и святых торжествующий сонм / радуется, видя ныне божий народ, / единомысленно воспевающий: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”
Избавлени прежде мрачныя ереси, / манием Феодоры достолепныя царицы, воспеваем: / благословен еси в храме славы Твоея Господи. Избавленные от прежнего мрака ереси / мановением Феодоры, достойнейшей царицы, / мы воспеваем: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”
Богородичен: Паче вышних ликостояний, вознеслася еси Всечистая, / едина бывши Мати Вседетеля. / Радующеся убо взываем: / благословенна Ты еси в женах, всенепорочная Владычице. Богородичен: Выше горних хоров / Ты вознеслась, Всечистая, / одна, ставшая Матерью всех Творца. / И вот, мы радостно взываем: / “Благословенна Ты между женами, / всенепорочная Владычица!”
Катавасия: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, / любовию благочестия паче, / нежели пламенем опаляеми взываху: / благословен еси в храме славы Твоея Господи. Катавасия: Чада Авраамовы в печи Персидской, / любовью к благочестию более, чем пламенем разжигаемые, восклицали: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”

Песнь 8.

Ирмос: Руце распростер:

Песнь 8

Ирмос: Руки распростерши, Даниил:

Законы Церкве отеческия сохраняюще, образы пишем, / и лобзаим усты, и сердцем, и хотением / Христовы, и Его святых, зовуще: / благословите вся дела Господня Господа. Отеческие законы Церкви сохраняя, / мы пишем и лобзаем устами, / и сердцем, и всею волей / иконы Христа и Его святых, взывая: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”
На первообразное яве образа, / почесть и поклонение возносяще, / чтим, Богоглаголивых учением последующе, / и Христу верою зовем: / благословите вся дела Господня Господа. К первообразу честь и поклонение, / воздаваемое иконе, ясно возводя, / мы чтим ее, учениям богословесных следуя, / и Христу с верою взываем: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”
Ум озаривши просвещением Божественнаго Духа, / честная царица, плоды Богомудренныя имущи, / благолепие возлюби Церкве Христовы, и красоту, / благословящи купно с верными Иисуса Богочеловека. Ум озарив просвещением Божественного Духа, / почтенная царица, имея Божией мудрости плоды, / возлюбила благолепие Христовой Церкви и красоту, / благословляя вместе с верными Иисуса Богочеловека.
Богородичен: Лучами света умнаго, освещаемый Божественный дом Твой, / осеняет ныне всех облаком Духа, / и освящает верныя согласно поющия: / благословите вся дела Господня Господа. Богородичен: Лучами света невещественного озаряемый / божественный дом Твой / осеняет ныне всех облаком Духа / и освящает верных, согласно поющих: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”
Катавасия: Руце распростер Даниил, / львов зияния в рове затче: / огненную же силу угасиша, / добродетелию препоясавшеся, / благочестия рачители отроцы, взывающе: / благословите вся дела Господня Господа. Катавасия: Руки распростер Даниил / и пасти львов во рве заградил; / сильное же пламя угасили, / добродетелью препоясавшись, / благочестия ревнители – отроки, взывая: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”

Песнь 9.

Ирмос: Камень нерукосечный:

Песнь 9

Ирмос: Камень краеугольный:

Священнописаньми образов украшеную, / зряще паки честную Церковь, / со благоговением вси притецем и Богу возопиим: / Тебе величаем Трисвятый. Священно начертанными иконами / видя вновь украшенной святую Церковь, / с благоговением все придем и Богу возгласим: / “Тебя величаем, Трисвятой!”
Честь и славу стяжавши Церковь, / Крест Твой и честныя иконы, и святых изображения, / с веселием Владыко и радостию величает Тя. Дар почетный имея и награду – / Крест Твой, и досточтимые иконы, / и святых изображения, / Церковь с веселием и радостию / Тебя, Владыка, величает.
Освети Божественною Твоею славою люди наши Щедрый, / и ополченьми ангельскими, и всеоружествы сия огради, / языков свирепство покаряя им Владыко. Осияй божественною Твоею славою / царей наших, Милосердный, / и ополчениями ангельскими и всеоружием их огради, / народов дерзость покоряя им, Владыка.
Богородичен: Взятся праматере Евы осуждение Богородице, / яко Ты всех Владыку несказанно Чистая родила еси: / Егоже и ныне подобие на иконах целуем. Богородичен: Упразднено праматери Евы осуждение, / ибо Ты, Богородица чистая, / родила неизъяснимо всех Владыку, / Чье подобие на иконах / мы ныне целуем.
Катавасия: Камень нерукосечный / от несекомыя горы Тебе Дево, / краеугольный отсечеся, / Христос, совокупивый разстоящаяся естества. / Тем веселящеся, Тя Богородице величаем. Катавасия: Камень краеугольный / от нерассекаемой горы – Тебя, Дева, / отсечен был без помощи рук, / – Христос, соединивший разделенные естества. / Потому мы с веселием Тебя, Богородица, величаем.

