Молитвы на сон грядущим с толкованием


Грядущим – идущим, собирающимся (отойти ко сну).

Молитвы на сон грядущим на церковнославянском языке

Аудио:

 

Во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.

Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́тв ра́ди Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех святы́х, поми́луй нас. Ами́нь.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды, с крестным замением и поясным поклоном.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Духу, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды) Сла́ва, и ны́нe:

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х! Да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги наша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Тропари

Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас; вся́каго бо отве́та недоуме́юще[1], сию́ Ти моли́тву я́ко Влады́це[2] гре́шнии прино́сим: поми́луй нас.

[1] Вся́каго бо отве́та недоуме́юще – ибо не находя для себя никакого оправдания.
[2] Яко Владыце – как Владыке (имеющему власть отпускать грехи).

Сла́ва: Го́споди, поми́луй нас, на Тя бо упова́хом[1]; не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни́[2] беззако́ний на́ших, но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен[3], и изба́ви ны от враг на́ших; Ты бо еси́[4] Бог наш, и мы лю́дие Твои́, вси дела́ руку́ Твое́ю[5], и и́мя Твое́ призыва́ем.

[1] На Тя бо уповахом – ибо на Тебя мы уповаем (возложили надежду, упование).
[2] Не прогне́вайся на ны зело́, ниже́ помяни – не прогневайся на нас сильно (в меру грехов наших) и не вспоминай, не помяни.
[3] Но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен – но и теперь обрати к нам взор Твой, ибо Ты – сострадателен (милосерд).
[4] Ты бо еси – ибо Ты.
[5] Вси дела руку Твоею – все мы – творение рук Твоих.

И ны́не: Милосе́рдия две́ри отве́рзи[1] нам, благослове́нная Богоро́дице, наде́ющиися на Тя да не поги́бнем, но да изба́вимся Тобо́ю от бед[2]: Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.

[1] Отверзи – открой, отвори.
[2] Да изба́вимся Тобо́ю от бед – да избавимся с Твоей помощью от напастей, невзгод.

Го́споди, поми́луй. (12 раз)

Молитва 1-я, святого Макария Великого, к Богу Отцу

Бо́же ве́чный и Царю́ вся́каго созда́ния, сподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти[1], прости́ ми грехи́, я́же сотвори́х[2] в сей день де́лом, сло́вом и помышле́нием, и очи́сти, Го́споди, смире́нную[3] мою́ ду́шу от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха. И даждь ми, Го́споди, в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему́[4], во вся дни живота́ моего́[5], и поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя[6]. И изба́ви мя, Го́споди, от помышле́ний су́етных, оскверня́ющих мя, и по́хотей лука́вых[7]. Я́ко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

[1] Cподо́бивый мя да́же в час сей доспе́ти – сподобивший меня прийти к этому часу (дожить до этого часа).
[2] Яже сотворих – которые (я) сотворил.
[3] Смиренную – здесь в значении сокрушенную, уничиженную.
[4] Даждь ми… в нощи́ сей сон прейти́ в ми́ре, да воста́в от смире́ннаго ми ло́жа, благоугожду́ пресвято́му и́мени Твоему – даруй (дай) мне сон этой ночи провести мирно, спокойно, да, встав с моего смиренного ложа, буду делать благоугодное Тебе (Твоему Пресвятому имени). (Употребление прилагательного смиренный в отношении ложа связано, по-видимому, с тем, что сон здесь рассматривается как образ смерти).
[5] Живота моего – жизни моей.
[6] Поперу́ борю́щия мя враги́ плотски́я и безпло́тныя – (чтобы я) побеждал нападающих на меня врагов – плотских и бесплотных. Речь идет о соответствующих грехах: плотских (таких как чревоугодие, блуд) и бесплотных, т.е. душевных (главные из них: сребролюбие, гнев, печаль, уныние, тщеславие, гордость).
[7] Похотей лукавых – от злых, коварных страстей, пожеланий.

Молитва 2-я, святого Антиоха, ко Господу нашему Иисусу Христу

Господь Иисус Христос

Вседержи́телю[1], Сло́во О́тчее[2], Сам соверше́н сый[3], Иису́се Христе́, мно́гаго ра́ди милосе́рдия Твоего́ никогда́же отлуча́йся мене́[4], раба́ Твоего́, но всегда́ во мне почива́й[5]. Иису́се, до́брый Па́стырю Твои́х ове́ц[6], не преда́ждь мене́ крамоле́ змии́не, и жела́нию сатанину́ не оста́ви мене́, я́ко се́мя тли во мне есть[7]. Ты у́бо[8], Го́споди Бо́же покланя́емый[9], Царю́ Святы́й, Иису́се Христе́, спя́ща мя сохрани́ немерца́ющим све́том[10], Ду́хом Твои́м Святы́м, И́мже освяти́л еси́ Твоя́ ученики́[11]. Даждь, Го́споди, и мне, недосто́йному рабу́ Твоему́, спасе́ние Твое́ на ло́жи мое́м: просвети́ ум мой све́том ра́зума[12] свята́го Ева́нгелия Твоего́, ду́шу любо́вию Креста́ Твоего́[13], се́рдце чистото́ю словесе́[14] Твоего́, те́ло мое́ Твое́ю стра́стию безстра́стною[15], мысль мою́ Твои́м смир́ением сохрани́; и воздви́гни мя во вре́мя подо́бно на Твое́ славосло́вие. Я́ко препросла́влен еси́[16] со Безнача́льным Твои́м Отце́м и с Пресвяты́м Ду́хом во ве́ки. Ами́нь.

[1] Вседержителю – все (сотворенное) содержащий в Своей власти и всем управляющий.
[2] Слово Отчее – (см. Ин.1:1): В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог; (Ин.1:14): И Слово стало плотию, и обитало с нами, полное благодати и истины; и мы видели славу Его, славу, как Единородного от Отца.
[3] Совершен сый – будучи совершенным.
[4] Никогдаже отлучайся мене – никогда не оставляй (не покидай) меня.
[5] Почивай – пребывай.
[6] Добрый Пастырю Твоих овец – (см. Ин.10:11, 14): Я есмь пастырь добрый: пастырь добрый полагает жизнь свою за овец… и знаю Моих, и Мои знают Меня.
[7] Не преда́ждь мене́ крамоле́ змии́не, и жела́нию сатанину́ не оста́ви мене́, я́ко се́мя тли во мне есть – не предай меня крамоле (мятежу, возмущению) от змия (т.е. диавола), не оставляй меня на волю сатаны, ибо во мне есть семя погибели, тления духовного.
[8] Ты убо – Ты же.
[9] Покланяемый – Которому покланяются.
[10] Немерцающим светом – немеркнущим светом (Твоего Божества).
[11] Имже освятил еси Твоя ученики – Которым Ты освятил Твоих учеников.
[12] Светом разума – светом разумения (понимания).
[13] Любовию Креста Твоего – Твоей любовью простирающейся до Крестной Жертвы.
[14] Словесе – учения.
[15] Твоею страстию безстрастною – на Кресте Господь страдал только Своей человеческой природой; Божество Его при этом оставалось бесстрастным, поэтому Страсти (т.е. страдания) Христовы называются бесстрастными.
[16] Яко препрославен еси – ибо Тебе в высшей степени подобает слава.

