Дни памяти:

17 июня  (переходящая) – Соборы Новгородских и Санкт-Петербургских святых

30 апреля – Обре́тение мощей

3 июня – Собор Карельских святых

12 сентября

Житие

Труды преподобного Александра Свирского

• Духовная грамота

• Молитвы

Смотреть все труды в библиотеке →

Ро­дил­ся преп. Алек­сандр (в ми­ру Ам­мос) в 1448 г. в пре­де­лах Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да, в неболь­шом ме­стеч­ке Обо­неж­ской пя­ти­ны – Ман­де­рах, по мо­лит­ве пре­ста­ре­лых ро­ди­те­лей, от­ли­чав­ших­ся ис­тин­но хри­сти­ан­ской жиз­нью. Для осво­е­ния гра­мо­ты от­рок по­ру­чен был опыт­но­му на­став­ни­ку, но лишь мо­лит­вой при­об­рел он спо­соб­но­сти к уче­нию, так что вско­ре пре­взо­шел зна­ни­я­ми всех сво­их сверст­ни­ков. С юных лет на­чал он из­ну­рять те­ло бде­ни­ем и по­ста­ми, толь­ко в этом ис­пра­ши­вая сво­бо­ду от ро­ди­тель­ской во­ли. Чужд он был и жи­тей­ских тре­вол­не­ний, и ис­ка­ния удо­воль­ствий, и празд­но­сти. Ко­гда он до­стиг со­вер­шен­но­ле­тия, «вос­хо­те­ша ро­ди­те­ли его со­че­та­ти за­кон­но­му бра­ку, бо­же­ствен­ный же юно­ша небре­жа­ше о сем, но прис­но же­ла­ша и по­мыш­ля­ша, ка­ко бы ми­ра бе­жа­ти». Юно­ша стре­мил­ся в Ва­ла­ам­скую оби­тель, рас­ска­зы о ко­то­рой ему до­во­ди­лось слы­шать. Од­на­жды он встре­тил ино­ков, при­быв­ших с Ва­ла­а­ма в его род­ное се­ле­ние по мо­на­стыр­ским де­лам. Од­но­му из них – уже стар­цу – по­ве­дал он о сво­ем же­ла­нии до­стичь Ва­ла­а­ма и по­лу­чил со­вет не мед­лить с ис­пол­не­ни­ем ду­хов­ной по­треб­но­сти, «по­ка се­я­тель злый не по­се­ял пле­ве­ла в серд­це...»

По­сле усерд­ной мо­лит­вы в 26 лет Ам­мос тай­но оста­вил ро­ди­тель­ский дом. Первую ночь пут­ник про­вел на бе­ре­гу неболь­шо­го кра­си­во­го озе­ра, окру­жен­но­го ве­ко­вы­ми де­ре­вья­ми. В тон­ком сне услы­шал он та­ин­ствен­ный го­лос, ко­то­рый бла­го­сло­вил его в даль­ней­ший путь и про­воз­ве­стил со­ору­же­ние оби­те­ли на этом чуд­ном ме­сте. Воз­бла­го­да­рив Бо­га, юно­ша со­брал­ся ид­ти даль­ше, но до­ро­ги в оби­тель он не знал, и Гос­подь по­слал ему Ан­ге­ла в об­ра­зе слу­чай­но­го пут­ни­ка до са­мых мо­на­стыр­ских во­рот. При­няв по­стриг с име­нем Алек­сандр, про­вел он здесь 13 лет в по­сте и мо­лит­ве. Меж­ду тем его без­утеш­ные ро­ди­те­ли по­лу­чи­ли, на­ко­нец, весть о про­пав­шем сыне. Отец по­се­тил оби­тель и горь­ко пла­кал, уви­дев из­мож­ден­но­го по­стом Алек­сандра. Но по­движ­ник уте­шил его и в ду­хов­ной бе­се­де убе­дил то­же оста­вить мир, чтобы об­ре­сти но­вое по­при­ще. И мать пре­по­доб­но­го дни свои окон­чи­ла в мо­на­сты­ре.

Алек­сандр ре­шил­ся из­брать без­молв­ное жи­тель­ство и про­сил о том на­сто­я­те­ля, но опыт­ный ста­рец счел, что еще не при­шло вре­мя по­ки­дать бра­тию. Од­на­жды во вре­мя ноч­ной мо­лит­вы бла­жен­ный услы­шал небес­ный го­лос, по­веле­ва­ю­щий ему на­пра­вить­ся на ме­сто, ко­то­рое бы­ло ука­за­но преж­де. От­крыв окон­це, уви­дел Алек­сандр ве­ли­кий свет, из­ли­вав­ший­ся с юго-во­сто­ка. На сей раз на­сто­я­тель не от­ка­зал в бла­го­сло­ве­нии и от­пу­стил в на­зна­чен­ный путь. В 1487 г. Алек­сандр при­шел на озе­ро Ро­щин­ское и по­се­лил­ся в пу­стыне, в 6-ти вер­стах от ре­ки Сви­ри. В глу­бине непро­хо­ди­мо­го бо­ра он по­ста­вил неболь­шую хи­жи­ну и пре­дал­ся уеди­нен­ным по­дви­гам.

Непо­да­ле­ку на­хо­ди­лось дво­рян­ское по­ме­стье Ан­дрея За­ва­ли­ши­на, ко­то­рый за­ни­мал­ся охо­той. Од­на­жды, увле­чен­ный по­го­ней за оле­нем, он очу­тил­ся в ча­ще ле­са и на­брел на хи­жи­ну Алек­сандра. По­зна­ко­мив­шись с от­шель­ни­ком, лов­чий при­знал­ся ему, что уже за­ме­чал свет над этим ме­стом и дав­но со­би­рал­ся сю­да. Опе­ча­лил­ся Алек­сандр, что его жи­тель­ство не укры­лось от лю­дей, и по­про­сил при­шель­ца ни­ко­му не ска­зы­вать о нем, по­ве­дал по­том свою по­весть и от­пу­стил с бла­го­сло­ве­ни­ем. Но мол­ва о пу­стын­ни­ке рас­про­стра­ни­лась в окрест­но­стях и до­шла до бра­та Алек­сандра – Иоан­на. С ра­до­стью при­бег он в пу­стынь, чтобы раз­де­лить тя­го­ты от­шель­ни­че­ства. Сми­рив­шись, бла­жен­ный при­нял род­но­го го­стя, вспом­нив, что при на­ча­ле его пу­стын­но­жи­тель­ства бы­ло ему вну­ше­ние свы­ше: не чуж­дать­ся жаж­ду­щих спа­се­ния и ру­ко­во­дить ими. Иоанн же сми­ре­ния не усво­ил и мно­го огор­че­ний до­став­лял бра­ту, то дерз­ко по­учая, то от­ка­зы­ва­ясь стро­ить кел­лии для при­хо­дя­щих.

Слез­ны­ми ноч­ны­ми мо­лит­ва­ми по­беж­дал Алек­сандр в се­бе раз­дра­же­ние и до­са­ду и стя­жал, на­ко­нец, все­по­беж­да­ю­щую лю­бовь к ближ­не­му и ве­ли­кий мир в ду­ше. В ско­ром вре­ме­ни Иоанн скон­чал­ся, и брат по­хо­ро­нил его в пу­сты­ни, к Алек­сан­дру же на­ча­ли со­би­рать­ся жаж­ду­щие оби­тать под се­нью его мо­лит­вы. При­шел и За­ва­ли­шин со сво­и­ми ча­да­ми и при­нес пу­стын­ни­кам мно­го хле­ба. Алек­сандр при­нял жерт­ву, но по­со­ве­то­вал бра­тии не оста­вать­ся празд­ны­ми, а очи­щать лес и воз­де­лы­вать зем­лю, чтобы пи­тать­ся тру­да­ми рук сво­их и снаб­жать убо­гих.

Некто инок Ни­ки­фор, но­сив­ший тя­же­лые вери­ги, при­хо­дил к пу­стын­ни­ку свир­ско­му за бла­го­сло­ве­ни­ем и, по­жив ря­дом с ним, стал со­би­рать­ся на по­кло­не­ние в Ки­ев, а ухо­дя, пред­ска­зал, что Гос­подь со­ору­дит на ме­сте сем оби­тель с ка­мен­ны­ми церк­ва­ми. Ду­хи нечи­стые воз­двиг­ли мно­же­ство ис­ку­ше­ний пре­по­доб­но­му, окру­жая его це­лы­ми пол­чи­ща­ми, и страш­ны­ми угро­за­ми за­став­ля­ли от­сту­пить­ся от ме­ста. Доб­рый же во­ин Хри­стов крест­ным зна­ме­ни­ем рас­се­и­вал все тьмы. Явил­ся то­гда Алек­сан­дру Ан­гел Гос­по­день в глу­бине пу­сты­ни и оси­ял небес­ным све­том, укреп­ляя его дух, чтобы ис­пол­нил он по­ве­лен­ное и по­стро­ил цер­ковь во имя Свя­той Тро­и­цы. Про­жив 25 лет в свир­ской пу­сты­ни, Алек­сандр был уте­шен бо­же­ствен­ным яв­ле­ни­ем та­кой си­лы, что нель­зя бы­ло срав­нить его ни с ка­ки­ми дру­ги­ми вос­хи­ще­ни­я­ми его ду­ха: для него по­вто­ри­лось ви­де­ние, быв­шее неко­гда Ав­ра­аму: свет­лые Ан­ге­лы с по­со­ха­ми в ру­ках изо­бра­жа­ли со­бой Свя­тую Тро­и­цу, и го­лос небес­ный ска­зал ему: «...Дух Свя­тый бла­го­во­лил из­брать те­бя жи­ли­щем ра­ди сер­деч­ной тво­ей чи­сто­ты... ты же со­ору­ди здесь храм Свя­той Тро­и­цы и со­бе­ри бра­тию, да спа­сешь ду­ши их...» Ко­гда же пре­по­доб­ный стал по­мыш­лять, где за­ло­жить храм, явил­ся Ан­гел с про­стер­ты­ми кры­ла­ми, в ку­ко­ле и ино­че­ской ман­тии и ука­зал ме­сто для хра­ма.

Алек­сандр на­чал за­бо­тить­ся о со­ору­же­нии церк­ви, а чис­ло бра­тии меж­ду тем воз­рас­та­ло. Уче­ни­ки умо­ля­ли сво­е­го на­став­ни­ка при­нять сан свя­щен­ства, но сми­рен­ный Алек­сандр укло­нял­ся, по­ка не при­ну­дил его к это­му Нов­го­род­ский ар­хи­епи­скоп Се­ра­пи­он. Ко­гда бы­ла по­стро­е­на де­ре­вян­ная цер­ковь и по­лу­че­на необ­хо­ди­мая утварь, бла­жен­ный Алек­сандр при­сту­пил к свя­щен­но­слу­же­нию, но в то же вре­мя он не остав­лял и чер­ную ра­бо­ту, по­да­вая бра­тии при­мер сми­ре­ния и тру­до­лю­бия. Ни­ко­го не об­ли­чал он су­ро­вым сло­вом, но в ду­хе про­зор­ли­во­сти прит­ча­ми по­учал со­гре­ша­ю­щих. Осо­бо стро­го на­блю­дал он за со­блю­де­ни­ем все­го мо­на­стыр­ско­го уста­ва. Не пре­ры­вал игу­мен бла­го­устра­и­вать оби­тель: по­стро­ил с бра­ти­ей мель­ни­цу и ка­мен­ную цер­ковь вме­сто де­ре­вян­ной. По прось­бе пре­по­доб­но­го ве­ли­кий князь Ва­си­лий Ива­но­вич при­слал ис­кус­ных ка­мен­щи­ков и обиль­ную ми­ло­сты­ню, так что Алек­сандр мог воз­двиг­нуть цер­ковь там, где ука­зал Ан­гел.

Мно­го лю­дей при­те­ка­ло к нему за ду­хов­ным со­ве­том, и в об­ще­нии яв­лял он необы­чай­ную про­зор­ли­вость: от неко­е­го Гри­го­рия не при­нял да­ры, об­ли­чив его в оскорб­ле­нии ма­те­ри; бо­га­то­му по­се­ля­ни­ну Си­мео­ну дал важ­ный со­вет, не по­сле­до­вав ему, тот скон­чал­ся в опре­де­лен­ный день; бо­яри­на Ти­мо­фея Ап­реле­ва на­став­лял, ра­ди рож­де­ния сы­на, под­ра­жать стран­но­при­им­ству Ав­ра­ама и Сар­ры, и через год Ти­мо­фей по­лу­чил про­си­мое. Для сво­их ду­хов­ных чад бла­жен­ный Алек­сандр был ис­тин­ным це­ли­те­лем душ и вра­че­ва­те­лем неду­гов. По мо­лит­ве пре­по­доб­но­го ры­бак умно­жал свой улов. а ку­пец – свое име­ние.

В по­след­ние го­ды жиз­ни преп. Алек­сандр со­ору­дил еще од­ну ка­мен­ную цер­ковь во имя По­кро­ва Пре­свя­тыя Бо­го­ро­ди­цы, опять же не без цар­ско­го уча­стия и по­мо­щи Небес­ной. А вско­ре удо­сто­ил­ся Бо­же­ствен­но­го яв­ле­ния: про­чи­тав в ке­лье ака­фист Бо­жи­ей Ма­те­ри, он ска­зал уче­ни­ку Афа­на­сию: «Трез­вись и бодр­ствуй, ибо бу­дет нам чуд­ное по­се­ще­ние». Вне­зап­но ве­ли­кий свет оси­ял весь мо­на­стырь, и ста­рец уви­дел над ал­та­рем ос­но­ван­ной им церк­ви Ма­терь Бо­жию, как бы си­дя­щую на пре­сто­ле с Мла­ден­цем в ру­ках, в пред­сто­я­нии Ан­гель­ских ли­ков. Пал пред Нею ниц пре­по­доб­ный и услы­шал уте­ши­тель­ное обе­ща­ние, что не оску­де­ет по­кров Ее над со­здан­ной оби­те­лью и по­сле его пре­став­ле­ния. Уче­ник Афа­на­сий ле­жал при этом как мерт­вый от чуд­но­го ви­де­ния.

В глу­бо­кой ста­ро­сти, ко­гда уже при­бли­зил­ся Алек­сандр ко Гос­по­ду по ду­хов­ной лест­ни­це сво­их доб­ро­де­те­лей, пре­по­доб­ный со­брал бра­тию, по­ру­чил их пред­ста­тель­ству Бо­жи­ей Ма­те­ри и на­зна­чил че­ты­рех иеро­мо­на­хов, чтобы свя­ти­тель Ма­ка­рий вы­брал из них игу­ме­на. До са­мой ми­ну­ты сво­е­го от­ше­ствия он непре­стан­но по­учал бра­тию хра­нить сми­рен­но­муд­рие и ни­ще­лю­бие.

По­греб­ли его близ церк­ви Пре­об­ра­же­ния, неда­ле­ко от оби­те­ли, в об­щей брат­ской усы­паль­ни­це. Про­изо­шло это 30 ав­гу­ста (12 сен­тяб­ря н. ст.) 1533 го­да, а 17/30 ап­ре­ля 1641 го­да мо­щи его бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми. По­все­мест­ное празд­но­ва­ние па­мя­ти преп. Алек­сандра бы­ло уста­нов­ле­но уже в 1547г. на день кон­чи­ны. Мест­но па­мять его празд­ну­ет­ся и в день от­кры­тия мо­щей, и в празд­ник Пя­ти­де­сят­ни­цы, в вос­по­ми­на­ние «Три­сол­неч­но­го си­я­ния» – Свя­той Тро­и­цы.

См. так­же: "Па­мять пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Алек­сандра Свир­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

 

Молитвы

Тропарь преподобному Александру Свирскому

глас 4

От ю́ности, Богому́дре, жела́нием духо́вным в пусты́ню всели́вся,/ еди́наго Христа́ возжела́л еси́ усе́рдно стопа́м в след ходи́ти,/ те́мже и а́нгельстии чи́ни, зря́ще тя, удиви́шася,/ ка́ко, с пло́тию к неви́димым ко́знем подвиза́вся, прему́дре,/ победи́л еси́ полки́ страсте́й воздержа́нием/ и яви́лся еси́ равноа́нгелен на земли́,/ Алекса́ндре, преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.

Перевод: С самой юности, умудренный Богом, устремлением духовным ты поселился в пустыни, пожелав с усердием следовать только по стопам Христа, потому и ангельские чины, видя тебя, удивились, как ты во плоти боролся с коварством невидимых (бесов), победил полчища страстей воздержанием и явился на земле подобным ангелам, Александр преподобный, моли Христа Бога, да спасет наши души.

Кондак преподобному Александру Свирскому

глас 8

Я́ко многосве́тлая звезда́ днесь в страна́х росси́йских возсия́л еси́, о́тче,/ всели́вся в пусты́ню, Христо́вым стопа́м после́довати усе́рдно возжеле́л еси́/ и, Того́ свято́е и́го на ра́мо твое́ взем - честны́й крест,/ умертви́л еси́ труды́ по́двиг твои́х теле́сная взыгра́ния,/ те́мже вопие́м ти:/ спаси́ ста́до твое́, е́же собра́л еси́, му́дре, да зове́м ти:// ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, о́тче наш.

Перевод: Как преяркая звезда ныне в стране российской ты воссиял, отче, вселившись в пустынь, ты пожелал с усердием следовать по стопам Христовым и Его святое иго (Мф.11:30), почитаемый крест, на плечи свои подняв, умертвил ты трудами подвигов твоих буйство плоти, потому молимся тебе: спаси стадо твое, которое ты собрал, мудрый, да взываем к тебе: «Радуйся, преподобный Александр, отче наш».

показать все

Величание преподобному Александру Свирскому

Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче Алекса́ндре, и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче А́нгелов.

Молитва преподобному Александру Свирскому

О, свяще́нная главо́, А́нгеле земни́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре, изря́дный уго́дниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы, явля́яй мно́гия ми́лости живу́щим во святе́й оби́тели твое́й и всем, с ве́рою и любо́вию притека́ющим к тебе́! Испроси́ нам вся благопотре́бная к житию́ сему́ вре́менному, и ну́жная к ве́чному спасе́нию на́шему. Посо́бствуй предста́тельством твои́м, уго́дниче Бо́жий, пред Го́сподем на враги́ ви́димыя и неви́димыя. Ве́рных рабо́в Его́, в ско́рби и печа́ли день и нощь вопию́щих к Нему́, многоболе́зненный вопль да услы́шит и да изведе́т от поги́бели живо́т наш. Да в ми́ре глубо́це пребу́дет свята́я Правосла́вная Це́рковь Христо́ва, и в благострое́нии зи́ждется Оте́чество на́ше, во вся́ком благоче́стии неруши́мо. Бу́ди всем нам, чудотво́рче святы́й, помо́щник ско́рый во вся́кой ско́рби и обстоя́нии. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея яви́ся нам засту́пник благосе́рдый, да не пре́дани бу́дем на мыта́рствех возду́шных вла́сти зло́бнаго мироде́ржца, но да сподо́бимся непреткнове́ннаго восхо́да в Ца́рствие Небе́сное. Ей, о́тче, моли́твенниче наш при́сный! Не посрами́ упова́ния на́шего, не пре́зри смире́нная моле́ния на́ша, и предста́тельствуй за нас пред Престо́лом Живонача́льныя Тро́ицы, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю и со все́ми святы́ми мы, недосто́йнии, в селе́ниих ра́йских сла́вити вели́чие, благода́ть и ми́лость Еди́наго в Тро́ице Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва преподобного Александра Свирского ко Господу Богу и Пресвятой Богородице

Бо́же, очи́сти мя́ гре́шнаго, и поми́луй мя́, и прости́ ми́, Го́споди Бо́же, Спа́се Ми́лостивый! Да́ждь ми́, Го́споди, христиа́нский коне́ц с Пречи́стым Те́лом и с Честно́ю Кро́вию, со слеза́ми и покая́нием. Изба́ви, Го́споди, му́ки ве́чныя, огня́ негаси́маго, и че́рвия неусыпа́ющаго, и смолы́ кипя́щия. Ты́ созда́л мя́ еси́, Го́споди, Ты́ поми́луй, Го́споди, Твое́ е́смь созда́ние. Пречи́стая Госпоже́ Ми́лостивая, Цари́це Небе́сная, помоли́сь Го́споду Бо́гу и Спа́су на́шему Иису́су Христу́, Сы́ну Твоему́, за мене́, гре́шнаго раба́ Твоего́ (имяре́к). Да́ждь ми́, Госпоже́, христиа́нский коне́ц с Пречи́стым Те́лом и Честно́ю Кро́вию и со слеза́ми и покая́нием. Изба́ви, Госпоже́, му́ки ве́чныя, огня́ негаси́маго, и че́рвия неусыпа́ющаго, и смолы́ кипя́щия. Пречи́стая Госпоже́, Ми́лостивая Цари́це Небе́сная, Ты́ еси́ Моле́бница ко Го́споду Бо́гу и Спа́су на́шему Иису́су Христу́ за мене́, гре́шнаго и окая́ннаго раба́ Твоего́ (имяре́к), Ты́ еси́ Помо́щница, Ты́ Засту́пница от вся́каго зла́ и супоста́та, не забу́ди, Пречи́стая Госпоже́, ни́щаго Твоего́ до конца́. Посе́м: Засту́пнице усе́рдная, Благоутро́бная Го́спода Ма́ти, к Тебе́ прибега́ю а́з окая́нный и па́че все́х челове́к гре́шнейший. Вонми́ гла́су моле́ния моего́ и во́пль мо́й и стена́ние услы́ши. Я́ко беззако́ния моя́ превзыдо́ша главу́ мою́ и а́з, я́коже кора́бль в пучи́не, погружа́юся в мо́ре грехо́в мои́х. Но Ты́, Всеблага́я и Милосе́рдая Влады́чице, не пре́зри мене́, отча́яннаго и во гресе́х погиба́ющаго. Поми́луй мя́, ка́ющагося в злы́х де́лех мои́х, и обрати́ на пу́ть пра́вый заблу́ждшую окая́нную ду́шу мою́. На Тебе́, Влады́чице моя́ Богоро́дице, возлага́ю все́ упова́ние мое́. Ты́, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ и соблюди́ мя́ под кро́вом Твои́м ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Та́же моли́тва по вся́ дни́:

Душе́, душе́ моя́, почто́ жа́луешися на Го́спода? Я́ко ле́ность твоя́ ве́чной му́це хода́тай е́сть. А́ще бы ве́дала да́р Бо́жий, пла́кала бы ся́ горячими слеза́ми, стеня́щи со воздыха́нием, скорбя́щим о вся́ком гресе́, о ма́лем и о вели́цем. Возопи́ к своему́ Влады́це, да не предвари́т тебе́ я́рость одержа́щаго всеси́льною руко́ю пра́ведною. А́з же, гре́шный и лени́вый и льсти́вый язы́к име́яй, ка́ко помолю́ся Влады́це моему́, да изба́вит мя́ Госпо́дь от Стра́шнаго суда́? Всегда́ бо трепе́щу по́мыслов в се́рдце мое́м о Стра́шном суде́, да изба́вит мя́ от му́ки ве́чныя, и че́рвия неусыпа́ющаго, и тьмы́ кроме́шныя и от грозы́ несогреемыя. Поми́луй мя́, гре́шнаго раба́ Твоего́ (имяре́к), я́ко Па́вла апо́стола, его́же любля́ше па́че все́х, и от на́с убо́гих, не отврати́ лица́ Твоего́ во о́н де́нь Стра́шный, его́же трепе́щет душа́ моя́ и соста́вы те́ла моего́ ужаса́ются. Го́споди, изба́ви мя́ стра́шнаго ча́са, да не отпаду́ от ми́лости Твоея́. Но молю́ святы́я А́нгелы и Арха́нгелы, и проро́ки, и му́ченики, и вся́ святы́я, да мо́лят Бо́га за мою́ ду́шу. Ва́шего ра́ди моле́ния да возврати́т Влады́ка тре́бы Своя́ от мене́ гре́шнаго. И Ты́, Пречи́стая Госпоже́ Де́во, иму́ще дерзнове́ние к Сы́ну о рабе́х Твои́х, не забу́ди трудо́в раба́ Твоего́ (имяре́к), Влады́ко Спа́се, от убо́гия души́ Тебе́ молю́ся, изба́ви мя́ от печа́ли грехо́в мои́х и введи́ в ра́дость безконе́чнаго жития́, иде́же прославля́ется всесвято́е и́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Канон преподобному Александру Свирскому

глас 2

Преподобный Александр Свирский

Песнь 1

Ирмос: Во глубине постла иногда фараонитское всевоинство преоруженная сила; воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть, препрославленный Господь, славно бо прославися.

Преподобне отче Александре, моли Бога о нас *).

Божественную память твою, Богомудре отче, верно празднующе,всяческих Господа присно славим, тя прославльшаго многими чудесы.

Преподобне отче Александре, моли Бога о нас.

Безстрастия желанием теплым, отче, одержим, вещныя увядил еси страстей волны, Александре, и достигл еси, любовию вперяемь, присносущнаго сияния, преблаженне, Божества.

Преподобне отче Александре, моли Бога о нас.

Добродетельно изначала прием житие, пребогате, банею, отче, пакибытия, дар духовный от младенства божественне, твоея души благолепие, Александре, показал еси, солнца светлейше.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Богородичен: Младо Отроча паче слова родила еси, Ветхаго деньми, нову на земли стезю добродетелей показавша. Тем угодник Твой присный Александр, Отроковице, любовию снедаемь, сии храм Тебе созда.

*) Этот припев читается перед всеми тропарями каждой песни, кроме Богородичных, перед которыми читается «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь».


Песнь 3

Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Потом воздержания твоего пламень страстей погасил еси и одождеением молитв струи чудес источил еси, болезньми разжжения погашая яве, преблаженне Александре.

Иже к честней раце твоей притекающе, премудре, от сея почерпаем исцеления сокровище, и чудес пучину, и дар независтный, Александре. Темже, поюще, тя восхваляем.

Душевная чувства от ужаснаго, преподобне отче, просвещ видения, яко чуден разум благих стяжал еси, иночества житие имущим, Александре, неблазнено житие показал еси.

Богородичен: Иже прежде век рождься от Отца неизреченно, напоследок из утробы Твоея пройде и обожи наше естество, Мати Дево, Иже преподобных лики яве изводяй.


Седален, глас 8:

От юности вся оставль житейская, красная же и лепотная, и в пустыню вселився, усердно последовал еси Звавшему тебе, преподобне, в трудех же и постех, отче, тело твое изнурил есй. Отонудуже тя пастыря Своим овцам добре устрояет всебогатый Господь, Александре блаженне. Моли Христа Бога прегрешений оставление даровати чтущим любовию святую память твою.

Слава, и ныне, Богородичен:

Яко Деву и едину в женах, Тя, без семене рождшую Бога плотию, вси ублажаем, роди человечестии: огнь бо вселися в Тя Божества, и яко Младенца млеком питавши Зиждителя и Господа. Тем, ангельский и человеческий род, достойно славим пресвятое Рождество Твое и согласно вопием Ти: моли Христа Бога согрешений оставление даровати покланяющимся верою пресвятому Рождеству Твоему.


Песнь 4

Ирмос: Пришел еси от Девы не ходатай, ни Ангел, но Сам, Господи, воплощся, и спасл еси всего мя, человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Житие твое, Богоносе преблаженне Александре, правило известно монашествующих бысть, емуже ныне ревнующе, спасаемся, иже твоим последующе, отче, Божественным учением.

Духа Святаго зарю прием, звезда пресветлая, отче Александре, сияя благодатию, был еси всем, ихже наставил еси к спасения пристанищу твоими учении.

Пребыти внутрь никакоже мира восхотел еси, премудре отче Александре, имея наставляющаго тя Божия Духа силу, в непроходимых пустынях живый и со зверьми ходя без боязни, юноша сый, и болезньми питался еси телесными.

Богородичен: Плещьми херувимски страшными носим, Владыко, яко на престоле огненне, в Твою, Чистая, вселися утробу и плоти приятием человеческое обожи существо, яко учит изрядный в преподобных Александр, едина Всепетая.


Песнь 5

Ирмос: Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: Тобою бо, Владыко, к Светоначальнику, Отцу Твоему, от нощи неведения приведение имамы.

Возжелев ум твой хранити соблюденьми заповедей, Александре, и плотское взыграние твоим воздержанием увядил еси, и пастырь показался еси боголюбёзному твоему совокуплению.

Законом Божественным последуя, премудре Александре, и повелением повинуяся Сотворшаго, законоположник явился еси монахов и правило известнейшее, наказатель безумных, и наставник заблуждших, и светильник во тьме неведения, преславне.

Огнь искушений и страстей пещь слезами твоих, отче, течений и духовною росою богатно угасил еси, соблюден неопалим: опаляемь бо любовию всех Царя, вещная увядил еси желания.

Богородичен: Житейская не могут уста по достоянию Тя пети, Всепетая, вышшу сущу Херувим и всякия твари. Темже с Божественным Александром Владыку о всех нас умоли.


Песнь 6

Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.

Смысленно ты временная проразсудив, Александре блаженне, вечнующая болезньми воздержания достигл еси, отче, душам строитель быв, преподобне.

Яко терпящу ти вельми поты трудов твоих, преподобне Александре, удобь воздержанием, чудный отче, явлься, Владыка тебе Христос вручает силу божественну и сим ти недуги повелевает целити.

Монашествующих наставник быв, премудре Александре, сущих ти единообразных лавры, и образ и начертание добродетельных деяний сый, украсил еси вся, яже во обители супружных пребывания.

Богородичен: Нов, якоже Моисей, явлься, устроил еси, яко скинию, ограду, всечестне, юже и превозрастил еси болезньми и поты твоими, весь возложився Пречистей Матери Божий.


Кондак, глас 8:

Яко многосветлая звезда, днесь в странах российских возсиял еси, отче, вселився в пустыню, Христовым стопам последовати усердно возжелел еси и, Того святое иго на рамо твое взем, честный крест, умертвил еси труды подвиг твоих телесная взыграния. Темже вопием ти: спаси стадо твое, еже собрал еси, мудре, да зовем ти: радуйся, преподобне Александре, отче наш.


Икос:

Како восхвалю твоя подвиги и борения, преподобне Александре? Яко невеществен разум стяжав смирением, житие твое препроводил еси зельным воздержанием трудов твоих. Аще убо и человек был еси естеством, но Вышняго Иерусалима явился еси гражданин: с плотию бо на земли пожил еси, но ангельское пребывание прошед и был еси столп, страстьми непотрясом. Тем вся Российская земля, тобою обогащшися, хвалит тя и верою величает, взывающи тебе таковая: радуйся, отечеству твоему похвала, великому же Новуграду и всей стране Российстей пресветлый светильниче. Радуйся, иже благочестива отца преславная отрасль и благоговейны матере ветвь многоплодна. Радуйся, целомудрия непреклонный столпе и монахов пресветлая славо. Радуйся, пастырю Христовы ограды словесных овец, ихже к Божию приводя разуму. Радуйся, ты бо многочадну пустыню возделал еси высотою смирения твоего. Радуйся, монашествующих всех образ добродетели и единообразных лавры спасение. Радуйся, красное добродетелей хранилище и всем, в печали унывающим, утешение. Радуйся, яко, вся мира сего мудрования презрев, страсти плотския умертвил еси. Радуйся, яко Ангелом собеседник быти сподобился еси и вся бесовския полки посрамил еси. Радуйся, ты бо во всех странах прославлен был еси, о Христе бо многа чудеса сотворил еси. Радуйся, яко воистинну обрел еси Божию благодать и со Ангелы присно зрети сподобился еси лицем к лицу Святую Троицу. Радуйся, яко второе солнце, сияя чудесы, всем даруеши благодать исцелений. Радуйся, преподобне Александре, отче наш.


Песнь 7

Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть. Христос же простре богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.

Крепостию одеявся, Александре, Владычнею и, яко прах, сладострастие жития попрал еси, любовию побеждаемь нетленныя жизни, ейже ныне и причастился еси, с лики Ангел, отче, сочетався.

Крестообразно простирая длани твоя, Александре премудре, и молитвы твоя возсылая Вышнему, яко Христа, Царя славы, со Ангелы, очима явленно, Богоносе, узрел еси, и, в пустынях непроходных водворялся, ищай Господа, Божественною тя благодатию соблюдающа.

Яко звезду тя, Александре, всемирну, монахов светило незаходимое, помощника в бедах и грешником великое прибежище ведый, ходатая и молитвенника тя предлагаю Владыце Христу, всечестне.

Богородичен: Видети желая Твой угодник Твоего Сына и Бога неизреченную славу, Богородительнице, Сего честный крест на рамо взем, последова живоносным Его стопам.


Песнь 8

Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, Божиим велением халдеи опаляющая, верныя же орошающая, поющия: благословите, вся дела Господня, Господа.

Якоже молния великими блистании, житие сияющее всем возсия воздержания твоего, Александре премудре, благочестно Зиждителю зовущим: благословите, вся дела Господня, Господа.

На земли яко человек ходя, отче Александре, житие себе на Небесех яко воистинну стяжал еси, Ангелом собеседник явлься, житие же и жизнь совершая онех. С нимиже воспеваеши ныне: благословите, вся дела Господня, Господа.

Тя, паче ума из Нерожденна Отца, прежде век рожденна Сына, славный проповеда Александр, и Духа Пресвятаго, Едину Троицу естеством ведый Божества.

Богородичен: Якоже Илия первее в Кармиле вселися, тако и ты, в пустынях непроходных упражнялся, возжелал еси особь с Богом жити и, Богоначальными озарився видении, угодник явился еси Богородице, вопия Ей: радуйся, Обрадованная.


Песнь 9

Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем Всепетую Богородицу величаем.

Стопам последуя, преподобне и Богоносе, Владыки Христа, благочестно пожив на земли, кроток, незлобив явился еси, милостив и смирен, Александре, и любве исполнен Божественныя, сего ради тя верно восхваляем.

Исплетеся тебе венец, яко победителю, Александре, живоносною и вседержительною десницею, отче, и ныне поющия память твою сподоби, блаженне, улучити оставление согрешений, преславне.

Совокупился еси со Безплотными воинствы, и преподобным ликом сочтался еси, и со избранными всеми ликуеши, претворся истинным обожением и безсмертною, отче, жизнию, с нимиже непрестанно о нас твоего Владыку умоли.

Богородичен: Храме освященный, вместен Единому от Троицы сый, храм Твой, Владычице, угодник Твой Александр честен воздвиже в славу Твою и честь, в немже не престай моляся, датися нам помощи молитвами Твоими.


Светилен:

Благодать преизбысть Божия в души твоей, премудре Александре, и, яко безплотен, на земли пожил еси. Тем почитающих тя страстей избави темных облак, к тихому пристанищу приводя и отгоняя ополчения бесовская Божественною силою.

Слава, и ныне, Богородичен:

Сотвори воистинну с Тобою величия Сын Превечный Отчим советом: Жизнь бо нетленную без страсти родила еси и пребыла еси, якоже прежде рождества, Дева, матерских избегши болезней и по рождестве Девою пребывши.


Стихиры, глас 4:

Преподобне и Богоносе, житие твое прошед нескверно, терпение же, и кротость, и любовь не лицемерну, воздержание безмерно, всенощное стояние, умиление Божественно, веру и надежду истинну с милованием, отче, стяжав, яко Ангел, пожил еси на земли с телом, Александре блаженне, молитвенниче о душах наших.

Яко земный Ангел и Небесный человек, был еси, премудре, источник умиления и щедрот струя независтна явился еси, пучина чудес, грешником испоручник, маслина воистинну Божия плодовита, маслом трудов твоих, Александре чудне, умащая сердца верно восхваляющих тя.

Преподобне и Богоблаженне, умертвил еси плоти мудрование Божественными разумении, телесных превыше страстей был еси, и смешен дольними нося начертание, изображая в себе Божественную доброту, и показался еси весь световиден действом Святаго Духа, Александре, отче наш, инокующим украшение.

Источник чудес показа и реку дарований раку мощей твоих человеком Господь, Александре премудре: слепым еже видети сия даровася, прокаженным очищение, одержимыя нечистыми духи от тех власти избавлявши и целомудрие тем твориши, исцеление неоскудно.

Глас 6:

Радуйся, постником светило многосветлое, иноком звезда незаходимая, пастырем похвало, отче Александре, преподобным совсельниче. Радуйся, Троицы пресветлое жилище. Радуйся, любве и милования источниче. Радуйся, пресветлый светильниче разсуждения. Радуйся, правило добродетелей истинное. Радуйся, столпе одушевленный. Радуйся, великому Новуграду похвала и утверждение.


Молитва

О, свяще́нная главо́, А́нгеле земни́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре, изря́дный уго́дниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы, явля́яй мно́гия ми́лости живу́щим во святе́й оби́тели твое́й и всем, с ве́рою и любо́вию притека́ющим к тебе́! Испроси́ нам вся благопотре́бная к житию́ сему́ вре́менному, и ну́жная к ве́чному спасе́нию на́шему. Посо́бствуй предста́тельством твои́м, уго́дниче Бо́жий, пред Го́сподем на враги́ ви́димыя и неви́димыя. Ве́рных рабо́в Его́, в ско́рби и печа́ли день и нощь вопию́щих к Нему́, многоболе́зненный вопль да услы́шит и да изведе́т от поги́бели живо́т наш. Да в ми́ре глубо́це пребу́дет свята́я Правосла́вная Це́рковь Христо́ва, и в благострое́нии зи́ждется Оте́чество на́ше, во вся́ком благоче́стии неруши́мо. Бу́ди всем нам, чудотво́рче святы́й, помо́щник ско́рый во вся́кой ско́рби и обстоя́нии. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея яви́ся нам засту́пник благосе́рдый, да не пре́дани бу́дем на мыта́рствех возду́шных вла́сти зло́бнаго мироде́ржца, но да сподо́бимся непреткнове́ннаго восхо́да в Ца́рствие Небе́сное. Ей, о́тче, моли́твенниче наш при́сный! Не посрами́ упова́ния на́шего, не пре́зри смире́нная моле́ния на́ша, и предста́тельствуй за нас пред Престо́лом Живонача́льныя Тро́ицы, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю и со все́ми святы́ми мы, недосто́йнии, в селе́ниих ра́йских сла́вити вели́чие, благода́ть и ми́лость Еди́наго в Тро́ице Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Акафист преподобному Александру, Свирскому чудотворцу

Преподобный Александр Свирский

Кондак 1

Избра́нный уго́дниче Христо́в и чудотво́рче, преподо́бный о́тче Алекса́ндре, возсия́вый ми́рови, я́ко звезда́ богосве́тлая, жития́ твоего́ добро́тою и мно́жеством чудотворе́ний, восхваля́ем тя любо́вию в пе́снех духо́вных: ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, моли́твами твои́ми от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м ти:

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Икос 1

А́нгельский нрав име́л еси́, о́тче преподо́бне, и я́ко безпло́тный, непоро́чно житие́ соверши́л еси́ на земли́, ди́вный о́браз соверше́нства духо́внаго нам оста́вив, да подража́ем доброде́телем твои́м, и зове́м ти си́це:

Ра́дуйся, благочести́вых роди́телей плод богодарова́нный; ра́дуйся, непло́дие ро́ждших тя разреши́вый.

Ра́дуйся, се́тование их на ра́дость преложи́вый; ра́дуйся, от пеле́н Бо́гом избра́нный.

Ра́дуйся, от утро́бы ма́терния на слу́жбу Ему́ предуста́вленный; ра́дуйся, от ю́ности Его́ Еди́наго всем се́рдцем возлюби́вый.

Ра́дуйся, вся кра́сная ми́ра сего́ ни во что же вмени́вый; ра́дуйся, посто́м и бде́нием моли́твенным плоть твою́ удручи́вый.

Ра́дуйся, непоро́чный сосу́де Бо́жия благода́ти; ра́дуйся, жили́ще Ду́ха Свята́го, украше́нное чистото́ю.

Ра́дуйся, му́жу жела́ний духо́вных; ра́дуйся, главо́, освяще́нная десни́цею Всевы́шняго.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 2

Ви́дя Госпо́дь ду́шу твою́, я́ко ни́ву благовозде́ланную к плодоно́сию духо́вному, от ю́ности к иска́нию еди́наго на потре́бу напра́ви твой по́мысл, преподо́бне, те́мже любве́ ра́ди Христо́вы, роди́телей твои́х и дом оте́ческий оста́вил еси́, вся́каго пристра́стия су́етнаго свободи́вся, прите́кл еси́ в пусты́нную оби́тель Валаа́мскую на по́двиги и́ноческия, зовы́й спаса́ющему тя Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 2

Ра́зумом богопросвеще́нным пости́гл еси́ суету́ ми́ра сего́ и непостоя́нство, в не́мже ра́дость сменя́ется ско́рбию, благополу́чие наве́туется неча́янными бе́дами. Те́мже ве́чных нетле́нных благ возжеле́л еси́, о́тче преподо́бне, и сия́ взыска́ти потща́лся еси́ отрече́нием мирски́х благ и во́льною нището́ю, подвига́я нас зва́ти тебе́:

Ра́дуйся, пусты́ннаго безмо́лвия люби́телю; ра́дуйся, смире́ния и нестяжа́ния рачи́телю.

Ра́дуйся, и́стиннаго самоотверже́ния соверше́нный о́бразе; ра́дуйся, и́ноческаго равноа́нгельскаго жития́ всеизря́дное явле́ние.

Ра́дуйся, пра́вило ве́ры и благоче́стия; ра́дуйся, зерца́ло терпели́ваго послуша́ния.

Ра́дуйся, безмо́лвие и́ноческое возлюби́вый; ра́дуйся, сле́зы духо́вныя стяжа́вый.

Ра́дуйся, пла́чем вре́менным блаже́нство ве́чное сниска́вый; ра́дуйся, моли́твами непреста́нными прило́ги вра́жия сокруши́вый.

Ра́дуйся, бде́нием и труды́ плоть твою́ ду́хови покори́вый; ра́дуйся, посто́м и воздержа́нием стра́сти укроти́вый.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 3

Си́лою Всевы́шняго осене́нный и укрепля́емый, в и́ночестем постриже́нии власо́в главы́ твоея́, все плотско́е мудрова́ние отложи́л еси́, преподо́бне, и я́ко во́ин благоиску́сный, схи́му и́ноческую в броню́ спасе́ния стяжа́в, и непобеди́мым ору́жием Креста́ Христо́ва вооружи́вся, кре́пко ра́товал еси́ проти́ву врага́ неви́димаго – диа́вола, смире́нием глубо́ким побежда́я его́ вознесе́нную горды́ню, и вы́ну вопия́ ко Го́споду: Аллилу́иа.

Икос 3

Име́я слез исто́чник изоби́льный, уго́дниче Бо́жий, и умиле́ния ве́лию благода́ть, хлеб твой слеза́ми ороша́л еси́ и питие́ пла́чем растворя́л, от преизбы́тка жела́ния Боже́ственнаго и любве́ ко Го́споду. Те́мже и мы убла́жаем тя зва́нии си́ми:

Ра́дуйся, кре́пости и му́жества тезоимени́тый подви́жниче; ра́дуйся, ангелоподо́бный челове́че.

Ра́дуйся, Царя́ Небе́снаго во́ине добропобе́дный; ра́дуйся, валаа́мския оби́тели пло́де до́брый.

Ра́дуйся, пустынножи́телю благоприя́тный; ра́дуйся, моли́твенниче неусыпа́ющий.

Ра́дуйся, по́стниче изря́дный; ра́дуйся, безмо́лвниче ди́вный.

Ра́дуйся, по́двигом дре́вних богоно́сных отце́в после́дователю; ра́дуйся, их терпе́нию и трудо́м подража́телю.

Ра́дуйся, благовре́менно моги́лу себе́ ископа́вый; ра́дуйся, о сме́ртнем часе́ непреста́нно помышля́вый.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 4

Бу́ря искуше́ний и устремле́ний диа́вольских не возможе́ поколеба́ти хра́мины твоея́ душе́вныя, преподо́бне о́тче, осно́вана бо бе на тве́рдем ка́мени ве́ры во Христа́, и храни́ма трезве́нием и моли́твами непреста́нными, и́миже вы́ну противобо́рствовал еси́ врагу́ спасе́ния челове́ческаго, и непреткнове́нно восходи́л еси́ по стезе́м доброде́телей к соверше́нству духо́вному в ме́ру во́зраста Христо́ва, воспева́я Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 4

Слы́шав похваля́ема себе́ от челове́к, убоя́лся еси́ превозноше́ния су́етнаго, о́тче богому́дре, и я́ко и́стинный смире́ния о́браз, умы́слил еси́ убежа́ти в пусты́ню неизве́данную, на ре́ку Свирь, на ме́сто, свы́ше тебе́ указа́нное в виде́нии чу́дном, да та́мо и невозбра́нно еди́ному Бо́гу порабо́таеши, иде́же мы сре́таем тя благохвале́нии си́ми:

Ра́дуйся, смири́вшагося до ра́бия зра́ка Христа́ Го́спода благи́й после́дователю; ра́дуйся, святы́х Его за́поведий усе́рдный исполни́телю.

Ра́дуйся, де́вственниче душе́ю и те́лом; ра́дуйся, трудолю́бче нелицеме́рный.

Ра́дуйся, презре́вый сла́ву челове́ческую су́етную; ра́дуйся, сокруши́вый се́ти тщесла́вия и горды́ни.

Ра́дуйся, попра́вый высокоу́мия душевре́дную пре́лесть; ра́дуйся, усво́ивый себе́ свято́е смире́ние Христо́во.

Ра́дуйся, испо́лнивый вся обе́ты и́ночества; ра́дуйся, украси́выйся да́рами благода́ти Бо́жия.

Ра́дуйся, по благода́ти прие́мый власть на ду́хи нечи́стыя; ра́дуйся, ни во что же вмени́вый тех устраше́ния и приви́дения.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 5

Светоза́рный луч озари́ в но́щней темноте́ ме́сто пусты́нное, на не́мже всели́тися прише́л еси́, преподо́бне, зна́менуя собо́ю све́тлость души́ твоея́, и пламене́ющее любо́вию ко Го́споду се́рдце твое́, иде́же благоприя́тно бысть Творцу́ твое́ произволе́ние рабо́тати Ему́ в преподо́бии и свя́тости, и пе́ти Ему́ та́мо хвале́бную песнь: Аллилу́иа.

Икос 5

Ви́девше а́нгельстии чи́нове равноа́нгельское житие́ твое́, о́тче богоблаже́нне, смире́ния твоего́ глубину́, моли́твы неотсту́пность, воздержа́ния тве́рдость и ве́лию ре́вность ду́ха твоего́ о чистоте́, удиви́шася и просла́виша Человеколю́бца Бо́га, укрепля́ющаго не́мощное естество́ челове́ческое. Мы же ублажа́ем тя и зове́м:

Ра́дуйся, свети́лниче пусты́нный, просвети́вый страну́ коре́льскую сия́нием твои́х доброде́телей; ра́дуйся, мона́шествующих ди́вное украше́ние.

Ра́дуйся, кри́не благоуха́нный пусты́ннаго прозябе́ния; ра́дуйся, дре́во благопло́дное небе́снаго насажде́ния.

Ра́дуйся, возлюби́вый благоле́пие до́му Бо́жия; ра́дуйся, в саме́м себе́ храм Триипоста́сному Божеству́ угото́вивый.

Ра́дуйся, преподо́бием и пра́вдою одея́нный; ра́дуйся, сою́зом доброде́телей удобре́нный.

Ра́дуйся, пома́зание прие́мый от Свята́го Духа; ра́дуйся, освяще́нный сосу́де благода́ти Бо́жия.

Ра́дуйся, ра́бе Христо́в, благи́й и ве́рный; ра́дуйся, слуго́ Госпо́день и́стинный.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 6

Пропове́дник по́двигов твои́х в пусты́ни Сви́рстей яви́лся лове́ц звере́й ди́виих, и́же гнав еле́ня в дубра́ве непроходи́мей, смотре́нием Бо́жиим обре́те хра́мину твою́, преподо́бне о́тче: ви́дев же тя во пло́ти А́нгела, зна́мение благода́тнаго озаре́ния на лице́ свое́м нося́ща, стра́ха и ра́дости испо́лнися и, припа́д к честны́м твои́м стопа́м, во умиле́нии се́рдца возопи́ Зижди́телю Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 6

Возсия́л еси́ в пусты́ни Сви́рстей богосве́тлое свети́ло, и на спасе́ния стезю́ наста́вил еси́ мно́ги ду́ши челове́ческия, яви́ бо тя Христо́с наста́вника и учи́теля и́ноком пустыннолюби́вым, и́же стека́хуся к тебе́, я́ко о́вцы к па́стырю, могу́щу упасти́ их на па́жити живоно́сней. Те́мже, я́ко сотвори́вшаго и научи́вшаго, че́ствуем тя си́ми похва́льными словесы́:

Ра́дуйся, исто́чниче богодухнове́нных уче́ний; ра́дуйся, храни́лище изоби́льнаго умиле́ния.

Ра́дуйся, одушевле́нныя скрижа́ли зако́на Госпо́дня; ра́дуйся, немо́лчный пропове́дниче Ева́нгелия Христо́ва.

Ра́дуйся, за́поведи Госпо́дни испо́лнивый, и о́ным научи́вый ученико́в твои́х; ра́дуйся, лени́вых подви́гнувый к исправле́нию твои́ми христоподража́тельными нра́вы.

Ра́дуйся, немощны́х укрепи́вый да́нною ти от Го́спода благода́тию; ра́дуйся, скорбя́щих уте́шивый сла́достию твои́х слове́с.

Ра́дуйся, гре́шных к покая́нию напра́вивый; ра́дуйся, ю́ныя уцелому́дривый.

Ра́дуйся, сострада́ния испо́лненный; ра́дуйся, в ми́лости бога́тый.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 7

Хотя́ Человеколю́бец Госпо́дь просла́вити ме́сто по́двигов твои́х, о́тче, посла́ А́нгела Своего́ благовести́ти тебе́, я́ко бу́дет на ме́сте том оби́тель и́ноком во спасе́ние, и в ней храм во и́мя Святы́я Тро́ицы. Ты же явле́нием безпло́тнаго просвеще́н, с ра́достным тре́петом внима́л еси́ благове́стию небе́сному, зовы́й в смире́нии ду́ха Владыце А́нгелов и челове́ков: Аллилу́иа.

Икос 7

Но́вое зна́мение благоволе́ния Бо́жия дарова́ся тебе́, преподо́бне, егда́ безмо́лвствующу ти в избра́нней пусты́ни, в нощи́ свет ве́лий облиста́ тя, и Три Му́жа в оде́ждах све́тлых предста́ша пред тобо́ю, мир тебе́ да́рующе и повелева́юще, да устро́иши та́мо оби́тель и́ноческую, и в ней храм во и́мя Святы́я Тро́ицы. Дивя́ся у́бо сему́ пречу́дному в три́ех а́нгельских ли́цех Тро́ическому явле́нию, зове́м ти:

Ра́дуйся, таи́нниче Пресвяты̭́я и Единосу́щныя Тро́ицы; ра́дуйся, самови́дче неизрече́ннаго Бо́жия явле́ния.

Ра́дуйся, собесе́дниче светоно́сных а́нгельских сил; ра́дуйся, созерца́телю лучеза́рнаго Боже́ственнаго виде́ния.

Ра́дуйся, прича́стниче огнезра́чнаго трисо́лнечнаго сия́ния; ра́дуйся, покло́нниче Триипоста́снаго Божества́.

Ра́дуйся, в сме́ртнем телеси́, безсме́ртия заре́ю просвеще́нный; ра́дуйся, на земли́ небе́снаго посеще́ния удосто́енный.

Ра́дуйся, смире́нием высо́кая стяжа́вый; ра́дуйся, нището́ю бога́тую ми́лость Госпо́дню улучи́вый.

Ра́дуйся, се́явый слеза́ми ра́дость присносу́щную; ра́дуйся, прие́мый исполне́ние обетова́ний непрело́жных.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 8

Странноле́пно яви́лся ти на возду́се А́нгел Госпо́день в ма́нтии и куко́ли и́ночестем, указу́яй ме́сто, на не́мже храм во и́мя Живонача́льныя Тро́ицы име́л еси́ созда́ти в пусты́ни Сви́рстей, преподо́бне о́тче, его́же Бо́жиим поспеше́нием соверши́в и освяти́в, со уче́ники твои́ми немо́лчныя хвалы́ возсыла́л еси́ в нем Го́сподеви, зовы́й: Аллилу́иа.

Икос 8

Всего́ себе́ преда́в во́ле Госпо́дней, ученика́ми твои́ми умоле́нный, свяще́нства благода́ть восприя́ти не уклони́лся еси́, о́тче, а́ще и тужа́ше дух твой, ужаса́яся высоты́ сея́, но послуша́ние яви́л еси́ духо́вным ча́дом твои́м, подвиза́я их согла́сно зва́ти тебе́:

Ра́дуйся, Безкро́вныя Же́ртвы досто́йный соверши́телю; ра́дуйся, олтаря́ Госпо́дня благогове́йный служи́телю.

Ра́дуйся, преподо́бныя ру́це твои́ со мно́гим дерзнове́нием ко Го́споду воздея́вый; ра́дуйся, моли́твы тепле́йшия от се́рдца чи́ста к престо́лу Вседержи́теля возноси́вый.

Ра́дуйся, о́браз благоче́стия бы́вый твои́м ученико́м; ра́дуйся, ма́стию свяще́нства ума́щенная главо́.

Ра́дуйся, вождю́ благоиску́сный во́инов духо́вных; ра́дуйся, о́тче благому́дрый общежи́тия и́ноческаго.

Ра́дуйся, све́ще, в моли́тве к Бо́гу возжже́нная; ра́дуйся, звездо́ ко спасе́нию путь ве́рный показу́ющая.

Ра́дуйся, масли́но, еле́й ми́лости Бо́жия источи́вшая; ра́дуйся, ча́ше, жа́ждущих уче́ния спаси́тельнаго напои́вшая.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 9

Вси и́ноцы оби́тели твоея́ в ра́достный тре́пет приидо́ша, егда́ устремле́ние пото́ка во́днаго, на святу́ю оби́тель твою́ дви́жущееся, моли́твою твое́ю укроти́л еси́, и призыва́нием всеси́льнаго и́мене Иису́с Христо́ва, бу́рному пото́ку тещи́ безвре́дно устро́ил еси́ на благу́ю потре́бу и́ночествующих, е́же ви́девше духо́вная ча́да твоя́ всеумиле́нно возгласи́ша ку́пно с тобо́ю Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 9

Вети́йство челове́ческое не довле́ет изрещи́ оби́лие ра́дости духо́вныя, е́юже преиспо́лнился еси́, о́тче богоно́сне, егда́ во вре́мя моли́твы твоея́ но́щныя, яви́ся ти Пресвята́я Богоро́дица с ли́ком чи́нов а́нгельских и обетова́нии непрело́жными ду́шу твою́ возвесели́, я́ко при́сная Засту́пница оби́тели твоея́ бу́дет, снабдева́ющи и покрыва́ющи ю по вся дни. Те́мже и мы сия́ ра́достныя тебе́ прино́сим глаго́лы:

Ра́дуйся, благоволе́нием Богома́тере осене́нный; ра́дуйся, посеще́нием Цари́цы небесе́ и земли́ уте́шенный.

Ра́дуйся, слы́шавый ми́лостивыя от уст Ея́ глаго́лы; ра́дуйся, прие́мый обетова́ние кре́пкаго Ея́ оби́тели заступле́ния.

Ра́дуйся, люби́миче Ея́ преи́скренний; ра́дуйся, избра́нниче Сы́на Ея́ и Бо́га.

Ра́дуйся, да́ром чудотворе́ния облагода́тствованный; ра́дуйся, бу́дущая, я́ко настоя́щая прови́девый.

Ра́дуйся, ры́барем лови́тву чуде́сно умно́живый; ра́дуйся, непло́дным роди́телем чадоро́дие дарова́вый.

Ра́дуйся, боля́щия здра́вы возста́вивый; ра́дуйся, та́йная согреше́ния челове́ческая обличи́вый.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 10

Спасти́ хотя́ ду́ши учени́к твои́х, оте́чески назида́л еси́ их, богому́дре, о́ваго сло́вом, о́ваго приме́ром жития́ твоего́, с кро́тостию облича́я, с любо́вию увещава́я их преуспева́ти в благоче́стии и чистоте́: наипа́че же пред кончи́ною твое́ю, вся ко спасе́нию душе́вному благопотре́бная запове́дал еси́ им, и научи́л еси́ их в моли́твах бо́дрствовати и немо́лчно пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 10

Стена́ заступле́ния бы́ша моли́твы твоя́ чудотво́рче святы́й, всем с ве́рою к тебе́ притека́ющим во вся́кой ско́рби, и́бо чистоты́ ра́ди твоея́ серде́чныя си́ла духо́вная от Бо́га тебе́ дарова́ся боля́щих исцеля́ти, бе́дствующим помога́ти, бу́дущая прорица́ти, я́ко сла́вити бли́жним и да́льным вели́чия Бо́жия, в тебе́ явле́нная, и зва́ти тебе́ си́це:

Ра́дуйся, врачу́ немздоприе́мный неду́гов челове́ческих; ра́дуйся, не то́кмо теле́сных, но и душе́вных боле́зней изря́дный цели́телю.

Ра́дуйся, слепы́м прозре́ние дарова́вый; ра́дуйся, сляче́нных и уве́чных здра́вы сотвори́вый.

Ра́дуйся, бе́сных от диа́вольскаго удруче́ния свободи́вый; ра́дуйся, изступле́нным ум здра́вый возврати́вый.

Ра́дуйся, покры́тых стру́пами уврачева́вый; ра́дуйся, печа́льных уте́шивый.

Ра́дуйся, бе́дствующим на по́мощь ускори́вый; ра́дуйся, плене́нным и в темни́це седя́щим осла́бу и свобо́ду явле́нием твои́м дарова́вый.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 11

Пе́ние всеумиле́нное прине́сл еси́ Пресвяте́й Тро́ице во вре́мя кончи́ны твоея́, преподо́бне, и моли́тве, су́щей на усте́х твои́х, пре́дал еси́ святу́ю ду́шу твою́ в ру́це Жива́го Бо́га, Его́же от ю́ности возлюби́л еси́, и Ему́же до ста́рости масти́тыя рабо́тал еси́ нелицеме́рно; те́мже со упова́нием благи́м ра́достно преше́л еси́ к оби́телем небе́сным, со а́нгельскими ли́ки пе́ти Триипоста́сному Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 11

Ми́рную кончи́ну твою́ ви́девше твои́ ученицы́, вели́кий уго́дниче Бо́жий, скорбь разлуче́ния с тобо́ю утеше́нием благода́тным раствори́ша, в упова́нии всеси́льнаго предста́тельства твоего́ горе́ у престо́ла Бо́жия, иде́же слы́шиши с любо́вию тебе́ зовущих:

Ра́дуйся, вене́ц безсме́ртныя жи́зни прие́мый от руки́ Вседержи́теля; ра́дуйся, ликовству́яй в черто́зе Небе́снаго Домовлады́ки.

Ра́дуйся, открове́нным лице́м созерца́яй сла́ву Трисия́ннаго Божества́; ра́дуйся, со ста́рцы белори́зными покланя́яйся Творцу́.

Ра́дуйся, насле́дниче всесве́тлаго Ца́рствия Христо́ва; ра́дуйся, граждани́не Иерусали́ма Го́рняго.

Ра́дуйся, небе́снаго Сио́на жи́телю; ра́дуйся, нерукотворе́нных ски́ний ра́йских обита́телю.

Ра́дуйся, по труде́х вре́менныя жи́зни, поко́й ве́чный получи́вый; ра́дуйся, блаже́нство, от ве́ка пра́ведным уготова́нное, пра́ведно восприя́вый.

Ра́дуйся, луча́ми невече́рняго све́та свы́ше осия́нный; ра́дуйся, до́лу вели́чием чуде́с блиста́яй.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 12

Благода́ти прича́стна яви́ся свяще́нная ра́ка, содержа́щая многоцеле́бныя мо́щи твоя́, чудотво́рче святы́й, и́хже по ле́тех мно́зех яви́ Госпо́дь в не́дрех земны́х нетле́нными, изцеле́ния неоску́дно источа́ющия, и всяк неду́г врачу́ющия си́лою Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, ди́вно просла́вльшаго тя на небеси́ и на земли́, Ему́же воспева́ем: Аллилу́иа.

Икос 12

Пою́ще ра́достную песнь хвалы́ и благодаре́ния Человеколю́бцу Бо́гу, просла́вльшему тя в стране́ Росси́йстей чудотво́рца ди́внаго и ми́лостиваго, мо́лим тя, преподо́бне о́тче наш: бу́ди хода́тай к Нему́ и моли́твенник при́сный о нас зову́щих ти:

Ра́дуйся, засту́пниче ро́да христиа́нскаго; ра́дуйся, сокро́вищнице да́ров многоразли́чных.

Ра́дуйся, покро́ве, Бо́гом зда́нный; ра́дуйся, от Бо́га благода́ть изцеле́ний восприя́вый.

Ра́дуйся, цве́те нетле́ния, облагоуха́вый Святу́ю Це́рковь; ра́дуйся, заре́ безсме́ртия, от гро́ба пресла́вно возсия́вшая.

Ра́дуйся, щедро́т и ми́лования стру́е неизсяка́емая; ра́дуйся, благоутро́бия исто́чниче неоскудева́емый.

Ра́дуйся, любве́ и сострада́ния явле́ние многочуде́сное; ра́дуйся, теле́с на́ших богодарова́нное врачева́ние.

Ра́дуйся, о душа́х на́ших благоприя́тное предста́тельство.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 13

О, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче, преподо́бне о́тче наш Алекса́ндре! Ми́лостивно приими́ сие́ ма́лое моле́ние на́ше, и моли́твами твои́ми сохрани́ нас от неду́гов душе́вных и теле́сных в жи́зни сей, и от гряду́щих муче́ний ве́чных изба́ви, и сподо́би нас вку́пе с тобо́ю во Ца́рствии Небе́снем вы́ну пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

Этот кондак читается трижды.

Икос 1

А́нгельский нрав име́л еси́, о́тче преподо́бне, и я́ко безпло́тный, непоро́чно житие́ соверши́л еси́ на земли́, ди́вный о́браз соверше́нства духо́внаго нам оста́вив, да подража́ем доброде́телем твои́м, и зове́м ти си́це:

Ра́дуйся, благочести́вых роди́телей плод богодарова́нный; ра́дуйся, непло́дие ро́ждших тя разреши́вый.

Ра́дуйся, се́тование их на ра́дость преложи́вый; ра́дуйся, от пеле́н Бо́гом избра́нный.

Ра́дуйся, от утро́бы ма́терния на слу́жбу Ему́ предуста́вленный; ра́дуйся, от ю́ности Его́ Еди́наго всем се́рдцем возлюби́вый.

Ра́дуйся, вся кра́сная ми́ра сего́ ни во что же вмени́вый; ра́дуйся, посто́м и бде́нием моли́твенным плоть твою́ удручи́вый.

Ра́дуйся, непоро́чный сосу́де Бо́жия благода́ти; ра́дуйся, жили́ще Ду́ха Свята́го, украше́нное чистото́ю.

Ра́дуйся, му́жу жела́ний духо́вных; ра́дуйся, главо́, освяще́нная десни́цею Всевы́шняго.

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Кондак 1

Избра́нный уго́дниче Христо́в и чудотво́рче, преподо́бный о́тче Алекса́ндре, возсия́вый ми́рови, я́ко звезда́ богосве́тлая, жития́ твоего́ добро́тою и мно́жеством чудотворе́ний, восхваля́ем тя любо́вию в пе́снех духо́вных: ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, моли́твами твои́ми от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м ти:

Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.

Молитва

О свяще́нная главо́, А́нгеле земны́й и челове́че небе́сный, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре, изря́дный уго́дниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы, явля́яй мно́гия ми́лости живу́щим во святе́й оби́тели твое́й и всем, с ве́рою и любо́вию притека́ющим к тебе́! Испроси́ нам вся благопотре́бная к житию́ сему́ вре́менному, и ну́жная к ве́чному спасе́нию на́шему. Посо́бствуй предста́тельством твои́м, уго́дниче Бо́жий, пред Го́сподем на враги́ ви́димыя и неви́димыя. Ве́рных рабо́в Его́, в ско́рби и печа́ли день и нощь вопию́щих к Нему́, многоболе́зненный вопль да услы́шит и да изведе́т от поги́бели живо́т наш, да в ми́ре глубо́це пребу́дет Свята́я Правосла́вная Це́рковь Христо́ва, и в благострое́нии зи́ждется Оте́чество на́ше, во вся́ком благоче́стии неруши́мо. Бу́ди всем нам, чудотво́рче святы́й, помо́щник ско́рый во вся́кой ско́рби и обстоя́нии, наипа́че же в час кончи́ны на́шея яви́ся нам засту́пник благосе́рдый, да не пре́дани бу́дем на мыта́рствех возду́шных вла́сти зло́бнаго мироде́ржца, но да сподо́бимся непреткнове́ннаго восхо́да в Ца́рствие Небе́сное. Ей, о́тче, моли́твенниче наш при́сный! Не посрами́ упова́ния на́шего, не пре́зри смире́нная моле́ния на́ша и предста́тельствуй за нас пред престо́лом Живонача́льныя Тро́ицы, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю и со все́ми святы́ми мы, недосто́йнии, в селе́ниих ра́йских сла́вити вели́чие, благода́ть и ми́лость еди́наго в Тро́ице Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва преподобному

Александру Свирскому,

читаемая в обители у мощей

О преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре! Смире́нно припа́дающе к ра́це честны́х твои́х моще́й, мо́лим тя приле́жно, воздви́гни ру́це твои́ о нас гре́шных, ко Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и, я́ко да помяне́т дре́вния ми́лости Своя́, и́миже обеща́лася неотсту́пна бы́ти от оби́тели твоея́; и пода́ст нам си́лу и кре́пость на враго́в душе́вных, отводя́щих нас от пути́ спаси́тельнаго, да я́вльшеся о́ных победи́тели, в день Стра́шнаго Суда́ услы́шим от тебе́ похва́льный о́ный глас: Се аз и де́ти, я́же дал ми еси́, Бо́же! И побе́дный вене́ц от победи́теля враго́в Христа́, Сы́на Бо́жия восприи́мем, и насле́дие ве́чных благ ку́пно с тобо́ю полу́чим, воспева́юще Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивое предста́тельство и заступле́ние, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропарь, глас 4

От ю́ности, Богому́дре, жела́нием духо́вным в пусты́ню всели́вся, еди́наго Христа́ возжела́л еси́ усе́рдно стопа́м в след ходи́ти; те́мже и а́нгельстии чи́ни зря́ще тя, удиви́шася, ка́ко с пло́тию к неви́димым ко́знем подвиза́вся, прему́дре, победи́л еси́ полки́ страсте́й воздержа́нием, и яви́лся еси́ равноа́нгелен на земли́, Алекса́ндре, преподо́бне. Моли́ Христа́ Бо́га да спасе́т ду́ши на́ша.

Кондак, глас 8

Я́ко многосве́тлая звезда́ днесь в страна́х Росси́йских возсия́л еси́, о́тче, всели́вся в пусты́ню, Христо́вым стопа́м после́довати усе́рдно возжеле́л еси́, и Того́ свято́е и́го на ра́мо твое́ взем честны́й крест, умертви́л еси́, труды́ по́двиг твои́х теле́сная взыгра́ния. Те́мже вопие́м ти: спаси́ ста́до твое́, е́же собра́л еси́, му́дре, да зове́м ти: ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре,  о́тче наш.

 

Случайный тест

(20 голосов: 5 из 5)