Дни памяти:

Житие

Житие священномученика Феодота, епископа Киринейского

Свя­щен­но­му­че­ник Фе­о­дот[a], ро­дом из ма­ло­азий­ской Га­ла­тии, был епи­ско­пом го­ро­да Ки­ри­нии на Ки­п­ре. Во вре­мя го­не­ния на хри­сти­ан нече­сти­во­го Ли­ки­ния (307–324) свя­той Фе­о­дот от­кры­то про­по­ве­до­вал Хри­ста, при­зы­вая языч­ни­ков оста­вить идо­ло­слу­же­ние и об­ра­тить­ся к Ис­тин­но­му Бо­гу. На­мест­ник Ки­п­ра Са­вин при­ка­зал разыс­кать и при­ве­сти епи­ско­па Фе­о­до­та на суд. Свя­той, узнав об этом при­ка­зе, не до­жи­да­ясь по­слан­ных во­и­нов, немед­лен­но явил­ся к на­мест­ни­ку со сло­ва­ри: "Я тот, ко­то­ро­го ты ищешь, явил­ся, чтобы про­по­ве­до­вать Хри­ста Бо­га мо­е­го". На­мест­ник при­ка­зал бить свя­то­го без по­ща­ды, под­ве­сить на де­ре­ве и стро­гать ост­ры­ми ору­ди­я­ми, а за­тем от­ве­сти в тюрь­му. Через пять дней свя­той Фе­о­дот был вновь при­ве­ден к на­мест­ни­ку, ко­то­рый по­ла­гал, что по­сле пы­ток епи­скоп пред­по­чтет от­речь­ся от Хри­ста, чем пе­ре­но­сить но­вые му­че­ния. Но свя­той Фе­о­дот не пре­кра­щал про­по­ве­до­вать о Хри­сте. Свя­то­го сна­ча­ла по­ло­жи­ли на же­лез­ные ре­шет­ки, под ко­то­ры­ми раз­ве­ли ко­стер, а за­тем вби­ли в но­ги гвоз­ди и за­ста­ви­ли ид­ти. Мно­гие сви­де­те­ли стра­да­ний му­че­ни­ка, по­ра­жен­ные тер­пе­ни­ем свя­то­го и его бо­го­дух­но­вен­ны­ми ре­ча­ми, уве­ро­ва­ли во Хри­ста. Узнав об этом, Са­вин при­ка­зал пре­кра­тить пыт­ку и за­клю­чить свя­то­го в тюрь­му.

В то вре­мя свя­той Кон­стан­тин Ве­ли­кий (па­мять 21 мая) да­ро­вал сво­бо­ду ве­ро­ис­по­ве­да­ния всем хри­сти­а­нам и в чис­ле мно­гих стра­даль­цев осво­бо­дил и свя­то­го Фе­о­до­та. Свя­ти­тель вер­нул­ся в Ки­ри­нию и по­сле двух лет епи­скоп­ско­го слу­же­ния мир­но ото­шел ко Гос­по­ду око­ло 326 го­да.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка Фе­о­до­та, епи­ско­па Ки­ри­ний­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Молитвы

Кондак священномученику Феодоту, епископу Киринейскому

глас 3

Мо́ря злове́рие обличи́л еси́,/ и и́дольскаго безбо́жия лесть ве́рою правове́рия уязви́л еси́/ и, всесожже́ние Боже́ственное быв,/ чудоде́йствием ороша́еши концы́,/ о́тче святи́телю Феодо́те, Христа́ Бо́га моли́// дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Перевод: Языческую ересь ты обличил, и идольского безбожия коварство ты поразил правым исповеданием веры и, будучи жертвой всесожжения Богу, чудотворениями ты орошаешь мира концы, отче святитель Феодот, Христа Бога моли даровать нам великую милость.

Каноны и Акафисты

Канон священномученику Феодоту, епископу Киринейскому

глас 4

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Бо́г твоя́ к Нему́ движе́ния, му́чениче, напра́ви, Его́же честны́я соблю́д за́поведи, иера́рх бы́л еси́ и муче́ния кро́вию озари́лся еси́, явле́ннейше.

Боже́ственне и благоче́стне пожи́в, пло́ти движе́ния по́стническими умертви́в по́двиги и живо́т прие́м, иера́рхов удобре́ние, му́чеников исполне́ние.

Всели́вся в прему́дрое се́рдце твое́ Ду́х Святы́й, от пеле́н, преподо́бне, пра́ва, сострада́тельна тя́, и ти́ха, и иера́рха боже́ственна, му́чениче, показа́, Феодо́те.

Богоро́дичен: Бя́ше порабоще́нно пе́рвее пре́лестию, Чи́стая, челове́ческое естество́ лука́вне, Христа́ же ро́ждши, Ты́ свобо́ду улучи́, велему́дренно Тя́ сла́вящее.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Сле́з твои́х стена́ньми, и крове́й пото́ки угаси́л еси́ пре́лести лю́тое у́глие, му́чениче святи́телю Феодо́те.

Житие́ твое́ чи́стое показа́в, священноде́теля боже́ственна и и́стинна свиде́теля тя́ страсте́й Христо́вых соде́ла.

Среди́ суди́ща стоя́ и уязвля́емь лю́тыми ра́нами, Христо́ва и́мене, му́чениче, не отве́рглся еси́, Феодо́те.

Богоро́дичен: Уврачу́й мо́й у́м, изнемо́гший прило́ги, Пречи́стая, лука́ваго зми́я и греху́ рабо́тающий.

Седа́лен, гла́с 4.

Священнонача́льства оде́жду светле́йшу крове́й твои́х омоче́ньми соде́лал еси́, на небеса́ всели́вся, Феодо́те, ви́дя, Его́же возжеле́л еси́ чи́стою мы́слию. Те́мже твою́ сла́вим всесвяще́нную па́мять и взыва́ем: помяни́ на́с, со дерзнове́нием к Бо́гу предстоя́й.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Нечи́стых помысло́в мои́х мно́жество и безме́стных мы́слей обурева́ния кто́ изрещи́ мо́жет, Всенепоро́чная? Настоя́ния же безпло́тных вра́г мои́х кто́ испове́сть и си́х зло́бу? Но Твое́ю мольбо́ю, Блага́я, си́х мне́ все́х избавле́ние да́руй.

Крестобогоро́дичен: Иже от Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго напосле́док Тя́ пло́тию ро́ждшая на Кресте́ ви́сяща зря́щи, Христе́, — увы́ Мне́, любе́знейший, Иису́се, — вопия́ше, — ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́ распина́ешися? Пою́ Тя́, Долготерпели́ве.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Сокруша́емо те́ло твое́ ра́нами, по́мысл тверде́йший и вои́стинну, му́чениче, крепча́йшь соде́ловаше, пою́ща: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Распаля́емь любо́вию Влады́чнею, я́же от ра́н терпе́л еси́ боле́зни люте́йшия, я́коже ино́му стра́ждущу, са́м пребыва́л еси́ велича́йший в му́ченицех, Феодо́те.

Претерпе́л еси́ му́ки, богому́дре о́тче, прибли́жившияся те́лу, воздая́ния бо пребыва́ющая ви́дел еси́ ума́ чистото́ю, облегча́ющая боле́зни твоя́.

Богоро́дичен: Светле́йшая пала́то Влады́ки, Пресвята́я Богоро́дице, хра́мы на́с покажи́ Свята́го Ду́ха, в хра́ме Твое́м святе́м хвалу́ Го́сподеви принося́щия.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Возвыша́емь, му́дре, на дре́во, Феодо́те, претерпева́л еси́ тверде́йше терза́ния пло́ти твоея́, вельми́ удивля́емь.

Ви́симь, строга́ния терпе́л еси́ теле́сная, Феодо́те, Влады́ку укрепля́ющаго име́яй и ве́рою тя́ утвержда́юща.

Кро́вными омоче́ньми обагри́в, Феодо́те блаже́нне, оде́жду твою́ свяще́нную, светле́йшу показа́л еси́.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́ Бо́га, бы́вша Челове́ка, о, Влады́чице! Сего́ ра́ди, ро́ди родо́в, Тя́ непреста́нно ублажа́ем.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Всажде́н бы́л еси́ в темни́цу, я́ко злоде́й, Феодо́те, храни́тель сы́й Боже́ственных Влады́ки, сла́вне, повеле́ний, боже́ственное твое́ пра́зднество вельми́ уясни́вшаго.

Стоя́л еси́ пред суди́щем непра́ведных, суди́мь, и осужда́я челове́ки, беззако́ннующия всу́е и предпочита́ющия непра́вду, святи́телю богому́дре, па́че пра́вды.

Во́лны свере́пых му́к разруши́л еси́, я́коже не́кий ка́мень, всеблаже́нне, возше́д восхожде́нием твоего́ се́рдца к Ка́меню краеуго́льному — Христу́ Бо́гу.

Богоро́дичен: Всели́вся во чре́во Твое́, Христо́с Бо́г на́ш, в челове́цех живу́щий гре́х, Пречи́стая, изгоня́ет и сво́йственный Себе́ человеколюбе́зно соде́ловает.

Конда́к, гла́с 3:

Мо́ря злове́рие обличи́л еси́, и и́дольскаго безбо́жия ле́сть ве́рою правове́рия уязви́л еси́ и, всесожже́ние боже́ственное бы́в, чудоде́йствием ороша́еши концы́, о́тче святи́телю Феодо́те, Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Боже́ственною, о́тче, распаля́емь любо́вию Ду́ха, на о́др разжже́н весьма́ возложе́н, не опали́м пребы́л еси́, — благослове́н еси́, Бо́же мо́й, — зовы́й, — и Го́споди.

Якоже ино́му са́м пребыва́я стра́ждущу, ве́сь бо умо́м, блаже́нне, к Бо́гу прише́д, сече́ния же и жже́ния ты́ небре́гл еси́, не чу́вствуя Христо́вым манове́нием.

Прему́дростию слове́с безслове́сия су́щия, блаже́нне, испо́лнены посреди́ суди́ща обличи́л еси́, проявле́нно злоче́стием неду́говавшия и па́че сотво́ршаго де́монския изво́лившия куми́ры.

Богоро́дичен: С вы́шним ликостоя́нием, вси́, Ма́ти Бо́жия, — ра́дуйся, — Тебе́ зове́м, — одушевле́нное не́бо, и пресла́вная пала́то, и престо́ле о́гненный, на не́мже Христо́с пло́тию почи́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

По́двиги твои́ми врагу́ противля́яся, му́чениче Феодо́те, гвоздьми́ бо, сла́вне, в но́ги пронзе́н, отводя́щею к Ца́рству небе́сному стезе́ю ше́ствовал еси́, — благослови́те, — поя́, — дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пропове́дая Бо́га, на зе́млю прише́дша и Боже́ственными страстьми́ стра́сть всепа́губную разру́шшаго, стра́сть боже́ственную и блаже́нную подъя́л еси́ пло́тию, вопия́, Феодо́те: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Крове́й ка́плями и свяще́нных уче́ний тече́нием, ве́рных напои́л еси́ сердца́ благода́тию, всему́дре, и прозяба́ти устро́ил еси́ Земледе́лателю благи́х Боже́ственная разуме́ния, Ему́же вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Скве́рны очи́стила еси́ вся́кия естество́ челове́ческое, Пречи́стая, небе́сный ро́ждши до́ждь, Челове́ка бы́вша, и новосоде́лала еси́ ны́, обветша́вшия, Чи́стая, вопию́щия: вся́ дела́, благослови́те Госпо́дня Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Исцеле́ния источа́ет вся́ческая моще́й боже́ственная ра́ка свяще́ннейшаго па́стыря, и стра́сти уставля́ет, и реши́т ле́тныя я́ко вои́стинну боле́зни Спа́са Боже́ственною благода́тию.

Яко священному́ченик, вяза́ти же и реши́ти име́я вла́сть, разреши́ зо́л мои́х у́зы и ду́шу мою́, жего́му огне́м греха́, ороси́, моля́ Всеще́драго.

Дне́сь ве́рно пра́зднует Це́рковь, богоно́се, всесвяще́нную твою́ па́мять и отше́ствие к Человеколю́бцу и, ра́дуяся, плете́т тебе́ пе́сней боже́ственныя диади́мы.

Якоже днесве́тлую звезду́, тя́ стяжа́вше, богоглаго́ливе, твои́ми светолу́чными заря́ми боже́ственных боле́зней и чуде́с твои́х чи́стыми светлостьми́ озаря́емся, Феодо́те.

Богоро́дичен: Све́т на́м ро́ждши, Де́во, от Отца́ пре́жде денни́цы возсия́вший неизрече́нно, неразу́мия тму́ разруши́ла еси́ и в се́ни спя́щия грехо́вней просвети́ла еси́.

Случайный тест

(4 голоса: 5 из 5)