Молитва 3-я, ко Пресвятому Духу

Го́споди, Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины[1], умилосе́рдися и поми́луй мя, гре́шнаго раба́ Твоего́, и отпусти́[2] ми недосто́йному, и прости́ вся, ели́ка Ти согреши́х днесь я́ко челове́к, па́че же и не я́ко челове́к, но и горе́е скота́[3], во́льныя моя́ грехи́ и нево́льныя, ве́домыя и неве́домыя: я́же от ю́ности и нау́ки злы[4], и я́же суть от на́гльства и уны́ния[5]. А́ще и́менем Твои́м кля́хся[6], или́ поху́лих е́ в помышле́нии мое́м[7]; или́ кого́ укори́х; или́ оклевета́х кого́ гне́вом мои́м[8], или́ опеча́лих, или́ о чем прогне́вахся[9]; или́ солга́х, или́ безго́дно[10] спах, или́ нищ прии́де ко мне, и презре́х его́[11]; или́ бра́та[12] моего́ опеча́лих, или́ сва́дих[13], или́ кого́ осуди́х; или́ развелича́хся, или́ разгорде́хся, или́ разгне́вахся; или́ стоя́щу ми на моли́тве, ум мой о лука́вствии ми́ра сего́ подви́жеся[14], или́ развраще́ние помы́слих; или́ объядо́хся, или́ опи́хся, или́ без ума́ смея́хся; или́ лука́вое[15] помы́слих, или́ добро́ту[16] чужду́ю ви́дев, и то́ю уя́звлен бых се́рдцем[17]; или́ неподо́бная глаго́лах[18], или́ греху́ бра́та моего́ посмея́хся, моя́ же суть безчи́сленная согреше́ния; или́ о моли́тве не ради́х[19], или́ и́но что соде́ях лука́вое, не помню, та бо вся и бо́льша сих соде́ях[20]. Поми́луй мя, Тво́рче мой Влады́ко, уны́лаго[21] и недосто́йнаго раба́ Твоего́, и оста́ви ми, и отпусти́, и прости́ мя, я́ко Благ и Человеколю́бец, да с ми́ром ля́гу, усну́ и почи́ю[22], блу́дный, гре́шный и окая́нный аз, и поклоню́ся, и воспою́, и просла́влю пречестно́е и́мя Твое́, со Отце́м, и Единоро́дным Его́ Сы́ном, ны́не и при́сно и во ве́ки. Ами́нь.

[1] Го́споди, Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины – см. начало молитвы Святому Духу .
[2] Отпусти – освободи от наказания, оправдай, прости долг.
[3] Вся, ели́ка Ти согреши́х днесь я́ко челове́к, па́че же и не я́ко челове́к, но и горе́е скота — все, чем я сегодня согрешил как человек, и более того – не только как человек, но и хуже скота, хуже животного.
[4] Я́же от ю́ности и нау́ки злы – те грехи, которыми я согрешил по молодости или от злого внушения, ставшего навыком, привычкой.
[5] Я́же суть от на́гльства и уны́ния – те грехи, которыми согрешил от вспыльчивости (от дерзости) и от уныния, от упадка духа.
[6] Аще именем Твоим кляхся – если употребил Твое (Духа Святого) имя в клятве; (ср. Мф.5:33-35): Еще слышали вы, что сказано древним: не преступай клятвы, но исполняй пред Господом клятвы твои. А Я говорю вам: не клянись вовсе: ни небом, потому что оно престол Божий; ни землею, потому что она подножие ног Его; ни Иерусалимом, потому что он город великого Царя.
[7] Похулих е в помышлении моем — мысленно произнес хулу на него (имя Твое). (Ср. Мф.12:31): Посему говорю вам: всякий грех и хула простятся человекам, а хула на Духа не простится человекам.
[8] Оклеветах кого гневом моим – оклеветал кого-то во гневе.
[9] О чем прогневахся – прогневался на что-либо, по какому-либо поводу.
[10] Безгодно – безвременно, не считая времени (беззаботно).
[11] Презрех его – отнесся к нему с пренебрежением, отверг его просьбу.
[12] Брата — ближнего, вообще любого человека.
[13] Свадих – стал причиной ссоры, возбудил ссору.
[14] Ум мой о лукавствии мира сего подвижеся – ум мой устремлялся к лукавым, обманчивым мирским помыслам.
[15] Лукавое – злое, недоброе.
[16] Доброту – красоту, великолепие, совершенство, славу.
[17] Тою уязвлен бых сердцем – той (чужим совершенством) был поражен в сердце, т.е. допустил в своем сердце укол
[18] Неподобная глаголах – произнес что-либо непристойное, неподобающее.
[19] Не радих – не заботился, не радел.
[20] Та бо вся и больша сих содеях – ибо я сделал все это и больше этого соделал.
[21] Унылаго – поверженного в уныние, неверящего в свое спасение.
[22] Почию – в покое (в мире) отдохну.

Молитва 4-я, святого Макария Великого

Что Ти принесу́, или́ что Ти возда́м[1], великодарови́тый[2] Безсме́ртный Царю́, ще́дре и человеколю́бче Го́споди, я́ко леня́щася мене́ на Твое́ угожде́ние, и ничто́же бла́го сотво́рша, приве́л еси́ на коне́ц мимоше́дшаго дне сего́, обраще́ние и спасе́ние души́ мое́й стро́я[3]? Ми́лостив ми бу́ди гре́шному и обнаже́нному вся́каго де́ла бла́га[4], возста́ви[5] па́дшую мою́ ду́шу, оскверни́вшуюся в безме́рных согреше́ниих, и отыми́ от мене́ весь по́мысл лука́вый ви́димаго сего́ жития́[6]. Прости́ моя́ согреше́ния, еди́не Безгре́шне, я́же Ти согреши́х[7] в сей день, ве́дением и неве́дением[8], сло́вом, и де́лом, и помышле́нием, и все́ми мои́ми чу́вствы. Ты Сам, покрыва́я, сохрани́ мя от вся́каго сопроти́внаго обстоя́ния[9] Боже́ственною Твое́ю вла́стию, и неизрече́нным человеколю́бием, и си́лою. Очи́сти, Бо́же, очи́сти мно́жество грехо́в мои́х. Благоволи́[10], Го́споди, изба́вити мя от се́ти лука́ваго[11], и спаси́ стра́стную мою́ ду́шу[12], и осени́ мя све́том лица́ Твоего́[13], егда́ прии́деши во сла́ве[14], и неосужде́нна ны́не сном усну́ти сотвори́, и без мечта́ния[15], и несмуще́н по́мысл раба́ Твоего́ соблюди́[16], и всю сатанину́ де́тель отжени́ от мене́[17], и просвети́ ми разу́мныя о́чи серде́чныя, да не усну́ в смерть[18]. И посли́ ми А́нгела ми́рна[19], храни́теля и наста́вника души́ и те́лу моему́, да изба́вит мя от враг мои́х; да воста́в со одра́ моего́, принесу́ Ти благода́рственныя мольбы́. Ей, Го́споди, услы́ши мя гре́шнаго и убо́гаго раба́ Твоего́, изволе́нием и со́вестию[20]; да́руй ми воста́вшу словесе́м[21] Твои́м поучи́тися, и уны́ние бесо́вское дале́че от мене́ отгна́но бы́ти сотвори́ Твои́ми А́нгелы[22]; да благословлю́ и́мя Твое́ свято́е, и просла́влю, и сла́влю Пречи́стую Богоро́дицу Мари́ю, Ю́же дал еси́ нам гре́шным заступле́ние[23], и приими́ Сию́ моля́щуюся за ны[24]; вем бо, я́ко подража́ет Твое́ человеколю́бие, и моля́щися не престае́т[25]. Тоя́ заступле́нием, и Честна́го Креста́ зна́мением[26], и всех святы́х Твои́х ра́ди[27], убо́гую ду́шу мою́ соблюди́[28], Иису́се Христе́ Бо́же наш, я́ко Свят еси́, и препросла́влен во веки. Ами́нь.

