Великий канон Андрея Критского (с переводом на русский язык), читаемый во вторник первой седмицы Великого поста


 

Поне­дель­ник Сре­да Чет­верг 1‑й сед­ми­цы Сре­да (вечер) 5‑й сед­ми­цы

Аудио:

 

Песнь 1

Ирмос: Помо́щник и покрови́тель бысть мне во спасе́ние, Сей мой Бог, и просла́влю Его́, Бог отца́ мое­го́, и воз­не­су́ Его́: сла́вно бо просла́вися.

[Помощ­ник и Покро­ви­тель явил­ся мне ко спа­се­нию, Он Бог мой, и про­слав­лю Его, Бога отца мое­го, и пре­воз­не­су Его, ибо Он тор­же­ствен­но про­сла­вил­ся. – Пере­вод Н.И. Кед­ро­ва] (Исх.15:1–2)

При­пев: Поми́луй мя, Бо́же, поми́луй мя.

Ка́иново преше́д уби́йство, произволе́нием бых уби́йца со́вести душе́вней, оживи́в плоть, и воева́в на ню лука́выми мои́ми дея́ньми.

[Пре­взой­дя Каи­но­во убий­ство, созна­тель­ным про­из­во­ле­ни­ем, через ожив­ле­ние гре­хов­ной пло­ти, я сде­лал­ся убий­цею души, воору­жив­шись про­тив нее злы­ми мои­ми дела­ми.] (Быт.4:3–8)

А́велеве Иису́се, не уподо́бихся пра́вде, да́ра Тебе́ прия́тна не принесо́х когда́, ни дея́ния боже́ственна, ни же́ртвы чи́стыя, ни жития́ непоро́чнаго.

[Аве­ле­вой пра­вед­но­сти, Иису­се, я не под­ра­жал, нико­гда не при­но­сил Тебе при­ят­ных даров, ни дел бого­угод­ных, ни жерт­вы чистой, ни жиз­ни непо­роч­ной.] (Быт.4:4)

Я́ко Ка́ин и мы, душе́ окая́нная, всех Соде́телю дея́ния скве́рная, и же́ртву поро́чную, и непотре́бное житие́ принесо́хом вку́пе, те́мже и осуди́хомся.

[Как Каин, так и мы, несчаст­ная душа, при­нес­ли Созда­те­лю все­го жерт­ву пороч­ную – дела нече­сти­вые и жизнь невоз­дер­жан­ную: поэто­му мы и осуж­де­ны.] (Быт.4:3–5)

Бре́ние Зда́тель живосозда́в, вложи́л еси́ мне плоть и ко́сти, и дыха́ние и жизнь, но о Тво́рче мой, Изба́вителю мой, и Судие́, ка́ющася при­и­ми́ мя.

[Ожи­во­тво­рив­ший зем­ной прах, Ску­дель­ник (Гон­чар), Ты даро­вал мне плоть и кости, дыха­ние и жизнь; но, Тво­рец мой, Иску­пи­тель мой и Судия, при­и­ми меня каю­ще­го­ся!] (Быт.2:7)

Извеща́ю Ти, Спа́се, гре­хи́, я́же соде́ях, и души́ и те́ла мое­го́ я́звы, я́же внутрь уби́йственнии по́мыслы разбо́йнически на мя возложи́ша.

[Пред Тобою, Спа­си­тель, откры­ваю гре­хи, сде­лан­ные мною, и раны души и тела мое­го, кото­рые раз­бой­ни­че­ски нанес­ли мне внут­рен­ние убий­ствен­ные помыс­лы.] (Лк.10:30)

А́ще и согреши́х, Спа́се, но вем, я́ко Человеколю́бец еси́, наказу́еши ми́лостивно, и милосе́рдствуеши те́пле: слезя́ща зри́ши, и притека́еши я́ко Оте́ц, призыва́я блу́днаго.

[Хотя я и согре­шил, Спа­си­тель, но знаю, что Ты чело­ве­ко­лю­бив; нака­зы­ва­ешь с состра­да­ни­ем и милу­ешь с любо­вью, взи­ра­ешь на пла­чу­ще­го и спе­шишь, как Отец, при­звать блуд­но­го.] (Лк.15:20)

Сла­ва, Тро­и­чен: Пресу́щная Тро́ице, во Еди́нице покланя́емая, воз­ми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное, и я́ко благоутро́бна, даждь ми сле́зы умиле́ния.

[Пре­су­ще­ствен­ная Тро­и­ца, Кото­рой мы покло­ня­ем­ся как Еди­но­му суще­ству, сни­ми с меня тяже­лое бре­мя гре­хов­ное и, как Мило­серд­ная, даруй мне сле­зы умиления.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Богоро́дице, наде́жде и предста́тельство Тебе́ пою́щих, воз­ми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное, и я́ко Влады́чица Чи́стая, ка́ющася при­и­ми́ мя.

[Бого­ро­ди­це, Надеж­да и Помощь всем вос­пе­ва­ю­щих Тебя, сни­ми с меня тяже­лое бре­мя гре­хов­ное и, как Вла­ды­чи­ца Непо­роч­ная, при­ми меня кающегося.]

Песнь 2

Ирмос: Вонми́, не́бо, и возглаго́лю, и вос­пою́ Хри­ста́, от Де́вы пло́тию прише́дшаго.

[Внем­ли, небо, я буду воз­ве­щать и вос­пе­вать Хри­ста, при­шед­ше­го во пло­ти от Девы.]

Сшива́ше ко́жныя ри́зы грех мне, обнажи́вый мя пе́рвыя боготка́нныя оде́жды.

[“Кожа­ные ризы” сшил мне грех, сняв с меня преж­нюю Богом соткан­ную одежду.]

Обложе́н есмь одея́нием сту­да́, я́коже ли́ствием смоко́вным, во обличе́ние мои́х самовла́стных страсте́й.

[Облек­ся я оде­я­ни­ем сты­да, как листья­ми смо­ков­ни­цы, во обли­че­ние само­воль­ных стра­стей моих.] (Быт.3:7)

Оде́яхся в сра́мную ри́зу, и окровавле́нную сту́дно, тече́нием стра́стнаго и любосла́стнаго живота́.

[Одел­ся я в одеж­ду, постыд­но запят­нан­ную и окро­вав­лен­ную нечи­сто­той страст­ной и сла­сто­лю­би­вой жизни.]

Впадо́х в стра́стную па́губу и в веще́ственную тлю, и отто́ле до ны́не враг мне досажда́ет.

[Под­верг­ся я муче­нию стра­стей и веще­ствен­но­му тле­нию, и отто­го ныне враг угне­та­ет меня.]

Любове́щное и любоиме́нное житие́, невоздержа́нием Спа́се предпоче́т ны́не, тя́жким бре́менем обложе́н есмь.

[Пред­по­чтя нес­тя­жа­тель­но­сти жизнь, при­вя­зан­ную к зем­ным вещам и любо­с­тя­жа­тель­ную, Спа­си­тель, я теперь нахо­жусь под тяж­ким бременем.]

Украси́х плотски́й о́браз скве́рных помышле́ний разли́чным обложе́нием, и осужда́юся.

[Укра­сил я кумир пло­ти раз­но­цвет­ным оде­я­ни­ем гнус­ных помыс­лов и под­вер­га­юсь осуждению.]

Вне́шним приле́жно благоукраше́нием еди́нем попеко́хся, вну́треннюю презре́в Богообра́зную ски́нию.

[Усерд­но забо­тясь об одном внеш­нем бла­го­ле­пии, я пре­не­брег внут­рен­ней ски­ни­ей, устро­ен­ной по обра­зу Божию.]

Погребо́х пе́рваго о́браза добро́ту, Спа́се, страстьми́, ю́же я́ко ино­гда́ дра́хму, взыска́в обря́щи.

[Засы­пал стра­стя­ми кра­со­ту пер­во­быт­но­го обра­за, Спа­си­тель; ее, как неко­гда драх­му, Ты взы­щи и най­ди.] (Лк.15:8)

Согреши́х, я́коже блудни́ца вопию́ Ти: еди́н согреши́х Тебе́, я́ко ми́ро при­и­ми́ Спа́се и моя́ сле́зы.

[Согре­шил, и, как блуд­ни­ца, взы­ваю к Тебе: один я согре­шил пред Тобою, при­и­ми, Спа­си­тель, и от меня сле­зы вме­сто мира.] (Лк.7:37–38)

Очи́сти, я́коже мыта́рь вопию́ Ти: Спа́се, очи́сти мя, никто́же бо су́щих из Ада́ма, я́коже аз согреши́х Тебе́.

[Уми­ло­сти­вись, как мытарь, взы­ваю к Тебе, Спа­си­тель, сми­луй­ся надо мною: ибо как никто из потом­ков Ада­мо­вых я согре­шил пред Тобою.] (Лк.18:13)

Сла­ва, Тро­и­чен: Еди́наго Тя в трие́х Ли́цах, Бо́га всех пою́, Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го.

[Вос­пе­ваю Тебя, Одно­го в трех Лицах Бога всех, Отца, Сына и Свя­то­го Духа.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Пречи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на Всепе́тая, моли́ приле́жно, во е́же спасти́ся нам.

[Пре­чи­стая Бого­ро­ди­це Дево, Ты Одна все­ми вос­пе­ва­е­мая, усерд­но моли о нашем спасении.]

Песнь 3

Ирмос: Утвер­ди́, Го́споди, на ка́мени за́поведей Твои́х подви́гшееся се́рдце мое́, я́ко Еди́н Свят еси́ и Госпо́дь.

[Утвер­ди, Гос­по­ди, на камне Тво­их запо­ве­дей поко­ле­бав­ше­е­ся серд­це мое, ибо Ты один свят и Господь.]

Исто́чник живо­та́ стяжа́х Тебе́, сме́рти низложи́теля, и вопию́ Ти от се́рдца мое­го́ пре́жде кон­ца́: согреши́х, очи́сти и спа­си́ мя.

[Источ­ник жиз­ни нашел я в Тебе, Раз­ру­ши­тель смер­ти, и преж­де кон­чи­ны взы­ваю к Тебе от серд­ца мое­го: согре­шил я, уми­ло­сти­вись, спа­си меня.]

Согреши́х, Го́споди, согреши́х Тебе́, очи́сти мя, несть бо и́же кто согре­ши́ в челове́цех, его́же не превзыдо́х прегреше́ньми.

[Согре­шил я, Гос­по­ди, согре­шил пред Тобою, сми­луй­ся надо мною, ибо нет греш­ни­ка меж­ду людь­ми, кото­ро­го я не пре­взо­шел бы прегрешениями.]

При Но́и, Спа́се, блу́дствовавшия подража́х, о́нех насле́дствовав осужде́ние, в пото́пе погруже́ния.

[Я под­ра­жал, Спа­си­тель, раз­вра­щен­ным совре­мен­ни­кам Ноя и насле­до­вал осуж­де­ние их на потоп­ле­ние в пото­пе.] (Быт.6:1–17)

Ха́ма о́наго, душе́, отцеуби́йца подража́вши, сра́ма не покры́ла еси́ и́скренняго, вспять зря возврати́вшися.

[Под­ра­жая отце­убий­це Хаму, ты, душа, не при­кры­ла сра­мо­ты ближ­не­го с лицом, обра­щен­ным назад.] (Быт.9:22–23)

Запале́ния, я́коже Лот, бе́гай, душе́ моя́, гре­ха́: бе́гай Содо́мы и Гомо́рры, бе́гай пла́мене вся́каго безслове́снаго жела́ния.

