День памяти

Житие

Свя­ти­тель Фо­тий, пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский, жил в IX ве­ке, про­ис­хо­дил из се­мьи рев­ност­ных хри­сти­ан. Отец его скон­чал­ся му­че­ни­че­ской смер­тью за за­щи­ту икон. Свя­той Фо­тий по­лу­чил бле­стя­щее об­ра­зо­ва­ние и, со­стоя в род­ствен­ных от­но­ше­ни­ях с им­пе­ра­тор­ским до­мом, за­ни­мал долж­ность пер­во­го го­судар­ствен­но­го сек­ре­та­ря в се­на­те. Совре­мен­ни­ки го­во­ри­ли о нем: "све­де­ни­я­ми по­чти во всех свет­ских на­у­ках он столь­ко от­ли­чал­ся, что по пра­ву мог счи­тать­ся сла­вою сво­е­го ве­ка и да­же мог спо­рить с древни­ми". У него обу­ча­лись на­у­кам юный на­след­ник пре­сто­ла Ми­ха­ил и бу­ду­щий про­све­ти­тель сла­вян рав­ноап­о­столь­ный Ки­рилл. Глу­бо­кое хри­сти­ан­ское бла­го­че­стие ограж­да­ло свя­то­го Фо­тия от пре­льще­ния бла­га­ми при­двор­ной жиз­ни – всей ду­шой он стре­мил­ся к ино­че­ству.

В 857 го­ду со­пра­ви­тель ца­ря Ми­ха­и­ла, Вар­да, уда­лил с Кон­стан­ти­но­поль­ской ка­фед­ры пат­ри­ар­ха Иг­на­тия. Епи­ско­пы, зная бла­го­че­стие и об­шир­ную уче­ность Фо­тия, ука­за­ли им­пе­ра­то­ру на него как на че­ло­ве­ка до­стой­но­го за­нять пер­во­свя­ти­тель­ский пре­стол. Свя­той Фо­тий со сми­ре­ни­ем при­нял пред­ло­же­ние. В те­че­ние 6 дней про­ве­ден он был по иерар­хи­че­ским сте­пе­ням, а в день Рож­де­ства Хри­сто­ва по­свя­щен во епи­ско­па с воз­ве­де­ни­ем на пат­ри­ар­ший пре­стол. Од­на­ко вско­ре на­ча­лись вол­не­ния в Церк­ви, раз­жи­га­е­мые уда­лен­ным с ка­фед­ры пат­ри­ар­хом Иг­на­ти­ем. В 861 го­ду был со­зван Со­бор для пре­кра­ще­ния смут, на ко­то­ром утвер­жде­но бы­ло низ­ло­же­ние Иг­на­тия и утвер­жде­ние пат­ри­ар­хом Фо­тия. Па­па Ни­ко­лай I, по­слы ко­то­ро­го при­сут­ство­ва­ли на этом Со­бо­ре, на­де­ял­ся, утвер­ждая Фо­тия пат­ри­ар­хом, под­чи­нить его сво­ей вла­сти, но, не по­лу­чив ожи­да­е­мо­го, на Рим­ском Со­бо­ре пре­дал Фо­тия ана­фе­ме. С то­го вре­ме­ни на­ча­лось для свя­ти­те­ля Фо­тия длив­ше­е­ся до кон­ца его жиз­ни про­ти­во­бор­ство пап­ско­му свое­во­лию и по­ся­га­тель­ству на Пра­во­слав­ную Цер­ковь Во­сто­ка. В 864 го­ду вся Бол­гар­ская стра­на доб­ро­воль­но об­ра­ти­лась к хри­сти­ан­ству. Бол­гар­ский князь Бо­рис кре­щен был, как по­ла­га­ют, са­мим пат­ри­ар­хом Фо­ти­ем, по­сле че­го свя­ти­тель Фо­тий от­пра­вил в Бол­га­рию ар­хи­епи­ско­па и свя­щен­ни­ков для Кре­ще­ния бол­гар­ско­го на­ро­да, а в 865 го­ду – свя­тых Ки­рил­ла и Ме­фо­дия для про­по­ве­ди Хри­ста на сла­вян­ском язы­ке. Од­на­ко при­вер­жен­цы па­пы в Бол­га­рии воз­бу­ди­ли недо­ве­рие бол­гар к про­по­вед­ни­кам Во­сточ­ной Церк­ви. Бед­ствен­ное по­ло­же­ние Бол­га­рии из-за на­па­де­ния гер­ман­цев за­ста­ви­ло их ис­кать по­мо­щи на За­па­де, и бол­гар­ский князь об­ра­тил­ся к па­пе с прось­бой при­слать ему сво­их епи­ско­пов. При­быв в Бол­га­рию, пап­ские ле­га­ты на­ча­ли ак­тив­но утвер­ждать в ней уче­ние и обы­чаи ла­тин­ские вме­сто пра­во­слав­ных. Свя­ти­тель Фо­тий, бу­дучи твер­дым за­щит­ни­ком ис­ти­ны и об­ли­чи­те­лем неправ­ды, из­ве­стил окруж­ным пись­мом Во­сточ­ную Цер­ковь о де­лах па­пы, ука­зав на от­ступ­ле­ние Рим­ской Церк­ви от древ­не­го Пра­во­сла­вия не толь­ко в об­ря­дах, но и в ве­ро­ис­по­ве­да­нии. Был со­зван Со­бор, осу­див­ший свое­во­лие За­па­да.

В 867 го­ду им­пе­ра­тор­ский пре­стол за­хва­тил Ва­си­лий Ма­ке­до­ня­нин, умерт­вив им­пе­ра­то­ра Ми­ха­и­ла. Свя­ти­тель Фо­тий об­ли­чил убий­цу и не до­пу­стил его до при­об­ще­ния Свя­тых Хри­сто­вых Та­ин. За это он был уда­лен с пат­ри­ар­ше­го пре­сто­ла и за­клю­чен в мо­на­стырь под стра­жу. На его ме­сто был сно­ва по­став­лен пат­ри­арх Иг­на­тий. Со­бор, со­зван­ный для рас­сле­до­ва­ния по­ступ­ка свя­ти­те­ля Фо­тия, про­хо­дил при уча­стии пап­ских ле­га­тов, ко­то­рые по­тре­бо­ва­ли от Со­бо­ра под­пи­са­ния гра­мо­ты о без­услов­ном под­чи­не­нии всей Церк­ви су­ду па­пы. Во­сточ­ные епи­ско­пы, не со­гла­ша­ясь на это, всту­пи­ли в спор с ле­га­та­ми. Вы­зван­ный на Со­бор свя­ти­тель Фо­тий мол­ча­ни­ем от­ве­чал на все на­пад­ки ле­га­тов и лишь на во­прос су­дей: хо­чет ли он по­ка­ять­ся, от­ве­чал: "Оду­ма­лись ли са­ми судьи?" Про­тив­ни­ки Фо­тия по­сле дол­гих спо­ров одер­жа­ли по­бе­ду и, не имея ни­ка­ких ос­но­ва­ний к осуж­де­нию, про­из­нес­ли ана­фе­му пат­ри­ар­ху Фо­тию и за­щи­щав­шим его епи­ско­пам. Свя­ти­тель был по­слан в за­то­че­ние на 7 лет и, по его соб­ствен­но­му сви­де­тель­ству, "толь­ко бла­го­да­рил Гос­по­да, тер­пе­ли­во нес су­ды Его...".

В то вре­мя ла­тин­ское ду­хо­вен­ство бы­ло из­гна­но из Бол­га­рии за свое­во­лие па­пы, и пат­ри­арх Иг­на­тий по­слал ту­да сво­их епи­ско­пов. В 879 го­ду, по­сле смер­ти пат­ри­ар­ха Иг­на­тия, был со­зван Со­бор (мно­ги­ми от­ца­ми Церк­ви на­зы­ва­е­мый 8-м Все­лен­ским), вновь при­знав­ший свя­ти­те­ля Фо­тия за­кон­ным пас­ты­рем Церк­ви. Па­па Иоанн, лич­но знав­ший Фо­тия, через по­слов объ­явил на Со­бо­ре об от­мене всех преж­них пап­ских опре­де­ле­ний о Фо­тии. Со­бор при­знал непри­кос­но­вен­ность Ни­кей­ско-Ца­ре­град­ско­го Сим­во­ла, от­верг­нув ла­тин­ское ис­ка­же­ние (filioque), при­знал неза­ви­си­мость и ра­вен­ство обо­их пре­сто­лов и обе­их Церк­вей (За­пад­ной и Во­сточ­ной). Со­бор по­ста­но­вил уни­что­жить в Бол­га­рии цер­ков­ные обы­чаи и об­ря­ды, вве­ден­ные ла­ти­ня­на­ми, чем пре­сек их гос­под­ство там.

При пре­ем­ни­ке им­пе­ра­то­ра Ва­си­лия, Льве, свя­ти­тель Фо­тий вновь по­стра­дал по лож­но­му до­но­су, об­ви­нен­ный в за­го­во­ре про­тив им­пе­ра­то­ра. Бу­дучи низ­ве­ден с ка­фед­ры в 886 го­ду, свя­ти­тель окон­чил дни свои в Ар­мо­ний­ском мо­на­сты­ре в 891 го­ду.

Пра­во­слав­ная Цер­ковь по­чи­та­ет свя­ти­те­ля Фо­тия как рев­ност­но­го за­щит­ни­ка Пра­во­слав­но­го Во­сто­ка от вла­ды­че­ства пап и как уче­но­го бо­го­сло­ва, оста­вив­ше­го мно­го­чис­лен­ные и раз­но­об­раз­ные тру­ды, по­свя­щен­ные об­ли­че­нию за­блуж­де­ний ла­ти­нян, опро­вер­же­нию раз­лич­ных ере­сей, разъ­яс­не­нию Свя­щен­но­го Пи­са­ния, рас­кры­тию раз­лич­ных пред­ме­тов ве­ры.

Молитвы

Тропарь святителю Фотию Константинопольскому, глас 4

Яко апо́столов единонра́вный и вселе́нныя учи́тель, Влады́ку всех, Фо́тие, моли́, ми́р вселе́нней дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Перевод: Единый нравом с апостолами и вселенский учитель, Владыку всех, Фотий, моли мир вселенной даровать и душам нашим великую милость.

Ин тропарь святителю Фотию Константинопольскому, глас 5

Прему́дрости возвести́тель блиста́тельный бы́л еси́,/ Правосла́вия Богода́нный защи́тниче, Отце́в украше́ние Фо́тие Вели́кий,/ и́бо ересе́й не устраши́вся,/ облича́еши доны́не горды́ню и́х,/ от Восто́ка возсия́вшее свети́ло,/ облиста́ние Це́ркве,/ ю́же сохрани́, о́тче, неколеби́му во ве́ки.

Перевод: Премудрости вестником блистательным ты был, Православия Богоданный защитник, Отцов украшение Фотий Великий, ибо ересей не устрашился, обличаешь до сих пор гордыню их, с Востока воссиявшее светило (Фотий от греч. Φώτιος — «Светлый»), блистание Церкви, Ее же сохрани, отче, непоколебимой во веки.

показать все

Кондак святителю Фотию Константинопольскому, глас 4

Церко́вный свети́льник светоза́рнейший и правосла́вных наста́вник боже́ственнейший, да увенча́ется ны́не цветы песненными, боговеща́нная цевни́ца Ду́ха, крепча́йший ересе́м противобо́рец, ему́же и зове́м: ра́дуйся, всечестны́й Фо́тие.

Перевод: Церковное светило светозарное (Фотий от греч. Φώτιος — «Светлый») и православных наставник святой, да увенчается сейчас цветами молитвенных песнопений, вещающая о Боге свирель Духа, сильнейший противоборец ересям, к нему же взываем: «Радуйся, почитаемый всеми Фотий».

Молитва святителю Фотию Константинопольскому

О, всему́дре и преизря́дне архиере́ю равноапо́стольный просвети́телю земли́ бо́лгарския, светлогла́сная гу́сло Боже́ственнаго Ду́ха, святи́телю о́тче Фо́тие к тебе́ ны́не притека́ем, и ма́лое сие́ моле́ние тебе́ умиле́нно прино́сим. Услы́ши на́с, смире́нных ча́д твои́х, яви́ предста́тельство твое́ о на́с к Вы́шнему, те́пле Того́ умоля́я да прости́т ны́ рабы́ своя́, да отве́рзет на́м две́ри милосе́рдия своего́. Не́смы бо досто́йни, ниже́ дово́льно зре́ти высоту́ небе́сную от мно́жества грехо́в на́ших сляца́еми. Но а́ще и тя́жце согреши́хом и николи́же во́ли Созда́теля на́шего сотвори́хом, ни сохрани́хом повеле́ний его́, оба́че не обрати́хомся к бо́гу ино́му, ниже́ простро́хом ру́це к бо́гу чужде́му. Преклоня́юще коле́на сокруше́нна и смире́нна се́рдца на́шего зижди́телю своему́ и твоего́ оте́ческаго заступле́ния к Нему́ па́ки про́сим: предста́тельствуй, уго́дниче Христо́в, светлопозлаще́нный Фо́тие, стране́ на́шей и Це́ркве Бо́лгарстей, не́когда по́том трудо́в твои́х напая́емой, ны́не же го́рькими собла́зны снеда́емой. Помози́ на́м, свя́тче Бо́жий, да не поги́бнем со беззако́нии на́шими, изба́ви на́с от вся́каго зла́ и от вся́кия ве́щи сопроти́вныя, упра́ви у́м на́ш и укрепи́ сердца́ на́ша в правосла́вней ве́ре, в не́йже твои́м предста́тельством и хода́тайством ни ра́нами, ни преще́нием, ни ко́им гне́вом от Созда́теля своего́ ума́лены бу́дем. Мо́лимтися, па́стырю до́брый, во́лки тя́жки от слове́снаго ста́да Христо́ва отгоня́й, лати́нскую горды́ню, а́ки бы смире́нием себе́ покрыва́ющую, и ле́стне о любви́ глаго́лющую, на Це́рковь же Собо́рную кре́пце востаю́щу, я́коже дре́вле посецы́. На́с же от ерети́ческих ухищре́ний до́бре сохрани́ и и́стинствовати в любви́ наста́ви. Вся́кому доброде́ланию, наипа́че же покая́нию сле́зному о гресе́х на́с научи́: я́ко да по исхо́де на́шем в тамошный ми́р омофо́ром мо́лит твои́х покрыва́еми и Ма́терним заступле́нием Преблагослове́нныя Влады́чицы на́шея сохрани́, изба́вимся возду́шных мыта́рств и ве́чнаго муче́ния, да с тобо́ю и со все́ми всегда́ прославля́ем Всепе́тое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и ны́не и при́сно и в безконе́чныя ве́ки веко́в, Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист равноапостольному Фотию, патриарху Константинопольскому

Святитель Фотий Константинопольский

Кондак 1

Яко премудрости благоцветнейший луг и церкве непоколебимое основание ублажаем тя, богодухновенне иерарше. Но яко исполненный просвещения Божественного Духа, и наша разумения просвети зовущих ти:

Радуйся, всемудре Фотие!

Икос 1

Ангел истинны, яко служитель премудрости показался еси, Фотие, богоявленне, и ангельским твоим гласом православия проповедуеши красоты. Сего ради светлости твоей дивящеся, вопием:

Радуйся, имже Троица воспевается.

Радуйся, имже враг прогоняется.

Радуйся, церкви великий учителю.

Радуйся, благочестия риторе всемудрый.

Радуйся, уста боговещанная учений священных.

Радуйся, устне небогремящяя догматов благочестных.

Радуйся, яко обличаеши ереси крепце.

Радуйся, яко подъял еси гонения богумудренне.

Радуйся, славных мучеников единонравне.

Радуйся, благочестивых преподобных сожительниче.

Радуйся, имже лесть упразняется.

Радуйся, имже истина сияет.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 2

Основание церкви апостольскою ревностию и всяческою твоею премудростию показался еси, Фотие чудне, еретиков низлагая беснования: всех бо научаеши Святой Троице пети: Аллилуиа.

Икос 2

Из рода изряднаго, яко плодоносный финикс произшел еси волею Господнею, и плодам и твоих добродетелей питаеши благочестивых множества, Фотие священнейше, верно тебе, отче, вопиющих:

Радуйся, прозябение цветущаго корене.

Радуйся, плоде честного земледелания.

Радуйся, родителей святых процветание.

Радуйся, жребия Божественнаго стяжание.

Радуйся, высото неудобозримая знания обильнаго.

Радуйся, глубино многославная благодати явленная.

Радуйся, яко сияеши добродетелей лучами.

Радуйся, яко разжигаеши светом всяку тварь.

Радуйся, светильниче веры всесветлый.

Радуйся, звездо владычествующаго неприступная.

Радуйся, премудрых учений изобилие.

Радуйся, честных дарований гусло.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 3

Славу земную призрел еси, мудре, во дворех царских пребывая, яко разума исполненный и всячески ко Христу взирая, от Негоже световодим, отче Фотие, взывал еси: Аллилуиа.

Икос 3

Возсия еси мудростию и светлым житильством, и ритор благочестия показался еси, отонудуже яко пастыреначальнику мудрому церкве, божественным благоволением пророчествованному, Фотие, взываем ти сице:

Радуйся, риторе благочестия.

Радуйся, уста истины.

Радуйся, церкве пастырю Богопроизведенный.

Радуйся, иерарше Христов Богодухновенный.

Радуйся, имя вседивное православных светильниче.

Радуйся, слышание многовещанное благочестивых утверждение.

Радуйся, яко иконоборцев разобличаеши заблуждение.

Радуйся, яко манихеев прогоняеши повреждение.

Радуйся, мудрый в словесех и деяниниих.

Радуйся, многий в делех и благодеяниих.

Радуйся, душ очищаяй скверноту.

Радуйся, Божие к нам изъявляяй сострадание.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 4

Ревнитель показался еми Христовым апостолом во всем, свещеннейше отче. Сего ради свет Евангелия в болгарех верно проповедал еси, их же ко Христу привел еси, отче Фотие, зовущих: Аллилуиа.

Икос 4

Премудрость твоя святая и жития святаго твоего свет богоглаголивый множайших приведе ко Христу, во во мраце ереси сидящих. Сего ради светлости твоей дивящеся, взываем:

Радуйся, светильниче омраченных.

Радуйся, светило заблуждших.

Радуйся, благочестия великий учителю.

Радуйся,апостолов святых приемниче.

Радуйся, уста богодвижимая спасительного учения.

Радуйся, око безмятежное светлосиянныя души.

Радуйся, яко источаеши сладость спасения.

Радуйся, яко изсушаеши яд злобы.

Радуйся, образе пастырей богоизваянный.

Радуйся, правило святыя кротости.

Радуйся, Христа ревнителю и служителю.

Радуйся, света небеснаго зрителю.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 5

Богоглаголивым языком твоим Рима древнего предстоятеля Николая заблуждение, мудре, обличил еси, Фотие, и того гордыню до земли смирил еси: не разуме бо безумный право Троице взывати: Аллилуиа.

Икос 5

Священно направляя к пажитем спасения Христову непорочную церковь, гонения подъял еси лютая и от стада твоего нуждно разлучен был еси. Но верний твой, святе не престаша взывающе:

Радуйся, великий во иерарсех.

Радуйся, богодухновенный в пастыреначальницех.

Радуйся, терпения столпе непоколебимый.

Радуйся, благочестивых пение немолчное.

Радуйся, солнце многосветлое озаряющее всю землю.

Радуйся, мечу обоюду острый посецающий папскую гордыню.

Радуйся, яко подъял еси гонения и озлобления.

Радуйся, яко обличаеши гонителей лики.

Радуйся, пастырю всех пастырей предъизбранный.

Радуйся, верных всех защитниче.

Радуйся, Христов божественный таинниче.

Радуйся, наш заступниче и избавителю.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 6

Глашатай сый благочестия, православно проповедуеши яко Дух Всесвятый, отче, исходит от Отца, и латинское злословие обличил еси, верных научил еси, Фотие, пети Троице: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияв на востоце яко светлая денница, озаряеши всю поднебесную и западный мрак, торжествуеши же светоносными догматы, иерарше всечудне, слыша от нас таковая:

Радуйся, востока великое светило.

Радуйся, всех верных почитание.

Радуйся, западного омрачения обличителю.

Радуйся, Божественного светозарения причастниче.

Радуйся, угле, попаляяй всякую латинскую лесть.

Радуйся, светильниче просвещаяй всех Благодатию Троическою.

Радуйся, яко Троицу Святую проповедуеши.

Радуйся, яко латинян заблуждение отсецаеши.

Радуйся, света невещественнаго исполненный.

Радуйся, многими благодатьми изобилующий.

Радуйся, Божиих дарований изъявителю.

Радуйся, мудрый и славный богоявителю.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 7

Таиннописец догматов православных сый, обличаеши манихеев заблуждение и иконоборцев крепость, возгремев словесы твоими, Фотие священноявленник божественный церкве явился еси вопия: Аллилуиа.

Икос 7

За законы церкве и уставы святых мудре поборствуя, богоглаголиве, латинян нашествие претерпел еси крепчайше, Фотие. Сего ради кротости твоей дивящеся, взываем:

Радуйся, латинян поразителю.

Радуйся, прелести низложителю.

Радуйся, апостолов ревности подражаяй.

Радуйся, злославных дерзость превращаяй.

Радуйся, органе богодухновенный Божия мудрости.

Радуйся, мечу огнеобразный на прелесть вражию.

Радуйся, мироположнице добродетелей небесных.

Радуйся, столпописание борений святых.

Радуйся, источниче вод благодатных.

Радуйся, заре вышняго сияния.

Радуйся, живота священного проведче.

Радуйся, верных истинный наказателю.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 8

Удивляет сердца верных, богоглаголиве, богатство многия твоя мудрости, сквозь всего бо добраго прошед, приятелище добродетели показался еси, Фотие, велие имя, световодяй взывающих: Аллилуйя.

Икос 8

Весь исполнь покоя, образом являяй души твоея величие, отче, сонмищу гонителей на тя сошедшихся предстал еси, верных же удивил еси Божественным нравом твоим, зовущих:

Радуйся, благодати строителю.

Радуйся, богослове изряднейший.

Радуйся, ярость безсловеснейшую понесый.

Радуйся, силу необоримую явивый.

Радуйся, образе кротости и любве сокровище.

Радуйся, Духа Святыне и душ световодителю.

Радуйся, яко предстал еси неправедному соборищу.

Радуйся, яко поучаеши словом благодати.

Радуйся, врагов безумия не убоявыйся.

Радуйся, верных разум облиставаяй.

Радуйся, судей неправедных посрамление.

Радуйся, победо наша богодарованная.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 9

Духом Святым прошед житие, понесл еси гонения мужественно и сообразен страстем Христовым быв, священнейше Фотие, того Божественней славе приобщился еси, зовый: Аллилуйя.

Икос 9

Ветия сый богоглаголивый, словеса спасительная, яко мудрый пастыреначальник, предложил еси пастве твоей словесней и всей церкви, Фотие: светильник всем явился еси, просвещая зовущих:

Радуйся, всея церкве светило.

Радуйся, душетленныя лести сожжение.

Радуйся, многочудне Фотие великий.

Радуйся, пастырю священнейший и славный.

Радуйся, поточе происходяй из Эдема таинственнаго.

Радуйся, стено необоримая церкве честныя.

Радуйся, яко возсияваеши небесное ведение.

Радуйся, яко подаеши здравие тя просящим.

Радуйся, верных священное веселие.

Радуйся, врагов всесовершенное поражение.

Радуйся, имже латиняне умолкают.

Радуйся, к немуже вернии взывают.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 10

Тя незаходимое сияние Спас всяческих яко свет церкви паки возведе яко благ, просвещати, путеводствовати и земледелати, Фотие, богомудры словом твоим Господеви поющих: Аллилуиа.

Икос 10

Всемудрых словес твоих и учений твоих Божественных сил никакоже противовещати вси западнии мудрецы могут, иже языком хульным своим на тя, отче, движут. Но мы верно тебе зовем:

Радуйся, всесветлая деннице.

Радуйся, величайший богоглагольниче.

Радуйся, мудрости луже благоуханнейший.

Радуйся, болящаго наказания обличителю.

Радуйся, сокровищехранительнице даров Божественных.

Радуйся, священный алавастре смыслов возвышенных.

Радуйся, яко всемудре люди твоя пасеши.

Радуйся, яко вещество ересей попаляеши.

Радуйся, яко огнь Божественный возжигаеши.

Радуйся, врага злейшаго поражаяй.

Радуйся, мудрых священнейшая славо.

Радуйся, верных богодарованная крепосте.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 11

Пеcньми Церковь вся Святая поет тя священными, иерарше, по долгу, Фотие мудре, яко тобою от злейших ересей избавися Божественною Благодатию и пастыреначальнику поет: Аллилуиа.

Икос 11

Света твоего, отче трепещет мрака предстатель, светоподательным же твоим званием полчище ересей яко огнем гонимо исчезает. Благочестивии же, Фотие радостию зовем ти:

Радуйся, богодухновенный первосвященниче.

Радуйся, ко Господу наш предстателю.

Радуйся, лжи попаляяй плевелы.

Радуйся, злобы обращаяй беснования.

Радуйся, православныя веры угле искрящийся.

Радуйся, Божественных преданий звездо лучистая.

Радуйся, папского безумия обличителю.

Радуйся, таинственныя радости подателю.

Радуйся, Христов служителю теплейший.

Радуйся, пастырю пастырей мудрейший.

Радуйся, верных озаряяй смыслы.

Радуйся, рог врагов побеждаяй.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 12

Радуйся к небесным переселился еси обителем и зриши несредственно Всесвятыя Троицы паче слова блистания, богодухновенне, причастием обожаем, и поя Фотие, непрестанно: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твоя подвиги, Фотие иерарше, припадаем тебе со многим умилением, но отче отцев основание, даждь и мне каплю от твоея мудрости, просвещая сердце мое, яко да непрестанно взываю ти:

Радуйся, великий первоиерарше.

Радуйся, всех верных предстателю.

Радуйся, православных христиан осияние.

Радуйся, богоглаголивых отцев украшение.

Радуйся, Церкве Христовы державо и утверждение.

Радуйся, вражеския лести крепчайший низложителю.

Радуйся, православия озаряяй красоту.

Радуйся, злословия низлагаяй заблуждения.

Радуйся, имже от мрака избавлюся.

Радуйся, имже света исполнюся.

Радуйся, верных ко Христу ходатаю.

Радуйся, и мои светодателю и избавителю.

Радуйся, всемудре Фотие!

Кондак 13

О, предивный отче Фотие иерарше, всея Церкве красото, песненная моления милостивно прием, испроси нам света Божественнаго и небеснаго, яко да Троице Святей вопием: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.

Молитва

О, всемудре и преизрядне архиерею равноапостольный просветителю земли болгарския, светлогласная гусло Божественного Духа, святителю отче Фотие к тебе ныне притекаем, и малое сие моление тебе умиленно приносим. Услыши нас, смиренных чад твоих, яви предстательство твое о нас к Вышнему, тепле Того умоляя да простит ны рабы своя, да отверзет нам двери милосердия своего. Несмы бо достойни, ниже довольно зрети высоту небесную от множества грехов наших сляцаеми. Но аще и тажце согрешихом и николиже воли Создателя нашего сотворихом, ни сохранихом повелений его, обаче не обратихомся к богу иному, ниже прострохом руце к богу чуждему. Преклоняюще колена сокрушенна и смиренна сердца нашего зиждителю своему и твоего отеческаго заступления к Нему паки просим: предстательствуй, угодниче Христов, светлопозлащенный Фотие, стране нашей и Церкве Болгарстей, некогда потом трудов твоих напаяемой, ныне же горькими соблазны снедаемой. Помози нам, святче Божий, да не погибнем со беззаконии нащими, избави нас от всякого зла и от всякия вещи сопротивныя, управи ум наш и укрепи сердца наша в православней вере, в нейже твоим предстательством и ходатайством ни ранами, ни прещением, ни коим гневом от Создателя своего умаленны будем. Молитимся, пастырю добрый, волки тяжки от словеснаго стада Христова отгоняй, латинскую гордыню, аки бы смирением себе покрывающую, и лестне о любви глаголющую, на Церковь же Соборную крепце востающу, якоже древле посецы. Нас же от еретических ухищрений добре сохрани и истинствовати в любви настави. Всякому доброделанию, наипаче же покаянию слезному о гресех нас научи: яко да по исходе нашем в тамошный мир омофором молит твоих покрываеми и Матерним заступлением Преблагословенныя Владычицы нашея сохрани, избавимся воздушных мытарств и вечнаго мучения, да с тобою и со всеми всегда прославляем Всепетое имя Отца и Сына и Святаго Духа, и ныне и присно и в безконечныя веки веков, Аминь.

Случайный тест