[1] Что Ти воздам – что (чем) отвечу на все Твои дары?
[2] Великодаровитый – ниспосылающий великие дары.
[3] Я́ко леня́щася мене́ на Твое́ угожде́ние, и ничто́же бла́го сотво́рша, приве́л еси́ на коне́ц мимоше́дшаго дне сего́, обраще́ние и спасе́ние души́ мое́й стро́я – меня, ленящегося к совершению дел, угодных Тебе, и не сотворившего ничего доброго, Ты привел к концу этого (уже) прошедшего дня, созидая (устраивая) мое обращение (к Тебе) и спасение моей души.
[4] Обнаженному всякого дела блага – лишенному каких-либо добрых дел.
[5] Возстави – подними (из греха)
[6] Отыми́ от мене́ весь по́мысл лука́вый ви́димаго сего́ жития – избавь (освободи) меня от всех злых, коварных, соблазнительных помыслов этой земной жизни.
[7] Яже Ти согреших — которыми пред Тобою согрешил.
[8] Ведением, и неведением – осознанно и неосознанно (по неведению)
[9] От всякаго сопротивнаго обстояния – от всякого нападения противника.
[10] Благоволи – яви Свою благую волю, окажи милость.
[11] От сети лукаваго – от сетей, раставленных диаволом.
[12] Страстную мою душу – мою душу, подверженную страстям, наполненную страстями.
[13] Осени мя светом лица Твоего – покрой меня светом Лица Твоего (как бы разгоняя во мне греховный мрак).
[14] Егда приидеши во славе – когда (Ты) придешь со славою (речь идет о Втором Пришествии; ср. в Символе веры: И паки грядущего со славою судити живым и мертвым…).
[15] Неосужде́нна ны́не сном усну́ти сотвори́, и без мечта́ния — сделай так, чтобы мне уснуть неосужденным (за грехи) и без искусительных сновидений.
[16] Несмущен помысл раба Твоего соблюди — сохрани помыслы Твоего раба от беспокойства и возмущения.
[17] Всю сатанину детель отжени от мене – отгони от меня всякие сатанинские действия.
[18] Просвети́ ми разу́мныя о́чи серде́чныя, да не усну́ в смерть – просвети мой разум сердечный (очи сердца), чтобы я не уснул навеки духовной смертью.
[19] Посли ми Ангела мирна – пошли (посылай) мне Ангела Хранителя моего, чтобы он хранил меня от зла и сохранял душу мою в мире. Также здесь может разуметься особый Ангел, который по воле Божией поставлен хранить мир, любовь и согласие между людьми.
[20] Ей, Го́споди, услы́ши мя гре́шнаго и убо́гаго раба́ Твоего́, изволе́нием и со́вестию – воистину, Господи, услыши меня, раба Твоего, грешного и бедного (убогого), не способного делать правильный выбор (решать) и бедного разумом (пониманием истины).
[21] Словесем – учению, заповедям.
[22] Уныние бесовское далече о мене отгнано быти сотвори Твоими Ангелы – соделай через Твоих Ангелов так, чтобы происхоящее от бесов уныние (удрученное состояние духа, беспечность, бездействие в деле спасения), было далеко отогнанно от меня.
[23] Юже дал еси нам грешным заступление – Которую Ты дал нам, грешным, как Заступницу (Покровительницу).
[24] Приими Сию молящуюся за ны — прими Ее, молящуюся за нас (Ее молитвы за нас).
[25] Вем бо, я́ко подража́ет Твое́ человеколю́бие, и моля́щися не престае́т – ибо я знаю, что Она подражает Твоему человеколюбию и не перестает молиться (о нас).
[26] Тоя́ заступле́нием, и Честна́го Креста́ зна́мением – Ее заступлением (покровом, защитой) и силою крестного знамения (т.к. Своим Крестом Господь победил диавола и спас нас от вечной смерти).
[27] Всех святых Твоих ради – по молитвам (за нас) всех Твоих святых.
[28] Убогую душу мою соблюди – несчастную (бедную, лишенную сил, жалкую) мою душу сохрани (от зла, от погибели).

Молитва 5-я

Го́споди Бо́же наш, е́же согреши́х во дни сем[1] сло́вом, де́лом и помышле́нием, я́ко Благ и Человеколю́бец[2] прости́ ми[3]. Ми́рен сон и безмяте́жен да́руй ми. А́нгела Твоего́ храни́теля посли́, покрыва́юща и соблюда́юща мя[4] от вся́каго зла, я́ко Ты еси́ храни́тель душа́м и телесе́м[5] на́шим, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

[1] Еже согреших во дни сем – то, в чем я согрешил сегодня.
[2] Яко Благ и Человеколюбец – Ты как Благой и Человеколюбивый.
[3] Ми – Мне.
[4] Соблюдающа мя – оберегающего (охраняющего)
[5] Душам и телесем – душ и тел.

Молитва 6-я

Го́споди Бо́же наш, в Него́же ве́ровахом[1], и Его́же и́мя па́че вся́каго и́мене призыва́ем[2], даждь нам, ко сну отходя́щим, осла́бу души́ и те́лу[3], и соблюди́ нас от вся́каго мечта́ния, и те́мныя сла́сти кроме́[4]; уста́ви стремле́ние страсте́й[5], угаси́ разжже́ния воста́ния теле́снаго[6]. Даждь нам целому́дренне пожи́ти де́лы и словесы́[7]; да доброде́тельное жи́тельство восприе́млюще, обетова́нных не отпаде́м благи́х Твои́х[8], я́ко благослове́н еси́ во ве́ки. Ами́нь.