Ексапостиларий утренний воскресный, единожды.
И настоящий. Подобен: Со ученики взыдем:

Ексапостиларий воскресный
и затем из Триоди:

Взыграйте, восплещите, с веселием воспойте: / коль чудная и странная Твоя Христе, вопиюще, дела! / И кто возможет изрещи Спасе могутства, Тебе, / наше единомыслие и согласие / во едину соединившаго церковь? Слава: Возликуйте, рукоплещите, / с веселием воспойте, / взывая: “Как чудны и дивны Твои, Христе, дела!” / И кто сможет изречь, Спаситель, могущество Твое, / нас в единомыслии и согласии / во единую Церковь соединившего.
Богородичен: Оружия ныне оскудеша враждебныя ереси, / и память ея исчезе с шумом: / храм бо Твой Всечистая всеблаголепно зряще, / украшенный благодатьми честных икон, / радости исполняемся вси. И ныне, Богородичен: Оружие ныне истощилось / у враждебной ереси, / и память о ней исчезла с шумом: / ибо видя храм, Твой, Всечистая, во всей славе, / украшенный благолепием досточтимых икон, / мы радостью все исполняемся.

На хвалитех стихиры воскресны, 4:
и Анатолиев 1: и Триоди подобны три, глас 4.
Подобен: Дал еси знамение:

На “Хвалите” стихиры воскресные Октоиха 4,
восточные 1 и Триоди 4,
глас 4

В Тебе ныне радуется Церковь Человеколюбче / Женисе и Создателе своем, / сию волею Боголепною / от идольския лести избавльшем, / и Себе обручившем честною кровию, / светло приемлющи священное возставление икон, / и радующися Тя поет, и славит верно. В Тебе ныне красуется Церковь, Человеколюбец, / Женихе и Создателе своем, / волею божественною от обольщения идолами ее избавившем, / и Себе обручившем драгоценной кровию, / весело приветствуя священное восстановление икон, / и, радуясь, Тебя поет и славит с верою.
Стих: Исповемся Тебе Господи Боже мой, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2
Плоти изображение Твое возставляюще, Господи, / любезно лобызаем, / великое таинство смотрения Твоего изъясняюще: / не мнением бо, якоже глаголют богоборнии дети Манентовы, / нам явился еси Человеколюбче, / но истиною и естеством плоти, / Тобою возводими к Твоей любви, и желанию. Изображение Твое во плоти восстанавливая, Господи, / мы, как надлежит, его целуем, / изъясняя великое таинство домостроительства Твоего; / ибо не призрачно, как говорят богоборные сыны Манеса, / Ты явился нам, Человеколюбец, / но истинно и в естественной плоти, / и тем возводишь нас к любви Твоей и к Тебе стремлению.
Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе, пою имени твоему, Вышний. Стих: Возвеселюсь и возрадуюсь о Тебе, воспою имени Твоему, Всевышний! Пс 9:3
День радостный, и веселия исполненный явися днесь: / светлость бо догмат истиннейших блистает, / и сияет Церковь Христова / украшена возставленьми икон святых ныне, / и изображений сияньми, / и единомыслие бывает верных Богопочтенное. День радостный и веселия исполненный сегодня явлен: / ибо светлость догматов истиннейших блистает, / и сияет Церковь Христова, украшенная / ныне восстановленными святыми иконами, / и изображениями, и блеском их красоты, / и осуществляется единомыслие верных богоугодное.
Таже глаголем стих, глас 6: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33

И поем самогласен дне, глас 6:

Глас 6:

Моисей во время воздержания / закон прият, и люди привлече; / Илия постився небеса заключи; / трие же отроцы Авраамстии, / мучителя беззаконнующа пощением победиша. / Имже и нас Спасе сподоби / Воскресение улучити, сице вопиющих: / Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. Моисей во время воздержания / получил Закон и привлек к Богу народ; / Илия, постившись, небеса заключил; / три же отрока, чада Авраамовы, / тирана беззаконного победили постом. / С его помощью, Спаситель, удостой достигнуть воскресения / и нас взывающих так: / “Святой Боже, Святой Крепкий, Святой Бессмертный, помилуй нас!”
Слава, паки тойже.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице:

Слава: повторяем то же.

И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева:

Славословие великое. И отпуст. Слава, и ныне, стихира евангельская, и час 1‑й. Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны гласа, на 6: и от канона дне, песнь 6, на 4. По входе тропарь воскресный. Блаженны гласа на 6, и из канона дня песнь 6‑я, на 4. По входе – тропарь воскресный гласа.

Тропарь праздника, глас 2:

Тропарь триоди, глас 2

Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, / просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся Спасе наш, / пришедый спасти мир. Пречистому образу Твоему поклоняемся, Благой, / прося прощения согрешений наших, Христе Боже. / Ибо добровольно благоволил Ты взойти плотию на Крест, / чтобы избавить созданных Тобою от рабства врагу. / Потому мы благодарно взываем Тебе: / “Радостью Ты наполнил все, Спаситель наш, / пришедший спасти мир!”
Слава и ныне: Слава и ныне:

Кондак праздника, глас 2. Самогласен:

Кондак триоди, глас 2

Неописанное Слово Отчее, / из Тебе Богородице описася воплощаемь: / и оскверншийся образ в древнее вообразив, / Божественною добротою смеси. / Но исповедающе спасение, делом и словом, / сие воображаем. Неизобразимое Слово Отчее / при воплощении от Тебя, Богородица, изобразилось, / и осквернившийся образ в первоначальном виде воссоздав, / с Божественною красотой соединило. / И мы, исповедуя наше спасение, / делом и словом его изображаем.

Прокимен, глас 4. Песнь отцев:

Прокимен, глас 4, песнь отцов

Благословен еси Господи Боже отец наших, / и хвально и прославлено имя Твое во веки. Стих: Яко праведен еси о всех, яже сотворил еси нам. Благословен Ты, Господи, Боже отцов наших / и хвально и прославлено имя Твоё вовеки. Стих: Ибо праведен Ты во всём, что соделал с нами. Дан 3:26, 27А

Апостол к Евреем, зачало 329 от полу.

Апостол. Послание к Евреям, зачало 329Б

Братие, верою Моисей, велик быв, отвержеся нарицатися сын дщере фараоновы. Паче же изволи страдати с людьми Божиими, нежели имети временную греха сладость. Большее богатство вменив Eгипетских сокровищ поношение Христово, взираше бо на мздовоздаяние. И что eще глаголю? Не достанет бо ми повествующу лета, о Гедеоне, Вараце же и Сампсоне и Иеффаи, о Давиде же и Самуиле, и о (других) пророцех, иже верою победиша царствия, содеяша правду, получиша обетования, заградиша уста львов, угасиша силу oгненную, избегоша oстрея меча, возмогоша от немощи, быша крепцы во бранех, обратиша в бегство полки чужих. Прияша жeны от воскресения мертвыя своя; инии же избиени быша, не приемше избавления, да лучшее воскресение улучат. Друзии же руганием и ранами искушение прияша, eще же и уз и темниц. Камением побиени быша, претрени быша, искушени быша, убийством меча умроша, проидоша в милотех, и в козиях кожах, лишени, скорбяще, озлоблени. Ихже не бе достоин весь мир, в пустынях скитающеся, и в горах, и в вертепах, и в пропастех земных. И сии вси послушествовани бывше верою, не прияша обетования, Богу лучшее что о нас предзревшу, да не без нас совершенство приимут. Братья, верою Моисей, став взрослым, отказался называться сыном дочери фараоновой, предпочтя лучше страдать с народом Божиим, чем иметь временное наслаждение грехом, поношение Христово сочтя большим для себя богатством, чем Египетские сокровища; ибо он взирал на воздаяние. И что еще скажу? Ибо не достанет мне времени повествовать о Гедеоне, о Вараке, и Самсоне, и Иеффае, о Давиде и Самуиле, и о пророках, которые чрез веру покорили царства, сотворили правду, достигли обетований, заградили пасти львов, угасили силу огня, избежали острия меча, приведены были в силу от немощи, стали крепкими на войне, обратили в бегство полки чужих. Были женщины, которые получили мёртвых своих воскресшими. Другие же были замучены, не приняв освобождения, чтобы достигнуть лучшего воскресения. Иные же испытали поругания и побои, а также узы и темницу; были побиты камнями, перепилены, подвергнуты пытке; умерли, убитые мечом; скитались в овчинах, в козьих кожах, терпя недостатки, тесноту, страдания: те, которых мир не был достоин, блуждали по пустыням и горам, по пещерам и расселинам земли. И все они, получив свидетельство чрез веру, не вступили в обладание обещанным, потому что Бог предвидел о нас нечто лучшее, чтобы они не без нас достигли совершенства.
Темже убо и мы, толик имуще облежащь нас облак свидетелей, гордость всяку отложше, и удобь обстоятельный грех, терпением да течем на предлежащий нам подвиг, взирающе на начальника веры и совершителя Иисуса. Потому и мы, имея вокруг себя такое облако свидетелей, отложив всякое бремя и легко опутывающий нас грех, будем с терпением проходить предлежащее нам поприще, взирая на Начальника и Совершителя веры, Иисуса. Евр 11:24–26; 32–12:2

