День памяти

Житие

Житие преподобного Арсения Великого

Ро­дил­ся в 354 г. в Ри­ме, в бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мье, дав­шей ему хо­ро­шее вос­пи­та­ние и об­ра­зо­ва­ние. Изу­чил со­чи­не­ния всех ри­то­ров и фило­со­фов и хо­ро­шо знал как гре­че­ский, так и ла­тин­ский язы­ки, од­на­ко оста­вил су­ет­ную жизнь мир­скую и пре­не­брег ел­лин­ским лю­бо­муд­ри­ем, по­свя­щая се­бя на слу­же­ние Бо­гу. Ко­гда он всту­пил в чис­ло кли­ри­ков од­ной из рим­ских церк­вей, то был воз­ве­ден в сан диа­ко­на.

Им­пе­ра­тор Фе­о­до­сий (379–395 гг.), пра­вив­ший в то вре­мя Во­сточ­ной по­ло­ви­ной Рим­ской им­пе­рии, ис­кал для сво­их сы­но­вей Ар­ка­дия и Го­но­рия учи­те­ля, ко­то­рый на­учил бы их и фило­со­фии, и бо­же­ствен­ной муд­ро­сти не толь­ко сло­вом, но и при­ме­ром сво­ей доб­ро­де­тель­ной жиз­ни. Услы­шав об об­ра­зо­ван­но­сти и бла­го­че­стии диа­ко­на Ар­се­ния, он по­ру­чил ему вос­пи­та­ние сво­их сы­но­вей. Про­тив во­ли, но с усер­ди­ем за­нял­ся пре­по­доб­ный об­ра­зо­ва­ни­ем юно­шей. Од­на­ко вы­со­кий по­чет, ко­то­рым он был окру­жен, тя­го­тил его дух, стре­мив­ший­ся к слу­же­нию Бо­гу в без­мол­вии ино­че­ской жиз­ни. Пре­по­доб­ный Ар­се­ний стал со сле­за­ми мо­лить­ся Бо­гу, чтобы Он на­пра­вил его на путь спа­си­тель­ный. И од­на­жды услы­шал свы­ше го­лос, го­во­рив­ший: «Ар­се­ний! Бе­ги от лю­дей, и ты спа­сешь­ся». То­гда, сняв с се­бя рос­кош­ные одеж­ды и на­дев стран­ни­че­скую, он тай­но ушел из двор­ца, сел на ко­рабль и от­плыл в Алек­сан­дрию, от­ку­да немед­лен­но по­спе­шил в скит­скую пу­сты­ню.

Про­хо­дя по­слу­ша­ние под ру­ко­вод­ством пре­по­доб­но­го ав­вы Иоан­на Ко­ло­ва (па­мять 9/22 но­яб­ря), пре­по­доб­ный Ар­се­ний вско­ре пре­взо­шел в по­движ­ни­че­стве мно­гих от­цов-пу­стын­ни­ков. Ко­гда он опять мо­лил­ся, чтобы Гос­подь на­учил его спа­стись, то в от­вет на это был го­лос с неба, го­во­рив­ший: «Ар­се­ний! Скры­вай­ся от лю­дей и пре­бы­вай в мол­ча­нии, это ко­рень доб­ро­де­те­ли». С тех пор пре­по­доб­ный Ар­се­ний по­се­лил­ся вне ски­та, в уеди­нен­ной кел­лии, при­няв по­двиг без­мол­вия, при­хо­дя в цер­ковь толь­ко в празд­нич­ные и вос­крес­ные дни, ни с кем не бе­се­до­вал, со­блю­дая пол­ное мол­ча­ние. Ко­гда ино­ки, под­ви­зав­ши­е­ся в скит­ской пу­стыне, спра­ши­ва­ли его, по­че­му он скры­ва­ет­ся да­же от них, свя­той от­ве­чал «Зна­ет Бог, как я люб­лю вас, но я не мо­гу пре­бы­вать од­новре­мен­но и с Бо­гом, и с людь­ми, по­то­му что на небе, хо­тя и очень мно­го выш­них сил – ты­ся­чи ты­сяч или де­сят­ков ты­сяч, но все они име­ют од­ну во­лю и по­то­му еди­но­душ­но сла­вят Бо­га, но на зем­ле мно­го воль че­ло­ве­че­ских, и у каж­до­го че­ло­ве­ка свои мыс­ли; каж­дый из нас име­ет раз­лич­ные на­ме­ре­ния и мыс­ли, и по­то­му я не мо­гу, оста­вив Бо­га, жить с людь­ми». Пре­по­доб­ный Ар­се­ний го­во­рил о се­бе, что он ни в чем не нуж­да­ет­ся, по­то­му что он умер для ми­ра; пусть ни­кто не счи­та­ет его бо­лее жи­вым (то есть жи­ву­щим для ми­ра).