[1] В Негоже веровахом – в Которого мы уверовали.
[2] Егоже имя паче всякаго имене призываем – Чье имя более всякого имени призываем.
[3] Ослабу души и телу – ослабление напряжения, отдых души и тела.
[4] От вся́каго мечта́ния, и те́мныя сла́сти кроме — от всяких пустых мыслей, мечтаний и темных, нечистых удовольствий.
[5] Устави стремление страстей – останови движение, нападение страстей.
[6] Угаси́ разжже́ния воста́ния теле́снаго – угаси огонь страстей, поднимающихся, восстающих в теле, плоти.
[7] Даждь нам целому́дренне пожи́ти де́лы и словесы – помоги нам целомудренно провести жизнь и в делах, и в словах.
[8] Да доброде́тельное жи́тельство восприе́млюще, обетова́нных не отпаде́м благи́х Твои́х – чтобы, начав проводить жизнь добродетельную, не лишились (бы) мы обещанной Тобою благодати (спасения), не отпали от благости Твоей.

Молитва 7-я, святого Иоанна Златоуста

(24 молитвы, по числу часов дня и ночи)

Го́споди, не лиши́ мене́ небе́сных Твои́х благ.

Го́споди, изба́ви мя ве́чных мук.

Го́споди, умо́м ли или́ помышле́нием[1], сло́вом или́ де́лом согреши́х[2], прости́ мя.

Го́споди, изба́ви мя вся́каго неве́дения[3] и забве́ния[4], и малоду́шия[5], и окамене́ннаго нечу́вствия[6].

Го́споди, изба́ви мя от вся́каго искуше́ния.

Го́споди, просвети́ мое́ се́рдце, е́же помрачи́ лука́вое похоте́ние[7].

Го́споди, аз я́ко челове́к согреши́х, Ты же я́ко Бог щедр, поми́луй мя, ви́дя не́мощь души́ моея́.

Го́споди, посли́ благода́ть Твою́ в по́мощь мне, да просла́влю и́мя Твое́ свято́е.

Го́споди Иису́се Христе́, напиши́ мя раба́ Твоего́ в кни́зе живо́тней[8] и да́руй ми коне́ц благи́й[9].

Го́споди, Бо́же мой, а́ще и ничто́же бла́го сотвори́х пред Тобо́ю[10], но даждь ми по благода́ти Твое́й положи́ти нача́ло благо́е.

Го́споди, окропи́ в се́рдце мое́м ро́су благода́ти Твоея́[11].

Го́споди небесе́ и земли́, помяни́ мя гре́шнаго раба́ Твоего́, сту́днаго[12] и нечи́стаго, во Ца́рствии Твое́м[13]. Ами́нь.

Го́споди, в покая́нии приими́ мя.

Го́споди, не оста́ви мене́.

Го́споди, не введи́ мене́ в напа́сть[14].

Го́споди, даждь ми мысль бла́гу[15].

Го́споди, даждь ми сле́зы и па́мять сме́ртную, и умиле́ние[16].

Го́споди, даждь ми по́мысл испове́дания грехо́в мои́х[17].

Го́споди, даждь ми смире́ние, целому́дрие[18] и послуша́ние.

Го́споди, даждь ми терпе́ние, великоду́шие[19] и кро́тость[20].

Го́споди, всели́ в мя ко́рень благи́х, страх Твой в се́рдце мое́[21].

Го́споди, сподо́би мя люби́ти Тя от всея́ души́ моея́ и помышле́ния[22] и твори́ти во всем во́лю Твою́.

Го́споди, покры́й мя от челове́к не́которых[23], и бесо́в, и страсте́й, и от вся́кия ины́я неподо́бныя ве́щи[24].

Го́споди, ве́си, я́ко твори́ши, я́коже Ты во́лиши[25], да бу́дет во́ля Твоя́ и во мне[26] гре́шнем, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки. Ами́нь.

[1] Умом ли или помышлением – или образом мыслей, рассудком (умом), или намерением.
[2] Согреших — согрешил.
[3] Избави мя всякаго неведения – (см. 1Пет.1:14): Не сообразуйтесь с прежними похотями, бывшими в неведении вашем. Неведение может означать также грех, совершенный по незнанию, несмысленности.
[4] Забвения – забывчивости (в деле спасения).
[5] Малодушия — трусости, нерешительности (в исполнении заповедей).
[6] Окамененнаго нечувствия – ожесточенного сердца, каменного бесчувствия.
[7] Еже помрачи лукавое похотение – которое помрачили похоть, злые, коварные желания (источником которых является лукавый).
[8] В книзе животней – в книге жизни. (Ср. Откр.21:27): И не войдет в него (Небесный Иерусалим) ничто нечистое и никто преданный мерзости и лжи, а только те, которые написаны у Агнца в книге жизни.
[9] Конец благий — добрую, мирную, благую кончину (с покаянием, молитвой, Причастием).
[10] А́ще и ничто́же бла́го сотвори́х пред Тобо́ю – (даже) если я ничего доброго не сделал пред Тобой.
[11] Окропи в сердце моем росу благодати Твоея – окропи (иссохшее) мое сердце росой Твоей благодати.
[12] Студнаго – постыдного, гнусного.
[13] Помяни мя… во Царствии Твоем – почти дословно слова благоразумного разбойника (см. Лк.23:42)
[14] Не введи мене в напасть – не попусти мне впасть в искушение. (См. пояснение 4 к молитве «Отче наш»).
[15] Мысль благу — мысли добрые.
[16] Память смертную, и умиление – памятование о смерти и сокрушение (т.е раскаяние) о грехах.
[17] Помысл исповедания грехов моих – мысль об исповедании (о необходимости исповедания) грехов моих.
[18] Целомудрие – чистота душевная (чистота помыслов, целостное, неиспорченное представление о Боге, мире и себе), чистота телесная, непорочность.
[19] Великодушие – неустрашимость, твердость духа, соединение с милосердием.
[20] Кротость – Святитель Иоанн Златоуст: «Кроток тот, кто может переносить нанесенные ему самому оскорбления, но защищает несправедливо обижаемых и сильно восстает против обижающих».
[21] Всели́ в мя ко́рень благи́х, страх Твой в се́рдце мое – насади во мне корень добра, блага – страх Твой в моем сердце. (Ср. Притч.1:7): Начало мудрости – страх Господень. (Притч.14:27): Страх Господень – источник жизни, удаляющий от сетей смерти.
[22] От всея души моея и помышления – всей моей душой и (всеми) мыслями (моими); (ср. Мк.12:30): И возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим, и всею душою твоею, и всем разумение твоим, и всею крепостию твоею, – вот первая заповедь!
[23] Покрый мя от человек некоторых – защити (огради) меня от некоторых (злых) людей.
[24] От вся́кия ины́я неподо́бныя ве́щи — от всех других недостойных дел и поступков.
[25] Го́споди, ве́си, я́ко твори́ши, я́коже Ты во́лиши – букв. Господи, Ты ведь знаешь (о том), что Ты (все можешь) сделать так, как Ты изволяешь (как Ты желаешь).
[26] Да будет воля Твоя и во мне – см. молитву «Отче наш» (Мф.6:10, 11:2).