Аллилуия, глас 8:

Аллилуия, глас 8

Моисей и Аарон во иереех Его, и Самуил в призывающих имя Его. Стих: Призываху Господа, и Той послушаше их. Моисей и Аарон среди священников Его, и Самуил – среди призывающих имя Его. Стих: Призывали они Господа, и Он выслушивал их. Пс 98:6

Евангелие от Иоанна, зачало 5.

Евангелие от Иоанна, зачало 5

Во время оно, восхоте Иисус изыти в Галилею, и обрете Филиппа и глагола eму: гряди по Мне. Бе же Филипп от Вифсаиды, от града Андреова и Петрова. Обрете Филипп Нафанаила, и глагола eму: Eгоже писа Моисей в законе и пророцы, обретохом Иисуса сына Иосифова, иже от Назарета. И глагола eму Нафанаил: от Назарета может ли что добро быти? Глагола eму Филипп: прииди и виждь. Виде же Иисус Нафанаила грядуща к Себе, и глагола о нем: се, воистинну Израильтянин, в немже льсти несть. Глагола Eму Нафанаил: како мя знаеши? Отвеща Иисус, и рече eму: прежде даже не возгласи тебе Филипп, суща под смоковницею видех тя. Отвеща Нафанаил и глагола Eму: Равви, Ты eси Сын Божий, Ты eси Царь Израилев. Отвеща Иисус, и рече eму: зане рех ти, яко видех тя под смоковницею, веруеши: больша сих узриши. И глагола eму: аминь, аминь глаголю вам, отселе узрите небо отверсто и Ангелы Божия восходящя, и нисходящя над Сына Человеческаго. В то время восхотел Иисус пойти в Галилею. И находит Филиппа, и говорит ему: “Следуй за Мною”. Был же Филипп из Вифсаиды, из города Андрея и Петра. Находит Филипп Нафанаила и говорит ему: “Того, о Ком написал Моисей в Законе и Пророки, мы нашли: Иисуса, сына Иосифа, из Назарета”. И сказал ему Нафанаил: “Из Назарета может ли быть что доброе?” Говорит ему Филипп: “Иди и посмотри”. Увидел Иисус Нафанаила, идущего к Нему, и говорит о нем: “Вот, воистину, Израильтянин, в котором нет лукавства”. Говорит Ему Нафанаил: “Откуда Ты меня знаешь?” Ответил Иисус и сказал ему: “Прежде, чем позвал тебя Филипп, когда ты был под смоковницей, Я видел тебя”. Ответил Нафанаил и говорит Ему: “Равви, Ты – Сын Божий, Ты – Царь Израилев!” Ответил Иисус и сказал ему: “Оттого что Я сказал тебе: Я видел тебя под смоковницей, ты веришь? Увидишь больше сего”. И говорит ему: “Истинно, истинно говорю вам: отныне увидите небо отверстым, и Ангелов Божиих восходящих и нисходящих к Сыну Человеческому. Ин 1:43–51

Причастен:

Хвалите Господа с небес, / хвалите Его в вышних. Другий: Радуйтеся праведнии о Господе, / правым подобает похвала.

Причастен

Хвалите Господа с небес, / хвалите Его в вышних. Иной: Радуйтесь, праведные, о Господе, / правым прилична хвала. Пс 148:1; 32:1

На трапезе же ядим варение со елеем, а не рыбы. Аще же прилучится, пием вино, уставленное в славу Божию, по две чаши: Такожде и в вечер по две.

