Иван Иванович Дмитревский

Свидетельства Священного писания ветхого и нового завета о святейшей Евхаристии или Литургии,

содержащие бывшие о ней от начала мира Прообразования и Пророчества , показывающия ее Учредителя , Самого Иисуса Христа, время, место и образ совершения ее в Апостольском веке; ее важность, необходимость и пользу , от нее проистекающую, и проч.

Когда и для чего были Прообразования и Пророчества о Евхаристии

Прообразованияи Пророчества Таинства Евхаристии начались вместе с бытием человеческого рода, научая и руководя людей всех веков к вере в Искупителя , делая их участниками Жертвы , принесенной Им на Кресте . Для того Св. Апостол утверждает, что все ветхозаветные ели одно и тоже брашно , т. е. манну, прообразовавшую Тело Христово, и пили одно и тоже пиво, Кровь Христову, прообразованную истекшею из камене водою. Пияху бо от духовного последующего камене: камень же бе Христос (1Кор.10:3, 4).

А. Свидетельства Ветхого Завета.

Быт. 1г, 1еі. 1а То2й твою2 блюсти бYдетъ главу, тh же блюсти бYдеши Его пzту.

Божественные сии предзнаменования, Самим Богом изреченные в Раю к прародителям нашим по падении их, содержат первое благовестие (προτοευαγγέλιον) о искуплении человеческого рода, чрез жертвоприношение Иисуса Христа на кресте , и совершаемое ныне в Таинстве Евхаристии ; ибо едина и таяж есть во обоих Таинствах Жертва 44 .

д7, д7. в7 ИҐ бhсть по днeх, и6 А"вель принесE, и6 т0й t первор0дныхъ o6вецъ своих, и6 t ту’кwвъ иcхъ: и6 призр2е Бг7ъ на А"велz и6 на д1ары е3гw2.

О всех древних Жертвоприношениях вообще ведать надлежит, что они были сень грядущих благ, тело же (т. е. самая истина) Христос (Евр.10:1;Кол.2:17). Они прообразовали собою Священнодействие Иисуса Христа на Кресте , и в Литургии ныне совершаемое. Для того и Авель множайшую жертву принес Богу, по вере в будущего Искупителя, за что и свидетельствован бысть, быти Праведник (Евр.11:4); но Праведником без веры во Христа никто быть не может, по пророческому изречению: Праведник (мой) от веры жив будет (Авв.2:4); и Св. Павел, подтверждая это, говорит: без веры невозможно угодити Богу (Рим.1:17; Гал.3:11; Евр.10:38; 11, 6).

и7, к, к7а. г7 ИҐ создA Иwе жeртвенникъ Гcдеви: и6 взz t всєхъ скотHвъ чи1стыхъ, и6 t всєхъ птиц чи1стыхъ, и вознес2е во всесожж1еніе на ж1ертвенникъ. И6 wбонЅ Гcдь, воню2 благоухAніz.

Б. Свидетельства Нового Завета

Матf. главA ѕ7, ст. a7і. а7 Хлєбъ на’ш насYщный дaждь на’м днeсь.

Св. Златоуст говорит: «Везде полагает образ Христов и будущая сеннопишет. Аще овча бысть жремо, образ есть Спасителя; аще вол , изображение Господне; аще тельцы , аще юница , аще ино что из приносимых, аще голубь и горлица: все отношение к Спаситгелю имело » 45 .

ді, иі. д ИҐ Мелхиседeкъ цaрь Салjмский и6знесE хлебы и6 вино2: бѕше же свzщeнникъ Бг7а вhшнzго.

Св. Киприан в послан. к Цецилию: «Как древле (в книге Бытия) Священник Мельхиседек, желая преподать Аврааму законное благословение, предначертал образ жертвоприношения Христова , установленный на хлебе и вине : так и теперь Господь, который есть исполнение закона и Пророков , исполняя и дополняя истину предначертанного образа, привел его в совершение, показав, что вознес хлеб и чашу, растворенную вином ». Другие таинственные причины хлеба и вина см. ниже в Изъяснен. §§ 104 и 133 46 .

ИҐсх. б7і, к1а е7 Созва Мwv2с2eй всѕ стaрцы сынwвъ ИҐи7левыхъ, и6 рече иcмъ: ш1едше поими1те себє’ wвчA по сродствHм вaшым, и6 пожри1те пAсху.

