Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Триодь постная\ Оглавление\ Неделя третья Великого поста

Малая вечерняВеликая вечерня • Утреня • Литургия


 

НЕДЕЛЯ ТРЕТЬЯ ВЕЛИКОГО ПОСТА

 

НА УТРЕНИ

 

По шестопсалмии, Бог Господь, во глас осмогласника, и глаголем тропарь воскресный, дважды.

 

НА УТРЕНИ

 

После шестопсалмия Бог Господь: на глас Октоиха, и дважды поем тропарь воскресный.

Слава, тропарь, глас 1:

 

Слава, Тропарь Кресту, глас 1

Спаси Господи люди Твоя, / и благослови достояние Твое, / победы на сопротивныя даруя, / и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

 

Спаси, Господи, людей Твоих / и благослови наследие Твое, / победы православным христианам над иноплеменными даруя / и Крестом Твоим сохраняя Твой народ.

И ныне, Богородичен: Гавриилу вещавшу Тебе Дево, радуйся, / со гласом воплощашеся всех Владыка, / в Тебе святем кивоте, / якоже рече праведный Давид: / явилася еси ширшая небес, / поносивши Зиждителя Твоего. / Слава всельшемуся в Тя; / слава Прошедшему из Тебе; / слава Свободившему нас рождеством Твоим.

 

И ныне, Богородичен: Гавриил возгласил Тебе, Дева, «Радуйся», / и с тем возгласом воплощался всех Владыка / в Тебе, святом Ковчеге, / как сказал праведный Давид. / Явилась Ты пространнее небес, / носив Создателя Твоего. / Слава Вселившемуся в Тебя; / слава Происшедшему из Тебя; / слава Освободившему нас рождением от Тебя.

И обычное стихословие. Седальны глаголем воскресны.

 

 

Затем обычное стихословие Псалтири. Седальны Октоиха.

 

По полиелеи, [аще где храм честнаго Креста] седален Креста, глас 8. Подобен: Повеленное тайно:

 

После полиелея, если храм посвящен святому Кресту, поем седален Креста, глас 8:

В раи убо прежде древом / обнажи о вкушении враг, нанося умерщвление: / Креста же древо, живота одеяние человеком нося, наведе на земли, / и мир весь исполнися всякия радости. / Егоже видяще покланяема, / Богу в вере людие согласно воззовем: / исполнь храм славы Его. [Дважды.]

 

 

В раю прежде враг нас обнажил, / вкушением от древа принося умерщвление; / но Древо Креста, одеяние жизни людям несущее, / водружено было на земле, / и весь мир исполнился всякой радости. / Видя поклонение Ему, / мы, люди, с верою согласно Богу воззовем: / "Исполнен храм славы Его!" (2)

 

Степенна гласа. Евангелие утреннее. Воскресение Христово: псалом 50. Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми: И ныне: На спасения стези: Таже, глас 6: Помилуй мя Боже: Множества содеянных мною лютых:

 

 

 

После непорочных тропари: Ангельский сонм: Ипакои. Степенны и прокимен гласа. Все, что дышит: Евангелие воскресное рядовое. Воскресение Христа увидев: Псалом 50. Затем Слава, глас 8: Покаяния врата отверзи мне: (см. утреню в Неделю о мытаре и фарисее).

 

 

Канон воскресен, и Богородицы, на 6: таже Триоди на 8:

 

Канон первый – Воскресный на 4, и Богородичен на 2, и Триоди на 8:

Творение господина
Феодора Студита. Глас 1.
Песнь 1.

 

Канон, творение господина
Феодора Студита, глас 1
Песнь 1

Ирмос: Воскресения день, / просветимся, людие. / Пасха, Господня Пасха: / от смерти бо к жизни, / и от земли к небеси, / Христос Бог нас преведе, / победную поющия.

 

Ирмос: Воскресения день! / Просияем люди! / Пасха! Господня Пасха! / Ибо от смерти к жизни и с земли к небесам / Христос Бог нас перевел, / песнь победную поющих.

Торжества день, востанием Христовым, / смерть безвестна показася, / жизни возсия заря, / Адам востав ликует радостию: / темже воскликнем, победную поюще.

 

Торжества день: / воскресением Христовым / смерть с наших глаз исчезла, / воссияла жизни заря, / Адам, восстав, ликует радостно; / потому воскликнем, / песнь победную воспевая.

Поклонения день честнаго Креста, / приидите к сему вси: / востания бо Христова зари, / светосияяй предлагает ныне, / того облобызаим душевно радующеся.

 

День поклонения / священному Кресту, / придите к Нему все: / ибо Он восстания Христова лучи, / светом сияя, являет ныне; / Его облобызаем с душевной радостью.

Явися великий Господень Кресте, / покажи ми зрак Божественный красоты твоея ныне, / достойно поклонника хвалы твоея: / ибо яко одушевленну тебе, / и возглашаю, и облобызаю тя.

 

Покажись, великий Господень Крест, / яви мне ныне образ / божественной красоты Твоей, / а меня самого – поклонником, / достойным восхвалять Тебя! / И вот, я Тебе и возглашаю, как одушевленному, / и обнимаю Тебя.

Да восхвалят согласно небо и земля, / яко предлежит всем всеблаженнейший Крест, / на немже пригвожден телесне пожреся Христос: / того лобызаим душевно радующеся.

 

Да возгласят согласно / хвалу небо и земля, / ибо лежит пред всеми / всеблаженнейший Крест, / на котором пригвожденный телесно / принесен был в жертву Христос; / будем лобызать его с душевной радостью.

Слава, Троичен: О Троице начертаньми! О Единице зраком! / Отче, Сыне, и Душе, / единосильная Единице, / в совете и хотении, и державы начале, мир Твой сохрани, / мир подающи.

 

Слава, Троичен: О Троица отличиями! / О Единица образом! / Отец, Сын и Дух, / равное силою Единство, / советом Своим, и волей, и могущественной властью / мiр Твой сохраняй, мир подавая.

Богородичен: Искуса никакоже ведущи мужеска Дево, / безсеменно раждаеши Младенца, / чисто носиши рождение, / мира Творца Христа Бога: / Того моли умирити всяческая.

 

И ныне, Богородичен: Общения с мужем не зная совсем, / Ты, Дева, без семени рождаешь Младенца, / непорочно носишь Рожденного, / мира Творца, Христа Бога; / Его умоли все умиротворить.

Катавасия: Божественнейший прообрази древле Моисей, / в Чермнем мори / провед Израиля Крестом Твоим, / воду жезлом пресек, / песнь Тебе исходную / воспевая Христе Боже.

 

 

Катавасия: Божественнейший Моисей / в древности Крест Твой прообразовал, / когда в Красном море провел Израиль, / рассекши влагу жезлом, / и песнь исхода воспевая Тебе, Христе Боже.

 

Песнь 3.

Ирмос: Приидите, пиво пием новое, / не от камене неплодна чудодеемое, / но нетления источник / из гроба одождивша Христа, / в Немже утверждаемся.

 

Песнь 3

Ирмос: Придите, будем пить питие новое, / не из камня бесплодного чудесно изводимое, / но бессмертия источник, / пролившийся из гроба Христом, / на Котором мы утверждаемся.

Приидите, песнь поим нову, / разрушение адово торжествующе: / из гроба бо Христос воскресе, / смерть пленив, и спасе всяческая.

 

Придите, песнь воспоем новую, / разрушение ада празднуя: / ибо из гроба Христос воскрес, / смерть победив, / и спас вселенную.

Приидите, почерпем вернии, / не от источника источающаго воду тленную, / но от источника просвещения, / Креста Христова поклонением, / о немже и хвалимся.

 

Придите, почерпнем, верные, / не из родника, изливающего воду тленную, / но от источника просвещения, / поклоняясь Христову Кресту, / Которым и хвалимся!

Древле егоже прообразоваше Моисей дланьма, / Крест Твой ныне облобызающе, / умнаго Амалика побеждаем, Владыко Христе, / имже и спасаемся.

 

То, что в древности прообразовал / Моисей распростертыми руками, – / Крест Твой ныне обнимая, / невещественного Амалика побеждаем, Владыка Христе, / и им спасаемся.

Очима и устнама чистыма / поюще песнь радования, / Господню Кресту радостию / поклонимся вернии, плещуще песньми.

 

Очами и устами чистыми, / исполняя ликующий напев, / Господню Кресту радостно поклонимся, верные, / с громогласными песнопениями.

Слава, Троичен: Единаго в трех Ипостасех Бога безначальнаго чту: / нераздельнаго Существа зраком, / Отца, Сына, и Духа Живаго, / в нихже крестихомся.

 

Слава, Троичен: Единого в трех Ипостасях / Бога безначального чту, / нераздельного образом естества: / Отца, Сына и Духа Живого, / в Которых мы крестились.

Богородичен: В купине Моисей Твое образно таинство древле Чистая виде: / якоже бо оныя пламень, / огнь Божества Твою утробу не опали.

 

И ныне, Богородичен: В кусте терновом Моисей / в древности образно узрел / таинство Твое, Чистая: / ведь огонь Божества, как пламя тот куст, / Твоего чрева не опалил.

Катавасия: Утверди Владыко Христе / Крестом на камени мя веры, / не поколебатися уму прилоги врага злаго: / един бо еси Свят.

 

 

Катавасия: Утверди, Владыка Христе, / Крестом Твоим меня на камне веры, / да не поколеблется ум мой / от нападений злого врага, / ибо Ты один свят!

 

Седален, глас 6:

Крест Твой, Господи, освятися: / в нем бо бывают исцеления болящим во гресех: / имже Тебе припадаем, помилуй нас.

 

Седален, глас 6

Крест Твой, Господи, освящен: / ибо от него происходят исцеления / пребывающим в немощи греховной; / чрез него мы к Тебе припадаем, / помилуй нас!

Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, / яко свято есть.

 

Стих: Возносите Господа, Бога нашего, / и поклоняйтесь подножию ног Его, ибо свято оно.   Пс 98:5

Днесь пророческое исполнися слово: / се бо покланяемся, на место, / идеже стоясте нозе Твои Господи: / и древа спасения вкусивше, / греховных страстей свободу улучихом, / молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.

 

В сей день исполнилось пророческое слово: / ибо вот, мы поклоняемся месту, / где стояли ноги Твои, Господи; / и от Древа спасения вкусив, / свободу от страстей греховных получили, / по молитвам Богородицы, единый Человеколюбец.

Слава: Токмо водрузися древо Христе Креста Твоего, / основания поколебашася смерти Господи: / егоже бо поглоти желанием ад, отпусти трепетом. / Явил еси нам спасение Твое Святый, / и славословим Тя Сыне Божий, помилуй нас.

 

Слава: Только лишь было водружено / древо Креста Твоего, Христе, / – и поколебались основания смерти, Господи: / ибо Того, Кого алчно поглотил ад, / он отпустил с трепетом. / Ты показал нам спасение Твое, Святой, / и мы славословим Тебя: / "Сын Божий, помилуй нас!"

И ныне, Богородичен: Богородице Дево, моли Сына Твоего / пригвождшагося волею на Кресте, / и воскресша из мертвых, Христа Бога нашего, / спастися душам нашим.

 

 

И ныне, Богородичен: Богородица Дева, моли Сына Твоего / добровольно пригвожденного ко Кресту / и воскресшего из мертвых, Христа Бога нашего, / о спасении душ наших.

 

Песнь 4.

Ирмос: На Божественней стражи / богоглаголивый Аввакум / да станет с нами, и покажет / светоносна Ангела, / ясно глаголюща: / днесь спасение миру, / яко воскресе Христос, / яко всесилен.

 

Песнь 4

Ирмос: На божественной страже / Богословесный Аввакум да станет с нами / и покажет светоносного Ангела, / ясно возглашающего: / "В сей день спасение миру, / ибо воскрес Христос, / как всемогущий".

Се воскресе Христос, / мироносицам женам ангел рече: / не рыдайте, шедше рцыте апостолом: / радуйтеся, днесь спасение миру, / мучительство врага смертию разрушися.

 

"Вот, воскрес Христос", – / женам-мироносицам Ангел возгласил, – / "не рыдайте, идите, / скажите апостолам: Радуйтесь! / В сей день – спасение миру: / самовластие врага / смертью уничтожено!"

Живоноснаго Твоего Креста, / поклонную радость днесь Христе сретающе, / предсретение творим всесвятыя страсти Твоея, / юже во спасение мира / соделал еси Спасе, яко всесилен.

 

Радость поклонения / Живоносному Твоему Кресту / в сей день, Христе, встречая, / предпразднство совершаем всесвятого страдания Твоего, / которое для спасения мира / Ты перенес, Спаситель, / как всемогущий.

Днесь бывает радость на небеси и на земли, / яко Христово знамение миру является Крест треблаженный: / сей бо предложен быв, / источает кланяющимся ему радость приснотекущую.

 

В сей день бывает радость / на небе и на земле, / ибо Христово знамение миру является, / Крест треблаженный: / ведь Он, лежащий перед нами, / источает поклоняющимся Ему / радость неиссякаемую.

Что Ти принесем Христе, / яко честному Кресту дал еси нам поклонитися? / На немже всесвятая кровь Твоя излияся, / идеже и плоть Твоя гвоздьми водрузися, / егоже облобызающе ныне благодарим Тя.

 

Что Тебе принесем Христе? / Ибо Ты священному Кресту / дал нам поклониться, / на котором излилась / всесвятая кровь Твоя, / к которому и плоть Твоя / гвоздями была прибита. / Его лобызая, ныне / Тебя благодарим.

Троичен: Единаго Божества пою три Ипостаси, / нераздельно, естественне просто проповедая, / Отца безначальна, Сына, и Духа Святаго сопрестольна, / господство едино, и едино царство, / едину державу присносущную.

 

Слава, Троичен: Единого Божества Три Ипостаси воспеваю, / нераздельным провозглашая простое Естество: / Отца безначального, Сына и Духа Святого сопрестольного, / господство единое и одно и то же Царство, / владычество вечное.

Богородичен: Едина в женах явилася еси / вещь пречудна Чистая, слышание страшное: / естество бо Ты обновила еси, без семене рождши, / пребывающи паки якоже прежде Дева: / родивыйся бо из Тебе, Бог есть истинный.

 

И ныне, Богородичен: Ты одна явила из всех жен / вещь пречудную, дело страшное: / ибо Ты, Чистая, обновила естество, / родив без семени, но пребывая вновь, как прежде Девой: / ведь Родившийся от Тебя – Бог истинный.

Катавасия: На Кресте Тя Сильне, / светило великое видев, / трепетом взятся, / лучи сопрятав скры, / вся же тварь воспе со страхом Твое долготерпение: / ибо исполнися земля / Твоего хваления.

 

 

Катавасия: На Кресте Тебя, Сильный, / светило великое узрев, / трепетом подвигнутое, лучи свои спрятало, сокрыло, / а все творение воспело в страхе Твое долготерпение; / и подлинно исполнилась земля / хвалою Тебе.

 

Песнь 5.

Ирмос: Утренюем утреннюю глубоку, / и вместо мира песнь принесем Владыце, / и Христа узрим / правды Солнце, / всем жизнь возсияюща.

 

Песнь 5

Ирмос: Бодрствовать будем с раннего утра / и, вместо мvра, песнь принесем Владыке, / и Христа узрим – правды Солнце, / всем жизнь излучающее.

Возсиял еси от гроба незаходимый Свете, / миру облистая нетление, / потребил еси Господи смертный плач от конец, / яко благоутробен.

 

Воссиял Ты из гроба, незаходящий Свет, / миру блистая нетлением, / и отогнал, Господи, смертную печаль / от концов земли, как милосердный.

Приступим очищеннии воздержанием, / тепле облобызающе во хвалении Древо всесвятое, / на немже Христос распинаемь, / спасе мир, яко благоутробен.

 

Приступим, очищенные воздержанием, / горячо лобзая с хвалою Древо Всесвятое, / на Котором распинаемый, Христос / спас мир, как милосердный.

Ликуют в веселии ангельстии чини, / днесь Креста Твоего поклонением: / тем бо низложил еси бесовския полки, / спасый Христе человечество.

 

Ликуют в веселии Ангелов полки / в сей день поклонения Кресту Твоему: / ибо Им Ты демонов полчища сокрушил / и спас, Христе, человечество.

Рай другий познася Церковь, / якоже прежде древо имущая живоносное, / Крест Твой Господи, / из негоже прикосновением безсмертию причастихомся.

 

Раем иным явилась Церковь, / как прежде имея Древо живоносное / – Крест Твой, Господи; и мы, касаясь его, / чрез него к бессмертию приобщаемся.

Слава, Троичен: Собезначальны три славлю, единаго Существа: / Бога Отца, Сына, и Духа, / Свет един трисиятельный, / купно державное царство, в неслиянном тождестве.

 

Слава, Троичен: Трех равно безначальных славлю / Бога единого существом: / Отца, Сына и Духа, / Свет единый трисиятельнейший, / единовластное Царство / в неслитном тождестве.

