Канон преподобному Варлааму, игумену Печерскому, в Ближних пещерах


Преподобный Варлаам Печерский, игумен

глас 1

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Го́рькия рабо́ты изба́влься Изра́иль, непроходи́мое про́йде, я́ко су́шу, вра­га́ зря́ потопля́ема, пе́снь я́ко благоде́телю пое́т Бо́гу, чудоде́ющему мы́шцею высо́кою, я́ко просла́вися.

При­пев: Преподо́бне о́тче Варлаа́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Лю́тою рабо́тою печа́лей ми́ра сего́ мно́гих, блаже́нне, ви́дя плене́нных, размы́слил еси́, я́ко не́сть от тоя́ избавля́яй, ра́зве а́ще кто́ Изба́вителя Хри­ста́ стопа́м после́дует, те́мже О́ному неле́ностен бы́л еси́ ревни́тель. Бо́дрою у́бо твое́ю моли́твою, о́тче, и мене́, уны́лаго, к похвале́нию твои́х по́двигов до́бре подви́гни, да ско́ро вос­пою́ пе́снь Бо́гу, я́ко просла́вися.

Напое́н бы́в слове́с медото́чных от вели́каго отца́, не возжела́л еси́ про́чее зре́ти вспя́ть, но, за́дняя забы́в, на пре́дняя, а́ки перна́т, устреми́лся еси́, еди́но мы́сля, е́же взыска́ти все́м се́рдцем Бо́га и вы́ну пе́ти Ему́ пе́снь, я́ко просла́вися.

От бесе́ды преподо́бнаго Анто́ния те́плою к Бо́гу любо́вию, а́ки пла́менем, се́рдцу тво­е­му́ распали́вшуся, блаже́нне, ра́достен, а́ки не́кое обре́т сокро́вище, в до́м сво́й возврати́лся еси́, предложе́ние же во́ли тво­ея́ при ногу́ достоблаже́ннаго отца́ оста́вил еси́, пото́м к нему́ па́ки прите́к, вы́ну воспева́л еси́ Бо́гу, я́ко просла́вися.

Вели́каго Анто́ния бесе́де Богодухнове́нней внима́я, запина́ющия миролю́бия се́ти расто́ргл еси́ и, прите́к к нему́, бы́л еси́ уче́ния того́ при́сный слы́шатель, поя́ ку́пно с ни́м Бо́гу, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Стужа́ющия ми́ вы́ну напа́сти и прило́ги вра́жия раз­же­ни́ предста́тельством Твои́м, Чи́стая Де́во, и не посра­ми́ мене́ от ча́яния ми́лости Тво­ея́: еди́на бо еси́ с Сы́ном Твои́м наде́жда ненаде́ждным.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ка́мень, его́же небрего́ша зи́ждущии, се́й бы́сть во гла­ву́ у́гла. То́й е́сть Ка́мень, на не́мже утвер­ди́ Це́рковь Христо́с, ю́же от язы́к искупи́.

Ка́мень небрего́мый, Хри­сте́, Ты́ бы́л еси́ во гла­ву́ у́гла, и на Тебе́ преподо́бный Тво́й, хотя́ до́м душе́вный созда́ти, предраз­су­ди́ смире́ния, нище­ты́ и про́чиих доброде́телей сте́ны положи́ти, те́мже, прише́д к вели́кому отцу́, моли́ его́, глаго́ля: на ка́мени за́поведей Госпо́дних утвер­ди́ мя́, преподо́бне.

В сла́ве и бога́тстве со мно́гими о́троки прише́д к пеще́ре святе́й, пове́ргл еси́ под но́зе ста́рцу вся́ кра́сныя у́твари и себе́ сама́го, вку́пе низлага́я и лука́ваго горды́ню.

Разуме́в, свя́те, я́ко сокро́вище у́мное сокрове́нно е́сть в пеще́ре святе́й, все́ принесе́нное тобо́ю бога́тство и себе́ сама́го про́дал еси́ Анто́нию и, я́ко доброразу́мный купе́ц, купи́л еси́ село́ то́, на не́мже обогати́лся еси́ си́м, и́мже тя́ и по сме́рти прославля́ем.

Ве́ка сего́ бога́тство, сла́ву и суе­ту́ вся́ку, се́ни скоропреходя́щей подо́бна бы́ти, проразсуди́л еси́, преподо́бне. Те́мже, вся́ в уме́ты вменя́я, да Хри­ста́ Еди́наго приобря́щеши, возлюби́л еси́ ше́ствовати к Нему́ и́ночествующих стезе́ю.

Богоро́дичен: Пу́ть живо­та́ мое­го́, беззако́нными страстьми́ олядене́вший, десни́цею, Чи́стая, е́юже Де́лателя Вы́шняго носи́ла еси́, отре­би́ и очи́сти, да и во мне́ сте­зя́ доброде́телей яви́тся, и ду́х пра́в обнови́тся во утро́бе мое́й.

Седа́лен, гла́с 8:

Твое́ жела́ние неотло́жно вели́кий во отце́х ви́дев, воз­ло­жи́ на тя́ шле́м спасе́ния, обле́к тя́ в бро­ня́ пра́вды, при­чте́ к и́ноческому пол­ку́, ты́ же — во́ин, в Ца́рство Небе́сное учине́н, до́бре подвиза́лся еси́ на ви́димыя и неви́димыя вра­ги́, и́мже одоле́в, прия́л еси́ вене́ц Небе́сныя по́чести, ю́же улучи́ти моли́, преподо́бне Варлаа́ме, и на́м, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: На борю́щияся со мно́ю вра­ги́ да́ждь по́мощь свы́ше, Богоневе́стная Де́во, и научи́ мя́, я́ко ве́дущая и́х хи́тростныя ко́зни, сия́ одолева́ти: никто́же бо и́х победи́т, а́ще не Ты́ пособи́ши изря́днее чту́щим любо́вию Пренепоро́чное Рож­де­ство́ Твое́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Слы́ша дре́вле Авваку́м, Хри­сте́, чу́дный Тво́й слу́х и стра́хом взыва́ше: от ю́га Бо́г прии́дет и Святы́й от горы́ приосене́нныя ча́щи спа­сти́ пома́занныя; сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Слы́шавше три́ во́инствующии супоста́ты, я́ко обнажи́шася люб­ве́ тво­ея́, егда́ обле́клся еси́ в ри́зу спасе́ния, возскорбе́ша на тя́ и, яря́щася, воздвиго́ша на тя́ отца́ тво­е­го́, ты́ же положи́л еси́ се́рдце твое́ в си́ле Госпо́дни.

При­те­че́ на ста́до свято́е неразу́мный оте́ц со мно́гими о́троки к пеще́ре и, разгна́в все́х, извле­че́ тебе́, тепле́йшею любо́вию к Бо́гу привя́заннаго, на Него́же наде́яся, взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Извле́к тя́, блаже́нне, во́н оте́ц тво́й, совле­че́ святу́ю ма́нтию и вве́рже в де́брь, та́кожде и шле́м спасе́ния, и́же бе́ на гла­ве́ твое́й, сне́м, заве́рже, та́же обле­че́ во оде́жду све́тлу и многоце́нну. Ты́ же, вся́ сия́ презре́в, А́нгельскому житию́ неукло́нно поревнова́л еси́, взыва́я и вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ну́ждею оде́ян в пресве́тлую оде́жду, попра́л еси́ ту́ в ка́л, вку́пе с не́ю попира́я го́рдаго вра­га́, льстя́щаго разли́чными су́етствы приближа́ющихся пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Студо́м беззако́ний лю́тых покрове́нна мя́ сов­ле­цы́, Богоро́дице, и оскверне́нную ри́зу мою́, подаю́щи ми́ покая́ние и умиле́ние, благода́тию Твое́ю чи́сту сотво­ри́, да благода́рно предста́ну Ти́, зовы́й: ра́дуйся, оде́ждо наги́х дерзнове́ния, Влады́чице.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́т Тво́й незаходи́мый возсия́й, Хри­сте́, в сердца́х ве́рно пою́щих Тя́, ми́р подава́яй на́м па́че ума́; те́м, от но́щи неве́дения ко дню́ све́том Твои́м теку́ще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.

Ну́ждею ведо́му ти́ в до́м в све́тлых ри́зах, блаже́нне, све́т Бо́жий незаходи́мый обли­ста́ се́рдце твое́, те́м не воззре́л еси́ на све́т ле́стный, но, Бо́га Еди́наго пред­зря́ одесну́ю себе́, Того́ славосло́вил еси́ я́ко Человеколю́бца.

Послу́шав Влады́ку, на безсме́ртный обе́д зову́щаго, преподо́бне, оте́ческия трапе́зы не вкуси́л еси́, но, очи́ма до́лу зря́, у́м возводи́л еси́ к высо­те́, размышля́я трапе́зу Небе́снаго Царя́ и блаже́нство сего́, и́же сне́сть обе́д в Ца́рствии Небе́сном.

Кра́сную пала́ту тво­ря́ в се́рдце свое́м Пресвято́му Ду́ху, не се́л еси́ на сла́вном ме́сте в пала́те твое́й, но в угле́ еди́ном, изволя́я те́сное житию́ ме́сто избра́ти к славосло́вию Го́спода Человеколю́бца.

Не уклони́л еси́ се́рдца в сло­ве­са́ лука́вая обру́чницы тво­ея́, ни возше́л еси́ на ло́же ея́, внима́я рече́нным: во сла́ве преподо́бнии возра́дуются на ло́жах свои́х, и́хже ны́не еси́ прича́стник и насле́дник.

Богоро́дичен: На ло́жи злы́х лежа́ща мя́ воздви́гни, Богоро́дице, и Твои́м руководи́тельством напра́ви живо́т мо́й, е́же бы про́чее вре́мя покая́нием проводи́ти и славосло́вити Тя́, Благоутро́бнаго Хри­ста́ Бо́га на́шего Ма́терь.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ве́сь от страсте́й безме́рных содержу́ся и ки́том зо́л снизпадо́х, но воз­ве­ди́ из истле́ния мя́, Бо́же, я́коже пре́жде Ио́ну, и ве́рою безстра́стие ми́ да́руй, я́ко да во гла́се хвале́ния и спасе́ния ду́хом пожру́ Ти́.

Ве́сь напа́стными искуше́нии окружа́емь, к Человеколю́бцу взыва́л еси́, преподо́бне, е́же изба́вити тя́ от се́ти ловя́щих, и пребы́л еси́ три́ дни́ а́лчен, моли́твою то́кмо ду́шу пита́я и глаго́ля с проро́ком: от тли́ сея́ воз­ве­ди́ мя́, Бо́же, и а́з про́чая ле́та и́стинным ду́хом пожи­ву́ Тебе́.

О тебе́, блаже́нне, в толи́ком искуше́нии су́щу, моли́тва бе́ приле́жна от святы́х, су́щих в пеще́ре, воззва́ша бо пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша и́х и тя́ изба́ви от печа́ли, преклони́в се́рдце отца́ тво­е­го́ на ми́лость, и́же сожа­ле́ о терпе́нии твое́м и, любе́зно тя́ целова́в, отпу­сти́ с ми́ром в святу́ю пеще́ру.

Гла́с плаче́вен тогда́ слы́шашеся в дому́ отца́ тво­е­го́: роди́тели пла́кахуся по тебе́, люби́мом сы́не, жена́ лю́те рыда́ше тебе́, обру́чника сво­е­го́, раби́ и рабы́ни стеня́ху с во́плем по господи́не, и провожда́ху тя́ вси́ со слеза́ми; ты́ же, ра́достен изше́д, а́ки от Еги́пта во обетова́нную зе́млю, свя́те, благодаре́ние прине́сл еси́ Бо́гу, я́ко изба́ви тя́ от лю́таго мироде́ржца.

Сла́ва Тебе́, Бо́гу Еди́ному, во Тро́ице Святе́й сла́вимому, я́ко спа́сл еси́ раба́ Тво­е­го́ от треплете́ннаго супоста́та, от его́же спа­си́ и на́с моли́твами Тво­е­го́ уго́дника, почита́ющих его́ па́мять.

Богоро́дичен: Спа­си́, Влады́чице, страстьми́ погруже́нных и про­стри́ ру́ку отча́янным, я́ко да, спа́сшеся Тобо́ю, и́стинным ду́хом хвале́ние принесе́м Тебе́ с Единоро́дным Твои́м Сы́ном и Бо́гом.

Конда́к, гла́с 2:

Оте́ческаго преще́ния не устраши́лся еси́, ласка́ниям того́ не повину́лся еси́, ниже́ ле́стию низложи́лся еси́ же́нскою, всече́стне Варлаа́ме, но непобеди́мь от те́х пребы́л еси́, наде́яся на Го́спода сво­е­го́, Ему́же моли́ся о душа́х на́ших.

И́кос:

Самоизво́льное твое́ ви́дя страда́ние, кто́ не удиви́тся, преблаже́нне Варлаа́ме? Обличи́л бо еси́ де́монския ко́зни и, по́хотным страсте́м до́блественно сопротивоста́в, ко́ль мно́го от напа́сти пострада́л еси́, да чи́сту ду́шу твою́ предста́виши Бо́гови, Ему́же и о на́с моли́ся приле́жно, свя́те, да изба́вимся от я́рости плотски́х и неви́димых враго́в поспешеству́ющими твои́ми к Бо́гу моли́твами о душа́х на́ших.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Проидо́ша, я́ко черто́г, пе́щный пла́мень нестерпи́мый, и́же за благоче́стие ино­гда́ о́троцы святи́и, показа́вшеся я́ве, и, согла́сно воспева́юще, пе́снь поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Проше́л еси́, преподо́бне, искуше́ния пла́мень и, не опали́м пребы́в от него́, вра­га́ па́че опали́л еси́, неви́димо борю́щагося с тобо́ю, на́ньже посо́бствоваху тебе́ наста́вника тво­е­го́ моли́твы, то́й бо непреста́нно зва́ше: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Почуди́ся Анто́ний терпеливоду́шию тво­е­му́, я́ко с лю́тым велиа́ром боря́ся, не устраши́лся еси́ многоплете́нных его́ ко́зней, и́миже а́ще и запя́т бы́л еси́, но терпе́нием и смире́нием победи́л еси́ и о́троческую воспе́л еси́ пе́снь: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Возвра́щшуся тебе́ с побе́дою ко отце́м в пеще́ру, ра́дости вси́ испо́лнишася, я́ко ви́деша тя́, венцено́сца, возра́довася же и ста́рец тво́й, прие́мый тя́ здра́ва, те́мже и воспе́ша: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Ви́дев Анто́ний, я́ко на ко́рени уче́ний его́ доброде́тельми возра́сл еси́, а́ки доброцвету́щее дре́во, преподо́бне, и ле́торасль ю́ности тво­ея́ ста́рческия благода́ти при­не­се́ пло­ды́, чуди́ся и благода́рственне взыва́ше: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Гнию́щее греха́ми дре́во живо­та́ мое­го́ окро­пи́ от благода́ти Тво­ея́ росо́ю, Де́во Чи́стая, я́ко да поне́ ма́лыя возрасту́т ве́тви и при­не­су́ Ти́ красе́н, безсме́ртен смире́ния и моли́твы пло́д, зовы́й: ра́дуйся, пло­да́ безсме́ртнаго стяжа́ние.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго пока­за́ о́браз огнеро́сная пе́щь дре́вле: о́гнь бо не опа­ли́ ю́ныя де́ти, Христо́во явля́я безсе́менное от Де́вы Боже́ственное Рож­де­ство́. Те́м, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Чу́до! я́ко дарова́ние еще́ в ю́ности твое́й нача́ де́йствовати, е́же ви́дев, Анто́ний вождя́ тя́ в себе́ ме́сто поста́вил бра́тии, и бы́л еси́ до́бр па́стырь отце́м, пою́щим и превознося́щим Го́спода во ве́ки.

Прие́м нача́ло правле́ния, прия́л еси́ вно́вь нача́ло и житию́ тво­е­му́, свя́те, и́бо приложи́л еси́ тру­ды́ ко трудо́м и по́двиги во бде́нии сугу́бо, я́ко все́м име́ти тя́ во о́браз, хотя́щим пе́ти Го́спода во ве́ки.

До́бр наста́вник и оте́ц бы́л еси́, блаже́нне: я́коже бо са́м никогда́же не измени́л еси́ пра́вила тво­е­го́, та́ко и бра́тию нака́зовал и моли́л еси́ име́ти тща́ние о спасе́нии и прилежа́ти о души́, ве́щи безсме́ртней, а́ще хо́щут со А́нгелы превозноси́ти Го́спода во ве́ки.

Мы́сленнаго ища́ Иерусали́ма, стра́нствовал еси́ к чу́вственному, вся́кия тру­ды́ в пути́ Хри­ста́ ра́ди сла́дце тер­пя́; Его́же жизнопода́тельный Гро́б любе́зно целова́в, возврати́лся еси́, пою́щи Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Всепе́тая Ма́ти, Небе́сных чино́в Гос­по­же́, Небе­си́ и зем­ли́ Цари́це, от земны́х мя́ отвра­ти́ и да́ждь го́рняя иска́ти, сподо́би же в Го́рнем Иерусали́ме Тебе́ пе́ти и превозноси́ти Го́спода во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Неизглаго́ланное Де́вы та́инство: Не́бо бо Сия́, и престо́л Херуви́мский, и светоно́сный черто́г показа́ся Хри­ста́ Бо́га Вседержи́теля. Сию́ благоче́стно я́ко Богоро́дицу велича́ем.

Неизглаго́ланныя ра́дости наслажда́ешися, о́тче, ны́не: со А́нгельскими бо чи́ны предстои́ши Невече́рнему Све́ту и на́с в све́те за́поведей Госпо́дних ходи́ти упра́ви моли́твами твои́ми.

От жи́зни сея́ к ве́чному живо­ту́ пресели́лся еси́, преподо́бне, и прия́л еси́ упокое́ния ме́сто. Жи́знь у́бо на́шу, обурева́ему наведе́нии сопроти́вных, невре́дну сохра­ни́ и ра́йскаго селе́ния да́ждь доспе́ти твои́м направле́нием.

Возвраща́яся от Константи́на гра́да, отше́л еси́ душе́ю во всесветя́щийся гра́д Царя́ Небе́снаго, мо́щи же своя́ оста́вил в мона­сты­ре́ Святы́я Горы́, я́же запове́дал еси́ пре­не­сти́ в пеще́ру, иде́же ны́не лежа́т нетле́нны, точа́щия исто́чник чуде́с приснотеку́щий.

Прославля́яйся во святы́х Свои́х, Еди́ный Бо́же, просла́ви все́х ве́рных, покланя́ющихся Твое́й великоле́пней сла́ве: се́ бо приво́дим Тебе́ в моли́тву уго́дника Тво­е­го́, его́же ра́ди спа­си́ все́х на́с.

Богоро́дичен: Славосло́вим Тя́, Де́во, немо́лчными усты́ и ублажа́ем по до́лгу; Ты́ бо Еди́на Блаже́нная в жена́х еси́, ро́ждши О́тчее Единоро́дное Сло́во, с Ни́мже Тя́ ку́пно, ве́рнии, велича́ем.

Свети́лен:

Сла́дким люб­ве́ Христо́вы жела́нием уязви́в ду́шу твою́, преподо́бне, и тоя́ вы́ну насыща́тися хотя́щи, ми́ра тле́ннаго с похотьми́ отре́клся еси́, до́м и роди́тели оста́вил еси́, о обру́чнице твое́й небре́гл еси́; сего́ ра́ди стори́цею прия́л еси́ и живо́т ве́чный насле́дуеши, его́же и мы́ да не лиши́мся, да́ждь по́мощь твои́ми моли́твами.

Сла́ва, и ны́не: Кра́сная пала́то, Мари́е Богоневе́сто, Ея́же кра­со­ты́ жела́я Вы́шний, де́йством Всесвята́го Ду́ха всели́ся во всеосвяще́нное чре́во и пло́ть прия́т на́с ра́ди: ду́шу мою́ сотво­ри́ пала́ту на вселе́ние Небе́сному Царю́, да при́сно велича́ю Тя́, непотре́бный ра́б Тво́й.

Комментировать

*

«Азбука молитвы»
в Telegram.
t.me/azprayer
Размер шрифта: A- 15 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: A T G
Текст:
Боковая панель:
Сбросить настройки