Источник

Л

Лакомство

Аще кто море могл бы все испити,

жажды никако могл бы утолити,

Несть бо в нем свойство ону утоляти,

но горесть люту и немощь раж дати.

Сладкия воды есть искати требе

хотящу жажду угасити в себе.

Точне, аще кто и весь мир обьимет2209,

сердцу лакомства никако2210 отьимет,

Но болше скорбей с богатствы прибудет

и безпрестанно2211 тех искати будет.

Александр Велий миром обладаше,

а еще миров инех2212 вопрошаше.

Не мира2213 убо требе нам искати,

но Изволивша онаго создати.

Той един сердце может исполнити,

жажду душевну веcма утолити.

2

Екклисиаст богатство немощь именует,

яко всяк негли богачь выну недугует

Болезнию лакомства, яже всего томит

держателя си, мучит, разелабляет, ломит.

Мучатся2214 богатии, во-первых, главою,

ибо выну печални пребывают тою.

Безчисленными мыелми ону удручают,

да выну злато, сребро в ковчег прилагают2215. Дручатся промыслами, како я щадити,

да бы сохраненнаго нимало изжита.

Еще2216 и очима си тии болезнуют,

иже лакомо злато сокровиществуют,

Не могут бо оныма на нищих взглядати,

воеже бы просящым ничесо же дати,

Яко богачь Лазаря никогда смотряше,

иже2217 пред домом его при вратех лежаше.

Не дугу ют2218 и слухом, не могут слушати2219,

обыкоша ушеса своя отвращати

От просящих милости, всуе стенание

пред ними пущается и воздыхание.

Не слышат гласа сирых2220 и вдовство терпящих,

ни вредами тлеющих, на гнои лежащих.

Едино речение На2221 могут слышати,

а еже Дай2222, во уши не любят впущати.

Умеют же добре Дай2223 усты прорицати,

а еже На2224, никогда хотят глаголати.

Оле болезни, злыя творящыя глухи

люди, неврежденныя2225 имущыя слухи!

Неду жни2226 и гортанем, тому бо хуждшая

пищь дают, а за2227 сребро продают лучшая.

Паче ковчеги любят богатством полнити,

нежели чрево свое благоучредити.

Болезнуют2228 и сердцем, то бо озябает,

егда в ковчезе с хладным златом пребывает.

Не в теплых персех сердца их суть утверженна,

но с сокровищем, увы, многим погребенна.

Недужны2229 имут руки, пребедно согбенны,

на даяние нищим2230 зело разслабленны.

Томит2231 болезнь и ноги, ибо ты не знают

во дни, в нощы покоя, но всегда бегают

По всем путем, еже бы2232 прибыток имети.

О коль много лакомым нужда бед терпети!

3

Дипсас змий всегда жаждет, и им усеченный

никогда может быти в жажде утоленный,

Но пиет тако много, даже расторжется2233.

Подобне с человеком лакомым деется,

Его же бо то мужа в сердце уязвляет,

неутолиму жажду сребра в нем раждает.

Течет сребро2234, он пиет. ни2235 хощет престати,

дон де же смерть приидет его растерзати.

4

Делвы диравы несть леть водою налита,

мужа паки лакома златом насытите.

5

Муж лакомый огневи веcма подобится,

огнь бо дровами, а ов златом не сытится.

6

Вран егда пищу себе обретает,

лакомо чрево свое насыщает,

прочее тщится в землю закопати,

впред2236 соблюдати.

Но то инии2237 звери2238 обретают,

и алчбу чрева брашном утоляют,

а вран, прилетев2239, ничто обретает,

гладей бывает.

Подобне врану сребролюбцы2240 деют,

несытно сребро собирати смеют,

ковчежцы полнят, прочее копают,

впред сопрятают.

И се зверие приходят лютии,

людие злобы, зверско живущим,

вся расхищают, а, иже собрали,

суть во печали

И не могуще утехи прияти,

приходят в нужду, еже умирати

и, нищи суще сребром, добротами,

погибнут сами.

Потом2241 во веки глад неутоленны2242

грешнии страждут в глубине геенны.

К тому огнь лютый имать я мучити,

вечно палити.

Тем нелакомо злато собирайте,

еже в избытцех2243, то нищым раздайте,

да обрящете разданное в небе

к вечной потребе,

Ибо кто нищым милостину2244 дает,

ту со прибытком в небе обретает,

А2245 вечно имать в обилии жити,

Бога хвалити.

Ласкание

Пифик утешный зверь есть, чада зело любит,

но ласканием лишним смертно тая губит.

Подобне ласканием матери си чада

в грехи смертныя въводят и в погибель ада.

Ласкатель

Хамелеон вся цветы весть восприимати,

зерцало – всяки вещы2246 в себе проявляти,

Отглас всякия гласы дивне отглашает;

тако ласкатель вся есть тым2247, яже прелщает.

2

Хамелеонту2248 точен есть ласкатель,

ибо, яко ов2249 – всех цветов прииматель2250

Тако сей нравы вся изъображает2251,

яко2252 господем любы быти знает.

Лев2253

Андрод раб некоему господину бяше

и в бегство чрез пустыню от него ся вдаше.

Стрете его лев хромый, язву показу я,

терния изъятия2254 от него требуя.

Андрод, приступив к зверю, терн острый изъял есть,

оток язвы очистив, ногу обвязал есть.

За то лев чрез три лета оному служаше

и во пещере своей2255 ловом препиташе2256.

Случися же некогда из тоя изъити2257

Андроду, и от2258 сверстник своих яту быти,

Иже2259 господину си елма представися,

на снедь зверем в град Римский абие судися.

Но в то же время и лев ов2260 бе уловленны2261,

на утеху кесарю во Рим приведенны2262.

Егда убо бысть время ему ся тешити,

на снедь зверем бедныя люди изводити,

Первый на позорище2263 Андрод поставися,

и по случаю ов лев на него пустися,

Иже уврачеван им и сожитель бяше

во единой пещере. Лев же й познаше,

Начал есть ласкатися, к ногам припадати,

вместо2264 жестоты, любовь древнюю являти.

То кесарь чародейство вознепщева2265 быти,

повеле люта рыся на него пустити.

Рысь гладный вержеся на нь, но лев защитил есть,

самого2266 рыся вскоре2267 мертва сотворил есть.

Тому кесарь удивлся, вины взискиваше

и, егда праведную Андродом2268 познаше,

Живот ему дарова, судив право быти

прощеннаго от зверя2269 кесарю простити.

Людие паки любовь ему проявиша,

кесаря, да Андроду даст лва, умолиша,

Иже прием лва, в2270 граде в2271 домы2272 с ним хождаше,

подаяние злата и сребра взимаше.

Людие на смиренна лва цветы вергаху,

о вожде и водимом сице глаголаху:

Сей лев бе человеку в пещере сожитель,

сей же человек лву бе сему исцелитель.

Оле чюдодействия2273! Лви ся покаряют,

благодарствие свое за милость являют.

22274

Купцы Венетийстии море преплаваху,

у некоего брега с кораблем си стаху

И, возшедше на гору, брань люту узреша,

лев бо дивый со змием борущеся2275 беша.

Аще же силен есть лев, но змий премогаше2276,

ошибом уплетенна лва в яму влечаше.

Людие милость лвови свою проявиша,

змия сострелявше, лва смерти свободиша.

Он, отшед во пустыню, благодарен бяше,

ибо на всяк день кожу оным2277 приношаше

Зверску в благодарствие, донели же сташа.

Се от зверя благодать возблагодать взята.

Мы же, суще людие, нашым добродеем

многократно негли зло возблагая2278 деем.

Лженищии

Человек некий, здрав сый, леностно живяше,

милостиню с нищими людми приимаше.

Не хоте трудитися, но токмо лежати,

ясти, пити и спати, праздно пребывати.

Сей во едино время яве сонствоваше,

а муж й преподобный лежаща видяше

И, приступль к нему, пиру его разрешил есть,

взем часть хлеба, на персех его положил есть.

Он нача воздыхати, выти и кричати,

даже муж он потщася хлеб из персей2279 съяти2280

И возбудив лежавша: Что есть, вопрошаше,

кое соние злое2281, елма спа, видяше?

Ответ даде лженищий: Гора ми явися

велия, ею же плоть моя привалися

И даже во глубину мене погружаше

адскую, донеле же на персех лежаше.

Муж святый рече ему: Не гора лежала

на персех твоих, брате, но хлеба часть мала,

Взятая из пиры ти, та ти тяжка бяше,

яко неправо рука твоя ю прияше

В милостыню2282, ибо ты силен работати,

неправо милостыню2283 тщишися взимати.

Виждь убо, како вредна милостыня2284 тебе,

трудами хлеб во2285 пищу стяжати ти2286 требе.

Лице

От Иакова Лаван лицем отвратися,

никогда ему светлым зраком появися.

Тем2287 Иаков от него с женами утече

и во отчество свое от виде далече.

Тако, егда от Бога лице отвращает

грешник и к созданию Его обращает,

Абие Бог обыче его оставляти,

из дому сердца2288 грешна в Свой дом отхож дати.

Лице красное

Не толико стеблие илектр привлекает,

или2289 магнит железо к себе похищает,

Елико лицем жены благоукрашенны

юноши к2290 смешению бывают влеченны.

Лицемерие

Весть злоба милоть2291 доброты взимати,

ризами ея себе2292 покривати.

2

Струфион имать криле, но невесть летати;

лицемер свят видится, но чюжд2293 благодати.

3

Жена некая хоте в славе мира быти,

святы2294 жизни2295 о себе разум положити.

В мале хизине сама една затворися,

неплотски живущая в плоти притворися,

И отца духовнаго часто призываше,

о молитву святую прилежно прошаше,

Глаголющи: Отче мой, потщися молити

Господа, да изволит грехи ми простити.

Ибо зело2296 есмь грешна паче человеков,

сущих ныне и бывших от начала веков,

Даже ми боятися всем людем от Бога

казни за дела моя, яже люте многа.

Сими глаголы часто отцу си стужаше,

он2297 лицемерия в ней зазор усмотряше.

Умысли сердца ея искус восприяти,

да бы женския правды известие взяти.

В едино убо время он мимо идяше,

жена по обычаю молитвы прошаше,

Обхуждающи себе грехами многими,

он же, к ней привратився, рекл усты своими:

Вскую ми, дщи, многажды глаголеши тая?

древле о тебе слышах от людей вся злая.

Она, оскорбившися, нача й лаяти:

Лжю, рекши, дерзавши, отче, глаголати

И, иже о мне злая тебе глаголаху,

клевеници суть на мя, неправду вещаху.

Тако2298 познав духовный лицемерну быти,

потщася неправдиву жену обличити,

Глаголя: Ныне знаю зло твое притворство

и гордость сердца паче, нежели покорство,

Ибо, яже о тебе сама глаголеши,

тех от инех2299 слышати нимало хощеши.

То же знамя гордости, а не смирения,

достойна еси, жено, уничижения.

Услышавши то, жена посрамленна бяше,

яко лесть обличися, яже покрываше2300.

4

Лицемерный человек кому подобится?

Идолу бездушному подобен творится,

Ибо, яко же идол вне уду являет

образ человеческий и златом блистает,

Внутрь же сердца не имать и духа лишенный2301,

иногда2302 пауками, мухи исполненный2303.

Тако муж лицемерный является быти

свят и во благодати Бога щедра жити.

Извнеуду2304 прекрасен2305 добротами зрится,

аки злато чисто2306 во2307 очесех светится2308,

Но внутрь мертв есть грехами, лишен2309 благодати,

злоб гади обыкоша часто в нем витати.

Тем лицемерных2310 Господь зело обличает,

ко гробом, повапленным извну, прилагает,

В них же кости смрадныя с червием бывают,

человеком смотрящим мерзость содевают.

5

Царь2311 Ирод лицемерник зело хитрый бяше,

тако языком, яко жидом угождаше.

Кесарю угождая, капище постави,

ради жидов храм Богу правому состави.

Лихва2312

От аспида человек елма уязвится,

сном сладким утешився, напрасно мертвится.

Тако вземляй на лихву2313 сребро от инаго

тешится, аки ползу вземый от онаго,

Но егда разсмотрит вся, и се обратити

на долг нужда отчество, и вся погубите.

И тако снедается от аспида сего,

что-либо бе имений во державе его.

2

Сребра2314 на лихву ближним дати возбранися

в ветхом законе, чуждым паки попустися

Но в пророцех и того Господь возбраняет,

яко2315 же Иероним святый поучает.

3

Злата не даждь на лихву, разум тщися дати,

учи, дажд совет благий, будеш в благодати.

4

В некоем граде жена честна бяше,

яже две дщере у себе имяше.

Тема по смерти богатства премнога

остави, яже2316 име неубога.

Едина убо на лихву даяше

богатство свое, и прескупа бяше,

Тем злым прибытком преобогатися,

потом ко смерти плотстей приближися,

И призва сестру себе послужити

и в правителстве дому пособити,

Яже, пришедши, всем домом строяше

и сестре, сущей в болезни2317, служаше.

По днех немнозех познала по себе

болная жена, что умрети2318 требе.

О имении препечална бяше,

яко лишити того не хотяше.

Умысли убо со собою взята,

еже лихвою возможе стяжати.

Тем же сестру си некамо послала,

а сама злато в чпага два собрала,

И тема себе есть препоясала,

сестре и слова о том не сказала.

Токмо проси ю, да егда скончится,

никим же нага от людей узрится,

Но яко2319 тогда бяше облеченна.

тако бы во гроб была положенна.

Сестра обеща то ей сотворити,

яко же веле, в гробе положити

И, елма умре, тако сотворила,

не осмотревши, в гроб труп положила.

Точию тому зело ся дивляше,

яко гроб с трупом вел ми тяжек бяше.

Погребу бывшу, слово разширися,

яко богатство много оставися,

Даже владыка града то услыша,

яко богатства многа оней2320 быша.

Той посла слугу сестры вопрошати

и оставшая сокровища взяти.

Шед убо, раб той сестры вопрошаше,

где сокровище умершыя бяше.

Ковчег заключен к нему принесоша,

но отключивше, ничто обретоша.

Бедную сестру мучити начаша,

невинней раны многи налагаша.

Она страждущи к Богу вопияше,

избавления от муки прошаше.

Таже помысли, камо обратися

богатство сестры, и како сокрися?

Яла есть о том тощно помышляти,

Вскую не веле себе обнажати,

И чесо ради тяжек трупищь бяше?

Не с собою ли злато сестра взяше?

И сказа слово слузе присланному,

иже, е внушив, прилепися тому.

Шед к иерею, соизвол приял есть,

труп погребенный скоро откопал есть.

И се вся нага зла жена лежаше,

великим2321 змием2322 превязанна бяше,

Иже, в уста вшед, златницы меташе

и на зрящия2323 претително2324 зряше.

Раб с иереем егда то узреша,

землею скоро покрыта2325 велеша,

Рекше: Сосуд свой демон удручает,

с ней и злато все да исчезает.

И тако гроб той землею покриша,

бедную сестру от мук свободиша.

О лихоимцы2326, что бысть, разсуждайте,

зле собранная добре расточайте,

Да не от змиев будете мучени,

но со аггелы в небе водворени.

Закхея в образ тщитеся прияти,

долг обижденным людем отдаяти.

Да спасение есть вашему дому,

сами да есте дом Духу Святому.

Лихвоимец

Яко щука в купели рыбы поглощает,

тако лихвоимствуяй муж люди снедает.

2

Лихвоимцы2327 суть2328 тати2329, волно крадущий

от чуждых2330 благ, цепь злату на ся кладущий.

Болше крадут от татей, во нощи ходящих,

и за тайно взятие на древе висящих,

Обаче суть без казни; но их ожидает

огнь геенский, и демон мзду уготовляет.

Лихоимство

Человек некий богат временными бяше,

но то чрез лихоимство сребро собираше.

Имяше же сына два, и един от нею

промысл злохитростию держаше отчею.

В лихоимстве отца си выну подражаше,

богатства и злых нравов наследитель бяше.

Другий же, Богом правим, мир2331 возненавиде,

вся в нем суетна быти пресветло увиде

И, отшед во пустыню, Богу работаше,

вместо временных богатств, вечных возжелаше.

По мнозех трудех его отец преставися

и брат без медления по нем в путь пустися.

Пустынник же наследства не иде прияти,

недобра собрания не хоте2332 держати.

Но прилежа Господа умилно молити,

да бы ему изволил быт их изьявити.

По мале же времени во восторг хищенны

и во ад преисподний был есть отведенны.

Но ту брата и отца си не созерцаше,

яко не тамо ею место казни бяше.

По немнозе времени страх мног сотворися,

и се кладезь2333 огненный кипящь проявися.

Из его же глубины пламень изпадаше,

отца его и брата люте изметаше,

Аже себе зубами2334 взаим согризаста

и друг друга глаголы злыми проклинаста.

Проклят буди, ко сыну отец глаголаше,

яко ты мне виновник сея муки бяше.

Тебе ради аз сребро зле тщахся собрати,

за что нужда лежит ми огнь лютый страдати.

А сын отцу точная словеса вещал есть:

Проклят еси, злый отче, страшно глаголал есть,

Яко, аще не бы ты злаго собрания

оставил ми и подал до об держания,

Не пришел бых аз семо, не страдал бым муки,

днесь же2335 впадох с тобою в демонския руки,

От них же невозможно свободы стяжати,

но, увы, нужда лежит вечно огнь страдати.

То видя, муж пустынный Бога восхвалил2336 есть,

яко его от суетств мирских отвратил есть2337.

2

Лихоимство есть злоба излише велика,

продателя Иуды негли не толика,

Ибо той, раскаявся, сребро возвратил есть,

аще прощения си2338 греха не влучил есть.

Лихоимец же сребра не хощет отдати,

еже дерзнул неправо от ближняго взяти.

Иуда единою ту злобу содея,

за тридесят сребреник прода Добродея.

Лихоимец толь краты Христа есть про дате ль,

елижды неправаго есть прибытка взятель,

Ибо, егда прибыток паче Христа любит,

аки предав Онаго, душу свою губит

И, елма сребра деля себе погубляет,

уд те лесе Христова за сребро продает.

Аще убо Иуда, тщавыйся отдати

сребреники, не може прощения взяти,

Лихоимец, не хотяй чюждых2339 возвратити,

коим образом может Богом прощен быти?

Ей горей лихоимец от ада самаго,

ибо и той не с держа долга неправаго,

Зане чюждыя2340 рабы и он возвратил есть,

егда Христос Спаситель оны присетил есть,

А лихоимец, слышя2341 о посещении

Христове, не помыслит о возвращении.

Ад за долг Адамль душы людски2342 похищаше,

искупившу я Христу абие отдаше;

Лихоимец сам душу свою одолжает,

за мал сребра прибыток аду ю отдает.

Но горе окаянну и беда велика,

яко не придет2343 тоя изъята Владыка.

Приидет паче его праведно судити,

за несытство в несытный ад й погрузити

Праведным Своим Судом. То зная, востани,

лихоимче, от греха, ко правде пристани.

Малым доволен буди, а право стяжанным,

яко же подобает от Бога избранным.

Многое не спасет тя, найпаче погубит,

не богатство бо правый Бог, но правду любит.

3

Земная жаба выну землею пасется,

винограду цветущу, вон скоро несется.

Благовония цветов не может терпети,

в смраде и блате любит обычно седети.

Подобне лихоимец прибытки земныя,

яко пищу, снедает излиха вредныя.

Из винограда Церкве скоро утекает,

егда в ней слово правды цвести начинает.

Благи тех цветов вони и мало не любит,

но, в скверней сверстник спире седя, душу губит.

4

Жидовинов2344 хвалити нимало желаю,

но и в тех правды сущи2345, никако гаждаю.

Жидовин от рода си лихвы не приемлет,

токмо от инородных той прибыток вземлет.

А христиане наши зрите, что дерзают,

и от христиан лихвы велики сдирают.

Верою убо токмо христиане блази

лихоимствующии, а дел благих нази,

А зане же кроме дел вера не спасает,

со жидом лихоимец равно погибает.

5

В некоей лихоимец стране обиташе,

иже лихоимством си многи обидяше.

Обычай же имяше2346 духовных просити,

да бы о нем Господа тщалися молити.

Но сам не престояше2347 лихоимствовати,

аще мнози тщахуся его увещати.

Тако живущу, болезнь тяжка прилучися,

даже ко смерти вратом бедне приближися.

И се пса два2348 лютая к оному внидоста,

ждуще кончины его. ложе облегоста.

Он же, язык из устну изпустив2349, лежаше,

иже, яко пядь, долго извлеченный2350 бяше.

Та же, дыхая страшно, душу изпустил2351 есть,

спасения надежды ничто оставил есть.

Лов

Мрежею слова Христос люди уловляет

и в сад небесный на жизнь вечную пущает.

Демон же удицею ловит человеки,

язвит совесть и морит во аде во веки.

Удицы убо его нужда есть блюстися,

а в мрежу Христа ити, хотящым спастися.

Лов2352 духовный

Петр со2353 Андреем2354 тем ся упражняста,

рыбы во мори мрежами ловяста.

Христос же Господь она пригласил есть

и человеком ловца сотворил есть,

Еже в жизнь вечну словом я ловити

из моря мира, и в небо носити.

Оле измены пребожественныя

ловцем и лову2355 душеспасенныя!

О апостола, лов аз хощу быти,

ва мя тщитася небу уловити.

Сам ся въмрежаю2356, ва2357 токмо влецита,

рыбу словесну Богу мя несита.

2

Апопстоли на мори обнощь2358 ся трудиша

Тивериадстем, а2359 рыб ничто уловиша.

Став2360 же2361 при брезе, Христос2362 веле мрежа2363 взяти

и на десну корабля страну запущати.

То апостоли егда тощне сотвориша,

множество рыб различных скоро уловиша.

И днесь, кто в нощи греха ловитву рыб деет

словесных, трудами си нимало2364 успеет.

Молити Христа требе, да при брезебудет,

тако ловитва в2365 мрежесилно преизбудет.

На десную же страну нужда есть вергати,

сиречь, намерение правое держати.

То паки есть правое, егда2366 иерейство

приемлется от кого, ли архиерейство

Во честь и в славу Бога и душ в спасение,

а не в мирския славы себеловление.

И егда священная деема бывают,

не за мзду, но да верным2367 ползу содевают.

Шуия паки в Церкве корабли есть страна,

егда ловитва неким будет содеяна

Не во славу Божию, но в свою похвалу,

скоро преходящую, и ту велми малу;

Или прибытка ради богатства тленнаго,

а не мыслнаго деля душам спасеннаго.

Си страна есть шуия, имать бо ставити

ошуию Христови, грядущу судити.

Сицевых делатели. И на сей ловяще

стране, без Христа ловцы труждаются вотще.

Но увы времен и нрав! Нынемнози зело

на шуйцу своя мрежа2368 вовергают смело.

Аще ловцы человек Христом сотворени

и на десней ловити странеувещени,

Славу, честь и богатство2369 прилежат ловити,

аки безсмертно в мирехотящий жити.

Своих ищут прибытков, никако Христовых,

оле, душы за злато продати готовых!

Ведети же достоит, яко леть продати,

но невозможно будет окуп за ня дати.

Ловитва

Рыбарь на удицу пищу возлагает.

юже рыба вземши, лов тому бывает.

Тако демон сладость вержет2370 временную,

внутрь тая удицу преизощренную,

Юже кто лакомо устны си хищает,

прелестно ловитва врагови бывает.

Лож в духовных

С иноком белец в пути нецем бяше,

яко Божия раба почиташе,

Но нача инок суесловствовати

и кощунная пред ним глаголати.

Между иными то к нему вещает:

Вижд, человече, се осел летает.

Муж простодушный абие си око

смотряя2371 пусти на аер высоко.

Инок в утеху весь ся разливает.

простодушнаго мужа укоряет,

Глаголя его малоумна быти,

яко в том делевосхотеверити.

Он же отвеща: Отче, не дивися.

яко веровах, паче исправися,

Бех бо непщуя, удобей летати

ослу, нежели иноку солгати.

Тако воправду выну подобает,

язык духовных лжи да не вещает.

Ложе

То ложе исполнь цветов прекрасных бывает,

еже слезами часто2372 спяй в нем окропляет.

Цвети – богомыслие и покаяние,

ими же сладит Свое Бог обоняние.

Лоза

Лоза винная в зимемертва быти мнится,

без плода, без листвия, и некрасна зрится.

Лету2373 паки пришедшу, тажде оживится,

красна и доброплодна людем сотворится.

Тако Лоза истинна мертва тогда бяше

во2374 зимесмерти, елма во гробе лежаше.

В год же воскресения жива сотворися

и прекрасными плоды дивне украсися.

Издаде грозд светлости паче звезд и солнца,

в ней же имать пребыти вовеки без конца.

Точнегрозд безстрастия2375 проявила2376 в Себе2377,

им же прекрасна2378 зрит Ся во пресветлом небе.

Тонкости и борзости грезны предивныя

содержит, и многия прики душевныя,

Ими же ся во веки имать кросовати2379,

и вся жители небес превозвеселяти.

2

Христос Господь Лоза есть, мы рождие Его,

тем же Он питает ны от тука Своего.

Веру имеяй живу в Христе пребывает,

Его благодатию оживлен бывает.

Иже паки грехами верный умертвится,

яко сухая розга, в той Лозе узрится,

Достойная нещадно отрезана быти,

яко не может плода никогда творити.

3

Яко лоза розгам си сок свой посылает,

от них паки ничто же себевообщает,

Тако нам Христос Господь дает благодати,

ничто же от нас Себе хотяй2380 взаим взяти.

Лук

Иже на небо умом человек стреляет,

той мысленным разумом лук правый бывает.

Егда же к земным вещем умом обратится,

тогда лук развращенный бедне сотворится.

Леность

Леность – души бремя, в2381 небо2382 не пущает,

покаяние оно скоро низвергает.

2

Леностию объятый выну печалится,

отвергай же ту гнусность светло веселится.

3

Иноци ленивии в келиах лежаху,

утренее пение лежаще читаху.

Тогда прииде демон, смрада наполнил есть,

и к лежащым иноком глагол сотворил есть:

При сицевой молитве кадило такое

в2383 обоняние ваше зело приличное.

Лествица

Иаков божественный Лествицу видяше,

яже от земля в небо утверженна бяше.

Тою аггели свыше на землю схождаху

Божии, и2384 от земля в небо восхождаху.

Сам же верху Лествицы Господь утвердися,

сице воплощения тайна проявися.

Лествица со степенми сие2385 знаменаше,

яко чрез многи роды с Адама идяше

Христос даже до чрева Пресвятыя Девы,

вторый Адам небесный до лучшыя Еввы.

Низ земли, а верх Богу прикосновен бяше,

Бога и человека быти знаменаше.

Два же бока Лествицы виденныя бяху,

милость, купно истинну Его изъявляху2386.

Аггли низшествием то изобразиша,

яко чрез2387 Воплощенна друзи миру быша.

Восхождением паки прознаменоваху,

яко тем люди в небо возьити имяху,

Или сице: аггели вести в мир ношаху,

воплощения2388 Слова пророком являху,

И паки в двор небесный от земля входиша,

славословием Богу вечному служиша.

А степени лествичны доброты являху,

яже во2389 Воплощенном сияти хотяху,

Ими же Христос Господь послежде сияше,

и нам добродетелей образ подаяше,

Тыя путь неблазненный нам являя быти,

им же во страну жизни есть удобно внити.

Первая же доброта от Него явися

смирение, повнегда до плоти смирися.

Вторая есть нищета, ту Он изъявил есть,

елма Ся во вертепе убогом родил есть.

Любовь чрез все житие делесы являше,

егда цели недуги и добре учаше.

Во страсти терпение много показал есть,

послушание в смерти, егда ту подъял есть

За спасение наше. Иногда иныя

проявляше доброты в образ нам святыя,

Да тако мы Лествицу святу съоружаем,

и тою в рай небесный благ путь совершаем.

Восхождения убо, братие, творите

духовная во сердцех, и в небо грядите.

От доброты в доброту выну поступайте,

задних забывше, к предним себе устремляйте.

Тако в2390 светлое небо леть есть ся вселити

и в нем с духи горними вечно веселити.

Лет отъятие

Аще сын имение худо расточает,

даяния си отец онаго лишает.

Равне, аще век юный зле ким проводится,

от Бога век старости тому не вручится.

2

Бог на покаяние сто двадесять дал есть

лет людем пред потопом, слез их ожидал есть.

Видя же их безслезность2391, век той сократил есть,

двадесять отьем, потоп страшный напустил2392 есть.

И днесь не кающымся лета умаляет,

во вящшее приити злобы не пущает.

Любве изводства

Несть доволно языком Господа любити,

изводства любве требе в делесех явити.

Первое же есть2393 выну о Бозе мыслити,

все желание к Нему прямо обратити.

Второе – благочестно о Нем глаголати,

имене Его из уст си не испущати.

Третее – тайны сердца извещати Ему,

аще всеведущему и вся видящему.

Четвертое – охотно с Оным пребывати,

молитися и слова Божия слушати.

Пятое – заповеди Его вся хранити,

и яже Ему годе, та токмо творити.

Шестое – дел лукавых всяческих2394 гонзати

и ближния от онех нрава отвождати.

Седмое – славу Его разширяти тощно,

по ней поборствовати, поскольку мощно.

Осмое – на вся бедства готовость имети,

приключающаяся радостно терпети.

Девятое – без страха правду глаголати

и ненаказанныя благоувещати.

Десятое – не токмо любити Самаго,

но и вся, яже2395 Его, найпаче2396 ближняго.

Сия творяй изводства по себе являет,

яко правую к Богу любовь соблюдает.

Любовь

Его же солнце лучми велми согревает,

той абие из себе ризы отвергает.

Точне, его же любы Божия согреет,

абие вся мирская из сердца си реет.

2

Любы2397 крепка, яко смерть, ибо побеждает

вся люди, яко же смерть, и страха не знает.

И паче смерти силна, смею глаголати,

ибо и самую смерть весть та презерати.

Любы Христа ко смерти за мир понудила,

Его смертию нашу смерть есть умертвила.

Любы христианская2398 за Бога терпети

мученики понуди, и плотми умрети.

Любовь граждан к2399 отчеству нудит воевати

противу супостатом и смерть подъимати2400.

Любовь чад в человецех смерть пренебрегает,

ибо за ня умрети всяк готов бывает.

И во зверех матери чада защищают

и множицею за ня самы умирают.

32401

Егда аггел люди мечем убиваше,

Давид ко Господу слезно вопияше:

Аз есмь согрешивый, аз деях неправо,

сии овцы суть2402, что деяша лукаво?

На мя мечь изволи острый обратите

и дом мой казните, люди же простите.

За сие Давида царя смирение

царю Бог и людем даде прощение.

42403

Благо добродетели всякия стяжати,

теми, яко бисери2404, душу украшати,

В них же да имать первство любы истинная,

во основание им всем положенная.

Вся бо добродетели мертвы суть без нея,

не могут оживити душы ничиея,

Ибо, яко ризами труп сущ покровенный2405,

не греется, ни может быти оживленный2406,

Яко во внутренних2407 си теплоты лишися,

и тоя лишением нежив сотворися,

Подобне добротами душа покровенна2408

извне2409, аще во внутрних2410 любве есть лишенна,

Праздна теплоты ея, жива не бывает,

та бо душу, яко плоть – душа, оживляет.

5

Любовь ко Богу и ко ближним тебе

да есть в крил место, и будеши в небе.

6

Глава Церкве – Христос, мы вси Его уди,

яко в удех тела, и в нас любы буди.

Уди себе взаим ведят сострадати

и о чести друга соликовствовати2411.

Тако нам достоит с слезными ридати,

с радующимися радость восприймати.

72412

В ногах любы верная, ибо помогает

едина другой, егда та2413 ся поползает2414.

8

Вера с добрыми делы душу оживляет,

егда любовь правая ону украшает.

Душа, яко лампада, яко елей – дела,

любы да есть, яко огнь, и будет весела

Во сиянии своем. Инако суетна,

яко лампада кроме елея, отметна.

И2415 с тым же2416 огня кроме не может светити,

тако без любве душе несть подобно жити.

92417

Вера без любве мертва, никого спасает,

с нею паки есть жива2418, нас бо2419 оживляет.

Тем, аще бы кто горы возмогл преставляти

верою, а не хотел любве изъявляти2420,

Ничто во спасение успел бы душевно,

но был бы низриновен в езеро огненно.

Тем же, возлюбленнии, и веру храните,

и любовь присно к Богу и ближним блюдите.

Она же, благих делес сущи плодна мати,

пособствуема Богом, имать я раждати

Во славу Господеви, вам во спасение,

за та будет в2421 небеси вам водворение.

10

Яко же солнце светом весь мир просвещает,

тако добродетели любовь украшает.

Без солнца в мире тма есть, вся красот лишенна,

без любве добродетель всяка вничтоженна.

11

Елей вся пищи сладки содевает,

любовь доброты Богу услаждает.

12

Брачную одежду мощно любовь звати,

могущу множество грехов покривати,

В ону бо человек иже облечется,

из вечери вечны никако вержется.

13

Огнем любовь теплая прозванна бывает,

тою горети всяцей2422 души подобает

Ко Богу и ко ближним2423. Аще же не будет,

то во огни геенстем во веки пребудет.

14

Многи добродетели без любве ничто же,

она едина без всех у Бога возможе,

Сама бо есть доволна спасение дати,

его же кроме ея никто может взяти.

15

Что есть от всего сердца Господа любити?

Паче всех сущих Того во любви храните,

Ничто же выше Его ни точно держати,

но Его выше всея твари почитати.

16

Аще хощеши другом любим быти,

потщися прежде сам любовь явити.

17

Из океана реки начало си знают2424

и к нему со множеством вод ся возвращают.

Наш океан – Господь Бог, от Него творимся,

убо к Нему с множеством любве возвратимся.

18

Доброта, подобие, взаим любление

творят в2425 сердцах наших любве рождение.

Любяй бо воз любится, и кто подобится

нам, или есть добротлив, веcма той любится.

192426

Хотяй любовь правую ко Богу явити

должен есть2427 волю Его во всем сохранити.

202428

Подобный подобнаго обыче любити,

и зверь дивый в пустыни с точным любит жити.

Аще безсловеснии тако содевают,

колми паче людие долг свой да познают,

Им же не токмо един вид, но к тому слово,

найпаче в любви стадо да живет Христово,

Ему же общества суть духовна премнога2429,

любве ради данная от всещедра Бога.

Во-первых, вси общаго Отца Бога знаем.

Отче наш, глаголюще, равне призываем.

Паки единою вси кровию куплени,

от смерти, ада, клятвы Христом искуплени.

Едино же имамы свято крещение,

грехопадений скверны на омовение.

Тело и кровь Христова тажде ны питает,

виды хлеба и вина к любви увещает,

Да, яко из множества хлеб един пшеницы,

тако едино2430 будут мнози человеци,

И, яко от грозд многих есть едина чаша,

тако в мнозех едина будет любовь наша.

К тому веру едину к Богу сохраняем

и едина небесе в наследствие чаем.

Сих общество вина есть, да взаим любимся,

за любовь в рай небесный Богом да вселимся.

212431

Седмь лет за Рахиль Иаков служаше

а яко мало дней быти вменяше.

Любовь велия бремя облегчила

и многа лета в малы дни скратила.

222432

Вскую Бог хощет любим нами быти?

Что Ему ползы тем можем2433 творити?

Нам Бог2434 всеблагий не Себе желает

ползы, повнегда любовь завещает.

Хощет, да удобь путь сей претекаем,

и сладко море жизни преплаваем,

Поне же любы бремя облегчает

и горесть люту в сладость прелагает.

Паки хощет Бог, да будем богата

в злато духовно, да бы тем стяжати

Бисер небесный, иже не купится,

токмо2435 тем златом, что любовь словится.

Кроме всех инех2436 доброт мощно внити

в небо, а кроме2437 любве в том не быти.

Еще, яко та есть вящшее благо,

и ничто имать сердце си2438 точнаго.

Ею человек весь Богу дается,

с душею, с телом Ему вручается.

Наконец, любве за любовь требует,

юже2439 без числа Сам к нам изьявствует,

Да цена вещи подобная будет,

купля си блага, полза преизбудет.

Убо, братие, возлюбите Бога,

да вам от Него полза будет многа2440.

232441

Люби друга в Бозе, врага – ради Бога,

за то тебе в небеси дается2442 мзда многа.

24

Любы две нозе имать, заповеди сия:

любити, в первых, Бога, потом же ближния.

Сима двема ногама иже в мире ходит,

в царствие небесное преудобно входит.

Иже паки едину любовь соблюдает,

хромец есть, ни удобно неба достизает.

Вы не будите хромцы2443, две имейте нозе

целе, внидете в небо, почиете в Бозе.

252444

Две любве в мире есте, едина ко Богу,

другая к миру, а те имеете2445 многу

Разность между собою, первая бо блага,

вторая благостини всеконечно нага.

Такожде2446 согласие есть взаим2447 обою,

яко же тма со светом имеют с собою,

Поне же, яко, сущей тме, свет уступает

и тма свету пришедшу нуждне место дает,

Тако, иде же любы мира водворится,

оттуду любы Бога всяко изселится.

И противным образом, иде же бывает

вселенна любовь Бога, мирская гонзает.

Вы, братие, тщитеся лучшей место дати,

да бы Богу во сердце х ваших пребывати.

Изпраздните из сердец любовь суетную,

водворите2448 в то место2449 любовь полезную,

Ибо любы Божия аще обретает

лядину терний в сердци2450, скоро изтребляет

И насаждает древа, в плоды гобзовита,

божественных деяний зело нарочита,

Их же плодоносив – в небесех жизнь вечна

и со умы горними радость безконечна.

262451

Невеста в ризы честны себе облекает,

повнегда жениху си пред стати желает.

Душа христианская – невеста Христова,

да будет убо Ему предстати готова

В одеянии честном, еже добродетель

любве, ту зело любит Христос наш Спаситель.

В ту елма души наша2452 себе облекают,

воведенны2453 во чертог небесный бывают.

Аще же тою душа красна не явится,

с инеми2454 красотами от Христа презрится.

272455

Любовь чада Божия люди содевает

и от сынов демонских2456 оны разлучает.

Вси крестным знамением да ся ограждают,

да ответуют Аминь, и да воспевают

Аллил у иа Богу, аще вси крестятся

и во храмех Божиих прилежно молятся;

Да назидают храмы Господу щедрому,

ли некоему рабу Егову святому,

Не различна Божия2457 от демоних чада,

не то их есть разнствие, не та их преграда.

Любовь совершенная она разделяет,

та единым от других преграда бывает.

Имущий любовь суть от Бога рож дени,

не имущии тоя – врагом изведени.

Аще что-либо ино пристяжеши себе

от доброт, любве кроме без ползы есть тебе.

Не имаши инех2458 благ? Любовь да храниши,

во2459 ползу тебе будет, закон2460 исполниши.

282461

Егда любве Божия недостойни быхом,

яко не Богу живу, но греху служихом,

Бог человеколюбец тогда возлюбил есть

нас и от греховнаго рабства свободил есть,

За что мы долженствуем Его возлюбити,

и Оному по вся дни раболепни быти.

Не дахом Ему любве, воздадим Давшему,

притецим ко Пастырю, овцы взискавшему.

Возлюбим И, Его же долг наш есть любити,

хвалим Того, Его же хвала есть хвалити.

Тщимся целование Тому подаяти,

Его же чистота есть любо целовати

Совокупимся Тому, с ним же кто бывает

в супружестве, во веки в девстве пребывает.

Преклонимся под ноги2462 Того пресвятыя2463,

Иже гордо стоящих сокрушает выя,

Преклонших же возносит и превозвыжшает,

даже я2464 во премирных селех водворяет.

Смиримся Его ради, тако бо востанем,

умрем2465 за Нь. яко от сна. от смерти воспрянем,

Он бо есть Живот верных и Воскресение,

Он наш Творец, Промыслник и Избавление2466.

292467

Известь негашенная2468 и хладна бывает,

и внутрь себе силою горячесть питает;

Аще2469 бо на ню хладну вода возлиется.

дивно дело, горячесть извнутрь2470 издается,

И потолику вода на ней воскипает2471,

поскольку же всегда2472 на огни бывает.

Извести любяй точен, ибо неявленно

в нем любление друга бывает храненно.

Нужде не сущей, хладна любовь мнится быти,

даже леть угашенну некому судити,

Но елма, яко вода, беда прилучится,

тогда сокровенная любовь проявится,

Тогда бо начинает любитель2473 кипети,

от сердца си о друзе печали имети.

Сице2474 любы2475 правая верным подобает,

да друг другу во нужде тепле помогает2476.

302477

Камение разное известь съединяет,

тоя силою крепко жилище бывает.

Сердца же различная тогда единятся,

повнегда любовию друг другу лепятся.

Сице и Царю небес полата творится

в душах человеческих, ту бо Он вселится.

312478

На небо и на землю несть леть купно зрети,

тако любве ко2479 Богу и к миру имети.

32

Гекатон2480 рече: Потщися любити,

аще хощеши от друг любим быти.

332481

Иде же любы вещей мира обитает,

ту любы Бога жива никако витает,

Любы бо мира вражда есть Богу святому,

иждени ту, Бог внидет до сердца ти дому.

Любовь2482 Божия2483 к нам

Вскую Бог Отец изволил есть2484 дати

Сына во окуп мира, хощу знати.

В первых, да явит богатство благости

и сокровище Своея2485 милости.

Правды2486 жестоту изволил явити,

егда демоны нужда бе казнити.

Милосердие избра показати,

егда бе требе род наш казни дати.

Паки, яко смерть Сына Его бяше

временна, а мир вечно умираше.

Изволи убо на временну дати

Сына, еже бы мир вечны изьяти.

Наконец, явил любовь превелику,

да и мы точне возлюбим Владыку,

Чад за Нь и себе самех не щадяще,

на чюдный2487 образ любве Его зряще.

Любовь Бога

Кто Бога любит, слово соблюдает,

заповедь Его делом исполняет.

Небрегий паки того соблюдати

не может прав ся христианин звати.

Любовь ко врагом

Не любящыя тебе ты да возлюбиши,

тако богоподобен сын ся сотвориши.

Бог и на враги свет Свой и росу пущает,

тебе благо творити врагом научает.

Любовь к воем2488

Александр2489 Македонский2490 воина у виде,

иже от хлада люта к вратом смерти приде.

Воста от седалища, того посадил есть

и теплотою огня в живот возвратил есть.

Оле воинолюбца! Честь си забывает,

тоя паче воинов живот почитает2491.

22492

Троян кесарь Римский с враги воеваше;

егда многи вой си язвенны зряше,

Не имущыя же язвам вязания,

не жале л есть царска си одеяния,

Ибо то раздерл есть и даде вязати

раны уязвленным: оле благодати!

Любовь2493 к подданым

Егда за грех Давыдов Бог люди казняше

всегубителством, тогда Давыд вопияше:

Аз2494 есмь грех сотворивый, Боже, обратися

на мя с казнию Ти, сим милостив явися.

Оле любве2495 царския! Сам хощет умрети2496,

аки отец ли мати за любыя дети.

Любовь2497 и ненависть

Иде же скудость света, тамо тма бывает,

иде же не есть любовь, ненависть витает.

Аще же Бог любы есть, ненависть конечно

демона нарицати – дело человечно.

Убо, яко, иде же любы обитает,

тамо, по Богослову, Сам Бог пребывает,

Последователно есть, да демон вселится,

в не2498 же сердце2499 ненависть злая вкоренится2500.

Любовь мира2501

Григорий святый, Богослов ременный,

на патриарший престол бе2502 прошенный

От иерархов восточныя страны,

яко изряднший между христианы.

Египетский2503 въпреки тому быша,

мятеж великий во Церкви твориша.

Видя то, отец, полный благодати,

ко иерархом нача восклицати:

Отци святии, аще мене ради

молва движется во Христове стаде2504,

Яко Иону2505, верзите мя в море,

да бы оставят волны сия2506 вскоре2507.

О дивный зело се мира любитель,

единства в Церкви Христове2508 рачитель!

Любовь2509 к людем

Телца Исраиль ветхий2510 сотворил есть,

Господа Бога велми огорчил есть,

Иже за то й хоте истребите,

мечем в пустыни острым положите.

Ста на молитве Моисий и плакате,

отпущения народу прошаше,

И рече слезен2511: Боже, щедр нам буди,

согрешшыя Ти днесь пощади люди.

Не хощеши ли онех пощадите,

изволи мене из книг истребите2512

Животных, в ня же мене вписал еси,

да Тя восхвалю2513 в мире и в небеси,

И умолил есть. Чтый, любви дивися,

ближния точне сам любите тщися.

Любодейство

Жена любодеица Сампсона прелстила

и сладкаго света й очию лишила.

Знаменовася тогда, яко ослепляет

любодейство когождо, кто в нем истлевает.

Далида же ей имя наречено2514 бяше,

еже толком нищету люту знаменаше

Во явление того, яко нищь бывает,

кто-либо в любодействе живот провождает.

Найпаче добротами обыче нищ быти

живый блудно, а вечно тому в аде жити

Нужда есть конечная, паче умирати,

ибо не живот, но смерть достоин прияти.

Любоимение

Сребролюбия злоба в мире умноженна,

объят простолюдина и мужа священна.

Оба пола и всяк век тем изнемогают,

забывше Бога, правды, сребро собирают.

Сердце, еже должнствуют2515 обращати2516 Богу,

ко стяжанию земных обратиша многу.

А кая мзда2517 того есть? Зело казнь велика.

В первых, порабощает грешна человека

И нудит й богатства выну собирати,

от трудов во дни, в нощи покоя не знати.

Паки, бедную душу безпрестанно томит

снедением совести, яко правду ломит.

Аки2518 в тернии остром, бедная мучится

во печалех2519 и скорбех, а не свободится.

И тако благ небесных лишенна бывает,

но и земных покойно не употребляет.

А долготерпеливый Бог, ту видя злобу,

имеяй к человеку милости утробу,

Милость божественную на гнев обращает,

яко Судия правый, казни посылает.

Иуда сребролюбец яко прилепися

сердцем си имению, враг Христу явися.

За тридесят сребреник Господа продал есть,

но сам удавлению себе люту вдал есть.

Отъят Господь благодать от него святую,

да сам казнь себе деет, дела достойную.

Из ковчежца общаго, яко тать, крадяше

и на древе висети Господа предаше.

Яко предатель убо и тать, повесися,

повис на древе силом, срамно удавися,

И просе деся л юте всескверное чрево,

недоволно бо бяше во2520 казнь ему2521 древо.

Земля смраднаго трупа не хоте прияти,

лежа, червми точимо, ах, страшно вещати!

А душа проклятая камо обратися?

Во езеро огненно демону вручися,

Еже вечныя муки зле тамо страдати.

Приидет же и скверно тело паки взяти,

Да с ним согрешившая с ним же в казни будет

и в ней милости кроме вовеки пребудет.

Суть и инии мнози, иже зле страдаху,

яко сребролюбию сердца своя даху.

Внегда Иерихон град Богом разорися,

тогда от вещей града взяти возбранися,

Аще и мало нечто являшеся быти,

ту заповедь дерзнул есть Ахар преступити.

Взя некия от вещей, но бысть2522 обретенны

в гресе, и камением за то убиенны.

Наван и яко своя зле скупо держаше,

Давиду просившему нуждных не даяше,

Праведна Бога судом праведным убися,

внезапною2523 смертию живота лишися.

Иезавель скверная от злобы своея

винограда и жизни лиши Навуфея,

Но и сама от Бога страшно бысть казненна,

из полаты2524 на стогну бяше низверженна.

Тамо вся растоптася2525 конскими ногами,

труп скаредный снедеся псов гладных зубами2526.

Ананий и Сапфира село си продаша2527

и не всю того цену во Церковь отдаша,

Но часть некую себе того утаиша,

за то словом от Петра умерщвлени быша.

Иелисеев слуга, Гиезий реченный,

без веления его бяше дерзновенный

От Неемана тайно дары многи взяти,

за то Бог на нь проказу изволил послати

Словом Иелисея, тако, иже взяше

дар за целбу болезни, и болезнь прияше.

Над всеми сими благо есть воспоминати,

яко нищету люту нужда пострадати

Сребролюбцев2528 во веки во гнубине2529 ада,

иде же присно мука, никогда отрада.

Богатый еваггелский во образ дадеся,

иже люте жаждею во огни сожжеся,

А едниыя капли воды не имяше,

иже и сладка вина доволно пияше.

Просил у Авраама Лазаря послати

и концем перста воды на язык влияти2530,

Но и то прошение неполезно бяше,

Авраам бо Лазаря к нему не послаше.

Оле нищеты люты по богатстве мнозе

богатеющым в сребро, не о Христе Бозе!

Блаженно паки в Бога людем богатети,

то бо богатство мощно во веки имети,

И во будущей жизни нищеты не знати;

то2531 за вся нам богатства изволь, Боже, дати.

Любочестие

Онагрь ловимый елма созерцает

ловителя си, стоя пребывает2532.

Тому ж пришедшу, устремится прати

и утекает, егда хощет взята.

Честь любители си тако прелщает,

удобь емлема быти ся являет,

Елма же ловец ея приближится

и аки взята рукама ю мнится,

Бежит далече, ловца же оставит

в смех прочым людем, и безчестна явит.

Полезно2533 убо чести2534 не искати,

паче пред нею посилно гонзати,

Сама бо она ищет гонзающых2535,

а бежит скоро та себе ищущых2536.

Литургия2537

Земледелец некто Господа любяше,

литургию выну охотно слушаше.

Во едино время престал есть орати,

иде литургии святыя слушати.

Но егда он в церкви Господу молися,

аггел въместо его на ниве трудися.

И вы убо2538 точно изволте2539 творити,

на священну службу любезно ходити,

И вам аггел будет Божий помогати2540,

и дела рук ваших в ползу обращати.

Аще же видимо аггел ся не явит,

невидимо дела Бог ваша исправит2541.

22542

Иерей некий странство в град Сион прияше,

гробу поклонитися Господню желаше.

Име спутники многи, с ними же трудися

чрез море и землю2543, даже приближися

Ко Иерусалиму. Суббота же бяше,

в ню же Господь во гробе плотию лежаше.

В той день места святая они посетиша,

в день же Пасхи святыя в путь свой умыслиша.

Утру бывшу, спутницы2544 иерея зваху,

литургии слушати никако хотяху.

Иерей праздник святый зело почиташе,

литургию служити усердно желаше.

Тем моли спутники си мало ту пождати

и священныя службы радостно слушати.

Невежди того гласу непослушни быша,

иерея оставлше, во путь ся пустиша.

Он в благоговеинстве службу совершил есть,

прием пищу2545 и плотску2546, вслед2547 ся их пустил есть.

Егда же в труде мнозе онех достизаше,

се муж, на кони седяй, его дохождаше

И рекл ему: Радуйся, вопрос сотворил есть,

Вскую един точию в путь ся той пустил есть,

В бедный от разбойников, к тому в день толикий,

иже бе христианом паче всех великий?

Он и вину и нужду истинно сказал есть,

тогда яздец на конь свой иерея взял есть,

Глаголя: Седи, отче, на кони со мною,

негли спутники твоя достигну с тобою.

Егда же на кони с ним иерей седяше,

утружденый2548 плотию, дремати2549 начаше,

Даже солнце на запад добре преколнися,

тогда иерей от сна сладка возбудися,

К нему же яздец добрый нача глаголати:

Можешь ли, человече2550 благий, распознати2551,

Кия суть нивы сия, кий град пред тобою?

Камо ты притекл еси вомале со мною?

Иерей даде ответ: Аз ся удивляю,

села, град, церковь и дом мой зде усмотряю,

Но в недоумении быти сотворихся2552,

не знаю2553, како скоро к2554 дому приближихся2555.

Яздец рече: Се тебе от Бога явленна

милость, яко тобою служба совершенна.

Почтил еси ты2556 Христа в тайнах божественных,

тя Христос избавил есть трудов тяжких земных.

Дал еси честь дню Пасхи, Бог тя почитает,

се тя без трудов многих в дому поставляет.

Иди во2557 мире в дом твой, Христа да хвалиши,

милосердие Его люд ем да явиши.

Сия рек, невидим бысть; иерей познал есть,

яко Господь аггела ему в помощь дал есть.

Нача хвалу щедрому Богу возсылати

и, въшед2558 в церковь, чюдо то верным возвещати,

О нем же вси радостно Бога восхвалиша2559,

иерея честнаго, як2560 отца, любиша2561.

3

Бог2562 Слово в плоти что-либо деяше,

все в спасение рода земна2563 бяше.

Житие Его и смерть божественна

во нашу ползу бяше устроенна.

Что-либо в жизни Его сотворися

или2564 по смерти, нам в благо вратися.

Тем благодарно Церковь поминает

та2565 Его действа, и любовь являет

За Его любовь, к людем сотворенну,

во страдании и в смерти явленну.

В честь литургию2566 святу совершает,

странствие Его все изображает2567,

Найпаче, како Себе в пищу даше,

егда тайную вечерю строяше,

И како за ны изволи страдати,

на распятие Сам Себе пре дати,

Како воскресе тридневен от гроба,

не удержа И адова утроба,

И како в небо вознесеся яве2568,

и како снидет судити во славе.

Сим действуемым како предстояти,

верным есть нужда, полза разсуждати.

Всячески убо стояти есть требе

в то время в церкви2569, яко же на небе,

Ту бо Христос Бог Сам Ся обретает

в тайнах священных, и вся созерцает,

Знает вся мысли, видит2570 всяко дело.

Кто убо может предстояти смело,

Помня то, яко Он имать судити

вся дела наша и мзду сотворити?

Страшно есть земну царю предстояти,

иже не может сердца тайн знати,

И аще может на теле убити,

но не есть мощен души погубити.

Колми же паче в страсе быти требе

пред царствующем2571 Господем на небе,

Пред Ним же силы трепетны бывают,

яже пред лицем Его обитают?

Со страхом убо, братие, бывайте,

с трепетом службы Божия слушайте.

Тщитеся милость Его разсуждати,

юже изволи люд ем показати.

Ту благодарным сердцем прославляйте2572,

честь, хвалу Христу Богу возсылайте,

Иже вам небо благоволит дати,

в нем пиром жизни вечно учреждати.

* * *

2209

А объимет.

2210

А соrr. from нитако.

2211

After 1st syll. (без-) А конец del.

2212

А, В иных.

2213

А соrr. from мирских.

2214

А 1 gut. marg., В marg.; А мучятся.

2215

А соrr. from прибирают.

2216

А 2 gut. marg., В marg.

2217

А аще del, иже ins. above.

2218

А 3 gut. marg., В marg.

2219

А, В слышати.

2220

А сирих.

2221

A underlined, В, C in vermilion.

2222

A underlined, В, C in vermilion.

2223

A underlined, В, C in vermilion.

2224

A underlined, В, C in vermilion.

2225

А, В неповрежденны.

2226

А 4 gut. marg., В marg.

2227

А соrr. from на.

2228

А 5 gut. marg., В marg.

2229

А 6 gut. marg., В marg.

2230

А нищим.

2231

А, В 7 marg.

2232

After бы А где del.

2233

А расторжется.

2234

А богатство del., сребро ins. above in Medvedev's hand, В erasure.

2235

А сердцем del., ни ins. above.

2236

А, В въпред.

2237

А соrr. from иныя.

2238

А сердцем del., звери ins. above.

2239

А прилетев.

2240

А сребролюбци.

2241

А Там же corr. from Тем же all del., Потом ins. above.

2242

В неутоленный, C possibly corr. from неутоленный.

2243

А, В избытках, C possibly corr. from избытках

2244

А милостиню.

2245

А, В И.

2246

А вещи.

2247

A corr. from тем (or vice versa), В illeg. corr., тым marg.

2248

A corr. from Хамелеону.

2249

A corr. from то.

2250

А приниматель.

2251

А изображает.

2252

А, В яже.

2253

А Лев благодарный.

2254

А, В изъятия.

2255

А горнеи corr. from горней (or vice versa) del., своей ins. above.

2256

A corr. from пропиташе.

2257

А изъити.

2258

A ins. above.

2259

After иже А ко del.

2260

A corr. from то.

2261

А уловлены.

2262

А привезены.

2263

А позорище.

2264

А вместо.

2265

A вознепщевав corr. from непщевавыи.

2266

А самаго.

2267

А, В вскоре.

2268

A corr. from от него.

2269

А звера.

2270

А во, В, С соrr. from во.

2271

A corr. from по.

2272

A corr. from домех.

2273

А чюдодеиствие.

2274

А Лев благодарный.

2275

А борющеся.

2276

А премагаше.

2277

A ins. above.

2278

В illeg. corr., возблагая marg.

2279

А персеи.

2280

А, В съяти.

2281

After злое В во del.

2282

А милостиню.

2283

А милостиню.

2284

А милостиня.

2285

хлеб во А тебе del., хлеб во ins. above.

2286

А есть del, ти ins. above.

2287

After Тем А же del., В erasure.

2288

А серца.

2289

А ни же del, или ins. above.

2290

After к А блудо del.

2291

В, С corr. from милость.

2292

After себе А украша del.

2293

А, В чужд.

2294

А святи (or свята), В corr. from святи.

2295

А жития.

2296

After зело А боюся del.

2297

А о не del, он ins. above.

2298

В corr. to тамо, тамо marg. gloss.

2299

А, В иных, C corr. from иных (or vice versa).

2300

А покриваше, В corr. from покриваше; To[l. 33]...покрываше A ins. marg.

2301

А лишенны.

2302

А с иноком del, иногда ins. above.

2303

А исполненны.

2304

А, В Изъвнеуду .

2305

After прекрасен А зрится del.

2306

А чистое.

2307

А в.

2308

Извнеуду [I. 9]...светится А ins. gut. marg.

2309

А праздн del, лишен ins. above.

2310

Тем лицемерных А Чесо ради я del, Тем лицемерных ins. above.

2311

This poem A in Medvedev's hand, В add. tail marg.

2312

After Лихва А аспид.

2313

А лиху.

2314

А Исх. 22 marg., В Исход 22 in Medvedev's hand.

2315

А на Езек. гл. 18 marg.

2316

After яже А оста del.

2317

А болезни.

2318

А умрети.

2319

After яко А сама del.

2320

Copying error: А у ней, В у ней.

2321

А двома del., великим ins. above.

2322

A corr. from змиема.

2323

А, В зрящыя.

2324

А претително.

2325

A corr. to покрити.

2326

А лихоимци.

2327

А Лихвоимци.

2328

A ins. above.

2329

After тати А суть del.

2330

A corr. from чюждых.

2331

After мир А сеи del.

2332

After хоте А собрати del.

2333

А, В кладязь.

2334

A corr. from зубама.

2335

After же А стра del.

2336

А, В возхвалил.

2337

От [I. 37]...есть А ins. gut. marg.

2338

After си А за del.

2339

А чуждых.

2340

А чуждыя.

2341

А слыша.

2342

А ins. above.

2343

А, В прийдет, С possibly corr. from приидет.

2344

A corr. from жидовина.

2345

А сущы.

2346

A corr. from име in Medvedev's hand.

2347

А, В престаяше.

2348

пса два А два пса.

2349

А испустив.

2350

А извлечении, В изъвлеченны.

2351

А испустил.

2352

A corr. from Рыбы.

2353

A corr. from и.

2354

A corr. from Андреи, after which брат del .

2355

А рыбам del., лову ins. above.

2356

А вмрежаю.

2357

В вы.

2358

А елма ся del, обънощь ins. above.

2359

А и В corr. from и.

2360

A possibly corr. from ста.

2361

A ins. above.

2362

After Христос А Бог del.

2363

А мрежя.

2364

1st syll. (ни-) ins. above.

2365

А во.

2366

After егда А кто del.

2367

A corr. from верных.

2368

А мрежя.

2369

After богатство А ти del.

2370

А дает del., вержет ins. above.

2371

А, В сматряя.

2372

After часто А кропленно del.

2373

A corr. from весне.

2374

A corr. from в.

2375

After безстрастия А в себе del.

2376

A corr. from проявил есть.

2377

в Себе А ins.

2378

A corr. from прекраксен.

2379

А, В красовати.

2380

А хотя.

2381

А соrr. from во, В во, С corr. from во.

2382

в небо А ins. above.

2383

В, С corr. from во.

2384

Божии и А инии же del., Божии и ins. above.

2385

А Христа del., сие ins. above.

2386

А изявляху.

2387

A ins. above.

2388

Copying error: А, В воплощение.

2389

А, В corr. from в.

2390

A corr. from въити, itself corr. from доити.

2391

А безъслезность.

2392

А corr. from illeg.

2393

After есть А о Бозе del.

2394

А всячески.

2395

А corr. from Ег.

2396

A corr. from паче, after which же del.

2397

А Пе. П. 8 marg., В Пес. пес. 8 in Medvedev's hand.

2398

А божественная del, христианская ins. above.

2399

В ко, C corr. from ко.

2400

А подимати.

2401

Title А Царская любовь del, Любовь ins. above.

2402

А corr. from illeg.

2403

А Любы.

2404

А corr. from бисеры.

2405

А покровенны.

2406

А оживлении, after which next line Тако душа гре [del] мертвая смертными грехами del.

2407

А внутрених.

2408

1st 2 sylls. (покров) А украш del., покров ins. above.

2409

А извне.

2410

Сorr. from внутрених.

2411

Сorr. from оликовствовати in Medvedev's hand .

2412

А Любы.

2413

А corr. from она.

2414

1st syll. (по-) A ins. above.

2415

Before И А Но del, В erasure.

2416

А от., В, С ins. above, В in Medvedev's hand.

2417

А Любы.

2418

After жива А и del.

2419

A ins. above.

2420

А изъявляти.

2421

А corr. from на.

2422

А всяцеи.

2423

After ближним А инако del.

2424

си знают А взимают del, си знают ins. above.

2425

Copying error: А, В во.

2426

А Любы.

2427

A, В ins. above, В in Medvedev’s hand .

2428

А Любы.

2429

А от Бога del, премнога ins. above.

2430

А мнози del, едино ins. above.

2431

А Любовь corr. from Любы, after which терпит del.; В 20.

2432

В 21.

2433

А соrr. from можете (or может).

2434

В ins. above in Medvedev's hand.

2435

А разве del, токмо ins. above.

2436

А иных, В corr. from иных.

2437

А разве del, кроме ins. above.

2438

Copying error originating in В: А ей.

2439

After юже A pa del.

2440

Да [ L 21]...многа A ins. marg.

2441

В 22.

2442

Copying error originating in В: А дастся.

2443

А хромци.

2444

В 24.

2445

А соrr. from имеют.

2446

А Тако же.

2447

А между del, взаим ins. above.

2448

А соrr. from полны, after which любовию del.

2449

After место А illeg. (?сие) del.

2450

А, В сердце.

2451

В 25.

2452

А нашя.

2453

А соrr. from illeg.

2454

А, В иными, С corr. from иными in Medvedev's hand.

2455

А Любы, В 26.

2456

А демоних.

2457

А, В Божая.

2458

А иных, В corr. from иных.

2459

В, С corr. from в.

2460

After закон А соверш del.

2461

А Любы, В 27.

2462

А соrr. from нозе.

2463

1st syll. (пре-) В ins. above in Medvedev's hand.

2464

A, В ins. above.

2465

A, В умрим.

2466

Преклонших [L 17]...избавление A ins. gut. marg.

2467

В 28.

2468

А негашеная

2469

А соrr. from Елико.

2470

A, В извнутрь.

2471

А возкипает.

2472

Copying error: А, В внегда.

2473

А любитель.

2474

А соrr. from сицевая.

2475

A corr. from illeg., after which ина del.

2476

А помагает.

2477

В 29.

2478

Title А Любовь corr. from Любити. В 30. This роет В ins. marg., after which Зри и на листе 1050 и 1145 2-жди marg. in Medvedev's hand.

2479

А соrr. from к.

2480

A n gut. marg.

2481

А, В Любы.

2482

А Любы.

2483

А Божая.

2484

изволил есть А хоте Сына д del, изволил есть ins. above.

2485

А на людех del., Своея ins. above.

2486

А соrr. from Правду.

2487

А чудный.

2488

After воем А На то же del.,

2489

End of ll. 1–2 A obscured by dampstaining.

2490

А Макидонскии.

2491

Next line В Зри и на листе 1096 in Medvedev's hand.

2492

А, В Любы к воем.

2493

А Любы.

2494

After Аз А аз del.

2495

А Любе.

2496

сам...умрети А народа жалеет del., сам хощет умрети ins. above.

2497

А Любы.

2498

А нем.

2499

А сердце.

2500

Послеователно [I. 7]...вкоренится А ins. gut. marg.

2501

міра «world»; copying error: А, В мира »peace».

2502

B ins. above in Medvedev’s hand.

2503

А, В Египетстии.

2504

А, В соrr. from стади.

2505

After Иону А в море мя del.

2506

А соrr. from си.

2507

А соrr. from воскоре.

2508

А Христовеи.

2509

А Любы.

2510

Исраиль ветхий А Аарон злата del., Исраиль ветхий ins. above.

2511

А соrr. to слезен.

2512

А изтребити.

2513

А, В возхвалю; after 1st syll. (воз-) А ж del.

2514

А нареченно.

2515

A corr. from illeg., after which к Богу del.

2516

Copying error: after обращати А, В к.

2517

A corr. from казнь.

2518

A corr. from Яко.

2519

А печалех.

2520

A corr. from ко.

2521

казнь ему А отмщению del., казнь ему ins. above.

2522

After бысть А изья del.

2523

А, В вънезапною.

2524

A corr. from полат.

2525

А разтоптася.

2526

А зибами.

2527

В продаше, С possibly corr. from продаше.

2528

А, В сребролюбцем.

2529

Copying error: А, В глубине.

2530

Copying error originating in В: А взлияти.

2531

А тя, В та.

2532

стоя пребывает А недвижимо станет del., стоя пребывает ins. above.

2533

А Полезно.

2534

А ея del, чести ins. above.

2535

А, В гонзающих.

2536

А ищущих, В соrr. from ищущих (or vice versa).

2537

А Литургиа.

2538

Aftеr убо А изволте del.

2539

В извольте.

2540

А помагати.

2541

И [L. 9]...исправит А іпs. marg.

2542

А Литургиа.

2543

А, В землею.

2544

А спутници.

2545

Aftеr пищу А тел del.

2546

A corr. from плоти.

2547

А, В вслед.

2548

А утружденный, В утружденный.

2549

А дремати.

2550

Aftеr человече А доб del.

2551

А разпознати.

2552

А сотворихся.

2553

А, В зная.

2554

А del.

2555

А проближихся.

2556

В ins. above.

2557

A corr. from в, В possibly corr. from в.

2558

А вшед.

2559

А возхвалиша.

2560

A corr. from яко.

2561

О [I. 53]...любиша A ins. gut. marg.

2562

А п marg.

2563

А наша del., земна ins. above.

2564

А в смерти del., или ins. above.

2565

А вся del., та ins. above.

2566

A corr. from литургии.

2567

А изображает.

2568

А во слав del., яве ins. above.

2569

в церкви В ins. above.

2570

A corr. from знает.

2571

Copying error originating in В: А царствующим.

2572

Next 2 lines А тайны вечери общницы бывайте, / Желанием си all del.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle