Array ( )

Молитвы русских поэтов. XI-XIX. Антология - Мардарий Хоников

(12 голосов4.0 из 5)

Оглавление

Мардарий Хоников

В документах 1680-х годов значится имя книгохранителя типографской библиотеки и справщика Печатного двора Хоныкова, или Ханыкова, трудившегося в одно время с Сильвестром Медведевым, Корионом Истоминым и другими виршевиками того времени. Некоторые из его стихотворных «безделок» сохранились. Среди них, например, «надпись к рукомойнику»: «Приходяй лице же и руки умывати, // Тщися же присно, друже, смерть воспоминати». Но самое известное его произведение, подписанное акростихом «Монах Мардарий Хоников трудился», насчитывающее более трех тысяч восьмисот строк, относится к числу очень серьезных поэтических достижений того времени. В его ведении, как книгохранителя, оказалось известнейшее амстердамское издание лицевой Библии 1674 года Николая Пискатора с медными гравюрами и стихотворными подписями к ним. Мардарий не просто перевел эти стихи с латыни «мерными славенскими стихи», а создал свою собственную поэму на библейские и евангельские сюжеты, открывая ее обращением «К читателю», в котором выразил поэтическое кредо многих поэтов-виршевиков. «Стихотворения к Библии Пискатора» Мардария Хоникова сохранились в десяти списках, что уже само по себе свидетельствует об их значимости как одной из первых религиозных поэм, ведь он, вслед за Симеоном Полоцким, «дерзнух сия сочинити», коснулся неприкасаемых сюжетов.

Вирши к Библии Пискатора

К читателю

Мудроста слава буди Богу подателю,

Отцу, Сыну и Духу, мира создателю.

Научившему дело ее благо начата,

а благоволившему в пользу всех скончати,

Художне лица в книзе сей изображенна,

мерными славенскими стихи изъясненна.

А сие бысть тщанием мужа всеблагаго,

рачителя писаний весьма предрагаго.

Добр убо сей, добрых же желатель совершен,

Афанасий именем, Иоанном рожден,

Рекомый Федосиев, иже мя понуди;

Иисус же ради Христа сей царства общник буди!

И сице аз преслушник зол в сем не смех бытии,

худоумен сый, дерзнух сия сочинити.

Обаче, читателю, изрещи дерзаю:

Не даждь зоилу места, тебя умоляю,

Иже завистлив сый враг и благих не щадяй,

коварен бо злый, сему никогда же внимай,

Онаго злобу тщетну присно повергая,

весело же на худы труды призирая.

Твоею мудростию грубая исправи,

рабу же милостиве твоему остави.

Усердие мое в сем более возлюби,

долгих же моих трудов вотще не погуби.

Издавый седмь тысящ сто осмьдесят седмаго,

лепо хвалити долженствую Творца Благаго,

Строящаго все, еже есть угодно Ему,

яко Царю и Богу, за вся слава тому.

Зрелище сие есть книг божественных.

Ветхих и новых повестей священных.

Медными досками бысть изображенно,

Хитрыми зело творцы сотворенно,

Иже прежде сих времен в мире Быша,

И иже в сия времена пожиша:

Преизрядныи икон писатели

И мудрии сих весма ваятели.

Сия же собра с велиим тщанием

И произведе в мире с прилежанием

Муж мудр Николай сын Иоаннов сый

Пискатор зовом, художество се имый,

Тысяща шесть сот седмьдесят в четвертом

Лете по Христе на крест простертом.

<Евангелие от Матфея>

Блажени, иже духом обнищаша

И весь презревше мир, Бога познаша,

Упование нань возлагающе,

Оставиша вся, горних желающе.

Сии небесно царство получают

Аще и мечи их зде разсежают, –

Яко же Иов, иже злострадаше,

Но, благодарен быв, небо стяжаше.

Блажени, иже слезы источают

И непрестанно за грехи рыдают.

Сии благодать от Бога приемлют,

Аще и малу скорбь в мире подъемлют,–

Скорбящих бо Бог присно утешает

И щедроты им Своя изливает.

Егда бо жена ко Христу припадаше

И нозе его слезами мочаше.

Тщетна от него та не возвратися,

Но плачущей всяк грех отпустися.

И сиц убо всяк скорбен да творит.

Утешение бо плача получит.

Блажени, иже вся претерпевают,

Живуще кротце, злых же не отмщают,

Изволяюще паче скорбь носити,

Да благая вся могут получити.

Тем наследницы на земли бывают

И страны многи таи обладают.

Кротких бо Господь преславно венчает,

Священники же и цари являет,

Сердца смиренна не уничижая

И во обещанну землю возвождая.

Кроток Моисей священный он бяше,

Тем же его Бог присно озаряше.

Блажени, иже правду возлюбиша

И паче брашен алчни сия Быша.

Сии небом даром питаются

И Христа Спаса век наслаждаются.

Той убо правда есть сущая един,

Напаяет сей жаждущих паче вин.

Сея Симеон правды алчен бяше

И много лет жив сей присно ждаше.

Узрев же правду сушу познавает

И алчен той насыщен бывает,

Прием на руку в церковь принесенна

Христа, от Девы святыя рожденна.

Блажени, иже милость содевают

К ближним и нищих сущих их питают,

Благоутробно в доме ввождающе

И всяку нужду их исполняюще

Сим милостивно имать Бог воздати,

И славы в царстве Своем показати,

Якоже древле Товии воздаде

И от всех скорбных нань бывших изведе

За сие, яко всем благотворяше

И умершия присно погребаше,

Иже убози и безродни бяху,

Непогребенни же в путех лежаху.

Блажени, иже сердца суть чистаго,

Сии бо Бога всех узрят истаго,

Ум непорочен весьма имущий

И суетен мир сей небрегущий.

Чиста бо сердцем Дева весьма бяше

Мария, ум же горе возвождаше.

Тем же во чрево ея Бог вселися,

И человек Спасе сый мира явися,

В зачатии к ней ангела ниспослав.

Иже радуйся, рече, с страхом представ,

Живота чисту матерь нарицает.

Дух же Святый ю нисшед осеняет.

Блажени, иже гнев злый утоляют

И человеков ярых примиряют.

Сии сынове Бога нарекутся

И в небесный мир святи возведутся,

Диавол навет разоряющий

И в любви жити наставляющий,

Якоже жена некогда сотвори,

Яже Давида ко мужу примирии

Иже убити его яр течаше,

Но Авигея честно усреташе,

Хлебы и вино в дар предлагающи

И гневна царя сим примиряющи.

Блажени, иже изгнани бывают

И правды ради вся претерпевают,

Всяк зол глагол в сем мире приемлюще

И за Христа скорбь и смерть подъемлюще.

Тех есть горнее царство стяжание,

Тамо бо их мзда и пребывание,

Внегда бо Стефан святый злострадаше

И за биющих его той моляше, –

«Не постави им, Боже, в грех», вопия

Узрев же в славе Творца твари всея,

Иже его сам в небо призывает

И, приим его дух, в горних вселяет.

Комментировать

2 комментария

  • SerGold, 25.02.2023

    Нерабочие файлы для скачивания. Исправьте пожалуйста это.

    Ответить »