Источник

3

Злая, грехом наносимая

Человек грешный аще могл бы зрети тая,

яже приключаются539 ему грехом злая,

Не престал бы в сем веце по вся дни ридати,

да бы в жизни будущей вечно не плакати.

Ибо грехом человек Бога в гнев двизает,

ко отмщению ярость Его возбуждает,

Содружества всех святых бывает лишенный540

и от ликов аггелских грехом541 удаленный542,

Единородную си душу грехом морит,

демону подчиненна злому себе творит,

Им же во бездне адстей вечно погрузится

и никогда же огня люта исхитится.

Сия зла разсуждая, кто жесток пребудет?

Чие, яко адамант, сердце твердо будет,

А не паче во слезы многи разрешится,

елма на всяку страну себе осмотрится

И отвсюду усмотрит злая належати,

тщетою и мукою вечною прещати?

Аще бо горе очы будут обращении,

тамо на отмщение Бог вооруженны,

Или мечь ярости Си страшно изощряет543,

или лук со стрелами во казнь наляцает.

И врата небесная грешным заключенна,

и едва544 есть545 надежда входа оставленна.

Аще тажде очеса низу обратятся,

тамо муки адския во огни узрятся,

Яже не токмо люто есть дело терпети,

но есть и нестерпимо546, токмо еже зрети.

Одесную же страну тщета проявится,

яко общества блага сил горних лишится.

От шуйцы содружество зело устрашает,

ибо тамо злых духов спира ся являет.

Пред очима лютая смерть стоит с косою,

готова душу вдати во огнь со смолою.

Созаде тщета вечна от Церкве помощи547,

плачь же не утолится548 и во дни, и в нощи.

А плачю конец тому и мукам не будет.

донеле же Бог в небе с святыми пребудет.

Оле муки вечныя, оле тщеты злыя!

Кто не престанет от грех, разсуждая сия?

Разсуждайте, братие, а злых сих гонзайте,

покаянием святым грехи очищайте.

Омыйтеся слезами, душы убелите,

очистшеся от грехов, к небеси идите.

Чистии к Всечистому будете впущени,

во веселия ризы вечно облечени.

Злоба

Ничто же Богом зло есть, вся Им быша блага,

но злым врагом деются благостыни нага.

Но и супостат к злобе не может нудити,

аще не хощем воли ему покорити.

Злонравие

Срам родителем, аще гнусно, наго чада,

или в рубищех ходят549 пред жители града.

Много паче пред Богом о них посрамятся,

аще душами гнусна550, злонравна551 явятся.

2

Аще тя о злом нраве некто обличает,

не железом десница твоя да отмщает,

Но тщися злонравие въконец истребити

и благия в то место нравы насадите.

Сребролюбива некто тебе нарицает,

дары твоя десница ему да подает.

Аще тя невоздержна имут нарицати,

тщися винопития частаго престати.

Аще тя злопамятна мужа прорицают552,

безмстива, тиха, кротка выну да видают.

Тако тебе велику ползу сотвориши

и обличители ти в други преложиши.

Злоплодие и безплодие

Неплодная древеса секома бывают

и, огню пища бывше, в пепел согарают553.

Колми паче злоплодным лепо то творити,

и еже посекати, и огнем палити?

Тако и человеком, плода не творящым,

сечь и казнь имать быти в огни всепалящем.

Колми же лютшая тым554 вправду555 имать быти,

иже в богомерзкая дела плодовита?

Лучше сих – безплодие. Тем зле не творите,

а в безплодстве дел благих никако живите,

Их бо кроме в жизнь вечну никого пущают,

но во пламень геенский лютый вовергают.

Злословник

Иже из пса язвенна стрелу извлекает556,

того он зубами557 си острыми язвляет.

Сице от злословника нещадно язвится,

им же от злословия он мужем целится.

Злосовестный

Главострупливый гребеня гонзает,

яко той ему, чешя, досаждает.

Злосовестный же слов полезных бежит,

аки досадных, а во злобе лежит.

Злый558 от добрых и с добрыми

Не место человека честное спасает,

ни рода изящество, ни сан ублажает,

Но своя добродетель комуждо полезна

и во жилище въводит царствия небесна.

Аще кто от неблагих родитель родися,

не вредит ему, аще сам благ сотворися.

И вопреки, от благих родитель рожденный,

аще зол, спасения бывает лишенный.

И от места высока мнози низпадают

и по сане пречестном в низости бывают.

От родителей благих злии происходят,

и собори честный559 недобрых560 изводят.

Что лучше небесе есть? А с него свалися

денница с воинством си, егда разгордися.

Кий сад красней есть рая? А в нем согрешиста

Адам с Еввою и вне изверженна быста.

Потом има на земли561 первородный был есть

Каин, а он Авеля562 брата си убил есть563.

Ное в корабли своем самоосмый бяше,

и тамо Хам лукавый посреде живяше.

Авраамль564 благочестив дом Богом судися,

и ту Агарь со сыном неправа явися.

Исаак из Ревеки два сына родил есть,

Бог перваго отверже, втора возлюбил есть.

Иаков дванадесять сынов имеяше,

из них Рувим на ложи отчи565 скверно спаше566.

Со архиерейскаго престола падеся

в Ветсе Завете, иже Илий наречеся.

Из царска567 седалища Савл риновен есть

и, ратуя со враги, мечем прободен есть.

Давид царь бе и пророк, сын сестру растлил есть,

ин отче сквернил ложе, самаго гонил есть.

Наконец, апостоли со568 Христом569 хождаху,

а в среде продателя Иуду имяху.

Не дивно убо, аще злый ся обретает,

иде же благочестных собор обитает.

Точию злыя требе из среды гонити,

аще в исправлении не прилежат быти,

Яко крастову570 овцу пастырь извергает,

да здравых сущых571 вредом скверным не вреждает.

Не дивитеся убо, егда вам случится

видети, яко зол муж572 благим примесится,

И от добрых573 родитель рожденная чада,

иже нечесть суть рода и погибель града.

Множицею и в древних то вецех бываше,

Господь же злыя казнил, добрыя спасаше.

И ныне койждо свое имать нести бремя,

и елма всемирное окончится время574.

Зле просите

Зле575 той576 просит от Бога, кто пренебрегает

заповеди577 творити, а горних протает.

Паки578, иже, пренебрег горняя благая,

молится, да приимет суетства земная,

Аще579 же и та хощет от Бога прияти,

еже бы на сластная плоти отбращати580;

Излише прошение его есть худое,

не будет Богом581 дано то оному в582 злое.

Змий

В некоей стране змий превелий бяше,

близ моста лежя583, вред лютый творяше.

Кони и волы, и всяк скот хищал есть

и путь творшыя люди поглощал есть.

Тем путем святый584 епископ пустися

Донат, а змий на нь гладный устремися.

Разверз585 челюсти. Святый586 наплеваше

в гортань и знамя крестно содеяше.

Того не терпя, змий той умертвися,

о нем же страна вся возвеселися.

Осмь супруг волов зла гада везоша

на поле, тамо огнем й сожгоша.

Змий ругаемый587

Кит есть, иже змий пророком реченный,

в поругание Богом сотворенный,

сей бо плотию есть великий зело,

и вся ясть смело.

В морстей пучине престрашен плавает,

что ся прилучит, то все поглощает;

рыбы всякия бывают во пищу588

его сирищу.

Тем же, видяще589 его, утекают

ко земну брегу, а его прелщают,

ибо он егда590 на ня разъярится591,

к брегу стремится.

Тамо592 на песце593 за мелкость остает

и от рыварей594 убиен бывает,

тако ся ему рыбицы ругают,

себе спасают.

Змий враг

Егда змий ветхий595 в рай Евву искусил есть

и ею плод Адама вкусити прелстил есть,

Казни Бог первозданных, казни же и змия,

да по земли ползает выну его выя,

В пищу да имать землю, донеле же жити,

в неприязни со людми безпрестанно быти.

На чювственном то змии частно совершися,

яко его в то время вид употребися.

На мысленном же паче, иже враг лукавый596,

той бо597 ползает598 низу, не вознося главы.

Он ясть землю, люди бо земныя снедает,

земная мудрствующих люте поглощает.

Ему неприязнь люта от начала века,

найпаче на благаго выну человека,

Ибо завидением о том всегда тщится,

да человек от неба во ад низвалится.

Убо ты, человече, по вся дни блюдися,

главу его попрати всеприлежно тщися.

Предвари ты онаго главу сокрушити,

еже есть, грех вначале с сердца изтребити,

Да не он, вселся в сердци599, тебе600 одолеет,

ему же сущу тамо, едва кто довлеет,

Кое же истребити601, тем602 начало603 требе,

яко главу змиеву, попирати тебе.

2604

Демон проклятый змий ся нарицает,

яко ядом си душы убивает,

Сиречь, советом на дела лукава,

полна злых лестей проклятая глава,

И яко змиин тогда вид прияше,

егда605 в Едеме прабабу прелщаше.

Змий же есть ветхий, ибо606 лета многа

язвляет люте рабы жива Бога.

Седмь уже тысящь лет род наш607 читает,

яко покоя от змия не знает.

Еще во рай нача ны гонити,

а еще и днесь хощет поглотита.

О коль есть хитрый, кто изрещи может?

Той его гонзнет, кому Бог поможет.

Вся искушений зело роды знает,

вся лести ковы в себе соблюдает.

Чрез саму древность608 злобе приучися,

всяк человече, от него блюдися.

Петр святый о нем всем нам извещает609,

яко, аки лев гладный610, окружает,

Некий, кого бы возмогл поглотити,

во пищу себе грехом сотворити.

Многообразно обыче прелщати,

всякими виды611 ко греху склоняти.

Пред очи ставит лица украшенна,

да творит сердца теми уязвленна,

Да к делу скверну может преклонити,

тако чистоту честную растлити.

Сладкия гласы в ушеса въпущает612,

христианскую твердость умягчает,

Да, разъслаблшеся613, въдаемъся614 во сласти

и последуем вождению страсти.

Гортани сладость брашен представляет

и вина въкусом615 к пиянству възбуждает616,

Да, насыщшеся, раби чреву будем,

вся же создавша Господа забудем.

Обонянию воню услаждает,

ко излишеству тоя прилуждает,

Да благостию617 тоя усладимся618,

от благ нетленных к тленным обратимся.

Осязанию мягкость619 представляет,

острыя в сердце620 тем стрелы пущает,

Даже, кто мягку прикоснется телу,

едва возможет мысль имети целу.

Сквернословию язык научает,

на лжи, клеветы, хулы наставляет.

Руце грабити, дары приимати,

зла вся делати621, учит убивати.

Скверны прибытки обыче блажити,

да бы онеми душу уловити.

Мирскую славу и честь обещает,

да небесныя во веки лишает.

Яже суть лестна, украшает людем,

да за ня правых вещей в тщете будем.

Аще же отай не может прелстити,

дерзает яве наветы творити.

Во время мира всем кознем довлеет,

в гонении же насилие деет.

При пути всяком соблазнь полагает,

на стезях наших мрежи сокрывает.

Блюдет прилежно, да бы уязвити,

яко же Кераст, смертно повредити.

Ты же, любиме, его да622 блюдеши,

да главу его ногою сотреши.

Елико он тя готов узвити623,

ты его главу тщися сокрушите.

Да бы победе при тебе остати,

тщися прилежно, а Бог хощет дати.

Забвение

Алверт Великий зело премудр бяше,

тайны естества дивны исписаше.

Егда же века624 старости дожил есть,

мудрости всея конечно забыл есть.

Феодорик же, Канисий реченный,

о смерти брата Петра625 увещенный.

Толь ужасеся, даже забы всего:

книг, писания, имене своего.

Подобне Корвин ветий626 преученный627,

недугом долгим люте удрученный628,

Забы имене своего вещати629.

Коль память слаба, мощно по сих знати.

Заблуждение

Елма человек в нощи630 путь правый погубит,

близ пути ходя, об нощь делу часто блудит,

Не может бо праваго и крива познати,

дон де же на небеси солнцу возсияти.

Тако в нощы631 греховней иногда жившии,

и от пути закона в нечесть сблудившии,

Пути правды никако могоша познати,

донде632 же Бог изволи Свет свыше послати,

Свет, от Света истинна прежде век сиявший,

Христос Господь, путь в небо нам познати давший.

В Его лучес светлости мы тщимся ходити,

тако правым возможем в небо путем внити.

Зависть

Пес егда инаго питаема видит,

обыче лаяти, тому бо завидит.

Тако муж завистный обыче роптати,

видя творимыя иным благодати.

2

Благих блаженство в людех злых зависть раждает,

и еже враждовати добрым вину дает.

Виде Каин, яко Бог изволи послати

огнь на жертвы Авеля и любоприяти,

Его паки отринул. Нача ков творити,

завидением движим, донде же убити.

Виде Исав, яко брат Иаков блаженный

от отца Исаака бе благословенный,

Предварив первородна. Нача промышляти,

воеже бы убийством смерти й предати.

Сынове Иаковли брата си видеша

Иосифа прелюба отцу, и презреша

Любовь прирожденную, абие начата

ненавидети люте, даже й про дати.

Египтяне, узревше Исраилска рода

умножение Богом преизрядна плода,

Яко красная чада и многочисленна

бяху, Исраилеви женами рожденна,

Даже пришелци633 граждан чады634 прехождаху,

ненавидети за то и томити яху.

И в новой благодати Евреи узреша,

яко апостоли дар от Бога имеша

Вся чюдеса творити, странно глаголати,

люди ко Христу Богу словом обращати,

Распыхахуся сердцы и яростни быша,

в темницы я саждаху и до смерти бити.

И ныне миролюбцы егда созерцают,

яко благочестнии635 правду соблюдают,

Яко сова на солнце, зрят на ня косвенно,

клевещут, зле толкуют дело божественно.

Но Бог. благих любитель, их не оставляет,

сладки им скорби творит и в небо вселяет.

3636

Веете637 ли, зависть что в сердцах раждает?

Яко пес, совесть смертне согризает.

4

Завистник себе враг, завидяй бо тлеет

во нечести, честь же завиденну спеет.

5

Похвала благих мучит завидяща,

богатства полных суть его мучяща.

6

Завистнику есть мука, а завидит кому,

множицею бывает користь и честь тому.

Иакову завистник лютый Исав бяше,

даже пред ним из дому к Лавану гонзаше.

Но638 от него639 двополчен в своя возвратися

и дивне от Господа у благословися.

Иосиф завистию в Египт продан бяше.

но въмале640 раб. яко царь, всем641 повелеваше.

Тем же въправду642 речеся, Авель не бывает,

аще злоба Каина кому не стужает.

7

Солнцу светящу, сень при теле ходит;

где добродетель, ту зависть приходит.

8

Яко ехидну плод чрева снедает,

тако завистна зависть умерщвляет.

9

Ржа тлит железо, в нем же ся раждает,

а зависть сердце завистных снедает

10

Супи ко трупом смердящым643 летают,

вонныя луги мимо претекают.

Мухи на струпы обычны падати,

здраву те леей не тако644 стужати.

Тако завистник худость усмотряет,

добрая дела веcма презирает.

11

Пса и лва брашном леть есть укротити,

завистна и хлеб не может смирити.

12

Твердое древо червь мягкий снедает,

завистно сердце зависть растлевает

13

Зло есть пагубно, зависть проклятая,

роду Адамлю от демон взятая,

Зло демонское в не645 же ся вселяет,

тыя демоном злым уподобляет.

14

Демоня зависть в мире смерть родила,

егда чрез Евву Адама прелстила.

Зависти ради Каин огорчися,

Авеля брата убити стремися.

Чрез зависть Саул646 Давида гоняше,

винный невинна убити искаше.

15

Род647Иудейский чрез648 зависть велику

роспя649 на крест е Христа, всех Владыку.

16650

Яко жюк651 гноем чюждым ся питает,

тако завистник бед чюждых652 желает.

17653

Гонзай зависти, яже вся терзает

сердца, наипаче в них654 же ся раждает.

18655

Гордости дщерь есть зависть проклятая656,

ея же мати зело плодна злая.

Ты аще дщере сея не любиши,

некосно матерь злу да истребиши657.

Кром е матере дщерь ти ся не родит,

тако душа ти Господу угодит.

19658

Отсецым659 зависть, вся нам обща будут,

не оскудеют, но и преизбудут.

20660

Демонска злоба – прескверная661 зависть,

чужда блаженства есть она ненависть.

К выжшым есть она662, яко превосходят,

к нижним, да в радость663 никогда приходят,

К равным, зане же равенство в них видит,

чесого зависть люте ненавидит.

Авелю Каин блаженства завиде,

Рахиль Лиина плодства ненавиде.

Савл во664 Давиде щастие гоняше,

весь мир чрез зависть люте пострадаше.

21665

Яко ржа тлит666 железо, тако согризает

зависть сердце злолюте667, в нем же ся вселяет.

22668

Ехидны чада чрево ея прогризают,

егда ся родят, ону тогда умерщвляют.

Тако зависть ид е же иматся669 родити,

гризет сердце, донде же въконец е истлити.

23670

Завистию демона смерть в мире родися,

его чадо челов ек, в нем же та вселися.

Завистию671 небесе аггел злый лишися,

тою челов ек рая изгнанник явися.

Невиннаго Авеля зависть умертвила,

елма ся в Каиново сердце вогнездила672.

Тою на Иосифа зле вооружении,

иже бяху от отца егова рождении,

Перв ее во673 ровенник674 безводный675 всаждаху,

потом за сребренники676 странным й677 продаху.

Зависть и Даниила царю клеветаше

и между лвы лютыя в яме заключаше.

Она и678 Царя славы кресту пригвоздила,

а Иуду несытна силом удавила.

Зависть, злоба мерекая679, веру погубляет,

согласия разор680, правду истребляет.

Зависть всякия злобы обыче родити,

а завидящих душы во веки губити.

Та Иерусалима681 стены разорила,

та царствия славная скипетров лишила.

Домы людей богатых та в нищету вводит682,

та мятежи и брани в неискусных родит.

Бегайте убо тоя. вси раби Христови,

да наследницы683 в небе будете Спасови.

Отнюду же та злоба древле низъверженна684

а нелицемерная любовь водворенна685.

24686

Гнусная зависть в нем же ся раждает,

то сердце само злолюте снедает,

Яко железо687, ржа в нем же родится,

от тоя дщере своея все тлится688.

25689

Зависти вина – блаженство чуждое,

исчезнет зависть, елма умрет тое.

26690

Мучение лютое зависть в сердце творит,

чувства томит, мысль множит, душу грехом морит.

Кто ю приимет себе, в казни пребывает,

от нея же покоя никогда же знает691.

Не в дом бо, но во сердце мучитель вселися,

егда зависть лютая кому прицелися692.

И конец мучения не возможет быти,

донели же во мире с людми тому жити,

Ибо блаженство инех693 выну имать зрети,

а694 о нем695 нужда696 муки ему есть терпети.

27697

В человеческих страстех698 зависть – праведнейша,

купно же пребывает и неправеднейша.

Неправедна тогда есть, егда всем завидит,

яже во обилии и в блаженстве видит.

Праведна паки она тем ся проявляет,

яко зла завистника сердце зле снедает.

Завет

Домовит некто живот временный лишаше,

призвав сыны, к ним слово сие глаголаніе:

Возлюбленная чада, се вы оставляю,

а где есть сокровище мое, извещаю.

В виннограде699 закопах, того вы ищите,

а мене, отходяща во ин век, простите.

То изрек, преставися. Погребше и, чада

с мотыками идоша на труд винограда.

Воскопаша700 гі везде, но не обретоша

искомаго, лозы же плод мног принесоша,

Иже елма собрася, много сребра взяша,

и то быти реченно от отца познаша.

Тем же яша на всяк год виноград копати,

не в земли, но от трудов сокровищ искати.

Задняя

Слову рождшуся в плоти, мир Бога видяше,

обаче лица Его божества не зряше.

Виде плоть, приятую во последних века,

зряше Бога, но яко суща человека701.

Виде, яко задняя, и дела премнога,

яже яве твориша, быти Его Бога.

Яко Моисий во скважни каменней702 стояше,

Бога преходящаго задняя видяше703,

Тако днесь704 на камени Церкве705 стоящим

и сквозе скважню веры на Христа зрящии

Могут, яко задняя, Его созерцати

добродетели, яже обыче деяти.

Во-первых706, благость дивна707 светло ся являет,

аще кто дела щедрот Его разсуждает,

Како, солнцу подобне, грады обхождаше

и благоразумия светом просвещаше.

Паки708, милосердие Божие в Нем зрится,

яко то и мытарем и грешным творится

От Него неотвратно709, и вся исцеляет,

яже уязвленныя от враг обретает.

Еще710 любовь Божию леть в Нем созерцати,

ибо, да мы живем, смерть изволит711 подьяти.

И во Евхаристии Себе нам остави712,

душам врачбу духовну во Церкви устави713.

К714 тому мудрость Божию в Оном усмотряем,

егда мудры глаголы Его разсуждаем,

Ими же мудрых715 мира силно обличаше,

а таинства Божия верным сказоваше.

К716 сим промысл божественный удобно есть знати,

ибо в пустыни люди потщася питати,

Немногою снедию сонм многочисленный,

дивным умножением довле насыщенный.

При717 сих и крепость Его леть есть разсудити,

ибо Богу свойственна возможе творити.

Вся целил есть недуги, по водам хождаше,

немым глагол, а слепым зрение даяше,

Мертвыя воскресил есть, изгна духи злыя,

из челюстей адовых взя отцы святыя.

Победив смерть, из гроба тридневно воскресе718

и во светлое небо в славе Ся вознесе.

Удобно719 и истинну Егову познати,

юже на лица не зря изволи являти,

Егда куплю деющих720 из721 церкве изгнал есть,

а каявшимся722 в церкви прощение дал есть.

Младенцы смиренныя к Себе приимаше,

гордыя фарисеи право отвергаше.

Разбойника умнаго во рай водворил есть,

безумнаго же смерти вечной оставил есть.

Петра, слезы точивша, изволил прияти,

Иуду отчаявша – смерти не отьяти.

И вся ина праведно по вся дни творяше,

мерила правды в делех всяческих держаше.

Леть723 же есть и безмерность умным зрети оком,

яко везде бе присущ во мире широком,

Поне же в отсущии болныя целил есть,

яко присущь, тамо бо божеством Си был есть.

Возможно724 и богатства Его наблюдати,

ибо и рыбы статир ведят Ему дати725.

О богатстве же славы довод нам явися,

егда на Фавор горе в свет преобразися.

Напоследок726, всесвятость Его светла бяше,

ибо богодостойне со людми живяше,

Никому же творя зло. но всем дея благо,

еже есть свойство свято727 Бога всесвятаго.

Тем же728, Кто мя обличит о гресе? вещаше,

яко выну безгрешен и свят пребываше.

Сия дела суть знамя божества Христова,

сия видяй задняя зрит Божия Слова.

Даст же Он и лице Си божественно зрети,

иде же имать в десных во веки седети,

Еже есть во царствии без конца будущем,

того да сподобит ны Бог в веце грядущем.

Задняя Божия729

Моисий лице Божие видети желаше,

тем: Яви ми лице Си, к Богу глаголаше.

Господь отвеща ему: Несть леть созерцати

человеку лице Ми и живу остати.

Иди в скважню камене, тамо да стоиши,

Преходящаго в славе задняя узриши.

Что же сия задняя Его знаменают?

Неции от учитель размуно вещают,

Яко чрез лице лепо божество гадати,

чрез задняя – во плоти явление знати,

Еже Моисий на730 горе Фаворстей видяше,

елма Христос славу Си рабом проявляше.

А лица не возможе божества видети

живый731 на земли, то бо в небе леть есть зрети.

Закон

Благо есть за страх казни злаго не творити,

лучше – за любовь Бога законы хранити.

2

Душевны732 недуги закон устрабляет,

яже733 телесныя врачба исцеляет.

3

Закон благодати небо обещает,

ветхий же земная токмо поминает.

4

Врачевства во ковчезе егда пребывают,

недужным ни малую помощь содевают.

Подобне, аще злато замкненно хранится,

стяжателю прибыток ни един творится.

Тако закони в книгах всуе положени,

аще прилежно в царстве не будут хранени.

5

Закон естества до Моисия бяше,

им же ся род наш в мире управляше.

Чрез Моисия же вторый Богом данны,

на деках каменных иже бе писанны.

Третий чрез Христа людем принесеся

и благодати закон наречеся.

6

Закон Христов есть иго, но легко и благо,

яко привязует ны до дела добраго.

Не попущает плотски христианом жити,

но убеждает дела святая творити.

Прицепляет734 бо Христу, еже И любити

и раболепно выну Оному служити.

Привязует ко ближним, любовь им являти,

ни единаго же зла дела содевати.

О ига пресвятаго! О бремене честна,

им же радость стяжется735 жителства небесна!

7

Закон ветхий бе страха, яко Бог претил есть

и тяжкими язвами преступства казнил есть.

Благодать – любве закон, яко укрощает

Бог736 от грех любовию, и рай обещает

Творящым волю Его. Убо нам достоит,

да кождо слово Его с радостию творит,

Воздая737 любовию любовь показанну,

и возводя очеса на мзду обещанну.

8

Что слаждше меда? А сей горек мнится,

от нездраваго повнегда вкусится.

Мед в себе сладок, гортань болных лстится,

недугом тлится.

Тако нам закон тяжек ся являет,

а он прелегок738 выну пребывает.

Леность то наша неправедно судит,

ум с нею блудит.

9

Что есть в законе Господнем пребыти?

Есть мысли своя к нему обратити,

о нем словити, что учит, творити,

то есть в нем быти.

Закон благодати

Прежде благодати Бог любовь Си являше

в естестве и в законе, но не тако бяше

Силна и многа, яко ныне в благодати

благоволил есть миру ону проявляти.

Тогда бо чрез аггелы, рабы Си, учил есть,

в благодати Собою Сам учитель был есть.

Оным благая многа прещедро творяше,

а нам Себе Самаго во пищу подаше.

Небо, землю искони всех ради создал есть,

нас же деля страсть и смерть волею страдал есть.

Благая земли Оным739 в державу даяше,

а нам царство небесно дати обещаше.

Всяко740 милосердие Его умножися

к человеком, отнеле жь Сам Бог воплотися.

Сродство бо прият с нами, еже привлекает,

да сродником Си добро вящше содевает741,

За что мы дол жни есмы благодарни быти,

милосердие Его на всяк час славити.

Закона ветхаго и новаго разнствие

Жестокосердый род Исраилск742 бяше,

противу Бога743 выю возношаше.

Тем на жестоце камени писал есть

Бог оным закон, и Моисием дал есть.

Благодати же Христом даровася744

закон745, и в746 сердцах плотских написася747.

Ов бе образы и сенми премрачный,

сей, яко солнце, верным светлозрачный.

Ов в Палестине748 токмо заключенный,

сей во вся конца мира разширенный.

Ов бе временен, до дне благодати,

сей до конца век имать пребывати.

Ов бремя тяжко людем возлагаше,

сей – бремя легко, иго благо наше.

Ов закон рабов от Павла прозвася,

сей закон сынов им именовася.

Ов не бе силен грешных оправдати,

сей грехи чистит даром благодати.

Ов, яко детем, бяше написанный,

сей, яко мужем, Христом дарованный.

Ов временная людем обещает,

сей же749 вечная верным извещает.

Ов име небо твердо заключенно,

сей имать оно Христом отверзенно.

Елико убо небо превыжшает

землю, и свет750 тму в чести предваряет,

Толико новый закон превосходит

ветха, и не страх, но любовь наводит.

Заповедь первая

Кая от751 заповедей Божиих первая?

Любовь есть и первая, любы и болшая.

Христос Господь Сам тако изволил сказати,

аз же вины словесе того хощу дати.

Первая752 вина, яко любовь верных людей753

есть от Бога поданых конец заповедей754

И всех добродетелей, веры и закона,

вся бо та суть, да с нами Бога спряжет она.

Она бо нерешимый755 соуз756 тым бывает

во соединение, яже собирает.

Вторая757 вина758, яко в ней ся заключают

вся заповеди, яже нам ся Богом дают,

Ибо любяй ничто же зло хощет творити,

но, яко себе, ближним тщится угодити.

Третяя759, яко любовь есть дар пречестнеиший,

источник всех благих и даров обилнеиший,

И ничто ся760 лучшее может7610 Богу дати

за вся ко человеком Его благодати.

Четвертая762, зане же любовь проявляет,

кто сыном Богу быти усердно желает.

Пятая763, яко она есть совершения

соуз764 и765 всех766 деяний благих творения,

Без нея же вся дела благая ничто же,

без нея в страну жизни впустится767 никто же.

Наконец768, яко за ню мзда есть превелика,

юже уготовал есть769 небесе770 Владыка.

Око тоя не виде и ухо не слыша

и на сердце не взыде771. Ту, иже любиша

Бога истинно772, имут в небеси прията

от всещедра773 Бога и вечно быти святи.

Убо да любим Бога и вся человеки,

аще хощем блаженни во вся быти веки.

Заслуга

Яко тело душею животно бывает,

тако делеса наша Христос оживляет

Заслугами Своими, без них же ничто же

суть служения наша пред Тобою, Боже.

Затвор774

Древо при пути, суще плодовито,

терзает кождо и бывает бито

от путствующих, плоды погубляет

и исчезает.

А775 еже776 в саде777 оградном бывает,

сицевых обид ни от кого знает,

Плод свой во время дает господину

без тщеты выну.

И кладязь, иже всем есть откровенны,

прахом, уметы бывает скверненны

от приходящих, унепотребится,

яко сквернится,

А иже добре заключен пребудет

и употреблен всеопасно будет,

чист сохранится и778 пресветл водою,

угоден тою.

Тако пол женский аще заключится

и неудобно мирови явится,

чистоту свою может сохранити,

без скверны быти.

Аще же в граде девица779 хождает,

чистоты въскоре лишена бывает,

душевны прежде, послежде и тело

не будет цело,

Ибо юноши на ню возглядают,

цвет девства ея отьяти желают,

извета ищут, да бы ю растлити,

хотя купити.

Аще же приступ могут получити

и близ беседу780 с нею сотворити,

бедство ту веcма чистоте бывает,

враг бо прелщает.

Имамы в образ дщерь отца велика,

Богу любезна бывша человека,

от Иакова Лиею рожденну,

Дину реченну.

Та град Салимский сниде соглядати,

да дщери781 градски возможет782 познати,

како суть лепы, чим ся украшают,

что содевают.

Смотре на девы, сама усмотренна

юным Сихимом и бысть восхищенна,

на ложе его скоро возложися,

дева растлися.

Оле позора! Яже соглядает

девы, та девство свое погубляет.

Аще же мужем кая присмотрится,

како не тлится?

Матери, дщери783 ваша784 соблудайте785,

на вся позоры оным возбраняйте,

аще хощете чисто им пребыти,

в сраме не быти.

Не слушайте их, аще и прошают

ити на стогны786, бедства си не знают.

Вы усмотряите787, что может вредити,

умы их тлити.788

2789

Честно есть девам и женам седети

в дому, а не лиц по стогнам смотрети;

тако бо могут чистоту хранити,

ума не тлити.

Аще из дому волно избегают,

очи790 свободно на юных пущают,

тлеют во сердцех, любы в них родится,

ум тако791 тлится,

И начинают тогда промышляти,

како бы792 лице любимо стяжати;

То елма стяжут, срама забывают,

на грех дерзают.

Зачатие Христово

Гавриил Деве елма предстояше,

о зачатии Сына возвещаше,

и она его глаголом сложися,

Бог воплотися.

Найде Дух на ню и Вышняго сила

Отчим изволом ону осенила,

и вниде в чрево Девыя готово

Божие Слово.

Из чисты793 крове тело сотворил есть,

То же душею в той час794 оживил есть

и соединил ипостасно Себе,

яко бе требе.

И бысть Слово плоть795, плоть же обожися,

а Мати в девстве целом сохранися,

ибо от Духа Святаго зачала,

мужа не знала.

Тамо тление чистоты бывает,

иде же дева с мужем пребывает.

Иде же паки Дух Святый находит,

ту Дева родит,

Ибо естества чин Бог побеждает,

иде же дело странно содевает.

Каково сие во мире явися,

всяк почюдися.

Древле образы сие прописанно,

ныне же делом самем показанно

во спасение грешна человека

на конец века.

Ныне есть Адам из земля целыя

создан, егда плоть от Девы чистыя

изволи Господь Себе сотворити,

человек быти.

Ныне купина огнем не сгорает796,

аще Бог огнь есть, иже поядает.

От797 Слова798 Дева799 без тли сохранися,

а в ню вселися.

Яко бо слово с гласом800 проницает801

стены, а вреда в них не содевает,

тако Бог Слово вниде в Матерь Деву,

сохранив целу802.

Днесь закон Божий безплотска писала,

на скрижалех си Дева восприяла.

Перст Божий, Дух Свят изволи писати,

миру подати.

Жезл Ааронов ныне прозябает

и плод небесный миру в ползу дает;

той есть Христос Бог, от Девы зачатый,

Господь Всесвятый.

Роса на руно чисто днесь803 падает804

тихо, мужа бо Девица не знает,

а зача в чреве от Духа Святаго

Бога праваго.

Новое днесь Бог805 в мире сотворил есть,

муж в чреве Девы весь ся воместил есть,

Христос, Иже муж и во чреве бяше,

яко вся знаше.

Днесь камень горы, без рук отсеченный806,

во807 основание Церкви положенный808,

без рук, мужа бо Девица не знаше,

егда зачаше.

В десять степеней809 днесь солнце вратися,

яко под девять810 Бог чинов смирися

небесных811 воинств до нас человеков,

Господь всех веков.

За что мы должни Его величати

и Деву Матерь песнми прославляти,

юже и Сам Бог прия в славу к Себе

в пресветлом небе.

Зачатие Христово и Предитечи

Елма солнце путем в высоту вратися,

тогда Христос Господь вочеловечися

В знамение, яко закон благодати

Его пришествием име процветати

Пресветло, обилно всеми добротами,

тайнами, правилы, чинми и жертвами,

Яко же на весну мир ся обновляет,

различными цветы землю украшает.

Противным образом, Предитеча святый,

во время есени во чреве зачатый,

Егда земля цветов лишенна бывает

и812 злак исчезати всякий начинает

В знамение, яко, иже обетшаше

закон, с Иоанном быти престаяше,

Иже Иоанном вообразовася

последним пророком, и по нем скончася.

Заяц

Муж некто преподобный во813 путь шествоваше,

случаем сонм псов скорых814 заяца гоняше.

Заяц бедный ко815 ногам816 его прибежал есть,

он, умилився, от псов онаго отьял есть

И рече к спутствующым: Братия святая,

тако демоны душа гонится всякая.

О блаженна та817, юже Господь защищает

и тако от демонов лютых избавляет!

Яко же сей есть заяц нами избавленны818,

да будем819 и мы от тех Господем спасенны820.

Звание

Не престает мирови солнце свет821 даяти,

не престает Бог верных к Себе призывати.

Различии же образы822 суть звания Его,

не пренебрегает Он823 здания Своего.

Зовет824 ны Писанием к Себе божественным,

священными825 книгами, советом спасенным.

Гласит826 проповедники, правды сказателми

и827 отцы духовными, грехов казнителми.

Точне828 чрез родители зовет преблагая

чрез829 образы жития благаго святыя.

Много830 благоденствием831 Господь призывает,

злоключением832 паки, аки понуждает.

Снедением833 совести премнози зовутся,

въдуховенми834 внутрними такожде влекутся.

Всяким Господь образом к Себе привлекает,

яко всем человеком спастися желает.

Точию нам есть должно не пренебрегати

звания Его, паче абие слушати.

Звезда835

Звезды во человецех воли не вреждают,

токмо страстми836 плоти нечто преклоняют837.

Тем же на звезды вины несть леть возлагати,

егда кто зло некое обыче деяти.

Зверь838

Прежде греха Адама звери почитаху,

повелетелству его себе покаряху.

Егда же согрешил есть, не хотеша знати,

но и устремишася сопротивно стати.

За непокорство к Богу службы их лишися,

от безсловесных во казнь греха обличися.

Здравие839

Мравий пшеницу в лете собирает,

ею же в зиме алчбу укрощает.

Мы во здравии Богу да молимся,

да теми молбы в недузех твердимся,

Ибо в них часто ум ся помрачает

и что деяти, человек не знает.

Зеленость

Во праздник Сошествия Духа Пресвятаго,

на апостолы Христом Богом посланнаго,

Восприяхом840 обычай ветвми и травою

украшати и церковь и дом зеленою.

Кая же того вина, полезно есть знати;

что хощем чрез зеленость тую изьявляти841?

В первых842, яко зеленость радость знаменает,

в день сей радости Церковь ту употребляет.

Паки843, яко же Христа, на осле седяща,

во Иерусалим град смиренно входяща,

С ваиами и ветвми людие сретаху,

честь Ему таким действом велию творяху.

Тако Церковь Святаго Духа почитает,

со ветвми зелеными грядуща сретает.

Еще844, яко же голубь принесе до Ноя

ветвь масличну во знамя845 будуща покоя

И милости Божия, яко осушаше

воды потопа, яже во гневе послаше.

Тако нам Дух Пресвятый ветви благодати

и даров в корабль Церкве изволил есть дати

В знамение милости и846 покоя с нами,

яко не потопит нас ярости водами.

Духовных убо ветвей то есть знамение,

чювственных в сей святый день ветвей ношение.

Еще847, яко, сошедшу Духу Пресвятому,

яве начало дано848 новому закону.

Отставление паки ветхаго явися,

или ветхий на новый закон пременися.

Убо зеленостию новость знаменаем,

зиму прешедшу, весну пришедшу являем.

Ветхий закон зима бе, яко грозен бяше,

новый – весна, яко в нем благодать Бог дате.

Тем весны чювственныя носим знамение,

зеленость во849 духовны весны явление850.

Еще851, знамя живота зеленость являет,

яко, низшед, Дух Святый Церковь оживляет852.

Еще853, яко Святый Дух есть вода живая,

в оживление Церкве свыше текущая,

При ней854 же855 насажденный имать возрастати,

яко древо велие, и плоды даяти.

Листом не падающым сие знаменает

зеленость ветвей, яже носима бывает.

Еще856, чрез ветви древес и то знаменаем,

яко мы ветви древа Церкве пребываем,

Да убо и нас Дух Свят туком благодати

изволит со Церквию всею исполняти,

Да уплодотворимся, того ради носим

ветви в Церковь и сердцы о то Духа857 просим.

И858 трава зеленая вносима бывает,

вся человеки траву быти знаменает,

Юже убо грех смертный зело изсушает,

а благодать Святаго Духа оживляет.

Сами убо травою себе увещаем,

да жизни ради сердца к Духу859 обращаем.

А860 зане же зеленость вечность знаменает,

та благодати Церковь вечну проявляет.

Наконец861, чрез зеленость и то знаменаем,

не увядати в благих от Духа желаем.

Земля

Земли три части мокнут под водами,

четверта токмо суха под ногами

всех есть ходящих и разум имущих

и зверей862 сущих.

Земля есмы

От земля человеку863 Творец плоть создал есть,

в оживление тоя душу жизни дал есть.

Вскую же плоть из земля, поне же можаше

из ничесого, яко душы нам создаше?

Во-первых864, да, вещь худу зряще, не гордимся,

землю себе знающе, пред Богом смиримся.

Паки865, да благость Бога тщимся прославляти,

яко в землю худу дух чист изволил дати

И образ божественный Свой в нас положити,

да бы и нравы точным нам Оному быти.

Но увы, зело скоро в Адаме забыхом,

яко от худы персти сотворени быхом,

Ибо в той же день, во нь же Адам создан бяше,

Еввою прелщен, яко Бог быти желаше.

И мы прародителя часто подражаем,

ибо без числа против Богу согрешаем.

Адам за грех из рая Богом бе изгнанны866,

той же лежит и на нас суд, древле сказанны867,

Ибо во изгнании ныне пребываем,

на породу райскую ели въепоминаем868.

Подобает же всяко рая нам искати,

да бы отчество свое паки пристяжати.

Но где земный рай? Бог весть. Нам вместо869 онаго

нужда лежит искати рая небеснаго.

К тому, братие, тщимся всякими трудами,

а Господь Бог готов есть в помощь быти с нами.

Земля будем

Человек перстный Адам яко согрешил есть,

да в персть паки вратится, Господь й казнил есть,

Да870, иже начала си перстна не помняше,

егда кичиво, яко Бог, быти желаше,

Той на персть последнюю871 выну поминает,

сердце си от гордости тако обуздает.

Еще872 и того деля в землю ся вращаем,

да злобу греха люту оттуду познаем,

Яко, иже имехом без тля пребывати,

ныне за грех должнствуем в землю ся вращати.

Наконец873, да, помняще в землю вращение,

земных пристрастей мертвим во нас стремление

И ко874 покаянию сердца обращаем,

да в небо пресел имея из тли, яко чаем.

Зерцало

Зерцало лицем к солнцу егда обратится,

светлость и образ солнца в нем изобразится.

Тако, егда человек875 сердцем к Богу будет,

благодать в нем Божия и слава пребудет.

Злато

Краль Галлийский Бреун деву возлюбил есть

и, яко с женою, с нею нечто жил есть.

Она же неправо онаго любяше,

но точию злато лестию взимаше.

Позна лицемерство краль хитрыя жены,

уразуме, яко бе ею прелщенны876.

Умысли ю златом довле насытити

и лесть не без казни должныя пустити.

Повеле воинству злато ей метати,

ей же, седшей, от них оно приимати.

Метающе убо, купу сотвориша

толь велику, даже жену завалиша,

Яже, не стерпевши тяготы от нея877,

и злата лишенна, и жизни своея.

Златый гроб стяжала любившая злато,

но горе878 бяше ей тогда зрети на то.

2

Содержяй злато может царство наследити,

златом же муж879 держимый880 не может в не внити,

Ибо злато тяжкое низу влечет его,

аки оковы взложши на раба своего.

3

Не зло есть злато, благо создание,

но зло есть злое того стяжание,

И зла есть скупость в того держании,

тако ж безмерность во расточании.

4

Аще кто болезнуяй вознеможет спати,

несть требе тому злата при себе держати,

Сиречь, перстеней, манист и яже подобна,

ибо всяка вещь злата сну есть неугодна.

Бдение бо, а не сон злато содевает,

яко же Авиценна врачь хитрый вещает.

Злато и сребро

Драго есть сребро, паче того драго злато,

мало обретаемо, убо ценно за то,

А ничто же есть ино, токмо часть земленна,

ова белым, си желтым цветом украшенна.

Людие честь велику оным наложиша

и сердца881 несмысленно к оным прилепиша.

А кая в них есть полза? Ни ясти, ни пити

мощно их, ни же древо леть едно срубити882.

Сама красота цену оным сотворила,

а безчисленны люди во ад погрузила.

Многополезнее есть железо твердое,

обаче у человек несть тако честное,

Яко много есть везде, и неукрашенно,

цены в людех достойны за то есть лишенно883.

Кроме злата и сребра леть комуждо быти884,

без железа ни един дом может пребыти.

Всяко дело железом делано885 бывает,

само злато и сребро им ся устрояет

На всякия потребы, обаче неценно,

красотою их наше естество прелщенно.

Вси лакомо желают886 оная имети,

мужие, жены, старцы887 и малый дети.

О проклятаго глада и неутоленна,

им же томится люте веcма888 вся вселенна!

2

Младенци съсущии по земли ползают,

ногами и руки в ню ся опирают.

Совершеннии же ей ся не касают

руки, токмо ноги ону попирают.

Земля – злато, сребро, та889 должен есть прати

хотяй совершенна себе показати,

А иже рукама има ся касает,

взимая, младенец стар ся появляет.

Горе паки мужем, зле младенствующым,

в совершенном веце детский ум имущым.

Златом напоенный

Еразии воевода890 Римских полков бяше,

иже град Вавилонский крепко обстояше.

Вавилоняне к нему послы си послаху,

да не разорит града, прилежно моляху,

Обещающе ему богатства отдати,

токмо да хощет мирно она, вшед в град, взяти.

Воевода лакомый мало воев взяше,

хотя сам богат быти, во град той идяше.

Граждане егда891 силу малу созерцаху,

вой с воеводою, яко враги, яху

И, растопивше злато, во уста влияша

воеводе лакому, и та глаголаша:

Пий злато, окаянне, его же хотяше

во торжество имети, пленив гнездо наше.

И тако конец прият златом напоенны,

иже преострым мечем не бе побежденны892.

Знамения893

Егда894 Иерусалим казнь взяти имяше,

знамения Господь Бог чюдная впред даше.

Во895 девятый час нощи церковь облистася,

чрез полчаса день быти тамо непщевася.

Крава в жертву ведена, агнца есть родила

посреде церкве, им же люди удивила.

Дверь церкве медяная, бывши затворенна,

в час шестый нощи никим бяше отверзенна.

На896 воздусе множество воев зримо бяше,

град колесниц железных страхом ужасаше.

А в день Пятдесятницы897 глас в храме слышася:

Прейдем отсюду, а кто бяше, не познася.

По898 сих знамениих град Божий разорися,

за мучение Христа род жидовск казнися.

Оттоле лишен церкве, жертвы и святыни,

разсеян между роды живет не своими.

Знамения прежде Суда

Егда кончина веков мира приближится,

тогда солнце на небе899 тмою900 помрачится,

Луна не даст света си, но яко кровь будет,

звезды низъпадут901 свыше, ни небо пребудет

Подвижения кроме, ибо подвижутся

силы его, и горы земли902 потрясутся.

Страх будет из небесе, страх велий отвсюду,

трепет во всяком сердце, радость ниоткуду

Живущым возсияет, всяк восплачет903 зело,

яко ничто явится под небом весело.

Помрачится же солнце904, да905 прознаменает,

яко тма вечна грешных в аде ожидает.

Луна кровава будет, да то изъявится,

яко. ярости исполнь. Судия ближится.

Звезд падение миру то хощет явити,

яко и славных бывших падеж имать быти

Во пропасть геенскую на вечныя муки,

в нечеловеколюбных диаволов руки.

Возмутится и море, земля разверзется,

смятутся вся стихии; кто тогда906 спасется?

Будет то в знамение мятежа велика907,

иже на908грешна от враг лютых человека.

Изъсохнет909 лице всяко от страха велика,

снесть совесть сердце люте всякаго грешника.

И праведници будут во трепете мнозе,

но упование си утвердят о Бозе,

Иже елма приидет Суд Свой сотворити,

имать добрыя от злых людей отлучити,

Злым бывшым достойную казнь Судом воздати,

добрыя в жизнь вечную со Собою взяти,

Ея же не лиши нас тогда, Христе Боже,

Ты умилостиви И, Мариа Госпоже910.

Знамя

Врачь, недужныя целя, многих возбраняет

пищь и питий, не в ползу яже быти знает,

Донеле911 же надежду имать912 преблагую

о исцелении тех, а погубив тую,

Вся оным913 попущает и914 ясти и пити,

видя, яко немощно в животе им быти.

Тако Господь с верными людми поступает,

в надежде сущым многих вещей возбраняет;

Скорби и противности попущает на ня,

то же есть спасения будущаго знамя,

А им же попущает всепомыслно жити

и о гресех без казни временныя быти.

Отчаянных есть знамя, геенне блюдомых,

а не во жизнь вечную и в радость915 брегомых.

И вол. на заклание хранимый, тучится,

все ему дают ясти, что-либо случится,

На труды же блюдомый тяжко иго носит,

ни абие пасется, егда риком просит;

Множицею глад терпит, часто утрудится,

но за то от обуха чрез долго хранится.

Человек же, в сем мире многоутружденный,

от вечны смерти будет Господем спасенный.

2916

Елма Христос во мире плотию родися,

елея ток917 во918 Риме из земли явися.

Елей же есть милости знаменование,

яви милости свыше нам излияние.

Виноград Енгадийский цветы изпустил есть,

процветение919 веры в Христа изъявил есть.

3

Егда Артаксеркс жезл си кому подаяше

в конец лобзати, знамя благодати бяше.

Отец небесный – корень, Сын жезл есть из Него,

той Он до создания протяже Своего,

Да целует, егда в мир во плоти явися,

тогда милосердия знамя сотворися,

Яко гнев Свой отложи, иже бе от века

преступления ради перва человека.

Знание

Знаяй Бога вся быти, себе же ничто же,

превеликую мудрость стяжати возможе.

2

Не мни тебе вся знати, то бо Бога дело,

ни ничто же ведуща возглаголи920 смело,

Сие бо скотов свойство. Средство может быти,

с ведением невежство требе растворити.

Знание Бога

Никто же знает Отца, токмо Сын любимый,

и Сына токмо Отец Сам знает единый

Знанием естественным. Обаче Дух Святый

от тогожде знания никако изъятый,

Вся бо три во Божестве лица Себе знают,

в единой бо мудрости равне пребывают.

Не помянен же Дух Свят чрез уста Христова,

егда о знании сем провещаше слова,

Яко не у прославлен Дух Свят миру бяше,

но в знание принта послежде имяше.

Мы паки знаем Отца со Сыном и Духом,

От Бога Слова слово восприемше слухом

Или откровением, а не по естеству.

Буди слава лиц триех едину Божеству.

Зная, Христос невесть921

Вся ведый Господь премногих не знает,

егда бо притчу усты Си вещает,

Весть, яко нищий Лазарь речей бяше,

богата паки имене не знаше.

И иным многим имать благодати922:

Невем вас, егда приидет Суд дати.

Како вся Ведый невесть и не знает?

Отречение тако изъявляет923,

Еже есть, яко отринет от неба

грешници924, ни даст псом животна хлеба.

Невесть во славу онех воводити,

знает же во огнь вечный осудити.

Зрение

Добро есть свою совесть, не чуждую знати,

свою душу от грехов, не инех925 чищати.

Бервно из очесе си да ся изъимает926,

сучец в чуждем очеси зрим да не бывает.

Уне бо токмо себе единаго зрети,

нежели всех живущих грехи разумети.

Аще же око твое не может терпети,

но оплазиво хощет иная смотрети,

Да зрит убо на небо и да созерцает,

кую мзду зрящым себе Бог уготовляет.

Да зрит и во геенну вся муки познати,

в ня же презревших себе имать Бог сказати.

Зри онем и вспять тебе, да грехи узриши

и за ня сердечныя слезы927 да точиши.

Смотри и пред тобою, да бы ти не впасти

в неисходную яму вечныя пропасти.

Вижд одесную тебе образы святыя,

от мужей преподобных в ползу поданныя.

Вижд на шуйце злых казни и злобы хранися,

да бы в их не приити жребий, соблюдися.

Тако око умное тщися соблюдати,

аще хощеши за не муки не страдати.

Зрение Божие

Зрит Бог на люди, деющыя злая,

и иже творят делеса благая,

Но на оныя очима ярости,

на сия паки очесы милости.

Ты, чтый, избери сими928 видим быти,

буди благ, да бы милость ти влучити.

Зубы

Зубы вси купно пищу сожувают929,

алчное тело угодно питают.

По едину же аще разделятся,

пакостят паче, неже впотребятся.

Тако иноци вси премного могут,

вкупе сущии, и многим помогут.

Разлучени же, ничто содевают,

себе930 губяще, инех931 соблазняют.

2

Зубы932 грешником Господь сокрушает,

егда силныя онех погубляет,

Или зло слово зле глаголющыя,

невинне славу растерзающыя.

Врагом Давида зубы сокрушенны,

Ахитофель бысть егда повешенны,

И ини врази елма погибоша,

иже зловослово933 на него рекоша.

3

Мысленно934 тело, Церковь Христа Бога,

имать различных удобь935 действа многа.

Глава Христос Бог Сам Ся нарицает,

яко все тело живит, управляет.

Архиереи суть очеса936 мысленни,

еже вся зрети, в Церкви устроении.

Уши суть, иже слова послушают

и велению покорни бывают.

Презвитери же937 уста мощно звати,

славу бо Богу тщатся возсылати

И беседуют938 о людех ко Богу,

ползу творяще тако миру939 многу.

Гортани певцы леть уподобляти,

яко их дело – песни воспевати.

Зубом же кого леть уподобити?

Разсуждение нужда положити.

Проповедником аз уподобляю,

ибо в действе их подобе940 знаю.

Зубом свойственно есть вся пищи жвати,

мягки сотворше, в стомах посылати.

Проповедницы егда поучают,

пищу духовну тогда преживают941

И дают людем, да не гладни будут,

но насыщени душами пребудут.

Зубы суть тверды, твердая скрушают,

проповедницы претверди бывают,

Егда трудятся в слове мужественно,

трудных толк дают невеждам явственно.

Зубы942 во устех поскольку белы,

толико здравы бывают и целы.

Проповедницы, чисто живущии,

суть здравы943, здраву пищу дающии.

Аще же черны зубы ся являют,

недуг имеют и смрад испущают944.

Проповедницы в то время чернеют,

егда закону противная945 деют.

Тогда нездрави они пребывают,

смрад делес скверных от себе пущают,

Досадный людем, неприятный зело,

осмражающии всея Церкве тело.

Зубы болныя нрав есть истерзати946,

да бы ся здравым от их не вреждати.

Проповедницы, иже повреждении,

точне да будут скоро исторгнени947,

Да948 подобных си ядом не вреждают,

иже внутрь себе смертно сокрывают.

Червие в зубах повнегда бывает,

телу живому люте досаждает.

Зла совесть червь есть, та аще вселится

в проповедницех, досада творится

Живому телу, даже истерзати

зуб вредный нужда, или червь изгнати.

Сие вы чтуще, им же есть врученно

проповедати слово божественно,

Тщитеся здравы, белы зубы быти,

яко достоит во Церкви служити,

Да честь сугубу можете имети

зде, и в небеси с честными949 седети

Во вечней славе у всещедра Бога,

у Него же вам мзда готова многа.

* * *

539

Corr. from приключается.

540

А лишенны.

541

А зело, В possibly corr. from зело.

542

А удаленны.

543

А изощряет.

544

и едва A corr. from illeg. (?ни едина).

545

A ins. above.

546

и нестерпимо А неистерпимо corr. from неизтерпимо, В corr. from неистерпимо.

547

А, В помощы.

548

не утолится copying error: А, В неутолимый.

549

A corr. from illeg.

550

А гнусни.

551

А злонравии.

552

А прозывают.

553

А, В согаряют.

554

After тым А иже del.

555

А, В въправду.

556

А corr. from изьимает.

557

А зибами.

558

А Злии.

559

А честнии.

560

А недобрих

561

Потом...земли А Адам со Невою del., Потом има на земли ins. above

562

А Авела.

563

Потом [1.17]...есть A ins. gut. marg.

564

A corr. from Авраам.

565

A corr. from его.

566

Hoe [l. 19]... спаше A follows со архиереискаго [l. 27].. .прободен есть [l. 30], each section numbered to indicate new order.

567

A corr. from царскаго, after which np del.

568

A corr. from при.

569

A corr. from Христе, after which живяху del.

570

А, В краставу.

571

А сущих.

572

After муж А к del.

573

А добрих.

574

Точию [I. 37]...время A ins. marg.

575

А 1 gut. marg., В marg.

576

А от., В ins. above in Simeon’s hand.

577

A corr. from заповедеи.

578

А 2 gut. marg., В marg.

579

А 3 gut. marg., В marg.

580

Copying error: А, В обращати.

581

А от Бога, В corr. from от Бога in Simeon’s hand.

582

А от., В ins. in Simeon’s hand.

583

А лежа, В лежа.

584

Underlined.

585

А разверзл, В разверг.

586

Underlined.

587

А согг. from ругателныи.

588

After пищу А его с del.

589

2nd letter A. corr. from е; В видящи.

590

А corr. from на.

591

А, В разъярится.

592

A corr. from там, before which и del.

593

Corr. from песце.

594

Copying error: А рыбарей, В рыбарей.

595

змий ветхий А демон del., змии ветхии ins. above.

596

А лукавы.

597

А от., В ins. above.

598

After ползает А по del.

599

А сердце, В сердце.

600

А тебе.

601

А изтребити.

602

After тем А в del.

603

А согг. from начале.

604

А п marg

605

А, В елма.

606

After ибо А мно del.

607

род наш А Церковь del, род наш ins. above.

608

А ветхость del., древность ins. above.

609

Copying error: А, В извещает.

610

А вся ны del., гладный ins. above.

611

After виды В яко del.

612

А, В впущает.

613

А, В разслаблшеся.

614

А, В вдаемся.

615

А, В вкусом.

616

А, В взбуждает.

617

A corr. from сладостию.

618

A corr. from умягчимся.

619

A corr. from мягкости, after which готует del.

620

Copying error: А, В сердце.

621

А, В деяти.

622

В ins. above.

623

Copying error: А, В уязвити.

624

А бе del, века ins. above.

625

А си быв del, Петра ins. above.

626

A corr. from ритор.

627

А преученыи.

628

А удрученыи.

629

A corr. from сказати.

630

А, В нощы.

631

A possibly нощи, В нощи.

632

В доньде.

633

Соrr. from пришелцы (ог ѵісе ѵепа), А, В пришелцы.

634

A corr. from дарми.

635

Аftег благочестнии А честно del.

636

Poems 3–20 A on smaller sheets bound in.

637

Poems 3–5 and beginning of 6 A obscured by dampstaining.

638

A ins. beginning of line.

639

After него А же del.

640

А вмале.

641

А облаг del, всЬм ins. above.

642

А вправду.

643

А далече del., смердящым ins. above

644

не тако А ни тако (огни тамо) del, не тако ins. above.

645

А, В ня.

646

A Caул, В Савл

647

End of II 1–2 A obscured by dampstaining.

648

А за del., чрез ins. above.

649

А, В распя.

650

This роет В written as part of preceding poem, later separated by horizontal line and numbered 16 marg.

651

А жук.

652

А, В чуждых.

653

B 16.

654

A corr. from illeg.

655

B 17.

656

Copying error: А, В треклятая.

657

А изтребиши.

658

В 18.

659

А Отсецим.

660

В 19.

661

1st syll. А есть del., пре ins. above.

662

А зависть del., она ins. above.

663

Copying error: А, В равность.

664

А в, В corr. from в (or vice versa).

665

В 20.

666

А яд del., тлит ins. above.

667

A corr. from завистне.

668

В 21.

669

А имать ся.

670

В 22.

671

After зависитю А с del.

672

A corr. from водворила.

673

A corr. from в.

674

A corr. from ров.

675

After безводный А ввергоша del.

676

А, В сребренники.

677

А продад del., и ins. above.

678

Ins.

679

А, В мерзкая.

680

Copying error: after разор А, В есть.

681

A corr. from Иерусалимски.

682

А вводит.

683

А снаследници.

684

А низверженна.

685

Отнюду [I. 25]...водворенна A ins. gut. marg.

686

В 23.

687

A corr. from железом.

688

все тлится A corr. from и тлится.

689

В 24.

690

В 25.

691

же знает A corr. from познает.

692

Copying error: А, В прицепися.

693

А иных, В corr. from иных in Simeon's hand.

694

A ins. beginning of line.

695

After нем А же del.

696

A corr. from нужду.

697

В 26.

698

А страстех corr. from страстех, В страстех possibly also corr. from страстех.

699

Copying error: А, В винограде.

700

А возкопаша.

701

Виде [l. 3]...человека A ins. marg.

702

А, В каменне.

703

Яко [l. 7]...видяше A ins. marg.

704

тако днесь А corr. from и ныне.

705

А corr. from сущи.

706

А 1 gut. marg., В marg.

707

А Его del., дивна ins. above.

708

А 2 gut. marg., В marg.

709

1st syll. (не-) ins. above in Medvedev's hand.

710

А 3 gut. marg., В marg.

711

A corr. from изволил (or vice versa).

712

A corr. from оставил.

713

A corr. from уставил.

714

А 4 gut. marg., В marg.

715

А медрых.

716

А 5 gut. marg., В marg.

717

А 6 gut. marg., В marg.

718

А возкресе.

719

А 7 gut. marg., В marg.

720

А деющих.

721

After из А хра del.

722

А каявшымся.

723

А, В 8 marg.

724

А, В 9 marg.

725

Ему дати А corr. from воздаяти.

726

А, В 10 marg.

727

А Бога то del., свято ins. above.

728

А, В ins. above in Medvedev's hand.

729

А Божая.

730

After на А Фав del.

731

A corr. from illeg.

732

А, В душевныя, C possibly corr. from душевныя.

733

А, В яко же.

734

A corr. from прицепляя.

735

A стяжется.

736

A corr. from Он.

737

A corr. from illeg.

738

A corr. from вселегок.

739

After Оным А подо del.

740

A corr. from всячески.

741

A corr. from illeg.

742

А Израилск.

743

А, В Богу.

744

Христом даровася А закон написася del., Христом даровася ins. above.

745

A ins. beginning of line.

746

и в А на del., и в ins. above.

747

плотских написася А плотски Христом даровася del., плотских написася ins. above.

748

А, В Палестине.

749

А, В, С ins. above in Medvedev’s hand.

750

А день del., свет ins. above.

751

A corr. from в.

752

А 1 gut. marg., В marg.

753

A corr. from людеи (or vice versa).

754

А заповедей, В заповедей, C corr. from заповедей.

755

A corr. from неришимыи.

756

A corr. from соух.

757

А 2 gut. marg., В marg.

758

A corr. from яко.

759

А 3 gut. marg., В marg.

760

А же del., ся ins. above.

761

A corr. from можем.

762

А 4 gut. marg., В marg.

763

А 5 gut. marg., В marg.

764

A corr. from соух.

765

А ins. above.

766

A corr. from всяких.

767

A впустистся.

768

А 6 gut. marg., В marg.

769

After есть А в del.

770

A corr. from небеси.

771

А, В взиде.

772

А и ближних del., истинно ins. above.

773

A corr. from всещедраго.

774

Title А Девы заключении marg. del., Затвор ins. head marg.

775

A corr. from Аще.

776

A corr. from же.

777

After сад А зам del.

778

After и А све del.

779

А свободно del., девица ins. above.

780

А, В беседы.

781

А дщеры.

782

After возможет А смо del.

783

A corr. from дщеры.

784

А, В вашя.

785

А соблюдаите, В соблюдайте.

786

A corr. from стогна.

787

В усмотряйте.

788

Матери [I. 49]...тлити A ins. marg.

789

А Затвор corr. from Заключение.

790

А очы.

791

A corr. from illeg.

792

A corr. from любимо.

793

A corr. from чистых.

794

A corr. from день.

795

Слово плоть А плоть Слово numbered above to indicate reverse order.

796

А сгоряет.

797

A ins. beginning of line.

798

А божеством del., (illeg. del.) Слова ins. above.

799

A corr. from девство.

800

с гласом А стены del., с гласом ins. above.

801

Next line А а тех целости нимало вреждает del.

802

Яко [l. 37]...целу А ins. marg.

803

А днес del, днесь ins. above.

804

A corr. from низпадает.

805

В ins. above.

806

А отсеченны.

807

Copying error: А, В в.

808

А положенны.

809

А степении,В степений.

810

Copying error (?) originating in В: А десять.

811

A corr. from аггелских.

812

After и А светла del.

813

A ins. above.

814

А скорих.

815

А к, В согг. from к.

816

А ногама.

817

A ins. above in Medvedev's hand.

818

1st letter A corr. from за.

819

А, В будим.

820

А спасении, В, C corr. from спасении.

821

мирови солнце свет А солнце свет мирови numbered above to indicate order as in C.

822

А образи.

823

A corr. from Бог.

824

A 1 gut. marg., В marg.

825

A 2, 3 gut. marg., В marg.

826

A 4 gut. marg., В marg.; after гласит А чрез del.

827

A 5 gut. marg., В marg.

828

A 6 gut. marg., В marg.

829

A 7 gut. marg., В marg.

830

A 8 gut. marg., В marg.

831

А благоденствием.

832

A 9 gut. marg., В marg.

833

A 10 gut. marg., В marg.; снедением.

834

A 11 gut. marg., В marg.; вдухновенми.

835

А Звезды.

836

А страсти.

837

A corr. from приклоняют.

838

А Звери.

839

After Здравие А время молитвы del. (title obscured by dampstaining).

840

1st syll. (вос-) A corr. from при.

841

А иэъявляти.

842

А, В, С 1 marg.

843

А, В, С 2 marg.

844

А, В, С 3 marg.

845

After знамя А со Богом del.

846

After и А м del.

847

А, В, С 4 marg.

848

A corr. from дастся.

849

А в, В согг. from в.

850

А согг. from знамение. Next 2 lines А 5 gut. marg., Еще. яко Дух Святый Церковь оживляет, I знамя живота сущи зеленость являет del.

851

В, С 5 marg.

852

Еще [I. 35]...оживляет A ins. marg.

853

А 6 gut. marg., В, С marg.

854

A corr. from сей.

855

After же А кто del.

856

А 7 gut. marg., В marg.

857

A corr. from Бога.

858

А 8 gut. marg., В, С marg.

859

A corr. from Богу.

860

А 9 gut. marg., В, С marg.

861

А 10 gut. marg., В, С marg.

862

А зверей, В зверей.

863

A corr. from человека.

864

А 1 gut. marg., В marg.

865

А 2 gut. marg., В marg.

866

А изгнаны.

867

древле сказанны А уготованы del., древле сказанны ins. above.

868

А вспоминаем.

869

А вместо.

870

А 1 gut. marg., В marg.

871

А последню, В сотr. from последню.

872

А 2 gut. marg., В marg.

873

А 3 gut. marg., В marg.

874

Ins. above.

875

After человек А бл del

876

А прелщены, В corr. from прелщены.

877

от нея А, В тоея.

878

А горе.

879

А ins. above.

880

A corr. from содержимые.

881

А серца.

882

A corr. from зрубити.

883

А лишено.

884

Copying error: А, В жити.

885

A corr. from деяно.

886

А желаем.

887

А старци.

888

А негли del, весма ins. above.

889

A corr. from ту.

890

After воевода А вои del.

891

A corr. from малу.

892

И [I. II]...побуждении A ins. marg.

893

This роет А от.

894

В Лет. Христова 68 marg., С Лета Христова 68.

895

В, С Апреля 8 marg.

896

В, С Марта 21 marg.

897

В Пятьдесятницы.

898

В, С лет 72 marg.

899

After небе А во del.

900

A corr. from тму.

901

А низпадут.

902

А corr. from illeg.

903

А возплачет.

904

A corr. from солнца.

905

А corr. from illeg.

906

А убо del., тогда ins. above.

907

А corr. from illeg.

908

А corr. from от.

909

А изсохнет.

910

Изсохнет [I 24]...Госпоже А ins. marg.

911

A corr. from донели.

912

After имать А в del.

913

А им del., оным ins. above.

914

В ins. above.

915

A corr. from сладостех.

916

Title А Знамя corr. from Знамение.

917

A corr. from поток.

918

A corr. from в.

919

А процетение, В corr. from процетение.

920

ведуща возглаголи А multiple соrr. from знати возглаголи.

921

Title А Христос како знает и не знает gut. marg. del, Зная Христос, невесть centred.

922

Copying error: А, В глаголати.

923

А изявляет.

924

Copying error: А, В грешники.

925

А чужду del., иных ins. above, В иных.

926

А изимает.

927

A corr. from слезы.

928

A corr. from сима.

929

1st syll. (со -) А пре del., со ins. above.

930

Before себе А и del.

931

A иных, В corr. from иных.

932

А п marg.

933

Copying error: А зло слово, В слово.

934

А п marg.

935

Copying error: А, В удов.

936

After очеса А ея del.

937

А суть del., же ins. above.

938

А, В беседуют.

939

А людем del., миру ins. above.

940

Copying error: А, В подобие.

941

Copying error: А, В прежувают.

942

After зубы А белыи del.

943

А, В здрави.

944

А изпущают.

945

закону противная В противная закону numbered above to indicate reverse order.

946

А изтерзати.

947

А изторгнени.

948

After Да А у del.

949

Copying error: А, В точными.


Источник: Вертоград многоцветный / Симеон Полоцкий ; Подгот. текста, ст. и коммент. Антони Хипписли и Лидии И. Сазоновой ; Предисл. Дмитрия С. Лихачева. - Köln [etc.] : Böhlau, 1996-. (Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B, Editionen : N. F.; Bd. 10). / Т. 2. "Еммануил" - "Почитание 2" = "Emmanuil" - "Počitanie 2". - 1999. - 657, [8] с. ISBN 3-412-13298-5

Комментарии для сайта Cackle