И ныне, Богородичен первый, гласа. Свете тихий: | И ныне, Богородичен первый, гласа. Вход с кадилом. Свет отрадный святой славы: |
Вместо же прокимена поем Аллилуия, на глас 8: | Вместо же прокимна поем: Аллилуиа. (3) |
Стих: Блажени, яже избрал и приял еси Господи, и память их в род и род. Стих: Души их во благих водворятся. | Стих: Блаженны те, кого избрал и приблизил Ты, Господи, и память их в род и род. Стих: Души их среди благ водворятся. Ср. Пс 64:5; 101:13; 24:13 |
На стиховне
|
Стихиры на стиховне
|
Стихи же припеваем вышереченныя. | Стихи же поем указанные выше. |
Слава, глас 6: Начаток ми и состав зиждительное Твое бысть повеление: / восхотев бо от невидимаго и видимаго естества жива мя составити, / от земли убо тело создав, дал же ми еси душу, / Божественным Твоим и животворящим вдохновением. / Темже Спасе, рабы Твоя во стране живых, / и в кровех праведных упокой. | Слава, глас 6: Началом и основой стало мне / Твое творческое повеление: / ибо, восхотев меня, живое существо, составить / из невидимого и видимого естества, / из земли тело мое Ты создал, / и дал мне душу божественным Твоим и животворящим дуновением. / Потому, Спаситель, рабов Твоих в стране живущих, / в обителях праведных упокой. |
И ныне, Богородичен, глас тойже: Молитвами Рождшия Тя Христе, / мученик Твоих и апостол, и пророк, и святителей, / преподобных, и праведных, и всех святых, / усопшия рабы Твоя упокой. | И ныне, Богородичен, глас тот же: По ходатайствам Родившей Тебя, Христе, / и мучеников Твоих, / апостолов, пророков, иерархов, / преподобных, и праведных, и всех святых, / усопших рабов Твоих упокой. |
Ныне отпущаеши: | Ныне отпускаешь: Трисвятое. Слава, и ныне: Пресвятая Троица: Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне: Отче наш: Священник: Ибо Твое есть Царство: Чтец: Аминь. |
Тропарь, глас 8:Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй, / и полезное всем подаваяй, / едине Содетелю, упокой Господи, души раб Твоих: / на Тя бо упование возложиша, / Творца и Зиждителя и Бога нашего. |
Тропарь, глас 8Глубочайшей мудростью человеколюбиво всем управляющий / и полезное всем подающий, / Единый Создатель, упокой, Господи, души рабов Твоих, / ибо на Тебя они надежду возложили, / Творца, и Промыслителя, и Бога нашего. |
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже: Тебе и стену, и пристанище имамы, / и молитвенницу благоприятну к Богу, / Егоже родила еси Богородице безневестная, верных спасение. | Слава, и ныне, Богородичен: В тебе имеем мы и стену, и прибежище, / и Заступницу, благоугодную Богу, / Которого родила Ты, Богородица, брака не познавшая, / верных спасение. |
Ектения, и отпуст.
По отпущении же Вечерни, творим в притворе паннихиду за усопших, и поем канон рядоваго гласа мертвым. |
Ектения и отпуст.
По отпусте вечерни совершаем в притворе панихиду, на которой поем заупокойный канон рядового гласа. |
НА УТРЕНИПо шестопсалмии, Аллилуия, на глас 8. Тропарь: Глубиною мудрости: Дважды. Слава, и ныне, Богородичен: Тебе и стену, и пристанище: И обычное стихословие. Чтутся же и слова о мертвых: к Коринфяном в 1‑м послании. Поют же ся и Непорочны на две статии, с припевы: Благословен еси Господи, научи мя: на глас 5. И по них: |
НА УТРЕНИПосле шестопсалмия Аллилуиа: на глас 8. Тропарь: Глубочайшей мудростью: Дважды. Слава, и ныне, Богородичен: В тебе имеем мы и стену, и прибежище: И обычное стихословие. Также поем “Непорочны”, разделяя их на две статии, и по окончании их: |
Тропари мертвых, глас 5: |
Тропари усопшим, глас 5 |
Припев: Благословен еси Господи, / научи мя оправданием Твоим. | Припев: Благословен Ты, Господи, / научи меня повелениям Твоим. |
Святых лик обрете источник жизни и дверь райскую, / да обрящу и аз путь покаянием: / погибшее овча аз есмь, / воззови мя Спасе, и спаси мя. | Хор святых обрел источник жизни и дверь рая; / да обрету и я путь покаяния. / Я – пропавшая овца; / призови меня, Спаситель, и спаси меня! |
Благословен еси Господи: | Благословен Ты, Господи: |
Агнца Божия проповедавше, / и заклани бывше якоже агнцы, / и к жизни нестареемей святии, / и присносущней преставльшеся. / Того прилежно мученицы молите, / долгов разрешение нам даровати. | Об Агнце Божием провозгласившие / и заколотые как агнцы, / и к жизни нестареющей, святые, / и вечной переселившиеся, / Его усердно, мученики, просите, / долгов прощение нам даровать. |
Благословен еси Господи: | Благословен Ты, Господи: |
В путь узкий хождшии прискорбный, / вси в житии крест яко ярем вземшии, / и Мне последовавшии верою, / приидите насладитеся, / ихже уготовах вам почестей, / и венцов небесных. | Путем узким ходившие, прискорбным, / все в жизни крест как ярмо поднявшие, / и за Мною последовавшие с верою, / придите, наслаждайтесь тем, / что Я приготовил вам: / наградами и венцами небесными! |
Благословен еси Господи: | Благословен Ты, Господи: |
Образ есмь неизреченныя Твоея славы, / аще и язвы ношу прегрешений: / ущедри Твое создание Владыко, / и очисти Твоим благоутробием, / и возжеленное отечество подаждь ми, / рая паки жителя мя сотворяя. | Образ я неизреченной Твоей славы, / хотя ношу и язвы согрешений: / пожалей Твое создание, Владыка, / и очисти по Своему милосердию, / и вожделенное отечество подай мне, / снова делая меня / гражданином рая. |
Благословен еси Господи: | Благословен Ты, Господи: |
