Дни памяти:

17 июня  (переходящая) – Соборы Новгородских и Псковских святых

7 октября

Житие

Пре­по­доб­ный Ни­кандр Псков­ский (в Кре­ще­нии Ни­кон) ро­дил­ся 24 июля 1507 го­да в се­мье кре­стьян Филип­па и Ана­ста­сии в се­ле Ви­де­ле­бье на Псков­щине.

С дет­ства он меч­тал про­дол­жить по­дви­ги сво­е­го од­но­сель­ча­ни­на – пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на Спа­со­е­ле­аза­ров­ско­го, на­чаль­ни­ка Псков­ских пу­стын­но­жи­те­лей (па­мять 15 мая). Пер­вым в се­мье Ни­ко­на при­нял мо­на­ше­ство его стар­ший брат Ар­се­ний. По­сле смер­ти от­ца сем­на­дца­ти­лет­ний Ни­кон су­мел убе­дить и мать раз­дать име­ние и уда­лить­ся в мо­на­стырь, где она жи­ла до са­мой кон­чи­ны. Обой­дя оби­те­ли Псков­ской зем­ли, по­кло­нив­шись мо­щам пре­по­доб­но­го Ев­фро­си­на и его уче­ни­ка пре­по­доб­но­го Сав­вы Кры­пец­ко­го (па­мять 28 ав­гу­ста), он окон­ча­тель­но утвер­дил­ся в стрем­ле­нии к от­шель­ни­че­ской жиз­ни.

Чтобы иметь воз­мож­ность чи­тать Сло­во Бо­жие, Ни­кон на­нял­ся в ра­бот­ни­ки к псков­ско­му жи­те­лю Филип­пу, ко­то­рый за усер­дие от­дал его на обу­че­ние к опыт­но­му учи­те­лю. Ви­дя рев­ность юно­ши, Гос­подь Сам ука­зал ему ме­сто по­дви­га. Го­ря­чо мо­лясь в од­ной из псков­ских церк­вей, он услы­шал глас из ал­та­ря, по­веле­вав­ший ему ид­ти в пу­стынь, ко­то­рую Гос­подь ука­жет через Сво­е­го ра­ба Фе­о­до­ра. Кре­стья­нин Фе­о­дор от­вел его на реч­ку Де­мьян­ку, меж­ду Пско­вом и Пор­хо­вом. (Впо­след­ствии Филипп и Фе­о­дор, ко­то­рые по­мог­ли пре­по­доб­но­му до­стичь сво­ей за­вет­ной це­ли, по его мо­лит­вам так­же всту­пи­ли на путь ино­че­ства и ста­ли по­стри­же­ни­ка­ми Кры­пец­ко­го мо­на­сты­ря с име­на­ми Фила­рет и Фе­о­до­сий).

Про­ве­дя несколь­ко лет в без­мол­вии и су­ро­вых по­дви­гах, ис­су­шив­ших его плоть, Ни­кон при­шел в мо­на­стырь, ос­но­ван­ный пре­по­доб­ным Сав­вой Кры­пец­ким. Игу­мен, ви­дя его те­лес­ную немощь, не сра­зу со­гла­сил­ся при­нять его, опа­са­ясь, что труд­но­сти мо­на­ше­ской жиз­ни бу­дут ему не по си­лам. То­гда Ни­кон, при­пав к ра­ке пре­по­доб­но­го Сав­вы, стал, как жи­во­го, умо­лять его взять в свою оби­тель. Игу­мен смяг­чил­ся и по­стриг Ни­ко­на с име­нем Ни­кандр.

Мно­го ис­ку­ше­ний и бед пе­ре­жил на тес­ном пу­ти по­движ­ни­че­ства пре­по­доб­ный Ни­кандр. О "страстех пу­стын­ных" ему пред­ска­зал еще в Пско­ве бла­жен­ный Ни­ко­лай (па­мять 28 фев­ра­ля). Мо­лит­ва­ми всех псков­ских угод­ни­ков и пре­по­доб­но­го Алек­сандра Свир­ско­го (па­мять 30 ав­гу­ста и 17 ап­ре­ля), ко­то­рый два­жды яв­лял­ся пре­по­доб­но­му, на­став­ляя и укреп­ляя его, он, с по­мо­щью бла­го­да­ти Бо­жи­ей, пре­одо­лел все мно­го­об­раз­ные коз­ни лу­ка­во­го. Си­лой мо­литв пре­по­доб­ный по­бе­дил сла­бо­сти пло­ти, че­ло­ве­че­ское недоб­ро­же­ла­тель­ство и диа­воль­ские стра­хо­ва­ния. Од­на­жды его чуть не уби­ли раз­бой­ни­ки, от­няв его един­ствен­ное и са­мое цен­ное для от­шель­ни­ка иму­ще­ство – кни­ги и ико­ны. По мо­лит­вам свя­то­го двое из них, устра­шив­шись вне­зап­ной смер­тью сво­е­го то­ва­ри­ща, рас­ка­я­лись в сво­их зло­де­я­ни­ях и по­лу­чи­ли про­ще­ние стар­ца.

В Кры­пец­ком мо­на­сты­ре пре­по­доб­ный Ни­кандр жил недол­го и с бла­го­сло­ве­ния вер­нул­ся в свою пу­стынь. Впо­след­ствии он еще раз при­хо­дил на жи­тель­ство в Кры­пец­кую оби­тель, где ис­пол­нял по­слу­ша­ния устав­щи­ка и ке­ла­ря, и сно­ва ушел в пу­стынь и жил там в по­сте и мо­лит­ве, по­сти­гая Сло­во Бо­жие. Еже­год­но Ве­ли­ким по­стом пре­по­доб­ный Ни­кандр хо­дил в Да­ми­а­нов­ский мо­на­стырь, где ис­по­ве­до­вал­ся и при­ча­щал­ся Свя­тых Хри­сто­вых Та­ин. За во­семь лет до кон­чи­ны он при­нял там ве­ли­кую схи­му. К пре­по­доб­но­му ста­ло при­хо­дить мно­го на­ро­да "поль­зы ра­ди", ибо, по сло­ву пре­по­доб­но­го Иоан­на Ле­ствич­ни­ка, "мо­на­ше­ское жи­тие – свет для всех че­ло­ве­ков". Ве­ру­ю­щие об­ра­ща­лись к пре­по­доб­но­му Ни­кан­д­ру за мо­лит­вен­ной по­мо­щью, ибо Гос­подь на­де­лил его мно­ги­ми бла­го­дат­ны­ми да­ро­ва­ни­я­ми. Пу­стын­ник с лю­бо­вью и вни­ма­ни­ем от­но­сил­ся ко всем нуж­дам сво­их по­се­ти­те­лей и да­же устро­ил им для ноч­ле­га убо­гую "го­сти­ни­цу у ду­ба", ко­то­рую сам про­тап­ли­вал. Пре­по­доб­ный не поз­во­лял се­бе вы­став­лять на­по­каз свои да­ро­ва­ния. При­хо­дя тай­но к его кел­лии, лю­ди все­гда слы­ша­ли, что он мо­лит­ся с горь­ким ры­да­ни­ем. Он же, за­ме­тив бли­зость лю­дей, тот­час умол­кал, пря­ча от них по­лу­чен­ный дар слез.

Пре­по­доб­ный Ни­кандр до кон­ца жиз­ни оста­вал­ся пу­стын­ни­ком (его так и ве­ли­ча­ют – пре­по­доб­ный Ни­кандр пу­стын­но­жи­тель), но за­ве­щал не остав­лять ме­сто его тру­дов по­сле сво­ей кон­чи­ны, обе­щая свое по­кро­ви­тель­ство на­сель­ни­кам бу­ду­ще­го мо­на­сты­ря. Диа­ко­ну Пор­хов­ско­го жен­ско­го мо­на­сты­ря Пет­ру пре­по­доб­ный за­по­ве­дал на его мо­ги­ле по­ста­вить цер­ковь и пе­ре­не­сти ту­да ико­ну Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы из по­го­ста Ти­шан­ки. Он пред­ви­дел свою смерть, пред­ска­зав, что умрет, ко­гда на оте­че­ство на­па­дут вра­ги, пред­ре­кая им при этом ско­рое по­ра­же­ние. 24 сен­тяб­ря 1581 го­да, во вре­мя на­ше­ствия войск поль­ско­го ко­ро­ля Сте­фа­на Ба­то­рия, один кре­стья­нин на­шел его скон­чав­шим­ся: он ле­жал на ро­гож­ке с кре­сто­об­раз­но сло­жен­ны­ми на гру­ди ру­ка­ми. Из Пско­ва при­шли ду­хо­вен­ство и на­род, по­чи­та­те­ли пре­по­доб­но­го, сре­ди ко­то­рых был и диа­кон Петр, и со­вер­ши­ли об­ряд хри­сти­ан­ско­го по­гре­бе­ния.

В 1584 го­ду на бла­го­дат­ном ме­сте по­дви­га пре­по­доб­но­го Ни­канд­ра, освя­щен­ном его по­чти по­лу­ве­ко­вой мо­лит­вой, бы­ла со­зда­на оби­тель, ко­то­рую ста­ли на­зы­вать Ни­кан­дро­вой пу­сты­нью. Стро­и­те­лем мо­на­сты­ря был инок Ис­а­ия, ис­це­лив­ший­ся по мо­лит­ве свя­то­му. В 1686 го­ду при Пат­ри­ар­хе Иоаки­ме со­сто­я­лось про­слав­ле­ние пре­по­доб­но­го Ни­канд­ра и бы­ло уста­нов­ле­но празд­но­ва­ние его па­мя­ти 24 сен­тяб­ря, в день кон­чи­ны, и в хра­мо­вой празд­ник оби­те­ли – Бла­го­ве­ще­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. При пе­ре­строй­ке со­бо­ра мо­на­сты­ря бы­ли об­ре­те­ны мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­канд­ра, скры­тые в стене, и 29 июня празд­ну­ет­ся как день об­ре­те­ния его чест­ных мо­щей. И сей­час креп­ка мо­лит­вен­ная связь ве­ру­ю­щих с пре­по­доб­ным Ни­кан­дром, ко­то­ро­го глу­бо­ко чтят на псков­ской зем­ле.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ни­канд­ра Псков­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Молитвы

Тропарь преподобному Никандру пустынножителю, Псковскому чудотворцу

глас 4

Глас Боже́ственный,/ и́же во Ева́нгелии, услы́шав,/ преподо́бне о́тче Ника́ндре:/ прииди́те ко Мне вси тружда́ющиися и обремене́ннии,/ и Аз упоко́ю вы,/ и прие́м крест, после́довал еси́ Христу́,/ мир оставль, в пусты́ню всели́лся еси́,/ поще́нием же и бде́нием Небе́сный дар восприи́м,/ и ду́ши неду́жных приходя́щих к тебе́ с ве́рою исцеля́еши:// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне, дух твой.

Перевод: Призыв Божественный Евангельский услышав, преподобный отче Никандр: «Придите ко Мне все труждающиеся и обремененные, и Я успокою вас» (Мф.11:28), взяв крест, ты последовал Христу, мир оставив, в пустыни поселился, пощением же и бдением получил Небесный дар, и души больных, приходящих к тебе с верой, исцеляешь, потому и радуется вместе с ангелами, преподобный, дух твой.

Ин тропарь преподобному Никандру пустынножителю, Псковскому чудотворцу

глас 6

Свети́ло незаходи́маго све́та/ стране́ на́шей яви́лся еси́, богоблаже́нне,/ до́блественне претерпе́в вра́жия озлобле́ния,/ бие́ние и ра́ны я́ко оде́жда нетле́ния вмени́шася тебе́,/ со зверьми́ бо бра́вся,/ и от челове́к злых прободе́ния прия́в,/ о тех моли́лся еси́:/ не поста́ви им греха́ сего́, глаго́ля;/ те́мже Влады́це Христу́ уподо́бился еси́,/ достохва́льне Ника́ндре, о́тче наш,// моли́ся о душа́х на́ших.

Перевод: Ты стал светилом незаходящего света для страны нашей, богоблаженный, доблестно претерпев бедствия от врага (диавола), избиения и раны стали для тебя одеждой нетления, ибо ты боролся со зверями и был ранен разбойниками, о них же молился, говоря: «Не вмени им этого греха», тем самым уподобившись Владыке Христу, достойный славы Никандр, отче наш, молись о душах наших.

показать все

Кондак преподобному Никандру пустынножителю, Псковскому чудотворцу

глас 1

Я́ко лучу́ тя со́лнечную Христо́с показа́, преподо́бне,/ сия́еши бо в земли́ Росси́йстей чуде́с благода́тию,/ и отгоня́еши тьму страсте́й же и скорбе́й, от приходя́щих к тебе́ с ве́рою./ Те́мже почита́ем твою́ па́мять, Ника́ндре о́тче наш, и вопие́м ти:/ ра́дуйся пустынножи́телей красото́,// и стране́ на́шей похвало́ и утвержде́ние.

Перевод: Как зарю солнечную Христос явил тебя, преподобный, ибо ты сияешь в Российской земле благодатью чудес и разгоняешь тьму страданий и скорбей от приходящих к тебе с верой. Потому почитаем твою память, Никандр, отче наш, и взываем к тебе: «Радуйся пустынножителей красота и страны нашей слава и сила».

Ин кондак преподобному Никандру пустынножителю, Псковскому чудотворцу

глас 8

Во избра́ние Богосия́нная звезда́ ве́ры,/ и́же возсия́ в Ру́стей земли́, о́тче преблаже́нне Ника́ндре,/ слеза́ми и посто́м и бде́нием и моли́твами удруча́л те́ло свое́,/ те́мже и обре́те Небе́сную жизнь,/ и ра́достно та́мо со А́нгелы ликовству́я, да зове́м ти:// ра́дуйся, о́тче преподо́бне Ника́ндре пусты́нный жи́телю.

Перевод: Избранная и явленная Богом звезда веры, воссиявшая в Русской земле, отче преблаженный Никандр, слезами и постом, и бдением, и молитвами отягощал ты тело свое, потому и обрел Небесную жизнь, и радостно там с ангелами торжествуешь, да взываем к тебе: «Радуйся, отче преподобный Никандр пустынный житель».

Величание преподобному Никандру пустынножителю, Псковскому чудотворцу

Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче Ника́ндре, и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче а́нгелов.

Молитва преподобному Никандру пустынножителю, Псковскому чудотворцу

О, преподо́бне и достоблаже́нне о́тче наш Ника́ндре, по́стниче терпеливоду́шный, безмо́лвия рачи́телю предо́блий, учи́телю спасти́ся хотя́щим прему́дрый, наказа́телю лени́вым прети́хий, разреши́телю тлетво́рных страсте́й незло́бивый, му́жу жела́ний, прозорли́вства проро́ческаго испо́лненне, предвозгла́сная бу́дущих благ цевни́це, адама́нте ве́ры во Христа́ несеко́мый, незы́блемый терпе́ния сто́лпе, за́поведей Творца́ твоего́ соверши́телю благопослушли́вый, плотоно́сный А́нгеле и Ду́ха Свята́го вмести́лище благово́нное, жи́телю пусты́нный и бесо́в прогони́телю, исполни́телю всех доброде́телей смиренному́дрый, Небе́сный челове́че и сожи́телю го́рним чинонача́лием, кро́тостию ду́ха зе́млю кро́тких насле́довавый, дру́же Христо́в и уго́дниче Пресвяты́я Богоро́дицы, Я́же и ра́ку цельбоно́сных моще́й твои́х во хра́ме Свое́м просла́вити благоизво́ли, изоби́льно от нея́ чуде́сному дождю́ на ве́рных излива́тися повеле́вши! К не́йже припа́дающе с любо́вию, мо́лим тя, досточу́дне: не преста́й моли́ти Пресвяту́ю и Живонача́льную Тро́ицу, низпосла́ти стране́ на́шей мир и благоде́нствие, на враги́ же побе́ду и одоле́ние, и от наве́т вра́жиих во́инству на́шему сохрани́тися в ми́ре, Це́рквам согла́сие и всем лю́дем тишину́ и изоби́лие благи́х дарова́ти. И угаси́, блаже́нне, моли́твами твои́ми, паря́щия на ны разжже́нныя бесо́вския стре́лы, да не прико́снется нам зло́ба грехо́вная. И, всем вся ми́лостивне да́руя, при́зри и на мя, смире́ннаго раба́: свя́зан бо есмь лю́те плени́цами прегреше́ний и влеко́мь, увы́ мне! в пучи́ну стра́стнаго мо́ря неодержа́нно. Сего́ ра́ди приле́жно молю́ святы́ню твою́, пребога́те, и припа́даю к ра́це моще́й твои́х со слеза́ми: предста́ни мне на пути́ бе́дственнаго жития́ сего́, расто́ргни у́зы, отжени́ стра́сти, осла́би от грехо́вных вери́г, изба́ви мя от належа́щия ско́рби и от вся́каго зла, разреши́ мя от боле́зненных уз и спасе́ние души́ умоли́ мне, я́ко да воспою́ и просла́влю в Тро́ице сла́вимаго Еди́наго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и в безконе́чныя ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист святому преподобному Никандру, Псковскому чудотворцу

Кондак 1

Возбранный от Начальника и Совершителя веры, Господа Иисуса, данный во образ последования Православныя Церкве сословию, доблественный подвижниче и чудотворче предивный, преподобне отче Никандре! Похвальная со благодарением приносим ти молитвенницы твои: ибо теплым твоим предстательством у Царя Небеснаго вся полезная и спасительная ходатайствуеши нам. Яко имея дерзновение ко Престолу Благодати, от всяких нас злоключений свободи, да зовем ти:
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Икос 1

Ангельскими девяточисленными силами окружаемый славы Господь, предъуведев неуклонное сердца твоего изволение, яко хощеши быти покоривым учеником и тщаливым исполнителем заповедей Его, вдохну тебе, якоже древле пророчице Анне, еже прибегати ко храму Господню, да научишися тамо началом премудрости, яже есть страх Господень: темже и научи нас со удивлением воспевати тебе таковая:
Радуйся, благочестиваго корене благое прозябение.
Радуйся, чудное всех христианских добродетелей плодоприношение.
Радуйся, младенче, при купели обновления посвятивый себе Господу на служения верная.
Радуйся, помазанниче, восприемый свыше всеоружия духовная.
Радуйся, теми от юности на тело свое, на мир сей и диавола себе ополчивый.
Радуйся, разум свой ко свету боговедения восперивый.
Радуйся, очима твоима всюду Господа искавый и в нем намерение полагавый.
Радуйся, слухи твоя на восприятие глаголов Божиих, имиже возраждается вера, обративый.
Радуйся, уста твоя на славословие Божие и псалмопение, на назидание искреннему твоему в душеполезнем отверзаяй.
Радуйся, руце твои на творение благодеяния требующым устрояяй.
Радуйся, нозе твои шествовати по путем оправданий Господних управляяй.
Радуйся, вся твоя душевная и телесная чувства на благоугождение Подателю всех благ устремляяй.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 2

Видя преподобный Никандр душевныма очима, яко в мире сем всяческая суета, и яко недостойны суть стрвсти нынешняго века, имущей славе явитися на небесех, потщался, отвергся себе, мира и яже в нем, наставляемь преподобным Евфросином и Саввою, тесным и прискорбным шествовати путем в горний Небесный Иерусалим, егоже достигнув ныне, предстоя Престолу Агнчу, достойно веселится с ними и со всеми избранными, поя Всесильному Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумев Господь, напоивый тя, преподобне, словесным и нелестным млеком благочестия, сподоби тя преспевати в мужа, в меру возраста совершенна, возрастающа во спасение, да вкусиши, яко благ Господь: к Немуже приходя, сам яко камение живо зиждешися в храм духовен, в святительство свято, возносити жертвы духовныя благоприятны Богови; и да благоуспееши в сем. Удалився от дому твоего, вдал еси себе мужу богобоязливу, навыкнути от него, яже суть на потребу: уведети Писания, в нихже сокровен есть живот вечный, и да научиши нас приглашати тебе таковая:
Радуйся, юноше, вся детская игралища, яко поползновение ко злу, презревый.
Радуйся, мудрованием горних, а не земных, яко многоценным бисером, сиявый.
Радуйся, оным лице твое и сердце украсивый.
Радуйся, Господа от всея души и всея крепости твоея возлюбивый.
Радуйся, не точию день субботный, но и вся дни живота Господу Богу святивый.
Радуйся, николиже имене Господа Бога твоего всуе приемый.
Радуйся, родителей твоих любовию, послушанием и воздаянием должным почтивый.
Радуйся, ближняго твоего, яко себе самаго возлюбивый.
Радуйся, юность твою в целомудрии обучивый.
Радуйся, яко деву чисту, Жениху Христу себе обручивый.
Радуйся, писанная в законе благодатию Божиею сотворивый, и в усовершение сего еще едино докончавый.
Радуйся, вся имения твоя продавый, и да живот вечный наследиши, нищым раздавый.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 3

Сила божественнаго евангельскаго слова: «Приидите ко Мне вси труждающиися и обремененнии, и Аз упокою вы», подобно мечу обоюду остру, проникну твое, преблаженне, ревностное сердце, бывшу тебе со благоговением во святем храме: егоже действия толико исполнен был еси, яко ничесому запинающу, паче же путь тебе показующему Божиим изволением мужу Феодору, прострый дух твой, яко горлица в пустыню непроходимую водворился еси, и тамо воздвигнув некое жилище, себе самаго представил еси селение Богу Вышнему, поя Ему в подвизех молитвы и пощения всегда: Аллилуиа.

Икос 3

Имея основание богоугоднаго жития твоего, преблаженне отче наш, смирение, кротость и нетщеславие, да отец твой, видя в тайне, воздаст тебе яве, мнил еси места пустынная быти сокровение твоея добродетели. Но якоже речеся: «Несть глас, иже не услышится»; тако и святое житие твое прославися во окрестных странах. И да не како пакостник плоти, ангел сатанин, препнет твоему шествию, и да не искусит тя похвалитися о сем: сего ради оставив место пребывания твоего, Богу лучшее что о тебе предзревшу, притекл еси во обитель святаго Иоанна Богослова, и откровенным гласом пред церковию и ангелами изрек священныя обеты, вдал еси себе во служение иноческое. Темже воспеваем ти таковая:
Радуйся, воине, не двема господинома работати, но Единому точию, Живущему на Небесех, восхотевый.
Радуйся, вся повеленная чрез начальников поставленных от Него с радостию, а не с воздыханием творивый.
Радуйся, понесый терпеливодушно и самая великая озлобления.
Радуйся, плоть твою воюющую на духа умертвивый чрез молитву и суровая пощения.
Радуйся, уединенно в богомыслии и слезах нощи проводивый.
Радуйся, тело твое, во умерщвление страстей, на снедение летающым животным обнаживый.
Радуйся, кровьми мученическими во свидетельство непреложныя веры обагренный.
Радуйся, по распятии ветхаго Адама, новым, Иже есть Христос, в преподобии и правде оживотворенный.
Радуйся, крестивыйся во Христа.
Радуйся, облекийся во вся велелепоты Его.
Радуйся, хлеба ангельскаго во дворех Вышняго Сиона вкушаяй.
Радуйся, глаголом Божиим на труды многоразличныя себе укрепляяй.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 4

Буря смущения, воздвизаемая ветры многоразличных о преподобнем житии твоем помышлений, пребывающих с тобою во общежительстве, колеблет корабль смирения твоего. Ты же, смирения рачителю, паче и паче исполняяся оным, грядеши паки в пустыню, юже ти указа глас Невидимаго от олтаря исходяй, да тамо на вящшыя подвиги, препоясався силою свыше, обратишися, попирая силою Креста вся сопротивнаго козни, да тако соплет победоносный венец, удостоишися прияти на главу твою от руки Господа, всегда победители нас Творящаго, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Сущи ти на месте, великий подвижниче, идеже бе устроено жилище твое, Богу тако действующу, течение твое совершал еси в теплых молитвах, во уповании несомнительнем, яко не изнеможет от Бога всяк глагол, и в любви, от неяже ни ранами, ни прещением, ни гладом, ни иною коею нуждею отвлечен быти возмогл еси: обаче диавол, яко лев, иский кого поглотити, наусти безчеловечныя разбойники, еже предати тя гублению, но ничтоже возможе. Паче же прославися твое неизреченное терпение: егда бо от язвы копием в ребра весь обагрен был еси кровию, тогда возопил еси в души твоей, якоже Стефан: «Отче, отпусти им!» Мы же зряще твое крепкое благодушие, со удивлением вопием ти таковая:
Радуйся, страдальче, посвятивый в жертву приятну Богови себе самаго.
Радуйся, не убоявыйся от убивающих тело, души же не могущих убити.
Радуйся, каменю непоколебимый, от негоже вся волны свирепствующыя сокрушаются.
Радуйся, яко в тебе вера, любы, смирение и незлобие являются.
Радуйся, мужу скорбей, радуяйся со святым Павлом во страданиих своих.
Радуйся, приемляй радость, веселие и мзду многу на небесех.
Радуйся, кровию твоею, яко гласом вопиющим на небо, овых ослеплением очес и потоплением поразивый.
Радуйся, тоюжде кровию овых на путь истинный раскаяния обративый.
Радуйся, пришедшым им к тебе не грозныя и местныя взоры явивый.
Радуйся, яко отец сердоболный развращенных чад не оскорбивый.
Радуйся, излиянием крове твоея венчавыйся с мученики и страстотерпцы.
Радуйся, не точию всех притекающих к тебе с верою, но и о вразех твоих теплый молитвенниче.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 5

Боготечная звезда, заимствующая свет свой от истиннаго солнца правды, Господа Иисуса, явился еси нам, богоблаженне Никандре, во мрачней нощи многострадальнаго жития сего спящым и заблуждающым, показуяй нам первее время востания от сна греховнаго: таже благовидным образом своим, словом, житием, любовию, духом, верою, чистотою, кротостию и терпением, ведый по пути спасения к горнему Небесному Отечеству всех прибегающих к тебе и вопиющих Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше Православныя Церкве благочестивая чада, паче же окрестнии, ревностное твое по заповедем Господним житие, и благодать Духа Святаго обитающую в сердцы твоем, еюже умудрився во спасение, преподавал еси послушающым тя отеческая наказания, и еюже врачевал еси не токмо недуги душевныя, но и телесныя, притекаху к тебе с верою не возвращающеся тщы, но якоже облацы поднебеснии исполнени влаги, орошаху нивы сердец своих, возвращающе благия плоды веры и вопиюще таковая:
Радуйся, источниче, посреде безводных мест источаяй сладкия воды полезных учений.
Радуйся, наставниче предобрый в надежди требующих о Божии милосердии уверений.
Радуйся, древо благосеннолиственное, успокояющее прохладою и утешением во юдоли сей странствующих.
Радуйся, совершенными плодами онаго насыщающее правды Христовы алчущих.
Радуйся, мироварнице, на вся недуги врачевания содержащая.
Радуйся, оная, яко врач скоромилостивый, безмездно недугующым подаваяй.
Радуйся, милости превеликия и скорбящым скоропредстательнаго сострадания хранилище.
Радуйся, неповинных разрешение и осужденных праведное судилище.
Радуйся, потщавыйся о нищете духовней и тою вселивый внутрь тебе Царствие Божие.
Радуйся, прилежавый неослабно чистоте душевней и телесней, и тою же зряй Бога.
Радуйся, светильниче, елеем дарований Духа Святаго возжженный.
Радуйся, на высоко место славы небесныя вознесенный.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 6

Проповедуют безмолвныя пустыни, обители, гради и веси безстрастное житие твое, еже стяжал еси, богомудре, первее умертвив плоть твою бдением, пощением, стоянием на молитвословиих, ниже возлеганием на ребра, точию преклонением главы и малым дреманием. Противу же диавольских наваждений и полчищ его, овогда во всадники на конех, с тимпаны и кличами, овогда в лютых волков и дивиих зверей преображавшихся, вооружался еси: овых поражением жезла, овых силою Креста, и сим, яко великий Константин, побеждал еси. О Немже хваляся, яко оружии непобедимем, поеши Распятому на Нем всегда: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси царству Православно-Российскому под леты великий светильник, поставленный не под спудом, но на свещнице, исполнен елеа чиста веры, надежды и любве к Сотворшему тя, паче же христианскаго терпения, незлобия и чуднаго воздержания от брашен, да явиши всем любовию чтущым тя, яко не о хлебе единем жив будет человек, но о всяком глаголе, исходящем из уст Божиих. Темже и мы, покрываемии тмою грехопадений, алчущии и жаждущии духом, взирающе на тя, радостная приглашаем ти тако:
Радуйся, воине Христа Бога нашего избранный. Пребываяй Ему верен даже до смерти.
Радуйся, во брани жития невидимых врагов мужественне победивый.
Радуйся, во служении твоем, яко течец скорый, не возвративыйся вспять.
Радуйся, семя слова Божия не на сердце каменно, но на сердце плотяно приимый.
Радуйся, произрастивый благия плоды, с нимиже явился мирови.
Радуйся, яко теми мир прославляет Отца, Иже есть на Небесех.
Радуйся, надежду твою и в жизни и в смерти возложивый на Господа Едина.
Радуйся, тою покоривый вся тебе сопротивная.
Радуйся, оною, яко непобедимым щитом, себе оградивый.
Радуйся, любовию твоею неразлучно себе Жениху Христу уневестивый.
Радуйся, тою всех блаженств, ихже стяжа кровию своею, присно наслаждаяйся.
Радуйся, яко седением Христа одесную Бога и ходатайством Его вопил еси в сердцы твоем: «Авва Отче!»
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 7

Хотящу некоему богобоязливу мужу Симеону приити поклонитися тебе и насытитися сладостных учений твоих, имиже возмогл бы укрепити душу свою, яковая и улучил ест. Но ты, прозорливче, предрекл еси ему скороприближающуюся кончину и предуготовал еси его к мирному отшествию из сея плачевныя юдоли в вечную нескончаемую жизнь: чесо ради приим иноческий образ, устреми душу свою горе, и добре пожив, скончася и преселися во блаженная недра Авраамова; о чесом ты прославляя Бога, поеши благодарственная: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя пророка яви дивный в высоких Господь, разделяяй коемуждо дарования Святаго Духа, даровав тебе силу прозорливости: благородну бо некоему мужу Петру, заматоревшу во днех своих с женою и безчадну, чудесно приведенному к тебе, предрекл еси, яко имать родитися сын ему, и яко воздвигнется на месте безмолвия твоего храм Пресвятыя Богоматере, и распространится место сие и прославится, еже и сбыстся, чесовому удивляющеся, вопием ти:
Радуйся, мужу проречений, исполнением дела увенчанных.
Радуйся, будущая яко настоящая благодатию Божиею созерцаяй.
Радуйся, благогласная труба, еюже воздвизаются сердца земнородных унылая.
Радуйся, духовная скрижаль, на нейже изображена суть предсказания неложная.
Радуйся, иноков пустынножительных наставниче и основателю.
Радуйся, молитвами твоими обители чудныя распространителю.
Радуйся, оскудения монастырская обильне исполнивый и от хищников чудесне защитивый.
Радуйся, добре стадо тобою собранное ко спасению наставляяй.
Радуйся, образе нищеты духовныя благовидный.
Радуйся, вся мира сего красная, яко скороисчезающая, Бога ради презревый.
Радуйся, многия люди от пути греховнаго ко Господу обративый и спасый.
Радуйся, призывающих тя утешений духовных исполняяй.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 8

Странное видение и слышание не пленяющым разума в послушании веры и не покаряющымся истине является быти сие, яко овогда чрез сонное видение, простертием руки твоея, овогда чрез глагол приветлив, овогда чрез различная знамения, разслабленным, болящым, недугующым совершенное подаеши исцеление: мы же верою пленяеми, яко Богу вся возможна суть, и «веруяй в Мя, дела, — якоже рече Христос, — яже Аз творю, больша сих сотворит», прославляем в тебе Чудотворящаго Бога. Тебе же исповедающе достойным всемогущества Его орудием быти, велегласно вопием: Аллилуиа.

Икос 8

Весь быв предан Богу: разумом — яко помышляти о Нем, волею — яко творити угодная Ему, памятию — приводя себе необъемлемое присносущие Его, вся назирающее и вся ведущее, представил еси Тому и тело твое, измождив и очистив е бдением, пощением и чудным воздержанием, да сподобишися быти селение Богу Вышнему, да пребудеши во Христе, и Той в тебе. Сего ради во время Святаго Поста притекал еси в Деманскую обитель, и в совершение всех твоих добродетелей, наслаждался еси трапезы Господни, вкушая со благоговением и веселием Тело и Кровь Иисуса Христа. Мы же взирающе на тя, любезно вопием ти:
Радуйся, истинный учениче Христов, Егоже желанием возжелел еси исполнити волю.
Радуйся, шествовавый от веры в веру, от славы в славу.
Радуйся, приснотекущаго живодательнаго источника сладостей насладивыйся.
Радуйся, вкушением брашна негиблющаго, вечнаго, предвкусивый небесная блаженства.
Радуйся, удостоивыйся непостижимаго таинства, на неже приникнути ангели желают, общник быти.
Радуйся, чрез соединение сие призванный со Христом в Царстве Славы жити.
Радуйся, человече исполненный богомыслия и презревый вся земная.
Радуйся, во отвращение еже не видети суеты, главу и лице схимою покрывый.
Радуйся, о времени кончины твоея, еже от человек никтоже весть, предвозвестивый.
Радуйся, по некоем недузе малем крестообразно руце к персем сложивый.
Радуйся, дух твой с веселием в руце Господни предавый.
Радуйся, житие земное божественным гласом: «Благословен Бог, сице благоволивый, слава Тебе», запечатлевый.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 9

Всякому естеству человеческому и ангельскому достоит дивитися великим от страны твоея подвигом и чудному свыше тебе дарованию: толико бо поработил еси плоть духови, яко на земли невещественное, равноангельное житие показал еси, и живя духом, духом и ходил еси, и во плоти аки безплотен явился еси. Сего ради многих чудес творения от Господа прием, чистою и богоприятною душею, благодатию того, ко избранным причтен еси небесным силам в нескончаемем Царствии, идеже поеши Всесильному Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витий многовещанных язык недоумеет тя, достойный всякия славы, славне преподобне отче Никандре, по достоянию восхвалити и благолепно прославити пачеестественная дела твоя, яже творил еси на земли во плоти сущу ти. Но и по преставлении твоем в вечное Царство Славы, идеже ныне по трудех и подвизех сладостно почиваеши, многая и преславная чудеса творити нам не престаеши: честная бо рака, идеже почивают святыя твоя мощи, есть подобна Силоаму, отнудуже хромии, слепии, недужнии и разслабленнии здравие улучают. Мы же, имуще таковое безценное сокровище, благодарствием убеждаеми, воспеваем тако:
Радуйся, земный ангеле и небесный человече.
Радуйся, во плоти живый духовно, в мире премирно.
Радуйся, честное носило и похваление Святыя Троицы.
Радуйся, тричастное души твоея посвятивый Единому Господу.
Радуйся, крилома разума возлетевый к Трисолнечному Свету.
Радуйся, волею твоею потщавыйся святити себе, якоже свят Господь Бог наш.
Радуйся, имеяй попечение не себе точию, но и всем блаженства достигнути.
Радуйся, исполненный мира и любве Божия, имиже ко всем миролюбив и братолюбив был еси.
Радуйся, осеняемый духом благодатей, и притекающих к тебе во спасение умудряяй.
Радуйся, в раскаяние пришедших милосердием Божиим утешаяй.
Радуйся, пред лицем Божиим, яко раб пред Господем, ходивый.
Радуйся, подвижниче, тако текий, яко достигл еси венца твоего, егоже и нас улучити сподоби.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 10

Спасение хотя улучити души твоей, преподобне, от юности твоея, даже до кончины, шествовал еси путем узким и прискорбным, взем крест на рамо, ведый, яко широкий и пространный путь есть вводяй в пагубу. Темже аще и терние, и непроходимая места, и злая приключения запинаху тебе: обаче, предшествующу тебе верному Вождю и Поборнику Иисусу, достигл еси во дворы небесныя, идеже радостей неизглаголанных, яже око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человеку не взыдоша, наслаждаяся, вопиеши Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена необоримая еси всем земнородным, ко скорому твоему заступлению и предстательству притекающым, преблаженне отче Никандре! Темже и нам ко святым мощам твоим, невидимыми ангелами стерегомым, с верою приходящым, и милостивыя коемуждо по потребе помощи просящым, буди стена крепкая и оплот нерушимый, от всяких нас бед застеняя и ограждая, за еже мы вопием тебе таковая:
Радуйся, быстрый предстателю, приемляй прошения наша и на жертвенник благоутробия Божия возносяй.
Радуйся, коегождо прошения в их пользу исполняяй.
Радуйся, скорое услышание нищих.
Радуйся, сердобольный судие вдовиц и отче сирых.
Радуйся, озлобляемых неповинно ревностный защитителю.
Радуйся, болящих душею и телом безмездный исцелителю.
Радуйся, пище и отрадо алчущих и жаждущих.
Радуйся, согреяние во мразех сущих.
Радуйся, обуреваемых немятежное пристанище.
Радуйся, добрый кормчию, жития сего корабль управляяй.
Радуйся, оскудения обители твоея богатне исполнивый.
Радуйся, храмы святыя и здания, снеденныя огнем, согреянием сердец благоговеющих благолепне обновивый.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 11

Пению всякому земнородных достоит умолкнути в прославлении превышающих силы человеческия трудов твоих, имиже добре потрудился еси в пустыни, возделывая ниву сердца твоего ко духовному плодоношению. Кто бо от человек возвеличит суровое житие твое, кто прославит мужественныя подвиги твоя, безмолвие совершенное, смирение, незлобие, нищету духовную, пост многодневный, молитву непрестанную, чистоту по внутреннему и внешнему человеку, за няже сподобился еси со всеми без порока последующими Агнцу, во преподобии и правде пожившими, пети: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарное светило явился еси не точию во странах Новаграда и Пскова, но и всю богоспасаемую Россию освещаеши златовидными лучами твоего пустыннаго и богоугоднаго жития, преподобне, и обильными водами, от цельбоносных мощей твоих, напаяеши всех верных, вопиющих к тебе таковая:
Радуйся, исповедавый Христа Иисуса словом и делом пред человеки.
Радуйся, яко в воздаяние за сия, исповедан еси от Него пред ангелы Божиими во веки.
Радуйся, благий делателю винограда Христова, понесый тяготу дне и вар.
Радуйся, плоды трудов твоих, яко первородное, принесый Господу в дар.
Радуйся, миром слез твоих в вере помазавый нозе Иисуса.
Радуйся, яко, идеже глас Евангелский проницает, возвещается имя твое.
Радуйся, тело твое уготовавый в жилище Духу Святому.
Радуйся, и по смерти, действовати Емуже в нем людем на пользу, удостоивыйся.
Радуйся, яко мощей твоих демонския силы трепещут.
Радуйся, яко мощи твоя коемуждо в приключившихся печалех увеселение источают.
Радуйся, востекий на небеса душею, яко Илия Елиссееви же оставивый милоть, ты же нам мощи твоя.
Радуйся, яко силою их, якоже той милотию разделяше воды, мы, лобызающе я, разделяем воды скорбей и шествуем по суши исполнения желаний во благих.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 12

Благодать, данную преподобному Сергию, проповедаше иногда великий князь Димитрий с вои своими, егда той молитвою его и помощию двух монахов, данных ему от него, нечестивых агарян победил есть. Равно и мы благодать твою проповедуем, егда, облежащу Псков злочестивому Баторию с полчищи своими, провел еси молитвою твоею жителей страны сея безвредных посреде огня и меча, шедших со освященным собором на погребение твоего тела: отунудуже почерпающе надежду, избавлятися и всякой стране чтущей тя от нашествия иноплеменных твоим заступлением, вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще благоговейно пустынническия подвиги твоя, угодниче Божий Никандре, имиже достигл еси безсмертныя славы на небесех, и вечное твое успение в смерти, прославляем сердцем и устнами Бога всякаго утешения и щедрот, Даровавшаго нам тебе, таковаго мужественнаго подвижника на невидимых врагов в последование, и таковаго милостиваго отца, иже и по преставлении своем нас не оставляеши, но обильными чудес водами всегда напаяеши, очищаеши и прохлаждаеши. Темже надгробную совершающе песнь, ублажаем достопамятное житие твое любезным воспоминанием и усердным целованием:
Радуйся, человече Божий, девятию блаженствы евангельскими украшенный.
Радуйся, во светение чудесное Церкви Православней на высоте поставленный.
Радуйся, уподобивыйся Онуфрию и Сергию великим, подражая житием в пустыни.
Радуйся, Александру Свирскому, явльшемуся ти сугубо на укрепление противу нападений бесовских, последовавый во святыни.
Радуйся, Моисею Боговидцу поревновавый в презрении временных сладостей.
Радуйся, поношение Христово вменивый болше богатство, паче всех сокровищ, взирая на мздовоздаяние небесных радостей.
Радуйся, мир имевый и святыню со всеми, ихже ради зриши Бога.
Радуйся, по степенем добродетелей приступивый ко граду Бога Живаго, ко Иерусалиму Небесному.
Радуйся, оттуду ходатайством твоим ниспосылаяй вся нам благая временная и вечная.
Радуйся, победителю видимых и невидимых врагов, сотворенный столпом в Церкви, на немже написано имя Божие.
Радуйся, умерый мирови жив же Богови, мертвым душею даруяй жити.
Радуйся, живый во веки во Царствии Небеснем со Христом, с Нимже и нам моли быти.
Радуйся, преблаженне Никандре, преподобне отче наш.

Кондак 13

О, преблаженне, преподобне, великий чудотворче Никандре, милостивейший во днех наших покровителю и отче! Нынешнее приими от сердца, подобающее тебе, приносимое моление, и твоим непостыдным ходатайством у Небеснаго Царя испроси: страждущую страну Российскую Христос Бог от лютых безбожников и власти их да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш, от враг видимых и невидимых, от всяких бед, напастей и скорбей, и исходатайствуй всем, усердно призывающым тя, прочее время живота в мире и истиннем покаянии скончавше, в Небеснем Царствии с тобою пети во веки: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Случайный тест

(5 голосов: 5 из 5)