Богородичен: Родила еси естества законом, но паче закона: / Тебе бо единыя безсеменно Рождество, / страшный и помышляемый нрав, / и глаголемый рождения Твоего, Всенепорочная.

 

И ныне, Богородичен: Зачала Ты по закону естества, / но и выше этого закона: / ибо у Тебя одной / роды были без семени; / страшно и постичь умом и возвестить / образ рождения от Тебя Христа, / Всенепорочная.

Катавасия: Утренююще Тя воспеваем Спасе щедре, / мир обретше Крестом Твоим, / имже обновил еси род человеческий / ко свету невечернему вводя нас.

 

 

Катавасия: С рассвета мы воспеваем / Тебя, Спаситель мира, / мир обретя Крестом Твоим, / которым обновил Ты человеческий род, / приводя нас к свету немеркнущему.

 

Песнь 6.

Ирмос: Снизшел еси в преисподняя земли, / и сокрушил еси вереи вечныя, / содержащия связанныя, Христе, / и тридневен, яко от кита Иона, / воскресл еси от гроба.

 

Песнь 6

Ирмос: Сошел Ты в глубочайшие места земли / и сокрушил засовы вечные, / державшие заключенных в оковы, Христе, / и на третий день, как из кита Иона, / воскрес из гроба.

Воскресл еси смерть упразднив Христе, / якоже великий Царь, / от адовых сокровищ воззвал еси нас / в наслаждение Царства Небеснаго, в землю безсмертия.

 

Ты воскрес, смерть сокрушив, Христе, / как великий Царь, / из хранилищ ада призвав нас / к наслаждению Царства Небесного, / в землю бессмертия.

Плещуще песньми Божественными вернии, воскликнем Богу, / Крест Господень целующе: / освящения бо источает источник, всем сущим в мире.

 

Рукоплеща песнями божественными, / воскликнем Богу, верные, / Крест Господень целуя: / ибо изливает Он источник освящения / всем, живущим в мире.

Исполняется песнописательный глас: / се бо покланяемся пречистых ног Твоих подножию Всесильне, / Кресту Твоему честному, тривожделенному древу.

 

Исполняется слово из песнопения: / ибо вот, мы поклоняемся / пречистых ног Твоих подножию, Всесильный, / священному Твоему Кресту, / трижды вожделенному Древу.

Еже виде древо в Твой хлеб вложеное, во пророцех рыдатель, / Крест Твой Щедре облобызающе, / воспеваем Твоя узы, и погребение, копие же и гвоздия.

 

Древо, вложенное в Твой хлеб, / то, что узрел / скорбный песнопевец из числа пророков, / Крест Твой целуя, Милосердный, / мы воспеваем Твои узы, и погребение, / и копье с гвоздями.

На рамех егоже изволил еси Христе носити святый Крест, / и на сем вознестися, и распятися плотию, / облобызающе собираем крепость на враги невидимыя.

 

На плечах благоволил Ты, Христе, / Крест святой нести, / и на нем быть вознесенным и распятым плотию; / обнимая его, мы получаем силу / против врагов невидимых.

Троичен: Единицу в трех начертаниих пою, / и Троицу во едином естестве покланяемую, / Бога трое купно, Свет трисолнечный, / Отца, и Сына, и Святаго Духа.

 

Слава, Троичен: Единицу с тремя отличиями воспеваю / и Троицу, в естестве едином поклоняемую, Бога: / Трех вместе, Свет трисолнечный, / Отца, и Сына, и Святого Духа.

Богородичен: Чудес великое чудо в Тебе явися нескверная Агнице, / вземлющаго бо мира грех, Агнца родила еси: / Егоже моли прилежно о поющих Тя.

 

И ныне, Богородичен: Из чудес великое чудо / в Тебе явилось, непорочная Агница, / ибо подъемлющего грех мира Агнца Ты родила. / Моли Его усердно о воспевающих Тебя.

Катавасия: Образ Божественнаго Креста, / Иона во чреве китове / простертыма дланьма проначерта, / и взираше спасен от зверя / силою Твоею Слове.

 

 

Катавасия: Образ божественного Креста / Иона во чреве кита / распростертыми руками предначертал, / и воспрянул, от зверя спасенный / силою Твоею, Слово.

 

Кондак, глас 7. Самогласен:

 

Кондак, глас 7

Не ктому пламенное оружие / хранит врат Едемских: / на тыя бо найде преславный соуз Древо крестное, / смертное жало, и адова победа прогнася. / Предстал бо еси Спасе мой, / вопия сущим во аде: / внидите паки в рай.

 

Уже пламенный меч / не охраняет врат Эдема, / ибо он чудесно связан / древом Креста. / Изгнаны жало смерти и победа ада, / и Ты, Спаситель мой, предстал, / взывая во аде пребывавшим: / "Снова входите в рай!"

Икос: Три кресты водрузи на Голгофе Пилат, / два разбойников, и един Жизнодавца. / Егоже виде ад, и рече сущим доле: / о слуги мои, и силы моя! / Кто водрузив гвоздие в сердце мое, / древяным мя копием внезапу прободе? / И растерзаюся, внутренними моими болю, утробою уязвляюся, / чувства моя смущают дух мой, / и понуждаются изрыгати Адама, и сущия от Адама, древом данныя ми: / Древо бо сия вводит паки в рай.

Синаксарий.

 

 

Икос: Три креста водрузил на Голгофе Пилат: / два – разбойникам, и один – жизни Подателю. / Его увидел ад и обратился / к находившимся в преисподней: / "О служители мои и воинства мои! / Кто Он, вонзивший гвоздь в сердце мое? / Деревянным копьем Он пронзил меня внезапно, / и скоро буду я расторгнут! / Внутренности мои болят, чрево мое страдает, / чувства мои дух мой томят, / и понуждаем я извергнуть Адама и тех, кто от Адама, / из-за древа преданных мне. / Ведь это Древо их вводит снова в рай!"

 

Песнь 7.

Ирмос: Отроки от пещи избавивый, / быв Человек, / страждет яко смертен, / и страстию смертное, / в нетления облачит благолепие, / Един благословен / отцев Бог, и препрославлен.

 

Песнь 7

Ирмос: Отроков из печи Избавивший, / став человеком, / страдает как смертный, / и Своим страданием / облекает смертное в красоту бессмертия, / Единый благословенный / Бог отцов и препрославленный.

Воскресл еси из гроба тридневно, яко спяй Господи, / адовы вратари поразив Божественною силою, / и древния воздвиг праотцы / едине благословенный / отцев Боже, и препрославленный.

 

Восстал Ты в третий день из гроба, / как от сна, Господи, / привратников ада поразив / божественною силою / и воздвигнув древних праотцев, / Единый благословенный / Бог отцов и препрославленный.

Цевницею песней ликующе / возрадуемся днесь людие Крестным поклонением / на сем пригвоздившагося Христа славяще, / единаго благословеннаго / отцев Бога, и препрославленнаго.

 

С лирой песней торжествуя, / в сей день возрадуемся, люди, / ради поклонения Кресту, / на нем пригвожденного Христа славя, / Единого благословенного / Бога отцов и препрославленного.

Показавый умерщвления орган, жизни делателище, / миру облобызательное, Твой Крест Всещедре, / тому покланяющияся освяти, / едине благословенный / отцев Боже и препрославленный.

 

Явив орудие умерщвления / жизни источником, желанным миру, / Крест Твой, Всемилосердный, / Ему поклоняющихся освяти, / Единый благословенный / Боже отцов, и препрославленный.

Едине милостиве и благоутробне, просвети, / освяти едине Иисусе, / покланяющияся верно Твоему Кресту, / и Божественным страданием, / едине благословенный / отцев Боже, и препрославленный.

 

Единый милостивый и благосердный, / просвети, освяти, единый Иисусе, / поклоняющихся с верою / Твоему Кресту и божественным страданиям, / Единый благословенный / Боже отцов и препрославленный.

Слава, Троичен: Единицу в трех Ипостасех, пою Божество: / Свет бо Отец, Свет Сын, Свет Дух, / Свету нераздельну пребывающу, / единством естественным, / и треми лучами Лиц сияющу.

 

Слава, Троичен: Как Единицу в трех Ипостасях / я воспеваю Божество: / ибо свет Отец, свет Сын, свет Дух, / Свет, нераздельным пребывающий в единстве Естества / и тремя лучами Лиц сияющий.

Богородичен: Всех пророк многоименитое Ты еси проповедание, / врата бо Божия, ручка златая, земля святая, / явилася еси Дево Богоневестная, / рождшая плотию Иисуса Христа, / отцев Бога, и препрославленна.

 

И ныне, Богородичен: Ты всех пророков проповедь многоименная, / ибо вратами Божиими, золотым сосудом с манной, / землей святою Ты явилась, / Дева, Божия Невеста, / родившая по плоти Иисуса Христа, / Бога отцов, и препрославленного.

Катавасия: Из пламене отроки избавлей, / плоть приим пришел еси на землю, / и на Кресте пригвожден, / спасение нам даровал еси Христе, / един благословен отцев Боже, / и препрославлен.

 

 

Катавасия: Из пламени отроков Избавивший, / плоть приняв, пришел на землю / и, пригвожденный ко Кресту, / спасение нам даровал, – / Единый благословенный Бог отцов / и препрославленный.

 

Песнь 8.

Ирмос: Сей нареченный и святый день, / Един суббот Царь и Господь, / праздников праздник / и торжество есть торжеств, / воньже благословим Христа во веки.

 

Песнь 8

Ирмос: Этот желанный и святой день, / первый от субботы, царственный и главный, / есть праздников праздник / и торжество из торжеств. / В сей день благословляем Христа вовеки!

Миро в руках что держите всяко? / Кого же взыскуете? / Ныне явлейся юноша во гробе, вопия: / воскресе Христос и Бог наш, / возставивый естество человеков от адовых сокровищ.

 

"Миро что еще держите в руках? / И Кого вы ищете?" / – ныне явившийся во гробе юноша взывает, – / "Воскрес Христос и Бог наш, / воздвигнув смертных естество / из адских глубин!"

Радуйся требогатое древо и Божественное, Кресте, / свете сущим во тьме, / четвероконечный мир сиянием твоим, / востания Христова проявлей зари, / сподоби вся верныя достигнути Пасху.

 

Радуйся, Древо треблаженное и божественное, / Крест, свет пребывающим во тьме, / четырехконечный мiр, / блеском Твоим предвещающий / воскресения Христова сияние, / удостой всех верных достигнуть Пасхи.

В сий день благоухают мира божественныя мироположницы, / живомирственное древо Крест Христов: / обоняим его Богодухновенныя вони, / тому покланяющеся верно во веки.

 

В сей день благоухает мvро / из божественного своего вместилища / Древо, полное аромата животворного, Крест Христов: / ощутим Его запах богодухновенный, / поклоняясь Ему с верою вовеки.

Гряди Елиссее пророче, / рцы яве, что древо оное, / еже в воду вложил еси? / Крест Христов, имже от глубины тли извлекохомся, / тому покланяющеся верно во веки.

 

Иди, Елисей пророк, скажи открыто, / что это за дерево, которое в воду ты вложил? / Это Крест Христов, / которым мы извлечены были из глубины тления / и поклоняемся Ему с верою вовеки.

Древле Иаков прообразуя Крест Твой Христе, / Иосиф покланяшеся Божественнаго жезла краеви, / скиптр сей страшный Царствия Твоего предвидев: / емуже ныне покланяемся верно во веки.

