Преполовение Пятидесятницы

• Вечерня
• Утреня
• Литургия

Церковнославянский Русский

ВО ВТОРНИК 4‑Й СЕДМИЦЫ ПО ПАСЦЕ, ВЕЧЕРА

ВО ВТОРНИК 4‑Й СЕДМИЦЫ ПО ПАСХЕ, НА ВЕЧЕРНЕ

Начало по обычаю, и кафисма рядовая. На Господи воззвах: поставим стихов 6, и поем стихиры настоящия 3, повторяюще я. Глас 4. Начало обычное. На Господи, воззвах: стихиры на 6. 

Подобен: Господи, возшед на Крест:

Стихиры преполовения, глас 4

Наста преполовение дней, / от спасительнаго начинаемых востания, / Пятдесятницею же Божественною печатаемое, / и светится светлости обоюду имущее, и соединяющее обоя, / и приити славе предъявляющее, / Владычняго Вознесения предпочитает. Настала середина дней, / начинающихся от спасительного воскресения, / Пятидесятницею же божественною / как печатью завершающихся; / и блистают эти дни, / с двух сторон сиянием озаренные, / и соединяющие два великих праздника, / и превозносятся, / как предвещающие наступление / славного дня вознесения Владыки. (2)
Слыша и возвеселися Сион, / благовестившуся Христову Воскресению: / вернии же его сынове возрадовашася Сего видевше, / и омывающа Духом скверну христоубийства: / готовится торжествующи, / обоих веселое преполовение. Услышал и возвеселился Сион / благовестию о Христовом воскресении, / верные же чада его возрадовались, увидев его; / и скверну христоубийства Духом омыть готовятся, / празднуя радостные дни – / этих двух событий середину. (2)
Приближися Божественнаго изобильное излитие на всех, / якоже написася, Духа: предузаконение проповедует преполовившееся, / по Христове смерти и погребении и Воскресении, / от Него данну сущу учеником, неложному обещанию, / Утешителево показующу явление. “Приблизилось изобильное излияние на всех, / как написано, божественного Духа”, / – так провозглашает дошедший до середины / срок исполнения после смерти, и погребения, и воскресения Христа / данного Им ученикам обещания неложного, / открывающего Утешителя явление. (2)
Слава, и ныне, глас 6: Празднику преполовляющуся Твоего, Христе, Воскресения, / и Божественнаго пришествия Святаго Твоего Духа, / сошедшеся чудес Твоих воспеваем таинства, / воньже низпосли нам велию милость. Слава, и ныне, глас 6: На середине между праздниками / Твоего, Христе воскресения / и божественного пришествия Святого Твоего Духа / мы, собравшись, чудес Твоих воспеваем таинства; / ниспошли нам в эти дни великую милость!
Вход. Прокимен дне. Чтения три: Вход. Свет отрадный: Прокимен дня. Три чтения:

Пророчества Михеина чтение. [Глава 4]:

1. Пророчества Михея чтение

Тако глаголет Господь: от Сиона изыдет закон, и слово Господне из Иерусалима, и судит посреди людей многих, и обличит языки крепкия даже на долзе, яко вси людие пойдут кийждо своим путем, мы же пойдем именем Господа Бога нашего в век. Так говорит Господь: От Сиона выйдет закон и слово Господне – из Иерусалима. И будет Он судить посреди народов многих, и обличит сильные племена до [земли] дальней. Ибо все народы будут ходить каждый путем своим; мы же будем ходить во имя Господа Бога нашего вовек.
Тако глаголет Господь Вседержитель: услышите холми суд Господень, и дебри основания земли, яко суд Господеви к людем Его, и со Израилем сопрится, глаголя: людие Мои, что сотворих вам; или чим опечалих вас? Отвещайте Ми: зане возведох вы от земли Египетския, и из дому работы избавих вас, и послах пред лицем вашим Моисеа и Аарона и Мариям. Людие Мои [помяните убо], что совещаша на вас сопротивнии; кто возвести тебе? Возвестих бо тебе, человече, что добро, или что Господь ищет от тебе, разве творити суд, и любити милость, и готову быти, еже ходити с Господем Богом твоим; зане в крепости возвеличится Господь, и упасет стадо Свое в мире, даже до конец земли. Так говорит Господь Вседержитель: Выслушайте, холмы, (суд Господень), и ущелья, основания земли: потому, что суд у Господа с народом Своим, ибо Он будет состязаться с Израилем, говоря: Народ Мой! Что сделал Я тебе, или чем огорчил тебя, [или чем обеспокоил тебя]? Ответь Мне. Ибо Я вывел тебя из земли Египетской, и из дома рабства искупил тебя, и послал перед лицом твоим Моисея, и Аарона (и Мариам). Народ Мой! (Вспомни-ка), что замыслили против тебя противники? Не возвещено ли тебе, человек, что – добро? И что Господь ищет от тебя – только одного: творить правосудие, любить милость и быть готовым ходить пред Богом твоим? Потому в силе возвеличится Господь и будет пасти стадо Свое в мире до концов земли.   Мих 4:2Б–3А, 5; 6:2–5; 8; 5:4

Пророчества Исаиина чтение. [Глава 55]:

2. Пророчества Исаии чтение

Тако глаголет Господь: жаждущии идите на воду, и елицы не имате сребра, шедше купите, и ядите, пийте без сребра и цены, вино и тук. Яко тако глаголет Господь Вседержитель вам: людие Мои, почерпите воду с веселием от источник спасения. И речеши в день оный: воспойте Господеви, призовите имя Его, возвестите во языцех славная Его: помяните, яко вознесеся имя Его. Так говорит Господь: Жаждущие! Идите [все] к воде; и все вы, кто не имеет серебра, приступив, купите и вкусите, и испейте без серебра и без платы вино и тук. Ибо так вам говорит Господь Вседержитель: “Народ Мой! Зачерпните воду с весельем из источников спасения!” И скажешь в день тот: “Воспевайте Господа, возглашайте имя Его; возвещайте среди племен славу Его; напоминайте, что вознесено имя Его!”
Людие Мои, услышите Мене, и снесте благая, и насладится во благих душа ваша. Внушите ушима вашима, и последуйте путем Моим. Услышите Мене, и жива будет во благих душа ваша, и завещаю вам завет вечный, и призовите. Внегда же аще приближитеся Мне, да оставит нечестивый пути своя, и муж беззаконный советы своя, и обратитеся ко Мне, и помилую вас, и оставлю грехи ваша. Народ Мой! Послушайте Меня и вкусите блага, и насладится среди благ душа ваша. Внемлите ушами вашими и последуйте путям Моим; послушайте Меня, и будет жить среди благ душа ваша, и заключу с вами завет вечный, и будете призывать Меня; когда же будете приближаться ко Мне, пусть оставит нечестивый пути свои, и человек беззаконный – замыслы свои; и обратитесь ко Мне, и помилую вас, и прощу грехи ваши.
Не суть бо совети Мои, якоже совети ваши, ни якоже путие ваши, путие Мои, глаголет Господь. Но якоже отстоит небо от земли, тако отстоит путь Мой от путей ваших, и умышления ваша от умышления Моего. Якоже бо аще снидет дождь, или снег с небесе, и не вратится оттуду, дондеже упоит землю, и израстит, и прозябнет, и даст семя сеющему, и хлеб в снедь: Сице будет глагол Мой, иже аще изыдет из уст Моих, не возвратится ко Мне тощ, дондеже скончает вся, елика восхотех, и исправлю пути твоя, и заповеди Моя. С веселием бо изыдете, и с радостию научитеся: горы бо и холми скочат, чающе вас в радости, и вся древа сельная восплещут ветвьми. И вместо драчия взыдет кипарис, вместо же кропивы взыдет мирсина: и будет Господь во имя, и в знамение вечное, и не оскудеет, глаголет Господь Бог Святый Израилев. Ибо замыслы Мои – не как ваши замыслы, говорит Господь. Но как отстоит небо от земли, так отстоит путь Мой от путей ваших, и помышления ваши – от мысли Моей. Ведь как если сойдет дождь или снег с неба, и не отклонить его оттуда, доколе не он напоит землю, и она начнет родить и произращать, и даст семя сеющему, и хлеб в пищу, – таким будет слово Мое, которое, если выйдет из уст Моих, не возвратится ко Мне тщетным, доколе не исполнит все, что Мне угодно, и осуществлю пути Мои и заповеди Мои. Ибо вы с весельем выйдете и в радости научены будете: ведь горы и холмы будут скакать, принимая вас с радостью, и все деревья в поле рукоплескать ветвями [своими]. И вместо вереска вырастет кипарис, а вместо крапивы возрастет мирт; и будет Господь во имя и в знамение вечное, (и не оскудеет) – говорит Господь Бог, святой Израилев.   Ис 55:1; 12:3–4; 55:2–3, 6–13

Притчей чтение. [Глава 9]:

3. Притчей чтение

Премудрость созда Себе дом и утверди столпов седмь. Закла Своя жертвенная, и раствори в чаши Своей вино, и уготова Свою трапезу. Посла Своя рабы, созывающи с высоким проповеданием на чашу, глаголющи: Иже есть безумен, да уклонится ко Мне. И требующим ума рече: Приидите, ядите Мой хлеб, и пийте вино, еже растворих вам. Оставите безумие и живи будете, и взыщите разума, да поживете, и исправите разум в ведении. Наказуяй злыя приимет себе безчестие, обличаяй же нечестиваго опорочит себе: обличения бо нечестивому раны ему. Не обличай злых, да не возненавидят тебе. Обличай премудра, и возлюбит тя. Даждь премудрому вину, и премудрший будет. Сказуй праведному, и приложит приимати. Начало премудрости страх Господень и совет святых разум: разумети бо закон помысла есть благаго. Сим бо образом многое поживеши время, и приложатся тебе лета живота. Премудрость построила себе дом, утвердила семь столбов, заколола свои жертвы и растворила в чаше своей вино и приготовила свою трапезу; послала своих рабов, созывая с возвышенною проповедью к чаше: “Кто неразумен, пусть повернет ко мне!” И скудоумным она сказала: “Придите, вкусите хлебы мои и испейте вина, которое я растворила вам; оставьте неразумие, и живы будете, и взыщите разума, чтобы пожить и достичь рассудительности в познании”. Поучающий злых наживет себе бесславие, а обличающий нечестивого – опозорит себя. Не обличай злых, чтобы они не возненавидели тебя; обличай мудрого, и он возлюбит тебя; давай повод мудрому, и он будет еще мудрее; сообщай праведному, и он приложит внимание. Начало премудрости – страх Господень, и совет святых – разум; познать же Закон – свойство ума доброго: ведь таким образом проживешь ты долгое время и прибавится тебе лет жизни.   Притч 9:1–11
Таже, ектениа: Рцем вси: и возглас. Таже: Сподоби Господи: Посем: Исполним вечернюю:

На стиховне стихиры самогласны, глас 1.
Иоанна монаха:

Стихиры на стиховне самогласны, глас 1
[Иоанна монаха:]

Пятдесятницы наста дней преполовение, / в немже Христос обнажив маловидно Божественную силу, / разслабленнаго стягну словом, / того от одра возставив, / и боголепно чудотворяй в зданном теле, / человеком дарова вечный живот, / и велию милость. Настала середина дней Пятидесятницы, / когда Христос, приоткрыв немного Свою божественную силу, / укрепил расслабленного словом, / с одра его подняв; / и, совершая подобающие Богу чудеса / в созданном из глины теле, / даровал людям вечную жизнь / и великую милость.
Стих: Помяни сонм Твой, / егоже стяжал еси исперва. Стих: Вспомни сонм Твой, / который Ты приобрёл от начала.   Пс 73:2А
Во святилище пришел еси, Премудросте Божия, преполовляющуся празднику, / уча и обличая непокоривыя иудеи, фарисеи и книжники, / и вопия со дерзновением к ним: / жаждай да грядет ко Мне, / и пиет воду животную, и не вжаждет во век: / веруяй Моей благости, / реки потекут из чрева его жизни вечныя. / О благости и благоутробия Твоего, / Христе Боже наш, слава Тебе! Во святилище пришел Ты, Премудрость Божия, / на середине праздника, / уча и обличая непокорных Иудеев, фарисеев и книжников, / и взывая со дерзновением к ним: / “Жаждущий да приходит ко Мне / и пьет воду животворную, / и не будет жаждать вовек. / У верующего моей благости / потекут из чрева его реки жизни вечной!” / О благость и милосердие Твое, / Христе Боже наш, слава Тебе!
Стих: Бог же, Царь наш прежде века, / содела спасение посреде земли. Стих: Бог же, Царь наш прежде века, / соделал спасение посреди земли.   Пс 73:12
Глас 2: Егда преполовение праздника наста, / взыде Иисус во святилище, / и учаше непокоривыя иудеи, глаголя: / жаждай да грядет ко Мне, / и пиет воду животную, вечную, и не вжаждется во век. / Веруяй в Мя, реки потекут из чрева его, / и имети будет свет животный. Глас 2: Когда середина праздника настала, / взошел Иисус во святилище / и учил непокорных Иудеев, возглашая: / “Жаждущий да приходит ко Мне / и пьет воду животворную, вечную, / и не будет жаждать вовек. / У верующего в Меня / реки потекут из чрева его / и иметь он будет свет жизни!”
Слава, и ныне, глас 8: Преполовившуся празднику, / учащу Ти, Спасе, глаголаху иудее: / како Сей весть писмена, не учився? / Не разумеюще, яко Ты еси / Премудрость устроившая мир, слава Тебе.

По Ныне отпущаеши: и по Отче наш:

Слава, и ныне, глас 8: На середине праздника / когда учил Ты, Спаситель, / говорили Иудеи: / “Как Он знает Писания, не учившись?” / – не ведая, что Ты – Премудрость, устроившая мир, / слава Тебе!

Тропарь, глас 8:

Преполовившуся празднику, / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / яко всем, Спасе, возопил еси: / жаждай да грядет ко Мне и да пиет. / Источниче жизни нашея, Христе Боже, слава Тебе.

Тропарь, глас 8

На середине праздника / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / ибо всем, Спаситель, Ты воззвал: / “Жаждущий пусть идет ко Мне и пьет”. / Источник жизни (нашей), Христе Боже, слава Тебе!

Таже иерей: Премудрость. И отпуст по обычаю.

На Повечерии святаго рядоваго поем стихиры, и канон. Кондак праздника. На Полунощнице по 1‑м Трисвятом тропарь праздника. По 2‑м Трисвятом кондак праздника. Таже, Господи помилуй, 12. И отпуст. Молитвы заупокойныя: Помяни Господи в надежди: не глаголем.

В СРЕДУ ПРЕПОЛОВЕНИЯ, НА УТРЕНИ,

В СРЕДУ ПРЕПОЛОВЕНИЯ НА УТРЕНИ

На Бог Господь: тропарь праздника, глас 8:

На Бог Господь: тропарь праздника, глас 8

Преполовившуся празднику, / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / яко всем, Спасе, возопил еси: / жаждай да грядет ко Мне и да пиет. / Источниче жизни нашея, Христе Боже, слава Тебе. Трижды. На середине праздника / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / ибо всем, Спаситель, Ты воззвал: / “Жаждущий пусть идет ко Мне и пьет”. / Источник жизни (нашей), Христе Боже, слава Тебе! (3)

По 1‑м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Скоро предвари:

После 1‑го стихословия
седален, глас 4

Всех сердец помышления ведый, / посреде святилища став, / взываше лживым, глаголя истину: / что ищете убити Мя, животодавца, празднику преполовляющуся, вопия дерзостно? Не на лица зряще суд судите, законопреступницы. Всех сердец помышления знающий, / посреди святилища став, восклицал, / лжецам возвещая истину: / “Что вы ищете убить Меня, жизни Подателя”, / – на середине праздника взывал Он дерзновенно, / – “не по внешности суд совершайте, беззаконники!”
Слава, и ныне: тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.
И чтение в толковании Евангелиа Иоанна. И чтение праздника.

По 2‑м стихословии седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:

После 2‑го стихословия
седален, глас 5

Владыка всех во храме стоя, / празднику преполовившуся Пятдесятницы честныя, евреем беседуя, / обличаше яве в дерзновении мнозе, яко Царь сый и Бог, мучительство тех дерзостное: / нам же всем дарует за благоутробие велию милость. Владыка всех, во храме стоя / на середине праздника Пятидесятницы священной, / к евреям обращаясь, обличает ясно / со дерзновением многим, как истинный Царь и Бог, / их дерзость самовластную, / нам же всем по милосердию Своему / дарует великую милость.
Слава, и ныне: тойже. Слава, и ныне: повторяем то же.
Таже, Воскресение Христово: и псалом 50. Затем Воскресение Христа увидев: и псалом 50.
Канона праздника два со ирмосы на 14. Первый со ирмосы на 8, вторый на 6. Последи же Катавасия, ирмос втораго канона, оба лика вкупе. Канон господина Феофана, глас 4, [егоже краестрочие сие: Преполовение праздников превеликих похвалю.] Канона праздника два с ирмосами на 14: первый канон с ирмосом на 8, второй на 6. Затем катавасия – ирмос второго канона.

Глас 4. Песнь 1.

Канон, творение преподобного Феофана, глас 4
Песнь 1

Ирмос: Моря чермную пучину, / невлажными стопами, / древний пешешествовав Израиль, / крестообразными Моисеовыма рукама, / Амаликову силу в пустыни победил есть. Ирмос: Моря Красного пучину / не омоченными стопами / перейдя, древний Израиль, / крестообразно распростертыми Моисеевыми руками / Амаликово войско в пустыне в бегство обратил.
Велия яже паче ума, Владыко, / Божественнаго Твоего воплощения, благодеяния сияют нам, / дарове же и благодати, и Божественныя светлости, / благодатно истекающия. Великие, превышающие ум, Владыка, / благодеяния Твоего божественного воплощения сияют нам: / дары и милости, и божественные озарения, / благодатно изливающиеся.
Пришел еси, Христе, светлости Божества испущая, / праздника посреде явленно: / праздник бо радостный спасаемых еси, / и спасения нашего ходатай. Предстал Ты, Христе, / блистания Божества испуская, / посреди праздника явственно: / ибо Ты Сам – праздник спасаемых радостный / и спасение нам приносящий.
Премудрость, правда, Господи, / и избавление у Бога Ты был еси нам, / от земли к небесной преводя высоте, / и Дух Божественный даруя. Премудростью, праведностью / и искуплением, от Бога данным, / Ты, Господи, сделался для нас, / приводя от земли к небесной высоте / и Дух Божественный даруя.
Плоть Твоя истления во гробе не виде, Владыко, / но яко составися кроме семене, тления не прият, / последованию естества, пресущественно не работавшая. Плоть Твоя истления во гробе не увидела, Владыка, / но, как образовавшаяся без семени, / она распаду не приобщилась, / природному порядку сверхъестественно неподвластная.

Другий канон, творение господина Андреа Критскаго, глас 8.
Песнь 1.

Другой канон, творение преп. Андрея Критского, глас 8.
Песнь 1

Ирмос: Море огустил еси: Ирмос: Море Ты сгустил:
Языцы восплещите, евреи восплачите, / животодавец бо Христос, узы адовы расторже, / и мертвыя воскреси, и недуги исцели словом: / Сей есть Бог наш, давый жизнь верующим во имя Его. Народы, рукоплещите, евреи, возрыдайте: / ибо жизни Податель, Христос, / узы ада расторг, / и мертвых воскресил, / и недуги словом исцелил; / Он – Бог наш, давший жизнь / верующим во имя Его.
Чудо показал еси, воду в вино прешедшую, / во Египте реки преложивый, Владыко, в кровь, / и мертвыя воскресил еси, знамение сие второе скончав. / Слава, Спасе, несказанному Твоему совету: / слава истощанию Твоему, имже обновил еси нас. Чудо показал Ты, Владыка, – / воду в вино претворившуюся, / реки во Египте превративший в кровь; / и мертвых воскресил, / это знамение второе совершив. / Слава, Спаситель, несказанному Твоему замыслу; / слава умалению Твоему, / которым Ты обновил нас.
Струя приснотекущая сый, Господи, жизни истинныя, / Ты еси воскресение наше, / хотя трудился еси, Спасе мой, / и волею вжаждался еси, законом естества повинуяся, / и в Сихарь шед плотию, воды просил еси у самаряныни пити. Поток вечно текущий жизни истинной, / Ты, Господи, воскресение наше, / по Своей воле утомился, Спаситель мой, / и добровольно жажду претерпел, / естества законам повинуясь; / и, в Сихарь придя во плоти, / у самарянки попросил воды испить.
Хлебы благословил еси, рыбы умножил еси, непостижимый Боже, / и люди насытил еси независтно, / и источник приснотекущий, премудрость, жаждущим обещал еси. / Ты еси Спас Бог наш, / давый живот верующим во имя Твое. Хлебы Ты благословил, / рыбы умножил, непостижимый Боже, / и людей насытил щедро, / и источник премудрости неиссякаемый / жаждущим обещал. / Ты – Спаситель, Бог наш, / давший жизнь верующим во имя Твое.
Слава, Троичен: Три собезначальны славлю и сопрестольны, / Отца безначальна Бога, и Сына собезначальна, и Духа соприсносущна Сыну, / едино триипостасное Существо, / едино начало пребезначальное пою, / безначальнаго Божества и Существа чту. Слава, Троичен: Трех равно безначальных и сопрестольных славлю: / Отца, безначального Бога, / и Сына столь же безначального, / и Духа, равного вечностью Сыну, / единое в трех Лицах Существо; / единое Начало, высшее всякого начала воспеваю, / почитаю безначального Божеством и естеством.
И ныне, Богородичен: Едина вместила еси Зиждителя Твоего, Богородительнице, во чреве, / и плотию родила еси неизреченно, / и Дева пребыла еси, ничтоже девству осквернившуся. / Сего, Чистая, яко Сына Твоего и Бога непрестанно моли о стаде Твоем присно. И ныне, Богородичен: Одна вместила Ты во чреве, / Божия Родительница, Создателя Твоего, / и по плоти родила Его неизреченно, / и Девою осталась, девства ничем не осквернив. / Его, Чистая, как Сына Твоего и Бога / непрестанно моли о стаде Твоем всегда.
Катавасия: Море огустил еси, / погрузивый со оружием гордаго фараона, / и люди спасл еси немокренно Господи, / и ввел еси я в гору святыни, вопиющия: / поим Тебе Богу нашему песнь победную, яко прославися. Катавасия: Море Ты сгустил, / погрузив с колесницами фараона хвастливого, / и спас народ, ног не омочивший, Господи, / и привел их на гору святыни, взывающих: / “Воспоем Тебе песнь победную, / Богу нашему, в битвах могучему!”

Песнь 3.

Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: / Ты моя крепость Господи, / и прибежище, и утверждение.

Песнь 3

Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, взывая: / “Ты моя сила, Господи, / и прибежище, и утверждение!”

Вод животворных Церкви источники отверзл еси, / аще кто жаждет, усердно да приходит и пиет, вопия, Блаже. Вод животворных источники / Церкви Ты отверз, Благой взывая: / “Если кто жаждет, / пусть с усердием приходит и пьет!”
От земли убо на небо вознестися, проявленно глаголал еси: / с небесе же Духа послати обещал еси Святаго. О вознесении от земли на небо / Ты открыто говорил, / с небес же обещал послать / Духа Святого.
Естеством животворяй, и от Девы родивыйся Господь, / всем верным дарова безсмертие, яко Благоутробен. Естеством животворящий / и от Девы родившийся Господь, / всем верным даровал бессмертие, / как милосердный.
Ин. Ирмос: Утвердися сердце мое во Господе: Иной канон. Ирмос: Утвердилось сердце мое в Господе:
Не иже на лице суд судите, иудее, уча глаголаше Владыка, / егда прииде во святилище, якоже писано есть, / преполовившуся законному празднику. “Не по наружности суд производите, Иудеи”, – / уча, возглашал Владыка, / когда пришел во святилище, как написано, / на середине законного праздника.
Не иже на лице суд судите, иудее: / Христос бо прииде, / Егоже нарицаху пророцы от Сиона грядуща и мир взывающа. Не по наружности суд производите, Иудеи, / ибо Христос пришел, / Тот, Кого пророки называли грядущим от Сиона / и мiр к Себе призывающим.
Аще и словесем не веруете, иудее, делом веруйте Владыки: / что прельщаетеся, отметающеся Святаго, / Егоже написа в законе Моисей? Если и словам не верите вы, Иудеи, / делам Владыки веруйте; / что вы заблуждаетесь, отвергая Святого, / о Котором написал в Законе Моисей?
Аще мессии всяко подобает приити, иудее, / Христос же прииде ныне Мессиа: / что прельщаетеся, отметающеся Праведнаго, / Егоже написа в законе Моисей? Если во всяком случае придти Мессии должно, / а Христос ныне как Мессия пришел, / что вы заблуждаетесь, Иудеи, отвергая Праведного, / о Котором написал в Законе Моисей?
Слава, Троичен: Тебе покланяемся, Отче, безначальный Существом, / поем безначальнаго Сына Твоего, / и Духа благочестно Всесвятаго, / яко единаго три, естеством Бога. Слава, Троичен: Тебе поклоняемся Отче, / безначальный существом, / безначального Сына Твоего и Духа Всесвятого воспеваем благочестиво, / Трех – как единого естеством Бога.
И ныне, Богородичен: Един от Троицы сый быв, плоть виделся еси, / не преложь, Господи, существа, / ниже опалив Рождшия нетленное чрево, / Бог сый весь и огнь. И ныне, Богородичен: Ты, Господи, будучи Одним из Троицы, / сделавшись плотью, видим был, / не изменив Своего естества, / и не опалив чрева непорочного Родившей, / хотя весь являешься Богом и огнем.
Катавасия: Утвердися сердце мое во Господе, / вознесеся рог мой в Бозе моем, / разширишася на враги моя уста моя, / возвеселихся о спасении Твоем. Катавасия: Утвердилось сердце мое в Господе, / вознесся рог мой в Боге моем, / широко раскрылись на врагов моих уста мои: / я радуюсь о спасении Твоем.

Седален, глас 8. Подобен: Премудрости Слова:

Седален, глас 8

Стоя посреде святилища, преполовляющуся божественно празднику, / жаждай, взывал еси, да грядет ко Мне и пиет: / пияй бо от сея Божественныя Моея воды, / реки из чрева источит велений Моих, / а иже верует в Мя, посланнаго от Божественнаго Родителя, со Мною прославится. / Сего ради вопием Ти: / слава Тебе Христе Боже, / яко богатно излиял еси воды Твоего человеколюбия рабом Твоим. Стоя посреди святилища на середине праздника / Ты боговдохновенно возглашал: / “Жаждущий да приходит ко Мне и пьет: / ведь пьющий от этой божественной воды / источит из чрева реки велений Моих, / а тот, кто верует в Меня, / посланного от божественного Родителя, / со Мною прославится!” / Потому мы взываем Тебе: / “Слава Тебе, Христе Боже, / ибо Ты обильно излил / воды Твоего человеколюбия рабам Твоим!”
Слава, и ныне: Подобен: Премудрости воду и жизни, источая мирови, / всех, Спасе, призываеши почерпсти спасения воды: / Божественный бо закон Твой приим человек, / в себе угашает прелести углие, / отонудуже во веки не вжаждет, / ни престанет насыщения Твоего, Владыко Царю Пренебесный. / Сего ради славим державу Твою, Христе Боже, / прегрешений оставление просяще низпослати богатно рабом Твоим. Слава, и ныне: Премудрости и жизни воду источая миру, / Ты призываешь всех, Спаситель, / струи спасения почерпнуть: / ибо, Твой закон божественный приняв, / человек им гасит угли заблуждения; / потому во веки он не будет жаждать, / ни перестанет насыщаться Тобой, Владыка, Царь Небесный. / Потому мы славим могущество Твое, Христе Боже, / прося согрешений отпущение / ниспослать обильно рабам Твоим.

Песнь 4.

Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, / солнце праведное, / ста в чине своем, / достойно взывающи: / слава силе Твоей Господи.

Песнь 4

Ирмос: Вознесенным увидев на Кресте, / Тебя, Солнце правды, / стала Церковь на месте своем, достойно взывая: / “Слава силе Твоей, Господи!”

Растерзав смерти врата силою Твоею, / пути жизни сказал еси, / безсмертия же двери отверзл еси, верою зовущим: / слава силе Твоей, Господи. Сокрушив врата смерти силою Твоею, / путь жизни Ты известным сделал / и бессмертия двери отверз с верою восклицающим: / “Слава силе Твоей, Господи!”
Преполовение всех и конец имеяй, / и начала, яко безначален, обдержай, / стал еси посреде вопия: / Божественных, богомудрии, приидите, даров насладитеся. Серединой и концом всего владеющий, / и начало удерживающий, как безначальный, / стал Ты посреди, взывая: “Придите, богомудрые, / божественными дарами насладитесь!”
Яко Бог и всех имеяй власть, / яко силен державу низложив смерти, / послати обещался еси, Христе, Духа Святаго, / от Отца происходящаго. Как Бог и имеющий над всеми власть, / низложивший, как сильный, могущество смерти, / Ты обещал, Христе, посылать Святого Духа, / от Отца происходящего.
Богородичен: Даеши богатно благодать Тебе поющим, / и из Тебе рождшагося превечнаго Слова, Мати неискусобрачная, / прегрешений оставление сим просящи, Пречистая. Богородичен: Подаешь Ты обильно благодать / воспевающим Тебя и от Тебя рожденного / – предвечное Слово, Матерь брака не познавшая, / согрешений отпущение им прося, Всечистая.
Ин. Ирмос: Пророк Аввакум: Иной канон. Ирмос: Пророк Аввакум:
Аще мессии подобает приити, / Мессиа же Христос есть, беззаконнии, что не веруете Ему? / Се прииде, и свидетельствует, яже Той творит: / воду вино сотвори, разслабленнаго словом стягну. Если и подобает придти Мессии, / то Мессия и есть Христос, о беззаконники! / Почему вы не веруете Ему? / Вот, Он явился и свидетельствуют о том Его дела: / Он воду в вино претворил, / расслабленного словом укрепил.
Не разумеюще писаний, прельщаетеся вси вы, евреи беззаконнии: / воистинну бо прииде Христос, и всех просвети, / и в вас показа многая знамения и чудеса, / и всуе отрицаетеся истиннаго живота. Не разумея Писаний, / заблуждаетесь все вы, евреи беззаконные! / Ибо воистину пришел Христос и всех просветил, / и среди вас показал многие знамения и чудеса, / и вы напрасно отрекаетесь от истинной жизни.
Едино дело показах вам, и вси уже дивитеся, взываше иудеем Христос. Вы обрезуете и в субботу человека, рече, / Мене же что оклеветаете прочее, / воздвигшаго словом разслабленнаго? “Одно дело показал Я вам, / и все вы уже удивляетесь”, – / взывал Иудеям Христос. / “Вы обрезываете и в субботу человека”, – Он сказал, – / “что же все еще обвиняете Меня, / воздвигшего словом расслабленного?”
Дела сотворих многая, и коего ради дела камением биете Мя? / Иудеем Христос, обличая, взываше: / еда зане человека здрава всего словом сотворих, / не судите на лице человецы. “Дел Я соделал много, и за какое дело / вы камни бросаете в Меня?” / – Иудеям Христос взывал, их обличая, – / “За то ли, что словом всего человека здоровым сделал? / Не судите по наружности, люди!”
Во апостолех действуяй, и во пророцех Сам почиваяй с Духом, / безначальное рождение Отеческаго естества Христе, / языки к познанию возвел еси знаменьми Твоими. В апостолах действующий / и в пророках Сам почивающий с Духом, / безначальное Порождение Отеческого Естества, Христе! / Ты народы возвел к познанию Тебя / знамениями Твоими.
Слава, Троичен: Троице нераздельная Единице, / безначальне Отче, Сыне и Душе Святый, / во Единице Троица равночестная, сопрестольная, животворящая, / несозданный Боже, спасай воспевающия Тя, / и избави от бед и скорбей. Слава, Троичен: Троица, нераздельная Единица, / безначальный Отче, Сын и Дух Святой! / Во Единице – Троица, равная честью, единая престолом, / животворящая, несотворенный Боже, / спасай воспевающих Тебя, / и избавь от бед и скорбей!
И ныне, Богородичен: Во чреве Твоем Бога неописанно вместившая, / Богоневесто, Дево Мати Чистая, / не престай молящи о нас, яко да Тобою избавимся от обстояний, / к Тебе бо присно прибегаем. И ныне, Богородичен: Во чреве Твоем вместившая Бога / невыразимым образом, Божия Невеста, / Дева-Матерь чистая! / Не прекрати ходатайствовать за нас, / чтобы нам с Твоею помощью избавиться от напастей, / ибо мы к Тебе всегда прибегаем.
Катавасия: Пророк Аввакум умныма очима / провиде, Господи, пришествие Твое, / тем и вопияше: от юга приидет Бог. / Слава силе Твоей, / слава снизхождению Твоему. Катавасия: Пророк Аввакум очами ума / провидел, Господи, пришествие Твое, / и потому восклицал: / “От Фемана придет Бог!” / Слава славе Твоей, Христе, / слава сошествию Твоему!

Песнь 5.

Ирмос: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси. / Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения, / верою воспевающих Тя.

Песнь 5

Ирмос: Ты, Господи мой, светом в мир пришел, / светом святым, от мрака неведения обращающим / с верою воспевающих Тебя.

Божественных праздников преполовения достигше, / совершенное божественною добродетелию обучитися потщимся, богомудрии. Середины Божественных праздников достигнув, / совершенной Божественной добродетелью / постараемся украситься, богомудрые.
Яко воистинну священное настоящее торжество, преполовение: / превеликих бо праздников корень и светится обоюду. Как поистине священно нынешнее торжество: / ведь оно середину величайших праздников определяет / и сияет с обеих сторон!
Богородичен: Ум архангельский не может разумети / Твое неизреченное из Девы и пречистое рождество, Спасе Многомилостиве. Богородичен: Ум архангельский не в силах уразуметь / Твое неизреченное и пречистое от Девы рождение, / Спаситель Многомилостивый!
Ин. Ирмос: Господи Боже наш, мир даждь нам: Иной канон. Ирмос: Господи, Боже наш, мир дай нам:
Чудесы украсил еси апостолы Твоя, / дивесы возвеличил еси ученики, / во всем мире прославил, Спасе наш, и дав им Царствие Твое. Чудесами украсил Ты Апостолов Твоих, / дивными делами возвеличил учеников, / во всем мире прославив их, Спаситель наш, / и дав им Царство Твое.
Вся просветиша земли концы ученицы, чудесы и ученьми, / и различными образы слово проповедавше, Христе Спасе, Царствия Твоего. Все концы земли просветили ученики / чудесами, и учениями, / и различными способами провозгласили, Христе Спаситель, / слово о Царстве Твоем.
Хвалу возсылаем Царствию Твоему, пение же Тебе приносим, / нас ради на земли явившемуся, и мир просветившему, и Адама воззвавшему. Хвалу воссылаем Царству Твоему / и Тебе пение приносим, / ради нас на земле явившемуся, / и мир просветившему, / и Адама к Себе призвавшему.
Слава, Троичен: Слава Тебе, Отче Святый, Боже нерожденне: / слава Тебе, Слове безлетне единородне: / слава Тебе, Душе Божественне и сопрестольне, / и единосущне Отцу и Сыну. Слава, Троичен: Слава Тебе, Отче Святой, Боже нерожденный! / Слава Тебе, Слово вневременное, единородное! / Слава Тебе, Дух Божественный, и сопрестольный, / и единосущный Отцу и Сыну!
И ныне, Богородичен: Бысть чрево Твое святая трапеза, имущая небесный хлеб, / от негоже всяк ядый не умирает, / якоже рече всех, Богородительнице, Питатель. И ныне, Богородичен: Стало чрево Твое, Богородица, / святою трапезой, носящей небесный Хлеб, / и никто из вкушающих от Него не умирает, / как сказал Он, всех Питатель.
Катавасия: Господи Боже наш / мир даждь нам, / Господи Боже наш, стяжи ны, / Господи, разве Тебе иного не вемы, / Имя Твое именуем. Катавасия: Господи, Боже наш, мир дай нам; / Господи Боже наш, возьми нас Себе; / Господи, кроме Тебя мы иного не знаем, / имя Твое призываем.

Песнь 6.

Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления Господи, / Церковь вопиет Ти, / от бесовския крове очищшися, / ради милости от ребр Твоих / истекшею кровию.

Песнь 6

Ирмос: “Принесу Тебе жертву / со гласом хвалебным, Господи”, / Церковь взывает Тебе, / от бесовской крови очистившись / по милосердию из ребр Твоих / истекшею кровию.

Преполовение Пятдесятницы наста днесь, / отсюду Божественныя убо Пасхи, / Божественнейшею светлостию озарившееся, / отонудуже Утешителевою благодатию сияющее. Середина Пятидесятницы в сей день настала, / с одной стороны божественной Пасхи, божественнейшим сиянием озаренная, / с другой же – благодатию Утешителя светящаяся.
Глаголал еси в храме, Христе, предстоя иудейским собором / Свою славу открывая, и предъявляя сродство к Родителю. Говорил Ты, Христе, стоя в храме, / толпам Иудеев Свою славу открывая / и являя Свое единство с Родителем.
Богородичен: Буди ми предстательница, и стена нерушимая, / от мирских мя соблазнов избавляющая, едина Богородительнице, / и божественным светолитием освещающая.

Богородичен: Стань для меня защитой и стеною непоколебимой, / единая Божия Родительница, / от мирских соблазнов избавляя меня / и излиянием божественного света озаряя.
Ин. Ирмос: Яко воды морския: Иной канон. Ирмос: Как воды морские:
Вся содержай концы, возшел еси, Иисусе, / и учил еси во святилищи народы слову истины, / празднику преполовляющуся, якоже Иоанн вопиет. Все концы мира заботливо хранящий, / взошел Ты во святилище, Иисусе, / и учил толпы народа слову истины / на середине праздника, / как возглашает Иоанн.
Отверзл еси устне Твои, Владыко, / проповедал еси мирови безлетнаго Отца, и Всесвятаго Духа, / сродное обоих храня и по воплощении. Отверз Ты уста Свои, Владыка, / проповедал миру сверхвременного Отца и Всесвятого Духа, / сродство с Обоими сохраняя и по воплощении.
Дело Отчее совершил еси, / делы уверил еси словеса Твоя, / исцеления совершая Спасе, и знамения, / разслабленнаго исправляя, прокаженныя очищая, и мертвыя воскрешая. Дело Отца Ты завершил, / делами подтвердил слова Твои, Спаситель, / совершая исцеления и знамения: / расслабленного воздвигая, прокаженных очищая / и мертвых воскрешая.
Безначальный Сын начало бысть прием, / еже по нам вочеловечися, / и посреде праздника учаше, глаголя: / притецыте ко источнику приснотекущему, жизнь почерпите. Безначальный Сын обрел начало, / приняв наше естество, вочеловечился, / и посреди праздника учил, возглашая: / “Прибегните к источнику вечно текущему, / чтобы жизнь почерпнуть!”
Слава, Троичен: Едино в Троице Божество, / Существо триипостасное, несозданное, нераздельное вси славим, / Отца, и Сына, и Святаго Духа, яко три сущее, и едино. Слава, Троичен: Единое в Троице Божество, / Существо в трех Ипостасях, / несозданное, нераздельное все мы славословим: / Отца, и Сына, и Святого Духа, / существующее как Три и Одно.
И ныне, Богородичен: Деву по рождестве поем Тя, / Деву и Матерь славим Тебе едину, / Чистая Богоневесто Отроковице, / из Тебе бо воистинну Бог воплотися, обновив нас. И ныне, Богородичен: Деву после родов воспеваем Тебя, / Деву и Матерь славим, – / Тебя, единственную, Чистая / Божия Невеста, Отроковица, / ибо из Тебя воистину Бог воплотился, / обновив нас.
Катавасия: Яко воды морския, Человеколюбче, / волнами житейскими обуреваюся, / темже, яко Иона, тако вопию Ти: / возведи от тли живот мой, / Благоутробне Господи. Катавасия: Как воды морские, Человеколюбец, / волны житейской бури носят меня. / Потому, как Иона восклицаю Тебе, Слово: / “Изведи от гибели жизнь мою, / милосердный Господи!”

Кондак, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Кондак, глас 4

Празднику законному преполовляющуся, / всех Творче и Владыко, / к предстоящим глаголал еси, Христе Боже: / приидите и почерпите воду безсмертия. / Темже Тебе припадаем и верно вопием: / щедроты Твоя даруй нам, / Ты бо еси Источник жизни нашея. На середине праздника законного / Ты, Творец всего мира и Владыка, / возглашал присутствующим, Христе Боже: / “Приходите и зачерпните воды бессмертия!” / Потому мы припадаем к Тебе и с верою взываем: / “Даруй нам милости Твои, / ибо Ты – источник жизни нашей!”
Икос: Оляденевшую мою душу прегрешений беззаконьми, / теченьми Твоих кровей напой, / и покажи плодоносну добродетельми: / Ты бо рекл еси всем, еже приходити к Тебе, Слове Божий Всесвятый, / и воду нетления почерпати, живую же и очищающую грехи, / поющих славное и Божественное Твое востание, / подая, Благий, с высоты сшедшую воистинну учеником Твоим Духа крепость, / Тебе Бога ведущим: / Ты бо еси источник жизни нашея.

Синаксарий Минеи. Таже Триоди.

Икос: Душу мою, иссохшую от согрешений беззаконных, / потоками Твоей крови ороси, / и яви ее плод добродетелей приносящей; / ибо всем сказал Ты приходить к Тебе, Слово Божие всесвятое, / и воду нетления черпать, живую и очищающую грехи / тех, кто воспевает славное и божественное Твое воскресение; / подавая, Благой, с высоты воистину сошедшую силу Духа, / ученикам Твоим, признающим Тебя Богом, / ибо Ты – источник жизни нашей.

Песнь 7.

Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, / любовию благочестия паче, / нежели пламенем опаляеми взываху: / благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Песнь 7

Ирмос: Чада Авраамовы в печи Персидской, / любовью к благочестию более, чем пламенем разжигаемые, восклицали: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”

Крепостию, Спасе, смертную разорь силу, / стезю жизни показал еси человеком, благодарно Тебе зовущим: / благословен еси в храме славы Твоея, Господи. Мощью Своей, Спаситель, разрушив смерти силу, / Ты явил путь жизни смертным, / благодарно Тебе восклицающим: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”
Плоть носяща видяще, / не разумеша собори еврейстии Слове Тя Божий, / но мы Тебе воспеваем: / благословен еси в храме славы Твоея, Господи. Плоть носящим Тебя видя, / не узнали в Тебе евреев толпы Слово Божие; / но мы Тебе воспеваем: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!”
Богородичен: Вышняго освященное божественное селение, радуйся! / Тобою бо дадеся радость, Богородице, вопиющим: / благословена Ты в женах еси, Пренепорочная Владычице. Богородичен: Божественная освященная Скиния Всевышнего, радуйся! / Ибо чрез Тебя, Богородица, радость подана взывающим: / “Благословенна Ты между женами, / всенепорочная Владычица!”
Ин. Ирмос: Халдейская пещь: Иной канон. Ирмос: Халдейская печь:
Плотски потрудился еси, упокоение всех: / волею вжаждался еси, источниче чудес: / воды просил еси, воду жизни, Иисусе, возвещаяй. Ты по плоти утомился, Упокоение всех; / претерпел добровольно жажду, Источник чудес; / воды попросил, о воде живой возвестивший, Иисусе!
Самаряныни, Господи, жене беседовал еси, / обличая безумие беззаконных евреев: / она убо верова Сына быти Божия, сии же отвергошася. С женщиной-самарянкой беседовал Ты, Господи, / обличая безумие евреев беззаконных: / ибо она уверовала в Тебя, как в Сына Божия, / они же Тебя отвергли.
Воду живую истекающую, воду безсмертия, / источник присноживущий подати обещал еси, / верою Дух Твой приемлющим, Спасе, от Отца происходящий. Воду живую, бьющую, воду бессмертия, / источник вечной жизни подавать Ты обещал / верою принимающим Духа Твоего, Спаситель, / от Отца происходящего.
Пятьми хлебы препитал еси, тысящи алчущих, / и насыщения останки, в другия тысящи, Спасе умножил еси, / показуя славу Твою священным учеником. Пятью хлебами напитал Ты тысячи алчущих, / и оставшееся после насыщения / для других десятков тысяч преумножил, / показывая славу Свою священным ученикам.
Ядый Тело Твое, жив будет во веки, / и пияй Кровь Твою, в Тебе пребудет, Спасе мой, / и Ты в нем пребываеши, / и воскресиши его в последнее мгновение. Вкушающий Тело Твое / жив будет вовеки, / и пьющий Кровь Твою / в Тебе пребывает, Спаситель мой, / и Ты в нем пребываешь / и воскресишь Его в последнее мгновение.
Удивил еси, Владыко, Твое смотрение, / уверив чудесы Божественную власть, / недуги изгнал еси, мертвыя воскресил еси и слепыя просветил еси яко Бог. Дивным Ты явил, Владыка, Свое домостроительство, / подтвердив чудесами Свою божественную власть, / болезни прогнал, мертвых воскресил, / и слепым дал видеть свет, как Бог.
Прокаженныя очистил еси, хромыя исправил еси, / разслабленныя стягнул еси, кровоточивую исцеливый: / шествовал еси по пучине, показав славу Твою священным учеником. Прокаженных очистил Ты, хромых восставил, / расслабленных укрепил, кровоточивую исцелил; / шествовал по пучине, показывая / славу Свою священным ученикам.
Слава, Троичен: Покланяемся Твоему, Господи, Пречистому Отцу, / и благодати Духа, юже Твоим апостолом Бог сый раздал еси, / посылая их на проповедь. Слава, Троичен: Поклоняемся Твоему, Господи, / сверхвременному Отцу / и благодати Духа, / которую Ты, Сам Бог истинный, Твоим Апостолам раздал, / посылая их на проповедь.
И ныне, Богородичен: Во чреве Твоем вместила еси невместимаго Слова, / от Твоих сосец доила еси миру Питателя, / на объятии носила еси Содержителя нашего, Богородительнице Чистая. И ныне, Богородичен: Во чреве Твоем вместила Ты / невмещаемое Слово, / от Твоих сосцов питала мiра Питателя, / во объятиях носила Творца всего, / Божия Родительница Чистая.
Катавасия: Халдейская пещь, огнем распалаемая, / орошашеся Духом, / Божиим предстоянием, / отроцы пояху: / благословен еси, Боже отец наших. Катавасия: Халдейская печь, огнем разжигаемая, / орошалась Духом по Божиему промыслу; / отроки же воспевали: / “Благословен Ты, Боже отцов наших!”

Песнь 8.

Ирмос: Руце распростер Даниил, / львов зияния в рове затче: / огненную же силу угасиша, / добродетелию препоясавшеся, / благочестия рачители отроцы, взывающе: / благословите вся дела Господня Господа.

Песнь 8

Ирмос: Руки распростер Даниил / и пасти львов во рве заградил; / сильное же пламя угасили, / добродетелью препоясавшись, / благочестия ревнители – отроки, взывая: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”

Красен из гроба востав, Божества славою украшен, / апостолом Твоим, Господи, явился еси, / Духа обещаяся тем послати действо, вопиющим: / благословите вся дела Господня Господа. Прекрасным из гроба восстав, / Божества славою украшенным, / Апостолам Твоим, Господи, Ты явился, / обещая Духа действие / посылать им, взывающим: / “Все творения, воспевайте Господа!”
Умертвив ада яко Бог живоначальнейший, / всем источил еси живот вечный, / егоже ныне воображают явственнее, / светоносных дней сих радости, вопиющим: / благословите вся дела Господня Господа. Умертвив ад, как Бог живоначальнейший, / Ты источил всем вечную жизнь, / ту, что ныне этих дней светоносных радости / изображают яснейшим образом / взывающим: “Все творения, воспевайте Господа!”
Лучи, яко Солнце, Христе, правды явився, / миру послал еси апостолы Твоя, / носящия Тебе свет непостижимый, / и неведения мглу очищающия и вопиющия: / благословите вся дела Господня Господа. Явившись, Христе, как солнце правды, / Ты миру послал лучи – Апостолов Твоих, / несущих Тебя, Свет непостижимый, / и мглу неведения прогоняющих, и взывающих: / “Все творения, воспевайте Господа!”
Богородичен: Се ныне оскуде яве от Иудина племене князь и вождь: / Ты бо, Всенепорочная, родила еси, / прежде обещанное чаяние языков, Христа Бога, / Емуже поем: благословите вся дела Господня Господа. Богородичен: Вот, ныне не стало явно / князя владычествующего от племени Иуды: / ибо Ты, Всенепорочная, родила / прежде ему назначенное / – ожидание народов, Христа, / Которому мы поем: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!”
Ин. Ирмос: Ангели и небеса, на престоле: Иной канон. Ирмос: Ангелы и небеса! / На престоле славы:
Приидите видите, людие, на престоле славы воспеваемаго, / от людей беззаконных хулимаго, / и видяще пойте в пророцех Мессию предреченнаго. Придите, узрите, люди, / на престоле славы Восседающего, / но людьми беззаконными злословимого; / и, увидев, воспевайте Мессию, / в писаниях пророков предреченного.
Ты еси воистинну Христос, в мир сей пришедый, / из Негоже спасение и оставление отеческих согрешений: / Ты еси воистинну живот, в Тя веровавшим. Ты – воистину Христос, / в мир сей приходящий, / от Которого – спасение / и отпущение отеческих грехопадений; / Ты – воистину жизнь в Тебя уверовавшим.
Премудрость Божия, преполовившуся празднику, якоже писано есть, / во святилищи предста и учаше, / яко воистинну Сей бяше Мессиа Христос, Имже спасение. Премудрость Божия на середине праздника / во святилище предстала и учила, как написано; / ибо воистину Это был Мессия, / Христос, в Котором спасение.
В субботах Христос, и по вся дни показоваше знамений дела, / исцеляя сущия в недузех различных: / но прельщеннии людие яростию распыхахуся. Христос по субботам и во все дни / показывал знамения – Свои дела, / исцеляя в недугах различных пребывавших; / но народ заблудший в ярости негодовал.
Разслабленнаго, глаголет, в летех же мнозех лежащаго, / в субботу Сей исцели, и преступи закон, / иудеи Христа горько укоряху. “Расслабленного и в течение многих лет лежавшего, / Он, говорят, в субботу исцелил / и преступил Закон”, / – Иудеи Христа сурово порицали.
Не Моисей ли вам, закон давый, повелевает обрезатися, / и в субботу мужа обрезуете, да не како закон отеческий разорится, / Христос иудеем глаголаше. “Не Моисей ли давший вам Закон, / повелевает совершать обрезание? / И вы в субботу обрезываете человека, / чтобы ни в чем нарушен не был Закон отцов”, / – Христос говорил Иудеям.
Неблагодарни всегда в пустыни жившии, / Благодетеля завистию прогневаху, хуляще, / движуще неправедныя языки, тщетным поучающеся. Неблагодарные во всем, / в древности поселенцами живя в пустыне, / неприязненно нападали на Благодетеля, / хулы произнося языками неправедными, / тщетное замышляя.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа. Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа.
Троичен: Един Бог убо Троица, / Отцу не преступившу в сыновство, / ниже Сыну преложшуся во исхождение: / но свойтвенная и обоя, Свет Бога, три прославляю во век. Поистине Троица – Единый Бог: / ни Отец в сыновство не перешел, / ни Сын не изменился во исхождение, / но и каждое из Лиц в Себе / и все вместе Они – Свет; / Бога в Трех я прославляю вовеки.
Богородичен: Како родила еси, рцы, от Отца безлетно просиявшаго, / и со Святым Духом воспеваемаго? / Или яко весть един благоволивый из Тебе родитися, Богородице. И ныне, Богородичен: Как Ты родила, скажи, / от Отца вне времени просиявшего / и со Святым Духом воспеваемого? / Впрочем, это знает Он один – / благоволивший от Тебя родиться, Богородица.
Таже: Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, / поюще и превозносяще во вся веки. Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.
Катавасия: Ангели и небеса, / на престоле славы седящаго / и яко Бога непрестанно славимаго, / благословите, пойте / и превозносите Его во веки. Катавасия: Ангелы и небеса! / На престоле славы Сидящего / и непрестанно как Бога славимого, / благословляйте, пойте и превозносите во все века!
Честнейшую: не стихословится. На 9‑ой песни “Честью высшую:” не поем.

Песнь 9.

Ирмос: Камень нерукосечный / от несекомыя горы Тебе Дево, / краеугольный отсечеся, / Христос, совокупивый разстоящаяся естества. / Тем веселящеся, Тя Богородице величаем.

Песнь 9

Ирмос: Камень краеугольный / от нерассекаемой горы – Тебя, Дева, / отсечен был без помощи рук, / – Христос, соединивший разделенные естества. / Потому мы с веселием Тебя, Богородица, величаем.

Новому и чистому жительству, от Христа научившеся, / сие даже до конца сохранити полезно вси потщимся яко да Святаго Духа пришествие восприимем. Образу жизни новому и небывалому / научившись от Христа, / постараемся все до конца его тщательно хранить, / чтобы Святого Духа пришествием насладиться.
Ты мое смертное, Жизнодавче, / обложением безсмертия, и нетления благодатию / облек, Спасе, совоскресил еси, / и Отцу привел еси, временную мою разрушив брань. Ты, Податель жизни, мое смертное естество / одеянием бессмертия и нетления благодатию облек, Спаситель, / воскресил с Собою и ко Отцу привел, / прекратив давнюю вражду со мною.
В небесное паки житие звани бывше, / ходатайства силою истощившагося даже и до рабия образа, и нас вознесшаго, / Сего достойно возвеличим. Вновь призванные к небесному житию / силою посредничества Себя Умалившего / даже до образа раба и нас возвысившего, / Его достойно возвеличим.
Богородичен: Яко корень, источник и вину нетления, / Тебе, Дево, вси вернии уведевше, похвалами почитаем: / Ты бо ипостасное безсмертие нам источила еси. Богородичен: Как корень, источник и причину нетления, / Тебя, Дева, мы, все верные познав, / похвалами прославляем: / ибо Ипостасное Бессмертие Ты источила для нас.
Ин. Ирмос: Чужде матерем девство: Иной канон. Ирмос: Чуждое матерям девство:
Празднику преполовляющуся иудейскому, / возшел еси, Спасе мой, во святилище Твое, и научал еси всех: / чудяхуся же иудее, и откуду Сей весть письмена не научився, глаголаху. На середине праздника иудейского / взошел Ты, Спаситель мой, во святилище Твое, и всех учил; / Иудеи же удивлялись и говорили / “Откуда знает Он Писания, не учившись?”
Исцеления дарований Избавитель мой источая, / сотворяше чудеса и знамения, / прогоня недуги, целя немощствующия: / но иудеи неистовствовахуся множеством чудес Его. Исцеления благодатные, Избавитель мой, источая, / совершал чудеса и знамения, / прогоняя недуги, исцеляя немощных; / но Иудеи приходили в бешенство / от множества чудес Его.
Непокоривыя иудеи Избавитель мой обличая, вопияше: / не судите на лице, но праведен суд судите: / ибо закон и в субботу обрезоватися повелевает всякому человеку. Непокорных Иудеев обличая, / Ты, Искупитель мой, взывал: / “Не судите по внешности, но праведным судом судите: / ведь сам Закон повелевает и в субботу / принимать обрезание всякому человеку.
Большая чудес учеником Твоим, Спасе, якоже обещав, подал еси, / послав в языки проповедати славу Твою: / они же мирови проповедаху Твое Воскресение, благодать и воплощение. Большие чудеса ученикам Твоим, Спаситель, / как обещал, дал Ты совершить, / послав их к язычникам провозгласить о Твоей славе; / они же миру провозглашали воскресение Твое, / благодать и воплощение.
Аще человека обрезуете в субботу, да не како разорится закон: / ныне на Мя что гневаетеся, / яко человека всего здрава сотворих словом? / По плоти вы судите, глаголет иудеем Христос. Если человека вы обрезываете в субботу, / чтобы не был нарушен как-нибудь Закон, / что ныне на Меня негодуете, за то, / что Я всего человека здоровым сделал словом? / Вы по плоти судите”, / – Иудеям говорит Христос.
Сухую исцеливый руку словом, / изсохшую древле землю моего сердца, исцелив Слове, / покажи мя плодоносна, да соделаю и аз Спасе, / плоды в покаянии тепле. Излечивший сухую руку словом! / Иссохшую издавна землю моего сердца исцелив, / яви меня плодоносным, Слово, / чтобы и я принес плоды, Спаситель, / в горячем покаянии.
Прокаженное мое сердце очистив, / и души моея, Слове, очи просветивый, / на одре болезни мя лежаща исправи, / якоже разслабленнаго возставил еси на одре лежащаго. Прокаженное сердце мое очистив / и души моей очи просветив, / меня, на одре страдания моего лежащего воздвигни, Слово, / как Ты поднял расслабленного, / лежавшего на одре.
Слава, Троичен: Чужде есть беззаконным славити безначальную Троицу, / Отца, и Сына же, и Святаго Духа, / несозданное вседержание, / Имже весь мир создася державою крепости Ея. Слава, Троичен: Чуждо для беззаконных чтить безначальную Троицу, / Отца, как и Сына, и Святого Духа, / несотворенное всевластие, / благодаря Которой держится весь мир / мощью силы Её.
И ныне, Богородичен: Вместила еси во чреве Твоем, Дево Мати, / единаго от Троицы Христа Жизнодавца, / Егоже поет вся тварь, и трепещут горнии престоли: / Того моли, Всеблаженная, спасти души наша. И ныне, Богородичен: Вместила Ты во чреве Твоем, Дева-Матерь, / Одного из Троицы – жизни Подателя Христа, / Которого воспевает все творение / и пред Кем трепещут вышние Престолы. / Его моли, Всеблаженная, о спасении душ наших.
Катавасия: Чужде матерем девство, / и странно девам деторождение: / на Тебе Богородице, обоя устроишася. / Тем Тя вся племена земная / непрестанно величаем. Катавасия: Чуждое матерям девство / и несвойственное девам деторождение – / то и другое совершилось на Тебе, Богородица: / потому все мы, племена земные, / непрестанно Тебя величаем.

Ексапостиларий. Подобен: Небо звездами:

Ексапостиларий

Чашу имеяй неистощимых даров, / даждь ми почерпсти воду во оставление грехов, / яко содержимь есмь жаждею, Благоутробне едине Щедре. [Трижды.] Имеющий чашу неистощимых даров! / Дай мне почерпнуть воды для отпущения грехов, / ибо я мучим жаждою, / Милосердный, единый Сострадательный! (3)
На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихи 4. И поем подобны праздника 3, повторяюще 1, глас 4.

Подобен: Яко добля:

На “Хвалите:” стихиры на 4 подобны праздника, глас 4

Премудрость, и сила, Отчее сияние, / Слово присносущное и Сын Божий, / во святилище прииде плотию, / и учаше иудейския люди, жестокия и неблагодарныя, / и удивляхуся премудрости богатству, вопиюще: / откуду весть писмена, ни от когоже учився? [Дважды.] Премудрость и Сила, Сияние Отца, / Слово вечное и Сын Божий, / во святилище явился во плоти и учил / толпы Иудеев неистовых и неразумных; / и удивлялись они богатству премудрости, взывая: / “Откуда знает Он Писания, / ни у кого не учившись?”(2)
Книжником затыкаше уста, / иудеи обличаше Мессиа Господь, вопия к ним: / не на лице законопреступницы, яко неправеднии судите, / в субботу бо Аз разслабленнаго воздвигнух. / Темже Господь субботы есмь и закона, / что ищете Мене убити, умершия воздвигшаго? Книжникам заграждал уста, / Иудеев обличал Мессия – Господь, взывая к ним: / “Не по внешности, беззаконники, судите как неправедные! / Ведь Я в субботу расслабленного воздвиг, / потому являюсь Господином субботы и Закона. / Что вы ищете Меня убить, / умерших воздвигшего?”
Навуфеа камением побиша, лютии и законопреступнии, / иудейское собрание неблагодарное: / Исаию же пилою древяною растроша, / в кал мудраго Иеремию ввергоша, / Господа же на Крест вознесше взываху: / храм разоряяй, спаси Себе, и уверуем. Моисея хотело побить камнями / неистовое и беззаконное / сборище Иудеев неблагодарное; / Исаию же пилою древянною перепилили, / в грязь мудрого Иеремию бросили; / Господа же вознеся на Крест, кричали: / “Разрушающий храм, спаси Себя Самого / и уверуем!”
Слава, и ныне, глас 4. Анатолиа: Просветившеся братие, / Воскресением Спаса Христа, / и достигше преполовения праздника Владычня, / приискренно сохраним заповеди Божия, / да достойни будем и Вознесение праздновати, / и пришествие получити Святаго Духа. Слава, и ныне, глас 4, Анатолия: Просветившись, братия, / воскресением Спасителя Христа / и достигнув середины праздника Владычнего, / искренне заповеди Божии сохраним, / чтобы быть достойными и Вознесение отпраздновать, / и достигнуть пришествия Святого Духа!
Славословие великое. По Трисвятом тропарь праздника, ектении, и отпуст. И час 1‑й. Славословие великое, тропарь праздника, ектении, отпуст и первый час.

НА ЛИТУРГИИ

НА ЛИТУРГИИ

Блаженна от канона праздника, 4‑го гласа, песнь 3‑я на 4, и 8‑го гласа, песнь 6‑я на 4. Блаженны праздника: из первого канона – песнь 3‑я на 4, а из второго – песнь 6‑я на 4.

По входе тропарь праздника, глас 8:

После входа тропарь, глас 8

Преполовившуся празднику, / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / яко всем, Спасе, возопил еси: / жаждай да грядет ко Мне и да пиет. / Источниче жизни нашея, Христе Боже, слава Тебе. На середине праздника / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / ибо всем, Спаситель, Ты воззвал: / “Жаждущий пусть идет ко Мне и пьет”. / Источник жизни (нашей), Христе Боже, слава Тебе!