Древле убо от не сущих создавый мя, / и образом Твоим Божественным почтый, / преступлением же заповеди / паки мя возвративый в землю, от неяже взят бых, / на еже по подобию возведи / древнею добротою возобразитися. | В древности из небытия создавший меня / и образом Твоим Божественным почтивший, / но за нарушение заповеди / снова меня возвративший в землю, / из которой я был взят! / К тому, что по подобию Твоему возведи, / чтобы в прежней красоте / мне восстановиться. |
Благословен еси Господи: | Благословен Ты, Господи: |
Упокой Боже рабы Твоя, / и учини я в раи, / идеже лицы святых Господи, / и праведницы сияют яко светила, / усопшия рабы Твоя упокой, / презирая их вся согрешения. | Упокой, Боже, рабов Твоих, / и посели их в раю, / где хоры святых, Господи, / и праведники сияют как светила, / усопших рабов Твоих упокой, / не смотря на все их согрешения. |
Слава: Трисиятельное единаго Божества, благочестно поем вопиюще: / Свят еси Отче Безначальный, / Собезначальный Сыне, и Божественный Душе: / просвети нас верою Тебе служащих, / и вечнаго огня исхити. | Слава: Светом Тройственным сияющее / единое Божество / благоговейно воспоем, взывая: / “Свят Ты, Отче Безначальный, / Столь же Безначальный Сын и Божественный Дух: / просвети нас, верою Тебе служащих, / и исторгни из вечного огня. |
И ныне: Радуйся Чистая, Бога плотию рождшая во спасение всех, / Еюже род человеческий обрете спасение: / Тобою да обрящем рай, / Богородице Чистая благословенная. | И ныне: Радуйся, Досточтимая, / Бога по плоти родившая для спасения всех, / благодаря Тебе род человеческий обрел спасение; / да обретем через Тебя рай, / Богородица Чистая, благословенная. |
Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе Боже. Трижды. | Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже. Трижды. |
Посем ектения о усопших: Паки и паки: | Затем ектения о усопших: Снова и снова: |
Иерей молитву: Боже духов: Мы же: Господи помилуй, 40. | Иерей молитву: Боже духов: Мы же: Господи помилуй, (40). |
И по возгласе седален, глас 5: |
И по возгласе седален, глас 5 |
Покой Спасе наш, / с праведными рабы Твоя, / и сия всели во дворы Твоя, / якоже есть писано: / презирая яко благ прегрешения их / вольная и невольная, / и вся яже в ведении и не в ведении, Человеколюбче. | Упокой, Спаситель наш, с праведными рабов Твоих / и посели их во дворах Твоих, как написано, / не взирая, как Благой, на согрешения их / вольные и невольные, / и на все, в ведении и в неведении содеянное, Человеколюбец. |
Слава, и ныне, Богородичен: От Девы возсиявый миру Христе Боже, / и сыны света Тою показавый, помилуй нас. | Слава, и ныне, Богородичен: От Девы воссиявший миру, Христе Боже, / и через Нее сынами Света нас явивший, / помилуй нас. |
Стихословим же: Господеви поем: | Стихословим же: Господу поем: |
Канон же поем святаго обители на 6: И Триоди на 8. Поет же ся и вторая песнь без стихословия. И песни Псалтира. Канон Студита творение, в Троичных и Богородичных тропарех краестрочие: Недостойнаго Феодора. Глас 8. | Поем канон храма на 6 и настоящего дня на 8. Творение преподобного Феодора Студита. В Троичных и Богородичных тропарях акростих: “Ту анаксиу Феодору”, то есть “Недостойного Феодора”, глас 8. |
Песнь 1: |
Песнь 1 |
Ирмос: Песнь возслем людие / чудному Богу нашему, / свободившему Израиля от работы, / песнь победную поюще и вопиюще: / поим Тебе единому Владыце. | Ирмос: Песнь вознесем, люди, / чудному Богу нашему, / Израиль освободившему от рабства, / песнь победную воспевая и взывая: / “Воспоем Тебе, единому Владыке!” |
Вси помолимся Христу, / творяще память днесь от века мертвых, / да вечнаго огня избавит я в вере усопшия, / и надежде жизни вечныя. | Все помолимся Христу, / в сей день совершая память от века мертвых, / да от вечного огня избавит их, / усопших в вере и надежде жизни вечной. |
Глубиною судеб Твоих Христе, / Всепремудре Ты предопределил еси / коегождо кончину жизни, предел и образ. / Темже яже покры гроб во всякой стране, / на суде спаси Всещедрый. | Глубиною судов Твоих, Христе, / Ты каждому предопределил со всею мудростью / кончину жизни, предел ее и образ. / Потому тех, кого гроб во всякой стране сокрыл, / на суде спаси, Всемилосердный. |
Пределы жизни нашея давый, / темже усопшия от житейския нощи, / дне невечерняго сыны покажи Господи, / священники православныя, и вся верныя люди Твоя. | Ты пределы жизни нашей дал; / потому уснувших после житейской ночи / дня немеркнущего сынами, Господи, покажи: / священников православных с царями, / и весь народ Твой. |
Яже покры вода, и брань пожат, / трус же яже объят, и убийцы убиша, / и огнь яже попали, верныя, / Милостиве в части учини праведных. | Тех, кого вода покрыла / и пожала война, / землетрясение застигло и убийцы убили, / и огнем попаленных верных / водвори, Милостивый, в уделе праведных. |
Вся презираяй плотския долги наша Спасе наш, / во всяком возрасте всего рода человеча, / пред судищем Твоим постави неосуждены, / Тебе Создателю отвещающия. | Не взирая на все долги плотские, Спаситель наш, / всех во всяком возрасте из всего рода человеческого, / пред судилищем Твоим неосужденными поставь, / Тебе, Создателю, ответ дающих. |
Слава, Троичен: Три единаго Естества пою, Лица самоипостасная, / нерожденна Отца, Сына рождшагося, и Духа Святаго: / безначальное Царство, власть, Божество едино. | Слава, Троичен: Три Лица воспеваю, единые Естеством, / Каждое во Своей Ипостаси: / нерожденного Отца, Сына рожденного и Духа Святого – / безначальное Царство, власть, Божество единое. |
Богородичен: Воистинну Ты явилася еси небо на земли, / большее вышняго небесе, Безневестная Дево: / из Тебе бо возсия Солнце в мире, владычествуяй правдою. | И ныне, Богородичен: Воистину небом на земле Ты явилась, / большим высочайшего свода небес, / ибо из Тебя, не познавшая брака Дева, / взошло в мире Солнце – Владычествущий праведно. |
Катавасия: Песнь возслем людие: | Катавасия: Песнь вознесем, люди: |
Песнь 3:Ирмос: Утверждей рукою Твоею, Слове Божий небеса, / просвещением Твоего истиннаго познания, / утверди и нас на Тя надеющихся сердца. |
Песнь 3Ирмос: Утвердивший рукою Твоею небеса! / Просвещением истинного Твоего познания, Слово Божие, / утверди сердца и нас, / на Тебя надеющихся. |
Прешедшия жития течение, / в славе благочестной праведным одеятися венцем сподоби Боже, / и вечных благ насладитися. | Окончивших жизненный путь / в славе благочестия / венцом правды удостой увенчаться, Боже, / и вечными благами насладиться. |
Напрасно восхищенныя, попаляемыя от молнии, / и измерзшия мразом, и всякою раною, / упокой Боже, егда огнем вся искусиши. | Внезапно смертью похищенных, / сожженных молниями, / и дух испустивших от стужи / и всякого поражения, / упокой, Боже, когда огнем будешь все испытывать. |
Присномутное жития море преплывшия, Христе, / в нетленное Твоего жития сподоби пристанище притещи, / православным житием окормленыя. | Переплывших всегда волнующееся море житейское / в пристань нетленной Твоей жизни, Христе, удостой прибыть, / жизнью православною направляемых. |
Ихже всякое естество морских и птиц небесных, / прият снедение Христе, Твоими судьбами, / воскреси Боже, в последний день со славою. | Тех, кого всякое естество / тварей морских и птиц небесных, / употребило в пищу, Христе, Твоими судами, / воскреси, Боже, в последний день со славою. |
Слава, Троичен: Умно Божественную Единицу, / в три Лица просто купно еже пресещи совокупляю несекомая: / якоже бо скорость молнии, трисияющая видится во единстве. | Слава, Троичен: Умом Божественную Единицу, / как Три Лица в простоте, / одновременно с разделением соединяю, неразделимых: / ибо со скоростью молнии, светом тройственным сияя, / созерцается Она во Единстве. |
Богородичен: Недоуменное Твое чудо: без мужа бо раждаеши, / и девство Твое Чистая, соблюдаеши рождши. / Темже ангел множество, и человеческий род поет Тя во веки. | И ныне, Богородичен: Непостижимо Твое чудо: / ибо без мужа носишь Ты во чреве, / и девство Свое, Чистая, сохраняешь, родив. / Потому Ангелов множество и род человеческий / воспевает Тебя вовеки. |
Катавасия: Утверждей рукою: | Катавасия: Утвердивший рукою: |
Седален, глас 5. Подобен: Собезначальное Слово: |
Седален, глас 5 |
Нас ради претерпевый Крест и смерть, / и умертвивый ад, и совоскресивый мертвыя, / преставльшияся от нас Спасе, упокой, яко Человеколюбец Бог, / и в трепетное и страшное пришествие Твое Жизнодавче, / яко имеяй множество милости, / Царствия Твоего сподоби. | Нас ради претерпевший Крест и смерть, / и умертвивший ад, и с Собою воскресивший мертвых! / Преставившихся от нас, Спаситель, упокой, / как Человеколюбивый Бог, / и в день повергающего в трепет и страшного / пришествия Твоего, Податель жизни, / как имеющий множество милости / Царства Твоего удостой. |
Слава, тойже. | Слава: и повторяем то же. |
И ныне, Богородичен: Скорый Твой покров, и помощь и милость покажи на рабех Твоих, / и волны Чистая, укроти суетных помышлений, / и падшую душу мою возстави Богородице: / вем бо, вем Дево, яко можеши, елика и хощеши. | И ныне, Богородичен: Скорый Твой покров, и помощь, / и милость покажи на рабах Твоих, Чистая, / и волны суетных помышлений укроти, / и падшую душу мою воздвигни, Богородица: / ибо знаю, Дева, знаю, / что Ты можешь и совершить / то, что хочешь. |
Песнь 4:Ирмос: Из горы приосененныя Слове, пророк, / единыя Богородицы, / хотяще воплотитися, боговидно усмотри, / и со страхом славословяше силу Твою. |
Песнь 4Ирмос: От горы тенистой, единой Богородицы, / желающего воплотиться – Тебя, Слово, / взором богопросвещенным постигал пророк / и со страхом славословил силу Твою. |
Отцы и праотцы, деды и прадеды, / от первых и даже до последних, / во благозаконии умершия и благоверии, / вся помяни Спасе наш. | Отцов и праотцев, предков и пращуров, / от живших в начале и до последних, / в соблюдении Закона умерших и правоверии, / всех помяни, Спаситель наш. |
В горе, на пути, на местех пустых житие оставльшия в вере, / монахи же и бельцы, юноши и старцы, / со святыми Христе всели. | На горе, на пути, в гробницах, в пустынях / в вере жизнь окончивших преждевременно, / монашествующих с мирянами, юношей и старцев / со святыми, Христе, посели. |
От печали и радости прешедшия ненадежно, / верою абие пременившия житие, / в благоденствии пострадавшия, или злоденствии, / вся упокой Спасе наш. | От печали и радости, сверх надежды пришедшей, / в вере жизнь внезапно оставивших, / в дни счастья или несчастья то претерпевших, / всех упокой, Спаситель наш. |
Яже уби мечь, и конь совосхити, / град, снег и туча умноженная: / яже удави плинфа, или персть посыпа, / Христе Спасе наш упокой. | Тех, кого убил холод и конь понесшийся, / град, снег и ливень безмерный; / кого кирпичом задавило или землею засыпало, / Христе, Спаситель наш, упокой. |
Слава, Троичен: Странно яко едино, и три, / Божество все по единому Лицу нераздельно: / Отец бо, Сын, и Дух Святый есть покланяемь, яко един Бог. | Слава, Троичен: Дивно, что Божество – Едино и Три; / целиком Оно в каждом Лице нераздельно: / ибо Отец, Сын, и Дух Святой / принимают поклонение как Бог единый. |
Богородичен: Направи нас Дево, молитвами Твоими, / окормляющи обуреваемыя волною греха, / во спасительная пристанища, Господородительнице, / избавляющи от всяких лютых. | И ныне, Богородичен: Направь нас, (Дева), молитвами Твоими, / ведя, как кормчий, носимых бурными волнами греха / в спасительные пристани, Господня Родительница, / избавляя от всяких бед. |
Катавасия: Из горы приосененныя: | Катавасия: От горы тенистой: |
Песнь 6:Ирмос: Содержима мя приими Человеколюбче, грехи многими / и припадающа щедротам Твоим, / яко пророка Господи, и спаси мя. |
Песнь 6Ирмос: Одержимого согрешениями многими / и припадающего к состраданию Твоему / прими меня как пророка, / человеколюбивый Господи, и спаси меня. |
Смерти разрешив болезни, пострадав Начальниче жизни Боже наш, / усопшия от века рабы Твоя упокой. | Прекративший Своим страданием муки смертные, / Начальник жизни, Боже наш, / усопших от века рабов Твоих упокой. |
Неизглаголанными Твоими судьбами, / яже убиша чаровная напоения, отравы, костная удавления, / со святыми Господи упокой. | Тех, кого неизреченными Твоими судами / выпитые ими зелья и яды убили, / кто, подавившись костью, скончался, / со святыми, Господи, упокой. |
Егда судити будеши всяческим, / стоящим нагим и откровеным пред лицем Твоим: / тогда Щедре, пощади послужившия Ти верно Боже. | Когда будешь Ты судить весь мир, / обнаженным и открытым пред лицом Твоим стоящий, / тогда пощади послуживших Тебе верно, / Милосердный Боже. |
Последнею убо трубою вострубившу Твоему Архангелу, / в воскресение жизни / всех, тогда Христе, рабы Твоя упокой. | Когда последней трубою затрубит Твой Архангел, / призывая к воскресению жизни всех, / тогда, Христе, рабов Твоих упокой. |
От века яже приял еси верныя Боже, / род всякий человеческий сподоби, / во веки со служащими Тебе, славити Тя. | Тех верных, кого Ты, Боже, принял от века, / весь человеческий род удостой / вовеки со служащими Тебе славить Тебя. |
Слава, Троичен: Богоначалие Трисвятое, единопрестольное, / Отче, Сыне со Святым Духом, / Ты еси Бог мой, вседержительством Твоим содержай все. | Слава, Троичен: Богоначалие Трисвятое, единопрестольное, / Отче и Сын с Духом (Святым)! / Ты – Бог мой, Своим всемогуществом / удерживающий все. |
Богородичен: От корене твоего возсия цвет жизни, / Иессее праотче взыграй / спасаяй мир, от Чистыя Отроковицы Христос Бог. | И ныне, Богородичен: Восторжествуй, Иессей праотец: / от твоего корня Цвет Жизни взошел: / от Чистой Отроковицы – Христос Бог, / спасающий мир. |
Катавасия: Содержима мя: | Катавасия: Одержимого согрешениями: |
Кондак:Со святыми упокой / Христе, души раб Твоих, / идеже несть болезнь, ни печаль, / ни воздыхание, / но жизнь безконечная. |
КондакСо святыми упокой, Христе, / души рабов Твоих, / там, где нет ни боли, ни скорби, ни стенания, / но жизнь бесконечная. |
Икос: Сам един еси безсмертный, / сотворивый и создавый человека: / земнии убо от земли создахомся, / и в землю туюжде пойдем, / якоже повелел еси, создавый мя и рекий ми: / яко земля еси, и в землю отыдеши: / аможе вси человецы пойдем, / надгробное рыдание, творяще песнь: / аллилуия. | Икос: Ты Сам – один бессмертный, / сотворивший и создавший человека: / мы же, смертные, из земли были созданы, / и в ту же землю пойдем, / как повелел Ты, создав меня и сказав мне: / “Ты земля, и в землю отойдешь”, / куда все мы, смертные, пойдем, / надгробное рыдание претворяя в песнь “Аллилуиа!” |
Синаксарий первее Минеи: таже Триоди. | Синаксарий сначала из Минеи, а затем за упокой. |
Песнь 7:Ирмос: В начале землю основавый, / и небеса Словом утвердивый, / благословен еси во веки, / Господи Боже Отец наших. |
Песнь 7Ирмос: В начале землю основавший / и небеса словом утвердивший, / благословен Ты вовеки, Господи, / Боже отцов наших! |
Благочестно от века преставльшихся память творяще, вопием: / благословен еси во веки, Господи Боже Отец наших. | Во благочестии от века умерших / память совершая, взываем: / “Благословен Ты вовеки, Господи, / Боже отцов наших!” |
Внезапу благочестно умершия, и от стремнины всяческия падшия, / древа, железа, всякаго камене, / упокой Боже усопшия верныя. | Умерших во благочестии внезапно, / и от разных вещей, на них низвергшихся: / дерева, железа, всякого камня, / упокой, Боже, усопших верных. |
В страшное Твое пришествие Щедре, одесную овец Твоих постави, / православно Ти в жизни послужившия Христе, и преставльшияся к Тебе. | При страшном пришествии Твоем, Милосердный, / справа с овцами Твоими поставь / православно в жизни Тебе, Христе, послуживших / и преставившихся к Тебе. |
В лице Христе, избранных Твоих вчини Твоя рабы, вопити Тебе: / благословен еси во веки, Господи Боже Отец наших. | В хоре, Христе, Твоих избранников / поставь Твоих рабов, да взывают Тебе: / “Благословен Ты вовеки, Господи, / Боже отцов наших!” |
От земли персть содетельствовавый, / плоть Духом оживотворивый, Спасе Щедрый, / яже приял еси, упокой Боже, в нестареющем животе. | Из земного праха создавший плоть / и Духом оживотворивший ее, Спаситель милосердный, / тех, кого Ты принял, упокой, Боже, / в жизни нестареющей. |
Слава, Троичен: Якоже треми солнцы Божество, / единым света срастворением да воспоется, / Отец, и Сын, и Божественный Дух, / един Естеством, но три Ипостасьми. | Слава, Троичен: Как три солнца да воспевается Божество / в едином света смешении: / Отец, и Сын, и Божественный Дух, / Одно – Естеством, но Три – Ипостасями. |
Богородичен: Давидское согласно воспеваем Ти пение, / гору Тя Божию нарицающе Дево, / в нейже вселився плотию Слово, / обоготвори нас духовно в Себе. | И ныне, Богородичен: Давидову песнь Тебе согласно поем, / называя Тебя, Дева, горою Божией, / в которую плотию вселившись, Слово / духовно обоготворило нас в Себе. |
Катавасия: В начале землю основавый: | Катавасия: В начале землю основавший: |
Песнь 8:Ирмос: На горе святей прославльшася, / и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явльшаго, / Господа пойте и превозносите во вся веки. |
Песнь 8Ирмос: На горе святой Прославившегося / и огнем в кусте терновом Моисею / Приснодевы таинство явившего – / Господа пойте и превозносите во все века. |
Сокрушивый первее сень смертную, / возсияв яко солнце из гроба, / сыны Воскресения Твоего сотвори, Господи славы, / вся умершия в вере, во веки. | Сокрушив прежде тень смертную, / воссияв как солнце из гроба, / сынами Воскресения Твоего соделай, Господи славы, / всех, умерших в вере, навеки. |
Безвестных и сокровенных Сведетелю, / егда имаши открыти дела тьмы и советы сердец наших, / тогда не истяжи слова со всеми верою усопшими. | Сокрытое и тайное Знающий! / Когда Ты будешь дела тьмы открывать / и сердец наших намерения, / тогда не потребуй отчета строгого / у всех, с верой усопших. |
Егда имаши сести на престоле, и повелиши на суд предстати, / собранным трубою от конец земли: / тогда пощади всех Христе, яко Милостивый. | Когда воссесть на престоле вознамеришься / и повелишь на суд предстать / трубою от концов земли собираемым, / тогда пощади всех, Христе, / как Милостивый. |
Умершим напрасно от случаев, / от клича же зельнаго и скораго течения, / заушения, удавления же, и лягания, / Господи славы, верою усопшим ослаби во веки. | Умерших внезапно от несчастных случаев: / от крика громкого и бега быстрого, / пощечины, удара кулаком или ногою, / в вере усопших, Господи славы, / освободи навеки. |
Благословим Отца и Сына, и Святаго Духа, Господа. | Благословим Отца и Сына, и Святого Духа, Господа. |
Яко Единицу Существом пою Тя, / яко Троицу Лицы Тя чту: / Отче, и Сыне, и Душе Пресвятый, / безначальную державу Твоего Царствия славлю во веки. | Как Единицу Существом воспеваю Тебя, / как Троицу Лицами Тебя почитаю: / Отче, и Сын, и Дух Всесвятой; / безначальную власть Твоего Царства / славлю вовеки. |
Богородичен: Струи живыя источник запечатленный, показалася еси Богородице Дево: / без мужа бо Господа рождши, / безсмертия верныя напаяеши водою во веки. | И ныне, Богородичен: Струи Живой запечатанным источником / явилась Ты, Богородица Дева: / ибо без мужа Господа родив, / верных напояешь бессмертия водою навеки. |
Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки. | Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века. |
Ирмос: На горе святей прославльшася: | Ирмос: На горе святой: |
Песнь 9:Ирмос: Проявленное на горе законоположнику во огни и купине / Рождество Приснодевы, / в наше верных спасение, / песньми немолчными величаем. |
Песнь 9Ирмос: Прежде явленное на горе законодателю / во огне и кусте терновом / Рождество Христа от Приснодевы / для спасения нас, верных, / песнопениями неумолкающими величаем. |
Идеже есть веселящихся жилище святых Твоих Господи, / вся от века усопшия, в вере же и надежди радоватися сподоби. | Там, где жилище веселящихся / – святых Твоих, Господи, / всех, от века усопших в вере и надежде / радости удостой. |
Умершия Божиим прещением, / смертных громов всяких с небесе изнесенных, / земли разседшейся, морю возшумевшуся, / вся верныя Христе, упокой. | Истребленных гневом Божиим: / при всяких смертоносных грозах, / с неба принесшихся, / в земле разверзшейся, в море нахлынувшем, / всех верных, Христе, упокой. |
Всякий возраст, старцы и юныя, / младенцы и дети, и ссущия млеко, / мужеское естество и женское, / упокой Боже, яже приял еси верныя. | Всякий возраст: старцев и юношей, / молодых и уже возмужавших, / детей и до времени рожденных младенцев, / мужеского пола и женского, / упокой, Боже, Тобою принятых верных. |
От ядовитых угрызений умершия, / от поглощения змиев, от попрания коней, / и от удавления, и обешения от искренняго, / верою Ти послужившия упокой. | От ядовитых уязвлений усопших, / от поглощения змей, / от попрания конями и удушения, / и удавленных рукою ближнего, / с верою послуживших Тебе, упокой. |
Коегождо по имени в вере умершия, / от века и от рода родов, / неосужденно предстати Тебе Слове, / в пришествии Твоем сподоби. | Каждого по имени / из умерших в вере от века / и от рода родов неосужденно предстать Тебе, Слово, / в пришествие Твое удостой. |
Слава, Троичен: Единый в Троице Боже, слава Тебе непрестанно: / аще бо и Бог Кийждо, но един Естеством есть, / Отец, и Сын, и Дух, трисветлыми свойствы. | Слава, Троичен: Единый в Троице Боже, / слава Тебе непрестанная! / Ведь хотя и Бог Каждый из Трех, / но Он остается един Естеством: / Отец, и Сын, и Дух, / различаемые трисветлыми свойствами. |
Богородичен: Паче ума Рождество Твое: раждаеши бо прежде Сущаго, / и млеком питаеши несказанно, Пищедавца миру: / держиши же содержащаго вся, Христа единаго / Избавителя нашего, Всенепорочная. | И ныне, Богородичен: Выше ума роды Твои: / ибо Ты рождаешь Предсуществующего, / и молоком несказанно питаешь / пищу Дающего миру: / а в ясли полагаешь Держащего все, / Христа единого Искупителя нашего, Всенепорочная! |
Катавасия: Проявленное на горе законоположнику: | Катавасия: Прежде явленное на горе законодателю: |
Ексапостиларий. Подобен: Небо звездами: |
Ексапостиларий |
Живыми и мертвыми обладаяй яко Бог, / упокой Твоя рабы в селениих избранных: / аще бо и согрешиша, Спасе, но не отступиша от Тебе. | Над живыми и мертвыми / владычествующий как Бог! / Упокой Твоих рабов в обителях избранных: / ибо хотя и согрешили они, Спаситель, / но не отступили от Тебя. |
Слава: Другий. Подобен: Жены услышите: |
Слава: |
Упокой рабы Твоя во стране живых Господи, / отонудуже отбеже болезнь, печаль вкупе и воздыхание: / очисти яко Человеколюбец, яже в житии согрешиша: / един бо безгрешный еси и милостивый, / мертвых и живых Владыка. | Упокой рабов Твоих / в стране живых, Господи, / откуда бежала мука, / и скорбь вместе со стенанием; / милостиво изгладь, как Человеколюбец, / все, в чем они в жизни согрешили: / ибо Ты один – безгрешный и милостивый, / мертвых и живых Владыка! |
Богородичен: Марие Богоневесто, Христа непрестанно моли о нас рабех Твоих, / с богоглаголивыми пророки, и мученик соборы, / иерархи же и преподобными, и всеми праведными, / снаследники быти Небеснаго Царствия. | И ныне, Богородичен: Мария, Божия Невеста! / Пред Христом непрестанно ходатайствуй / о нас, рабах Твоих, с богословесными пророками / и сонмами мучеников, и иерархов с преподобными, и всех праведных, / да станем с ними наследниками / Небесного Царства. |
На хвалитех стихиры, на 4,
|
На хвалите стихиры, на 4,
|
Приидите прежде конца вси братие, / персть нашу видяще, и естества нашего немощное, / и худость нашу и конец узрим, / и органы сосуда плотнаго, / и яко прах человек, снедь червием и тление, / яко сухия кости наша всяко не имущия дыхания. / Во гробы вникнем, где слава? / Где доброта зрака? Где благоглаголивый язык? / Где брови? Или где око? / Вся прах и сень: / темже пощади Спасе, всех нас. | Придите все, братия, прежде конца / прах наш созерцая, и немощь нашего естества, / и ничтожность нашу, и конец увидим, / и орудия сосуда плоти; / и что человек – пыль, пища червей и тление, / что сухи кости наша, вовсе не имеющие дыхания. / В могилы всмотримся: где слава? / Где красота облика? Где сладкоречивый язык? / Где бровь? Или где глаз? Все – прах и тень: / потому пощади, Спаситель, всех нас! |
Что прельщается человек хваляся? / Что всуе смущается? / Брение и сам вмале? / Что не помышляет персть, / яко прах, смешение, и гноя и тления отложение? / Аще убо брение есмы человецы, / что прилепихомся земли? / И аще Христу есмы сродни, / что не притекаем к Нему? / И вси отвергше привременную и текущую жизнь, / жизни нетленней последующе, яже есть Христос, / просвещение душ наших. | Что человек обольщается, хвалясь? / Что впустую волнуется / тот, кто глиною, и по малом времени, будет сам? / Что не помышляет прах, / что пыль – его состав, / и гниения и распада достояние? / Если же мы, люди – глина, / то что прилепились к земле? / И если со Христом соединились, / почему к Нему не прибегаем? / И, отвергнув всю скоропреходящую и утекающую жизнь, / жизни нетленной не последуем, / которая есть Христос, / просвещение [и умилостивление] о душах наших! |
Рукою Твоею создавый Адама, / и поставивый предел нетления и мертвости Спасе, / и жизни во благодати, / тления же пременивый, к первой преложив жизни, / Сам рабы Твоя Владыко, яже приял еси от нас, / с праведными упокой, и в лице избранных: / и сих имена написав в книзе животней, / и воскресив во гласе архангелове, и трубы шуме, / сподоби я Небеснаго Царствия Твоего. | Рукою Твоею, Спаситель, создавший Адама, / и поставивший предел / между нетлением, и смертностью, и жизнью во благодати; / и, от тления нас освободив, / перенесший к первоначальной жизни! / Сам рабов Твоих, Владыка, / которых Ты взял от нас, / упокой с праведными и в сонме избранных; / и имена их в книге жизни написав, / и воскресив при гласе Архангела и звуке трубном, / удостой их Небесного Царства Твоего! |
Христос воскресе, разрешив узы Адама первозданнаго, / и адову разрушив крепость. / Дерзайте вси мертвии: умертвися смерть, / пленен бысть и ад с нею, / и Христос воцарися, распныйся и воскресый. / Той нам дарова нетление плоти, / Той воздвизает нас, и дарует воскресение нам, / и славы оныя с веселием вся сподобляет, / в вере непреклонней веровавшия тепле в Него. | Христос воскрес, / разрешив узы Адама первозданного, / и разрушив ада мощь. / Дерзайте все мертвые: / умерщвлена смерть, / и ад разграблен с нею, / и Христос воцарился, распятый и воскресший. / Он нам даровал нетление плоти, / Он воздвигает нас и дарует нам воскресение, / и славы той с веселием сподобляет всех, / с верой неколебимой горячо веровавших в Него. |
Слава, глас 2, мертвен: Яко цвет увядает, и яко сень мимо грядет, / и разрушается всякий человек. / Паки же гласящей трубе, / мертвии вси яко в трусе востанут к Твоему сретению Христе Боже: / тогда Владыко, яже преставил еси от нас, / во святых Твоих учини селениих духи, Владыко, / Твоих рабов присно. | Слава, глас 2, за упокой: Как цвет увядает и как сновидение проходит, / так разрушается и всякий человек. / Но снова со звуком трубы / мертвые как при землетрясении все восстанут / ко встрече Тебя, Христе Боже. / Тогда, Владыка, тех, кого Ты переселил от нас, / во обителях святых Твоих водвори, / не взирая на согрешения их, Благосердный! |
И ныне, Богородичен: Радуйся Марие Богородице, / храме неразоримый, паче же святый, / якоже вопиет пророк, / святый храм Твой, дивный в правду. | И ныне, Богородичен: Радуйся, Мария Богородица, / Храм нерушимый, а главное – святой, / как взывает пророк: / “Свят Храм Твой, дивен в правде”. |
На стиховне подобны стихи, Феофана, Осмогласника
|
На стиховне стихиры преподобного Феофана текущего гласа Октоиха |
Слава, глас 6, Дамаскиново: Болезнь Адаму бысть древа вкушением древле во Едеме, / егда змий яд изблева: / тем бо вниде смерть всеродная, снедающая человека. / Но пришед Владыка низложи змия, / и упокоение нам дарова, / к Нему убо возопиим: / пощади Спасе, и яже приял еси, / со избранными Твоими упокой. | Слава, глас 6, Дамаскина: Несчастьем для Адама сделалось / вкушение в древности от дерева в Эдеме, / когда змий свой яд излил: / ибо из-за него вошла в мiр смерть, / пожирающая человека со всем родом его. / Но Владыка, придя, низверг дракона / и упокоение нам даровал. / Воззовем же к Нему: / “Пощади, Спаситель, тех, кого Ты принял, / и с избранными Твоими упокой, (как Человеколюбец!”) |
И ныне, Богородичен, глас тойже: Ты еси Бог наш вся в мудрости содеваяй и совершаяй, / пророки послал еси Христе, прорещи Твое пришествие, / и апостолы, проповедати Твоя величия. / И овии убо прорекоша пришествие Твое, / овии же крещением просветиша языки: / мученицы же пострадавше, прияша яже возжелаху. / И молит Тя лик обоих, с Рождшею Тя: / упокой Боже души, яже приял еси, / и нас сподоби Царствия Твоего, / Крест претерпевый мене ради осужденнаго, / Избавителю мой и Боже. | И ныне, Богородичен, глас тот же: Ты – Бог наш, премудростию все создавший и наполняющий! Пророков Ты послал, Христе, / предсказать Твое пришествие, / и апостолов – провозгласить Твои великие дела. / И одни приход Твой предрекли, / другие же крещением народы просветили. / Мученики же, пострадав, достигли того, чего желали, / и ходатайствует пред Тобою их общий хор / вместе с Родившей Тебя. / Упокой, Боже, души, тех, кого Ты принял, / и нас удостой Царства Твоего, / Крест претерпевший ради меня, осужденного, / искупитель мой и Боже! |
Благо есть исповедатися: Трисвятое. | Благо есть славить Господа: Трисвятое. |
Тропарь, глас 8:Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй, / и полезное всем подаваяй, / едине Содетелю, упокой Господи, души раб Твоих: / на Тя бо упование возложиша, / Творца и Зиждителя и Бога нашего. |
Тропарь, глас 8Глубочайшей мудростью человеколюбиво всем управляющий / и полезное всем подающий, / Единый Создатель, упокой, Господи, души рабов Твоих, / ибо на Тебя они надежду возложили, / Творца, и Промыслителя, и Бога нашего. |
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже: Тебе и стену, и пристанище имамы, / и молитвенницу благоприятну к Богу, / Егоже родила еси Богородице безневестная, верных спасение. | Слава, и ныне, Богородичен: В тебе имеем мы и стену, и прибежище, / и Заступницу, благоугодную Богу, / Которого родила Ты, Богородица, брака не познавшая, / верных спасение. |
Присовокупляем же и первый час. И отпуст. | Час первый и отпуст. |
НА ЛИТУРГИИ |
НА ЛИТУРГИИ |
Тропарь, глас 8:Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй, / и полезное всем подаваяй, / едине Содетелю, упокой Господи, души раб Твоих: / на Тя бо упование возложиша, / Творца и Зиждителя и Бога нашего. |
Тропарь, глас 8Глубочайшей мудростью человеколюбиво всем управляющий / и полезное всем подающий, / Единый Создатель, упокой, Господи, души рабов Твоих, / ибо на Тебя они надежду возложили, / Творца, и Промыслителя, и Бога нашего. |
Слава, кондак, глас 8:Со святыми упокой / Христе, души раб Твоих, / идеже несть болезнь, ни печаль, / ни воздыхание, / но жизнь безконечная. |
Слава, кондак, глас 8Со святыми упокой, Христе, / души рабов Твоих, / там, где нет ни боли, ни скорби, ни стенания, / но жизнь бесконечная. |
И ныне, Богородичен, глас тойже: Тебе и стену, и пристанище имамы, / и молитвенницу благоприятну к Богу, / Егоже родила еси Богородице безневестная, верных спасение. | И ныне, Богородичен: В тебе имеем мы и стену, и прибежище, / и Заступницу, благоугодную Богу, / Которого родила Ты, Богородица, брака не познавшая, / верных спасение. |
Прокимен Апостола, глас 6: |
Прокимен, глас 6 |
Души их / во благих водворятся. Стих: К Тебе Господи, воздвигох душу мою. | Души их / среди благ водворятся. Стих: К Тебе, Господи, возвысил я душу мою. Ср. Пс 24:13, 1 |
Апостол
|
Апостол
|
Братие, вся ми леть суть, но не вся на пользу: вся ми леть суть, но не вся назидают. Никтоже своего си да ищет, но еже ближняго койждо. Все, еже на торжищи продаемое, ядите, ничтоже сумнящеся, за совесть. Господня бо земля и исполнение ея. Аще ли кто от неверных призывает вы, и хощете ити, все предлагаемое вам ядите, ничтоже сумнящеся, за совесть. Аще ли же кто вам речет: сие идоложертвенно есть: не ядите за оного поведавшаго, и совесть. Господня бо земля и исполнение ея. | Братья, все мне позволено, но не все на пользу. Все мне позволено, но не все назидает. Никто да не ищет своего, но каждый – пользы другого. Все, что продаётся на рынке, ешьте без всякого исследования, по совести, – ибо Господня земля и что наполняет ее. Если же кто из неверующих вас зовет, и вы хотите идти, – все предлагаемое вам ешьте без всякого исследования, по совести. Но если кто скажет вам: «Это – идоложертвенное», – то не ешьте, ради того, кто объявил вам, и ради совести, ибо Господня земля и что наполняет ее. 1 Кор 10:23–28 |
Другий за упокой,
|
И за упокой
|
Братие, не хощу вас неведети о умерших, да не скорбите, якоже и прочии не имущии упования. Аще бо веруем, яко Иисус умре и воскресе, тако и Бог умершия во Иисусе приведет с Ним. Сие бо вам глаголем словом Господним, яко мы живущии, оставшии в пришествие Господне, не имамы предварити умерших. Яко Сам Господь в повелении, во гласе Архангелове и в трубе Божии снидет с небесе, и мертвии о Христе воскреснут первее. Потом же мы, живущии оставшии, купно с ними восхищени будем на облацех в сретение Господне на воздусе, и тако всегда с Господем будем. | Братья, мы не хотим вас оставить в неведении об усопших, дабы вам не скорбеть, как прочим, не имеющим надежды. Ведь если мы веруем, что Иисус умер и воскрес, то и почивших в Иисусе Бог приведет с Ним. Ибо это мы говорим вам словом Господним, что мы живые, остающиеся до пришествия Господня, ничуть не опередим почивших, потому что Сам Господь при слове повеления, при гласе Архангела и трубе Божией сойдет с неба, и мёртвые во Христе воскреснут прежде; затем мы живые, оставшиеся, вместе с ними восхищены будем на облаках для встречи Господа на воздух, и так всегда с Господом будем. 1 Фес 4:13–17 |
Аллилуия, глас 6: |
Аллилуиа, глас 6 |
Блажени, яже избрал, и приял еси Господи. Стих: И память их в род и род. | Блаженны те, кого избрал и приблизил Ты, Господи. Стих: И память их в род и род. Ср. Пс 64:5; 101:13 |
Евангелие от Луки, зачало 105: |
Евангелие от Луки, зачало 105 |
Рече Господь: блюдите, да не прельщени будете: мнози бо приидут во имя Мое, глаголюще, яко Аз есмь, и время приближися. Не изыдите убо во след их. Егда же услышите брани и нестроения, не убойтеся: подобает бо сим быти прежде, но не у абие кончина. И будут знамения в солнце, и луне и звездах: и на земли туга языком от нечаяния, шума морскаго и возмущения, издыхающим человеком от страха и чаяния грядущих на вселенную: силы бо небесныя подвигнутся. И тогда узрят Сына Человеческа грядуща на облацех с силою и славою многою. Небо и земля мимо идет, а словеса Моя не имут прейти. Внемлите же себе, да не когда отягчают сердца ваша объядением и пиянством и печальми житейскими, и найдет на вы внезапу день той. Яко сеть бо прииде на вся живущия на лицы всея земли. Бдите убо на всяко время молящеся, да сподобитеся убежати всех сих хотящих быти, и стати пред Сыном Человеческим. | Сказал Господь: Смотрите, чтобы вас не ввели в заблуждение. Ибо многие придут под именем Моим, говоря, что это Я, и что время близко; не ходите вслед их. Когда же услышите о войнах и смутах, не ужасайтесь: ибо это должно случиться прежде, но не тотчас конец. И будут знамения на солнце, и луне, и в звездах; и на земле томление народов в недоумении при шуме моря и волнении, когда люди будут испускать дух от страха и ожидания бед, грядущих на вселенную: ибо силы небесные поколеблются. И тогда увидят Сына Человеческого, грядущего на облаке с силою и славою великою. Небо и земля прейдут, но слова Мои не прейдут. Смотрите же за собою, чтобы сердца ваши не отягчились разгулом и опьянением и заботами житейскими, и чтобы не настиг вас внезапно день тот: ибо он как сеть найдет на всех, живущих по лицу всей земли. Итак, бодрствуйте, на всякое время молясь, чтобы удостоиться избежать всего этого, что должно совершиться, и предстать пред Сыном Человеческим. Лк 21:8–9, 25–27, 33–36 |
Другое усопшим,
|
Другое усопшим,
|
Рече Господь ко пришедшим к Нему иудеем: аминь, аминь глаголю вам, яко слушаяй словесе Моего и веруяй Пославшему Мя, имать живот вечный, и на суд не приидет, но прейдет от смерти в живот. Аминь, аминь глаголю вам, яко грядет час, и ныне есть, егда мертвии услышат глас Сына Божия, и услышавше оживут. Якоже бо Отец имать живот в Себе, тако даст и Сынови живот имети в Себе. И область даст Ему и суд творити, яко Сын Человечь есть, не дивитеся сему. Яко грядет час, воньже вси сущии во гробех услышат глас Сына Божия, и изыдут сотворшии благая в воскрешение живота, а сотворшии злая в воскрешение суда. Не могу Аз о Себе творити ничесоже. Якоже слышу, сужду, и суд Мой праведен есть, яко не ищу воли Моея, но воли пославшаго Мя Отца. | Сказал Господь пришедшим к Нему Иудеям: Истинно, истинно говорю вам: слово Мое слушающий и верующий Пославшему Меня имеет жизнь вечную и на суд не приходит, но перешел из смерти в жизнь. Истинно, истинно говорю вам: приходит час, и ныне есть, когда мертвые услышат глас Сына Божия и, услышав, оживут. Ибо, как Отец имеет жизнь в Самом Себе, так дал Он и Сыну иметь жизнь в Самом Себе, и дал Ему власть и суд творить, потому что Он – Сын Человеческий. Не удивляйтесь этому, потому что приходит час, когда все, находящиеся в гробницах, услышат голос Его, и выйдут: сотворившие доброе – в воскресение жизни, а сделавшие злое – в воскресение суда. Не могу Я Сам от Себя творить ничего: как слышу, сужу, и суд Мой – праведен, ибо не ищу воли Моей, но воли Пославшего Меня Отца. Ин 5:24–30 |
Поем Достойно есть: | Поем Достойно есть: |
Киноник:Блажени, яже избрал, и приял еси Господи, и память их в род и род. |
КиноникБлаженны те, кого избрал и приблизил Ты, Господи, и память их в род и род. Ср. Пс 64:5; 101:13 |
Ведати же подобает, яко сие последование бывает непременно и в субботу святыя Пятьдесятницы. | Подобает знать, что сие последование бывает всегда и в субботу святой Пятидесятницы. |