День памяти
Жития
Собор Молдавских святых – празднование Русской Православной Церкви в честь святых, просиявших в Молдавской земле, установленное в 2004 году согласно прошению митрополита Кишинёвского Владимира к патриарху Московскому и всея Руси Алексию II. Днём праздника было избрано 1 октября – совместно с Покровом Пресвятой Богородицы и Гербовецкой иконой Божией Матери, главной святыней Молдавии. 25 мая 2011 года Синод Молдавской Церкви принял решение о создании комиссии по канонизации святых Молдавской земли для выявления пострадавших за Христа во время предвоенного голода в Молдове, когда нелояльных советской власти ссылали в концлагеря в Сибирь.
Празднование Русской Православной Церкви в честь святых, просиявших в Молдавской земле, внесено в месяцеслов по благословению святейшего патриарха Кирилла 20 мая 2013 года.
Список Святых
Богослужения
Служба преподобному Антипе Валаамскому (Афонскому)
Текст службы утвержден к общецерковному богослужебному употреблению на заседании Священного Синода 29 декабря 2022 года (журнал № 130).
Ме́сяца иануа́рия в 10-й день
преподо́бнаго Анти́пы Валаа́мскаго (Афо́нскаго)
Слу́жба соверша́ется в соедине́нии с попра́зднством Богоявле́ния
На велицей вечерни
Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Го́споди воззва́х: стихи́ры пра́здника 3 и свята́го 5.
Стихи́ры свята́го, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Дне́шний пра́здник я́ве/ сугу́бую благода́ть светлоно́сит,/ Креще́ния Спа́сова облиста́емь заря́ми/ и успе́нием преподо́бнаго Анти́пы осиява́емь./ Стеце́мся у́бо, христолюби́вое мно́жество,/ наро́читое торжество́ досто́йно почти́м,/ в не́мже ра́дость нетле́нная подава́ется/ и неоску́дное душ и теле́с врачество́/ песнопою́щим весе́лия вино́вных.
Рожде́нием Крести́теля Иоа́нна/ свяще́нный Заха́рия со Елисаве́тою хва́лится;/ и тобо́ю, преподо́бне Анти́по,/ оте́ц и ма́ти че́сти сподобля́ются,/ я́ко сы́на моли́твы породи́ша/ и плод благоче́стия возрасти́ша./ Ны́не же, прославля́ема тя зря́ще,/ с собо́ром Небе́сных и земны́х/ песнопою́т тебе́, я́ко весе́лия вино́вному.
Я́коже со́лнце тече́ние свое́ соверша́ет,/ и несть и́же укры́ется теплоты́ его́,/ та́ко и ты, преподо́бне Анти́по,/ стезе́ю жи́зни шел еси́,/ све́том любве́ Христо́вой ду́ши просвеща́я,/ моли́твою и сло́вом благода́ти животворя́./ Те́мже, па́мять твою́ благогове́йне чту́ще,/ Молда́вия и Афо́н, и Ру́сская земля́/ ныне песнопою́т тебе́, я́ко весе́лия вино́вному.
Глас то́йже.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Скажи́ мне, Го́споди, путь!/ из глубины́ воззва́л еси́, о́тче Анти́по,/ и, глас боже́ственный восприи́м,/ мир и вся, я́же в нем, оста́вил еси́/ и в пусты́ню Афо́нскую всели́лся еси́,/ Крести́телеву житию́ ревну́я,/ иде́же, от Исто́чника приснотеку́щаго пив,/ благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лнился еси́/ и во пло́ти равноа́нгелен показа́лся еси́.
Я́ко благослове́ние Афо́нския горы́/ ты, преподо́бне о́тче Анти́по,/ ко оби́тели Валаа́мстей прише́л еси́,/ я́же не вотще́ Се́верный Афо́н имену́ется,/ и бога́тством неистлева́ющим души́ твоея́/ мона́хом и просты́м послужи́л еси́,/ о́браз Ве́чнаго Бо́га ми́ру явля́я/ и к соверше́нству Его́ устремля́тися призыва́я,/ да не разлучи́мся Блага́го Влады́ки на́шего во ве́ки.
Сла́ва, глас 6:
Све́та Незаходи́маго Ма́ти/ и Пречи́стая Де́ва,/ возлюби́ тя, о́тче Анти́по,/ измла́да чистоту́ возлюби́вша/ и Сы́ну Ея́ ве́рно после́довавша./ Те́мже, зна́менуя благоволе́ние Свое́/ и промышле́ния обеща́ние,/ изображе́ние ли́ка Своего́ тебе́ дарова́;/ его́же благогове́йне храни́л еси́,/ на вся́кий день пе́ние ака́фистное Влады́чице принося́./ Егда́ же успе́ния твоего́ вре́мя наста́,/ ра́дуйся! обы́чно Ей глаго́ля,/ от земны́х к Небе́сным преста́вился еси./ Неве́ста же Неневе́стная/ Свои́м песносло́вцем тя причте́,/ хва́лящим благослове́нное и́мя Ея́ во ве́ки.
И ны́не, пра́здника.
Вход. Прокимен дне. И чтения 3 преподо́бническая.
На лити́и стихи́ры пра́здника и свята́го, глас 8:
Прииди́те, бра́тие,/ просла́вим богоно́снаго отца́ на́шего Анти́пу/ ве́ры истинныя испове́дание чисте́йшее,/ за́поведей Христо́вых хране́ние непоро́чное,/ Боже́ственных восхожде́ний неудобозри́мую высоту́,/ кро́тости и смире́ния тиша́йшую глубину́,/ и́же любо́вию Творцу́ уподо́бися/ и мо́лит Его́ непреста́нно о всех нас.
Сла́ва, глас 1:
О, до́браго твоего́ произволе́ния, блаже́нне Анти́по,/ и́мже путь оте́ческий неукло́нно ше́ствовал еси́,/ послуша́ние нача́льствующим всепоко́рно явля́я,/ посто́м и бде́нием страстны́я вхо́ды загражда́я,/ нището́ю, я́ко по́ясом честны́м, опоясу́яся,/ чистоту́ душе́вную и теле́сную невреди́мо храня́./ Те́мже мона́шествующим о́браз показа́лся еси́/ и всем святы́м соприча́стник.
И ны́не, пра́здника.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Ду́ха Свята́го/ оби́тель честна́я/ от младе́нства был еси́,/ преподо́бне Анти́по,/ и чуде́с Его́ мо́ре.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Ве́трилу души́ твоея́/ дыха́нием благода́ти дви́жиму/ вся су́етная преплы́л еси́/ и го́ру Афо́нскую дости́гл еси́,/ сосло́вию и́ноков сочета́вся.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Земля́ Ру́сская,/ я́ко дар Вы́шний тя прия́т,/ ты же сию́ возлюби́л еси́,/ я́ко оте́чество друго́е,/ и на о́строве Валаа́ме всели́лся еси.
Сла́ва, глас 6.
Подо́бен: Все отло́жше:
Смире́ние с по́стническими труды́ соедини́в,/ основа́ние незы́блемое доброде́телем положи́л еси́;/ и, просвети́вся, о́тче Анти́по,/ от самого́ Боже́ственнаго Светозаре́ния,/ Небеса́ отве́рстыя зрел еси́/ и глас Преве́чнаго Сло́ва слы́шал еси́,/ возлю́бленным чадом тя имену́ющь./ Отону́дуже вседе́тельным благоволе́нием Бо́жиим/ наста́вник неле́стный ко спасе́нию яви́лся еси́/ и ча́да мно́га духо́вне породи́л еси́./ И ны́не попече́ния оте́ческаго сподобля́еши/ вся ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющия.
И ны́не, пра́здника.
Тропа́рь, глас 2:
Боже́ственную благода́ть восприи́м,/ ду́шу твою́ по о́бразу Христо́ву назда́л еси́, о́тче Анти́по;/ десни́цею же Вы́шняго путеводи́мь,/ от горы́ Афо́нския ко оби́тели Валаа́мстей прите́кл еси́/ и мно́гим наста́вник ко спасе́нию яви́лся еси́,/ де́латель изя́щный моли́твы быв/ и слове́с ева́нгельских храни́тель непоро́чный./ Те́мже, Тро́ице Святе́й предстоя́,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Ин тропа́рь, глас 8:
Я́ко свети́льника пресве́тла и моли́твенника те́пла/ яви́ тя оби́тели Валаа́мстей и всем лю́дем Влады́ка Христо́с,/ преподо́бне о́тче наш Анти́по,/ благода́тию бо ста́рчества сия́я,/ в Небе́сныя оби́тели путь нам озаря́еши/ и науча́еши непреста́нно пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
И ны́не, пра́здника.
На утрени
На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника, еди́ножды, и свята́го тропа́рь, глас 2. Сла́ва, ин тропа́рь свята́го. И ны́не, пра́здника.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:
На святе́й Афо́нстей горе́ и на благослове́нных Валаа́мских острове́х, в пусты́ни, и во о́бщем житии́, и среди́ ми́ра мяте́жнаго непоро́чне пожи́л еси́, о́тче Анти́по. Сего́ ра́ди Бог тя во све́тлости Го́рния прия́т, на земли́ же мо́щи твоя́ нетле́нием и чудесы́ просла́ви, к ни́мже притека́юще, моли́твами твои́ми мно́гая блага́я прие́млем.
Слава, и ныне, праздника.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:
Ка́плям ро́сным, в ни́хже со́лнце сия́ет, святи́и подо́бни суть, зане́ вся́кой души́ жа́ждущей питие́ живи́тельное предлага́ют, и, Све́том Непристу́пным блиста́ющеся, ко умиле́нию сердца́ приклоня́ют. Те́мже в по́мощь тя, о́тче Анти́по, призыва́ем, да не изсо́хнем зно́ем страсте́й, но просвети́мся, омы́вшеся чи́сте покая́нием.
Слава, и ныне, праздника.
По полиеле́и седа́лен, глас 6:
За́поведи Бо́жия испо́лнил еси́, я́ко Творца́ премно́го возлюби́вый, и, о́ко души́ просвети́в, вои́стину богообра́зен соде́лался еси́, о́тче Анти́по. Те́мже ре́ки Ду́ха Свята́го истеко́ша из чре́ва твоего́, сла́ныя во́ды мо́ря жите́йскаго услажда́ющия и ве́рныя напоя́ющия. Сего́ пития́ боже́ственнаго причаща́тися и нас ми́лостивно сподо́би, да не вжа́ждемся во ве́ки.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Евангелие от Матфе́а, зача́ло 43.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Днесь, духо́вно ликовству́юще,/ па́мять твою́, о́тче Анти́по, све́тло пра́зднуем,/ ты бо, земна́го оте́чества стра́нен быв,/ многоразли́чными по́двиги и́ноческими Бо́гу угоди́л еси́./ И, на высоту́ доброде́телей возше́д,/ Оте́чества Небе́снаго дости́гл еси́,/ иде́же, в Тро́йчестем Незаходи́мом Све́те водворя́яся,/ мо́лишися со все́ми святы́ми,/ о е́же ми́ру в ми́ре сохрани́тися/ и спасти́ся душа́м на́шим.
Во оби́тели же Валаа́мстей пое́м си́це:
Днесь, духо́вно ликовству́юще,/ па́мять твою́, о́тче Анти́по, све́тло пра́зднуем,/ ты бо, земна́го оте́чества стра́нен быв,/ многоразли́чными по́двиги и́ноческими Бо́гу угоди́л еси́./ И, на высоту́ доброде́телей возше́д,/ Оте́чества Небе́снаго дости́гл еси́,/ иде́же, в Тро́йчестем Незаходи́мом Све́те водворя́яся,/ мо́лишися с преподо́бными Се́ргием и Ге́рманом,/ о е́же в ми́ре и любви́ сохрани́тися оби́тели на́шей/ и всем лю́дем спасти́ся.
Кано́н пра́здника пе́рвый со ирмосо́м на 8, и свята́го на 6.
Кано́н свята́го, глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Мно́гими содержи́мь напа́стьми, к тебе́ прибега́ю, по́мощи иски́й: о, преподо́бне Анти́по, на путь спасе́ния наста́ви мя.
Моли́твы плод и благоче́стия ты был еси́, о́тче, и Ду́ха Свята́го сосу́д предызбра́нный. Те́мже от младе́нства житие́ свято́е показа́л еси́.
Сла́ва: Спа́сова обетова́ния сбытие́ зрим на тебе́, о́тче, я́ко смертоно́сных змий рука́ми взе́млеши и нас от лю́тых обстоя́ний избавля́еши.
И ны́не: Ма́ти твоя́, преподо́бне Анти́по, без боле́зней тя породи́. Сие́ же в зна́мение бысть, я́ко Христу́ после́дуеши ве́рно, из Де́вы па́че естества́ Возсия́вшему.
Песнь 3
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди,/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ Еди́не Человеколю́бче.
Оте́чество твое́, ма́лая весь Калаподе́шти, позна́ тя ю́наго моли́твы рачи́теля и чудесе́м твои́м зело́ удиви́ся.
В ти́хой души́ твое́й, я́ко в поко́йных вода́х, Небеса́ изобрази́шася. Сего́ ра́ди возлюби́ тя Ро́ждшая Нача́льника Тишины́.
Сла́ва: Свет Преми́рный я́ко узре́л еси́, о́тче, всего́ себе́ возложи́ти Бо́гу потща́лся еси́ и соверше́нным житие́м Тому́ угоди́ти.
И ны́не: Е́же ко Христу́ жела́ние твое́ ми́лостивно прии́мши, преподобне, Богоро́дица о́браз Свой Ня́мецкий чу́дно тебе́ яви́, на путь и́ноческий благословля́ющи.
Седа́лен, глас 5:
Я́ко свет от Све́та Пе́рваго, и я́ко ра́дость от Ра́дости Вино́внаго возсия́ нам звезда́ я́сная, Анти́па преподо́бный, и́же во страна́х Молда́вских у́треневав, на горе́ Афо́нстей путь дневны́й соверши́л еси, ве́черу же предвари́вшу, к земли́ Ру́сстей прии́де и во оби́тели Валаа́мстей тече́ние сконча́, в не́йже и опочи́ святоле́пно. И ны́не, в незаходи́мей сла́ве блиста́я, со дерзнове́нием мо́лится о душа́х на́ших.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
А́ще моле́бное пе́ние, Богоро́дичен, глас то́йже:
О Тебе́, ра́дуются, Благода́тная, святы́х собо́ри;/ и челове́цы гре́шнии, на Тя упова́юще, никогда́же отчаява́ются,/ си́льнаго бо в кре́пости Христа́ ро́ждши,/ ма́терски ми́лость Его́ к нам приклоня́еши.
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Страсте́й смуще́ние посто́м и бде́нием уставля́я, па́че же смире́нию и послуша́нию прилежа́, я́коже отцы́ издре́вле запове́даша, и́стинно во́ин Христо́в яви́лся еси́.
Наважде́ния бесо́вская нивочто́же вменя́л еси́, преподо́бне, Кре́стным зна́мением тех побеждая. И нас му́жески стоя́ти проти́ву враг неви́димых укрепи́.
Ни скорбь, ни теснота́, ни озлобле́ния челове́ческая, и́хже терпели́вно поне́сл еси́, не разлучи́ша тя от Сла́дкаго Иису́са, но крепча́е Сему́ совокупи́ша.
Сла́ва: Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, поми́луй мя! Немо́лчно взыва́л еси́, о́тче Анти́по, сна не дава́я твои́м очесе́м, до́ндеже обре́л еси́ Жела́емаго.
И ны́не: На ре́вность твою́ ве́лию по Бо́зе призира́ющи, святе Антипо, Цари́ца Небе́сная во уде́л Свой земны́й, го́ру Афо́нскую, стопы́ твоя́ напра́вити благоизво́ли.
Песнь 5
Ирмо́с: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди,/ и мы́шцею Твое́ю высо́кою/ Твой мир пода́ждь нам,/ Человеколю́бче.
Во о́бщем житии́ тружда́яся, моли́тву непреста́нную я́ко ра́дость се́рдца име́л еси́, о́тче; но, Бо́гом испыту́емь, сея́ до вре́мени лиши́вся, в терпе́нии непоколеби́мь пребы́л еси́.
Безмо́лвнаго жития́ усе́рдно взыска́в, я́ко ратобо́рник иску́сный в пусты́ню Афо́нскую удали́лся еси́, преподо́бне, оте́ческим благослове́нием укрепля́емь.
Сла́ва: Пост вме́сто пи́щи сла́дкия, труды́ и бде́ние вме́сто плотска́го упокое́ния, сле́зы же, я́ко питие́, име́л еси́, о́тче, Христа́ сподви́жника му́жеству твоему́ стяжа́в.
И ны́не: Богома́тери святу́ю ико́ну в пусты́нней ке́лии обре́т, возра́довася зело́, преподо́бне Анти́по, я́коже Саме́й Влады́чице тя сре́тившей и по́мощию не оставля́ти обеща́вшей.
Песнь 6
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.
Христо́ви сораспя́вся во́лею, мрак тле́ния и сме́рти си́лою Бо́жиею препобеди́л еси́, о́тче, я́коже души́ твое́й до конца́ просвети́тися и те́лу благода́ти испо́лнитися.
Непоро́чному Бо́гу непоро́чно служа́, Пречи́стых Та́ин священноде́йствитель бы́ти сподо́бился еси́, о́тче, и Хле́бом Жи́зни ста́до Христо́во пита́ти, ми́ру же всему́ спасе́ние хода́тайствовати.
Сла́ва: Ку́плю духо́вную со тща́нием соверши́в, обре́лся еси́, о́тче Анти́по, я́коже кора́бль, нетле́ннаго бога́тства испо́лнь и Вы́шнею Прему́дростию окормля́емь.
И ны́не: Гла́су Бо́жию и отце́в повину́яся, от са́да Богоро́дицы, горы́ Афо́нския, восте́кл еси́, преподо́бне о́тче, в Зе́млю Ру́сскую, в дом Пречи́стыя.
Конда́к, глас 3:
Днесь преподо́бный Анти́па,/ я́коже с на́ми сый, взыва́ет:/ прииди́те, вси, обремене́ннии грехми́,/ очи́стите покая́нием сердца́ ва́ша/ и испо́лнитеся весе́лия неизрече́ннаго,/ во све́те за́поведей Христо́вых ходя́ще/ и пою́ще Бо́га во ве́ки.
И́кос:
Я́ко Бо́жия дуга́ из о́блака восходя́щая от кра́я небесе́ и до кра́я све́тится, заве́т дре́вний утвержда́я, та́ко и ты, преподо́бне Анти́по, доброде́телей многосве́тлыми луча́ми сия́еши, Вы́шнее благоволе́ние ми́ру возвеща́я, я́ко, крести́выйся Христо́с во Иорда́не, пото́п грехо́вный уста́ви, и ны́не вси челове́цы покая́нием спаса́ются, пою́ще Бо́га во ве́ки.
Песнь 7
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Бо́гу ти поспешеству́ющу, о́тче, оби́тели Валаа́мския дости́гл еси́, я́же честны́м житие́м и́ноческим цветя́ше и до́брый чин во всем имя́ше, игу́меном Дамаскины́м управля́ема.
Се́вернаго Афо́на суро́вую красоту́ возлюби́л еси́, о́тче, и пусты́нную тишину́, моли́твы помо́щницу, и, под кров Скита́ Всесвя́тскаго всели́вся, от дел жите́йских упраздни́лся еси́.
Сла́ва: Свет Непристу́пный Божества́ созерца́я, о вре́менных небре́гл еси́, о́тче, и в нищете́ кра́йней пребыва́л еси́, пи́щу же и питие́ на мно́ги дни не вкуша́л еси́, а́ки безпло́тен.
И ны́не: Еди́но сокро́вище име́л еси́ на земли́, преподо́бне, ико́ну Богоро́дицы, ю́же в пусты́ни Афо́нстей обре́л еси́ иногда́, и сия́ обнови́ся чу́дно и мно́гая пресла́вная чудеса соде́ла.
Песнь 8
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и А́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.
Соверше́нным, я́ко соверше́н сый, сподви́жник и собесе́дник чу́дный был еси́, о́тче, ученико́м же твои́м наста́вник прему́дрый, и всем ко спасе́нию поспе́шник.
Ле́гкий наш ум в серде́чную клеть потщи́мся улови́ти, о, бра́тие, — глаго́ла преподо́бный, — де́ло сие́ многотру́дно есть и терпе́нием стяжава́ется.
Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха Го́спода: Суете́ мирсте́й да не порабо́тимся, о, по́стницы, — блаже́нный ста́рец рече́, — жи́тельство бо и́нока во святе́м хра́ме есть, и де́лание его́ моли́тва у́мная, Боже́ственным раче́нием воскриля́емая.
И ны́не: Богоро́дице, я́ко Ма́тери, прилепи́мся, возлю́бленнии, — па́ки рече́ святы́й, — день от дне хвалу́ ака́фистную Ей принося́ще. Она́ же путь наш земны́й упра́вит и от сме́рти внеза́пныя сохрани́т.
Песнь 9
Ирмо́с: Вои́стину Богоро́дицу/ Тя́ испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
От духо́внаго стяжа́ния твоего́, я́ко от трудо́в пчелы́, и́ноцы и мирсти́и сла́дость цели́тельную душа́м почерпа́ху и тя, отца́ и па́стыря до́браго, сла́вляху.
Све́тло житие́ твое́ бысть, преподо́бне, и успе́ние пресве́тло, в ра́дость бо несконча́емую и поко́й досто́йно вшел еси́, Ма́терь Све́та воспева́я боголе́пно.
А́ще и в Небе́сных кро́вех живе́ши ны́не, но ве́мы, я́ко любо́вию твое́ю весь мир объе́млеши и пред Бо́гом заступа́еши. Сего́ ра́ди со упова́нием тя призыва́ем.
Сла́ва: Па́мять твою́ ны́не соверша́ющих нас, о́тче, благослови́ и свя́то жи́ти укрепи́, в час же сме́ртный помо́щник нам бу́ди.
И ны́не: К Де́ве Богоро́дице, Ея́же избра́нник и таи́нник яви́лся еси́, преподо́бне, ру́це о нас воздежи́, да с тобо́ю, яко ча́да со отце́м, Жизнь Ве́чную насле́дити сподо́бимся.
Свети́лен, глас 3:
Плотски́я стра́сти и мудрова́ние отложи́в, я́ко зерца́ло чи́стое о́браз Созда́теля твоего́ запечатле́л еси́ и, весь светоза́рен быв, нача́льника тьмы низложи́л еси́, о́тче Анти́по, ми́ру свети́льниче и пред Бо́гом наш теплый засту́пниче.
Слава, и ныне, праздника.
На хвали́тех стихи́ры, глас 1.
Подо́бен: Прехва́льнии му́ченицы:
Ми́лостив и кро́ток, и се́рдцем чист/ был еси́, преподо́бне Анти́по,/ сего́ ра́ди зми́и лю́тыя тя слу́шаху/ и челове́цы зли́и на покая́ние обраща́хуся,/ о́браз Созда́теля в тебе́ познава́юще,/ де́мони же лица́ твоего́ бе́гаху,/ огне́м благода́ти боже́ственныя опаляемии.
Не́бо у́мное душа́ твоя́ показа́ся,/ в не́йже Христо́с, я́ко со́лнце полу́денное,/ вся́кую тьму дале́че отгна́/ и свет Богове́дения возсия́./ Те́мже благоле́пию твоему́, о́тче Анти́по,/ А́нгели удиви́шася и Творца́ просла́виша,/ та́ко возвели́чившаго естество́ челове́ческое.
Кри́ны се́льныя одева́ет Бог,/ я́коже ни Соломо́ну пред ни́ми хвали́тися,/ кольми́ па́че украша́ет преподо́бных Свои́х,/ облека́я ри́зами нетле́ния./ Сего́ ра́ди успе́ние твое́, о́тче Анти́по,/ све́тлостию воскресе́ния блиста́ет/ и ра́дости исполня́ет ду́ши на́ша.
Сла́ва, глас 6.
Подо́бен: А́нгельския:
А́нгельски/ во пло́ти пожи́л еси́/ и ко А́нгельским лико́м/ ны́не возше́л еси́,/ о́тче Анти́по,/ до́брый наш па́стырю./ Не оста́ви, и́хже возлюби́л еси́,/ но при́сно хода́тайствуй/ к Царю́ Небе́сному/ мир пода́ти/ душа́м на́шим.
И ны́не, пра́здника.
Славосло́вие вели́кое. Ектении́ и отпу́ст.
На Литургии
Блаже́нны пра́здника песнь 5-я на 4, и свята́го песнь 6-я на 4. Проки́мен, Апо́стол, Аллилуа́рий, Ева́нгелие пра́здника. И свята́го проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́иа, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24. Прича́стен: пра́здника и святаго: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник.
Моли́тва
О, честна́я и свяще́нная главо́, преподо́бне о́тче наш Анти́по, Ду́ха Свята́го кра́сное жили́ще, Це́ркве Правосла́вныя многопе́сненная похвало́! К тебе́ ны́не притека́ем и тебе́ мо́лимся, я́ко ве́лие дерзнове́ние пред Бо́гом стяжа́вшу: умоли́ Его́ благосты́ню, да не погуби́т нас со беззако́ньми на́шими, но вре́мя на покая́ние да́рует и благода́ть, ко спасе́нию поспешеству́ющую. А́ще бо и ве́мы пра́выя пути́, оба́че не́мощни зело́ те́ми ходи́ти и мно́гаго милосе́рдия Бо́жия и по́мощи тре́буем. Ты же, о́тче святы́й, прелюбе́зен Творцу́ яви́лся еси́, от ю́ности неукло́нно к Нему́ ше́ствуя. Не послужи́л бо еси́ пре́лести ми́ра сего́, но всю си́лу души́ твоея́ к Ве́чному устреми́л еси́, ско́рби и тесноты́ вре́меннаго жития́ му́жественне претерпева́я, наипа́че же во́льныя по́двиги к тем прилага́я.
О, вели́кия твоея́ любве́, ю́же я́ко дар Христу́ прине́сл еси́, и тоя́ ра́ди соверше́нныя да́ры духо́вныя от Него́ прия́л еси́! О, вели́какого смире́ния твоего́, и́мже вся блага́я души́ твоея́ невреди́мо сохрани́л еси́ и смири́вшемуся нас ра́ди Го́споду уподо́бился еси́! Те́мже, не я́ко раб, но я́ко сын возлю́блен, вшел еси́ в ра́дость Небе́снаго Отца́. И ны́не ра́дуются о тебе́ А́нгели и вси святи́и, купножи́теля тя иму́ще; весели́тся страна́ Молда́вская, тя произрасти́вшая; хва́лится гора́ Афо́нская, в му́жа соверше́на тя воспита́вшая; Земля́ Ру́сская, я́ко ма́терь втора́я, любо́вию тя прославля́ет; изря́дно же торжеству́ет оби́тель Валаа́мская, верх доброде́тельнаго жития́ твоего́ узре́вшая и ны́не мо́щи твоя́ нетле́нныя благогове́йне храня́щая. Оба́че и вси лю́дие в па́мяти твое́й ликовству́ют, такова́го засту́пника пред Бо́гом стяжа́вше. Ты же, о́тче святы́й, не преста́й посеща́ти чад твои́х, но к Ца́рствию Небе́сному путево́дствуй, да, моли́твами твои́ми, ча́сти шу́ия изба́вльшеся, Невече́рний Свет Триипоста́снаго Божества́ сподо́бимся зре́ти и во ве́ки прославля́ти Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Тропарь, глас 2
Стра́нен быв на земли́, Небе́снаго Оте́чества дости́гл еси́/ преподо́бне о́тче Паи́сие,/ добротолю́бия подви́жниче,/ ве́рных научи́л еси́ ум к Бо́гу возводи́ти/ и се́рдцем к Нему́ взыва́ти:/ Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий,// поми́луй мя, гре́шнаго.
Перевод: Ты был странником на земле и достиг Небесного Отечества, преподобный отче Паисий, Добротолюбия подвижник, верующих научил ты ум возводить к Богу и сердцем к Нему взывать: «Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя, грешного».
Тропарь, глас 5
Во́инство Царя́ Небе́снаго/ па́че земна́го возлюби́в,/ служи́тель пла́менный Святы́я Тро́ицы яви́лся еси́./ Наставле́ния Кроншта́дтскаго па́стыря/ в се́рдце свое́м слага́я,/ да́нная ти от Бо́га многообра́зная дарова́ния/ к по́льзе наро́да Бо́жия преумно́жил еси́./ Учи́тель благоче́стия/ и побо́рник еди́нства Церко́внаго быв,/ пострада́ти да́же до кро́ве сподо́бился еси́./ Священному́чениче Серафи́ме,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Воинство Царя Небесного больше земного возлюбив, ты стал пламенным служителем Святой Троицы. Поучения Кронштадтского пастыря в сердце своем храня, данные тебе от Бога многообразные дарования на пользу народа Божиего ты преумножил. Ты был учителем благочестия и защитником единства Церковного, удостоившись пострадать за Христа до смерти. Священномученик Серафим, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Тропарь, глас 4
Костромска́го кра́я украше́ние,/ новому́чениче святи́телю Никоди́ме,/ ве́ру Правосла́вную тве́рдо испове́дуя,/ от безбо́жных непра́ведно осужде́н бы́в,/ в заточе́нии мно́гая страда́ния претерпе́в,/ вене́ц му́ченический восприя́л еси́./ Ны́не же предстоя́ Престо́лу Бо́жию/ со Пречи́стою Богоро́дицею и все́ми святы́ми/ усе́рдно Христу́ моли́ся/ дарова́ти на́м ве́ры оте́ческия утвержде́ние,// ми́р и ве́лию ми́лость.
Перевод: Костромского края украшение, новомученик святитель Никодим, веру Православную твердо исповедуя, ты был несправедливо осужден безбожниками, в заточении многие страдания претерпев, ты получил мученический венец. Сейчас же предстоя Престолу Божию с Пречистой Богородицей и всеми святыми усердно Христу молись даровать нам веры отеческой утверждение, мир и великую милость.
Кондак, глас 8
Избра́нный и́ноческаго жития́ ревни́телю,/ я́ко пчела́ многотру́дная,/ писа́ньми оте́ческими ду́ши на́ша снабди́л еси́,/ коего́ждо наставля́я на путь спасе́ния, сего́ ра́ди зове́м ти:// ра́дуйся, Паи́сие прему́дре, ста́рчества духо́внаго в стране́ на́шей возроди́телю.
Перевод: Особый ревнитель монашеского жития, как пчела трудолюбивая, писаниями святоотеческими души наши снабдил ты, каждого направляя на путь спасения, потому взываем к тебе: «Радуйся, Паисий премудрый, старчества духовного в стране нашей возродитель».
Кондак, глас 6
Саро́вскому чудотво́рцу тезоимени́т быв,/ те́плую любо́вь к нему́ име́л еси́,/ писа́ньми свои́ми по́двиги и чудеса́ того́ ми́ру возвести́в,/ ве́рныя к его́ прославле́нию подви́гл еси́/ и благода́рственнаго посеще́ния/ сама́го Преподо́бнаго сподо́бился еси́./ С ни́мже ны́не, священному́чениче Серафи́ме,/ в Небе́сных черто́зех водворя́яся,/ моли́ Христа́ Бо́га// серафи́мския ра́дости на́м прича́стником бы́ти.
Перевод: Ты носил одно имя с Саровским чудотворцем и имел к нему теплую любовь, в писаниях своих подвиги и чудеса его миру возвестив, верующих побудил его прославить и удостоился благодарственного посещения самого преподобного. С ним же сейчас, священномученик Серафим, в Небесных чертогах поселившись, моли Христа Бога стать нам причастниками серафимской радости.
Кондак, глас 2
Му́жественный Росси́йский испове́дниче,/ и́стинный подви́жниче благоче́стия/ священному́чениче Никоди́ме,/ избра́нниче Бо́жия Ма́тере дне́сь све́тло прославля́ется./ Мы́ же дерзнове́нно тебе́ возопии́м:// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ души́ на́ша.
Перевод: Мужественный Российский исповедник, истинный подвижник благочестия, священномученик Никодим, избранник Божией Матери сегодня светло прославляется. Мы же дерзновенно к тебе взываем: «Моли Христа Бога о спасении душ наших».
Молитва
О, вели́кий и пречу́дный уго́дниче Христо́в, священному́чениче Серафи́ме! Приими́ ны́не на́шу смире́нную песнь благодаре́ния и умоли́ Вседержи́теля Бо́га в Неразде́льней Тро́ице прославля́емаго низпосла́ти нам мир и благоде́нствие, да сохрани́тся от разоре́ния держа́ва на́ша. Любо́вию и му́дростию твое́ю лю́ди росси́йстии к едине́нию собо́рному приведи́ и от ересе́й и раско́лов огради́. Си́лою хода́тайства твоего́ терпе́ние в ско́рбех и боле́знех нам низпосли́. О, всехва́льный святи́телю Христо́в! Испроси́ у Всеми́лостиваго Бо́га пода́ти нам пре́жде конца́ покая́ние, да сподо́бимся с тобо́ю зре́ти лица́ Его́ добро́ту неизрече́нную, воспева́юще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки. Ами́нь.
Молитва
Святы́й новому́чениче святи́телю Никоди́ме, ди́вный па́стырю и доблестный во́ине Христо́в! Ты́ все́ю душе́ю от ю́ности за́поведи Бо́жии возлюби́л еси́. Неле́ностно словесам Христо́вой и́стины внима́я, и ины́м мно́гим до́брый наста́вник бы́л еси́. Те́мже Госпо́дь яви́ тя́ прее́мника апо́столом Свои́м. И во дни́ гоне́ния лю́таго на ве́ру Правосла́вную я́ко и́стинный па́стырь яви́лся еси́; кре́стный пу́ть со па́ствою свое́ю проше́д, ссылки, заточе́ния и страда́ния смире́нно претерпе́вый и та́ко вене́ц му́ченический восприя́вый, обре́те благода́ть моли́тися за ны́. И ны́не, о хода́таю на́ш пред Престо́лом Царя́ сла́вы, испроси́ у Него́ ве́ру оте́ческую утверди́ти, Це́рковь святу́ю от ересе́й и раско́лов огради́ти, ве́рных укрепи́ти, заблу́ждших обрати́ти, многострада́льное Оте́чество на́ше умири́ти и от враго́в ненаве́тно сохрани́ти, да моли́твами твои́ми укрепля́еми, изба́вимся от ко́зней лука́ваго, избе́гнем от вся́кия беды́ и напа́сти и та́ко на земли́ благоче́стно пожи́вше, жи́зни ве́чныя на Небеси́ сподо́бимся, иде́же вку́пе со Пречи́стою Госпоже́ю Де́вою Богоро́дицею, со́нмом преподо́бных и богоно́сных оте́ц Костромскаго кра́я покрови́телей и все́ми святы́ми просла́вим в Тро́ице сла́вимаго Бо́га Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва
О, вели́кий наста́вниче и учи́телю прему́дрый всех ча́ющих спасе́ния и по́двига духо́внаго, преподо́бне о́тче наш Паи́сие!
Ты́ от ю́ности любве́ ра́ди Бо́жия оста́вил еси́ оте́чество твое́ и, в ины́х страна́х безмо́лвия ища́, во Святе́й Горе́ Афо́нстей и оби́телех и́ноческих Молдовла́хии Небе́сное бога́тство обрел еси́. Ты вели́ким воздержа́нием, в труде́х, тесно́те и кра́йнем лише́нии плоть свою́ ду́хови покори́в, сокруше́ние нелицемерное, трезве́ние бодренное, безстра́стие ангельское, моли́тву сердечную стяжа́л еси́, и сими обнови́тель дре́вняго и́ночества и столп Правосла́вия показа́лся еси́ и, яко учитель, наставник и отец чадолюбивый, свяще́нный вертогра́д учени́к твои́х, и́же простре́ о́трасли своя́ во вся концы́ Росси́йския земли́, насадил еси. Сего ради, услы́ши на́с, гре́шных, ве́рою и любо́вию призыва́ющих тя и вонми́ проше́нием на́шим. Умоли́ Всеще́драго Бо́га, да сохрани́т святу́ю Це́рковь Ру́сскую и вся святы́я Це́ркви Правосла́вныя в сою́зе ве́ры, ми́ра и бра́тския любве́, па́че же от раско́лов па́губных и междоусо́бных нестрое́ний изба́вит и в непоколеби́мем благостоя́нии утверди́т, во спасе́ние всех и́стинно испове́дающих пресвято́е и́мя Его́. Испроси́, уго́дниче Бо́жий, оте́честву и наро́ду на́шему ми́р и благоде́нствие, изоби́лие плодо́в земны́х и благоустрое́ние ве́сей и гра́дов на́ших, оби́телем же и́ноческим житие богоуго́дное, да сла́вится в них пресвято́е и́мя Го́спода Бо́га и обрета́ют в ни́х ве́чное спасе́ние лю́бящии Его́. Помози́ нам, в су́етнем и гре́шнем ми́ре сем стра́нствующим, о́тче преподо́бне, и умоли́ Го́спода дарова́ти нам оставле́ние всех прегреше́ний, и во исхо́де душ на́ших изба́вити нас возду́шных мыта́рств и муче́ния ве́чнаго, да моли́твами твои́ми узре́вше неизрече́нную сла́ву Христа́ Бо́га, возблагодари́м тя, яко засту́пника и предста́теля нашего, и просла́вим Безнача́льную, Единосу́щную и Неразде́льную Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Величание
Велича́ем тя,/ священному́чениче Серафи́ме,/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши за нас// Христа́ Бо́га на́шего.
Каноны и Акафисты
Случайный тест
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Откуда начинается путь греха? Если проследить его до самого истока, то мы увидим, что начинается грех тогда, когда ангел или человек любит себя больше, чем Бога. Равным образом и святость начинается тогда, когда ангел или человек любит Бога больше, чем себя.
свящ. Георгий Максимов