Ваш город - Сиэтл?

Для получения календаря в соответствии с Вашей временной зоной - пожалуйста, укажите город.

Не найден город с таким названием. Пожалуйста, укажите другой (например, ближайший региональный центр).

Дни памяти:

25 июня  (переходящая) – Собор Новгородских святых

3 июня – Собор Карельских святых

12 августа – Обре́тение мощей

21 августа

22 августа – Собор Соловецких святых

Житие

Краткое житие преподобного Германа Соловецкого

Преподобный Герман Соловецкий был ро­дом из го­ро­да Тотьмы Перм­ской епар­хии. Рань­ше дру­гих ино­ков он по­бы­вал на Со­лов­ках. Воз­мож­но, он по­се­щал Со­ло­вец­кие ост­ро­ва в 1428 го­ду с по­мо­ра­ми, но в оди­но­че­стве не ре­шил­ся там жить. Он вер­нул­ся на По­мор­ский бе­рег и остал­ся при ча­совне в се­ле­нии Со­ро­ка на ре­ке Выг, где встре­тил пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия.

В 1429 го­ду по­движ­ни­ки пе­ре­се­ли­лись на пу­стын­ный Со­ло­вец­кий ост­ров и про­ве­ли око­ло ше­сти лет в тру­дах, по­сте и мо­лит­ве. По­все­днев­ный труд и со­став­лял глав­ный по­двиг пре­по­доб­но­го Гер­ма­на. В 1435 го­ду, ко­гда по­чил пре­по­доб­ный Сав­ва­тий, инок Гер­ман нена­дол­го вер­нул­ся на ма­те­рик и встре­тил пу­стын­ни­ка Зо­си­му. В 1436 го­ду они до­стиг­ли Боль­шо­го Со­ло­вец­ко­го ост­ро­ва и вско­ре ос­но­ва­ли об­ще­жи­тель­ный мо­на­стырь.

По­движ­ник Гер­ман бо­лее 40 лет тру­дил­ся в оби­те­ли при игу­мене Зо­си­ме. Не остав­ляя по­дви­га мо­лит­вен­но­го, он со­вер­шал мор­ские пе­ре­хо­ды, пре­одоле­вал в буд­нич­ных тру­дах при­род­ные тя­го­ты се­вер­но­го края, вме­сте с бра­ти­ей воз­во­дил хра­мы. Уст­ные по­вест­во­ва­ния стар­ца Гер­ма­на о со­ло­вец­ких по­движ­ни­ках Сав­ва­тии и Зо­си­ме, за­пи­сан­ные по его прось­бе, бы­ли позд­нее ис­поль­зо­ва­ны при со­став­ле­нии их жи­тия.

В 1479 го­ду пре­по­доб­ный Гер­ман, ис­пол­няя по­ру­че­ние игу­ме­на Ар­се­ния, пре­ем­ни­ка пре­по­доб­но­го Зо­си­мы, по­ехал в Нов­го­род. Бо­лезнь не поз­во­ли­ла ему вер­нуть­ся на ост­ро­ва. В оби­те­ли свя­то­го Ан­то­ния Рим­ля­ни­на по­движ­ник при­ча­стил­ся Свя­тых Хри­сто­вых Тайн и мир­но пре­дал ду­шу свою Бо­гу. Со­ло­вец­кие ино­ки не смог­ли от­вез­ти его те­ло в мо­на­стырь из-за рас­пу­ти­цы на до­ро­гах и со­вер­ши­ли по­гре­бе­ние в ве­си Хов­ро­ньи­ной на бе­ре­гу ре­ки Сви­ри.

Через пять лет, при игу­мене Ис­а­ии, бра­тия пе­ре­нес­ли свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Гер­ма­на в Со­ло­вец­кую оби­тель и по­ло­жи­ли ря­дом с мо­ща­ми пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия. Позд­нее над ме­стом по­гре­бе­ния пре­по­доб­но­го Гер­ма­на бы­ла по­став­ле­на ча­сов­ня, а в 1860 го­ду по­стро­е­на ка­мен­ная цер­ковь, освя­щен­ная в его честь.

С 1692 го­да по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Иоаки­ма уста­нов­ле­но цер­ков­ное по­чи­та­ние пре­по­доб­но­го Гер­ма­на.

Ныне свя­тые мо­щи ос­но­ва­те­лей оби­те­ли пре­по­доб­ных Зо­си­мы, Сав­ва­тия и Гер­ма­на, Со­ло­вец­ких чу­до­твор­цев по­ко­ят­ся в церк­ви Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Полное житие преподобного Германа Соловецкого 

Пре­по­доб­ный Гер­ман был ро­дом из го­ро­да Тотьмы Перм­ской епар­хии. Бла­го­че­сти­вые ро­ди­те­ли не мог­ли на­учить его гра­мо­те, но вос­пи­та­ли ум и серд­це сына в стро­гих пра­ви­лах хри­сти­ан­ско­го бла­го­че­стия. С юных лет, стре­мясь к бо­го­уго­жде­нию и спа­се­нию, он по до­сти­же­нии зре­ло­го воз­рас­та по­свя­тил себя все­це­ло на слу­же­ние Богу в ино­че­ской жиз­ни. Мол­ва о чрез­вы­чай­ном удоб­стве Соло­вец­ко­го ост­ро­ва для пу­стын­но­го по­движ­ни­че­ства при­влек­ла его на Бело­мор­ский бе­рег, и с ры­бо­ло­ва­ми ле­том, ве­ро­ят­но, 1428 года он по­се­тил ме­сто сво­их бу­ду­щих по­дви­гов. Хотя Соло­вец­кий ост­ров вполне со­от­вет­ство­вал вле­че­ни­ям его души и пред­став­лял­ся ему со­вер­шен­но удоб­ным для глу­бо­ко­го без­мол­вия, од­на­ко же он не ре­шил­ся остать­ся там на жи­тель­ство один. По окон­ча­нии лета прп. Гер­ман воз­вра­тил­ся с ры­бо­ло­ва­ми на Помор­ский бе­рег и, по­се­лив­шись на реке Выге при ча­совне, под­ви­зал­ся в мо­лит­ве и по­сте.

Полю­бив Соло­вец­кий ост­ров, пре­по­доб­ный Гер­ман сде­лал­ся со вре­ме­нем про­вод­ни­ком и со­жи­те­лем пер­вым оби­та­те­лям его – пре­по­доб­ным Сав­ва­тию († 1435; па­мять 27 сен­тяб­ря/10 ок­тяб­ря) и Зоси­ме († 1478; па­мять 17/30 ап­ре­ля). Уда­лив­шись из Вала­ам­ско­го мо­на­сты­ря и отыс­ки­вая бо­лее уеди­нен­ное ме­сто, инок Сав­ва­тий, объ­ятый ог­нем Боже­ствен­ной люб­ви и сми­рен­но­муд­рия, устре­мил­ся к Бело­му морю с непре­одо­ли­мым же­ла­ни­ем до­стиг­нуть Соло­вец­ко­го ост­ро­ва. На реке Выге он встре­тил­ся с пре­по­доб­ным Гер­ма­ном, от ко­то­ро­го еще бо­лее услы­шал об удоб­стве Соло­вец­ко­го ост­ро­ва для пу­стын­но­жи­тель­ства. Заго­то­вив ла­дью, съест­ные при­па­сы и ору­дия для воз­де­лы­ва­ния зем­ли, око­ло 1429 года оба по­движ­ни­ка пере­се­ли­лись на пу­стын­ный Соло­вец­кий ост­ров. Под Секир­ной го­рой, на рас­сто­я­нии од­ной вер­сты от бе­ре­га, они устро­и­ли кел­лию, где со­вер­ша­ли спа­си­тель­ный по­двиг пу­стын­но­жи­тель­ства. Здесь они были уте­ше­ны осо­бен­ным зна­ме­ни­ем, пред­ве­щав­шим бу­ду­щее пред­на­зна­че­ние ост­ро­ва, а имен­но: Гос­подь бла­го­сло­вил Соло­вец­кий ост­ров для уеди­нен­ной мо­на­ше­ской жиз­ни. Поэто­му ми­ряне не мог­ли на нем дол­го оста­вать­ся. Но один ры­бак дерз­нул по­се­лить­ся там с же­ной. Одна­жды в ран­нее вос­крес­ное утро пре­по­доб­ный Сав­ва­тий услы­шал плач и сто­ны. И ко­гда пре­по­доб­ный Гер­ман по­шел к ме­сту, от­ку­да они слы­ша­лись, то уви­дел жен­щи­ну в сле­зах, ко­то­рая и рас­ска­за­ла ему, что два свет­лых юно­ши били ее, по­веле­вая оста­вить ост­ров, опре­де­лен­ный по воле Божи­ей для жи­тель­ства ино­ков. После это­го ры­бак с же­ною от­плыл с ост­ро­ва.

В су­ро­вом по­дви­ге пре­по­доб­ные Гер­ман и Сав­ва­тий про­ве­ли око­ло ше­сти лет. В 1435 году пре­по­доб­ный Гер­ман уехал на Оне­гу за при­па­са­ми, а пре­по­доб­ный Сав­ва­тий ото­шел ко Гос­по­ду. Но слу­чи­лось это не на ост­ро­ве, а на реке Выге, куда пре­по­доб­ный Сав­ва­тий при­плыл в пред­чув­ствии кон­чи­ны для при­ча­ще­ния Св. Таин. Одна­ко в ско­ром вре­ме­ни Гос­подь при­вел к пре­по­доб­но­му Гер­ма­ну дру­го­го пу­стын­ни­ка – юно­го от­шель­ни­ка Зоси­му, ко­то­рый со­ору­дил кел­лию на бе­ре­гу прес­но­вод­но­го озе­ра, в по­лу­вер­сте от кел­лии пре­по­доб­но­го Гер­ма­на. С это­го вре­ме­ни пре­по­доб­ный Гер­ман сде­лал­ся по­сто­ян­ным оби­та­те­лем ост­ро­ва, участ­ни­ком мо­лит­вен­ных по­дви­гов пре­по­доб­но­го Зоси­мы и рев­ност­ным по­мощ­ни­ком его в ос­но­ва­нии мо­на­сты­ря. Будучи че­ло­ве­ком некниж­ным, но убеж­ден­ный в том, что жизнь ве­ли­ких по­движ­ни­ков весь­ма на­зи­да­тель­на, прп. Гер­ман впо­след­ствии ве­лел за­пи­сать кли­ри­кам для па­мя­ти все, что он ви­дел при жиз­ни пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия, о при­ше­ствии сво­ем с ним на ост­ров и о раз­ных со­бы­ти­ях из жиз­ни бла­жен­ных от­цов. Таких за­пи­сок оста­ва­лось нема­ло, ими вос­поль­зо­вал­ся при со­став­ле­нии жи­тия пре­по­доб­ных Зоси­мы и Сав­ва­тия уче­ник пре­по­доб­но­го Гер­ма­на Доси­фей. Так­же пре­по­доб­ный за­ве­щал уче­ни­кам со­би­рать в оби­тель кни­ги.

Более пя­ти­де­ся­ти лет про­вел пре­по­доб­ный Гер­ман на су­ро­вом, хо­лод­ном ост­ро­ве, про­во­дя жизнь в непре­стан­ной Иису­со­вой мо­лит­ве и тру­дах, ста­ра­ясь как мож­но бо­лее быть по­лез­ным для оби­те­ли. Но по нуж­дам мо­на­сты­ря ча­сто пу­те­ше­ство­вал на твер­дую зем­лю. Свя­тая лю­бовь не взи­ра­ла ни на опас­но­сти пла­ва­ния по об­ман­чи­во­му морю, ни на дру­гие неудоб­ства пути, нелег­кие осо­бен­но для ста­ро­сти. И са­мая смерть за­стиг­ла его на служ­бе оби­те­ли. В 1479 году при игу­мене Арсе­нии, пре­ем­ни­ке св. Зоси­мы, пре­по­доб­ный Гер­ман был по­слан в Нов­го­род по де­лам мо­на­сты­ря, в оби­те­ли св. Анто­ния Рим­ля­ни­на по­чув­ство­вал бли­зость кон­чи­ны и по­сле ис­по­ве­ди и при­ча­ще­ния Св. Таин мир­но пре­дал дух свой Богу. Соло­вец­кие ино­ки хо­те­ли пе­ре­вез­ти тело свя­то­го стар­ца в род­ную оби­тель. Чест­ные мощи свя­то­го были об­ре­те­ны нетлен­ны­ми и с че­стью по­ло­же­ны с пра­вой сто­ро­ны ал­та­ря в мо­на­стыр­ском хра­ме во имя свя­ти­те­ля и чудо­твор­ца Нико­лая, ря­дом с мо­ща­ми пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия. Впо­след­ствии над ме­стом по­гре­бе­ния пре­по­доб­но­го Гер­ма­на была устро­е­на ча­сов­ня, а в 1860 году в оби­тели был освя­щен ка­мен­ный храм его име­ни.

Око­ло 1602 года пре­по­доб­ный Гер­ман явил­ся пре­сви­те­ру Гри­го­рию, слу­жив­шему в го­ро­де Тотьме, и по­ве­лел ему на­пи­сать его об­раз вме­сте с пре­по­доб­ны­ми Зоси­мой и Сав­ва­ти­ем и со­ста­вить ему тро­парь. Пре­сви­тер Гри­го­рий ис­пол­нил по­ве­ле­ние свя­то­го. Все с ве­рою при­хо­див­шие к иконе пре­по­доб­но­го Гер­ма­на по­лу­ча­ли исце­ле­ния от неду­гов.

Празд­но­ва­ние пре­по­доб­но­му по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Руси Иоаки­ма (1674–1690) и ар­хи­епи­ско­па Хол­мо­гор­ско­го Афа­на­сия со­вер­ша­ет­ся с 1692 года 30 июля/12 ав­гу­ста.

Сохра­ни­лось ру­ко­пис­ное жи­тие свя­то­го, со­став­лен­ное око­ло 1627 года ино­ком Соло­вец­кой оби­те­ли. К жи­тию при­ло­же­но опи­са­ние чу­дес, со­вер­шив­ших­ся от ико­ны пре­по­доб­но­го Гер­ма­на в Тотьме.

Молитвы

Тропарь преподобного Германа Соловецкого

глас 8

Желанием духовным от юности распаляемь, преподобне Германе,/ Христу тесным жития путем последовал еси/ и, в морский пустынный остров, аки в тихое пристанище, вселився,/ в нем многа лета постнически пожил еси,/ идеже блаженным отцем Зосиме и Савватию сожитель был еси,/ с ними же моли Христа Бога о нас,/ любовию чтущих святую память твою.

Ин тропарь, древний, преподобного Германа Соловецкого

глас 8

Украсився, премудре, постническим житием,/ спостник был еси и сожитель в морстем отоце/ преподобным отцем Зосиме и Савватию,/ сподвизавел в молитвах, и трудех, и в пощениих,/ преподобне отче Германе,/ но, яко имея дерзновение к Богу,/ моли избавити нас от враг и спасти души наша.

показать все

Кондак преподобного Германа Соловецкого

глас 4

Вышних желая,/ вся долу влекущая возненавидел еси/ и, отечество свое оставль,/ в поморие пустынное отшел еси,/ таже в морский остров удалився,/ в нем многа лета Господеви поработал еси./ Темже, память твою празднующе,/ любовию вопием ти:/ радуйся, Германе Богомудре, отче наш.

Молитва преподобному Герману Соловецкому

О, преподобне и богоносне отче наш Германе, безмолвнаго иноческаго жития во острове Соловецтем первоначальниче! Молим тя мы недостойнии, предстояще пред честной иконой твоей: буди молитвенник и ходатай о нас грешных пред престолом Вседержителя Бога, Емуже в дерзновении предстоиши со ангелы и всеми святыми, да дарует нам, яко благий и человеколюбивый, вся потребная к животу и благочестию, душам и телесем нашим здравие, во всех благих преспеяние и Свою всесильную помощь во всяких искушениих, бедах же и напастех, воздвизаемых на ны от враг спасения нашего; обители же твоей моли избавитися от всякаго злаго обстояния, и приходящим в ню ближним и дальним получити вся просимая ко душевней и телесней пользе. Наипаче же испроси, угодниче Христов, всем нам грехов отпущение, христианскую кончину жития и наследие Царства Небеснаго у Христа Бога нашего, Емуже честь и слава со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Каноны и Акафисты

Акафист святым преподобным Зосиме, Савватию и Герману, Соловецким чудотворцам

Кондак 1

Избраннии угодницы Господни и велицыи чудотворцы, светильницы Христовы Церкве пресветлии, облиставшии благочестия светлостьми пустыни Севернаго Помория, и всей стране Российстей сияющии выну чудес множеством, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе, яко имущии дерзновение ко Господу, благоприятными своими к Тому мольбами от всяких нас бед и зол сохраняйте, да радующеся зовем вам:

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Икос 1

Ангели воистину явистеся земнии и человецы небеснии житием вашим, преблаженнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе: во плоти бо, яко безплотнии, ангельское совершисте жительство на земли, вся красоты мира и наслаждения временная яко уметы вменяюще, чистотою же и пощением выну к Богу приближающеся. Емуже ныне достойно со безплотными предстояще, приимите от любве нашея приносимая вам хваления сицевая:

Радуйтеся, Единаго Бога от всея души своея возлюбившии;

Радуйтеся, от юности Тому преподобием и правдою послужившии.

Радуйтеся, возненавидевшии мира сего тленныя красоты;

Радуйтеся, избежавшии мудре житейских соблазнов и суеты.

Радуйтеся, к деланию заповедей Господних всею любовию прилепившиися;

Радуйтеся, мира сего и всякаго пристрастия ко оному удалившися.

Радуйтеся, иноческое житие богоугождения ради себе предизбравшии;

Радуйтеся, тесный и прискорбный путь всею душею возлюбившии.

Радуйтеся, мудрии взыскателие Христа, бисера вожделеннаго и драгаго;

Радуйтеся, люботруднии носителие Христова бремене, легкаго и благаго.

Радуйтеся, ангелом безплотным во плоти бренней подражавшии;

Радуйтеся, на земли жительство небесное нам показавшии.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 2

Видя себе, святе Савватие, ради многих своих добродетельных исправлений, всюду в сопребываниих иноческих почитаема и ублажаема, и бегая суетныя мира сего славы, взыскуя же вечнаго воздаяния на небесех, устремился еси ко отоку Соловецкому, да тамо втайне и никимже видимый поработаеши невидимому и вся видящему Богу. Темже и улучив желаемое, блаженным Германом к сему наставляем, радостно возопил еси Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум неуклонно вперив от утробы матерни к Богу, и горняя выну мудрствуя и взыскуя, дольних же всецело отвергаяся, богомудре Зосимо, поревновал еси житию Преподобнаго Савватия, и во отоце пусте, идеже сей богогодне соверши подвиги своя, вселился еси, да с ним наследуеши жительство горняго Иерусалима. Темже во обоих восхваляюще пустынножития рачительство, зовем вам:

Радуйтеся, любве ради Христовы, любовь в себе к миру поправшии;

Радуйтеся, всякую греховную сладость века сего презревшии.

Радуйтеся, подобницы Аврааму не точию верою и упованием, но и добровольным от рода своего и дома отеческаго преселением;

Радуйтеся, пустыни всекрасная и благозлачная насаждения.

Радуйтеся, безмолвия тщаливейшии рачителие;

Радуйтеся, трудных подвигов пустынных искреннии любителие.

Радуйтеся, в дебрех и горах паче, неже в селех мира, изволившии приметатися;

Радуйтеся, в пустынях непроходимых, едини во трудех и соблюдении заповедей Господних возлюбившии подвизатися.

Радуйтеся, яко злато, искусившиися в горниле пустыннаго озлобления;

Радуйтеся, доблественне претерпевшии от бесов же и от людей многая искушения.

Радуйтеся, пророку Божию Илии и крестителю Господню Иоанну нравом пустыннолюбия подражателие;

Радуйтеся, доблем Герману единомысленнии сподвижницы любобезмолвнии купножителие.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 3

Силы небесныя, в служение посылаемыя хотящым наследовати спасение, дивно послужиша вам, о двоице боголюбивая. Егда бо насельницы мирстии, стужающе безмолвию твоему, отче Савватие, жити хотяху во острове близ тебе с женами и чады, ангели грозным прещением и наказанием жены рыбаревы воспятиша сих от начинания богопротивнаго: тебе же, отче Зосимо, во озимении пребывавшему кроме брашна, ангельским служением преподашася потребная ко препитанию. Сего ради Богу, спасающему угодники Своя, поим: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще оток морский во обителище себе, никимже населяемый, и в нем пребывающе, аки в раи богозданнем, вне мятежей и волнений житейских, и кроме суетных попечений, благочестно и богоугодно подвизастеся, о богоблаженнии, во дни и нощи поучающеся в законе Господни, и на всякий час умом несмущен­ым и сердцем чистым возносяще усердныя к Богу молитвы и моления. Сего ради радостию вопием вам:

Радуйтеся, в законе Господни непорочно ходити всегда восхотевшии;

Радуйтеся, Господа своего пред очима своима присно имевшии.

Радуйтеся, страхом Господним вся пути своя ограждавшии;

Радуйтеся, в трезвении умнем все житие свое провождавшии.

Радуйтеся, вся помыслы ума в послушание Христово всецело пленившии;

Радуйтеся, чистыя ваша сердца в жилище Святому Духу представившии.

Радуйтеся, не давшии сна очима во всенощных Господеви предстояниих;

Радуйтеся, выну претерпевавшии скорби в поучении смертнем и в сердечных ко Господу воздыханиих.

Радуйтеся, с искреннею любовию подвизавшиися на славословие Божие и псалмопения;

Радуйтеся, сердцем и усты непрестанныя возсылавшии к Богу моления.

Радуйтеся, внутрь сердца своего сокровенное Царствие Божие обретшии;

Радуйтеся, восхождении умными к небесным видением востекшии.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 4

Бурю жития сего многомятежнаго безбедно преминусте, отцы Преподобнии, и свирепыя волны страстей же и искушений, от мира и плоти и от духов злобы воздвизаемыя, не погрузиша и не поколебаша корабля душ ваших, ветрилы молитвы непрестанныя окриляемаго, и нестяжанием облегчаваемаго, благодатию же Божиею управляемаго. Темже и достигосте к безмятежному пристанищу живота вечнаго, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще и ведуще от писаний Божественных, яко вси подвизавшиися во благочестии, распинаху плоть свою со страстьми и похотьми, благочестномудренно, о Преподобнии, сих подвигом последствующе, подвизастеся умертвити уды своя сущия на земли, в пощениих, бдениих и во всяких трудех иноческаго жития мужески претерпевающе скорби. Сего ради, яко доблия подвижники благочестия, венчаем вы хвалении сицевыми:

Радуйтеся, телеса своя труды и болезньми воздержания увядившии;

Радуйтеся, вся плотская мудрования, на дух воюющая, духу покорившии.

Радуйтеся, покаянными слезами пламень страстей угасившии;

Радуйтеся, в пещи воздержания души своя яко злато очистившии.

Радуйтеся, ветхаго человека со страстьми его совлекшиися;

Радуйтеся, одеждею безстрастия и славою нетления достойно облекшиися;

Радуйтеся, возненавидевшии временную греха сладость;

Радуйтеся, наследовавшии на небеси нескончаемую радость.

Радуйтеся, прежде смерти, миру и сластем его плоть свою распеншии;

Радуйтеся, прежде воскресения, славу будущия жизни в себе проявившии.

Радуйтеся, стезею поста к наследию рая, потеряннаго невоздержанием, путь нам указавшии;

Радуйтеся, в телеси мертвеннем и тленнем безсмертие и нетление будущаго века всем предъявившии.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 5

Боготечныя и многосветлыя звезды явилися есте, Преподобнии отцы Зосимо, Савватие и Германе, светозарными исправлении заповедей Господних озаряющии душы и сердца верных, и преплавающым в нощи греховнаго омрачения пучину житейскаго моря указующии благонадежный путь ко блаженному пристанищу Небеснаго Царствия. Темже явившему вы, яко руководители и наставники ко спасению, благодетелю Богу поим: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше злокозненнии ненавистницы спасения человеческаго, нечистии дуси тьмы, богоугодное житие ваше, отцы преблаженнии, многообразная воздвигаху на вы искушения и страхования, овогда в мысли и сердце всевающе боязнь и смущение, овогда же преобразующеся; в различная привидения дивиих зверей и гад, с яростию устремляхуся на вы, чающе отвратити от подвига богоугоднаго и изгнати от пребывания пустыннаго: вы же, твердою верою в Бога Промыслителя возмогающе и оружием молитвы и воздержания противу врагов ваших ополчающеся, до конца победисте и низложисте их державу. Сего ради, победительную песнь поюще, взываем к вам:

Радуйтеся, воини духовнии непобедимии;

Радуйтеся, оружницы Христовы добропобеднии.

Радуйтеся, подвижницы, противу козней лукаваго мужески ополчившиися;

Радуйтеся, столпи крепцыи, от нападений вражиих не поколебавшиися.

Радуйтеся, вся стрелы диаволи аки хврастие сокрушившии;

Радуйтеся, вся стужения того и страхования ни во чтоже вменившии.

Радуйтеся, яко во плоти суще, победисте враги безплотныя и невидимыя;

Радуйтеся, яко и во гробех лежаще, низлагаете вражия ополчения.

Радуйтеся, победоносцы славнии, венчаннии от Небеснаго Венцедателя;

Радуйтеся, споборницы доблии ратующым на миродержителя тьмы века сего.

Радуйтеся, яко подвигом вашим ангели удивишася;

Радуйтеся, яко о славе вашей собори верных возвеселишася.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 6

Проповеданное от ангел изволение Божие о населении иночествующими отока Соловецкаго исполнися вами, отцы преблаженнии Зосимо, Савватие и Германе: се бо пустыня неплодная и ненаселенная, поты же и слезами вашими обильно напоенная, показася яко вертоград благоцветущий и рай словесный, идеже лицы иночестии, вами благонаученнии, плоды богоугодныя приносяще, поют ангельскую Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиясте, отцы богоноснии, светом благочестия, яко светила богосветлая, светоносными лучами ваших подвигов и добродетелей просвещающии всюду. Отонудуже мы, грешнии и тьмою страстей помраченнии, во свете ваших богоугодных деяний текуще ко дню света и спасения, восхваляем вы, поюще сице:

Радуйтеся, ученицы Христови благопослушнии;

Радуйтеся, Владыки своего раби блазии и вернии.

Радуйтеся, трудолюбнейшии винограда Христова делателие;

Радуйтеся, тщаливейшии заповедей Христовых исполнителие.

Радуйтеся, игу Христова смирения и кротости благопокорне рамо свое подклонившии;

Радуйтеся, во след Христа Господа, учившаго о нищете, усердно в нищете и нестяжании последовавшии.

Радуйтеся, по словеси Господа, прешедшии путь временнаго жития сего, стезями прискорбными и тесными;

Радуйтеся, аки дождем, измывшии душы своя токи слезными.

Радуйтеся, краснейшему душ Жениху красоту девства своего сохранившии;

Радуйтеся, во всякой святыни, всеми добрыми делы Тому благоугодившии.

Радуйтеся, Господа своего прославившии в душах ваших и телесех;

Радуйтеся, от Господа по достоянию прославленнии на земли и на небесех.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 7

Хотяй спасти вами многия, Премилосердый Бог яви вас быти не точию наставники сонма иночествующих, но якоже боговещанныя проповедники, возвестившыя имя Божие в странах Лапландии. Людие бо, во онех местех обитающии, и не ведевшии дотоле Бога, но прилежавшии весьма идолопоклонению и нечестию, во светлости вашего, о Преподобнии, жития, знамений же и чудес, узреша первую зарю спасительнаго боговедения и благочестия, и от вас научишася воспевати истинному Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Дивно и преславно совершивше путь своего спасения, чудную же и боголепную основавше обитель во спасение иночествующим, блаженную восприясте живота своего кончину, приснопамятнии отцы наши, Зосимо, Савватие и Германе: обаче, и по смерти вашей, присно живи суще, нас, чад своих, никогдаже оставляете, не духом точию нам присно спребывающе, но и мощи своя цельбоносныя нам предавше, яко сокровище безценное. Сего ради с радостию ублажаем вы, зовуще:

Радуйтеся, добрым подвигом во всем житии своем подвизавшиися;

Радуйтеся, славою и честию от Владыки своего Христа увенчавшиися.

Радуйтеся, яко привременно потрудившеся, в вечный покой внидосте;

Радуйтеся, яко тесным шествовавше путем, к блаженству Царства Небеснаго достигосте.

Радуйтеся, аще и не единокупно, но в равных подвизех подвизавшиися на земли;

Радуйтеся, за равноподвижное житие, радостию и веселием вкупе наслаждающиися на небеси.

Радуйтеся, во отоце пусте, яко град, обитель иноком основавшии;

Радуйтеся, сонмы иноков о Христе Бозе во оней собравшии.

Радуйтеся, стражи стаду своему приснободреннии, и по днех временныя жизни от дел благотворений не почивающии;

Радуйтеся, сынове Царствия, на Небесех живущии и земных не оставляющии.

Радуйтеся, духом вашим горе со ангелы святыми, и долу с нами грешными присно пребывающии;

Радуйтеся, от честных мощей ваших струи милости на всех источающии.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 8

Странную и пречудную, велию же и прекрасную узрев на воздусе явльшуюся церковь, все же место оно, на немже имяше возградитися обитель иноков, видя неизреченным светом осияваемо, ужасом исполнился еси, отче Зосимо, от предивнаго видения. Обаче, Божие во оном откровение поразумев, на созидание обители тебе поощряющее, купно же и грядущую славу места сего прозря, умиленным сердцем и усты воспел еси Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вси правовернии российстии людие, прославляюще ваше святое и равноангельное житие, во всяких нуждах и скорбех притекают к вашей помощи и заступлению, отцы досточуднии: дана бо есть вам от Бога благодать, еже молитися за ны, избавляти же и спасати от всяких бед и зол притекающыя к ракам честных мощей ваших, и на всяком месте призывающыя святое ваше имя. Темже, исповедающе чудная ваша благодеяния, благодарственная восписуем вам, зовуще:

Радуйтеся, источницы Божественных дарований неизчерпаемии;

Радуйтеся, милования и любве к людем сосуди неиждиваемии.

Радуйтеся, яко кадило благовонное, о мире молитвы к Богу возносящии;

Радуйтеся, немолчными вашими ходатайствы всякое благословение от десницы Божия на ны низводящии.

Радуйтеся, сущым в скорбех и нуждах известнии помощницы;

Радуйтеся, во обстояниих и напастех скории пособницы.

Радуйтеся, в недузех целители, и в бури страждущым благонадежнии кормчии и избавители;

Радуйтеся, во всяких бедах и искушениих теплии предстатели и утешители.

Радуйтеся, верным, благочестно чтущим вас, на сопротивныя споборницы;

Радуйтеся, всея земли Российския избраннии молебницы и заступницы.

Радуйтеся, на земли и на мори чудеса преславная содевающии;

Радуйтеся, во вся концы призывающым вы скорую помощь независтно простирающии.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 9

Всеми Богокрасными лепотами добродетелей украсив себе, прехвальне Зосимо, наипаче явился еси краснейший душею же и телом, достойно помазався священства Божественною мастию. Темже, егда во святем храме совершал еси пред престолом Господним первую Божественную службу, видеша вси лице твое, облистанное светом благодати, яко лице ангелово: весь же храм, во известное свидетельство достоинства твоего, исполнися велия благоухания. Сего ради вси, благодаряще Бога о своем пастыре, радостным сердцем взываху: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийственными добровещаньми несть возможно по достоянию воспети и прославити многая и неисчетная, велия же и преславная, и всякое разумение земное превосходящая, совершамая вами, отцы Преподобнии, на всякое время чудотворения. Обаче, да не явимся чрез немотствование подобни рабу, сокрывшему сокровище своего Владыки, от уст, аще и не обученных и слова премудрости отнюд не имущих, любовию же точию и благодарением движимых, дерзаем простирати песнь благодарения в память и прославление чудес ваших, зовуще сице:

Радуйтеся, чудотворцы великоименитии и благославнии;

Радуйтеся, душ и телес врачеве немздоприемнии.

Радуйтеся, очеса слепых благодатию Божиею просвещающии;

Радуйтеся, немотою связанныя уста ко благоглаголанию разрешающии.

Радуйтеся, расслабленных удесы исправляющии неможение;

Радуйтеся, хромым дарующии правохождение.

Радуйтеся, плененных предстательством своим от уз и пленения свобождающии;

Радуйтеся, мертвыя силою Божиею, вашим же умолением воскрешающии.

Радуйтеся, во всяких страстех и недузех совершающии благодатное исцеление.

Радуйтеся, томимым во обстояниих и напастех дарущии мир и духовное просветление;

Радуйтеся, идущим во след Господа путем тесным и прискорбным подающии божественное вспоможение.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 10

Спасения подвиг добре совершив, жития же сего временнаго отрешаяся и отходя к животу вечному и блаженному, Зосимо богоблаженне, утешал еси ученики твоя, глаголя яко, разлучаяся с ними телесне, не отступен будеши от них и обители твоея твоим духом. Отонудуже и самеми делы слово твое исполняяй являешися, не точию невидимо соприсутствуя нам и назирая вся, но и видимо многажды, вкупе со блаженным Савватием, являяся во время благопотребно призывающым вас в помощь и вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена необоримая и покров твердый, спасения забрало и оружие победы быша нам, отцы Преподобнии, теплые ваша к Богу молитвы, в день брани оныя лютыя, егда, по грехом и беззаконием нашым, врази крепцыи и бранноискуснии со огнем и мечем нападоша на ны в достоянии вашем, во еже сокрушити святыни ваша и положити я в разорение и попрание, духовная же чада ваша победити и погубити смертию безгодною; обаче, никоеже зло возмогше сотворити, сами наипаче тии исполнишася студа и безчестия, уповающии же на помощь вашу препоясашася радостию и веселием о своем спасении. Благодаряще убо о сем Бога, исповедуем купно ваше ходатайство и заступление, и вопием вам тепле из глубины души:

Радуйтеся, пастырие добрии, от врагов губительных стадо свое защищающии;

Радуйтеся, яко орли под крилома своима птенцы своя покрывающии.

Радуйтеся, покровом молитв своих в день брани нас осенившии;

Радуйтеся, гнев Божий, праведно на ны движимый, ходатайством своим утолившии.

Радуйтеся, не давшии своего достояния в попрание и расхищение;

Радуйтеся, паче надежды сохранившии е от огненнаго запаления.

Радуйтеся, уповающыя на вы от губительства смертнаго свободившии;

Радуйтеся, от раны и язвы, от уз и пленения дивно тех сохранившии.

Радуйтеся, врагов гордыню и дерзновение обратившии в студ им и безчестие;

Радуйтеся, ны, жительствующия в обители вашей, неискусобранныя и безоружныя, одеявшии в радость и веселие.

Радуйтеся, веры и благочес­ия отеческаго неусыпнии охранители;

Радуйтеся, за Отечество явльшиися и по смерти мужественнии воители.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 11

Песни хвалебныя и моления всеумиленная приносяще, долготу же путную и опасности моря ни во чтоже вменяюще, притекают к цельбоносным мощем вашым царие и князи, святители и вельможи, богатии и убозии, ближнии и дальнии, всяк возраст и пол, и всякое верных совокупление, и яко от неистощимаго источника, по коегождо своей потребе, приемлюще обильная врачевания душевная же и телесная, прославляют и величают Бога, таковую благодать вам даровавшаго, поюще: Аллилуиа.

Икос 11

Светом Божественныя благодати, в недрех земли, в предивных знамениих и чудесех, от первых дней упокоения возблиставшия ваша мощи, достодолжно и праведно лицы иночестии, от многолетнаго покровения изнесше, поставиша со благоговением на свещнице церковнем, во храме, имени вашему созданнем, благочестием великаго и святаго подражателя ваших подвигов, исповедника и мученика, Святителя и первопрестольника Российскаго Филиппа. И мы ныне, благочестно о славе вашей веселящеся, обстояще честныя раки мощей ваших и любезно тыя облобызающе, велегласно зовем вам:

Радуйтеся, светильницы пресветлии, на свещнице церковем преславно поставленнии;

Радуйтеся, кивоти честнии, не камением и златом, но благодати дарованьми украшеннии.

Радуйтеся, яко три звезды, озаряющии тьму полунощную;

Радуйтеся, яко три столпа, в пределех Севернаго Помория утверждающии веру православную.

Радуйтеся, источницы райстии, моря чудес изливающии;

Радуйтеся, бисерие дражайшии, Церковь Христову украшающии.

Радуйтеся, благочестия и добродетели светлейшая зерцала;

Радуйтеся, Церкви и Отечества необоримая забрала.

Радуйтеся, райскаго исполнения крини благовоннейшии;

Радуйтеся, лозы Божественныя розги благоплодейшия.

Радуйтеся, отцы всеблаженнии, прославляемии горе от Бога и ангел, и долу ублажаемии от человек;

Радуйтеся, яко радость ваша, святая и совершенная, пребывает во век.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 12

Благодать свою Божественную, в телесех ваших обитающую, яви иногда Преблагий Бог благоговейному иноку Иосифу во образе двух столпов огнезрачных, от земли до небес над гробы вашими возносящихся и сияющих светом неизреченным: воистинну бо вы есте, отцы Преподобнии, духовнии светозарнии столпи, светлостию высоких добродетелей и светом богознания, знамений же и чудес, озарившии пресветло духовню тьму в странах полунощных. Сего ради Богу, прославляющему святыя Своя, поим: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще в песнех подвиги и труды вашего богоугоднаго жития, преславная же содеяная и содеваемая во всяком роде благотворения и чудотворения восхваляюще и прославляюще, недоумеем, отцы досточуднии, како вас по долгу возименуем: многия бо суть ваша добродетели и дарования, сего ради многая приличествуют вам и именования. Обаче, во многих малыми удовляющеся, сия вам с любовию восписуем:

Радуйтеся, ангели земнии, яко ангельским жительством на земли пожисте;

Радуйтеся, человецы небеснии, яко земнородни суще, возненавидесте земная, небесная же возлюбисте.

Радуйтеся, постницы терпеливейшии, в приснем пощении все житие свое проводившии;

Радуйтеся, пустынницы достохвальнии, в пустынях незаходимых Господеви послужившии.

Радуйтеся, учителие и наставницы, руководящии своими делы на пути спасения;

Радуйтеся, вожди духовнии, многих душы возводящии в небесная селения.

Радуйтеся, мучеником единонравнии, яко мужески бравшиися со страстьми;

Радуйтеся, апостолом подражателие, просветившии тьму неверия боговедения светлостьми.

Радуйтеся, пророком подобницы, тайных и будущих проведением и проречением;

Радуйтеся, всем святым единочестнии, подвигов ради и богоугождения.

Радуйтеся, таинницы благодати и чудес совершителие предивнии;

Радуйтеся, граждане небеснии и друзи Богу и святым Его приснии.

Радуйтеся, Преподобнии отцы наши Зосимо, Савватие и Германе.

Кондак 13

О Преподобнии отцы наши, / Зосимо, Савватие и Германе! / Приимите благоутробно / от нас смиренных и недостойных / сия возносимая вам хваления, / и благоприятными вашими к Богу мольбами / оградите ны от всякия беды и напасти, / от недуга и глада, от огня и меча, / и нашествия иноплеменных. Наипаче же сохраните ны вашим заступлением крепким / от врагов невидимых, / ищущих ны погубити, да избывше их многокозненных сетей, / праведно и богоугодно поживем в нынешнем веце, / и сподобимся в Небеснем Царствии / купно с вами воспевати Христу Богу: // Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.

Кондак сей глаголи трижды, таже икос 1-й и кондак 1-й

Канон преподобному Герману Соловецкому

глас 8

Песнь 1

Ирмос: Поим Богу, от горькия работы фараоновы избавльшему Израиля и огненным столпом и светлым облаком наставльшему, яко прославися.

Слово ми подаждь, Слове Божий, во отверзение уст моих на похвалу угодника Твоего, преподобнаго Германа, пустыннаго жителя и монахов наставника и обители Соловецкия утверждения.

От юности безмолвное житие возлюбив, пустыннаго пребывания взыскатель был еси, преподобне, темже, улучив желаемое со блаженным Савватием, равноангельное жительство показал еси.

Богоизбраннаго во иноческое селение пустыннаго места острова Соловецкаго первый насельник явился еси, блаженне Германе, и купножитель и сподвижник преподобному Зосиме, с нимже обитель зде возградил еси.

Богородичен: Егоже родила еси во спасение всем верным, Пречистая Дево, моли прилежно, яко Зиждителя всех и Бога, помиловатися нам, рабом Твоим, Богородицу воистину Тя исповедающим.

Песнь 3

Ирмос: Утвердися сердце мое во Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася на враги моя уста моя, возвеселихся о спасении Твоем.

Кто изречет подвиги и труды твоя, отче Германе? Ты бо, в дебри пустынныя вшед, день и нощь труждался еси, постом и бдением тело свое удручая.

Злостраданием и молитвою страсти душевныя от корене исторгл еси, воздержанием же и злых удалением вся плотская вожделения потребил еси, блаженне.

Бесов борения не возмогоша одолети тя в добрем произволении, но благою надеждею и крепким терпением вся козни их ничтожны сотворил еси.

Богородичен: Владычице мира, Благая Помощнице, Твоим всесильным предстательством сокруши вся востающия на ны силы вражия и вознеси рог людий Твоих.

Седален, глас 8

Возшед на высоту добродетелей, образ был еси учеником твоим, воздержанию и кротости, смирению же и послушанию тех наставляя, и, яко пастырь, стаду своему предходя, добре шествовати путем жестоким пустыннаго жития научил еси. Темже ублажаем твое успение, Германе преподобне, моли Христа Бога согрешений оставление даровати чтущим любовию святую память твою.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Напоив душу твою слезными потоки, соделал еси ю плодоносну и добродетели всякия износящу, темже путеводитель ко спасению многим был еси.

Аще и купно со блаженным Савватием в безмолвие пустынное вселился еси, обаче яко един Единому Богу молитвою непрестанною тамо беседовал еси, преподобне.

Ум просветлен жития чистотою имый, мысленныя прилоги лукавых демонов удобно низлагал еси, вся тех ухищрения и коварства обличая.

Богородичен: Блажит Тя, Пречистая, преподобных лик и всякое верных совокупление, Божие бо Слово паче ума и слова родила еси.

Песнь 5

Ирмос: Утренюет дух мой к Тебе, Боже, от Отца рожденному неизреченно и воздвигнувшему рог спасения нам.

Во плоти сый, безплотных жительству поревновал еси, блаженне Германе, темже победу на враги безплотныя приял еси от Бога и венец славы.

Вольную нищету возлюбив, в нестяжании безпечальное житие препроводил еси, сокровище некрадомое скрывая себе на Небеси, по словеси евангельскому.

Очистив себе от всякия скверны плотския и душевныя, приятелище Духу Пресвятому был еси, преподобне, от Негоже дарованиии духовными обогатился еси.

Богородичен: Тя надежду нашему спасению стяжахом, Богомати, и оружие непобедимое на враги видимыя же и невидимыя.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Плакал и сетовал еси о разлучении с сожителем твоим, блаженным отцем Савватием, не обрет того в живых, егда возвратился еси во остров от путешествия твоего.

Радости и веселия исполнился еси, егда по разлучении Савватиеве обрел еси Зосиму преподобнаго, с нимже паки во остров вшел еси, Божиим смотрением направляемь.

Ангельския глаголы, к жене рыбареве бывшия, яко недостоит женам селитися во острове сем, возвестил еси Зосиме, церковь чудну на воздусе узревшему.

Богородичен: Бога, Егоже родила еси плотию, моли, Пречистая, яко Человеколюбца, ущедрити люди согрешшия.

Кондак, глас 4

Вышних желая, вся долу влекущая возненавидел еси и, отечество свое оставль, в поморие пустынное отшел еси, таже в морский остров удалився, в нем многа лета Господеви поработал еси. Темже, память твою празднующе, любовию вопием ти: радуйся, Германе Богомудре, отче наш.

Икос

Духу Святому в жилище себе уготовав, от Него всеми Божественными добротами украшен был еси и наставник монахом явился еси, отче, делы благими поучая чада твоя. Темже, память твою празднующе, взываем тебе таковая: радуйся, богоизбраннаго места острова Соловецкаго небесное насаждение; радуйся, селений иноческих Божественное удобрение; радуйся, пустыннаго жития любителю; радуйся, безмолвия добрый рачителю; радуйся, преподобнаго Савватия во остров Соловецкий приведый и сожитель ему бывый; радуйся, преподобному Зосиме в создании обители иноческия послуживый; радуйся, от нас купно с сими преподобными отцы ублажаемый; радуйся, на Небесех со всеми святыми от Христа Бога прославляемый; радуйся, Германе Богомудре, отче наш.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда. Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Ничтоже земное предпочел еси паче Небесных и, яко злато в горниле, искусился еси, в послушаниих иноческих труждаяся и присно взывая: благословен еси, Боже отец наших.

Молитвою непрестанною Господеви прилепляяся, Тому Единому послужил еси и кончиною блаженною от земных удолий к Небесным обителем прешел еси, радостно поя: благословен еси, Боже отец наших.

Гроб твой, преподобне, благодатию Христовою цельбоподателен является, к немуже с верою притекающе и исцеления приемлюще, вопием Прославляющему угодники Своя: благословен еси, Боже отец наших.

Богородичен: Благословен Плод благословеннаго чрева Твоего, Егоже благословят Небесныя силы и преподобных собори, нас избавльшаго клятвы древния, Благословенная.

Песнь 8

Ирмос: Ангели и небеса, на Престоле Славы седящаго и яко Бога непрестанно славимаго, благословите, пойте и превозносите Его во веки.

Подвизався добре на земли и победив вся вражия действа, венчался еси славою на Небеси и лику преподобных сочетался еси.

Нетление мощей твоих являет, преподобне, яко обрел еси благодать у Бога и имаши наследие со святыми и со Ангелы ликостояние.

Яко обогатившуся всеми добродетельми в житии, благодать чудес даровася тебе по смерти, и точиши исцеления верно тя блажащим.

Богородичен: Спаси мя, Мати Божия, спасению начало мирови явльшая, избавляющи мя треволнения страстей и всякия скорби, да Тя славлю во веки.

Песнь 9

Ирмос: Благословен Господь, Бог Израилев, воздвигнувый рог спасения нам в дому Давидове, отрока Своего, в нихже посети нас Восток с высоты и направил ны есть на путь мира.

Иерею благоговейну во отечествии твоем явлься, повелел еси списати образ твой и песнь тебе сложити, той же со тщанием сие сотвори, в похвалу твою и во славу Христа Бога, прославляющаго угодники Своя.

Икона твоя, на нейже вкупе со преподобными отцы Зосимою и Савватием изображен был еси, чудотворна явися, еже бысть во изъявление святыни твоея, яко да память твоя со святыми почитается.

Аще и не на месте подвигов твоих преставился еси, отче преподобне, обаче честныя мощи твоя пренесены быша во обитель твою, идеже во храме, имени твоему созданнем, святолепно почивают.

Богородичен: О, чудесе, всех чудес превышшаго! Яко Дева, во чреве всяческая Содержащаго словом неискусомужно приимши, без истления родила еси.

Светилен

Яко воистину звезда путеводная явился еси, Германе преподобне, блаженным отцем нашим Зосиме и Савватию и с ними множеству монахов, приведшая их в немятежное пристанище Соловецкаго острова и светлостию жития твоего озаряющая стези пустыннаго жительства нам, почитающим святую память твою.

Акафист преподобному Герману, Соловецкому чудотворцу

Кондак 1

Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, отче наш Германе преблаженне, пустыннаго жития на острове Соловецстем первоначальниче, восхваляем тя любовию; ты же, яко имея дерзновение ко Господу, от всяких нас бед и скорбей свобождай, да зовем ти:

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Икос 1

Ангельски пожив, яко ангел безплотен на земли явился еси, преподобне отче наш Германе; ты бо евангельскаго гласа послушав, от юности иго Христово на рамо свое взем, в пустыню потекл еси, и, упование все на Бога возложив, Тому ревностно служити возжелал еси. Сего ради восхваляем тя сице:

Радуйся, родителей твоих плоде благословенный; радуйся, Господа твоего благий рабе и верный.

Радуйся, яко Христа единаго возлюбил еси; радуйся, яко многая лета на острове пустыннем Богу служил еси.

Радуйся, иго Христово на себе вземый; радуйся, от Подвигоположника Христа дар исцелений приемый.

Радуйся, яко красная мира сего нивочтоже вменил еси; радуйся, в бреннем телеси, яко безплотен, пожил еси.

Радуйся, в страсе Божии издетска воспитанный; радуйся, на подвиги иночества от Господа призванный.

Радуйся, места рождения твоего града Тотьмы похвало и утверждение; радуйся, обители Соловецкия славо и ограждение.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 2

Видя, яко надлежит человеку прилежно злая от юности его терпети, усердно потщался еси совлещися ветхаго человека, тлеющаго в похотех его, и облещися в новаго, по Богу созданнаго в преподобии и правде; темже слезами покаяния день и нощь душевную ниву твою орошал еси, терния грехов и страстей искореняя, Христу же поя: Аллилуиа.

Икос 2

Разум просвещен свыше имея, провидел еси, отче Германе, будущая яко настоящая, и егда преподобный Зосима узре свет, осиявый место, на немже живяше, и церковь велию на воздусе, на востоце явльшуюся, тогда пророчески рекл еси ему, глаголя: «Не ужасайся и внимай себе, яко Господь чрез тя монахов множество соберет зде». Мы же, проречения твоего исполнение видяще и сему дивящеся, тако глаголем ти:

Радуйся, душетленных сластей мира сего не познавый; радуйся, премудрости небесныя взыскавый.

Радуйся, яко добре на земли подвизался еси; радуйся, яко козней демонских не убоялся еси.

Радуйся, некнижным путь верный к небесем показавый; радуйся, в молитве и трудех непрестанно пребывавый.

Радуйся, яко нерадивых молитвою твоею к покаянию воздвизаеши; радуйся, яко изнемогающих и унывающих силою благодати укрепляеши.

Радуйся, вольную Христа ради нищету возлюбивый; радуйся, в нестяжании безпечальное житие проводивый.

Радуйся, яко лучами добродетелей твоих иноков просвещаеши; радуйся, яко от всякия напасти их ограждаеши.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 3

Сила Вышняго укрепи тя, егда, приступая работати Господеви, по слову Писания, душу твою во искушение уготовал еси, постом, бдением и многими лишении в пустыни тело твое изнуряя, душу же молитвою непрестанною питая, во псалмех и пениих и песнех духовных воспевая сердцем и усты Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея ревность о спасении души своея, дом отчий и вся красная мира сего оставил еси, угодниче Христов, и мужественно в пустыню вселился еси, сподвижник и сотаинник преподобным Савватию и Зосиме был еси; темже и на небеси купно с ними мзду трудов своих обрел еси, идеже слышиши от нас похвалы сия:

Радуйся, преподобных Савватия и Зосимы сожителю; радуйся, преподобных совершеннаго безмолвия любителю.

Радуйся, яко тесный путь паче широкаго избрал еси; радуйся, яко непрестанною молитвою дары духовныя стяжал еси.

Радуйся, святым древним отцем ревновавый; радуйся, всего себе на служение Богу предавый.

Радуйся, яко демонския полки всеконечно погубил еси; радуйся, яко ангельския лики возвеселил еси.

Радуйся, плоти угодия никогдаже творивый; радуйся, притекающим к тебе отец чадолюбивый.

Радуйся, яко во плоти сый риз греховных до конца совлеклся еси; радуйся, яко образ Божий в себе благодатию Христовою возставил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 4

Бурю уныния и напастей, от врага спасения подвижником благочестия наводимую, молитвою отгоняя и в непрестанных трудех пребывая, помощию Божиею достигл еси тихаго пристанища, покоя душевнаго, благодарне Благодетелю Богу взывая: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше ревнителие равноангельнаго жития, яко на острове Соловецстем преподобнии oтцы Зосима и Герман обитель боголепнаго Спасова Преображения устрояют и ищущих спасения братолюбно приемлют, Божиим Духом движимии притекаху к има, просяще наставления и руководительства. Мы же, суетою омраченнии, тебе, яко общаго наставника, отче наш Германе, прославляем звании сими:

Радуйся, плоть твою духови покоривый; радуйся, трудом, бдением и постом ю изнуривый.

Радуйся, яко слез твоих струями ниву душевную напоил еси; радуйся, яко вся помыслы душепагубныя от себе удалил еси.

Радуйся, стрелою любве Божественныя сердце твое уязвивый; радуйся, немощи немощных, яко сильный, на себе носивый.

Радуйся, яко причастник всем боящимся Бога был еси; радуйся, яко до зела себе смирил еси.

Радуйся, очи наша верою просвещаяй; радуйся, сердца наша надеждою спасения озаряяй.

Радуйся, яко преподобному Зосиме в созидании обители послужил еси; радуйся, яко подвиги твоими братию всю удивил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси, богоблаженне отче наш, преподобным Савватию и Зосиме, егда восхвалял еси пустынность острова Соловецкаго и провождал еси их, по морю плывя, на место святое сие, идеже в безмолвии труды ко трудом прилагая, плоды духовныя собирал еси, Богу же сердцем чистым взывал еси: Аллилуиа.

Икос 5

Видя враг рода человеча, яко необитаемая доселе пустыня процветает, яко крин, и яко в ней имя Господне от пустынножителей прославляется, восхоте погубити святое дело Божие; напусти бо человека некоего с женою его и чады преселитися на остров. Ангели же Господни, биения давше жене, повелеша оставити остров, да будет сей в жилище токмо иноков. Сего ради, прославляюще Господа, тако благоизволившаго, глаголем ти:

Радуйся, измлада иноческое житие избравый; радуйся, пустыннаго и безмолвнаго пребывания взыскавый.

Радуйся, яко непрестанно себе внимал еси; радуйся, яко равноангельное жительство показал еси.

Радуйся, в терпении мнозе потрудивыйся; радуйся, молитв забралом присно ограждавыйся.

Радуйся, яко преподобным Зосиме и Савватию сподвижник и сотаинник был еси; радуйся, яко с ними в пристанище безстрастия достигл еси.

Радуйся, яко злато в горниле искушенный; радуйся, светом Трисиянным озаренный.

Радуйся, яко с небесе на вся ны милостивно призираеши; радуйся, яко вся прошения наша во благо исполняеши.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 6

Проповедник всем глагол ангельских был еси, преблаженне отче, егда, по совершении с преподобным Савватием воскреснаго нощнаго молитвословия изшед из храмины, внезапу услышал еси глас жены плачущия и, узрев ю, вопросил еси о причине плача. Она же рече: «Два юноши светли жестоко биша мя и рекоша ми: бежите отсюду, ибо не для вас место сие, яко зде иноков множество прославит Господа». Ты же, слышав сие, умиленне Богу возгласил еси: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет велий от обители Соловецстей, осияваяй всю страну нашу, ибо лучами добродетелей твоих просвещаеши не токмо притекающих к цельбоносным мощем твоим, но и издалече верою призывающих тя. Озари убо светом Евангелия омраченная грехом сердца наша и укрепи нас во благочестии, да вси радостно взываем ти:

Радуйся, пустыни красное прозябение; радуйся, постников предивное украшение.

Радуйся, яко в бодреннем трезвении пребывал еси; радуйся, яко мзду трудов твоих на небеси восприял еси.

Радуйся, ангелов собеседниче; радуйся, Царствия Христова наследниче.

Радуйся, яко благодать от Бога обрел еси; радуйся, яко иерею благоговейному образ твой во сне списати повелел еси.

Радуйся, безмездный недугов целителю; радуйся, благодатный бесов прогонителю.

Радуйся, яко с преподобными Зосимою и Савватием ревностно трудился еси; радуйся, яко с ними наставник добр монахом явился еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 7

Хотя всем человеком спастися и в разум истины приити, Человеколюбец Господь указа ти место удобно спасения, идеже ты многими поты и скорбьми, злострадании и лишении неленостне Богу работал еси, выну вопия Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго Моисеа, древнему подобна, видим тя, богоизбранне отче наш, ибо в пустыни земнаго странствия нашего всех, к помощи твоей прибегающих, к Иерусалиму горнему наставляеши, фараона мысленнаго потопляя и всех молением твоим ограждая, вопиющих ти таковая:

Радуйся, молитвенниче наш неусыпный; радуйся, предстателю о нас непостыдный.

Радуйся, яко скорби пустыннаго жития доблественне претерпел еси; радуйся, яко постом и молитвою, аки крилами, на высоту добродетелей возшел еси.

Радуйся, чистотою душевною и телесною Бога прославивый; радуйся, нравы твоими вся ны наставивый.

Радуйся, яко в небесных чертозех вселился еси; радуйся, яко оных обителей и нам пред Богом ходатай явился еси.

Радуйся, бед и напастей нас свобождаяй; радуйся, всем благая от Спаса Христа подаваяй.

Радуйся, яко непрестанно духом горел еси; радуйся, яко со всеми человецы мир имел еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 8

Странно убо видети, како ты, богоблаженне отче, старостию притружденный, за послушание настоятелю и братии по морю многажды плавал еси, о нуждах новосозидаемыя обители и об утешении братии попечение имея, отнюд покоя себе не дая и среди опасностей потопления живот твой Богови вверяя и сердцем взывая Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь ум твой в небесная вперив, горняя мудрствовал еси, а не земная, преподобне отче наш, вышних ища, идеже есть Христос одесную Бога седя, идеже празднующих глас непрестанный, идеже радость праведных несказанная. Тамо убо со всеми святыми водворяяся, слышиши от нас ублажения сии:

Радуйся, очесы веры на Христа присно взиравый; радуйся, в злостраданиих николиже роптавый.

Радуйся, яко на ладии многажды по морю плыл еси; радуйся, яко сие за послушание настоятелю и братии творил еси.

Радуйся, морских волнений и напастей не страшивыйся; радуйся, благому Промыслу Божию всецело покоривыйся.

Радуйся, яко смирением и послушанием Богу угодил еси; радуйся, яко козни вражия до конца сокрушил еси.

Радуйся, в бурю пловцем подаваяй спасение; радуйся, дивное им в бедах поможение.

Радуйся, яко душу твою по братии полагал еси; радуйся, яко имя Господне непрестанно призывал еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 9

Всякое плотское мудрование мужественне отринув, вдал еси себе в совершенное послушание настоятелю и братии, памятуя слово наставления святоотеческаго, яко послушание паче поста и молитвы есть, и тако достигл еси в мужа совершенна, в меру возраста Христова, Богу поя: Аллилуиа.

Икос 9

Витии премудрии не возмогут достойно восхвалити труды и подвиги твоя, ибо всего себе от юности в жертву Господеви возложив, даже до старости многолетныя распинал еси плоть со страстьми и похотьми, да очистиши сердце твое и да будеши храм Животворящаго Духа Святаго. Сподоби и нас, святче Божий, тебе усердно подражати и сице тебе возглашати:

Радуйся, в пустынных дебрех и горах привитавый; радуйся, постом и молитвою в напастех себе ограждавый.

Радуйся, яко чести и славы мирския избегал еси; радуйся, яко во смирение аки в порфиру Царствия Небеснаго облеклся еси.

Радуйся, благодати сосуде избранный; радуйся, любве, соуза совершенства, кладенец преизливанный.

Радуйся, яко игу Христову выю твою подклонил еси; радуйся, яко по трудех дневных нощи в молитве проводил еси.

Радуйся, вся обеты иноческия свято соблюдавый; радуйся, прельщениям лукаваго никакоже внимавый.

Радуйся, яко от всякаго зла себе хранил еси; радуйся, яко полчища бесов посрамил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, нозе твои на камени веры поставил еси и, светильник слова Божия вжег, в законе Господни ходил еси, помышляя, яко странник и пришлец еси на земли, и яко жительство Твое на небеси есть. Сего ради ко всем заповедем Господним направлялся еси, всяк путь неправды возненавидев, во еже непрестанно воспевати Христу Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси и крепкое заступление обители твоея и всем верно молящимся тебе, ибо небесе и земли Творец, видя богоугодное житие твое, облагодати тя, да будеши печальным утешение, скорбящим радование, недугующим врач и целитель, кающимся надежда прощения и всем во всяких нуждах помощник, да вси ублажают тя сице:

Радуйся, образе кротости и смирения; радуйся, теплый ходатаю нам спасения.

Радуйся, яко ревнующих о спасении под кровом своим соблюдаеши; радуйся, яко трудников и богомольцев обители твоея с небеси благословляеши.

Радуйся, обидимых благонадежное и скорое защищение; радуйся, в скорбех и печалех нам всем утешение.

Радуйся, яко всем, притекающим к тебе, в нуждах помогаеши; радуйся, яко за вся православныя христианы молитвы Богу возсылаеши.

Радуйся, на свещнице Христовой поставленный; радуйся, на земли дивно от Бога прославленный.

Радуйся, яко гнев Божий от нас грешных отвращаеши; радуйся, яко любовию чтущих святую память твою благодатно посещаеши.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 11

Пение надгробное со слезами смешанное принесл еси, всеблаженне отче, егда, возвратився в обитель, уведел еси о преставлении сподвижника твоего преподобнаго Савватия, егоже зело, яко брата, любил еси. Егда же Господь посла тебе новаго сподвижника твоего, преподобнаго Зосиму, тогда радости исполнився, благодарно Богу возгласил еси: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарное светило показался еси, отче наш, Германе, в нощи греховней блуждающим, души наша светом богопознания просвещая и по пути заповедей Христовых ходити наставляя. Сего ради к тебе усердно притекаем и тако тя восхваляем:

Радуйся, целомудрия изрядный ревнителю; радуйся, чистоты усердный блюстителю.

Радуйся, яко надежду небеснаго наследия в себе имел еси; радуйся, яко жития преподобных Зосимы и Савватия списати повелел еси.

Радуйся, вся заветы преподобнаго Зосимы свято хранивый; радуйся, ни един же от них преступивый.

Радуйся, яко о смертнем часе непрестанно помышлял еси; радуйся, яко ко исходу от жития сего себе присно уготовлял еси.

Радуйся, по Бозе упование твое на Матерь Божию возлагавый; радуйся, Богородицу яко Матерь Света выну в песнех величавый.

Радуйся, яко преподобнаго Зосиму ко гробу проводил еси; радуйся, яко тело его многотрудное слезами теплыми оросил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 12

Благодать, свыше ти дарованную, подаждь нам, досточудне отче наш, яко да и мы, подражающе вере и благочестию твоему, принесем Спасителю нашему дары духовныя: покаяние теплое, молитвы усердныя, братолюбие нелицемерное со всеми добродетельми и сподобимся купно с тобою взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твоя чудеса, богоносне отче наш, восхваляем подвиги твоя, ублажаем и кончину твою, ибо, на смертнем одре возлежа и исход свой провидя, возжелал еси исповедатися и Святых Христовых Таин причаститися. Сподоби убо и нас христианския кончины живота нашего и добраго ответа на Страшнем судищи Христове, да зовем ти:

Радуйся, в монастыри преподобнаго Антония Римлянина богоугодное житие твое скончавый; радуйся, в Новограде на послушании умиленный дух твой Богу предавый.

Радуйся, яко и по смерти чудесы твоими сияеши; радуйся, яко духи нечистыя от человек прогоняеши.

Радуйся, от обители земныя во обители небесныя преселивыйся; радуйся, тамо со всеми святыми в вечней славе водворивыйся.

Радуйся, яко мощи твоя на месте трудов твоих почивают; радуйся, яко тыя мощи исцеления верующим источают.

Радуйся, духом воскресый прежде общаго воскресения; радуйся, и нашим душам указуяй путь обновления.

Радуйся, яко монахов множество наставника тя почитают; радуйся, яко православных собор присно тя ублажает.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 13

О преподобне и преблаженне отче наш Германе, приими ныне малое сие моление наше, от души в похвалу тебе приносимое, и твоим многомощным предстательством умоли Господа нашего Иисуса Христа, да пробавит милость Свою нам грешным и подаст нам во временнем житии нашем вся благая и потребная яже к животу и благочестию, да и мы с тобою и всеми святыми выну Ему вопием: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангельски пожив …» и 1-й кондак: «Избранный чудотворче…».

Молитва первая

О великий угодниче Христов, земный ангеле и небесный человече, преблаженне отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче, Соловецкий чудотворче и пустынножителю, обстояще честную раку цельбоносных мощей твоих, мысленными очесы зрим тя с нами суща и мольбам нашим внемлюща. Сего ради, с верою и любовию припадающе к тебе, молим тя: призри с небесе святаго на нас грешных, слабых духом и немощных телом и умилосердися, помози нам твоим многомощным ходатайством ко Творцу и Спасителю нашему. Ты веси, яко, подобно реце многоводней, разливаются по земли нашей безбожие, неверие, зловерие, ереси, расколы, распри, раздоры, разделения, и увы нам. Среди именующихся именем Христовым хулится имя Божие, раздирается Церковь - Тело Христово, попираются Евангелие и закон Христов. Ты зриши оскудение велие любве многих и умножение беззаконий, ихже ради грядет гнев Божий на нас грешных. К кому прибегнем, отче наш? К кому возопиим? Кто предстанет и защитит нас? На тя упование наше возлагаем, предивный угодниче Христов. Испроси нам у Господа грехов наших прощение и отврати от нас весь гнев Его, праведно движимый на ны. Утверди веру правую в сердцах наших, защити Церковь святую, духом грядущаго в мир противника Христова обуреваемую. Даруй нам любовь к Богу и друг ко другу, мир и единомыслие, утоли вся раздоры и нестроения наша, да не до конца погибнем. Буди стена крепка и заступление обители твоей, в еяже созидании много потрудился еси. Буди отец и наставник и покровитель иноком, ихже с преподобными Зосимою и Савватием мудре собрал еси на месте трудов ваших. Помози им подвигом добрым подвизатися, веру нераздельну соблюсти, главы невидимых змиев сокрушити, победителем греха явитися и житием своим прославити превелие имя Святыя Троицы. Не забуди и нас, любовию чтущих святую память твою и к тебе, яко отцу чадолюбивому, притекающих. Помогай и нам, отче наш милостивый, в душевных и телесных нуждах наших, подавай нам вся благая и потребная в жизни временней, да ревностно поработаем Господу Богу прочее время живота нашего, и понесем на себе иго Его благое и легкое Его бремя, и, тако достигше благодатию Христовою Небеснаго Царствия, сподобимся с тобою и со всеми святыми славити и воспевати пречестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

О преподобне и Богоносне отче наш Германе, безмолвнаго иноческаго жития во острове Соловецстем первоначальниче! Молим тя мы, недостойнии, прибегающе к молитвам твоим, имиже купно с молением преподобных отец наших Зосимы и Савватия освящается и прославляется богоизбранное место сие. Буди, с сими угодники Божиими и прочими Соловецкими чудотворцы и всея Российския земли Небесными предстатели, молитвенник и ходатай о нас, грешных, пред Престолом Вседержителя Бога, Емуже в дерзновении предстоиши со Ангелы и всеми святыми, да дарует нам, яко Благий и Человеколюбивый, вся потребная к животу и благочестию, душам и телесем нашим здравие, во всех благих преспеяние и Свою всесильную помощь во всяких искушениих, бедах же и напастех, воздвизаемых на ны от враг спасения нашего; обители твоей моли избавится от всякаго злаго обстояния и приходящим в ню ближним и дальним получити вся просимая ко душевней и телесней пользе. Наипаче же испроси, угодниче Христов, всем нам грехов отпущение, христианскую кончину жития и наследие Царства Небеснаго у Христа Бога нашего, Емуже честь и слава, со Отцем и Святым Духом, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Случайный тест

(8 голосов: 5 из 5)