НА МОЛЕБНОМ ПЕНИИ
ПОСЛЕДОВАНИЕ НЕДЕЛИ ПРАВОСЛАВИЯ

По Литургии весь собор духовенства из алтаря исходит на середину храма. Иконы Спасителя и Богоматери полагают на аналое посреди церкви.

Диакон: Благослови, владыко.

Иерей: Благословен Бог наш…

Певцы: Аминь. И поют: Царю Небесный: Чтец: Трисвятое по Отче наш. Иерей: Яко Твое есть Царство: Чтец: Аминь. Господи, помилуй (12). Слава, и ныне. Приидите, поклонимся: (трижды).

НА МОЛЕБНОМ ПЕНИИ

Псалом 74‑й:

Исповемыся Тебе, Боже, исповемыся Тебе, и призовем имя Твое; повем вся чудеса Твоя. Егда прииму время, Аз правоты возсужду. Растаяся земля и вси живущии на ней, Аз утвердих столпы ея. Рех беззаконнующым, не беззаконнуйте: и согрешающым, не возносите рога, не воздвизайте на высоту рога вашего, и не глаголите на Бога неправду: яко ниже от исход, ниже от запад, ниже от пустых гор. Яко Бог судия есть: сего смиряет, и сего возносит. Яко чаша в руце Господни, вина нерастворена, исполнь растворения, и уклони от сея в сию: обаче дрождие Его не истощися, испиют вси грешнии земли. Аз же возрадуюся в век, воспою Богу Иаковлю: и вся роги грешных сломлю, и вознесется рог праведнаго.

Диакон произносит великую ектению и по прошении: О плавающих… прилагает следующие прошения:

О еже милостивым оком призрети на Святую Свою Церковь, и соблюсти ю невредиму и непреобориму от ересей и суеверий, и миром Своим оградити, Господу помолимся.

О еже утишити раздирания ея и силою Святаго Духа обратити всех отступивших к познанию истины и сопричести ко избранному Своему стаду, Господу помолимся.

О еже просветити вся светом Своего богоразумия, верных же Своих укрепити и непоколебимых в правоверии соблюсти, Господу помолимся.

О избавитися нам… и прочее.

По возгласе певцы:

Бог Господь, и явися нам, / благословен Грядый во Имя Господне.

Стих 1: Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его.

Стих 2: Обышедше обыдоша мя и именем Господним противляхся им.

Стих 3: Не умру, но жив буду и повем дела Господня.

Стих 4: Камень, Егоже небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу угла, от Господа бысть Сей и есть дивен во очесех наших.

Тропарь, глас 4‑й:

Благодарни суще недостойнии раби Твои, Господи, / о Твоих великих благодеяниих, на нас бывших, / славяще Тя, хвалим, благословим, благодарим, поем и величаем Твое благоутробие, / и рабски любовию вопием Ти: / Благодетелю, Спасе наш, слава Тебе.

Слава, глас 3‑й: Твоих благодеяний и даров туне, / яко раби непотребнии, сподобльшеся, Владыко, / к Тебе усердно притекающе, / благодарение по силе приносим / и Тебе яко Благодетеля и Творца славяще, вопием: / слава Тебе, Боже Прещедрый.

И ныне, глас 4‑й: Якоже вышния тверди благолепие, / и нижнюю споказал еси красоту святаго селения славы Твоея, Господи, / утверди сие во век века / и приими наша в нем непрестанно приносимая Тебе моления, Богородицею, / всех Животе и Воскресение.

Диакон: Вонмем. Иерей: Мир всем. Чтец: И духови твоему. Диакон: Премудрость. Вонмем.

Псалом 74‑й:

Мы прославим Тебя, Боже, прославим Тебя и призовём имя Твоё. Я поведаю о всех чудесах Твоих. «Когда улучу время, Я буду судить по правде; Растаяла земля и все живущие на ней, – Я утвердил столпы её». Я сказал законопреступным: «Не преступайте закон» и согрешающим: «Не возвышайте рога, не поднимайте в высоту рога вашего, и не говорите на Бога неправду». Ибо суд ни от востока, ни от запада, ни от пустынных гор, потому что Бог – судия: этого смиряет и того – возносит. Ибо чаша в руке Господа, полная смешения из вина цельного, и Он склоняет её от этого к тому. Однако дрожжи в ней не истощились, – будут пить все грешники земли. Я же возрадуюсь вовек, воспою Богу Иакова, и все роги грешников сломлю, и возвысятся роги праведника.

