Дни памяти:

8 марта  (переходящая) – 8 марта (23 февраля) в невисокосный год / 7 марта (23 февраля) в високосный год

Житие

Жизнь и труды апостолов – Св. священномученик Поликарп, епископ Смирнский

Житие священномученика Поликарпа, епископа Смирнского

Свя­ти­тель По­ли­карп, епи­скоп Смирн­ский, ро­дил­ся око­ло 80 г., жил в Ма­лой Азии, в г. Смирне. Ра­но остав­шись си­ро­той, он был вос­пи­тан, по ука­за­нию Ан­ге­ла, бла­го­че­сти­вой вдо­вой Кал­ли­стой. По­сле смер­ти на­ре­чен­ной ма­те­ри По­ли­карп раз­дал свое име­ние и стал ве­сти це­ло­муд­рен­ную жизнь, слу­жа боль­ным и немощ­ным. Его очень по­лю­бил и при­бли­зил к се­бе свя­той епи­скоп Смирн­ский Ву­кол (па­мять 6 фев­ра­ля). Он по­свя­тил По­ли­кар­па в диа­ко­на, по­ру­чив ему про­по­ве­до­вать в хра­ме Сло­во Бо­жие.

В то вре­мя был жив свя­той апо­стол Иоанн Бо­го­слов. Свя­той По­ли­карп был осо­бен­но бли­зок к свя­то­му Иоан­ну Бо­го­сло­ву, ко­то­ро­го со­про­вож­дал в его апо­столь­ских пу­те­ше­стви­ях. Свя­ти­тель Ву­кол ру­ко­по­ло­жил свя­то­го По­ли­кар­па во пре­сви­те­ра, а неза­дол­го до кон­чи­ны за­ве­щал по­ста­вить его епи­ско­пом на Смирн­скую ка­фед­ру. Ко­гда со­вер­ша­лось по­свя­ще­ние свя­то­го По­ли­кар­па во епи­ско­пы, ему явил­ся Гос­подь Иисус Хри­стос. Свя­ти­тель По­ли­карп с апо­столь­ской рев­но­стью ру­ко­во­дил сво­ей паст­вой. Поль­зо­вал­ся он боль­шой лю­бо­вью и сре­ди свя­щен­ства. С боль­шой теп­ло­той от­но­сил­ся к нему свя­той Иг­на­тий Бо­го­но­сец. От­прав­ля­ясь в Рим, где его ожи­да­ла казнь (он был рас­тер­зан ди­ки­ми зве­ря­ми), он пи­сал свя­то­му По­ли­кар­пу: "Как корм­чим нуж­ны вет­ры или обу­ре­ва­е­мо­му – при­стань, так на­сто­я­ще­му вре­ме­ни ну­жен ты для то­го, чтобы до­стиг­нуть Бо­га".

На рим­ский пре­стол всту­пил им­пе­ра­тор Марк Авре­лий (161–180), на хри­сти­ан бы­ло воз­двиг­ну­то од­но из же­сто­чай­ших го­не­ний. Языч­ни­ки тре­бо­ва­ли, чтобы су­дья ис­кал свя­то­го По­ли­кар­па – "от­ца всех хри­сти­ан" и "со­вра­ти­те­ля всей Азии". В это вре­мя свя­ти­тель По­ли­карп по на­сто­я­тель­ной прось­бе сво­ей паст­вы пре­бы­вал в неболь­шом се­ле­нии неда­ле­ко от Смир­ны. Ко­гда во­и­ны при­шли за ним, свя­той По­ли­карп вы­шел на­встре­чу и ве­лел их на­кор­мить, а сам в это вре­мя стал мо­лить­ся, го­то­вясь к му­че­ни­че­ско­му по­дви­гу. Его стра­да­ния и смерть опи­са­ны в "По­сла­нии хри­сти­ан Смирн­ской Церк­ви к дру­гим Церк­вам" – од­ном из са­мых древ­них па­мят­ни­ков хри­сти­ан­ской пись­мен­но­сти. Бу­дучи при­ве­ден на суд, свя­ти­тель По­ли­карп твер­до ис­по­ве­дал свою ве­ру во Хри­ста и был при­го­во­рен к со­жже­нию. Па­ла­чи хо­те­ли при­бить его к стол­бу, но он спо­кой­но им ска­зал, что не сой­дет с ко­ст­ра, и его толь­ко свя­за­ли ве­рев­кой. Пла­мя окру­жи­ло свя­то­го, но не кос­ну­лось его, со­мкнув­шись в воз­ду­хе над его го­ло­вой. Ви­дя, что огонь не вре­дит ему, тол­па языч­ни­ков и иуде­ев ста­ла тре­бо­вать, чтоб он был убит ме­чом. Ко­гда свя­то­му По­ли­кар­пу на­нес­ли ра­ну, из нее вы­тек­ло так мно­го кро­ви, что она по­га­си­ла пла­мя. Те­ло свя­щен­но­му­че­ни­ка По­ли­кар­па со­жгли. Смирн­ские хри­сти­ане с бла­го­го­ве­ни­ем со­бра­ли его чест­ные остан­ки, свя­то чтя его па­мять.

Со­хра­нил­ся рас­сказ о свя­том По­ли­кар­пе его уче­ни­ка, свя­то­го Ири­нея Ли­он­ско­го, ко­то­рый при­во­дит Ев­се­вий в "Цер­ков­ной Ис­то­рии" (V, 20): "Я был еще очень мо­лод, ко­гда ви­дел те­бя в Ма­лой Азии у По­ли­кар­па, – об­ра­ща­ет­ся свя­той Ири­ней к сво­е­му дру­гу Фло­ри­ну. – ...Я мог бы те­перь ука­зать ме­сто, где си­дел бла­жен­ный По­ли­карп и бе­се­до­вал, – мог бы изо­бра­зить его по­ход­ку, об­раз его жиз­ни, внеш­ний вид, его бе­се­ды к на­ро­ду, его дру­же­ское об­ра­ще­ние с Иоан­ном, как он сам рас­ска­зы­вал, и с про­чи­ми са­мо­вид­ца­ми Гос­по­да, – то, как он при­по­ми­нал сло­во их и пе­ре­ска­зы­вал, что слы­шал от них о Гос­по­де, Его уче­нии и чу­де­сах... По ми­ло­сти Бо­жи­ей ко мне я и то­гда еще вни­ма­тель­но слу­шал По­ли­кар­па и за­пи­сы­вал сло­ва его не на дос­ке, но в глу­бине мо­е­го серд­ца... Итак, мо­гу за­сви­де­тель­ство­вать пе­ред Бо­гом, что ес­ли бы этот бла­жен­ный и апо­столь­ский ста­рец услы­шал что-ни­будь по­доб­ное тво­е­му за­блуж­де­нию, то он тот­час за­гра­дил бы слух свой и изъ­явил бы него­до­ва­ние свое обыч­ною по­го­вор­кою: "Бо­же Бла­гий! До ка­ко­го вре­ме­ни Ты до­пу­стил ме­ня до­жить".

При жиз­ни свя­ти­тель на­пи­сал несколь­ко по­сла­ний к пастве и пи­сем к раз­ным ли­цам. До на­ше­го вре­ме­ни до­шло его по­сла­ние к филип­пий­цам, ко­то­рое, по со­об­ще­нию бла­жен­но­го Иеро­ни­ма, чи­та­лось в ма­ло­азий­ских церк­вах за бо­го­слу­же­ни­ем. Оно бы­ло на­пи­са­но свя­ти­те­лем в от­вет на прось­бу филип­пий­цев при­слать им со­хра­нив­ши­е­ся у свя­ти­те­ля По­ли­кар­па пись­ма свя­щен­но­му­че­ни­ка Иг­на­тия Бо­го­нос­ца.

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка По­ли­кар­па, епи­ско­па Смирн­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Молитвы

Тропарь священномученику Поликарпу, епископу Смирнскому

глас 4

И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ния обре́л еси́, Богодохнове́нне,/ в виде́ния восхо́д./ Сего́ ра́ди, сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Полика́рпе,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак священномученику Поликарпу, епископу Смирнскому

глас 1

Плоды́ слове́сныя Го́сподеви принося́,/ Полика́рпе му́дре, доброде́телей же́ртвы,/ те́мже и от Бо́га досто́ин иера́рх просла́вился еси́./ Сего́ ра́ди днесь, просве́щшеся твои́ми словесы́,/ воспева́ем твою́ достохва́льную па́мятъ,// сла́вяще Го́спода.

Каноны и Акафисты

Канон священномученику Поликарпу, епископу Смирнскому

глас 8

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты Еги́петския, я́ко просла́вися.

Христо́вым светоли́тием сия́я и Того́ просвеще́нием, о́тче, наполня́емь, омраче́нную ду́шу мою́ озари́, богому́дре, моли́твами твои́ми.

Просвеще́ние спаси́тельнаго пропове́дания, чи́стое се́рдце твое́, я́коже зерца́ло нескве́рно, о́тче, облиста́в зари́, все́м просия́.

Зако́на но́ваго столпописа́ние ты́ бы́л еси́, напи́сано име́я, о́тче, не черни́лом, но Ду́хом Боже́ственным благода́ти боже́ственное Ева́нгелие.

Богоро́дичен: Бо́га, из Тебе́ воплоще́нна, ве́дуще, без хоте́ния плотска́го, су́ща пре́жде тва́ри и пре́жде все́х ве́к, вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ на́с в Тебе́, Го́споди, дре́вом умерщвле́й гре́х, и стра́х Тво́й всади́ в сердца́ на́с, пою́щих Тя́.

Ма́слина, псало́мски рещи́, плодови́та бы́л еси́, Полика́рпе богоявле́нне, в дому́ Го́спода твоего́, весе́лие нося́ пропове́дания.

Напра́вил еси́ усе́рдно, богоблаже́нне, у́м тво́й повеле́нием Спа́совым, по досто́инству бы́л еси́ Того́ Це́ркве па́стырь изря́ден.

Всеце́лую тебе́ сама́го Христу́ прине́сл еси́ я́ко жи́ву же́ртву муче́нием, со́вести свиде́тельством, предпострада́в, всеблаже́нне, по́стничеством.

Богоро́дичен: Умерщвле́ния на́шего пе́рсть оттрясла́ еси́, ро́ждши и́стинно безсме́ртие, и оде́жды на́м истка́ла еси́ нетле́ния, Де́во, Рождество́м Твои́м.

Седа́лен, гла́с 8.

Благода́тный гро́зд в души́ вои́стинну возде́лав, о́тче му́дре, я́ко вино́, источи́л еси́ ве́ры сло́во, веселя́щее все́х ве́рных мы́сли, и чуде́с яви́лся еси́ непроходи́ма пучи́на; те́мже и му́чеников яви́лся еси́ удобре́ние, огне́м скончава́емь и све́та сподобля́емь присносу́щнаго, Полика́рпе. Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Помышле́ньми поползну́вся лука́выми, во глубину́ впадо́х грехо́вную и, стеня́, взыва́ю Ти́ от се́рдца, Пречи́стая: на мне́ удиви́ бога́тую ми́лость, и Твоего́ милосе́рдия неизме́рную пучи́ну, и щедро́т Твои́х неисче́тное бога́тство и да́ждь ми́ покая́ние и прегреше́ний проще́ние, да любо́вию взыва́ю Тебе́: моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти ми́, Тя́ бо наде́жду име́ю, ра́б Тво́й.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй прегреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим боже́ственныя Стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, слу́х Твоего́ смотре́ния, и просла́вих Тя́, Еди́не Человеколю́бче.

Многопло́дный доброде́телей добропло́дный са́д Влады́це яви́лся еси́, о́тче Полика́рпе.

Всесожже́ние соверше́нно и чи́ста же́ртва прине́слся еси́ Спа́су все́х, о́тче Полика́рпе.

Песносло́вим, сла́вне, души́ твоея́ кре́пкое терпе́ние и твои́х по́двиг до́блесть.

Богоро́дичен: Просвети́, Чи́стая, омраче́нную ду́шу мою́ све́том Твои́м, Я́же Све́т ро́ждшая Присносу́щный.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́та Пода́телю, и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го Бо́га не зна́ем.

Заре́ю духо́вною просвеща́емь, у́м, преподо́бне, обра́зно огне́м опаля́емь, я́ве научи́лся еси́ огне́м, богому́дре, твоего́ сконча́ния.

Струю́ прия́л еси́ жи́зни, я́ко от пото́ка пи́щи, прему́дре, ученико́м возлю́бленным науче́н бы́в, поче́рпшим прему́дрости бе́здну.

Бога́тство, и сла́ву све́тлу, и долготу́ жития́, и жи́знь нетле́нну и́стинная му́дрость — Христо́с, тебе́ дарова́, о́тче, я́ко вельми́ Того́ возлю́бльшему.

Богоро́дичен: Ве́тхий де́ньми, я́коже на руно́ до́ждь, Пречи́стая, в Твое́ чре́во сни́де освяще́нное, и но́в яви́ся Ада́м, Человеколю́бец.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Умертви́вся, богоглаго́ливе, ми́ру всему́, Еди́ному же Христу́ живы́й пребыва́я, и к Нему́ преше́л еси́, жи́зненное нетле́ние прие́мля.

Благообра́зно ходя́, блаже́нне, ча́до же све́та и ми́ра явля́яся, нощна́го пе́рвенца и бори́теля позна́л еси́, Маркио́на.

Науча́еми, о́тче, словесы́ твои́ми, вся́ку побежда́ем скве́рную е́ресь и лука́вая со́нмища, два́ вводя́щих нача́ла злочести́вых.

Богоро́дичен: Гре́х ми́ра взе́млющаго, Чи́стаго А́гнца заче́нши, Всенепоро́чная, согреше́ний проще́ние моли́ дарова́ти рабо́м Твои́м.

Конда́к, гла́с 1.

Плоды́ слове́сныя Го́сподеви принося́, Полика́рпе му́дре, доброде́телей же́ртвы, те́мже и от Бо́га досто́ин иера́рх просла́вился еси́. Сего́ ра́ди дне́сь, просве́щшеся твои́ми словесы́, воспева́ем твою́ достохва́льную па́мять, сла́вяще Го́спода.

И́кос:

Му́дрости благосты́ню поче́рп, от тоя́, о́тче, напо́лнил еси́ богоразу́мия ста́до твое́ и всесвята́го и неизрече́ннаго Божества́ Трисо́лнечное облиста́л еси́, Отца́ нерожде́ние, Сы́на же рожде́ние и исхожде́ние Ду́ха, Еди́но Божество́, Еди́ну Сла́ву я́сно научи́л еси́ и и́дольское безбо́жие из ко́рене посе́кл еси́, плоды́ же зре́лы — ду́ши ве́рующих — приводя́ к Не́й, сла́вне, в Ню́же крести́хомся, в Ню́же и ве́руем, сла́вяще Го́спода.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Тве́рдым по́мыслом горя́щий пла́мень премину́л еси́, сла́вне, я́ко трие́ о́троцы пе́щь, огне́м невеще́ственным ороша́еми, посреди́ же огня́ взыва́я, неопали́мь пребы́л еси́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Блаже́н еси́, и добро́ тебе́ е́сть, ны́не все́льшемуся, иде́же пра́ведных селе́ния, иде́же му́ченик во́инства, иде́же му́дрых апо́столов ли́цы взыва́ют: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Непло́дныя пе́рвее, многопло́дны Христу́ ду́ши приве́л еси́, возде́ланием духо́вным уравни́в, и благокла́сно си́м предлага́я се́мя, и наказу́я пою́щия с тобо́ю: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ты́ еди́на Бо́гу, вся́ческая му́дре соде́лавшему, Ма́ти яви́лася еси́ Неискусобра́чная, Де́во Ма́ти Всечи́стая. Те́мже благоче́стно Тебе́, Всенепоро́чная, взыва́юще, пое́м: благослове́на, Я́же Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго, и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Священноде́йствовав, сла́вне, Христо́ву та́йную слу́жбу, слове́сное овча́ — себе́ приве́л еси́ Бо́гу, же́ртву прия́тну и благоуго́дну, всепло́дну, Полика́рпе треблаже́нне.

Ю́ношское в седи́не и глубоча́йшее му́жество показа́л еси́: кре́стною си́лою воздви́гл еси́ себе́ к боже́ственным подвиго́м, богому́дре, священному́чеников Христо́вых сла́ва, преподо́бне.

Утвержда́емь кресто́м, и святи́тельскою красото́ю досто́йно облече́н, о́тче, в Це́рковь Бо́жию вше́л еси́ твое́ю кро́вию Пастыренача́льнику Христу́ яви́тися.

За Христа́ закла́вся, я́коже знамени́т ове́н, священноявле́нне, подо́бник яви́лся еси́ страда́нием Его́, и сла́вы бы́л еси́ соприча́стник, и Ца́рствия Его́ снасле́дник.

Богоро́дичен: Светови́ден сто́лп о́гнен и о́блак све́тел, предводя́щь, к небе́сному насле́дию, Богороди́тельнице Чи́стая, бу́ди ми́, Де́во Всенепоро́чная, в пусты́ни жития́ заблужде́нному.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Светоно́сная твоя́, о́тче, возсия́вши па́мять, просвеща́ет ду́ши благоче́стно сию́ соверша́ющих, чу́дне, и прича́стники Боже́ственнаго светоявле́ния сия́ соверша́ет. Ю́же досто́йно, богому́дре, пе́сньми ублажа́ем.

С вы́шними ли́ки святы́х а́нгел престо́лу Влады́чнему предстоя́, Сего́ моли́ дости́гнути на́м спаси́тельную Стра́сть и Того́ Воскресе́ние све́тло, доброде́телей многообра́зныя ви́ды соверша́ющия.

Венцено́сна тя́, о́тче, и по́чести побе́ду прии́мша Боже́ственныя десни́цы, и по́двиги сконча́вша, и све́та исполня́ема, ве́рующе, Полика́рпе му́дре, моли́твенника Христу́ тя́ усе́рдно предлага́ем.

Богоро́дичен: Я́ко Богоро́дицу Тя́, Де́во, и Ма́терь Сло́ва, и Хода́таицу су́щую на́м присносу́щныя и Боже́ственныя жи́зни, я́ко пра́вды Со́лнце возсия́вшую на́м, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Свети́лен.

Богосло́вному ученику́ учени́к бы́в, Полика́рпе, мно́г пло́д Го́споду ве́рных приве́л еси́, себе́ же самого́ всепло́дие прине́сл еси́ о твое́м ста́де, и ны́не моли́ся за вся́ ны́.

Богоро́дичен: Щедро́ты Твоя́, Бо́же, на лю́ди и ста́до Твое́ низпосли́ моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере и все́х святы́х Твои́х и на́м все́м да́руй вели́кую Твою́ ми́лость.

Случайный тест

(5 голосов: 5 из 5)