«Таинство Агнца , Его же пасху жрети заповеда Бог, образ бысть Христа , которого кровию, по причине нашей в Него веры, помазуют домы, т. е. себя самих, верующие в Него 47 )». Св. Златоуст об Агнце пасхальном говорит, что он «будущая прообразовал; ибо образ бысть оный агнец другого Агнца духовного , и овча овчате; оное бе сень, сие же иcтина» 48 .

ѕ7і, г7і, д7і, е7і. ѕ Ѕаутра бhсть спaдшей росє oколо полкA, И6 сE на лиц2Э пустhни мєлко, ћкw коріaндръ, бєло2 аки лeдъ на земли. U6зрєвше же то2 сн7ове І23и7левы, рє’ша другъ ко другу: что е6сть сіE; не вєдzху во, что2 бѕше. Речe же МwЂсeй къ ни1мъ: сeй хлєбъ, е6г0же дадE Гдcь вAмъ ћсти.«Zкоже мы, по крещении, zдим тело Владычне: тако они (иудеи) манну , по прехождении морz» 49 . з7і, е7, ѕ7. з7 ИҐ рече Гдcь къ Мwv3сeю: пойди2 прeд людми2 си1ми, и6 пой6ми2 съ соб0ю t стaрецъ людскихъ, и6 жeзлъ, и4мже пресєклъ е6си2 м0ре, возми2 в рYку твою2, и6 пойди2. А"зъ же стaну тaмw прeжде пришeствіz твоегw u6 кaмене въ Хори1ве: и6 u6дaриши въ кaмень: и6 и6зhдетъ и6з1 негw водA, и6 да пиютъ лю1діе.

«Коснулся (Моисей) камню, и камень источил велию воду . Касается Священник потира , преизливается вода в чаше, текущая в жизнь вечную, и пиет народ Божий, приобретший благодать Божию» 50 . «Якоже мы пием кровь Господню: тако они (иудеи) воду , истекшую из краесекомого камене » 51 .

кд7, и7. и7 СE кровь завєта, ег70же завєщA Гдcь къ вaм w всeхъ словесЭхъ си1хъ.

«Христу, исполняющу оное проображение, всяко нужда бысть принести кровь Свою в жертву на тайней вечери , и поистине принесе 52 ».

к7е, l.f И6 возлагaти будеши на трапе’зу хлєбы предложeніz предо мн0ю при1снw. «Сей хлеб, предложенные оные хлебы проображаху» 53 ). Св. Исидор. pал. к7а, к7ѕ, к7з, l. ‹Мwли1твы моЅ [Гдcеви] возд1амъ предъ боѕщимисz е6гw, Zдѕтъ о›б0зіи и6 насhтzтсz, и6 восхвaлzтъ Гдcа взыскающіи е6го2: живA будут с7рдцA иcхъ в вєк1ъ вєка. – Zд0ша и6 поклони1шасz вси2 тучніи земли2. Под именем молитв должно разумети здесь обеты жертвоприношений и даров; паче же установление Свzтейшиz Евхаристии»» 54 . pал. к7б, а7, б7, е. аі Гдcь пас1етъ мЅ и6 ничто2же мz лиши1тъ: На мєстє ѕлaчнє, тaмw всели1 мz: на водє покойнє воспитa мz. – U6гот0валъ е6си2 предо мн0ю трапEзу сопроти1въ стужaющымъ мнє: u6мaстилъ е6си2 е6лeомъ главY мою2, и чaша твоЅ u6поzвaющи мz, ћкw держaвна. Бл. Феодорит говорит: «Всzкородное наслаждение благ, пастырь сей дарует от Него пасомым» 55 . «Пажити тучные не что иное суть, как разве познание Бога, Свzтейшаz Евхаристиz , хлеб Слова Божиz» 56 . «Слыши, как Давид сказует о духовной чаше сей, котораz на предлежащей стоит трапезе: – и чаша Твоz упоевающи мz, zко державна. Новый пиzнства образ! Ибо укреплzет человека, и твердость дает ему и силу; затем, что из духовного камене оно истекло» 57 . «Державствующее (укреплzющее), а не раcслаблzющее упоение и таинственную пищу предлагает нам Той, Иже пасет нас» 58 . «Силу Таинства объzснzет тебе блаженный Давид, говорz: уготовал еси предо мною трапезу сопротив стужающим мне (Пс.22:5). Сказанное же им имеет такой смысл: до пришествиz Твоего демоны уготовлzли человекам трапезу, оскверненную, нечистую, исполненную диавольской силы; но по пришествии Своем, Владыко, Ты уготовал еси предо мною трапезу. Когда человек говорит Богу: уготовал еси предо мною трапезу , что́ иное означает, как не таинственную и духовную трапезу, какую уготовал нам Бог сопротив , т. е. вопреки и противоположно демонам» 59 ? pал. lг, f7. б‹ Вкуси1те и6 ви1дите, ћко блaгъ Гдcь. «После сего слышите Псалмопевца, который Божественным сладкопением приглашает вас к приобщению св. Таин, и говорит: вкусите и видите, zко благ Господь. Не телесной гортани предоставьте суд, нет, не ей, но неколеблющейсz вере. Ибо вкушающим повелеваетсz вкусить не хлеба и вина, но того, что изображает собою тело и кровь Христовы» 60 .