[Беги, душа моя, от пла­ме­ни гре­ха; как Лот; беги от Содо­ма и Гомор­ры; беги от огня вся­ко­го без­рас­суд­но­го поже­ла­ния.] (Быт.19:15–17)

Поми́луй, Го́споди, поми́луй мя, вопию́ Ти, егда́ прии́деши со а́нгелы Твои́ми, возда́ти всем по достоя́нию дея́ний.

[Поми­луй, Гос­по­ди, взы­ваю к Тебе, поми­луй меня, когда при­дешь с Анге­ла­ми Сво­и­ми воз­дать всем по досто­ин­ству их дел.]

Сла­ва, Тро­и­чен: Тро́ице Про́стая, Несозда́нная, Безнача́льное Есте­ство́, в Тро́ице пева́емая Ипоста́сей, спа­си́ ны, ве́рою покланя́ющияся держа́ве Твое́й.

[Тро­и­ца несо­став­ная, несо­здан­ная, Суще­ство Без­на­чаль­ная, в тро­ич­но­сти лиц вос­пе­ва­е­мая, спа­си нас, с верою покло­ня­ю­щих­ся силе Твоей.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: От Отца́ безле́тна Сы́на, в ле́то Богороди́тельнице, неискусому́жно роди­ла́ еси́, стра́нное чу́до, пребы́вши Де́ва, доя́щи.

[Ты, Бого­ро­ди­тель­ни­ца, не испы­тав­ши мужа, во вре­ме­ни роди­ла Сына от Отца вне вре­ме­ни и – див­ное чудо: питая моло­ком, пре­бы­ла Девою.]

Песнь 4

Ирмос: Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слух Твой и убоя́хся, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

[Услы­шал про­рок о при­ше­ствии Тво­ем, Гос­по­ди, и устра­шил­ся, что Тебе угод­но родить­ся от Девы и явить­ся людям, и ска­зал: услы­шал я весть о Тебе и устра­шил­ся; сла­ва силе Тво­ей, Господи.]

Бди, о душе́ моя́! Изря́дствуй, я́коже дре́вле вели́кий в патриа́рсех, да стя́жеши дея́ние с ра́зумом, да бу́деши ум зряй Бо́га и дости́гнеши незаходя́щий мрак в виде́нии, и бу́деши вели́кий купе́ц.

[Бодр­ствуй, душа моя, будь муже­ствен­на, как вели­кий из пат­ри­ар­хов, что­бы при­об­ре­сти себе дело по разу­му, что­бы обо­га­тить­ся умом, видя­щим Бога, и про­ник­нуть в непри­ступ­ный мрак в созер­ца­нии и полу­чить вели­кое сокро­ви­ще.] (Быт.32:28)

Двана́десять патриа́рхов, вели́кий в патриа́рсех детотвори́в, та́йно утвер­ди́ тебе́, ле́ствицу де́ятельнаго, душе́ моя́, восхожде́ния: де́ти, я́ко основа́ния, степе́ни, я́ко восхожде́ния, прему́дренно предложи́в.

[Вели­кий из пат­ри­ар­хов, родив две­на­дцать пат­ри­ар­хов, таин­ствен­но пред­ста­вил тебе, душа моя, лест­ни­цу дея­тель­но­го вос­хож­де­ния, пре­муд­ро рас­по­ло­жив детей как сту­пе­ни, а свои шаги, как вос­хож­де­ния вверх.]

Иса́ва возненави́деннаго подража́ла еси́, душе́, отда­ла́ еси́ преле́стнику тво­е­му́ пе́рвыя добро́ты пе́рвенство, и оте́ческия моли́твы отпа́ла еси́, и два́жды поползну́лася еси́ окая́нная, дея́нием и ра́зумом, те́мже ны́не пока́йся.

[Под­ра­жая нена­ви­ден­но­му Иса­ву, душа, ты отда­ла соблаз­ни­те­лю сво­е­му пер­вен­ство пер­во­на­чаль­ной кра­со­ты и лиши­лась оте­че­ско­го бла­го­сло­ве­ния и, несчаст­ная, пала два­жды, дея­тель­но­стью и разу­ме­ни­ем, поэто­му ныне покай­ся.] (Быт.25:32; 27:37. Мал.1:2–3)

Едо́м Иса́в нарече́ся, кра́йняго ра́ди женонеи́стовнаго смеше́ния: невоздержа́нием бо при́сно разжига́емь, и сластьми́ оскверня́емь, Едо́м именова́ся, е́же глаго́лется разжже́ние души́ любогрехо́вныя.

[Исав был назван Едо­мом за край­нее при­стра­стие к жено­лю­бию; он непре­стан­но раз­жи­га­ясь невоз­дер­жа­ни­ем и осквер­ня­ясь любо­стра­сти­ем, назван Едо­мом, что зна­чит – “рас­па­ле­ние души гре­хо­лю­би­вой”.] (Быт.25:30)

И́ова на гно́ищи слы́шавши, о душе́ моя́, оправда́вшагося, того́ му́жеству не поревнова́ла еси́, тве́рдаго не име́ла еси́ предложе́ния, во всех я́же ве́си, и и́миже искуси́лася еси́, но яви́лася еси́ нетерпели́ва.

[Слы­шав об Иове, сидев­шем на гно­и­ще, ты, душа моя, не под­ра­жа­ла ему в муже­стве, не име­ла твер­дой воли во всем, что узна­ла, что виде­ла, что испы­та­ла, но ока­за­лась нетер­пе­ли­вою.] (Иов.1:1–22)

И́же пе́рвее на престо́ле, наг ны́не на гно́ищи гно́ен; мно́гий в ча́дех и сла́вный, безча́ден и бездо́мок напра́сно: пала́ту у́бо гно́ище, и би́серие стру́пы вменя́ше.

[Быв­ший преж­де на пре­сто­ле, теперь – на гно­и­ще, обна­жен­ный и изъ­язв­лен­ный; имев­ший мно­гих детей и зна­ме­ни­тый, вне­зап­но стал без­дет­ным и без­дом­ным; гно­и­ще счи­тал он сво­им чер­то­гом и язвы – дра­го­цен­ны­ми кам­ня­ми.] (Иов.2:11–13)

Сла­ва, Тро­и­чен: Неразде́льное Существо́м, несли́тное Ли́цы богосло́влю Тя, Тро́ическое Еди́но Боже­ство́, я́ко единоца́рственное и сопресто́льное, вопию́ Ти песнь вели́кую, в вы́шних трегу́бо песносло́вимую.

[Нераз­дель­ным по суще­ству, нес­ли­ян­ным в Лицах бого­слов­ски испо­ве­дую Тебя, Тро­ич­ное Еди­ное Боже­ство, Соцар­ствен­ное и Сопре­столь­ное; воз­гла­шаю Тебе вели­кую песнь, в небес­ных оби­те­лях трое­крат­но вос­пе­ва­е­мую.] (Ис.6:1–3)

И ныне, Бого­ро­ди­чен: И ражда́еши, и де́вствуеши, и пребыва́еши обою́ду естество́м Де́ва; Рожде́йся обновля́ет зако́ны есте­ства́, утро́ба же ражда́ет неражда́ющая. Бог иде́же хо́щет, побежда́ется есте­ства́ чин, твори́т бо, ели́ка хо́щет.

[И рож­да­ешь Ты, и оста­ешь­ся Девою, в обо­их слу­ча­ях сохра­няя по есте­ству дев­ство. Рож­ден­ный Тобою обнов­ля­ет зако­ны при­ро­ды, а дев­ствен­ное чре­во рож­да­ет; когда хочет Бог, то нару­ша­ет­ся поря­док при­ро­ды, ибо Он тво­рит, что хочет.]

Песнь 5

Ирмос: От нощи́ у́тренююща, Человеколю́бче, про­све­ти́, молю́ся, и наста́ви и мене́ на повеле́ния Твоя́, и научи́ мя, Спа́се, твори́ти во́лю Твою́.

[От ночи бодр­ству­ю­ще­го, про­све­ти меня, молю, Чело­ве­ко­лю­бец, путе­во­ди меня в пове­ле­ни­ях Тво­их и научи меня, Спа­си­тель, испол­нять Твою волю.] (Пс.62:2, 118:35)

Моисе́ов слы́шала еси́ ковче́жец, душе́, вода́ми, волна́ми носи́м ре́чными, я́ко в черто́зе дре́вле бе́гающий де́ла го́рькаго сове́та фараони́тска.

[Ты слы­ша­ла, душа, о кор­зин­ке с Мои­се­ем, в древ­но­сти носи­мом вода­ми в вол­нах реки, как в чер­то­ге, избег­шем горест­но­го послед­ствия замыс­ла фара­о­но­ва.] (Исх.2:3)

А́ще ба́бы слы́шала еси́, убива́ющия ино­гда́ безвозра́стное му́жеское, душе́ окая́нная, целому́дрия дея́ние, ны́не, я́ко вели́кий Моисе́й, сси прему́дрость.

[Если ты слы­ша­ла, несчаст­ная душа, о пови­валь­ных баб­ках, неко­гда умерщ­вляв­ших ново­рож­ден­ных мла­ден­цев муж­ско­го пола, то теперь, подоб­но Мои­сею, мле­ко­пи­тай­ся муд­ро­стью.] (Исх.1:8–22)

Я́ко Моисе́й вели́кий еги́птянина, ума́ уязви́вши окая́нная, не уби́ла еси́ душе́, и ка́ко всели́шися, глаго́ли, в пусты́ню страсте́й покая́нием?

[Подоб­но вели­ко­му Мои­сею, пора­зив­ше­му егип­тя­ни­на, ты, не умерт­ви­ла, несчаст­ная душа, гор­до­го ума; как же, ска­жи, все­лишь­ся ты в пусты­ню от стра­стей через пока­я­ние?] (Исх.2:11–12)

В пусты́ню всели́ся вели́кий Моисе́й, гря­ди́ у́бо подража́й того́ житие́, да и в купине́ богоявле́ния, душе́, в виде́нии бу́деши.

[Вели­кий Мои­сей посе­лил­ся в пустыне; иди и ты, душа, под­ра­жай его жиз­ни, что­бы и тебе уви­деть в тер­но­вом кусте явле­ние Бога.] (Исх.3:2–3)

Моисе́ов жезл вообража́й, душе́, ударя́ющий мо́ре, и огустева́ющий глу­би­ну́, во о́браз Кре­ста́ Боже́ственнаго, и́мже мо́жеши и ты вели́кая соверши́ти.

[Изоб­ра­зи, душа, Мои­се­ев жезл, пора­жа­ю­щий море и огу­сте­ва­ю­щий глу­би­ну, в зна­ме­ние Боже­ствен­но­го Кре­ста, кото­рым и ты можешь совер­шить вели­кое.] (Исх.14:21–22)

Ааро́н приноша́ше огнь Бо́гу, непоро́чный, неле́стный, но Офни́ и Финее́с, я́ко ты, душе́, приноша́ху чужде́е Бо́гу оскверне́нное житие́.

[Аарон при­но­сил Богу огонь чистый, бес­при­мес­ный, но Офни и Фине­ес при­нес­ли, как ты, душа, отчуж­ден­ную от Бога нечи­стую жизнь.] (1Цар.2:12–13)

Сла­ва, Тро­и­чен: Тя, Тро́ице, сла́вим, Еди́наго Бо́га: Свят, Свят, Свят еси́ О́тче, Сы́не, и Ду́ше, про́стое Суще­ство́, Еди́нице при́сно покланя́емая.

[Тебя, Пре­свя­тая Тро­и­ца, про­слав­ля­ем за Еди­но­го Бога: Свят, Свят, Свят Отец, Сын и Дух, Про­стое Суще­ство, Еди­ни­ца веч­но поклоняемая.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Из Тебе́ облече́ся в мое́ смеше́ние, нетле́нная безму́жная Ма́ти Де́во, Бог созда́вый ве́ки, и соеди­ни́ Себе́ челове́ческое естество́.

