1 Ответ
Созерцание не есть молитва, но самостоятельный аспект духовной жизни, о котором мало кто заботится, к сожалению. Оно является последним, высшим этапом духовной жизни. Ему предшествуют делание (деятельное исполнение заповедей), очищающее от явных грехов и даже от страстей. Лишь такой очищенный христианин способен к созерцанию.
Например, блж. Диадох Фотикийский учит:
1. О трех добродетелях, которые, как вожди, должны предшествовать духовному созерцанию ума
Духовным созерцанием, братие, да предводительствуют вера, надежда и любовь – и наипаче любовь; ибо те две – (вера и надежда) научают только презирать видимые блага, а любовь самую душу чрез добродетели сочетавает с Богом, умным чувством постигая Невидимого.
О молитвенном приготовлении себя к созерцанию почитайте здесь.
Примеры созерцания см. у свт. Феофана Затворника. О связи созерцания с молитвой см. у него же в письмах.

Hi Father, thank you for your answer. I have already read some of the material in the links you shared, and I am still reading. However, I noticed that even the term “contemplation” is not always used in the same way, which can be confusing. This is a state I want to understand because it seems to have variations and appears differently depending on the person and God’s will.
I feel hesitant to ask this, as if God might punish me or withdraw His grace, but I need clarification. Even though I have already been told that I experience a contemplative state, I find it difficult to truly believe it without showing disrespect to the opinions of other Fathers or to myself. (If the Father who helped me already reads this message, forgive me, it’s not that I don’t respect your words but I just know how bad I am and it’s makes it hard to believe even if I’m grateful. )For example, I experience an inner peace and calmness, almost as if frozen, with only my attention on the heart and its feeling, and a sense of communion with God and the Kingdom. My mind is empty of thoughts or words, and I feel a real presence of prayer. In that state forming words or concepts feels not natural as if I should be silent as a whole. And even when the feeling of prayer is intense and I want to cry and I’m about to cry something feels like stopping me from crying and to keep silence and just stand as if in front of God( not that I see God etc it’s just to explain that I’m frozen) also focusing like with eyes open I can notice that my view is getting blurry and body sensations and external world fades slowly but then I notice it and regain my senses.
Yet, this state is truly manifest only when I am in external silence. When there is noise at home—crying children, talking, and other distractions—it feels veiled; I cannot fully perceive it because my focus is broken, but even in that external chaos I can be in that state ONLY if I focus on it but then I get separated from what I’m doing externally and I can’t just “start contemplating” in front of anyone etc. I must either pray mentally or verbally, and then because of all that noise I can be easily more tempted by thoughts, so I am confused as to whether I truly have a contemplative state. However, the moment there is some separation from noise or external distractions, and I can focus more fully on my state of being, it comes naturally. Even when I’m in noise and 2 seconds later I enter a silence room I can just kneel and “contemplate” for a bit and then continue what I must do.
This confuses me because, from what I have read, I thought contemplation involves lights, rapture, or other extraordinary experiences. I do not desire these things—I only want to be saved from myself and be with God. I do not want lights, visions, or sensations of floating. It seems my understanding of contemplation differs from what you have told me, and I am confused, without intending any offense.
Furthermore, what makes me more skeptical is that I do have mental prayer and the sympathy of the heart, but I do not believe my heart, mind, and spirit are united, nor that I have dispassion. It seems strange to have contemplation, which is supposed to be a higher state, before fully attaining lower states.
A part I can relate to, for example, is:
Сверхчувственные состояния. Они характерны для благодатной созерцательной молитвы. Это полная активизация ума в соединении с духом, что сопровождается полным же отключением рассудка (100% и 0%). Телесные органы чувств не действуют, отсутствует контроль рассудка над внешней обстановкой и способность связно мыслить. Ум бывает восхи’щен, то есть вводится в сверхчувственные созерцательные переживания. Наступают такие состояния по действию Божественной благодати, ею же они управляются и человеку не подконтрольны.
По части занятости ума и рассудка они имеют сходство с глубоким сном, но на этом сходство и заканчивается, в остальном они принципиально отличны. Наиболее благоприятные условия для этих состояний дает уединенная жизнь в пустынном месте, однако для опытных и зрелых духом закон не лежит692, и благодатные посещения могут настигать их в любых обстоятельствах.
And yes, I asked my Spiritual Father about it, and another Father on this site also answered me and I would sincerely appreciate your opinion too.
With Respect.