Молитва 8-я, ко Господу нашему Иисусу Христу

Господь Иисус Христос

Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, ра́ди честне́йшия Ма́тере Твоея́, и безпло́тных Твои́х А́нгел, Проро́ка же и Предте́чи и Крести́теля Твоего́, богоглаго́ливых же апо́стол[1], све́тлых и добропобе́дных му́ченик[2], преподо́бных и богоно́сных оте́ц[3], и всех святы́х моли́твами[4], изба́ви мя настоя́щаго обстоя́ния бесо́вскаго[5]. Ей, Го́споди мой и Тво́рче[6], не хотя́й[7] сме́рти гре́шнаго, но я́коже обрати́тися и жи́ву бы́ти ему́[8], даждь и мне обраще́ние[9] окая́нному и недосто́йному; изми́ мя от уст па́губнаго зми́я[10], зия́ющаго пожре́ти мя[11] и свести́ во ад жи́ва[12]. Ей, Го́споди мой, утеше́ние мое́[13], И́же мене́ ра́ди[14] окая́ннаго в тле́нную плоть оболки́йся[15], исто́ргни мя от окая́нства[16], и утеше́ние пода́ждь души́ мое́й[17] окая́нней. Всади́ в се́рдце мое́ твори́ти Твоя́ повеле́ния[18], и оста́вити лука́вая дея́ния, и получи́ти блаже́нства Твоя́: на Тя бо, Го́споди, упова́х[19], спаси́ мя.

[1] Богоглаго́ливых же апо́стол – боговдохновенных, возвещавших, проповедовавших о Боге апостолов.
[2] Светлых и добропобедных мученик – сияющих светом и прославившихся победами (в подвиге за истинную веру) мучеников.
[3] Отец – отцов.
[4] Всех святых молитвами – по молитвам всех святых.
[5] Изба́ви мя настоя́щаго обстоя́ния бесо́вскаго – избавь меня от всегдашнего (или также – приближающегося) бесовского нападения.
[6] Творче – Творец (звательный падеж).
[7] Не хотяй – не хотящий, не желающий.
[8] Но я́коже обрати́тися и жи́ву бы́ти ему – но (хотящий) того, чтобы он обратился (от греха к Тебе) и был духовно жив. (См. Иез.33:11): Скажи им: живу Я, говорит Господь Бог: не хочу смерти грешника, но чтобы грешник обратился от пути своего и жив был.
[9] Даждь и мне обращение – даруй и мне (подобное же) обращение.
[10] Изми мя от уст пагубнаго змия – спаси меня от зева (от пасти) губительного змия (т.е. диавола).
[11] Зияющего пожрети мя – разверзшего (раскрывшего) свою пасть, дабы поглотить меня. (См. 1Пет.5:8): Трезвитесь, бодрствуйте, потому что противник ваш диавол ходит, как рыкающий лев, ища, кого поглотить.
[12] Свести во ад жива – мою живую душу (меня живого) низвести во ад.
[13] Утешение мое – Умиротворение (успокоение) мое.
[14] Иже мене ради – Ты ради меня.
[15] В тленную плоть оболкийся – облек Себя в тленную (человеческую) плоть, (т.е. воспринял все свойства тленного, смертного человека, кроме греха).
[16] Исторгни мя от окаянства – извлеки (вырви) меня из моего бедственного, окаянного состояния.
[17] Подаждь души моей – даруй моей душе.
[18] Всади в сердце мое творити Твоя повеления – укорени в моем сердце желание исполнять Твои повеления (заповеди).
[19] На Тя бо, Господи, уповах – ибо на Тебя, Господи, я возложил надежду, упование.

Молитва 9-я, ко Пресвятой Богородице, Петра Студийского

Пресвятая Богородица

К Тебе́ Пречи́стей Бо́жией Ма́тери аз окая́нный припа́дая молю́ся: ве́си, Цари́це[1], я́ко безпреста́ни согреша́ю[2] и прогневля́ю Сы́на Твоего́ и Бо́га моего́, и мно́гажды а́ще ка́юся[3], лож пред Бо́гом обрета́юся[4], и ка́юся трепе́ща[5]: неуже́ли Госпо́дь порази́т мя[6], и по часе́ па́ки та́яжде творю́[7]; ве́дущи сия́[8], Влады́чице моя́ Госпоже́ Богоро́дице, молю́, да поми́луеши, да укрепи́ши[9], и блага́я твори́ти да пода́си ми[10]. Ве́си бо[11], Влады́чице моя́ Богоро́дице, я́ко отню́д и́мам в не́нависти зла́я моя́ дела́[12], и все́ю мы́слию[13] люблю́ зако́н Бо́га моего́; но не вем[14], Госпоже́ Пречи́стая, отку́ду я́же ненави́жду, та и люблю́, а блага́я преступа́ю[15]. Не попуща́й[16], Пречи́стая, во́ли мое́й соверша́тися, не уго́дна бо есть[17], но да бу́дет во́ля Сы́на Твоего́ и Бо́га моего́: да мя спасе́т, и вразуми́т, и пода́ст благода́ть Свята́го Ду́ха, да бых аз отсе́ле преста́л скверноде́йства[18], и про́чее пожи́л бых в повеле́нии Сы́на Твоего́[19], Ему́же подоба́ет[20] вся́кая сла́ва, честь и держа́ва[21], со Безнача́льным Его́ Отце́м, и Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим[22] Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Aми́нь.

[1] Веси, Царице – Ты ведаешь (знаешь), о, Царица.
[2] Яко безпрестани согрешаю – о том, что я беспрестанно согрешаю.
[3] Многажды аще каюся – хотя многократно каюсь.
[4] Лож пред Богом обретаюся – я оказываюсь (я предстаю) перед Богом лживым (неисправившимся).
[5] Каюся трепеща – с трепетом каюсь.
[6] Не ужели Господь поразит мя – не теперь ли Господь поразит (накажет) меня?
[7] По часе паки таяжде творю – через некоторое время вновь совершаю то же самое.
[8] Ведущи сия – зная об этом (ведая это).
[9] Да укрепиши – укрепи меня.
[10] Благая творити да подаси ми – помоги мне (научи меня) творить благое.
[11] Веси бо – ибо ведаешь, знаешь.
[12] Я́ко отню́д и́мам в не́нависти зла́я моя́ дела – что я совершенно, всецело гнушаюсь моих злых дел (ненавижу мои злые дела).
[13] Всею мыслею – всем разумом.
[14] Не вем – не ведаю, не знаю.
[15] Отку́ду я́же ненави́жду, та и люблю́, а блага́я преступа́ю – откуда это: то, что я ненавижу (чего я гнушаюсь), это же самое люблю, и прегрешаю в делах благих (делаю противное делам благим). (См. Рим.7:19): Доброго, которого хочу, не делаю, а злое, которого не хочу, делаю.
[16] Не попущай – не попускай (не позволяй).
[17] Не угодна бо есть – ибо она неправедна (букв. неприятна Тебе).
[18] Да бых аз отсе́ле преста́л скверноде́йства – с тем, чтобы я с этого времени перестал совершать дела недостойные (нечистые, непотребные).
[19] Про́чее пожи́л бых в повеле́нии Сы́на Твоего – прочее (дальнейшее) время жил бы по заповедям Сына Твоего.
[20] Емуже подобает – Которому принадлежит.
[21] Держава – власть, сила.
[22] Животворящим – дарующим жизнь.

Молитва 10-я, ко Пресвятой Богородице

Блага́го Ца́ря блага́я Ма́ти[1], Пречи́стая и Благослове́нная Богоро́дице Мари́е, ми́лость Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего изле́й на стра́стную мою́ ду́шу[2] и Твои́ми моли́твами наста́ви мя на дея́ния блага́я[3], да про́чее вре́мя живота́ моего́ без поро́ка прейду́[4] и Тобо́ю[5] рай да обря́щу[6], Богоро́дице Де́во, еди́на Чи́стая и Благослове́нная.

[1] Благаго Царя благая Мати – Милосердная (Милостивая) Матерь Милосердного (Милостивого) Царя.
[2] На страстную мою душу – на мою подверженную страстям (страдающую) душу.
[3] На деяния благая – на добрые дела.
[4] Да про́чее вре́мя живота́ моего́ без поро́ка прейду – чтобы оставшееся время жизни моей я мог прожить (пройти) без порока.
[5] Тобою – с Твоей помощью, Твоим ходатайством.
[6] Рай да обрящу – да обрету рай (достигну рая).

Молитва 11-я, ко святому Ангелу-Хранителю

Ангел-Хранитель

А́нгеле Христо́в, храни́телю мой святы́й и покрови́телю[1] души́ и те́ла моего́, вся ми прости́, ели́ка согреши́х во дне́шний день[2], и от вся́каго лука́вствия проти́внаго ми врага́ изба́ви мя[3], да ни в ко́емже гресе́ прогне́ваю Бо́га моего́[4]; но моли́ за мя[5] гре́шнаго и недосто́йнаго раба́, я́ко да досто́йна мя пока́жеши[6] бла́гости и ми́лости Всесвяты́я Тро́ицы[7] и Ма́тере Го́спода моего́ Иису́са Христа́ и всех святы́х. Ами́нь.

[1] Покровителю – покровитель, охраняющий, оберегающий.
[2] Вся ми прости́, ели́ка согреши́х во дне́шний день – все мне прости, чем (в чем) я согрешил в нынешний день.
[3] От вся́каго лука́вствия проти́внаго ми врага́ изба́ви мя – избавь меня от всякого коварства врага (т.е. диавола), враждебного мне (нападающего на меня).
[4] Да ни в ко́емже гресе́ прогне́ваю Бо́га моего – чтобы никаким грехом я не прогневал Бога моего.
[5] Но моли за мя – но молись обо мне (за меня).
[6] Яко да достойна мя покажеши – с тем, чтобя я предстал достойным.
[7] Всесвятыя Троицы – Пресвятой (в высшей степени Святой) Троицы.

Кондак Богородице

Взбра́нной Воево́де[1] победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице[2], но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую[3], от вся́ких нас бед свободи́[4], да зове́м Ти[5]; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная[6].

Это первый кондак из Акафиста Пресвятой Богородице – древнейшего Акафиста (VII век), явившегося образцом для всех остальных акафистов.

[1] Взбранной Воеводе – (Тебе), Сильной в духовной брани (в борьбе, в преодолении вражды) Предводительнице, Военачальнице (Небесных Сил).
[2] Победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице – (как) избавленные от бедствий, победную (триумфальную) благодарственную песнь Тебе приносим мы, рабы Твои, Богородица.
[3] Но яко имущая державу непобедимую – но Ты, имеющая неодолимую силу (неодолимое могущество).
[4] Свободи – освободи (спаси).
[5] Да зовем Ти – да взываем к Тебе.
[6] Невесто Неневестная – Невеста, не познавшая брака.

Пресла́вная Присноде́во[1], Ма́ти Христа́ Бо́га, принеси́ на́шу моли́тву Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да спасе́т Тобо́ю[2] ду́ши на́ша.

[1] Приснодево – всегда Дева.
[2] Тобою – Твоими молитвами.

Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ мя под кро́вом[1] Твои́м.

[1] Под кровом – под покровом, защитой.

Богоро́дице Де́во, не пре́зри мене́, гре́шнаго[1], тре́бующа Твоея́ по́мощи и Твоего́ заступле́ния[2], на Тя бо упова́[3] душа́ моя́, и пом́илуй мя.

[1] Не презри мене грешнаго – не пренебрегай (не гнушайся) мною, грешным.
[2] Тре́бующа Твоея́ по́мощи и Твоего́ заступле́ния – нуждающегося в Твоей помощи и защите.
[3] На Тя бо упова – ибо на Тебя уповает, надеется.

Молитва святого Иоанникия Великого

Упова́ние мое́ Оте́ц, прибе́жище[1] мое́ Сын, покро́в мой Дух Святы́й: Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.

[1] Прибежище – Заступник (Защитник, Помощник в бедах), надежда на спасение.

Обычно в монастырях вечерние молитвы совершаются всей братией после трапезы. До сна еще остается некоторое время. Поэтому читается молитва Достойно есть… и делается отпуст сразу же после молитвы преподобного Иоанникия Великого. Оставшиеся молитвы, которыми верующие приготовляют себя ко сну (преподобного Иоанна Дамаскина, Честному Кресту и др.), произносятся непосредственно перед наступлением ночного покоя.
Если для вас после вечерних молитв начинается время сна, то молитву Достойно есть… и отпуст надо перенести в конец правила.

Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя Богоро́дицу[1], Присноблаже́нную и Пренепоро́чную[2] и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую Херуви́м[3] и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м[4], без истле́ния[5] Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу[6] Тя велича́ем.

Автором песни «Честнейшую Херувим…» считается прп. Косма, епископ Маиумский, творец канонов (†787 г.). А первую часть – «Достойно есть…» – по преданию воспел пред иконой Пресвятой Богородицы Ангел, явившийся в X веке одному иноку на Афоне.
[1] Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя Богоро́дицу – поистине справедливо прославлять Тебя, Богородицу.
[2] Присноблаже́нную и Пренепоро́чную – всегда ублажаемую, всегда славимую и в высшей степени, совершенно Непорочную.
[3] Честнейшую Херувим – удостоенную большей почести, чем Херувимы (Ангелы, ближайшие к Богу после Серафимов).
[4] Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м – несравненно славнейшую, славимую более, чем Серафимы (Ангелы, ближе всех находящиеся к Богу, высшие из девяти чинов Небесных сил, чинов Ангельских).
[5] Без истления – безболезненно, неповрежденно.
[6] Сущую Богородицу – истинную Богородицу.

Сла́ва, и ны́не: Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́тв ра́ди Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех святы́х, поми́луй нас. Ами́нь.

Молитва святого Иоанна Дамаскина

Влады́ко Человеколю́бче, не уже́ли мне одр сей гроб бу́дет[1], или́ еще́ окая́нную мою́ ду́шу просвети́ши днем[2]? Се ми[3] гроб предлежи́т, се ми смерть предстои́т. Суда́ Твоего́, Го́споди, бою́ся и му́ки безконе́чныя, зло́е же творя́ не престаю́[4]: Тебе́ Го́спода Бо́га моего́ всегда́ прогневля́ю, и Пречи́стую Твою́ Ма́терь, и вся Небе́сныя си́лы, и свята́го А́нгела храни́теля моего́. В́ем у́бо[5], Го́споди, я́ко недосто́ин есмь человеколю́бия Твоего́, но досто́ин есмь вся́каго осужде́ния и му́ки. Но, Го́споди, или́ хощу́, или́ не хощу́[6], спаси́ мя. А́ще бо[7] пра́ведника спасе́ши, ничто́же ве́лие[8]; и а́ще чи́стаго[9] поми́луеши, ничто́же ди́вно[10]: досто́йни бо суть ми́лости Твоея́[11]. Но на мне гре́шнем удиви́ ми́лость Твою́[12]: о сем яви́ человеколю́бие Твое́[13], да не одоле́ет моя́ зло́ба Твое́й неизглаго́ланней бла́гости и милосе́рдию[14]: и я́коже хо́щеши, устро́й о мне вещь[15].

[1] Не уже́ли мне одр сей гроб бу́дет – не сейчас ли уже будет моим гробом эта постель (это ложе).
[2] Просветиши днем – просветишь (разум, очи сердечные) светом Твоего учения. В другом смысле – дашь мне еще один день для покаяния.
[3] Се ми – вот мне.
[4] Злое же творя не престаю – однако (же) не перестаю (не прекращаю) творить злые дела.
[5] Вем убо – ведь знаю же.
[6] Или хощу, или не хощу – или хочу, или же не хочу (спасения).
[7] Аще бо – ибо если.
[8] Ничтоже велие – в этом нет ничего великого (чудесного).
[9] Чистаго – святого (праведного).
[10] Ничтоже дивно – и в этом нет ничего удивительного.
[11] Достойно бо суть милости Твоея – ибо они достойны Твоей милости.
[12] Удиви милость Твою – яви дивную Твою милость.
[13] О сем яви человеколюбие Твое – на мне (на этом, на таком человеке) яви Твое человеколюбие.
[14] Да не одоле́ет моя́ зло́ба Твое́й неизглаго́ланней бла́гости и милосе́рдию – дабы из-за моих злых дел я не лишился бы Твоей неизреченной благости и милосердия.
[15] Якоже хощеши, устрой о мне вещь – так, как Ты хочешь, направь мою жизнь.

Просвети́ о́чи мои́, Христе́ Бо́же, да не когда́ усну́ в смерть, да не когда́ рече́т враг мой: укрепи́хся на него́[1].

[1] (Ср. Пс.12:4-5): Господи Боже мой! Просвети очи мои, да не усну я сном смертным; да не скажет враг мой: «Я одолел его» (под врагом подразумевается диавол).

Сла́ва: Засту́пник души́ моея́ бу́ди, Бо́же, я́ко посреде́ хожду́ сете́й мно́гих[1]; изба́ви мя от них и спаси́ мя, Бла́же, я́ко Человеколю́бец.

[1] Я́ко посреде́ хожду́ сете́й мно́гих – ибо я хожу среди множества искушений (соблазнов), сетей дивольских. См. 1Тим.3:7, 6:9, 2Тим.2:26.

И ны́не: Пресла́вную Бо́жию Ма́терь, и святы́х А́нгел Святе́йшую, немо́лчно воспои́м[1] се́рдцем и усты́[2], Богоро́дицу сию́ испове́дающе[3], я́ко вои́стинну ро́ждшую нам Бо́га воплоще́нна, и моля́щуюся непреста́нно о душа́х на́ших.

[1] Немолчно воспоим – да будем воспевать беспрестанно, неустанно (не умолкая).
[2] Усты — устами.
[3] Богородицу сию исповедающе – исповедая Ее Богородицей (свидетельствуя о Ней как о Богородице; прославляя Ее как Богородицу).

Знаменуй себя крестом и говори молитву Честному Кресту:

Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́, и да бежа́т от лица́ Его́ ненави́дящии Его́. Я́ко исчеза́ет дым, да исче́знут; я́ко та́ет воск от лица огня́, та́ко да поги́бнут[1] бе́си от лица́ лю́бящих Бо́га[2] и зна́менующихся[3] кре́стным зна́мением, и в весе́лии глаго́лющих: ра́дуйся, Пречестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день[4], прогоня́яй[5] бе́сы си́лою на тебе́ пропя́таго[6] Го́спода на́шего Иису́са Христа́, во ад сше́дшаго и попра́вшего си́лу диа́волю[7], и дарова́вшаго нам тебе́ Крест Свой Честны́й[8] на прогна́ние вся́каго супоста́та[9]. О, Пречестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день! Помога́й ми со Свято́ю Госпоже́ю Де́вою Богоро́дицею и со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Объяснение молитвы Честному Кресту

[1] Начало молитвы совпадает с началом Пс. 67. В рус. переводе: Да восстанет Бог, и расточатся враги Его, и да бегут от лица Его ненавидящие Его. Как рассеивается дым, Ты рассей их; как тает воск от огня, так нечистивые да погибнут от лица Божия.
Да воскреснет – по толк. свв. отцов здесь псалмопевец Давид пророчествует о Воскресении Христовом, а также о том, что сила воскресшего и поправшего силу диаволю Господа разгонит мрак греховный в душе любящих Бога.
Расточатся — рассеются.
[2] Тако да погибнут беси от лица любящих Бога — так (пусть) погибнут бесы при виде любящих Бога.
[3] Знаменующихся — осеняющих (себя).
[4] Ра́дуйся, Пречестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день – торжествуй, святочтимый и дарующий жизнь Крест Господень.
[5] Прогоняяй – прогоняющий.
[6] Пропятаго – Распятого.
[7] Поправшаго силу диаволю – сокрушившего (букв. растоптавшего) силу, власть диавола.
[8] Дарова́вшаго нам тебе́ Крест Свой Честны́й – даровавшего нам тебя, Свой (т.е. Христов) Честной Крест.
[9] На прогнание всякаго супостата – чтобы мы могли прогнать (отогнать) всякого врага (противника).

Или кратко:

Огради́ мя, Го́споди, си́лою Честна́го и Животворя́щаго Твоего́ Креста́, и сохрани́ мя от вся́каго зла.

Молитва

Осла́би, оста́ви, прости́[1], Бо́же, прегреше́ния на́ша, во́льная и нево́льная[2], я́же в сло́ве и в де́ле[3], я́же в ве́дении и не в ве́дении[4], я́же во дни и в нощи́, я́же во уме́ и в помышле́нии[5]: вся[6] нам прости́, я́ко Благ и Человеколю́бец.

[1] Ослаби, остави, прости – облегчи наказание (за грехи), освободи от них, прости окончательно.
[2] Вольная и невольная – по своей воле (добровольные) и непреднамеренно совершенные.
[3] Яже в слове и в деле – (прегрешения), которые (совершены) словом и делом.
[4] В ведении и не в ведении – сознательно и неосознанно.
[5] Во уме и в помышлении – рассудком (образом мыслей), или намерением.
[6] Вся – все.

Молитва

Ненави́дящих и оби́дящих нас прости́, Го́споди Человеколю́бче. Благотворя́щим благосотвори́[1]. Бра́тиям и сро́дником на́шим да́руй я́же ко спасе́нию проше́ния[2] и жизнь ве́чную. В не́мощех су́щия посети́[3] и исцеле́ние да́руй. И́же на мо́ри упра́ви[4]. Путеше́ствующим спутеше́ствуй[5]. Служа́щим и ми́лующим нас грехо́в оставле́ние да́руй. Запове́давших нам недосто́йным моли́тися о них поми́луй по вели́цей Твое́й ми́лости. Помяни́, Го́споди, пре́жде усо́пших оте́ц и бра́тий на́ших и упоко́й их, иде́же присеща́ет свет лица́ Твоего́[6]. Помяни́, Го́споди, бра́тий на́ших плене́нных[7] и изба́ви я от вся́каго обстоя́ния[8]. Помяни́, Го́споди, плодонося́щих и доброде́лающих во святы́х Твои́х це́рквах[9], и даждь им я́же ко спасе́нию проше́ния и жизнь ве́чную. Помяни́, Го́споди, и нас, смире́нных и гре́шных и недосто́йных раб Твои́х, и просвети́ наш ум све́том ра́зума Твоего́[10], и наста́ви нас на стезю́ за́поведей Твои́х[11], моли́твами Пречи́стыя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и и всех Твои́х святы́х: я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в. Ами́нь.

[1] Благотворя́щим благосотвори – сотвори добро (доброе) тем, кто делает добро.
[2] Даруй яже ко спасению прошения – даруй исполнение тех из их прошений, которые направлены ко спасению.
[3] В немощех сущия посети – немощных (больных) посети (Своей милостью, Своим состраданием).
[4] Иже на море управи – направь (пути) тех, которые (находятся) в море, сохрани их.
[5] Спутешествуй – сопутствуй, сопровождай.
[6] Упоко́й их, иде́же присеща́ет свет лица́ Твоего – даруй им упокоение там, в тех местах, где светит свет Твой; букв. в тех местах, которые посещает свет, исходящий от Твоего лица.
[7] Плененных – находящихся в плену.
[8] Изба́ви я от вся́каго обстоя́ния – избавь их от всякого несчастья, бедствия.
[9] Плодонося́щих и доброде́лающих во святы́х Твои́х це́рквах – приносящих плоды своих трудов в Твои святые церкви и их украшающих.
[10] Просвети́ наш ум све́том ра́зума Твоего́ – просвети наш ум светом, который происходит от познания Тебя.
[11] Наста́ви нас на стезю́ за́поведей Твои́х – направь, утверди нас на пути заповедей Твоих; ср. Пс.18:1 (и далее): Блажени непорочнии в путь (в пути), ходящии в законе Господни…

Исповедание грехов повседневное

Испове́даю Тебе́ Го́споду Бо́гу моему́ и Творцу́, во Святе́й Тро́ице Еди́ному, сла́вимому и покланя́емому, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, вся моя́ грехи́, я́же соде́ях во вся дни живота́ моего́[1], и на вся́кий час, и в настоя́щее вре́мя, и в преше́дшия дни и но́щи, де́лом, сло́вом, помышле́нием, объяде́нием, пия́нством, тайнояде́нием[2], праздносло́вием, уны́нием, ле́ностию, прекосло́вием, непослуша́нием, оклевета́нием, осужде́нием, небреже́нием[3], самолю́бием, многостяжа́нием, хище́нием, неправдоглаго́ланием[4], скверноприбы́тчеством[5], мшелои́мством[6], ревнова́нием[7], за́вистию, гне́вом, памятозло́бием[8], не́навистию, лихои́мством[9] и все́ми мои́ми чу́вствы[10]: зре́нием, слу́хом, обоня́нием, вку́сом, осяза́нием и про́чими мои́ми грехи́[11], душе́вными вку́пе и теле́сными[12], и́миже Тебе́[13] Бо́га моего́ и Творца́ прогне́вах[14], и бли́жняго моего́ онепра́вдовах[15]: о сих жале́я, ви́нна себе́ Тебе́ Бо́гу моему́ представля́ю[16], и име́ю во́лю ка́ятися[17]: то́чию, Го́споди Бо́же мой, помози́ ми[18], со слеза́ми смире́нно молю́ Тя: преше́дшая же согреше́ния моя́[19] милосе́рдием Твои́м прости́ ми, и разреши́ от всех сих, я́же изглаго́лах[20] пред Тобо́ю, я́ко Благ и Человеколю́бец.

[1] Я́же соде́ях во вся дни живота́ моего – которые я сотворил в течении всей моей жизни.
[2] Тайнояде́нием – невоздержанием от пищи в пост, тайным от других ядением.
[3] Небрежением – беспечностью (в деле спасения).
[4] Неправдоглаго́ланием – ложью.
[5] Скверноприбы́тчеством – использованием в приобретении чего-либо скверных (неправедных, нечестных) средств.
[6] Мшелоимством – стремлением приобретать все новые и новые вещи, без их видимой пользы для себя, собирание ненужных вещей.
[7] Ревнованием – ревностью, подозрительностью (недоверчивостью).
[8] Памятозлобием – злопамятностью.
[9] Лихоимством – алчностью (в приобретении чего-либо).
[10] Чувствы – чувствами.
[11] Грехи – грехами.
[12] Душевными вкупе и телесными – как душевными, так и телесными.
[13] Имиже Тебе – которыми Тебя.
[14] Прогневах – прогневал.
[15] Бли́жняго моего́ онепра́вдовах – несправедливо поступил с моим ближним.
[16] Винна себе Тебе Богу моему представляю – я, во всем этот повинный, предстою перед Тобой, Богом моим.
[17] Имею волю каятися — имею желание принести покаяние.
[18] Точию…помози ми – только… помоги мне!
[19] Преше́дшая же согреше́ния моя – прежде бывшие (прошлые) мои согрешения.
[20] Яже изглаголах – которые высказал, исповедал, открыл.

Когда отходишь ко сну, произноси:

В ру́це Твои́, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же мой, предаю́ дух мой: Ты же мя благослови́, Ты мя поми́луй и живо́т ве́чный да́руй ми. Ами́нь.