Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Триодь постная\ Оглавление\ Седмица 1-я Великого поста

• Понедельник • ВторникСредаЧетвергПятницаСуббота


 

СЕДМИЦА ПЕРВАЯ ВЕЛИКОГО ПОСТА
ПОНЕДЕЛЬНИК НАЧАЛО СВЯТОГО И ВЕЛИКОГО ПОСТА

 

• Утреня • 6-й часВечерняВеликое повечерие

 

НА УТРЕНИ

 

Знаменает параекклисиарх к свету, коснее ради вечерняго утешения, и собираемся вси по обычаю в церковь. Поем полунощницу без поклонов, токмо в конец три поклоны великия, с молитвою, Господи и Владыко: Сие же бывает в 1-й день токмо. В прочия же дни святаго и великаго поста, поем полунощницу всю с поклоны 16, по обычаю. Таже востав иерей творит обычное метание настоятелю, и входит во святый олтарь, и прием кадильницу, станет пред святою трапезою, и кадя крестообразно, возгласит: Благословен Бог наш: И нам отвещавшим: Аминь, исходит иерей и кадит. А уставленный псалмопевец глаголет: Трисвятое, всегда кроме метаний. По Отче наш, возглашает иерей: Яко Твое есть Царство: и по амине, Господи помилуй, 12. Приидите поклонимся: трижды, без метаний. И псалом 19 и 20, по конце их, Трисвятое, без метаний. По Отче наш: Тропари обычныя. Сим глаголемым, кадит иерей святый олтарь, и всю церковь. Таже, ектения: Помилуй нас Боже: Таже, О великом господине и отце нашем Святейшем Патриархе: Возглас: Яко милостив и человеколюбец: Чтец: Аминь. И глаголет: Именем Господним благослови отче. И абие иерей: Слава Святей, и Единосущней: И прочая. Брат же, егоже есть день, став на уреченном месте, глаголет шестопсалмие со всяким вниманием, не борзяся, но со страхом Божиим, яко к Самому Богу беседующи невидимо.

НА УТРЕНИ

 

Параекклисиарх дает знак перед рассветом медленнее, по причине вечернего утешения, и собираемся все по обычаю в церковь. Поем полунощницу без поклонов, только в конце три великих поклона с молитвой, Господи и Владыка: Но это бывает лишь в 1-й день. В прочие же дни Святого и Великого Поста поем полунощницу всю 16 с поклонами, по обычаю. Затем иерей, встав, творит обычный поклон настоятелю, входит в святой алтарь и, взяв кадило, становится пред святым престолом, и кадя крестообразно, возглашает: Благословен Бог наш: И когда мы ответим: Аминь, иерей выходит и кадит. А назначенный чтец произносит Трисвятое, всегда без поклонов. После Отче наш, иерей возглашает: Ибо Твое Царство: и после Аминь, Господи помилуй (12). Приидите поклонимся: трижды, без поклонов. И псалмы 19 и 20, и по окончании их Трисвятое без поклонов. После Отче наш: Тропари обычные. Во время чтения их иерей кадит святой алтарь и всю церковь. Также, ектения: Помилуй нас Боже: Возглас: Ибо Ты милостивый и человеколюбивый Бог: Чтец: Аминь. И возглашает: Именем Господним благослови, отче. И тотчас иерей: Слава Святой, и Единосущной: И прочее. Брат же, которого день, став на положенном месте, читает шестопсалмие со всяким вниманием, не торопясь, но со страхом Божиим, как бы с Самим Богом беседуя невидимо.

И не имать кто власти шепты творити, ниже плюнути, или хракнути: но паче внимати от псаломника глаголемым, руце имуще согбены к персем, главы же преклонены, и очи имуще долу, сердечныма очима зряще к востоком, да молимся о гресех наших, поминающе смерть, и будущую муку, и жизнь вечную.

 

И никто не должен шептаться, или плюнуть, или кашлянуть: но более внимать произносимому чтецом, держа руки сложенными на груди, а головы склоненными, и очи опущенными к земле, сердечными же очами взирая к востоку, молясь о грехах наших, поминая смерть, и будущую муку, и жизнь вечную.

В начало же 102-го псалма, глаголет иерей утренния молитвы. По скончании же псалмов, Слава, и ныне, Аллилуия, трижды. Таже, ектения великая, и возглас. Поет же учиненный монах Аллилуия, во глас прилучившагося в Октоихе гласа. Стих 1: От нощи утренюет дух мой к Тебе Боже, зане свет повеления Твоя. Стих 2: Правде научитеся живущии на земли. Стих 3: Зависть приимет люди ненаказанныя. Стих 4: Приложи им зла Господи, приложи зла славным земли. И по коемждо стихе, Аллилуия, трижды. Таже Троичны гласа. Поем же со умилением велегласно и косно с пением. На 2-м стихе, Слава: а на третием, И ныне:

 

В начале же 102-го псалма иерей начинает читать утренние молитвы. По окончании же псалмов, Слава, и ныне, Аллилуия, трижды. Также, ектения великая, и возглас. Затем назначенный монах поет Аллилуия, на текущий глас Октоиха. Стих 1: От ночи с рассвета стремится дух мой к Тебе, Боже, ибо свет повеления Твои на земле. Стих 2: Правде научитесь, живущие на земле. Стих 3: Ревность постигнет народ не наставленный. Стих 4: Прибавь бедствий им, Господи, прибавь бедствий славным земли. И по каждом стихе, Аллилуия, трижды. Также Троичны гласа. Поем же с умилением громогласно и неспешно. Перед 2-м тропарем, Слава: а перед третьим, И ныне:

Таже стихословим едину кафисму Псалтира. По антифоне же, на Аллилуия творим поклоны три, вси равно, последующе игумену, или екклисиарху. По первой кафисме седальны умилительныя Осмогласника.

 

Также стихословим одну кафизму Псалтири. После каждого антифона, на Аллилуия творим три поклона, все вместе, следуя игумену, или экклесиарху. После первой кафизмы седальны умилительные рядового гласа Октоиха.

Таже чтение во святом Ефреме, зане от того дне начинается святый Ефрем, и чтется до пятка Цветоносныя недели.

 

 

Также чтение из творений святого Ефрема, ибо от этого дня начинается чтение их и продолжается до пятницы Цветоносной недели.

 

По 2-м стихословии седален Триоди
господина Иосифа. Глас 2.
Подобен: Милосердия сущи:

 

После 2 кафизмы седален Триоди
господина Иосифа,
глас 2

Поста Божественным начатком / умиление стяжим, от души вопиюще: / Владыко Христе, молитву нашу приими, яко избранное кадило, / и избави нас, молимся, / злосмрадныя тли, и муки страшныя, / яко един сый благоуветливый.

 

Поста Божественным начатком / приобретем сокрушение души, взывая: / "Владыка Христе, молитву нашу прими, как отборный фимиам, / и избавь нас, молимся, / от злосмрадного тления и наказания страшного, / как единый скорый к примирению!"

Слава, тойже.

 

Слава, повторяем то же.

И ныне, Богородичен. Подобен: Милосердия сущи источник, / милости сподоби нас Богородице, / призри на люди согрешившия, / яви яко присно силу Твою: / на Тя бо уповающе, радуйся вопием Ти, / якоже иногда Гавриил безплотных архистратиг.

 

И ныне, Богородичен: Милосердия источник, / удостой нас сострадания, Богородица; / взгляни на людей согрешивших, / яви как всегда силу Твою, / ибо, надеясь на Тебя, мы взываем Тебе: "Радуйся", / как некогда Гавриил, / начальник воинств бесплотных.

И паки чтение во святем Ефреме.

 

 

И вновь чтение из святого Ефрема.

 

По 3-м стихословии седален господина Феодора.
Глас 2. Подобен: Пречистому Твоему образу:

 

По 3 стихословии
седален господина Феодора, глас 2

Всечестное воздержание начнем светло, / лучами сияюще святых заповедей Христа Бога нашего, / любве светлостию, молитвы блистанием, / чистоты очищением, благомужества крепостию: / яко да светоносни предварим во святое и тридневное Воскресение, / осиявающее нетление миру.

 

Всесвященное воздержание начнем радостно, / сияя лучами святых заповедей Христа, Бога нашего: / любви светлостью, молитвы блеском, / ясностью чистоты, благого мужества силою, / чтобы светоносными встретить / святое и тридневное Воскресение, / озарившее мир нетлением.

Слава, тойже.

 

Слава, повторяем то же.

И ныне, Богородичен. Подобен: Необоримую молитву Твою стяжав в лютых, / свобождаюся от оскорбляющих мя паче надежди чудно. / О Мати Божия, предваряеши всегда просящим Тя верно. / Отонудуже благодарно вопием Ти: / приими Владычице, краткая благодарственная, / вместо сих буди ми во всех помощь.

 

 

И ныне, Богородичен: Непобедимое Твое ходатайство / имея в лютых бедах, / я избавляюсь от теснящих меня / сверх надежды чудно, о Матерь Божия! / Ибо Ты скоро предстаешь всегда просящим Тебя с верою, / прогоняя мрак многих грехов. / Потому благодарно взываем Тебе: / "Прими, Владычица, краткие благодарения: / ради них Ты мне во всем являешься помощью!"

 

Таже чтение в Лавсаице. Псалом 50. И обычная молитва: Спаси Боже люди Твоя: Таже возглас: Посем начинаем: Господеви поем: на глас канона Минеи, дне святаго. И глаголют стихи песней скоро, кийждо лик свой стих: дондеже достигнут до, Огустеша: и от того начинают стих держати на 14. И поем Минеи со ирмосом на 6, поем же сице: Первый лик глаголет стих: Огустеша: и поет ирмос. Вторый же лик глаголет 2 стих: Рече враг: И по нем тропарь канона. И поряду стихи по ликом до, Тогда потщашася: от стиха же Тогда потщашася, начинаем трипеснец господина Иосифа, на 4. На Господь же царствуяй: поем другий трипеснец господина Феодора Студита: и поет 1-й лик тропарь. 2-й же лик 2 стих, и тропарь. Посем соединившимся двум ликом, поют, Слава, Троичен, вышшим гласом: И ныне, Богородичен. Таже глаголем высочайшим гласом: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. И поем иный тропарь господина Феодора. Понеже бо по пяти тропарей имать песнь. Последи же глаголем катавасию, ирмос втораго канона. 

 

Также чтение из Лавсаика. Псалом 50. И обычная молитва: Спаси, Боже, народ Твой: Также [молитва утренняя 10 и] и возглас. Затем начинаем Библейские песни: Господу поем: на глас канона святого дня из Минеи. И возглашаем стихи песней скоро, каждый хор свой стих, до слов: Застыли воды: С того места начинаем петь канон на 14. И первым поется канон Минеи с ирмосом на 6, поем же так: первый хор возглашает стих: Застыли воды: и поет ирмос. Второй же хор возглашает 2 стих: Сказал враг: И после него тропарь канона. И подряд стихи – каждый хор свой – до слов: Тогда заспешили: и от этого стиха начинаем трипеснец господина Иосифа, на 4. Со стиха Господь будет царствовать: начинаем другой трипеснец господина Феодора Студита: и поет 1-й хор тропарь. 2-й же хор 2 стих и тропарь. Затем оба хора, соединившись, поют, Слава, Троичен, высоким гласом; И ныне, Богородичен. Также возглашаем высочайшим гласом: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. И поем иной тропарь господина Феодора, поскольку песнь имеет по пяти тропарей. Последней же поем катавасию ирмос второго канона.

Сице поется осмая и девятая песни.

 

Так же поются восьмая и девятая песни.

Третию же песнь поем сице:

 

Третью же песнь поем так:

Глаголет первый лик стих: Господь взыде на небеса: и тропарь канона Минеи. Вторый лик стих: И даст крепость царю: И вторый тропарь канона Минеи. Таже, Слава, и ныне, с тропари канона. И поет первый лик ирмос Минеи третия песни, последи канона.

 

Возглашает первый хор стих: Господь взошел на небеса: и тропарь канона Минеи. Второй хор стих: И даст мощь царю: И второй тропарь канона Минеи. Также, Слава, и ныне, с тропарями канона. И в заключение поет первый хор ирмос третьей песни канона Минеи.

Сим образом поем и 6-ю песнь.

 

Таким образом поем и 6-ю песнь.

Четвертую же, и пятую, и седмую песни сице поем:

 

Четвертую же, пятую и седьмую песни поем так:

Глаголи первее ирмос канона Минеи, таже конечныя два стиха песни поем к тропарем канона: и Слава, и ныне, ирмосом же не покрываем песни: зане ирмос глаголется прежде песни. Поются же ирмосы Минеи по каноне, токмо по третией и шестой песнех: занеже у тех песней первее ирмос не поется. В прочия же дни седмицы кроме понедельника, тако поется и 1-я песнь, якоже указася о 4-й, и 5-й, песнех. А в нихже песнех будет трипеснец, поется последи канона катавасия, ирмос трипеснца, якоже вышше изъявися.

 

Поем первым ирмос канона Минеи, также два последних стиха песни к тропарям канона, и Слава, и ныне, но не завершаем песни ирмосом, поскольку его пели в начале песни. Поются же ирмосы Минеи только в конце третьей и шестой песней, ибо у тех песней ирмос в начале не поется. В прочие же дни седмицы, кроме понедельника, так же, как указано о 4-й, и 5-й песнях поется и 1-я песнь. А в тех песнях, где будет трипеснец, поется после канона катавасия – ирмос трипеснца, как объяснено выше.

Ведомо же буди: яко Осмогласник не поется во всю святую 40-цу, кроме Недель. Поется же точию Минеа, и трипеснец. А в нихже песнех несть трипеснца, поется токмо Минеа. По 3-й песни глаголет иерей ектению малую. Таже седален святаго единожды. Слава, и ныне, Богородичен: И чтение в Лавсаице. По 6-й песни ектения малая. Таже седален мученичен: аще же имать святый кондак, глаголем его зде: мученичен же глаголем по 1-й кафисме с седальнами, с припевом: Дивен Бог во святых своих: И чтение в Синаксаре.

 

 

Да будет известно, что Октоих не поется всю Святую Четыредесятницу, кроме Воскресений. Поются же только Минея и Триодь. А в песнях, где нет трипеснца, поется только Минея. После 3-й песни священник произносит ектению малую. Также седален святого, единожды. Слава, и ныне, Богородичен: И чтение из Лавсаика. После 6-й песни ектения малая. Также седален мученикам; если же святой имеет кондак, читаем его здесь, а мученичен читаем после 1-й кафизмы с седальнами, с припевом: Дивен Бог во святых Своих: И далее читаем Синаксарь.

 

Канон и трипеснец господина Иосифа. Глас 2:
Песнь 1.

 

Трипеснец господина Иосифа, глас 2
Песнь 1

Ирмос: Грядите, людие:

Зде стихословится первая песнь.

 

Ирмос: Придите, люди:

Здесь начинаем первую песнь.

Како ныне моего восплачу отпадения? / кое начало сотворю спасения моего, блудно поживый, Щедре? / Имиже судьбами веси, спаси мя.

 

Как ныне оплачу мое отпадение? / Какое положу начало моему спасению / я, распутно жизнь проживший? / Тебе известными путями, Милосердный, / спаси меня!

Се время покаяния, се день спасительный, пощения вход: / душе бодрствуй, и страстей входы затвори, / ко Господу взирающи.

 

Вот, время (покаяния), / вот день спасительный – вступление в пост. / Душа, бодрствуй и страстям входы затвори, / ко Господу взирая.

Грехов треволнение бурящееся, / во глубину низвлачит мя отчаяния: / но к Твоей прибегаю пучине милости, спаси мя Господи.

 

Грехов треволнение бурное / увлекает меня во глубину отчаяния; / но я прибегаю к пучине Твоей милости: / спаси меня, Господи!

Един аз греху поработихся, / един аз страстем двери отверзох, благоуветливе Слове, / обрати мя Спасе благоутробием Твоим.

 

Один я так греху порабощен, / один я страстям двери отворил, / скорое к примирению Слово! / Обрати меня, Спаситель, милосердием Твоим.

Богородичен: Источник безстрастия рождшая, / уязвлена страстьми Отроковице исцели, / и огня вечнаго исхити мя, едина Богоблагодатная.

 

 

Богородичен: Источник бесстрастия носившая во чреве! / Израненного страстями, Отроковица, исцели, / и из огня вечного исторгни меня, / одна исполненная Божией благодати.

 

Иный трипеснец господина Феодора,
глас и ирмос тойже:

 

Иной трипеснец господина Феодора,
глас и ирмос тот же

Грядите, людие, / днесь восприимем пощений дарование, / яко Богодарованное время покаяния, / в сем Спаса умилостивим.

 

Придите, люди, / в сей день примем благодатный дар поста, / как Богом данное время покаяния, / которым мы Спасителя умилостивим.

Приспе ныне, введеся подвигов время, поста поприще / усердно вси начнем сей, / добродетели Господеви яко дары носяще.

 

Пришло ныне, наступило / время подвигов, поприще поста; / усердно все его начнем, / Господу как дары добродетели принося.

Слава, Троичен: Единице простая, трисветлая, начальственнейшая Едина, / всемощнейшая, всежизненная, Боже и Господи, / Отче Вседержителю, Сыне и Душе, спасай чтущия Тя.

 

Слава, Троичен: Единица простая, / трижды светлая, Одна начальственнейшая, / всемощнейшая, всежизненная! / Боже и Господи: Отец Вседержитель, Сын и Дух, / спасай чтущих Тебя.

Богородичен: Божию святую гору воспоим, Марию нескверную, / из Неяже возсия правды Солнце, / сущим во тьме Христос, всех Жизнь.

 

Богородичен: Божию святую гору воспоем, / – Марию, чуждую скверны, / из Которой взошло Солнце Правды пребывающим во тьме: / Христос, всех Жизнь.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

 

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Колесница огненная прият Илию чуднаго, постом вооруженнаго, / Моисея показа зрителя неизреченных: / и мы сей приимше, узрим Христа.

 

Колесница огненная восхитила / Илию чудного, вооруженного постом, / Моисея же пост явил / созерцателем неизреченных таин; / и мы его приняв, узрим Христа.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

 

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Брашно Адам яде, и от рая того невоздержание изрину: / нас же, Господи пост приемый, / достойны покаяния покажи Человеколюбче.

 

Пищи вкусил Адам, / и невоздержание из рая его изринуло; / нас же, Господи, наступивший пост / покаяния достойными покажет, Человеколюбец!

Ирмос: Грядите, людие, / поим песнь Христу Богу, / раздельшему море и наставльшему люди, / яже изведе из работы египетския, / яко прославися.

 

Ирмос: Придите, люди, / воспоем песнь Христу Богу, / разделившему море и проведшему народ, / который Он вывел из рабства египетского, / ибо прославился.

По 6-й песни мученичен гласа.

 

 

 

По 6-й песни мученичен гласа.

 

 

Песнь 8.

Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго, / и пламень в росу преложшаго Бога, / пойте дела яко Господа, / и превозносите во вся веки.

 

Песнь 8

Ирмос: В печь огненную / ко отрокам еврейским сошедшего, / и пламя в росу превратившего Бога, / воспевайте, все творения, как Господа / и превозносите во все века.

Огнесожжена сластьми, и души зрительным помрачена, / огнем Твоего страха обновив Христе, / светом мя спасения озари, да Тя славлю во вся веки.

 

Сожженного наслаждениями, как огнем, / и в душевном зрении омраченного, / огнем страха Твоего обновив, Христе, / светом спасения озари меня, / чтобы я славил Тебя во все века.

Сытость возненавидевши страстей, / напитайся добрых сладостною пищею, / и усладися паче от поста сладостию, / горести сластей уклоняющися, смиренная душе моя, / и поживи во веки.

 

Пресыщение страстями возненавидев, / напитайся добрых дел изысканною пищей, / и насладись более роскошью поста, / от горечи удовольствий уклоняясь, / смиренная душа моя, и поживи вовеки.

Ослеплен душею, и пиянством страстей отемнен, / никакоже взираю к Тебе Единому Богу. / Темже мя ущедри и просвети, / и покаяния отверзи ми врата.

 

Ожесточившийся душою / и пьянством страстей омраченный, / я никак не могу взирать к Тебе, Единому Богу. / Потому меня пожалей, и просвети, / и отвори мне покаяния врата.

Богородичен: Онебесившая наше земное и тленное Чистая, существо, / теплою Твоею молитвою, управитися нашим мольбам и молениям сотвори, / к Твоему и всех Богу, и Царю.

 

 

Богородичен: Небесам Уподобившая / наше земное и тленное естество! / Горячим Твоим ходатайством, Чистая, / сделай наши просьбы и моления / восходящими прямо к Твоему и всех / Богу и Царю.

 

Иный.

Ирмос: Древле оросившаго:

 

Иной трипеснец

Ирмос: В древности Оросившего:

Светло усрящим поста вход вернии, и да не сетуим: / но омыим лица наша безстрастия водою, / благословяще и превозносяще Христа во веки.

 

Радостно встретим, верные, приход поста / и не будем сумрачными; / но омоем лица наши водою бесстрастия, / благословляя и превознося Христа вовеки.

Елеем помазавше милости души главу, / не многословим Отцу нашему, Сущему на Небесех, / молитвы возсылающе, / благословяще и превозносяще Его во вся веки.

 

Елеем сострадания помазав души главу, / не будем многословны, / Отцу нашему, пребывающему на Небесах, молитвы воссылая, / благословляя и превознося Его вовеки.

Благословим Отца и Сына, и Святаго Духа, Господа.

 

Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа.

Присносущна, безначальна Отца, воспоим вернии, / Сына же собезначальна, и Духа сопросиявша из Отца, / единосущна Лица, / Единаго суща всесильнаго начала и власти.

 

Вечного, безначального Отца, воспоем, верные, / и Сына, столь же безначального, / и Духа с Ним вместе воссиявшего от Отца, - / единосущные Лица поистине Всесильного, / Единого началом и властью.

И ныне и присно, и во веки веков, аминь.

 

И ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.

Богородичен: Марие Богозванная, очистилище воистинну верных, / из Тебе бо оставление подавается всем богатно: / Сына Твоего и Господа не престай молящи о поющих Тя.

 

Богородичен: Матерь, Богом призванная, / воистину умилостивление о верных, / ибо от Тебя отпущение подается всем обильно! / Сына Твоего и Господа не прекращай умолять / о воспевающих Тебя.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

 

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Постився Господь четыредесятную меру дней, / сия ныне освяти и очисти дни, братие, в няже достигше, зовем: / благословите, и превозносите Христа во веки.

 

Господь, проведший в посте время в сорок дней, / ныне, братия, освятил и очистил эти дни, / достигнув которых, мы восклицаем: / "Благословляйте и превозносите Христа вовеки!"

Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки.

 

Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.

Ирмос: Древле оросившаго еврейския отроки в пламени, / и опалившаго Господа халдеи преславно в нем, / воспоем, глаголюще: / благословите, и превозносите Его во веки.

 

Ирмос: В древности Оросившего / отроков еврейских в пламени / и дивным образом опалившего халдеев в нем, / воспоем Господа, возглашая: / "Благословляйте и превозносите Его во все века!"

И стихословится Честнейшую:

 

 

 

 

И стихословится песнь Пресвятой Богородицы: Величает душа Моя Господа:

 

 

Песнь 9.

Ирмос: От Бога Бога Слова, / неизреченною мудростию пришедшего обновите Адама, / ядию в тление падшаго люте, / от Святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради, / вернии, единомудренно песньми величаем.

 

Песнь 9

Ирмос: От Бога Бога-Слова:

 

Поста день, отложение греха да будет ти душе, / и к Богу мание вкупе, и присвоение: / яко да убежиши злобныя пропасти, / и самыя токмо пути возлюбиши, ведущия ко оному покою.

 

Поста день да станет тебе, душа, воздержанием от греха, / и вместе - к Богу устремлением и приближением, / да избежишь пропастей порока / и возлюбишь одни только пути, / ведущие к тамошнему покою.

И помышленьми поползнувся, / и плотию прегрешив рыдаю, и стеню, и вопию: / спаси мя Господи, спаси мя незлобиве едине, / и не осуди мене во огнь геенны оныя, осуждения достойнаго.

 

И помышлениями поскользнувшись, / и плотию согрешив, скорблю, и стенаю, и взываю: / "Спаси меня, Господи, спаси меня, Единый беззлобный, / и не осуди в огонь геенны той / меня, осуждения достойного!"

Во светлую поста облекшеся ризу, / пиянства темныя и злотяжкия совлецемся одежды, / и светли бывше Божественными добродетельми, / светозарная Спасова верою узрим страдания.

 

Облекшись в светлую ризу поста, / совлечем с себя пьянства темную и неудобоносимую одежду, / и став светлыми благодаря добродетелям Божественным, / узрим верою светозарные страдания Спасителя.

Богородичен: Изнемогшую всеми прилоги злобных бесов, / страстную мою душу исцели Пречистая Владычице, / Целителя рождшая Христа, избавление нас, / ведущих Тя Отроковицу, Деву нетленну.

 

 

Богородичен: Изнемогшую от всех нападений злейших демонов / страстную мою душу исцели, Пречистая Владычица, / родившая врача Христа, избавление нас, / знающих Тебя, Отроковицу, Деву непорочную.

 

Иный.

Ирмос:с: Преестественно:

 

Иной трипеснец

Ирмос: Сверхъестественно:

Ныне наста время святых постов, / начнем сего в добрых пребываниих: / в судах бо и крамолах не поститеся глаголет.

 

Ныне настало время святого поста; / начнем его с добрым поведением: / ибо со спорами и ссорами не поститесь, / Господь говорит.

В горе Хорив постом очищься, виде Бога Илия: / очистим и мы постом сердце, и узрим Христа.

 

На горе Хорив, постом очистившись, / увидел Бога Илия; / и мы постом очистим сердце / и узрим Христа.

Слава, Троичен: Единому Естеству покланяюся, три Лица пою, / Единаго Бога всех, / Отца, и Сына, и Святаго Духа, присносущное начало.

 

Слава, Троичен: Единому Естеству поклоняюсь, / Три Лица воспеваю, / Единого Бога всего: / Отца, и Сына, и Святого Духа, вечное Начало.

Богородичен: Чистая Отроча раждаеши, Дева млеком доиши: / како в сию двою девствуеши рождши? / Бог есть содеявый, не взыскуй от Мене, еже како?

 

Богородичен: Чистая, Ты на свет Чадо производишь; / Дева - молоко источаешь: / как Ты при этих двух вещах, / рождая, девство сохраняешь? / - "Бог – это совершивший; / не доискивайся от Меня, как!"

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

 

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

День един убо, рече, житие всяко земных: / труждающимся от любве четыредесять суть дней поста, / яже совершим светло.

 

День один, как сказано, / вся жизнь на земле рожденных; / но для трудящихся по любви / есть сорок дней поста, / которые совершим радостно.

Ирмос: Преестественно плотию заченшую во чреве, / от Отца безлетно предвозсиявшее Слово, / в песнех немолчных / величаем, вернии.

 

 

 

Ирмос: Сверхъестественно по плоти во чреве Зачавшую / Слово, вне времени воссиявшее от Отца, / в песнопениях неумолкающих величаем, верные!

 

 

Таже, Достойно есть: Поклон един. ектения: Паки, и паки: И светилен Троичен гласа. На Всякое дыхание стихов не поем, но стихологисуем: Хвалите Господа с Небес: обычныя псалмы, 3. И аще прилучится в Минеи на ряду два святых: Поем единому вечер стихиры, а другому на Хвалитех стихиры на 4, аще будут. Аще же ни, глаголет учиненный брат: Тебе слава подобает Господи Боже наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Слава Тебе, показавшему нам свет. Слава в вышних Богу: И прочая. И творим метания 3, равно на местех наших стояще. Посем иерей: Исполним утреннюю: И возглас.

 

Также: Достойно есть: И поклон один. Ектения: Снова и снова: И Троичный светилен гласа. На Все, что дышит: стихир не поем, но читаем: Хвалите Господа с Небес: 3 обычных псалма. И если в Минее имеются службы двум святым, поем стихиры одному вечером, а другому утром на "Хвалите:" на 4. Если же стихир нет, возглашает назначенный брат: Тебе слава подобает, Господи Боже наш, и Тебе славу воссылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и всегда, и во веки веков, аминь. Слава Тебе, Показавшему нам свет. Слава в вышних Богу: И прочее. И творим 3 поклона одновременно, стоя на местах наших. Затем священник: Исполним утреннюю: И возглас.

И совокупльшеся оба лика вкупе, поем:

 

 

И, соединившись, оба хора вместе поют:

 

На стиховне самогласен, глас 5:

 

Стихиры на стиховне, глас 5

Прииде пост, мати целомудрия, / обличитель грехов, проповедник покаяния, / жительство ангелов, и спасение человеков, / вернии возопиим: Боже, помилуй нас.

 

Пришел пост, матерь целомудрия, / обличитель греха и сотрудник покаяния, / образ жизни Ангелов и спасение людей. / Верные, возгласим: "Боже, помилуй нас!"

Стих: Исполнихомся заутра милости Твоея, Господи, возрадовахомся, и возвеселихомся: во вся дни наша возвеселихомся. За дни, в няже смирил ны еси, лета в няже видехом злая. И призри на рабы Твоя, и на дела Твоя, / и настави сыны их.

 

Стих: Насытились мы рано утром милостью Твоею, Господи, и возрадовались и возвеселились. Во все дни наши возвеселились: за дни, в которые Ты смирил нас, за годы, в которые мы видели злое. И воззри на рабов Твоих и на дела Твои, / и укажи путь сынам их.   Пс 89:14–16

И повторяем тойже.

 

Пришел пост, матерь целомудрия:

Таже стих: И буди светлость Господа Бога нашего на нас, и дела рук наших исправи на нас, / и дело рук наших исправи.

 

Стих 2: И да будет сияние Господа Бога нашего на нас, и дела рук наших исправь у нас, / и дело рук наших исправь.   Пс 89:17

И мученичен: Благословено воинство Царя Небеснаго, / аще бо и земнороднии быша страстотерпцы, / но ангельский сан потщашася достигнути, о телесех небрегше, / и страстьми своими безплотных чести сподобишася: / молитвами их, Господи спаси души наша.

 

И мученикам: Благословенно воинство Царя Небесного! / Ибо хотя и на земле рожденными были страстотерпцы, / но спешили ангельского достоинства достигнуть, / тела свои презрев, / и страданиями чести Бесплотных удостоились. / Их молитвами, Господи, / спаси души наши!

Слава, и ныне, Богородичен: Тя Божию Матерь, Деву Чистую и херувим святейшую, / во гласех песней величаем: / зане душею и телом Богородицу исповедуем, / яко воистинну рождшую Бога воплощенна: / молися Пречистая о душах наших.

 

 

Слава, и ныне, Богородичен: Тебя, Божию Матерь, Деву Чистую / и Херувимов святейшую, / мы звучными песнями величаем: / ибо душою и телом Богородицей исповедуем, / как действительно родившую Бога воплощенного. / Ходатайствуй, Пречистая, о душах наших!

 

Таже, Благо есть: дважды. Трисвятое, и метания 3. Пресвятая Троице: Отче наш: По внегда же рещи иерею: Яко Твое есть Царство: глаголем тропарь: В храме стояще славы Твоея: И глаголем, Господи помилуй, 40. Таже отходит священник, и глаголет: Сый благословен Христос Бог наш: Небесный Царю: Посем же стоим, и молимся в себе, во своем помышлении глаголюще молитву преподобнаго отца нашего Ефрема: Господи и Владыко живота моего: И поклоны великия 3: и малых 12, глаголюще в себе на едином коемждо: Боже, очисти мя грешнаго. Таже паки ин поклон великий един, глаголюще и в нем предписанную молитву всю святаго Ефрема. И по еже востати нам, начинает предстоятель: Приидите поклонимся: трижды, и метания три. И совокупляем первый час. И скончану третиему псалму, глаголем Аллилуия, и метания три.

Подобает ведати: яко во вся понедельники святыя Четыредесятницы на 1-м часе кафисмы не стихословим. В прочия же дни, стихословим кафисму, и творим на коемждо антифоне метания три.

Также, Благо есть: дважды. Трисвятое по Отче наш: После же возгласа: Ибо Твое Царство: возглашаем тропарь: Стоя во храме славы Твоей: И произносим Господи помилуй, 40. Также священник выходит и возглашает: Сущий благословен, Христос, Бог наш: Небесный Царь: После же того стоим и молимся в себе, в помышлении своем произнося молитву преподобного отца нашего Ефрема: Господи и Владыка жизни моей: И 3 великих поклона, и малых 12; на каждом же из них говорим в себе: Боже, будь милостив ко мне, грешному. И снова один великий поклон с прежде упомянутой молитвой святого Ефрема. И когда восстанем, начинает предстоятель: Придите, поклонимся: трижды, и три малых поклона. И присоединяем первый час. И по окончании третьего псалма, возглашаем: Аллилуия: и три малых поклона.

Следует знать, что во все понедельники Святой Четыредесятницы на 1-м часе кафизмы не читаем. В прочие же дни читаем кафизму и на каждом антифоне совершаем три малых поклона.

Такожде и в пяток, первый час и девятый, без кафисмы. Поет же учиненный чтец, или иерей, среди церкве тропарь, на глас 6: Заутра услыши глас мой: И мы поем велегласно тожде, и творим коленоприклонение на землю. Такожде и на прочия два стиха. Стих 1: Глаголы моя внуши Господи, разумей звание мое. Стих 2: Яко к Тебе помолюся Господи. И паки: Заутра услыши глас мой: Слава, и ныне: Что Тя наречем, о Благодатная, И метания 3. Таже: Стопы моя направи по словеси Твоему, и да не обладает мною всякое беззаконие. И повторяем тойжде. Таже: Избави мя от клеветы человеческия, и сохраню заповеди Твоя. Паки тойжде: Лице Твое просвети на раба Твоего, и научи мя оправданием Твоим. Паки тойжде. Сие же глаголем трижды, велегласно и косно. Да исполнятся уста моя хваления Твоего Господи: Трисвятое. И метания три. Пресвятая Троице: Отче наш: Возглашает священник: Яко Твое есть Царство: И по амине глаголем тропарь. В понедельник убо, и во вторник, и четверток, глаголи Богородичен: Преславную Божию Матерь: В среду же и пяток глаголи: Скоро предвари, прежде даже не поработимся: Господи помилуй, И глаголем молитву: Иже на всякое время: Господи помилуй, трижды. Слава, и ныне, Честнейшую херувим: И поклон един. Именем Господним благослови отче. Священник: Боже, ущедри ны, и благослови ны, просвети лице Твое на ны, и помилуй ны. И творим поклоны, якоже предписася: и потом глаголет предстоятель, или чтец: Трисвятое, и метания три. Отче наш: Господи помилуй, 40. И молитва, Христе Свете истинный:

 

Также и в пятницу первый и девятый часы без кафизмы. И затем назначенный чтец или священник, среди церкви поет тропарь, на глас 6: Рано утром услышь голос мой: И мы поем громогласно то же и совершаем коленопреклонение до земли. Также и на прочие два стиха: Стих 1: Слова мои услышь, Господи, уразумей вопль мой. Стих 2: Ибо к Тебе помолюсь я, Господи. И снова: Рано утром услышь голос мой: Слава, и ныне: Как назвать нам Тебя, о Благодатная, и три малых поклона. Также: Стопы мои направь по слову Твоему, и да не овладеет мною никакое беззаконие. И повторяем то же. Затем: Избавь меня от клеветы человеческой, и сохраню заповеди Твои. И снова то же. Яви свет лица Твоего рабу Твоему и научи меня повелениям Твоим. Снова то же. А затем поем трижды громогласно и неспешно: Да наполнятся уста мои хвалою Тебе, Господи: Трисвятое по Отче наш: Возглашает священник: Ибо Твое Царство: И сказав Аминь, возглашаем тропарь. В понедельник, во вторник и в четверг Богородичен: Преславную Божию Матерь: В среду же и пятницу: Скоро предстань нам на помощь, Христе Боже наш: Господи помилуй (40), и молитва: Во всякое время: Господи помилуй, трижды. Слава, и ныне, Честью высшую Херувимов: и один поклон. Именем Господним благослови, отче. Священник: Боже, сжалься над нами и благослови нас; яви нам свет лица Твоего и помилуй нас. И совершаем поклоны, как предписано; и потом возглашает предстоятель или чтец: Трисвятое по Отче наш: Господи помилуй, 12. И молитва, Христе, Свет истинный:

Иерей: Слава Тебе Христе Боже, упование наше слава Тебе. Мы же, Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови. И отпуст. Таже, Многолетное. И целуем святыя иконы.

 

Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, надежда наша, слава Тебе. Мы же: Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови. И отпуст. Также поем многолетие и целуем святые иконы.

Таже исходим, литию творяще в притворе.

 

Затем выходим в притвор и совершаем литию.

И тамо глаголются обычныя молитвы: и чтутся оглашения преподобнаго отца нашего Феодора Студита от предстоятеля, или от екклисиарха, яко преписася, сиречь, в среду и пяток.

 

И там возглашаются обычные молитвы и читаются предстоятелем или экклисиархом оглашения преподобного отца нашего Феодора Студита, как предписано, то есть в среду и пятницу.

И бывает конец, и отпуст.

 

И кончаем службу, произнося отпуст.

Сей образ бывает во святую Четыредесятницу на Утрени, и на первом часе. По отпущении же исходяще из церкве, идем со всяким безмолвием в келлии своя, или на службу: и не подобает нам беседы творити друг со другом на монастыре в пути, удержано бо бысть сие от святых отец.

 

 

 

Таков устав совершения утрени и первого часа в дни святой Четыредесятницы. После же отпуста выходя из церкви, идем в полном молчании в кельи свои или на послушание; а вступать в беседы друг с другом по дороге не подобает нам в монастыре: это запрещено святыми отцами.

 

 

ОБ ТРЕТИЕМ ЖЕ ЧАСЕ:

  

Ударяет кандиловжигатель в било довольно: И собираемся в церковь, творяще прежде начала пения кийждо нас пред святыми дверьми поклоны 3 и целуем святыя иконы. И на оба лика по единому малу поклону. Благословившу же священнику, И начинающим нам: Царю Небесный: Трисвятое. И метания 3. По Отче наш: Иерей: Яко Твое есть Царство: И по амине, Господи помилуй, 12. Приидите поклонимся: трижды и метания 3. И стихословится третий час, якоже обычай.

 

Около третьего часа кандиловжигатель ударяет в било, и мы собираемся в церковь. До начала пения каждый из нас совершает 3 малых поклона пред святыми дверями и целует святые иконы, и каждому хору поклон. По благословении священника начинаем: Царь Небесный: Трисвятое по Отче наш: Священник: Ибо Твое есть Царство: И после Аминь, Господи помилуй, 12. Приидите, поклонимся: трижды и три малых поклона. И читается третий час по обычаю.

В конце же третияго псалма, на Аллилуия метания три. И стихословим кафисму рядовую: на коемждо же антифоне творим метания три. И по кафисме чтец, или иерей, став среди церкве, глаголет тропарь, глас 6: Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа: И нам противоглашающим, творим коленоприклонение до земли. Такожде и на прочия два стиха. Стих: Сердце чисто созижди во мне Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Стих: Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Слава, и ныне, Богородичен: и метания три, Богородице, Ты еси лоза истинная: И абие чтем в Лествичнике. Начинает же от ныне учиненный монах возбуждати братию, во всю святую 40-цу: обходит же тихо, и призирает на спящия, и возставляет к слышанию, по последовавшему образу. По чтении же, Господь Бог благословен: Трисвятое. и метания три. И по Отче наш: Возглашает священник: Яко Твое есть Царство: И по амине поем тропари на глас 8: Благословен еси Христе Боже наш: Слава: Скорое и известное даждь утешение: И ныне: Надежда и предстательство: Господи помилуй, 40. И молитва, Иже на всякое время: Господи помилуй, трижды. Слава, и ныне: Честнейшую херувим: Именем Господним благослови отче: И священник: Боже ущедри ны: Творим поклоны, якоже предписася, глаголет предстоятель молитву: Владыко Боже Отче Вседержителю:

 

 

В конце же третьего псалма, на "Аллилуия:" малых поклона три. И читаем кафизму рядовую; на каждом же антифоне совершаем три малых поклона. И после кафизмы чтец или священник, став среди церкви, возглашает тропарь, глас 6: Господи, Пресвятого Твоего Духа: И мы поем то же, совершая коленопреклонение до земли. Также и после двух других стихов. Стих: Сердце чистое сотвори во мне, Боже, и Дух Правый обнови внутри меня. Стих: Не отринь меня от лица Твоего и Духа Твоего Святого не отними от меня. Слава, и ныне, Богородичен: Богородица, Ты – Лоза истинная: и три малых поклона. И тотчас начинаем чтение из "Лествицы". С этого дня и всю святую Четыредесятницу начинает назначенный монах тихо обходить братию и, замечая спящих, установленным образом пробуждать их к слушанию. После же чтения: Господь Бог благословен: Трисвятое по Отче наш: Священник возглашает: Ибо Твое есть Царство: И после Аминь поем тропари на глас 8: Благословен Ты, Христе Боже наш: Слава: Скорое и надежное утешение подавай рабам Твоим, Иисусе: И ныне: Надежда, и защита, и прибежище христиан: Господи помилуй, 40, и молитва: Во всякое время и на всякий час: Господи помилуй, трижды. Слава, и ныне: Честью высшую Херувимов: Именем Господним благослови, отче. И священник: Боже, сжалься над нами: Затем творим поклоны, как предписано, и предстоятель возглашает молитву: Владыка Боже, Отче Вседержитель:

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus