Даты

13 мая - переходящая

Историческое содержание

Преполовение Пятидесятницы, тж. Преполовение Господне или Преполовение (англ. mid-pentecost, тж. meso-pentecost) — малый господский праздник, отмечаемый через 25 дней после Светлого Воскресения. Отмечается всеми Православными, а также Восточнокатолическими церквями византийского обряда.

Этимологически русск. пол~, полов~, англ. mid~ и т.п. указывают на время празднования: «полпути», середина между Пасхой и Троицей.

Преполовение Святой Пятидесятницы — один из древнейших христианских праздников. Отмечая, что ни в Апостольских правилах (правило №37), ни в деяниях Антиохийского собора (правило №20) праздник Преполовения ещё не упоминается, С. В. Булгаков относит его установление ко временам Иоанна Златоуста (конец IV века) Наиболее раннее на сегодня упоминание о нём в богослужебной литературе зафиксировано в грузинском переводе иерусалимского Лекционария VII–VIII веков.

Гимнографические же произведения, посвящённые Преполовению, датируются начиная с V века (Анатолий Константинопольский). Впоследствии песнопения к этому празднику пишут Андрей Критский (VII век), Иоанн Дамаскин (VIII век) и Феофан Исповедник (IX век) — их произведения используются в богослужении и по сей день. Православная энциклопедия упоминает в списке гимнографов Преполовения Иоанна Дамаскина и Козьму Маюмского (Иерусалимского).

Вплоть до занятия Константинополя турками в 1453 году праздник Преполовения был одним из праздников Собора святой Софии — бывшего патриаршего православного собора Царьграда, некогда самого большого христианского храма в мире.

Преполовение празднуется 8 дней, начиная от 4-й среды Пасхи и заканчивая средой 5-й седмицы. Богослужение пятого пасхального воскресенья (неделя о самаряныне) совмещается с службой попразднества Преполовения. Предпразднства этот праздник не имеет.

Стоя между днём Пасхи и днём Сошествия Святого Духа, праздник Преполовения служит связью между этими двумя великими христианскими торжествами. Продолжая чествовать Пасху, в Преполовение Церковь напоминает и о приближении дней Сошествия Святого Духа и Вознесения Господня:

В ознаменование «благодати Святого Духа, которую Спаситель уподобил воде, подающей жизнь жаждущим спасения», Православная церковь установила в этот день традицию крестного хода на водные источники, для малого освящения воды. Молясь в день Преполовения «о напоении всех жаждущих спасения водами благочестия», церковь совершает водосвятие — освящение воды на реках, озерах, в колодцах. В дореволюционной России жители деревень шли на поля, засеянные хлебом, где священник окроплял нивы освящённой водой, а крестьяне молились о ниспослании обильного урожая.

Молитвы

Тропарь Преполовения Пятидесятницы, глас 8

Преполови́вшуся пра́зднику,/ жа́ждущую ду́шу мою́ благоче́стия напо́й вода́ми,/ я́ко всем, Спа́се, возопи́л еси́:/ жа́ждай да гряде́т ко Мне и да пие́т.// Исто́чниче жи́зни на́шея, Христе́ Бо́же сла́ва Тебе́.

Перевод: На середине праздника жаждущую душу мою благочестия напои водами, ибо всем, Спаситель, Ты воззвал: «Жаждущий пусть идет ко Мне и пьет». Источник жизни (нашей), Христе Боже, слава Тебе!

Кондак Преполовения Пятидесятницы, глас 4

Пра́зднику зако́нному преполовля́ющуся,/ всех Тво́рче и Влады́ко,/ к предстоя́щим глаго́лал еси́, Христе́ Бо́же:/ прииди́те и почерпи́те во́ду безсме́ртия./ Те́мже Тебе́ припа́даем, и ве́рно вопие́м:/ щедро́ты Твоя́ да́руй нам,// Ты бо еси́ Исто́чник жи́зни на́шея.

Перевод: На середине праздника законного Ты, Творец всего мира и Владыка, возглашал присутствующим, Христе Боже: «Приходите и зачерпните воды бессмертия!» Потому мы припадаем к Тебе и с верою взываем: «Даруй нам милости Твои, ибо Ты – источник жизни нашей!»

Богослужебные (литургические) особенности

Накануне Преполовения Пятидесятницы великая вечерня совершается отдельно от утрени. Хотя на ней и стихословится рядовая кафизма (а не «Блажен муж», как обычно на великой вечерне), но положены:

— вечерний вход с кадилом
— три паремии, подчёркивающие главную литургическую тему праздника — призвание всех людей к воскресшему Христу:
(Мих.4:2-3,5) - (обращение всех народов к Богу: «И будет Он судить многие народы, и обличит многие племена в отдаленных странах; и перекуют они мечи свои на орала и копья свои — на серпы; не поднимет народ на народ меча, и не будут более учиться воевать»), (Мих.5:2-5,8) - (пророчество о рождении Христа в Вифлееме: «И ты, Вифлеем-Ефрафа, мал ли ты между тысячами Иудиными? из тебя произойдет Мне Тот, Который должен быть Владыкою в Израиле и Которого происхождение из начала, от дней вечных») — одна из 8 паремий навечерия Рождества Христова.
(Ис.55:1-3,6-13) - (призыв идти к живым водам: «Жаждущие! идите все к водам; даже и вы, у которых нет серебра, идите, покупайте и ешьте; идите, покупайте без серебра и без платы вино и молоко») — одна из 13 паремий навечерия Богоявления.
(Прит.9:1-11) - (призыв обратиться к Премудрости «И скудоумному она сказала: „идите, ешьте хлеб мой и пейте вино, мною растворенное; оставьте неразумие, и живите, и ходите путём разума“») — одна из 3 паремий Богородичных праздников.

Стихиры Пасхи не поются.

Хотя совершается великая вечерня, на утрене нет полиелея, но только великое славословие.

На Преполовение Пятидесятницы поются два праздничных канона — Феофана Исповедника (с воскресными ирмосами 4 гласа) и Андрея Критского. Перед девятой песней канона «Честнейшая» не поётся.

На Литургии совершается рядовое чтение из Деяний Апостольских (Деян.14:6-18), а евангельское чтение посвящено теме праздника — проповеди Христа в Храме в преполовение праздника кущей (Ин.7:14-30). В сам день Преполовения задостойником является ирмос девятой песни второго праздничного канона: «Чужде матерем девство», в последующие дни (вплоть до отдания) — ирмос девятой песни пасхального канона «Светися».

Каноны и Акафисты

Канон Преполовения Пятидесятницы

Преполовение Господне

Канон господина Феофана

Песнь 1

Ирмос: Мо́ря чермну́ю пучи́ну,/ невла́жными стопа́ми,/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма,/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.

Ве́лия я́же па́че ума́, Влады́ко,/ Боже́ственнаго Твоего́ воплоще́ния, благодея́ния сия́ют нам,/ да́рове же и благода́ти, и Боже́ственныя све́тлости,/ благода́тно истека́ющия.

Прише́л еси́, Христе́, све́тлости Божества́ испуща́я,/ пра́здника посреде́ явле́нно,/ пра́здник бо ра́достный спаса́емых еси́,/ и спасе́ния на́шего хода́тай.

Прему́дрость, пра́вда, Го́споди,/ и избавле́ние у Бо́га Ты был еси́ нам,/ от земли́ к небе́сной преводя́ высоте́,/ и Дух Боже́ственный да́руя.

Плоть Твоя́ истле́ния во гро́бе не ви́де, Влады́ко,/ но я́ко соста́вися кроме́ се́мене, тле́ния не прия́т,/ после́дованию естества́, пресу́щественно не рабо́тавшая.

Песнь 3

Ирмос: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.

Вод животво́рных исто́чники отве́рзл еси́ Це́ркви,/ а́ще кто жа́ждет, усе́рдно да прихо́дит и пие́т, вопия́, Бла́же.

От земли́ у́бо на не́бо вознести́ся, проявле́нно глаго́лал еси́:/ с небесе́ же Ду́ха посла́ти обеща́л еси́ Свята́го.

Естество́м животворя́й и от Де́вы роди́выйся Госпо́дь,/ всем ве́рным дарова́ безсме́ртие, я́ко Благоутро́бен.

Седален, глас 8

Стоя́ посреде́ святи́лища, преполовля́ющуся боже́ственно пра́зднику,/ жа́ждай, взыва́л еси́, да гряде́т ко Мне и пие́т,/ пия́й бо от сея́ Боже́ственныя Моея́ воды́,/ ре́ки из чре́ва источи́т веле́ний Мои́х,/ а и́же ве́рует в Мя, по́сланнаго от Боже́ственнаго Роди́теля, со Мно́ю просла́вится./ Сего́ ра́ди вопие́м Ти:/ сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же,/ я́ко бога́тно излия́л еси́ во́ды Твоего́ человеколю́бия рабо́м Твои́м.

Слава, и ныне: Прему́дрости во́ду и жи́зни, источа́я ми́рови,/ всех, Спа́се, призыва́еши почерпсти́ спасе́ния во́ды,/ Боже́ственный бо зако́н Твой прии́м челове́к,/ в себе́ угаша́ет пре́лести у́глие,/ отону́дуже во ве́ки не вжа́ждет,/ ни преста́нет насыще́ния Твоего́, Влады́ко Царю́ Пренебе́сный./ Сего́ ра́ди сла́вим держа́ву Твою́, Христе́ Бо́же,/ прегреше́ний оставле́ние прося́ще низпосла́ти бога́тно рабо́м Твои́м.

Песнь 4

Ирмос: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ со́лнце пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Растерза́в сме́рти врата́ си́лою Твое́ю,/ пути́ жи́зни сказа́л еси́,/ безсме́ртия же две́ри отве́рзл еси́, ве́рою зову́щим:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Преполове́ние всех и коне́ц име́яй,/ и нача́ла, я́ко безнача́лен, обдержа́й,/ стал еси́ посреде́ вопия́:/ Боже́ственных, богому́дрии, прииди́те, даро́в наслади́теся.

Я́ко Бог и всех име́яй власть,/ я́ко си́лен держа́ву низложи́в сме́рти,/ посла́ти обеща́лся еси́, Христе́, Ду́ха Свята́го,/ от Отца́ происходя́щаго.

Богородичен: Дае́ши бога́тно благода́ть Тебе́ пою́щим,/ и из Тебе́ ро́ждшагося преве́чнаго Сло́ва, Ма́ти неискусобра́чная,/ прегреше́ний оставле́ние сим прося́щи, Пречи́стая.

Песнь 5

Ирмос: Ты, Го́споди мой, Свет в мир прише́л еси́./ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения,/ ве́рою воспева́ющих Тя.

Боже́ственных пра́здников преполове́ния дости́гше,/ соверше́нное боже́ственною доброде́телию обучи́тися потщи́мся, богому́дрии.

Я́ко вои́стинну свяще́нное настоя́щее торжество́, преполове́ние,/ превели́ких бо пра́здников ко́рень и све́тится обою́ду.

Богородичен: Ум арха́нгельский не мо́жет разуме́ти/ Твое́ неизрече́нное из Де́вы и пречи́стое рождество́, Спа́се Многоми́лостиве.

Песнь 6

Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися,/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею кро́вию.

Преполове́ние Пятдеся́тницы наста́ днесь,/ отсю́ду Боже́ственныя у́бо Па́схи,/ Боже́ственнейшею све́тлостию озари́вшееся,/ отону́дуже Уте́шителевою благода́тию сия́ющее.

Глаго́лал еси́ в хра́ме, Христе́, предстоя́ иуде́йским собо́ром/ Свою́ сла́ву открыва́я, и предъявля́я сро́дство к Роди́телю.

Богородичен: Бу́ди ми предста́тельница и стена́ неруши́мая,/ от мирски́х мя собла́знов избавля́ющая, еди́на Богороди́тельнице,/ и боже́ственным светоли́тием освеща́ющая.

Кондак, глас 4

Пра́зднику зако́нному преполовля́ющуся,/ всех Тво́рче и Влады́ко,/ к предстоя́щим глаго́лал еси́, Христе́ Бо́же:/ прииди́те и почерпи́те во́ду безсме́ртия./ Те́мже Тебе́ припа́даем и ве́рно вопие́м:/ щедро́ты Твоя́ да́руй нам,/ Ты бо еси́ Исто́чник жи́зни на́шея.

Икос:

Олядене́вшую мою́ ду́шу прегреше́ний беззако́ньми,/ тече́ньми Твои́х крове́й напо́й,/ и покажи́ плодоно́сну доброде́тельми./ Ты бо рекл еси́ всем, е́же приходи́ти к Тебе́, Сло́ве Бо́жий Всесвяты́й,/ и во́ду нетле́ния почерпа́ти, живу́ю же и очища́ющую грехи́,/ пою́щих сла́вное и Боже́ственное Твое́ воста́ние,/ подая́, Благи́й, с высоты́ сше́дшую вои́стинну ученико́м Твои́м Ду́ха кре́пость,/ Тебе́ Бо́га ве́дущим,/ Ты бо еси́ исто́чник жи́зни на́шея.

Песнь 7

Ирмос: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем опаля́еми взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Кре́постию, Спа́се, сме́ртную разо́рь си́лу,/ стезю́ жи́зни показа́л еси́ челове́ком, благода́рно Тебе́ зову́щим:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Плоть нося́ща ви́дяще,/ не разуме́ша собо́ри евре́йстии Сло́ве Тя Бо́жий,/ но мы Тебе́ воспева́ем:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богородичен: Вы́шняго освяще́нное боже́ственное селе́ние, ра́дуйся!/ Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, вопию́щим:/ благослове́на Ты в жена́х еси́, Пренепоро́чная Влады́чице.

Песнь 8

Ирмос: Ру́це распросте́р Дании́л,/ львов зия́ния в ро́ве затче́,/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Красе́н из гро́ба воста́в, Божества́ сла́вою укра́шен,/ апо́столом Твои́м, Го́споди, яви́лся еси́,/ Ду́ха обеща́яся тем посла́ти де́йство, вопию́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Умертви́в а́да, я́ко Бог живонача́льнейший,/ всем источи́л еси́ живо́т ве́чный,/ его́же ны́не вообража́ют я́вственнее,/ светоно́сных дней сих ра́дости, вопию́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Лучи́, я́ко Со́лнце, Христе́, пра́вды яви́вся,/ ми́ру посла́л еси́ апо́столы Твоя́,/ нося́щия Тебе́ свет непостижи́мый,/ и неве́дения мглу очища́ющия и вопию́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богородичен: Се ны́не оскуде́ я́ве от Иу́дина пле́мене князь и вождь,/ Ты бо, Всенепоро́чная, родила́ еси́,/ пре́жде обеща́нное ча́яние язы́ков, Христа́ Бо́га,/ Ему́же пое́м: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Песнь 9

Ирмос: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́ Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем веселя́щеся, Тя Богоро́дице велича́ем.

Но́вому и чи́стому жи́тельству, от Христа́ научи́вшеся,/ сие́ да́же до конца́ сохрани́ти поле́зно вси потщи́мся,/ я́ко да Свята́го Ду́ха прише́ствие восприи́мем.

Ты мое́ сме́ртное, Жизнода́вче,/ обложе́нием безсме́ртия, и нетле́ния благода́тию/ обле́к, Спа́се, совоскреси́л еси́,/ и Отцу́ приве́л еси́, вре́менную мою́ разруши́в брань.

В небе́сное па́ки житие́ зва́ни бы́вше,/ хода́тайства си́лою истощи́вшагося да́же и до ра́бия о́браза, и нас возне́сшаго,/ Сего́ досто́йно возвели́чим.

Богородичен: Я́ко ко́рень, исто́чник и вину́ нетле́ния,/ Тебе́, Де́во, вси ве́рнии уве́девше, похвала́ми почита́ем,/ Ты бо ипоста́сное безсме́ртие нам источи́ла еси́.

Проповедь дня


Перейти в раздел «Проповеди»

Случайный тест