Дни памяти:

Житие

Од­ним из вы­да­ю­щих­ся мо­на­сты­рей пра­во­слав­ной Укра­и­ны яв­ля­ет­ся Мгар­ский Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский мо­на­стырь, ос­но­ван­ный в 1619 го­ду са­мо­от­вер­жен­ным за­щит­ни­ком пра­во­сла­вия, вы­да­ю­щим­ся цер­ков­ным де­я­те­лем мит­ро­по­ли­том Ис­а­и­ей (Ко­пин­ским), в то вре­мя игу­ме­ном Гу­стын­ским и Под­гор­ским, на сред­ства кня­ги­ни Ра­и­ны Виш­не­вец­кой. Пре­да­ние сви­де­тель­ству­ет, что ме­сто для со­ору­же­ния мо­на­сты­ря Ра­ине Виш­не­вец­кой ука­за­ли Ан­ге­лы.

От са­мо­го сво­е­го ос­но­ва­ния Мгар­ский мо­на­стырь иг­рал вы­да­ю­щу­ю­ся роль в ду­хов­ной жиз­ни Укра­и­ны, все­гда оста­ва­ясь твер­ды­ней пра­во­сла­вия. С Мгар­ской оби­те­лью свя­за­ны слав­ные де­я­ния и име­на за­щит­ни­ков ве­ры пра­во­слав­ной, в том чис­ле – свя­ти­те­лей Афа­на­сия, пат­ри­ар­ха Ца­ре­град­ско­го, и Иоаса­фа, епи­ско­па Бел­го­род­ско­го, Кон­стан­ти­но­поль­ско­го пат­ри­ар­ха Се­ра­фи­ма (Ами­на), Ки­ев­ских мит­ро­по­ли­тов Ис­айи (Ко­пин­ско­го) и Иоси­фа (Нелю­бо­ви­ча-Ту­каль­ско­го), ар­хи­манд­ри­та Мел­хи­се­де­ка (Знач­ко-Явор­ско­го), сы­на Бог­да­на Хмель­ниц­ко­го Юрия, в по­стри­ге Ге­део­на, гет­ма­на Ива­на Са­мой­ло­ви­ча и мно­гих дру­гих.

Но­вое вре­мя на­ста­ло для оби­те­ли по­сле ок­тябрь­ско­го пе­ре­во­ро­та 1918 го­да.

В го­ди­ну на­чав­ших­ся го­не­ний уже вос­хо­дил на крест­ный путь быв­ший на­сто­я­тель мо­на­сты­ря ар­хи­епи­скоп Харь­ков­ский Алек­сандр (Пет­ров­ский), бу­ду­щий свя­щен­но­му­че­ник. В пер­вый по­сле­ре­во­лю­ци­он­ный год в Пол­та­ве пре­тер­пел му­че­ния иеро­мо­нах Нил, на­сель­ник Мгар­ской оби­те­ли, при­чис­лен­ный к ли­ку свя­тых Рус­ской Пра­во­слав­ной Цер­ко­вью За Гра­ни­цей.

И то­гда же воз­двиг Гос­подь сонм но­вых мо­лит­вен­ни­ков за слав­ную оби­тель, ею вос­пи­тан­ных – пре­по­доб­но­му­че­ни­ков Мгар­ских: игу­ме­на Ам­вро­сия и с ним шест­на­дцать бра­тии.

В кон­це июня 1919 го­да в мо­на­стырь при­был боль­ше­вист­ский Ан­то­нов­ский полк, мо­на­хи бы­ли из­гна­ны, а по­ме­ще­ния за­ня­ты крас­но­ар­мей­ца­ми. Бра­тии мо­на­сты­ря при­шлось ютить­ся по са­ра­ям. Ме­ста для сол­дат бы­ло до­ста­точ­но, но они, ви­ди­мо, ра­ди ко­щун­ства, за­ня­ли так­же и теп­лую цер­ковь, на­хо­дя­щу­ю­ся под од­ной кры­шей с ар­хи­ерей­ски­ми по­ко­я­ми, где устра­и­ва­ли ор­гии, при­во­ди­ли жен­щин, хо­ди­ли в шап­ках и ку­ри­ли. Кро­ме то­го, в ал­та­ре боль­ше­ви­ки взло­ма­ли шкаф, от­ку­да по­хи­ти­ли шел­ко­вые и шер­стя­ные под­риз­ни­ки.

С ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри бы­ли со­рва­ны за­на­вес­ки и се­реб­ря­ный ве­нец, ко­то­рый, как по­том пе­ре­да­ва­ли, ко­щун­ни­ки на­де­ва­ли на ло­шадь. В церк­ви раз­ме­сти­лось бо­лее 500 че­ло­век. За неде­лю до при­хо­да Доб­ро­воль­че­ской ар­мии боль­ше­ви­ки ушли из мо­на­сты­ря, оста­вив в теп­лом хра­ме раз­ру­ху и осквер­нен­ные ико­ны, но ни­ка­ких ре­прес­сий по от­но­ше­нию к бра­тии то­гда они не пред­при­ня­ли.

Пер­во­го ав­гу­ста 1919 го­да в мо­на­стырь при­шел неболь­шой от­ряд Доб­ро­воль­че­ской ар­мии, но под дав­ле­ни­ем пре­вос­хо­дя­щих сил про­тив­ни­ка на сле­ду­ю­щий день от­сту­пил, и боль­ше­ви­ки сно­ва во­шли в мо­на­стырь.

Сра­зу же по­сле вступ­ле­ния в оби­тель они ста­ли гра­бить и бес­чин­ство­вать, от­ня­ли у мо­на­хов все име­ю­щи­е­ся за­па­сы про­до­воль­ствия и скот. 5 ав­гу­ста, в ка­нун пре­столь­но­го празд­ни­ка, око­ло че­ты­рех ча­сов по­по­лу­дни, пе­ред на­ча­лом все­нощ­ной, в фа­э­тоне при­е­ха­ли несколь­ко боль­ше­ви­ков и рас­по­ря­ди­лись со­брать всех мо­на­хов в огра­де мо­на­сты­ря, яко­бы для пе­ре­пи­си, по их сло­вам, на пред­мет за­чис­ле­ния на свой ко­тел, так как все мо­на­стыр­ское иму­ще­ство пе­ре­шло в их рас­по­ря­же­ние.

Не по­до­зре­вая ни­че­го дур­но­го, мо­на­хи ста­ли со­би­рать­ся в ука­зан­ном ме­сте. Ко­гда при­шли на­сто­я­тель игу­мен Ам­вро­сий и 24 мо­на­ха, боль­ше­ви­ки объ­яви­ли, что они аре­сто­ва­ны за то, что яко­бы встре­ча­ли доб­ро­воль­цев и по­мо­га­ли им пе­ре­пра­вить­ся через ре­ку Су­лу воз­ле мо­на­сты­ря. Аре­сто­ван­ным при­ка­за­ли при­не­сти из ле­су дро­ва и сло­жить их на пло­ща­ди. Вна­ча­ле мо­на­хи не по­ня­ли, для че­го бы­ло сде­ла­но это рас­по­ря­же­ние, но через неко­то­рое вре­мя, ко­гда каж­дый из них при­нес по две охап­ки дров, один из боль­ше­ви­ков, со­про­вож­дав­ших мо­на­хов, ска­зал: «До­воль­но, хва­тит с них для каж­до­го», из че­го бра­тия сде­ла­ла вы­вод, что их хо­тят сжечь. Но по неиз­вест­ным при­чи­нам по­сле пе­ре­го­во­ров меж­ду со­бою крас­но­ар­мей­цы из­ме­ни­ли на­ме­ре­ния: они ста­ли то­ро­пить­ся, по­тре­бо­ва­ли за­прячь две па­ры во­лов в по­воз­ки, на­гру­зить их ро­жью и пше­ни­цей и, ото­брав все клю­чи, по­гна­ли аре­сто­ван­ных мо­на­хов под кон­во­ем в Луб­ны. Все рас­по­ря­жав­ши­е­ся боль­ше­ви­ки, за ис­клю­че­ни­ем од­но­го, бы­ли в во­ен­ной фор­ме.

Сна­ча­ла аре­сто­ван­ных мо­на­хов при­ве­ли в во­ен­ный ко­мис­са­ри­ат, где про­дер­жа­ли око­ло двух ча­сов в от­дель­ной ком­на­те. На­сто­я­те­ля мо­на­сты­ря игу­ме­на Ам­вро­сия по­ве­ли в ка­бинет ко­мис­са­ра Ба­кая, где он про­был бо­лее ча­са. По-ви­ди­мо­му, в ка­би­не­те был и пред­се­да­тель ис­пол­ко­ма Пу­зин. Из ка­би­не­та игу­мен вы­шел очень пе­чаль­ным и стал о чем-то ти­хо го­во­рить с от­цом клю­ча­рем.

Свя­тые пре­по­доб­но­му­че­ни­ки Мгар­ские

Свя­тые пре­по­доб­но­му­че­ни­ки Мгар­ские

Око­ло две­на­дца­ти ча­сов но­чи по при­ка­зу ко­мис­са­ра Ба­кая аре­сто­ван­ных мо­на­хов при­ве­ли под кон­во­ем на вок­зал, где про­дер­жа­ли око­ло двух ча­сов, по­сле че­го по­гна­ли быст­рым ша­гом по Пи­ря­тин­ской до­ро­ге. Их со­про­вож­да­ли семь крас­но­ар­мей­цев – два вер­хо­вых и пять пе­ших. Ку­да и за­чем ве­ли бра­тию Мгар­ско­го мо­на­сты­ря, боль­ше­ви­ки ни­ко­му не го­во­ри­ли. Но из раз­го­во­ров меж­ду сол­да­та­ми ста­но­ви­лось яс­но, что крас­ные от­сту­па­ют к Ла­зор­кам и, ве­ро­ят­но, за­ста­вят мо­на­хов там ра­бо­тать.

Ко­гда мо­на­хи про­шли пять верст и оста­но­ви­лись воз­ле эко­но­мии Кли­мо­вой, в се­ми вер­стах от Лу­бен, их до­гнал и оста­но­вил от­ряд ка­ва­ле­рии. По­слы­шал­ся го­лос глад­ко вы­бри­то­го че­ло­ве­ка сред­не­го ро­ста, лет 25-ти, оде­то­го в се­рую ту­жур­ку. Ско­рее все­го, это был ко­мис­сар Ба­кай. Он ско­ман­до­вал раз­де­лить мо­на­хов на три пар­тии по во­семь че­ло­век, В пер­вой пар­тии ока­зал­ся игу­мен Ам­вро­сий. Он стал умо­лять ко­мис­са­ра по­ща­дить бра­тию. Но к нему вплот­ную по­до­шел Ба­кай и, про­го­во­рив сквозь зу­бы: «До­воль­но вам мо­ро­чить лю­дей», вы­стре­лил в него в упор из ре­воль­ве­ра. Игу­мен упал на зем­лю, и в тот же мо­мент по ко­ман­де Ба­кая: «Ис­пол­ни­тель­ная ко­ман­да, строй­ся!» – сол­да­ты да­ли залп по осталь­ным се­ми мо­на­хам.

В этой груп­пе на­хо­дил­ся иеро­мо­нах Ила­ри­он. Пу­ля про­шла сквозь него, и он упал вме­сте с дру­ги­ми, но через неко­то­рое вре­мя при­шел в се­бя и полз­ком до­брал­ся до ка­на­вы при до­ро­ге. Услы­шав, что при­бли­жа­ет­ся вто­рой от­ряд, он спря­тал­ся в ку­стах, рас­ту­щих над ка­на­вой. От­ту­да он ви­дел, как боль­ше­ви­ки это­го от­ря­да до­би­ва­ли вы­стре­ла­ми еще жи­вых мо­на­хов и гра­би­ли их одеж­ду. Остав­ших­ся плен­ни­ков по­ве­ли даль­ше, и ко­гда про­шли око­ло од­ной вер­сты, то от­де­ли­ли еще во­семь че­ло­век и так­же да­ли по ним залп.

Впо­след­ствии иеро­ди­а­кон Иса­а­кий дал сле­ду­ю­щие по­ка­за­ния: «Стре­ля­ли они по мо­на­хам по­чти в упор. На­хо­дил­ся я во вто­рой пар­тии и по­сле зал­па упал, при­тво­рив­шись уби­тым. По­сле то­го с ме­ня сня­ли са­по­ги и по­шли даль­ше, при­няв ме­ня за уби­то­го».

Иеро­ди­а­кон Ев­се­вий го­во­рил: «Из на­шей груп­пы бы­ло уби­то пять че­ло­век, а осталь­ные спас­лись, упав на зем­лю и при­тво­рив­шись уби­ты­ми <…>, стре­ля­ли они в нас ша­гах в че­ты­рех, не боль­ше».

Мо­нах Хри­сти­ан по­ка­зал на след­ствии: «На­хо­дил­ся я в тре­тьей груп­пе. Ко­гда про­из­ве­ли в нас залп, я упал на зем­лю и при­тво­рил­ся уби­тым. Пе­ред ухо­дом они хо­те­ли снять са­по­ги, но, най­дя их пло­хи­ми, оста­ви­ли. Я да­же не был ра­нен».

В по­след­ней груп­пе из вось­ми че­ло­век был чу­дом спас­ший­ся иеро­мо­нах Фе­о­фил. Он сви­де­тель­ство­вал: «Нас так­же про­ве­ли око­ло од­ной вер­сты, а за­тем оста­но­ви­ли, от­ве­ли в ка­на­ву и про­из­ве­ли в нас залп из вин­то­вок на рас­сто­я­нии пя­ти ша­гов от нас. Ко­гда по­сле пер­во­го зал­па мы по­па­да­ли на зем­лю, то они про­из­ве­ли несколь­ко вы­стре­лов по ле­жав­шим и, не про­ве­ряя, кто убит, спеш­но по­шли даль­ше. Из тре­тьей груп­пы, в ко­то­рой на­хо­дил­ся и я, оста­лись в жи­вых, кро­ме ме­ня, иеро­ди­а­кон Ни­фонт, иеро­ди­а­кон Ев­се­вий и мо­нах Хри­сти­ан <…>. Ко­гда они рас­стре­ли­ва­ли, бы­ло очень тем­но <…>. Рас­стре­ля­ны то­гда бы­ли сле­ду­ю­щие мо­на­хи: 1) игу­мен Ам­вро­сий, 2) иеро­мо­на­хи Ар­ка­дий, 3) Иоан­ни­кий, 4) Иона, 5) Иосиф, 6) Ни­ка­нор, 7) Афа­на­сий, 8) Фе­о­фан, 9) Се­ра­пи­он, 10) Ни­ко­страт, 11) иеро­ди­а­кон Иули­ан, 12) мо­на­хи Иоан­ни­кий, 13) Гер­ман, 14) На­за­рий, 15) Пар­фе­ний, 16) Па­та­пий, 17) До­ри­ме­донт».

В свя­зи с про­ис­шед­шим был со­став­лен про­то­кол осмот­ра. «1919 го­да сен­тяб­ря 22 дня су­деб­ный сле­до­ва­тель Лу­бен­ско­го окруж­но­го су­да по важ­ней­шим де­лам в при­сут­ствии ни­же под­пи­сав­ших­ся по­ня­тых про­из­во­дил осмотр теп­лой церк­ви в Мгар­ском муж­ском мо­на­сты­ре с це­лью вы­яс­не­ния, ка­кие по­вре­жде­ния бы­ли про­из­ве­де­ны боль­ше­ви­ка­ми, при чем ока­за­лось сле­ду­ю­щее: теп­лая цер­ковь по­ме­ща­ет­ся под од­ной кры­шей с ар­хи­ерей­ски­ми по­ко­я­ми, на пло­ща­ди, вбли­зи со­бо­ра. Внут­ри церк­ви име­ют­ся сле­ду­ю­щие по­вре­жде­ния:

Се­вер­ные вра­та, на­хо­дя­щи­е­ся в ле­вой по­ло­вине ико­но­ста­са, со­рва­ны с пе­тель и сто­ят при­сло­нен­ны­ми к ико­но­ста­су;
в иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри, по­ме­ща­ю­щей­ся в ле­вой по­ло­вине ико­но­ста­са, на шее Бо­жи­ей Ма­те­ри име­ет­ся след от уда­ра шты­ком;
в иконе св. Афа­на­сия, по­ме­ща­ю­щей­ся в пра­вой бо­ко­вой две­ри ико­но­ста­са, име­ет­ся воз­ле гла­за след от уда­ра шты­ком;
в ки­о­те пе­ред пра­вым кли­ро­сом с ико­ны Бла­го­ве­ще­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри со­рван вен­чик. На сем про­то­кол осмот­ра окон­чен».
В тот же день су­деб­ным сле­до­ва­те­лем по важ­ней­шим де­лам на ос­но­ва­нии об­сле­до­ва­ний Лу­бен­ско­го уезд­но­го вра­ча Ге­ор­гия Ива­но­ви­ча Омель­чен­ко был со­став­лен «Про­то­кол су­деб­но-ме­ди­цин­ско­го осви­де­тель­ство­ва­ния» всех ра­не­ных, но не уби­тых во вре­мя рас­стре­ла мо­на­хов Мгар­ско­го мо­на­сты­ря.

Иеро­мо­на­ху Ила­ри­о­ну бы­ла на­не­се­на ог­не­стрель­ная ра­на «в об­ласть пра­вой по­ло­ви­ны гру­ди, при­чем пу­ля от вход­но­го от­вер­стия во вто­ром меж­ре­бер­ном про­ме­жут­ке спе­ре­ди про­шла через пра­вое лег­кое к вы­ход­но­му от­вер­стию близ ниж­не­го уг­ла пра­вой ло­пат­ки. Ра­на эта, как про­ни­ка­ю­щая в груд­ную по­лость, долж­на быть от­не­се­на к раз­ря­ду тяж­ких ран». Иеро­ди­а­ко­ну Мо­де­сту пу­ля по­па­ла в ли­цо, раз­ру­шив пе­ре­го­род­ку но­са. Так­же бы­ли осви­де­тель­ство­ва­ны и дру­гие мо­на­хи.

Из-за спеш­ки пья­ных ка­ра­те­лей и бла­го­да­ря тем­ной но­чи уце­ле­ли: иеро­мо­нах Ила­ри­он, 67 лет, иеро­ди­а­кон Иса­а­кий (в ми­ру Иоанн Па­цен­ко), 61 год, иеро­мо­нах Мит­ро­фан, иеро­мо­нах Фе­о­фил (в ми­ру Фе­дор Ми­хай­лов), 52 го­да, иеро­ди­а­кон Ни­фонт, 51 год, иеро­ди­а­кон Ев­се­вий (в ми­ру Ев­фи­мий Юр­чен­ко), 42 го­да, мо­нах Хри­сти­ан (в ми­ру Ми­рон Си­до­рен­ко), 49 лет, иеро­ди­а­кон Мо­дест (в ми­ру Мат­фей Дуд­ка), 44 го­да.

До­зна­ние о рас­стре­ле 5 ав­гу­ста мо­на­хов Мгар­ско­го мо­на­сты­ря про­из­вел над­зи­ра­тель го­судар­ствен­ной стра­жи по Лу­бен­ской во­ло­сти Ва­си­лий Ни­ки­тич По­но­ма­рен­ко, до­про­сив остав­ших­ся в жи­вых мо­на­хов Ила­ри­о­на, Иса­а­кия, Мо­де­ста и Ни­фон­та, о чем 30 сен­тяб­ря 1919 го­да до­ло­жил су­деб­но­му сле­до­ва­те­лю но важ­ней­шим де­лам Лу­бен­ско­го окруж­но­го су­да.

«По их сло­вам, – пи­сал в от­че­те По­но­ма­рен­ко, – боль­ше­ви­ков мог­ли на­стро­ить про­тив мо­на­хов про­жи­вав­шие в мо­на­сты­ре бе­же­нец и учи­тель­ни­ца, ко­то­рые враж­деб­но от­но­си­лись к мо­на­хам и не раз го­во­ри­ли, что всех их дав­но сле­до­ва­ло пе­ре­ве­шать».

Иеро­ди­а­кон Иса­а­кий, один из чу­дес­но спас­ших­ся во вре­мя рас­стре­ла, го­во­рил, что лич­но­сти боль­ше­ви­ков, под­верг­ших их аре­сту, ему неиз­вест­ны, но он узнал про­жи­вав­ших неко­то­рое вре­мя в мо­на­сты­ре бе­жен­ца Гри­го­рия Че­ка, пи­са­ря из се­ла Мга­ри, и ком­му­нист­ку Ксе­нию Кон­стан­ти­нов­ну, жи­тель­ни­цу Лу­бен, слу­жив­шую, как вы­яс­ни­лось, на­чаль­ни­цей ком­му­ни­сти­че­ских школ, ко­то­рые от­но­си­лись к мо­на­хам и во­об­ще к пра­во­слав­ной ре­ли­гии враж­деб­но, а «5 ав­гу­ста, – за­сви­де­тель­ство­вал отец Иса­а­кий, – бе­же­нец [Гри­го­рий Чек] встре­тил на бал­коне го­сти­ни­цы иеро­мо­на­ха и на­нес ему по­бои пал­кою, при­чем кри­чал, что всех мо­на­хов нуж­но ве­шать».

Для даль­ней­ше­го рас­сле­до­ва­ния Лу­бен­ский окруж­ной суд об­ра­тил­ся к Пол­тав­ско­му ар­хи­ерею с прось­бой «вы­рыть те­ла рас­стре­лян­ных боль­ше­ви­ка­ми 17 мо­на­хов для про­из­вод­ства над ни­ми су­деб­но-ме­ди­цин­ско­го вскры­тия. Но епи­скоп Алек­сий 23 ок­тяб­ря 1919 го­да от­верг это пред­ло­же­ние: «Не на­хо­жу воз­мож­ным бес­по­ко­ить прах му­че­ни­ков вскры­ти­ем их из мо­гил».

* * *
8 мая 2008 г. в ре­зи­ден­ции Пред­сто­я­те­ля, в Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ре, под пред­се­да­тель­ством бла­жен­ней­ше­го мит­ро­по­ли­та Вла­ди­ми­ра со­сто­я­лось оче­ред­ное за­се­да­ние Свя­щен­но­го Си­но­да Укра­ин­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви.

В за­се­да­нии при­ня­ли уча­стие мит­ро­по­ли­ты: Одес­ский и Из­ма­иль­ский Ага­фан­гел, Лу­ган­ский и Ал­чев­ский Иоан­ни­кий, Хмель­ниц­кий и Ста­ро­кон­стан­ти­нов­ский Ан­то­ний, ар­хи­епи­ско­пы: Хуст­ский и Ви­но­гра­дов­ский Марк, Ни­ко­ла­ев­ский и Воз­не­сен­ский Пи­ти­рим, Бе­ло­цер­ков­ский и Бо­гу­слав­ский Мит­ро­фан – управ­ля­ю­щий де­ла­ми УПЦ, а так­же епи­скоп Гор­лов­ский и Сла­вян­ский Мит­ро­фан.

Си­нод за­слу­шал ра­порт прео­свя­щен­ней­ше­го Еф­ре­ма, ар­хи­епи­ско­па Кри­во­рож­ско­го и Ни­ко­поль­ско­го. Пред­се­да­те­ля Си­но­даль­ной ко­мис­сии по ка­но­ни­за­ции свя­тых УПЦ, о при­чис­ле­нии к ли­ку мест­но­чти­мых свя­тых Пол­тав­ской епар­хии на­сель­ни­ков Мгар­ско­го мо­на­сты­ря, ко­то­рые по­стра­да­ли в го­ды го­не­ний на Цер­ковь (ЖУРНАЛ № 36):

1) Игу­ме­на Ам­вро­сия; 2) Иеро­мо­на­ха Ар­ка­дия; 3) Иеро­мо­на­ха Иоан­ни­кия; 4) Иеро­мо­на­ха Ио­ны; 5) Иеро­мо­на­ха Иоси­фа; 6) Иеро­мо­на­ха Ни­ка­но­ра; 7) Иеро­мо­на­ха Афа­на­сия; 8) Иеро­мо­на­ха Фе­о­фа­на; 9) Иеро­мо­на­ха Се­ра­пи­о­на; 10) Иеро­мо­на­ха Ни­ко­стра­та; 11) Иеро­мо­на­ха Иули­а­на; 12) Мо­на­ха Иоан­ни­кия; 13) Мо­на­ха Гер­ма­на; 14) Мо­на­ха На­за­рия; 15) Мо­на­ха Пар­фе­ния; 16) Мо­на­ха По­та­пия; 17) Мо­на­ха До­ри­ме­дон­та.

Рас­смот­рев жи­тие, тру­ды, по­дви­ги, чу­де­са и на­род­ное по­чи­та­ние на­сель­ни­ков Мгар­ско­го мо­на­сты­ря, ко­то­рые по­стра­да­ли в го­ды го­не­ний на Свя­тую Цер­ковь.

РЕШИЛИ:

Бла­го­сло­вить для мест­но­го про­слав­ле­ния и по­чи­та­ния: 1) Игу­ме­на Ам­вро­сия; 2) Иеро­мо­на­ха Ар­ка­дия; 3) Иеро­мо­на­ха Иоан­ни­кия; 4) Иеро­мо­на­ха Ио­ны; 5) Иеро­мо­на­ха Иоси­фа; 6) Иеро­мо­на­ха Ни­ка­но­ра; 7) Иеро­мо­на­ха Афа­на­сия; 8) Иеро­мо­на­ха Фе­о­фа­на; 9) Иеро­мо­на­ха Се­ра­пи­о­на; 10) Иеро­мо­на­ха Ни­ко­стра­та; 11) Иеро­мо­на­ха Иули­а­на; 12) Мо­на­ха Иоан­ни­кия; 13) Мо­на­ха Гер­ма­на; 14) Мо­на­ха На­за­рия; 15) Мо­на­ха Пар­фе­ния;16) Мо­на­ха По­та­пия;17) Мо­на­ха До­ри­ме­дон­та;
утвер­дить ико­но­пис­ное изо­бра­же­ние свя­тых;
утвер­дить пред­ло­жен­ные про­ек­ты тро­па­ря и конда­ка свя­тым пре­по­доб­но­му­че­ни­кам Мгар­ским;
па­мять свя­тым пре­по­доб­но­му­че­ни­кам Мгар­ским со­вер­шать 24 июля/6 ав­гу­ста;
Воз­не­сти бла­го­да­ре­ние Все­ми­ло­сти­во­му Бо­гу, див­но­му во свя­тых Сво­их, ко­то­рый явил нам но­вых мо­лит­вен­ни­ков за на­шу Свя­тую Цер­ковь и наш на­род.

Богослужения

Служба игумену Амвросию и иже с ним Шестинадесятым преподобномученикам Мгарским

НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ:

Стихиры на 4, глас 3:

Приспе день страстотерпцев памяти всесвященный, темже возрадуемся, о братие, духовно торжествующе составим лик, и воспоим благодарственно Господеви, даровавшему нам таковых молитвенников.

Приидите, иночестии собори, воспойте память страстотерпцев, тии бо дерзновение имут, молитися о нас, воспевающих страдания их.

Глас 4:

Иже в чудесех Дивный, и якоже отцем нашим, такожде и нам чудеса явлей, да прославится Господь и Владыка всех, первее призвавый отцев наших к подвигом иноческим, послежде же кровию обагривый одеяния их, да в радости вечней воспевают Творца, и молятся о душах наших.

Глас 8

Господи, Господи, Творче всех и Владыко, не отврати лица Твоего от нас, но молитвами новых мучеников преподобных спаси души наша.

Слава, глас 6. Подобен: Отчаянная:

Отчаяни есмы жития ради, ведуще милостивый мучеников нрав, слезы яко миро носяще, припадем ко страстотерпцем, вопиюще: не отвергните нас, недостойных, мучением в Горнии обители вшедшии, и слезы наша не презрите, присно бо со Спасом радуетеся, но принесите моления наша ко Христу Богу, иже не отринул есть нас, согрешающих, великия ради Своея милости.

И ныне, Богородичен

На стиховне стихиры, глас 1.

Подобен: Прехвальнии мученицы

Преподобнии мученицы, вас ни земля потаила есть, но небо прият вы, и отверзошася вам райски двери, и внутрь бывше, древа животнаго наслаждаетеся, Христови молитеся, даровати душам нашим мир и велию милость

Стих: Проидохом сквозе огнь и воду

Прехвальнии страстотерпцы, вы от земных возшли есте, к небесным обителем, и причастницы бывше жизни вечныя, и сообщницы святым, Христа всяко наслаждаетеся, Емуже помолитеся, даровати душам нашим мир и велию милость

Стих: Извел ны еси в покой

Премудрии мученицы, вас ни земная удержаша суть, но небесная мудрствующе, кровьми вашими отверзли есте райския двери, и внутрь вшедше в ризах белых, души ваша Господеви яко жертвы приятныя представили есте, темже молитеся со дерзновением, даровати обители вашей мир и велию милость.

Слава, и ныне: Богородичен

Тропарь, глас 1

Возвеличил еси, Христе Царю, сонм преподобномучеников новоявленных, в житии своем Тебе возвеличивших, и даже до смерти веру соблюдших; ихже молитвами, Милостиве Господи, обитель Мгарскую и землю Полтавскую невредимы сохрани, людем всем во Православии крепкое стояние даруй, и излей на ны богатыя Твоя милости.

Слава, и ныне: Богородичен

 

На велицей вечерни

Поем Блажен муж, 1-й антифон

На Господи, воззвах поставим стихир 8.

Глас 3:

Приспе день страстотерпцев памяти всесвященный, темже возрадуемся, о братие, духовно торжествующе составим лик, и воспоим благодарственно Господеви, даровавшему нам таковых молитвенников (дважды).

Приидите, иночестии собори, воспойте память страстотерпцев, тии бо дерзновение имут, молитися о нас, воспевающих страдания их (дважды).

Глас 4:

Иже в чудесех Дивный, и якоже отцем нашим, такожде и нам чудеса явлей, да прославится Господь и Владыка всех, первее призвавый отцев наших к подвигом иноческим, послежде же кровию обагривый одеяния их, да в радости вечней воспевают Творца, и молятся о душах наших (дважды).

Глас 8

Господи, Господи, Творче всех и Владыко, не отврати лица Твоего от нас, но молитвами новых мучеников преподобных спаси души наша (дважды).

Слава, глас 6. Подобен: Отчаянная:

Отчаяни есмы жития ради, ведуще милостивый мучеников нрав, слезы яко миро носяще, припадем ко страстотерпцем, вопиюще: не отвергните нас, недостойных, мучением в Горнии обители вшедшии, и слезы наша не презрите, присно бо со Спасом радуетеся, но принесите моления наша ко Христу Богу, иже не отринул есть нас, согрешающих, великия ради Своея милости.

И ныне: Богородичен догматик, глас тойже:

Кто Тебо не ублажит, Пресвятая Даво? кто ли не воспоет Твоего Пречистаго Рождества? безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощся, естеством Бог Сый, и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, Всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Вход. Прокимен дне. И чтения три

Премудрости Соломони чтение

Праведных не души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очию безумных умрети, и вменися озлобление исход их, и еже от нас шествие сокрушение: они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено: и вмале наказани бывше, великими благодетелствовани будут, яко Бог искуси их и обрете их достойны себе: яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют, и яко искры по стеблию потекут: судят языком и обладают людьми, и воцарится в них Господь во веки. Надеющиися нань уразумеют истину, и вернии в любви пребудут ему, яко благодать и милость в преподобных его и посещение во избранных его.

Премудрости Соломони чтение

Праведницы во веки живут, и во где мзда их, и попечение их у Вышняго: сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни, яко десницею покрыет их и мышцею защитит их. Тогда станет во дерзновении мнозе праведник пред лицем оскорбивших его и отметающих труды его: видящии смятутся страхом тяжким и ужаснутся о преславнем спасении его, и рекут в себе кающеся и в тесноте духа воздыхающе: сей бе, егоже имехом некогда в посмех и в притчу поношения. Безумнии, житие его вменихом неистово и кончину его безчестну: како вменися в сынех Божиих, и во святых жребий его есть? Се бо заблудихом от пути истиннаго, и правды свет не облиста нам, и солнце не возсия нам: беззаконных исполнихомся стезь и погибели и ходихом в пустыни непроходимыя, пути же Господня не уведехом. Что пользова нам гордыня, и богатство с величанием что воздаде нам? Преидоша вся она яко сень и яко весть претекающая. Ибо упование нечестиваго, яко прах от ветра подемлемый и яко пена мягка от бури расторгнена, и яко дым от ветра разливается и яко память пришелца единаго дне прейде:

Премудрости Соломони чтение

Праведник же аще постигнет скончатися, в покои будет: старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет изчитается: седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверно. Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешных преставлен бысть: восхищен бысть, да не злоба изменит разум его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале исполни лета долга: угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия: людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое, яко благодать и милость в преподобных его и посещение во избранных его. Осудит же праведник умираяй живых нечестивых, и юность скончавшаяся скоро долголетную старость неправеднаго. Узрят бо кончину премудраго и не уразумеют, что усоветова о нем и во что утверди его Господь: узрят и уничижат его, Господь же посмеется им: и будут посем в падение безчестно и во укоризну в мертвых в век: яко расторгнет их безгласны ниц и поколеблет их от оснований, и даже до последних опустеют и будут в болезни, и память их погибнет: приидут в помышление грехов своих боязливии, и обличат их противу беззакония их.

На литии стихиры самогласны

Глас 6:

Преподобнии отцы наши, мученицы доблии и преподобнии, приимите моления наша и принесите я ко престолу Божию, емуже ныне предстоите в радости, и исходатайствуйте обители вашей твердое в вере стояние, братии же Мгарстей во подвизех крепости, и спасения душам нашим

Глас 8:

Виждь, братие Мгарская, како ныне небесныя купно с земными торжествуют в памяти сонма преподобномучеников, темже и подражай их ревности о спасении, да с нимиже и в пакибытии пребудеши, предстоящи светлому лицу Божию в нескончаемыя веки.

Слава, глас 2:

Егда снизшли есте, о мученицы, в ров смертный, тогда отверзошася вам врата небесная; вам бо страждущим, лицы мученичестии радовахуся; безумнии же, вас убивающии, омрачахуся, жизни бо вечныя лишахуся; крови же истекающей, питие жизни улучили есте; темже молитеся со дерзновением о всех нас.

И ныне, Богородичен, глас тойже

Непроходимая врата тайно запечатствованная, благословенная Богородице Дево, приими моления наша, и принеси Твоему Сыну и Богу, да спасет Тобою души наша.

На стиховне стихиры, глас 1. Подобны.

Преподобнии мученицы, вас ни земля потаила есть, но небо прият вы, и отверзошася вам райския двери, и внутрь бывше, древа животнаго наслаждаетеся, Христови молитеся, даровати душам нашим мир и велию милость

Стих: Проидохом сквозе огнь и воду

Прехвальнии страстотерпцы, вы от земных возшли есте, к небесным обителем, и причастницы бывше жизни вечныя, и сообщницы святым, Христа всяко наслаждаетеся, Емуже помолитеся, даровати душам нашим мир и велию милость

Стих: Извел ны еси в покой

Премудрии мученицы, вас ни земная удержаша суть, но небесная мудрствующе, кровьми вашими отверзли есте райския двери, и внутрь вшедше в ризах белых, души ваша Господеви яко жертвы приятныя представили есте, темже молитеся со дерзновением, даровати обители вашей мир и велию милость.

Слава, глас тойже. Подобен: Небесных чинов:

Небесным чином радование, на земли человеком явистеся крепцыи предстателие, преблаженнии мученицы Мгарстии, молитеся о иже к вам прибегающих, и от Господа милости испросите совершающим память вашу

И ныне: Богородичен

Се исполнися Исаиино проречение, Дева бо родила еси, и по рождестве яко прежде рождества пребыла еси: Бог бо бе рождейся, темже и естества новопресече. Но, о Богомати! моления Твоих рабов в Твоем храме приносимая Тебе не презри: но яко Благоутробнаго Твоима рукама носящи, на Твоя рабы умилосердися и моли спастися душам нашим.

На благословении хлебов

Тропарь, глас 1

Возвеличил еси, Христе Царю, сонм преподобномучеников новоявленных, в житии своем Тебе возвеличивших, и даже до смерти веру соблюдших; ихже молитвами, Милостиве Господи, обитель Мгарскую и землю Полтавскую невредимы сохрани, людем всем во Православии крепкое стояние даруй, и излей на ны богатыя Твоя милости.

На утрени

На Бог, Господь тропарь, глас 1

Возвеличил еси, Христе Царю, сонм преподобномучеников новоявленных, в житии своем Тебе возвеличивших, и даже до смерти веру соблюдших; ихже молитвами, Милостиве Господи, обитель Мгарскую и землю Полтавскую невредимы сохрани, людем всем во Православии крепкое стояние даруй, и излей на ны богатыя Твоя милости (дважды).

Слава, и ныне: Богородичен.

По 1-й стихологии седален, глас 1.

Спаси, Господи, всякаго вернаго раба Твоего, в молитву бо приводим сонм светлый и лик богокрасный преподобномучеников Мгарских, иже дерзновенно умоляют о нас, верою творящих память их (дважды)

Слава, и ныне: Богородичен.

Твое предстательство имуще, Пречистая, и Твоими молитвами лютых избавляеми, Крестом Сына Твоего везде соблюдаеми, и молитвами преподобнвых мучеников ограждаемии, по долгу Тя вси благочестно величаем

По 2-й стихологии седален, глас 5.

Священное сокровище земля покрыла есть, телеса ваша, преблаженнии, обаче небо прият вы, и лицы мучеников и преподобных вами умножишася, да с ними купно прославите Господа, во святых Своих дивнаго (дважды).

Слава, И ныне: Богородичен

От Девы возсиявый миру, Христе Боже, сыны Света Тою показавый, помилуй нас.

Полиелей. Величание:

Величаем вас, преподобнии мученицы Мгарстии, и чтем честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте

Во обители же их:

Ублажаем вас, преподобнии отцы наши, мученицы Мгарстии, и почитаем о Господе житие ваше, яже страданием увенчали есте

Таже:

Величаем вас, преподобнии мученицы Мгарстии, ликов мученических достойнии причастницы, и о обители вашей усерднии молитвенницы

И псалом избранный

По полиелеи седален, глас 2

Егда идосте на муки, отцы блаженнии, тогда земля оросися кровми вашими, егда же умросте, тогда жизнь нестареемую наследовасте; егда же приясте поругание, тогда славою увенча вас на небеси Господь; темже молитеся о обители вашей присно.

Слава, И ныне Богородичен

Рождество Твое нетленно явися, Чистая, из боку бо Твоею пройде Создавый Тя, темже и дарова Ти быти молитвенницей за всех, православно чтущих Тя Богородицу.

Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа: От юности моея

Прокимен, глас 4:

Проидохом сквозе огнь и воду, и извел ны еси в покой

Стих: Разжегл ны еси, якоже разжизается сребро

Всякое дыхание.

Евангелие: Луки, зачало 67:

Рече Господь своим учеником: Не бойся, малое стадо: яко благоизволи Отец ваш дати вам Царство. Продадите имения ваша и дадите милостыню. Сотворите себе влагалища неветшающа, сокровище неоскудеемо на небесех, идеже тать не приближается, ни моль растлевает. Идеже бо сокровище ваше, ту и сердце ваше будет. Да будут чресла ваша препоясана, и светилницы горящии: и вы подобни человеком чающым господа своего, когда возвратится от брака, да пришедшу и толкнувшу, абие отверзут ему. Блажени раби тии, ихже пришед господь обрящет бдящих: аминь глаголю вам, яко препояшется и посадит их, и минув послужит им. И аще приидет во вторую стражу, и в третию стражу приидет, и обрящет (их) тако, блажени суть раби тии. Се же ведите, яко аще бы ведал господин храмины, в кий час тать приидет, бдел убо бы, и не бы дал подкопати дому своего: и вы убо будите готови: яко, в оньже час не мните, Сын Человеческий приидет.

По 50-м псалме стихира, глас 5

Священная дружина и лик святый, полк непоколебимый и цвет Церкве, вселенныя светильницы и всемощнии ходатаи явистеся преподобнии мученицы, игумен Амвросий и иже с ним шестнадесять, во обители Мгарстей насажденнии и в небеснем вертограде процветшии; тем помолимся усердно, да испросят у Господа Церкви нашей благостояние, и обители Мгарстей в Православии непоколебимое пребывание, людем же всем грехов прощение, и душам нашим велию милость.

Канон Богородицы на 6

И святых на 8. Глас 4.

Песнь 1.

Ирмос: Поим Господеви, в мори древле люди наставльшему, и в нем фараона со всевоинством погрузившего, песнь победную, яко прославися

Осияй мя, темнаго, Спасе мой и Владыко, ибо от теплаго усердия дерзаю воспети днесь память преподобномучеников собора, имею бо упование, яко и мене, немощнаго, не отринут доблии страдальцы, да воспою Господеви песнь победную, яко прославися.

Юноши и старцы, мужие и жены, грядите во обитель Мгарскую, украшенную паче всякаго камене драгоценнаго диадимою мучеников, и воспоем Господеви согласно в радовании песнь победную, яко прославися.

Мирский князь посрамися, умершим мучеником, и вси молитвенников обретохом изряднейших, тии бо на небесех ныне предстоят, Господеви поюще песнь победную, яко прославися

Украсим светильники своя, о братие, и пред честною иконою мучеников преподобных Господеви воспоем песнь победную, яко прославися.

Богородичен: Честнейшую Горних Воинств, Деву Богородицу величаем днесь, Та бо со преподобными мучениками лик составльше, созывает всех славити Сына Своего, побще Ему песнь победную, яко прославися.

Катавасия: Отверзу уста моя, и наполнятся духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.

Песнь 3.

Ирмос: Елицы древних сетей избавихомся, нетленныя жизни причастницы бываем днесь, благостию утвердившаго нас, на камени недвижимом.

Новое чудо и благолепное видим днесь, яко человецы немощнии силою Божиею велиара победиша, и победы венцы восприяша, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.

Изумевает всяк ум разумети подвиг мученический: непостижно бо есть, како в мертвеннем телеси жизнь вечная явися, и како неподвижни пребыша в мучениих, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.

Камень краеугольный нам Христос есть, мученицы честнии рекоша, темже и мы, яко церкви есмы Бога жива, непреоборими пребудем, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.

Освятитися нам молите Спаса Христа, и от грехов очиститися, и в вере спасительней пребывати несумненно, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.

Богородичен: Во утробу Твою, Дево, сниде Бог, и изыде, и обнови обетшавшее грехом творение, и всем дарова Тя молитвенницу теплую, Юже и призываем, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.

Катавасия: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди в Божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.

Седален, глас 4:

Торжество верных днесь да украсится песнопением, и славен буди Господь, даровавший нам ходатаев и молитвенников о всех, новых мучеников Мгарских, ихже величающе, Христа прославляем (дважды)

Слава, и ныне, Богородичен: Дево всенепорочная и Мати любвеобильная, с мучениками преподобными умоли Сына Твоего, да спасет души наша.

Песнь 4.

Ирмос: Слух Твой, Господи, услышах аз, и убояхся, преславная Твоя повеления уведех, Спасе, и ужасохся; темже со пророком взыду на высоту хваления Твоего, и людем избранным возвещу упокоение.

Любовию ко Христу распаляемии, жизни не пощадели есте, мученицы преславнии, темже мучителей преобидевше, обрели есте вечный покой и в Господе истинное упокоение.

Агнца незлобиваго подражавше, ничтоже вопреки глаголасте, преподобнии отцы, и к мучением устремившиися, проидосте сквозе огнь и воду, темже и обретосте о Христе упокоение.

Вечный покой достигше, желаемаго Христа присно зрите, и со дерзновением молитеся Тому, да и мы от суеты мирския избавльшеся, обретем в Бозе упокоение.

Ужасошася всяческая, како богоборцы устремишася на черноризцев, истребити хотяще и умертвити веру их; обаче ничтоже успевше, посрамлени, видеша, како избрании людие Божии улучиша от мирскаго мятежа во Спасе упокоение.

Богородичен: Агнице, Агнца рождшая, умоли за люди согрешившия, яви милосердие Твое и на нас, яко да взыдем взыду на высоту хваления Твоего, и с прочими избранными приимем упокоение.

Катавасия: Седяй в славе на престоле Божества, во облаце легце, прииди Иисус пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Песнь 5.

Ирмос: Зарею Твоего разума смыслы наша просвети, Христе Боже, и свет жизни возсияй, да присно славим Тя, Светодавца и Господа.

Просвещение и освящение приемлем от святых мучеников, и, якоже в лета древняя, тако и днесь купно с ними присно славим Светодавца и Господа.

Радостно идоша страстотерпцы преподобнии к мучениим, светом Христовым просвещеннии, и к жизни нескончаемей прешедше, воспеваху Светодавца и Господа.

Евангельски жительствовавше, и мучения прияти сподобившеся, славнии мученицы ныне со Христом царствуют, славяще во веки Светодавца и Господа.

Погребшемуся волею спогребшиися святым Крещением, и за нас умершему для мира умершии, днесь да восхвалятся мученицы преподобнии, возлюбленнии чада Светодавца и Господа.

Богородичен: Облаче светлый и сене светозарная, Чистая Дево, молитвами Твоими изми нас от всякаго греха, да присно славим Сына Твоего, Светодавца и Господа.

Катавасия: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси безлетного Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Песнь 6.

Ирмос: Дошед до глубины морския, пророк ко Господу возопи, и аз, во глубине прегрешений, токмо к Богу взываю: возведи меня от истления, яко да жертву хваления принесу Тебе.

Окалях ризу мою душевную, погубих вкупе ума красоту, но Ты, о Спасе, услыши о мне моления мучеников Твоих, яко да жертву хваления принесу Тебе.

Буди милостив мне, грешному, и аз, яко мытарь взываю Ти, Спасе, и за молитвы отцем преподобных мучеников Мгарских помилуй мя, яко да жертву хваления принесу Тебе.

Изгнан быв от рая, отъити имам в землю, обаче в небесных душу мою прииме, Щедре, молитвами мучеников преподобных, яко да жертву хваления принесу Тебе.

Явлено быть в лета последняя Твое, Господи, попечение и о мне, убозем; сего бо ради милостивно приемлеши ходатайство о Тебе пострадавших святых, яко да жертву хваления принесу Тебе.

Богородичен: Рождейся от Девы, Тоя молитвы не отрини, и моя согрешения простив, даруй мне Царство Твое вечное, идеже преподобнии твои мученики радуются присно, яко да и аз жертву хваления принесу Тебе.

Катавасия: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, богомудрии, Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Кондак, глас 8:

Взбраннаго Воеводы добльственнии воини, Царю Небесному добре послужившии и веру даже до смерти сохраншии, преподобномученицы обители Мгарския, восхваляем вас, любовию зовуще: Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Икос:

Ангельскаго жития возжелавше, преподобнии, вся красная мира презрели есте, и яко мученицы к горним возшли есте. Темже слышите от нас похваления сицевая: Радуйтеся, мирских благ вседушевно отрекшиеся; радуйтеся, к небесным любовию Христовой привлекшиеся. Радуйтеся, горняго мира граждане достопохваляемии; радуйтеся, от всех родов христианских ублажаемии. Радуйтеся, обетования Христовы во уме присно имевшии; радуйтеся, крилами мучений ко Христу возлетевшии. Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Песнь 7.

Ирмос: Еже в пещи чудесное знамение трие отроцы узревшии, безплотным подражающе, возопиша: благословен еси, Боже отец наших.

В пещь искушений ввержени, преподобнии мученицы Мгарстии якоже трие отроцы неопалени пребыша, взывающе: благословен еси, Боже отец наших.

Новаго века богоборцы безумнии сокрушити муками веру вашу, о отцы блаженнии, потщахуся; вы же, адаманти мысленнии, тверди пребысте сопротив гонений, взывающе: благословен еси, Боже отец наших.

Излияся благодать в души ваша, о страстотерпцы, темже пребысте непреклонни ниже отступисте от Христа, взывающе: благословен еси, Боже отец наших.

Твердо на камени веры ставше, Бога исповедаху мученицы, радующеся, и воспеваху в веселии: благословен еси, Боже отец наших.

Богородичен: Евино преслушание исцелившая, и рождшая новаго Адама, внуши молитвы мучеников преподобных, да сподобимся и мы воспети: благословен еси, Боже отец наших.

Катавасия: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: Ликами ангельскими на небесех славимаго Бога, пойте, людие, и превозносите во вся веки.

Егоже воинства мучеников славят, и лицы преподобных восхваляют, пойте, людие, и превозносите во вся веки.

Имущии естество человеческое, яко безплотнии явистеся, достоблаженнии, темже посреде мучений взывасте: пойте Господа, людие, и превозносите во вся веки.

Внидосте в покой вечный, святии мученицы, и мзду трудов ваших обретше, преподобнии, предстоите ныне Престолу Царя славы, егоже превозносите во вся веки.

Огрубевшие сердца наша умягчаются зрением подвигов ваших, мученицы блаженнии, темже и купон с вами взываем: пойте Господа, людие, и превозносите во вся веки.

Богородичен: Спасение соделавшаго рождшая, Мати Дево, избави нас молитвами Твоими вечнаго мучения, благостию Рождшагося из Тебе, Егоже превозносим во вся веки.

Катавасия: Отроки благочестивыя в пещи рождество Богородичо спасло есть: тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос: Христа Спаса мирови рождшую, поем Деву пренепорочную, Юже упование спасения нашего имуще, непрестанно величаем.

Во веки славен буди Бог, даровавший нам сонм молитвенников. Тии бо Спасу нашему все житие принесоша, и даже до смерти веру соблюдоша, темже с ними купно Христа непрестанно величаем.

Ангели на небеси купно с мучениками преподобнами обители Мгарския, славят Господа, Егоже и мы, грешнии, непрестанно величаем.

Лицы безплотных купно с мучениками и преподобными сладкими гласы хвалят Творца и содетеля, Егоже и мы, человецы, непрестанно величаем.

Явися благодать Божия нам явлением дивным лика молитвенников и предстателей наших, с нимиже верующе несумненно, с нимиже и Христа непрестанно величаем.

Богородичен: Юницу нескверную, рождшую Агнца, вземлющаго мира грехи, чтим православно, и Сына Ея непрестанно величаем.

Катавасия: Всяк земнородный да взыграется, духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная, Богородице чистая Приснодево.

Светилен, глас 4. Подобен: Небо звездами:

Небо звездами украсивый яко Бог, и Твоими мученики всю землю просветивый, Содетелю всех, поющия Тя спасай (дважды)

Слава, и ныне. Богородичен: Сладость Ангелов, мучеников радость, преподобных утешение, Дево Мати Господня, заступи нас, и избави вечных мук.

На хвалитех стихиры, глас 8. Подобны.

Что вас наречем, святии? Херувимы ли, яко на вас почил есть Христос? Серафимы ли, яко непрестанно прослависте Его? Ангелы ли, тела бо отвратистеся? Силы ли, действуете бо чудесы? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим

Подобны:

Что вас наречем, преподобнии? Пустынницы ли, яко мира всеконечне отрекостеся? Постницы ли, яко возлюбисте воздержание паче жизни? Молитвенницы ли, яко и по смерти о нас ходатайствуете? Блаженнии ли, яко в блаженнем Царстве Небеснем ныне пребываете? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим

Что вас наречем, страстотерпцы? Мученицы ли, яко вернии свидетелие Христови явистеся? Исповедницы ли, яко пред мучители Христа небоязненно исповедасте? Праведницы ли, яко правды Божией вседушевне взыскасте? Добропобедницы ли, яко победили есте мучителей силою Божией? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим

Что вас наречем, Мгарстии отцы? Бисер ли многоценный, яко обитель вашу украсили есте? Адаманты ли, яко тверды пребысте противу гонителей? Злато ли, яко огнем мучений очистистеся? Сапфиры ли, яко утвердися на вас Христос? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим

Слава, глас 5:

Изрядных в мужественнем подвизе похвалим преподобных Мгарских отцев днесь, подвигом бо добрым подвизавшеся, и веру даже до смерти сохранше предстоят ныне престолу Божию и молятся усердно о спасении нашем.

И ныне, Богородичен, глас 5.

Обрадованная, ходатайствуй Твоими молитвами, и испроси душам нашим множество щедрот, и очищение многих прегрешений, молимся.

Славословие великое. Ектении и отпуст.

На Литургии

Блаженна от канона святых, песнь 3-я и 6-я.

Прокимен, глас 7: Честна пред Господем смерть преподобных Его

Стих: Воспойте Господеви песнь нову, хваление Его в церкви преподобных

Апостол Римляном, зачало 99

Братие, вемы, яко любящым Бога вся поспешествуют во благое, сущым по предуведению званным: ихже бо предуведе, (тех) и предустави сообразных быти образу Сына своего, яко быти ему первородну во многих братиях: а ихже предустави, тех и призва: а ихже призва, сих и оправда: а ихже оправда, сих и прослави. Что убо речем к сим, аще Бог по нас, кто на ны, Иже убо своего Сына не пощаде, но за нас всех предал есть его, како убо не и с ним вся нам дарствует? Кто поемлет на избранныя Божия, Бог оправдаяй. Кто осуждаяй? Христос Иисус умерый, паче же и воскресый, иже и есть о десную Бога, иже и ходатайствует о нас. Кто ны разлучит от любве Божия, скорбь ли, или теснота, или гонение, или глад, или нагота, или беда, или мечь? якоже есть писано: яко тебе ради умерщвляеми есмы весь день: вменихомся якоже овцы заколения. Но во всех сих препобеждаем за возлюбльшаго ны. Известихся бо, яко ни смерть, ни живот, ни ангели, ни начала, ниже силы, ни настоящая, ни грядущая, ни высота, ни глубина, ни ина тварь кая возможет нас разлучити от любве Божия, яже о Христе Иисусе Господе нашем.

Аллилуиа, глас 8.

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих

Стих: Бог прославляем в совете святых

Евангелие Луки, зачало 64:

Рече Господь Своим учеником: Всяк, иже аще исповесть мя пред человеки, и Сын Человеческий исповесть его пред ангелы Божиими: а отвергийся мене пред человеки отвержен будет пред ангелы Божиими. И всяк иже речет слово на Сына Человеческаго, оставится ему: а на святаго Духа хулившему не оставится. Егда же приведут вы на соборища и власти и владычества, не пецытеся, како или что отвещаете, или что речете: святый бо Дух научит вы в той час, яже подобает рещи.

Причастен: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Молитвы

Молитва первая преподобномученикам Мгарским

Величаем Тя, Великий Господи, всея вселенныя премудрый Промыслителю, яко и в сия последняя времена благоволил еси воздвигнути от земли Полтавския сонм молитвенников изряднейших — преподобных мучеников обители Мгарския!

Славим Тя, вседаровитый Творче, даровавшаго преподобным мучеником мужество и крепость вся козни вражеския препобедити и велиара преобидети! Сотвори, да и мы сподобимся причастники быти сея благодати, еже твердо в вере стояти и на вся враги победители быти!

Хвалим Тя, всехвальный Содетелю, яко соделал еси иноков Мгарских изрядным жилищем Твоим и храмом Твоим освященным. Соделай и нас, молимся, благодатию Твоею храмами Твоими и дух прав обнови в сердцах наших!

Поем Тя, всемилостивый Спасителю, яко даровал еси святым мучеником Твоим велие дерзновение молитися за нас, недостойных! Даждь нам помощь Твою мучеников Твоих молитвами!

Благодарим Тя, Безначальный Отче, яко николиже отреваеши прошения наша, ниже оставляеши нас погибнути со беззаконьми нашими, но всегда милуеши и прощаеши нас, недостойных чад Твоих, молитвами мучеников преподобных!

Славословим Тя, Единородный Сыне, яко освятил еси нас страданьми и Воскресением Твоим, очистил еси банею крещения, и оживотворил причастием Святых и Священнейших Тела и Крови Твоих, и всыновляеши нас Отцу Твоему, и дерзновенны твориши ны, припадающих к мучеником преподобным, дерзновение к Тебе имущих!

Превозносим Тя, Утешительный Душе, яко присно освящаеши нас, просвещаеши и наставляеши, и ко спасению неизреченно путеводствуеши, и благодать Твои верным преизобильно низпосылаеши молитвами святых Твоих.

Ко святым же преподобномучеником во смиренном разуме припадаем и умильно вопием: о, преподобнейшии отцы и мученицы изряднии, услышите нас, сродников ваших, и не оставите нас, но вознесите молитвы к Милостивому Богу, да утвердит веру Православную непоколебиму во отечествии нашем и во всем мире, дарует Церкви благостояние, уврачует же расколы и разделения силою Всесвятаго Духа, да утвердит обитель Мгарскую и иноков ея во всяком доброделании и подвизех духовных усовершенствует, нас же всех покаяния сподобит и дарует, яко да и в земней жизни, и в пакибытии, купно с вами прославим во Святей Троице славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

показать все

Молитва вторая преподобномученикам Мгарским

О, преподобнейшии отцы, новии мученицы обители Мгарския! Предстояще на месте подвигов ваших пред иконою вашею честною, смиренно припадаем к вам и славословим Бога, укрепившаго вас в подвизе, даровавшаго поприще ваше безпорочно преити, веру сохранити и безбожных не убоятися!

Темже к вам, яко изрядным ходатаям нашим прибегаем и тепле молимся, да испросите обители вашей изрядных милостей от Бога, всем же иноком Мгарским спасительных подвигов и добраго дерзновения.

Молите Господа, да укрепит веру православную в земли Полтавстей и всем Отечествии нашем, всех же человеков да просветит светом Своея истины, омраченных грехами к покаянию приведет, заблудивших от пути спасительнаго ко спасению направит, погибельными ересьми ослепленным да дарует умное зрение, расколом увлеченных да привлечет паки к Церкви Святей любовию Своею Божественною.

Предстательством вашим, о всехвальнии мученицы, да сподобимся все мы, добре поживше, в покаянии всецелом и любви совершенней ко Господу и ближнему прейти к небесному Отечеству нашему, идеже с вами сподобимся всегда воспевати всесладостное имя Божие во веки веков. Аминь.

Каноны и Акафисты

Акафист преподобномученикам Мгарским

Кондак 1

Взбраннаго Воеводы добльственнии воини, Царю Небесному добре послужившии и веру даже до смерти сохраншии, преподобномученицы обители Мгарския, восхваляем вас, любовию зовуще:

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Икос 1

Ангельскаго жития возжелавше, преподобнии, вся красная мира презрели есте, и яко мученицы к горним возшли есте. Темже слышите от нас похваления сицевая:

Радуйтеся, мирских благ вседушевно отрекшиеся; радуйтеся, к небесным любовию Христовой привлекшиеся.

Радуйтеся, горняго мира граждане достопохваляемии; радуйтеся, от всех родов христианских ублажаемии.

Радуйтеся, обетования Христовы во уме присно имевшии; радуйтеся, крилами мучений ко Христу возлетевшии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 2

Видяще гонения безбожных на Церковь святую, Амвросий премудрый игумен никакоже убояся, обаче в радости подвизаше братию пети Богови усердно:

Аллилуиа.

Икос 2

Разум богопросвещенный имуще, во смирении на закланию текоша иноцы, яко агнцы, подражающе Агнцу, закланному за весь мир. Сего ради блажими суть сице:

Радуйтеся, радостно претерпевшии поругания; радуйтеся, Церкве изрядное благоухание.

Радуйтеся, смиренно приявшии поношения; радуйтеся, обители Мгарския Богу приятное приношение.

Радуйтеся, кротце за убивающих молившиися; радуйтеся, радости небесныя в подвизе причастившиися.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 3

Сила Вышняго укрепи преподобных во страдании, во еже не убоятися прещений, ниже смерти, токмо в радости пети Подвигоположнику Христу Богу:

Аллилуиа.

Икос 3

Имущии ненависть велию ко иноческому житию, безбожнии потщашася истребити обитель Мгарскую. Обаче никакоже успеша в сем, точию предпослаша к небесным сонм мучеников, яже и по смерти слышат похваления сицевая:

Радуйтеся, безбожия разрушителие; радуйтеся, веры насадителие.

Радуйтеся, обители Мгарския укрепление; радуйтеся, иноков Мгарских крепкое защищение.

Радуйтеся, молящиися за всех, во обитель притекающих; радуйтеся, ходатайствующии о всех, к помощи вашей прибегающих.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 4

Буря безбожия, грех ради отцев наших, прииде на землю нашу. Темже мнози от веры отпадоша, обаче малое стадо Христово, аще и гонимо бе, в радости присно пояше Богови:

Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша людие Христолюбивии подвиги ваша, отцы преподобнии, яко не убоястеся мучений, ниже пламене огненнаго, но вся стреляния демонския презревше и токмо на Единаго Господа упование возложше, мучения препобедили есте. Того ради слышите от всех хваления сицевыя:

Радуйтеся, апостольскою ревностию распалаемии; радуйтеся, со апостолами присно ублажаемии.

Радуйтеся, причастницы ликов девственных; радуйтеся, наследницы обетований Божественных.

Радуйтеся, мучеником в подвизех равнии; радуйтеся, яко исповедники славимии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 5

Боготечным звездам подобни есте, мученицы преподобнии: мо мраце бо жития сияющии, всим верным указуете путь ко спасению, яко да мнози, и еще не ведевшии Христа, истину познают, Богови же воспоют:

Аллилуиа.

Икос 5

Видеша безбожников начальницы, яко нисколько успевают во отвращении братии Мгарския от веры спасительныя, потщашася муками иноков устрашити и огненным мучением мужество сокрушити. Обаче братия богомудрыя мучений не убояшася, темже слышат от нас сицевая:

Радуйтеся, муки огня временнаго презревшии; радуйтеся, огня вечнаго радостно избегшии.

Радуйтеся, твердей вере нас научающии; радуйтеся, ко стези спасения наставляющии.

Радуйтеся, кротостию безбожных суровство обличившии; радуйтеся, истинней кротости нас научившии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 6

Проповедницы святости подвигов Ваших быша телеса ваша, мученицы всехвальнии. На нихже вернии со благоговением взираху, и, погребению предавше, ваша страдания воспоминаху, поя Богови:

Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявый свет Христов в сердцах ваших не угасим пребысть и в годину мучений. В радости бо идосте ко страданию, преславнии, темже и мы похваляем вас:

Радуйтеся, никакоже мраку демонскому причастившиися; радуйтеся, токмо ко Христу светле устремившиися.

Радуйтеся, осветившии путь омраченных; радуйтеся, утвердившии стопы просвещенных.

Радуйтеся, крещения одежды кровию убелившии; радуйтеся, одеяние души мучением украсившии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 7

Хотящим вам преставитися от жития сего, взирали есте со упованием на Христа, подвигоположника. Емуже бо в постризе сочетавшиися, даже и до смерти пребысте вернии, немолчно воспевая:

Аллилуиа.

Икос 7

Новое чудо показа Христос, егда молитвами мучеников преподобных обитель Мгарская из пепла возста и новая братия прииде на место подвигов ваших, с любовию поюще вам:

Радуйтеся, обитель вашу молитвами укрепляющии; радуйтеся, иночествующих ко спасению наставляющии.

Радуйтеся, начальников иноков умудряющии; радуйтеся, послушников увеселяющии.

Радуйтеся, новоначальных вразумляющии; радуйтеся, совершенных охраняющии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 8

Странни пребысте в мире сем, отцы преподобнии, сего ради и смерти не убоялися есте, ведуще сию токмо врата быти в Горний Сион, идеже ныне в радости предстоите возлюбленному вами Христу, поюще Ему:

Аллилуиа.

Икос 8

Весь род человечь величает подвиги ваша, преподобнии, и вси святии купно радуются, зряще твердость веры вашея. Мы же, грешнии, дерзаем вас воспевати сице:

Радуйтеся, мучения нивочтоже вменившии; радуйтеся, лютость мучителей твердым упованием препобедившии.

Радуйтеся, демонския полки поправшии; радуйтеся, образ терпения христианом даровавшии.

Радуйтеся, веры непорочныя учителие; радуйтеся, любве насадителие.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 9

Все естество Ангельское удивися, зря, како человецы во страданиих беша яко безплотнии, и, на земли поживше, никакоже земным прилепишася, токмо едино возлюбльше, еже пети Богови:

Аллилуиа.

Икос 9

Ветия безбожных потщашася боголюбивый народ наш отвратити от правыя веры, безбожия же ядом отравити души верных. Обаче преподобнии мученицы Мгарстии, на небесех Богови предстояще, умолиша Его, да дарует и отступльшим паки к Церкви Святей возвратитися. Сего ради воспеваем вси купно:

Радуйтеся, безбожных кротко вразумляющии; радуйтеся, сумнящимся истины веры открывающии.

Радуйтеся, хулителем уста заграждающии; радуйтеся, противников веры в верных обращающии.

Радуйтеся, раскольников во ограду церковную призывающии; радуйтеся, истинной быти едину Церковь провозглашающии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 10

Спасти хотя братию, премудрый игумен Амвросий проси гонителей пощадети иноков; сам же, горяй желанием мученическаго подвига, никогоже от мучения не отврати, обаче всех подвизаше пети Богови:

Аллилуиа.

Икос 10

Стена есть девствующим Пресвятая Богородица Дева, и во обителей Мгарстей, яко иногда являше чудотворныя иконы Своя, такожде и в последняя лета показа сонм преподобномучеников, ихже воспеваем тако:

Радуйтеся, чистоте Девою наученнии; радуйтеся, светом Сына Девы просвещеннии.

Радуйтеся, под покровом Богоматере хранимии; радуйтеся, молитве чистей Ею учимии.

Радуйтеся, любовию к Богу Богородицу возвеселившии; радуйтеся, всех к помощи Девы Марии прибегати научившии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 11

Пения молитвенныя приносится вам от всех родов земных, о блаженнии страстотерпцы, и вси вернии, благодаряще Господа, даровавшаго нам сицевых о нас молитвенников, воспевают Христу:

Аллилуиа.

Икос 11

Свет подвигов ваших возсия по всей вселенней, отцы преблаженнии. Сего ради мнози и от стран дальних притекают к месту подвигов ваших, да с иноками Мгарскими купно воспоют в радости:

Радуйтеся, к нимже утесненнии прибегают; радуйтеся, ихже молитвами избавление обретают.

Радуйтеся, к нимже веселящиися обращаются; радуйтеся, ижхе предстательством в благоденствии утверждаются.

Радуйтеся, мужем наставницы непрелестнии; радуйтеся, и о женах ходатаи известнии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 12

Благодатию Божиею непреклонни пребысте в мучениих, страстотерпцы преподобнии. И нас тоя благодати сподобите улучити молитвами Вашими, во еже в вере твердо стояти, и радостно воспевати:

Аллилуиа.

Икос 12

Поюще ваши подвиги и воспевающе дерзновение ваше, хвалим и величаем Господа, укрепившаго вас и наставившаго, и воздвигшаго в сия последняя лета сицевых нам светильников веры. Сего ради воспеваем мучеником:

Радуйтеся, Богом избраннии; радуйтеся, древним мучеником равнии.

Радуйтеся, Господа крепостию веры возвеселившии; радуйтеся, человеком правило веры явившии.

Радуйтеся, Христовы оружницы непреоборимии; радуйтеся, Церкве столпи непоколебимии.

Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.

Кондак 13

О, преподобнии страстотерпцы обители Мгарския, усерднии ходатаи и молитвенницы за весь мир! Припадающе к вам, молимся, да испросите нам грехов прощение и спасение душ, Церкви благостояние и державе нашей благоденствие, обители Мгарстей процветание и всем верным яже ко спасению прошений исполнение; да вси купно с вами воспоем Подателю земных и Небесных благ: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1.

Случайный тест

(0 голосов: 0 из 5)