Источник

Н

Навходоносор

О Навходоносоре Августин писал есть,

яко покаянием небо он стяжал есть.

Нагость

Нагость плоти на земли срам нам содевает,

тем же кождо одежду на ся возлагает.

На небеси же в ризах никто проявится,

тамо нагота честна святым сотворится.

Будет же в ризы место слава божественна,

паче солнечных3676 лучес на ня3677 возложенна,

В ню же иже облечен быти сподобится,

непостыдно во веки3678 честен сотворится.

Тоя наготы, тоя ризы нам искати

всеми силами требе, да бы ю3679 стяжати.

Иначе бо студ вечный лица имать крыти,3680

и лице Бога жива от нас отвратити,

Без его же светлости нощь будет во веки,

и мраз лют на грешныя3681 с огнем человеки.

Надежда

Надежда есть сугуба3682: едина мертвая.

яже есть тленных вещей, та часто лестная.

Другая есть живая многими винами:

та между Божиими бывает сынами;

Жива есть паки, яко есть о жизни вечней

и о радости, сущей в небе безконечней.

Жива, яко известна3683, никогда прелщает,

аще усумнения та кроме бывает.

Жива, яко никогда знает умирати,

донде же чаемое верным восприяти.

Жива, яко во скорбех люди утвержает

и весело им жити выну совещает.

Жива, яко делеса жизненна творити

совещает, и в трудех неослабным быти.

Жива, яко и саму веру оживляет

и воместо душы ей во верных бывает.

Жива, яко ко Богу живу обращает,

Иже всяко животно живит и спасает.

Сицеву нам надежду нужда есть стяжати,

да бы чаемую жизнь известно прияти3684.

2

Человек болный о жезле твердится,

и утружденный о том же крепится.

Домы велия столпи утвержают,

да тяготою си,3685 не уподают3686.

Корабля котва в мори соблюдает,

да ся от морских волн не сокрушает.

Тако надежда крепит человека

и возставляет в скорбех сего века.

Та возбуждает в трудностех дерзати

и великия труды приимати.

И тако, еже страшно бяше зрети,

человек может в державе имети.

Имеим убо надежду крепкую,

яко возъидем3687 на гору святую,

Яже есть небо; на ню да нудимся3688,

в множестве трудов никогда ленимся,

А Бог пособит за надежду въскоре,

даст нам в небесном вечно жити дворе.

Надежда и страх

На двою крюку небо все ся обращает,

двема3689 добродетелма3690 жизнь наша3691 бывает

Твердостна: надеждею3692 и страхом спасенным,

истинныя мудрости в сердцах изводственным.

Надежда ум возносит, да ся не отчаем,

страх же3693 смиряет, да не в3694 себе уповаем.

2

Надежда купно3695 с3696 страхом выну буди в тебе,

аще хощеши вечну жизнь имети в небе.

Страх не попустит в грехи смертныя впадати,

а надежда достойна явит благодати

Действующия3697, яже в небо наставляет

и, аки вземши руку, в оно провождает.

Назирание

Ближних преступления тощно назирати,

ненависть проклятая того чада мати.

Иже паки доброты онех насмотряет,

святая мати любовь то чадо раждает.

Наказание3698

Врачь аще из язвы оток истискает3699

и вредная режет, тело3700 устрабляет.

Тако, аще3701 грехи брата истребиши3702

чрез наказание, душу уздравиши.

2

Благо есть милостыню3703 убогим творити,

но лучше грешна мужа к Богу обратити,

Милостиня бо3704 тело нищаго питает,

наказание душу грешнаго спасает.

3

Уне грешника3705 словом наказати,

нежели3706 о нем молбы возсылати.

4

Несть срам от менша наказанну быти,

елма кто имать обычай грешити.

Нафан Давида егда обличаше,

не гневен бысть царь3707, но грех свой вещаше.

5

Хотяй согрешившаго брата наказати

должен наказания образ добрый знати.

Сей же есть, не от гнева наказ изводити,

горкодосадных глагол из уст испустите3708,

Ни же во укоризну, но в наставление,

да есть же3709 в3710 благо время то обличение.

Инако досадою брата разьяриши,

вместо3711 неправы, хуждша его сотвориши.

6

Без вины самому требе пребывати

хотящу о гресе друга наказати.

7

Наказание тяжко мнится быти,

но плоды правды обыче родити,

ими же душа от греха целится,

свята творится.

Любите убо вси наказание,

то приведет вы во покаяние

о злобах бывшых3712, к благости наставит,

Богу представит.

8

Его же Господь любит, того и смирает,

в отчество3713 небесное тако устрояет3714.

Налог3715

Лот из Содомы ити не хотяше,

тамо бо жити наложил ся бяше.

Старци3716 нравы си трудно оставляют,

в них же от дедства3717 лета провождают.

Аггелски нужды Лоту бяше требе,

аггел, о старче, нужден есть и тебе,

Да, яко Лота, взем тя за десную,

ведет из нрав злых в страну небесную.

23718

Юноша им же путем хождаше в юности,

неудобно оставит той3719 путь во старости.

3

Древний недуг неудобь может ся целити,

ветхий налог нескоро леть есть изменити.

Написание

Написание мира всего тогда бяше,

егда Мессия правый мир сей посещаше

Пришествием Си плотским; бысть же того ради,

да вси идут людие3720 в колен своих грады,

Да и Мария убо идет к Вифлеому,

тамо3721 родитися Христу Пресвятому,

Яко Михея пророк древле прорицаше,

и тогда событие3722 слово его взяше.

Паки и того деля, да будет явленно,

яко из Давыдова3723 колена рожденно

Отроча то святое, егда скиптр отьяся

от Иуды, и Риму Иудея вдася,

Да разумеют убо, яко той Мессия

в Вифлееме рожденный от Девы чистыя.

Наследие3724

Хощеши наследие чадом оставити,

прилежи благостыни оныя учити,

Та бо наследство право, и зде препитает,

и в3725 царство небесное3726 прямо устрояет.

Началник3727

Пастыр3728 с овцами образ предлагает3729,

како нам жити в мире подобает.

Пастырь3730 началны знаменует люди,

стадо подданых во образ нам буди.

Егда3731 же3732 пастырь3733 стадо присещает,

овца на пути не лежит, но встает,

Аки честь ему хотящи творити.

Таков к началным подначалный быти

Выну да тщится, сиречь, да говеет,

яко же отца, елико умеет,

И яко место Божие держаща,

от3734 безбедствии подначалных бдяща.

Взаим же пастырь овцы соблюдает

и на рамах3735 си блудныя ношает,

Тако начал ник должен есть творити,

бремя подданых крепостно носити,

Не презирати и3736 за псы имети,

паче, любити, яко своя дети,

И то в памяти выну содержати,

яко земля3737 тех и его есть мати.

Паче3738, овчата пастырска боятся

жезла, и свиста едина страшатся.

Подначалници страх дол жни началным,

о их целости по вся дни печалным.

Тем3739 и апостол к страху увещает

и мечем острым началных прещает.

Пастырь же жезлом укрощает стада,

женет на паству, женет и внутрь града.

Тако началник жезлом да управит,

винна накажет, невежду наставит.

Обаче косен да будет язвити,

иде же довле3740 есть токмо страшити.

Еще3741, глас3742 пастырск3743 овцы добре знают

и того выну прилежно слушают,

Шествуют тамо, амо же глашает,

едина другу въслед его3744 варяет.

То под дании дол жни суть хранити,

гласу началных послушливи быти.

Всякая3745 душа властем да бывает

благопокорна, Павел увещает.

Пастыри взаим пред овцами ходят,

овцы на паству3746 благую возводят.

Сице началных долг есть предходити

стаду подданых, на пажит водити

Здраву, спасенну: Божию канону,

ни же гражданску противну закону.

Образ да будут себе подчиненным,

еже ходити путем божественным.

К3747 сим овцы млеком пастыря питают

и на одежды волну свою дают.

Под дании же3748 долг свой3749 да воздают,

господы своя хлебом да питают.

И ины нужды должни исполняти,

не ропчюще3750 же, но во благодати,

А яко пастыр3751 от волк защищает,

во дни и в нощи мало усыпает,

Егда же стрижет, волну, а не тело

живое режет, то бо хранит цело

И кожу блюдет, да не повредится,

да паки стрищи волну прилунится,

Тако державци3752 должни снабдевати

подданыя си, от враг защищати

И, егда дани от онех3753 взимают,

долг свой да вземлют, а не изкожают3754,

Да и впред3755 мощно будет постригати,

дань, яко волну, праведно взимати.

Но оле времен развращенных зело!

Режут днесь волну и кожу, и тело.

Сам, Врачю3756 вышний, изволь исцеляти,

скудости бедных людей исполняти,

Да Твою милость выну прославляют,

в звании своем честно пребывают.

23757

Блаженна страна и град той блаженный,

в них же началник благий поставленный3758.

Горе же граду и стране3759 бывает,

юже началник неблаг управлят3760.

Гнев тамо Божий, где начало злое,

милость Тогожде3761, иде же3762 благое.

Да будет же благ, должен есть храните,

яже аз хощу сим словом явите.

Перва начална3763 сия добродетель,

благочестия да будет хранитель,

С благодарствием о всех Богом данных,

сану приличных многими желанных.

