Дни памяти

5 ноября

29 мая  (переходящая) – Собор новомучеников, в Бутове пострадавших

Житие

Свя­щен­но­му­че­ник Вла­ди­мир ро­дил­ся 20 сен­тяб­ря 1892 го­да в го­ро­де Са­ра­то­ве. Его отец Ам­бар­цум Его­ро­вич Ам­бар­цу­мов вме­сте с Фе­до­ром Ан­дре­еви­чем Pay был од­ним из ос­но­во­по­лож­ни­ков обу­че­ния и вос­пи­та­ния глу­хо­не­мых в Рос­сии. Ов­до­вев, с тре­мя ма­лень­ки­ми детьми он при­е­хал в немец­кую ко­ло­нию Са­реп­ту под Ца­ри­цы­ном в по­ис­ках вос­пи­та­тель­ни­цы для оси­ро­тев­ших мла­ден­цев. В мест­ной кир­хе ему по­ре­ко­мен­до­ва­ли доб­ро­по­ря­доч­ную де­ви­цу из лю­те­ран­ской се­мьи Ка­ро­ли­ну Кноблох.
Взяв на се­бя за­бо­ты о де­тях Ам­бар­цу­ма Его­ро­ви­ча, Ка­ро­ли­на Ан­дре­ев­на со вре­ме­нем по­лю­би­лась от­цу вос­пи­ты­ва­е­мых ею си­рот и вы­шла за него за­муж. Во вто­ром бра­ке у Ам­бар­цу­ма Его­ро­ви­ча ро­ди­лось еще трое де­тей, млад­шим из ко­то­рых был Вла­ди­мир. Де­тей вос­пи­ты­ва­ли в лю­те­ран­ской ве­ре.
В Са­ра­то­ве, по се­мей­но­му пре­да­нию, Ам­бар­цум Его­ро­вич со­дер­жал част­ную шко­лу для глу­хо­не­мых. Бу­дучи че­ло­ве­ком ми­ло­сти­вым, нес­тя­жа­тель­ным (де­тей бед­ных лю­дей он учил без­воз­мезд­но) и непрак­тич­ным, он не смог по­ста­вить бы­тие сво­ей шко­лы на проч­ную ма­те­ри­аль­ную ос­но­ву и ра­зо­рил­ся. Из Са­ра­то­ва се­мья Ам­бар­цу­мо­вых в кон­це 1890-х го­дов пе­ре­еха­ла в Моск­ву и по­се­ли­лась на Ша­бо­лов­ке. Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич по­сту­пил учить­ся в Мос­ков­ское Пет­ро­пав­лов­ское учи­ли­ще при Пет­ро­пав­лов­ской лю­те­ран­ской церк­ви, на­хо­див­ше­е­ся в Пет­ро­ве­риг­ском пе­ре­ул­ке. По­сле окон­ча­ния учи­ли­ща для про­дол­же­ния об­ра­зо­ва­ния он пе­ре­ехал в Бер­лин, где жи­ли в то вре­мя бра­тья его ма­те­ри Ка­ро­ли­ны Ан­дре­ев­ны.
В 1913-1914 го­дах, учась в Бер­лин­ском по­ли­тех­ни­ку­ме, Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич да­вал част­ные уро­ки. То­гда же он впер­вые по­зна­ко­мил­ся с хри­сти­ан­ским мо­ло­деж­ным дви­же­ни­ем.
Од­на­жды утром в июле 1914 го­да Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич проснул­ся и по­чув­ство­вал с ис­клю­чи­тель­ной остро­той, что ему на­до воз­вра­щать­ся в Рос­сию. За­вер­шив в те­че­ние дня все неот­лож­ные де­ла, он вы­ехал из Бер­ли­на на од­ном из по­след­них по­ез­дов, ухо­дя­щих в Рос­сию пе­ред на­ча­лом Пер­вой ми­ро­вой вой­ны.
По воз­вра­ще­нии в Рос­сию Вла­ди­мир по­сту­пил на физи­ко-ма­те­ма­ти­че­ский фа­куль­тет Мос­ков­ско­го Им­пе­ра­тор­ско­го уни­вер­си­те­та. В го­ды обу­че­ния в уни­вер­си­те­те он стал чле­ном Хри­сти­ан­ско­го сту­ден­че­ско­го круж­ка и пе­ре­шел в бап­тизм. Це­лью хри­сти­ан­ско­го сту­ден­че­ско­го дви­же­ния бы­ла про­по­ведь сло­ва Бо­жия сре­ди мо­ло­де­жи, а ос­нов­ной фор­мой де­я­тель­но­сти – изу­че­ние Еван­ге­лия в неболь­ших круж­ках. В Рос­сии в хри­сти­ан­ском сту­ден­че­ском дви­же­нии при­ни­ма­ла ши­ро­кое уча­стие и пра­во­слав­ная ин­тел­ли­ген­ция.
В Хри­сти­ан­ском сту­ден­че­ском круж­ке Вла­ди­мир по­зна­ко­мил­ся с Ва­лен­ти­ной Алек­се­е­вой, с ко­то­рой его свя­зы­ва­ли об­щие ду­хов­ные устрем­ле­ния, и в 1916 го­ду же­нил­ся на ней.
По­сле окон­ча­ния уни­вер­си­те­та Вла­ди­мир, бу­дучи та­лант­ли­вым физи­ком, оста­вил на­уч­ную де­я­тель­ность, устро­ил­ся пре­по­да­ва­те­лем и ре­шил пол­но­стью по­свя­тить свою жизнь про­по­ве­ди Еван­ге­лия. Смыс­лом жиз­ни мо­ло­дой че­ты ста­ло раз­ви­тие де­я­тель­но­сти мо­ло­деж­но­го хри­сти­ан­ско­го круж­ка. Та­кое ду­шев­ное устро­е­ние, при ко­то­ром ре­ли­ги­оз­ные ин­те­ре­сы ста­ви­лись вы­ше всех дру­гих, Вла­ди­мир уна­сле­до­вал от сво­их пред­ков, сре­ди ко­то­рых бы­ли мис­си­о­не­ры и ре­ли­ги­оз­ные де­я­те­ли. Ис­ка­ние «еди­но­го на по­тре­бу» влек­ло его серд­це к пра­во­сла­вию.
В го­ды Граж­дан­ской вой­ны из-за го­ло­да в Москве Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич с се­мьей и близ­ки­ми дру­зья­ми пе­ре­ехал в Са­ма­ру и устро­ил­ся на ра­бо­ту в му­зей. Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич ор­га­ни­зо­вал в Са­ма­ре око­ло де­ся­ти хри­сти­ан­ских круж­ков, в каж­дый из ко­то­рых вхо­ди­ло от де­ся­ти до пят­на­дца­ти че­ло­век. Со­бра­ния круж­ков вна­ча­ле устра­и­ва­лись на част­ных квар­ти­рах, а за­тем был при­об­ре­тен дом пя­ти­сте­нок, в од­ной по­ло­вине ко­то­ро­го по­се­ли­лась се­мья Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ви­ча, а в дру­гой про­во­ди­лись за­ня­тия и со­бра­ния круж­ков. За ак­тив­ную де­я­тель­ность по ор­га­ни­за­ции мо­ло­деж­но­го хри­сти­ан­ско­го дви­же­ния Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич впер­вые был аре­сто­ван в 1920 го­ду и при­ве­зен в Моск­ву. Через пять недель он был осво­бож­ден из за­клю­че­ния с под­пис­кой о невы­ез­де из сто­ли­цы.
Ва­лен­ти­на Ге­ор­ги­ев­на с сы­ном Ев­ге­ни­ем воз­вра­ти­лась из Са­ма­ры в Моск­ву. Вла­ди­мир, вос­ста­но­вив связь с мос­ков­ским сту­ден­че­ством, ор­га­ни­зо­вал но­вый хри­сти­ан­ский кру­жок. В Кре­чет­ни­ков­ском пе­ре­ул­ке был най­ден бро­шен­ный дом и си­ла­ми сту­ден­тов при­ве­ден в по­ря­док. В этом до­ме по­се­ли­лась се­мья Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ви­ча и наи­бо­лее ак­тив­ные чле­ны круж­ка, здесь про­во­ди­лись за­ня­тия с мо­ло­де­жью по изу­че­нию Еван­ге­лия.
В на­ча­ле 1920-х го­дов хри­сти­ан­ское сту­ден­че­ское дви­же­ние по­лу­чи­ло раз­ви­тие во мно­гих го­ро­дах Рос­сии. Объ­еди­ня­ю­щим цен­тром дви­же­ния стал Цен­траль­ный ко­ми­тет Хри­сти­ан­ских сту­ден­че­ских круж­ков, пред­се­да­те­лем ко­то­ро­го был из­бран Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мов. Цен­траль­ный ко­ми­тет вел ор­га­ни­за­ци­он­ную ра­бо­ту, устра­и­вал съез­ды пред­ста­ви­те­лей круж­ков.
24 мая 1923 го­да у Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ва умер­ла от пи­ще­во­го отрав­ле­ния же­на, оста­вив ему пя­ти­лет­не­го сы­на Ев­ге­ния и го­до­ва­лую дочь Ли­дию. Про­ща­ясь с му­жем, она ска­за­ла: «Я уми­раю, но ты не очень скор­би обо мне. Я толь­ко про­шу те­бя: будь для де­тей не толь­ко от­цом, но и ма­те­рью... Вре­ме­на бу­дут труд­ные. Мно­го скор­би бу­дет. Го­не­ния бу­дут. Но Бог даст сил вам, и все вы­дер­жи­те...»
За­бо­ту о де­тях взя­ла на се­бя Ма­рия Алек­се­ев­на Жуч­ко­ва (бу­дучи пра­во­слав­ной, она при кре­ще­нии Ев­ге­ния и Ли­дии в 1925 го­ду ста­ла их крест­ной ма­те­рью). По­сле смер­ти же­ны Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич це­ли­ком по­свя­тил се­бя ра­бо­те в круж­ке и жил в ос­нов­ном на его сред­ства (вре­мя от вре­ме­ни он на­хо­дил ра­бо­ту, не тре­бо­вав­шую от него боль­шой от­да­чи: в 1922-1923 го­дах он со­сто­ял на служ­бе в Рент­ге­нов­ском ин­сти­ту­те, а в 1923-1924 го­дах – в Со­ю­зе ком­му­наль­ни­ков).
До 1924 го­да хри­сти­ан­ские сту­ден­че­ские круж­ки поль­зо­ва­лись все­ми пра­ва­ми ле­галь­ных об­ще­ствен­ных ор­га­ни­за­ций, про­во­ди­ли пуб­лич­ные лек­ции на ре­ли­ги­оз­ные те­мы, в том чис­ле и в По­ли­тех­ни­че­ском му­зее. В 1924 го­ду де­я­тель­ность хри­сти­ан­ско­го сту­ден­че­ско­го дви­же­ния со­вет­ской вла­стью бы­ла за­пре­ще­на, и мно­гие ру­ко­во­ди­те­ли дви­же­ния бы­ли го­то­вы под­чи­нить­ся за­пре­ще­нию. Но Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич рас­су­дил ина­че. Он счи­тал, что в та­кое слож­ное и бур­ное вре­мя, ка­ки­ми бы­ли по­сле­ре­во­лю­ци­он­ные го­ды, хри­сти­ан­ское про­све­ще­ние в Рос­сии необ­хо­ди­мо, и при­нял ре­ше­ние про­дол­жать де­я­тель­ность неле­галь­но. За­ня­тия круж­ков про­во­ди­лись на част­ных квар­ти­рах, и да­же ор­га­ни­зо­вы­ва­лись съез­ды пред­ста­ви­те­лей круж­ков.
В этот пе­ри­од жиз­ни Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич чу­дом из­бе­жал аре­ста. Од­на­жды но­чью в дом Ни­ко­лая Ев­гра­фо­ви­ча Пе­сто­ва, где на­хо­дил­ся Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мов, с ор­де­ром на обыск и арест при­шли со­труд­ни­ки ОГПУ. Че­кист, про­во­див­ший обыск, не зная, что Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич яв­ля­ет­ся пред­се­да­те­лем дви­же­ния, про­дер­жал его всю ночь и на­ут­ро от­пу­стил, аре­сто­вав Ни­ко­лая Ев­гра­фо­ви­ча.
По­сле это­го слу­чая Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич из­ме­нил свою на­руж­ность (сбрил бо­ро­ду и по­стриг во­ло­сы), уво­лил­ся с граж­дан­ской служ­бы и не имел по­сто­ян­но­го ме­ста жи­тель­ства, но, несмот­ря на опас­ность по­ло­же­ния, про­дол­жал ра­бо­ту в круж­ке.
В се­ре­дине 1920-х го­дов круг об­ще­ния Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ви­ча об­но­вил­ся, сре­ди его зна­ко­мых по­яви­лось мно­го пра­во­слав­ных лю­дей; то­гда же он по­зна­ко­мил­ся с про­то­и­е­ре­ем Ва­лен­ти­ном Свен­циц­ким, ока­зав­шим боль­шое вли­я­ние на его ду­хов­ную жизнь. 5 де­каб­ря 1925 го­да в Ни­коль­ской церк­ви на Ильин­ке отец Ва­лен­тин кре­стил де­тей Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ви­ча – Ев­ге­ния и Ли­дию.
Глу­бо­кая внут­рен­няя со­сре­до­то­чен­ность на пред­ме­тах ве­ры, ис­ка­ние прав­ды Бо­жи­ей и ис­тин­но­го ее ис­по­ве­да­ния при­ве­ли Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ви­ча в на­ча­ле 1926 го­да, в воз­расте трид­ца­ти трех лет, к ре­ши­тель­но­му пе­ре­хо­ду в пра­во­сла­вие.
Став при­хо­жа­ни­ном Ни­коль­ско­го хра­ма на Ильин­ке, он на­чал при­слу­жи­вать и чи­тать в церк­ви, при­нял уча­стие в ор­га­ни­за­ции и осу­ществ­ле­нии боль­шо­го па­лом­ни­че­ства в Ди­ве­е­во и Са­ров. По се­мей­но­му пре­да­нию, бла­жен­ная Ма­рия Ива­нов­на Ди­ве­ев­ская ска­за­ла ему, что он при­мет свя­щен­ство.
В кон­це 1927 го­да Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич, по ре­ко­мен­да­ции про­то­и­е­рея Ва­лен­ти­на Свен­циц­ко­го, был на­прав­лен в го­род Гла­зов к еди­но­мыс­лен­но­му с от­цом Ва­лен­ти­ном епи­ско­пу Ижев­ско­му и Вот­кин­ско­му Вик­то­ру (Ост­ро­ви­до­ву).
4 де­каб­ря в ка­фед­раль­ном Пре­об­ра­жен­ском со­бо­ре он был ру­ко­по­ло­жен епи­ско­пом Вик­то­ром во диа­ко­на, а 11 де­каб­ря – во иерея и опре­де­лен на слу­же­ние к Ге­ор­ги­ев­ской церк­ви го­ро­да Гла­зо­ва. 25 де­каб­ря 1927 го­да отец Вла­ди­мир был пе­ре­ме­щен на служ­бу в Мос­ков­скую епар­хию и на­зна­чен на­сто­я­те­лем мос­ков­ско­го Кня­зе-Вла­ди­мир­ско­го хра­ма в Ста­ро­сад­ском пе­ре­ул­ке.
Отец Вла­ди­мир имел по­пе­че­ние пре­иму­ще­ствен­но о мо­ло­де­жи и под­рост­ках. Со свой­ствен­ной ему рев­но­стью он за­бо­тил­ся о бла­го­ле­пии хра­ма, уде­лял мно­го вни­ма­ния цер­ков­но­му хо­ру.
В 1928 го­ду отец Вла­ди­мир пе­ре­шел под ду­хов­ное ру­ко­вод­ство ар­хи­манд­ри­та Ге­ор­гия (Лав­ро­ва). Де­кла­ра­ция от 29 июля 1927 го­да мит­ро­по­ли­та Сер­гия (Стра­го­род­ско­го) вы­зва­ла рез­кий про­тест у от­ца Ва­лен­ти­на Свен­циц­ко­го; по­сле ее вы­хо­да он по­чти до са­мой сво­ей кон­чи­ны не при­зна­вал ду­хов­ной вла­сти мит­ро­по­ли­та Сер­гия. Отец Ге­ор­гий, на­про­тив, убеж­дал сво­их ду­хов­ных чад не вно­сить но­вых раз­де­ле­ний в Цер­ковь, и без то­го бед­ству­ю­щую, и остал­ся на сто­роне За­ме­сти­те­ля Пат­ри­ар­ше­го Ме­сто­блю­сти­те­ля. В мае 1928 го­да отец Ге­ор­гий был аре­сто­ван и по­сле вы­не­се­ния при­го­во­ра вы­слан в Ка­зах­стан, в по­се­лок Ка­ра-Тю­бе.
Ле­том 1928 го­да отец Вла­ди­мир по прось­бе свя­щен­ни­ка Ва­си­лия На­деж­ди­на, с ко­то­рым его свя­зы­ва­ли под­лин­но брат­ские от­но­ше­ния, вре­мен­но слу­жил в хра­ме свя­ти­те­ля Ни­ко­лая у Со­ло­мен­ной Сто­рож­ки.
В 1929 го­ду Кня­зе-Вла­ди­мир­ский храм был за­крыт. Остав­шись без ме­ста, отец Вла­ди­мир с сы­ном Ев­ге­ни­ем пы­тал­ся про­ехать к от­цу Ге­ор­гию в Ка­ра-Тю­бе, но из-за го­ло­да и бо­лез­ни сы­на вы­нуж­ден был с до­ро­ги вер­нуть­ся в Моск­ву. В ок­тяб­ре от­ца Ва­си­лия На­деж­ди­на аре­сто­ва­ли и при­го­во­ри­ли к за­клю­че­нию в ис­пра­ви­тель­но-тру­до­вой ла­герь. В ла­ге­ре он за­бо­лел и 19 фев­ра­ля 1930 го­да скон­чал­ся в Ке­ми. Пе­ред кон­чи­ной он на­пи­сал пись­мо сво­им ду­хов­ным де­тям и от­цу Вла­ди­ми­ру, про­ся его воз­гла­вить оси­ро­тев­ший при­ход. Отец Вла­ди­мир от­клик­нул­ся на пред­смерт­ную прось­бу сво­е­го дру­га и пе­ре­шел слу­жить в Ни­коль­ский при­ход.
В храм хо­ди­ло мно­го мо­ло­де­жи, но пре­иму­ще­ствен­но при­хо­жа­на­ми его яв­ля­лись жи­те­ли по­сел­ка при Пет­ров­ско-Ра­з­умов­ской ака­де­мии, жизнь ко­то­рых бы­ла на­пол­не­на слу­же­ни­ем на­у­ке и прак­ти­че­ско­му сель­ско­му хо­зяй­ству Рос­сии.
Отец Вла­ди­мир су­мел со­хра­нить и укре­пить при­ход, со­здан­ный от­цом Ва­си­ли­ем. Слу­жа в Ни­коль­ском хра­ме, он мно­го про­по­ве­до­вал. При­хо­жа­нам за­пом­ни­лись его про­по­ве­ди на те­мы Апо­столь­ских По­сла­ний и Еван­ге­лия; они бы­ли со­дер­жа­тель­ны­ми и по­учи­тель­ны­ми, но бо­лее ра­цио­наль­ны­ми, чем про­по­ве­ди от­ца Ва­си­лия.
Вес­ной 1931 го­да бла­го­чин­ный пред­ло­жил ду­хо­вен­ству сле­до­вать фор­му­ле по­ми­но­ве­ния вла­стей, вве­ден­ной Вре­мен­ным Пат­ри­ар­шим Свя­щен­ным Си­но­дом при За­ме­сти­те­ле Пат­ри­ар­ше­го Ме­сто­блю­сти­те­ля мит­ро­по­ли­те Сер­гии (Стра­го­род­ском), и опре­де­лить свое от­но­ше­ние к июль­ской Де­кла­ра­ции 1927 го­да. В слу­чае несо­гла­сия пред­ла­га­лось уво­лить­ся на по­кой, чтобы не по­пасть под за­пре­ще­ние в свя­щен­но­слу­же­нии. Отец Вла­ди­мир при­нял ре­ше­ние вый­ти за штат. В сен­тяб­ре 1931 го­да он по­сту­пил на граж­дан­скую служ­бу в На­уч­но-ис­сле­до­ва­тель­ский ин­сти­тут пти­це­вод­ства за­ве­ду­ю­щим груп­пой из­ме­ри­тель­ных про­цес­сов.
5 ап­ре­ля 1932 го­да отец Вла­ди­мир был аре­сто­ван ор­га­на­ми ОГПУ как «ак­тив­ный участ­ник Все­со­юз­ной контр­ре­во­лю­ци­он­но-мо­нар­хи­че­ской ор­га­ни­за­ции “Ис­тин­но Пра­во­слав­ная Цер­ковь”». Бу­дучи до­про­шен­ным сле­до­ва­те­лем, он ска­зал: «Как ве­ру­ю­щий че­ло­век я, есте­ствен­но, не мо­гу раз­де­лять по­ли­ти­ки со­вет­ской вла­сти по ре­ли­ги­оз­но­му во­про­су. В Ин­сти­тут пти­це­вод­ства я по­сту­пил 8 сен­тяб­ря 1931 го­да, дал несколь­ко изоб­ре­те­ний – при­бо­ров по пти­це­вод­ству. О том, что я ли­шен из­би­ра­тель­ных прав и был свя­щен­ни­ком, в ин­сти­ту­те не зна­ли. Фа­ми­лии сво­их зна­ко­мых пред­по­чи­таю не на­зы­вать, дабы не на­влечь на них непри­ят­но­стей... Ве­дя ор­га­ни­зо­ван­ную ра­бо­ту сре­ди мо­ло­де­жи, я ста­вил пе­ред со­бой за­да­чу удо­вле­тво­ре­ния их лич­ных за­про­сов, в ду­хе хри­сти­ан­ско­го по­ни­ма­ния жиз­ни... По­вто­ряю, что на­звать пер­со­наль­но этих лю­дей я от­ка­зы­ва­юсь по мо­раль­ным и ре­ли­ги­оз­ным при­чи­нам...»
Осо­бым Со­ве­ща­ни­ем при Кол­ле­гии ОГПУ СССР 7 июля 1932 го­да он был при­го­во­рен к ссыл­ке в Се­вер­ный край сро­ком на три го­да, но за­тем вы­шло по­ста­нов­ле­ние при­го­вор счи­тать услов­ным и об­ви­ня­е­мо­го «из-под стра­жи осво­бо­дить». Об осво­бож­де­нии от­ца Вла­ди­ми­ра хо­да­тай­ство­ва­ло ру­ко­вод­ство Ака­де­мии на­ук, где он в то вре­мя ра­бо­тал.
В 1933 го­ду по­все­мест­но про­во­ди­лась пас­пор­ти­за­ция, и от­цу Вла­ди­ми­ру для по­лу­че­ния пас­пор­та при­шлось уехать на год в го­род Рос­сошь и там жить и ра­бо­тать. В 1934 го­ду он воз­вра­тил­ся в Моск­ву и устро­ил­ся на ра­бо­ту в Ин­сти­тут кли­ма­то­ло­гии в по­сел­ке Ку­чи­но. В Ку­чине отец Вла­ди­мир снял две ком­на­ты и пе­ре­ехал ту­да вме­сте с детьми и Ма­ри­ей Алек­се­ев­ной; в 1935 го­ду пред­ста­ви­лась воз­мож­ность пе­ре­ехать в Ни­коль­ское – бли­же к Москве. Жи­вя в Ни­коль­ском, се­мья от­ца Вла­ди­ми­ра по­се­ща­ла храм в честь По­ча­ев­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри у стан­ции Сал­ты­ков­ка; в этом хра­ме отец Вла­ди­мир обыч­но мо­лил­ся в ал­та­ре. В 1930-е го­ды он про­дол­жал ру­ко­во­дить сво­и­ми ду­хов­ны­ми детьми, со­вер­шая бо­го­слу­же­ния в до­мах наи­бо­лее близ­ких из них.
По­сле пе­ре­хо­да на граж­дан­скую служ­бу отец Вла­ди­мир вы­пол­нял мно­го до­го­вор­ных ра­бот, ко­то­рые вы­со­ко опла­чи­ва­лись. Зна­чи­тель­ную часть за­ра­бо­тан­ных средств он от­да­вал се­мьям со­слан­ных или умер­ших в за­клю­че­нии свя­щен­но­слу­жи­те­лей. Ду­хов­ные ча­да от­ца Вла­ди­ми­ра, имев­шие до­ста­ток, по по­слу­ша­нию ду­хов­но­му от­цу так­же по­мо­га­ли се­мьям ссыль­ных, при­чем отец Вла­ди­мир стро­го сле­дил за тем, чтобы эта по­мощь ока­зы­ва­лась своевре­мен­но и со­от­вет­ство­ва­ла ого­во­рен­ным сум­мам.
Се­мья же са­мо­го от­ца Вла­ди­ми­ра име­ла толь­ко необ­хо­ди­мое, ни в пи­ще, ни в одеж­де не до­пус­ка­лось ни­ка­ко­го из­ли­ше­ства. Од­на­жды до­че­ри Ли­дии по­да­ри­ли спор­тив­ные та­поч­ки, и они ей очень нра­ви­лись.
– У те­бя есть туфли, а у дру­гих ни­че­го нет, – ска­зал отец Вла­ди­мир до­че­ри, и по­да­рен­ные ей та­поч­ки пе­ре­дал нуж­да­ю­щим­ся.
В ав­гу­сте 1937 го­да на­ча­лись мас­со­вые аре­сты. В ночь с 8 на 9 сен­тяб­ря со­труд­ни­ки НКВД яви­лись в дом, где жил отец Вла­ди­мир со сво­ей се­мьей, и предъ­яви­ли ор­дер на обыск и арест. В ке­ро­си­но­вой лам­пе, сто­яв­шей на шка­фу, был спря­тан ан­ти­минс, ко­то­рый с осо­бен­ным тща­ни­ем ис­ка­ли сле­до­ва­те­ли. Они раз­во­ра­чи­ва­ли и вни­ма­тель­но рас­смат­ри­ва­ли каж­дую шел­ко­вую тря­поч­ку, но ан­ти­мин­са не об­на­ру­жи­ли, ибо «яко оду­шев­лен­но­му Бо­жию Ки­во­ту, да ни­ка­ко­же кос­нет­ся ру­ка сквер­ных». Про­из­во­див­шие обыск со­труд­ни­ки НКВД кла­ли на стол бу­ма­ги, пись­ма, кни­ги, мо­лит­во­сло­вы, по­ло­жи­ли и ме­да­льон с мо­ща­ми свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. Ма­рия Алек­се­ев­на гла­за­ми по­ка­за­ла Жене на ме­да­льон, и он осто­рож­но взял его со сто­ла и по­ло­жил се­бе в баш­мак. Ко­гда уво­ди­ли от­ца Вла­ди­ми­ра, ре­ши­ли, что луч­ше ему пе­ре­обуть­ся в бо­тин­ки сы­на, быв­шие ме­нее из­но­шен­ны­ми. Же­ня су­мел снять бо­тин­ки так, что ме­да­льон с мо­ща­ми остал­ся при нем, – та­ким об­ра­зом свя­ты­ня со­хра­ни­лась в се­мье.
Отец Вла­ди­мир был за­клю­чен в Бу­тыр­скую тюрь­му.
– След­ствие рас­по­ла­га­ет дан­ны­ми, что вы у се­бя на квар­ти­ре про­во­ди­ли тай­ные бо­го­слу­же­ния. Дай­те по­ка­за­ния по это­му во­про­су, – по­тре­бо­вал сле­до­ва­тель.
– Тай­ных бо­го­слу­же­ний у се­бя на квар­ти­ре я не про­во­дил. На­чи­ная с 1931 го­да я как свя­щен­ник не слу­жу, и с тех пор бо­го­слу­же­ни­я­ми не за­ни­ма­юсь во­об­ще, хо­тя са­на с се­бя не сни­мал – не от­ка­зы­вал­ся...
– Вы ука­за­ли, что со­вет­ская власть ре­ли­ги­оз­ных лю­дей не по­ни­ма­ла и не по­ни­ма­ет, та­ким об­ра­зом, на этой поч­ве вы вы­ска­за­ли яв­ную враж­деб­ность к со­вет­ской вла­сти. Объ­яс­ни­те это по­ло­же­ние.
– Я враж­деб­но к со­вет­ской вла­сти не на­стро­ен, и мой от­вет так рас­смат­ри­вать нель­зя...
– Вы вче­ра от­ка­за­лись дать по­ка­за­ния в от­но­ше­нии лиц, вхо­див­ших в ор­га­ни­за­цию в 1920 го­ду, из­вест­ных вам сей­час как по ме­сту жи­тель­ства, так и по ме­сту ра­бо­ты. След­ствие на­ста­и­ва­ет, чтобы вы пе­ре­чис­ли­ли их.
– Так как я не усмат­ри­ваю в де­я­тель­но­сти этой ор­га­ни­за­ции ни­че­го контр­ре­во­лю­ци­он­но­го, то я окон­ча­тель­но от­ка­зы­ва­юсь на­зы­вать фа­ми­лии ее чле­нов.
– 20 сен­тяб­ря се­го го­да вы точ­но так же от­ка­за­лись на­звать круг ва­ших де­ло­вых и бы­то­вых свя­зей, то есть лю­дей, с ко­и­ми вы име­е­те связь и об­ще­ние в на­сто­я­щее вре­мя. След­ствие тре­бу­ет пе­ре­чис­лить их.
– Лич­ных зна­комств у ме­ня нет, кро­ме от­но­ше­ний по служ­бе и по до­го­вор­ным ра­бо­там...
– При­зна­е­те ли вы се­бя ви­нов­ным в предъ­яв­лен­ном вам об­ви­не­нии?
– Ви­нов­ным се­бя в предъ­яв­лен­ном мне об­ви­не­нии не при­знаю...
3 но­яб­ря 1937 го­да трой­ка НКВД при­го­во­ри­ла от­ца Вла­ди­ми­ра к рас­стре­лу. Свя­щен­ник Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мов был рас­стре­лян 5 но­яб­ря 1937 го­да и по­гре­бен в без­вест­ной об­щей мо­ги­ле на по­ли­гоне Бу­то­во под Моск­вой.


Со­ста­ви­тель свя­щен­ник Мак­сим Мак­си­мов

«Жи­тия но­во­му­че­ни­ков и ис­по­вед­ни­ков Рос­сий­ских ХХ ве­ка Мос­ков­ской епар­хии. Сен­тябрь-Ок­тябрь». Тверь, 2003 год, стр. 202-216.

Биб­лио­гра­фия

ГАРФ. Ф. 10035, д. 63970.
ЦА ФСБ РФ. Д. Р539811. Т. 1, 2, 3.
Ам­бар­цу­мов Вла­ди­мир Ам­бар­цу­мо­вич, свя­щен­ник. // За Хри­ста по­стра­дав­шие: Го­не­ния на Рус­скую Пра­во­слав­ную Цер­ковь, 1917-1956. М., 1997.
Ка­ле­да-Ам­бар­цу­мо­ва Л. Со­ло­мен­ная Сто­рож­ка: О хра­ме свя­ти­те­ля Ни­ко­лая и его по­след­них на­сто­я­те­лях. Мос­ков­ский жур­нал. 1992, № 10.
[Прот. Глеб Ка­ле­да]. Он всю жизнь ис­кал Бо­га. Лам­па­да. 1997, № 27.
Крат­кое жиз­не­опи­са­ние от­ца Вла­ди­ми­ра Ам­бар­цу­мо­ва (1892-1937). Вест­ник РХД. 1990, № 160 (III).

Ис­точ­ник: http://www.fond.ru/

Богослужения

Служба священномученику Владимиру Амбарцумову, пресвитеру Московскому

Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
21 октября 2016 года (журнал № 96)

Ме́сяца октября́ в 23-й день

Священному́ченика Влади́мира, пресви́тера Моско́вскаго 

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Егда́ Боже́ственныя ре́вности/ се́рдце твое́ испо́лни Госпо́дь,/ священному́чениче пресла́вне,/ тогда́ всем житие́м твои́м/ ева́нгельстей про́поведи послужи́ти потща́лся еси́,/ и ничто́же возмо́же тя от Христа́ отврати́ти,/ ни скорбь, ни теснота́, ни гоне́ния,// богоблаже́нне Влади́мире.

Егда́ све́том ве́ры и́стинныя/ озари́ тя Госпо́дь,/ му́чениче всече́стне,/ тогда́, вся жите́йская во уме́ты вмени́в,/ свяще́нства дар прия́л еси́/ и, в тесноте́ и гла́де пребыва́я,/ пра́вило благоче́стия ча́дом твои́м яви́,// богому́дре Влади́мире.

Егда́ любо́вь соверше́нную/ в души́ твое́й уве́де Госпо́дь,/ свяще́нниче достохва́льне,/ тогда́ к испове́данию ве́ры правосла́вныя/ и по́двигу му́ченическому тя призва́,/ и́бо и смерть не возмо́же разлучи́ти тя/ от любве́ Бо́жия, я́же о Христе́ Иису́се./ Те́мже ны́не прославля́ем тя,// богоизбра́нне Влади́мире.

Сла́ва, глас 4:

Прииди́те, ве́рнии, лик соста́вим/ и воспои́м но́ваго священному́ченика,/ всем се́рдцем Бо́га возлюби́вшаго/ и за́поведи ева́нгельския до́бре испо́лнившаго./ Что бо обря́щем в заве́те его́?/ Или́ что насле́дим от име́ния его́?/ Не мя́гки ри́зы, но броню́ пра́вды,/ меч глаго́ла Бо́жия и щит ве́ры правосла́вныя./ Сия́ вся ору́жия и нам пода́ждь,/ священному́чениче Влади́мире,/ и моли́твами твои́ми сонасле́дницы Христу́ соде́лай,// подаю́щему тобо́ю нам ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен: И́же Тебе́ ра́ди Богооте́ц проро́к Дави́д:

Вход. Проки́мен дне.

И чте́ния 3 священному́ченику.

На лити́и стихи́ры, глас 4:

О сла́вный Правосла́вия побо́рниче,/ священному́чениче Влади́мире,/ с любо́вию припа́дающе к тебе́,/ прославля́ем твоя́ по́двиги и мо́лимся:/ моли́ приле́жно за нас Го́спода,// во е́же спасти́ся душа́м на́шим.

Просвети́ся житие́ твое́ доброде́тельными светлостьми́,/ и́миже, ве́рныя просвети́в,/ тьму нече́стия разгна́л еси́./ Те́мже, сын све́та благода́тию Ду́ха Свята́го быв,/ всели́лся еси́, иде́же Свет невече́рний сия́ет,/ священному́чениче Влади́мире./ Мы же, светоно́сное твое́ прославле́ние соверша́юще,// любо́вию тя почита́ем.

Сла́ва, глас 6:

Помяни́, Го́споди, и́же о Тебе́ пострада́вшаго,/ но́ваго страстоте́рпца Влади́мира,/ му́жественно Тя испове́давшаго/ и му́ки многоразли́чныя претерпе́вшаго,// и приими́ его́ моле́ния о спасе́нии на́шем.

И ны́не, глас то́йже:

О Благода́тная и Пречи́стая Де́во Мари́е,/ Хода́таице и Засту́пнице всех ве́рных,/ предста́тельством те́плаго моли́твенника,/ священному́ченика Влади́мира,// сохрани́ и защити́ зе́млю Ру́сскую.

На стихо́вне стихи́ры, глас 5.

Подо́бен: Ра́дуйся, Живоно́сный Кре́сте:

Ра́дуйся, священному́чениче Влади́мире,/ крести́телю Руси́ тезоиме́нне,/ ра́дуйся, кра́сный благове́стниче,/ и́мже мно́зи глаго́лы ве́чныя услы́шаша/ и наде́жду спасе́ния улучи́ша,/ ра́дуйся, па́стырю, житие́м и сме́ртию/ доны́не ве́ре науча́яй нас.// Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ра́дуйся, священному́чениче Влади́мире,/ ве́рою патриа́рхом дре́вним подо́бный!/ Ра́дуйся, проро́че неве́дущим Бо́га,/ ра́дуйся, Ду́ха Свята́го оби́теле!/ Ты бо в пусты́ни безбо́жия/ вся́кий во́зраст ко Христу́ приводи́л еси́/ и, я́ко друг Женихо́в,/ Тому́ страда́ньми после́довал еси́,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ра́дуйся, священному́чениче Влади́мире,/ о́браз Христо́в нам явля́яй,/ ра́дуйся, кимва́ле доброгла́сный любве́ Боже́ственныя,/ ея́же ра́ди креще́нием Христо́вым крести́лся еси́/ и ча́шу Того́ испи́ти сподо́бился еси́./ Ра́дуйся, трапе́зы Небе́сныя о́бщниче/ и соприча́стниче новому́чеников и испове́дников земли́ на́шея,/ Престо́лу Христо́ву предстоя́щих,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 8:

Ве́ра твоя́ вмени́ся в пра́вду, избра́нниче Бо́жий,/ и упова́ние па́че упова́ния во страда́ниях обре́л еси́,/ любо́вию Христо́вою созида́емь./ Те́мже и ны́не, у престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы предстоя́,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен: Безневе́стная Де́во:

Тропа́рь, глас 3:

От ю́ности Бо́га усе́рдно взыска́вый,/ и́стину в Це́ркви Правосла́вней обре́л еси́/ и, крест па́стырскаго служе́ния ре́вностно подъе́мый,/ ве́рныя во дни гоне́ний до́бре окормля́л еси́./ Те́мже и преще́ний безбо́жных не убоя́вся,/ да́же до кро́ве пострада́л еси́,/ о́тче священному́чениче Влади́мире,// моли́ Ми́лостиваго Бо́га спасти́ся душа́м на́шим. 

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 1:

Ду́хом Ева́нгелия просвети́лся еси́/ и любо́вию Боже́ственною,/ е́юже позна́ются Христо́ви ученицы́,/ ча́дом свои́м и бли́жним послужи́л еси́,/ со Христо́м взыва́я:/ а́ще кто хо́щет бы́ти пе́рвым, да бу́дет всем слуга́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Благове́стия гла́сом,/ Безневе́стная Де́во, Ма́ти Христа́ Бо́га позна́лася еси́./ Тому́ послужи́вши чи́стым житие́м Твои́м, Пресвята́я,/ от всех родо́в прославля́ешися досто́йно.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:

Дея́ний муже́й апо́стольских после́дователь яви́лся еси́,/ Христа́ ре́вностно пропове́дуя,/ и ду́хом на вся́цем ме́сте моля́ся,/ рука́ма свои́ма рабо́тая,/ скита́яся и беды́ терпя́,/ ны́не на Небесе́х воздая́ние пра́ведных/ прие́млеши досто́йно.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Велича́ет весь мир Тя, Ма́ти Бо́жия,/ А́нгельския си́лы славосло́вят,/ проро́цы ра́достне лику́ют,/ апо́столи благогове́йне покланя́ются,/ му́ченицы и пра́ведницы воспева́ют Тя дерзнове́нно.

По полиеле́и седа́лен, глас 1:

Му́чениче свя́те Влади́мире,/ от ю́ности Христа́ возлюби́в,/ житие́м нескве́рным во́зраст ста́рости и му́дрость приобре́л еси́,/ и ча́да твоя́, зло́бою младе́нствовати науча́я,/ я́ко де́ти ко Христу́ приве́л еси́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Де́во Богоизбра́нная Отрокови́це,/ ве́дуще Тя я́ко Ма́терь Бо́жию/ и Засту́пницу ро́да на́шего,/ со умиле́нием непреста́нно взыва́ем Ти:/ Влады́чице Преми́лостивая, не оста́ви ча́да Твоя́.

Та́же, степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем// смерть преподо́бных Его́.

Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние:

Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 67.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Ве́рою жив, пра́ведниче, был еси́,/ де́лы любве́ и милосе́рдия сию́ укрепля́я,/ священному́чениче Влади́мире,/ а́лчущим бо и кро́ва лише́нным потре́бная подава́л еси́/ и в гоне́нии непрекло́нен пребы́л еси́./ Сего́ ра́ди бесо́в полки́ победи́л еси́/ и уста́ безбо́жных загради́л еси́, я́коже не́когда Дании́л уста́ льво́в:// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Кано́н Богоро́дице со ирмосо́м на 6
и священному́ченику на 8, глас 2.

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,// я́ко просла́вися.

Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему неве́дения на́шего мо́ре/ и наста́вльшему ны пе́ти свята́го му́ченика Своего́ Влади́мира,/ в не́мже просла́вися.

Ре́вности Моисе́овы/ испо́лнен быв, о́тче Влади́мире,/ в пусты́ни безбо́жия ве́ру умно́жил еси́/ и дости́гл еси́ обетова́нныя земли́,/ Правосла́вныя Це́ркве.

Тя, священному́чениче Влади́мире, за́поведи Госпо́дни при́сно храня́ща,/ по́лчища супоста́т не устраши́ша,/ те́мже во огра́ду Це́ркве Правосла́вныя вшед,/ дости́гл еси́ Земли́ Обетова́нныя.

Богоро́дичен: Ковче́же святы́й и Ски́ние Боже́ственная,/ путево́ждствуй и нас ны́не в Го́рний Иерусали́м,/ при́сно от Бо́га отпа́дающия,/ да насле́дницы бу́дем Земли́ Обетова́нныя.

Песнь 3

Ирмо́с: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́./ Возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш// и несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.

Ве́рою укрепля́емь, пра́ведне,/ не затвори́л еси́ уста́ твоя́, прише́дшей годи́не безбо́жия,/ но па́че разшири́л еси́ я, пропове́дуя Христ́а,/ и, я́коже Ной пра́ведный, ве́рою обличи́л еси́ нечести́выя.

Темни́цы и враче́бницы посеща́я,/ Христа́ Авраа́млим страннолю́бием прия́л еси́,/ и я́коже о́наго, изведе́ тя Госпо́дь в Зе́млю Обетова́нную, во е́же пе́ти:/ несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.

Про́поведь твоя́ возсия́ во оте́честве на́шем,/ егда́ мно́зи зако́ннии Це́ркве сы́нове впадо́ша в нече́стие,/ ты же благослове́ние Иа́ковле ве́ры ра́ди насле́довал еси́,/ те́мже с новому́ченики взыва́еши:/ несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: При́зри на ны, окамене́нныя се́рдцем и умо́м, Пресвята́я Де́во,/ и моли́ Сы́на Твоего́,/ да и мы ча́да Авраа́мля бу́дем/ и в ве́ре утверди́мся предста́тельством Твои́м, взыва́юще:/ несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.

Седа́лен, глас 1:

Не доста́нет нам вре́мене, повеству́ющим о ве́ре твое́й,/ ю́же яви́л еси́ кроме́ Це́ркве, о́тче Влади́мире,/ но послу́шествован се́ю быв,/ дости́гл еси́ Небе́снаго Иерусали́ма,/ на Нача́льника ве́ры Иису́са взира́я,/ и кре́стным по́двигом, я́коже ле́ствицею,/ возше́л еси́ к Це́ркви напи́санных на Небесе́х,/ иде́же мо́лишися,/ да и мы с тобо́ю соверше́нство прии́мем.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Не доста́нет нам вре́мене воспе́ти чудеса́ Твоя́, Влады́чице,/ не доста́нет слове́с просла́вити та́инства, бы́вшая на Тебе́,/ па́че же дерзнове́ния не и́мамы, во гресе́х су́ще/ и во осужде́ние уста́ своя́ отверза́юще,/ но Ты сия́ очи́сти, Чисте́йшая А́нгел.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, слух Твой, и убоя́хся,/ разуме́х дела́ Твоя́, и диви́хся, и возопи́х:// сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Услы́шав Го́спода, призыва́ющаго тя,/ по сло́ву Его́ вся су́щая в ми́ре оста́вив,/ на крест возше́л еси́.

Но́зе во благовествова́ние ве́ры обу́в/ и от си́лы в си́лу восходя́,/ свяще́нства благода́тию обле́клся еси́,/ та́же и му́ченическим венце́м увенча́лся еси́.

Моли́твы де́лание возлюби́вшаго,/ слу́жбы святы́я соверши́теля тя поста́ви Госпо́дь,/ Ему́же, и в темни́цу вве́ржен, при́сно воспева́л еси́:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Слух Госпо́день услы́шавшия/ и дела́ Госпо́дня уразуме́вшия укрепи́, Пресвята́я Де́во,/ и сподо́би си́лою Сы́на Твоего́/ дела́ Бо́жия твори́ти.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю, и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас,// ра́зве бо Тебе́ ино́го Бо́га не зна́ем.

Све́та испо́лнено бысть/ свяще́нное служе́ние твое́,/ те́мже во све́те за́поведей Христо́вых/ ве́рныя лю́ди ходи́ти поуча́л еси́,/ му́дрыми словесы́ вразумля́я.

Любо́вию о́трока сиро́тствующа всынови́в, свя́те,/ и духо́вная ча́да, я́коже родна́я прие́м,/ ны́не му́ченическим дерзнове́нием/ и нас духо́вныя сро́дники своя́ соде́лай.

Повеле́нием Госпо́дним усе́рдно после́дуя,/ ча́дом твои́м ми́лостивый оте́ц яви́лся еси́/ и, я́ко до́брый па́стырь, тех, любо́вию назида́я,/ Христу́ приве́л еси́.

Богоро́дичен: Угаси́ раздо́ры церко́вныя, Христе́,/ моли́твами Ма́тере Твоея́/ и наста́ви ны, не челове́ком угожда́ти, но Тебе́, Влады́ко,/ ра́зве бо Тебе́ ина́го Бо́га не зна́ем.

Песнь 6

Ирмо́с: Ко Го́споду от ки́та Ио́на возопи́:/ Ты мя возведи́ из глубины́ а́да, молю́ся,/ да я́ко Изба́вителю во гла́се хвале́ния,// и́стины же ду́хом пожру́ Тебе́.

Благоче́стное погребе́ние жены́ твоея́/ челове́ка не́коего к ве́ре приве́де,/ му́ченическая же смерть твоя́/ мно́гия из глубины́ ме́ртвых дел возставля́ет.

Во единонадеся́том часе́ при́зван,/ труды́ ре́вностныя и кончи́ну му́ченическую Христу́ прине́сл еси́,/ те́мже полу́ченный дина́рий пода́ждь нам, мо́лимся,/ я́коже всегда́ тре́бующим твори́л еси́.

Прови́дящи жена́ твоя́ гоне́ния, возвести́ тебе́ смерть за Христа́, священному́чениче,/ ты же, словесы́ си́ми укрепле́н,/ му́ченический вене́ц му́жественне восприя́л еси́.

Богоро́дичен: Ду́хом и и́стиною Бо́гу покланя́ющеся,/ воспева́ем Тя, Ма́ти Бо́жия,/ я́ко и́стинно Сло́во О́тчее ро́ждшую/ и моля́щуюся о спасе́нии ро́да христиа́нскаго.

Конда́к, глас 7:

Ору́жием пра́вды облече́нный,/ страда́ния за ве́ру му́жески прия́л еси́/ и, я́ко и́стинный во́ин Христо́в,/ мучи́телем противоста́л еси́, глаго́ля:/ привре́менно есть госпо́дство ва́ше./ Мы же вопие́м ти:/ ра́дуйся, священному́чениче Влади́мире,// во Ца́рствии Небе́снем венце́м нетле́нным от Бо́га увенча́нный. И́кос:

Ве́рою стра́нствия на земли́ прия́л еси́,/ Оте́чествия и́стиннаго взыску́я,/ те́мже Бог угото́ва ти Небе́сный град;/ ве́рою поноше́ние Христо́во в бога́тство вмени́в,/ еги́пет мы́сленный оста́вил еси́,/ те́мже Бог на го́ру Богови́дения тя возведе́;/ ве́рою кровь свою́ пролия́л еси́,/ на мздовоздая́ние взира́я,/ те́мже па́льмовыя ве́тви в ру́це прие́м./ Мы же ны́не вопие́м ти:/ ра́дуйся, священному́чениче Влади́мире,/ во Ца́рствии Небе́снем венце́м нетле́нным от Бо́га увенча́нный.

Песнь 7

Ирмо́с: О́бразу злато́му на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния:/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми поя́ху:// благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Безве́стно, я́ко а́гня незло́бивое пострада́в, священному́чениче Влади́мире,/ ны́не, в бе́лых оде́ждах на Небесе́х А́гнцу предстоя́, пое́ши:/ благослове́ние и честь и сла́ва Тебе́ во ве́ки.

Небре́гл еси́ безбо́жных веле́ния, я́ко о́троцы в Вавило́не,/ те́мже по сме́рти А́нгел вознесе́ ду́шу твою́ в Небе́сныя оби́тели,/ иде́же со ста́рцы и А́нгелы покланя́ешися Престо́лу Влады́чню.

В ро́ве земне́м скры́ти беззако́ние свое́ мня́ху уби́йцы,/ а́нгели же ду́шу твою́ к же́ртвеннику Бо́жию вознесо́ша,/ отону́дуже тщету́ мучи́телей свиде́тельствуеши, вопия́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: О́бразу злато́му не покланя́ющихся/ ороси́ ми́лостию Твое́ю, Богоро́дице,/ Ни́ва бо Ты еси́ неора́нная,/ ороше́нная же Ду́хом Святы́м/ и прозя́бшая Еди́наго от Тро́ицы, Бо́га оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго,/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га,/ по́йте, дела́, я́ко Го́спода,// и превозноси́те во вся ве́ки.

Власть мучи́телеву, я́ко вре́менную обличи́в,/ в темни́цу вве́ржен был еси́,/ ю́же ти Госпо́дь росо́ю Ду́ха в храм претвори́./ Ны́не же пред Престо́лом Бо́жиим слу́жиши Ему́ во ве́ки.

Доброму́др быв, егда́ разделе́ния церко́вная прилучи́шася,/ Христу́ Еди́ному ве́рно послужи́л еси́/ и ча́да своя́ в послуша́нии Тому́ сохрани́л еси́./ Те́мже Седя́щий на Престо́ле обита́ет в тебе́ во ве́ки.

Бо́жие промышле́ние безро́потно прия́л еси́/ и, скита́яся и лише́ния терпя́,/ бли́жним служе́ния не оста́вил еси́, о́тче Влади́мире./ Те́мже по сло́ву Госпо́дню ра́дости неизрече́нныя насыща́ешися.

Богоро́дичен: О́гненныя пе́щи и тьмы гее́нския изба́ви нас, Влады́чице,/ но ми́лостива к нам бу́ди,/ да Тя, я́ко Богоро́дицу и Ма́терь Све́та, в пе́снех возвели́чим.

Песнь 9

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щься от Де́вы нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная,// Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

Земны́м отце́м Свяще́нному Писа́нию науче́н,/ от Отца́ Небе́снаго печа́ть Ду́ха Свята́го прия́л еси́/ и, Сы́ну Бо́жию после́довав,/ да́ры Небе́сныя по́двигом му́ченическим оправда́л еси́.

Гоне́ния, предрече́нная ти, прия́л еси́ от безбо́жных/ и, сло́ву ева́нгельскому после́дуя,/ мно́гия ско́рби и муче́ния претерпе́л еси́,/ сего́ ра́ди ны́не лику́еши во оби́телех О́тчих.

Бо́гу ны́не предстоя́,/ просвети́ ны, грехми́ мно́гими омраче́нныя,/ воздви́гни от сна грехо́внаго/ и научи́ ны воспева́ти Тро́ицу Единосу́щную и Неразде́льную.

Богоро́дичен: И́мамы в бе́здне му́читися, омраче́ннии страстьми́,/ а́ще не Ты, Де́во, умо́лиши Сы́на Твоего́,/ да поми́лует нас,/ тем Всепе́тую Богоро́дицу, Тя велича́ем.

Свети́лен:

Днесь све́тлый о́блак свиде́телей Бо́жиих призва́вше,/ вся новому́ченики Це́ркве Ру́сския просла́вим,/ да облиста́ет нас Со́лнце Пра́вды, Христо́с Бог наш,/ моли́твами священному́ченика Влади́мира,/ и́же ку́пно с ни́ми Престо́лу Бо́жию предстои́т/ и Све́та Невече́рняго наслажда́ется.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Днесь, Богома́ти,/ сия́нием Твои́х образо́в огражда́еши и осеня́еши нас./ Мы же благода́рне вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная,/ гре́шных Спору́чнице и всех скорбя́щих Ра́досте.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 1.

Подо́бен: Всехва́льнии му́ченицы:

О всехва́льне священному́чениче!/ Ты мучи́тельми в зе́млю лю́те вве́ржен был еси́,/ но А́нгели на Не́бо ду́шу твою́ прия́ша,/ отону́дуже всем лю́бящим тя,/ я́ко звезда́ пресве́тлая сия́еши,/ и па́мять твою́ днесь све́тло соверша́ющих// в Небе́сныя оби́тели путево́дствуеши.

О всехва́льне священному́чениче!/ Ты, сла́вы земны́я бе́гая,/ кра́сная ми́ра сего́ отве́ргл еси́/ и на путь скорбе́й и страда́ний/ му́жественне возше́л еси́./ Сего́ ра́ди му́ченик Госпо́день наре́клся еси́/ и, в лице́ святы́х ны́не водворя́яся,// мо́лишися о спасе́нии душ на́ших.

О всехва́льне священному́чениче!/ Тебе́ чи́стыми се́рдцем и усты́/ похвале́ние приноси́ти подоба́ет,/ ты же, не́мощь душе́вную на́шу/ и ску́дость слове́сную ве́дая,/ приими́ с любо́вию днесь пе́ние сие́/ и, Престо́лу Бо́жию предстоя́,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 2:

Со́тника ве́ру, и во Изра́или неве́домую, показа́в,/ от лю́теровы ве́ры в Правосла́вие преше́л еси́/ и, стори́чный плод Христу́ прине́с,/ во Ца́рствии Небе́снем со Авраа́мом возле́гл еси́./ Те́мже с ним Го́спода моли́,/ да изба́вит нас тьмы кроме́шния// и спасе́т ду́ши на́ша.

И ны́не, глас то́йже:

Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,// сохрани́ мя под кро́вом Твои́м. 

НА ЛИТУРГИ́И

Слу́жба вся священному́ченику

Моли́тва

О священному́чениче Влади́мире, избра́нный учениче́ и после́дователю Христо́в! От ю́ности твоея́ Бо́га усе́рдно взыска́в, ве́ру и́стинную обре́л еси́ и, сло́вом ева́нгельским, я́ко свети́льником, весь путь жития́ твоего́ озари́в, в те́мную годи́ну гоне́ний крест па́стырский небоя́зненно подъя́л еси́ и, ве́рным наста́вник, окорми́тель и уте́шитель быв, смерть за ве́ру претерпе́л еси́. Те́мже моли́ся и ны́не Влады́це Христу́, правосла́вныя христиа́ны от разделе́ний соблюсти́, свяще́нники и мона́шествующия в по́двизе укрепи́ти, о́троки от па́губных и бесо́вских наве́тов сохрани́ти и вся ве́рныя в Правосла́вии утверди́ти и сию́ ве́ру святу́ю непрело́жну нам соблюсти́, да просла́вим ку́пно с тобо́ю на Небесе́х Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитвы

Тропарь священномученику Владимиру Амбарцумову, пресвитеру Московскому, глас 3

От ю́ности Бо́га усе́рдно взыска́вый,/ и́стину в Це́ркви Правосла́вней обре́л еси́/ и, кре́ст па́стырскаго служе́ния ре́вностно подъе́мый,/ ве́рныя во дни́ гоне́ний до́бре окормля́л еси́./ Те́мже и преще́ний безбо́жных не убоя́вся,/ да́же до кро́ве пострада́л еси́,/ о́тче священному́чениче Влади́мире,/ моли́ Милостива́го Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: С юности Бога усердно искавший, истину в Церкви Православной обрел ты и, крест пастырского служения ревностно поднявший, верующих во дни гонений прекрасно окормлял ты. Потому и угроз безбожников не побоялся, даже до смерти пострадал ты, отче священномученик Владимир, моли Милостивого Бога о спасении душ наших.

Кондак священномученику Владимиру Амбарцумову, пресвитеру Московскому, глас 7

Ору́жием пра́вды облече́нный,/ страда́ния за ве́ру му́жески прия́л еси́/ и, я́ко и́стинный во́ин Христо́в,/ мучи́телем противоста́л еси́, глаго́ля:/ привре́менно е́сть госпо́дство ва́ше./ Мы́ же вопие́м ти́:/ ра́дуйся, священному́чениче Влади́мире,// во Ца́рствии Небе́снем венце́м нетле́нным от Бо́га увенча́нный.

Перевод: Надевший доспехи праведности (Рим.13:12, 2Кор.6:7), мученичество за веру мужественно претерпел ты и, как истинный воин Христов, восстал против мучителей, говоря: «Временна власть ваша». Мы же взываем к тебе: «Радуйся, священномученик Владимир, в Царствии Небесном венцом нетленным Богом увенчанный».

показать все

Молитва священномученику Владимиру Амбарцумову, пресвитеру Московскому

О, священному́чениче Влади́мире, избра́нный учениче́ и после́дователю Христо́в! От ю́ности твоея́ Бо́га усе́рдно взыска́в, ве́ру и́стинную обре́л еси́, и сло́вом ева́нгельским, я́ко свети́льником, весь путь жития́ твоего́ озари́вый, в те́мную годи́ну гоне́ний крест па́стырский небоя́зненно подъя́л еси́, и ве́рным наста́вник, окорми́тель и уте́шитель быв, смерть за ве́ру претерпе́л еси́. Те́мже моли́ся и ны́не Влады́це Христу́ правосла́вныя христиа́ны от разделе́ний соблюсти́, свяще́нники и мона́шествующия в по́двизе укрепи́ти, о́троки от па́губных и бесо́вских наве́тов сохрани́ти и вся ве́рныя в Правосла́вии утверди́ти и сию́ ве́ру отце́в непрело́жну нам соблюсти́, да просла́вим ку́пно с тобо́ю на Небесе́х Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая священномученику Владимиру Амбарцумову, пресвитеру Московскому

О, святы́й священному́чениче Влади́мире, избра́нный учениче́ и после́дователю Христо́в, ве́рою, я́ко свети́льником, озари́вый ве́сь пу́ть жития́ твоего́, наипа́че же в те́мную годи́ну гоне́ний, егда́ и сме́рть за ве́ру претерпе́л еси́ и возше́л еси́ к све́ту Богообще́ния, иде́же лице́м зри́ши Бо́га, Ему́же послужи́л еси́. Благода́ть восприя́л еси́, ве́ру у́бо, в не́йже бе́ воспита́н умно́жив, креще́нием и́стинным крести́лся еси́, и кре́ст свяще́ннический на пе́рси восприя́в, на кре́ст Голгофский возше́л еси́, от си́лы ве́ры вы́ну в си́лу любве́ восходя́, бли́жним у́бо послужи́л еси́, у́зники и больны́я уте́шив, ве́рныя от раско́ла сохрани́в и дру́ги твоя́ от безбо́жных гони́телей сокры́в. Те́мже приими́ и на́шу моли́тву, ча́д твои́х, Бо́га о тебе́ благодаря́щих, Госпо́дь бо не сокры́ по́двига твоего́ от на́с, и просла́вити тя́ благослови́, и сро́дники твоя́ моли́твами твои́ми Це́ркви вся́ко послужи́ти сподо́би. Те́мже моли́ся и ны́не Влады́це Христу́, свяще́нники умудри́ти и от разделе́ний соблюсти́, мона́шествующия в по́двизе укрепи́ти, де́ти от па́губных наве́тов бесо́вских сохрани́ти и вся́ ве́рныя в правосла́вии утверди́ти, и сию́ ве́ру отце́в непрело́жну до конца́ на́м соблюсти́, да просла́вим ку́пно с тобо́ю на Небесе́х Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Случайный тест