Слава, и ныне: кондак, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Слава, и ныне: кондак, глас 4

Празднику законному преполовляющуся, / всех Творче и Владыко, / к предстоящим глаголал еси, Христе Боже: / приидите и почерпите воду безсмертия. / Темже Тебе припадаем и верно вопием: / щедроты Твоя даруй нам, / Ты бо еси Источник жизни нашея. На середине праздника законного / Ты, Творец всего мира и Владыка, / возглашал присутствующим, Христе Боже: / “Приходите и зачерпните воды бессмертия!” / Потому мы припадаем к Тебе и с верою взываем: / “Даруй нам милости Твои, / ибо Ты – источник жизни нашей!”

Прокимен, глас 3:

Велий Господь наш, и велия крепость Его, / и разума Его несть числа. И до отдания. Стих: Хвалите Господа яко благ псалом: Богови нашему да усладится хваление.

Прокимен, глас 3

Велик Господь наш, и велика сила Его, / и разум Его неисчислим. Стих: Хвалите Господа, ибо благо петь псалом, хвала Богу нашему да будет сладостна.   Пс 146:5, 1

Апостол Деяний, зачало 34. [Деян. 14, 6 – 18]:

Во дни оны, Павел и Варнава прибегоста во грады Ликаонския, в Листру и Дервию, и во окрестныя их, и тамо беста благовествующа. И некто муж в Листрех немощен ногама седяше, хром от чрева матере своея сый, иже николиже бе ходил. Сей слышаше Павла глаголюща: иже воззрев нань и видев, яко веру имать здрав быти, рече велиим гласом: тебе глаголю во имя Господа Иисуса Христа, встани на ногу твою прав. И абие возскочи и хождаше. Народи же видевше, еже сотвори Павел, воздвигоша глас свой, ликаонски глаголюще: бози уподобльшеся человеком снидоша к нам. Нарицаху же убо Варнаву Диа, Павла же Ермиа, понеже той бяше начальник слова. Жрец же Диев, сущаго пред градом их, приведе юнцы, и принесе венцы пред врата, с народы хотяше жрети. Слышавша же апостола Варнава и Павел, растерзавша ризы своя, вскочиста в народ, зовуща и глаголюща: мужие, что сия творите? И мы подобострастна есма вам человека, благовествующа вам, от сих суетных обращатися к Богу живу, Иже сотвори небо и землю, и море и вся, яже в них. Иже в мимошедшия роды оставил бе вся языки ходити в путех их. И убо не несвидетельствована Себе остави, благотворя, с небесе нам дождевы дая, и времена плодоносна, исполняя пищею и веселием сердца наша. И сия глаголюща, едва устависта народы не жрети има, но отыти коемуждо во свояси.

Деяния святых Апостолов, зачало 34

В те дни Павел и Варнава удалились в Ликаонские города Листру и Дервию и в окрестности их, и там благовествовали. В Листре некоторый муж, не владевший ногами, сидел, будучи хром от чрева матери своей, и никогда не ходил. Он слушал говорившего Павла, который, взглянув на него и увидев, что он имеет веру для получения исцеления, сказал громким голосом: тебе говорю во имя Господа Иисуса Христа: стань на ноги твои прямо. И он тотчас вскочил и стал ходить. Народ же, увидев, что сделал Павел, возвысил свой голос, говоря по-ликаонски: боги в образе человеческом сошли к нам. И называли Варнаву Зевсом, а Павла Ермием, потому что он начальствовал в слове. Жрец же идола Зевса, находившегося перед их городом, приведя к воротам волов и принеся венки, хотел вместе с народом совершить жертвоприношение. Но Апостолы Варнава и Павел, услышав о сем, разодрали свои одежды и, бросившись в народ, громогласно говорили: мужи! что вы это делаете? И мы – подобные вам люди, и благовествуем вам, чтобы вы обратились от сих ложных к Богу живому, Который сотворил небо и землю, и море, и все, что в них, Который в прошедших родах попустил всем народам ходить своими путями, хотя и не переставал свидетельствовать о Себе благодеяниями, подавая нам с неба дожди и времена плодоносные и исполняя пищею и веселием сердца наши. И, говоря сие, они едва убедили народ не приносить им жертвы и идти каждому домой.   Деян 14:6–18А

Аллилуиа, глас 1:

Помяни сонм Твой, егоже стяжал еси исперва. Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.

Аллилуия, глас 1

Стих: Вспомни сонм Твой, который Ты приобрёл от начала. Стих: Бог же, Царь наш прежде века, соделал спасение посреди земли.   Пс 73:2А, 12

Евангелие Иоанна, зачало 26. [Ин. 7, 14 – 30]:

Евангелие от Иоанна, зачало 26

В преполовение Пятьдесятницы взыде Иисус во церковь, и учаше. И дивляхуся иудее, глаголюще: како Сей книги весть не учився? Отвеща убо им Иисус и рече: Мое учение несть Мое, но Пославшаго Мя. Аще кто хощет волю Его творити, разумеет о учении, кое от Бога есть, или Аз от Себе глаголю. Глаголяй от себе, славы своея ищет, а ищяй славы Пославшаго Его, Сей истинен есть, и несть неправды в Нем. Не Моисей ли даде вам закон; и никтоже от вас творит закона. Что Мене ищете убити? Отвеща народ и рече: беса ли имаши; кто Тебе ищет убити? Отвеща Иисус и рече им: едино дело сотворих, и вси дивитеся. Сего ради Моисей даде вам обрезание, [не яко от Моисеа есть, но от отец,] и в субботу обрезаете человека. Аще обрезание приемлет человек в субботу, да не разорится закон Моисеов: на Мя ли гневаетеся, яко всего человека здрава сотворих в субботу? Не судите на лица, но праведный суд судите. Глаголаху убо нецыи от иерусалимлян: не Сей ли есть, Егоже ищут убити? И се, не обинуяся глаголет, и ничесоже Ему не глаголют: еда како разумеша князи, яко Сей есть Христос? Но Сего вемы, откуду есть. Христос же егда приидет, никтоже весть, откуду будет. Воззва убо в церкви уча Иисус и глаголя: и Мене весте, и весте, откуду есмь, и о Себе не приидох, но есть истинен Пославый Мя, Егоже вы не весте. Аз вем Его, яко от Него есмь, и Той Мя посла. Искаху убо, да имут Его: и никтоже возложи Нань руки, яко не у бе пришел час Его. В половине Пятидесятницы вошел Иисус в храм и учил. И дивились Иудеи, говоря: как Он знает Писания, не учившись? Иисус, отвечая им, сказал: Мое учение – не Мое, но Пославшего Меня; кто хочет творить волю Его, тот узнает о сем учении, от Бога ли оно, или Я Сам от Себя говорю. Говорящий сам от себя ищет славы себе; а Кто ищет славы Пославшему Его, Тот истинен, и нет неправды в Нем. Не дал ли вам Моисей закона? и никто из вас не поступает по закону. За что ищете убить Меня? Народ сказал в ответ: не бес ли в Тебе? кто ищет убить Тебя? Иисус, продолжая речь, сказал им: одно дело сделал Я, и все вы дивитесь. Моисей дал вам обрезание (хотя оно не от Моисея, но от отцов), и в субботу вы обрезываете человека. Если в субботу принимает человек обрезание, чтобы не был нарушен закон Моисеев, – на Меня ли негодуете за то, что Я всего человека исцелил в субботу? Не судите по наружности, но судите судом праведным. Тут некоторые из Иерусалимлян говорили: не Тот ли это, Которого ищут убить? Вот, Он говорит явно, и ничего не говорят Ему: не удостоверились ли начальники, что Он подлинно Христос? Но мы знаем Его, откуда Он; Христос же когда придет, никто не будет знать, откуда Он. Тогда Иисус возгласил в храме, уча и говоря: и знаете Меня, и знаете, откуда Я; и Я пришел не Сам от Себя, но истинен Пославший Меня, Которого вы не знаете. Я знаю Его, потому что Я от Него, и Он послал Меня. И искали схватить Его, но никто не наложил на Него руки, потому что еще не пришел час Его.   Ин 7:14–30
На Литургии поем и на отдание Преполовения:

Вместо Достойно: ирмос, глас 8:

Вместо “Достойно:” поем ирмос, глас 8

Чужде матерем девство, / и странно девам деторождение: / на Тебе Богородице, обоя устроишася. / Тем Тя вся племена земная / непрестанно величаем. Чуждое матерям девство / и несвойственное девам деторождение – / то и другое совершилось на Тебе, Богородица: / потому все мы, племена земные, / непрестанно Тебя величаем.
[В прочия же дни поем: Светися: и до отдания.]

Причастен:

Ядый Мою Плоть, и пияй Мою Кровь, во Мне пребывает, и Аз в нем, рече Господь. Аллилуиа, трижды.

Причастен

Вкушающий Мою Плоть и пьющий Мою Кровь во Мне пребывает и Я в нем, сказал Господь. Аллилуия (3).   Ин 6:56

На трапезе утешение братии. Празднуется же сей праздник дней 8.