Живущ же тако Богом снабдеваем,

бывает правим3764, от бедств защищаем,

И, яко Бога он выну говеет,

от подначалных точну честь имеет.

Вторая сану началных прилична

есть добродетель в мире необычна.

Та смирение есть божественное,

Христом Господем вконец храненное.

Имать3765 началник в памяти держати,

яко не ввеки будет3766 обладати,

Смерть бо, пришедши, хощет власть отьяти,

с прочими людми во3767 персти сравняти.

Третия3768 – властей добротворение,

еже храните им разсуждение

Во всяких делех, а не уповати

на един свой ум, выну вопрошати

Умных совета, тако бо вершите

благо вся мощно, а не грешите3769.

Очеса лучше видят, неже око,

никто о себе да держит высоко.

В мнозе совете есть спасение,

в едином уме – поползновение.

Четвертая есть добродетель властей

правду хранити, блюсти от напастей

Подчиненныя, и чести даяти

достойным, а не на злато смотряти.

Равно судити мала и велика;

на лице зрящым3770 прещает Владыка.

Не яко сеть, им закон да бывает,

юже некрепку паук соплетает,

Та бо животно мало уловляет3771,

болшее сети самыя терзает.

Не буди тако, но един суд буди

всем, иже в едной суть области люди.

Пятая – крепость прилична владущым,

не склонным быти к прелесть глаголющым,

Ни же3772 златыми вериги влеченным

быти, ни другое прошенми прелщенным.

Шестая – кротость и приступность буди,

за ню же Господь возлюбит, и люди,

Яко Моисия кротка Бог любяше

и во всех нуждах ему помогаше.

33773

Варвари некогда3774 град крепкий разориша,

жители в пленение мечем восхитиша3775,

Зело безчеловечно оныя дручаху,

трупие людей мертвых к хребтом их вязаху,

Им же гниющым, они купно согниваху

от смрада и от червей, даже умираху.

О безчеловечия! Откуду си дело?

От самаго демона, глаголю то смело.

Точную людем муку3776 ови содевают,

иже злы началники добрым поставляют,

Ибо тех злонравием и3777 блазии тлятся3778

соблазнми, яко червми, и смрадом мертвятся.

4

На началники очи всех суть обращении3779,

они во образ делес миру положении.

5

Пред полки Израиля3780 столп огнен идяше,

иже в путном шествии оны управляше.

Идущу столпу, полци такожде идяху,

тому ставшу, подобне и они стояху.

Столпи суть началници людем подчиненным,

иже к добродетелем водят божественным.

Они аще к степени3781 совершенства тщатся,

по них подчиненнии таможде стремятся.

Им же в гнусности ставшым, в ней стоят и люди,

Тем же, всяк началниче, тщалив в добро буди.

6

Кождо началник должен разсуждати,

еже бы осла с конем не спрязати,

Ни овцы с волом, ибо ся3782 трудити

равне не могут, и буйство та3783 бити3784.

7

Пчела мед носит, но и уязвляет;

началник щадит, но и раны дает.

8

Егда пред Фараона жезл Моисий вергаше,

во змия вид3785 страшнаго той3786 ся обращаше.

Егда паки во руце свои приимал есть,

по змиеве виде жезл той же пребывал есть.

Кому жезл правления от Бога вручися,

употребляти како имаши, учися:

На враги Церкве жезл твой змиевиден буди,

жезл3787 крепости вернии да знают й люди.

Язви тем злонравия3788, защищай благия,

казни беззаконники, утвержай добрыя.

9

Отец обыче чадом угождати3789,

немощным сущым пощаду даяти.

Тако началник должен есть творити,

во всяцей3790 нужде3791 разсмотритель быти.

10

Без воеводы вся рать смущенна бывает,

кроме кормчия корабль в мори погибает.

Тако без началника во3792 коемждо сане

известная погибель, яко в океане.

11

Человече началный, нужда тебе знати,

яко о подначалных требе ответ дати.

Не рцы3793: Доволно ми есть промысл сотворити,

еже бы душе моей в спасении быти.

Не глаголи: Что3794 к иным мне3795? Аз3796 себе знаю,

о моей токмо душе печаль полагаю.

Да не мыслиши того, бедства суть велика

спасение строити ина человека.

Да не речеши: Несмь аз книгам наученны

и блага вещания словом украшенны.

Мало ми есть искуство, не хощу дерзати,

еже согрешающих в крепости держати.

Не глаголи сицевых, но токмо молися

и подначалныя ти правити потщися.

Бог лишение твое имать исполнити

и во нужде спасенней тебе пособити.

Койждо началник имать власть, еже учити,

иде же словом скуден, образ леть явити.

Образ же паче слова силен ползу дати,

твори благо, не могий словом поучати.

Обаче и малая слова суть велика

тех, яже устрояет в началство Владыка.

Должен убо епископ Церковь управляти3797,

яко же пастырь – стадо, благовождствовати.

И человек убогий дом да устрояет,

родитель чадом3798 своим3799 благ путь да являет.

Богатый, иже имать рабы многи зело,

путем я божественным да3800 наставит цело.

Муж должен жену свою в правости держати,

да бы закон Господень оней соблюдати.

Судии подобает судимых хранити,

да бы взаем обиды оным не творити.

Царь всеродный властитель то да3801 соблюдает,

злоба да истребится, благость да сияет.

Во всех же милость чинех буди сохраненна

и казнь, яже достоит, не буди забвенна.

Ни един от правитель себе да прелщает,

неможением себе да не извиняет.

Поскольку можеши, потолику тщися

ползовати Божия люди, не сумнися.

Аще много знаеши, возглаголи многа,

за то мзда немалая будет ти от Бога.

Мало знаеши? И то тщися глаголати,

Бог ти мзду достойную имать за то дати.

Аще едина в тебе доброта сияет,

и та да не есть праздна, ползу да раждает.

Аще многи имаши, многи назидати3802

тщися, да бы ти многу мзду от Бога взяти.

Иначе, яко скрывый3803 талант, осудится,

кто плода сотворите в ближних не потщится3804.

12

Яже болезнь от главы в телеси бывает,

та паче инех вреды3805 людем3806 содевает.

В гражданстве же3807, от начал еже зло родится,

тем все царствие люте растленно творится3808.

Началство

Царя Лва о началство муж некий прошаше,

да пошлет й в град некий, надолзе стужаше.

Царь приклонен явися, аки хотящ дати,

но инаго внезапу изволил послати.

Муж он, воспечалився3809, к царю приступил есть,

край багряницы его в руку похитил есть

И рече: Кто сицеву ризу одевает,

тому лгати никогда людем подобает.

Царь же рече к оному: И то нужда знати,

яко несть требе царю власти3810 си поддати3811

Никому от подданных3812 и того творите,

еже гражданом его может вредно быти.

Неблагодарствие3813

Неблагодарство велие являет,

кто, что Бог дал есть, себе причитает.

Вящшее того, кто себе благая

некая своит, Богови же злая.

Яко, внегда кто трудом приписует

благ плод на нивах, иже Бог дарует,

Егда же плодов земля не раждает,

ту скудость Богу щедру причитает.

Не тако, друже, требе глаголати,

благ плод есть лепо Богу причитати,

Неплодия3814 же грех3815 си3816 вину3817 быти,

сице возможно Бога примирити.

2

Неблагодарен дара мала кто явится,

той воправду велика того да3818 лишится.

3

Филиппу Макидонску воин любый бяше,

иже в некое время3819 кораблем плаваше.

Случи же ся кораблю сокрушенну быти

и воину живому ко брегу приплыти,

Его же Македонии некий в дом приял есть,

честно, угодно чрез дни тридесят питал есть.

По сих во путь отпусти, дав доволно хлеба

и чесого-либо в путь бе ему потреба.

Воин с клятвами рече: Елма с царем буду

беседуяй, благих ти3820 никако забуду,

Яже изволил еси ты ми сотворити,

бедника обнищавша обилно чредити.

Возвращ же ся в отчество, к царю припущенный

и прежния милости онем сподобленный,

О корабли скрушенном3821 часто глаголаше

и плавание на дсце свое поминаше.

О странноприемце3822 же нимало явил есть,

паче же пакость ему люту3823 сотворил есть,

Ибо умолил царя, да ему дарует,

еже Македонии ов село державствует.

О треклята воина! Клятву преступил есть

и за благодать мужа злобу сотворил есть.

Но3824 мало веселися, ибо весть приял есть

муж ов о его злобе, и к царю писал есть

Писание молебно, дело извещая,

и како за благодать воин творит злая.

Царь, прочет писание, велми удивися,

на неблагодарнаго мужа разьярися3825

И, познав его злобу, веле крепость дати

Македонину, еже село си держати,

Воина же безчестно веле обнажити

и на плещех3826 огненну печать положити,

Изображшу3827: Се странник безблагодарственный.

Тако имения бе и чести лишенный.

О, аще бы такия ныне знаменати,

не стало бы у купцев желез на печати.

4

Иудеи в пустыни о манне ропташа,

Египетских же брашен безумно желаша.

За то я3828 огненнии3829 змиеве3830 язвляху3831,

со болезнию язвы и смерть наношаху.

Тако, иже от Бога суть обогащении

обилием всяческих, и дарми почтени3832,

Аще неблагодарни суть, будут казненни,

огнем вечным жегоми, живо3833 умерщвлении3834.

