Дни памяти:

27 апреля

28 июня  (переходящая) – Собор Белорусских святых

Житие

Му­че­ни­ки Ан­то­ний, Иоанн и Ев­ста­фий Ви­лен­ские, Литовские

Свя­тые му­че­ни­ки Ан­то­ний, Иоанн и Ев­ста­фий Ви­лен­ские, Ли­тов­ские слу­жи­ли при дво­ре ве­ли­ко­го кня­зя Ли­тов­ско­го Оль­гер­да (1345–1377). Жи­тей­ские рас­че­ты по­двиг­ну­ли Оль­гер­да при­нять хри­сти­ан­ство для то­го, чтобы, же­нив­шись на пра­во­слав­ной ви­теб­ской княжне Ма­рии Яро­славне († 1346), рас­ши­рить свои вла­де­ния. По­на­ча­лу князь по­кро­ви­тель­ство­вал пра­во­слав­ной ве­ре: он раз­ре­шил ду­хов­ни­ку кня­ги­ни Ма­рии свя­щен­ни­ку Несто­ру про­по­ведь, поз­во­лил вы­стро­ить несколь­ко хра­мов – два в Ви­теб­ске и один в Вильне (ныне Виль­нюс) во имя свя­той му­че­ни­цы Па­рас­ке­вы. Отец Нестор об­ра­тил несколь­ко при­двор­ных ли­тов­цев-языч­ни­ков в пра­во­сла­вие. Сре­ди них бы­ли два бра­та из мест­ной зна­ти – Нежи­ло и Ку­мец, на­зван­ные во Свя­том Кре­ще­нии Ан­то­ни­ем и Иоан­ном. По­сле смер­ти су­пру­ги Оль­герд под дав­ле­ни­ем ли­тов­ских язы­че­ских жре­цов, имев­ших боль­шое вли­я­ние на на­род, от­ка­зал­ся от хри­сти­ан­ства и вновь стал по­кло­нять­ся идо­лам. Свя­тые Ан­то­ний и Иоанн про­дол­жа­ли со­блю­дать все хри­сти­ан­ские обы­чаи, в част­но­сти, не ели ско­ром­ной пи­щи в пост­ные дни. Жре­цы ста­ли тре­бо­вать, чтобы ве­ли­кий князь Ли­тов­ский на­ка­зал свя­тых Ан­то­ния и Иоан­на. Оль­герд уго­ва­ри­вал Ан­то­ния и Иоан­на от­ка­зать­ся от хри­сти­ан­ства. Бра­тья не из­ме­ни­ли сво­ей ве­ре. То­гда раз­дра­жен­ный князь при­ка­зал бро­сить их в тем­ни­цу. Це­лый год то­ми­лись бра­тья в нево­ле. Млад­ший из бра­тьев, свя­той Ан­то­ний, му­же­ствен­но и тер­пе­ли­во пе­ре­но­сил стра­да­ния, а стар­ший, Иоанн, не вы­дер­жал ис­пы­та­ний. Втайне от бра­та Иоанн объ­явил Оль­гер­ду, что го­тов под­чи­нить­ся его во­ле, лишь бы ему воз­вра­ти­ли сво­бо­ду.

Об­ра­до­ван­ный от­ступ­ни­че­ством уз­ни­ка, князь осво­бо­дил не толь­ко Иоан­на, но и свя­то­го Ан­то­ния. Иоанн, хо­тя внешне и ис­пол­нял язы­че­ские об­ря­ды и обы­чаи, но в серд­це сво­ем оста­вал­ся хри­сти­а­ни­ном. Свя­той Ан­то­ний же всем сво­им об­ра­зом жиз­ни от­кры­то ис­по­ве­дал Пра­во­сла­вие. Бра­та сво­е­го уко­рял за ма­ло­ду­шие и тру­сость, при­зы­вал его по­ка­ять­ся и вновь от­кры­то ис­по­ве­до­вать Имя Хри­сто­во.

Од­на­жды к кня­же­ско­му сто­лу, ку­да бы­ли при­гла­ше­ны и свя­тые бра­тья, бы­ло по­да­но мяс­ное блю­до. Иоанн, хо­тя был пост­ный день, из бо­яз­ни му­че­ний не ре­шил­ся от­верг­нуть ско­ром­ную пи­щу. Ан­то­ний же, от­кры­то ис­по­ве­дуя се­бя хри­сти­а­ни­ном, от­ка­зал­ся от мя­са. Раз­гне­ван­ный князь вновь бро­сил свя­то­го Ан­то­ния в тем­ни­цу. От­рек­ший­ся брат остал­ся на сво­бо­де, но с ним, как с пре­да­те­лем, пе­ре­ста­ли об­щать­ся не толь­ко хри­сти­ане, но и языч­ни­ки. Иоанн осо­знал свой тяж­кий грех и стал со сле­за­ми ка­ять­ся в сво­ем ма­ло­ду­шии. Свя­той Ан­то­ний от­ме­тил, что брат­ские от­но­ше­ния у них мо­гут быть толь­ко в том слу­чае, ес­ли он от­кры­то начнет ис­по­ве­до­вать ве­ру в Гос­по­да Иису­са Хри­ста. Чтобы ис­пол­нить во­лю бра­та, Иоанн ис­кал удоб­но­го слу­чая объ­явить се­бя хри­сти­а­ни­ном.

В удоб­ное вре­мя, ко­гда кня­зя окру­жа­ла мно­го­чис­лен­ная тол­па при­двор­ных, свя­той Иоанн гром­ко объ­явил се­бя хри­сти­а­ни­ном. Это при­ве­ло Оль­гер­да и всех при­сут­ству­ю­щих в та­кую ярость, что они тут же ста­ли же­сто­ко из­би­вать ис­по­вед­ни­ка, по­сле че­го, по при­ка­за­нию кня­зя, он был ввер­жен в ту же тем­ни­цу, в ко­то­рой то­мил­ся его брат свя­той Ан­то­ний. Тол­пы лю­дей при­хо­ди­ли к тем­ни­це, чтобы уви­деть бес­страш­ных ис­по­вед­ни­ков. Си­ла про­по­ве­ду­е­мой ими ис­ти­ны, их непре­клон­ная ве­ра и твер­дость ду­ха в тяж­ких усло­ви­ях за­то­че­ния на­столь­ко по­ра­жа­ли на­род, что мно­гие при­ни­ма­ли Свя­тое Кре­ще­ние. Язы­че­ские жре­цы ста­ли тре­бо­вать от Оль­гер­да, чтобы тот пре­дал свя­тых бра­тьев смер­ти и та­ким об­ра­зом пре­сек быст­ро рас­про­стра­няв­шу­ю­ся в на­ро­де ве­ру во Хри­ста. Ве­ли­кий князь усту­пил тре­бо­ва­нию языч­ни­ков, но сна­ча­ла ре­шил каз­нить од­но­го свя­то­го Ан­то­ния, на­де­ясь, что свя­той Иоанн сно­ва от­ре­чет­ся от хри­сти­ан­ства.

Всю ночь пе­ред каз­нью про­вел свя­той Ан­то­ний в мо­лит­ве, бла­го­да­ря Бо­га за нис­по­слан­ный ему му­че­ни­че­ский ве­нец и про­ся Его укре­пить бра­та в ожи­да­е­мых им тяж­ких ис­пы­та­ни­ях. Утром 14 ап­ре­ля 1317 го­да оба свя­тых му­че­ни­ка при­ча­сти­лись Свя­тых Та­ин, за­тем свя­то­го Ан­то­ния по­ве­ли на казнь. Языч­ни­ки по­ве­си­ли его на ду­бе.

Свя­той же Иоанн по-преж­не­му был тверд и непре­кло­нен в хри­сти­ан­ской ве­ре, по-преж­не­му про­дол­жал про­по­ве­до­вать на­ро­ду, сте­кав­ше­му­ся к тем­ни­це. Обо­злен­ные языч­ни­ки звер­ски рас­пра­ви­лись с ним. 24 ап­ре­ля 1347 го­да они сна­ча­ла уда­ви­ли его, за­тем мерт­во­го по­ве­си­ли на том же ду­бе, как и пред­ска­зы­вал пе­ред смер­тью свя­той Ан­то­ний. Те­ла свя­тых му­че­ни­ков бы­ли с че­стью по­гре­бе­ны ве­ру­ю­щи­ми хри­сти­а­на­ми в хра­ме во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца.

Му­че­ни­че­ская смерть свя­тых Ан­то­ния и Иоан­на при­нес­ла бла­го­дат­ный ду­хов­ный плод. Род­ствен­ник свя­тых бра­тьев Круг­лец, при­двор­ный кня­зя Оль­гер­да, по­тря­сен­ный стой­ко­стью му­че­ни­ков, при­нял Свя­тое Кре­ще­ние от свя­щен­ни­ка Несто­ра с име­нем Ев­ста­фий. По­сле Кре­ще­ния Ев­ста­фий стал ве­сти ис­тин­но хри­сти­ан­ский об­раз жиз­ни, ис­пол­няя все уста­вы пра­во­слав­ной церк­ви. Од­на­жды ве­ли­кий князь, ко­то­рый очень лю­бил сво­е­го мо­ло­до­го при­двор­но­го, за­ме­тил, что тот отрас­тил се­бе во­ло­сы. На во­прос Оль­гер­да, не хри­сти­а­нин ли он, Ев­ста­фий от­кры­то ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном. Та­кое при­зна­ние при­ве­ло кня­зя к ярость. Же­лая от­вра­тить ис­по­вед­ни­ка от Хри­сто­вой ве­ры, он стал при­нуж­дать свя­то­го Ев­ста­фия съесть мя­со. Это бы­ло в пят­ни­цу Рож­де­ствен­ско­го по­ста. Свя­той му­че­ник от­ка­зал­ся. То­гда Оль­герд при­ка­зал бить юно­шу же­лез­ны­ми пал­ка­ми. Но он толь­ко сла­во­сло­вил и бла­го­да­рил Бо­га за то, что Он удо­сто­ил его по­стра­дать за Свое Свя­тое Имя. Оже­сто­чен­ный князь при­ка­зал вы­ве­сти об­на­жен­но­го свя­то­го Ев­ста­фия на силь­ный мо­роз и лить в его уста ле­дя­ную во­ду. От этой пыт­ки те­ло стра­даль­ца по­си­не­ло от хо­ло­да, вре­ме­на­ми оста­нав­ли­ва­лось ды­ха­ние, но он и это му­че­ние вы­нес с Бо­жи­ей по­мо­щью. Оль­герд в бе­шен­стве по­ве­лел раз­дро­бить ему ко­сти ног от по­дош­вы до ко­лен, со­рвать с го­ло­вы вме­сте с ко­жей во­ло­сы, от­ре­зать уши и нос. Так му­чи­ли свя­то­го три дня. Свя­той Ев­ста­фий уте­шал хри­сти­ан, пла­кав­ших при ви­де его му­че­ний: «Не плачь­те обо мне, бра­тия, что раз­ру­ша­ет­ся это зем­ное жи­ли­ще мо­ей ду­ши, по­то­му что вско­ре я на­де­юсь по­лу­чить для нее у Гос­по­да оби­тель неру­ко­тво­рен­ную на небе­сах».

Оль­герд осу­дил его на казнь. Свя­той му­че­ник, несмот­ря на то, что его но­ги бы­ли раз­дроб­ле­ны, укреп­ля­е­мый по­мо­щью Бо­жи­ей, шел на ме­сто каз­ни так бод­ро, что му­чи­те­ли, вед­шие его, ед­ва успе­ва­ли за ним, изум­ля­ясь яв­но­му чу­ду. 13 де­каб­ря 1347 го­да свя­той Ев­ста­фий был му­чим и под­ве­шен на том же ду­бе, что и его род­ствен­ни­ки свя­тые Ан­то­ний и Иоанн. Его чест­ное те­ло бы­ло остав­ле­но на де­ре­ве близ­ко от зем­ли, чтобы его мог­ли съесть хищ­ные зве­ри и пти­цы, но ни один зверь, ни од­на пти­ца не мог­ли при­бли­зить­ся к те­лу: об­лач­ный столп за­щи­щал его от хищ­ни­ков.

Через три дня остан­ки свя­то­го Ев­ста­фия бы­ли по­гре­бе­ны в Ни­коль­ском хра­ме, ря­дом с те­ла­ми свя­тых бра­тьев Ан­то­ния и Иоан­на. На том ме­сте, где рань­ше рос дуб, впо­след­ствии был воз­двиг­нут храм во Имя Пре­свя­той Тро­и­цы. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния тел свя­тых стра­сто­терп­цев в этот храм бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми их мо­щи, от ко­то­рых со­вер­ша­лись чу­де­са и ис­це­ле­ния. По прось­бе пра­во­слав­ных ли­тов­цев, свя­ти­тель Алек­сий, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский († 1378; па­мять 12 фев­ра­ля), об­ра­тил­ся к Кон­стан­ти­но­поль­ско­му пат­ри­ар­ху Фило­фею (1354–1355, 1362–1376) с тем, чтобы он бла­го­сло­вил при­чис­лить му­че­ни­ков к ли­ку свя­тых. Пат­ри­арх уже в 1364 го­ду при­слал пре­по­доб­но­му Сер­гию Ра­до­неж­ско­му († 1392; па­мять 25 сен­тяб­ря) крест с мо­ща­ми свя­тых Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия.

По­двиг свя­тых му­че­ни­ков имел ве­ли­кое зна­че­ние для всей Лит­вы. Сам князь Оль­герд не толь­ко воз­вра­тил­ся к хри­сти­ан­ской ве­ре, но в кон­це жиз­ни при­нял ино­че­ство. Все его 12 сы­но­вей бы­ли хри­сти­а­на­ми. К кон­цу XIV ве­ка по­ло­ви­на жи­те­лей Виль­ны ис­по­ве­до­ва­ли пра­во­сла­вие. Впо­след­ствии на про­тя­же­нии сто­ле­тий мо­щи свя­тых стра­сто­терп­цев Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия не толь­ко про­слав­ля­лись чу­де­са­ми, ис­хо­див­ши­ми от них, но и пре­тер­пе­ли мно­го ис­пы­та­ний. В 1915 го­ду при на­ступ­ле­нии нем­цев эти свя­ты­ни, как са­мые дра­го­цен­ные ре­лик­вии пра­во­сла­вия в При­бал­тий­ском крае, бы­ли взя­ты в Моск­ву мит­ро­по­ли­том Ти­хо­ном, бу­ду­щим пат­ри­ар­хом. В па­мя­ти ве­ру­ю­щих Виль­ню­са и по сей день жи­вут груст­ные вос­по­ми­на­ния о про­ща­нии со свя­ты­ми му­че­ни­ка­ми и ра­дост­ные – о тор­же­ствен­ной встре­че мо­щей свя­тых Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия в 1946 г. в Ви­лен­ском Свя­то-Ду­хо­вом мо­на­сты­ре. Да­та их воз­вра­ще­ния – 13 (26) июля – с тех пор еже­год­но тор­же­ствен­но от­ме­ча­ет­ся в этом мо­на­сты­ре.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков ли­тов­ских Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Молитвы

Тропарь мученикам Антонию, Иоанну и Евстафию Виленским, Литовским

глас 4

И́же земны́х че́сти и сла́вы отве́ргшеся,/ до́блии и честни́и страда́льцы,/ ве́ры ра́ди кре́пко и му́жественно му́ки претерпе́сте,/ на смерть себе́ вда́вше за Живо́т всех – Влады́ку./ Те́мже и Христо́с пресла́вно столпо́м о́блачным/ с Небесе́ вас озари́/ и по́честьми и венцы́ от Престо́ла сла́вы венча́./ Со А́нгелы Тому́ предстоя́ще,// моли́те спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Отвергнув земные честь и славу, доблестные и почитаемые мученики, ради веры вы твердо и мужественно претерпели мучения, отдав себя на смерть за Владыку и Жизнь всех (Христа). Поэтому Христос чудесно озарил вас с Небес облачным столпом и увенчал почестями и венцами от Престола славы. С Ангелами Ему предстоя, молитесь о спасении наших душ.

Ин тропарь мученикам Антонию, Иоанну и Евстафию Виленским, Литовским

глас 4

От ко́рене непло́дна, преблаже́ннии,/ возрасти́вше Правосла́вныя ве́ры ве́тви,/ первому́чеником тезоимени́тии яви́стеся:/ зла́го бо и нечести́ваго кня́зя я́рости не убоя́стеся,/ повелева́юща Христа́ отрещи́ся./ Сего́ ра́ди му́ченическия венцы́ прие́мше/ и со А́нгелы Престо́лу Влады́чню предстоя́ще,/ о нас моли́теся, преблаже́ннии,// правосла́вно чту́щих святу́ю па́мять ва́шу.

Перевод: Из неплодоносного корня, преблаженные, возрастив ветви Православной веры, стали подобны первомученикам, поскольку не побоялись ярости злого и нечестивого князя, повелевающего отречься от Христа. Поэтому, приняв мученические венцы и предстоя с Ангелами Престолу Владыки, молитесь о нас, преблаженные, православно почитающих святую память вашу.

показать все

Кондак мученикам Антонию, Иоанну и Евстафию Виленским, Литовским

глас 3

Оте́ческую пре́лесть оста́вльше, святи́и,/ приведо́стеся Христо́ви,/ всем души́ усе́рдием ста́сте мужему́дренно до сме́рти./ Те́мже и взя́сте побе́ды по́честь вои́стинну,// о всех Влады́ку на́шего непреста́нно моля́ще.

Перевод: Оставив заблуждения предков, святые, вы пришли ко Христу, со всем усердием душевным и благоразумным мужеством сражались до самой смерти. Потому и получили настоящую и почетную награду за победу, не переставая молить Владыку нашего обо всех нас.

Молитва мученикам Антонию, Иоанну и Евстафию Виленским, Литовским

Святи́и му́ченицы Анто́ние, Иоа́нне и Евста́фие! При́зрите с Небе́снаго черто́га на тре́бующих ва́шей по́мощи и не отве́ргните проше́ний на́ших, но, я́ко при́снии благоде́тели и хода́таи на́ши, моли́те Христа́ Бо́га, да, Человеколюби́в и Многоми́лостив Сый, сохрани́т нас от вся́каго лю́таго обстоя́ния: от тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нников и междоусо́бныя бра́ни. Да не осу́дит нас гре́шных по беззако́нием на́шим, и да не во зло обрати́м блага́я, да́руемая нам от Всеще́драго Бо́га, но во сла́ву Свята́го и́мене Его́ и в прославле́ние кре́пкаго ва́шего заступле́ния. Да моли́твами ва́шими даст нам Госпо́дь мир по́мыслов, от па́губных страсте́й воздержа́ние и от вся́кия скве́рны удале́ние; и да укрепи́т во всем ми́ре Свою́ Еди́ную Святу́ю Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь, ю́же стяжа́л есть Честно́ю Свое́ю Кро́вию. Моли́теся приле́жно, святи́и му́ченицы, да утверди́т Христо́с Бог во святе́й Свое́й Правосла́вней Це́ркви живы́й дух пра́выя ве́ры и благоче́стия; да вси чле́ны ея́, чи́стии от суему́дрия и суеве́рия, ду́хом и и́стиною покланя́ются Ему́, и усе́рдно пеку́тся о соблюде́нии Его́ за́поведей, да мы вси в ми́ре и благоче́стии поживе́м в настоя́щем ве́це, и дости́гнем блаже́нныя ве́чныя жи́зни на Небеси́, благода́тию Го́спода на́шего Иису́са Христа́, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и держа́ва, со Отце́м и Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист мученикам Антонию, Иоанну и Евстафию Виленским

Кондак 1

Избраннии Богом для свидетельства Православныя веры, мужески попрасте, святии мученицы, языческое нечестие и за ваша страдания нетленными венцы от Христа Бога увенчастеся; темже мы, ублажающе вашу память, всеумиленно взываем к вам: Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Икос 1

Ангели земнии и человецы небеснии явистеся, святии мученицы, егда озарившеся светом истиннаго Богопознания, радостно потекосте на страдальческий подвиг. Приимите убо от нас хвалебное пение сие:

Радуйтеся, богоблаженнии исповедницы Православныя веры, издревле насажденныя в земли Русско-Литовстей.

Радуйтеся, неумолкающии глашатаи истиннаго благочестия.

Радуйтеся, велии подвижницы, ни во чтоже вменившии славу мира сего, да Христа Бога приобрящете.

Радуйтеся, возлюбившии Христа Бога всем сердцем и всею душею.

Радуйтеся, кровию вашею запечатлевшии любовь ко Господу Иисусу.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 2

Видяще, яко нетленныя мощи ваша даруют всем притекающим с верою исцеление от болезней душевных и телесных, благодарим Милосердаго Бога, прославившаго вас, святии мученицы, таковою благодатию и вопием Христу Спасителю: Аллилуиа.

Икос 2

Разумныя очеса ваша вперивше в познание истинныя веры, вы, святии братия Антоние и Иоанне, мужемудренно отвергостеся языческаго прельщения и за исповедание единаго Истиннаго Бога радостно приясте узы, темничное заключение, раны и лютую смерть. Таковому подвигу вашему поревновав и юный Евстафий, небоязненно исповеда себе христианина быти и сподобися таковых же лютых за Христа мучений и смерти. За таковое ваше, еже за Христа святое дерзновение, взываем к вам сице:

Радуйтеся, блаженная троице честных страстотерпцев, прославивших Истиннаго Бога, во Святей Троице покланяемаго, Отца и Сына и Святаго Духа.

Радуйтеся, доблии воини Христовы, сохранившии верность Владыце до смерти.

Радуйтеся, не убоявшиися претерпети за Христа никиих мук.

Радуйтеся, яко ни теснота, ни узы, ни страдания, ни самая смерть не возмогоша разлучити вас от любве Христовы.

Радуйтеся, изгнаннии, поруганнии и убиеннии правды ради, яко мзда ваша многа на небеси.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 3

Силою Вышняго укрепляеми, небрегосте, святии мученицы, тяжкаго страдания телес ваших, преданных мукам, и на мучения, аки на брачный пир, радостно текосте; мы же благодарственно взываем укрепившему вас Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще крепкую надежду на Небеснаго Царя и Бога и помняще апостольское слово, яко подобает повиноватися Богу паче неже человеком, вы, святии мученицы, не повинустеся велению вашего мучителя, еже возвратитися к прежнему языческому нечестию:

Радуйтеся, убо исповедавшии Христа пред человеки, и от Него исповеданнии пред Отцем Небесным.

Радуйтеся, вернии слузи Христовы, за верность свою наследовавшии Царствие Небесное.

Радуйтеся, сожителие Ангелом и приснии всем святым.

Радуйтеся, водвореннии в невечернем дни Царствия Божия.

Радуйтеся, призирающии с небеси на земную братию вашу и молящиися о всех призывающих вас на помощь.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 4

Буря ярости ваших мучителей не поколеба крепкия вашея веры, надежды и любве к Спасителю Богу, и вы, святии мученицы, ревностно упреждасте друг друга в тяжких страданиях, воспевая Богу в сердцах ваших: Аллилуиа.

Икос 4

Слышана бысть по всей православней земли радостная весть, яко вы, святии мученицы, подвигом добрым подвизастеся, течение ваше добре скончасте и веру до конца соблюдосте. Сего ради мы со всею Православною Церковию ублажаем вас:

Радуйтеся, исполнившии слово Христово, еже претерпевый до конца, той спасен будет.

Радуйтеся, вашим терпением удивившии мучителей ваших.

Радуйтеся, примером вашея жизни и смерти обратившии многих ко Господу.

Радуйтеся, яко и ныне чудесами, истекающими от святых мощей ваших, укрепляете Православную веру в людех.

Радуйтеся, яко за терпение ваше соблюдеся вам венец правды на небеси.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 5

Боготечными звездами Православныя веры бысте, святии мученицы, вашим земным соотчичем, указующе им в Православней Церкви единый надежный путь ко спасению, да вси единым сердцем и едиными усты взывают спасающему Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видено бысть чудное знамение Божией благости, егда честное место ваших страданий озари свыше облачный столп, указующий вам путь к небеси, якоже древле израильтяном из Египта в землю обетованную. Сего ради воспеваем вам:

Радуйтеся, чада новаго Израиля, достигшии горняго Небеснаго Иерусалима.

Радуйтеся, добре прошедшии многотрудное странствие ваше в пустыни сея жизни и вселившиися в стране обетованней вечней.

Радуйтеся, яко не Моисей, но Сам Христос Бог бысть вам Вождем к Небесному Отечествию.

Радуйтеся, победившии всех ваших супостатов и противников на пути к Царствию Небесному.

Радуйтеся, блаженнии небожителие, вкушающии вечная блага, ихже око не виде, и ухо не слыша и яже на сердце человеку не взыдоша.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 6

Проповедуют святыя мощи ваша, паче всякаго красноречия, несумненную надежду всеобщаго воскресения, егда Бог, не дающий и ныне преподобным Своим видети истления, воззовет к пакибытию весь род человеческий и вси, сподобльшиися стати одесную Престола Господня, воспоют Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия новый свет всей Русстей земли, егда Милосердый Бог яви величие Своих чудес над вашими нетленными мощами, яже страха ради иноверческаго вторицею сокрыты быша в недрех земли под спудом храма, и оттоле источаху обильныя исцеления всем, с теплою молитвою прибегавшим к вашей честней иконе. Приимите же от нас, святии мученицы, сие усердное славословие:

Радуйтеся, светозарныя светила Христовы Церкве, не могущия сокрытися под спудом.

Радуйтеся, скории врачи душ и телес наших.

Радуйтеся, защитники наши от зловредных иноверческих мудрований.

Радуйтеся, светлии вожди наши к истинному богопознанию и богопочитанию.

Радуйтеся, усерднии молитвенницы наши пред Господем.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 7

Хотяще прославити Господа Бога, дивнаго во святых Своих, не обретаем довольных словес, еже благохвалити Его по достоянию, но вас, святии мученицы, призываем на помощь: молитеся за ны прилежно, да неосужденно дерзаем воспевати Господу: Аллилуиа.

Икос 7

Новоявленными мученики нарекла вас Православная Церковь, яко матерь, веселящаяся о чадех своих; и якоже древнии мученицы по всей вселенней своими страданиями утвердиша Божественную веру, подобне им и вы, новоявленнии мученицы, тако утвердисте святую веру в месте земнаго отечествия вашего, яко никия козни иноверия не могут поколебати ея, и мы, благодаряще, взываем к вам:

Радуйтеся, твердии столпы Православия, имиже красуется и укрепляется Святая Церковь.

Радуйтеся, искуснии кормчии, благонадежно ведущии нас среди временных волнений к пристанищу вечныя жизни.

Радуйтеся, споспешницы нашего оправдания.

Радуйтеся, яко молитвами вашими избавляемся от всякаго лукаваго прельщения, ищущаго уловити души наша.

Радуйтеся, благодетелие наши, указующии нам путь ко спасению.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 8

Странное и для ума человеческаго непостижное, обаче явнозримое нами чудо всемогущества Божия является в нетлении святых мощей ваших, яже больше полутысящи лет пребывают невредимы от разрушительных стихий и от времени всепоядающаго, воздвизая нас со умилением пети Господу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся радости века сего, всю честь вашего звания и всю крепость ваших сил принесосте, святии мученицы, в жертву Спасителю Богу и сподобистеся от Него мздовоздаяния на небеси, идеже ни червь, ни тля тлит, ни татие не подкопывают, и не могут похитити дарованного вам наследия:

Радуйтеся, убо, мудрии искатели Царствия Божия, подобнии евангельскому мужу, иже обрет на селе сокровище сокровенно, вся продает, елика имать, и купует то село драгоценное.

Радуйтеся, обретшии един многоценен бисер, иже есть Царствие Божие, и за него отдавшии вся блага мира сего.

Радуйтеся, паче мудрых века сего, уразумевшии цену бытия земнаго.

Радуйтеся, святии проповедницы, возвещающии нам из вашего гроба, яко недостойны суть страсти нынешняго времене к хотящей явитися славе грядущаго Царствия.

Радуйтеся, граждане небеснии и сонаследницы всем святым.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 9

Всякия скорби, болезни и прилоги наша утоляете, святии мученицы, и темныя зраки лукавых бесов далече от нас отгоняете, да тако вашею помощию, благодатию же Божиею спасаеми, благодарным и радостным гласом воспеваем Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое немотствует, тщащееся восхвалити вас, святии мученицы, за ваша страдания, яже претерпесте Христа ради, и за вашу мученическую смерть. Обаче, любовию вашею побеждаеми, елико можем, ублажаем вас:

Радуйтеся, возвеселившии весь Ангельский лик вашим за Христа терпением и страданием.

Радуйтеся, дружелюбно принятии на небеси от всего сонма праведников и угодников Божиих.

Радуйтеся, яко представше Престолу Господню, сподобилися есте поклонитися Ему и получити от Него вечную награду.

Радуйтеся, обитающии во светлостех святых, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание.

Радуйтеся, утешителие всех гонимых и терпящих за Христову веру.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 10

Спасения и вечнаго покоя достигше после многоскорбныя земныя жизни, вы и нас, святии мученицы, поучаете, яко един есть истинный путь ко спасению в сем мире злом и лукавом, еже вся благодушно терпети Христа ради, воспевающе Ему усердно: Аллилуиа.

Икос 10

Стены пещернаго храма, идеже нетленно почивают цельбоносная телеса ваша, просвещаются, аки небесный чертог, и вси жаждущии спасения прибегают к вам, святии мученицы, с мольбами, с благодарением и со славословием:

Радуйтеся, помощницы наши в скорбех, болезнех и печалех.

Радуйтеся, ходатаи наши пред Престолом Небеснаго Судии живых и мертвых.

Радуйтеся, яко никтоже прибегаяй к вам помощи ради, отходит от вас тощь.

Радуйтеся, щедрии подателие нам Божией милости.

Радуйтеся, обрадовании на небеси, и нас на земли укрепляющии в радостней надежде вечнаго спасения.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 11

Пению ангельскаго лика на небеси совокупльше ваша преподобныя гласы, святии мученицы, купно с Небесными чинми, непрестанно славите Господа Бога. И мы, недостойнии, уповающе на милосердие Божие, дерзаем на земли бренными устами и благодарным сердцем воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарнаго дне всеобщаго воскресения и Страшнаго Суда Божия чающе, ужасаемся лютых наших деяний и безмерных грехов, имиже ежечасно прогневляем Создателя и Спасителя нашего; но имея вас, святии мученицы, предстательствующих за ны пред Господем, благодарственно взываем к вам:

Радуйтеся, яко по Бозе и по Пречистей Приснодеве Богородице все наше упование на вас возлагаем.

Радуйтеся, яко вы не посрамите нас от чаяния нашего.

Радуйтеся, яко молитвами вашими уповаем получити отпущение грехов и жизнь вечную.

Радуйтеся, благословеннии Отца Небеснаго, наследовавшии уготованное вам Царствие от сложения мира.

Радуйтеся, яко и мы вашим заступлением чаем избежати участи стоящих ошуюю Престола Судии.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 12

Благодать чудесных исцелений и скораго предстательства за нас пред Господем имуще, не преставайте, святии мученицы, выну помогати нам, славящим о вас Христа Бога и вопиющим Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще ваше светлое прославление на небеси и на земли, благодарим Всемилостиваго Спаса и Бога нашего, яко Той, содержай в Своей руце времена и лета, благоволи прославити и явити нам вас, святии мученицы, в благопотребное для нашего спасения время, да не погрязнем в тимении пагубных страстей и неразумных стремлений; сего ради возсылаем вам наше усердное благохваление:

Радуйтеся, неусыпнии стражи нашего спасения, брегущии нас от всякаго навета неприязненнаго.

Радуйтеся, хранителие наши, удаляющии от нас всякое вредное искушение.

Радуйтеся, искуснии наставницы наши в непоколебимом и твердом исповедании Православныя веры.

Радуйтеся, громогласнии органы благодати Божией, наполняющия Православную Церковь.

Радуйтеся, великии соотчичи наши, всем нам желающии и помогающии спастися.

Радуйтеся, святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 13

О, преславнии и святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие! Приимите сие малое, но усердное моление наше и ходатайством вашим у Христа Бога избавите нас от всех болезней душевных и телесных, и от всякаго прилога вражия, и от всякия беды и напасти, да выну, благодаряще о вас Господа Бога, радостно воспеваем Ему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва

Святии мученицы Антоние, Иоанне и Евстафие! Призрите с небеснаго чертога на требующих вашея помощи, и не отвергните прошений наших, но яко приснии благодетели и ходатаи наши, молите Христа Бога, да человеколюбив и многомилостив сый, сохранит нас от всякаго лютаго обстояния: от труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани, да не осудит нас, грешных, по беззакониям нашим, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от Всещедраго Бога, но во славу святаго имени Его и в прославление крепкаго вашего заступления; да молитвами вашими даст нам Господь мир помыслов, воздержание от пагубных страстей и от всякия скверны, и да укрепит во всем мире Свою едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь, юже стяжал есть честною Своею Кровию, да утвердит во Святей Своей Православней Церкви живый дух правыя веры и благочестия, да мы вси в мире и благочестии поживем в настоящем веце и достигнем блаженныя вечныя жизни на небеси, благодатию Господа нашего Иисуса Христа, Емуже подобает всякая слава, честь и держава со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Случайный тест