Прмчч. Серафи́м (Кузьмин), Лавре́нтий (Никитин), Феодо́сий (Александров), Лео́нтий (Карягин), Стефа́н, Гео́ргий Тимофеев, Иларио́н Правдин, Иоа́нн Сретенский и Се́ргий Галин
День памяти
8 февраля (переходящая) - Собор новомучеников и исповедников Церкви Русской
17 октября - Собор Казанских святых
Жития
Преподобномученики Казанского Успенского Зилантова монастыря
В 1917 году в Зилантовом монастыре, на окраине города Казани, проживали девять монахов и послушников под окормлением архимандрита Сергия (Зайцева).
Когда в 1918 году Казань была освобождена бело-чешскими войсками под командованием полковника Каппеля, на холме перед входом в обитель установили два орудия, которые обстреливали позиции большевиков.
28 августа (10 сентября н. ст.) чехи отступили и большевики ворвались в слободу, где стоял монастырь. Красноармейцы выстроили всю братию у стены монастырского двора и расстреляли их залпами из винтовок. Далее они оставили обитель и двинулись в город.
В живых остался лишь один престарелый иеромонах Иосиф, который при первых залпах упал на землю и его сочли убитым. Выбравшись из-под трупов своих собратий, он пошёл в город и нашёл приют в Иоанно-Предтеченском монастыре. Отец Иосиф, оглохший и умерший через год после этого расстрела, рассказал о мученической кончине своих братий. Были расстреляны архимандрит Сергий (Зайцев; 1863–1918 гг.), иеромонах Лаврентий (Никитин; 1872–1918 гг.), иеромонах Серафим (Кузьмин; 1870–1918 гг.), иеродиакон Феодосий (Александров; 1864–1918 гг.), монах Леонтий (Карягин; 1870–1918 гг.), монах Стефан (1918 г.), послушник Георгий (Тимофеев; 1880–1918 гг.), послушник Сергий (Галин; 1918 г.), послушник Иларион (Правдин; 1918 г.), послушник Иоанн (Сретенский; 1918 г.). Чин отпевания и погребения мучеников совершил архимандрит (впоследствии епископ-священномученик) Иоасаф (Удалов).
Канонизованы как местночтимые святые Казанской епархии в 1998 году. Причислены к лику святых Новомучеников и Исповедников Российских на Юбилейном Архиерейском Соборе Русской Православной Церкви в августе 2000 года для общецерковного почитания.
Богослужения
Служба преподобномученикам Казанским, в Свято-Успенском Зилантовом монастыре пострадавшим
На малой вечерни
На «Господи воззвах» стихиры на 4, гл. 1
Подобен «Небесных чинов».
Приидите, празднолюбцы и постников сословие, / отложив житейская попечения / и оставив злых дел рачение, / воспоим дивная во обители Зилантовой / и прославим Бога, прославляемаго во святых своих.
Мученика Иоанна в чиноначальники призывающе / восприимем песнь в похвалу новых мучеников / кротко убиение от безумных богоборцев претерпевших, / нам образ веры и мужества оставивших / и Богоматере обитель прославивших.
Слава, гл. 1
И ты, горо Зилантова, / ничим же меньши еси во обителех русских, / чад своих для Небесного Царствия возрастивши, / окрестныя народы светом Святыя Троицы просветивши, / всем притекающим духовное утешение подающи, / память православных воинов сохраняющи, / Имя Божие в тебе прославляется, / град же Казань тобою величается.
И ныне, Богородичен, глас той же
Радуйся, Радосте праотцев, апостолов и мучеников веселие, и Покров нас, Дево, Твоих рабов. (в среду вечера)
На стиховне стихиры, гл. 2
Подобен: «Доме Евфрафов»
Пение наше, / по силе приносимое, / не презрите, святии мученицы, / но благодать испросите певцам вашим.
Стих: Честна пред Господем, смерть преподобных Его.
Свыше приясте крепость, / достохвальнии мученицы, / побеждати враг видимых и невидимых / и благодать ходатайствовати / почитающим вас любовию.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа в заповедех Его восхощет зело.
Грешником безответным, / покаяние нам приличнее есть, / но любовию подвизаемии, / простираемся на богословие, / благодарение и славословие.
Слава, и ныне, Богородичен, глас той же
Все упование мое на Тя возлагаю, Мати Божия, сохрани мя под кровом Твоим. (в четверток утра)
На велицей вечерни
Блажен муж: 1-й антифон.
На «Господи воззвах»: стихиры на 8 гл. 6
О, новии мученицы Зилантовы, / страх смертный мужески поправшии / и место покаяния своего до конца не оставившии; / добрый пастырь архимандрит Сергий, / с верною дружиною: / Лаврентием, Серафимом, Феодосием, / Леонтием, Стефаном, Георгием, / Илларионом, Иоанном и Сергием, / телеса свои на убиение за любовь Христову предавшии / и монашеския обеты своею кровию запечатлевшии; / испросите нам у Бога грехов оставление и велию милость.
Причастившеся веельфегору русстии людие, / не услышаша гласа Господня, / к любви призывающаго. / И пролияша кровь неповинную, / кровь сынов своих и дщерей, / яже пожроша истуканным богоборчества и блуда; / праведно же наказуеми от Бога суровостию смуты, / ожесточишася непокоривии; / но молитвами святых новомучеников / испросим у Бога покаяние, мир и велию милость.
Слава, гл. 6
Нам, работником единонадесятого часа, / простоявшим день жизни своея на торжище мира сего праздными от дел Евангелия, / не понесшим тяготы искушений / и вара гонений и мучений, / благость Божия посла небесных молитвенников / и приставников виноградника Христова / святых мучеников Зилантовых, / молящихся непрестанно о своем отечестве земном, / да безумие оставивше приимем от Бога динарий / - мир и велию милость.
И ныне, глас той же, «Кто Тебе не ублажит…»
Вход. Прокимен дня.
И чтения 3:
Деян. гл. 4 из службы новомуч. и испов. Российским
Тимофею гл. 4
Евреям гл. 11
На литии стихира самогласна, гл. 4
Преславная днесь совершаются во обители Зилантовой: / дружина иноков десяточисленная / до конца понесше восприятый крест Христов, / в жертву чистую Господеви приносится.
Слава, гл. 1 (из малой вечерни): «И ты обитель Зилантова, …»
И ныне, гл. той же, Богородичен: «Се исполнися…»
На стиховне стихиры новомучеников, глас 2
Творение святителя Афанасия (Ковровского)
Подобен: Доме Евфрафов:
Земле Русская, / граде святый, / украшай свой дом / в немже Божественный / велий сонм святых прослави.
Стих: Господи, Господь наш, / яко чудно Имя Твое по всей земли.
Церковь Русская / красуйся и ликуй / се бо чада твоя / престолу Владычню / во славе предстоят, радующеся.
Стих: Святым, иже суть на земли Его, / удиви Господь вся хотения Своя в них.
Соборе святых русских / полче Божественный / молитеся ко Господу / о земном отечестве вашем / и о почитающих вас любовию.
Слава, глас и подобен той же:
Новый доме Евфрафов, / уделе избранный, / Русь святая / храни веру православную / в нейже тебе утверждение.
И ныне, Богородичен, глас 8
Подобен: О, преславнаго чудесе:
О, преславного чудесе! / Небеси и земли Царица, / от святых сродников наших умоляемая, / до ныне землю Русскую покрывает / и лика Своего изображеннии милостивно обогащает. / О, Владычице державная! Не престани и на будущее время / во утверждение на Руси Православия, / милости и чудеса изливати до века. Аминь.
Тропарь братии, глас 5
Божией Премудрости, / Содетельной и Содержительной Силе последующе, / неизреченного лика небесного достигосте, / мученицы славнии: / идеже подвизалися есте / тамо ныне прославляетеся, / в вере и благочестии верных утверждающе, / ограждаете же и обитель Успенскую, / научающе искушениям противоборствовати. / Сего ради молим вы: // испросите душам нашим мир и велию милость.
На утрени
На Бог Господь: тропарь преподобномучеников дважды.
Слава, и ныне, Богородичен.
По 1-ом стихословии седален, гл 4:
Яко царское сокровищное хранилище, / хранит святая Зилантова гора / многоценныя мощи новых мучеников, / ихже память светло празднуем.
Слава, и ныне, Богородичен:
Святая Гора, / от Неяже Камень нерукосечный Христос отсечеся, / Матерь Божия, храни Зилантову гору, / на нейже обитель Твоя устроися, / благомощными Своими к Богу молитвами.
По 2-ом стихословии седален, гл. 3
Преподобнии новомученицы Зилантовы, / молите милостиваго Бога / о почитающих святая страдания ваша / и совершающих вашу память светло.
Слава, и ныне, Богородичен:
Не остави, Пречистая Дево, / обитель Зилантову, / Твоему Успению посвященную.
Псалом избранный:
Бог нам прибежище и сила,
Помощник в скорбех обретших ны зело.
Сего ради не убоимся, внегда смущается земля.
Боже, кто уподобится Тебе, да не премолчиши, ниже укротиши, Боже.
Яко се врази Твои возшумеша, и ненавидящии Тя воздвигоша главу.
На люди Твоя лукавноваша волею и совещаша на святыя Твоя.
Слава, и ныне: Аллилуйя (трижды)
По полиелее седален гл. 6
Творение святителя Афанасия Ковровского
Мужайся, Христова церковь, и державствуй над всуе борющими, Христовы бо друзи о тебе пекутся, и предстояще, и обстояще, ихже общий праздник ныне совершаем светло.
Слава, и ныне, Богородичен:
Мученику Иоанну в подвизе споспешествовавшую / и новомучеников Зилантовых на враги укрепившую / Матерь Божию, / просим и нам с небесе подати / помощь и укрепление.
Степенна, 1-й антифон 4 гласа
Прокимен, гл 4: Проидохом сквозе огнь и воду, / и извел еси ны в покой. [Н]
Стих: Разжегл ны еси, якоже разжизается сребро.
Евангелие от Матф., зач. 36
По 50-м псалме стихира, гл. 6:
Преподобнии новомученицы Зилантовы, / поты проливше трудов постнических, / украсистеся и пролитием крове своея, / свидетельствовавшее о Христе даже до смерти. / Ныне же дерзновение имуще ко Святей Троице, / молите о душах наших.
Ирмосы канона умилительного
ко Господу нашему Иисусу Христу,
гл. 2: «Во глубине постла …»
Песнь 1
Новый Моисей архимандрит Сергий явися, немокренно провед дружину Христову чрез пучину мучения в Небесное Царствие.
Соглядавше умы вашими землю обетования с радостью труды постническия понесли есте, и убиение претерпели есте, не на скорби бо взирасте, но на Жениха Христа возлюбленнаго.
Утверждашеся завет Ветхий кроплением крови козлей и телчей, вы же обещание Богу утвердисте своею кровию.
Богородичен: Всю жизнь мою в лености иждив, ужасаюся о теплохладных изречениях; темже к Твоему притекаю, Пречистая, заступлению.
Песнь 3
Кротких и смиренных иноков Зилантовых Господь прослави, преоруженное же безбожное воинство посрами.
Силен Бог святых Своих избавляти, обаче благоволи всему миру явити мужество и доблесть новомучеников.
Священством украшеннии архимандрит Сергий с Лаврентием и Серафимом, первее безкровную Жертву Подвигоположнику приношаху, ныне же яко жертву сами себя священнодействуют.
Богородичен: Всему миру спасения виновная, и мене грешнаго спаси, Пречистая Дево.
Седален
Сугубо просиявшии преподобием и мученичеством, всехвальный архимандрит Сергий с верною братиею: Лавренитем, Серафимом, Феодосием, Леонтием, Стефаном, Георгием, Илларионом, Иоанном и Сергием, молите Святую Троицу, благодать низпослати совершающим вашу память светло.
Слава, и ныне, Богородичен:
Афонскую гору уделом Своим избравшая, Мати Дево, и Зилантовой горе буди Игумения и Хранительница.
Песнь 4
От святой горы, покровом Божией Матери приосенненой, миру воссияли новомученицы, пети нас подвизающе: «Слава силе Твоей, Господи».
Назирают с небесе святии мученицы на подражающих им самоотверженною верою и братскою любовию, скорую помощь подающе своими молитвами.
Добрый пастырь показался еси, отче Сергие, стадо свое привед Пастыреначальнику.
Богородичен: Тебе многажды явлением Своим землю русскую спасавшую, Пречистая Дево, молим: буди нам покров непреоборимый от врага хотящаго пожрети ны раздорами и суетою.
Песнь 5
Возсияйте свет разума, всехвальнии новомученицы, утренюющим к вам и совершающим вашу память верно.
Твердым помыслом и упованием на Бога противостали есте врагом видимым и невидимым, прехвальнии.
Людие русстии смутою безбожною помрачении и на единоплеменники злобою воскипевшии, иноков беззаконии убийцы явишася, Каину братоубийце уподобившеся; вы же мученицы святии, образ смирения Христова восприявшии, будете нам наставницы веры непоколебимыя.
Богородичен: Сердце мое мраком омраченное просвети, Пречистая, святыми Твоими молитвами.
Песнь 6
Не возможе буря душетленная поколебати произволения иноков богомудрых, любовию ко Христу пламенеющих, и жизнь свою в Нем полагающих.
Посреди всеобщего смятения и страха ум к Богу, славнии мученицы, утвердисте.
Яко гора, неподвижими в добром исповедании, пребысте святии мученицы.
Богородичен: Крестом Сына Твоего, Мати Дево, из глубины греха изведи мя.
Кондак братии, глас 2
Древле змиева гора / просвещаяся истины познанием, / днесь освещается крови вашея течением, / поруганные имамы обители воздвижение, / вашими, Ангелов собеседницы, ходатайствы // непрестанно возносимыя о всех с верою почитающих вас.
Икос
Радоватися повеле апостол Петр приобщившимся страстем Христовым, и мы, зряще страдания ваша и небесной славе вашей ужасающеся, зовем таковая: радуйтеся, обители Зилантовы украшение, радуйтеся, земли Казанския ограждение, радуйтеся, куплю добрую совершившии, радуйтеся, излиянием кровей ваших, Христа стяжавшии, радуйтеся, богоборцев посрамление, радуйтеся, Святыя Троицы прославление.
Песнь 7
Убиение от беззаконных человек приемлюще Христу взывасте, преподобнии мученицы, благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Христу Подвигоположнику, любовь вашу приемлющу, в Новем Иерусалиме ныне воспеваете: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
На Зилантовой горе, кровию вашею освященной, монаси и мирстии, священницы и простии взывают: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Богородичен: Ничтоже благо сотворихом во дни жизни нашея, но заступи ны, Пречистая Дево, внегда звати к Сыну Твоему: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Песнь 8
Верою, послушанием и любовию изящно соединени, единеми усты мученицы пояху: благословите, вся дела Господня, Господа.
Страданьми просветившеся и светлее солнца чувственнаго сияюще, ныне со ангелы вкупе преподобнии новомученицы вопиют: благословите, вся дела Господня, Господа.
В день страдания вашего гора Зилантова, кровию мученическою удобренная, ликует с человеки и взывает: благословите, вся дела Господня, Господа.
Богородичен: Пречистая Дево, безумство злоумышляющих на Церковь Божию посрами, верных же, поющих Тя, возвесели.
Песнь 9
Не возмогает язык достойно восхвалити ваш подвиг, святии мученицы, но сами умудрите ны, на сие простирающихся.
Ин суд Божий, и ин человеческий. Скорый и неправый вас на смерть осуждает, небесный же и божественный почестями победными венчает.
Блажени правды ради пострадавшии мученицы. Тогда общницы явишася страстей Христовых, ныне же приобщаетеся божественных светлостей, обожаеми.
Богородичен: Пресвятая Троице, Боже отец наших, молитвами Богородицы помилуй и спаси нас.
Светилен, гл. 8
В памяти святых новомученик Зилантовых Бог прославляется и Казанская земля просвещается. (Дважды)
Слава, и ныне, Богородичен:
Светом Лица Твоего, Господи, просвети нас, молитвами Богородицы, и спаси нас.
На хвалитех стихиры, гл. 8
Подобен: «О, преславнаго чудесе…»
О, преславнаго чудесе! / Сродницы наши / и сограждане земного отечества нашего, / посреде сынов Божиих предстоят престолу Владычню / песнь нову воспевающе; / славословят Творца всяческих, / и молятся о почитающих их любовию.
(Из службы новомученикам и исповедникам Российским):
Веры бронями / и щитом благодати / и креста копием вооружившеся / сопротивным силам непобедими бысте / и, яко божественнии храборницы / демонская ополчения победивше / со ангелы ликуете / верныя же заступаете и освящаете, / и спасаете, призываемии.
О, преславнаго чудесе! / Чудес светлостьми / солнца светлейше / присно святии сродницы наши / светят концем русския земли, / от невечерняго света облистаеми / ихже сиянии / облацы от страны нашея отгоняются варварстии / и демоны побеждаются.
Слава, гл. 6:
Новоявленные звезды днесь / на церковной показавшеся тверди, / во мнозех местех бывши мученицы тверди, / во мнозех местех бывшии мученицы Христовы, / ихже ублажающе, мучениколюбцы / по долгу им прирцем, глаголюще: / радуйтеся благочестия утверждение и нечестия обуздание: / радуйтеся, российския церкве славо и безбожных посрамление: / радуйтеся, образи терпения и за Христа страдания. / Станите, непобедимии, посреде нас умне, / от бед и искушений избавляюще, / и молитеся о спасении душ наших.
И ныне, глас той же, Богородичен:
Богородице, Ты еси лоза…
На Литургии
Прокимен, апостол, евангелие, причастен из службы новомучеников.
Прокимен, гл. 7
Бог нам прибежище и сила.
Стих: Помощник в скорбех, обретших ны зело.
Апостол к римляном [зач. 99]
Евангелие от Луки [зач. 105 и 106]
Причастен: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Тропарь, глас 5
Божией Премудрости,/ Содетельной и Содержительной Силе последующе,/ неизреченного лика небесного достигосте,/ мученицы славнии:/ идеже подвизалися есте/ тамо ныне прославляетеся,/ в вере и благочестии верных утверждающе,/ ограждаете же и обитель Успенскую,/ научающе искушениям противоборствовати./ Сего ради молим вы:// испросите душам нашим мир и велию милость.
Перевод: Божией Премудрости, Творческой и Державной Силе последуя, вы достигли неизреченного небесного собрания, мученики славные, там где вы подвизались, сейчас вы прославляетесь, в вере и благочестии верующих укрепляя, охраняете же и обитель Успенскую, научая противоборствовать искушениям. Потому молим вас: испросите душам нашим мир и великую милость.
Кондак, глас 2
Древле змиева гора/ просвещаяся истины познанием,/ днесь освещается крови вашея течением,/ поруганные имамы обители воздвижение,/ вашими, Ангелов собеседницы, ходатайствы// непрестанно возносимыя о всех с верою почитающих вас.
Перевод: Древняя Драконова (Зилантова) гора, озаряясь познанием истины, сегодня освящается потоком крови вашей, поруганная обитель восстанавливается по вашим, собеседники Ангелов, ходатайствам, непрестанно возносимым обо всех с верой почитающих вас.
Молитва
О непреоборимии воини Христовы, добропобеднии мученицы, преподобнии отцы наши: Сергие, Лаврентие, Серафиме, Феодосие, Леонтие, Стефане, Георгие, Илларионе, Иоанне и Сергие! Взирающе на веру вашу и на доброе скончание жизни временныя, молимся. Испросите нам у Господа, с любовию вашу память чтущим, исправления жития, в вере утверждение и мужество в брани на ны воздвизаемой духами злобы поднебесныя. Сохраните ны вашими молитвами в мире и любви, да единомыслием исповемы Отца и Сына и Святаго Духа, аминь!
Случайный тест
- посты
Поминальные дни 2025
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Величайшее из всех безобразий – заповедовать другому делать то, чего сам не исполняешь, ибо никакой не получим мы пользы от чужих дел.
прп. Антоний Великий

Все жития
1883 год. Скончался Василий Борисович Бажанов, богослов, почётный академик Российской АН, доктор богословия, член Священного Синода, протопресвитер, императорский духовник.