Все богослужебные отпусты

Ве́домо же да бу́дет тебе́ о сем, иере́ю: егда́ отпу́ст глаго́леши дневны́й, или́ на пра́здник Богоро́дицы, да не и́маши глаго́лати в нем: Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, честна́го и сла́внаго Ея́ Рожде́ства́, или́ Успе́ния, или́ Введе́ния, и ины́х пра́здников Ея́: или́ свя́та́го Иоа́нна Предте́чи рож­де­ства́, или́ Усекнове́ния, и про́чих святы́х па́мяти или́ преставле́ния их, или́ обре́тения, и пренесе́ния моще́й. Но си́це глаго́ли, а́ще пра́здник Богоро́дицы, Рож­де­ства́ Ея́ или́ Успе́ния, и про́чих:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Такой же крат­кий празд­нич­ный отпуст в празд­ники святых «со бде­нием»:

  1. Свя­того апо­стола и еван­ге­ли­ста Иоанна Бого­слова – 26 сен­тября,
  2. Свя­ти­теля Иоанна Зла­то­уста – 13 ноября,
  3. Пре­по­доб­ного Саввы Освя­щен­ного – 5 декабря,
  4. Свя­ти­теля Нико­лая Чудо­творца – 6 декабря,
  5. Пре­по­доб­ного Анто­ния Вели­кого – 17 января (условно – «аще вос­хо­щет насто­я­тель, творим бдение»),
  6. Пре­по­доб­ного Евфи­мия Вели­кого – 20 января (также условно),
  7. Трех свя­ти­те­лей – Васи­лия Вели­кого, Гри­го­рия Бого­слова и Иоанна Зла­то­уста – 30 января,
  8. Свя­того вели­ко­му­че­ника и Побе­до­носца Геор­гия – 23 апреля,
  9. Свя­того апо­стола и еван­ге­ли­ста Иоанна Бого­слова – 8 мая,
  10. Святых рав­ноап­о­столь­ных Кирилла и Мефо­дия – 11 мая,
  11. Рож­де­ство свя­того Иоанна Пред­течи – 24 июня,
  12. Святых пер­во­вер­хов­ных апо­сто­лов Петра и Павла – 29 июня,
  13. Усек­но­ве­ние главы Кре­сти­теля Гос­подня Иоанна – 29 авгу­ста.

А́ще же свя́та́го: Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и свята́го апо́стола, [или́ святи́теля, или́ му́ченика,] имярек, и всех святы́х: и про́чее до конца́.

Поне́же не Рожде́ство́ Богоро́дицы, ниже́ Введе́ние, или́ Успе́ние Ея́, подвиза́ем к Бо́гу на моли́тву, но са́мую Пресвяту́ю Богоро́дицу: та́кожде, ни па́мяти, или́ преставле́ния святы́х приво́дим на моли́тву к Бо́гу, но саме́х их.

Вос­крес­ный отпуст:

Вос­кре­сый из мерт­вых Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Отпу­сты Вла­дыч­них празд­ни­ков по чину

Глаго́лемии в вече́рню, во у́треню, и в Литурги́ю по чи́ну:

Празд­ник Все­мир­ного Воз­дви­же­ния Креста Гос­подня:

Хри­стос, истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, силою Чест­наго и Живо­тво­ря­щаго Креста и всех святых, поми­лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

в дни попраздн­ства:

Хри­стос, истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, силою Чест­наго и Живо­тво­ря­щаго Креста, и́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архи­епи­скпа Константи́на гра́да, Златоу́стаго, [свята́го, его́же есть храм, и свята́го, его́же есть день:] и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

На Рож­де­ство Хри­стово:

И́же в верте́пе роди́выйся, и в я́слех возлеги́й, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

На Обре­за­ние:

И́же во осмы́й день пло́тию обре́затися изво́ливый, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и́же во святы́х отца́ на́шего Васи́лия Вели́каго, архиепи́скопа Кесари́и Каппадоки́йския, его́же и па́мять ны́не соверша́ем, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец

На Бого­яв­ле­ние:

И́же во Иорда́не крести́тися изво́ливый от Иоа́нна, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Собор Пред­течи и Кре­сти­теля Гос­подня Иоанна:

И́же во Иорда́не крести́тися изво́ливый от Иоа́нна, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архи­епи­скпа Константи́на гра́да, Златоу́стаго, [свята́го, его́же есть храм, и свята́го, его́же есть день:] и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В период с 7 по 13 января, в про­дол­же­ние попраздн­ства Кре­ще­ния, в сед­мич­ные и суб­бот­ние дни службы совер­ша­ются только по Минее — попраздн­ства и рядо­вых святых. Отпуст в эти дни про­из­но­сится празд­нич­ный полный: «Иже во Иор­дане кре­сти­тися изво­ли­вый от Иоанна…» с поми­но­ве­нием свт. Иоанна Зла­то­уста (на Литур­гии), свя­того храма, рядо­вого свя­того и всех святых.

На Сре­те­ние:

И́же во объя́тиих пра́веднаго Симео́на носи́тися изво́ливый, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В сед­мицу Кре­сто­по­клон­ную:

Хри­стос, истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, силою Чест­наго и Живо­тво­ря­щаго Креста, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: [и свята́го, его́же есть храм, и свята́го, его́же есть день:] святы́х пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В неделю Цвет­ную:

И́же на жребя́ти о́сли се́сти изво́ливый, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В ту же Неделю вечера, в Вели­кий Поне­дель­ник, Вели­кий Втор­ник:

Гряды́й Госпо́дь на во́льную страсть, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

На пове­че­рии Вели­киго Поне­дель­ника и Вели­киго Втор­ника отпу­стом служит молитва:

Вла­дыко мно­го­мило­стиве, Гос­поди Иисусе Христе, Боже наш, молит­вами все­пре­чи­стыя Вла­ды­чицы нашея Бого­ро­дицы и Прис­но­девы Марии, силою Чест­наго и Живо­тво­ря­щаго Креста, пред­ста­тель­ствы чест­ных Небес­ных Сил без­п­лот­ных, чест­наго, слав­наго про­рока, Пред­течи и Кре­сти­теля Иоанна, святых слав­ных и все­х­валь­ных Апо­стол, святых слав­ных и доб­ро­по­бед­ных муче­ни­ков, пре­по­доб­ных и бого­нос­ных отец наших, иже во святых отец наших и все­лен­ских вели­ких учи­те­лей и свя­ти­те­лей: Васи­лия Вели­каго, Гри­го­рия Бого­слова и Иоанна Зла­то­ус­таго, иже во святых отца нашего Нико­лая, архи­епи­скопа Мир­ли­кий­скаго, чудо­творца, святых рав­ноап­о­столь­ных Мефо­дия и Кирилла, учи­те­лей сло­вен­ских, святых рав­ноап­о­столь­ных вели­каго князя Вла­ди­мира и вели­кия кня­гини Ольги, иже во святых отец наших всея России чудо­твор­цев, Миха­ила, Петра, Алек­сия, Ионы и Филиппа и Ермо­гена, и святых и пра­вед­ных бого­отец Иоакима и Анны, (и свя­таго имярек, егоже есть храм, и егоже есть день) и всех святых Твоих, бла­го­при­ятну сотвори молитву нашу, даруй нам остав­ле­ние пре­гре­ше­ний наших, покрый нас кровом крилу Твоею, отжени от нас вся­каго врага и супо­стата, умири нашу жизнь. Гос­поди, поми­луй нас и мiр Твой, и спаси души наша, яко благ и чело­ве­ко­лю­бец.

В Вели­кую Среду в конце утрени и после литур­гии:

Гряды́й Госпо́дь на во́льную страсть, на́шего ра́ди Спасе́ния, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Отпуст изоб­ра­зи­тель­ных в этот день совер­ша­ется молит­вой «Вла­дыко Мно­го­мило­стиве», а после малого пове­че­рия пола­га­ется обыч­ный малый отпуст:

Хри­стос, истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, пре­по­доб­ных и бого­нос­ных отец наших и всех святых, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В Вели­кий Чет­вер­ток:

И́же за превосходя́щую Бла́гость Путь добре́йший смире́ния показа́вый, внегда́ умы́ти но́ги ученико́в, да́же и до креста́ и погребе́ния Снизше́дый нам, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Во отпуст Святых Стра­стей:

И́же опле­ва­ния, и бие́ния, и зауше́ния, и крест, и смерть претерпе́вый за Спасе́ние ми́ра, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Во отпуст Святых Стра­стей

И́же нас ра́ди челове́ков и на́шего ра́ди Спасе́ния страш­ныя стра́сти и Животворя́щий крест, и во́льное погребе́ние пло́тию изво́ливый, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Вели­кая суб­бота (литур­гия):

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В неделю Пасхи, и во всю Свет­лую Сед­мицу:

Христо́с Воскресы́й из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́вый, и су́щим во гробе́х живо́т дарова́вый, И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец. (Когда в один из дней Пас­халь­ной сед­мицы к пас­халь­ной службе при­со­еди­ня­ется служба свя­тому вели­ко­му­че­нику Геор­гию Побе­до­носцу, поми­на­ется вели­ко­му­че­ник).

В неделю Фомину:

Воскресы́й из ме́ртвых Хри­стос, Истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, свя­таго слав­наго апо­стола Фомы и всех святых, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

7 мая — в день «на небеси явль­ша­гося Зна­ме­ния Чест­наго Креста», а также 1 авгу­ста:

Хри­стос, истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, силою Чест­наго и Живо­тво­ря­щаго Креста, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: [и свята́го, его́же есть храм, и свята́го, его́же есть день:] святы́х пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

На Воз­не­се­ние:

И́же во Сла́ве Вознесы́йся от нас на Не́бо, и одесну́ю седы́й Бо́га и Отца́, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец. (отпуст Воз­не­се­нию Гос­подню в тех слу­чаях, когда служба этого празд­ника соеди­ня­ется со служ­бами свя­тому апо­столу Иоанну Бого­слову (8 мая), Свя­ти­телю Нико­лаю Чудо­творцу (9 мая) или святым рав­ноап­о­столь­ным Кон­стан­тину и Елене (21 мая)).

В неделю Пят­де­сят­ную:

И́же в виде́нии о́гненных язык с Небесе́ низпосла́вый Пресвята́го Ду́ха, на святы́я своя́ уче­ники́ и апо́столы, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В ту же Неделю вечера:

И́же от О́тчих и Бо́же́ственных Недр истощи́вый Себе́, и с Небесе́ на зе́млю соше́дый, и на́ше все восприе́мый есте­ство́, и обожи́вый е, по сих же на Небеса́ па́ки возше́дый, и одесну́ю седы́й Бо́га и Отца́, Боже́ственнаго же и Свята́го, и Единосу́щнаго, и Единоси́льнаго, и Единосла́внаго, и Соприсносу́щнаго Ду́ха низпосла́вый на святы́я своя уче­ники́ и апо́столы, и Сим просвети́вый у́бо их, и те́ми же всю вселе́нную, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя и Пренепоро́чныя Святы́я Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных, прехва́льных богопропове́дников и духоно́сных апо́столов, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

На Пре­об­ра­же­ние:

И́же на горе́ Фаво́рстей Преобрази́выйся во Сла́ве, пред святы́ми свои́ми уче­ники́ и апо́столы, Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Отпу­сты днев­нии во всю сед­мицу

По обы́чаю Святы́я восто́чныя Це́ркве:

В суб­боту вечера:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: [и свята́го, его́же есть храм, и свята́го, его́же есть день:] святы́х пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В неделю утрени:

Воскресы́й из ме́ртвых Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: и про́чая, я́коже вы́ше пи́сано.

Во свя́те́й Литурги́и отпу́ст то́йже, я́коже и на у́трени, приглаша́ет же и свята́го, его́же быва́ет Литурги́а, Златоу́стаго, и Васи́лиа Вели́каго.

В неделю вечера, и в поне­дель­ник на утрени:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, предста́тельствы честны́х Небе́сных Сил Безпло́тных: святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол, [и святы́х храма, и дне:] и святы́х пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

В поне­дель­ник вечера, и во втор­ник на утрени:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, честна́го сла́внаго Проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: и про́чая.

Во втор­ник вечера, и в среду на утрени:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, Си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: и про́чая.

В среду вечера, и в чет­вер­ток на утрени:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и Всехва́льных Апо́стол, и́же во святы́х отца́ на́шего Никола́я архиепи́скопа, Мир Лики́йских чудотво́рца: и про́чая.

В чет­вер­ток вечера, и в пяток на утрени:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол: и про́чая.

В пяток вечера, и в суб­боту на утрени:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол, святы́х сла́вных и Добропобе́дных му́чеников, Преподо́бных и Богоно́сных оте́ц на́ших, [и свята́го хра́ма и дне,] святы́х пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны, и Всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

А во всю седми́цу на святе́й Литурги́и быва́ют отпу́сты, я́коже предписа́ся, на вече́рни и на у́трени по днех: то́чию прилага́ется и свята́го и́мя, его́же есть литурги́а, си́це:

и́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архи­епи­скпа Константи́ня гра́да, Златоу́стаго [или́ Вели́каго Васи́лиа, или́ Григо́риа Двоесло́ва.]

а в повече́рии, и в полу́нощнице, и в часе́х, ма́лый отпу́ст быва́ет во всей седми́це, си́це:

Христо́с И́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.

То́чию в неде́лю на полу́нощнице и в часе́х прилага́ется в нача́ле: Воскресы́й из ме́ртвых:

В пято́к ве́чера, и в суббо́ту на у́трени, и на Литурги́и, не подоба́ет возглаша́ти на отпу́сте: Си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́: зане́ в той день Кресту́ слу́жбы никаки́я несть. В кото́рый бо день воспомина́ние и слу́жба Честна́го Креста́ быва́ет, тогда́ и пост есть: я́коже в среде́ и в пятце́, и в Воздви́жение Честна́го Креста́, подо́бне и в неде́лю во отпу́сте, Креста́ не воспомина́ется, зане́ не по́стный день есть: си́це держи́т чин и обы́чай Свята́я восто́чная Це́рковь, во всех патриархи́ах, и святы́х оби́телех, и повсю́ду. Ве́домо бу́ди и о сем: я́ко иде́же есть храм Спа́са Христа́, Рож­де­ство́, или́ Богоявле́ние, или́ Вознесе́ние, и про́чая, в седми́чном отпу́сте не возглаша́ются нико­гда́ пра́здничныя отпу́сты, то́чию возглаша́ется пра́здничный отпу́ст в день пра́здника, и до отда́ния, а во весь год то́кмо: Христо́с И́стинный Бог наш: и про́чая по дню.

На часо­вых служ­бах:

На пове­че­рии, полу­нощ­нице и после пер­вого часа, если перед ним про­из­но­сился отпуст утрени) в тече­ние всего года про­из­но­сится малый отпуст:

Хри­стос, истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матере, пре­по­доб­ных и Бого­нос­ных отец наших и всех святых, поми­лует и спасет нас, яко Благ и Чело­ве­ко­лю­бец.

Этот отпуст на вос­крес­ной полу­нощ­нице (но не на пас­халь­ной, совер­ша­е­мой по Уставу до полу­ночи) и на вос­крес­ном все­нощ­ном бдении после 1‑го часа, а также на всех часо­вых служ­бах Пас­халь­ной сед­мицы и всего пери­ода попраздн­ства Святой Пасхи, начи­на­ется сло­вами «Вос­кре­сый из мерт­вых».

В Вели­ком посту на все­днев­ной и суб­бот­ней полу­нощ­нице пола­га­ется обыч­ный малый отпýст:

Хри­стос истин­ный Бог наш, молит­вами Пре­чи­стыя Своея Матери, пре­по­доб­ных и бого­нос­ных отец наших и всех святых поми­лует и спасет нас яко благ и Чело­ве­ко­лю­бец

На пове­че­риях же малый отпуст только в том случае, если на этой службе не поло­жены поклоны с молит­вой свя­того Ефрема Сирина (Типи­кон, Служба Обре­те­нию главы св. Иоанна Пред­течи 24 фев­раля, Мар­кова глава «Аще ли слу­чится Обре­те­ние чест­ныя главы Пред­течи во един от дней пост­ных»). Когда же поло­жены эти поклоны, тогда отпу­стом служит молитва «Вла­дыко Мно­го­мило­стиве», кото­рую Устав ука­зует выслу­ши­вать «нам же на землю при­к­лон­шимся» (Типи­кон, «Начало свя­таго и Вели­каго поста. В поне­дель­ник первыя седь­мицы… О часе девя­том»). После пер­вого часа, кото­рый сле­дует непо­сред­ственно за утре­ней, пола­га­ется отпуст все­днев­ной утрени, как он изло­жен в Слу­жеб­нике в статье «Отпу­сты днев­нии во всю сед­мицу». Этот же отпýст про­из­но­сится на изоб­ра­зи­тель­ных в те дни, когда совер­ша­ется литур­гия Пре­ждео­свя­щен­ных Даров («Службы первой сед­мицы Вели­кого поста»). После вечерни, если она совер­ша­ется без литур­гии Пре­ждео­свя­щен­ных Даров, отпуст пола­га­ется также обыч­ный все­днев­ный, как он дан в Слу­жеб­нике в статье «Отпу­сты днев­нии во всю сед­мицу», но с молит­вен­ным при­зы­ва­нием свя­того насту­па­ю­щего дня, то есть того, кото­рому пелись сти­хиры на «Гос­поди, воз­звах». Литур­гий­ный отпуст – такой, как в Слу­жеб­нике в чине литур­гии Пре­ждео­свя­щен­ных Даров. Сле­дует иметь в виду, что в этом отпу­сте под святым, «егоже есть день», под­ра­зу­ме­ва­ется святой насту­па­ю­щего дня, то есть тот, кото­рому были петы сти­хиры на «Гос­поди, воз­звах». Исклю­че­ние из этого пра­вила состав­ляет литур­гия Пре­ждео­свя­щен­ных Даров в празд­ник Обре­те­ния главы свя­того Иоанна Кре­сти­теля 24 фев­раля и святых Сорока муче­ни­ков 9 марта. В эти дни «на отпý­сте иерей поми­нает пре­жде­празд­ну­е­маго свя­таго (то есть свя­того Иоанна Кре­сти­теля или святых 40 муче­ни­ков), потом настав­шаго».

Итак, из ска­зан­ного об отпу­стах, про­из­но­си­мых на вечерне, утрени и литур­гии в тече­ние всего года, сле­дуют три пра­вила общего харак­тера:

  1. непол­ные празд­нич­ные отпу­сты, то есть отпу­сты с при­зы­ва­нием только имени Гос­пода Иисуса Христа и Пре­свя­той Бого­ро­дицы, пола­га­ются в первый день дву­на­де­ся­тых празд­ни­ков, во всю Страст­ную сед­мицу и во всю сед­мицу Святой Пасхи. Такой же отпуст про­из­но­сится в дни празд­ни­ков бден­ных святых и в празд­ник хра­мо­вого свя­того. В этих слу­чаях, кроме имени Гос­пода Иисуса Христа и Пре­свя­той Бого­ро­дицы, поименно при­зы­ва­ется только празд­ну­е­мый святой (исклю­че­ния см. выше);
  2. полный празд­нич­ный отпуст, то есть отпуст с поимен­ным при­зы­ва­нием свя­того, «егоже есть литур­гия», свя­того, «егоже есть храм», и свя­того, «егоже есть день», пола­га­ется в дни пред­праздн­ства и попраздн­ства дву­на­де­ся­тых празд­ни­ков, в период Пяти­де­сят­ницы – от Фомина вос­кре­се­нья (име­ется в виду вечерня в Фомино вос­кре­се­нье, совер­ша­е­мая со входом и вели­ким про­ким­ном, кото­рым завер­ша­ется Святая Пасха, и откуда, соб­ственно, начи­на­ется период ее попраздн­ства) и кончая вос­кре­се­ньем Всех святых (за выче­том празд­нич­ных дней – воз­не­се­ния Гос­подня и дня Святой Троицы), а также в поли­е­лей­ные празд­ники Пре­свя­той Бого­ро­дицы и святых;
  3. отпý­сты днев­ные, то есть с поимен­ным при­зы­ва­нием святых, про­слав­ля­е­мых в сед­мич­ном круге бого­слу­же­ния, свя­того, «егоже есть литур­гия», свя­того, «егоже есть храм», свя­того, «егоже есть день», и «святых пра­вед­ных Бого­отец Иоакима и Анны», пола­га­ются во все сед­мич­ные дни года, когда нет Вла­дыч­них и Бого­ро­дич­ных дву­на­де­ся­тых празд­ни­ков, их пред­празднств и попразднств, и когда нет празд­ни­ков Бого­ро­дицы и святых, в кото­рые пола­га­ется все­нощ­ное бдение или поли­е­лей.
Print Friendly, PDF & Email
Размер шрифта: A- 16 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: Arial Times Georgia
Текст: По левому краю По ширине
Боковая панель: Свернуть
Сбросить настройки