Источник

Ж

Жабы послушливыя212

Брат некий в обители смиренно живяше,

и без прекословия началных слушаше.

Тамо близ бяше блато, во нем же живяху

многи жабы и воплем своим досаждаху

Молящымся213 иноком. Такожде214 случися

жабам кричати, егда жертва приносися.

Началник, не претерпев, инока послаше,

да велит им молчати, ему завещаше.

Се же рече смеяся, а брат послушливый,

вправду посланна себе быти помысливый,

Иде к жабам и рече: Именем Христовым,

завещаю вам, жабы, не быти таковым.

Престаните отселе досадно кричати.

Оттоле гласа тамо жаб не бе слышати.

Ныне же человеци, во церкви стояще,

мол бы си при безкровной жертве приносяще,

Многим глаголанием досады творяют.

Речеши ли молчати, никако слушают.

Еще огорчившеся, хулят иерея,

обличения злобы не любят своея.

Наипаче215 сокочут216 язычныя бабы,

досаждающе паче, неже овы жабы.

Тщитеся убо, бабы, жабы подражати,

во время жертв духовных глас свой удержати.

Жатва

На ниве мира сего демон – севбы жатель,

Бог же – токмо оставших класов собиратель.

Их же не може демон серпом си заяти,

Тыя Бог217 благоволит в гумно Си218 взимати.

Жезл

Родителем древяный жезл буди на чада,

да не страждут железна от судии града.

Уне в дому древяным в детстве оны быти219,

неже возратших220 градским железом казнити.

2

Моисий донеле же жезл в руце си держаше,

не что ино, точию жезл древяный бяше.

Егда же й поверже, в змия превратися,

даже и Моисий его зело устрашися.

Тако, аще на чада жезл в руках бывает

отчих, наказания жезл он пребывает,

Не могущ умертвите. Аще же пустится

из руку, тогда в змия люта претворится,

Абие бо ко грехом чада ся склоняют,

и теми уязвлени бывше, умирают.

3

Жезл Ааронов сухий цветы и плод даше,

егда разсуждение о священстве бяше.

Жезл, и от Иессея корене рожденный,

без искуса мужеска у плод отворенный,

Пренесе221 нам плод Христа, чистая Мария,

ей же в чистоте мир весь не виде точныя.

4

Аще единою пес жезлом ударится,

уже на всяко время жезла он боится.

Адский пес жезлом крестным пораженный

единою о222 Христа, но есть устрашенный

Излиха, тем же, аще где крест созерцает,

не терпя силы его, всескоро гонзает.

Желание

Многих сердц223 желания224 Бог не исполняет,

да, яже им спасенна, теми надаряет.

Желание движется чим

Зелену лву траву аще появиши,

алчбы во сирищи225 его не взбудиши,

Яко по естеству к траве не сложися,

но мяса зверь лютый ясти научися.

Противне, чрез мясо226, телцу предложенно,

алкание в чреве не будет рожденно,

Яко не обыче он мяса снедати,

но травою токмо чрево си питати.

Сице плотским людем глагол о небесных

несть в сладость, но слово сладко от227 телесных.

Духовну же мужу мерзка телесная,

желание родят, яже небесная.

Желанием край

Желанием край Бог есть. Он упокояет228

желателства сердц наших, Он вся удовляет,

А прежде, неже Его может кто стяжати,

и всем миром не мощно покоя прияти.

Ищет сердце желанми утехи конечны,

яже несть во всей твари, та бо229 Сам Бог вечны,

Ибо Того стяжавый не к тому желает

ино нечто, ибо вся230 в Бозе обретает.

2

Игла корабленная231, магнитом тренная,

не будет в движении упокоенная,

Даже прямо северу обращенна будет,

тогда от трясения в покои пребудет.

Тако от желания мы не утолимся,

даже лицем Божиим в небе усладимся.

Жена232

Карфагинский град древле врази обступиша

и чрез долгое время гражданы нудиша.

Силнии силный отпор233 врагом си234 творяху,

даже лучныя верви им оскудеваху.

Не имевшым же шелка тех на творение,

жены сотвориша глав своих стрижение.

Отдаша власы своя на потребы ратны,

и бе дар их гражданом преблагоприятны,

Ибо из тех вервицы к луком сотвориша,

от супостатов град свой235 добре защитиша.

2

Адам не змием ветхим прелщен бяше,

но от супруги, юже зле любяше,

Зане изволи Бога прогневити,

нежели Евву мало оскорбити236.

Многи и ныне237 мужи238 жены лщают,

ума и правды и неба лишают.

3

Нин царь Семирамиду толико любяше

подложницу, яко же сам оней служаше.

Та, видящи плененна царя себе быти,

рече к нему: О царю, хощу тя просити

О вещь едину, токмо не могу239 дерзати,

да бы отречением срама не прияти.

Царь рече: О царице любезная зело,

ничто ти отреку аз, извести ми смело.

Она лстивыя речи240 нача глаголати,

ласканием царское241 сердце умягчати:

О, царю прелюбезный, аще мя любиши,

едино прошение да ми242 исполниши.

Имам злата и сребра излише243 от Тебе,

и самаго ты еси мне поручил себе.

Едины токмо вещы244 лищенна тобою,

но, молю, ты мя тоя сподоби собою.

Желание ми в сердцы по вся дни стужает

и возвеселитися, право, мне не дает245.

Хотение мя томит, да мя ты почтиши,

и поне на един день царство да вручиши,

Да аз изиду246 яве, царски украшенна,

и от всех, яко же ты, да буду почтенна.

Веления моего вси да послушают,

слово абие делом вси да совершают.

Царь, слышав, разсмеяся и рече си слово:

О, любезная жено, сие ти готово,

И абие повеле миру возвестити,

яко царь хощет жену свою воцарити,

И назнаменова день, во нь же быти делу,

тако Семирамиду сотвори веселу.

Приближившуся тому дни, царь завещает,

да всяк Семирамиды гласа послушает,

И аще бы кто дерзнул непослушен быти,

того, яко же врага, смертию казнити.

Приде день нареченный, место сготовася,

безчисленно множество народа собрася.

Изводится царица, честно посадися,

в царская облеченна, народу явися.

Вси ей поклонение, аки царю, даша

и приветство247 пречестно оней глаголаша.

Она повеления248 различна творила,

яко власть имущая, винныя судила.

Что-либо велела есть, во всем послушаху

и слово ея делом абие творяху.

По многих велениих249, оле что дерзает!

царя Нина связати воем завещает.

Сотвориша250 то скоро251, потом252 представити

себе повелела есть, и обезглавите.

Послушливии раби слово сотвориша,

царя своего царства и жизни лишиша.

Тако зла подложница любовь возмездила,

воцаривша ю царя смертию казнила

И сама на престоле царстем утвердися.

Коварству злыя жены, читаяй, дивися

И веждь, яко несть злоба под253 солнцем лютшая,

по сведетелству мудрых254, яко жена злая.

4

Адама прелсти жена, и силна Сампсона,

кротка царя Давида, мудра Соломона.

Кто убо днесь от жены без бедства пребудет?

Всякому мужу жена в прелесть есть и будет.

5

Соломон, Давид, Сампсон и Адам женами

прелщени255, блюдитеся и вы от них сами.

6

Три жена стрелы из себе пущает,

ими же мужа силна побеждает:

Зрение и глас и осязание,

сими бывает смерти предание.

Яко василиск оком умерщвляет,

яко же сирин гласом сон впущает

Смертный, аще256 прикоснется телу,

яко от огня не леть быти целу.

От сея кож до троицы стрел блюдися,

к животворящей Троице обратися,

Яже мертвыя257 силна есть живити

и всяку язву смертную целити.

Жена злая

Змий ядовитый тело усекает,

а жена злая душу убивает.

Тем некто рече, муж добре учены,

яко несть злоба, яко злоба жены.

Ин же: Уне есть со лвом обитати,

неже с женою злою пребывати.

Та бо258 мужеви зело259 досаждает260,

а лев за пищу покорен бывает.

Питай злу жену снедми всесладкими,

она ти воздаст кознми всегоркими.

За мед яд она уготует тебе,

никогда жене злой верити требе.

Тоя злы нравы демон добре знает,

тем ю на прелесть он употребляет.

Где изнеможет сам демон прелстити,

тамо женищу злу тщится пустити.

Евва и не зла во Едеме бяше,

а что чрез ону демон содеяше?

Коль паче много зла чрез злыя деет,

мой известити язык не умеет.

Иову, егда чада враг побил есть,

недобру жену на зло оставил есть,

Да может того261 прелстити женою,

ему же не бе доволен собою,

Да непозыбна всякими тщетами

лестными жены позыблет словами.

Но иже262 Богом крепким утвердися,

и тоя263 словом недвижим явися.

О злая буря на Иова бяше,

егда й жена на злая прелщаше!

Токмо укрепи й десница Бога,

яко творяше дела блага многа.

Точне Иосиф во зле бедстве бяше,

елма госпожа онаго прелщаше,

Да соизволит скверно с нею быти,

похоти ея264 блудом угодити,

И аще265 Господь его не266 хранил бы267,

всячески красный юноша блудил бы.

И ини268 мнози от жен погибоша,

или блудиша, или в гроб падоша.

Сампсон женою пресилный прелстися,

связан и врагом дан, обезочися.

И Соломона жены злы прелстиша,

от Бога жива к идолом свратиша.

Иоанн святый живота лишенный,

Ирод осуди, женою прелщенный.

И елма Христос спасение наше

чрез страсти Своя и смерть содеваше,

Чрез Пилатову тщася демон жену

действию тому быти оставленну269.

Во сне ей страхи и беды творил есть,

да бы таинство препяти, мыслил есть,

Еже бы Христу за ны270 страдати,

а спасения нам бы не прияти271.

Всячески убо злы жени272 хранися,

яко ко огню, к ней не приближися,

Ибо конечно имать опалити,

аще близ ея хощеши пожити.

Змий изъдалеча никого язвляет,

разве аще ся телу прикасает,

А злая жена, далече седящи,

может убити, токмо оком зрящи.

Глас ея – стрела, ядом напоенна,

ею же душа бывает мерщвленна.

Тем хотяй смерти от нея не знати

да опасется жен злобных и знати273.

Жена равная274

Аще хощеши жену в супружницу взяти,

вящшыя тебе родом блюдися пояти,

Вящшая бо восхощет тобою владети,

равная тя за главу потщится имети.

Жена блудная

Фенелла царица, Кемефова жена275,

Скотийскаго царя, лести исполненна,

Потщася яблоку сотворенну быти

из чистаго злата, и внутрно таити

Стрелы смертоносны, да кто прикоснется,

абие стрелами теми убиется,

Изпадающыми из того яблока

до коснувшагося человека бока.

Имеющи же гнев на царя Кемефа,

искаше угодна ко276 смерти извета.

Усмотревши же час, царя си моляше

внити в храм, в нем же то яблоко держаше

Истукан стоящий. Царь, не зная кова,

послушал есть жены прелестныя слова.

Вниде в ту храмину и, егда увиде

красно то яблоко, скоро к нему приде277

И, неопасен быв, коснулся рукою,

но абие извнутрь278 пронзеся стрелою.

Оле жены лстивы! О яблока лестна,

в нем же в виде злата смерть бе неизвестна!

Тому леть яблоку жену подобити,

хотящу с юношы любодейно279 жити,

Ибо злато светло280 она ся являет,

красотою юных к себе прилуждает,

Иже безопасно281 егда ся касают

скверней плоти ея, тогда излетают

Таимыя стрелы и в сердца язвляют,

и тако смерть душам верных282 содевают.

Много же обыче и смерть плотска быти,

лют бо муж от жены приседит убити.

Тем же красну жену блудну283 да презриши,

перстом не коснися, ни оком да зриши,

Ибо и в то стрелы оныя летают,

яко окном, оком сердце уязвляют.

Имей же ты284 очи285 выну286 обращении

ко Богу и руце к Нему ж воздвигненны.

Он287 оком Своим свыше призрит к тебе

и десницею Си водворит288 тя в небе.

Женам289 не сообщаться290

Из лиха дерзновен есть тщяйся тамо ити,

иде же виде шедших выя си ломити;

И зело немощен есть, иже не боится

тамо ити, иде же всяк ходяй валится.

Зло есть упование в бедство ся вревати,

и в известну погибель живот свой даяти;

И ползска291 есть надежда, егда уповает

тамо кто спастися, где кождо погибает.

Несть подобно спастися огнем окруженну,

во пламенех седети, не292 быти паленну.

Неудобно отраву пиющему жити,

на стремине у сну вшу не сваленну быти.

Уне есть в сих случаех добре ся бояти,

нежели продерзиво худе уповати.

И полезнее293 себе немощна познати,

воеже бы послежде294 крепку пребывати,

Нежели крепка тогда себе проявити,

послежде же295 немощна вконец296 сотворити.

Мней от страсти лакомства досады бывает,

егда злата и сребра кто не соглядает.

Зело же оно видяй страстию томится,

всячески стяжати е и со грехом тщится.

Тако искушения страждет превелика,

иже ся сообщает красным женска лика,

В них же ничто ино есть, токмо еже губит

того, иже надолзе с ними быти297 любит.

Жало бо греха бысть нам женская красота,

сеть душепленящая – лица их доброта.

Речеши: Неискусим298 пребываю тою.

Воистинну сам лстиши, друже, душу твою.

О коль мнози мужие, сущие священни,

столпи суще299 мненнии, тою уловлении!

О мирских же суетно есть и глаголати,

тех бо и величайшых та сеть весть пленяти.

Мнози от овех дивна чюдеса твориша,

послежде300 жен обществом тех лишени быша.

От сих же мнози враги своя победиша,

потом сами женами побеждени быша.

Превыше волн житейских бывше вознесении,

в слабых плоти кораблех301 вконец погружении302.

Лви мнимии в крепости, от немощи303 страсти

укротишася, женстей304 приложшеся сласти.

О коль безчинна близость, яже со женами,

ибо язвит во сердце305 злы любве стрелами!

Яко же из углия искры испадают,

яко смертоносный яд аспиди пущают,

Еще, яко из ризы моль вредный ся родит306,

тако общество женско смертный грех изводит.

Паче, само зрение на лица жен красных

изводственно от очес их есть стрел напрасных,

Егда бо зряй на красну от нея воззрится,

из лука очес стрелми страсти у язвится.

Лучше же василиска свищуща слышати,

неже глас поющыя307 в уши жены взяти.

Всяко неприличное общество с женами

множества грехов клей есть смертных между нами,

Паче, лип смертоносный, им же уловляет

враг, яко птицу, кто ся женам сообщает.

Везде убо общества их нужда гознати308

хотящым погибели люты не страдати.

Аще же нужда кому беседу имети,

да есть мимоходная, несть требе седети.

Седение бо, яко огнь, я распаляет309,

аще и со благим то умыслом бывает.

Но увы буйства сердец, вси то310 бедство знаем,

обаче женска пола нескоро гонзаем.

Паче прилежно ищем с онеми седети,

аще бы пришло от них сердцу исгорети311.

Видим инех погибель, а ту презираем,

сами312 в ту ж де волею впадати дерзаем.

Опасни быти чюждым злым мы не учимся,

собою гибель знати пребезумно тщимся.

Не дивлюся днесь, яко Адам сведен бяше

от Еввы во грех, егда313 с оною314 живяше,

Зане умерших прежде и падших не зрел есть,

образом315 погибели нимало имел есть.

Едино веление онаго вязаше,

еже ему от Бога положено бяше.

Мы же, тысящи316 многи317 прикладов имуще,

не гонзаем общества, опасени суще.

О аще бы Адаму смерти созерцати

и беды, яже мы днесь нудимся страдати,

Негли бы не прелщен был, к Богу бы вратился,

за что бы в благодати Богом утвердился.

Адам извинение318 в гресе может дати,

нас ни едино слово может извиняти.

Убо паче достоит извет ся хранити,

иже могут нам во319 грех смертный вина быти,

Неже в защищение греха вин искати,

то бо тщету Божия деет благодати,

Без нея же нежива душа пребывает,

яко тело без души320 мертвенно бывает.

Жен321 близость

Соль из воды родится, а егда сближится

к воде, абие в воду сама растопится.

Тако муж, сый от жены, к жене приближенный,

зело скоро бывает ею растопленный322

От крепости во мягкость, мужества забудет,

яко едина от жен, во слабости будет.

2

Железо каменеви егда приразится,

огнь с того, а не вода действия родится.

Тако, аще муж жене будет приближенны,

не вода слез, похоти огнь будет рожденны.

3

Честный муж честней да ся не сближает

жене, тако бо честность исчезает,

ибо лен с огнем не может терпети,

нужда сгорети.

Друг другу лен есть, огнь взаим бывает,

демон углие плоти разжизает,

да пожар душам обою сотворит,

грехом уморит.

4

Хотяй чистоту свою сохранити

должен есть с полом противным не жити,

сожитие бо похоть возбуждает,

девства лишает.

Женитва

Фороней царь великий егда умираше,

брату си323 Леонтию сице глаголаше324:

Совершенно прежил бых дни моя блаженны,

аще бых в супружество не приимал жены.

Брат вопроси: Что тако? Царь же отвещает:

Кож до жену имеяй вину того знает325.

2

Человек, иже мудрость от Бога прияше,

о ней же326 во юности труды полагаше,

Аще восхощет жену в супружество взяти,

нужду имать мудрости тщету восприяти,

Ибо не будет мощно с книгами седети327,

удалит от них жена, удалят и дети.

Епикур аще лютый сластолюбец бяше,

обаче женитися мудрым возбраняше.

И Феофраст в книзе си того возбраняет,

препятие мудрости женитву вещает.

Ей неудобно книги доволно читати

и хотение жены в доме исполняти,

А коль многи потребы жена вымышляет,

кождо оженивыйся совершенно знает.

Ризы328 драгоценныя, бисери329 и злато

промышляй, супружниче, да имать богато.

Одеяния нова часто вымышляет,

на своя угодия весь дом истощает.

Рабынь хощет имети много украшенных,

в колесницах яздити драго позлащенных.

Раби да последуют, вси да почитают,

камо ли330 двигается, да ю провождают.

А утружденну мужу не даст обнощь331 спати,

в ложи обыче ему о нуждах стужати.

Ту жалостне глаголет, мужа укоряет,

аки о ней недобре332 в нуждах промышляет.

Инех мужей во образ супруги приводит:

Се она красней мене одеянна ходит.

Ову же вси людие зело почитают,

а мене за тобою сущыя не знают.

К сим ревнивая жена обыче стужати:

Что ты на ону333 жену любиши смотряти?

И что со рабынею ты глаголал еси?

Где был еси в гостине334? То ми да повеси.

Из торжища грядуща гневно вопрошает:

Что принесл еси? Аще ни, то люте335 лает.

В гости аще пустиши, то обыкнет пити,

аще же не пустиши, не хощет и жити.

Увы ми, возопиет, коль есмь неблаженна

за злым мужем, от добрых другинь отлученна!

Сия и подобная досадно страдати,

а злыя изменити несть леть, и продати.

Аще поймется нища, в питании скудность;

аще богата, нравы претерпети трудность.

Хощет бо, да на ону выну светло зриши,

красоту лица ея и нравы хвалиши.

Аще на ину когда возрети случится,

то аки презренная велми оскорбится.

Честным именем выну336 хощет звана быти

и праздник именинный на всяк год храните,

Да о здравии ея весело пиеши

и наследницу богатств ону содееши,

Да желаеши оней по тебе остати

все имение твое во область прията.

Хощет, да отца ея и рабыню чтиши,

а кормилице ея и дары носиши.

Кого-либо возлюбит, и ты да любиши,

по хотению ея присно да ходиши.

Аще дом ей вручиши, за нос возмет тебе,

аще же не вручиши, мнит презрену337 себе.

И тако к ненависти тебе обратится,

весь твой дом338 возмутите свары устремится339.

Аще не потщишися скоро примирите,

дерзнет о смерти твоей340 промысл сотворити.

Аще ризами341 ону светло украсиши,

многих очи на ея лице342 обратиши

И она разгордеет, ту бедство творится,

чистота ея в скверну да не претворится.

Аще же красны ризы343 жене отречеши,

ропот, свар и котору ея понесеши.

Негли же потщишися ону соблюдати,

не устрежеши, аще хощет ины знати.

Неверный чистоты стражь свое на ню око

впустит и чрез забрало, хотя есть высоко.

Не соблюдеши, аще сама не блюдется;

ей же леть, но не344 хощет, чиста та345 зовется.

Красна ли? То многими любима бывает.

Нелепа ли? То сама лепых лиц желает.

Любиму же от многих трудно сохраните,

а никому годныя неудобь любите.

Обаче скорбь меншая – нелепу имети,

неже лепыя нравы срамныя терпети.

Велие бедство тамо, где мнози желают

и различными кознми жену оболщают.

Не леть есть во целости той стене346 стояти,

на ню же тщатся от всех стран наветовати.

Суть и ина многая в супружестве злая,

яже ты, человече мудрый, добре зная,

На покойное место ко книгам склонися,

кроме бед супружества век твой жити тщися.

Жених – Христос, невеста – душа

Царь некий пребогатый дщерь красну имяше,

юже от всего сердца своего любяше,

И во знамя любве си царство оней дал есть,

еже во власти Своей присно содержал есть.

То услышав, мучитель некий издалече347

к царствующей девице некосно притече

И нача ю словесы лестно увещати,

да бы хотела ему соизвол свой дати.

Обеща ей богатства, честь и многу славу,

и ят веру девица словеси лукаву.

Даде соизвол ему. но зело прелстися.

и чести, и царствия348 своего лишися.

Изгна ю той мучитель, она же ридаше

и, при пути седящи, милости прошаше.

Во едино же время ей плакавшей зело,

яждяше воин некий светло и весело,

Иже, видев ю красну, велми умилися

и вопроси, како ей нищета случися?

Она рече: Дщи аз есмь, от царя рожденна,

но мучителем лютым всех благих лишенна.

Славу девства, богатства349 враг лютый отьял есть,

из350 царствия351 отчинна бедну мя изгнал есть.

Сия услышав, воин нача глаголати:

аще ми восхощеши слово право дати,

Яко мя приимеши во жениха себе352,

аз имам возискати царство твое тебе.

Подвигну брань на него, имам воевати,

да бы ему месть за тя достойну воздати.

Аще же на той брани буду умерщвленны,

требую, да от Тебе не буду забвенны.

Оружия с кровию изволь моя взята,

в знамя любве моея присно соблюдати,

Да елижды на онех кровь мою узриши,

обещанную любовь ко мне обновиши.

Девица с радостию все то обещаше,

ему ся во невесту любезно вдаяше.

Воин абие иде и брань сотворил есть,

самаго мучителя живота лишил есть.

Взискав царство невесты, ей паки отдал есть,

но сам на брани язву смертную приял есть,

От нея же и умре. Невеста ридаше

и по обещанию оружия взяше,

В крови очервленная, яже сохранила

во тайнейшей камаре, и к ним приходила

Множицею на всяк день, слезы же лияше,

любовь, проявленную себе, поминаше.

Елма же к царствующей мнози прихождаху

и в супружество себе оную прошаху,

Вшедши в камару ону, оружия зряше

и во слезах глаголы сицевы вещаше:

О, Господи любезный, ты мя отмстил еси,

не имам тя забыти по данну словеси.

Тобою от нищеты аз есмь свобожденна

и во царствии моем паки утверженна.

Не забуду любве ти, ни хощу избрати

въместо тебе супруга, инаго познати.

По сицевых глаголех к гостем исхождаше

и в супружество ити оным отрицаше.

О преблагодарная любве явленныя!

Да множатся невесты ныне сицевыя.

Но духовным разумом что та знаменает

притча353? Тое354 любовь ваша да внушает.

Царь той есть Царь небесный, всяческих Создатель,

един горе и низу сущих Обладатель.

Сей имать дщерь прекрасну, зело возлюбленну355,

душу всяку верную, в образ Свой творенну,

Украшенну356 дарами зело богатыми,

паче бисерей честных пре драгоценными.

Той даде Царь небесный царство Си святое,

да имать рай357 превыспрний во жилище свое.

О том слышав мучитель, князь тмы мира сего,

потщася шествовати ко дщере сей Его,

Еще в прародителех358, елма в рай бяху

и всею вселенною сами обладаху.

Нача превеликия отбеты359 творити,

обещая: Имате, яко бози, быти.

И нашым много выну душам обещает,

честь, славу и богатство360 уму предлагает,

Здравие и век долгий, и ина приводит,

но всеми враг лукавый бедну душу сводит,

Да ему согласует. Елма же прелстится

и его вселукавым361 советом сложится,

Тогда ю оскверняет, обнаженну творит

и далече от царства небеснаго гонит,

Яко образ во Евве с Адамом явися,

ибо в них душа рая и неба лишися.

И сущи в изгнании, при пути седяше,

милостини просящи, тщеты же ридаше.

Путь той сей мир есть, в нем же все естество наше

изгнания нищету лютую страдаше,

И в нем пребывающе362, о рай ридало,

благодати от Бога слезно ожидало363,

Дон де же силный Воин о нем364 у ми лися

в той день, егда кончина веков приближися,

Иже есть Христос Господь, и совет содея

с девою365, еже царство366 возвратити ея

И злато мучителя въконец поразити,

отмщение обиды над ним сотворити,

Точию да невеста Ему сотворится,

чрез любовь духовную367 сердцем свокупится.

И медления кроме в броня облечеся,

на брань противу князю тмы мира вдадеся.

Яко непобедимый, того поразил есть,

невесте царство ея в державу вратил есть.

Сия сотвори Христос, егда пострадаше,

ибо тогда демона пресилно попраше.

Обаче на той брани тако уязвися,

даже, мертв368 быв369 плотию, в гробе положися.

Его же ран и смерти душа да ридает,

и оружия Его честно да лобзает.

Крест честный, окропленный кровию святою,

да прятает в камару сердечную свою.

Гвоздие, трость, копие, бичы и иная

орудия да хранит во сердци370 святая.

Множицею на всяк день на та да смотряет,

благодарство Жениху слезно да воздает.

Елма же некто иный371 начнет искушати,

еже бы в супружество оному ся дати,

Да смотрит372 во камаре373 оружия тая,

любве ради оныя суща кровавая.

Зрящи374 же375, да ридает и да умилится,

благодарная любве быти да явится.

Искусителем мира ответ да воздает,

яко ина жениха ни же помышляет

До кончины живота приимати себе,

яко имать Жениха Христа Бога в небе.

Аще сице невеста Жениху своему

благодарна явится, честна будет Ему,

Во вечныя радости будет воведенна376,

во чертозе небесном светло украшенна

Славою и честию, что да бы прияти,

да будут благодарны душы благодати

Христовы, юже тогда Он нам сотворил есть,

егда душу Си за ны грешны377 положил есть.

Жертва

В законе ветсе многи жертвы бяху,

но, благодати пришедшей, престаху,

Яко же звезды378 сияти престают,

егда встекшее379 солнце соглядают.

Еще380, яко свет всех звезд превосходит

солнце, его же л учесы в них родит.

И жертва наша древния превзиде,

тем вся престаша, внегда она вниде.

2

Златоустый учитель жертвы собирает,

и десять видов онех381 мудро сочитает.

Первая382 Сам Христос Бог жертва Отцу бяше,

егда на жертвеннице креста пострадаше.

Вторая383 мученици святии бывают

жертва, егда за Бога тело на смерть дают.

Третяя384 есть молитва жертва живу Богу

со воздеянием рук честна попремногу.

Четвертая385 есть жертва хвалы, ту свершает,

кто безпрестанно Богу хвалу возсылает.

Пятая386 жертва – правды, юже поминает,

кто псалом пят десятый частократ читает.

Шестая387 – в скорбех сущы люди посещати

и нескверна от мира себе соблюдати388.

Седмая389 жертва – Богу воскликновение,

еже от любве Ему есть во хваление.

Осмая390 жертва Ему есть дух сокрушенный,

яко же извещает Давид божественный.

Девятая391 есть сердце на всяк час смиренно,

сего не презирает око божественно.

Десятая392 Господу жертва приносится,

повнегда393 слово Его ким благовестится.

Всяк зде жертву обрящет, юже приносити

возможет Господеви, тою Его чтити.

К сим да приложу и аз, жертва есть святая

тайна Евхаристии пребожественная

И даяние394 всяко, еже на нищыя,

тако ж приношение во храмы Божия

Жертва Богу угодна воправду зовется,

и что-либо Господа ради подается395.

3

В Завете Ветхом агнца цела избираху

и Господеви в жертву того приношаху.

Иже паки на члене своем врежден бяше,

того закон во396 жертву нести возбраняше.

Целый агнец человек той быти вменится,

иже юн и здрав телом к Богу обратится

Покаянием святым. Той – приятна жертва

всемогущему Богу, жива бо, не мертва.

Иже397 убо к старости своей отлагают

покаяние чисто, зри, что содевают:

Не цела хотят агнца в жертву Богу дати,

ибо398 тогда в немощех нужда пребывати.

Слух бо оскудевает, очеса мрачатся399

и вси400 члени401 силы си за старость лишатся.

Како убо приятна жертва могут быти?

Изволь кождо разумом здравым разсудити.

Не человек в то время грехи оставляет,

паче грех человека стараго лишает.

Не грешит бо. яко у402 не может грешити,

а аще бы еще могл403, рад бы в злобе жити.

Ту кая есть заслуга пред Богом, хотящим404

воли, а не на дело внешнее смотрящым?

Праведно убо верным во юности время

каянием греховно отвергати бремя,

Егда здравствуют уды и чювствами всеми,

ибо405 целии406 агнцы407 воменятся408 с теми.

С теми аще ся Богу принесут во жертву,

яко целу приимет и живу, не мертву.

Обаче и старии, иже не успеете

Богови принести ся, не отметни есте.

Не по вам убо, токмо по щедротам Бога,

и вас Он до небесна ждет выну чертога.

Не злато Он точию древле приимаше,

егда сень Исраилю создати хотяше,

Но и козию шерсть Он от многих приял есть,

что може принести кто, в дело все взимал409 есть.

Вы, яко шерсть козию410, старость приносите,

а прощения грехов умилно просите.

Не отринет и шерсти, слезми омовенны,

в здание Церкве Его будете въмещенни.

Вы же, юнии, в силе добре цветущии,

будите, яко злато. Богу несущий

Лучший век ваш во службу, а возмете за то

любве Бога и жизни небесныя злато.

Покаяния411 в старий век не отлагайте,

но днесь, время имуще, истинно ся кайте,

Несть бо известно, аще достигнем старости,

не прекратит ли Господь века во юности.

И обычно со зрелых лет не достигают,

иже покаяние в старость отлагают.

Правым Судом Божиим та им казнь бывает,

да никто в гресех жити долго продерзает.

Аще же и век долгий кому попустится,

едва той со слезами к Богу обратится,

Ибо, приложившуся лукаву налогу,

обращение трудно ко благому Богу.

4

Жребят ослих в412 законе413 Бог не приимаше,

но въместо онех овцы жрети завещаше.

Осел же есть несмыслен, ленив, непоятен,

того ради досадлив путным, неприятен.

Осляя же жребята сыны знаменают,

иже буи, лениви, несмыслни бывают.

Сицевых в чин священный несть лепо въводити,

ни людем бо, ни Богу годни могут быти.

Но оле414 злонравия415, противне ся деет,

иже глуп, ничесо же смыслит и умеет!

Того родителие в попы устрояют,

осла Богу во жертву тако416 полагают.

А во священство нужда умных избирати,

да бы проказу грехов знали разсуждати,

И могли стадо пасти, данное от Бога,

паче всех чинов, ума зде есть требе многа,

Да не слепый вожд будет, да не губит стада,

но да вождествует е в злак небесна града.

Но вся противна, вижду, днесь в мире бывают,

ибо слепыя вожды овцам приставляют

Словесным, а зрящыя на службу мирови,

ему же за тленная в рабство вси готови.

Оле времен и нравов! Миру вся благая

воздают, а Господу – яже суть худая. Миру осла ленива вдати подобает,

Бог овцы полезныя417 в жертву Си желает.

Хужшая418 пожре Каин, за то бысть презренны

и с жертвами своими Богом отверженны.

Авель же избранная Богу даровал есть,

и Бог тая от него любезно приял есть.

Авеля419 убо и нам нужда подражати,

лучшая чада в службу Господу даяти,

И будет жертва наша Оному приятна,

сотворит душам нашим Того благодатна,

Его же, вси людие, милости ищите,

лучшая всеблагому Богу приносите.

Жертва неправая

Иже чюждая420 в жертву Богу посвящает,

аки сына в очесех отчих закалает.

Жестосердие421

Сердце без благодати Божия жестеет,

яко блато без воды, густея, твердеет.

2

Наковално, млатами биемо, твердится,

злобно сердце ранами паче ожестится.

Образ есть в Фараоне, иже, быв казненны,

не умягчися, даже в понте погруженны

3

Терпение Божие, не крепкая сила

Фараоново сердце в злобе ожестила,

Ибо, яко легчае Бог его казнил есть,

он, не умягчаяся, сердце ожестил есть.

Аще же был бы тяжше от Бога казненны,

негли абие был бы сердцем422 умягченны.

Чесо же ради Господь сие сотворил есть,

судбы Си праведныя от нас утаил есть?

Яве, яко достоин исчезнути бяше,

иже род Исраилский излиха томяше.

Живописание423

Бе живописец424 добре изученный

в Роде425, именем Протоген реченный.

Сей рябку тако живо написаше,

даже к ней живых множество леташе.

Инде змий тако живописан бяше,

яко же в птенцех пение держаше,

Иже Лепиду не даяху спати,

змий за то страхом не дал им пискати.

На Клавдиеве феатре прелщаху

род вранов окна, яже от вап бяху,

Непщующе бо праведная быти,

тщахуся426 теми на ветр излетети.

Апеллес коня тако написаше,

яко же427 кони живыя прелщаше,

Мняще бо того коня жива быти,

не престаяху рзание творити.

Им же некая лица ся писаху,

яже знамена и черты являху428

Живых, яко же бе возможно знати

физиогномом, что о них вещати.

Живот429

Иов живот наш кораблю равняет,

иже во морских пучинах бегает

Излише скоро, а егда случится

стретити другий, то людем видится,

В корабли сущым, другий пребегати,

а свой на месте недвижно стояти,

Или мало что ветром гоним быти,

зело медленно к пристанищу плыти.

А в самом деле равно он другому

течет по водам ко брегу земному.

Тако живот наш видится стояти,

а инех430 скоро к гробу притекати.

Но лстимся сице431, ибо в самом деле,

яко в корабли, течем в нашем теле

Подобне прочим432 скорым течением.

равными ветры, точным стремлением.

Аще трудимся или почиваем,

выну ся к гробну брегу приближаем.

Убо достоит то нам выну знати,

добре ко гробу себе433 устрояти,

Да бы непраздным к оному приплыти,

но благих плодов исполненным434 быти,

О них бы вечно в небе пребывати,

душевна глада во век не страдати.

2

Живот человеческий сугуб ся считает:

временный сей и вечный, всяк верный то знает.

Сугубо и рождество того познаваем:

в мир сей и в век грядущий435, его же вси чаем.

Зде из чрева материя обще ся родити436,

онамо всем из гроба обще исходите,

Во нь же труп, яко семя, вложенный бывает,

да, яко клас, послежде в вечность ся раждает.

Из земленны матере всяк в мир сей родится437,

от земля438 и всяк мертвец Богом возродится.

Яве убо, яко вси земли есмы чада,

но создани в жителство небеснаго града,

Во нь же имамы Богом водворени быти,

аще тщимся439 небесно зде, не земно, жити,

К чесому нас апостол Павел увещает,

горняя мудрствовати егда завещает.

Тщимся440 убо, братие, божественно жити,

да бы в небо ко Богу в живот вечный внити.

3

Живот временный аще вечну уравниши,

смерть паче, неже живот быти и узриши,

Ибо повседневное телесе тление

что ино, токмо смерти есть продолжение?

4

Живот человеческий скоро претекает,

ибо, яко цвет селный, тако отцветает441.

Здрав кто утро и весел, надеется жити

с Мафусайлом долго, силен, славен быти,

И се навечер коса442 смерти посекает,

прекрасный цвет юности во тлю обращает.

Веселится кто ныне, славно торжествует,

а смерть невидимая косу на нь готует,

И се солнцу западшу, и он тожде деет,

падает в гроб, утро же смердит, ибо тлеет.

Оле непостоянства жития нашего!

Никто же есть известен бытия своего.

Несть блаженство под солнцем, то бо443 токмо в небе,

хотяй жити блаженно, то заслужи тебе.

Тамо жизнь безсконечна444 и вечно блаженна,

тамо здравие присно, радость божественна.

Тамо мир есть без бедства, безбедство мирное

и вечность блаженная, блаженство вечное.

Любы совершенная тамо обитает,

совершенство любимо вечно пребывает.

Тамо страху несть место и печаль не будет,

ликование, радость во веки пребудет.

Нощи тамо не знают, день выну сияет,

а никому никогда варом досаждает.

Вси же единодушно в Бозе пребывают,

Его зрением умы своя услаждают.

Тамо здравие вечно, болезнь ни едина445,

океан веселия, радости пучина.

Тамо правда царствует, никто же прелщает

и сам ни от кого же прелщаем бывает.

Оттуду блаженнии никогда гонятся,

окаяннии тамо никогда впустятся.

Тамо ум без поблуды имать вечно быти,

память паки ничто же возможет забыти.

Воля ввеки Богу будет подчиненна,

любы непритворная, сладость неизменна.

Чювства без вреждения имут пребывати,

никто печално имать тамо воздыхати,

Ибо отвеюду радость всего человека

изъвне и внутрь обидет446 без кончины века.

Живот тамо без смерти, без горести – сладость,

о Бозе, в Бозе, с Богом вечно будет радость.

О всеблаженная жизнь живущих на небе!

Кто тамо вечновати не желает себе?

Желайте, любимицы447, вседушно желайте,

на всяко время и час в небо воздыхайте,

А зде тако живите, да бы угодити

делы Богу, и за ня восприятым быти

Во страну вечны жизни, ибо не вхождает448

тамо, кто жизнь во злобах свою провождает.

Благодатию убо Господь ны спасает,

но и добрых449 деяний от нас Он желает,

Да содействуем Его святей благодати,

тако удостоимся жизнь вечну прията,

Ея же аз всем верным усердно желаю,

и сам ко Богу щедру о том воздыхаю,

Да, простив моя грехи по Своей милости,

общника мя сотворит вечныя радости.

Жид

Яже полза в сад дробных рыб450 щуку впущати,

та – между451 христианы жида водворяти.

Щука малыя рыбы452 несытно глощает453,

жид люди убогия лихвами снедает.

2

Яко Авеля Каин брата си любляше,

тако жидовин любит христианство наше.

3

Что в недра своя есть змия влагати,

то в граде верных есть жида держати.

Змий жалом тело смертно усекает,

жид хулы словом душу прободает.

жизнь454

Бог есть жизнь наша, убо в Бозе жити

комуждо требе, да бы живу быти.

2

Яко без света – тма, тако без Бога –

смерть, в ней же мука вовеки премнога.

3455

Коль сладко человеком, еже в мире жити,

и коликую цену жизни возложити?

Аз не имам искуства, космицы456 то знают,

иже временну вечной жизни прелагают,

Зде хотяще весело и богато жити,

а о вечной457 не мыслят, аки бы не быти,

О ней же в Писаниих то нам извещенно,

яко тамо житие всячески блаженно

В сладости и радости458, к тому безконечно459,

измена бо не будет тех в небеси вечно.

И460 зде житие наше чему подобится?

Имеяй ума очы461 право присмотрится.

Не блистание отвне нужда созерцати,

но от основания полезно462 есть знати.

Тако бо совершенней463 вещь ся познавает,

егда тоя природа сужденна бывает.

Что же житие наше? Оле окаянно,

суетно, худо, кратко и непостоянно!

Едина есть времене черта невелика,

а беды окаянства во оней колика,

Язык человеческий может ли гадати,

недоумеваюся аз грешник сказати.

Есть оно, яко роса, утро низпадшая464,

а, солнцу возсиявшу, скоро обсохшая465.

Есть подобная466 дыму, горе возшедшему,

от веяния ветров въмале изчезшему.

Есть мрачней сени точно, яже изчезает,

егда солнце лучеса своя проявляет.

Подобно есть и цвету, лепокрасну сушу,

но зело сокращенно бытие имущу.

Есть оно, яко капля, в прах многий впадшая,

но следа бытия си премало явлшая.

Есть говору подобно на воде надменну,

но в мгновении467 ока ветром расторгненну468;

Или, яко же река скоро мимо ходит,

тако во море смерти жизнь наша отходит;

Или, яко посланник въмале пребегает,

тако житие наше въскоре претекает.

Мощно и кораблеви пловущу равнити,

весть бо море житейско вократце преплыти.

Яко же птица скоро469 воздух прелетает,

тако наш ко пределу живот прибегает.

Ни скорее ко целю остра стрела летит,

неже470 человеческий живот к смерти бежит;

И не толико быстро бури ветра471 веют,

елико человеци ко тли гробней спеют.

Не тако на свой запад солнце светло тщится,

яко человек грешный ко гробу ближится472.

Слаба – сеть паучины, а слабша есть тоя,

о человече грешный, краткая жизнь твоя.

Что убо ту473 воправду возможеши звати?

Суетие суетий лепо474 имя475 дати476.

Паче, егда ничто же имя возложиши,

тогда ся ко истине477 право приближиши.

Что убо, человече, жизнь твоя478, толико

кратку и479 худу сущу, ты мниши велико?

Презри жизнь временную, во вечную тщится480,

горняя да любиши, земными не лстися481.

Жизнь и смерть сугуба

Сугуба смерть есть душы482 человека:

смерть греха во днех483 настояща века,

Смерть же геенны во веце грядущем,

лютыя казни грешником несущем.

Подобне живот сугуб ся считает:

зде – благодати, та бо оживляет,

Онамо – славы, яже будет в небе.

Чтый, тщися жити, аз желаю тебе.

Жизни время

Время жизни комуждо Господь уставляет,

его же предел никто живый изменяет.

В Его руце ключь жизни и смерти держится,

Онем пробавляется время и кратится.

Продолжает же то Бог за молитвы484 слезны485,

яко486 Езекии, лежавшу в болезни;

Или ради славы Си, яко сотворил есть,

егда мертвыя Христос Господь воскресил есть;

Или инех487 вин ради, яже Сам Он знает,

и по них488 милость людем Свою изъявляет489.

Сокращает жизнь паки, да кто не прелстится,

и злобою в разуме си да не растлится;

Или казнь дея грехов, яко ся вещает,

мужь крове и лети дней си не преполовляет;

Или зде очищая от вины порока,

яко онаго мужа свята и пророка,

Иже паче завета Божия вкусил есть

пищу, со лжепророком, иже и490 прелстил есть.

За то преслужание,491 елма ся вращаше,

от лва смерти предан быв, на пути лежаше.

Житие Христово

Житие Христа Бога все правило бяше,

еже на благи нравы люди наставляше.

Вся суетия мира Он в ничто вменил492 есть,

что в ползу спасения, то токмо творил есть.

Еже миру противно, то Онем любися,

и493 что Богу угодно, в образ нам творися.

Мира сонм всесуетный богатства желаше,

Христос Господь нищету любезно избраше.

Ов начало держати излиха хотел есть,

Христос Господь царь быти конечно494 презрел есть.

Мир чада во блаженство себе почиташе,

Христос чадородия ни же помышляше.

Досад и скорбей мира питомец гонзает,

а Христос на вся скорби Сам Себе предает.

Обид ни же мало мир страдати желаше,

Христос же премногия обиды терпяше,

Кая бо болши495 может обида ся496 звати,

яко до крестны смерти муки пострадати?

Болезни плоти миру досадны суть зело,

а Христово биенно все святое тело.

Страшно497 бе и ужасно498 миру на крест зрети,

а Христос Господь на нем изволи умрети.

Вся, их же мир рачитель499, Христос обхудил есть,

онем же гонимая500 велми возхвалил есть,

Яко во зле лежащий501 правых благ не знает,

но горестная502 сладка быти возвещает,

И противне, худая мнит преблага быти,

и та весть неискусным да ищут блажити.

Вы же, православнии, Христу слухи дайте,

лестных мира советов всескоро гонзайте.

Лучше мало со Христом на земли терпети,

потом вечный в небеси с Ним покой имети,

Нежели с миром ныне во утехах жити,

по смерти в огни вечном503 во век веков быти.

Житие504 наша – пара

Житие человека беднаго кто знает?

Ни единей от вещей твердых уравняет,

Но скоропреходящим то уподобляют,

их же505 во любомудрих почтени бывают.

И506 в507 Писании Святом тожде обретаю,

Иоакова508 святаго слово поминаю,

Иже между многими509 подобии дал есть

житию имя пары, нимало солгал есть,

Ибо, яко же пара въсходит510 теплотою,

тако жизнь наша – тою, обое – малою.

Паки, яко же пара в аер ся вращает,

тако житие наше скоро исчезает.

Третее511, пара тонка и едва видится,

тако жизнь наша кратка и в немнозе512 зрится.

Еще, пару ветр малый скоро развевает,

тако жизнь нашу мала беда истребляет.

Пятое, пара мрачна во облак густеет,

тако в мраце невеждства вся жизнь наша тлеет.

Шестое, мятеж в паре премногий бывает,

жизнь наша безмятежно стояти не знает.

По сих, пара обыче в воду ся вращати,

а жизнь наша во слезы весть ся изменяти.

Наконец, яко пара к земли ся вращает,

подобне тело наше в ту ся обращает.

Оле непостоянства! Оле изменности!

Скоро в тлю превратятся и бедныя кости.

Житие временное недолго пребудет,

а вечное каково кому, Бог весть, будет.

Ты, Боже513, настави ны тако в мире жити,

еже бы вечность в небе светлом наследите514.

Жребий

На место Иудино два мужа избраху:

Иуста515 и516 Матфия, оба честей бяху.

Иуста толк – праведник, Матфий же дар Бога

знаменает, и не бысть о онех пря многа,

Духом бо правимии, жребия метаху,

яко, кто есть достойней, знати не можаху.

И па де на Матфия жребий сотворенный,

тем он во апостолство, не Иуст, причтенный

Во знамение, яко не, иже прав мнится,

но кого Бог дарует, той престолом чтится.

2

Жребием дело некое свершати

днесь возбраняет Церковь, наша мати,

Еже Евреом не возбранно бяше,

их синагога в нраве то держаше.

О517 двою козлу жребие метаху,

ову пущенну, ова закалаху.

Жребием518 землю повеле делити

Моисий Евреем, внегда в ону внити.

Жребием519 татбы сын Наввин искаше,

юже сын Зарин Ахар содеяше.

Сыном520 Иуды земля разделися,

яко же кому жребий прилучися.

Иосифовым521 сыном землю дати,

иде же паде жребий, ту прияти.

Манасиево522 то колено взяше

земли, что жребий падением даше.

Седми523 коленом Исраилска рода

жребием в область дадеся порода.

Леввиный524 чадом жребие метаху,

тем во державу грады восприяху525.

При526 Самуиле527 жребие метаху,

егда на царство Савла избираху.

Иоанафан528 яко преступил есть

заповедь отчю, жребий изъявил есть.

Егда529 Леввитом службы разделяху,

яже во Церкви, жребие метаху.

Певцы530 такожде жребием строени,531

точне532 вратари533 в службу поставлени.

Жребии534 священным в древней Церкви бяше,

когда служити кому подобаше.

Во535 апостолство Матфий божественный

въместо536 Иуды жребием537 възведенный538.

Но сие дело различии различне

непщуют быти, не людско владычне.

Неции лучю свыше божественну

непщуют светлу быти низпущенну.

Ини голуба разумеют быти,

его же свыше Бог хоте пустити.

Еще инии тако непщеваху,

яко то дари пророчества бяху,

Или премудрость свыше низпосланна,

в знамя Божия избрания данна.

Но что-либо бе от сих положенных

во избрании знамен божественных,

Обаче и людск жребий тогда бяше,

лик святых древний обычай держаше.

Днесь в таких делех лучше избирати,

честь церковную достойным даяти.

* * *

212

А, В послушливы.

213

А Молящымься.

214

А тамо же. В тако же.

215

After наипаче А же, В найпаче же.

216

1st syll. (со -) А, В ще marg. gloss in Medvedev's hand.

217

After Бог А в Свои [corr. to Свое ] жребии, above which гумно, all del.

218

в гумно Си A ins. above in Medvedev's hand.

219

Copying error: А, В бити.

220

А возрастших.

221

А принесе corr. from прозябе, В принесе.

222

А, В от.

223

А сердец.

224

А желаний, В corr. from, illeg. (?желание), С corr. from желание.

225

А, В сирище.

226

чрез мясо А же телцу del., чрез мясо ins. above.

227

Copying error: А о, В dubious: о or от.

228

А, В упокаяет.

229

А есть del., бо ins. above.

230

A corr. from в.

231

А корабелная.

232

А Жены.

233

A corr. from illeg.; after 1st syll. (от– ) д del.

234

В ins.

235

After свой А св del.

236

Next 2 lines A О первозданне, что сотворил еси? / И себе и нас ты лишил небеси del.

237

Многи ныне A corr. from illeg.

238

А, В мужы, С corr. from мужы (or vice versa).

239

А хощу del., могу ins. above.

240

А речы.

241

А царско.

242

After ми А сотв del.

243

А, В изълише.

244

А вещи.

245

не дает A corr. from пущ.

246

А изьиду.

247

А приветства.

248

А, В повеления.

249

А велениих.

250

A corr. from illeg.

251

А повеле del., скоро ins. above.

252

А велит del., потом ins. above.

253

A corr. from бо.

254

А мудрих.

255

After прелщени А д del.

256

After аще А же.

257

After мертвыя А обы del.

258

After бо А и словом del.

259

мужеви зело А corr. from и делом.

260

А corr. from illeg.

261

After того А женою del.

262

After иже А благим del.

263

After тоя A illeg. del.

264

After ея А бл del.

265

After аще А не бы del.

266

A ins. above.

267

А corr. from illeg.

268

А инии.

269

А оставлену.

270

Copying error: after ны А, В не.

271

Next line А Наконец, весь мир нам есть gut. marg. del.

272

В жены.

273

Всячески [I. 55]...знати A ins. gut. marg.

274

Title А Жена., В Жена равная in Medvedev's hand.

275

End of l. / A affected by dampstaining.

276

A corr. from на, after which него del.

277

А приде.

278

А изъвнутрь.

279

В любодейно, C corr. from любодейно in Medvedev's hand.

280

злато светло А, В златосветла, C corr. from златосветла.

281

А, В безъопасно.

282

Copying error: А, В бедных.

283

А чужду del., блудну ins. above.

284

Имей...ты А ins. beginning of line.

285

А очы, after which твоя del.; В очы.

286

After выну А имеи del.

287

Before Он A A ins., B A он; after он А же del.

288

A corr. from поставит.

289

A n marg.

290

After сообщатися А наипаче иноком del.

291

А, В ползка.

292

А ни.

293

А, В полезнее.

294

А послежде.

295

В ins. above in Medvedev's hand.

296

А въконец.

297

Ins. above in Medvedev's hand.

298

A corr. from неискусен.

299

Copying error originating in В: А Церкве.

300

А послежде.

301

А кораблех.

302

А погружени.

303

А немощы.

304

А женстеи.

305

А сердце.

306

ся родит А corr. from исходит.

307

А поющия corr. from поющы.

308

Copying error: А, В гонзати.

309

A corr. from разпаляет.

310

А сверш del., то ins. above.

311

А и сгорети.

312

Before сами А в del, сами corr. from саму.

313

After егда А един del.

314

A corr. from нею.

315

Copying error: А, В образов.

316

А тысящы.

317

А многы (or многи).

318

After извинение А имать del.

319

After во А смер del.

320

After души А живо не del.

321

Веfоге жен А близость del.

322

А разтопленныи.

323

В ins.

324

Next line А все имел бых блаженство del.

325

Next line В Зри на лист. 1174 in Medvedev's hand

326

After же А ся del.

327

с...седети А corr. from с книг ему читати.

328

А рызы corr. from illeg

329

А бисеры.

330

Copying error originating in В: А либо.

331

А обънощь.

332

о...недобре А недобре о ней.

333

В оную, С corr. from оную.

334

A corr. from гостини.

335

А абие, В in Medvedev's hand over erasure.

336

В ins. above.

337

А презренну.

338

твой дом А дом твои.

339

А возврат del, устремится ins. above.

340

В ins. above.

341

А рызами.

342

ея лице А ону скверных del., ея лице ins. above.

343

А рызы

344

Ins. above in Medvedev's hand.

345

А да del., та ins. above.

346

А, В стене.

347

А, В издалече.

348

А царства, В corr.from царства.

349

А богагатство, В богатство.

350

Before из А и.

351

А царства, В corr. from царства.

352

A corr. from тебе.

353

А corr. from illeg.

354

A corr. from того.

355

зело возлюбленну А добре устроенну del., зело возлюбленну ins. above.

356

3rd syll. (-ше-) ins. above in Medvedev's hand.

357

After рай А въх del.

358

еще...прародителех А и нача. [illeg.] del., еще в прародителех ins. above and after.

359

Copying error: А, В обеты.

360

A corr. from богатству.

361

A corr. from illeg.

362

В пребывающи. C corr. from пребывающи.

363

путь [l. 89]...ожидало A ins. gut. marg.

364

A corr. from ней.

365

A corr. from illeg.

366

After царство А свобо del.

367

А, В духовною.

368

A corr. from мертвец.

369

A ins. above.

370

А, В сердце, C unclean.

371

A corr. from illeg.

372

А бежит del., смотрит ins. above.

373

A corr. from камару.

374

Before зрящи А ти del.

375

A ins. above

376

А воведена.

377

А согг. from illeg.; last letter (-ы) В add.

378

After звезды А престают del.

379

А въстекшее, В corr. from въстекшее.

380

А Се же.

381

А ея.

382

А, В, С Ефес. 5 marg.

383

А, В, С Рим. 12 marg.

384

А, В, С Псал. 140 marg.

385

А, В, С Псал. 49 marg.

386

А, В, С Псал. 50 marg.

387

А Иак. 1 marg., В, С Иаков. 1.

388

В соблудати.

389

А, В, С Псал. 26 marg.

390

А, В, С Псал. 50 marg.

391

А, В, С 50 marg.

392

А, В, С Рим. 15 marg.

393

А егда del., повнегда ins. above.

394

В corr. from да сие in Simeon's hand.

395

К сим [1. 25]...подается A add. tail marg.

396

А в, В corr. from в.

397

After иже А паки del.

398

A corr. from яко.

399

А мрачятся.

400

A corr. from вся.

401

A corr. from члены.

402

А от., В ins. in Medvedev's hand

403

A corr.from illeg. (? могло).

404

А, В хотящым.

405

A ins. beginning of line.

406

After целии А бо del.

407

A corr. from агнцове.

408

A corr. from illeg.

409

1st letter A corr. from п.

410

After козию А себе del.

411

Corr. from покаяние in Medvedev's hand.

412

А согг. from во.

413

А жертву del, законе ins. above.

414

A corr. from увы.

415

After злонравия А во del.

416

А в Церкви del., тако ins. above.

417

А полезныя corr. from полезныя, В полезныя.

418

Copying error: А, В хуждшая.

419

А Авела.

420

А чуждая.

421

А согг. from Жестота.

422

А серцем.

423

А Изографиа del., Живописание ins. gut. marg.

424

бе живописец А изограф в Ргоде del., бе живописец ins. above, after which бяше del.

425

А Рходе corr. from Ргоде.

426

A corr. from тe.

427

В ins. above in Medvedev's hand.

428

яже...являху А физиогноми от тех прорицаху del., яже знамена и черты являху ins. above

429

After живот А наш del

430

А иных, В corr. from иных.

431

А тако (or тамо) del, сице ins. above.

432

А, В прочым.

433

After себе А гото del.

434

А исполненым.

435

А грядущыи.

436

A corr from исходити.

437

А родиться.

438

А земя.

439

А тщимъся.

440

А тщимъся.

441

Last 3 letters (ает) B in Simeon's hand.

442

After коса A ero del.

443

то 6o A corr. from токмо.

444

А безконечна.

445

Next line А тамо зрети возможно плотски Бога Сына del.

446

А об ьидет, В объидет.

447

А, В любимици.

448

А впущает, В in Medvedev’s hand over erasure.

449

А добрих.

450

А риб.

451

After между А ж del.

452

А рибы.

453

A corr. from снедает.

454

А Бог del., Жизнь ins. above.

455

А Жизнь corr. from Житие наше.

456

А космици corr. from козмици in Medvedev's hand, В corr. from космици.

457

А вечнеи.

458

After радости А и без del

459

к...безконечно А corr.from конца будет.

460

А, В А.

461

А согг. from очи.

462

А полезно.

463

А совершенне.

464

А испадшая. А испадшая.

465

А соrr. from illeg.

466

А, В подобное.

467

2nd letter (-г-) А ins. in Medvedev's hand.

468

есть [l. 33].. .расторгненну А ins. marg.

469

А соrr. from скоре.

470

А соrr. from illeg.

471

А соrr. from верта in Medvedev's hand.

472

А си тщится del, ближится ins. above

473

A ins. above.

474

А лето.

475

лепо имя А истинно ю del., лето имя ins. above.

476

А соrr. from звати.

477

А, В истинне.

478

Copying error: А, В твою.

479

A ins. above.

480

Copying error: А, В тщися.

481

что [l. 51]...лстися A ins. gut. marg.

482

А соrr. from душе.

483

А днех.

484

А соrr. from молитву.

485

А соrr. from слезну.

486

Copying error: after яко А, В же.

487

А иных В соrr. from иных.

488

Copying error: А, В ним.

489

А изявляет.

490

Copying error: А, В й.

491

Copying error: А, В преслушание.

492

в...вменил А пренебрегаше del., в ничто вменил ins. above.

493

А, В а.

494

А никако х del., конечно ins. above.

495

А болша.

496

А соrr. from illeg.

497

А безчестно del, страшно ins. above.

498

А срамно del, ужасно ins. above.

499

1st 2 letters A corr. from же

500

After гонимая В гонимая del.

501

А лежащии.

502

А горестная.

503

А соrr. from век.

504

А соrr. from жизнь.

505

их же copying error originating in В: А иже.

506

Add. at beginning of line.

507

Corr. from и.

508

Copying error originating in В: А Иакова.

509

After многими А имены del.

510

А всходит.

511

А Третье.

512

А внемнозе.

513

After Боже А наш del.

514

наконец [I. 23]...наследити А ins. marg.

515

A corr. from illeg.; Де. 1 marg.

516

A ins.

517

А, В, С Лев. 16 marg.

518

А, В, С Числ. 26 marg.

519

А, В, С Иисус. 7 marg.

520

А гл. 15 marg., В глав. 15, С гл. 15.

521

А, В, С 16 marg.

522

А, В, С 17 marg.; А, В Манассиево.

523

А, В, С 18 marg.

524

А, В, С 21 marg. В Леввины.

525

Next 2 lines А Жребие пророк Самуил меташе, / егда Исраиль царя избираше del.

526

А / Цр. / гл. 10 marg., В / Царств. / глав. 10, С / Царс. / гл. 10.

527

А, В Самуиле.

528

А, В, С 14 marg.

529

А / Парал. / гл. 24 marg., В / Парал. / глав. 24, С / Парал. / гл. 24.

530

А, В, С 25 marg.

531

А согг. from устроена, В устроени.

532

А, В, С 26 marg.; точне А corr. from illeg.

533

A corr. from вратарие.

534

А Лук. [illeg.] marg., В, С Лук. 1; В жребий.

535

А Де [іІleg.] marg., В, С Деян. 1.

536

А, В вместо.

537

А бяше del., жребием ins. above.

538

А взведенный corr. from возведенный, В взведенный.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle