Преподобномученик Серафи́м (Кузьмин), иеромонах
Дни памяти
9 февраля (переходящая) - Собор новомучеников и исповедников Церкви Русской
17 октября - Собор Казанских святых
Житие
Преподобномученики Казанского Успенского Зилантова монастыря
В 1917 году в Зилантовом монастыре, на окраине города Казани, проживали девять монахов и послушников под окормлением архимандрита Сергия (Зайцева).
Когда в 1918 году Казань была освобождена бело-чешскими войсками под командованием полковника Каппеля, на холме перед входом в обитель установили два орудия, которые обстреливали позиции большевиков.
28 августа (10 сентября н. ст.) чехи отступили и большевики ворвались в слободу, где стоял монастырь. Красноармейцы выстроили всю братию у стены монастырского двора и расстреляли их залпами из винтовок. Далее они оставили обитель и двинулись в город.
В живых остался лишь один престарелый иеромонах Иосиф, который при первых залпах упал на землю и его сочли убитым. Выбравшись из-под трупов своих собратий, он пошёл в город и нашёл приют в Иоанно-Предтеченском монастыре. Отец Иосиф, оглохший и умерший через год после этого расстрела, рассказал о мученической кончине своих братий. Были расстреляны архимандрит Сергий (Зайцев; 1863–1918 гг.), иеромонах Лаврентий (Никитин; 1872–1918 гг.), иеромонах Серафим (Кузьмин; 1870–1918 гг.), иеродиакон Феодосий (Александров; 1864–1918 гг.), монах Леонтий (Карягин; 1870–1918 гг.), монах Стефан (1918 г.), послушник Георгий (Тимофеев; 1880–1918 гг.), послушник Сергий (Галин; 1918 г.), послушник Иларион (Правдин; 1918 г.), послушник Иоанн (Сретенский; 1918 г.). Чин отпевания и погребения мучеников совершил архимандрит (впоследствии епископ-священномученик) Иоасаф (Удалов).
Канонизованы как местночтимые святые Казанской епархии в 1998 году. Причислены к лику святых Новомучеников и Исповедников Российских на Юбилейном Архиерейском Соборе Русской Православной Церкви в августе 2000 года для общецерковного почитания.
Богослужения
Служба преподобномученикам Казанским, в Свято-Успенском Зилантовом монастыре пострадавшим
На малой вечерни
На «Господи воззвах» стихиры на 4, гл. 1
Подобен «Небесных чинов».
Приидите, празднолюбцы и постников сословие, / отложив житейская попечения / и оставив злых дел рачение, / воспоим дивная во обители Зилантовой / и прославим Бога, прославляемаго во святых своих.
Мученика Иоанна в чиноначальники призывающе / восприимем песнь в похвалу новых мучеников / кротко убиение от безумных богоборцев претерпевших, / нам образ веры и мужества оставивших / и Богоматере обитель прославивших.
Слава, гл. 1
И ты, горо Зилантова, / ничим же меньши еси во обителех русских, / чад своих для Небесного Царствия возрастивши, / окрестныя народы светом Святыя Троицы просветивши, / всем притекающим духовное утешение подающи, / память православных воинов сохраняющи, / Имя Божие в тебе прославляется, / град же Казань тобою величается.
И ныне, Богородичен, глас той же
Радуйся, Радосте праотцев, апостолов и мучеников веселие, и Покров нас, Дево, Твоих рабов. (в среду вечера)
На стиховне стихиры, гл. 2
Подобен: «Доме Евфрафов»
Пение наше, / по силе приносимое, / не презрите, святии мученицы, / но благодать испросите певцам вашим.
Стих: Честна пред Господем, смерть преподобных Его.
Свыше приясте крепость, / достохвальнии мученицы, / побеждати враг видимых и невидимых / и благодать ходатайствовати / почитающим вас любовию.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа в заповедех Его восхощет зело.
Грешником безответным, / покаяние нам приличнее есть, / но любовию подвизаемии, / простираемся на богословие, / благодарение и славословие.
Слава, и ныне, Богородичен, глас той же
Все упование мое на Тя возлагаю, Мати Божия, сохрани мя под кровом Твоим. (в четверток утра)
На велицей вечерни
Блажен муж: 1-й антифон.
На «Господи воззвах»: стихиры на 8 гл. 6
О, новии мученицы Зилантовы, / страх смертный мужески поправшии / и место покаяния своего до конца не оставившии; / добрый пастырь архимандрит Сергий, / с верною дружиною: / Лаврентием, Серафимом, Феодосием, / Леонтием, Стефаном, Георгием, / Илларионом, Иоанном и Сергием, / телеса свои на убиение за любовь Христову предавшии / и монашеския обеты своею кровию запечатлевшии; / испросите нам у Бога грехов оставление и велию милость.
Причастившеся веельфегору русстии людие, / не услышаша гласа Господня, / к любви призывающаго. / И пролияша кровь неповинную, / кровь сынов своих и дщерей, / яже пожроша истуканным богоборчества и блуда; / праведно же наказуеми от Бога суровостию смуты, / ожесточишася непокоривии; / но молитвами святых новомучеников / испросим у Бога покаяние, мир и велию милость.
Слава, гл. 6
Нам, работником единонадесятого часа, / простоявшим день жизни своея на торжище мира сего праздными от дел Евангелия, / не понесшим тяготы искушений / и вара гонений и мучений, / благость Божия посла небесных молитвенников / и приставников виноградника Христова / святых мучеников Зилантовых, / молящихся непрестанно о своем отечестве земном, / да безумие оставивше приимем от Бога динарий / - мир и велию милость.
И ныне, глас той же, «Кто Тебе не ублажит…»
Вход. Прокимен дня.
И чтения 3:
Деян. гл. 4 из службы новомуч. и испов. Российским
Тимофею гл. 4
Евреям гл. 11
На литии стихира самогласна, гл. 4
Преславная днесь совершаются во обители Зилантовой: / дружина иноков десяточисленная / до конца понесше восприятый крест Христов, / в жертву чистую Господеви приносится.
Слава, гл. 1 (из малой вечерни): «И ты обитель Зилантова, …»
И ныне, гл. той же, Богородичен: «Се исполнися…»
На стиховне стихиры новомучеников, глас 2
Творение святителя Афанасия (Ковровского)
Подобен: Доме Евфрафов:
Земле Русская, / граде святый, / украшай свой дом / в немже Божественный / велий сонм святых прослави.
Стих: Господи, Господь наш, / яко чудно Имя Твое по всей земли.
Церковь Русская / красуйся и ликуй / се бо чада твоя / престолу Владычню / во славе предстоят, радующеся.
Стих: Святым, иже суть на земли Его, / удиви Господь вся хотения Своя в них.
Соборе святых русских / полче Божественный / молитеся ко Господу / о земном отечестве вашем / и о почитающих вас любовию.
Слава, глас и подобен той же:
Новый доме Евфрафов, / уделе избранный, / Русь святая / храни веру православную / в нейже тебе утверждение.
И ныне, Богородичен, глас 8
Подобен: О, преславнаго чудесе:
О, преславного чудесе! / Небеси и земли Царица, / от святых сродников наших умоляемая, / до ныне землю Русскую покрывает / и лика Своего изображеннии милостивно обогащает. / О, Владычице державная! Не престани и на будущее время / во утверждение на Руси Православия, / милости и чудеса изливати до века. Аминь.
Тропарь братии, глас 5
Божией Премудрости, / Содетельной и Содержительной Силе последующе, / неизреченного лика небесного достигосте, / мученицы славнии: / идеже подвизалися есте / тамо ныне прославляетеся, / в вере и благочестии верных утверждающе, / ограждаете же и обитель Успенскую, / научающе искушениям противоборствовати. / Сего ради молим вы: // испросите душам нашим мир и велию милость.
На утрени
На Бог Господь: тропарь преподобномучеников дважды.
Слава, и ныне, Богородичен.
По 1-ом стихословии седален, гл 4:
Яко царское сокровищное хранилище, / хранит святая Зилантова гора / многоценныя мощи новых мучеников, / ихже память светло празднуем.
Слава, и ныне, Богородичен:
Святая Гора, / от Неяже Камень нерукосечный Христос отсечеся, / Матерь Божия, храни Зилантову гору, / на нейже обитель Твоя устроися, / благомощными Своими к Богу молитвами.
По 2-ом стихословии седален, гл. 3
Преподобнии новомученицы Зилантовы, / молите милостиваго Бога / о почитающих святая страдания ваша / и совершающих вашу память светло.
Слава, и ныне, Богородичен:
Не остави, Пречистая Дево, / обитель Зилантову, / Твоему Успению посвященную.
Псалом избранный:
Бог нам прибежище и сила,
Помощник в скорбех обретших ны зело.
Сего ради не убоимся, внегда смущается земля.
Боже, кто уподобится Тебе, да не премолчиши, ниже укротиши, Боже.
Яко се врази Твои возшумеша, и ненавидящии Тя воздвигоша главу.
На люди Твоя лукавноваша волею и совещаша на святыя Твоя.
Слава, и ныне: Аллилуйя (трижды)
По полиелее седален гл. 6
Творение святителя Афанасия Ковровского
Мужайся, Христова церковь, и державствуй над всуе борющими, Христовы бо друзи о тебе пекутся, и предстояще, и обстояще, ихже общий праздник ныне совершаем светло.
Слава, и ныне, Богородичен:
Мученику Иоанну в подвизе споспешествовавшую / и новомучеников Зилантовых на враги укрепившую / Матерь Божию, / просим и нам с небесе подати / помощь и укрепление.
Степенна, 1-й антифон 4 гласа
Прокимен, гл 4: Проидохом сквозе огнь и воду, / и извел еси ны в покой. [Н]
Стих: Разжегл ны еси, якоже разжизается сребро.
Евангелие от Матф., зач. 36
По 50-м псалме стихира, гл. 6:
Преподобнии новомученицы Зилантовы, / поты проливше трудов постнических, / украсистеся и пролитием крове своея, / свидетельствовавшее о Христе даже до смерти. / Ныне же дерзновение имуще ко Святей Троице, / молите о душах наших.
Ирмосы канона умилительного
ко Господу нашему Иисусу Христу,
гл. 2: «Во глубине постла …»
Песнь 1
Новый Моисей архимандрит Сергий явися, немокренно провед дружину Христову чрез пучину мучения в Небесное Царствие.
Соглядавше умы вашими землю обетования с радостью труды постническия понесли есте, и убиение претерпели есте, не на скорби бо взирасте, но на Жениха Христа возлюбленнаго.
Утверждашеся завет Ветхий кроплением крови козлей и телчей, вы же обещание Богу утвердисте своею кровию.
Богородичен: Всю жизнь мою в лености иждив, ужасаюся о теплохладных изречениях; темже к Твоему притекаю, Пречистая, заступлению.
Песнь 3
Кротких и смиренных иноков Зилантовых Господь прослави, преоруженное же безбожное воинство посрами.
Силен Бог святых Своих избавляти, обаче благоволи всему миру явити мужество и доблесть новомучеников.
Священством украшеннии архимандрит Сергий с Лаврентием и Серафимом, первее безкровную Жертву Подвигоположнику приношаху, ныне же яко жертву сами себя священнодействуют.
Богородичен: Всему миру спасения виновная, и мене грешнаго спаси, Пречистая Дево.
Седален
Сугубо просиявшии преподобием и мученичеством, всехвальный архимандрит Сергий с верною братиею: Лавренитем, Серафимом, Феодосием, Леонтием, Стефаном, Георгием, Илларионом, Иоанном и Сергием, молите Святую Троицу, благодать низпослати совершающим вашу память светло.
Слава, и ныне, Богородичен:
Афонскую гору уделом Своим избравшая, Мати Дево, и Зилантовой горе буди Игумения и Хранительница.
Песнь 4
От святой горы, покровом Божией Матери приосенненой, миру воссияли новомученицы, пети нас подвизающе: «Слава силе Твоей, Господи».
Назирают с небесе святии мученицы на подражающих им самоотверженною верою и братскою любовию, скорую помощь подающе своими молитвами.
Добрый пастырь показался еси, отче Сергие, стадо свое привед Пастыреначальнику.
Богородичен: Тебе многажды явлением Своим землю русскую спасавшую, Пречистая Дево, молим: буди нам покров непреоборимый от врага хотящаго пожрети ны раздорами и суетою.
Песнь 5
Возсияйте свет разума, всехвальнии новомученицы, утренюющим к вам и совершающим вашу память верно.
Твердым помыслом и упованием на Бога противостали есте врагом видимым и невидимым, прехвальнии.
Людие русстии смутою безбожною помрачении и на единоплеменники злобою воскипевшии, иноков беззаконии убийцы явишася, Каину братоубийце уподобившеся; вы же мученицы святии, образ смирения Христова восприявшии, будете нам наставницы веры непоколебимыя.
Богородичен: Сердце мое мраком омраченное просвети, Пречистая, святыми Твоими молитвами.
Песнь 6
Не возможе буря душетленная поколебати произволения иноков богомудрых, любовию ко Христу пламенеющих, и жизнь свою в Нем полагающих.
Посреди всеобщего смятения и страха ум к Богу, славнии мученицы, утвердисте.
Яко гора, неподвижими в добром исповедании, пребысте святии мученицы.
Богородичен: Крестом Сына Твоего, Мати Дево, из глубины греха изведи мя.
Кондак братии, глас 2
Древле змиева гора / просвещаяся истины познанием, / днесь освещается крови вашея течением, / поруганные имамы обители воздвижение, / вашими, Ангелов собеседницы, ходатайствы // непрестанно возносимыя о всех с верою почитающих вас.
Икос
Радоватися повеле апостол Петр приобщившимся страстем Христовым, и мы, зряще страдания ваша и небесной славе вашей ужасающеся, зовем таковая: радуйтеся, обители Зилантовы украшение, радуйтеся, земли Казанския ограждение, радуйтеся, куплю добрую совершившии, радуйтеся, излиянием кровей ваших, Христа стяжавшии, радуйтеся, богоборцев посрамление, радуйтеся, Святыя Троицы прославление.
Песнь 7
Убиение от беззаконных человек приемлюще Христу взывасте, преподобнии мученицы, благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Христу Подвигоположнику, любовь вашу приемлющу, в Новем Иерусалиме ныне воспеваете: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
На Зилантовой горе, кровию вашею освященной, монаси и мирстии, священницы и простии взывают: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Богородичен: Ничтоже благо сотворихом во дни жизни нашея, но заступи ны, Пречистая Дево, внегда звати к Сыну Твоему: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Песнь 8
Верою, послушанием и любовию изящно соединени, единеми усты мученицы пояху: благословите, вся дела Господня, Господа.
Страданьми просветившеся и светлее солнца чувственнаго сияюще, ныне со ангелы вкупе преподобнии новомученицы вопиют: благословите, вся дела Господня, Господа.
В день страдания вашего гора Зилантова, кровию мученическою удобренная, ликует с человеки и взывает: благословите, вся дела Господня, Господа.
Богородичен: Пречистая Дево, безумство злоумышляющих на Церковь Божию посрами, верных же, поющих Тя, возвесели.
Песнь 9
Не возмогает язык достойно восхвалити ваш подвиг, святии мученицы, но сами умудрите ны, на сие простирающихся.
Ин суд Божий, и ин человеческий. Скорый и неправый вас на смерть осуждает, небесный же и божественный почестями победными венчает.
Блажени правды ради пострадавшии мученицы. Тогда общницы явишася страстей Христовых, ныне же приобщаетеся божественных светлостей, обожаеми.
Богородичен: Пресвятая Троице, Боже отец наших, молитвами Богородицы помилуй и спаси нас.
Светилен, гл. 8
В памяти святых новомученик Зилантовых Бог прославляется и Казанская земля просвещается. (Дважды)
Слава, и ныне, Богородичен:
Светом Лица Твоего, Господи, просвети нас, молитвами Богородицы, и спаси нас.
На хвалитех стихиры, гл. 8
Подобен: «О, преславнаго чудесе…»
О, преславнаго чудесе! / Сродницы наши / и сограждане земного отечества нашего, / посреде сынов Божиих предстоят престолу Владычню / песнь нову воспевающе; / славословят Творца всяческих, / и молятся о почитающих их любовию.
(Из службы новомученикам и исповедникам Российским):
Веры бронями / и щитом благодати / и креста копием вооружившеся / сопротивным силам непобедими бысте / и, яко божественнии храборницы / демонская ополчения победивше / со ангелы ликуете / верныя же заступаете и освящаете, / и спасаете, призываемии.
О, преславнаго чудесе! / Чудес светлостьми / солнца светлейше / присно святии сродницы наши / светят концем русския земли, / от невечерняго света облистаеми / ихже сиянии / облацы от страны нашея отгоняются варварстии / и демоны побеждаются.
Слава, гл. 6:
Новоявленные звезды днесь / на церковной показавшеся тверди, / во мнозех местех бывши мученицы тверди, / во мнозех местех бывшии мученицы Христовы, / ихже ублажающе, мучениколюбцы / по долгу им прирцем, глаголюще: / радуйтеся благочестия утверждение и нечестия обуздание: / радуйтеся, российския церкве славо и безбожных посрамление: / радуйтеся, образи терпения и за Христа страдания. / Станите, непобедимии, посреде нас умне, / от бед и искушений избавляюще, / и молитеся о спасении душ наших.
И ныне, глас той же, Богородичен:
Богородице, Ты еси лоза…
На Литургии
Прокимен, апостол, евангелие, причастен из службы новомучеников.
Прокимен, гл. 7
Бог нам прибежище и сила.
Стих: Помощник в скорбех, обретших ны зело.
Апостол к римляном [зач. 99]
Евангелие от Луки [зач. 105 и 106]
Причастен: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Тропарь, глас 5
Божией Премудрости,/ Содетельной и Содержительной Силе последующе,/ неизреченного лика небесного достигосте,/ мученицы славнии:/ идеже подвизалися есте/ тамо ныне прославляетеся,/ в вере и благочестии верных утверждающе,/ ограждаете же и обитель Успенскую,/ научающе искушениям противоборствовати./ Сего ради молим вы:// испросите душам нашим мир и велию милость.
Перевод: Божией Премудрости, Творческой и Державной Силе последуя, вы достигли неизреченного небесного собрания, мученики славные, там где вы подвизались, сейчас вы прославляетесь, в вере и благочестии верующих укрепляя, охраняете же и обитель Успенскую, научая противоборствовать искушениям. Потому молим вас: испросите душам нашим мир и великую милость.
Кондак, глас 2
Древле змиева гора/ просвещаяся истины познанием,/ днесь освещается крови вашея течением,/ поруганные имамы обители воздвижение,/ вашими, Ангелов собеседницы, ходатайствы// непрестанно возносимыя о всех с верою почитающих вас.
Перевод: Древняя Драконова (Зилантова) гора, озаряясь познанием истины, сегодня освящается потоком крови вашей, поруганная обитель восстанавливается по вашим, собеседники Ангелов, ходатайствам, непрестанно возносимым обо всех с верой почитающих вас.
Молитва
О непреоборимии воини Христовы, добропобеднии мученицы, преподобнии отцы наши: Сергие, Лаврентие, Серафиме, Феодосие, Леонтие, Стефане, Георгие, Илларионе, Иоанне и Сергие! Взирающе на веру вашу и на доброе скончание жизни временныя, молимся. Испросите нам у Господа, с любовию вашу память чтущим, исправления жития, в вере утверждение и мужество в брани на ны воздвизаемой духами злобы поднебесныя. Сохраните ны вашими молитвами в мире и любви, да единомыслием исповемы Отца и Сына и Святаго Духа, аминь!
Случайный тест
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Христианский подвиг заключается не в проповедях и спорах, но в настоящей, сокровенной любви. Когда мы начинаем спорить, люди начинают возражать, и возникает противостояние. Когда же мы их любим, это их трогает, и они переходят на нашу сторону.
Добро, которое мы делаем ближним, обращается нам самим во благо