Первая приуготовительная седмица к Великому посту
Перед Великим постом Устав назначает 3 подготовительные седмицы и 4 Недели (воскресенья). Неделя о мытаре и фарисее – первое из них (см. Лестницу Великого поста). ➤
Чтения Священного Писания

Богослужения
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Воскресные
Тропарь, глас 8
С высоты́ снизше́л еси́, Благоутро́бне,/ погребе́ние прия́л еси́ тридне́вное,/ да на́с свободи́ши страсте́й,// Животе́ и воскресе́ние на́ше. Го́споди, сла́ва Тебе́.
Перевод: С высоты сошел Ты, милосердный, благоволил пребыть три дня во гробе, чтобы нас освободить от страстей, – жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе!
Кондак, глас 8
Воскре́с из гро́ба, уме́ршия воздви́гл еси́,/ и Ада́ма воскреси́л еси́,/ и Е́ва лику́ет во Твое́м воскресе́нии,/ и мирсти́и концы́ торжеству́ют// е́же из ме́ртвых воста́нием Твои́м, Многоми́лостиве.
Перевод: Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг, и Адама воскресил, и Ева ликует о Твоем воскресении, и пределы мира торжествуют о Твоем восстании из мертвых, Многомилостивый.
Преподобному Антонию Великому
Тропарь, глас 4
Ревни́теля Илию́ нра́вы подража́я,/ Крести́телю пра́выми стезя́ми после́дуя,/ о́тче Анто́ние,/ пусты́ни был еси жи́тель,/ и вселе́нную утверди́л еси́ моли́твами твои́ми./ Те́мже моли́ Христа́ Бо́га,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Ревнителю Илии нравом подражая, за Крестителем прямыми путями следуя, отче Антоний, ты сделался обитателем пустыни и вселенную утвердил молитвами твоими. Потому ходатайствуй пред Христом Богом о спасении душ наших.
Кондак, глас 2
Жите́йския молвы́ отри́нув,/ безмо́лвно житие́ сконча́л еси́,/ Крести́теля подража́яй вся́ким о́бразом преподо́бнейший,/ с ним у́бо тя почита́ем,// отце́в нача́льниче Анто́ние.
Перевод: Житейские волнения отринув, безмятежно жизнь ты завершил, Крестителю всячески подражая, преподобнейший! С ним тебя и почитаем, отче отцов Антоний!
Молитва
О, преподо́бне и богоно́сне о́тче на́ш Анто́ние! Ве́руем, я́ко ты́, предстоя́ престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы, ве́лие и́маши дерзнове́ние в моли́твах ко Всеми́лостивому Го́споду Бо́гу, И́же всегда́ послу́шает тебе́, ве́рнаго раба́ и уго́дника Своего́. Сего́ ра́ди со умиле́нием смире́нно припа́даем к тебе́, свя́тче Бо́жий: не премолчи́ о на́с моли́тися ко Го́споду Бо́гу, в Тро́ице покланя́емому и сла́вимому, да, ми́лостивно призре́в на ны́, не попу́стит на́м поги́бнути во гресе́х на́ших, но да возста́вит па́дших, да пода́ст исправле́ние зло́му и окая́нному на́шему житию́, от гряду́щих грехопаде́ний восхища́я, и да прости́т на́м вся́, ели́ка согреши́хом мы́слию, сло́вом и де́лом, от рожде́ния до сего́ часа́. Ты́, подви́жниче доброде́тели, ве́си не́мощь и ско́рбь време́н настоя́щих, моли́ у́бо вы́ну Христа́ Бо́га, да николи́же на́с оставля́ет Его́ неизрече́нное милосе́рдие, но да храни́т на́с от мирски́х искуше́ний, от диа́вольских сете́й и от плотски́х похоте́й, да прии́мем от Него́ тобо́ю и вся́ потре́бная к жи́зни вре́менней, освобожде́ние от бе́д и напа́стей, и неосла́бное терпе́ние до конца́. Испроси́ на́м в ми́ре и покая́нии сконча́ти живо́т на́ш и невозбра́нно прейти́ от земли́ на не́бо, мыта́рств же, и бесо́в возду́шных, и ве́чныя му́ки изба́витися, и сподо́битися Ца́рства Небе́снаго с тобо́ю и со все́ми святы́ми, угоди́вшими Го́споду Бо́гу и Спаси́телю на́шему Иису́су Христу́, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и с Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Преподобному Антонию Дымскому
Тропарь, глас 4
Доброде́телей ревни́телю,/ пусты́нный жи́тель,/ подви́жник ве́ры Христа́ Бо́га на́шего,/ поще́нием и труды́ умертви́вый плотска́я вожделе́ния,/ тезоимени́те вели́кому Анто́нию,/ его́же житию́ поревнова́л еси́/ и во его́же и́мя Боже́ственный храм воздви́гл еси́,/ ку́пно с ним, преподо́бне Анто́ние, моли́ Спаси́теля всех,/ да и нас сотвори́т победи́тели плотски́х похоте́й/ и хра́мы Ду́ха Свята́го,// по вели́цей Его́ ми́лости.
Перевод: Добродетелей ревнитель, пустынный житель, подвижник веры во Христа Бога нашего, пощением и трудами умертвивший плотские вожделения, одноименный с Антонием Великим, его житию ты подражал и в его же имя воздвиг Божественный храм, вместе с ним, преподобный Антоний, моли Спасителя всех, да и нас сделает победителями плотских похотей и храмами Святого Духа по великой Его милости.
Кондак, глас 6
Све́рстник и подража́тель преподо́бному Варлаа́му,/ послуша́ние к нему́ и́стинное стяжа́в,/ досто́ин яви́лся еси́ ему́ прее́мник,/ упа́сши до вре́мене ста́до его́,/ доброде́телем же его поревнова́в,/ в ту́южде ме́ру во́зраста дости́гл еси́,/ безмо́лвие пусты́нное возлюби́в,/ и уго́ден Го́сподеви показа́лся еси́,/ первонача́льник быв пусты́ни при е́зере Ды́мском:/ тем ти вопие́м:/ с преподо́бным Варлаа́мом, о́тче Анто́ние, моли́ о нас Бо́га,/ да даст нам та́кожде угоди́ти Ему́, я́коже и ты,// о́бразе послуша́ния и безмо́лвия ти́хий рачи́телю.
Перевод: Равный по духу последователь предобного Варлаама, обретя истинное послушание ему, ты явился достойным ему преемником, ты пас до времени стадо его, добродетелям же его поревновав, ты достиг той же меры возраста и, возлюбив пустынное безмолвие, явился угоден Господу, стал первоначальником пустыни у озера Дымского, потому взываем к тебе: «С преподобным Варлаамом, отче Антоний, моли о нас Бога, да даст нам также угодить Ему, как и ты, образ послушания и безмолвия кроткий любитель».
Молитва
О, па́стырю до́брый, учи́телю и наста́вниче наш, и святы́я оби́тели Ды́мския нача́льниче, преподо́бный о́тче Анто́ние! Мо́лим тя усе́рдно. Ты, я́ко име́я дерзнове́ние ко Влады́це Христу́ и ко Пречи́стей Его́ Ма́тери, бу́ди о нас недосто́йных, и́же с ве́рою притека́ющих к тебе́, хода́тай и моли́твенник те́плый, заступа́я нас от вся́ких бед и напа́стей, да твои́ми моли́твами и предста́тельством пребу́дем невреди́ми от враго́в на́ших ви́димых и неви́димых. Моли́ милосе́рдие Его́, е́же спасти́ нас от прегреше́ний на́ших, и́миже весть судьба́ми. Моли́ бла́гость Его́, е́же ми́лостив подава́ти нам и всему́ ми́ру потре́бная. Моли́ся Даю́щему всем мир: ниспосла́ти мир Це́рквам, собира́я расточе́нныя во еди́но, сохрани́ти страну́ на́шу в ми́ре и тишине́ и вся́кому ве́рному в до́ме и на пути́ и повсю́ду дни бла́ги и безмяте́жны дарова́ти, умири́ти жизнь на́шу, поми́ловати нас, предстоя́щих зде и за благосло́вною вино́ю отше́дших оте́ц и бра́тий на́ших, и весь мир, и спасти́ ду́ши на́ша, да вы́ну сла́вим, хва́лим, пое́м и велича́ем пречестно́е и великоле́пое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Недели о мытаре и фарисее
Кондак, глас 4
Фарисе́ева убежи́м высокоглаго́лания,/ и мытаре́ве научи́мся высоте́ глаго́л смире́нных,/ покая́нием взыва́юще:/ Спа́се ми́ра,// очи́сти рабы́ Твоя́.
Ин кондак, глас 3
Воздыха́ния принесе́м мыта́рская Го́сподеви,/ и к Нему́ присту́пим гре́шнии, я́ко Влады́це:/ хо́щет бо спасе́ния всех челове́ков,/ оставле́ние подае́т всем ка́ющимся,/ нас бо ра́ди воплоти́ся, Бог сый,// Отцу́ Собезнача́льный.
Мысли свт. Феофана Затворника

Неделя о мытаре и фарисее
(2Тим.3:10-15; Лк.18:10–14)
Вчера учило нас Евангелие неотступности в молитве, а ныне учит смирению или чувству бесправности на услышание. Не присвояй себе права на услышание, но приступай к молитве, как никакого внимания недостойный, и дающий себе дерзновение отверзть уста и вознести молитву к Богу по одному беспредельному к нам бедным снисхождению Господа. И на мысль да не приходит тебе: я то и то сделал; подай же мне то-то. Все, что бы ты ни делал, почитай должным; ты должен был все то сделать. Если б не сделал, подвергся бы наказанию, а что сделал, тут не за что награждать, ничего особенного не явил ты. Вон фарисей перечислил свои права на услышание и вышел из церкви ни с чем. Худо не то, что он так делал, как говорил; так и следовало ему поступать, а худо то, что он выставил то, как особенное нечто, тогда как сделавши то и думать о том не следовало. – Избави нас, Господи, от этого фарисейского греха! Словами редко кто так говорит, но в чувстве сердца редко кто не бывает таким. Ибо отчего плохо молятся? Оттого, что чувствуют себя и без того в порядке находящимися пред Богом.
Притча дня
Колесо
Мы должны жить на земле так, как колесо вертится, только чуть одной точкой касается земли, а остальными непрестанно вверх стремится; а мы, как заляжем на землю, и встать не можем.
Проповедь дня

- Игумен Никон (Воробьев). Слово в Неделю о мытаре и фарисее.

- Протопресвит. Александр Шмеман. Зов великопостной весны.

- Прот. Василий Михайловский. Неделя о мытаре и фарисее.

- Митр. Макарий (Булгаков). Слово в неделю о мытаре и фарисее

- Св. праведный Алексий Мечев. Слово в Неделю мытаря и фарисея.

- Митр. Сурожский Антоний. Притча о мытаре и фарисее, Лк.18:10–14.
- Преподобный Антоний Великий.

- Свт. Филарет Московский. Слово в неделю мытаря и фарисея и на память Святителя Алексия.

- Прот. Родион Путятин. В Неделю о мытаре и фарисее.

- Свящ. Иоанн Павлов. Неделя о мытаре и фарисее. О смирении.

- Еп. Виссарион (Нечаев). Безответность грешника. Поучение в неделю мытаря и фарисея.

- Прот. Димитрий Смирнов. Неделя о мытаре и фарисее.

- Сщмч. Фаддей (Успенский). Слово в Неделю о мытаре и фарисее.

- Свт. Димитрий Ростовский. Слово в неделю мытаря и фарисея.

- Свт. Лука (Войно-Ясенецкий). Слово в неделю о мытаре и фарисее.

- Прот. Вячеслав Резников. О мытаре и фарисее, Лк.18:10-14, 2Тим.3:10-15.

- Еп. Митрофан (Зноско-Боровский). Неделя о мытаре и фарисее.

- Прот. Григорий Дьяченко. Преподобный Антоний Великий.
Основы православия
Тема 30. Каково содержание догмата о Пресвятой Троице?
Догмат о Пресвятой Троице звучит так. Бог един по существу (сущности, природе, естеству) и троичен в Лицах (Ипостасях). Эти Лица: Отец, Сын, Святой Дух.
Таким образом, когда мы говорим, что Бог Един, и когда говорим, что Бог троичен, – мы имеем в виду два разных богословских понятия: мы исповедуем в Боге единую Божественную сущность и три Божественных Лица. Бог единичен и троичен в разных отношениях.
Каждое Божественное Лицо — Бог: Отец — Бог, Сын — Бог, Святой Дух — Бог. Однако Отец и Сын, и Святой Дух — не три Бога, но один. Эту истину открыл о Себе Сам Господь, в полной мере понимание этой истины доступно только Ему.
Единство Отца и Сына, и Святого Духа, нельзя считать единством арифметическим. Бог абсолютно един, выше не только троичности, но и арифметической единичности. Божественные Лица сопребывают неслитно, но взаимно проникая друг в друга так, что не существуют одно вне другого.
См. Святая Троица.
Случайный тест
- посты
Поминальные дни 1966
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Иногда в проповедях мы слышим: «Задумайся о себе, кто ты: мытарь или фарисей?» Весь парадокс нашей жизни заключается в том, что все мы хуже фарисея и хуже мытаря, потому что мы не то и не другое. Фарисей исполнял заповеди Божьи, но при этом он гордился. А мы заповеди не исполняем, но фарисейская гордыня есть в каждом из нас! Мытарь был сборщиком налогов. Он бессовестно и бесчестно обирал людей. Но когда это до него дошло, он образумился и осудил всю свою жизнь. Мы же, как мытарь, пользуемся другими людьми, но при этом отнюдь не восходим в покаяние мытаря...
архим. Мелхиседек (Артюхин)

Все жития
1589 год. Созван Церковный Собор для установления патриаршества на Руси.