 

В древности Иаков, / прообразуя Крест Твой, Христе, Иосифу, / преклонялся на верх божественного жезла, / скипетр сей страшный Царства Твоего провидев, / которому мы ныне с верою / поклоняемся вовеки.

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

 

Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа.

Троичен: Едино в трех начертаниих Существо славя, / не сливаю единолично трех, ниже пресецаю зрака, / Отца, и Сына, со Духом: / Един бо над всеми Бог в Троице.

 

Единое Существо с тремя отличиями славя, / не сливаю Трех в одно лицо, / и не рассекаю единства образа / Отца и Сына с Духом: / ибо один над всеми Бог в Троице.

Богородичен: Едина в матерех явилася еси / Дева Богоневесто Марие, / без мужа родивши Христа Спаса, / чистоты знамение сохранивши: / Тебе ублажаем вернии во веки.

 

И ныне, Богородичен: Одна среди матерей явилась Ты, / Дева Мария, Божия Невеста, / без мужа родившей Спасителя Христа / и чистоты печать сохранившей; / Тебя мы, верные, прославляем вовеки.

Катавасия: Руце в ров верженый львов, / иногда великий во пророцех, / крестообразно простер Даниил, / неврежден от сих снеди спасеся, / благословя Христа Бога во веки.

 

 

Катавасия: Некогда в ров со львами вверженный / и руки распростерший крестообразно / великий среди пророков Даниил / невредимым от съедения ими сохранился, / благословляя Христа Бога вовеки.

 

Песнь 9.

Ирмос: Светися, светися, / новый Иерусалиме: / слава бо Господня / на тебе возсия, / ликуй ныне / и веселися, Сионе. / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего.

 

Песнь 9

Ирмос: Светись, светись, новый Иерусалим, / ибо слава Господня над тобою взошла! / Ликуй ныне и красуйся, Сион! / Ты же радуйся, Чистая Богородица, / о воскресении Рожденного Тобой.

Во гроб сошел еси жизнодавче и Боже, / и сокрушил еси вся заклепы же и вереи, / и мертвыя воскресил еси, / слава востанию Твоему, вопиющия, / Христе Спасе всесильне.

 

Во гроб Ты сошел, / Податель жизни и Боже, / и все: и замки ада, и засовы сокрушил, / и мертвых воздвиг, взывавших: / "Слава воскресению Твоему, / Христе, Спаситель всемогущий!"

Гроб Твой жизнь мне Христе источи, содержай бо жизнь, / представ возопил еси живущим во гробех: / сущии во узах разрешитеся, / Аз бо мира избавление приидох.

 

Гроб Твой жизнь мне источил, Христе, / ибо Ты, Владыка жизни, / представ, вогласил обитателям гробниц: / "Те, кто во узах, дается вам свобода, / ибо Я, мира избавление, пришел!"

Песньми да взыграют вся древа дубравная, / тезоименитое древо Креста зряще облобызаемое днесь: / на немже Христос вознесе главу, / якоже пророчествует божественный Давид.

 

С песнопениями да возликуют / все деревья дубрав, / соименное им Древо Крестное созерцая, / лобзаемое в настоящий день: / на нем Христос вознес Свою главу, / как Давид божественный пророчествует.

Древом умерый, древо тя обретох жизни Христоносне Кресте мой, / хранителю мой нерушимый, / на демоны крепкая державо, / тебе покланяяйся днесь зову: / освяти мя славою твоею.

 

Из-за райского дерева умерший, / как древо жизни я Тебя обрел, / христоносный мой Крест, / хранитель мой несокрушимый, / против демонов могущественная сила! / Тебе поклоняясь, я в сей день взываю: / "Освяти меня славою Твоей!"

Веселися, радуйся Церковь Божия, / древу требогатному покланяющися днесь, / всесвятаго Креста Христова: / Емуже служат чинове ангельстии, / и со страхом предстоят.

 

Веселись, радуйся, Церковь Божия, / трижды славному Древу / всесвятого Креста Христова поклоняясь в сей день, / которому полки Ангелов служат / и со страхом предстоят.

Троичен: Троице Лицы, единице Естеством покланяюся, / Тебе Божество Святое, / Отцу, и Сыну, со Святым же Духом, / единому началу, единому Царству, / всеми владычествующему.

 

Слава, Троичен: Троице Лиц, Единице естеством / поклоняюсь я Тебе, Божество Святое: / Отцу и Сыну со Святым Духом, / единому Началу, единому Царству, / над всеми Владычествующему.

Богородичен: Гора великая в нюже вселися Христос, / Ты явилася еси Дево, / якоже божественный Давид вопиет: / Еюже мы вознесохомся к небеси, / всынившеся Духом Всеблаженная.

 

И ныне, Богородичен: Горой великой, в Которую вселился Христос, / Ты явилась, Дева Всеблаженная, / как божественный Давид взывает. / Ею мы возвысились к небесам, / получив усыновление Духом.

Катавасия: О Мати Дево, / и Богородице неложная, / рождшая безсеменно Христа Бога нашего, / на Крест вознесшагося плотию, / Тя вернии вси достойно с Ним ныне величаем.

 

 

 

Катавасия: О Матерь-Дева и Богородица истинная, / родившая без семени Христа Бога нашего, / на Крест вознесшегося плотию! / Тебя все мы, верные, вместе с Ним / достойно ныне величаем.

 

 

Ексапостиларий воскресен.
И Креста. Подобен: Со ученики:

 

Ексапостиларий воскресный
и затем Кресту:

Слава: Крест Христов честный / днесь предложенный видевше поклонимся, / и верно возвеселимся, облобызающе любовию, / на сем волею распеншагося просяще Господа, сподобити всех нас, / и Кресту честному поклонитися, / и достигнути Воскресение неосужденно.

 

Слава: Крест Христов драгоценный / узрев в сей день / пред нами возлежащим, поклонимся / и с верою возвеселимся, / с любовию его лобзая, / и на нем добровольно распятого Господа прося / удостоить всех нас и Кресту священному поклониться, / и Воскресения всем достигнуть неосужденно.

И ныне, Богородичен: Древу, на немже Всечистая, / пречистеи длани о нас простре, / пригвоздивыйся Сын Твой, / ныне благочестно покланяющимся, / даждь нам мир, и мироспасительныя всечестныя страсти предварити, / и светлой мирорадостной господоименитой Пасце поклонитися, и светоносному дню.

 

 

 

И ныне, Богородичен: Древу, на котором пречистые Свои длани / за нас распростер пригвожденный на нем / Сын Твой, Всечистая, / ныне мы благоговейно поклоняемся. / Даруй же нам мир / и удостой достигнуть спасительных для мiра / дней всесвященных страданий Христа, / и светлой и миру радостной Господней Пасхе поклониться / и светоносному дню!

 

 

На хвалитех поставим стихов 8: и поем стихиры воскресны, осмогласника 4: и трипеснца подобны 3, повторяюще 1, глас 4.

 

На "Хвалите:" стихиры воскресные Октоиха 4 и Триоди 4:

Подобен: Яко добля:

Во гласех воскликнем, / в песнех возвеличим, / Крест честный облобызающе, / и к нему возопиим: / Кресте всечестне, / освяти наша души и телеса силою твоею, / и от всякаго вреда сопротивных соблюди невреждены, / благочестно покланяющияся тебе.

 

Глас 4

Громко воскликнем, / в песнях возвеличим / Крест драгоценный, его лобзая, / и к нему возгласим: / "Крест всесвященный, / освяти наши души и тела силою твоею, / и от всякого вреда противников неуязвимыми сохрани / благоговейно тебе поклоняющихся!"

Приступивше почерпите неистощаемых вод, / Креста благодатию проливаемых: / се предлежащее видяще Древо святое, / дарований источник, / напоеное кровию и водою Владыки всех, / на том волею вознесшагося, / и земныя воздвигшаго.

 

Приступив, почерпните / из потоков неистощимых, / благодатию Креста изливаемых: / вот, мы видим лежащее пред нами / святое Древо, дарований источник, / орошенное кровию и водою из ребра Владыки всех, / добровольно вознесенного на нем / и смертных вознесшего.

Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.

 

Стих: Возносите Господа, Бога нашего, / и поклоняйтесь подножию ног Его, ибо свято оно.   Пс 98:5

Церкве утверждение, / монашествующих похвала и спасение, / ты еси Кресте всечестне: / темже покланяющеся тебе, / и сердцем и душею просвещаемся днесь, / Божественною благодатию на тебе Пригвоздившагося, / и державу льстиваго разорившаго, / и клятву потребльшаго.

 

Церкви утверждение, царей могущество, / монашествующих похвала и спасение / ты, Крест всесвященный; / потому, поклоняясь тебе, / мы и сердцем и душою просвещаемся в сей день / божественною благодатию на тебе Пригвожденного, / и силу коварного врага сокрушившего, / и проклятие изгладившего.

Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.

 

Стих: Бог же, Царь наш прежде века, / соделал спасение посреди земли.   Пс 73:12

И повторяюще первую стихиру, таже глаголем стих:

 

Громко воскликнем, / в песнях возвеличим:

Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

 

Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца.   Пс 9:33

И поем самогласен, глас 8: Высокомудраго разума злых фарисеев, / всех Господь притчею убежати сего научи: / и не высокомудрствовати паче, / еже подобает мудрствовати, / всех наказа, прописание и образ Сам быв, / даже до распятия и смерти, / Сам Себе излияв. / Благодаряще убо с мытарем рцем: / пострадавый за ны, и безстрастен пребывый Боже, / от страстей нас избави, / и спаси души наша.

 

Глас 8: Высокомудрствующего разума порочнейших фарисеев / Господь всех притчею избегать научил / и не высокомудрствовать более, чем подобает мудрствовать, всех наставил, / Сам став примером того и образцом, / до распятия и смерти Сам Себя уничижив. / Потому благодарно с мытарем возгласим: / "Пострадавший за нас и бесстрастным пребывший Боже, / от страстей нас избавь, / и спаси души наши!"

Слава, паки тойже.

 

Слава: повторяем то же.

И ныне: Преблагословенна еси: Славословие великое.

 

 

И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева:

 

Егда же начинаем пети: Слава в вышних: Тогда приидет иерей оболчен во вся священническия одежды, [или аще где будет старей, то от первейшаго в своих им местех должно есть сему быти]. И взем кадильницу, кадит святую трапезу, и честный Крест, таже подъемлет его на дискосе со хранильницею на главу свою, и исходит от левыя страны престола северными дверьми, предыдущим ему свещам двум, и кадильнице, и отходит до царских врат. Скончану же бывшу славословию, и Трисвятому, глаголет священник: Премудрость, прости. И начинаем тропарь: Спаси Господи люди Твоя: трижды. И приходит иерей нося честный Крест пред святыя двери: и тамо уготовану четвероножнику, и полагается верху его честный Крест, и отверз хранильницу, кадит крестообразно от четырех стран.

 

 

И когда начинают петь великое славословие, тогда настоятель облачается во все священнические одежды. И, взяв кадило, совершает каждение св. Престола, на котором возложен св. Крест. В конце славословия настоятель, сделав перед престолом три земных поклона, совершает вынос св. Креста северными вратами. Дойдя же до Царских врат, по окончании славословия возглашает: Премудрость! Станем благоговейно! И идет в центр храма к приготовленному столу, на который возлагается блюдо со св. Крестом, после чего совершается его троекратное каждение. Хор в это время поет тропарь: Спаси, Господи, людей Твоих: трижды.

 

 

И абие поем тропарь, глас 6:

 

И затем поем на глас 6 тропарь с тремя земными поклонами:

Кресту Твоему покланяемся Владыко, / и святое Воскресение Твое славим. [Трижды.]

 

 

Кресту Твоему поклоняемся, Владыка, / и святое воскресение Твое славим.

 

И начинают покланятися, аще где во обители, игумен, или ин первенствуяй во священных, такожде и прочии священницы покланяющеся пред честным Крестом дважды: целуют же прежде старейшии, и по целовании, паки покланяются единожды: такожде творят и прочии священницы, десная страна и левая. Такожде приходит и братия два два покланяющеся по чину их.

 

 

Обычно тропарь поют попеременно трижды настоятель с клириками и трижды народ.

 

Кланяющимся же братиям поем:

 

Когда же целуем св. Крест поем:

Самогласны сия, глас 2:

 

Стихиры на поклонение св. Кресту, глас 2

Приидите вернии, / животворящему Древу поклонимся, / на немже Христос Царь славы волею руце распростер, / вознесе нас на первое блаженство, / ихже прежде сластию украд враг, / изгнаны от Бога сотвори. / Приидите вернии, Древу поклонимся, / имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. / Приидите вся отечествия язык, / Крест Господень песньми почтим: / радуйся Кресте, падшаго Адама совершенное избавление! / О тебе вернии хвалятся, / яко твоею силою исмаильтеския люди державно покаряющии. / Тебе ныне со страхом христиане целуем: / на тебе пригвоздившагося Бога славим, глаголюще: / Господи на том пригвоздивыйся помилуй нас, / яко Благ и Человеколюбец.

 

Придите, верные, / животворящему Древу поклонимся, / на котором Христос, Царь славы, / добровольно руки распростер / и возвысил к прежнему блаженству / нас, которых враг, услаждением ограбив, / соделал изгнанными от Бога. / Придите, верные, поклонимся Древу, / благодаря которому мы удостоились / сокрушать головы невидимых врагов. / Придите, все племена народов, / Крест Господень песнопениями почтим. / Радуйся Крест, падшего Адама совершенное искупление! / Тобою вернейшие цари наши хвалятся, / ибо они твоею силою народ измаильтян могущественно покоряют. / Ныне тебя со страхом целуя, / мы, христиане, славим / пригвожденного на тебе Бога, возглашая: / "Распятый на нем, Господи, помилуй нас, / как благой и Человеколюбец!"

Глас 8: Днесь Владыка твари, и Господь славы, / на Кресте пригвождается и в ребра прободается, / желчи и оцта вкушает, сладость церковная: / венцем от терния облагается: / покрываяй небо облаки, / одеждею облачится поругания: / и заушается бренною рукою, / рукою создавый человека. / По плещема биен бывает, / одеваяй небо облаки. / Заплевания и раны приемлет, / поношения и заушения: / и вся терпит мене ради осужденнаго, / Избавитель мой и Бог, / да спасет мир от прелести, яко благоутробен.

 

Глас 8: В сей день Владыка творения и Господь славы / ко Кресту пригвождается / и в ребра пронзается; / желчи и уксуса вкушает Услада Церкви; / венец из терний возлагается / на Покрывающего небо облаками; / в одежду посмеяния облекают / и бьют по лицу созданной из земли рукою / Создавшего Своей рукою человека; / по спине бичуют / Одевающего небо облаками; / принимает оплевания и раны, / оскорбления и удары / и все терпит ради меня, осужденного, / Искупитель мой и Бог, / да спасет мир от заблуждения, как Милосердный.

Слава, глас 8: Днесь неприкосновенный существом, / прикосновен мне бывает, / и страждет страсти, / свобождаяй мя от страстей. / Свет подаваяй слепым, / от беззаконных устен оплевается, / и дает плещи за плененныя на раны. / Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, / болезненно вещаше: / увы мне Чадо Мое, / что сие сотворил еси? / Красный добротою паче всех человек, / бездыханный, беззрачный являешися, / не имея вида, ниже доброты. / Увы Мне Мой Свете! / Не могу спяща зрети Тя, / утробою уязвляюся, / и лютое оружие сердце Мое проходит. / Воспеваю Твоя страсти, / покланяюся благоутробию Твоему, / долготерпеливе слава Тебе.

 

Слава, глас 8: В сей день Неприступный по существу / доступным мне становится / и терпит страдания / Освобождающий меня от страстей; / подающий свет слепым / оплевывается беззаконными устами / и за пленников подставляет спину ранам. / Его видя на Кресте, / чистая Дева и Матерь мучительно вещала: / "Увы Мне, Дитя Мое, что Ты это сделал? / Цветущий красотою более всех людей, / бездыханным, невзрачным являешься, / не имеющим ни вида, ни красоты. / Увы Мне, Свет Мой, / не могу спящим видеть Тебя, / терзаюсь внутренно и страшный меч сквозь сердце Мое проходит. / Воспеваю страдания Твои, / поклоняюсь милосердию Твоему; / долготерпеливый Господи, слава Тебе!"

И ныне, глас тойже: Днесь пророческое исполнися слово: / се бо покланяемся на место, / идеже стоясте нозе Твои Господи: / и Древа спасения вкусивше, / греховных страстей свободу улучихом, / молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.

 

 

И ныне, глас 8: В сей день исполнилось пророческое слово: / ибо вот, мы поклоняемся месту, / где стояли ноги Твои, Господи; / и от Древа спасения вкусив, / свободу от страстей греховных получили / по молитвам Богородицы, единый Человеколюбец.

Таже ектении, и отпуст. Слава, и ныне, стихира евангельская, в притворе: и чтется оглашение Студитово, и час первый, и совершенный отпуст.

 

 

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus