День памяти
Жития
В 1910 году преосвященный Никанор, епископ Олонецкий и Петрозаводский благословил написание первой иконы Собора Карельских святых. Икона была написана, и ее снимок опубликован в газете «Олонецкие епархиальные ведомости». На ней изображены четырнадцать Олонецких чудотворцев. Есть все основания предполагать, что первая икона сохранилась до наших дней и находится в Екатерининской церкви г. Петрозаводска.
Семь лет назад в Александро-Невском кафедральном соборе был освящен придел во имя Собора Карельских святых. Рядом с ним в киоте находится особо чтимый в Карелии новонаписанный образ. Взирая на эту икону сонма святых, в земле Карельской просиявших, верующие обращаются к ним с молитвой как к своим благодатным помощникам.
«Праведник яко финикс процветет, яко кедр, иже в Ливане, умножится», – поется в древнем Давидовом псалме. Церковь хранит живую память о святых подвижниках нашего северного края: о чудотворце всея Руси, святом Александре Свирском, преподобных отцах наших Сергии и Германе Валаамских, Афанасии Сяндемском, Геннадии и Никифоре Важеозерских, Лазаре и Афанасии Муромских, Александре Ошевенском, Адриане Ондрусовском, Корнилии Палеостровском, Елисее Сумском, Ионе Яшезерском, Кирилле Челмогорском, Ионе Клименецком, Варлааме Керетском, Зосиме, Германе и Савватии Соловецких и многих других, которые своими великими духовными подвигами благоукрашали родную землю.
Велика сила христианской праведности! Даже несмотря на десятилетия страшного разорения церковной жизни, насильственного искоренения веры в нашем христианском крае, память о святых угодниках Божиих сохранилась в людских душах, в глубине которых всегда горела любовь к высшей правде. Теперь заветные имена духовных светильников земли Карельской постепенно возвращаются в жизнь современных людей. С каждым годом все больше и больше богомольцев собирается в день Собора Карельских святых в святые храмы, восстановленные и вновь построенные в Карелии, чтобы помолиться небесным покровителям родной земли, испросить у них духовных сил в столь нелегкое ныне время, чтобы, духовно пробудившись, вернуться как блудные дети к Небесному Отцу.
Вместе со всеми святыми, увенчанными Христом венцом славы, Церковь чествует в этот день и икону Божией Матери «Владимирская», получившую название Заступницы Русской Державы. В 2000 году, освящая восстановленный Александро-Невский собор, патриарх Московский и всея Руси Алексий II преподнес в дар собору Владимирскую икону Божией Матери, специально написанную для петрозаводского соборного храма и освященную святейшим. Сегодня у этого чудотворного образа люди воссылают смиренные и теплые молитвы и получают утешение.
* * *
Переходящее празднование Собора Карельских святых, как известно, ежегодно совершалось в субботу между 13 и 19 ноября нового стиля. Теперь память великих преподобных святых, просиявших в Карелии, чествуется 3 июня. С чем это связано?
В общецерковный календарь Русской Православной Церкви этот праздник был внесен в 1972 году после визита патриарха Московского и всея Руси Пимена в Финляндию с целью установления дружеских связей с Финской Православной Церковью. В свою очередь архиерейское собрание Финской Православной Церкви празднование памяти карельских святых определило в первую субботу ноября, связанную с государственным праздником Финляндии, установленным в день поминания всех усопших в Финской Евангельско-лютеранской Церкви. Благословение вселенского патриарха Константинополя, Нового Рима Афинагора на это решение церковного правления было получено в 1958 году.
В Карелии празднование Собора Карельских святых в этот день не связано с православной традицией, поэтому по решению Священного Синода и благословению патриарха в 2004 году праздник перенесен на постоянную дату – 3 июня. В этот день в 2000 году патриарх Московский и всея Руси Алексий II совершил великое освящение восстановленного в Петрозаводске Александро-Невского кафедрального собора, южный придел которого освящен в честь Собора Карельских святых.
Еще несколько лет назад этот день в церковном календаре мало о чем говорил большинству жителей Карелии. Память о великих духовных подвижниках, освятивших своими подвигами и вымаливавших нашу северную землю, была насильно вычеркнута из повседневной жизни людей. Забыты были святые имена угодников Божиих, и редко кто призывал преподобных на помощь, обращался к их предстательству. Но ныне память святых, просиявших в нашем крае, вновь становится всепочитаемой, преподобные вновь сопутствуют нам в нашей жизни. Все больше людей приходят в этот праздничный день на службу в карельские храмы, чтобы набраться духовных сил, помолиться о благополучии своих семей и о процветании родного края.
* * *
Олонецкие чудотворцы
«Много звезд на небе, и далеки они от нас. Они сияют нам из глубины небес, и по ним усталый путник правит путь свой по морю и по земле. Тихую отраду вливают в душу эти мерцающия таинственныя светлыя точечки на темном небе ночи!..
Так же далеко от нас в глубину веков ушло и то время, когда жили и трудились на земле наши олонецкие чудотворцы. Тьма веков и все пережитые краем невзгоды сокрыли подробные сведения о жизни многих из них. Но даже самая малая часть из известного нам содержит много поучительного. Своею жизнию святые влекуют нас к небесам, сияя светом добродетелей, показывая всю красоту и привлекательность жизни святой – этого верного пути к райским селениям».
Это строки из Олонецкого патерика. Он был издан в 1910 году и стал в наши дни драгоценнейшим раритетом. В этой чудной книге хранится живая память о святых подвижниках нашего северного края. Она наполнена свидетельствами того, как они жили, как веровали, как благоукрашали родную землю своими духовными подвигами. Когда читаешь примеры такой высокой духовности, невозможно без ужаса смотреть на порушенные монастырские обители и храмы, растоптанную тысячелетнюю культуру, пущенное по ветру богатое наследие, исковерканные и окаменевшие человеческие души.
Патерик излучает свет и добро, оказывает благотворное влияние на людей. Свет, исходящий от добрых дел святых, просиявших на земле Карельской, проливается и на самого читающего. В каждом житии патерика для человека содержится урок потрясающей важности. Ведь святые отличаются от нас не тем, что они были безгрешны, абсолютно чисты, а тем, что боролись с грехом и умели побеждать его. Усваивая уроки святых, человек стремится и свою жизнь изменять к лучшему. Стоит только захотеть и попросить Божией помощи.
* * *
День Карельских святых – праздник, который с 2004 года по решению Священного Синода отмечается 3 июня. В церковном календаре он называется Собором и празднуется во всех храмах России, но особенно торжественно – в Карелии. Праздничное богослужение в кафедральном Александро-Невском соборе ежегодно совершает архиепископ Петрозаводский и Карельский.
Чествуя в этот день память святых угодников Божиих, прославивших своей жизнью не только Бога, но и наш древний край, мы вспоминаем историю Карелии, притягательность которой заключена не во внешней жизни северян, на севере жить непросто, а в ее внутренней, духовной стороне, взятой от святых. Люди, молящиеся сегодня в храмах России, могут даже не знать, где находится Карелия, но они знают имена прославивших ее подвижников благочестия и душой тянутся к благодатной карельской земле.
Среди тех, кто просвещал Карелию верой Христовой – преподобные Сергий и Герман Валаамские, Зосима и Савватий Соловецкие, Александр, игумен Свирский, Геннадий и Никифор Важеозерские, Лазарь и Афанасий Муромские, Александр Ошевенский, Варлаам Керетский, Афанасий Сяндемский, Адриан Ондрусовский, Корнилий Палеостровский, Елисей Сумский, Иона Яшезерский, Кирилл Челмогорский, Иона Клеменецкий, святой блаженный Фаддей Петрозаводский, канонизированный в октябре прошлого года. Удивительны пути этих подвижников, ушедших от мира в глухие пустынные места сурового северного края. Они основали множество монастырей, ставших очагами назидания и утешения для страждущих. Преподобные были миссионерами, осваивавшими пространства Карелии не мечом, а крестом, кротостью и любовью, и теперь предстоят вечно за нашу землю у престола Божия. Только в их житиях мы можем найти подлинную историю нашего края. Ведь православное понимание истории – это исполнение Промысла Божия здесь, на земле.
К сожалению, за годы господства атеистической идеологии в нашем обществе были забыты имена духовных светильников Карелии. С 1910 года пока остается не переизданным Олонецкий патерик с их житиями, полный примеров великого духовного подвижничества. Для нас, живущих в очень тяжелые времена, когда и небольшое добро пренебрегается, и любое доброе начало тонет среди множества злых примеров, эта утрата достаточно ощутима. Ведь нынешние обстоятельства вынуждают нас жить духовно, обращаться за советом к богопросвещенным людям и книгам, дающим нам образцы святой жизни. “Если бы мы старались подражать преуспевающим, то совесть наша утончалась бы”, – говорит афонский блаженный старец Паисий Агиорит, и он же добавляет: “При одном только нашем взгляде на небо вещи придут в свое положение”.
Каждый день в храмах Петрозаводска – Александро-Невском, Крестовоздвиженском и Екатерининском – возжигаются десятки свечей у новонаписанных икон Собора Карельских святых. Святые угодники, наполнившие Карелию духовными дарованиями, вновь возвратились в нашу жизнь, чтобы и мы наполнили наш украшенный природой край целительными для нашей души молитвами.