pал. le, f7 гі U6пію1тсz t тука д0му твоего, и6 пот0комъ слaдости твоеz напои1ши zc.

Есть нам чаша упоения добрая, есть чаша упоения, целомудрие творящая. Кая же есть сия? Чаша духовная, чаша спасительная, чаша пречистая, крови Владычней» 61 .

pал. и7, к7, к7а ді U6блажи2, Гд7и, бл3говолeниемъ твоимъ Сіwна, и6 да сози1ждутсz стє’ны Їеcрли1мскіz: Тогда бlговоли1ши жертву пра7вды, возношeніе и6 всесожегaемаz: тогдA возложAтъ на w6лтaрь тв0й телцы2 62 .

pал. р7і, ст. д7 и6 е7. е‹ Пaмzть сотвори1лъ есть чудeсъ своихъ: ми1лостивъ и6 щeдръ Гдcь. Пи1щу дадE боѕщимсz е6гw.

«Сия пища есть Манна, которую одождил Бог с небесе Евреем. – Манна же была прообразованием Таинства Евхаристии . Оно дано народу Христианскому в пищу духовную и в память чудес, соделанных Христом на земли, из коих главнейшее и превосходнейшее есть славное страдание Его и смерть» 63 .

pал. ре7і, ст. г7 и6 д7. ѕ7і Что2 воздамъ Гд7еви w6 всєх, z7же воздадe ми; Чaшу спасeниz пріиму, и6 и4мz Гдcне призо2ву. 64

Притч. глав. f7, ст. а7 и6 б7. з7і Премудрость создA себE д0мъ, и оутверди2 столпw2въ сeмь: заклA своЅ жертвеннаz, и6 раствори2 въ ча7ши своeй віно2, и6 оуготова свою трапeзу.

«Дух Св. чрез Соломона прознаменует образ Господня жертвоприношения, закланную жертву, и хлеб и вино 65 . По страдании Своем и воскресении, Премудрость, Сила, Слово – Бог, послал Апостолов к безумным, несмысленным, т. е. к народам, неведущим Бога, предложив трапезу , Св. жертвенник, и на нем хлеб небесный и нетленный, и всем причащающимся его жизнь подающий, святое и всесвященное Свое тело и вино, веселящее сердце и творящее бодрость в каждом из вкушающих от него, яко в чаше растворив Свою кровь , призывая званных и избранных чрез Своих Апостолов» 66 .

ИҐсаіи глав. ѕ7 и6 з7. и7і И6 послан бhсть ко мн1е е6ди1н t Серафjмов, и6 в рYце своEй и6мЅше u4гль горz’щъ, е6г0же клещами взzтъ t o6лтарz: и6 прикоснYсz u6стнAмъ мои1мъ, и6 речE: сE прикоснYсz сіE u6стнам твои2мъ, и6 t1иметъ бе3закHніz твоz’, и6 грехи твоЅ w2чиститъ.

«Послан бысть един от Серафимов, и имеяше угль в руце, егоже взят клещами от алтаря: сие значит иерея содержащего умный угль, Христа, десницею руки своей на святом жертвеннике и освящающа и очищающа приемлющих и причащающихся» 67 . «Приступающие христолюбцы, приемлем страшное оное причащение не яко от человека, или от священника, но яко от самого Серафима, с огненныя тоя лжицы, юже видал Исаия: тако приемлем плоть оную Святую! Якоже устами нашими приникше к ребру Господню и пиюще из него: тако приемлем животворящую оную кровь» 68 .

Глав. f7і, ст. f7і и6 к7а. f7і Въ т0й дeнь бдетъ жeртвенникъ Гдcеви, в1 земли2 ЕҐгЂпетстєй, и6 ст0лпъ в1 предєлєхъ егH Гдcеви. – ИҐ познaнъ бYдетъ Гдcь ЕгЂптzномъ: и6 u6бєдzтъ ЕҐгЂптzне Гд7а въ т0й дeнь, и6 сотворѕтъ жeртвы и6 дaры, и6 w6бєщaютъ o6бєты Гдcеви, и6 воздадz’тъ.

«Если возбранено было Иудеям алтарей Господу, кроме Иерусалима, нигде не воздвигать, то как же здесь пророк народу обещает, что должно в средине Египта воздвигнуту быть алтарю, посвященному Господу? Надлежит признать со Святыми Отцами, что, разве только по начале христианского благочестия, законно и по силе Пророчества жертвенники Господу во Египте поставлены. Тогда во первых чистым и совершенным служением Господь там, как и в других местах вселенныя, почитаем быть начал (ст. 21). Не один раз Цари Египетские дары и жертвы в храм Иерусалимский посылали 69 , но кто может утверждать, чтоб прежде Христа или знаем поистине Египтянам, или почитаем был Господь приятным, и Его Величества достойным Богослужением» 70

Глав. к7е, ст. ѕ7 и6 з7.к7 ИҐ сотвори’тъ Гдcь Саваw’fъ всє’мъ z6зы’комъ: на гор2є се’й и6спію’тъ р’адость, и7спіют віно. Пома’жутсz мv’ромъ на гор2є се’й: преда’ждь сіЅ вс‰ z6зы’комъ: т’ой бо совє’тъ на вс‰ z6зы’ки.

«Сим пророчеством ясно изображается обращение язычников к вере и пришествие Мессии, уготовляющего всем народам трапезу Божественную «в Евхаристии» 71 .

І2eрем. глав. л‹. ст. з7і и и7і.

ка7 Тaкw речE Гдcь: не w6скYдєетъ t Дв7да мYжъ, сєдz’й на прест0лє д0му Їи7лева: и6 t жрец1евъ и6 t ЛеЂітwвъ не поги1бнетъ мYжъ t лицa моегH, приносѕй всесожжeніz и6 дaръ, и6 творѕй жeртвы по всЅ дни2.

«Сие пророчество относится к царству Иисуса Христа над Церковию, яко наследницею обетований, которые Иуде и Израилю даны были (Рим.4:16. 9, 8. 9.Гал.3:22), и которая на их достоинства и именования возведена, по справедливейшему праву (ст. 18); и поелику Аароново Священство от семинадесяти (и более) веков, как в Иерусалиме, так и в прочих странах света, престало: то в сих обещаниях разумеется едино Иисуса Христа Священство , которое есть вечно; и как от Него Самого, так и другими с начала в Церкви Кафолической служителями Его было отправляемо; и которое даже до конца веков пребывать имеет 72 ».

Захар. глав. f7, ст. зі. кв7 А$ще что2 блaго е6гw2, и6 а4ще что2 добро2 е6гw2, пшеница ю5ношам, и віно2 благоухaнно дє’вамъ (а).

Блажен. Иерон. в Толк. на сии слова – под пшеницей и вином разумеет Христа, в Евхаристии нам предлагаемого. Пшеница и вино означают святейшую тайну Евхаристии , истинную силу и крепость верных подвижников, которые подвержены беcпрестанным нападениям. Тоже самое вино подает христианским девам, т. е. немощным душам, веселость и силы, возбуждая их Божественным упоением презирать все прелести мира и плоти» 73 .

Мал.гл. а7, ст. ‹ и6 а7і. вг7Нєсть во’лz моѕ въ васъ, глаголетъ Гдcь Вседержи’тель, и жeртвы не пріим1у t рYкъ вaшихъ. ЗанE t востHкъ с0лнца и3 до з†падъ и4мz мое прослaвисz во z7зыцєхъ, и6 на всѕкомъ мєстє f1Ђміaмъ прино’ситсz и4мени моему, и6 жeртва чи1ста.

«О приносимых от вас (Иудеев) тогда жертвах глаголет Бог чрез Малахию, единого из дванадесяти (пророков): несть воля моя в вас и проч.; о приносимых же Ему на всяком месте от нас жертвах предрек тогда, глаголя: и имя Его прославляем мы; вы же оскверняете» 74 . «Сия есть чистая и беcкровная жертва, юже от восток солнца до запад приносиму Себе Господь сказа» 75 .

