Дни памяти

16 июля

1 ноября – Собор святых Архангельской митрополии

5 июня – Собор Ростово-Ярославских святых

11 июля  (переходящая) – Собор Новгородских святых

Житие

Краткое житие преподобного Никодима Кожеезерского

Пре­по­доб­ный Ни­ко­дим Ко­же­е­зер­ский, в ми­ру Ни­ки­та, ро­дил­ся в се­ле Ивань­ко­ве близ Ро­сто­ва в се­мье кре­стья­ни­на. Еще в мо­ло­до­сти, ра­бо­тая с от­цом в по­ле, он услы­шал сло­ва: "Ни­ко­дим! Ни­ко­дим!", пред­ве­щав­шие ему бу­ду­щее ино­че­ство.

По­сле смер­ти ро­ди­те­лей он вы­учил­ся куз­неч­но­му ма­стер­ству в Яро­слав­ле и при­шел в Моск­ву. Как-то, про­хо­дя Ку­лиш­ки, Ни­ки­та оста­но­вил­ся у хи­жи­ны юро­ди­во­го Илии, ко­то­рый, уви­дев его, за­кри­чал: "Ху­зьюг­ский пу­стын­ник при­шел". Эти сло­ва силь­но по­ра­зи­ли Ни­ки­ту, и он при­нял их как при­зва­ние к мо­на­ше­ской жиз­ни; про­дав что имел, он при­шел к ар­хи­манд­ри­ту Чу­до­ва мо­на­сты­ря Па­ф­ну­тию, про­ся при­нять его в чис­ло бра­тии.

В том мо­на­сты­ре он при­нял по­стриг с име­нем Ни­ко­дим. Один­на­дцать лет пре­по­доб­ный был при­ме­ром для бра­тии мо­на­сты­ря в сми­ре­нии, по­слу­ша­нии, нес­тя­жа­тель­стве и бра­то­лю­бии. В 1602 го­ду игу­мен мо­на­сты­ря Па­ф­ну­тий был по­став­лен мит­ро­по­ли­том Сар­ским и взял с со­бой Ни­ко­ди­ма. Но угод­ник Бо­жий ис­кал жиз­ни уеди­нен­ной и по­движ­ни­че­ской. Спу­стя год пре­по­доб­ный по бла­го­сло­ве­нию вла­ды­ки от­пра­вил­ся на се­вер и по­сту­пил сна­ча­ла в об­ще­жи­тель­ную Ко­же­е­зер­скую оби­тель, в ко­то­рой про­жил пол­то­ра го­да.

Же­ла­ние без­мол­вия при­ве­ло его на реч­ку Ху­зью­гу в 5 вер­стах от Ко­же­е­зер­ско­го мо­на­сты­ря. Там он по­ста­вил се­бе в лес­ной ча­ще неболь­шую кел­лию и про­жил в ней без­вы­ход­но 35 лет, под­ра­жая пре­по­доб­но­му Пав­лу Фивей­ско­му. В пол­ной ти­шине, вда­ли от ми­ра, со­вер­шал свя­той стро­гое мо­лит­вен­ное пра­ви­ло за мир. Он де­лил­ся с бра­ти­ей оби­те­ли пло­да­ми сво­их тру­дов, так же как и ры­бой, ко­то­рую лю­бил ло­вить на удоч­ку. Ди­кие оле­ни без тре­во­ги хо­ди­ли и кор­ми­лись око­ло пу­стын­ни­ка. Ночь пре­по­доб­ный Ни­ко­дим про­во­дил в мо­лит­ве и толь­ко из­ред­ка поз­во­лял се­бе дре­мать си­дя. Су­ро­вы­ми по­дви­га­ми он до­стиг вы­со­ких ду­хов­ных да­ро­ва­ний, стя­жал дар слез и непре­рыв­ной мо­лит­вы. Бог на­гра­дил его бла­го­дат­ной про­зор­ли­во­стью и си­лой ис­це­ле­ния бо­лез­ней.

Од­на­жды свя­то­му Ни­ко­ди­му яви­лись два све­то­нос­ных му­жа: свя­ти­тель Алек­сий, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, и пре­по­доб­ный Ди­о­ни­сий, ар­хи­манд­рит Свя­то-Тро­иц­кой Сер­ги­е­вой Лав­ры, в Ан­гель­ских одеж­дах. Они воз­ве­сти­ли пре­по­доб­но­му о вре­ме­ни его от­ше­ствия ко Гос­по­ду, ко­то­рое и со­вер­ши­лось через 40 дней, 3 июля 1640 го­да. Мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма по­ко­и­лись под спу­дом в Бо­го­яв­лен­ской церк­ви Ко­же­е­зер­ской оби­те­ли. Жи­тие свя­то­го на­пи­сал его уче­ник иеро­мо­нах Иа­ков.

Полное житие преподобного Никодима Кожеезерского

Пре­по­доб­ный Ни­ко­дим Ко­же­е­зер­ский (Хо­зьюг­ский), в ми­ру Ни­ки­та, ро­дил­ся в се­ле Ива­нов­ка Ро­стов­ско­го уез­да в кре­стьян­ской се­мье. Еще в мо­ло­до­сти, ра­бо­тая с от­цом в по­ле, он услы­шал сло­ва: «Ни­ко­дим! Ни­ко­дим!», пред­ве­щав­шие ему бу­ду­щее ино­че­ство.

По­сле смер­ти ро­ди­те­лей он вы­учил­ся куз­неч­но­му ма­стер­ству в Яро­слав­ле и при­шел в Моск­ву. Ни­ки­та вел са­мую скром­ную жизнь, до­воль­ство­вал­ся ма­лым, от­да­вая из­бы­ток сво­е­го за­ра­бот­ка ни­щим. В сво­бод­ное вре­мя он усерд­но по­се­щал хра­мы и ино­че­ские оби­те­ли.

При­я­тель, с ко­то­рым ра­бо­тал Ни­ки­та, имел злую же­ну. Она за­ду­ма­ла отра­вить му­жа и на­сы­па­ла в пи­щу яд. Муж ее умер, а Ни­ки­та, обе­дав­ший с ним, по­лу­чил тя­же­лое за­боле­ва­ние же­луд­ка и дол­го стра­дал от этой бо­лез­ни. Од­на­жды ему явил­ся бла­жен­ный Ва­си­лий и дал вы­пить из со­су­да. С тех пор бо­лезнь оста­ви­ла Ни­ки­ту.

Как-то, про­хо­дя Ку­лиш­ки, Ни­ки­та оста­но­вил­ся у хи­жи­ны юро­ди­во­го Илии, ко­то­рый, уви­дев его, за­кри­чал: «Хо­зьюг­ский пу­стын­ник при­шел!» Эти сло­ва силь­но по­ра­зи­ли Ни­ки­ту, и он при­нял их как при­зва­ние к мо­на­ше­ской жиз­ни: про­дав иму­ще­ство, он при­шел к ар­хи­манд­ри­ту Чу­до­ва мо­на­сты­ря Па­ф­ну­тию и по­про­сил при­нять его в чис­ло бра­тии.

В мо­на­сты­ре он при­нял по­стриг с име­нем Ни­ко­дим. Один­на­дцать лет пре­по­доб­ный был при­ме­ром для бра­тии мо­на­сты­ря в сми­ре­нии, по­слу­ша­нии, нес­тя­жа­нии и бра­то­лю­бии. В 1602 го­ду ар­хи­манд­рит Па­ф­ну­тий был по­став­лен мит­ро­по­ли­том Сар­ским и взял с со­бой пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма. Но угод­ник Бо­жий ис­кал жиз­ни уеди­нен­ной и по­движ­ни­че­ской. Через год пре­по­доб­ный Ни­ко­дим по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­пас­ты­ря от­пра­вил­ся на се­вер и по­сту­пил сна­ча­ла в об­ще­жи­тель­ную Ко­же­е­зер­скую оби­тель, в ко­то­рой про­жил пол­то­ра го­да.

Же­ла­ние без­мол­вия при­ве­ло его на реч­ку Хо­зью­гу в 5 вер­стах от Ко­же­е­зер­ско­го мо­на­сты­ря. Там он по­ста­вил се­бе в лес­ной ча­ще неболь­шую кел­лию и про­жил в ней уеди­нен­но 35 лет, под­ра­жая пре­по­доб­но­му Пав­лу Фивей­ско­му. В пол­ной ти­шине, вда­ли от ми­ра со­вер­шал свя­той стро­гое мо­лит­вен­ное пра­ви­ло о ми­ре. Он де­лил­ся с бра­ти­ей оби­те­ли ры­бой, ко­то­рую лю­бил ло­вить на удоч­ку. Ди­кие оле­ни без­бо­яз­нен­но хо­ди­ли и кор­ми­лись око­ло пу­стын­ни­ка. Ночь пре­по­доб­ный Ни­ко­дим про­во­дил в мо­лит­ве и толь­ко из­ред­ка поз­во­лял се­бе дре­мать си­дя. Пла­мен­ная мо­лит­ва и упо­ва­ние на по­мощь Бо­жию не раз спа­са­ли пре­по­доб­но­го от бед. Так, од­на­жды за­го­ре­лась его кел­лия, но он не оста­вил ее. Взяв ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри, свя­той стал мо­лить­ся Бо­гу; неожи­дан­но по­шел дождь, и огонь угас. В дру­гой раз свя­той Ни­ко­дим из­ба­вил­ся мо­лит­вой от на­вод­не­ния. Ко­гда по­стро­ен­ная пре­по­доб­ным кел­лия при­шла в та­кую вет­хость, что гро­зи­ла рух­нуть, ино­ки Ко­же­е­зер­ской оби­те­ли по­ста­ви­ли стар­цу но­вую кел­лию. Ря­дом с ней пре­по­доб­ный Ни­ко­дим сво­и­ми ру­ка­ми вы­ко­пал мо­ги­лу и ча­сто спус­кал­ся в нее для мо­лит­вы. Од­на­жды он мо­лил­ся в мо­ги­ле всю Свя­тую Че­ты­ре­де­сят­ни­цу. Су­ро­вы­ми по­дви­га­ми он до­стиг вы­со­ких ду­хов­ных да­ро­ва­ний, стя­жал дар слез и непре­рыв­ной мо­лит­вы. Бог на­гра­дил его бла­го­дат­ной про­зор­ли­во­стью и си­лой ис­це­ле­ния бо­лез­ней.

Од­на­жды свя­то­му Ни­ко­ди­му яви­лись два све­то­нос­ных му­жа: свя­ти­тель Алек­сий, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский, и пре­по­доб­ный Ди­о­ни­сий, ар­хи­манд­рит Свя­то-Тро­иц­ко­го Сер­ги­е­ва мо­на­сты­ря. Они воз­ве­сти­ли пре­по­доб­но­му о вре­ме­ни его от­ше­ствия ко Гос­по­ду, ко­то­рое и со­вер­ши­лось через 40 дней, 3 июля 1640 го­да. Мо­щи пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма по­ко­и­лись под спу­дом в Бо­го­яв­лен­ском хра­ме Ко­же­е­зер­ской оби­те­ли. Жи­тие свя­то­го на­пи­сал его уче­ник иеро­мо­нах Иа­ков. У гро­ба пре­по­доб­но­го Ни­ко­ди­ма и в пу­стыне, на ме­сте кел­лии свя­то­го, где позд­нее был во­дру­жен крест, боль­ные по­лу­ча­ли ис­це­ле­ния. Ино­че­ская ман­тия и по­сох свя­то­го так­же по­лу­чи­ли це­леб­ную си­лу. Пре­по­доб­ный Ни­ко­дим мно­гим яв­лял­ся в сон­ных ви­де­ни­ях, осо­бен­но за­блу­див­шим­ся пут­ни­кам и мо­ре­пла­ва­те­лям, на­прав­ляя их на вер­ный путь и спа­сая от смер­ти.

Молитвы

Тропарь преподобному Никодиму Кожеезерскому, глас 8

От ца́рствующаго гра́да пресе́льник яви́ся/ и я́же в нем вели́кия оби́тели/ и, промышле́нием Боже́ственнаго ра́зума окормля́емь,/ к морски́м страна́м устреми́ся,/ всели́ся же в пусты́ню, уклоня́яся мирски́я молвы́,/ и си́лою Свята́го Ду́ха вооружи́лся еси́,/ кре́стным ору́жием враги́ своя́ прогоня́я,/ посто́м и непреста́нною моли́твою жизнь свою́ соверша́я,/ сревну́я вели́ким отце́м Анто́нию, и Ону́фрию, и Па́влу Фиве́йскому,/ с ни́миже Го́сподеви моли́ся, о́тче Никоди́ме,// спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Ты переселился из царствующего города и великой его обители и, руководимый промышлением Божественного разума, устремился в сторону моря, поселился в пустыни, уклонясь от мирской суеты, и вооружился силой Святого Духа, прогоняя врагов своих оружием Креста и проводя жизнь в посте и постоянной молитве, подражая великим отцам Антонию, и Онуфрию, и Павлу Фивейскому, с ними же молись Господу, отче Никодим, о спасении душ наших.

Ин тропарь преподобному Никодиму Кожеезерскому, глас 4

Я́ко безпло́тен, о́тче, пожи́л еси́ на земли́,/ смире́нием и в я́ме пребыва́нием с моли́твами превознося́щагося врага́ смири́л еси́,/ я́ко крин, вои́стинну процве́л еси́,/ избра́нный кинамо́н, и высо́кий кипари́с,/ и плодови́тая ма́слина, и фи́никс сла́дкий,/ и кедр благоуха́нный, и валса́м чи́стый,/ те́рние злостра́стия искорени́л еси́/ и жили́ще Всесвята́го Ду́ха был еси́,/ те́мже помина́й па́мять твою́ днесь пра́зднующих, Никоди́ме чудотво́рче,/ да вси ра́достными гла́сы воспева́ем Христа́ Бо́га на́шего,// И́же тебе́ дарова́вшаго исцеле́ний благода́ть.

Перевод: Как бесплотный (ангел), отче, прожил ты на земле, смирением и пребыванием в яме ты смирил превозносящегося врага (диавола), как лилия ты истинно процвел, отборная пряность и высокий кипарис, и плодовитая маслина, и финик сладкий, и кедр благоухающий, и чистое благовоние, терние злострастия искоренил ты и был жилищем Всесвятого Духа, потому вспоминай празднующих сегодня твою память, Никодим чудотворец, да все радостными голосами воспеваем Христа Бога нашего, Который даровал тебе благодать исцелений.

показать все

Кондак преподобному Никодиму Кожеезерскому, глас 2

Пусты́ню, я́ко ца́рский черто́г,/ усе́рдно возлюби́л еси́,/ в не́йже жесто́кое показа́ житие́, многоле́тным пребыва́нием,/ очи́стив свою́ ду́шу и ум от страсте́й,/ и сего́ ра́ди Свята́го Ду́ха преди́вно прия́телище бысть, Никоди́ме преподо́бне,/ Его́же де́йствием и чудесы́ обогати́лся еси́,/ те́мже и мы почита́ем по́двиги твоя́, всеблаже́нне,/ но, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Пресвяте́й Тро́ице,// моли́ся непреста́нно о всех нас.

Перевод: Пустынь, как царский чертог, ты ревностно возлюбил, в ней же явив суровое житие, многолетним пребыванием очистив свою душу и ум от страстей и потому став удивительным вместилищем Святого Духа, Никодим преподобный, Его же действием ты обогатился чудесами, поэтому и мы почитаем подвиги твои, всеблаженный, как имеющий дерзновение ко Пресвятой Троице, молись не переставая обо всех нас.

Ин кондак преподобному Никодиму Кожеезерскому, глас 8

Укрепля́емь си́лою Креста́ и благода́тию,/ преоби́дев тле́нная и до́лу влеку́щая мудрова́ния, о́тче,/ бесо́в посрами́л еси́,/ к Вы́шнему тече́ние получи́л еси́,/ устреми́лся еси́ в Хозью́гу пусты́ню,/ Пресвяте́й Тро́ице жили́ще был еси́,/ Е́йже предстоя́, моли́ о нас, почита́ющих тя,/ да возопии́м ти:// ра́дуйся, преблаже́нне Никоди́ме, о́тче наш.

Перевод: Укрепляемый силой Креста и благодатью, отвергнув гибельные и к земле влекущие мудрствования, отче, ты посрамил бесов, к Вышнему свой жизненный путь направив, устремился ты в Хозьюгскую пустынь, был жилищем Пресвятой Троицы, Ей же предстоя, моли о нас, почитающих тебя, да взываем к тебе: «Радуйся, преблаженный Никодим, отче наш».

Молитва первая преподобному Никодиму Кожеезерскому

О, преподо́бне, треблаже́нне, досточу́дне, всече́стне и благоуго́дне о́тче Никоди́ме, ты возжеле́л еси́ усе́рдно ше́ствовати вслед Влады́ки Христа́, вся мирска́я мудрова́ния отри́нув, мона́шества путь предъизбра́л еси́, теле́сная чу́вства во вну́тренних пусты́нях сих затвори́в, при вода́х всели́лся еси́, во слеза́х и труде́х пребыва́я, многоле́тнее вре́мя в по́двизе, и терпе́нии, и озлобле́нии мно́зе а́нгельски житие́ препроводи́л еси́, сего́ ра́ди Свет невече́рний зре́ти сподо́бился еси́, Пресвяте́й Тро́ице со все́ми святы́ми предстои́ши, непреста́нно насыща́яся зре́нием Божества́ Трисве́тлаго. Помина́й чту́щих пресве́тлую па́мять твою́ и труды́ твоя́ и терпе́ние любоче́стне чту́щих, я́ко вседне́вно в пусты́ни сей за Христа́ подъя́л еси́. О всепреподо́бне о́тче наш, не промолчи́, Го́споду моля́ся о оби́тели, при не́йже подвиза́лся еси́ и честны́м и трудолю́бным твои́м моще́м положи́тся благоволи́л еси́, и не оста́ви, посеща́я нас, чад свои́х, но вразуми́, окорми́ и к пути́ спасе́ния наста́ви, к по́двигу укрепи́, уны́ние и ле́ность отжени́, Бо́жиим стра́хом серде́ц на́ших услуже́ние разжзи́, окамене́нное нечу́вствие и стра́стное души́ разслабле́ние уврачу́й, я́рость и двиза́ние теле́сное успи́, у́мную слепоту́ и омраче́ние просвети́ и к безро́потней стези́ покая́ния напра́ви, все житие́ на́ше одо́бри и к преуспе́янию доброде́телей утверди́, ю́ныя целому́дрию накажи́, ста́рыя безраска́янно соверши́ти по́двиг вооружи́, во ско́рбех су́щия уте́ши и исцели́, напа́ствуемыя заступи́ и де́монское искуше́ние отврати́ и всем поле́зная да́руй, я́ко да возмо́жем, твои́м предста́тельством и моли́твами сохраня́еми по́двига тече́ние непреткнове́нно соверши́ти, сла́вяще Святу́ю Тро́ицу, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, в Трех Ипоста́сех поклоня́емаго Бо́га, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая преподобному Никодиму Кожеезерскому

О, преподо́бне о́тче наш Никоди́ме, услы́ши мя, гре́шнаго раба́ твоего́ (имя рек), моля́щагося тебе́, и свято́му твоему́ о́бразу покланя́ющагося, к чудотво́рному твоему́ гро́бу притека́ющаго, и в моли́тве из глубины́ се́рдца своего́ призыва́ющаго в по́мощь и защище́ние себе́ свято́е твое́ и́мя, ми́лостив бу́ди и милосе́рд, скор моле́бник и хода́тай о мне, гре́шном рабе́ свое́м, ко Вседержи́телю Го́споду, в Трие́х Ипоста́сех поклоня́емому Бо́гу, к Нему́же дерзнове́ние име́я, моли́ за мя гре́шнаго и за весь мир правосла́вно-христиа́нскаго ро́да, е́же возника́ти горе́ ко взыска́нию Небе́снаго Оте́чества и свободи́тися в жи́зни сей от вся́ких одержа́щих скорбе́й и злоско́рбных бед и напа́стей, от злолю́таго оклеве́тания и наи́тия злых челове́к и злопомышле́ний и от враг ви́димых и неви́димых, да, сотво́рше во́лю Бо́жию, прии́мем сла́вы неувяда́емый вене́ц, зде же твою па́мять чту́ще, ра́достно просла́вим Просла́вльшаго тя Царя́ Небе́снаго, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Бо́га Трисвята́го. Ами́нь.

Молитва третья преподобному Никодиму Кожеезерскому, от инока скорбящаго, в келлии творимая

И́же благода́тию Святы́я Тро́ицы, преподо́бне и всеблаже́нне о́тче наш Никоди́ме, свята́го ра́ди жития́ твоего́ пусты́ннаго в ди́вных де́вственных по́двизех и пло́ти умерщвле́ниих, в себе́ вшед, непотре́бный аз и ло́жный твой учени́к, и раб лени́вый, и господи́н греха́, и сосу́д вся́ческия нечистоты́ (имя рек), со слеза́ми и стена́нием се́рдца тебе́ от скве́рных усте́н мои́х и от язы́ка ме́рзка испове́дание приношу́ и творю́ к Бо́гу че́рез тебе́ покая́ние, поне́же не и́мам се́рдца чи́ста, сего́ ра́ди студ лица́ моего́ покрыва́ет мя, не и́мам поста́ и целому́дрия, оскверни́в ум и ду́шу неле́пыми помышле́нии, плоть осмради́х стра́стными похотьми́, поне́же во тщесла́вии, а не смиренному́дрии, ели́ко бо благи́х твори́х, вся твори́в в неразу́мии, и́бо человекоуго́дия ра́ди, а не боголю́бия, не по́льзы ра́ди бли́жняго и спасе́ния души́ своея́ вся де́ях, су́етный, а не и́стинный мона́х, и в безу́мии все вре́мя жития́ моего́ изнури́в, страсте́м свои́м, а не тебе́ рабо́тая, мирсте́й суете́, а не Бо́гу боголе́пно служи́в, увы́, се́рдце во ожесточе́ние приведе́т мои́ми злы́ми обы́чаи, и до ны́не в нечу́вствии обрета́юся, окамене́нный, и во обеща́нии к Бо́гу и к тебе́ лжи́вец явля́юся. Но помози́ мне благода́тию, да́нною тебе́ от Царя́ Трисоста́внаго, се бо к со́лнцу достиго́х. О преподо́бный боже́ственный мой покрови́телю! Не пре́зри мя до конца́ поги́бнути, но ми́лостивно пода́й ми ру́ку по́мощи, уже́ бо ти приближа́ется, и посече́ние непло́дныя моея́ души́ гото́во есть, и ны́не молю́ тя, блаже́нне о́тче Никоди́ме, мил ся де́ю пред твои́м неви́димым прису́тствием, поверга́юся у свята́го гро́ба твоего́, умоли́ за мя, досто́йнаго ка́зни, и уми́лостиви Влады́ку Христа́ за раба́ недосто́йнаго, ми́лости прося́щаго, я́ко да не посече́т мя без вре́мене сме́ртною секи́рою, я́ко непло́дное дре́во, не иму́ще плода́ до́брых дея́ний, и споспеши́ ми про́чее вре́мя живота́ моего́ во и́стинном покая́нии сконча́ти, и во вре́мя исхо́да гре́шную мою́ ду́шу креста́ свята́го ору́жием и Присноде́вы Богоро́дицы Мари́и и́менем защити́, и сподо́би мя в коне́ц о́ный стра́шный безсме́ртных благ получи́ти и го́рькия и несказа́нныя тогда́шния ну́жды, и ско́рби, и боле́зни изба́витися ми́лостию и непобеди́мыми щедро́тами Тро́­ицы Пресвяты́я, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.

Молитва четвертая преподобному Никодиму Кожеезерскому

О, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Никоди́ме! Ве́лие име́я к Бо́гу дерзнове́ние, моли́ся вы́ну о всех нас, зане́ бу́ря мно́гих бед и скорбе́й обдержи́т ны: неду́зи теле́снии, боле́зни душе́вные, прираже́ния вра́жия обурева́ют ны. Хо́дит бо враг наш, иски́й кого́ поглоти́ти, и ежеча́сно от того́ уловля́емся; о спасе́нии же свое́м нерадя́ще, не́смы досто́йни воззре́ти на высоту́ Небе́сную. Но ты бу́ди нам помо́щник ско́рый и изба́витель: я́ко сам искуше́н быв от врага́, победи́в же сего́ до́блественне, вразуми́ ны, да разуме́ем того́ ко́вы и прираже́ния. Пода́ждь у́бо нам па́мять сме́ртную, сле́зы покая́ния и наде́жду спасе́ния, да не в отча́яние впаде́м, ниже́ де́рзостным на милосе́рдие Бо́жие упова́нием, во гресе́х же пребыва́нием в коне́ц себе́ погу́бим, но да бу́дет нам па́мять грехо́в на́ших во исто́чник те́плых слез и сокруше́ния серде́чнаго, милосе́рдие же Бо́жие и благода́ть Его́, моли́твами твои́ми, во спасе́ние на́ше, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист преподобному Никодиму, Кожеезерскому чудотворцу

Преподобный Никоди́м Кожеезерский, Хозьюгский

Кондак 1

Избранный от Воеводы сил небесных, приим крест свой, последовал еси Христу, преподобне отче наш Никодиме. Темже, яко дерзновение имеяй ко Господу, молися выну, от всяких бед и скорбей избавитися нам и душ спасение получити, да благодарственно зовем ти:

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Икос 1

Ангела на земли яви тя милосердый Творец небесе и земли: вся бо земная в уметы вменил еси, преподобне Никодиме, да Христа приобрящеши. Темже вси, многотрудное житие и блаженную кончину твою зряще, радостно тебе вопием:

Радуйся, от детства твоего в жилище Духа Святаго чистое и непорочное предуготованный;

Радуйся, ко иночеству гласом свыше призванный.

Радуйся, от лютаго недуга чудесне изцеленный;

Радуйся, еще в мире яко пустынник Хозьюгский прославленный.

Радуйся, от Пафнутия ко стаду Христову причтенный и Божественным писанием наученный во спасение;

Радуйся, от царствующаго града во страну полунощную устремивыйся.

Радуйся, во обители Кожеезерстей безплотных житие показавый;

Радуйся, в пустыни Хозьюгстей водворився, со врагом спасения брань совершивый.

Радуйся, вся приражения того отгнавый, на высоту же добродетелей востекий;

Радуйся, благодати сосуде избранный.

Радуйся, с небесными лики нетленнаго Царя ублажаяй, на земли же выну прославляемый;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 2

Видя тя Владыка угодна Себе быти, преподобне отче Никодиме, егда млад сый, пасл еси в поли стадо отца твоего, призва тя, суща именем Никиту, гласом: «Никодиме, Никодиме!» Ты же, сего убоявся, возвратился еси ко родителем, поведав им бывшая. Они же, видевше Владычнее к тебе милосердие, благодарственне воспеша Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум добрый от юности стяжавая, к небесным чистое сердце твое устремил еси, преподобне Никодиме. Сего ради вопием ти:

Радуйся, сыне молитвы, рождших тя земледельцев похвало;

Радуйся, от младых лет к Церкви Божией прилепивыйся.

Радуйся, труды своя молитвою выну услаждавый;

Радуйся, на селе трудящу ти ся, к деланию духовному предуказанный.

Радуйся, родители своя до скончания их честне упокоевавый;

Радуйся, послушания сыновняго наставниче.

Радуйся, от Иваньковы веси во грады Ярославль и Москву кроткий пресельниче;

Радуйся, кованием гвоздий приобретавый потребная.

Радуйся, от техже питавый и гладныя;

Радуйся, целомудрия и чистоты душевныя рачителю.

Радуйся, тайн Божиих верный хранителю;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 3

Cилою свыше от лютыя смерти избавлен был еси, преподобне Никодиме. Сущу бо недугующу, предста ти святый Василий, Христа ради юродивый, и от чаши своея повеле испити; ты же, с верою сие сотворив, абие здрав был еси и благодарственне воспел еси Богу, дивному во святых Своих: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй богатство милосердия неизреченное, скоро руку помощи Своея простре ти Господь, преподобне Никодиме: зане с верою к Тому притекл еси, на Него единаго все упование свое возложив. Темже мы, видяще веру твою и оправдание ея дивное, умиленно вопием ти:

Радуйся, благочестиваго дружества наставниче;

Радуйся, благонравия ради, злою женою единохудожнаго ти мужа возненавиденный.

Радуйся, от тоя вкусивый яства со ядом, имже муж ея умре абие;

Радуйся, Божиим смотрением от верныя смерти избавленный.

Радуйся, яко, недугом чревным одержим быв, христианскаго терпения наставник показался еси;

Радуйся, явльшагося ти блаженнаго Василия собеседниче.

Радуйся, яко от чаши сего вкусив, от недуга изцелился еси;

Радуйся, по изцелении единому Богу поработати возжелавый.

Радуйся, молитвою указания пути себе просивый;

Радуйся, сие приемый во гласе Илии, пустынное житие ти предрекшаго.

Радуйся, в мире пожив, ничимже Бога прогневавый;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 4

Бури многих бед и напастей в мире сем бегая, пришел еси, преподобне Никодиме, ко блаженному Илии, вразумления ища, и тому последовав, вселился еси во обитель иноческую архистратига Михаила, отнюдуже, подвигом пустыннаго жития, преселился еси во обители небесныя, идеже с лики Ангельскими поеши Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав Пафнутий о гласе, к тебе бывшем, абие проразуме тя благодати сосуд избран, явитися хотящь, и во иноческий образ облече тя, преподобне. Мы же, проразумение того сбывшееся зряще, вопием ти:

Радуйся, во обитель архистратига Михаила вшедый на спасение;

Радуйся, от архимандрита Пафнутия любезне приятый.

Радуйся, четыредесятидневный пост по образу Христову совершивый;

Радуйся, вся испытания люботрудне исполнивый.

Радуйся, образом равноангельным достойне почтенный;

Радуйся, труды ко трудом, посты ко постом прилагавый.

Радуйся, кротостию сугубую любовь озлоблявших тя стяжавый;

Радуйся, со свещею во храме достойне Богови предстоявый.

Радуйся, по всем житии зде преподобному Адриану, собрату Пафнутиеву, поревновавый;

Радуйся, добрый подвижниче благочестия.

Радуйся, новоначальным иноком правило;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 5

Боготочную кровь Христа, за ны пролиянную, духовныма очима выну созерцая, преподобне отче Никодиме, прилепился еси совершенною к Тому любовию. Темже Пафнутия, в митрополита на Крутицы преведенна, оставил еси, преселив же ся в пустыню Хозьюгскую, со единем Христом в делании духовнем пребывал еси, поя Тому выну: Аллилуиа.

Икос 5

Врагу, присно на пустынныя ополчающуся, жестоким житием противустал еси, преподобне Никодиме, плоть духови твоему поработив воздержанием. Темже мы, подвигом твоим чудящеся, зовем ти:

Радуйся, в Кожеезерскую обитель от Крутиц удаливыйся, славы и молвы уклонялся;

Радуйся, Ангелу своему житием зде уподобивыйся.

Радуйся, от Серапиона и Авраамия благословение приим, келлию в пустыни соградивый;

Радуйся, яко хлад тоя не превозможе пламенныя веры твоея.

Радуйся, ту ветхаго человека в себе умертвивый;

Радуйся, дни и нощи в слезней молитве стоявый.

Радуйся, от млека и иных яств отрекийся, плоды же селъными питавыйся;

Радуйся, от рыб вкушавый, точию егда квасны суща червьми исполняхуся.

Радуйся, воздержания образе;

Радуйся, сластолюбцев посрамление.

Радуйся, со врагом спасения брань велию ведый;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 6

Проповедают подвиги твоя, преподобне Никодиме, вси концы земли, люботрудному житию твоему чудящеся. Воздвиже бо на тя брань лютую враг спасения, прираженьми плоти и уныния тебе искушая; ты же постом и молитвою таковая соодолел еси, благодарственне воспев Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия благодать в подвизех пустыннаго жития твоего, преподобне Никодиме. Не точию бо на тя бывшая искушения мужественне отразил еси, но и всем во искушениих мудрый споборник явился еси, да с радостию тебе вопием:

Радуйся, святаго ради жития от Бога зело возлюбленный;

Радуйся, яко сего ради дуси злобы в конец на тя озлобишася.

Радуйся, искушение плотское твердо отразивый;

Радуйся, яко молитву сотворив, силою креста в зраке жены древо ветхо объявил еси.

Радуйся, исхитившим потребная Именем Иисуса возвратити тая повелевый;

Радуйся, сущей келлии потопляеме, от молитвы в ней не преставый.

Радуйся, зря оную во огненнем запалении, никакоже устрашивыйся;

Радуйся, безстрастия проявителю.

Радуйся, твердый в бедах на Бога упователю;

Радуйся, тщавшияся тя погубити безсильны сотворивый.

Радуйся, в покров себе имевый Пресвятую Богородицу, пред Еяже образом выну умиленно прекланялся еси;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй Владыка явити тя, преподобне отче Никодиме, мужа во всем совершенна, попусти врагу последи искусити тя по всяческим гордыни своея приражением: представаху бо ти множества льстивых духов, глаголавших свята и велика тя быти, да возгордевся падеши. Ты же смирением искушения посрамив, победне воспел еси Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новая купель Силоамская явися ти, преподобне, пустыня Хозьюгская, в нейже от всякия болезни душевныя изцелился еси, и яко муж в меру возраста Христова, Богови предстал еси. Тем вопием ти:

Радуйся, вся приражения духов злобы яко дым разсеявый;

Радуйся, понеже Сам Христос спобораше по тебе.

Радуйся, истинного трезвения учителю;

Радуйся, спасительнаго созерцания любителю.

Радуйся, бодрственнаго к себе внимания стяжателю;

Радуйся, Антония, Онуфриа и Павла Фивейскаго единонравниче.

Радуйся, яко со онеми днесь на небесех ликуеши;

Радуйся, яко с теми Христу ныне молишися, да низложится сила диаволя.

Радуйся, от Бога над многими, яко верен раб, поставленный;

Радуйся, еще в житии на земли, яко чудотворец дивен явленный.

Радуйся, страны нашея славо и украшение;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 8

Странники суща на земли сей, преподобне Никодиме, враг присно искушает ны и многи поставляет препоны, да не достигнем отечествия небеснаго; но ты, яко сокрушивый того ухищрения, помози нам, житие твое поминающим. Дадеся бо ти благодать помыслы разумети, недуги целити и выну быти со призывающими тя верою и купно Богу поющими: Аллилуиа.

Икос 8

Все житие наше на земли печали и скорби полно есть, искушения же и падения предлежит нам претерпети; но ты помози нам, преподобне, да благодарственно зовем ти:

Радуйся, помышления сердец провидевый;

Радуйся, злонравнаго Феодосия на путь спасения призывавый.

Радуйся, гордыню того обличивый;

Радуйся, Иоанну ученику твоему и инем от зубнаго недуга даровавый изцеление.

Радуйся, тогожде очесем возвративый зрение;

Радуйся, в мори потопляемым ловцем скорое избавление приведый.

Радуйся, яко никтоже, вразумления иский, тощь от тебе отыде;

Радуйся, сердец скорбных уврачевателю.

Радуйся, яко коегождо от мудрости жития твоего наставлял еси;

Радуйся, нищ сый плотию богатство многоценное дарований духовных имевый.

Радуйся, аки крин в Хозьюгстей пустыни явивыйся;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 9

Всею душею прилепився Богови, славою земною не уязвился еси, преподобне Никодиме, дар бо патриарха, аще и с честию приял еси, абие обители предал еси, глаголя: «Довлеет моей худости единаго рубища». Темже и нас добродетели сей научи, во еже чистыми усты пети Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии премудрии высоту твоих подвигов всюду возвестиша, преподобне, темже и первосвятитель Церкве даром своим смирение твое чествовати хотяше. Мы же, добродетели твоя воспевающе, в похвалу тебе сия вопием:

Радуйся, из пустыни, яко солнце светлое, вся осиявый;

Радуйся, от патриарха ублаженный.

Радуйся, тем не возгордевыйся;

Радуйся, моления и воздержание усугубивый.

Радуйся, четыредесять дний и нощий в пещере моливыйся, ничимже питаяся;

Радуйся, славословием непрестанным Ангелом уподобивыйся.

Радуйся, лютость зверей дивиих благостию своею укротивый;

Радуйся, яко олени множицею прихождаху, молящу ти ся, и хождаху окрест тебе, никакоже боящеся.

Радуйся, тридесять лет в пустыни непреткновенно поживый;

Радуйся, оскудевшу ти последи силами, ликом небесным восхотевый приложитися.

Радуйся, к сему душу подвигом добрым предочистивый;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 10

Спастися хотя и со Христом быти, о сем Господа молил еси, преподобне Никодиме. Человеколюбец, же Бог, приим моление сие, посла ти в видениих святителя Алексиа и Дионисия архимандрита, скорое твое отшествие и ко избранным причтение поведати, с нимиже ныне поеши Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена ти бысть, преподобне Никодиме, икона Пресвятыя Владычицы, еюже прежде в путьшествие благослови тя Пафнутий: тою бо осеняем, течение жития скончав на земли, слышати небесную весть сподобился еси. Темже ныне радостно вопием ти:

Радуйся, Пречистою Владычицею соблюденный;

Радуйся, в молитве скоро от Бога услышанный.

Радуйся, святителем Алексием и преподобным Дионисием посещенный;

Радуйся, яко тии ревнителя тя преподобным любезне нарицаху.

Радуйся, скорое сопричтение ко Ангелом уведевый;

Радуйся, по умолению Ионы паки в Кожеезерскую обитель пришедый на скончание.

Радуйся, до конца повиновавыйся начальником;

Радуйся, радостно братиею во обители целованный.

Радуйся, ко блаженному пристанищу приближивыйся;

Радуйся, яко приспе час скончания твоего тих и радостен.

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 11

Пение всеумиленное принесоша Богу Кожеезерская братия, преподобне Никодиме, блаженную кончину твою зряще. Обретоша бо тогда лице твое, яко лице Ангела, и благоухание дивное всю обитель исполни, от святаго тела твоего исходящее и всех научающее пети: Аллилуиа.

Икос 11

Яко светоприемная свеща, углем благодати Божия возжженная, озарил еси, преподобне Никодиме, чудесы твоими обитель Кожеезерскую, в нейже и цельбоносныя твоя мощи славно почивают. Темже радостно вопием ти:

Радуйся, добрый воине, от Христа венцем славы увязенный;

Радуйся, яко по пришествии во обитель, благословение твое аки дар Божественный приемля, кийждо упокоити тя хотяше.

Радуйся, в келлии пусте уединения ради водворивыйся;

Радуйся, в недузех сам себе послуживый.

Радуйся, частым приятием Святых Тайн со Христом сочетавыйся;

Радуйся, немощен сый от молитвы никакоже преставый.

Радуйся, во псалмопении к Богу отшедый;

Радуйся, благоухания дивнаго источниче.

Радуйся, святыя бо мощи Твоя, яко знамя победное, иноком явишася;

Радуйся, и по отшествии твоем нас не оставляяй.

Радуйся, подвизающимся о спасении невидимый споспешниче;

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 12

Благодати великия носителя и будущаго всех воскресения уверителя людем Господь дарова тя, преподобне Никодиме. Вси бо, с верою к нетленным мощем твоим притекающии, молитв исполнение и надежду общаго воскресения улучают, благодарственне поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поем твоя милости и чудеса, преподобне Никодиме: выну бо и по отшествии твоем с нами пребываеши, Христу за ны моляся. Темже от благодарных устен в похвалу тебе приносим сицевая:

Радуйся, молитвенниче наш усердный;

Радуйся, помощниче наш скорый.

Радуйся, от ломоты, черныя немощи и огневицы избавляяй;

Радуйся, яко жезл твой, аки Павлов убрус, источник изцелений явися.

Радуйся, яко милоть твоя, аки Илиина, чудотворения источаше;

Радуйся, на суши и мори от всех оставленным помощь подаваяй.

Радуйся, недугующих от смертнаго одра к жизни возвращаяй;

Радуйся, от навождений духов злобы спасаяй.

Радуйся, всех недугов душевных и телесных врачу;

Радуйся, о спасении всех христиан теплый молитвенниче.

Радуйся, Никодиме, скорый наш помощниче, Кожеезерский чудотворче.

Кондак 13

О преподобне и Богоносне отче наш Никодиме! Приими сие малое со умилением ти приносимое хваление, и со Пресвятою Владычицею и всеми святыми молися Господу Иисусу Христу, да избавит нас от всяких бед и скорбей, от враг видимых и невидимых, от напрасныя смерти и будущих мук, и сподобит нас со избранными Своими воспевати Ему во веки: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, а затем икос 1 и кондак 1)

Случайный тест