[В Тебе, Нетлен­ная, не познав­шая мужа Матерь-Дево, облек­ся в мой состав сотво­рив­ший мир Бог и соеди­нил с Собою чело­ве­че­скую природу.]

Песнь 6

Ирмос: Возопи́х всем се́рдцем мои́м к ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя от а́да преиспо́дняго, и воз­ве­де́ от тли живо́т мой.

[От все­го серд­ца мое­го я воз­звал к мило­серд­но­му Богу, и Он услы­шал меня из ада пре­ис­под­не­го и воз­звал жизнь мою от погибели.]

Во́лны, Спа́се, прегреше́ний мои́х, я́ко в мо́ри Чермне́м возвраща́ющеся, покры́ша мя внеза́пу, я́ко Еги́птяны ино­гда́, и триста́ты.

[Вол­ны гре­хов моих, Спа­си­тель, обра­тив­шись, как в Черм­ном море, вне­зап­но покры­ли меня, как неко­гда егип­тян и их всад­ни­ков.] (Исх.14:26–28, 15:4–5)

Неразу́мное, душе́, произволе́ние име́ла еси́, я́ко пре́жде Изра́иль: Боже́ственныя бо ма́нны предсуди́ла еси́ безслове́сно, любосла́стное страсте́й объяде́ние.

[Нерас­су­ди­те­лен твой выбор, душа, как у древ­не­го Изра­и­ля, ибо ты без­рас­суд­но пред­по­чла Боже­ствен­ной манне сла­сто­лю­би­вое пре­сы­ще­ние стра­стя­ми.] (Чис.21:5)

Кла­ден­цы́, душе́, пред­по­чла́ еси́ ханане́йских мы́слей, па́че жи́лы ка́мене, из него́же прему́дрости река́, я́ко ча́ша пролива́ет то́ки богосло́вия.

[Колод­цы хана­ней­ских помыс­лов ты, душа, пред­по­чла кам­ню с источ­ни­ком, из кото­ро­го река пре­муд­ро­сти, как чаша, изли­ва­ет струи бого­сло­вия.] (Быт.21:25. Исх.17:6)

Свина́я мяса́ и кот­лы́, и Еги́петскую пи́щу, па́че небе́сныя предсуди́ла еси́, душе́ моя́, я́коже дре́вле неразу́мнии лю́дие в пусты́ни.

[Сви­ное мясо, кот­лы и еги­пет­скую пищу ты пред­по­чла пище небес­ной, душа моя, как древ­ний без­рас­суд­ный народ в пустыне.] (Исх.16:3)

Я́ко уда́ри Моисе́й, раб Твой, жезло́м ка́мень, обра́зно животвори́вая ре́бра Твоя́ прообразова́ше, из ни́хже вси питие́ жи́зни, Спа́се, почерпа́ем.

[Как Мои­сей, раб Твой, уда­рив жез­лом о камень, таин­ствен­но пре­ды­зоб­ра­зил живо­твор­ное реб­ро Твое, Спа­си­тель, из кото­ро­го все мы почер­па­ем питие жизни.]

Испыта́й, душе́, и смот­ряй, я́коже Иису́с Нави́н, обетова́ния зе́млю, како­ва́ есть, и всели́ся в ню благозако́нием.

[Иссле­дуй, душа, подоб­но Иису­су Нави­ну, и обо­зри обе­щан­ную зем­лю, како­ва она, и посе­лись в ней путем испол­не­ния закона.]

Сла­ва, Тро­и­чен: Тро́ица есмь Про́ста, Неразде́льна, разде́льна Ли́чне, и Еди́ница есмь естество́м соедине́на, Оте́ц глаго́лет, и Сын, и Боже́ственный Дух.

[Я – Тро­и­ца Про­стая, Нераз­дель­ная, раз­дель­ная в Лицах и Еди­ни­ца, соеди­нен­ная по суще­ству; сви­де­тель­ству­ет Отец, Сын и Боже­ствен­ный Дух.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Утро́ба Твоя́ Бо́га нам роди́, воображе́нна по нам, Его́же, я́ко Созда́теля всех, моли́, Богоро́дице, да моли́твами Твои́ми оправди́мся.

[Чре­во Твое роди­ло нам Бога, при­няв­ше­го наш образ; Его, как Созда­те­ля все­го мира, моли, Бого­ро­ди­ца, что­бы по молит­вам Тво­им нам оправдаться.]

Го́споди, поми́луй. (Три­жды). Сла­ва, и ныне.

Кондак, глас 6:

Душе́ моя́, душе́ моя́, воста́ни, что спи́ши? Коне́ц приближа́ется, и и́маши смути́тися. Вос­пря­ни́ у́бо, да пощади́т тя Христо́с Бог, вез­де́ сый и вся́ исполня́яй.

[Душа моя, душа моя, вос­стань, что ты спишь? Конец при­бли­жа­ет­ся, и ты сму­тишь­ся; про­бу­дись же, что­бы поща­дил тебя Хри­стос Бог, Вез­де­су­щий и все наполняющий.]

Песнь 7

Ирмос: Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю, ниже́ соблюдо́хом, ниже́ сотвори́хом, я́коже запове́дал еси́ нам; но не преда́ждь нас до кон­ца́, отце́в Бо́же.

[Мы согре­ши­ли, жили без­за­кон­но, непра­во посту­па­ли пред Тобою, не сохра­ни­ли, не испол­ни­ли, что Ты запо­ве­дал нам; но не оставь нас до кон­ца, Боже отцов.] (Дан.9:5–6)

Киво́т я́ко ноша́шеся на колесни́це, Зан о́ный, егда́ превра́щшуся тель­цу́, то́чию косну́ся, Бо́жиим искуси́ся гне́вом, но того́ дерзнове́ния убежа́вши, душе́, почита́й Боже́ственная че́стне.

[Когда ков­чег вез­ли на колес­ни­це, то Оза, когда вол свер­нул в сто­ро­ну, лишь толь­ко при­кос­нул­ся, испы­тал на себе гнев Божий, но, душа, избе­гая его дер­зо­сти, бла­го­го­вей­но почи­тай Боже­ствен­ное.] (2Цар.6:6–7)

Слы́шала еси́ Авессало́ма, ка́ко на есте­ство́ воста́? Позна́ла еси́ того́ скве́рная дея́ния, и́миже осквер­ни́ ло́же Дави́да отца́, но ты подража́ла еси́ того́ стра́стная и любосла́стная стремле́ния.

[Ты слы­ша­ла об Авес­са­ло­ме, как он вос­стал на самую при­ро­ду, зна­ешь гнус­ные его дея­ния, кото­ры­ми он обес­че­стил ложе отца – Дави­да; но ты сама под­ра­жа­ла его страст­ным и сла­сто­лю­би­вым поры­вам.] (2Цар.15:1–37; 16:21)

Покори́ла еси́ нерабо́тное твое́ досто́инство те́лу тво­е­му́, ино́го бо Ахитофе́ла обре́тши вра­га́, душе́, сниз­ш­ла́ еси́ сего́ сове́том, но сия́ разсы́па Сам Христо́с, да ты вся́ко спасе́шися.

[Сво­бод­ное свое досто­ин­ство ты, душа, под­чи­ни­ла сво­е­му телу, ибо, нашед­ши дру­го­го Ахи­то­фе­ла-вра­га, ты скло­ни­лась на его сове­ты, но их рас­се­ял Сам Хри­стос, что­бы ты спа­се­на была.] (2Цар.16:20–21)

Соломо́н чу́дный, и благода́ти прему́дрости испо́лненный, сей лука́вое ино­гда́ пред Бо́гом сотвори́в, отсту­пи́ от Него́, ему́же ты прокля́тым твои́м житие́м, душе́, уподо́билася еси́.

[Чуд­ный Соло­мон, будучи пре­ис­пол­нен дара пре­муд­ро­сти, неко­гда, сотво­рив злое пред Богом, отсту­пил от Него; ему ты упо­до­би­лась, душа, сво­ей жиз­нью, достой­ной про­кля­тия.] (3Цар.3:12; 11:4–6)

Сластьми́ влеко́мь страсте́й свои́х оскверня́шеся, увы́ мне, рачи́тель прему́дрости, рачи́тель блу́дных жен, и стра́нен от Бо́га, его́же ты подража́ла еси́ умо́м, о душе́, сладостра́стьми скве́рными.

[Увлек­шись сла­сто­лю­би­вы­ми стра­стя­ми, осквер­нил­ся, увы, рев­ни­тель пре­муд­ро­сти, воз­лю­бив нече­сти­вых жен­щин и отчуждив­шись от Бога; ему, душа, ты сама под­ра­жа­ла в уме постыд­ным сла­до­стра­сти­ем.] (3Цар.11:6–8)

Ровоа́му поревнова́ла еси́, не послу́шавшему сове́та о́тча, ку́пно же и зле́йшему рабу́ Иеровоа́му, пре́жнему отсту́пнику, душе́, но бе́гай подража́ния, и зови́ Бо́гу: согреши́х, уще́дри мя.

[Ты порев­но­ва­ла, душа, Рово­аму, не послу­шав­ше­му сове­та оте­че­ско­го, и вме­сте злей­ше­му рабу Иеро­во­аму, древ­не­му мятеж­ни­ку; избе­гай под­ра­жа­ние им и взы­вай к Богу: согре­ши­ла я, уми­ло­сер­дись надо мною.] (3Цар.12:13–14, 20)

Сла­ва, Тро­и­чен: Тро́ице Про́стая, Неразде́льная, Единосу́щная, и Есте­ство́ Еди́но, Све́тове и Свет, и Свя́та Три, и Еди́но Свя́то пое́тся Бог Тро́ица, но воспо́й, просла́ви Живо́т и Живо­ты́, душе́, всех Бо́га.

[Тро­и­ца Про­стая, Нераз­дель­ная, Еди­но­сущ­ная, Еди­ная Есте­ством, Све­ты и Свет и Три Свя­ты и Еди­но (Лицо) Свя­то, Бог-Тро­и­ца, вос­пе­ва­е­мая в пес­но­пе­ни­ях; вос­пой же и ты, душа, про­славь Жизнь и Жиз­ни – Бога всех.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Пое́м Тя, благослови́м Тя, покланя́емся Ти, Богороди́тельнице, я́ко неразлу́чныя Тро́ицы поро­ди­ла́ еси́ еди́наго Хри­ста́ Бо́га, и Сама́ отве́рзла еси́ нам су́щим на зем­ли́, небе́сная.

[Вос­пе­ва­ем Тебя, бла­го­слов­ля­ем Тебя, покло­ня­ем­ся Тебе, Бого­ро­ди­тель­ни­ца, ибо Ты роди­ла Еди­но­го из Нераз­дель­ной Тро­и­цы Хри­ста Бога и Сама откры­ла для нас, живу­щих на зем­ле, небес­ные обители.]

Песнь 8

Ирмос: Его́же во́инства Небе́сная сла́вят, и трепе́щут Херуви́ми и Серафи́ми, вся́ко дыха́ние и тварь, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся ве́ки.

[Кого про­слав­ля­ют воин­ства небес­ные и пред Кем тре­пе­щут Херу­ви­мы и Сера­фи­мы, Того, все суще­ства и тво­ре­ния, вос­пе­вай­те, бла­го­слов­ляй­те и пре­воз­но­си­те во все века.]

Ты Ози́и, душе́, поревнова́вши, сего́ прокаже́ние в себе́ стяжа́ла еси́ сугу́бо: безме́стная бо мы́слиши, беззако́нная же де́еши, оста́ви я́же и́маши, и при­те­цы́ к покая́нию.

[Сорев­но­вав Озии, душа, ты полу­чи­ла себе вдвойне его про­ка­зу, ибо помыш­ля­ешь недолж­ное и дела­ешь без­за­кон­ное; оставь, что у тебя есть и при­сту­пи к пока­я­нию.] (4Цар.15:5; 2Пар.26:19)

Ниневи́тяны, душе́, слы́шала еси́ ка́ющияся Бо́гу, вре́тищем и пе́пелом, сих не подража́ла еси́, но яви́лася еси́ зле́йшая всех, пре́жде зако́на, и по зако́не прегреши́вших.

[Ты слы­ша­ла, душа, о нине­ви­тя­нах, в руби­ще и пеп­ле каяв­ших­ся Богу; им ты не под­ра­жа­ла, но ока­за­лась упор­ней­шею всех, согре­шив­ших до зако­на и после зако­на.] (Ион.3:5)

В ро́ве бла́та слы́шала еси́ Иереми́ю, душе́, гра́да Сио́ня рыда́ньми вопию́ща, и слез и́щуща, подража́й сего́ плаче́вное житие́ и спасе́шися.

[Ты слы­ша­ла, душа, как Иере­мия, в нечи­стом рве с рыда­ни­я­ми взы­вал к горо­ду Сио­ну и искал слез; под­ра­жай пла­чев­ной его жиз­ни и спа­сешь­ся.] (Иер.38:6)

Ио́на в Фарси́с побе­же́, проразуме́в обраще́ние ниневи́тянов, разу­ме́ бо, я́ко проро́к, Бо́жие благоутро́бие: те́мже ревнова́ше проро́честву не солга́тися.

[Иона побе­жал в Фар­сис, пред­ви­дя обра­ще­ние нине­ви­тян, ибо он, как про­рок, знал мило­сер­дие Божие и вме­сте рев­но­вал, что­бы про­ро­че­ство не ока­за­лось лож­ным.] (Ион.1:3)

Дании́ла в ро́ве слы́шала еси́, ка́ко загра­ди́ уста́, о душе́, звере́й: уве́дела еси́, ка́ко о́троцы и́же о Аза́рии, погаси́ша ве́рою пе́щи пла́мень горя́щий.

[Ты слы­ша­ла, душа, как Дани­ил во рве загра­дил уста зве­рей; ты узна­ла, как юно­ши, быв­шие с Аза­ри­ею, верою уга­си­ли разо­жжен­ный пла­мень печи.] (Дан.14:31; 3:24)

Ве́тхаго Заве́та вся приведо́х ти, душе́, к подо́бию; подража́й пра́ведных боголюби́вая дея́ния, избе́гни же па́ки лука́вых грехо́в.

[Из Вет­хо­го Заве­та всех я при­вел тебе в при­мер, душа; под­ра­жай бого­угод­ным дея­ни­ям пра­вед­ных, и избе­гай гре­хов людей порочных.]

Сла­ва, Тро­и­чен: Безнача́льне О́тче, Сы́не Собезнача́льне, Уте́шителю Благи́й, Ду́ше Пра́вый, Сло́ва Бо́жия Роди́телю, Отца́ Безнача́льна Сло́ве, Ду́ше Живы́й, и Зи́ждяй, Тро́ице Еди́нице, поми́луй мя.

[Без­на­чаль­ный Отче, Собез­на­чаль­ный Сын, Уте­ши­тель бла­гий, Дух прав­ды, Роди­тель Бога Сло­ва, Сло­во Без­на­чаль­ное Отца, Дух Живо­тво­ря­щий и Сози­да­ю­щий, Тро­и­ца Еди­ная, поми­луй меня.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Я́ко от обраще́ния червлени́цы, Пречи́стая, у́мная багряни́ца Емману́илева, внутрь во чре́ве Твое́м плоть истка́ся. Те́мже Богоро́дицу вои́стинну Тя почита́ем.

[Мыс­лен­ная пор­фи­ра – плоть Емма­ну­и­ла сотка­лась внут­ри Тво­е­го чре­ва, Пре­чи­стая, как бы из веще­ства пур­пур­но­го; пото­му мы почи­та­ем Тебя, Истин­ную Богородицу.]

Песнь 9

Ирмос: Безсе́меннаго зача́тия Рож­де­ство́ несказа́нное, Ма́тере безму́жныя нетле́нен Плод, Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет есте­ства́. Те́мже Тя вси ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, правосла́вно велича́ем.

[Рож­де­ство от бес­се­мен­но­го зача­тия неизъ­яс­ни­мо, без­муж­ной Мате­ри нетле­нен Плод, ибо рож­де­ние Бога обнов­ля­ет при­ро­ду. Поэто­му Тебя, как Бого­не­ве­сту-Матерь мы, все роды, пра­во­слав­но величаем.]

Христо́с искуша́шеся, диа́вол искуша́ше, показу́я ка́мение, да хле́би бу́дут: на го́ру воз­ве­де́ ви́дети вся ца́рствия ми́ра во мгнове́нии. Убо́йся, о душе́, ловле́ния, трезви́ся моли́ся на вся́кий час Бо́гу.

[Хри­стос был иску­ша­ем; диа­вол иску­шал, пока­зы­вая кам­ни, что­бы они обра­ти­лись в хле­бы; воз­вел Его на гору, что­бы видеть все цар­ства мира в одно мгно­ве­ние; бой­ся, душа, это­го обо­льще­ния, бодр­ствуй и еже­час­но молись Богу.] (Мф.4:1–9. Мк.1:12–13. Лк.4:1–12)

Го́рлица пустынолю́бная, глас вопию́щаго воз­гла­си́, Христо́в свети́льник, пропове́дуяй покая́ние, И́род беззако́ннова со Иродиа́дою. Зри, душе́ моя́, да не увя́знеши в беззако́нныя се́ти, но облобыза́й покая́ние.

[Пустын­но­лю­би­вая гор­ли­ца, голос вопи­ю­ще­го, Хри­стов све­тиль­ник взы­вал, про­по­ве­дуя пока­я­ние, а Ирод без­за­кон­ство­вал с Иро­ди­а­дою; смот­ри, душа моя, что­бы не впасть тебе в сети без­за­кон­ных, но воз­лю­би пока­я­ние.] (Песн.2:12. Ис.40:3. Мф.3:8, 14:3. Мк.6:17. Лк.3:19–20)

В пусты́ню всели́ся благода́ти Предте́ча, и Иуде́я вся и Самари́я слы́шавше теча́ху, и испове́даху гре­хи́ своя́, креща́ющеся усе́рдно, и́хже ты не подража́ла еси́, душе́.

[Пред­те­ча бла­го­да­ти оби­тал в пустыне и все иудеи и сама­ряне сте­ка­лись слу­шать его и испо­ве­до­ва­ли гре­хи свои, с усер­ди­ем при­ни­мая кре­ще­ние. Но ты, душа, не под­ра­жа­ла им.] (Мф.3:1–6. Мк.1:3–6)

Брак у́бо честны́й, и ло́же нескве́рно, обоя́ бо Христо́с пре́жде бла­го­сло­ви́, пло́тию яды́й, и в Ка́не же на бра́це во́ду в вино́ соверша́я, и показу́я пе́рвое чу́до, да ты измени́шися, о душе́.

[Брак честен и ложе непо­роч­но, ибо Хри­стос бла­го­сло­вил их неко­гда, в Кане на бра­ке вку­шая пищу пло­тию и пре­тво­ряя воду в вино, совер­шая пер­вое чудо, что­бы ты, душа, изме­ни­лась.] (Евр.13:4. Ин.2:1–11)

Разсла́бленнаго стя́гну Христо́с, одр взе́мша, и ю́ношу уме́рша воздви́же, вдови́че рожде́ние, и со́тнича о́трока, и самаряны́не яви́ся, в Ду́се слу́жбу Тебе́, душе́, предживописа́.

[Хри­стос укре­пил рас­слаб­лен­но­го, взяв­ше­го постель свою; вос­кре­сил умер­ше­го юно­го сына вдо­вы, исце­лил слу­гу сот­ни­ка и, открыв Себя сама­рян­ке, пред­на­чер­тал тебе, душа, слу­же­ние Богу духом.] (Мф.9:6; 8:13. Лк.7:14. Ин.4:7–24)

Кровоточи́вую исце­ли́ прикоснове́нием кра́я ри́зна Госпо́дь, прокаже́нныя очи́сти, слепы́я и хромы́я просвети́в, испра́ви, глухи́я же и немы́я, и нича́щия ни́зу исце­ли́ сло́вом, да ты спасе́шися, окая́нная душе́.

[Гос­подь исце­лил кро­во­то­чи­вую через при­кос­но­ве­ние к одеж­де Его, очи­стил про­ка­жен­ных, дал про­зре­ние сле­пым, испра­вил хро­мых, глу­хих, немых и увра­че­вал сло­вом скор­чен­ную, что­бы ты спас­лась, несчаст­ная душа.] (Мф.9:20; 11:5. Лк.13:11–13)

Сла­ва, Тро­и­чен: Отца́ просла́вим, Сы́на превознесе́м, Боже́ственному Ду́ху ве́рно поклони́мся, Тро́ице неразде́льней, Еди́нице по Суще­ству́, я́ко Све́ту, и Све́том, и Живо­ту́, и Живото́м, животворя́щему, и просвеща́ющему концы́.

[Про­сла­вим Отца, пре­воз­не­сем Сына, с верою покло­ним­ся Боже­ствен­но­му Духу, Нераз­дель­ной Тро­и­це, Еди­ной по суще­ству, как Све­ту и Све­там, Жиз­ни и Жиз­ням, живо­тво­ря­ще­му и про­све­ща­ю­ще­му пре­де­лы вселенной.]

И ныне, Бого­ро­ди­чен: Град Твой сохраня́й Богороди́тельнице Пречи́стая, в Тебе́ бо сей ве́рно ца́рствуяй, в Тебе́ и утвержда́ется, и Тобо́ю побежда́яй, побежда́ет вся́кое искуше́ние, и пленя́ет ра́тники, и прохо́дит послуша́ние.

[Сохра­няй град Свой, Пре­чи­стая Бого­ро­ди­тель­ни­ца. Под Тво­ею защи­тою он цар­ству­ет с верою, и от Тебя полу­ча­ет кре­пость, и при Тво­ем содей­ствии неот­ра­зи­мо побеж­да­ет вся­кое бед­ствие, берет в плен вра­гов и дер­жит их в подчинении.

При­пев: Преподо́бне о́тче Андре́е, моли́ Бо́га о нас.

Андре́е честны́й, и о́тче треблаже́ннейший, па́стырю Кри́тский, не преста́й моля́ся о воспева́ющих тя, да изба́вимся вси гне́ва, и ско́рби, и тле́ния, и прегреше́ний безме́рных, чту́щии твою́ па́мять ве́рно.

[Андрей досто­чти­мый, отец преб­ла­жен­ный, пас­тырь Крит­ский, не пере­ста­вай молить­ся за вос­пе­ва­ю­щих тебя, что­бы изба­вить­ся от гне­ва, скор­би, поги­бе­ли и бес­чис­лен­ных пре­гре­ше­ний нам всем, искрен­но почи­та­ю­щим память твою.]

Далее см. Вели­кое пове­че­рие.

Оставить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

11 комментариев

Размер шрифта: A- 16 A+
Цвет темы:
Цвет полей:
Шрифт: Arial Times Georgia
Текст: По левому краю По ширине
Боковая панель: Свернуть
Сбросить настройки