Ольга Сидловская
Список Святых
Богослужения
Служба Всем святым, в земле Карельской просиявшим
Текст службы утвержден на заседании Священного Синода 8 декабря 2020 года (журнал № 99).
Месяца мая в 21-й день
Всех святых, в земли Карельстей просиявших
На велицей вечерни
Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: стихиры на 8: праздника 3, и святых 5. Стихиры святых, глас 6.
Подобен: Все отложше:
Земля веселится и Небо радуется,/ святии отцы в земли Карельстей просиявшии,/ восхваляюще подвиги и труды ваша,/ душевное благомощие и ума чистоту,/ законом бо естества не победистеся./ О, соборе святый и полче Божественный,/ земли нашей утверждение вы есте воистину.
Восхвалим Андрея Первозваннаго/ и святаго равноапостольнаго Владимира,/ яко тех трудами в земли Русстей вера насадися,/ и доныне благодатию Божиею напаяется/ и плод сторичный приносит.
Благоверный княже Александре,/ князей русских похвало,/ воинов соблюдение,/ врагов побеждение,/ сирот и вдов заступниче!/ Приими ныне похвальное пение,/ еже во храмех Божиих совершают людие твои,/ почитающе память твою.
Евангельски Христа возлюбивше,/ преподобнии Зосимо, Савватие и Германе,/ мира отвратистеся,/ в непроходимыя же и пустынныя острова Соловецкия зашедше,/ всякия добродетели образу навыкосте,/ мудрой пчеле подобящеся,/ и приятелище изрядно Духу Святому бысте, премудрии.
Радуйся, пустыне, прежде безплодна и необитаема,/ послежде яко крин цветущая,/ взыграйте, горы Валаама и вся древа дубравная,/ хваляще с нами Сергия и Германа,/ вкупе же Арсения и Германа,/ отцы всехвальныя.
Приидите, празднолюбцы,/ воспоим дивнаго подвижника Церкве Русския,/ Александра Свирскаго,/ с праведными ученики его/ Афанасием, Игнатием, Дионисием и Корнилием,/ Леонидом, Макарием, Ферапонтом и Феодором,/ яко звезды бо возсияша на тверди церковней./ Тех молитвами, Христе Боже наш,/ православных веру утверди,/ яко Человеколюбец.
Преподобнии отцы Никифоре и Геннадие,/ Пахомие и Кирилле,/ Корнилие и Авраамие,/ вы слепым даете свет, болящим исцеление,/ милостиво приклоняющеся к приходящим с верою/ и просящим помощи вашея./ Мы же, заступники и предстатели вас обретше,/ с теплою молитвою к вам прибегаем.
Идеже бе хлад и мраз,/ идеже леса и дебри,/ тамо жизнь райская процвете/ от святых твоих, Господи,/ Авраамия и Антония, Афанасия и Варлаама,/ Геннадия и Германа,/ иже, оледеневшая сердца людская теплотою веры растопивше,/ плодоносна сия соделаша/ и ныне молятся о душах наших.
Слава, глас 8:
Ликуй, Фиваидо русская,/ красуйтеся пустыни и дебри Олонецкия,/ возрастившия святых и славных отцев множество,/ чудным житием всех наставляющих/ миру не прилеплятися,/ крест свой на рамена взяти/ и во след Христу шествовати.
И ныне, Богородичен, глас 6: Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево:
Вход. Прокимен дне. И чтения три.
Пророчества Исаиина чтение (глава 60, ст. 1-5, 11-13):
Светися, светися, Иерусалиме,/ прииде бо твой свет, и слава Господня на тебе возсия./ Се, тма покрыет землю, и мрак на языки,/ на тебе же явится Господь, и слава Его на тебе узрится./ И пойдут царие светом твоим, и языцы светлостию твоею./ Возведи окрест очи твои и виждь собраная чада твоя:/ се, приидоша вси сынове твои издалеча, и дщери твоя на рамех возмутся./ Тогда узриши и возрадуешися,/ и убоишися и ужаснешися сердцем,/ яко приложится к тебе богатство морское и языков и людий./ И отверзутся врата твоя присно,/ день и нощь не затворятся,/ ввести к тебе силу язык и цари их ведомыя./ Языцы бо и царие, иже не поработают ти, погибнут,/ и языцы запустением запустеют./ И слава Ливанова к тебе приидет,/ кипарисом и певгом и кедром вкупе, прославити место святое Мое,/ и место ногу Моею прославлю.
Премудрости Иисуса, сына Сирахова, чтение (гл. 44, ст. 1-14):
Восхвалим убо мужи славны и отцы наша в бытии./ Многу славу созда Господь в них величием Своим от века./ Господствующе во царствиих своих/ и мужи, именити силою, советующе разумом своим,/ провещавшии во пророчествах;/ старейшины людий в советех/ и в разуме писания людий./ Премудрая словеса в наказании их,/ ищуще гласа мусикийска и поведающе повести во писаниих,/ мужи богатии, обдаровани крепостию,/ мирно живуще в жилищих своих./ Вси сии в родех прославлени быша,/ и во днех их похвала./ Суть от них иже оставиша имя, еже поведати хвалы./ И суть, ихже несть памяти, и погибоша, яко не сущии,/ и быша яко не бывша, и чада их по них./ Но сии мужие милостивии,/ ихже правды не забвены быша,/ с семенем их пребудет доброе наследие,/ изчадия их в заветех./ Остася семя их и чада их по них,/ до века пребудет семя их,/ и слава их не потребится./ Телеса их в мире погребена быша,/ а имена их живут в роды./ Премудрость их поведят людие,/ и похвалу их исповесть Церковь.
Премудрости Соломоновы чтение (гл. 3, ст. 1-9):
Праведных душы в руце Божией,/ и не прикоснется их мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети./ И вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие - сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут,/ упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше,/ великими благодетельствованы будут,/ яко Бог искуси я и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле, искуси их/ и, яко всеплодие жертвенное, прият я,/ и во время посещения их возсияют/ и, яко искры по стеблию, потекут./ Судят языком и обладают людьми,/ и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань уразумеют истину,/ и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его/ и посещение во избранных Его.
На литии стихира храма и святых, глас 2:
Радуйся, карельская похвало,/ священномучениче Николае,/ усердно Церкви Христовой послуживый/ и, угрозы безбожник нивочтоже вменив,/ за веру Христову смерть приемый./ О, новомучениче всеблаженнейший,/ моли милостиваго Бога/ спастися душам нашим.
Радуйся, светильниче северныя страны нашея,/ праведный отроче Артемие,/ ты, ангельский нрав и душу непорочную имея,/ благодетельными чудотворении утешал еси/ всех, молящихся с любовию и благодарственно восписующих тебе:/ радуйся, предстателю наш праведный.
Радуйтеся, архипастырие достославнии,/ Филиппе и Феофане, угодницы Христови,/ чистоты Церкве блюстителие вернии,/ богословы изряднейшии./ О, архипастырие достославнии,/ Божества Триипостаснаго вернии служителие,/ молите спастися душам нашим.
Слава, глас тойже:
О, Всесильне Христе Царю!/ Явивый земли нашей сонм святых:/ преподобных и праведных,/ святителей и чудотворцев,/ пастырей и архипастырей,/ мучеников и новомучеников./ Тех молитвами помилуй и спаси душы наша.
И ныне, Богородичен, глас тойже: О, чудесе новаго, всех древних чудес:
Молитвы на литии:
Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое, посети мир Твой милостию и щедротами, возвыси рог христиан православных и низпосли на ны милости Твоя богатыя: молитвами Всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии: силою Честнаго и Животворящаго Креста: предстательствы честных Небесных Сил безплотных: честнаго славнаго Пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна: святых славных и всехвальных апостол Петра и Павла, святаго апостола Андрея Первозваннаго и прочих всех святых апостол: иже во святых отец наших и вселенских великих учителей и святителей, Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго: иже во святых отец наших святителей Николая, Мир Ликийских, Чудотворца и Спиридона Тримифунтскаго Чудотворца: святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей Словенских, святых равноапостольных великаго князя Владимира и великия княгини Ольги: иже во святых отец наших, святителя Михаила, перваго митрополита Киевскаго, первосвятителей Московских и всея Руси, Петра, Алексия, Ионы, Макария, Филиппа, Иова, Ермогена и Тихона, святых, в земли Карельстей просиявших: святаго благовернаго великаго князя Александра Невскаго, святителя Феофана, Затворника Вышенскаго, Геннадия, архиепископа Новгородскаго; святых чудотворцев Авраамия Ростовскаго и Артемия Веркольскаго; священномучеников Вениамина, митрополита Петроградскаго, Дамиана архиепископа Курскаго и Никодима епископа Белгородскаго, священномучеников Николая и Василия пресвитеров; преподобных и богоносных отец наших: Авраамия Кенскаго и Елеазара Анзерскаго, Антония Римлянина и Евфросина Синозерскаго, Адриана Ондрусовскаго и Кассиана Комельскаго, Александра Свирскаго и Александра Ошевенскаго, Арсения Коневскаго и Никодима Кожеезерскаго, Вассиана и Ионы Пертоминских, Афанасия Сяндемскаго и Афанасия Наволоцкаго, Варлаама Керетскаго и Варлаама Пинежскаго, Геннадия и Никифора Важеозерских, Германа Белоезерскаго и Диодора Юрьегорскаго, Сергия и Германа Валаамских, Евфимия и Антония Карельских, Зосимы, Савватия, Германа Соловецких, Ионы Яшезерскаго и Лонгина Яренгскаго, Сергия и Варвары Островских, Макария Высокоезерскаго и Лазаря Муромскаго, Корнилия Палеостровскаго, Трифона Печенгскаго и Феодорита Кольскаго, Пахомия Кенскаго и Кассиана Соломенскаго, Корнилия и Ферапонта Островских, святаго блаженнаго Фаддея Петрозаводскаго, святаго праведнаго отца нашего Иоанна Кронштадтскаго и всех святых, в земли Карельстей просиявших, ихже и память ныне совершаем, святых праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех святых, молим Тя, Многомилостиве Господи, услыши нас, грешных, молящихся Тебе, и помилуй нас.
Владыко Многомилостиве, Господи, Иисусе Христе Боже наш, молитвами Всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, силою Честнаго и Животворящаго Креста, предстательствы честных Небесных Сил безплотных, честнаго славнаго Пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна, святых славных и всехвальных апостол, святых славных и добропобедных мучеников, преподобных и богоносных отец наших и всех святых, в земли Карельстей просиявших, ихже и память ныне совершаем, святых праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех святых Твоих, благоприятну сотвори молитву нашу, даруй нам оставление прегрешений наших, покрый нас кровом крилу Твоею, отжени от нас всякаго врага и супостата, умири нашу жизнь, Господи, помилуй нас и мир Твой, и спаси души наша, яко Благ и Человеколюбец.
На стиховне стихиры, глас 2:
Святых память велие торжество явися земли нашея:/ сии бо воистину делы и словесы и многовидным житием/ и от Бога дарованием соделашася святи./ И ныне, прославльшему их Христу предстояще,/ молятся о нас прилежно,/ любовию совершающих светлое их торжество.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Преподобнии отцы всечестнии,/ Лазарю и Афанасие,/ Ионо и Вассиане,/ вы, на колесницу добродетелей возшедше,/ к Богу востекосте,/ победныя почести приемлюще./ Темже блажим вас, прехвальнии.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело.
Ликом постническим сочетавшеся,/ преподобнии Макарие и Лонгине,/ ныне во обителех Небесных живете,/ веселящеся, идеже ликуют Ангели./ Темже поминайте любовию блажащих вас на земли/ и святое ваше творящих празднество.
Слава, глас 3:
Преподобнии отцы, мира красоту и сладость временную возненавидевше/ и иноческое житие возлюбивше,/ Ангелом собеседницы бысте/ и светильницы многосветлии земли нашей,/ чудесами, яко звезды сияете,/ всех нас поминайте, совершающих священную память вашу,/ мы бо чада ваша/ и вас на помощь призываем,/ просяще даровати нам мир и велию милость.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Творец и Избавитель мой, Пречистая:
Тропарь, глас 8:
Якоже плод красный Твоего спасительнаго сеяния,/ земля Карельская приносит Ти, Господи,/ вся святыя в той просиявшия./ Тех молитвами в мире глубоце,/ Церковь и страну нашу Богородицею соблюди Многомилостиве.
На утрени
Величание:
Величаем вас,/ вси святии, в земли Карельстей просиявшии,/ и чтим святую память вашу,/ вы бо молите за нас/ Христа Бога нашего.
Таже седален, глас 3:
Днесь просия ваша память, святии, якоже пресветлая заря над землею нашею тьму безбожия и нечестия отгоняющи и сердца верных просвещающи, во еже пети Христу: Иисусе, Спасе наш, слава Тебе.
Слава, глас тойже:
Воспоим, вернии, во благознаменитый день святых наших, предварим лице Христа во исповедании и во псалмех воскликнем Ему: призри, Господи, с небесе и виждь, и посети виноград сей, и утверди и, егоже насади десница Твоя.
И ныне, Богородичен:
Ты еси Похвала верных, Безневестная, Ты Предстательница и Прибежище христиан, Стена и Пристанище: к Сыну бо Твоему мольбы прилежныя возносиши, Всенепорочная, и спасаеши от бед верою и любовию Богородицу Чистую Тебе славящия.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Иже на земли Ангели/ и на Небеси человецы Божии,/ мира благое украшение/ и Отечества нашего похвалу,/ всех святых земли Карельския почтим,/ насаждени бо в дому Господни,/ процветоша праведно/ и, яко кедри в пустыни, умножиша стадо Христово словесных овец/ в преподобии и правде.
Канон, глас 2.
Песнь 1
Ирмос: Грядите, людие,/ поим песнь Христу Богу,/ раздельшему море и наставльшему люди,/ яже изведе из работы египетская,/ яко прославися.
Припев: Вси святии земли Карельския, молите Бога о нас.
Светильников светлых множество на свещнице церковней яви Господь: святителей, мучеников, преподобных и праведных, иже житием своим землю Олонецкую украсиша.
Огнь Божественный возсия и оживотвори зде пустыню, прежде безплодну и необитаему, последи же подвиги преподобных Сергия и Германа, аки крин, процветшую и инок множество взрастившую.
Благодаряще, поим песнь Христу, пославшему нам Зосиму, Савватия, Германа Соловецких чудотворцев, иже, мира отвратившеся, в непроходимыя и пустыя острови Соловецкия вселишася и подвиги своими Превечному Богу угодиша.
Добропобеднии Антоние Сийский, Афанасие Наволоцкий, Варлааме Пинежский! Вы, стрел разжженных лукаваго и огня, в лице вам дышущаго, не убоявшеся, Христа проповедасте и на страдание мужественно потекосте. Темже ныне со святыми водворяетеся.
Богородичен: Воспоим песнь Пречистей Богородице Деве, славяще рождество Христа Бога непостижимое и вопиюще: помилуй стадо Твое, едина Всепетая.
Песнь 3
Ирмос: На камени мя веры утвердив,/ разширил еси уста моя на враги моя;/ возвесели бо ся дух мой, внегда пети:/ несть свят, якоже Бог наш,/ и несть праведен паче Тебе, Господи.
Многомилостиве Господи, сохрани землю Олонецкую и даждь ей быти ненаветней от врагов молитвами святых Твоих, в ней подвизавшихся.
Утверди нас в Тебе, Господи, молитвами собеседник Твоих Александра Свирскаго и Елисея Сумскаго, ихже искуси, обрете достойны Себе и чудесы прослави.
Киими песньми восхвалим угодников Божиих, Лазаря и Афанасия Муромских, обителию святою пустыню украсивших и светом веры Христовы лопарей просветивших?
Смирением, яко ризою, облеклся еси, священномучениче Николае, егда клеветницы без вины на смерть тя осудиша. Темже величаем страдания твоя и славословим кончину твою.
Богородичен: Ангел Святейшая, Богородице Дево, под Твой кров притекаем, Владычице, людие Твои, Помощница буди нам, рабом Твоим, и спасения Подательница.
Песнь 4
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел,/ но Сам, Господи, воплощся,/ и спасл еси всего мя человека:/ тем зову Ти:/ слава силе Твоей, Господи.
Радостно едиными усты и сердцем величаем вас, святии земли Олонецкия, и чтим святую память вашу, вы бо молите о нас Христа Бога нашего.
Единонравно на земли поживше и земная мудрования презревше, ум в горняя вперили есте, богомудрии Геннадие и Никифоре Важеозерстии, отцы всехвальнии.
Духом провидя славу земли Северныя, Антоние Римлянине достославне, от ветхаго Рима на камени в тую преплыл еси и веру правую в ней утвердил еси.
Незлобив, праведен и милостив быв, Артемие Веркольский, блаженства Небеснаго в земли кротких сподобился еси, идеже вкушаеши вечнаго утешения.
Богородичен: Свет Божественный рождши, явилася еси, Богородице Дево, Заступница усердная рода христианскаго.
Песнь 5
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи,/ во свете Твоих повелений настави нас:/ разве бо Тебе иного Бога не знаем.
Тихое и доброе пристанище яви нам Господь, в земли Олонецтей Божественный Свой виноград насадив, из коего вино чудное источи, спасительным и духовным питием нас напояя.
Явил еси, Христе Боже, угодники Твоя, Авраамия и Корнилия Палеостровских, ихже терпеливно на добрых пажитех веры возрастил еси.
Преподобнии отцы наши, Ионо Яшезерский и Ионо Клименецкий, вы слезными потоки души напоили есте и непорочнаго жития духовное благомощие явили есте, богомудрии.
Радуйся, преподобне отче Макарие Высокоезерский, ты, яко мудрая пчела, мед духовный собирая, сосуд избранный явился еси. Темже достойно тя ублажаем.
Богородичен: Богородице Дево, Ты еси нам святое ограждение, источник исцелений и совершенное спасение душ наших.
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валяяся,/ неизследую милосердия Твоего призываю бездну:/ от тли, Боже, мя возведи.
Воспеваем вас, вси святии земли Олонецкия, яко противу начал и властей злобы поднебесныя дерзновенно ополчистеся и тех коварства любовию и смирением победисте.
Звезды пресветлыя явистеся, вернии раби Господни: Пахомие Кенский, Александре Ошевенский, Кириаче Каргопольский. Вы бо, узким путем шествовавше, яко постницы, в алчбе и жажде временное житие проводисте; яко послушницы, Христово смирение стяжасте; и яко молитвенницы, блаженство плача о гресех познасте.
Трудницы Господни бысте, преподобнии отцы наши, Афанасие Сяндемский, Елеазаре Анзерский, образ злострадания и терпения показавшии, страстей прилоги и козни вражия попалившии и поругания яко врачество чистительное испившии.
Врага рода человеческаго именем Христовым отгнав, преподобне Трифоне Печенгский, языческая жертвы упразднил еси и жертву хвалы на месте сем Богу принесл еси.
Богородичен: Исцелений неоскудное Сокровище еси нам, Богородице Дево, молим Тя, Владычице, даруй нам душ очищение и от бед свобождение.
Кондак, глас 3:
Днесь лик святых, в земли Карельстей Богу угодивших,/ предстоит в церкви и невидимо за ны молится Богу./ Ангели с ним славословят/ и вси святии Церкве Русския ему спразднуют,/ о нас моляще купно Превечнаго Бога.
Песнь 7
Ирмос: Божия снизхождения/ огнь устыдеся, в Вавилоне иногда,/ сего ради отроцы в пещи, радованною ногою,/ яко в цветнице, ликующе, пояху:/ благословен еси, Боже отец наших.
Храм Бога жива суще, святии отцы наши, любве Его ради живота своего не пощадили есте, темже, миродержателя тьмы века сего победивше, вся сети его, яко паучину, разорили есте, поюще: благословен еси, Боже отец наших.
Возсияли есте в мире, яко светильницы светлии, преподобнии отцы наши, Адриане Ондрусовский и Киприане Сторожевский, неусыпающую скорбь о гресех стяжавшии и слезы многия о них пролившии. Темже, послушанию и смирению навыкше, Христу Спасителю взывали есте: благословен еси, Боже отец наших.
Обители Духа Пресвятаго явилися есте, преподобнии отцы наши, Авраамие и Никодиме Кожеозерстии, Евфимие и Феликсе Карельстии, многими скорбьми в Царство Небесное вшедшии, идеже ныне воспеваете: благословен еси, Боже отец наших.
Чудотворче Кронштадтский Иоанне! Ты молитвою твоею падшия возставлял еси, недужныя исцелял еси. Ныне же, во славе Небесней пребывая, не остави нас, почитающих память твою и верою зовущих: благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Заре Светоносная и Сене Небесная, Богородице Дево, Свет неизреченно рождшая, просвети, Владычице, и наша души, грехи омраченныя.
Песнь 8
Ирмос: Победители мучителя и пламене/ благодатию Твоею бывше,/ заповедем Твоим зело прилежаще,/ отроцы вопияху:/ благословите, вся дела Господня, Господа.
Премирныя жизни образ миру явившии, избрание свое подвиги благочестия оправдавшии и правый путь к Небеси нам показавшии, преподобнии отцы наши, молите Бога о нас.
Основание непоколебимое Церкве нашея явилися есте, отцы преподобнии Кирилле Челмогорский, Арсение Коневский, Диодоре Юрьегорский, благое иго Христово люботрудно понесшии, Христа ради всеконечно себе отвергшиися и в терпении души ваша стяжавшии.
Широкий путь греха презревше, путем тесным и прискорбным до конца дний шествовали есте, преподобнии отцы наши Варлааме Керетский, Евфросине Курженский, Кассиане Соломенский, и, смирением плоть духу поработивше, Небесных Обителей достигли есте.
О, пастырю блаженне Феофане! Ты, в тайных подвизех течение совершая, яко светильник пресветлый людем явился еси и чада духовная добре воспитал еси, лучами словес твоих путь ко спасению указуя.
Богородичен: Угаси в нас пламень греховный, Богородице Дево, и волю Сына Твоего научи творити нас, Едина Чистая и Благословенная.
Песнь 9
Ирмос: От Бога Бога Слова,/ неизреченною мудростию, пришедшаго обновити Адама,/ ядию в тление падшаго люте,/ от Святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради,/ вернии, единомудренно песньми величаем.
Песньми духовными прославляем вас, преподобнии! Вы бо, вся хотения Господня исполнивше и многия скорби в мире претерпевше, на Небеса со славою возшли есте, и тамо ныне с лики ангельскими Бога величаете.
Преподобнии отцы наши Елеазаре и Назарие Олонецтии! Вы, единомудренни бывше и всякое плотское пристрастие вседушно отвергше, едино на потребу подвиги велиими взыскали есте.
Святаго блаженнаго Фаддея Петрозаводскаго да ублажим, той бо отвержением себе Богу последова и подвигом юродства разум Христов стяжа. Сего ради, многая страдания претерпев, в покой Царствия Небеснаго вниде.
О, велицыи сродницы наши, именованнии и безыменнии, явленнии и неявленнии, Небеснаго Сиона достигшии и славу многу от Бога приимшии! Утешение нам, в скорби сущим, испросите, веру правую в нас укрепите и люди расточенныя соберите, песнь благодарения, яко дар любве, от нас приемлюще.
Богородичен: Богородице Дево, Надеждо ненадежных и нечаянная Радосте наша! Величаем Тя, Ты бо еси верных Заступление и душ наших Спасение.
Светилен, глас 1:
Радуйся, славная земле Карельская, слава бо святых твоих в тебе возсия. Ликуйте ныне и веселитеся, благочестивии людие, яко сонм велий ходатаев Небесных имате пред Богом нашим.
На хвалитех стихиры, глас 4:
Преподобнии отцы наши,/ вы, яко цвети духовнии земли Карельския/ и сокровище неистощимое, нам явилися есте./ Сего ради прославляем прославльшаго вас Господа,/ Егоже молим даровати душам нашим/ мир и велию милость.
Взыграйте днесь, горы и холми,/ восплещите, море и езера водная,/ срадуйтеся и сликовствуйте нам, вернии людие,/ в светоносный день памяти преподобных Сергия и Германа,/ на горах Валаамских,/ яко финиксы, процветших.
Приидите, празнолюбцы и постников сословие,/ верою и любовию сошедшеся,/ постники дивныя, Зосиму и Савватия, почтим./ О, всеблаженнии, преподобным сожителие и ангелом собеседницы,/ о нас молитеся ко Господу,/ помиловатися душам нашим.
Слава, глас 6:
Преподобнии отцы земли нашея,/ вы, в законе Господни день и ночь поучавшеся,/ яко древеса, насажденнии при исходищих вод бысте/ и плод страданий в терпении Христу принесосте./ Темже, дерзновение к Нему имуще,/ испросите нам очищение грехов/ и велию милость.
И ныне, глас тойже: Богородице, Ты еси Лоза истинная:
Молитва
О, преславнии и всехвальнии угодницы Божии, вси святии в земли Карельстей просиявшии! К вам, яко теплым ходатаем и предстателем нашим с молитвою смиренно прибегаем: умолите Милостиваго Бога, да дарует нам тихое и безмятежное житие в веце сем, да избавит нас от враг видимых и невидимых, от искушений и напастей, от соблазнов лукаваго и всякаго зла. На Страшнем же Суде Своем сподобит нас деснаго стояния и наследники Царствия Небеснаго сотворит, идеже купно с вами прославим Пречестное и Великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Тропарь, глас 8
Я́коже плод кра́сный Твоего́ спаси́тельнаго се́яния,/ земля́ Каре́льская прино́сит Ти, Го́споди, вся святы́я, в той просия́вшия./ Тех моли́твами в ми́ре глубо́це// Це́рковь и страну́ на́шу Богоро́дицею соблюди́, Многоми́лостиве.
Перевод: Как красивый плод Твоего спасительного сеяния, земля Карельская приносит Тебе, Господи, всех святых, в ней просиявших. Их молитвами в глубоком мире Церковь и страну нашу ходатайством Богородицы сохрани, Многомилостивый.
Кондак, глас 3
Днесь лик святы́х, в земли́ на́шей Бо́гу угоди́вших, предстои́т в Це́ркви/ и неви́димо за ны мо́лится Бо́гу./ А́нгели с ним славосло́вят,/ и вси святи́и Це́ркве Христо́вы ему́ спра́зднуют,/ о нас бо мо́лят вси ку́пно// Преве́чнаго Бо́га.
Перевод: Сегодня собрание святых, в земле нашей Богу угодивших, предстоит в Церкви и невидимо о нас молится Богу. Ангелы с ним прославляют Бога, и все святые Церкви Христовой вместе с ним празднуют, ибо все вместе молят о нас Превечного Бога.
Каноны и Акафисты
Случайный тест
- посты
Поминальные дни 2025
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Быть нерасположенным и не иметь желания молиться — значит быть духовно заспанным и духовно мёртвым.

Все жития
7 июля 1882 года на 39-м году жизни скончался знаменитый русский полководец Михаил Скобелев.
Список храмов с престольным праздником Рождества Иоанна Предтечи