5

Неблагодарство в людех злоба есть велика,

люты казни достойна творит человека.

Четырми же образы обычно бывает,

душу человеческу некрасну являет.

Первый образ – егда кто, прием что благое,

в ничто ценит, глаголет: Дело то худое.

Вторый образ – егда кто благих забывает

и благодетеля си во нужде не знает.

Третий – егда кто могущ благодать воздати

презирает, не3835 хощет взаем содевати.

Четвертый – егда кто зло деет за благая,

не людская си злоба есть, но демонская.

Небо

Колико есть блаженство на небеси сущих,

со аггелы всех Царя и Бога живущих?

Язык человеческий не может сказати,

сердцу есть непостижно, ум не может знати.

Обаче премудрии писати дерзают,

елико по видимым оно достизают.

Августин преблаженный, глаголя о небе,

сицевая словеса остави по себе:

Небо есть высокая гора и святая,

на ней3836 же покой вечный, и вся суть благая.

Тамо живот жизненный, блажество3837 вечное,

житие3838 блаженное, бытие святое.

Тамо радость без конца, печаль нималая,

тамо покой без труда и честь великая.

Тамо есть достоинство без опасения,

богатство превелико без оскудения;

Здравие без болезни, и кроме скудости

обилие всякия нужды и благости.

Тамо живот безсмертный3839, вечность без тления,

блаженство радостное без оскорбления.

Тамо нищеты страха никто же боится

и болезни плотския ни един страшится.

Тамо вред ни от кого может ся творити,

гнев же, ярость и зависть не имать пребыти.

Желание не томит, алчба не стужает,

любочестие тамо никогда дерзает,

Ибо вси суть доволни, в богатстве и3840 славе,

по достоинству всяцей тамо венец главе.

Несть тамо, яко в рай лесть от врага бяше,

кознем места еговым тамо Бог не даше.

От геенны боязни никто в небе знает

и о смерти обоей никто помышляет,

Ибо тело никогда имать умирати,

и душа не возможет греха содеяти3841.

Ни едино зло тамо может ся явити,

несогласию воли неподобно быти,

Но вся будут согласна, яко подобает.

любы, мир, веселие вечно пребывает.

Вся тамо суть покойна, ничто же противно.

О жилище святое! О небо предивно!

Кто блаженства твоего не имать желати?

Аз не престану к тебе присно воздыхати.

2

Отчество наше – небо, земля – изгнание,

тем же нуждно и скорбно зде пребывание.

[327ѵ] К отчеству небесному всячески потщимся;

елма во оно внидем, всех бед свободимся,

Тамо бо несть печаль, скорбь и воздыхание,

но есть безконечное ликовствование3842.

3

Рыбам отчество в водах, человеком – в небе,

к тому нам воздыхати безпрестанно требе.

Яко бо рыба кроме воды умирает,

тако человек неба кроме погибает.

Ныне бо желанием тамо нужда быти,

да бы в грядущем веце самолично жити.

Аще же кто в нем ныне умом не витает,

не в небо, но в ад мрачный себе устрояет3843.

4

Христу крещшуся, небо отверзенно бяше,

и Стефан святый тожде отверсто видяше.

Еда убо телеса небес ся терзают?

Или двери некия в онех ся являют?

Никако, ибо небу несть леть ся терзати,

а двери не изволи Господь в нем создати.

Точию убо небо прозрачно3844 бывает,

да сподобленный зрети оком проницает,

И то видит, что Господь хощет в нем явити,

тому же естественно невозможно быти.

Божия3845 сила око того возвыжшает

ко зрению сицевых, яже изъявляет.

Но и егда телеса верных воведутся

в небо, и тогда тела их не разверзутся.

Точию, яко лучы кристал проницают,

а целости онаго нимало вреждают,

Тако та сквозе небо имут прохождати3846,

силою тонкости си их же не вреждати3847;

То бо едино от вен в святых имать быти,

плотию безпрепятно вещы проходити.

5

Красоту небес трудно описати,

и несть языком леть изглаголати.

Паче и ум наш в том оскудевает,

да ту познает.

Малое нечто о той помышляет,

а за3848 блаженство велико вменяет.

Внешня токмо мощно нам слышати,

отчасти знати,

А яже внутрь суть и тайна глубоко,

ухо не слыша и не виде око,

в сердце не входят, мысль не помышляет,

яко не знает.

Отчасти убо сие изьявленно,

яко благими небо исполненно

от Бога щедра ради человека

с начала века.

Что же благое мощно тамо знати?

Кратко вещаю, изволте внимати.

Трое блаженство ныне поминаю3849,

вам изъявляю.

Первое – яко доволства велика

положи тамо всяческих Владыка,

всех благ духовных, та же без скудости

во век вечности.

Второе – яко без печали3850 радость

и без горести тамо вечна сладость.

Труд, болезнь, страх, смерть тамо не явится,

зло не вселится.

Третее – яко тма3851 в небе не будет,

но непостижна светлость преизбудет

от тел блаженных, от Самаго Бога,

о3852 светлость многа!

Сия красоты выну помышляйте,

того блаженства усердно желайте

и в мире тако потщитеся жити,

да бы в рай внити,

В нем же откуду радость есть премнога,

от видения лица жива Бога,

еже кто-либо зрети сподобится,

в век веселится.

С3853 того зрением все дано бывает,

что-либо душа и плоть возжелает,

и паче, неже можем мы желати.

Бог имать дати.

Паки3854, зрением, яко человека,

Христа Бога3855 будет превелика

радость зрящым на Нь, ибо Его тело

будет весело3856

Сиянием си, и зане же глава

Христос есть Церкве, убо Его слава

возвеселит ны, преумножит радость

и3857 душе3858 сладость.

Наконец, того ради имать быти

вечная радость, яко дастъся3859 жити

в дружестве святых, безчисленных сущих,

в славе живущих.

О даждь нам, Христе, той дар благодати

Божество Тройчно в небе созерцати

и плоть святую Твою светло зрети,

хвалу3860 Ти пети.

Со угодники съобщи нас Твоими,

вчини с аггелы невещественными,

да, егда с ними в славе ся поставим,

Тя вечно славим3861.

6

Некто от учителей о небе вещает,

даже в3862 удивление ум ся восхищает,

Поведает бо оно толь велико быти,

яко, аще бы3863 в оно3864 человеком внити

Всем, от перваго в мире бывша человека

до последняго3865, иже будут в конец века,

Кому ж до часть болшая могла бы ся дати,

нежели вся есть земля, ужасно вещати3866.

То мы пространство неба, увы, погубляем,

егда мал у часть земли ближних восхищаем.

Небо благих сокровище

К разным вещем человек сердце прилагает,

днесь сию, утро ону3867 стяжати желает

И, ту стяжав, покоя не может прияти,

ибо на всяк час иных обыче желати.

Се же, яко не может сердце сыто быти

ни единою тварей, донеле же жити.

Творец токмо доволен оно насытите

и желанием его конец положити.

Тем всуе, человече, тленных желаеши,

в неизвестных известна3868 благаго3869 ищеши.

Не в мире, во премирных3870 то добро витает,

еже все желание сердца исполняет.

Ко премирным убо то тщися3871 обратити,

единаго паче всех Господа любити.

Пренебрези земная, к небесным вратися,

тамо благ совершенных3872 сердцем насытися.

Аще кросоты3873 светлость желаема тебе,

святии, яко солнце, просветятся в небе.

Аще свободы сердце твое днесь желает,

в небе всяк, яко аггел, свободен бывает.

Аще здравие3874 долго хощеши стяжати,

на небеси то вечно Господь имать дати.

Аще желаеши зде алчбу утолити,

тамо вечно тя Господь имать насытите.

Аще ти жажда в мире суетном3875 стужает,

тамо обилием Си Господь упояет.

Аще глас мусикии пресладкий любиши,

в небе аггелских гласов сладость услышиши.

Аще благо дружество сердцу ти есть годе.

дружество всех святых есть в небесной породе.

Аще богатство и честь в желании кому,

то обое в небесном есть найпаче дому.

Сокращенне да реку, вся благая в небе,

ибо3876 не инамо тех всем искати требе.

На небо, человече, сердца пущай око,

не низу ищи тленных, но вечных высоко.

Оттуду ныне помощь стяжи благодати,

тамо по смерти имать Бог мзду славы дати.

Небрежение3877

Душу честншу3878 телесе3879 быти добре знаем,

обаче тело паче душы почитаем,

Ибо, аще телеси язва сотворится,

абие врачь искусный, да целит, гласится.

Душу паки во гресех тлети оставляем,

Врача небесна звати надолзе не знаем.

Аще глад или жажда плоти досаждает,

о брашне и питии скор промысл бывает.

Душе3880 же глад и жажду страждущей3881, недбаем3882,

насытити духовно ту пренебрегаем.

Цата едина аще когда погубится,

кождо обрести ону всеприлежно тщится.

Егда же благодати Господни лишимся,

увы, искати тоя из лиха ленимся.

Одежду по случаю аще раздираем,

абие ту сошити швеца призываем.

Совесть же аще вконец3883 растерзанна3884 лежит,

никто же целителя возъискати3885 бежит.