Чтец: Прокимен, глас 4‑й:

Прокимен, глас 4

Насаждени в дому Господни, / во дворех Бога нашего процветут. Стих: Веселитеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала. Насаждённые в доме Господнем / во дворах Бога нашего расцветут. Стих: Радуйтесь, праведные, о Господе, правым прилична хвала. Пс 91:14; 32:1

Апостол к Римлянам, зачало 121 от полу.

Апостол. Послание к Римлянам, зачало 121Б

Братие, молю вы, блюдитеся от творящих распри и раздоры, кроме учения, емуже вы научистеся, и уклонитеся от них. Таковии бо Господеви нашему Иисусу Христу не работают, но своему чреву: иже благими словесы и благословением прельщают сердца незлобивых. Ваше бо послушание ко всем достиже. Радуюся же еже о вас. Хощу же вас мудрым убо быти во благое, простым же в злое. Бог же мира да сокрушит сатану под ноги ваша вскоре. Благодать Господа нашего Иисуса Христа с вами. Аминь. Братья, призываю вас следить за производящими разделения и соблазны, вопреки учению, которому вы научились, и уклоняйтесь от них. Ибо таковые Господу нашему Иисусу Христу не служат, но своему чреву, и речами приятными и складными обольщают сердца простодушных. А ваше послушание стало известно всем; потому я радуюсь о вас, но хочу, чтобы вы были мудры на добро и бесхитростны на зло. Бог же мира сокрушит сатану под ногами вашими вскоре. Благодать Господа нашего Иисуса Христа с вами. Аминь. Рим 16:17–20

Аллилуия не поётся.

Евангелие от Матфея, зачало 75.

Евангелие от Матфея, зачало 75

Рече Господь: блюдите, да не презрите единаго (от) малых сих: глаголю бо вам, яко ангели их на небесех выну видят лице Отца Моего Небеснаго. Прииде бо Сын Человеческий взыскати и, спасти погибшаго. Что вам мнится? Аще будет некоему человеку сто овец, и заблудит едина от них: не оставит ли девятьдесят и девять в горах, и шед ищет заблуждшия? И аще будет обрести ю, аминь глаголю вам, яко радуется о ней паче, неже о девятидесятих и девяти не заблуждших. Тако несть воля пред Отцем вашим Небесным, да погибнет един от малых сих. Аще же согрешит к тебе брат твой, иди и обличи его между тобою и тем единем. Аще тебе послушает, приобрел еси брата твоего. Аще ли тебе не послушает, пойми с собою паки единаго или два, да при устех двою или триех свидетелей станет всяк глагол. Аще же не послушает их, повеждь церкви; аще же и церковь преслушает, буди тебе якоже язычник и мытарь. Аминь бо глаголю вам: елика аще свяжете на земли, будут связана на Небеси, и елика аще разрешите на земли, будут разрешена на Небесех.

На сугубой ектении, прибавляются прошения:

Не хотяй смерти грешных, но ожидаяй обращения и покаяния, соедини всех во Святей Твоей Церкви, молим Ти ся, Милосердый Господи, услыши и помилуй.

Устроивый мир сей в славу Твою, сотвори, яко да истинною верою и благочестием Тебе, Бога нашего, прославят, молим Ти ся, Всесильный Творче, услыши и помилуй.

Давый заповедь Твою нам, еже любити Тебе, Бога нашего, и ближняго своего, сотвори, да ненависти, вражды, обиды и прочия беззакония прекратятся, истинная же любовь да царствует в сердцах наших, молим Ти ся, Спасителю наш, услыши и милостивно помилуй.

Иерей – возглас: Услыши ны, Боже, Спасителю наш… Певцы: Аминь. Диакон: Господу помолимся. Певцы: Господи, помилуй.

Иерей читает молитву:

Всевышний Боже, Владыко и Содетелю всея твари, наполняяй вся величеством Твоим и содержай силою Твоею! Тебе, Вседаровитому Господу нашему, мы, недостойнии, благодарение приносим, яко не отвращаешися нас беззаконий ради наших, но паче предваряеши ны щедротами Твоими. Ты ко избавлению нашему послал еси Единороднаго Твоего Сына, и благовестил безмерное Твое к роду человеческому снизхождение, яко хотением хощеши и ожидаеши, еже обратитися нам к Тебе и спасеным быти. Ты, снизходя к немощи нашего естества, укрепляеши нас всесильною Святаго Твоего Духа благодатию, утешаеши спасительною верою и совершенною надеждою вечных благ и, руководствуя избранных Твоих в горний Сион, соблюдаеши, яко зеницу ока. Исповедуем, Господи, великое Твое и безприкладное человеколюбие и милосердие. Но видяще многих поползновения, прилежно Тя, Всеблагий Господи, молим: призри на Церковь Твою и виждь, яко Твое спасительное благовестие, аще и радостно прияхом, но терние суеты и страстей творит оное в некиих малоплодно, в некиих же и безплодно, и по умножению беззаконий овии ересьми, овии расколом противящеся евангельской Твоей истине, отступают от достояния Твоего, отревают Твою благодать и повергают себе суду Твоего Пресвятаго Слова. Премилосердый и Всесильный, не до конца гневаяйся, Господи! Буди милостив, молит Тя Твоя Церковь, представляющи Тебе Начальника и Совершителя спасения нашего, Иисуса Христа, буди милостив нам, укрепи нас в правоверии силою Твоею, заблуждающим же просвети разумныя очи светом Твоим Божественным, да уразумеют Твою истину; умягчи их ожесточение и отверзи слух, да познают глас Твой и обратятся к Тебе, Спасителю нашему. Исправи, Господи, иных развращение и жизнь, несогласную христианскому благочестию; сотвори, да вси свято и непорочно поживем, и тако спасительная вера укоренится и плодоносна в сердцах наших пребудет. Не отврати Лица Твоего от нас, Господи, воздаждь нам радость спасения Твоего; подаждь, Господи, и пастырем Церкве Твоея святую ревность, и о спасении и обращении заблуждающих попечение их, духом евангельским раствори, да Тобою вси руководими, достигнем, идеже совершение веры, исполнение надежды и истинная любовь, и тамо с лики чистейших Небесных Сил прославим Тебе, Господа нашего, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков.

Певцы: Аминь.

Затем диакон, став на уготованном месте, возглашает:

Кто Бог велий, яко Бог наш? / Ты еси Бог, творяй чудеса Един.

Потом высшим гласом: Кто Бог велий, яко Бог наш…

И паки высочайшим гласом: Кто Бог велий, яко Бог наш…

И продолжает диакон:

Православия день празднующе, православнии людие, наипаче прославим Виновника всех благ Бога, Иже Сый благословен во веки. Сей Бог наш, промышляя и утверждая возлюбленное Свое достояние – Святую Церковь, праотцев, преступлением отпадших, утешая неложным Своим словом, еще в раи основание ей положи. Сей Бог наш, руководствуя ко оному спасительному обетованию, не прикровенна Себе остави, но хотящее быти спасение провозвести первее чрез отцев и пророков, живописа различными образы. Сей Бог наш, многочастне и многообразне древле глаголавый отцем во пророцех, в последок дний сих глагола нам в Сыне, Имже и веки сотвори, Иже возвести Отчее о нас благоволение, откры таинства Небесная, увери силою Святаго Духа о истине благовестия, посла апостолы во весь мир проповедати Евангелие Царствия, утверди оное различными силами и чудесы. Сему спасительному откровению последующе, сего благовестия держащеся.

Веруем во единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И возшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящего, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедуем едино крещение во оставление грехов. Чаем воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.

Сия вера апостольская, сия вера отеческая, сия вера православная, сия вера вселенную утверди.

Еще же Соборы святых отец и их предания и писания, Божественному Откровению согласная, приемлем и утверждаем.

Всем же о Православии подвизавшимся словесы, писании, учении, страдании и богоугодным житием, яко защитникам и пособникам онаго, Христова Церковь, нынешнее воспоминание творящи, восклицает:

Святейшим православным Патриархом Константинопольским, Александрийским, Антиохийским, Иерусалимским и Всероссийским и прочим Преосвященным митрополитом, архиепископом и епископом православным, вечная память.

Певцы зде и далее поют: Вечная память. трижды.

Святым равноапостольным царю Константину и матери его Елене, вечная память.

Благоверному равноапостольному великому князю Владимиру и благоверной великой княгине Ольге, вечная память.

Пострадавшим и убиенным в различных походех за православную веру и Отечество, вождем и воином, и всем православным христианом, в истинней вере и благочестии и в надежди воскресения скончавшимся, вечная память.

Православная Христова Церковь, торжественно воспоминающи подвизавшихся во благочестии и сие всем своим христоименитым чадом к подражанию представляющи, восхваляет подвиги сих, иже и ныне, спасительною верою и добродетелию приуготовляюще себе к вечному блаженству, утверждают Православие.

Затем диакон возглашает:

Великому господину и отцу нашему (имярек) Святейшему Патриарху Московскому и всея Руси, многая лета.

Певцы здесь и далее поют: Многая лета (трижды).

Святейшим православным Патриархом Константинопольскому, Александрийскому, Антиохийскому, Иерусалимскому и прочим Святейшим православным Предстоятелем, многая лета.

Господину нашему преосвященнейшему (имярек), митрополиту (или: архиепископу, или: епископу, егоже есть область), многая лета.

Преосвященным православным митрополитом, архиепископом и епископом и всему освященному причту, многая лета.

Богохранимей стране нашей, властем и воинству ея, многая лета.

Всем православным христианом, право содержащим спасительную веру и повинующимся Христовей Церкви, подаждь, Господи, мир, благоденствие, изобилие плодов земных и многая лета.

Иерей читает молитву:

Святая Троице, сих прослави и утверди даже до конца в правоверии, отвращающия же ся святыя и спасительныя православныя веры и Христовы Церкве обрати и сотвори, да вси приидут в познание вечныя Твоея истины, молитвами Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии и всех святых.

Певцы: Аминь.

Затем иерей произносит: Слава Тебе, Богу, Благодателю нашему, во веки веков.

Певцы: Аминь.

И поют песнь святого Амвросия Медиоланского:

Тебе, Бога, хвалим, / Тебе Господа исповедуем, / Тебе Превечнаго Отца вся земля величает; / Тебе вси Ангели, / Тебе Небеса и вся Силы, / Тебе Херувими и Серафими непрестанными гласы взывают: / Свят, Свят, Свят Господь Бог Саваоф, / полны суть Небеса и земля величества славы Твоея. / Тебе преславный апостольский лик, / Тебе пророческое хвалебное число, / Тебе хвалит пресветлое мученическое воинство. / Тебе по всей вселенней исповедует Святая Церковь, / Отца непостижимаго величества, / покланяемаго Твоего истиннаго и Единороднаго Сына, / и Святаго Утешителя Духа. / Ты, Царю славы, Христе, / Ты Отца Присносущный Сын еси. / Ты, ко избавлению приемля человека, / не возгнушался еси Девическаго чрева. / Ты, одолев смерти жало, / отверзл еси верующим Царство Небесное. / Ты одесную Бога седиши во славе Отчей, / Судия приити веришися. / Тебе убо просим: / помози рабом Твоим, / ихже честною Кровию искупил еси. / Сподоби со святыми Твоими в вечной славе Твоей царствовати. / Спаси люди Твоя, Господи, / и благослови достояние Твое, / исправи я, и вознеси их во веки: / во вся дни благословим Тебе, / и восхвалим имя Твое во век, и во век века. / Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам. / Помилуй нас, Господи, помилуй нас, / буди милость Твоя, Господи, на нас, / якоже уповахом на Тя. / На Тя, Господи, уповахом, / да не постыдимся во веки. Аминь.

Во время пения весь освященный собор целует святые иконы на аналоях, и бывает отпуст.

Сказал Господь: Смотрите, не пренебрегайте ни одним из малых сих. Говорю вам, что Ангелы их на небесах постоянно видят лицо Отца Моего, Который на небесах. Ибо Сын Человеческий пришел взыскать и спасти погибшее. Как вам кажется? Если будет у некоего человека сто овец, и заблудится одна из них, не оставит ли он девяноста девяти в горах, и не пойдет ли искать заблудившуюся? И если случится найти ее, – истинно говорю вам, что он радуется о ней более, чем о девяноста девяти не заблудившихся. Так нет воли Отца вашего, Который на небесах, чтобы погиб один из малых сих. Если же согрешит против тебя брат твой, пойди и обличи его между тобою и им одним. Если он послушает тебя, то приобрел ты брата твоего. Если же не послушает, возьми с собой еще одного или двух, чтобы устами двух или трех свидетелей подтвердилось всякое слово. Если же он их ослушается, скажи Церкви; а если и Церкви ослушается, да будет он тебе, как язычник и мытарь. Истинно говорю вам: что вы свяжете на земле, то будет связано на небе; и что разрешите на земле, то будет разрешено на небе. Мф 18:10–18