Один стран­ству­ю­щий инок, по­се­тив пре­по­доб­но­го, не услы­шал от него ни од­но­го сло­ва, а ко­гда при­шел к пре­по­доб­но­му Мо­и­сею (па­мять 28 ав­гу­ста/10 сен­тяб­ря), то тот при­нял его с ра­до­стью, пред­ло­жил от­дох­нуть и под­кре­пить­ся пи­щею, и инок при­знал луч­шим пре­по­доб­но­го Мо­и­сея, ока­зав­шим ему боль­шую лю­бовь. Дру­гой инок, узнав об этом, стал мо­лить­ся к Бо­гу, го­во­ря так: «Гос­по­ди! Ска­жи мне, кто из них бо­лее со­вер­шен и за­слу­жи­ва­ет боль­шей бла­го­да­ти Тво­ей: тот ли, кто скры­ва­ет­ся от лю­дей ра­ди Те­бя, или тот, кто при­ни­ма­ет всех так­же ра­ди Те­бя?» И в от­вет на мо­лит­ву свою этот лю­бо­муд­рый инок имел сле­ду­ю­щее ви­де­ние. Ему пред­ста­ви­лись два ко­раб­ля, плыв­шие по ка­кой-то очень боль­шой ре­ке, в од­ном ко­раб­ле на­хо­дил­ся пре­по­доб­ный Ар­се­ний, и Дух Бо­жий управ­лял ко­раб­лем его, со­блю­дая его в ве­ли­кой ти­шине, в дру­гом был пре­по­доб­ный Мо­и­сей, ко­раб­лем же его управ­ля­ли Ан­ге­лы Бо­жии, вла­гав­шие мед в уста Мо­и­сея. Об этом ви­де­нии инок тот рас­ска­зал дру­гим, бо­лее опыт­ным по­движ­ни­кам, и все на­шли, что бо­лее со­вер­шен пре­по­доб­ный Ар­се­ний, пре­бы­ва­ю­щий в мол­ча­нии, неже­ли пре­по­доб­ный Мо­и­сей, при­ни­ма­ю­щий стран­ни­ков, по­то­му что с пер­вым пре­бы­вал Сам Бог, а со вто­рым же бы­ли толь­ко свя­тые Ан­ге­лы.

Пре­по­доб­ный Ар­се­ний про­дол­жал пре­бы­вать в без­мол­вии, все бо­лее и бо­лее углуб­ля­ясь в бо­го­мыс­лии. Он пы­лал столь силь­ной лю­бо­вью к Бо­гу, что по­сто­ян­но был как бы в огне по при­чине сво­их пла­мен­ных мо­литв. Пре­по­доб­ный не все­гда под­ви­зал­ся на од­ном и том же ме­сте, но ино­гда пе­ре­се­лял­ся из скит­ской пу­сты­ни в бо­лее уеди­нен­ные и без­молв­ные ме­ста, уда­ля­ясь от при­хо­дя­щих для бе­се­ды лю­дей, так как они на­ру­ша­ли по­кой его ду­шев­ный.

Пре­по­доб­ный Ар­се­ний учил: «Есть мно­го та­ких лю­дей, ко­то­рые вся­че­ски ста­ра­ют­ся со­блю­дать чи­сто­ту те­лес­ную и для это­го умерщ­вля­ют те­ло свое по­стом, бде­ни­ем и мно­ги­ми тру­да­ми; но ма­ло та­ких, ко­то­рые рев­ни­во обе­ре­га­ют ду­шу свою от гре­ха тще­сла­вия, гор­до­сти, среб­ро­лю­бия, за­ви­сти, бра­то­не­на­ви­де­ния, гне­ва, па­мя­то­зло­бия, осуж­де­ния. Та­ко­вые сна­ру­жи чи­сты те­лом, но ду­ша их гряз­на, они по­доб­ны гро­бам, сна­ру­жи разу­кра­шен­ным, внут­ри же пол­ным ко­стей смер­дя­щих. Бла­жен тот, кто ста­ра­ет­ся со­хра­нить от сквер­ны как те­ло, так и ду­шу свою, ис­тин­но бла­жен­ны чи­стые серд­цем (а не толь­ко те­лом), по­то­му что они Бо­га узрят».

О се­бе ве­ли­кий ав­ва ча­сто го­во­рил та­кие сло­ва: «Ар­се­ний! Для че­го ты сю­да при­шел? Ты при­шел сю­да не для от­ды­ха а для тру­дов, не для ле­но­сти, а для по­дви­га. Под­ви­зай­ся же, тру­дись и не ле­нись». Ча­сто го­во­рил так­же пре­по­доб­ный и та­кие сло­ва: «Мно­го раз я со­жа­лел о сло­вах, ко­то­рые про­из­но­си­ли уста мои, но о мол­ча­нии я не жа­лел ни­ко­гда». Стя­жал бла­жен­ный Ар­се­ний и дар бла­го­дат­ных слез.

Ве­ли­кий по­движ­ник и без­молв­ник про­вел 50 лет в ино­че­ских тру­дах и по­дви­гах, по­стом и мо­лит­вой бла­го­уго­ждая Бо­гу. В ски­те про­был со­рок лет, де­сять лет жил на ме­сте, на­зы­вав­шем­ся Тро­гин, око­ло Ва­ви­ло­на, на­про­тив го­ро­да Мем­фи­са; за­тем пре­по­доб­ный про­был три го­да в Ка­но­пе, близ Алек­сан­дрии и в неко­то­рых дру­гих пу­стын­ных ме­стах, так что ни­кто не знал его об­ра­за жиз­ни, по­том сно­ва воз­вра­тил­ся в Тро­гин, про­жил там два го­да и там же по­чил о Гос­по­де в воз­расте 95 лет в 449 г. или в на­ча­ле 450 г., за­слу­жив от совре­мен­ни­ков на­зва­ние Ве­ли­ко­го.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ар­се­ния Ве­ли­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Молитвы

Тропарь преподобному Арсению Великому, глас 8

Сле́з твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, Арсе́ние о́тче наш.// Моли́ Христа́ Бо́га, спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Слез твоих потоками ты возделал бесплодную пустыню и из глубины стенаниями плод трудов своих умножил во сто крат, и сделался светилом вселенной, сияя чудесами, Арсений, отче наш; моли Христа Бога о спасении душ наших.

Кондак преподобному Арсению Великому, глас 3

От Ри́ма возсия́л еси́, я́коже со́лнце вели́кое/ и к Ца́рскому гра́ду дости́гл еси́, преблаже́нне,/ словесы́ твои́ми просвеща́я сего́ и де́лы,/ вся́ку неразу́мия мглу отгоня́./ Сего́ ра́ди тя почита́ем,// отце́в сла́во, Арсе́ние преподо́бне.

Перевод: Из Рима воссиял ты, как великое солнце и достиг Царского города (Константинополя), преблаженный, словами твоими и делами просвещая его, всякий мрак неразумия разгоняя. Потому почитаем тебя, слава отцов, Арсений преподобный.

показать все

Молитва преподобному Арсению Великому

О, свяще́нная главо́, земны́й А́нгеле, Небе́сный челове́че, безмо́лвия рачи́телю, молча́ния люби́телю, преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Арсе́ние, припа́даем ти и мо́лимся: помоли́ся ко Го́споду, Бо́гу и Спа́су на́шему Иису́су Христу́, да да́рует нам, гре́шным и недосто́йным рабо́м Свои́м, вся ко спасе́нию душе́вному благопотре́бныя да́ры Своя́: ве́ру пра́ву, наде́жду бла́гу, любо́вь нелицеме́рну, блаточе́стие непоколеби́мое, любому́дрие христопосле́довательное, и вся доброде́тели, во святе́м Ева́нгелии Им запове́данныя: да бу́дем подража́тели твоего́ благоуго́днаго жития́ и вку́пе с тобо́ю сподо́бимся спасе́ние ве́чное получи́ти и Ца́рствие Небе́сное унасле́дити. Ей, уго́дниче Бо́жий, не пре́зри нас, но помози́ нам, Небе́сным предста́тельством твои́м, благоче́стно житие́ вре́менное сконча́ти, кончи́ну благу́ю, ми́рную и непосты́дную стяжа́ти, и блаже́нства ра́йскаго удосто́итися: да просла́вим человеколю́бие и щедро́ты в Тро́ице сла́вимаго и покланя́емаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ свято́е заступле́ние, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист святому преподобному Арсению Великому

Преподобный Арсений Великий

Кондак 1

Избранный угодниче Божий, пресветлый путыни светильниче, и богомудрый монахов наставниче, преподобне отче наш Арсение! Со ангелы предстояй триипостасному Богу, и стяжавый к нему дерзновение многое, молися выну о спасении нас грешных, и молитвами твоими от всяких бед свобождай зовущих ти:

Радуйся, Арсение великий пустынножителю.

Икос 1

Ангела во плоти и человека небеснаго вемы тя, преподобне отче Арсение. Ты бо чистотою и святостию жития твоего, безплотным силам поревновал еси, и земнородных удивил еси, являя всем дивный образ в себе совершенства духовнаго. Темже восхваляем тя и глаголем:

Радуйся, ветхаго Рима святое прозябение:

радуйся, родителей благочестивых пречестная отрасль.

Радуйся, от младости на подвиги духовныя предъизбранный:

радуйся, от юности единаго Бога всем сердцем возлюбивый.

Радуйся, премудрости земной добре обученный:

радуйся, премудростию небесною одаренный.

Радуйся, закон Христов на скрижалехъ сердца твоего начертавый:

радуйся, во всех оправданиих господних непорочно ходивый.

Радуйся, страхом Божиим огражденный:

радуйся, ритор и богослов изрядный бывый.

Радуйся, целомудрие души и тела невредимо сохранивый:

радуйся, свято и богоугодно на земли поживый.

Радуйся, Арсение великий пустынножителю.

Кондак 2

Видев сердцеведец Господь, непорочную чистоту души твоея, отче Арсение, во диакона святыя римския церкве тя постави, да служиши пречистым и животворящим Христовым тайнам, и, яко достойный сосуд Божией благодати, возносиши молитвы соборныя за вся люди, воспевая пресвятей троице: Аллилуия.

Икос 2

Разума Божественнаго преисполнен был еси, Арсение богомудре, яко не быти равному тебе в премудрости и благочестии во всем царствии римстем. Темже царь Феодосий в наставника сыновом своим аркадию и онорию тя избра, сим подвизая и нас звати тебе:

Радуйся, от запада к востоку пришедый светити людем богомудрием твоим:

радуйся, от ветхаго Рима в новый Рим преселивыйся на новыя подвиги духовныя.

Радуйся, царей наставниче и учителю:

радуйся, владык земных к царствию горнему руководителю.

Радуйся, при дворе царстем подвижничеству о Христе прилежавый:

радуйся, дни на учение, нощи же на молитву посвящавый.

Радуйся, от царя Феодосия зело любим и почитаем бывый:

радуйся, отцем царя и сыновей его нареченный.

Радуйся, саном сенаторским почтенный:

радуйся, во славе царствия земнаго смирения святаго преисполенный.

Радуйся, молитвы усердныя к Богу возсылавый:

радуйся, коленопреклонения многия совершавый.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 3

Силою Божиею укреплен, отче преподобне, возжелал еси в безмолвии пустыннем работати Господеви, вину же восприем гнев на тя царевича аркадия, умыслил еси тайно оставити двор царский, и скрытися в пустыни, да невозбранно возможеши воспевати Богу серафимскую песнь: Аллилуия.

Икос 3

Имея желание велие спасти душу твою, отче Арсение, молился еси Богу, да укажет тебе путь правый ко спаcению, и услышал еси глас небесный, глаголющь тебе: "Арсение, бегай от человеков, и спасешися!" Темже от двора царскаго тайно изшел еси, в худыя ризы облеченный, и в пустыню скитскую пришел еси, прося отцев пустынных, да сотворят тя иноком. О сем тя славяще зовем:

Радуйся, от Самого Господа тайно наученный подвижничеству духовному:

радуйся, гласом небесным наставленный безмолвствовати душеспасительно.

Радуйся, дом царский оставивый, да царствие горнее унаследиши:

радуйся, всю славу мира сего презревый, да славу вечную небесную получиши.

Радуйся, един единому Христу в пустыни работати возжелавый:

радуйся, святый ангельский образ усердно себе просивый.

Радуйся, от великаго Иоанна Колова во смирении дивно искушенный:

радуйся, смирение нелицемерное во искушении том показавый.

Радуйся, пострижение во иночество от рук его святых восприявый:

радуйся, от него предъуведенный, яко инок благоискусен будеши.

Радуйся, в безмолвии пустыннем добре подвизавыйся:

радуйся, в посте и молитвах неослабно пребывавый.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 4

Бури страстей избежав, отче Арсение, в пристань благодатнаго безстрастия достигл еси, и в пустыне скитстей равноангельно пожил еси, Богом наставляемь к безмолвию совершенному, дивным житием твоим удивлял еси вся отцы пустынныя, и подвизал еси их славити Бога и пети ему: Аллилуия.

Икос 4

Слышав паки глас небесный: «Арсение, бежи от человек и в молчании буди: ибо сие есть корень безгрешия», – в пустыню глубочайшую удалился еси, преподобне, и молчанием уста твоя заключил еси, избегая бесед человечестких, да выну беседуеши с Богом в сердце твоем. Сего ради и мы вопием к тебе:

Радуйся, высото безмолвия, удобовосходимая точию избранными из избранных:

радуйся, глубино смирения, удостоенная благоволения Божия.

Радуйся, прозорливче дивный, древним пророком уподобивыйся:

радуйся, дара предведения преисполненный.

Радуйся, бегавый от людей, да не разлучишися с Богом:

радуйся, молчавый устами, да не престанеши вопия ко Господу в сердце твоем.

Радуйся, истинный Христов угоданиче, вся заповеди Его верно совершивый:

радуйся, о Христе вся ближния твоя искренно любивый.

Радуйся, правило иноческаго безмолвнаго жития:

радуйся, образе совершенства духовнаго.

Радуйся, о нем же удивишася ангели:

радуйся, о нем же Бога славят человецы.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 5

Богоприятный источник слез молитвенных, очи твои источаху, преподобне отче, и толико умиления божественнаго преисполнен был еси, яко плакати тебе выну при молитвах твоих. Темже и нас поучаеши примером твоим со слезами молитися Богу, и пети Ему во умилении сердечнем: Аллилуия.

Икос 5

Виден был еси весь огнезрачен, на молитве предстоя, серафимскою любовию ко Господу объятый, и богомыслием высоким от земли к небесным возносимый, отче Арсение. Дивящеся убо сему начатку славы твоея, ублажаем тя благохвалении сими:

Радуйся, пустыни скитския духовное украшение:

радуйся, Египта славо и похвало.

Радуйся, державо безмолвия:

радуйся, мира Христова обитель.

Радуйся, слез источниче неоскудный:

радуйся, молитв благоухающее кадило.

Радуйся, псалмопения органе прекрасный:

радуйся, терпения столпе непоколебимый.

Радуйся, праздность душевредную возненавидевый:

радуйся, руками твоима кошницы сплетавый.

Радуйся, молитвою непрестанною с Богом выну беседовавый:

радуйся, видения небесныя тайно созерцавый.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 6

Проповедник был еси душеспасительный, отче Арсение, всем к тебе приходившим, молчанием твоим поучавый паче риторскаго благословения вся верныя, видевшыя в тебе совершеннаго о Христе подвижника, сильнаго пред Богом и людьми, егоже лице, яко лице ангела Божия, светом небесным сияше. Темже и вопияху прославльшему тя Богу: Аллилуия.

Икос 6

Возсияв великими добродетельми твоими в пустыни скитстей, яко солнце пресветлое, отче Арсение, весь мир озарил еси славою твоих подвигов, и твоего безмолвнаго жития, иже во образ всем безмолником от Бога дадеся, и в правило известное ко спасению. Темже присно тя славяще вопием:

Радуйся, заповедей Христовых верный исполнителю:

радуйся, примером твоим богомудрию совершенному люди научивый.

Радуйся, ангельское житие на земли показавый:

радуйся, святую Христову церковь подвигами твоими благоукрасивый.

Радуйся, возшедый на верх добродетелей христианских:

радуйся, нисшедый во глубину смирения святаго.

Радуйся, добрый делателю винограда небеснаго:

радуйся, сладкия плоды Христу принесый.

Радуйся, разсуждение духовное стяжавый:

радуйся, богомыслие молитвенное возлюбивый.

Радуйся, пустыннолюбивая горлце, предтече подобящаяся:

радуйся, сосуде Господень, Дарами Святаго Духа преисполненный.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 7

Хотя Господь явити отцем пустынным твоего, отче Арсение, безмолвнаго жития совершенство, показа единому от них в видении, како корабль твой в велицем безмолвии не человеки и не ангелы, а Самим Господом управляется: и тако всем ведомо сотворися, яко бегая от человеков с Богом соединился еси, зовый Ему: Аллилуия.

Икос 7

Ново и дивно бысть житие твое, преподобне отче, в молчании и безмолвии крайнем проводимое тобою в пустыни скитстей: дивны бяху и бдения твоя всенощныя, в нихже, воздев горе руце твои на заходе солнца, стоял еси тако моляся, дондеже солнце восхождаше. О сем удивляющеся, вопием ти сице:

Радуйся, преподобне, пустыню безплодную духовно оплодотворивый:

радуйся, богоносе, от Египта добродетельми твоими всему миру возсиявый.

Радуйся, отче, отцев красото:

радуйся, пустынножителей богомудрая доброто.

Радуйся, нищеты рачителю:

радуйся, ангелов собеседниче.

Радуйся, видений божественных тайнозрителю:

радуйся, яко тебе безвестная и тайная Бог явил есть.

Радуйся, яко тобою мнози ко спасению наставлени быша:

радуйся, яко тобою заблуждающиися путь правый обретоша.

Радуйся, светилниче, сияющий богомудрия лучами:

радуйся, реко многоводная учения божественнаго.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 8

Странническое на земли житие возлюбил еси, отче Арсение, не имый зде пребывающаго града, но грядущаго, Иерусалима небеснаго, выну взыскуяй, преходил еси от места на место в пустыни скита египетскаго, и тако, яко безплотный, нищетно и безмолвно пребывал еси, взывая ко Господу: Аллилуия.

Икос 8

Весь ум свой в Бозе углублен имел еси, Арсение отче наш, и толико богомылию непрестанному прилежал еси, яко многажды забывати тебе о пищи и питии. Научи убо и нас ленивых и нерадивых бодрствовати в молитвах к Богу, да тебе благодарственно зовем:

Радуйся, освященный сосуде Божия благодати:

радуйся, сокровище пребогатое добродетелей.

Радуйся, яко час смертный присно поминал еси:

радуйся, яко дне суднаго в забвении не положил еси.

Радуйся, яко рыдал еси горце воспоминая мучения вечная:

радуйся, яко плакал еси во вся дни живота твоего, да избегнеши геенскаго пламене.

Радуйся, смирением совершенным низложивый вся искушения прегордаго велиара:

радуйся, неуязвим пребывавый его разжженными стрелами.

Радуйся, руце твои преподобныя со дерзновением горе воздевавый:

радуйся, от захода до восхода солнечнаго в молитвах Господеви предстоявый.

Радуйся, преисполненный божественныя любве:

радуйся, болий в лике преподобных.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 9

Вся заповеди Христовы верно исполнил еси, преподобне отче, и толико Богу угодил еси, яко дарова великий дар рассуждения духовом и познания помыслов человеческих, учеником же твоим глаголал еси, яко множицею о глаголе, егоже провещал еси, каялся еси, а о молчании никогдаже, сим поучая их избегати празднословия душевреднаго, да возмогут благоприятно пети создателю своему: Аллилуия.

Икос 9

Витий многовещанных превосходил еси даром слова, преподобне, молчанием же твоим паче слова поучал еси вся приходившыя к тебе пользы ради душевныя, наставляя их хранити уста от многословия и осуждения ближних, еже и нас сподоби улучити молитвами твоими, да зовем ти:

Радуйся, земный ангеле и небесный человече:

радуйся, верный последователю Христов.

Радуйся, положивый хранение устом твоим:

радуйся, молчаливый подражателю совершенств Иисусовых.

Радуйся, молчанием твоим ближних твоих поучавый:

радуйся, высотою добродетелей твоих человеки удивлявый.

Радуйся, нищету духовную стяжавый:

радуйся, кроткое и незлобивое сердце имевый.

Радуйся, всякое угождение плоти возненавидевый:

радуйся, пустынное озлобление сладце претерпевый.

Радуйся, гнилую воду яко ароматы обонявый:

радуйся, вместо мягкаго одра, рогозину себе постилавый.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 10

Спасения душевное стяжал еси вся дни живота твоего, преподобне отче, и сие благонадежно получил еси, в старости маститей кончиною святою преставился еси ко Господу, прияти от него мзду трудом твоим на небеси, на земли же оставил еси память с похвалами житием твоим благим, еже восхваляя, поем Богу, дивному во святых своих: Аллилуия.

Икос 10

Стена ограждения явился еси верным, отче Арсение, по честнем успении твоем, соблюдаяй их молитвами твоими от всяких искушений и озлоблений диавольских: приял бо еси благодать от Господа помогати земнородным, молитвенно тя призывающим:

Радуйся, победоносче, увенчанный от Христовой десницы:

радуйся, украшенный славою невечернею на небеси.

Радуйся, ублажаемый от рода в род на земли:

радуйся, радостный совсельниче ангелов.

Радуйся, блаженный сонаследниче всех святых:

радуйся, в лоне Авраамли упокоенный.

Радуйся, со избранными Божиими водворенный:

радуйся, лицезрения Христова сподобленный.

Радуйся, приявый блага, праведным от века уготованныя:

радуйся, получивый гражданство Иерусалима горняго.

Радуйся, вселивыйся, тамо, отнюдуже отбеже всяка болезнь:

радуйся, осиянный светом трисолнечнаго Божества.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 11

Пение со ангельскими воинствы приносиши горе Пресвятей Троицы, Арсение богоблаженне, и молишися выну за люди, верно почитающыя святую память твою. Молим тя, преподобне: помолися и за нас грешных ко Господу, славящих днесь имя твое и ублажающих подвиги твоя: да будем и мы подражатели добродетелем твоим, и вкупе с тобою сподобимся пети Триединому Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светоподательный светильник добродетелей евангельских был еси при жизни, отче Арсение, таковым являешися и по смерти, наставляя нас к богоугождению истинному душеспасительными изречениями твоими, в книгах святоотеческих записанными, от нихже почерпая назидание духовное, взываем ти:

Радуйся, зерцало чистое сокровеннаго в Бозе жития:

радуйся, свеще, горящая пламенем любве ко Господу.

Радуйся, совершенный о Христе подвижниче:

радуйся, добрый иноков наставниче.

Радуйся, Евангелия Христова последователю:

радуйся, апостольских преданий блюстителю.

Радуйся, богомудрия небеснаго преисполненный:

радуйся, богомыслием молитвенным удобренный.

Радуйся, уме, озаренный лучами божественнаго света:

радуйся, связавый язык свой молчанием во славу Божию.

Радуйся, в молчании твоем благоглаголивый учитель бывый:

радуйся, ученики твоя богоугождению истинному научивый

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 12

Благодать Господню испроси нам, преподобне угодyиче Христов, и буди нам руководитель в царствие небесное. Молимтися прилежно: помози нам немощным и грешным, твоим добродетелем подражати, Богу, а не миру благоугождати, да возможем благоприятно пети всех Творцу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще святое безмолвное житие твое, отче Арсение, дивимся богомыслию твоему молитвенному, яко выну с Богом пребывал еси умом твоим, ныне же, егда прешел еси от временных подвигов к вечному блаженству, тем паче с Богом неразлучно пребываеши, и Бог в тебе пребывает, егоже умоляти не престай за чтущыя тя и вопиющыя:

Радуйся, крине святости и чистоты:

радуйся, древо благоплодное сада Иисусова.

Радуйся, возрасший в удолиях святаго смирения:

радуйся, вознесенный даже до горы небесныя.

Радуйся, вышняго Сиона жителю:

радуйся, славы тройческия созерцателю.

Радуйся, всех святых присный друже:

радуйся, грешных с Богом примирителю.

Радуйся, подвижническаго безмолвнаго жития верный указателю:

радуйся, о всех чтущых тя усердный ко Господу предстателю.

Радуйся, души наша наставляяй во спасение:

радуйся, телеса нашя в подвизех укрепляяй.

Радуйся, Арсение, великий пустынножителю.

Кондак 13

О, великий угодниче Божий, преподобне отче наш Арсение! Приими благоутробно сие малое моление наше в похвалу тебе приносимое с верою и любовию, и умоли возлюбленнаго тобою и возлюбившаго тя Господа: да спасет и помилует нас грешных, избавит муки вечныя, и сподобит во царствии небеснем со святыми пети ему: Аллилуия.

Этот Кондак читается трижды, затем читается Икос 1 и Кондак 1

Молитва

О, священная главо, земный ангеле, небесный человече, безмолвия рачителю, молчания любителю, преподобне и богоносне отче наш Арсение! Припадаем ти и молимся: помолися ко Господу, Богу и Спасу нашему Иисусу Христу, да дарует нам грешным и недостойным рабом своим, вся ко спасению душевному благопотребныя дары своя: веру праву, надежду благу, любовь нелицемерну, благочестие непоколебимое, любомудрие христопоследовательное, и вся добродетели, во святем Евангелии Им заповеданныя: да будем подражатели твоего богоугоднаго жития, и вкупе с тобою сподобимся спасение вечное получити и царствие небесное унаследити. Ей, угодниче Божий! Не презри нас, но помози нам, небесным предстательством твоим, благочестно житие временное скончати, кончину благую, мирную и непостыдную стяжати, и блаженства райскаго удостоитися: да прославим человеколюбие и щедроты в Троице славимаго и покланяемаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, и твое святое заступление, во веки веков. Аминь.

Случайный тест