О пренебрежения! Сламу сопрятаем,

а пшеницу забвенну в поли пометаем.

В тощне попечении худо держим блато,

в презрении имамы многоценно злато3886.

2

Падает осел в кладязь, есть, кто извлекает;

падает в грех человек, всяк пренебрегает.

Невежда

Невежда пути вожд да не бывает,

книг неискусный да не поучает.

2

Невежда мудраго елма поучает,

слепец очитаго мужа провождает.

3

Сова о лучах солнца разсуждает,

егда невеглас о мудрых3887 вещает.

Невеждество трегубо

Невеждество трегубо мощно разчитати3888.

Первое – егда можем, а не хощем знати;

Сицево нас никако греха извиняет,

яко и само грех есть и грехи раждает.

Второе – елма знати нуждных не радеем,

или за многи труды искати не смеем;

И сие невеждество со грехом бывает,

аще вину отчасти меншу содевает.

Третие3889 – егда хощем веждество стяжати,

но не имамы, како или где прияти;

Сие3890 не есть во грех нам, но3891 казнь ся вменяет,

яко за прешедшыя то грехи бывает.

Не всяк убо невежда казни свободится,

по сим образом вина его разсудится.

Неверие3892

Фомино неверие ползу сотворила,

ибо чрез язвы Христа Бога изследило.

Но не кому ж до тако может ся случити,

уне убо есть веру всем людем храните.

Неделя

Чесо ради суббота ныне оставися,

вместо ея неделя Церкви освятися?

Вина есть, яко многи тайны3893 совершенны

от Бога всемогуща в день святый неделный.

В3894 неделю положися вселенней начало,

сухо3895 пройде Израиль3896 морское забрало.

Манна3897 нача в неделю в пустыни росити,

Христос3898 в сей день плотию избра рожден быти.

Волхвом3899 звезда в неделю начала светити3900,

Иоанн3901 сподобися Христа в ню крестити3902.

Пять3903 тысящей народа насыти хлебами

пятми Христос3904 Питатель, и двема рыбами.

В3905 сей день воскресл из мертвых, двери затворенны

пройде3906 к учеником Си, мир дая спасенны.

Посла3907 в мир апостолы правду возвестити,

у чаще вся народы во Троицу крестити.

Сошествие3908 в неделю бысть Духа Святаго,

приход3909 мнится3910 в ню будущь3911 Судии Страшнаго.

В3912 сей день и Богословцу бысть откровение,

тем й Церковь празднует верным в спасение.

Незнание

Не знаяй себе ничесо же знает,

аще и звезды небесны считает.

Немощь

Плотская немощь болезни раждает,

красоту лица люте изменяет.

Алчба и жажда весма ею тлится,

на всяко дело унепотребится

Человек болный, точию строится,

да всеми уды мертвец сотворится.

Точне грех в душах людем содевает,

иже ся недуг онех нарицает.

Болезни люты от него3913 родятся,

егда в совестех излиха3914 томятся.

Брашен небесных алчба изчезает3915,

словес спасенных грешник не внушает.

Красота честных нравов вся губится,

яко друг благих муж грешный хранится.

К3916 делесем благим неугодна творит,

грех3917 весма к3918 смерти душу бедну сроит.

Что убо грешным достоит творити?

Нужда врачеством3919 душы есть целити.

Есть же известно тех врачевание,

то о всех гресех есть покаяние.

Кайся, грешниче, злобы удалися,

дела творити благая потщися,

А Бог тя хощет скоро исцелити,

на живот вечный в небо устроити.

Немощи человеческия

Благо есть человеку самаго ся знати

и, кия в нем немощи, выну разеуждати.

Аще кто здрав и силен, обаче в немощи3920

пребывает на всяк час и во дни и в нощи3921.

Суть же неизбежныя оны в человеце,

и во младом и в старом в настоящем веце.

Та же суть сия: присность оскудевания,

невозможность во благом выну стояния.

Немощь есть великая скорость падения

и общая всем людем худость рождения,

И жития тягота немощь обличает,

неизвестие смерти тужде проявляет.

Сия вся полезно есть верным поминати

и смиренно о себе всегда непщевати.

Ненависть

Хощеши ли ненависть чужду3922 изтребити?

Да потщишися ему благая творити

И смиренна пред онем себе проявляти,

по нелюбви бу дети тако в благодати.

2

Ненавидяй брата си сам себе вреждает,

смертным бо душу грехом свою убивает.

3

Мир святых человеков не хощет любити,

паче гонит я, хотя память погубите.

Кия сего вины суть, полезно есть знати,

да бы лукавых делес онаго гонзати.

Первая3923 вина того – яко нрав и дело

обою различна суть и противна зело.

Мирстии3924 человеци благ мирских желают,

а святей к небесным выну воздыхают.

Мирстии плоти своей сластми угождают,

святии же тело си страстми умерщвляют.

Мирских желание есть в мире всегда быти,

святии во премирных усердствуют жити.

Сие противство нравов ненависть раждает

в миролюбцех, и в ярость слепу возбуждает.

Вторая3925 вина – зависть, ибо елма видят

спеяние в блаженство святых, им завидят,

Яко сами не могут к оному востати,

избравше волею си в злобах пребывати.

За ня же3926 знают казни будущыя себе,

обаче, оле злобы! не мыслят о небе,

Но, яко же демони святых ненавидят,

тако ненавиствуют они и завидят.

Третяя3927 того вина – елма созерцают,

яко дружества мирска святии гонзают,

Яко отступников си не хотят3928 любити

и всячески прилежат оныя гонити.

Четвертая3929 вина есть, яко обличают

нравы злыя святии и искореняют.

Паче, яко3930 самое житие святое

святых обличение злобам есть страшное.

И молчаще, святии мира обличают,

елма суетства его делом попирают.

Пятая3931 вина – яко ови себе любят

не божественне, тем же душы своя губят.

Святии же всю любовь к Богу обращают,

душы своя губяще, тако я спасают.

То зряще, миролюбци снедаются сами

и вчинени бывают с адскими сынами.

Та3932 знающе, братие, мира не любите,

но горе сердца ваша к Богу устремите.

Рабом Божиим святым любовь проявляйте,

житие их святое благоподражайте3933.

Непокоривыя3934 Бог оставляет

Недужный аще врача не слушает

и веления его преступает,

врачь й оставит, а недуг множится,

болящ мертвится.

Тако с грешники Господь содевает,

непокорныя3935 помощи лишает,

а грех, взем силу, в иныя приводит,

смерть душы3936 родит.

Непокорство

Бог началники в мире уставляет,

их же бодрости люди Си вручает,

Еже в3937 житии добре управляти,

на путь доброты право наставляти,

Благия убо честми возвыжшати,

в злобах тлеющым – раны налагати.

Убо суть должни послушливи быти

подначалнии, а не преко ити,

Ибо слушаяй началных Самаго

слушает Бога всемилостиваго,

А кто противен началным бывает,

Богу противна себе проявляет.

Что коль безумно? Удобно всем знати,

даже несть требе того изъясняти3938.

Страшный гнев Божий сицевым отмщает,

живых многажды3939 земля поглощает.

Дафан, Авирон, Корей купно с ними

в показ того суть с общники своими,

Иже противу Моисиеви сташа,

но тем Господа небес прогневаша,

За что3940 огнь лютый оны сожигаше,

земля, отверзши пропасть, я глощаше.

И елма пророк Самуил блаженный

от Исраиля бе пренебреженный,

Судию его знати не любиша,

но царя роду своему просиша.

Тогда к пророку Господь провещает:

Не3941 тебе, Мене род сей отревает,

Да царь не буду. Оле непокорства,

зверскаго паче во людех упорства!

Но что успеша, послежде познаша,

егда царем си рабски работаша.

Движет бо3942 на гнев Бога, а началных

непокоривость деет препечалных,

Яко видятся3943 власть им отьимати,

юже изволи Господь оным дати,

Егда не деют им почитания,

отрицающе долг послушания.

К тому и ближним зла соблазнь бывает,

егда их сердца к точну возбуждает

Неслушанию, яко сотворися,

егда в небеси демон разгордися.

Не сам бо токмо змий3944 в пропасть падеся,

но часть третия ошибом свлечеся

В ту ж де погибель аггел несмысливших3945,

согласие с ним злобне сотворивших.

Наконец, себе зол непокоривый,

ибо и Богу есть он нелюбимый

И человеком ненавидим зело,

ни едино на нь зрит око весело.

Последует же3946 в мире казнь велика,

и в век грядущий судит й Владыка,

Еже с Кореом часть в аде имети,

со Авироном, с Дафаном горети,

Его же огня кождо да боится,

послушлив быти началу да тщится.

Непослушание

В мале кто, или в мнозе Церкви не слушает,

равне, яко язычник и мытарь, бывает,

Яко же точне мертвец от малыя раны,

или от великия3947, земли есть преданы,

Или, яко в кладязи кто есть погруженны,

точне погибл, яко кто в мори потопленны.

Непристойная 12

Дванадесят суть в мире непристойна,

в людех чести, мзды3948 свыше недостойна:

Мудрый3949 человек, словом исполненный,

деланий благих аще есть лишенный;

Мужь3950, сединами изрядно сияющь,

благочестия хранити не знающъ;

Юноша3951 кроме повиновения,

непослушливый старых учения;

Богачъ3952 лакомый3953, выну собираяй,

а3954 милостыни3955 никогда же даяй;

Жена3956, ея же лице не срамится,

язык злоречив, яже не кротится;

Господин3957, иже рабы обладает,

добродетелей хранити не знает;

Мужъ3958 христианский, прение любящий,

не во кротости путем си ходящий;

Человек3959 нищий, иже возгордится,

Богом и людми никако любится;

Царь3960, на престоле3961 славы си седящий,

а суда права людем не творящий;

Епископ3962, овцы3963 леностно3964 пасущий,

прибытки, яко волну, их стригущий;

Народ3965, лишенный3966 сущъ наказания,

в свободе живущь без обуздания;

Град3967 без закона, ту бо изчезает

истинны благость, все ся зло раж дает.

Нерадение

Врачь болна оставляяй, аки убивает;

иерей нерадивый душы погубляет.

Нестерпимая

Бог и грех во едином сердцы3968 не бывают

купно, ибо друг другу весма уступают.

Аще воведеши грех, Бога изведеши,

аще изведеши грех, Бога воведеши3969.

2

Свету со тмою несть леть купно быти,

тако со грехом Богу в сердцы3970 жити.

Несытство

Птица финике ветви многи собирает,

на них же сам возлег, огнем согаряет3971.

Тако несытнии много пищь сне дают

и питий пиют, от них же умирают.

Неудобная и неподобная3972

Четыри3973 неудобна3974 дела обреташе,

пятое3975 неподобно3976, Платон глаголаше.

Неудобно, рекл, дело – гордому служити

и от сребролюбива мужа что просити;

Еще со лживым мужем куплю совершати,

и со искуства праздным беседы творяти;

А неблагодарному доброе творити

исповедую весма неподобно быти.

Не хвалитися

Благо живеши, нимало хвалися,

но да укрепит Господь, помолися.

Неясыть

В стране Египетстей птица пребывает,

яже ся неясыть в людех нарицает.

Той3977, во гнезде3978 птенци3979 егда укрылятся

и от змия смертне ядом повредятся,

Обыче си перси ли глезне терзати,

на уязвленныя3980 птенцы изливати

Кровь теплую, яже яд в них умерщвляет,

самы же к здравию добру устрояет.

От тоя же язвы3981 в недузе бывает

неясыть3982, из гнезда нимало летает.

В то оживлении3983 время излетают

и, стяжавше пищу, матерь си питают.

Аще же неции от них возленятся

и, еже питати ея, не потщатся,

В здравие пришедши, из гнезда вергает,

в общество с тщивыми3984 птенцы не пущает3985,

С ними же послежде сама веселится

и, пищу обретши3986, любезне живится.

Неясыть мысленный есть Христос Спаситель,

рода человеча смертна Оживитель,

Его же змий адский смертно язвил бяше

во гнезде Едемстем, даже исчезаше3987.

То3988 зря Христос Господь, милость проявил есть,

прият в персех рану и кровь источил есть

Святу3989, ею3990 же3991 мы есмы оживлени

и еже летати умом утвержени.

Сам Христос в небесном гнезде почивает,

пищы от нас благих деяний желает

И, аще кто теми тщится И питати,

во гнезде небесном имать пребывати.

Не хотящий же в благих ся трудити

отвержени того гнезда имут быти.

Пища вечносладка в небе дастся3992 тщивым,

огнь же вечный и червь во аде – ленивым.

Оле любимици3993! Кто не убоится

жестокия казни, и не приложится

Деянию благих? И кто не желает,

да по трудех в небе вечно ся слаждает?

Низость и высота3994

Шествуяй низу безбеден бывает,

ходяй по версех зданий низпадает.

Тако смиренный чином не боится

беды, ею же высокий томится.

Нищ

Имеяй муж3995 много ничто же имеет,

аще ему злато свое не довлеет.

23996

Бог пребогатый нищеты не знаше,

яко в небеси всебогат3997 Он3998 бяше.

Восхотев убо нищету познати,

изволи наше естество прияти.

Познавше, яко та нелегка бяше,

царствие нищым Свое дароваше

За терпение, тем же суть блаженни,

иже3999 нищии духом4000 обретенни4001.

34002

Вениамин4003 десницы Сын истолковася,

Венони – Сын болезни о том же сказася.

Нищии зде Венони4004 воправду4005 зовутся4006,

но Вениаминове вечно нарекутся,

Яко зде во болезнех выну пребывают,

в небеси же во десных жити ожидают.

44007

Иосиф егда брата малейша видяше,

представша4008 себе, сердцем возмущся, плакаше.

Христос Господь братию нарекл малейшую

нищыя за любовь Си к оным теплейшую.

Ту братию егда мы в бедах созерцаем,

достойно и праведно да ся умиляем

И, поскольку сила, им да4009 помогаем4010,

то бо любезно быти Господеви знаем.

Нищета

Честное человеком мерзость есть у Бога,

ни во что суть у Него богатства премнога.

Ненавистная4011 людем нищета почтенна4012

от Него, во царствии небесном вселенна,

Блаженни бо нищии4013, Христос глаголаше,

яко царство небесно им Бог Отец4014 даше4015.

2

Бог всяческих Владыка и Творец всех веков,

человек быв, обнища ради человеков.

Но кая вина сего богатств презрения?

Може с ними строитель быти спасения.

Богословцы4016 две вине того обретают,

яже нам в писаниих своих оставляют.

Первая4017 того вина – яко подобаше

от земных отвратити благих сердце наше

И наставити благих небесных искати.

Нужда убо Самому бяше обнищати,

Хотевшему богатства словом обхудити,

а нищету4018 скорбную людем ублажити4019,

Да в Себе подаст образ4020 искания горних

чрез пренебрежения4021 тленных богатств долних,

Яже препинание люто содевают

тым, иже благ небесных искати желают.

Вторая4022 вина того – да не причитает

мир богатству и славе, еже содевает

Божества сила, мудрость и милость велика

в обращении к Богу грешна человека.

За то и апостолы нищыя избраше,

и не книжны бывшыя, яже посылаше,

Да богатыя4023 мира и мудрыя славно

обличат о их буйстве пред народы явно,

Да Божию в немощных силу созерцают,

от прелести идолски к Богу притекают.

34024

Блаженни суть нищии, но требе есть знати,

коим блаженство вправду4025 лепо приписати.

Нищета трегуба есть: первая – скудости,

втора именуется нищета честности,

Третяя – суетствия, яже разсудите

подобает, да знаем, кую благо чтите4026.

Первая4027 окаянна, ибо досаждает,

яко противна воли нищих та бывает.

Ради бы они злато и сребро держати,

но того не умеют, ни могут стяжати.

Тем же ю нелюбезно обыкли терпети,

но ропщут много, яко не могут имети.

Неправо строение Богу причитают,

ближния скупостию присно обвиняют,

А себе нещастие4028 злое прилагают

и без разсуждения злобы умножают.

Обычай имут красти, со клятвами лгати

и всякими образы чуждая хищати.

Злая их суть делеса4029, обаче деяти4030

милостыню4031 им благо, да бы им престати

От тех злых начинаний и благотворите,

за творящыя милость Господа молите.

Блажен муж, иже нища знает и убога,

от богатаго Бога мзда есть тому многа,

Ни же от милостыни4032 то да отражает,

яко грешником сущым милость ся являет,

Ибо милуяй нища не грех4033 ублажает4034,

но лице человека беднаго питает,

И щедряй нища не грех4035 хощет ущедрити,

но соестественнику милость сотворите.

Тем не грехи4036, но праву4037 природу питает,

кто человеку милость, не злобам являет.

Вторая4038 нищета есть похвалная зело,

яко волею взята бывает весело,

Егда кто Христа ради мир сей оставляет

и богатства имети сердцем не желает.

Зде трегубо блаженство мощно усмотряти

и блаженны нищыя сицевыя звати.

Первое их блаженство – яко Христу Богу

подобници деются чрез нищету многу,

Ибо, яко волею Христос убог бяше

в рождении, в животе, нищь и умираше,

Тако они волею убози бывают,

Учителя своего верно подражают.

Сих убо есть4039 царствие, еже в светлом небе,

к нему же воздыхати комуждо есть требе.

Второе их блаженство – во искушении,

ибо неудобь могут быти плененнии4040;

Яко бо нага мужа неудобно яти,

зане не имать, за что рукою й взяти.

Тако нищий неудобь уловлен бывает,

яко за что й взяти, враг не обретает.

Глаголют же неции, яко не язвляет

змий нага человека, но того гонзает.

Облеченнаго паки дерзает язвити

и смерть ядом оному своим наносити.

Аще то истинна есть, аз не извещаю,

но сию неложную правду быти знаю,

Яко змий ветхий демон от нищих бегает,

зане теми удобно побежден4041 бывает.

На богатыя паки смело нападает

и часто смертоносно тыя уязвляет.

Третее их блажеснтво – во воздаянии,

ибо во честном зело суть обещании.

Царствие небесное им есть обещанно,

веселие вечное им уготованно.

Апостоли нищетни4042 во мире сем бяху,

но суждения миру обет восприяху,

Что, колико есть честно, мощно разсудити

и оттоле нищыя любити и чтити.

Третяя4043 нищета есть – суетства лукава,

яже ни полезна есть, и зла ея слава.