«Понеже Христос есть хлеб наш, то сей хлеб да дастся нам, всегда просим мы, сущии во Христе и Евхаристии каждый день в пищу спасения себе приемлющии» 76 ; «Христос научил нас в Молитве просить в нынешнем веке хлеб насущный , т. е. будущий, которого начаток имамы в нынешней жизни, плоти Господней причащающеся» 77 . «Чрез хлеб насущный разумеваем есть Христос, хлеб духовный. Ибо повелевается нам просити ничтоже плотское, но вся Божественная 78 . Сей хлеб есть начаток будущего хлеба , иже есть насущный. Насущный бо (ἑπιοὺσιος) являет или будущий , то есть грядущего века, или к соблюдению существа нашего приемлемый» 79 .

Глав. к7в. ст. к7, г, и6-д7. в7 U6подо2бисz црcтвие нбcное ч7лку царю2, и3же сотвори2 брaки сн7у своем1у: ИҐ послA рабы своЅ призвaти зв†нныz на брAки, г7лz: рцhте зв†нным: сE o6бєдъ мой u6гот0вахъ, ю6нцы2 мои2 и6 u6пит†ннаz и всљ, и6 всљ готHва, пріидите на брaки!

«Человеку царю подобится Бог; творит же брак Сыну Своему, совокупляя и обручая его всякой душе, благими делами украшенной. Жених есть Христос, невеста же Церковь, и душа чистая. Юнцы и хлебы Ветхий и Новый Завет; Ветхий означается чрез юнцы: живозакалаемые бо жертвы приношаху; Новый же хлебами: хлебы бо ныне приносим на жертву» 80 .

Установление Евхаристии

Главa к7ѕ. ст. к7ѕ-к7и. г7 ZдYщымъ же и4мъ, пріемъ Їи7съ хлєбъ, и бlгослови1въ преломи1, и3 даѕше u6ченикwмъ, и речe: пріими2те, zди1те: сіE е4сть тєло моE. И6 пріeмъ чaшу, и3 хвал2у воздaвъ, дадE и5мъ, глаг0лz: пjйте t неЅ вси2: сіѕ бо е7сть кр0вь моz новаго завЭта, z1же за мн0гіz и3зливaема во њставлeніе грехHвъ.

Мa1рка главA д7і. ст. к7в-к7д. д7 ИҐ kдYщымъ и6мъ, приEмъ ИҐи7съ хлЭбъ, и3 бlгослови1въ преломи1, и3 дадE и4мъ, и3 речe: пріими1те kди2те: сиE eсть тєло моE. ИҐ пріи1мъ чaшу, хвал2у воздавъ, дадE и4мъ: и3 пи1ша t неЅ вси2. ИҐ речE и1мъ: сіz е5сть кр0вь моЅ, н0ваго завєта, за мн0ги и3зливаема. Луки2 главA д7J. ст. ѕ7і. e7 Чlвj1ькъ нєкій сотвори’ ве’черю ве’лію и звA мн0ги.

«Человеком именуя человеколюбивого Своего Отца (Бога); понеже от человеколюбного смотрения приемлется притча, им же содействовав нас, общники нас сотворив плоти Сына Своего , человеком Его именовав. Вечерю же велику нарече смотренге Его сицевое, за величество Таинства спасения ради нашего» 81 .

Намерение I. Христа при установлении Евхаристии

ГлавA к7в, ст. f7і к3 к7. ѕ7 И пріи1мъ хлєбъ, хвалY воздaвъ преломи, и3 дадE и7мъ, г7лz: сіE eсть тj1ьло моE, е3’же за вы даeмо: сіе твори1те въ моE воспоминaніе. Та’кожде же и3 чaшу по вeчери, гlz: сиЅ чaша, н0вый завєтъ моeю кровію, є4же за вы2 проливaетсz. Їwaнна глав ѕ7, ст. lв-lи. з7 Рече u.$бо и1мъ Їи7съ: ґми1нь ґми1нь гlю вaмъ, не Мwv5сeй дадE вaмъ хлєбъ cъ нб7сE: но Oц7ъ м0й даeтъ вамъ хлєбъ и6стинный съ нб7сE: Хлєбъ бо Б9ій е4сть сходѕй съ нб7сE, и3 даѕй жив0тъ мJру. Рєша u5бо къ нем1у: Гдcи! всегдA дaждь нaм хлєбъ сeй. РечE же и61мъ Їи7съ: А$зъ е4смь хлєбъ жив0тный: грzды2й ко мн1є не и3’мать взалкaтисz: и3 вєруzй въ мЅ не и3мать вжаждaтисz никогдаже. А$зъ е4смь хлєбъ жив0тный. Nц7ы вaши kд0ша мaнну Въ пустhни, и3 u3мр0ша: Сeй е4сть хлєбъ сходѕй съ нб7сE: а5ще кто снЭсть t хлєба сегH, жи1въ будетъ во вєки. ИҐ хлєбъ, е3гw2же а5зъ дaмъ, пл0ть моЅ е5сть, ю4же а4зъ да5мъ за жив0тъ мJра. Прѕхусz же междY соб0ю жи1дове гlюще: кaко мо2жетъ сeй нaмъ дaти пло2ть свою ћсти; Рече же и2мъ Їи7съ: †ми2нь ґми2нь г7лю вамъ, Aще не снЭсте пл0ти Сн7а чlческагw, ни піeте кро2ве е6го, животa не и4мате въ себє. zдый мою2 пл0ть, и6 піѕй мою2 кр0вь, и5мать животъ вєчный, и6 а4зъ воскреш2Y; е6го2 въ послєдний дeнь. Пл0ть во моѕ и4стинно е4сть бр1ашно, и6 кровь моѕ и4стинно е4сть пиво. Kдhй мою2 пло4ть, и6 піЅй мою2 кровь, во мн2є превывaетъ, и6 а4зъ въ нeмъ. Kкоже послa мѕ живhй tц7ъ, и6 азъ жив2Y tц7ы рaди: и6 z6дhй мЅ, и6 т0й жи1въ будетъ менE рAди. – Z%дый хлєбъ сeй, жи1въ бyдетъ во вєки.

Бл. Феофилакт в Толковании на сии слова: «Явленно здесь о таинственном причащении тела Своего рече. Внимай же разумно, яко хлеб в Тайнах , от нас ядомый, не образ есть Господни пдоти, но самая плоть Господня ... Зде навыкаем величества Тайны причащения ! ядый бо и пияй плоть Господню и кровь , в Самом пребывает Господе, и Бог в нем 82 . Един ломяще хлеб , иже есть врачевство беcсмертия » («Аntidotum vivеndi in Dео, реr Jезum Сhristum»). Смотри ниже в Изъяснении § 135 83 .

Глав. ф‹, ст. lд. и7 Е"ди1нъ t вwинъ копіeмъ рeбра е3мY пробод2е, и6 а4біе и2зы2де кр0вь и6 водA.

«Изыде кровь и вода : не просто, ни якоже случися, изыдоша сии два источника, но понеже из обоих Церковь составися. Ведят наученные Таинствам, водою возраждаемые, кровию же и плотию питаемые. Отселе начало приемлют Таинства 84 . Един от воинов копием разверз Ему ребра, и из ребр Его истекла кровь и вода . Для чего вода? для чего кровь ? Вода да очистит (крещением), кровь да искупит (причащением) » 85 .

Дєѕний глав. б7, ст. м7в и6 м7ѕ. f7 Бѕху же (вси вЭровавшіи) терпѕще бо u6чeніи А"пcлъ, и во o6бщeніи, и въ преломлeніи хлєба, и6 въ моли1твахъ. – По всѕ дни терпѕще е6динодушно въ цр7кви, и6 ломѕще по домHмъ хлЭбъ.

«Не слышал ли еси, како три тысящи оныя, общения наслаждающияся всегда быша пребывающа во учении»? Здесь чрез общение Св. Златоуст разумеет Причащение Святых Таин 86 .

а7 Корjнfzн. глав. е7, ст. з7. ‹ ИҐбо Пaсха нaша за нh пожрeн бысть Хрcт0съ.

«Вопросил бы я их с удовольствием, что́ есть Пасха , что есть Четыредесятница? И что иудейская (Пасха), что же наша? И чего ради оная единожды во весь год бывает, сия же в каждое собрание (литургия) совершается?.. Четыредесятница единожды в лето бывает: Пасха же трижды в неделю, а иногда четырежды, или паче, коликратно восхощем... Всегда Пасха есть; весте таинники (верные) глаголемое: и в пяток и в субботу, и в день Господский (воскресный) и в день мучеников таяж жертва совершается» 87 .

Глав. ‹, ст. ѕ7і, з7і, к7а и6 к7в а‹ Чaша благословeніz, ю4же блгословѕемъ, не o6бщeние ли кр0ве Хрcт0вы е4сть; хлєбъ е7г0же л0мимъ, не общеніе ли тЭла Хр7това е6сть; Kкw е3ди2нъ хлєбъ, еди1но тєло е3смы мнози: вси1 бо t еди1наго хлєба причащaемсz. – Не м0жете чaшу Гдсню пи2ти и чaшY бєсовскую: не можете трапeзє. Гдcней причащaтисz, и трапEзє бєсо2встей. Глав. а7і, ст. к7г-к7f. в7і Áзъ бо пріѕхъ t Гдcа, е5же и предAхъ в1амъ, љ1ко Гдcь Їи7съ в7 н0щь, в7 ню1же прeданъ бывAше, пріeмъ хлєбъ, ИҐ бlгодари1въ преломи2, и6 речE: пріими1те z6ди1те, сіE е5сть тЭло моE, е4же за вы2 ломи1мо: сіE твори1те въ моE воспоминaніе. Тaкожде и6 чaшу по вeчери, гlz: сіѕ чaша н0вый злвЭтъ е4сть въ моей крови: сіE творите, е6ли1жды а4ще піeте, въ моE воспоминaніе. Е"ли1жды бо а4ще ja4сте хлєбъ сeй, и6 чaшу сію2 піeте, смерть Гдcню возвєщaете, д0ндеже пріи1детъ. Тємже и3же аще ћстъ хлj1ьбъ сeй, и3ли2 піeтъ чaшу Гдcню недост0йнє, пови1ненъ бyдетъ тЭлу и6 кр0ви Гдcни. Да и6скушaетъ же чlкъ себe, и тaко t хлєба да ћстъ и6 t чaши да пиeтъ: Kдhй бо и6 піѕй недост0йнє, сYдъ себ2є ћстъ и6 піeтъ, не разсуждaz тєла гд7нz. Е"врeемъ г7л. г7і, ст. ‹. г7і И$мамы же o6лтaрь, t7 негHже не и4мутъ влaсти ћсти служaщіи сєни.

«Того ради хощет (Бог), дабы мы возносили дар ко алтарю выну без отпущения». И выше в той же главе: «Иудеи же не возносят: не прияша бо Слово , еже возносится 88 . Сей (Олтарь) древнего много честнее; оный бо сего есть сень. Оный приемлет бессловесныя жертвы, сей же словесную и Божественную » 89 .

Ґпокaлv2pіса глав. в7, ст. з7і. д7і Побєждaющему дaмъ ћсти t ма’нны сокровeнныz. Глав. f7і, ст. з7 и6 f7 е7І Рaдуимсz и6 весели2мсz, и6 дади1мъ слaву е3му: ћко пріи1де брaкъ А$гнчій, и6 женA е6гH u6гот0вила е4сть себE. – ИҐ глаг0ла ми2: напиши2, бlжeни звaннии на вeчерю брaка А$гнча.

«Кто между вами одержит победу, тот напитаем будет духовною Манною , небесною оною снедию, которую Христос, пришедый в мир, даровал 1) откровением истин ко спасению принадлежащих, и Божиих о человеках советов; 2) благодатию и дарами Духа Святого; наконец 3) причащением Тела Своего и Крови в Евхаристии и 4) обетованием утешений и радостей небесных. Все сии (блага) сокровенная оная Манна в себе содержит. Ибо есть сокровенна от плотских Иудеев; известна же единым только верным, подвизающимся в беcпрестанной борьбе с плотию, миром, диаволом и заблуждениями» 90 .

* * *

44

См. выше в пред. §§ 12 и 15 и ниже.

45

Бес 176. Том. 5, стр. 986. Изд. в Этоне 1612 г.

46

Тоже самое свидетельствуют св. Злогоуст и св. Дамаскив.

47

Св. Иуст. Флп.разг. с Триф.

48

Бес. 80.

49

Бл. Феоф. в толк. на 1Кор.10:3.

50

Св. Амврос. Мед. о Таин. кн. 5. гл. 1.

51

Феофил. в вышеприведен. месте.

52

Кам. О Свят. Евх. ч. 1. гл. 2. – См. Евр.9:9.

53

Св. Ин.Дам. о Прав. Вере. Кн. 4. гл. 13, чл. 11. – См. Св. Исид. Пенус. Кн. 1. посл. 123.

54

См. Толк. Дсалт., час. 1, лист. 81.

55

См. Толк. на сей псал.

56

Толк. псал., час. 1, лист. 82.

57

Св. Злат Бесед. на св. Пасху.

58

Бл. Феодор. Толк. сих слов.

59

Кир. Иерус. 4-е Тайн. Поуч., гл. 7.

60

Св. Кирил. Иерус., Слово тайноводс. 5-е, гл. 20.

61

Св. Злат. Бес. 84.

62

См. ниже в Изъясн., § 79.

63

Толк. Псалт., ч. 3, л. 75.

64

См. выше, § 13. Псалом сей читается пред причащением для прославления сего Таинства.

65

Кипр. Посл. к Цецил.

66

Афан. Вел. в Бес. на Ник. Соб. против Ария.

67

Св. Герман в Тайнозрен. вещей церковн.

68

Св. Ефрем Сир. в Слове о животвор. тайнах.

69

Иосиф Флавий против Аппиона, кн. 2, о Евергете. Древ. Иудейск., кн. 12 о Филадельфе.

70

Балм. Толк. на сии слова. См. Кам. Веры. Стр. 797.

71

Он же, в Толк. на сии слова.

72

Он же, в Толк. на сие место.

73

Каллист в Толк. на сие место. Блаж. Иероним... (см. выше).

74

Св. Иуст. Флп. в разг, с Триф.

75

Св. Ин. Дам. о Прав. Вере. Кн. 4, гл. 13. Чис.11.

76

Св. Кипр. в Слове о Мол. Госп.

77

Св. Афан. Вел. о восприят. единства челов.

78

Кирил. Алек. Кн. 13 о Покаян.

79

Св. Ин. Дам. о Прав. Вере. Кн. 4, гл. 13.

80

Бл. Феофид. Толк. на сии слова.

81

Он же, см. Толк. на сию притчу.

82

Бл. Феофил. в Толк. на сии слова.

83

Св. Игнат. Бог. в Посл. к Еф.ч. 20

84

Св. Злат. Бес. 85 на св. Иоанна.

85

Св. Амврос. Мед. о Таин. кн. 5, гл. 1.

86

Злат. Бес. 27 на 1Кор.

87

Злат. Бес. 52 на постящ. в Пасху. На 1 Посл. Тим., Бес. 5.

88

Св. Ирин. Прот. ерес, кн. 4, гл. 18.

89

Бл. Феодор., в Толк. на сии слова.

90

Калм. в Толк. на сие место.



Источник: Историческое, догматическое и таинственное изъяснение Божественной литургии : Основано на Священном Писании, правилах Вселенских и Поместных соборов и на Писании св. отцев церкви / Сост. И. Дмитревским. - [Репринт. воспроизведение изд. 1897 г.]. - М. : Моск. патриархат : Моск. отд-ние ВООПИИК, 1993. - 427 с. : ил.; 24 см.; ISBN 5-87301-067-6

Вам может быть интересно:

1. Обозрение пророческих книг Ветхого Завета – Глава 5. Книга Пророка Варуха Алексей Никитич Хергозерский

2. Пособие при чтении и изучении Библии в семье и школе. Выпуск III архимандрит Никифор (Бажанов)

3. Толкование на пророка Иеремию – Глава XXI святитель Иоанн Златоуст

4. Книга пророка Исаии – Глава 15 преподобный Ефрем Сирин

5. Историческое учение об Отцах Церкви. Том II – § 131. Толкования Свящ. Писания. Общие свойства толкования. святитель Филарет Черниговский (Гумилевский)

6. Книга пророка Осии – Глава 13 профессор Павел Александрович Юнгеров

7. Примечания к чтению и толкованию Священного Писания по указанию самого Писания и толкований святоотеческих архиепископ Игнатий (Семенов)

8. Благоговейные размышления при слушании литургии Иван Иванович Дмитревский

9. Православная Церковь и сектанты – Всеобщий суд протоиерей Димитрий Владыков

10. Практическое руководство для священнослужителей при совершении церковных треб в 4-х выпусках (1873г.) – Выпуск 4-й. О совершении Таинства Елеосвящения протоиерей Андрей Хойнацкий

Комментарии для сайта Cackle

Ищем ведущего программиста. Требуется отличное знание php, mysql, фреймворка Symfony, Git и сопутствующих технологий. Работа удаленная. Адрес для резюме: admin@azbyka.ru

Открыта запись на православный интернет-курс