Источник

Е

Еммануил

Дева Мария нам Еммануила1

во Вифлееме нетленно родила,

Еже С нами Бог имя ся толкует,

и самем делом то ся изводствует.

Есть2 бо3 Бог с нами, ибо воплотися

и нам подобен человек явися.

Есть4 еще с нами в тайнах божественных,

из хлеба, вина, в плоть5, в кровь преложенных,

Иде же тако есть человечество

и всесилное Христово Божество,

Яко на земли древле6 в плоти бяше,

егда во мире7 Господь странствоваше,

И яко ныне в небе пребывает,

седя во десных, и славим бывает.

Тем же и нам зде хвалити И требе,

яко аггели Его славят в небе.

Той же бо един зде есть и онамо,

тажде кровь сама, тожде тело само,

Аще инако, зде бо покровенно,

видами вещей, в небе всеявленно.

Но се не творит не Тогожде быти,

тем же всеточне требе есть хвалити.

Еще8 есть с нами и по благодати,

елма безгрешно тщимся пребывати,

Ею же Он ны светло9 просвещает

и от немощей силно воздвизает,

И падших во грех зовет, да востанем,

увещает же, да от злых предстанем10.

Наконец11, с нами Бог днесь бывает12,

ибо Церковь Си хранит, защищает.

Глава – Христос ей, она – Ему тело,

Он защищает, да то будет цело.

Кая бо глава не любит си тела,

ли не печется, да плоть будет цела?

Есть убо с нами Бог и хощет13 быти,

токмо мы тщимся благочестно жити.

Аще ж14 Бог с нами, кто на ны возможет,

на вся нам враги Господь Бог поможет.

Помогай, Спасе, и настави жити,

да бы нам к тому Тебе не грешити.

Епископ

Царь великий Константин тако почиташе

сан епископский, даже сице глаголаше:

Аще бых епископа усмотрел блудяща,

ризою си покрил бых от мира, на нь зряща.

Не тако днесь деется, невинных клевещут,

отмщения Божия руки не трепещут.

2

Егда собор в Никей15 отци совершаху,

на епископы неки челобитны бяху

Ко царю Константину. Он их не читаше,

но абие всеядцу огневи предаше,

Глаголя: Не хощу аз тех судия быти,

их же благословенства нужда ми просити.

Днесь и тайных взыскуют16 и лжы промышляют17

всяких санов людие, и тех обличают:

Но таким клеветником Сам Христос Спаситель

имать быти праведный за то зло отмститель.

3

Епископ18 некто с царем на трапезе бяше,

его же царь ко правде словом увещаше.

Он, ублажив царское слово, рече к нему:

Изволи богомолцу сказати своему,

Рыбу предлежащую откуду начата?

От главы, ли ошиба? Аз не могу знати.

Царь отвеща: От главы. Он же подложил есть:

Право твой царский разум сие осудил есть.

И сотвори такожде, изволи начати

от царскаго ти лица правду совершати.

Отпусти сродницу си, несть та жена тебе19,

довле сотвори плотстей законно потребе.

Таковым епископом быти подобает,

да ся и царю реши правды не страшает.

Яко же20 и Креститель древле сотворил есть,

о законе Божием главу положил есть.

4

Царь некто епископа сице вопросил есть:

Вскую днесь епископы Дух Святый лишил есть,

Не деет чюдес ими, яко древле бяше,

внегда чрез епископы чюдодеиствоваше?

Даде ответ епископ: Тогда на степени

духовныя чрез Дух Свят бяху возведени,

Ему же есть свойственно чюдеса творити,

тем же им дароваше чюдотворцем быти.

Днесь же на епископство царие возводят,

ини родом, богатством на оно восходят,

В нем же не благоволит Дух Пребожественный,

за то днесь епископи не чюдодейственни21.

5

Епископ не господин имать стаду быти,

но отца себе чадом должен есть творити,

Словом паче разеудным грешныя смиряти,

неже духовным мечем оны ударяти.

Аще же и жестоты нужда проявится,

та не мучителская22, отчя да творится.

Епископство

Пустынножитель некто сродника имяше,

иже епископ быти вседушно желаше.

Он его увещал есть мысль ту отложити,

яко бедственно зело на высоте быти.

Послушал23 сродник старца, мысль ону лишил есть,

Потом мало жив, век сей на ин пременил24 есть.

Явив же ся старцеви, слово глаголаше

благодарное, яко совет ему даше,

Еже бы епископска сана не желати,

но в смирении век свой выну провождати,

И рече: Веждь то, яко был бым осужденны,

аще на епископство был бых возвыжшенный25.

Оле бедства страшнаго26 во сане велице!

Ну ж дно есть спасение кому ж до владыце,

Яко за многи душы имать отвещати,

уне убо на той сан самем не желати.

Но аще возведет Бог, тогда бодрым27 быти,

а, яко на стражнице, неусыпно жити.

И Златоустый святый: Чюждуся28, глаголет,

аще кто от началных спасен быти может.

Аще тако началство беду имать многу,

в подначалстве трудимся истинному Богу.

* * *

1

А соrr. from illeg.

2

А, В, С 1 marg.

3

А соrr. from Бог.

4

А, В, С 2 marg.

5

After плоть В и.

6

After древле А пребываше del.

7

во мире А соrr. from на земле.

8

А, В, С 3 marg.

9

After светло А о del.

10

Copying error: А, В престанем.

11

A 4 gut. marg., В, C marg.

12

Copying error: А, В пребывает.

13

1st letter A corr. from г.

14

А от., В же ins. above in Medvedev's hand, C corr. from же

15

А, В Никеи.

16

А, В всискуют.

17

Copying error: А, В вымышляют

18

A beginnings of ll. 1–8 affected by dampstaining.

19

несть...тебе А corr. from за жену держиму.

20

А соrr. from illeg.

21

В, С corr. from чюдодейственны (or vice versa); 2nd syll. (-до- ) B– ins. above

22

А мучителска, B corr. from мучителска.

23

А Послушав.

24

Corr. from пременил in Medvedev's hand.

25

А, В возвыжшенны.

26

А страшна, В corr. from страшна.

27

А соrr. from illeg.

28

А, В Чудюся.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle