Христа́, и́стиннаго Бо́га, все́ю душе́ю возлюби́л еси́/ и Тому́ невозвра́тным жела́нием после́довал еси́,/ вся же кра́сная и сла́дкая ми́ра сего́ возненави́дев,/ я́ко небопа́рный оре́л, на Небеса́ возлете́/ и та́мо со А́нгелы лику́еши и со все́ми святы́ми Святе́й Тро́ице предстои́ши,/ моли́ и нам спасти́ся, ча́дом твои́м,// я́коже обеща́ся, Алекса́ндре преподо́бне, о́тче наш.
Перевод:Христа, истинного Бога, всей душой ты возлюбил и последовал за Ним с неуклонной волей, все соблазны и сладости мира этого возненавидев, как парящий в небе орел взлетел на Небеса и там с Ангелами воспеваешь и со всеми святыми предстоишь Святой Троице, моли и нам спастись, детям твоим, как обещал, Александр преподобный, отче наш.
Кондак, глас 8
Роди́телей свои́х любо́вь отри́нул еси́/ и дом свой, я́ко чужд, оста́вил еси́,/ водвори́ бо ся в пусты́ню,/ и та́мо ви́де Бог труды́ твоя́ и по́двиги,/ па́стыря и наста́вника избра́нному Своему́ ста́ду сподобля́ет тя/ и по преставле́нии вели́кими чудесы́ прославля́ет тя,/ исцеля́ти разли́чныя неду́ги./ Моли́ о нас Христа́ Бо́га,/ пра́зднующих любо́вию святу́ю па́мять твою́,/ да вси единогла́сно вопие́м ти:// ра́дуйся, Алекса́ндре преподо́бне, о́тче наш.
Перевод:Ты отверг любовь своих родителей и дом свой оставил, как чужой тебе, вселился в пустынь, и там Бог, видя труды твои и подвиги, удостоил тебя быть пастырем и наставником избранному Своему стаду и по преставлении твоем прославил великими чудесами, силой исцелять различные недуги. Моли о нас Христа Бога, празднующих с любовью святую память твою, да все единогласно взываем тебе: «Радуйся, Александр преподобный, отче наш».
Мученику младенцу Гавриилу Белостокскому
Тропарь, глас 5
Святы́й младе́нче Гаврии́ле,/ ты за Прободе́ннаго нас ра́ди от иуде́й/ лю́те от о́нехже в ре́бра прободе́н был еси́/ и за Истощи́вшаго кровь Свою́ за нас/ все те́ло твое́ на истоще́ние кро́ве/ в лю́тыя я́звы пре́дал еси́,/ ны́не же во сла́ве ве́чней с Ним всели́лся еси́./ Тем помяни́ и нас, мо́лим, зде чту́щих па́мять твою́,/ прося́ нам здра́вие телеси́// и спасе́ние душа́м на́шим.
Перевод:Святой младенец Гавриил, ты за Пронзенного за нас иудеями жестоко от них же в ребра был пронзен и за Источившего кровь Свою за нас все тело свое ты отдал на источение крови из жестоких ран, сейчас же во славе вечной с Ним поселился. Потому помяни и нас, молим, почитающих здесь память твою, прося нам здоровья телесного и спасения нашим душам.
Кондак, глас 6
Оте́чество твое́ Зверки́ бысть,/ му́чениче Христо́в Гаврии́ле,/ иде́же от и́стых звере́й – иуде́ев восхище́н:/ а́бие роди́телей лише́н еси́,/ та́же вся поря́ду лю́те претерпе́в,/ в оте́чество Небе́сное пресели́лся еси́./ Восхища́й и нас зде от вся́ких напа́стей и скорбе́й/ и умоли́, мо́лим тя,// улучи́ти ве́чное насле́дие твое́.
Перевод:Отечество твое было деревня Зверки, мученик Христов Гавриил, где ты настоящими зверями - иудеями был похищен: сначала лишен родителей, потом претерпев жестокие зверства, в отечество Небесное ты переселился. Оберегай и нас здесь от всяких напастей и скорбей и умоли, молим тебя, достичь вечного наследства твоего.
Молитва
Младе́нческаго незло́бия храни́телю и му́ченическаго му́жества носи́телю, Гаврии́ле блаже́нне, страны́ на́шея адама́нте драгоце́нный и иуде́йскаго нече́стия обличи́телю! К тебе́ мы, гре́шнии, моли́твенно прибега́ем и, о гресе́х свои́х сокруша́ющеся, малоду́шия же своего́ стыдя́щеся, любо́вию зове́м ти: на́ших скверн не возгнуша́йся, чистоты́ сый сокро́вище, на́шего малоду́шия не омерзи́, долготерпе́ния учи́телю, но па́че сих не́мощи на́ша от Небе́с ви́дя, тех исцеле́ния нам твое́ю пода́ждь моли́твою и твоея́ Христу́ ве́рности подража́тели нас бы́ти научи́. А́ще ли терпели́вно крест искуше́ний и злострада́ний понести́ не возмо́жем, оба́че и тогда́ ми́лостивыя твоея́ по́мощи не лиши́ нас, уго́дниче Бо́жий, но свобо́ду и осла́бу нам у Го́спода испроси́. Та́же и моля́щияся о ча́дех свои́х ма́тери услы́ши, здра́вию и спасе́нию младе́нцем от Го́спода пода́тися умоля́яй. Несть такова́го жесто́каго се́рдца, е́же слы́шанием о му́ках твои́х, святы́й младе́нче, не умили́тся, и а́ще кроме́ сего́ умиле́ннаго воздыха́ния никоего́же блага́го дея́ния принести́ возмо́жем, но и таковы́м умиле́нным по́мыслом на́ши умы́ и се́рдце, блаже́нне, просвети́в, на исправле́ние жития́ на́шего благода́тию Бо́жиею нас наста́ви. Вложи́ в нас о спасе́нии души́ и о сла́ве Бо́жией ре́вность неуста́нную и о ча́се сме́ртнем па́мять неусы́пную храни́ти помози́ нам. Наипа́че же в сме́ртном успе́нии на́шем терза́ния де́монская и по́мыслы отча́яния от душ на́ших предста́тельством твои́м отжени́ и сия́ упова́нием Боже́ственнаго проще́ния испо́лни, во е́же и тогда́ и ны́не сла́вити нам милосе́рдие Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, и твое́ кре́пкое заступле́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святителю Николаю Сербскому (Велимировичу)
Тропарь, глас 8
Златоу́стый пропове́дниче Воскре́сшаго Христа́,/ путеводи́телю ро́да Се́рбскаго крестоно́снаго в века́х,/ благогла́сная ли́ро Ду́ха Свята́го,/ славо и любы́ мона́хов, ра́дованье и похвало́ свяще́нников,/ учи́телю покая́ния, предводи́телю богомо́льна во́инства Христо́ва/ святы́й Нико́лае Се́рбский и всеправосла́вный:/ со все́ми святы́ми Небе́сныя Се́рбии моли́ Еди́наго Человеколю́бца// да да́рует мир и едине́ние ро́ду на́шему.
Кондак, глас 3
Се́рбскаго Лелича рожде́ние,/ архипа́стырем во Охриде свята́го Нау́ма был еси́,/ от престо́ла святи́теля Са́ввы в Жичу предста́л еси́,/ науча́я и просвеща́я лю́ди Бо́жия Святы́м Ева́нгелием./ Мно́гия к покая́нию и любве́ ко Христу́ приве́л еси́,/ Христа́ ра́ди стра́сти в Дахау претерпе́л еси́,/ и сего́ ра́ди, свя́те, от О́него же просла́влен еси́,// Нико́лае, Бо́жий новоявле́нный уго́дниче.
Молитва
О, златоу́стый святителю Христо́в Нико́лае, Се́рбския страны́ покрови́телю, и всех правосла́вных христиа́н просвети́телю, за нас же, гре́шных, благонаде́жный пред Го́сподем предста́телю! К тебе́ прибега́ем с ве́рою и мо́лимся с любо́вию: при́зри на не́мощи на́ша и услыши прошения наша со благогове́нием тебе́ приноси́мая, и умилосе́рдися о нас, обремене́нных и разсла́бленных грехи́ ве́лиими, и умоли́ Христа́ Бо́га о все́х скорбя́щих и озло́бленных, по́мощи Его́ тре́бующих. Не оста́ви такожде, о архиере́ю Госпо́день, всемо́щным твои́м заступле́нием всех от Правосла́вныя ве́ры отступи́вших, в неве́рии, злове́рии и суеве́рии пребывающих, да некреще́ннии крестя́тся, невенча́ннии венча́ются и да храня́т плод утро́бы своея́. Ей, свя́тче вели́кий и но́вый уго́дниче Бо́жий, вторы́й Нико́лае ми́лостивый! Яви́ предста́тельство твое́ о нас, гре́шных, к Вы́шнему и хода́тайствуй пред Ним твои́ми богоприя́тными моли́твами, да покаемся во гресех наших и сотворим плоды достойны покаяния: смирение и воздержание, целомудрие и нищелюбие, трезвение и простоту, да отринем иго страстей всегубительных и свободимся рабо́ты вра́жия. О, святы́й влады́ко Нико́лае, Це́ркве Се́рбския и Вселе́нския велеле́пое украше́ние, оте́ческаго Правосла́вия кре́пкое утвержде́ние! Моли́ Еди́наго Человеколю́бца, да вси мы, лю́дие слове́нстии, сою́зом бра́тския любве́ связу́еми, поживе́м во вся́цем благоче́стии и ми́ре, па́че же, моли́твами твои́ми и тве́рдым твои́м покро́вом сподо́бимся Небе́сное Ца́рствие улучи́ти, иде́же ты ны́не в незаходи́мем сия́еши све́те, ку́пно с со́нмом новому́чеников и испове́дников се́рбских и ру́сских, и всех святы́х от ве́ка угоди́вших Бо́гу, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Днесь торжествует Коломна славная,/ величающи святителя своего,/ Феодосия предивнаго,/ в годину лютую гонения безбожнаго/ Христа небоязненно проповедавшаго/ и подвиг страдания и терпения совершившаго./ Темже и мы, чада твоя, прославляем тя, исповедниче,/ яко пастыря добраго и Православныя веры поборника,/ со умилением и любовию зовуще:/ моли Человеколюбца Бога,// да спасет души наша.
Кондак, глас 2
Яко сокровище пребогатое,/ честныя мощи твоя обретошася,/ священноисповедниче отче Феодосие,/ ты бо, во дни гонения безбожнаго/ страдания Христа ради мужественне претерпел еси./ Ныне же в Небесных селениих пребываеши/ и молиши Человеколюбца Бога,// да спасет души наша.
Молитва
О, священная главо, теплый наш молитвенниче и заступниче, древния Коломны добрый архипастырю, исповедниче, святителю отче наш Феодосие! Предстояще пред ракою честных и многоцелебных мощей твоих , молим тя, яко ходатая нашего пред Богом: не остави нас твоим заступлением, испроси у Господа, Емуже усердно послужил еси в житии твоем, Церкви нашей ограждение, Отечеству нашему умирение и благословение, воинству над враги победу и одоление. Град твой добре сохрани; жители его в чистоте и Православии соблюди; святую обитель Голутвинскую в доброделании и любомудрии управи; иночествующих в подвизе укрепи; учащих и учащихся в духовнем вертограде сем в вере и благочестии утверди. Всем же нам у Владыки Христа испроси дух кротости и братолюбия, дух целомудрия и смиренномудрия, дар истинныя любве и единомыслия, да, величающе твое славное житие, сподобимся вкупе с тобою прославляти дивнаго во святых Своих Бога, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Недели Антипасхи
Тропарь, глас 7
Запеча́тану гро́бу,/ живо́т от гро́ба возсия́л еси́, Христе́ Бо́же,/ и две́рем заключе́нным,/ ученико́м предста́л еси́,/ всех воскресе́ние;/ дух пра́вый те́ми обновля́я нам,// по вели́цей Твое́й ми́лости.
Перевод:Хотя гроб был запечатан, Ты, Жизнь, из гроба воссиял, Христе Боже; и, когда двери были заперты, Ты, всех Воскресение, предстал ученикам, через них Дух Правый обновляя в нас по великой Твоей милости.
Кондак, глас 8
Любопы́тною десни́цею/ жизнопода́тельная Твоя́ ре́бра Фома́ испыта́, Христе́ Бо́же;/ созаключе́нным бо две́рем я́ко вшел еси́,/ с про́чими апо́столы вопия́ше Тебе́:// Госпо́дь еси́ и Бог мой.
Перевод:Любознательной рукою жизнь источающие ребра Твои исследовал Фома, Христе Боже; и тогда, как Ты вошел при запертых дверях, он с прочими Апостолами стал взывать Тебе: «Ты – Господь и Бог мой!»
«Господь мой и Бог мой!» – воззвал св. апостол Фома (Ин.20:28). Ощущаете ли, с какою силою ухватился он за Господа и как крепко держит Его? Не крепче держит утопающий доску, на которой чает спасенным быть от потопления. Прибавим, что, кто не имеет таким Господа для себя и себя в отношении к Господу, тот еще не верует в Господа, как следует.
Мы говорим: «Господь Спаситель», – разумея, что Он Спаситель всех, а этот говорит: «Господь Спаситель мой». Кто говорит: «мой Спаситель», тот ощущает свое спасение, исходящее от Него. Ощущению же спасения сопредельно ощущение пагубы, из которой извлек спасенного Спасающий. Чувство пагубы жизнелюбивого по природе человека, знающего, что не может он сам себя спасти, заставляет искать Спасителя. Когда обретет Его и ощутит силу спасения, от Него исходящую, хватается за Него крепко и оторваться от Него не захочет, хоть бы лишали его за то самой жизни.
Такого рода события в духовной жизни христианина не воображаются только умом, а переживаются самым делом. Затем, как вера его, так и сочетание со Христом становятся крепки, как жизнь или смерть. Такой только искренно взывает: «кто меня разлучит!»(Рим.8:35).
– Я знал одного человека, ненавидящего крест, – сказал монах профессору. – Сначала он запретил жене носить крестик и вешать дома распятие. Потом он стал ломать придорожные кресты, ибо жил в стране, где распятия ставят у дорог. Однажды он изрубил изгородь, заметив, что ветви на ней переплетаются крестом. Когда он вернулся домой, он уже был безумен. Он увидел в своем доме перекрестия балок и те скрещения досок, которыми держится мебель. Словом, он разнес в щепы все, что мог...
– Это правда? – спросил профессор.
– О, нет, – ответил монах, – это притча! Притча о таких, как вы. Сначала вы отрицаете крест, потом – все на свете. Сначала вы ненавидите все, что не сведешь к логике, потом – просто все, ибо ничто в мире не сводится к логике без остатка.
Тема 123. Десятая заповедь Ветхого Завета: Не пожелай ничего чужого.
Зависть – скорбь об успехах ближнего. В Библии сказано: «Завистью диавола вошла в мир смерть, и испытывают ее принадлежащие к уделу его» (Прем.2:24).
Эта заповедь разительно отличается от запрещающих грех на уровне телесных проявлений (не убей, не укради, не прелюбодействуй). Она призывает «не пожелай», проникая во внутренний мир человека, распространяясь на его намерения.
Зависть может проявляться не только в отношении материальных благ, но и в отношении статуса, звания, должности, признания, славы и даже духовных даров ближнего.
Зависть стала причиной первого в истории человекоубийства Каином Авеля. Библия показывает нам губительность этого порока на примере зависти: Каина к Авелю, братьев к Иосифу, Саула к Давиду, фарисеев и книжников ко Христу.
Зависть к богатству, имуществу, талантам, здоровью наших ближних убивает в нас любовь к ним. Зависть – абсолютно ненасытное чувство. Это один из немногих грехов не дающий ни малейшего удовольствия. Для христиан нет «белой зависти» (она описана в Сказке о рыбаке и рыбке – я не хочу чужого, я хочу такого же), а есть сорадование.
Причастными к этому греху мы становимся не только завидуя, но и провоцируя других на зависть (например, в соцсетях). Если мы знаем, что человек не может позволить себе того, что мы приобрели, то иногда лучше промолчать о какой-то покупке. И о нашей духовной борьбе не принято рассказывать, например, сколько и когда мы молились или постились…
Практический совет
Что делать, если ничего не понятно на церковной службе? Хожу на службы уже длительное время.
Ну, «Господи, помилуй» наверняка понятно, большинство возгласов диакона и священника тоже... Тем не менее, очевидно, что научение требует учения. Без знания теоретических основ богослужения, без правильного понимания содержания богослужебных текстов уровень участия христианина в богослужении будет неполным.
Главная церковная служба – Литургия – длится около 1,5 часов. Большинство её молитвословий неизменяемые, поэтому выучить её несложно даже на иностранном языке. Но! Важно учитывать: непонимание бывает не только лингвистическим, но и смысловым, правильное восприятие богослужебных текстов требует, прежде всего, знания Священного Писания, из которого черпается большинство используемых за богослужением образов и символов.
Следует отказаться от иллюзии понять всё и сразу. Нужно поэтапно восходить на ступени познания богослужения. Сначала понимаем-познаём одно, потом другое, потом третье.