Сию тии людие в мире соблюдают,

иже имения си тщетно оставляют,

Тогда4044 славу мирскую у людей ловяще,

а не за любовь Христа нищету храняще.

Сицеви философи в древных4045 вецех бяху,

иже богатства своя в мори потопляху.

Инии камение честное крушиша

в знамя, яко мирская во ничто вмениша.

Сие вы различие нищеты судите,

а яже есть праведна, тую ублажите.

4

Первии христиане нищету любиша,

имения на нищих потребы делиша,

Под ноги апостолов сребро пометаху,

они же, яко лепо бяше, устрояху.

Се же кими винами движени4046 твориша,

мудрии в писаниих своих изьявиша.

Первая4047 вина – яко от Христа слышаху,

яко нищии духом преблаженни бяху,

Их бо царство небесно. Апостоли слово

тожде в поучении имеша готово.

Втора4048 – яко нищета похоть изтребляет4049

очес, яже богатствы рожденна бывает.

Есть же корень злоб всяких, гордости, пиянства,

лихоимства и блуда и всеокаянства.

Третяя4050 – яко нищий свободен бывает,

да ся богомыслием часто упражняет,

Не имея печалей многих сего века,

яже суть богатаго спона человека.

Четвертая4051 – яко мзда нищым обещася,

богатство, еже в небе, Богом зготовася4052.

Пятая4053 – яко к Богу нищета приводит,

сердце с упованием к Оному возводит.

Наконец4054, яко Христос Сам образ подал есть,

в нищете бо до смерти в мире пребывал есть,

На Нь же, вернии, зряще, нищету любите,

нищыя от имений ваших ущедрите,

А воздаяние вам известно у Бога

царство небесно, и в нем богатства премнога4055.

5

Птиц хранители птицам крила подсекают4056,

да не выспрь и далече от них отлетают.

Тако Бог человеку4057 богатство4058 отьемлет,

да ся того ради выспрь во гордость не вземлет4059

И да не отлетает, тем нудим4060, далече;

брозда нищета, тщета есть ти, человече.

Нищета сугуба

Сугуба в мире нищета бывает:

едина плоти люте досаждает.

Егда кто брашен и одежд лишися,

ты страждущему милосерд явися;

Напитай его, тщися ризу дати,

Бог же с лихвою имать ти воздати.

Аще же скудость и тебе стужает,

поне сердце ти да ся умиляет

Скудости4061 ради ближняго твоего,

жалея скорби и печалей его,

И за то Господь имать ти воздати,

саму Он волю обыче венчати.

Иде же делу невозможно быти,

чтый, тщися поне сердцем ущедрити4062.

Вторая – духа нищета реченна,

егда душа есть всех благих лишенна

И благодати Вышняго лишися,

за грехи своя небес удалися.

Сице нищаго должно миловати,

святым советом к благим наставляти,

И Бога о нем прилежно молити,

да бы изволил его просветити.

Милостыня4063 си зело есть велика,

любит ю выну Царь всех и Владыка.

Леть же комуждо ону содевати,

никто ся может сея извиняти.

Нищета царей

Царие и князи, суще пребогата,

обыкоша скудость едину страдати.

Много рабов4064 имут, сокровище в злато

соблюдают иным зело пребогато,

Но нищи суть в други, правду глаголивы,

вси бо по их сердцу4065 глагол деют лстивы4066.

Нищих питание

Муж некто благочестно житие имяше,

веру, надежду, любовь ко Богу держаше,

И4067 на всякое лето вообычаися

в день, во нь же Христос Господь на земли родися.

Жену нищу с младенцем и старца взимати

во дом свой на трапезу, и честно питати

В честь Христа и Марии с обручником ея,

и не лишися он мзды за сие своея,

Ибо, егда в старости к смерти прихождаше,

Спас, Мария, Иосиф к нему глаголаше:

Ты ны на всяко лето в нищих чредил еси,

от днесь чрежден будеши вечно на небеси.

Ты тщался еси в дом свой нас в нищих примати,

гряди ныне на небо за то царствовати.

О радостна звания! О воздаяния!

Творите убо нищым честь и даяния,

Да подобную4068 и вы мзду восприимете,

на вечную трапезу во царство внидете.

Нос, скушенный отцу

Лукретий некто родил сына бяше,

его же велми ослабно питаше,

Дав ему волю, что хощет, творити,

и мало того не хоте скорбити.

Сын же растяше, к злобе привыкая,

страха и срама ни отчасти зная.

Быв же в возрасте, нечто сотворил есть,

им же висети делом заслужил есть.

Осужден убо, елма ведом бяше

на место казни, отца си призваше.

Лице си к лицу его4069 преклонил есть,

аки лобзати, но нос откусил есть,

Воплствуя сице: О злый родителю,

враже, не отче мой, и губителю,

Ты мя на сию смерть хоте4070 предати,

яко не хоте в девстве4071 наказати.

Егда безчинно4072 житие ми бяше,

ты ми достойных язв не возлагаше.

О аще бы ты потщался4073 мя бити4074,

не бых на сию могл аз смерть приити.

Щадя, мя4075 убил, чрез тя погибаю,

но се та за то знамя оставляю.

Живи без сына, и4076 носа4077 лишенны,

не казнил ты мя, ты мною казненны.

Та же казнен сын, а отец4078 отьиде

без носа в дом свой, с него же прииде.

Сей случай из уст священных слышание

вдовица, яже два сына имяше.

Та, в дом пришедши, нача оны бити,

у чащи добре и пречестно жити,

И притчу сию во обычай взяше:

Не дам скусити носа, глаголаше.

Нощ и день мысленный4079

В нощи обычай есть зверем ходити

и пищу себе потребну ловити.

Человеци же тогда ся валяют

на ложах своих, сон употребляют.

Возсиявшу же солнцу, день бывает,

зверь в ложе свое всякий ся прятает,

А человеци исходят на дело,

вся нужды деют безбедно, весело.

Нощь бе велика, зверми исполненна,

прежде во мире Христа проявленна.

Зверие, греси вселютии бяху,

иже Адамль род зубы си терзаху.

Звери – ад и смерть ненасыщеннии4080,

сими сне дени, врагом прелщеннии.

Человеци же в одрех злобы4081 спаху

чрез ту нощь люту и безделни бяху,

Но егда Солнце истинны явися,

Христос от Девы Марии родися

И светом Своим мир сей облистал есть,

вся звери4082 тыя в ложа их прогнал есть.

Людие паки от сна си восташа

и дела света деяти начаша,

Да сами чада света нарекутся

и в страну света вечна воведутся.

Отвержим убо и мы дела нощы,

а творим света в Божией помощы4083,

И будем в светлу ризу облечени,

в светлостех святых вечно водворени.

Нрав

Пси псами пса ядома, притекше, снедают,

людие скорбна мужа в скорби погружают.

Оле лютаго нрава! Вместо пособите,

псий нрав восприемлюще, тщатся погубите.

24084

Древо старое трудно пресаждати,

такожде нравы старых изменяти.

34085

Древо младое удобно клонится,

тако юноша всяческим учится.

44086

Им же туком сосуд новый исполнится,

чрез многая лета той в нем сохранится.

Тако нрав юноши4087, от детства всажденный,

даже до старости бывает храненный.

Нуждно есть4088 царствие небесное

Воинство к граду егда приступает,

елико может, взяти промышляет,

И внегда един на стену восходит,

надежду благу взятия всем родит.

Нам к граду неба должно приступати,

нуждное4089 царство4090 нуждею4091 хищати.

Огненны стрелы молитв да пущаем,

средостения вся да разоряем.

Христос надежду благу сотворил есть,

Он бо4092 в средину града предварил есть,

И яже врата бяху заключенна,

силою Его уже отверзенна.

По Себе и нас в небо призывает,

да кождо оно нуждею хищает.

Потщимся убо вся нужды терпети,

да бы со Христом часть в небе имети.

Вся нужды, страсти временнаго мира

не суть достойны с радостми примера,

Яже в небеси, убо потрудимся,

желаний сердец всяко сподобимся.

24093

Еже человек возможе создати,

то ин нуждею силен есть отьяти,

Но небо словом Бога сотворенно,

зело высоко, велми утверженно.

Обаче и то нужду имать неку,

леть царство Его взяти человеку.

Сама то правда, Христос Бог вещает,

Его же слово никогда прелщает,

Но како правда, изволте слушати,

аз имам волю то истолковати4094.

Бог Иудеи чада нарицаше,

тем Его царство им достойно бяше,

А не Еллином; иже со деваху

нужду некую, егда вероваху

Во Христа Бога паче, неже чада,

достойни бяху небеснаго града.

Сонму Еврейску царство подобаше,

яже от Еллин Церковь то отьяше.

Егда сынове4095 Христа4096 укориша,

тогда ся Ему чужди поклониша

И быша царства Его снаследницы,

то похитиша, аки бы нуждницы.

Паки, бысть нужда царству небесному,

яко премнози вдашася к оному

Покаяния путем божественным,

числом текущих некако стесненным4097.

Еще бысть нужда, ибо весма требе

хотящым взяти царствие на небе

Многая в пути злая пострадати

от враг душевных, и брань содевати,

Ея же нужды кая болша будет?

Блажен4098, кто сию злу беду пребудет.

И еще нужда Самому бывает

Богу, егда ся грешник от грех кает

И молит Его щедроты явити,

наследника Си царству сотворити.

Нужду мы убо Богу содеваем,

егда плачемся, а не убеждаем,

Не обидяще, но слезно моляще,

не нашу волю, но Его творяще.

О блаженна есть сицевая нужда,

Богу бо4099 своит человека чужда,

Не гнев наводит, но милость раждает,

сыны тмы в чада света прелагает.

Бог сию нужду рад от нас терпети,

не за враги нас имать, но за дети,

И поскольку4100 вящше кто И нудит,

Он потолику того паче4101 любит.

Святый се разбой, злодейство святое,

дейте вси сие Богу, не иное.

Сице небесно царство похищайте,

силно на Бога силна нападайте.

Он ту в обиду не вменяет Себе,

даст за то4102 царство и вся4103 благая4104 в небе.

* * *

3676

А соrr. from солнца.

3677

А соrr. from ны.

3678

After вовеки А крас del.

3679

требе...ю А да бы всячески del., требе, да бы ю ins. above.

3680

А крити, В possibly corr. from крити.

3681

After грешныя А в del.

3682

After сугуба А ме del.

3683

After известна А и del.

3684

Жива [I. 177...прияти А ins. gut. marg.; next line В Зри и на листе 1127.

3685

А соrr. from ся.

3686

А упадают соrr. from разоряют, В упадают.

3687

А возидем.

3688

1st 2 sylls. (нуди-) А стреми del., нуди ins. above.

3689

A corr. from дву, before which в del.

3690

A corr. from добродетелию.

3691

After наша А бл del.

3692

А, В надеждою.

3693

А, В ins. above, both in Medvedev's hand.

3694

After в А нас del.

3695

A ins. above.

3696

A, B corr. from со.

3697

А Действующыя.

3698

This poem B also fol. 618 del.; at l. 1 Писано на I листе 545 [corr. from 544] marg. in Simeon's hand.

3699

А изтискает.

3700

А скоро del., тело ins. above.

3701

A ins. above.

3702

А изтребиши.

3703

А, В милостиню, after which А нищым del.

3704

В ins. above.

3705

В possibly corr. from грешна.

3706

А Златоуст, ins. marg., possibly in Simeon's hand.

3707

В ins. above.

3708

А не пустити.

3709

A ins. above.

3710

A corr. from во.

3711

А, В въместо.

3712

А, В бывших.

3713

А очество.

3714

Next line В Зри и на листе 1153 in Medvedev's hand, del. Pagination В runs as follows: [618] 1153, [618v] 1154, [619] 1151, [619v] 1152, [620] 1155, [620v] 1156.

3715

Title А Нравы старих del., Налог ins. before.

3716

А, В Старцы, C possibly corr. from Старцы.

3717

Copying error: А, В детства.

3718

Title А Нрав del.. To ж ins. above.

3719

A corr. from того.

3720

А Евреи del., людие ins. above.

3721

Copying error: after тамо А, В бы.

3722

A, В corr. from событием.

3723

А Давидова.

3724

Title А Благостыня marg. del., Наследие centre of line.

3725

Ins. above.

3726

А небесно.

3727

After Началник А к подначалным какови должни быти и взаим del.

3728

В Пастырь.

3729

A corr. from предлагают.

3730

В Пастырь.

3731

А, В 1 marg.

3732

After же А овцы del.

3733

After пастырь А при del.

3734

А, В о.

3735

After рамах А своих del., си ins. above del.

3736

А, В не.

3737

After земля А и ег del.

3738

Copying error: А, В Паки. А, В 2 marg.

3739

А, В Рим. 13 marg., В in Medvedev's hand.

3740

А, В довле, С corr. from довле.

3741

А, В 3 marg.

3742

A ins. above.

3743

A corr. from пастырску.

3744

въслед его А по нем пред del, въслед его ins. above.

3745

А, В Рим. 13 marg., В in Medvedev's hand.

3746

After паству А ту del.

3747

А, В 4 marg.

3748

Поддании же A corr. from Подначалнии.

3749

After свой А сеи del.

3750

А ропчуще.

3751

В пастырь.

3752

А державцы, В corr. from державцы (or vice versa).

3753

А оных, В corr. from оных.

3754

А изкожяют. Next line А А не даждь, Боже, коснути ся телу del.

3755

А, В въпредь.

3756

А Врачу.

3757

Title А Началник corr. from Началным, after which должныя добродетели del.

3758

А поставленны.

3759

и стране А obscured by inkstain.

3760

Copying error: А, В управляет.

3761

А, В Его же, С possibly corr. from Его же.

3762

иде же and parts of IL 7–10 obscured by inkstain.

3763

A corr. from началных.

3764

А правимь corr. from правно, after which и del.

3765

After имать А же del.

3766

А имать del., будет ins. above.

3767

A, В corr. from в.

3768

А, В Третие.

3769

Copying error: А, В погрешите.

3770

А corr. from illeg., after which зле претит del.

3771

Sylls. 2–4 (ловляет) А держает del., ловляет ins. above.

3772

A ins. above.

3773

Title А Началник элыи.

3774

A corr. from иногда.

3775

А возхитиша.

3776

А злобу del., муку ins. above.

3777

A ins. above.

3778

A corr. from всетлятся.

3779

А обращенны, В corr. from обращенны.

3780

А Исраиля.

3781

к степени А шествуют del., к степени ins. above.

3782

А работа del., ся ins. above.

3783

А, В я, С corr. from я.

3784

Next line А Сиречь del.

3785

А жезл del., вид ins. above.

3786

А жезл del., тои ins. above.

3787

Before жезл А в del.

3788

Copying error: А, В злонравный.

3789

А угаждати.

3790

А всяцеи.

3791

After нужде А пре del.

3792

A corr. from в.

3793

А рци.

3794

After Что А ми del., В erasure.

3795

А, В ins. above, both in Medvedev's hand.

3796

After Аз А, В сам del.

3797

2nd syll. (правл) А стро del., правл ins. above.

3798

A corr. from чада.

3799

A corr. from своя.

3800

В ins. above.

3801

Ins. above in Medvedev's hand.

3802

А назыдати.

3803

А скривыи, В согг. from скривый.

3804

Next line В Зри и на листе 1125 in Medvedev's hand.

3805

A corr. from вредна.

3806

А животным del, людем ins. above.

3807

A ins. above, after which паки del.

3808

растленно творится А зло излиха злобится del., растленно творится ins. above.

3809

А возпечалився.

3810

А corr. from себе.

3811

си поддати А подчиняти del, си поддати ins. above.

3812

А подданых.

3813

А Неблагодарство.

3814

А Неплодия corr.from Неплодие.

3815

А corr. from грехом.

3816

А си del., си ins. above.

3817

А corr. from винити.

3818

того да В corr. from тогда.

3819

After время А в del.

3820

A corr. from ник.

3821

В, С съкрушенном.

3822

А странноприемци, В странноприемци corr. from странноприемцы.

3823

A corr. from многу.

3824

After Но А Господь del.

3825

А разярися.

3826

А, В плещах, С corr. from плещах in Medvedev's hand.

3827

A corr. from иэобразившу, after which сие del.

3828

A ins. above.

3829

After огненнии А я ins. above del.

3830

A corr. from змии, after which я del.

3831

Corr. from являху.

3832

А, В почтении.

3833

А вечно del., живо ins. above.

3834

Next line В Зри и на листех 1102 и 1126.

3835

А ни.

3836

В нем. С corr. from нем.

3837

Copying error: А, В блаженство.

3838

A corr. from бытие.

3839

А безъсмертныи.

3840

Аftеr и А, В в.

3841

1st syll (co-) B ins. above.

3842

К [I. 3]...ликовствование А ins. marg.

3843

Яко [I. 3]...устраяет А ins. gut. marg.

3844

A corr. from illeg.

3845

А Божая.

3846

А, В проходити.

3847

А, В вредити.

3848

Аftеr за А довол del.

3849

A corr. from изъявляю.

3850

А бечали.

3851

Аftеr тма А та del.

3852

А коль del., о ins. above.

3853

A ins. beginning of line.

3854

А Второе del., Паки ins. above.

3855

Copying error: А, В Господа.

3856

A corr. from всевесело.

3857

А del., after which в.

3858

After душе А и ins. above.

3859

А дастся, В дасться.

3860

A corr. from песнь.

3861

Co [l. 61]...славим A ins. gut. marg.

3862

B ins., C corr. from во.

3863

After бы А в del.

3864

в оно A corr. from illeg., after which все del.

3865

А последнаго.

3866

Next line А Но мощно есть верити del.

3867

А, В ину.

3868

А соrr. from известны.

3869

А corr. from illeg.

3870

1st syll. (пре-) A corr. from мирс.

3871

то тщися В потщися, C corr. from потщися.

3872

А совешенных.

3873

А, В красоты.

3874

A corr. from здравия.

3875

А сем del., суетном ins. above.

3876

Copying error: А, В убо.

3877

After Небрежение А душы.

3878

After честншу А от del.

3879

After телесе А от del.

3880

А Душу corr. from Душы, В Душе corr. from Душу.

3881

А страждущу corr. from страждущей.

3882

A del, вергаем ins. above.

3883

А, В въконец.

3884

А, В разтерзанна.

3885

А возискати.

3886

О [I. 19]...злато A ins. gut. marg., 1. 22 concealed.

3887

А мудрих, В corr. from мудрих.

3888

В corr. from illeg.

3889

А Третеe, В Третие possibly corr. from Трете

3890

А corr. from Сия.

3891

А corr. from ко.

3892

Title А Фома del., Неверие ins. above.

3893

А ins. above.

3894

А 1 gut. marg., В marg.

3895

А 2 gut. marg., В marg.

3896

А Исраиль.

3897

А 3 gut. marg., В marg.

3898

А 4 gut. marg., В marg.

3899

А 5 gut. marg., В marg.

3900

А corr. from сияти.

3901

А 6 gut. marg., В marg.

3902

А corr. from крещати.

3903

А 7 gut. marg., В marg.

3904

After Христос А Спаситель del.

3905

А 8 gut. marg., В marg.

3906

А 9 gut. marg., В marg.

3907

А 10 gut. marg., В marg.

3908

А 11 gut. marg., В marg.

3909

А 12 gut. marg., В marg.

3910

А мниться or мниться.

3911

мнится...будущь А будет в неделю del., мнится в ню будущь (or будущ) ins. above.

3912

А 13 gut. marg., В marg.

3913

After него А д del.

3914

А изьлиха.

3915

А, В исчезает.

3916

А corr. from От.

3917

A ins. beginning of line.

3918

А corr. from ко.

3919

А врачеством.

3920

А corr. немощы, В немощы.

3921

А нощы.

3922

А corr. чию, В, С чию marg. gloss.

3923

А 1 gut. marg., В marg.

3924

After Мирстии А цр del.

3925

А 2 gut. marg., В marg. in Medvedev's hand.

3926

After же А видя del.

3927

А 3 gut. marg., В marg. in Medvedev's hand.

3928

A corr. from хощут in Medvedev's hand.

3929

А 4 gut. marg., В marg. in Medvedev's hand.

3930

А же есть del., яко ins. above.

3931

A 5 beginning of line, B marg. in Medvedev's hand.

3932

A corr. from Сие.

3933

Пятая [L 33]...благоподражайте A ins. marg.

3934

А Непокорныя.

3935

After непокорный А в гресе оставляет del.

3936

А, В души.

3937

А соrr. from illeg.

3938

A corr. from изъявляти.

3939

А многащи.

3940

За что A corr. from яко.

3941

А 1Цар. 8 marg., В, С 1 Царе. 8 at I. 27.

3942

А то del., же corr. to бо ins. above.

3943

After видятся А меч (or мечь) del.

3944

токмо змий А паде во ад del., токмо змий ins. above.

3945

аггел несмысливших А яко поведает del, аггел несмыслившых ins. above.

3946

Ins. above in Medvedev's hand.

3947

After великия Adel.

3948

А свыш del, мзды ins. above.

3949

А, В, С 1 marg.

3950

А, В, С 2 marg.

3951

А, В, С 3 marg.

3952

А, В, С 4 marg.

3953

After лакомый А иже del.

3954

A ins. beginning of line.

3955

А милостини, after which же del.

3956

А милостини, after which же del.

3957

А, В, С 6 marg.

3958

А, В, С 7 marg.

3959

А, В, С 8 marg.

3960

А, В, С 9 marg.

3961

After престоле А иже del.

3962

А, В, С 10 marg.

3963

A corr. from овец.

3964

А своих del, леностно ins. above, after which не del.

3965

А, В, С 11 marg.

3966

А лишенны, В лишенный.

3967

А, В, С 12 marg.

3968

А сердци, С соrr. from сердци (or vice versa).

3969

Next line А Яко же день с нощию del. Next line В Зри и на листе 1066 in Medvedev’s hand.

3970

А, В сердци.

3971

Corr. from согарает in Medvedev’s hand.

3972

А неподобное.

3973

А Четиры.

3974

A corr. from неудобны, after which вещи del.

3975

A corr. from пятую.

3976

A corr. from неподобну.

3977

A corr. from та.

3978

во гнезде А имущи del., во гнезде ins. above.

3979

А, В птенцы, С corr. from птенцы (or vice versa).

3980

А уязвенныя.

3981

От...язвы А По сем сам неясыть del., От тоя же язвы ins. above.

3982

А от...язвы del., неясыть ins. above.

3983

Copying error originating in В: А оживленнии.

3984

A corr. from тщывыми.

3985

А спущает.

3986

А обретша.

3987

А мертвец бяше del., исчезаше ins. above.

3988

A corr. from Мл.

3989

А от.

3990

Святу, ею В ins. in Medvedev's hand.

3991

After же А вси. Святу, ею же В, С possibly written over erasure.

3992

А дасться or дасться.

3993

А любимицы, В corr. from любимицы.

3994

Title А Смирение del., after which Низость и высота.

3995

A ins. above.

3996

Title А Нищий.

3997

A corr. from всебогатство.

3998

A ins. above.

3999

A ins. beginning of line.

4000

After духом А иже del.

4001

Line 8 A obscured by damage to tail marg.

4002

Title А Нищии.

4003

After Вениамин А Сын del.

4004

A corr. from сынова.

4005

А болезни del., воправду ins. above.

4006

A corr. from illeg. (?прозовутся].

4007

Title А Нищии.

4008

A corr. from пришедша.

4009

А, В до.

4010

А помагаем.

4011

After Ненавистная А нищ del.

4012

А у Hero del., почтенна ins. above.

4013

After нищии А Господь deL

4014

A ins. above.

4015

A corr. from обещаше.

4016

А Богословци, В corr. from Богословци (or vice versa).

4017

1 marg.

4018

A corr. from illeg.

4019

Хотевшему [l. 11]...ублажити A ins. marg.

4020

After образ А горних del.

4021

А пренебрежение.

4022

2 marg.

4023

A corr. from богата.

4024

Title А Нищета трегуба.

4025

А, В въправду.

4026

кую...чтити А соrr. from полезную быти; благо gut. marg. gloss.

4027

А, В, С 1 marg.

4028

After нещастие А неко del.

4029

В делеса, С corr. from делеса.

4030

А, В даяти.

4031

А милостиню.

4032

А милостини.

4033

A corr. from греха.

4034

А питает del., ублажает ins. above.

4035

After грех А его у del.

4036

A corr. from злобы.

4037

A corr. from illeg.

4038

А, В, С 2 marg.

4039

В ins. above.

4040

В, С corr. from плененнии in Medvedev’s hand.

4041

В, С corr. from побежден in Medvedev’s hand.

4042

A corr. from нищии in Medvedev's hand

4043

A 3 gut. marg., В, C marg.

4044

Copying error: А, В Токмо.

4045

А, В древних.

4046

Copying error originating in В; А движеми.

4047

A 1 gut. marg., В, C marg.

4048

A 2 gut. marg., В, C marg. В corr. from Вторая.

4049

А истребляет.

4050

A 3 gut. marg., В, C marg.

4051

A 4 gut. marg., В, C marg.

4052

А сготовася.

4053

A 5 gut. marg., В, C marg.

4054

A 6 gut. marg., В, C marg. C at l. 25.

4055

Next line В Зри и на листе 1078.

4056

А соrr. from подсецают.

4057

А, В соrr. from человеком.

4058

А богатсто, В соrr. from богатства.

4059

А взъемлет.

4060

тем нудим А темижде, of which last 4 letters (-ижде) del., нудим ins. above.

4061

A corr. from Ha.

4062

А ущедрыти.

4063

А Милостиня, В corr. from Милостиня (or vice versa).

4064

А злата del., рабов ins. above.

4065

А воли not del, сердцу ins. above; В, С воли marg. gloss.

4066

A corr. from лстивый.

4067

A corr. from illeg. (-?Деи).

4068

A, В corr. from подобну.

4069

А ins. above.

4070

А люту д del., хоте ins. above.

4071

Copying error: А, В детстве, в девстве А мене del., в детстве ins. above.

4072

Егда безчинно А Во детстве del., Егда безчинно ins. above.

4073

1st syll. (по-) ins. above in Medvedev's hand.

4074

A corr. from быти.

4075

After мя А ты del., B erasure.

4076

A ins.

4077

After носа А ти del.

4078

After отец A illeg. del.

4079

Title А Нощь мысленная и день.

4080

1st syll. (не-) В ins. above.

4081

А, В греха.

4082

А зверы.

4083

А помощи.

4084

Тitlе А Нравы.

4085

Тitlе А То ж 9 (i.e. Нравы).

4086

Тitlе А То ж 9 (i.e. Нравы).

4087

А юношы.

4088

А от.

4089

A corr. from нуждному.

4090

A corr. from царству.

4091

A corr. from illeg. (?нуждою).

4092

Он бо A Уже corr. from Иже.

4093

Title А Нуждно есть царствие небесное.

4094

А изтолковати, В corr. to изтолковати (or vice versa).

4095

Егда сынове А То домашний del., Егда сынове ins. above.

4096

А то прен del., Христа ins. above.

4097

А, В стесненным.

4098

This line В illeg. corr.

4099

В от.

4100

А, В поелико.

4101

A corr. from вс.

4102

за то А и вам del., за то ins. above.

4103

В от.

4104

А блага.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle