Православное Богослужение
Переводы Богослужебных книг

 

Главная \ Церковь \ Богослужения \ Переводы богослужебных книг \ Праздничная минея\ Воздвижение Креста Господня

Малая вечерня • Великая вечерня • УтреняЛитургия


 

ВСЕМИРНОЕ ВОЗДВИЖЕНИЕ
СВЯЩЕННОГО И ЖИВОТВОРЯЩЕГО КРЕСТА ГОСПОДНЯ

 

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

 

 

НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

 

Аще в субботу вечера, поем Блажен муж: кафисму всю.

Аще же в Неделю вечера, поем Блажен муж: 1-й антифон.

Аще ли во иный день, Блажен муж: не поем, но по предначинательнем псалме поем: Господи, воззвах: на глас 6. И поем стихиры, глас 6.

Подобен: Все отложше:

 

На "Господи воззвах" стихиры на 8, глас 6.

Подобен: Все отложив:

Крест воздвизаемь / на нем Вознесеннаго Страсть пречистую / пети повелевает твари всей. / На том бо убив нас убившаго, / умерщвлeнныя оживил eсть, / и удобри, и на Небесех жити сподоби, яко Милосерд, / премножеством благости. / Тем, радующеся, вознесем имя Eго / и Того возвеличим крайнее снизхождение. (3)

 

Крест возвышаемый / все творение побуждает / воспевать пречистое страдание Вознесенного на нем. / Ибо Умертвивший на нем нашего убийцу / умерщвленных оживил, / и сделал их прекрасными, / и удостоил иметь гражданство на небесах, как милосердный, / по преизбытку благости. / Потому, радуясь, вознесем имя Его / и возвеличим Его крайнее снисхождение. (3)

Моисей предобрази тя, / руки простер на высоту, / и побеждаше Амалика мучителя, / Кресте честный, / верных похвало, / страдальцев утверждение, / апостолов удобрение, / праведных поборниче, / всех преподобных спасителю. Тем, тя воздвизаема зрящи, тварь веселится / и торжествует, славящи Христа, / тобою разстоящая собравшаго крайнею благостию. (3)

 

Моисей прообразовал тебя, / простерши руки ввысь, / и в бегство обращая Амалика мучителя, / Крест драгоценный, верных похвала, / страдальцев твердость, / Апостолов украшение, / защитник праведных, / всех преподобных спасение. / Потому все творение, / видя тебя возвышаемым, веселится / и торжествует, славя Христа, / через тебя сблизившего разделенное / по крайней благости. (3)

Кресте пречестный, / eгоже обстоят чини ангельстии, веселящеся, / днесь воздвизаемь, / Божественным мановением возносиши вся / окрадением снеди отгнанныя / и в смерть поползшияся. / Темже тя сердцы и устнами, вернии, лобызающе, / священие почерпаем, / возносите, вопиюще, Христа, Преблагаго Бога, / и Того покланяйтесяБожественному подножию. (2)

 

Крест всеблагоговейно чтимый, / который радостно окружают полки Ангелов, / ты, в сей день воздвигаемый, / божественным мановением возносишь всех, / отверженных за похищение пищи / и ниспавших в смерть. / Потому мы, с верою лобзая тебя сердцем и устами, / освящение почерпаем, возглашая: / "Возносите Христа, преблагого Бога, / и поклонитесь Его божественному подножию!" (2)

Слава, и ныне, глас 2: Приидите, вси языцы, / благословенному Древу поклонимся, / имже бысть вечная правда: / праoтца бо Адама прельстивый древом / Крестом прельщается / и падает, низвержен, падением странным, / мучительством одержавый царское здание; / Кровию Божиею яд змиев отмывается, / и клятва разрушися осуждения праведнаго, / неправедным судом Праведнику осуждену бывшу; / Древом бо подобаше древо исцелити / и Страстию Безстрастнаго, яже на Древе, / разрешити страсти осужденнаго. / Но слава, Христе Царю, / eже о нас Твоему мудрому смотрению, / имже спасл eси всех, / яко Благ и человеколюбец.

 

Слава, и ныне, глас 2: Придите, все народы, / благословенному Древу поклонимся, / чрез которое настала вечная правда. / Ибо праотца Адама древом обольстивший / Крестом уловляется; / и, низвергшись, падает падением неудержимым / насильно завладевший царским созданием. / Кровию Божией яд змия смывается, / и уничтожено проклятие праведного осуждения, / когда Праведник осужден был судом неправедным. / Ибо Древом надлежало древо исцелить / и страданием Бесстрастного на Древе / уничтожить страсти осужденного. / Но слава, Христе Царь, / Твоему повергающему в трепет промыслу о нас, / которым Ты спас всех, / как благой и Человеколюбец.

Вход. Прокимен дне.

Аще случится праздник сей в субботу, в пяток вечера прокимен дне оставляется и поется прокимен великий, глас 7: Бог наш на Небеси и на земли / вся, елика восхоте, сотвори. Понеже в субботу вечера поется прокимен: Господь воцарися: И чтения.

 

 

 

Вход. Прокимен дня. И чтения праздника:

 

 

Исхода чтение (глава 15):

 

1. Исхода чтение

Поят Моисей сыны Израилевы от моря Чермнаго и веде тыя в пустыню Сур, и идяху три дни в пустыни, и не обретаху воды, да быша пили. Приидоша же в Мерру и не можаху пити воды из Мерры, горька бо бе; сего ради наречеся имя месту тому: горесть. И роптаху людие на Моисея, глаголюще: что пием? Возопи же Моисей ко Господу, и показа ему Господь древо, и вложи тое в воду, и сладка бысть вода;

 

Поднял Моисей сынов Израилевых от Красного моря, и привел их в пустыню Сур; и шли они три дня в пустыне, и не находили воды, чтобы напиться. Пришли же в Мерру – и не могли пить воды из Мерры, ибо она была горька, поэтому наречено тому месту имя: "Горечь". И роптал народ на Моисея, говоря: "Что мы будем пить?" Моисей же воззвал ко Господу, и Господь показал ему дерево, и он бросил его в воду, и сделалась сладкой вода.

тамо положи ему Бог оправдания и суды. И тамо искушаше его и рече: Аще слухом услышиши глас Господа Бога твоего, и угодная пред Ним сотвориши, и внушиши заповеди Его, и сохраниши вся оправдания Его, всяку болезнь, юже наведох египтяном, не наведу на тя. Аз бо есмь Господь, исцеляяй тя.

 

Там установил ему (Бог) предписания и суды, и там испытывал его, и сказал: "Если будешь действительно слушаться (гласа) Господа, Бога твоего, и сотворишь угодное пред очами Его, и будешь внимать заповедям Его, и соблюдешь все повеления Его, то никакую болезнь, что Я навел на Египтян, не наведу на тебя, ибо Я – Господь, исцеляющий тебя.

И приидоша во Елим, и бяху тамо дванадесять источников вод, и седмьдесят стеблий финиковых, и ополчишася тамо при водах. И воздвигошася от Елима, и прииде весь сонм сынов Израилевых в пустыню Син, яже есть между Елимом и между Синою.

 

 

И пришли в Елим; и было там двенадцать источников воды и семьдесят стволов финиковых пальм, и расположились там станом при водах. И отправились из Елима, и пришло всё собрание сынов Израилевых в пустыню Син, что между Елимом и между Синаем.   Исх 15:22–27; 16:1

 

Притчей чтение (глава 3):

 

2. Притчей чтение

Сыне, не пренебрегай наказания Господня, ниже ослабевай, от Него обличаемый. Егоже бо любит Господь, наказует, биет же всякаго сына, егоже приемлет. Блажен человек, иже обрете Премудрость, и смертен, иже уведе разум. Лучше бо Сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, не сопротивляется Ей ничтоже лукавое, благоразумна есть всем любящим Ю, всякое же честное недостойно Ея есть. Долгота бо жития, и лета жизни в деснице Ея. В шуйце же Ея богатство и слава, из уст Ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Путие Ея, путие добры, и вся стези Ея с миром. Древо живота есть всем держащимся Ея и восклоняющимся на Ню, яко на Господа, тверда.

 

Сын мой, не пренебрегай наказанием Господним, и не ослабевай, от Него обличаемый; ибо кого любит Господь, того наказывает, бичует же всякого сына, которого принимает. Блажен человек, который обрел премудрость, и смертный, который постиг разум, – ибо лучше её приобретать, чем сокровища из серебра и золота. Она дороже камней драгоценных: не воспротивится ей ничто дурное; она хорошо известна всем, любящим ее, и все драгоценное не достойно ее. Ибо долгота жития и годы жизни – в правой руке её, а в левой у неё – богатство и слава; из уст её выходит правда; закон же и милость она на языке носит; пути её – пути прекрасные, и все стези её – с миром. Она – древо жизни для всех, держащихся её, и для опирающихся на неё, как на Господа, – надежна.   Притч 3:11–18

Пророчества Исаиина чтение (глава 60):

 

3. Пророчества Исаии чтение

Сия глаголет Господь: отверзутся врата твоя, Иерусалиме, выну день и нощь и не затворятся, еже ввести к тебе силу языков и цари их ведомыя. Языцы бо и царие, иже тебе не поработают, погибнут, и языцы запустением запустеют. И слава Ливанова к тебе приидет, в кипарисе, и певке и кедре вкупе, прославити место святое Мое, и место ног Моих прославлю. И пойдут к тебе, боящеся, сынове смиривших тя и прогневавших тя и поклонятся следом ног твоих вси прогневавшии тя, и наречешися град Господень, Сион Святаго Израилева, за еже быти тебе оставлену и возненавидену, и не бе помогаяй тебе. И положу тя в радость вечную, веселие родом родов. И иссеши млеко языков, и богатство царей снеси, и разумееши, яко Аз Господь, спасаяй тя и избавляяй тя, Бог Израилев.

 

 

 

Так говорит Господь: Отворены будут врата твои, Иерусалим, постоянно, днем и ночью, (и) не будут затворяться, чтобы ввести к тебе силу народов и царей их приводимых. Ибо народы и цари, которые не будут служить тебе, погибнут, и такие народы совершенно запустеют. И слава Ливана к тебе придет в кипарисе, и сосне, и кедре вместе, чтобы прославить место святое Мое; и место ног Моих Я прославлю. И придут к тебе в страхе сыновья смиривших тебя и раздраживших тебя, и преклонятся к следам ног твоих все, раздражившие тебя, и ты будешь назван городом Господа, Сионом Святого Израилева. За то, что ты был оставлен и ненавидим, и не было помощника тебе, Я и сделаю тебя радостью вечною, весельем родам родов. И будешь питаться молоком народов, и богатство царей вкусишь, и узнаешь, что Я – Господь, спасающий тебя, и избавляющий тебя – Бог Израилев.   Ис 60:11–16

 

На литии стихиры
самогласны, глас 1. Андрея Иерусалимскаго:

 

Стихиры на литии
самогласные Андрея Иерусалимского, глас 1

Днесь яко воистину / святовещанный глагол Давидов конец прият: / се бо яве пречистых ног Твоих покланяемся подножию / и, на сень крилу Твоeю надеющеся, / Всещедрый, вопием Ти: / да знаменуется на нас свет Лица Твоего. / Православных людей Твоих рог вознеси / честнаго Креста Твоего воздвижением, / Христе Многомилостиве.

 

Всей день святозвучное изречение Давида / воистину получило исполнение! / Ибо вот, мы явно поклоняемся / пречистых ног Твоих подножию / и, надеясь на осенение Твоими крыльями, Всемилосердный, взываем Тебе: / "Да отпечатлеется на нас свет лица Твоего, / и рог православных людей Твоих возвысь / воздвижением Креста Твоего, / Христе многомилостивый!"

Насажденное в краниеве месте Древо сущаго живота, / на немже содела спасение Превечный Царь посреде земли, / возносимо днесь, освящает мира концы, / и обновляется Воскресения дом. / Радуются Ангели на Небеси, / и веселятся человецы на земли, / Давидски вопиюще и глаголюще: / возносите Господа Бога нашего / и поклоняйтеся подножию ногу Eго, / яко свято eсть, / подаяй миру велию милость.

 

Насажденное на Лобном месте / Древо подлинной жизни, / на котором совершил спасение / Царь веков посреди земли, / в сей день воздвигаемое, / освящает мира концы, / и храм Воскресения обновляется. / Радуются Ангелы на небе / и веселятся люди на земле, / как Давид взывая и возглашая: / "Возносите Господа Бога нашего / и поклоняйтесь подножию ног Его, / ибо свят Подающий миру великую милость!"

Прообразуя Крест Твой, Христе, / патриарх Иаков, внуком благословение даруя, / на главах пременeны руки сотвори. / Eгоже, Спасе, мы днесь возносяще, взываем: / даруй христолюбивому воинству победы, / яко Константину одоление.

 

Прообразуя Крест Твой, Христе, / патриарх Иаков, когда внукам давал благословение, / руки на их головах переложил. / Мы же этот Крест в сей день воздвигая, восклицаем: / "Даруй христолюбивому царю победу, / как подал Константину врагов одоление!"

Глас 2:

 

Феофана Начертанного, епископа Никейского, глас 2

Феофаново: Божественное сокровище, в земли скрываемо, / Жизнодавца Крест, / на небесех показася царю благочестивому / и победы на враги подписание являет разумно; / eгоже, радуяся, верою и любовию, божественно востек к высоте зрения, / тщанием же того от земных недр изнесе, / во избавление мира и спасение душ наших.

 

Божественное сокровище, в земле скрывавшееся, – / Крест жизни Подателя – / на небесах явился благочестивому царю, / и о победе над врагами дает надпись, ясную для разума. / Тот же, радуясь, с верою и любовию / с Божьей помощью к возвышенному созерцанию поспешив, / с величайшим усердием из недр земных его выносит / для избавления мира и спасения душ наших.

Киприаново: Рук пременение патриарха Иакова / на благословение чад / державное Креста Твоего предъявляше знамение; / егоже мы держаще тверда хранителя, / демонския всемощно отгоним полки / и велиарову гордыню в нем низлагаем, / враждебнейшаго Амалика побеждаем всегубительную силу. / Того и ныне возносима / благочестивомудренно, вернии, во очищение грехов, / Твоей благости, во многомножайшем гласе вопиюще, приносим: / Господи, помилуй, / из Девы воплотивыйся, / ущедри рук Твоих, Блаже, мудрое создание.

 

Киприана Студита: Переложение рук патриархом Иаковом / при благословении детей / предуказывало на могущественное Креста Твоего знамение. / И мы, владея им, несокрушимым хранителем, / всесильно отгоняем демонов полки; / и гордыню Велиара им низлагая, / в бегство обращаем враждебнейшего Амалика силу всегубительную. / Этот же Крест, ныне благоговейно воздвигаемый, / мы, верные, приносим Твоей благости в умилостивление за грехи, / взывая многократнейшим возгласом: "Господи, помилуй!" / Воплотившийся из Девы, сжалься, Благой, / над мудрым созданием рук Твоих!

Льва Деспота: Ты мой покров державен еси, / тричастный Кресте Христов, / освяти мя силою твоею, / да верою и любовию покланяюся и славлю тя.

 

Льва VI Мудрого: Ты мой мощный покров, / трехчастный Крест Христов, / освяти меня силою твоею, / чтобы я с верою и любовию / поклонялся и славил тебя!

Глас 4:

Восплещем днесь песненное торжество / и светлым лицем и языком ясно возопиим: / нас ради, Христе, суд приемый, / и оплевания, и раны, и червленицею одеявыйся, / и на Крест возшед, / егоже видевше, солнце и луна свет скрыша, / и страхом земля колебашеся, / и завеса церковная раздрася на двое. / Ты и ныне даруй Крест Твой честный нам блюстителя и хранителя / и прогонителя демонов, / яко да вси, облобызающе, вопием ему: / спаси ны, Кресте, силою твоею, / освяти ны светлостию твоею, честный Кресте, / и укрепи ны воздвижением твоим, / яко свет нам дарован еси / и спасение душ наших.

 

Глас 4

Начнем рукоплескать сегодня песенному торжеству / и с радостным лицом и языком воскликнем ясно: / "Христе, ради нас осуждение принявший, / и оплевания, и раны, / и в багряницу облачившийся, и на Крест восшедший, / видя Которого солнце и луна сокрыли свет, / и земля от страха колебалась, / и разорвалась надвое завеса храма! / Ты и ныне сделай священный Свой Крест для нас хранителем, / стражем и гонителем демонов, / чтобы мы все, его целуя, восклицали ему: / "Спаси нас, Крест, силою своею! / Освяти нас светлостью своею, Священный Крест! / И укрепи нас своим воздвижением, / ибо ты дарован нам как свет / и спасение душ наших!"

Анатолия: Светосиянен звездами образ / предпоказа, Кресте, победу одоления / благочестивому царю великому, / егоже мати Елена изобретши, / мироявленна сотвори, / и, тя днесь воздвижуще, верных лицы, зовем: / просвети ны светлостию твоею, / Кресте живоносный, / освяти ны крепостию твоею, / всечестный Кресте, / и утверди ны воздвижением твоим, / воздвизаемый ко ополчению врагов.

 

Анатолия: Сверкающий звездами образ твой, Крест, / предвозвестил успех победный / славному благочестивому царю; / а мать его Елена тебя открыв, / соделала известным всему миру; / и сегодня, воздвигая тебя, / мы, хоры верных, восклицаем: / "Просвети нас светлостью своею, живоносный Крест! / Освяти нас крепостью твоею, всесвященный Крест! / Укрепи нас воздвижением твоим, / воздвигаемый против ополчения врагов!"

Слава, и ныне, глас тойже. Анатолия:

 

Слава, и ныне, глас тот же, Анатолия

Честнаго Креста, Христе, действо прообразив, Моисей, / победи противнаго Амалика в пустыни Синайстей: / eгда бо простираше руце, Креста образ творя, / укрепляхуся людие; / ныне же вещей сбытие в нас исполнися, / днесь Крест воздвизается, / и демони бегают, / днесь тварь вся от тли свободися, / вся бо Креста ради возсияша нам дарования. / Темже, радующеся, вси / припадаем Тебе, глаголюще: / яко возвеличишася дела Твоя, Господи, слава Тебе.

 

 

 

Моисей, предначертав действие священного Креста, Христе, / в бегство обратил враждебного Амалика в пустыне Синайской; / ибо когда распростирал он руки, образ Креста творя, / народ укреплялся; / ныне же исход этих событий на нас исполнился: / сегодня Крест воздвигается – и демоны бегут; / сегодня все творение от тления освободилась; / ибо благодаря Кресту нам засияли все благодатные дары; / потому все мы, радуясь, / припадаем к Тебе, возглашая: / "Как величественны дела Твои, Господи! Слава Тебе!"

 

На стиховне стихиры, глас 5. Самоподобен:

 

Стихиры на стиховне самоподобные, глас 5

Радуйся, живоносный Кресте, / благочестия непобедимая победа, / дверь райская, / верных утверждение, / Церкве ограждение, / имже тля разорися и упразднися, / и попрася смертная держава, / и вознесохомся от земли к Небесным; / oружие непобедимое, / бесов сопротивоборче, / слава мучеников, / преподобных яко воистину удобрение, / пристанище спасения, / даруяй миру велию милость.

 

Радуйся, живоносный Крест, / знамение неодолимое благочестия победы, / дверь рая, верных утверждение, / Церкви ограждение, / которым уничтожено и упразднено проклятие, / и поглощена сила смерти, / и мы вознесены от земли к небесам; / оружие непобедимое, демонам противоборствующий, / слава мучеников, / преподобных истинное украшение, / пристанище спасения, / дарующий миру великую милость!

Стих: Возносите Господа Бога нашего / и покланяйтеся подножию ногу Eго, яко свято eсть.

 

Стих: Возносите Господа, Бога нашего, и поклоняйтесь подножию ног Его, / ибо свято оно.   Пс 98:5

Радуйся, Господень Кресте, / имже разрешися от клятвы человечество, / сущия радости знамение, / прогоняяй враги во твоем воздвижении, всечестне, / нам помощниче, царей державо, / крепость праведных, / священников благолепие, / воображаемый, и лютых избавляяй, / жезл силы, имже пасемся, / oружие мира, eгоже со страхом обстоят Ангели, / Христа Божественная слава, / подающаго миру велию милость.

 

Радуйся, Господень Крест, / которым от проклятия освободилось человечество, / подлинное знамение радости, / низвергающий врагов при твоем воздвижении, всеблагоговейно чтимый; / помощь наша, царей могущество, / сила праведных, священников благолепие; / изображаемый, и тем от бедствий избавляющий; / жезл силы, которым мы пасемся; / оружие мира, со страхом окружаемое Ангелами; / божественная слава Христа, / подающего миру великую милость.

Стих: Бог же, Царь наш прежде века, / содела спасение посреде земли.

 

Стих: Бог же, Царь наш прежде века, / соделал спасение посреди земли.   Пс 73:12

Радуйся, слепых наставниче, / немощных врачу, / воскресение всех умерших, / воздвигнувый ны, во тлю падшия, / Кресте честный, / имже разрушися клятва, и процвете нетление, / и земнии обожихомся, / и диавол всеконечно низвержеся. / Днесь воздвизаема тя видяще руками архиерейскими, / возносим Вознесеннаго посреде тебе / и тебе покланяемся, / почерпающе богатно велию милость.

 

Радуйся, слепых руководитель, недужных врач, / воскресение всех умерших, / возвысивший нас, в погибель впавших, / Крест драгоценный, / которым разрушено тление и расцвело нетление, / и мы, смертные, были обожены, / и диавол окончательно низвержен! / Видя тебя в сей день возвышаемым руками архиерейскими, / превозносим на тебе Вознесенного и поклоняемся тебе, / почерпая обильно великую милость.

Слава, и ныне, глас 8. Иоанна Монаха:

 

Слава, и ныне, глас 8, преп. Иоанна Дамаскина

Егоже древле Моисей прообразовав собою, / Амалика низложив, победи, / и Давид песнопевец / подножию Твоему, вопия, кланятися повелеваше, / честному Кресту Твоему, Христе Боже, / днесь, грешнии, кланяемся, / устнами недостойными / Тя, изволившаго пригвоздитися на нем, воспевающе, молимся: / Господи, с разбойником Царствия Твоего сподоби нас.

 

Тому, что в древности Моисей прообразовал собою / и Амалика, ниспровергнув, в бегство обратил, / и чему Давид певец, зовя его подножием Твоим, повелел кланяться, / драгоценному Кресту Твоему, Христе Боже, / мы грешные сегодня поклоняясь, / и устами недостойными воспевая Тебя, / соизволившего пригвоздиться на нем, Тебе взываем: / "Господи, удостой нас с разбойником Царствия Твоего!"

Таже: Ныне отпущаеши:

 

 

 

 

На благословении хлебов тропарь, глас 1:

 

Тропарь, глас 1

Спаси, Господи, люди Твоя / и благослови достояние Твое, / победы на сопротивныя даруя / и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство. (3)

 

Спаси, Господи, людей Твоих / и благослови наследие Твоё, / победы православным христианам над неприятелями даруя / и Крестом Твоим сохраняя Твой народ. (3)

И чтем слово о честнем Древе.

 

 

 



(c) Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот).
При любом использовании материалов сайта, ссылка на автора обязательна.

 

 
Рейтинг@Mail.ru Система Orphus