Благоговейные размышления при слушании литургии

Источник

Содержание

Предисловие Благоговейныя размышления при слушании Литургии  

 

Извлеченные из Священного Писания и Последований Церковных, для приложения их всякому из предстоящих к себе, с молитвенным возношением духа к Богу.

Предисловие

Благочестивый Христианин!

Священнодействия, совершаемые на Литургии, хотя в книге: Историческое, Догматическое и Таинственное изъяснение на Литургию, объяснены тебе подробно: но они в сем великом Богослужении не для одного только исторического знания, как бы зрелищного явления, не для одного нагого хладного умозрения тебе представляются1. Они требуют от тебя приложения их к твоему сердцу2, требуют, чтобы ты силу их содержания углубил в душе своей, и воспалил в себе усердное желание быть в них содействующим, и их Святынь сопричастным, без чего они и быть тебе не могут полезны. Но каким же образом можешь ты сие учинить? Таким: – ежели всему тому, что пред очами твоими совершается наружно, будешь сообразовать себя внутренно; ежели, удалив от сердца все желания плотские, все пристрастия мира и от них происходящее смущение помыслов, единственно внимая воссылаемым от Церкви молениям, будешь и сам с ними соединять взаимно свои мысли, свое усердие, с прошением указуемых Церковью благ от Бога; ежели, видя на Св. Престоле совершаемые таинства, знаменующие наше искупление, будешь возносить купно с служителями алтаря, во умилении и сокрушении сердца на алтарь небесный и свой дух, в жертву живу, святу, благоугодну Богу3. Тогда-то будешь участником, всей Святыни, всех плодов сего великого бессмертному Царю поклонения, которого не только на земле нет, Божественнее, но и на небесах нет Святее4. Тогда, по поучению Богомудрых Церкви Светильников5, преобразишься духовно в мужа Богомысленного, благоговейного и Божественным соделаешься: ибо прилепляйся Господеви един дух есть с Господом6; а потому и молитвы твоей небесные врата отверзутся, Ангелы с радостью пред ней предтекут, и вознесут ее к престолу Превечного7.

Но как не всякий присутствующий при Литургии может в себе произвести таковые святые расположения: не всяк может чувствовать столь живо во внутренности своей силу совершаемых Священнодействий, молитв и прошений, на которые хотя и возглашается от предстоящих общий молитвенный глас: Господи помилуй! Подай Господи! Тебе Господи! и проч.; но сии краткие восклицания не могут еще всякому о всех воссылаемых на Литургии молениях и прошениях многоразличных подробного и ясного дать познания, ни духа возбудить к живому и напряженному к Богу воспарению, для созерцания Его таинств и испрошений нужных и полезных Церкви благ: для того собраны здесь из самых слов Священного Писания и Последований Церковных краткие, Духом Святым и Церковью освященных изречения, заключающие в себе точный смысл и силу таинственных обрядов Литургии и всех во время ее возглашений8, для приложения их каждому к себе, с благоговейным возношением духа. Пользуйся, благочестивый Христианин, сими молитвенными к Богу восхождениями, и назидай душу свою во спасение, при слушании Божественной Литургии.

Благоговейныя размышления при слушании Литургии

Когда услышишь благовест, зовущий тебя на славословие Божие, наполнився духовной радости, и осеняя себя знамением Креста, как первою нашего освящения печатию, говори:

Возвеселихся о рекших мне: в дом Господень пойдем9. Коль возлюбленна селения Твоя, Господи сил! желает и скончавается душа моя во дворы Господни. Олтари Твоя Господи сил, Царю мои, и Боже мой! Блажени и живущии в дому Твоем! в веки веков восхвалять Тя. Яко лучше день един во дворех Твоих, паче тысящ. Изволих приметатися в дому Бога моего паче, неже жити ми в селениих грешничих10. Едино просих от Господа, то взыщу: еже жити ми в дому Господни вся дни живота моего, зрети ми красоту Господню и посещати храм святый Его11.

Идучи в Св. Церковь, поучайся в размышлении о Законе Господни, и по примеру древних благочестивых Израильтян, читай с благоговейным рассуждением путешественный их Псалом 118: блажени непорочнии в пути, ходящии в законе Господни, и проч.

Когда приступаешь к дверям церковным, где невидимо предстоят Св. Ангелы, написующие имена входящих12, и молитвы их Престолу Всевышняго возносящие13, то поклоняяся с благоговением ко храму Господню, молися:

Отверзите мне врата правды: вшед в ня, исповемся Господеви. Сия врата Господня14. Господи, возлюбих благолепие дому Твоего, и место селения славы Твоея15.

Входя во Св. церковь, возсылай сию молитву ко Господу:

Вниду в дом Твой, поклонюся ко храму святому Твоему, во страсе Твоем. Господи, настави мя правдою Твоею; враг моих ради исправи пред Тобою путь Мой16. Вниду в дом Твой со всесожжением (души моей); воздам Тебе обеты моя, яже изрекоша устне моея17. И вниду к жертвеннику Божию, к Богу веселия и радости моея. Обыду и пожру в селении Его жертву хваления и воскликновения, пою и воспою Господеви18.

Вошедши во храм, и став на приличном месте, во-первых наполни дух свой кающимся чувствием мытаря19, произнося со умилением его молитву: Боже, милостив буди мне грешному. Или: Боже, очисти мя грешнаго20. Потом повергни себя с благоговением и страхом пред Св. алтарем, как бы пред самым лицем Седящего там невидимо на престоле Бога, исповедуйся пред славою Его величества:

Благословен еси Господи, Боже отец наших, и благословенно имя славы Твоея святое! Благословен еси в храме святыя славы Твоея, седяй на Херувимех! Благословен еси на престоле славы царствия Твоего, и препетый и превозносимый во веки!21

(Сие исповедание возсылай и при каждом отверзении Св. врат на Литургии, поклоняйся в алтарь ко Св. Престолу, яко во Святая Святых и таинственное небо).

Потом твори благоговейное поклонение Св. Иконам, почитая начертанные на них изображения и произнося приличные молитвы. Наконец поклоняйся на все стороны предстоящим, в знамение приветствования любви Христианской и примирения во взаимных оскорблениях, также во испрошение их о тебе молитв при возношении Литургии, и читай в себе тайно:

Отцы и братия! простите ми, еликими вас оскорбих во вся дни живота моего, словом, делом и помышлением, да единодушно прославим Отца нашего небесного.

Пред, начатием Литургии (также во время пения Херувимской песни), когда Диакон кадит курением фимиама: ты, обоняя сие священное благовоние, с веселием и сладостию, как таинственный знак усердных наших молитв пред Престолом Вышнего, глаголи:

Исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою22, Господи, и приими ю в воню благоухания23 и нас в сокрушении духа, в сердце сокрушенном и смиренном24, благоприятным Себе приношением и жертвою соделай!

Когда Священник возгласит: благословенно царство: ты, подтверждая его исповедание поклоняемой Троице, глаголи:

Аминь! Благословен еси Господи, Боже отец наших, Отче щедрот, и Бог всякия утехи25; сказавый нам смотрение тайны, сокровенныя от век и от родов26; избавивый от власти темныя, преставив нас в царство Сына любве Своея27, Иже есть Христос, упование славы; о Немже имамы избавление кровию Его и оставление грехов; Имже излияся любы Твоя в сердца наша Духом Св., данным нам28, Иже есть обручение наследия нашего29, избыточествовати нам во уповании жизни вечныя30.

На возглашении великой Ектении, выслушивая каждое ее моление, глаголи:

На первое: миром Господу помолимся:

Господи Боже наш, мир даждь нам31! да вси едиными усты и сердцем, в союзе мира32 молебным гласом Твоих Пророков33 к Тебе возопием: Господи помилуй!

На второе: о свышнем мире:

Боже мира! буди с нами34! Спаси ны, Боже Спасителю наш, и собери ны в вечное Царство Твое35, подая нам кончину веры нашей, спасение душам36.

На третье: о мире всего мира:

Посети мир Твой милостию и щедротами37; Святую Твою Церковь сохрани непоколебиму и необуреваему до скончания века38; даруй всем нам достигнути в соединение веры и познание Сына Божия39.

На четвертое: о Святем Храме сем:

Святый Храм сей утверди до скончания века, и любящия благолепие его, и притекающия в него с верою и благоговением на похвалу имени Твоего, освяти и воспрослави божественною Твоею силою40.

На пятое: о Святейшем:

Пастыри и Учители, ихже дал еси к совершению Святых, в дело служения, в созидание Тела Христова41, сохрани целы, честны, здравы, долгоденствующи, право правящи слово Твоея истины42 (в).

На шестое: о Благочестивейшем:

Господи, спаси Царя и вся иже во власти суть, в палате и воинстве: да тихое и безмолвное житие поживем, во всяком благочестии и чистоте43.

О пособити и покорити:

Языки ратующие на Церковь Твою Святую укроти и покори под ноги Благоверному Императору нашему.

О царствующем граде:

Сие водворение наше и селения верных по вселенной огради миром и тишиною.

О благорастворении воздухов:

Излей, Человеколюбче, благорастворение в воздухе, земли Твоей подаждь благоплодие и времена миром Твоим огражденна даруй.

О плавающих:

Всем вся буди Владыко Вседержителю! плавающим кормчий и необуреваемое пристанище; путешествующим вождь и хранитель; недугующим врач; страждущим имене ради Твоего и плененным избавитель и искупитель.

О избавитися нам:

Избави нас, Милостиве, от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани и от всякаго зла44.

Заступи, спаси, помилуй:

Буди ми, Господи, крепость моя, утверждение мое, прибежище мое, избавитель мой, Бог мой, помощник мой, защититель мой, рог спасения моего и заступник мой45.

Пресвятую, Пречистую:

Тебе предлагаем живот наш весь и надежду, Владыко человеколюбче! и просим и молим, молитвами Пречистыя Твоея Матери и всех Святых, Твоя милости нам даруй46.

На возглас: яко подобает:

Не нам, Господи, не нам: но имени Твоему даждь славу47. Достоин еси, Господи, прияти славу, и честь, и силу; яко Ты создал всяческая48. Буди слава Господня во веки49.

По окончании сих всеобщих церкви молений, слушай со вниманием, или возглашаемые во дни знаменитых Праздников Антифоны, вникая в их силу и прилагая к Таинству настоящего торжества; или благодарственные изобразительные Псалмы с блаженными; иногда же повседневные Антифоны50; а на малых между ними Ектениях, прилагай теже моления, какие означены на возглашения великой Ектении. Сим образом предохранишь себя от рассеяния мыслей, и не попустишь внити суетным помыслам, а чрез безпрестанное богомыслие, Духа Святаго привлечешь к содействию твоим молениям.

Когда увидишь вход со Евангелием: поклонись с благоговением, созерцая в нем мысленно явление Самого Сына Божия, грядущего от небес озарить наши умы светом Своего Евангелия, и как бы самолично к Нему беседуя, молися:

Господи Иисусе Христе Боже, Единородный Сыне, сый в недре Отчи, Истинный Боже, Источниче жизни и безсмертия, Свет от Света, пришедый в мир просветити его; озари нашу мысль явлением Божественных словес Твоих, и приими нас, величие и благодарение Тебе приносящих о дивных Твоих от века великодействиях, и о спасительном Твоем в последния веки смотрении; в немже в немощное и нищее одеявся наше смешение, к рабиим мерам снизшел еси всех Царю51. Сего ради Тебе поклоняемся и к Тебе припадаем, спаси нас Сыне Божий, воскресый из мертвых (или во Святых дивен сый, или иначе по приличию дня) поющия Ти: Аллилуия.

Потом слушай поемые, или читаемые по входе, в честь и похвалу настоящего дня, или празднуемого торжества, тропари.

Когда возгласит Священник: яко Свят еси Боже наш; молись Господу прилежно, чтоб сподобил и тебя воспеть славе Его, купно со Ангелами, трисвятое пение52:

Господи Боже Вседержителю! приемляй от небесных сил трисвятую песнь, приими и от мене недостойного трисвятое сие пение, и даждь ми вся лета живота моего и на всякий час Тебе славу возсылати, Отцу, и Сыну и Св. Духу, и со страхом пети: Святый Боже, Святый крепкий, Святый безсмертный, помилуй нас.

Во время пения Прокимна пред чтением Апостола, возсылай моление ко Господу о благоплодном послушании Апостольских проповеданий:

Сподоби мя, Господи, достойно послушати Святых Твоих Апостол благовестия, благовествующих нам мир, и возвещающих благая: во откровении же словес их да просветится и вразумится дух мой Твоею благодатию53.

Когда кадит Диакон пред Евангелием: то, как преподавание сего каждения есть таинственный54 знак благоухания наступающего чтения Евангелия, ты, обоняя благовоние его, с веселием и сладостию духа внутрь себя молися:

Яви ми, Господи, воню разума Святаго Евангелия Своего; да благоухает в моем сердце истинное Богопознание, и вознесет дух мой во всесожжение на алтарь небесный.

Чтение Евангелия слушай со вниманием и благоговением, наклонив главу свою долу, в знак покорения Богу, Евангельским гласом вещающему, прилагая к себе и обращая в свою пользу и наставление спасительное учение и дела Иисуса Христа, сколько может успеть в таком поучении твоя благорассудность.

По Евангелии благодари Господа, сподобившего тебя слышать глас Своего благовествования:

Слава Тебе, Господи, слава Тебе! Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение! Сказа Господь спасение Свое, пред языки откры правду Свою55. Слава Тебе, Господи, Царю, Сыне Бога живаго, сподобивый мя недостойнаго Божественная Твоя словеса и глас Евангелия Твоего слышати: сим убо владычним Твоим гласом укрепи мя во обращении и покаянии, настоящия жизни сея прейти нощь, от всякаго избавляя мя навета и злобы видимых и невидимых враг: Ты бо еси един Сильный и Царствуяй во веки, Аминь56.

На сугубой Ектении: рцем вси:

Яви нам, Господи, милость Твою, и спасение Твое даждь нам57.

На возглашения: Господи Вседержителю, и: помилуй нас Боже:

Милостиве помилуй, помилуй, помилуй нас, Господи.

На возглашения: о Благочестивейшем, о Святейшем и проч. теже повторяй молитвы, какие и на великой Ектении.

О братиях наших:

Священницы Твои, Господи, да облекутся в правду, и преподобнии Твои да возрадуются58.

О блаженных и приснопамятных:

Помяни, Господи, в надежде воскресения жизни вечныя, усопшия отцы и братию нашу, и всех во благочестии и вере скончавшихся, и прости им всякое согрешение, и всели их, идеже присещает свет лица Твоего59.

О плодоносящих:

Помяни, Господи, благотворящих сему храму Твоему от имений своих; воздаждь им вместо временных вечными Твоими благами: труждающимся со тщанием и страхом Божиим в трудах помощь Твою и спасение даруй60: возглашающим хвалы и исповедания имени Твоему сподоби сопричтенным быти к лику поющих пред Твоим престолом песнь нову61: всем предстоящим нам и ожидающим от Тебе великия и богатыя милости буди, Владыко, многомилостив и благопослушлив, и даждь нам прошения сердец наших на пользу62.

На возглас: яко милостив и человеколюбец Бог:

Ты, Господи, благ и кроток и многомилостив всем призывающим Тя63.

Во время молитв оглашенных, читай сие моление, все возглашения, на Ектении о них возсылаемой, содержащее:

Всемилостиве и щедрый Боже! услыши моления о оглашенных: отверзи очи, сердец их, да сподобятся прияти, яже око не виде, ухо не слыша и на сердце человеку не взыдоша: огласи их словом истины, насади в них страх Твой и утверди веру святую в помышлениях их: открой им Евангелие правды; даруй им ум божествен, целомудр помысл и добродетельное жительство, присно Твоя помышляти, Твоя мудрствовати, в Твоих поучатися, день и нощь в законе Твоем пребывати: изми их от всякого лукавого и безместного деяния, от всякого греха диавольского и всякого обстояния противолежащего: сподоби их во время благопотребно бани паки-бытия, оставления грехов, одежды нетления: благослови входы их и исходы, весь живот их, домы их и жилища, чада их возрастив благослови, и в меру возраста приведи умудри, и управи вся ими предложенная к полезному64.

Когда возглашает Диакон: елицы оглашеннии изыдите! взойди в совесть свою и испытай, не учинился ли и ты своими делами недостойным предстояния при Литургии? И если в чем возчувствуешь ее зазрение, загладь грех свой тайным сокрушением сердца и исповеданием недостоинства своего пред Богом, твердо предположив во уме очистить себя покаянием, и со умилением молися:

Во святлостех Святых Твоих, како пребуду недостойный! аще бо дерзну к Тебе приступити, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от Ангелов: очисти, Господи, скверну души моея, и спаси мя, яко Человеколюбец65.

Во время двукратного возсылания молитв верных, читай:

Боже великий и хвальный. Иже животворящею Христа Твоего смертию в нетление нас от тления преставивый! Ты вся наша чувства страстного умерщвления свободи, благого тем владыку, внутренний помысл приставив; и око убо да не приобщно будет всякого лукавого зрения; слух же словесем праздным не входен; язык же да очистится от глагол неподобных; очисти же наша устне, хвалящия Тя, Господи; руки наша сотвори, злых убо ошаятися деяний, действовати же точию Тебе благоугодная; вся наша уды и мысль Твоею утверждая благодатию.

Когда начнется Херувимская песнь: ты, предочищая себя к достойному, при наступающем великом Священнодействии Евхаристии присутствованию с Херувимами (с которыми мы таинственно единый составляем66 торжествующий лик), и возбуждая себя к сретению грядущего невидимо Господа, Ангельскими чиноначалиями дориносима, повторяй со вниманием онуюж песнь; а потом глаголи стих Вел. Субботы, содержащий высокое исповедание приближающегося таинства сего великого входа:

Да молчит всякая плоть человеча, и да стоит со страхом и трепетом, и ничто же земное в себе да помышляет: Царь бо царствующих и Господь господствующих приходит заклатися и датися в снедь верным: предходят же Сему лицы Ангельстии, со всяким началом и властию, многоочитии Херувими и шестокрылатии Серафими, лица закрывающие и вопиюще песнь: Аллилуиа!

После сего, для вящшего возбуждения в сердце благоговейнства и умиления, читай Псалом покаянный: помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей, и другие умилительные стихи, какие можешь припомнить, например: помилуй нас, Господи, помилуй нас, и проч.

На каждении Фимиама читай онуюж молитву, какая означена пред начатием Литургии, и проси Господа принять в жертву смиренное твое сердце и дух сокрушен, при совершении великого таинства Евхаристии.

Во время великого входа, когда узришь Св. Дары, образующие Господа, грядущего к принесению Себя в жертву на алтаре церковном, потщись сретить Его благоговейным поклонением, и приветствуй:

Благословен грядый во имя Господне! Помяни мя, Господи, егда приидеши во Царствии Твоем; помяни мя, Владыко, егда приидеши во Царствии Твоем; помяни мя, Святый, егда приидеши во Царствии Твоем.

Когда же Священнослужители поминают во входе имена Высочайшей Фамилии, Церковной Иерархии и всех православных Христиан, проси и ты их тайно о воспоминании себя и других, кого хочешь, при возношении безкровной жертвы, повторяя многократно моление: помяни, Господи!

По вшествии в алтарь, когда Св. Дары поставляются на трапезе, приведи себе на память боголепное погребение Иисуса Христа, Которого вход великий есть образованием таинственным67, читая благоговейно надгробный стих: Благообразный Иосиф, и потом молися:

Господи Боже мой, исходное пение и надгробную песнь Тебе воспою68, погребением Твоим адова пленивый царствия, погреби моя душетленныя страсти и лукавая советования благими помыслы, и лукавствия духи разори69.

На возглашения: исполним молитву нашу; и: о предложенных честных дарах, говори:

Приими, Господи, словесную сию и безкровную жертву в пренебесный мысленный Твой жертвенник, в воню благоухания духовного, и возниспосли нам благодать Пресвятого Твоего Духа.

Дне всего совершенна:

Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам; соблюди нас во Твоей святыни, весь день поучатися правде Твоей70. Даруй нам прочее настоящего дня и все время живота нашего мирное и безгрешное.

Ангела мирна

Ангелом своим заповеждь, сохранити нас во всех путех наших71. Огради нас Святыми Твоими Ангелы: да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем в соединение веры и в разум неприступныя Твоея Славы72.

Прощения и оставления грехов:

Ослаби, остави, прости, Боже, прегрешения наша, вольная и невольная, и вся нам прости, яко благ и человеколюбец73.

Добрых и полезных:

Посети мир Твой милостию и щедротами, и ниспосли на ны милости Твоя богатыя74.

Прочее время живота нашего:

Даруй нам прочее скончати житие в покаянии и умилении и соблюдении Святых Твоих повелений75. Даждь образ прежде конца покаятися Тебе76.

Христианския кончины живота нашего:

Едине человеколюбче Спасе! прежде даже кончина приспеет, покаянием обратив, помилуй мя. Во втором Твоем и страшном пришествии, десным мя сопричти овцам, презрев моих прегрешений множество77.

При возглашении: возлюбим друг друга; во-первых, с молением исповедуй свою любовь Господу, говоря трикраты: возлюблю Тя, Господи, крепосте моя; потом в уме своем проси у всех с Христианскою любовию прощения от чистого сердца во взаимных оскорблениях:

Отцы и братия, простите ми, еликими вас оскорбих во вся дни живота моего, словом, делом и помышлением и всеми моими чувствы78: да единодушно в мире вси прославим Отца и Сына и Св. Духа, Троицу единосущную и нераздельную.

Когда Диакон возгласит: двери, двери! ты, возведши ум свой к Богу и как-бы пред самым Его Херувимским Престолом стоя79, с благоговением произнеси, или слушай со вниманием исповедание Православныя Веры: верую во единого Бога Отца, и проч., а по окончании глаголи:

Утверди мя, Господи, во истинной сей вере, юже исповедав, и даруй мне до последнего дыхания пребыти в ней; по скончании же моем даждь ми получити часть на небеси, со исповедавшими имя Твое Святое на земли80.

На восклицания: станем добре, и: милость мира:

Даждь ми, Господи, бодренным сердцем и трезвенною душею предстояти совершению страшного таинства, и возносити Тебе с миром жертву хваления.

Горе имеим сердца:

Сердце мое к Тебе, Слове, да возвысится, и да ничтоже усладит мя от мирских красот на слабость81. Даждь ми, Господи, вся дольняя возненавидевши, горе к Тебе имети сердце, и достойно хвалити всесвятое имя Твое82.

Благодарим Господа:

Воистинну достойно и праведно есть, Тебе пети. Тебе благословити, Тебе хвалити, Тебе благодарити, Тебе воспевати, славити и поклонятися Тебе, яко Творцу и Господу, всея твари видимыя и невидимыя Создателю, о всех, яже вемы и яже не вемы, явленных и неявленных благодеяниях, на нас бывших83.

Потом читай тропари: благодарни суще недостойнии раби, и: Твоих благодеяний и даров, или благодарственный псалом 144. Вознесу Тя, Боже мой, Царю мой, и проч.

Победную песнь поюще:

Собор Святых Ангел и Архангел со всеми небесными силами трисвятыми песньми Тебе восхваляет: с сими блаженными силами и мы бренными устнами Тебе вопием: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполни небо и земля славы Твоея: осанна в вышних, благословен грядый во имя Господне, осанна в вышних84!

При возглашениях: приидите, ядите, и: пийте от нея вси, выслушивая с благоговением сии Божественные глаголы, воспоминай купно со Священником благодарно послание в мир Сына Божия и таинственную вечерю, для спасения человеков установленную, и подтверждая веру свою, провозглашай: аминь! –

Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистинну Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир, грешныя спасти, от нихже первый есмь аз. – Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя.

Когда возгласит Священник: Твоя от Твоих Тебе приносяще; ты, падши на землю пред Господом, с теплейшим духом молися:

Приими, Господи, словесную сию и бескровную жертву в пренебесный, мысленный Твой жертвенник, в воню благоухания духовного!

Потом со умилением и поклонами читай трикраты. Боже, очисти мя грешнаго, и: Господи, иже Пресвятаго Твоего Духа, со стихами; и: Царю небесный, Утешителю, и проч. При возглашении: изрядно о Пресвятый Пречистый, приветствуй Матерь Божию поздравлением Ангельским: Богородице Дево, радуйся, и: Молитвами Господи, Богородицы и всех Святых, Твой мир даждь нам и помилуй нас, яко един щедр85.

Потом воспоминай усопших сродников твоих, благодетелей и всех Православных Христиан, читая о всех их моление, означенное на возглашении сугубой Ектении: о блаженных и приснопамятных отцех: помяни, Господи, в надежде воскресения жизни вечныя, и проч.

Помянув усопших, когда произнесет Иерей: в первых помяни, Господи: твори воспоминание о здравии и спасении живых: родителей твоих, благотворителей, ненавидящих и любящих, и всех Православных, заключая о них свое к Богу моление сими благожеланиями: Помяни нас, Господи, во благоволении людей Твоих; посети нас спасением Твоим, видети во благости избранныя Твоя, возвеселитися в веселии языка Твоего, хвалитися с достоянием Твоим86.

На возглас: и даждь нам едиными усты:

Молимся Тебе, Господи, якоже во Твое славословие единыя уста и едино сердце, тако и един дух и едину душу даждь нам: да совокупльшеся союзом любве, возможем со дерзновением насладитися предлежащия трапезы, и будем достойны Божественных Таин, славяще и воспевающе всечестное и великолепое имя Твое, Отца и Сына и Св. Духа87.

Потом в заключение всего канона Евхаристии, приглашай: аминь, аминь, аминь! При возглашениях Ектении: вся Святыя помянувше, читай моления теже, кото-рые означены на Ектению: исполним молитву нашу.

Соединение веры и причастие Св. Духа:

Даруй всем нам достигнути в соединение веры и познание Сына Божия, в мужа совершенна, в меру возраста исполнения Христова88, причастием Св. Твоего Духа89.

По возгласе: и сподоби нас, Владыко, глаголи со благоговением и вниманием молитву Господню: Отче наш, иже еси на небесех, и проч.

Во время приклонения глав, молись внутрь себя ко Господу о своих нуждах, читая сие прошение:

Боже Вседержителю! услыши нас имени ради Твоего90; и благослови приклонивших Тебе выи своя, и даждь нам прошения сердец наших на пользу, и да ни единого от нас отверженна сотворити от Царствия Твоего: но освяти нас, соблюди, покрый, заступи и избави от чуждого и всякого врага; домы наши сохрани, входы и исходы соблюди91. Яко Тебе слава, хвала, велелепие, честь и поклонение, и единородному Сыну Твоему Иисусу Христу, Господу нашему и Богу и Царю, и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Когда возглашается: Святая Святым, ты, пронесясь мысленно на Голгофу, к подножию креста Спасителя миру, таинственно тогда во Святых Дарах на крест возносящемуся и Кровь Свою на нем изливающему во очищение грехов всего мира, с благоговейным поклонением глаголи:

Вознесыйся на крест волею, щедроты Твоя даруй нам, Христе Боже92: и освяти наши души и телеса Боготочною Кровию, из язв Твоих на кресте излиянною: яко Ты Един Свят, Един Господь, Иисус Христос, в славу Бога Отца, аминь.

При пении киноника, или причастна, читай со вниманием Псалмы, к духовному приобщению Св. Даров себя предуготовляя: Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит: – Господня земля и исполнение ея; и: веровах, тем же возглаголах.

Когда показуются Св. Тайны, при возглашении: со страхом Божиим и верою приступите! падши ниц на землю, отдавай боголепное поклонение Самому Иисусу Христу во Св. Дарах, и приветствуя Его, грядущего водворитися в душах наших таинствами Своих страданий, глаголи:

Благословен грядый во имя Господне, Бог Господь и явися нам93!

Потом, воспламенившись Божественным желанием духовного Причащения Тела и Крови Христовой94, беседуй, как бы самолично, к Сыну Божию:

Имже образом желает елень на источники водныя, сице желает душа моя к Тебе, Боже! Возжада душа моя к Богу, крепкому, живому95. Скорое и известное даждь утешение рабом Твоим Иисусе! Приближися нам, приближися везде Сый: и Тебе нам желающим96 соедини Себе, шедре; да соединени Святому Телу Твоему и Крови, имамы Тя, живуица в сердцах наших, и пребывающа со Отцем и Святым Твоим Духом97.

На возглашение: всегда ныне и присно, поклонясь до земли показуемым тогда в последний раз Святым Дарам, яко Самому Господу, возносящемуся от земли на небо, сопровождай Его умным созерцанием в горния селения, с Пророком Ему восклицая: вознесися на небеса Боже, и по всей земли слава Твоя98. Потом слушай, или читай возглашаемую тогда от лика песнь: да исполнятся уста наша хваления Твоего, Господи!

Во время благодарственной Ектении: прости: приимше, глаголи молитву сию:

Благодарим Тя, Господи, Боже наш, о причащении Святых, безсмертных и небесных Твоих Таин, ихже дал еси нам во благодеяние и освящение душ и телес наших: Сам, Владыко всех, даждь быти нам причастию Святаго Тела и Крове Христа Твоего в веру непостыдну, в любовь нелицемерну, в приумножение премудрости, в исцеление души и тела во отгнание всякого сопротивного, в снабдение заповедей Твоих, во ответ благоприятен на страшнем судищи Христа Твоего.

Потом слушай заамвонную молитву, а при пении: буди имя Господне, приглашай:

Благословение, и слава, и премудрость, и честь, и сила, и крепость Богу нашему во веки веков, аминь99.

Когда, припав от Священника Антидор, как хлеб освященный, знаменующий великое исповедание нашего таинства100, с благоговением его снедаешь, говори с благодарением к Богу.

Милостив и щедр Господь: пищу даде боящимся Его101: очи всех на Тя уповают, и Ты даеши им пищу во благовремении; отверзаеши Ты руку Твою, и псполняеши всякое животно благоволения102.

При возглашении Иереийском: благословение Господне на вас! вознеси ум твой к Богу, и проси от Него благословения, читая сию Псаломскую молитву103:

Боже, ущедри ны, и благослови ны, просвети лице и Твое на ны, и помилуй ны. Благослови, ны Боже, Боже наш, благослови ны, Боже!

По выслушании отпуска приглашай:

Молитвами, Господи, Богородицы и всех Святых, Твой мир даждь нам, и помилую нас, яко един щедр104.

Потом в заключение всех твоих молений, возсылай усердное приношение к Спасителю Христу и Пречистой Его Матери105 о благоприятном услышании твоих молитв и прошений:

О пресладкий и всещедрый Иисусе! приими ныне малое моление мое, якоже приял еси вдовицы два лепта106.

Прѳславная Прпснодево, Мати Христа Бога, принеси нашу молитву Сыну Твоему и Богу нашему, да спасет Тобою души наша107!

С таковым святым Богомыслием если выслушаешь Святую Литургию, благочестивый Христианин, вящшую получишь пользу, нежели как бы ты приобрел все богатства мира сего, или всю скоротекущую славу настоящего века. Ибо, как Священнодействие безкровныя жертвы пред Престолом Божиим столь многоценно, столь величественно, что и моления Святых, на небесах прославленных, не могут толико совершенной и столь богоприятной хвалы и славы составить, как Литургия108, которая представляет на Престоле самосущественно, под видами хлеба и вина Самого Единородного Сына Божия Великого Архиерея, приносящего в жертву о всем мире Превечному Отцу Тело Свое и Кровь, и тем прославляющего Его безконечно-совершенным и величественным служением; в каковое таинство и самые чиноначалия безплотных воинств со страхом и удивлением приникнуть желают109: то по таковому, толь великому ее преимуществу, и твои молитвы, соединенные с ее возношеием, обратятся тебе в могущественное средство обладания Самим Богом. Они послужат в твоих благопотребностях таинственным ключем к сердцу Божию и отверзут тебе все сокровища любви Божией; в сем уверяет нас непреложною истиною Своего глагола Сам Иисус Христос: «аминь, аминь глаголю вам: яко елика аще чесо просите от Отца во имя Мое, даст вам. Просите, и приимете, да радость ваша исполнена будет110». Не отлагай убо притекать ревностно к слушанию совершения ее, и чрез нее входить в благодатный союз и общение с Богом Спасителем твоим, участвовать во всех бесконечных благах Его искупления, быть вожделенным любви Его предметом, и чрез посредство таинственного причащения Тела Его и Крови, соделываться благоприятным селением Божества, по неложному Самого Его обещанию: «аще кто любит Мя, слово Мое соблюдет, и Отец Мой возлюбит его, и к нему приидем и обитель у него сотворим111» Аминь.

* * *

1

Один Церковный учитель, со всем живым болезнованием жалуясь на сию холодность, так от лица Самого И. Христа восклицает: «кая польза в крови Моей? Повседневно ли в церквах Христианских воспоминаться страданиям Моим, яко бы простой истории, и представляться Кресту Моему, как некоему представляемому на зрелищах явлению? О, кая польза в крови Моей! Для того-то прискорбна есть душа Моя до смерти!» Илия Минятий, в Слове на Вел. Пяток, второго издан., 1787 года, в первой части на странице 320.

2

Пространное о сем см. в Изъяснении Литургии предисл. под § 17, введен. § 54, и изъяснен. § 138, последнее примеч. на стих: да исполнятся уста наша, Слова Никод. Кавасилы, Apхиeп. Фессалон.

3

(Рим. 12:1) В Изъясн. Лит. введен. § 54 изъяснен. § 106.

4

Изъясн. § 111.

5

Св. Максим Исповедник в тайноводcтвии Церковн. гл. 24. См. слова его в Изъяснен. Литург. § 52. введен стран. 42 под черт.

7

Св. Агафон Пустынножит. о молит. См. предисловие книжки: Струи сладостного источника.

8

Приметить нужно, что при воссылании сих молитвенных изречений, всякому надобно из вышепомянутого Изъяснения Литургии прежде в своем уме иметь уже ясное познание смысла как Исторического, так и Таинственного, всех тех Священнодействий и возглашений, к которым сии изречения прилагаемы быть должны. А без такового знания не могут они ни столь вразумительными быть, ни произвести в сердце столь живых чувствований.

12

См. в прологе Марта 5, Апреля 18 и 22

19

Изъяснен. Литург. введен. стр. 43. § 53.

20

(Лк.18:13) – Смысл слово: очисти мя, см. в Изъяснен. §129, под черт. примеч. (в).

33

Изъясн, Литург. § 33

35

Литург. Апост. гл. 12

37

Молитва на Литии

38

Литург. Апост. гл. 12

40

Молитв. заамвон.

42

См. смысл сих слов в Изъяснен. Лит. § 116

44

Молитва на Литии

46

Стихира на освящение воды

50

Толкован, сих Антифонов см. в Изъяснен. Литург. глав. 2, § 37–43

51

Молитва на освящение воды Св. Богоявления

52

Из молитв на Литургии

53

Из молитв при Литургии

54

См. Изъяснен. Литург. введен. § 91. изъяснен. § 63 и толкован. Симеон. Фессалон. числ. 39.

56

Из молитв. на Литур.

59

Молитва повседневн. на утрени

60

Литург. Апостольск. гл. 10

62

Молитва в Лит. Апостольск, гл. 15

64

Сия молитва собрана из бесед Св. Златоуста на 2 Посл. к Коринфянам

65

Стихира во Вторник Вел. на вечерни, и в молитвах пред Св. Причащением

66

Изъяснен. Литург. § 77

67

См. Изъяснен. Литург. § 80

68

Канон. Вел. Субботы песни первой стих первый

69

Молитва 3 пред причащением

70

Песнь на Литургии

72

Молитва на шестом часе

73

Молитва на изобразительных

74

Молитва на Литии

75

Молитва на полунощнице воскресн.

76

Антифон второго гласа

77

Из канона умилительн.

78

Молитва прощальная

79

См. толкован. Симеона Фесаллоник. число 50 на стран. 44 под черт. а

80

Из молитвы на Литур.

81

Антифон. 4 глас

82

Из молитв на Литургии

83

Лит. Иакова, Брата Господня

84

Пространное сего восклицания изъяснен. см. в Изъяснен. Литургии § 100

85

Псалтири следован, в чине о Панагии, лист. 165 на обор.

87

Св. Патриарх. Герман в тайнозрен. вещей церковных

90

Литург. Апостольск. гл. 15

91

Здесь может каждый помянуть свои нужды и деда, какие кто имеет, и просит Господа о благопоспешении, именем предлежащия на престоле жертвы Его Единородного Сына

92

Кондак Кресту

94

О духовном причащении см. в Изъяснен. Литургии § 136 стр. 138, под чертою примеч. а)

96

Тропарь на третьем часе

97

Молитва ко Св. причащению первая

100

См. Изъяснен. Литур. §§ 143 и 144

104

В чине о Панагии

105

Малое твое приношение, какое желаешь ты принести Богу, потщися отдать в Богоугоднейшие и всякого приятия достойнейшие руце Приснодевы Марии, ради принесения его к Господу. Берн. в Сл. на Рожд. Богородицы стр. 277

106

Акафист Иисусу, кондак 13

107

Молитва на вечерни

108

См. Изъяснен. Литур. введен. § 51

109

Изъяснен, Литур. предуведомлен. § 1


Источник: Благоговейныя размышления при слушании литургии, приличные каждому ее действию, обряду и возглашению : Извлеченные из Священного Писания и Последований Церковных, для приложения их всякому из предстоящих к себе, с молитвенным возношением духа к Богу / Собраны сочинителем книги: Изъяснение на литургию, … Иваном Дмитриевским. - 4-е изд. - Москва : В тип. Александра Семена, 1853. - XII, 82 с.

Комментарии для сайта Cackle